کپشن چیست؟ — راهنمای نوشتن کپشن اینستاگرام موثر + فیلم آموزشی رایگان

۲۶۶۵ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۳ دی ۱۴۰۱
زمان مطالعه: ۶۷ دقیقه
کپشن چیست؟ — راهنمای نوشتن کپشن اینستاگرام موثر + فیلم آموزشی رایگان

با گسترش بازاریابی دیجیتال، کسب و کارهای مختلفی سعی دارند بیشترین بازدهی ممکن را از پست‌های خود در شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام داشته باشند. در مطالب پیشین مجله فرادرس با نحوه نوشتن متن bio اینستاگرام آشنا شدیم و نکات مهمی را بیان کردیم. در این مطلب یاد می‌گیریم که متن زیر پست‌ یا همان کپشن چیست و چطور یک کپشن خوب برای پست‌های اینستاگرام بنویسیم. با بررسی این نکات و بکارگیری آن‌ها، مطالب منتشر شده بازدیدهای بیشتری خواهند داشت و به دنبال آن، نتایج بهتری در فرآیند دیجیتال مارکتینگ حاصل می‌شود.

فهرست مطالب این نوشته

فیلم آموزشی کپشن نویسی در اینستاگرام

دانلود ویدیو

کپشن چیست ؟

«کپشن» (Caption) به توضیحی می‌گویند که برای یک عکس یا پوستر، بویژه در مقالات علمی، مجله‌ها یا عکس‌ها و فیلم‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی درج می‌شود.

چطور کپشن فارسی بنویسیم؟

با فارسی‌نویسی کپشن، متن نوشته شده به صورت چپ‌چین نوشته می‌شود و خوانایی آن با مشکل مواجه خواهد شد. به همین دلیل باید از ایموجی‌ها، نیم‌فاصله یا نقطه در ابتدای کپشن‌نویسی استفاده کنیم و سپس به خط بعد برویم تا کپشن به شکلی صحیح نمایش داده شود. برای درج نیم‌فاصله نیز می‌توان از کیبورد گوگل (Gboard) استفاده کرد.

اهمیت کپشن چیست ؟

زمانی که از یک کپشن مناسب در اینستاگرام استفاده کنید، افراد به هنگام مواجه شدن با پست (تصویر) شما، توقف می‌کنند. هرقدر این افراد، زمان بیشتری را بر روی پست شما صرف کنند، بر اساس الگوریتم‌های اینستاگرام، مطلب شما رتبه بهتری را در میان پست‌های مختلف کسب می‌کند و با افزایش تعامل، شانس حضور در «اکسپلور» (Explore) اینستاگرام و جذب فالوور نیز بیشتر می‌شود. از کپشن‌ها به منظور افزایش لایک‌ها، نظرات (کامنت‌ها) و حتی افزایش بازدید وب‌سایت بهره می‌برند.

علاوه بر این، کپشن‌ها به عنوان ابزاری برای ارتباط بیشتر با مخاطب مورد استفاده قرار می‌گیرند. قدرت کپشن‌ها به گونه‌ای است که تنها با اضافه کردن چند «ایموجی» (Emoji) و یک داستان مناسب، مخاطب بسیاری را به خود جذب می‌کند. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید،‌ این ایموجی‌ها با شعر فارسی همراه شده‌اند تا جذابیت بیشتری را فراهم کنند.

کپشن چیست

به کپشن‌ها می‌توان به عنوان نوعی روش «میکروبلاگینگ» (Micro-Blogging) نگاه کرد به این معنی که تولید محتوا در این شرایط با تعداد کلمات بسیار کمتری صورت می‌گیرد و البته روش‌های مخصوص به خود را نیز شامل می‌شوند. تمامی این روش‌ها به طور کامل در این آموزش مورد بررسی قرار می‌گیرند تا با بکارگیری مجموعه‌‌ای از آن‌ها، نرخ تعامل بیشتری داشته باشید و به دنبال آن در اکسپلور اینستاگرام دیده شوید.

طول ایده آل کپشن چقدر است؟

این‌که طول ایده‌آل یک کپشن چقدر باشد به این بستگی دارد که چه مقدار حرف برای گفتن دارید. اگر با یک پاراگراف، هدف شما محقق می‌شود، یک کپشن کوتاه کفایت می‌کند و نیازی به متن‌های طولانی نخواهید داشت. به طور مشابه اگر با پنج پاراگراف به هدف خود می‌رسید، نیازی به خلاصه‌نویسی نیست. این نکته را در نظر داشته باشید که افراد به دلیل عکس‌ها و ویدیوها در اینستاگرام حضور دارند و شاید تمایلی به مطالعه متن‌های طولانی نداشته باشند. به همین دلیل، در برخی موارد، اولویت با متن‌های کوتاه است. نمونه‌ای از این نوع متن را در زیر مشاهده می‌کنید.

کپشن کوتاه

در برخی پست‌ها حتی یک جلمه یک‌خطی نیز کل پیام را منتقل می‌کند اما در ادامه خواهیم دید که در صورتی که نیاز به اضافه کردن «فراخوانی برای اقدام» (Call to Action | CTA) داشته باشید، طول ایده‌آل کپشن به چند پاراگراف افزایش پیدا می‌کند.

تعداد کاراکتر کپشن اینستاگرام چقدر است؟

اگر به این نتیجه برسید که متن اینستاگرام طولانی برای پست شما مناسب است، این امکان وجود دارد تا پستی تا ۲۲۰۰ کاراکتر بنویسید. البته توجه داشته باشید که متن شما هر اندازه که باشد، در نگاه اول تنها ۱۲۵ کاراکتر آن نمایش داده می‌شود و بقیه آن با لمس «More» امکان‌پذیر است.

چگونه کپشن خوب بنویسیم ؟

برای نوشتن کپشن خوب در اینستاگرام باید بدانیم که کپشن چیست و چه ویژگی‌هایی دارد. فارغ از هر نوع تکنیک در کپشن‌نویسی برای اینستاگرام، این متن باید با فراهم آوردن محتوایی مناسب، شخصیتی را به صفحه یا کسب و کار اضافه کند و سبب شود تا فالوورها، اقدامات مورد نظر صاحب صفحه را انجام دهند.

البته مشکل اینجاست که افراد، بعد از این‌که عکسی با ترکیب‌بندی و نورپردازی مناسب تهیه می‌کنند، دیگر وقت آن را ندارند که شروع به کپشن‌نویسی کنند. با این وجود، اگر با استفاده از روش‌هایی همچون «متن مناسب در خطوط اول کپشن»، استفاده از CTA و هشتگ و همچنین ایموجی‌ها، متنی ساده تهیه کنند، در نهایت، کپشن خوبی بدست می‌آید. البته تمامی این موارد نیازمند رعایت نکاتی است که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

پیام اصلی در کپشن

هدف اصلی کپشن اینستاگرام این است که اطلاعات بیشتری را نسبت به عکس یا فیلم موجود در پست ارائه دهد. اگر فیلم یا عکس به فروش، مسابقه یا رویدادی خاص اختصاص دارد، اطلاعات دقیق این موضوعات باید به هنگام نوشتن کپشن در نظر گرفته شوند. نحوه شرکت در رویدادها یا زمان و قوانین برگزاری مسابقات باید در نوشته درج شود. در تصویر زیر می‌بینید که تاریخ قرعه‌کشی و زمان آن به خوبی مشخص شده است.

روش نوشتن کپشن در اینستاگرام

در پست‌هایی که به طور ویژه در رابطه با کسب و کار خود صحبت می‌کنید، کپشن‌نویسی باید به شکلی انجام شود که مشخص باشد چه افرادی دخیل هستند، چه زمانی یک عکس گرفته شده است و چرا برای مخاطب باید این عکس مهم باشد.

پ ن در اینستاگرام

«پ.ن.» یا همان «پی‌نوشت» به توضیحات اضافه و یک‌خطی می‌گویند که در کپشن‌های اینستاگرام نوشته می‌شود. هدف اصلی ما در این متن این است که به جای نوشتن پ.ن، به کمک روش‌هایی اصولی و صحیح، کپشن‌نویسی را یاد بگیریم تا نیازی به درج توضیحات اضافه وجود نداشته باشد.

متن مناسب در خط اول

اگر بتوانید در خط اول کپشن، جمله‌ای بنویسید که مخاطب را به تعامل وادار کند و باعث شود که بقیه متن را نیز مطالعه کند، تا حد قابل قبولی وظیفه خود را انجام داده‌اید. بسیاری از افراد در خط اول، جمله «کپشن حتما خوانده شود.» را می‌نویسند. شاید در ابتدای کار، این نوع کپشن‌نویسی روشی برای جلب نظر مخاطب باشد اما تصور کنید که تمامی نوشته‌ها به این شکل از مخاطب برای خواندن متن درخواست کنند. در اینصورت، بعد از مدت زمان کوتاهی، این نوع از نوشتار، ناخودآگاه توسط مخاطب نادیده گرفته می‌شود.

هدف اصلی این است که در خط اول، متنی نوشته شود تا به سرعت مخاطب را به خود جذب کند زیرا در ادامه، متن به طور معمول کوتاه شده است و کاربر باید با لمس کلمه «More» به ادامه متن دسترسی پیدا کند. به همین دلیل، می‌خواهیم در همان جمله اول، نظر مخاطب را به خود جلب کنیم. این کار را می‌توان به کمک یک اعلامیه مهم، اعلام آماری پراهمیت یا پیشنهادات و فروش‌های ویژه انجام داد. حتی در تصویر زیر، متن جذاب با لحنی لطیف نوشته شده تا مخاطب تمایل بیشتری به خواندن کپشن داشته باشد.

هر تکنیکی که بکار می‌برید باید به این نکته توجه داشته باشید که علاقه‌مندی‌های مخاطب را هدف بگیرید. به این ترتیب، آن‌ها علاقه بیشتری به خواندن مطلب خواهند داشت تا ببینند موضوع کپشن چیست و چه اطلاعاتی برای آن‌ها به همراه دارد.

روش قدیمی این کار، طرح یک سوال در ابتدای متن است. علاوه بر این، روش‌های دیگری را نیز می‌توان بکار برد که در ادامه آورده شده‌اند:

  • لطیفه‌گویی: لطیفه مناسب و ساده‌ای را تعریف کنید که مخاطب به راحتی آن را درک کند. حس شوخ‌طبعی سبب جذابیت نوشته می‌شود.
  • اشاره به یک نکته مهم: داده‌ها یا مفاهیم مهمی را به مخاطب ارائه دهید تا با مشاهده این موارد، به خواندن ادامه متن ترغیب شود.
  • شروع با جملات هیجانی: فرض کنید پستی با موضوع ساخت پادکست تهیه کرده‌اید. جملات ابتدایی می‌تواند به صورت «همه چیز در مورد ساخت پادکست» باشد و مخاطب بداند که با مطالعه کپشن، به همه اطلاعات مورد نیاز برای ساخت پادکست دسترسی پیدا می‌کند.
  • استفاده از نقل قول‌ها: صحبت‌های افراد مختلف بویژه مدیران ارشد و موفق، راه بسیار مناسبی برای جلب توجه مخاطب به شمار می‌آید. به طور مثال، جملات «استیو جابز» در گذشته بسیار مورد توجه قرار می‌گرفت و در ادامه، صحبت‌های سایر شخصیت‌ها در شبکه‌های اجتماعی همچون کلاب‌هاوس و لیندکین دنبال می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به صحبت‌های ایلان ماسک در این شبکه‌ها اشاره کرد. نقل قول‌های این افراد، جذابیت زیادی را برای مخاطب به همراه خواهد داشت.

شکستن پاراگراف‌های بلند

برای این‌که پیام مورد نظر به خوبی منتقل شود بهتر است کپشن‌های بلند را به قطعات کوچک‌تری تقسیم کنید. به این ترتیب، حتی اگر متن بسیار بلندی داشته باشید تا خدمات خود را توضیح دهید یا کالایی را معرفی کنید، با تقسیم متن به بخش‌های مختلف، مطالعه آن را برای کاربر، ساده خواهید کرد. در کپشن زیر، متن بلند به کمک پاراگراف‌ها و ایموجی‌ها به بخش‌های کوتاه‌تری تقسیم شده است تا مطالعه یک مطلب مرتبط با رژیم غذایی در این فضا ساده‌تر شود.

s.bahrekazemi.matlabsite@gmail.com

با استفاده از این تکنیک، به راحتی می‌توان متن‌های بلندی را تهیه کرد که تا پیش از آن،‌ خواننده (مخاطب) به سادگی از آن گذر می‌کرد.

استفاده از لحن مناسب و هماهنگ با کسب و کار

فارغ از این‌که باید کپشن را به لحاظ دستوری، درست و بدون غلط املایی بنویسید، نکته مهم این است که متن مورد نظر با لحن کسب و کار شما یکسان باشد. در حقیقت، کپشن باید بازتابی از شخصیت برند و لحن آن متناسب با سایر کانال‌های بازاریابی کسب و کار شما باشد.

به طور کلی بهتر است کپشن‌نویسی را تا حدی به صورت غیررسمی بنویسید زیرا با این کار، پست‌های شما از حالت خشک و رسمی خارج خواهند شد و با مخاطب ارتباط بیشتری برقرار خواهند کرد.

به عنوان یک نکته تکمیلی بهتر است متن نوشته شده را با صدای بلند بخوانید و آن‌را ضبط کنید. در ادامه، اگر متن ضبط شده با صحبت کردن معمولی و روزمره شما تفاوت داشت بهتر است برای بهبود آن، تغییراتی در متن اعمال کنید. در کپشن زیر با رشته مهندسی مکاترونیک آشنا می‌شوید که لحن نوشته شده کاملا با نوع کسب و کار تناسب دارد.

لحن کپشن

استفاده از چند تم مشخص

یکی از راه‌های افزایش فالوور، انتشار پیوسته مطالب در اینستاگرام است و این پست‌ها باید با لحن و سبک کسب و کار شما یکسان باشد. مشابه همین مورد در خصوص کپشن‌نویسی مطرح می‌شود که برای این کار به طور معمول از ۲ یا ۳ تم مشخص (بن‌مایه) در کپشن‌نویسی بهره می‌گیرند. حتی در مناسبت‌های مختلف می‌توان پست‌هایی با تم مشخص تهیه کرد و کپشن‌نویسی را بر اساس آن انجام داد.

به طور مثال، در اعیاد مذهبی و ماه رمضان، چنین تم‌هایی ارتباط و تعامل مناسبی را با مخاطب ایجاد می‌کنند.

همچنین برای هریک از تم‌ها می‌توانید زمان مشخصی را در هفته یا ماه در نظر بگیرید. به عنوان نمونه، نوع متن و عکس استفاده شده در روزهای پنج‌شنبه یا جمعه می‌تواند از بن‌مایه خاصی پیروی کند. البته پیشنهاد می‌شود از یک تقویم جداگانه استفاده کنید و روزهای مربوط به هر تم را درون آن یادداشت کنید.

تم کپشن

استفاده از ایموجی

به کمک ایموجی‌ها می‌توانید شخصیت ویژه‌ای را به کپشن‌های خود اضافه کنید. علاوه بر این،‌ ایموجی‌ها در بخش CTA نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند که در ادامه متن به آن پرداخته می‌شود.

بهتر است در ابتدای کپشن از چندین ایموجی استفاده کنید تا نظر مخاطب جلب شود. علاوه بر این، از آن‌جایی که متن فارسی در کپشن ممکن است به صورت چپ‌چین نوشته شود، با استفاده از ایموجی‌ها در ابتدای متن، این مشکل برطرف خواهد شد. حتی اگر تنها یک ایموجی را در انتهای کپشن بیاورید، تاثیر دلپذیری بر فالوورهای خود خواهید گذاشت.

چه تعداد ایموجی در یک پست اینستاگرام نیاز داریم؟

این‌که چه تعداد ایموجی را به هنگام کپشن‌نویسی در نظر بگیرید تا حد بسیار زیادی به کسب و کار خود شما بستگی دارد اما در جدول زیر اعدادی را بیان می‌کنیم که حاصل مطالعه بیش از ۸ میلیون پست اینستاگرام است و از این طریق، به یک قانون سرانگشتی برای تعداد ایموجی در کپشن‌ها می‌رسیم.

تعداد فالوورتعداد ایموجی
۱۰۰۰-۰۳-۱
۱۰۰۰۰-۱۰۰۰۱۰-۴
۱۰۰۰۰ تا ۱ میلیونبیش از ۱۰
بیش از ۱ میلیون۳-۱ ایموجی

اختصاص زمان مشخص به نوشتن

در این مرحله، تا حد قابل قبولی می‌دانیم که کپشن چیست و به هنگام نوشتن آن چه نکاتی را باید رعایت کنیم. همانطور که در ابتدای متن هم به آن اشاره شد، کپشن‌نویسی، نوعی از میکروبلاگینگ به شمار می‌آید و بنابراین، برای نوشتن کپشن باید وقت مشخصی را به آن اختصاص داد.

بسیاری از افراد زمانی که در اتوبوس و تاکسی هستند، متن پست‌های خود را می‌نویسند و این در حالیست که باید زمان ویژه‌ای را به این کار اختصاص دهند. ساعت و فضای مشخصی از روز را برای این کار در نظر بگیرید تا تمرکز لازم را برای کپشن‌نویسی پیدا کنید. حتی اگر این کار تنها به ۳۰ یا ۴۰ دقیقه زمان نیاز داشته باشد، بهتر است چنین زمانی را در پشت میز کار خود سپری کنید و محتوای مناسبی را در اختیار فالوور خود قرار دهید.

استفاه از هشتگ مناسب

هشتگ‌ها علاوه بر جذب فالوور بیشتر، راه مناسبی برای ارتباط با مشتریان و پیدا کردن محتوای تولیدی یا صحبت‌های آن‌ها در مورد شما هستند که به این ترتیب می‌توانید رابطه‌ای طولانی‌مدت با مشتریان و شرکای خود داشته باشید.

نحوه عملکرد هشتگ در اینستاگرام

هشتگ‌ها در دسته‌بندی عکس‌ها و ویدیوهای تولیدی نقش مهمی ایفا می‌کنند. در حقیقت، زمانی که کاربران جستجویی در اینستاگرام انجام دهند، موارد نمایش داده شده بر اساس هشتگ‌های موجود در کپشن‌ها نمایش داده می‌شود. همچنین، آن‌چه که در صفحه «Explore» اینستاگرام به نمایش در می‌آید، بر اساس هشتگ‌ها دسته‌بندی شده است.

به طور مثال، اگر یک تولیدکننده محتوا در حوزه آشپزی و غذا باشید، بهتر است بعد از نوشتن متن مورد نظر خود، هشتگ‌های مربوط به غذا و آشپزی را در انتهای مطلب درج کنید که نمونه‌ای از آن در تصویر زیر نمایش داده شده است.

هشتگ در کپشن

استراتژی هشتگ نویسی برای اینستاگرام

به هنگام استفاده از هشتگ‌ها باید از استراتژی مناسبی استفاده کرد. هشتگ‌هایی همچون «#عشق»، «#شادی» یا هشتگ‌هایی انگلیسی مانند «love#» از جمله هشتگ‌های بسیار معمول در اینستاگرام به شمار می‌آیند. استفاده از این هشتگ‌ها در ابتدای کار شاید چند لایک بیشتر به همراه داشته باشد اما به رشد شما کمکی نمی‌کنند.

بنابراین به جای استفاده از هشتگ‌های بسیار معروف در اینستاگرام، بهتر است از هشتگ‌هایی استفاده کنید که جامعه هدف پشت آن، تعامل بیشتری با پست‌های شما داشته باشند. به همین دلیل، هرقدر دامنه استفاده از هشتگ‌ها را محدودتر کنید، کاربران تعاملی بیشتری را جذب خواهید کرد. بنابراین، به هنگام کپشن‌نویسی سعی کنید از هشتگ‌های تخصصی کسب و کار خود استفاده کنید.

استفاده از هشتگ‌های مخصوص کسب و کار 

استفاده از یک هشتگ مخصوص کسب و کار یا «هشتگ برند» (Branded Hashtags)، راه مناسبی برای گفتگو با مخاطب به شمار می‌آید و می‌توان از آن برای افزایش بازدید محتوا نیز بهره برد. هشتگ برند می‌تواند نام شرکت شما یا حتی نام یکی از محصولات و کمپین‌های شما یا حتی بی‌ارتباط با آن‌ها باشد و فقط هویت برند را بیان کند.

به کمک هشتگ برند این امکان وجود دارد تا فالوورها نحوه تعامل با کسب و کار شما را با دیگران به اشتراک بگذارند و به این ترتیب شاهد «محتوای تولیدی کاربر» (User Generated Content | UGC) باشید. این کار در نهایت رشد بیشتر و تعامل بالاتری را برای صفحه اینستاگرام شما به همراه دارد. به همین دلیل، از آن‌ها بخواهید تا در پست‌های مرتبط خود از هشتگ‌های کسب و کار شما استفاده کنند. در تصویر زیر می‌بینیم که از هشتگ «#مجله_فرادرس» استفاده شده است.

هشتگ برند

استفاده صحیح از هشتگ

تا اینجا می‌دانیم اهمیت هشتگ در کپشن چیست و چطور از آن استفاده کنیم اما این نکته را به یاد داشته باشید که استفاده از تعداد زیاد هشتگ، خوانایی نوشته شما را با مشکل مواجه می‌کند و گویی متن شلوغی را در اختیار مخاطب قرار داده‌اید. همچنین، اگر هشتگ را در ابتدای متن خود درج کنید، این احتمال وجود دارد که مخاطب، پیش از مطالعه مطلب شما با کلیک (لمس) هشتگ به مطالب مرتبط هشتگ هدایت شود و شما نیز به اهداف خود دست پیدا نکنید.

بنابراین، به جای این‌که هشتگ‌ها را داخل متن یا در ابتدای آن قرار دهید، بهتر است تمامی هشتگ‌های مورد استفاده را در انتهای متن قرار دهید و با استفاده از نقطه یا ایموجی‌های مختلف، آن‌ها را به پایین صفحه هدایت کنید. تمامی این موارد به شما کمک می‌کنند تا کپشنی خوانا داشته باشید و به سبب این خوانایی، مخاطب وقت بیشتری را بر روی پست‌های شما صرف کند.

کپشن با لیست

نحوه پیدا کردن هشتگ مناسب

اگر تمامی موارد بالا رعایت شوند اما هشتگ‌های مناسبی را در متن خود استفاده نکنید، به نتیجه دلخواه دست پیدا نمی‌کنید. فرض کنید بخواهید پستی در رابطه با فتوشاپ تهیه کرده و به دنبال هشتگ‌هایی مناسب برای آن باشید. در ابتدا و در بخش جستجو، هشتگ «#فتوشاپ» را جستجو می‌کنیم. در تصویر زیر، هشتگ‌های مرتبط با فتوشاپ را مشاهده می‌کنید.

پیدا کردن هشتگ

هرقدر یک هشتگ،‌ تعداد پست‌های بیشتری را شامل شود، محبوبیت آن بیشتر خواهد بود. البته همانطور که گفته شد، نیازی به استفاده از تمامی هشتگ‌های محبوب وجود ندارد. راه دیگر برای پیدا کردن هشتگ‌های مناسب این است که با کلیک بر روی آن، پست‌های مرتبط با هشتگ را مشاهده و از هشتگ‌های نوشته شده در این پست‌ها استفاده کنید. به طور مثال در این بخش با کلیک بر روی هشتگ «#آموزش_فتوشاپ» به صفحه زیر هدایت می‌شویم. در این صفحه، دو بخش «Top» و «Recent» خواهیم داشت که به ترتیب، پست‌های معروف و آخرین پست‌های ایجاد شده را بر اساس هشتگ مورد نظر نشان می‌دهد و بخش «Top» مورد نظر ماست.

به طور مثال با کلیک یا لمس یکی از پست‌ها می‌توانیم هشتگ‌های استفاده شده در این پست را مشاهده کنیم و به این ترتیب، هشتگ‌های مورد استفاده در یک کسب و کار را نیز پیدا می‌کنیم.

پیدا کردن هشتگ

ذخیره کردن هشتگ

بعد از پیدا کردن هشتگ‌های مناسب، آن‌ها را در محلی دخیره کنید تا در دفعات بعدی نیز مورد استفاده قرار بگیرند و به صورت هفتگی یا ماهانه، این فهرست را به‌روز‌رسانی کنید.

تعداد هشتگ کپشن اینستاگرام چقدر است؟

به طور کلی در داخل یک پست اینستاگرام می‌توانید تا ۳۰ هشتگ را درج کنید. حتی اگر در کامنت اول پست خود هشتگ‌ها را بنویسید، این هشتگ‌ها توسط اینستاگرام شناسایی می‌شوند و به همین دلیل پیشنهاد می‌شود تمرکز خود را بر روی متن کپشن قرار دهید. لزوما نیازی به استفاده از تمامی هشتگ‌ها نیست. درصورتیکه کسب و کار شما شامل هشتگ‌های متنوعی بود، تا حد ممکن از این هشتگ‌ها استفاده کنید اما در غیر اینصورت، تا ۱۰ هشتگ یا کمتر هم کفایت می‌کند.

بهتر است در هشتگ‌نویسی، به تعداد پست‌های مرتبط نیز توجه کنید. به طور مثال، هشتگ «#عکس» در زمان نوشتن این مطلب، شامل بیش از ۸ میلیون پست است و اگر تمامی هشتگ‌ها را به این نوع از پست‌ها اختصاص دهید، ممکن است شانسی برای دیده شدن نداشته باشید. به همین دلیل باید توزیع مناسبی از هشتگ‌هایی با تعداد پست متوسط داشته باشید. البته به این نکته توجه کنید که تعداد پست‌ها عددی کاملا نسبی است و زیاد و کم بودن یک پست را تنها با کسب‌ و کار مرتبط با آن بسنجید.

هشتگ فارسی یا انگلیسی بنویسیم؟

این موضوع به طور کامل با نوع محتوای تولیدی و مخاطب شما ارتباط دارد. به طور مثال، اگر پستی در رابطه با سبک‌های نقاشی تهیه کرده‌اید و در کپشن آن، متنی فارسی نوشته‌اید، به طور قطع باید از هشتگ‌های فارسی استفاده کنید چراکه در صورت استفاده از هشتگ انگلیسی، با نمایش متن فارسی برای مخاطب انگلیسی‌زبان، احتمال بسیار کمی وجود دارد که او مطلب شما را مورد مطالعه قرار دهد.

نوشتن متن روی عکس در استوری اینستاگرام

بهره‌گیری از کپشن در استوری اینستاگرام نیز یکی از موثرترین راه‌ها برای جلب نظر مخاطب به شمار می‌آید بویژه که بسیاری از آن‌ها استوری‌ها را به صورت بی‌صدا گوش می‌کنند. این کپشن‌ها باید یا اطلاعاتی را به مخاطب بدهند یا آن‌ها را تشویق کنند که استوری را با صدا مشاهده کنند. البته استفاده از عکس به همراه کپشن نیز راه بسیار مناسبی است که نمونه‌ای از آن در تصویر زیر نشان داده شده است.

نوشتن متن روی عکس در استوری

علاوه بر این به کمک کپشن‌نویسی در استوری می‌توانید از فالوورهای خود درخواست کنید تا اقدام مورد نظر شما را انجام دهند. یکی از ساده‌ترین درخواست‌ها، درخواست برای مشاهده لینک در بیو است.

نه تنها استفاده از کپشن‌‌ها در استوری میزان مشارکت کاربر را افزایش می‌دهند بلکه با این کار، با افرادی که مشکل شنوایی دارند، رابطه‌ای مناسب برقرار و آن‌ها را به مخاطبان خود اضافه می‌کنید. البته استفاده از اپلیکیشن‌های مختلف یا آشنایی با نحوه اضافه کردن زیرنویس به فیلم، کاربرد بسیار مناسبی در این مواقع خواهد داشت.

منشن کردن در کپشن

یک راه مناسب برای ایجاد ارتباط با سایر کسب و کارها و افراد این است که به کمک درج «@» در کپشن و سپس نوشتن شناسه (آیدی) کسب و کار، در کپشن خود به آن‌ها اشاره کنید. البته پیش از این کار مطمئن شوید که همکاری مناسبی با کسب و کار مورد نظر دارید زیرا با این کار، برای آن کسب و کار یا حساب کاربری «اعلان» (Notification) ارسال می‌شود.

منشن در کپشن چیست

بهینه سازی کپشن IGTV

اگر یک ویدیو را به صورت IGTV اینستاگرام پست کنید،‌ عنوان و توضیحات آن به هنگام پخش پیش‌نمایش، در داخل ویدیو نمایش داده می‌شوند. از این‌رو، از آن‌جایی که می‌دانیم ویژگی‌های یک کپشن چیست و چه کاربردهایی دارد به همین دلیل این امکان برای ما وجود دارد که از عنوان و توضیحات ویدیو IGTV همانند کپشن استفاده کنیم.

igtv

علاوه بر این، توضیحات IGTV تنها محلی است که به غیر از لینک بیو می‌توان در آن، لینک‌هایی با قابلیت کلیک کردن قرار داد. در نتیجه پیشنهاد می‌د که در توضیحات IGTV از کاربران درخواست کنید تا ویدیو شما را تا انتها مشاهده کنند.

مرتب نوشتن کپشن در اینستاگرام به کمک فهرست

یکی از فرمت‌های بسیار جذاب در کپشن‌نویسی، ارائه محتوا به صورت فهرست شده است. این فهرست می‌تواند به کمک ایموجی‌ها تهیه شود یا این‌که به سادگی از اعداد کمک بگیرید. نمونه‌ای از فهرست‌نویسی در تصویر زیر نمایش داده شده است.

مرتب نوشتن کپشن در اینستاگرام

CTA در کپشن اینستاگرام چیست؟

«فراخوانی برای اقدام» (Call to Action | CTA) در کپشن اینستاگرام به هر عملی می‌گویند که به کمک آن بتوان انجام عملی را از کاربر درخواست کرد. این درخواست به شکل‌های مختلفی همچون پرسیدن سوال، درخواست برای لایک کردن و نظر دادن یا ارسال پست برای دوستان همراه خواهد بود.

استفاده از CTA

حال که می‌دانیم کپشن چیست و چه ویژگی‌هایی دارد باید این نکته را اضافه کنیم که استفاده از CTA مناسب و دعوت مخاطبان به لایک کردن و کامنت گذشتن و فرستادن پست برای دیگران در نهایت سبب تعامل بیشتر آن‌ها با صفحه اینستاگرام و کسب و کار شما خواهد شد و البته این تعامل نباید محدود به اینستاگرام باشد. به کمک یک CTA مناسب این امکان وجود دارد که از فالوورهای خود و سایر مخاطبان درخواست کنید تا از سایت شما بازدید یا در سایت شما ثبت‌نام کنند.

اما برای دستیابی به یک CTA مناسب باید نکاتی را رعایت کنید که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است.

استفاده از CTA برای افزایش تعامل

اگر می‌خواهید از CTA بمنظور افزایش تعامل استفاده کنید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که از آن‌ها درخواست داشته باشید. جملاتی مانند «اگر موافقید دو بار بر روی عکس ضربه بزنید» از جمله این راه‌ها است. البته بسته به لحن کسب و کار ممکن است این نوع جمله‌ها کمی ساده‌تر بیان شوند. راه دیگر این است که سوالی را بپرسید و از آن‌ها درخواست کنید که جواب سوال را در کامنت پاسخ دهند که این سوال هم در متن و هم در عکس تصویر زیر دیده می‌شود.

نه تنها چنین کارهایی سبب افزایش تعامل و روابط اجتماعی کسب و کار شما و بویژه،‌ حساب کاربری اینستاگرام شما می‌شود بلکه نشانه‌های مثبتی نیز در الگوریتم‌های اینستاگرام به شمار می‌آیند. سعی کنید CTA استفاده شده به گونه‌ای باشد که کاربر به راحتی بتواند آن عمل را انجام دهد و درخواست خود را به شکلی صمیمانه یا با شوخ‌طبعی بیان کنید تا بیشترین تعامل ممکن را کسب کنید.

درخواست تگ کردن دوستان

روش مناسب دیگری که می‌توان به عنوان ‌CTA در نظر گرفت این است که از فالوورهای خود بخواهید تا دوستان خود را در بخش نظرات تگ کنند.

تدارک مسابقه

در روشی دیگر برای تگ شدن افراد مختلف این امکان وجود دارد که با تدارک یک مسابقه، شرط ورود به مسابقه یا قرعه‌کشی را تگ شدن افراد در بخش نظرات ذکر کنید.

کپشن مسابقه

اگر از مسابقه یا قرعه‌کشی بهره می‌گیرید،‌ با توجه به این‌که می‌دانید کپشن چیست و چه ویژگی‌هایی دارد، کافی است در ابتدای آن از واژه‌هایی مانند «قرعه‌کشی» یا «مسابقه» و مواردی از این دست استفاده کنید.

استفاده از CTA برای هدایت ترافیک

با استفاده از CTA قادر خواهید بود که مخاطب را به بازدید از وب‌سایت خود یا خرید محصولات و خدمات خود ترغیب کنید. همچنین، اگر بیش از ۱۰ هزار فالوور داشته باشید، در داخل استوری خود می‌توانید لینک مستقیم قرار دهید و از کاربران بخواهید تا با کشیدن صفحه به سمت بالا (Swipe Up)، اطلاعات بیشتری کسب کنند.

البته این‌که بخواهید مخاطبان را از کپشن پست اینستاگرام به سایت خود هدایت کنید قدری دشوار است چراکه امکان قرار دادن لینک مستقیم در کپشن وجود ندارد. راه جایگزین، استفاده از لینک در بیو یا درخواست بازدید از یک URL مشخص است. البته در پروفایل اینستاگرام تنها امکان استفاده از یک لینک را دارید که پیشنهاد می‌کنیم از ابزارهای لینک‌دهی برای درج چندین لینک در بخش bio استفاده کنید.

لینک بیو در کپشن

افزودن ارزش به CTA

برای این‌که CTA شما تاثیر بیشتری داشته باشد کافی است به مخاطب بگویید که با انجام اقدام مورد نظر، به چه نتایج جذابی دست پیدا می‌کند. به طور مثال اگر یک فیلم آموزشی در رابطه با نحوه خرید و فروش NFT تهیه کرده‌اید، می‌توانید جمله زیر را در انتهای متن مورد استفاده قرار دهید:

«حالا که با NFT آشنا شدید می‌تونید به لینک بیو سر بزنید تا نحوه خرید و فروش NFT رو به راحتی یاد بگیرید.»

استفاده از CTA با فونت خاص

اگر کپشنی طولانی داشته باشید،‌ احتمال زیادی وجود دارد که بخش CTA حتی با استفاده از ایموجی به خوبی قابل مشاهده نباشد و تمامی تلاش‌های شما از بین برود. به همین دلیل بهتر است متن CTA را با فونتی خاص بنویسید که نحوه نوشتن آن با فونت خاص را در مطلب «متن بیو اینستا با فونت خاص | چطور یک متن خاص بیو بنویسیم؟» به طور کامل توضیح داده‌ایم.

البته استفاده از فونت خاص فارسی قدری دشوار است و محدودیت‌های مختلفی را به همراه دارد. به همین دلیل می‌توان از عبارات انگلیسی با فونت خاص استفاده کرد و همچون ایموجی‌های مختلف از آن‌ها برای جلب توجه مخاطب به بخش CTA استفاده کرد.

برخی نکات مهم در نوشتن کپشن اینستاگرام

تا اینجا به خوبی می‌دانیم که ویژگی‌های یک کپشن چیست و چطور می‌توانیم کپشن خوب بنویسیم. با این وجود، با پیشرفت بازاریابی اینترنتی بویژه بازاریابی شبکه‌های اجتماعی،  این روش‌ها روز به روز توسط افراد بیشتری مورد استفاده قرار می‌گیرد و گاهی اوقات، بهره‌گیری از تکنیک‌های گفته شده به تنهایی چاره‌ساز نیست. به همین دلیل، در ادامه این متن نکاتی را بیان می‌کنیم تا علاوه بر تکنیک‌های گفته شده در بالا، کپشن‌نویسی بهتری برای پست‌های اینستاگرام داشته باشید.

پاسخ نیازهای مخاطب

همواره به هنگام کپشن‌نویسی این سوال را بپرسید که پست شما چه چیزی برای مخاطب دارد و چه نیازی از او برطرف می‌کند. به عبارت دیگر، افزایش تعامل در شبکه‌های اجتماعی تنها با تبلیغ محصولات و خدمات میسر نمی‌شود بلکه باید ارزش افزوده‌ای برای مخاطب داشته باشد.

از آن‌جایی که اعتماد کمی به تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد، شرکت‌های مختلف در تبلیغات خود با روش‌های مختلف، احساسات مخاطب را هدف قرار می‌دهند و با تحریک احساسات او سعی در جلب این اعتماد دارند. به هنگام کپشن‌نویسی به این سوال پاسخ دهید که این کپشن کوتاه - یا بلند - چه تاثیری بر بهبود زندگی فالوور شما خواهد داشت.

برای افزایش تعامل، مخاطب باید ماهیت خود را در پیام‌های شما پیدا کند. به همین منظور سعی کنید ترفندها و نکات مختلف را به او بیاموزید و نحوه استفاده از ابزارها و نرم‌افزارهای مختلف - مرتبط با کسب و کار - را به او آموزش دهید یا خیلی ساده‌تر، هدایایی تبلیغاتی (اشانتیون) را برای او در نظر بگیرید. نمونه‌ای از آموزش ترفند‌های اینترنت را در تصویر زیر و کپشن مربوط به آن مشاهده می‌کنید.

آموزش در کپشن

اهمیت داستان پردازی در کپشن چیست ؟

رفته‌رفته استفاده از کپشن‌های طولانی و بلند در اینستاگرام مورد توجه قرار گرفته است. این امر بدان معنی است که در رابطه با کسب و کار و روند فعالیت خود می‌توانید داستان‌پردازی و قصه‌گویی داشته باشید تا مخاطب از نگاه خودتان با کسب و کار شما آشنا شود. اما دلیل اصلی قصه‌گویی در کپشن این است که بر اساس مطالعات انجام شده، مغز انسان ۷۰ درصد اطلاعات را به کمک داستان و ۹۵ درصد را از طریق احساسات درک می‌کند. در نتیجه، اگر قصد دارید که به پیام شما در اینستاگرام توجه شود، داستانی را روایت کنید.

به بیان ساده‌تر، هدف از این کار این است که در اینستاگرام، کسب و کار تا حد ممکن شخصیتی انسانی پیدا کند و چنین کاری برای یک برند، با ایجاد ارتباط حسی با مخاطب، شانس کسب اعتبار و ماهیت مستقلی را بوجود می‌آورد. علاوه بر این، قصه‌گویی سبب می‌شود تا کسب و کار شما در ذهن مخاطب ثبت شود و به این ترتیب حتی با خواندن استوری‌های شما، این علاقه در او ایجاد می‌شود که با شما در ارتباط باشد و به پرسش‌ها و کپشن‌های استوری پاسخ دهد و با این کار، به نحوی از شما قدردانی کند.

داستان شما باید شامل یک قهرمان، ساختار مشخص و پیوسته‌ای باشد که همگی به دنیای حقیقی ارتباط دارند تا به این ترتیب، خواننده با خواندن داستان، خود را جای شخصیت‌های داستان تصور کند. تصویر زیر نمونه‌ای از داستان‌سرایی را نشان می‌دهد. با وجود این‌که از روش قصه‌گویی در کپشن استفاده شده است اما می‌توان از تعداد لایک‌ها، تعامل پایین مخاطب را دریافت کرد. یکی از دلایل اصلی در عدم موفقیت این پست را باید در طول بلند پاراگراف ذکر کرد که با چند ایموجی قابل حل بود.

کپشن داستانی

استفاده از کلمات احساسی

برای این‌که فعالیت موفقی در اینستاگرام داشته باشید، کپشن‌نویسی شما باید به گونه‌ای باشد که همچون یک مجله شخصی به آن نگاه شود. زمانی که در توضیحات عکس‌ها، داستانی را روایت و به این ترتیب با مخاطب ارتباط برقرار می‌کنید، استفاده از عبارات و واژگان احساسی، قدرت این کار را دو چندان می‌کند.

کپشن را به گونه‌ای بنوسید که مخاطب به خوبی پیام آن را حس کند. این عبارات را می‌توان در دسته‌های زیر قرار داد.

  • بصری: مرتبط با شکل و شمایل و رنگ‌های استفاده شده در متن
  • لامسه‌ای: واژگان و عبارات مرتبط با حس لامسه و مفاهیم انتزاعی
  • شنوایی: واژگانی که به حس شنوایی مرتبط می‌شوند.
  • بویایی و چشایی: بویژه در پست‌هایی که مربوط به آشپزی باشد.
  • حرکت: در کسب و کارهای مرتبط با محصولات و خدمات ورزشی یا پست‌هایی که به نحوی قصد القای حس تحرک وجود داشته باشد.

با استفاده از این عبارات، مخاطب به شکل بهتری با پست‌های شما ارتباط می‌گیرد و داستان گفته شده، به سادگی در ذهن او ثبت می‌شود.

استفاده از ترفندهای کپی رایتینگ

به هنگام کپشن‌نویسی سعی کنید از تکنیک‌های «تبلیغ‌نویسی عصبی» (Neuro Copywriting) کمک بگیرید. تبلیغ‌نویسی عصبی، مرتبط با اثر روان‌شناختیِ کلامی مشخص بر ذهن انسان است. به عبارت دیگر، اگر عباراتی مشخص را با ترتیبی تعریف‌شده و در محلی مشخص بنویسید،‌ به شکلی مناسب ذهن مخاطب را درگیر و او را برای پاسخ یا اقدام، تحریک می‌کنند. در ادامه به برخی از نکات این نوع تبلیغ‌نویسی اشاره شده است:

  • در عناوین، تا دو بار از اعداد فرد استفاده شود.
  • در داخل متن یا زیرعنوان‌ها، صفاتی با بار احساسی و پرمنفعت برای مخاطب بکار رود.
  • برای تحریک خواننده، از زبان منفی (جملات با دستور زبان منفی) و طرح یک پرسش کمک گرفته شود.

این نکات در کپشن‌نویسی نیز به همین شکل رعایت می‌شوند با این تفاوت که نباید از جملات مجهول و فعل‌‌هایی معمولی یا ضعیف در متن خود استفاده کنید. جمله‌هایی کوتاه  و واژگانی را بکار بگیرید که فهم آن‌ها برای همه ساده باشند. البته توجه داشته باشید که این نوع کپشن‌نویسی نباید به دفعات تکرار شود چراکه در نهایت، تازگی آن برای مخاطب از بین می‌رود و دیگر واکنشی به نوشته‌های شما نشان نخواهد داد. بخش‌های مختلف این نوع تبلیغ‌نویسی را به کمک عبارات تکراری در زیر مشاهده می‌کنید.

بهره‌گیری از غرایز طبیعی

اگر متن‌هایی که نوشته می‌شوند، غریزه‌های طبیعی انسان را برانگیزند، در نهایت سبب تعامل بیشتر او با نوشته شما خواهند شد. به طور مثال، پست‌هایی که مربوط به غریزه «صیانت نفس» (Self-preservation) باشند، تعامل مناسبی را بوجود می‌آورند. این امکان وجود دارد که کپشن‌هایی در رابطه با سلامت جسمانی و امنیت را هم در این دسته قرار داد.

همچنین، کپشن‌هایی در رابطه با رفتار اجتماعی انسان‌ها نیز چنین عملکردی خواهد داشت. به طور مثال، پست‌هایی با موضوع ارزش‌های شخصی،‌ جایگاه فرد در اجتماع و خلاقیت را می‌توان در این مثال‌ها در نظر گرفت. علاوه بر این، کپشن‌هایی عاشقانه و عاطفی نیز در تعامل مخاطب، نقشی مشابه را ایفا می‌کنند.

حال که می‌دانید بهره‌گیری از غرایز طبیعی در کپشن چیست و چه مواردی را شامل می‌شود باید به نکاتی اشاره کنیم تا این کپشن‌نویسی به شکل بهتری صورت بگیرد. این نکات در ادامه آورده شده‌اند.

  • از واژه‌هایی استفاده کنید که شامل «حس چشایی» باشند حتی اگر صفحه اینستاگرام شما ارتباطی با آشپزی و غذا نداشته باشد.
  • پست‌هایی با عنوان «تو می‌توانی» ایجاد کنید چراکه افراد، علاقه‌مند به یادگیری آنلاین برخی موضوعات با روش‌های ساده و سریع هستند. کلماتی همچون «سریع»، «راحت»، «حرفه‌ای» و سایر کلمات مشابه را می‌توان در کپشن و موضوعات آن بکار برد.
  • به کمک راهنمای گام به گام، ترفندهای مختلف، استراتژی‌ها و معرفی ابزارهای مختلف، به کاربر کمک کنید تا پاسخ سوالات خود را بیابد.
  • کاری کنید که مخاطب حس کند به طور فعال در صفحه شما حضور دارد. این کار به کمک محتوای تعاملی، کوییزها و پرسیدن سوال در استوری و کپشن انجام می‌شود.

نمونه‌ای از بکاگیری حس چشایی و القای حس قدرت و تحرک را در کپشن زیر مشاهده می‌کنید.

نوشتن متن در تصویر

تا اینجا دیدیم که نکات مهم در نوشتن کپشن چیست اما نوشتن متن به زیر عکس‌ها محدود نمی‌شود بلکه گاهی اوقات می‌توان چند خط از یک نویسنده معروف را در داخل یک عکس قرار داد تا از این راه، افراد بیشتری با مطلب شما ارتباط برقرار کنند. اشتراک‌گذاری اینفوگرافیک نیز راه مناسبی برای رسیدن به این هدف به شمار می‌آید.

کپشن در عکس

به طور مثال می‌توانید از پست‌های توییتر یا لینکدین خود عکس بگیرید و آن‌ها را در اینستاگرام منتشر کنید. البته در این نوع از پست‌ها نیز کپشن‌نویسی را فراموش نکنید. نمونه‌ای خارجی از نوشتن متن داخل تصویر را در زیر مشاهده می‌کنید.

کپشن در عکس اینستاگرام

معرفی فیلم آموزش بازاریابی در شبکه های اجتماعی

بازاریابی شبکه های اجتماعی

از جمله روش‌های بازاریابی اینترنتی محبوب، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی است و به همین دلیل، «فرادرس» دوره‌ای ۳ ساعت و ۲۲ دقیقه‌ای را در قالب چهار درس تدوین کرده است که در ادامه به توضیح این دروس خواهیم پرداخت.

در درس یکم این آموزش با قواعد حضور در شبکه‌های اجتماعی آشنا خواهیم شد و درس دوم به بررسی شیوه‌ها و ابزارهای بازاریابی اختصاص دارد که از جمله مباحث مهم آن می‌توان به نحوه مدیریت برند در شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد. درس سوم به تولید محتوا و ابزارهای مرتبط با آن اشاره دارد و نحوه استفاده از هشتگ‌ها نیز در همین درس مورد بررسی قرار می‌گیرد. در نهایت، در درس چهارم، اصول بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی و بهینه‌سازی شبکه‌های اجتماعی آموزش داده می‌شود.

انواع کپشن اینستاگرام

تا اینجا به شکلی مناسب با نحوه کپشن‌نویسی در اینستاگرام آشنا شدیم و کپشن‌های مختلفی را بررسی کردیم. در ادامه و به شکلی خلاصه، انواع کپشن اینستاگرام را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

کپشن با لینک در بیو

بسیاری از کسب و کارها، ترغیب کاربر به مشاهده لینک در بیو اینستاگرام را به صورت استاندارد و در تمامی کپشن‌‌نویسی‌های خود بکار می‌برند که نمونه‌ای از آن را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید.

کپشن پشت صحنه

اینستاگرام پلتفرم مناسبی برای اشتراک‌گذاری محتوای پشت صحنه به شمار می‌آید و می‌توانید برای تعامل بیشتر با مخاطب، پست‌هایی در رابطه با پشت صحنه آماده‌سازی محصولات، کالاها یا محتوای خود تهیه کنید.

کپشن با پشت صحنه

کپشن آموزنده

مطالب علمی مختلف را می‌توان در قالب پست‌های اینستاگرام منتشر کرد و همانطور که در ابتدای مطلب به آن اشاره شد، این روش را می‌توان نوعی میکروبلاگینگ قلمداد کرد.

کپشن آموزشی

علاوه بر کپشن‌های آموزنده که به مطالب علمی اختصاص دارند، به کمک کپشن‌های آموزشی می‌توان دستور پخت غذاها، ترفندهای مختلف نرم‌افزاری و سایر آموزش‌های دیگر را در قالب پست اینستاگرام، منتشر کرد.

کپشن مسابقات و هدایا

برگزاری مسابقات، قرعه‌کشی‌ها و دادن هدایای مختلف تبلیغاتی و رایگان از جمله جذابیت‌های این شبکه اجتماعی به شمار می‌آید و به شکلی که گفته شد، در کپشن‌نویسی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کپشن داستانی

همانطور که می‌دانید، یکی از راه‌های تعامل با مخاطب، کپشن‌های داستانی هستند که بویژه در کسب و کارهای مرتبط با کتاب یا مجلات کاربرد دارند. البته اگر به کپشن زیر نگاه کنید خواهید دید که برای بهبود آن باید، پاراگراف‌های بلند به بخش‌های کوچک‌تری تقسیم شوند. شاید اگر این کپشن به کمک ایموجی‌های مناسبِ کتاب‌خوانی و تقسیم‌بندی پاراگراف‌ها بهینه‌سازی شود، تعامل بیشتری را از مخاطب دریافت کند.

کپشن داستانی

کپشن مینیمال

اگر محتوا (تصویر یا ویدیو) به خوبی گویای تمام جنبه‌های مورد نظر شما باشد، نوشتن کپشن کوتاه راه بهتری است.

بر اساس رای ۹ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
مجله فرادرس
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *