تگ Noindex چیست؟ – راهنمای کاربرد و استفاده به زبان ساده

۷۷۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۵ آذر ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۱ دقیقه
تگ Noindex چیست؟ – راهنمای کاربرد و استفاده به زبان ساده

خزنده‌های موتور جستجو وظیفه «خزیدن» (Crawling) روی صفحات وب و «نمایه‌گذاری» (Indexing) محتوای آن‌ها را برعهده دارند. همه این‌ها در صورتی است که اجازه این کار را به آن‌ها داده باشیم. در غیر این‌صورت می‌توانیم با افزودن تگ Noindex به کد اصلی صفحه به موتورهای جستجو اعلام کنیم اجازه ندارند بعضی از صفحات را در صفحه نتایج نمایش دهند. در این مطلب از «مجله فرادرس» ضمن بررسی تگ Noindex و تفاوت آن با تگ Nofollow، با روش‌های افزودن آن به نقشه سایت آشنا می‌شویم و تأثیر آن را در بهبود سئوی وب‌سایت بررسی می‌کنیم.

فهرست مطالب این نوشته

تگ نو ایندکس Noindex چیست ؟

«تگ نو ایندکس» (Noindex Tag) یکی از متا تگ‌های Robots و دستوری است که به «خزنده» (Crawler) موتور جستجو اعلام می‌کند صفحه وب را در صفحه نتایج موتورهای جستجو به کاربران نمایش ندهد. صفحات وبی که تگ Noindex دارند، در پاسخ به «عبارت مورد جستجوی کاربر» (Search Query) به او نمایش داده نمی‌شوند.

تگ Noindex چیست
تگ Noindex در کد HTML

استفاده از متا تگ نو ایندکس یکی از استراتژی‌های مهم سئو تکنیکال (فنی) است و به کمک آن می‌توانیم صفحاتی را که به هر دلیلی برای کاربر کم‌ارزش هستند، به SERP وارد نکنیم یا از آن حذف کنیم.

ازجمله رایج‌ترین موارد استفاده از تگ Noindex برای صفحات وب می‌توان به موارد فهرست زیر اشاره کرد.

  • صفحه تایید و تشکر
  • صفحه «ورود» (Login)
  • بخش حفاظت از حریم خصوصی صفحه خدمات
  • صفحه «محتوای قفل‌دار» (Gated Content)
  • صفحه اعلام خطا

تا این بخش یاد گرفتیم که با استفاده از تگ‌های نو ایندکس به موتورهای جستجو اعلام می‌کنیم صفحات وب را در صفحه نتایج به کاربران نمایش ندهند. اما این نکته را نیز ذکر کردیم که تگ Noindex یکی از انواع متا تگ‌های Robots است. قبل از بررسی دقیق‌تر کاربردها و محل‌های استفاده از تگ Noindex بهتر است با انواع تگ‌های Robots آشنا شویم تا دید بهتری از سازوکار تگ نو ایندکس پیدا کنیم. در مطلب زیر به‌طور مفصل در مورد متا تگ‌ها و انواع آن‌ها بحث کرده‌ایم:

متا تگ Robots چیست و چه انواعی دارد؟

«دستورالعمل‌های ربات‌های متا» (Robots Meta Directives) یا «متا تگ Robots» از تگ‌های HTML است که به بخش <head> صفحه وب افزوده می‌شود و دستورالعمل‌هایی را فقط برای همان صفحه به بات‌های موتور جستجو اعلام می‌کند.

در واقع این تگ‌ها مانند تابلو‌های راهنما نحوه خزش و نمایه گذاری پیوند یکتای موردنظر را توسط موتور جستجو تعیین می‌کنند. جدول زیر مهم‌ترین انواع تگ‌های Robots را به همراه وظایف آن‌ها نشان می‌دهد.

نام تگوظیفه
Indexدستور نمایه‌گذاری صفحه وب برای نمایش در صفحه نتایج
Noindexدستور عدم نمایه‌گذاری صفحه وب
Followدستور دنبال کردن لینک‌های صفحه برای یافتن اطلاعات بیشتر
Nofollowدستور دنبال نکردن لینک‌های صفحه

در سیستم کدگذاری متای موتور جستجو، تگ Follow همیشه به‌صورت پیش‌فرض وجود دارد. تگ‌های نو ایندکس نیز همان‌طور که گفتیم به خزنده‌ها دستور می‌دهند که صفحه وب را نمایه‌گذاری نکنند. بنابراین ممکن است خزنده همزمان با خواندن محتوای صفحه، لینک‌های درون آن را دنبال کند اما آن را به فهرست موتورهای جستجو اضافه نکند. در ادامه این دو نوع تگ را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم.

مقایسه تگ های Noindex و Nofollow

گفتیم که تگ‌های Noindex و Nofollow هر دو از متا تگ‌های Robots هستند و دستوراتی را به خزنده‌های موتور جستجو اعلام می‌کنند. این دو تگ مستقل از یکدیگر عمل می‌کنند و در اغلب موارد کارکرد یکی روی دیگری تأثیری نمی‌گذارد. در این قسمت بررسی می‌کنیم این دو تگ چه تفاوتی با یکدیگر دارند و چگونه می‌توان از هردوی آن‌ها به‌صورت همزمان استفاده کرد.

انواع تگ های Robots

همان‌طور که گفتیم با افزودن دستور Noindex به کد اصلی صفحه اطلاعات و محتویات صفحه مورد خزش قرار می‌گیرند و توسط خزنده‌ها خوانده می‌شوند اما اطلاعات صفحه به فهرست (ایندکس) موتور جستجو منتقل نشده و به‌همین دلیل صفحه وب در صفحه نتایج موتور جستجو ظاهر نمی‌شود.

صفحه وبی که تگ Noindex دارد، می‌تواند تگ Follow داشته باشد و با اینکه نمایه‌گذاری نمی‌شود اما لینک‌های درون آن توسط خزنده‌ها و به‌دلیل وجود تگ Nofollow دنبال شوند. در این‌صورت کد HTML به‌شکل زیر در می‌آید.

1<META NAME="robots" CONTENT="noindex, follow"/>

برعکس این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که متا تگ Nofollow در کنار تگ Index قرار می‌گیرد. در این صورت صفحه وب توسط خزنده‌ها نمایه‌گذاری و در صفحه نتایج نمایش داده می‌شود اما لینک‌های درون آن دنبال نمی‌شوند.

این کار باعث می‌شود ارزش لینک‌های درون صفحات مختلف به یکدیگر انتقال پیدا نکند. در این‌صورت کد HTML به‌شکل زیر در می‌آید.

1<META NAME="robots" CONTENT="index, nofollow"/>

چه زمانی باید از تگ Noindex استفاده کنیم؟

حالا که با تعریف تگ Noindex و کاربرد اصلی آن آشنا شدیم، نوبت به آن رسیده که موارد استفاده از این تگ‌ها را نیز بررسی کنیم و ببینیم اصلا در چه مواقعی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. در فهرست زیر اصلی‌ترین موارد استفاده از این تگ‌ها را آورده‌ایم.

  • برای جلوگیری از «نمایه‌گذاری بیش از حد وب‌سایت» (Index Bloat)
  • برای حل مشکل «کاهش ترافیک صفحات وب با کلمات کلیدی یکسان» (Keyword Cannibalization) در وب‌سایت
  • برای محافظت از صفحات دارای «محتوای قفل‌دار» (Gated Content)
  • برای خارج کردن محصولات غیرمحبوب از جستجو
موارد استفاده از تگ Noindex

در ادامه در مورد هریک از این موارد را با ذکر مثال بررسی می‌کنیم.

برای جلوگیری از نمایه گذاری بیش از حد وب سایت

«نمایه‌گذاری بیش‌ازحد وب‌سایت» (Index Bloat) به مفهومی گفته می‌شود که با نمایه‌گذاری صفحات وب کم‌ارزش وب‌سایت توسط گوگل اتفاق می‌افتد. با این اتفاق ارزش صفحات ارزشمند کاهش می‌یابد. برای پیشگیری از این اتفاق می‌توانیم با افزودن تگ Noindex به صفحات وب کم‌ارزش، مدیریت بهتری روی صفحات وب صفحه نتایج داشته باشیم.

جلوگیری از ایندکس بیش از حد با تگ Noindex
نمایه‌گذاری (ایندکس) بیش‌ازحد صفحات وب

برای حل مشکل کاهش ترافیک صفحات وب با کلمات کلیدی یکسان در وب‌سایت

در «رقابت دو صفحه با کلمات کلیدی یکسان» (Keyword Cannibalization) دو صفحه وب متعلق به یک وب‌سایت با کلمه کلیدی مشابه منتشر می‌شوند و در صفحه نتایج با یکدیگر رقابت می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود صفحه‌ای که در جایگاه بالاتر قرار می‌گیرد ترافیک ورودی صفحه وب دیگر را به سمت خودش جذب کند.

اگر دو صفحه وب در وب‌سایت دارید که کلمه کلیدی مشابهی دارند و نمی‌توانید یکی از آن‌ها را حذف کنید، راه‌حل مشکل استفاده از تگ Noindex برای یکی از آن‌ها است. البته در صورتی می‌توانید یکی از این صفحات را نو ایندکس کنید که ترافیکی بابت کلمه کلیدی موردنظر دریافت نکند. در غیر‌این‌صورت باید روی محتوای هردو صفحه کار کنید تا مشکل کانیبالیزیشن را حل کنید.

جلوگیری از هم نوع خواری کلمات کلیدی با تگ Noindex

برای محافظت از صفحات دارای محتوای قفل دار

بسیاری از وب‌سایت‌ها محتوای تولیدی ارزشمند خود را در ازای دریافت اطلاعات تماس مخاطب یا ثبت‌نام در وب‌سایت در اختیار او می‌گذارند. به این‌گونه از انواع محتوا اصطلاحا «محتوای قفل‌دار» (Gated Content) گفته می‌شود که به هیچ روش دیگری نیز قابل‌دسترسی نیست.

با افزودن تگ Noindex به این صفحات می‌توان از نمایش آن‌ها در صفحه نتایج موتورهای جستجو جلوگیری کرد.

استفاده از تگ Noindex برای محتوای قفل دار

برای خارج کردن محصولات غیرمحبوب از جستجو

بسیاری از اوقات فروشگاه‌های اینترنتی کالا‌هایی را در وب‌سایت موجود می‌کنند که مشتریان خاصی دارند و محصولات پرتقاضا و محبوبی نیستند. برای مثال فروشنده قطعات خودرو یا برند لوازم یدکی ممکن است محصولاتی در فروشگاه داشته باشند که برای ابزارهای نادر یا بسیار خاص قابل‌استفاده هستند. در‌صورتی که صفحات این محصولات یا دسته‌بندی آن ترافیک طبیعی (ارگانیک) دریافت نمی‌کنند، می‌توانند به‌طور کامل نوایندکس شوند.

 

کاربرد تگ Noindex چیست؟

استفاده از تگ Noindex زمانی اهمیت می‌یابد که نمی‌خواهیم صفحات خاصی در وب‌سایت در صفحه نتایج موتورهای جستجو ظاهر شوند. اگر صفحه وبی به‌نظر ارزش کمی برای کاربر ایجاد می‌کند یا دارای اطلاعاتی است که تمایل ندارید توسط عموم کاربران دیده شود، می‌توانید از تگ Noindex در کد آن استفاده کنید.

اهمیت تگ Noindex

تگ نوایندکس در بسیاری موارد خطر جریمه شدن وب‌سایت‌ها را در صورت استفاده از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه مثل «محتوای تکراری» (Duplicate Content) کم‌تر می‌کند. یعنی وب‌سایت از خطر کاهش رتبه و افت ترافیک نجات پیدا می‌کند.

در فهرست زیر کاربردهای تگ Noindex را آورده‌ایم.

  • کم شدن احتمال جریمه وب‌سایت به دلیل محتوای تکراری
  • جلوگیری از نمایش کالاهای با موجودی کم در صفحه نتایج
  • امکان آزمایش صفحات بدون اثرگذاری روی سئو
  • اطلاع به موتور جستجو در مورد صفحات وب کم ارزش
  • ساده و کارآمد کردن وب سایت برای کاربران

در ادامه در مورد هریک از این موارد توضیحاتی را ارائه می‌کنیم.

 

کم شدن احتمال جریمه وب سایت به دلیل محتوای تکراری

اولین کاربردی که استفاده از تگ‌های نوایندکس فراهم می‌کند، اطلاع‌رسانی به ربات‌های موتور جستجو برای نمایه‌گذاری نکردن صفحات دسته‌بندی محصولات یا مقاله‌ها با محتوای تکراری است. فرض کنید «صفحه فرود» (Landing Page) در تبلیغات گوگل ایجاد کرده‌اید که صفحات زیادی با محتوا تکراری در دسته‌بندی‌های مشابه دارد.

اهمیت تگ noindex در جریمه نشدن برای محتوای تکراری

موتور جستجو در صورت کشف این صفحه فرود و دیگر صفحات وبی که محتوای این صفحه از آن‌ها کپی شده است، ممکن است وب‌سایت شما را جریمه کند و همین موضوع تمام تلاش‌های سئو شما را به باد می‌دهد. خزنده‌های موتور جستجو وجود محتوای تکراری را خلاف دستورالعمل‌ها می‌دانند و به‌همین دلیل بهتر است وب‌سایت‌های فروشگاهی از تگ Noindex برای جلوگیری از جریمه شدن استفاده کنند.

البته اصلی‌ترین روش برای حل مشکل محتوای تکراری در صفحات استفاده از تگ‌های «کانونی» (Canonical) است که در ادامه در مورد آن توضیحاتی را ارائه می‌کنیم.

 

جلوگیری از نمایش کالاهای با موجودی کم در صفحه نتایج

دومین کاربرد استفاده از تگ‌های Noindex زمانی است که تمایل داشته باشید مشتریان صفحاتی را که مربوط به محصولات با موجودی کم هستند، در نتایج جستجو نبینند. اگر کاربران به‌طور دائم به صفحه وب یکی از محصولات وب‌سایت سر بزنند و به‌دلیل کم‌بودن موجودی آن در انبار از فروشگاه شما خرید نکنند گوگل این موضوع را درک کرده و ممکن است وب‌سایت را به‌خاطر آن جریمه می‌کند.

استفاده از تگ Noindex برای آیتم‌ های با موجودی کم

شما می‌توانید از تگ‌های نوایندکس به‌عنوان ابزاری موقتی برای عدم نمایش صفحاتی خاص در وب‌سایت استفاده کنید و بعد از بازگشت موجودی محصول به حالت نرمال، مجددا تگ Noindex را بردارید. این تگ‌ها دائمی نیستند و هر زمان که نیاز باشد می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

در واقع بهتر است متا تگ‌های نو ایندکس را به‌صورت ابزارهایی ببینید که در صورت نیاز می‌توانید برای بهبود روند کار از آن‌ها استفاده کنید. حتی می‌توانید در بررسی مداوم صفحات وب صفحات دارای تگ را بدون تگ و صفحات بدون تگ را تگ دار کنید.

 

امکان انجام تست های A/B بدون لطمه به سئو

هراز‌چندگاهی ممکن است نیاز به بازسازی صفحات وب‌سایت وجود داشته باشد یا بخواهید صفحاتی را به‌صورت آزمایشی روی وب‌سایت راه‌اندازی کنید. صفحات در حال بازسازی و آزمایشی ناکامل هستند و حتما تمایل ندارید قبل از نهایی‌شدن در صفحه نتایج برای کاربران به‌نمایش دربیایند زیرا ممکن است با این کار به سئوی وب‌سایت لطمه جدی وارد شود.

استفاده از تگ Noindex برای اجرای تست‌های A و B

استفاده از متا تگ‌های noindex در چنین مواقعی بهترین راه‌حل است. با استفاده از این تگ‌ها می‌توانید بعد از بررسی کامل و اجرای تست‌های A/B روی صفحات مختلف وب، بدون نگرانی از نمایش آن‌ها به کاربر تا زمانی نهایی شدن آن‌ها صبر کنید. پس از اطمینان از تکمیل صفحه وب می‌توانید با تبدیل تگ Noindex به تگ Index از نمایه‌گذاری صفحات مختلف توسط گوگل مطمئن شوید.

اطلاع به موتور جستجو در مورد صفحات وب کم ارزش

هر وب‌سایتی یک امتیاز کلی دارد و از طرف دیگر بعضی از صفحات وب‌سایت از بعضی دیگر باارزش‌تر هستند. با حذف صفحات کم‌ارزش وب‌سایت، ترافیک بیشتری به‌سمت صفحات باارزش بالاتر هدایت می‌شود و در نتیجه صفحه رتبه بهتری کسب می‌کند.

کاربرد تگ Noindex در افزایش ترافیک وب سایت

مسئله اینجاست که حذف صفحات مختلف وب‌سایت ممکن است به دلایل مختلف امکان‌پذیر نباشد. به‌جای این‌کار می‌توانید از تگ‌های Noindex برای اطلاع‌رسانی در مورد کم‌ارزش بودن این صفحات استفاده کنید. با این کار گوگل این صفحات را در صفحه نتایج نمایش نمی‌دهد و به آن‌ها بی‌توجه می‌ماند. استفاده همزمان از تگ‌های Noindex و Nofollow در بهبود چشم‌گیر رتبه‌بندی وب‌سایت موثر است.

 

ساده و کارآمد کردن وب سایت برای کاربران با تگ Noindex

یکی از روش‌های کارآمدی بیشتر وب‌سایت برای کاربران استفاده از تگ‌های نو ایندکس است. با استفاده از این تگ‌ها صفحات نامرتبط یا صفحاتی که قرار نیست در نتایج جستجوی کاربران ظاهر شوند، توسط گوگل نمایش داده نمی‌شوند.

کارآمدکردن وب سایت با تگ Noindex

در این حالت زمانی که کاربران نام برند شما را در نوار جستجو تایپ می‌کنند، به‌صورت مستقیم به صفحه فرودی یکتا یا صفحات باکیفیت و کاربردی هدایت می‌شوند. با این کار می‌توانید ترافیک ورودی وب‌سایت را به روش موثرتری به به صفحاتی هدایت کنید که در بخش‌های بهتری از قیف فروش قرار دارند.

نحوه Noindex کردن صفحه وب

متا تگ نو ایندکس در بخش هدر HTML صفحه قرار می‌گیرد. کد به حروف بزرگ و کوچک حساس نیست و به شکل زیر است:

1<meta name="robots" content="noindex">

"robots" به‌معنی دستوری است که روی هر خزنده‌ای قابل‌اجرا است اما می‌توانید برای دستور به خزنده موتورهای جستجو به‌صورت تکی از کلمه گوگل یا بینگ در کنار آن استفاده کنید. بنابراین کد به صورت “googlebot” یا “bingbot” درمی‌آید. به کدهای زیر توجه کنید:

1<meta name="googlebot" content="noindex">
1<meta name="bingbot" content="noindex">

خزنده‌ها همچنان چه از تگ Follow استفاده کنید و چه نکنید لینک‌های درون صفحه را حتی در صورت ایندکس نشدن صفحه دنبال می‌کنند. تنها در صورتی دنبال‌کردن لینک‌ها را متوقف می‌کنند که تگ Nofollow به کد اضافه کنیم. البته در این مورد نکته‌ای وجود دارد که در قسمت نکات تکمیلی به آن می‌پردازیم.

در صورتی که تمایل ندارید ارزش صفحات مختلف به یکدیگر انتقال پیدا کند می‌توانید از این تگ استفاده کنید. برای افزودن تگ Nofollow به کد کافی‌ست آن را با یک کاما از تگ Noindex جدا کنید.

1<meta name="robots" content="noindex, nofollow">

نکته مهم: قبل از افزودن تگ نو ایندکس به صفحه وب حتما میزان ترافیک ورودی آن را از طریق از گوگل سرچ کنسول بررسی کنید. در صورت دریافت ترافیک طبیعی، روش‌هایی را برای دریافت همان میزان ترافیک از طریق وب‌‌سایت قبل از نو ایندکس کردن صفحه در نظر بگیرید.

نحوه افزودن تگ Noindex به کد HTML

در بخش قبل با مقدمه‌ای از افزودن تگ نو ایندکس به صفحه وب آشنا شدیم. این کار با روش‌های مختلفی قابل‌انجام است که ازجمله متداول‌ترین آن‌ها می‌توان به افزودن تگ Noindex به کد HTML اشاره کرد. در ادامه نحوه انجام این روش را آموزش می‌دهیم. برای انجام این کار کافی‌ست طبق مراحل زیر عمل کنید:

  1. سورس کد صفحه وب موردنظر را باز کنید. در مرورگر گوگل کروم و فایرفاکس می‌توانید این کار را از طریق فشردن کلید میانبر «Ctrl + U» انجام دهید.
  2. هدر کد را در بالاترین قسمت آن پیدا کنید. هدر کد با کلمه <head> آغاز می‌شود و با <head/> پایان می‌یابد. ممکن است کدهای دیگری نیز در هدر موجود باشد.
  3. متا تگ Noindex را به سطر جدید اضافه کنید و مطمئن شوید که بین تگ‌های <head> و <head/> قرار می‌گیرد.

در صورتی‌که صفحه وب موردنظر از قبل نمایه‌گذاری شده است، می‌توانید از گوگل بخواهید آن را مجددا مورد خزش قرار دهد. این کار را کافی‌ست با افزودن پیوند یکتای آن به ابزار URL Inspection «+» گوگل انجام دهید. در ادامه در مورد این موضوع بیشتر توضیح می‌دهیم.

نحوه افزودن تگ Noindex به هدر سورس کد HTML
افزودن تگ Noindex به سورس کد HTML صفحه

نحوه افزودن تگ Noindex به صفحه وب با افزونه یواست سئو

در سیستم مدیریت محتوای وردپرس تمامی صفحات به‌طور پیش فرض نمایه‌گذاری می‌شوند یعنی روی حالت Index هستند. اما با استفاده از افزونه یواست SEO می‌توانید بدون نیاز به کدنویسی یک صفحه وب را Noindex کنید.

برای انجام این کار کافی‌ست مراحل زیر را دنبال کنید:

  • از تب سئو منوی پایین افتادنی «پیشرفته» را انتخاب کنید.
انتخاب منوی پایین افتادنی پیشرفته در تب سئو
انتخاب منوی پایین افتادنی پیشرفته در تب سئو
  • در جواب این سوال که آیا اجازه می‌دهید موتورهای جستجو این پست را در نتایج جستجو نشان دهند گزینه خیر را انتخاب کنید.
انتخاب گزینه خیر در پاسخ به سوال افزونه برای ایندکس کردن صفحه وب
انتخاب گزینه خیر در پاسخ به سوال افزونه برای نمایه‌گذاری صفحه
  • با این انجام تنظیمات خزنده‌ها پست را نمایه‌گذاری نمی‌کنند، اما لینک‌های درون آن را برای خزش دیگر صفحات دنبال می‌کنند.
  • اگر می‌خواهید دنبال کردن لینک‌ها نیز انجام نشود می‌توانید در جواب سوال بعدی نیز گزینه خیر را انتخاب کنید.
انتخاب گزینه خیر در پاسخ به سوال افزونه برای دنبال کردن صفحه وب
انتخاب گزینه خیر در پاسخ به سوال افزونه برای دنبال کردن صفحه وب

با انجام این مراحل تگ Noindex یا Nofollow به‌صورت خودکار به کد HTML صفحه وب افزوده می‌شود.

صفحه وب نمایه‌گذاری شده را چگونه Noindex کنیم؟

با افزودن تگ Noindex به صفحه وبی که هنوز منتشر نشده، ربات‌های گوگل دستور را بلافاصله پس از انتشار و زمانی که آن را مورد خزش قرار می‌دهند، می‌بینند و با اجرای دستور آن را نمایه‌گذاری نمی‌کنند. اما تکلیف صفحاتی که قبلا نمایه‌گذاری شده‌اند چیست؟

ابزار URL Inspection سرچ کنسول گوگل

فرض کنید صفحه وبی وجود دارد که قبلا نمایه‌گذاری شده و حالا به هر دلیلی قصد داریم آن را از حالت Index خارج کنیم. در چنین زمانی حتی پس از افزودن تگ Noindex به صفحه وب، نمایش آن در صفحه نتایج موتور جستجو ادامه می‌یابد و کاربران تا وقتی که خزنده‌ها آن را مجددا مورد خزش قرار دهند و دستور جدید Noindex را اجرا کنند، می‌توانند صفحه وب را در SERP ببینند.

یکی از ابزارهای کاربردی در این زمینه که با استفاده از آن می‌توانیم به گوگل اعلام کنیم به صفحه وب تگ Noindex را افزوده‌ایم، ابزار URL Inspection «+» در سرچ کنسول گوگل است. البته حتی با استفاده از این ابزار هم صفحه فورا از صفحه نتایج حذف نمی‌شود و لازم است مدت زمان کوتاهی سپری شود.

ابزار URL Inspection سرچ کنسول

اگر نیاز است که فورا صفحه وب موردنظر را از صفحه نتایج حذف کنید باید از ابزارهای Removal «+» در سرچ کنسول استفاده کنید. این روش باعث می‌شود گوگل صفحه وب را برای حدودا ۶ ماه از SERP خارج کند. در این مدت زمان حتما تگ Noindex اثر خود را نشان می‌دهد و خزنده‌ها دستور Noindex را اجرا کرده‌اند.

ابزار Removal سرچ کنسول گوگل

مثال های استفاده از تگ Noindex

تا این بخش از مطلب یاد گرفتیم در چه مواردی بهتر است از تگ‌های Noindex استفاده کنیم. در ادامه مثال‌هایی را از به‌کارگیری این تگ‌ها بیان می‌کنیم. فهرست زیر رایج‌ترین موارد استفاده از تگ‌های نو ایندکس برای بهبود سئو را نشان می‌دهد.

  • آرشیوهای نویسنده مهمان
  • صفحات فرود پولی یا انحصاری
  • صفحات مربوط به دسته‌بندی و تگ
  • صفحات دارای محتوای تکراری
  • پست‌های جامعه
  • صفحات دارای محتوای ضعیف
  • صفحات تشکر از کاربر
  • صفحات آزمایشی یا دارای طراحی مجدد

در بخش بعدی در مورد هریک از این موارد توضیحاتی را ارائه می‌کنیم.

آرشیو‌های نویسنده مهمان

استفاده از تگ‌های Noindex را از صفحات وب ضروری برای وب‌سایت آغاز کنید که لزومی ندارد در صفحه نتایج برای کاربران ظاهر شوند. برای مثال فرض کنید در یکی از صفحات وب‌سایت شما فهرستی از نام ۱۰۰ نویسنده مهمان وجود دارد، این صفحه احتمالا اهمیت بسیار کمی برای کاربران دارد. وب‌سایت‌ها بیشتر مواقع از تگ‌های نو ایندکس یا «تگ‌های کانونی» (Canonical Tags) برای این محتوای به‌خصوص استفاده می‌کنند.

آرشیوهای نویسنده مهمان

این نکته را فراموش نکنید که این صفحات هیچ‌گونه ارتباطی به حوزه تخصصی کسب و کار یا استراتژی پست‌گذاری وبلاگ شما ندارند و اگر بخواهیم از دیدگاه عملی به موضوع نگاه کنیم اصلا نیازی به ایندکس شدن این صفحات وجود ندارد و نباید در جایگاه‌های صفحه نتایج ظاهر شوند. این صفحات بیشتر برای معماری بک‌اند و مدیر وب‌سایت اهمیت دارند تا برای کاربرانی که در جستجوی اطلاعات یا خرید محصول هستند.

 

صفحات فرود پولی یا انحصاری

یکی دیگر از مثال‌های استفاده از تگ‌های Noindex صفحات فرود پولی هستند. صفحه فرود پولی به صفحه وبی گفته می‌شود که مخاطبان در ازای دسترسی به آن هزینه پرداخت می‌کنند. افزودن تگ نو ایندکس به این صفحات باعث می‌شود موتور جستجو همه کاربران را به این صفحه هدایت نکند چون قرار نیست عموم کاربران محتوای این صفحات را به‌صورت رایگان مشاهده کنند.

کاربرد تگ Noindex در صفحات فرود پولی

یک مزیت دیگر در استفاده از تگ‌های Noindex برای این صفحات ترکیب نشدن داده‌های حاصل از جستجوهای طبیعی با جستجوهای پولی است. زیرا این صفحات فرود مخاطبان هدف مشخصی دارند و این مخاطبان هدف کاربرانی هستند که برای دیدن محتوای صفحه هزینه پرداخت می‌کنند و نیازی نیست این صفحات در صفحه نتایج گوگل رتبه بیاورند.

صفحات دسته بندی

یکی دیگر از مثال‌های استفاده از تگ‌های Noindex در صفحات دسته‌بندی وبلاگ و برچسب‌ها است. این صفحات با دسته‌بندی پست‌های مختلف وبلاگ بر اساس موضوعات از پیش تعریف شده، تمامی پست‌های مرتبط با یک موضوع خاص را فهرست می‌کنند. در واقع هر مطلب به‌وسیله دسته‌بندی‌‌های موضوعی طبقه‌بندی می‌شود. صفحات ادمین و «ورود» (Login) نیز در همین دسته‌بندی قرار می‌گیرند.

تگ Noindex برای صفحات ورود یا لاگین

صفحات ادمین و ورود

بیشتر صفحات ورود نیازی نیست در صفحه نمایش گوگل به نمایش دربیایند. صفحات ادمین نیز برای ورود اعضای وب‌سایت طراحی می‌شوند و نباید ایندکس شوند. این صفحات برای بک اند و مدیریت وب‌سایت مفید هستند و نیازی نیست در صفحه نتایج موتور جستجو ظاهر شوند. البته اگر از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می‌کنید، صفحات ورود وب‌سایت به‌طور خودکار Noindex می‌شوند و نیازی به افزودن تگ به آن‌ها نیست.

صفحات دارای محتوای تکراری

اولین و بهترین راه‌حل برای محتوای تکراری وب‌سایت استفاده از تگ‌های «کانونی» (Canonical) است اما موقعیت‌هایی نیز وجود دارند که بهتر است در آن‌ها از تگ‌های Noindex استفاده کنید.

استفاده از تگ Noindex برای محتوای تکراری

برای مثال اگر وب‌‌سایت تنها یک نویسنده دارد و انتشار محتوا نیز بر عهده همان نویسنده است، وجود صفحه جداگانه برای نویسنده بیهوده است و احتمالا بخش زیادی از محتوای آن دقیقا مشابه با محتوای اصلی است. بنابراین بهتر است برای آن از تگ نو ایندکس استفاده شود.

پست های جامعه

اگر وب‌سایتی را مدیریت می‌کنید که کاربران مختلف می‌توانند در آن پروفایل بسازند و در تولید پست‌های وبلاگ یا محتوای آن مشارکت کنند، بهتر است استفاده از تگ‌های Noindex را برای این صفحات مدنظر قرار دهید.

احتمالا تمایل دارید فقط پروفایل افرادی که محتوای باکیفیت در وب‌سایت تولید کرده‌اند در صفحه نتایج ظاهر شود چراکه میزان کیفیت محتوا اعتبار وب‌سایت و تجربه کاربری راحت آن را تعیین می‌کند. پروفایل‌هایی را که محتوای ضعیف با بی‌کیفیت تولید کرده‌اند برای حفظ انسجام و پیوستگی وب‌سایت نو ایندکس کنید.

صفحات دارای محتوای ضعیف

گوگل به کیفیت محتوای تولیدی اهمیت بسیار زیادی می‌دهد و به‌همین دلیل است که الگوریتم‌های پاندا و پنگوئن را ایجاد کرده است. وب‌سایت‌هایی که محتوای باکیفیت منتشر می‌کنند، در جایگاه خوبی قرار می‌گیرند در صورتی‌که وب‌سایت‌های دارای محتوای ضعیف و نامرتبط رتبه خوبی در صفحه نتایج کسب نمی‌کنند.

الگوریتم های گوگل در سئو

بنابراین اگر محتوایی در وب‌سایت وجود دارد که به هر دلیلی نمی‌خواهید آن را حذف کنید اما از کیفیت لازم برای نمایش به کاربران نیز برخوردار نیست، می‌توانید از تگ Noindex برای آن استفاده کنید.

 

صفحات تشکر از کاربر

صفحات تقدیر و تشکر از کاربر پس از خرید یا انجام تبدیل موردنظر نیازی نیست در صفحه نتایج جستجو ظاهر شوند. برای این صفحات نیاز است حتما از تگ Noindex استفاده کنید.

صفحات تقدیر و تشکر وب سایت

صفحات آزمایشی یا دارای طراحی مجدد

گاهی اوقات به‌دلایل مختلف لازم است صفحاتی از وب‌سایت را مجددا طراحی یا صفحات جدیدی به وب‌سایت اضافه کنیم. یکی از مهم‌ترین موارد استفاده از تگ‌های Noindex زمانی است که این صفحات هنوز تکمیل نشده‌اند و نمی‌خواهیم کاربران صفحات ناکامل را در صفحه نتایج جستجو مشاهده کنند. استفاده از تگ Noindex کمک می‌کند این صفحات در صفحه نتایج موتور جستجو ظاهر نشوند.

 

نکات تکمیلی استفاده از تگ Noindex

حالا که با کاربردها و نحوه استفاده از تگ Noindex آشنا شدیم بد نیست چند نکته تکمیلی را در زمان استفاده از این متا تگ یاد بگیریم. فهرست زیر چند نکته تکمیلی را در مورد این تگ‌ها نشان می‌دهد.

  • استفاده نکردن از تگ Noindex در صفحات وب باارزش
  • رفتار یکسان خزنده‌ها با تگ Noindex و تگ Nofollow در طولانی‌مدت
  • استفاده نکردن از قوانین Noindex در فایل‌های Robots.txt
نکات تکمیلی استفاده از تگ Noindex

در این بخش توضیحاتی را در مورد هریک از این موارد ارائه می‌کنیم.

استفاده نکردن از تگ Noindex در صفحات وب باارزش

استفاده تصادفی از تگ‌های نو ایندکس برای صفحاتی که محتوای ارزشمند دارند آن صفحه را از فهرست موتور جستجو حذف می‌کند و ترافیک طبیعی دریافتی آن را به صفر می‌رساند.

برای مثال اگر نسخه جدید وب‌سایت بارگذاری می‌شود اما تگ‌های نو ایندکس آن که در زمان آزمایش وب‌سایت برای صفحات قرار داده بودیم همچنان باقی بمانند، نسخه جدید وب‌سایت به‌سرعت دریافت ترافیک از جستجو را متوقف می‌کند. پس حتما به‌طور دائم وضعیت تگ‌های Noindex صفحات مختلف وب‌سایت را بررسی کنید.

رفتار یکسان خزنده‌ها با تگ Noindex و Nofollow در طولانی‌مدت

مدیران وب‌سایت اغلب اوقات از متا تگ Noindex در کنار متا تگ Follow برای نمایه‌گذاری نکردن صفحات وب و در عین‌حال دنبال کردن لینک‌های صفحه استفاده می‌کنند. در این صورت کد صفحه به شکل زیر درمی‌آید:

1<META NAME="robots" CONTENT="noindex, follow"/>

این روش بیشتر برای صفحه‌بندی فهرست‌ها انجام می‌شود. برای مثال می‌توانیم از “noindex, follow” برای آرشیو فهرست‌های وبلاگ استفاده کنیم. با که صفحات آرشیو را از نمایش در صفحه نتایج جستجو حفظ کند. با این کار صفحات آرشیو در صفحه نتایج نمایش داده نمی‌شوند اما لینک‌های درون آن‌ها دنبال و نمایه‌گذاری می‌شوند و رتبه می‌گیرند.

تگ Noindex و تگ Nofollow

استفاده از این روش ممکن است مطابق انتظار ما نباشد زیرا طبق گفته خود گوگل با تگ‌های “noindex, follow” در نهایت مانند “noindex, nofollow” رفتار می‌شود. به‌عبارت دیگر خزنده‌های موتور جستجو درنهایت خواندن و دنبال کردن لینک‌های صفحات دارای تگ noindex را متوقف می‌کنند.

این موضوع باعث می‌شود صفحات مقصد لینک‌ها هرگز نمایه‌گذاری نشوند و رتبه یا اعتبار آن‌ها کاهش پیدا کند. سلسله این اتفاقات در‌نهایت باعث پایین آمدن رتبه برای کلمات کلیدی مرتبط می‌شود.

 

استفاده نکردن از قوانین Noindex در فایل‌های Robots.txt

موتورهای جستجو مدت زمان زیادی است که به دستورالعمل‌های Noindex موجود در قوانین Robots.txt احترام می‌گذارند هرچند هیچ‌گاه این موضوع را به‌طور رسمی اعلام نکرده‌اند.

با استفاده از قوانین Robots.txt به‌همراه وایلدکارت‌ها (Wildcards) می‌توان تغییرات را به‌صورت همزمان در بسیاری از صفحات اعمال کرد. به همین دلیل است که کارشناسان سئو و مدیران وب‌سایت‌ها استفاده از این روش‌ها همچنان ترجیح می‌دهند اما از سال ۲۰۱۹ گوگل استفاده از فایل‌های Robots.txt را برای تنظیم دستورات Noindex توصیه نمی‌کند.

معرفی کاپریلا به عنوان اولین سیستم تبلیغات هدفمند کلیدواژه ای ایران

کاپریلا چیست

استفاده از تبلیغات هدفمند در تبلیغات آنلاین روشی بسیار مؤثر برای بهبود سئو و افزایش بازدید وب‌سایت است. به کمک این نوع از تبلیغات می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی را بر اساس ویژگی‌های مشترک مخاطبان هدف سازماندهی کرد و کمپین‌های تبلیغاتی را کاملاُ مرتبط با ویژگی‌های شخصی، رفتار و علاقه‌مندی‌های مخاطب ایجاد کرد. این امر در نهایت سبب افزایش نرخ تبدیل و فروش خواهد شد.

می‌توان «کاپریلا» را به عنوان یکی از پلتفرم‌های برتر برای تبلیغات آنلاین هدفمند معرفی کرد. کاپریلا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، بهترین و مرتبط‌ترین تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای را با توجه به کمپین‌های فعال کسب و کار به کاربران نمایش می‌دهد. این پلتفرم با شبکه‌ای گسترده از ناشران برای انتشار تبلیغات کلیکی و اجاره‌ای همکاری می‌کند. با توجه به این‌که شبکه کاپریلا بیشتر متمرکز بر وب‌سایت‌های بزرگ دانشجویی، آموزشی و عمومی کشور بوده و قشر جوان و دانشجوی کشور، بهره‌گیری مناسبی از اینترنت دارند، با استفاده از تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای می‌توان تمرکز را روی این قشر معطوف کرد و در صورت انتشار تبلیغات هدفمند در شبکه نسبتاً بزرگ ناشران همکار کاپریلا، امکان هدف‌گذاری شبکه متمرکزی از دانشجویان و کاربران جوان علاقه‌مند به اینترنت برای کسب و کارها فراهم می‌شود.

علاوه بر این، سیستم آماری کاپریلا با بهره‌گیری از سیستم آمارگیری مبتنی بر گوگل آنالیتیکس، در تشخیص کلیک‌های صحیح و غیرتکراری دقت بسیار زیادی دارد.

خدمات کاپریلا در دو بخش «ناشر» و «تبلیغ‌دهنده» به کاربران ارائه می‌شود. نمونه‌ای از این تبلیغات را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که مجموعه بنرهای تبلیغاتی با اندازه و حجم کم را شامل می‌شود. این بنرها، به طور کامل با موضوع نوشته شده در وبلاگ – در اینجا «انواع سئو» ـ مرتبط است.

بنر کاپریلا الگوریتم های گوگل در سئو

بخش دوم این پلتفرم در قالب «تبلیغ‌دهنده» امکان معرفی کسب‌وکار به دیگران را برای شما فراهم می‌کند. از مزایای دیگر این روش تبلیغات می‌توان به نرخ تبدیل بالای آن اشاره کرد، چراکه این تبلیغات فقط به مخاطبان هدف نمایش داده می‌شوند و در نتیجه، افراد بیشتری به استفاده از محصولات و خدمات کسب‌وکار شما ترغیب می‌شوند.

معرفی نشریلا به عنوان پلتفرم عالی جهت رپورتاژ آگهی، انتشار بررسی محصول و معرفی خدمات

معرفی نشریلا

استفاده از رپورتاژ آگهی یکی از روش‌های تبلیغات آنلاین برای گرفتن بک‌لینک و بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو به شمار می‌رود. رپورتاژ آگهی اگر به شکلی صحیح و متناسب با لحن هر رسانه نوشته شود تأثیرگذار است و رعایت تمام اصول و معیارهای انتشار رپورتاژ آگهی مناسب به صرف هزینه و زمان زیادی نیاز دارد. به همین دلیل، بهتر است برای انتشار رپورتاژ آگهی از پلتفرمی مانند پلتفرم «نشریلا» استفاده کنید که محتوای مناسب رپورتاژ آگهی را با هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه تولید و منتشر می‌کند. نشریلا با استفاده از مطالب تخصصی، برای انتشار بررسی محصولات یا معرفی خدمات نیز به شما کمک می‌کند.

جمع‌بندی

تگ‌های Noindex ابزارهای پر اهمیتی هستند که می‌توانید برای بهبود سئو وب‌سایت یا فروشگاه اینترنتی خود از آن استفاده کنید. این تگ‌ها با اضافه شدن به کد HTML وب‌سایت به خزنده‌های موتورهای جستجو اعلام می‌کنند که نباید این صفحات را در ایندکس موتورهای جستجو قرار داده و در صفحه نتایج به کاربران نمایش دهند. با این کار ترافیک طبیعی به سمت صفحات ارزشمند وب‌سایت هدایت می‌شود.

استفاده از تگ‌های نو ایندکس علاوه بر بهبود رتبه‌بندی وب‌سایت، باعث می‌شود ترافیک و فروش بیشتری به سمت وب‌سایت هدایت شود. بنابراین برای انجام بهتر استراتژی سئو فنی بهتر است حتما زمانی را به استفاده از تگ‌های Noindex اختصاص دهید. البته وجود تعداد زیادی از صفحات دارای تگ Noindex در وب‌سایت باعث گیجی موتورهای جستجو می‌شود و بهتر است در صورت امکان تا جای ممکن این صفحات را حذف کنید.

سوالات رایج در مورد تگ Noindex

در این مطلب بررسی کردیم تگ Noindex چیست و چه کاربردها و اهمیتی برای صفحات مختلف وب‌سایت دارد. ادامه مطلب را نیز به نحوه افزودن آن به صفحه وب از طریق کد HTML و افزونه یواست سئو اختصاص دادیم. حالا به چند سوال پرتکرار در مورد تگ Noindex پاسخ می‌دهیم.

آیا تمام موتورهای جستجو از دستور Noindex پیروی می‌کنند؟

بله موتورهای جستجوی مطرح مثل گوگل، بینگ و دیگر موتورهای جستجوی قانونی از دستور متا تگ Noindex پیروی می‌کنند.

آیا می‌توانیم به صفحات دارای تگ Noindex لینک ایجاد کنیم؟

تگ Noindex دستورهایی را به خزنده‌های موتور جستجو در مورد چگونگی خزش و نمایه‌گذاری صفحه ارائه می‌کند و این موضوع تأثیری روی توانایی لینک دادن به صفحه ندارد. این کار می‌تواند برای صفحات دسته‌بندی موضوعی وبلاگ که نباید در صفحه نتایج ظاهر شوند ولی باید خزنده‌ها را به صفحات ارزشمند هدایت کنند، مورد استفاده قرار بگیرد.

چه زمانی باید از تگ Noindex استفاده کنیم؟

اگر صفحه یا صفحاتی در وب‌سایت وجود دارد که اطلاعات جدیدی در اختیار جستجوکنندگان قرار نمی‌دهد یا ارزش افزوده‌ای برای آن‌ها فراهم نمی‌کند، می‌توانید از تگ Noindex برای عدم نمایه‌گذاری آن استفاده کنید. صفحات تقدیر و تشکر بعد از خرید یا صفحات ادمین ازجمله صفحاتی هستند که بهتر است از تگ Noindex برای آن‌ها استفاده کنید. این کار باعث می‌شود این صفحات در صفحه نتایج موتورهای جستجو قرار نگیرند.

چه زمانی بهتر است از تگ Noindex استفاده نکنیم؟

برای حل مشکل محتوای تکراری وب سایت که ممکن است مسائل مربوط به «بودجه خزش» (Crawl Budget) را برای وب‌سایت ایجاد می‌کنند، می‌توان از تگ Noindex استفاده کرد اما این استفاده از این روش بهترین راه‌حل ممکن نیست و توصیه می‌کنیم از لینک‌های «کانونی» (Canonical) استفاده کنید زیرا این لینک‌ها روی «ارزش لینک» (Link Equity) بین صفحات تکراری و صفحه اصلی تمرکز می‌کنند.

آیا بین صفحات دارای تگ Noindex ارزش لینک انتقال پیدا می‌کند؟

حتی با وجود عدم نمایه‌گذاری صفحه وب، ارزش لینک‌های داخل آن می‌تواند منتقل شود. با این وجود خزنده‌های موتور جستجو باید توانایی دنبال‌کردن لینک‌ها را داشته باشند تا بتوانند ارزش آن را بین صفحات انتقال دهند. اگر صفحه وبی هم تگ Noindex و هم تگ Nofollow داشته باشد، ارزش لینک‌ها انتقال نمی‌یابد.

آیا افزودن تگ Noindex به صفحه فورا آن را از صفحه نتایج حذف می‌کند؟

اگر صفحه وب شما قبلا نمایه‌گذاری شده است و به هر دلیلی قصد دارید آن را از صفحه نتایج حذف کنید، افزودن تگ Noindex فورا نمی‌تواند آن را از صفحه نتایج خارج کند. حذف صفحاتی که قبلا ایندکس شده‌اند از صفحه نتایج ممکن است مدت زمانی طول بکشد. خزنده‌های موتورهای جستجو به زمان نیاز دارند تا مجددا صفحه را بخوانند و دستورهای نو ایندکس جدید را اجرا کنند.

بر اساس رای ۱۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
MarkitorsSECOMAPPbotifyGHSWHITECAP SEOVICTORIOUS
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *