چگونه کاریزماتیک باشیم؟ – ۲۹ راه ساخت شخصیت کاریزماتیک

۱۷۱۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۲۴ دقیقه
چگونه کاریزماتیک باشیم؟ – ۲۹ راه ساخت شخصیت کاریزماتیک

شخصیت‌های کاریزماتیک به افرادی دوست‌داشتنی و متواضع و در عین حال، بسیار قاطع و با اعتمادبه‌نفس معروف هستند. با یادگیری این‌که چگونه کاریزماتیک باشیم می‌توانیم قدرتی ذاتی برای جذب اطرافیان و نفوذ در دیگران به‌دست بیاوریم. بر اساس نتایج تحقیقی در مورد ویژگی افراد کاریزماتیک، افرادی که زیاد لبخند می‌زنند، تماس چشمی ایجاد می‌کنند، برای گفتگو از دستان خود استفاده می‌کنند و نام مخاطب را در حین صحبت کردن به‌زبان می‌آورند از دیدگاه دیگران کاریزماتیک و دوست‌داشتنی هستند. برخی از مهم‌ترین توانمندی‌های افراد کاریزماتیک شامل توانایی گوش دادن فعال، بیان آسیب‌پذیری‌ها و استفاده از نقاط مشترک با هدف تأثیرگذاری بر دیگران است. در این مطلب از مجله فرادرس با اصلی‌ترین ویژگی‌های شخصیت کاریزماتیک آشنا می‌شویم و با تمرین تکنیک‌های مختلف یاد می‌گیریم که چگونه کاریزماتیک باشیم.

فهرست مطالب این نوشته

ساده‌ترین رفتارها برای ساخت شخصیت کاریزماتیک

تقویت کاریزما نیاز به زمان و تمرین پیاپی دارد و افراد کاریزماتیک از ابتدای زندگی دوست‌داشتنی، قابل اعتماد و قاطع نبوده‌اند بلکه به‌مرور شخصیت کاریزماتیک خود را شکل داده‌اند. تمام افراد چه درون‌گرا باشند و چه برون‌گرا می‌توانند با تمرین و تلاش مستمر کاریزمای خود را افزایش دهند. در ادامه مهم‌ترین ویژگی‌های شخصیت‌های کاریزماتیک را بیان می‌کنیم.

۱. با اشتیاق صحبت کردن

افراد پرانرژی و مشتاق دیگران را به خودشان جذب می‌کنند، سعی کنیم تا با زبان بدن پرشور اشتیاق خود را نشان دهیم و به‌هیچ‌وجه با بی‌خیالی و از سر اجبار صحبت نکنیم. برای این کار می‌توانیم به‌سمت جلو خم شویم، سرتکان دهیم، تماس چشمی را حفظ کنیم و از دست‌های خود در هنگام صحبت کردن استفاده کنیم. حالت دست کیسه پول گزینه مناسبی برای نشان دادن اشتیاق است.

۲. صحبت متناسب با هر مخاطب

افراد کاریزماتیک صحبت‌های خود را با ویژگی‌های شخصیتی، سن مخاطب و دغدغه‌های او تنظیم می‌کنند. همچنین خود را به‌عنوان فردی معمولی و مانند مخاطب نشان می‌دهند تا احساس اعتماد و راحتی مخاطب را به‌دست بیاورند. در این رابطه می‌توانیم از انواع «تکنیک‌های واکنش‌ آینه‌ای» (Mirroring Techniques) از جمله استفاده از کلمات مشابه با دایره واژگان مخاطب، لحن مشابه و حوزه‌های مورد علاقه مخاطب صحبت کنیم.

۳. بخشیدن بیش از دریافت کردن

افراد کاریزماتیک تا آن‌جا که می‌توانند زندگی اطرافیان خود را بهتر و غنی‌تر می‌کنند. زمانی که شما صادقانه به دیگران کمک می‌کنید، آن‌ها نیز به‌شکلی ویژه شما را دوست خواهند داشت. افراد کاریزماتیک بیش از این‌که از دیگران خدمات خاصی دریافت کنند، به آن‌ها خدمات می‌رسانند. البته از آن‌سو به دام ایثار افراطی هم نمیفتند.

۴. سازگاری بسیار بالا

با این‌که از دید مردم افراد کاریزماتیک اعتمادبه‌نفس بسیار بالایی دارند، اما این افراد توانایی خارق‌العاده‌ای در سازگاری با موقعیت‌های اجتماعی مختلف دارند. برای کسب این ویژگی تا جایی که به سایر فعالیت‌ها صدمه نرسد با اخبار روز و سوژه‌های داغ جامعه همراه باشید تا اطلاعات عمومی شما برای گفتگو غنی باشد. همچنین با اشتیاق هر آن‌چه که نمی‌دانید را در موقعیت مناسب از دیگران بپرسید، بیشتر مردم دوست دارند تا تجربیات‌شان را با شما به اشتراک بگذارند.

مردی که در حال صحبت کردن برای افراد دیگر است و اطرافیان با دقت بالا به حرف‌های او توجه می‌کنند.

۵. بیان هوشمندانه آسیب‌های زندگی

احتیاط بیش‌ازحد و بی‌جا در سخن گفتن یکی از بزرگ‌ترین دشمنان کاریزما است. افراد محتاط از ترس آسیب ندیدن بسیاری از خاطرات جذاب زندگی خود را تعریف نمی‌کنند و از صحبت کردن در مورد بسیاری مسائل صرف نظر می‌کنند. در حالی‌که بیان مدیریت‌شده آسیب‌های زندگی باعث می‌شود تا مخاطب احساس کند که در منطقه امن شما قرار دارد و ارتباط بهتری با شما برقرار کند. همچنین بیان آسیب‌پذیری‌ها و دردها مسیر گرفتن همدلی و حمایت اطرافیان را فراهم می‌کند و باعث تقویت ارتباط بین‌فردی می‌شود.

۶. سؤالات مناسب و گوش دادن فعال

بسیاری از افراد دوست دارند تا در مورد خودشان صحبت کنند اما پرسیدن سؤالات مناسب و در جایگاه درست از اهمیت زیادی برخوردار است. ابتدا در مورد خودتان صحبت کنید تا مخاطب احساس امنیت کند و شما هم فرصت داشته باشید تا نقاط مشترک را شناسایی کنید، سپس در مورد علاقه‌ها یا موضوعات غیرشخصی سؤال کنید‌ توجه داشته باشیم که سؤالات ما در مورد مسائل اختلافی مانند دین یا سیاست نباشد. بعد پرسیدن سؤال مناسب، به صحبت های مخاطب گوش دهیم.

۷. به‌خنده‌ انداختن اطرافیان

افراد کاریزماتیک همواره می‌توانند بخش‌های بامزه زندگی را ببینند و آن‌ها را به خوبی بیان کنند، همچنین لطیفه‌ها و ضرب‌المثل‌های خوبی در ذهن دارند تا جای خوب استفاده کنند. این مهارت افراد کاریزماتیک به‌مرور و با قرار گرفتن در موقعیت‌های اجتماعی افزایش پیدا می‌کند.

۸. صحبت نکردن در مورد موضوعات اختلافی

در بسیاری از موارد هیچ ضرورتی برای صحبت در مورد موضوعات اختلافی وجود ندارد در حالی‌که افراد زیادی در دام صحبت از اختلافات و دل‌گیری‌های طولانی‌مدت میفتند. یکی از خطوط قرمز افراد کاریزماتیک صحبت در مورد موضوعات اختلافی و ناراحت‌کننده است و این تکنیک رمز روابط بلندمدت و محبوبیت افراد کاریزماتیک و توانایی سازگاری آن‌ها با بسیاری از موقعیت‌ها است. برای این‌که بدانیم چگونه کاریزماتیک باشیم ضروری است که به‌کلی مباحث اختلافی را از صحبت‌های خود حذف کنیم.

فردی نشسته بر روی صندلی به‌همراه لبخند و صحبت کردن با دیگران

۹. تحسین دقیق و صادقانه اطرافیان

افراد با کاریزمای بالا توانمندی‌ها، نقاط مثبت شخصیتی و دستاوردهای اطرافیان‌ خود را می‌بینند و آن‌ها را در جایگاه مناسب یادآوری می‌کنند تا اطرافیان احساس ارزشمندی کنند، این باعث می‌شود تا اطرافیان افراد کاریزماتیک در کنار آن‌ها احساس بهتری داشته باشند. همچنین باید توجه داشت که این تحسین‌ها اغراق‌آمیز نشوند تا اثر خود را از دست ندهند و به‌طور ویژه و مشخص باشد. برای مثال می‌گویند: «رنگ‌های فوق‌العاده‌ای رو برای سِت کردن لباس‌هات انتخاب می‌کنی». به‌جای این‌که بگویند: «چقدر خوش‌تیپی».

۱۰. به حرف گرفتن تمام افراد حاضر در جمع

افراد کاریزماتیک اجازه طرد شدن یا جدا افتادن کسی را نمی‌دهند و از افراد کم‌حرف‌تر سؤالاتی می‌پرسند تا یخ آن‌ها بکشند و وارد صحبت‌ها شوند. برای این کار افراد کاریزماتیک از سؤالات باز استفاده می‌کنند که جواب دادن به آن‌ها به‌جای «بله یا خیر»، نیاز به توضیح دارد. همچنین هنگام صحبت کردن نام مخاطب را در گفتگو بیان می‌کنند چون می‌دانند که افراد دوست دارند که نام‌ خود را از دهان مخاطب بشنوند.

۱۱. فروتنی و تواضع بالا

افراد کاریزماتیک در کنار قاطعیت و تسلطی که بر محیط دارند، فروتن و متواضع بوده و با افراد مختلف بدون در نظر گرفتن سطح اجتماعی یا اقتصادی ارتباط صمیمانه برقرار می‌کنند و گرم می‌گیرند. این افراد حالت بدنی راحت و گشوده‌ای دارند و رفتار دوستانه آن‌ها باعث می‌شود تا برای اطرافیان به عنوان فردی دردسترس و گزینه مناسبی برای «صمیمیت» (Approachability) در نظر گرفته شوند.

۱۲. قاطعیت در بیان جملات

تردید زیاد و بیان بیش از حد جملات غیرقطعی نشان‌دهنده عدم قطعیت میان افراد است. سعی کنید بعد از ارزیابی و تحلیل دقیق صحبت کنید اما حرف‌های خود را با قطعیت بیان کنید و پشت نظرات خود بایستید. به دیگران نشان دهید که از حرف‌های خود مطمئن هستید تا در چشم آن‌ها قابل اعتماد به‌نظر بیایید. برای مثال بگویید «من به این نقشه باور دارم» تا «این نقشه هم می‌تونه کار کنه».

۱۳. گفتگوی محترمانه و انتخاب دقیق کلمات

ما پیام‌های زبانی خود را با کلمات گوناگونی می‌توانیم منتقل کنیم. افراد کاریزماتیک از افعال امری در صحبت‌های خود تا جای ممکن استفاده نمی‌کنند و محترمانه‌ترین معادل‌ها و اصطلاحات را استفاده می‌کنند. برای مثال اگر در جایگاه مدیریت به نیرویی به دلیل تآخیرهای زیاد تذکر دهند، از افعال جمع استفاده می‌کنند، یعنی می‌گویند: «عالی می‌شود اگر طبق قرار قبلی دیرتر از ۹ صبح در محل کار حاضر نشویم».

خانم کارمندی که در حال صحبت کردن با همکاران خود است.

۱۴. امیدواری و مثبت‌اندیشی منطقی

افراد کاریزماتیک آخرین افرادی هستند که امید خود را از دست می‌دهند و همین انگیزه و امیدواری باعث دل‌گرمی نزدیکان می‌شود. این افراد در تمام موقعیت‌ها می‌توانند داشته‌ها و جنبه‌های مثبت اتفاقات و موقعیت‌ها را ببینند و به‌همین دلیل رضایت بیشتری از زندگی دارند.

۱۵. حضور کامل در زمان حال

افراد کاریزماتیک حسرتی از گذشته غیرقابل تغییر و اضطرابی از آینده نامعلوم و مبهم ندارند. این باعث می‌شود تا احساسات ناخوشایند و فشار روانی بسیار کمتری را تحمل کنند و بهترین بازدهی ممکن را از زمان حال خود داشته باشند.

۱۶. لبخند زدن

مردم در کنار افرادی که زیاد لبخند می‌زنند احساس آرامش و امنیت می‌کنند. عادت به لبخند زدن در افراد کاریزماتیک موجب ترشح اندورفین (Endorphin) در بدن می‌شود و خلق بهتری را فراهم می‌کند. در نتیجه لبخند زدن ارتباط مستقیمی با دوست‌داشتنی بودن آن‌ها دارد.

حال که می‌‌دانیم افراد کاریزماتیک چه ویژگی‌هایی دارند، تا حدی می‌دانیم که چگونه کاریزماتیک باشیم و در ادامه استفاده بهتری از تکنیک‌های تقویت کاریزما خواهیم داشت.

راه های ساخت شخصیت کاریزماتیک

در ادامه راه‌های ساخت شخصیت کاریزماتیک را بیان می‌کنیم. این راه‌کارها برای تقویت توانمندی‌های افراد کاریزماتیک تدوین شده است. در ادامه این توانمندی‌ها را نام می‌بریم.

  • مهارت‌های اجتماعی و سازگاری بالا
  • زبان بدن جذاب
  • شوخ‌طبعی و مثبت‌اندیشی
  • قاطعیت و اعتمادبه‌نفس بالا
  • قابل اعتماد بودن
  • نوع‌دوستی و تواضع

حال که با این توانمندی‌ها آشنا شده‌ایم، با راه‌کارهای تقویت این توانمندی‌ها را یادبگیریم تا بدانیم که چگونه کاریزماتیک باشیم.

کسب مهارت‌های اجتماعی و سازگاری بالا

ترکیبی از مهارت‌های اجتماعی و قاطعیت بالا باعث می‌شود تا شخصیت‌های کاریزماتیک توانایی فوق‌العاده‌ای برای جلب توجه دیگران داشته باشند. افراد کاریزماتیک به‌راحتی می‌توانند جمع را در دست بگیرند و یخ افراد را بشکند. البته نوع‌دوستی و تواضع آن‌ها باعث می‌شود این توجه را بین تمام افراد پخش کنند. در ادامه مهم‌ترین تکنیک‌های جلب توجه را در این مطلب از مجله فرادرس بیان می‌کنیم.

۱. پیدا کردن نقاط مشترک

افراد کاریزماتیک توانایی بسیار خوبی در شناخت علاقه‌ها، دیدگاه‌ها یا فعالیت‌های مشترک با دیگران دارند. برای مثال ممکن است که از ماشین مشابهی استفاده کنند، طرفدار تیم ورزشی یکسانی باشند یا حتی هر دو تجربه مشترکی در رویارویی با حمله پانیک داشته باشند. در ادامه، مهم‌ترین نقاط مشترک را بیان می‌کنیم.

  • تجربه سفر
  • طرفداری از تیم ورزشی
  • تجربه کاری مشترک
  • موسیقی و فیلم
  • حوزه تکنولوژی
  • نگهداری از حیوانات خانگی
  • بهترین رستوران‌ها و کافه‌ها
  • فعالیت‌های تفریحی مشترک

بعد از پیدا کردن وجود مشترک، باید بتوانیم سر صحبت را به‌خوبی باز کنیم. این کار نیاز به تجربه و کسب مهارت دارد، اما می‌توانیم سؤالی خاص در مورد موضوع مشترک بپرسیم یا نظر خودمان را در آن حوزه بیان کنیم. همچنین بیان خاطره‌ای جذاب پیرامون نقطه مشترک نیز می‌تواند مسیر صحبت را به‌خوبی هموار کند.

فردی در حال صحبت کردن با دوستان خود در جنگل

۲. تسلط بر صحبت‌های کوتاه

افراد کاریزماتیک همواره موضوعات آماده‌ای دارند که می‌توانند در «گفتگوهای کوتاه» (Small Talk) چند دقیقه‌ای یا چند ثانیه استفاده کنند. برای مثال فرض کنید که در صف نانوایی ایستاده‌اید و همسایه طبقه پایین خود را می‌بینید یا در حال خوردن وعده ناهار با یکی از همکاران هستید و از سکوت موجود معذب می‌شوید یا در مترو ایستاده‌اید و یکی از هم‌کلاسی‌های خود را می‌بینید. گفتگوی کوتاه تنها برای حال‌ و احوال و انتقال انرژی مثبت به مخاطب انجام می‌شود و قرار نیست که در مورد مطلب مهم یا چالش‌برانگیزی صحبت شود. توانایی افراد کاریزماتیک در ایجاد گفتگوهای کوتاه آن‌ها را قادر می‌سازد تا با هر فردی ارتباط بگیرند. مهارت درست کردن گفتگوهای کوتاه چندان آسان نیست و نیاز به داشتن موضوعات آماده و تمرین قبلی دارد. در ادامه برخی از موضوعات پیشنهادی مناسب را برای این موقعیت‌های اجتماعی بیان می‌کنیم.

  • نتایج مسابقات ورزشی (فوتبال، بسکتبال و دیگر ورزش‌ها)
  • وضعیت آب و هوا
  • موسیقی‌ یا فیلم جذابی که به ‌تازگی منتشر شده
  • تفریحی که توی تعطیلات آخر هفته رفته‌اید
  • برنامه تفریحات برای تعطیلات آتی
  • خاطره یا تجربه‌ای جالب

شروع جذاب در صحبت‌های کوتاه بسیار مهم است، این شروع می‌تواند با پرسیدن یک سؤال (تا حالا فلان فیلم رو دیدی) یا بیان هیجان‌انگیز موضوع (وااای نمی‌دونی دیروز تو راه برگشت چی دیدم) باشد. حتماُ توجه داشته باشیم که «جذاب صحبت کردن» یک مهارت است که نیاز به اعتمادبه‌نفس و تقویت فن بیان دارد. در نتیجه اگر ابتدا بیان این موضوعات چندان ساده نباشد و مخاطب را جذب نکند اما ناامید نشوید و به تمرین کردن با افراد امن‌تر و مطمئن ادامه دهیم. موقعیت‌های استفاده از صحبت‌های کوتاه در زندگی روزمره بسیار زیاد است، در نتیجه تسلط بر صحبت‌های کوتاه از ظریف‌ترین و کارآمدترین تکنیک‌ها برای فهم این است که چگونه کاریزماتیک باشیم و با تسلط بر آن می‌توانیم در کمترین زمان ممکن به مخاطب انرژی مثبت تزریق کنیم.

۳. به‌ خاطر سپردن نام دیگران

بر اساس تحقیقات «عصب‌شناسی» (Neurology)، مردم عاشق این هستند که اسم‌شان را در گفتگوی خود به‌زبان بیاوریم. این تحقیقات نشان‌داده‌اند که افراد زمانی که نام خود را می‌شنوند، بخش‌های متعددی از مغزشان فعال می‌شود. اهمیت بیان نام افراد در هنگام گفتگو در آثار بزرگ‌ترین متخصصان فروش مانند «دیل کارنگی» (Dale Carnegie) نیز آمده است. برای استفاده از این تکنیک‌، پیشنهاد می‌کنیم تا نام مخاطب را در ابتدا و انتهای مکالمه بیان کنید. همچنین هنگامی که قصد داشتید فردی را به فرد دیگری معرفی کنید، در کنار بیان نام او، یکی از دستاوردها یا موفقیت‌های او را هم بیان کنید. برای مثال مدیری کارمند خود را به این شکل معرفی می‌کند: « زهرا شاهوردی از یکی از بهترین نیروهای واحد پشتیبانی مشتریان».

۴. استفاده از سؤالات باز

یکی از بهترین شیوه‌ها برای شروع صحبت و شکستن یخ مخاطب، «استفاده از سؤالات باز» (Open Ended Questions) است که به‌جای جواب‌های یک‌ کلمه‌ای مانند بله یا خیر، مخاطب را به توضیح دادن سوق می‌دهد. برای مثال افراد کاریزماتیک به‌جای این‌که بپرسند «حال‌ت خوبه؟» و با جواب «آره یا نه» مواجه شوند، از سؤال «آخر هفته رو چطوری گذراندی؟» استفاده می‌کنند. به‌طور معمول سؤالات باز با عبارات خاصی آغاز می‌شود که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • «چگونه؟» (How)
  • «چی‌شد؟» (What)
  • «چرا؟» (Why)

با کمک گرفتن از سؤالات باز به‌خوبی می‌دانیم که چگونه کاریزماتیک باشیم و جای خالی ما در جمع‌ها حس خواهد شد.

۵. قصه‌گویی

مهارت تعریف کردن خاطرات و داستان‌ها از رایج‌ترین و قدیمی‌ترین شیوه‌های جلب نظر دیگران و جذب اطرافیان است. افراد کاریزماتیک «قصه‌گوهای» (Storyteller) توانمندی هستند، حتی برخی از آن‌ها برای معرفی خاطره‌ شخصی تعریف می‌کنند و از توانایی قصه‌گویی استفاده می‌کنند. در فرایند قصه‌پردازی، برای جلب توجه مخاطب می‌توانیم سرعت بیان کلمات، حجم صدا و بمی یا زیری کلام خود را تنظیم کنیم. در ادامه، شیوه بیان نکات هیجان‌انگیز در فرایند قصه‌پردازی بر اساس این عناصر کلامی بیان می‌کنیم.

  • افزایش سرعت کلمات: زمانی که افراد کاریزماتیک به بخش‌های هیجان‌انگیز داستان می‌رسند، سرعت حرف زدن خود را پایین می‌آورند.
  • بالا بردن حجم صدا: برای جلب توجه بیشتر مخاطب و انتقال احساسات، با صدای خود را بلند می‌کنند.
  • استفاده از تناژ بم: برای بیان نکات هیجان‌انگیز، استفاده از تناژ بم می‌تواند تأثیر بیشتری بر روی مخاطب بگذارد.

همچنین در کنار این‌ها، استفاده از تکنیک‌های زبان بدن به‌ویژه ژست‌های مناسب، کمک گرفتن از دست‌ها و نشان دادن هیجانات در چهره نیز نقش ویژه‌ای ایفا می‌کنند. حال که می‌دانیم با استفاده از قصه‌گویی چگونه کاریزماتیک باشیم ضروری است که در جمع‌های مختلف و حتی جلوی آینه، شروع به تعریف کردن جذاب‌ترین خاطرات زندگی و داستان‌های جذاب کنید تا به‌مرور با توانایی قصه‌گویی خود در معرض توجه قرار بگیرید.

دو نفر که در حال صحبت کردن با همدیگر هستند.

۶. پوشش مناسب

لباس‌های شما به دیگران نشان می‌دهد که چه احساسی نسبت به خودتان دارید. افراد کاریزماتیک با پوشیدن لباس‌های خود نشان می‌دهند که حال خوبی دارند و از دیده شدن توسط دیگران لذت می‌برند. همچنین برای هر موقعیتی لباس متناسب با آن را می‌پوشند. در ادامه، مواردی را بیان می‌کنیم که می‌تواند به استایل شما کمک کند.

  • از استایل‌هایی استفاده کنیم که با فصلی که در آن قرار داریم تطابق داشته باشد.
  • از لباس‌های شاد و روشن مانند سبز، آبی، نارنجی یا قرمز برای تعاملات اجتماعی، تفریحات و حتی روزهای کاری استفاده کنیم
  • دقت کنیم که لباس‌ها کهنه نشده باشند و به‌صورت تمیز و اتوکشیده پوشیده شوند.
  • حتماً از عطر‌ استفاده کنیم. مسیر بویایی از مهم‌ترین مسیرهای جذب اطرافیان است که افراد معطر از آن استفاده می‌کنند.

۷. القای احساس ویژه بودن به مخاطب

اگر در هنگام گفتگو با تمام وجود به صحبت‌های مخاطب گوش کنید، به مخاطب این پیام غیرکلامی را می‌رسانید که فردی ارزشمند و مهم است. در چنین شرایطی به‌هیچ عنوان نباید با موبایل یا هر چیز دیگری مشغول نشویم و در کنار حفظ تماس چشمی و سرتکان دادن، به‌صورت متمرکز بر روی صحبت‌های مخاطب تمرکز کنیم. در ادامه، «راه‌کارهای ایجاد احساس خاص بودن» (Making Others Feel Special) در هنگام گفتگو را بیان می‌کنیم.

  • حفظ تماس چشمی و سرتکان دادن
  • بیان کلماتی مانند «آها» یا «اوهوم» برای تأیید صحبت‌ها
  • استفاده از سؤالات روشن‌کننده (برای مثال می‌گویید: «می‌شه یکم بیشتر توضیح بدی؟ واقعاً چنین منظوری داشت؟»)
  • تفسیر یا جمع‌بندی صحبت‌های مخاطب و بیان دوباره آن‌ها به مخاطب (برای مثال می‌گویید: «آن‌طور که متوجه شدم فلان اتفاق افتاد و فلان احساسات را تجربه کردی»)

در نتیجه برای این‌که بدانیم چگونه کاریزماتیک باشیم باید بتوانیم ارتباط خوبی با اطرافیان داشته باشیم.

تقویت زبان بدن جذاب

بیش از ۶۰ درصد از پیام‌های اجتماعی افراد به‌صورت غیرکلامی اتفاق میفتد و شخصیت‌های کاریزماتیک به‌خوبی از زبان بدن خود برای نشان دادن اشتیاق خود و در عین حال قاطعیت بالا استفاده می‌کنند.

۸. متمایل شدن به سمت مخاطب

«متمایل شدن به سمت مخاطب» (Lean Forward People) این پیام پنهانی را به مخاطب می‌رساند که با تمام وجود در حال گوش دادن به صحبت‌های او هستید و از حرف‌ها لذت می‌برید. زمانی که در حال گفتگو هستیم، باید سعی کنیم تا به‌طور کامل به‌سمت مخاطب برگردیم و با حفظ فاصله اجتماعی تا حدی به سمت مخاطب متمایل شویم تا به‌خوبی احساس همراهی و شنیده شدن را به او منتقل کنیم. در این صورت به‌خوبی می‌دانیم که چگونه فردی کاریزماتیک باشیم و دیگران از ارتباط با ما لذت خواهند برد.

۹. واکنش آینه‌ای

تحقیقات نشان‌داده‌اند که تکرار زبان بدن مخاطب می‌تواند احساس نزدیک بودن و شبیه بودن را به مخاطب منتقل کند و احساس راحتی او را افزایش دهد. «واکنش آینه‌ای» (Mirrorng) در هنگام صحبت کردن یکی از شیوه‌های افراد کاریزماتیک برای ایجاد احساس منحصربه‌فرد بودن در مخاطب است.

استفاده از شوخ‌طبعی و مثبت‌اندیشی

افراد کاریزماتیک حال اطرافیان خود را بهتر می‌کنند و این باعث می‌شود تا دیگران از همنشینی با آن‌ها لذت ببرند. این افراد ویژگی‌های خوب اطرافیان را می‌بینند و در مواقع مناسب تحسین می‌کنند، توانایی خوبی در خنداندن دیگران دارند و با دیدن نیمه پر لیوان دنیا، بخش‌های زیبا و امیدوارکننده را به اطرافیان نشان می‌دهند. در ادامه هر کدام از این موارد را توضیح می‌دهیم.

۱۰. داشتن شوخ‌طبعی بالا

با لبخند زدن یا خندیدن مخاطب، هورمون «اندورفین» (Endorphin) در بدن ترشح می‌شود و ترشح این هورمون با احساس لذت و حال خوب مخاطب همراه است. در نتیجه افراد کاریزماتیک از این حقیقت برای جذب مخاطب استفاده می‌کنند. «شوخ‌طبعی بالا» (Sense Of Humor) هنرمندانه‌ترین ویژگی‌ افراد کاریزماتیک است و باعث می‌شود تا هر کسی حضور آن‌ها را در جمع احساس کند. به‌طور معمول افراد به موضوعاتی می‌خندند که انتظار شنیدن آن را نداشته باشند.در ادامه به این موضوعات اشاره می‌کنیم.

  • ایجاد تغییرات ظریف در پدیده‌ها: برای مثال از فرد سالمندی می‌پرسند که راز سلامت جسمی شما چیست؟ او می‌گوید: «ورزش جناب، من حتی یک روز هم ورزش نکردم».
  • تغییرات بامزه در الگوهای کلامی: برای مثال «کمبوجیه» قبل از مرگ، فرزندان خود را جمع می‌کند و به آن‌ها می‌گوید: «ای فرزندانم، من تو زندگی کم‌ بوجیدیم ولی توصیه می‌کنم که شما زیاد به‌بوجید».
  • یادآوری به‌موقع اتفاقات گذشته: برای مثال در زمان ناهار با همکاران پیرامون مسائل ماوراءالطبیعه صحبت کرده‌ایم و انتهای روز با شنیدن صدای بلند می‌گوییم: «تسخیرمون کردن».
  • استفاده از موضوعات مشهور در سطح جامعه: برای مثال دوست شما خبری را در مورد کوتاه شدن خدمت سربازی بیان می‌کند و می‌گوییم: «حالا بذار ببینیم خبرش واقعیه یا کیکه».
  • ترکیب ویژگی موضوعات مختلف: برای مثال در مورد تفاوت «بز» و «خر» صحبت می‌شه و می‌گوییم: «بز خری هست که آفروده». در این‌جا ویژگی‌های ماشین آفرود را به بز نسبت داده‌ایم.

همواره باید توجه داشته باشیم که بیان موضوعات خنده‌دار نیاز به تمرین و اعتمادبه‌نفس و به‌ویژه زبان بدن مناسب دارد. در این تکنیک لحن صدای شما باید حاکی از تعجب و در عین حال بلند و واضح باشد. همچنین ضروری است که احساس تعجب را در چهره خود نیز نمایش دهید. یکی از بهترین راه‌های تمرین شوخ‌طبعی، الگوبرداری از هنرمندان «استندآپ کمدی» (Standup Comedy) مطرح است. البته با وجود تأثیرات مثبت شوخ‌طبعی، به‌هیچ عنوان نباید در این امر زیاده‌روی کرد. وجود طنز در کلام مانند فلفل در غذا است و زیاده‌روی در آن به شخصیت افراد آسیب‌ می‌زند و منجر به دیدگاه سطحی مخاطبان می‌شود. همچنین استفاه از شوخ‌طبعی در جایگاه نامناسب می‌تواند آسیب‌های بزرگی به شخصیت افراد وارد کند. مهم‌ترین ملاک‌های استفاده از شوخ‌طبعی شامل «مرز‌های اخلاقی»، «آسیب‌پذیری‌های عاطفی گذشته»، «میزان صمیمیت» و «تناسب جایگاه اجتماعی» شما می‌شود.

فردی خندان در میان صورتک‌های خندان و با لبخند

۱۱. تحسین صادقانه دیگران

بیشتر مردم جهان به‌اندازه کافی تشویق و تمجدید نمی‌شوند و نیاز پنهانی به تحسین شدن و تأیید شدن «صادقانه و واقعی» (Genuine Compliments) برای کسب انگیزه بیشتر دارند. در نتیجه «تحسین درست» در بسیاری از موارد بزرگ‌ترین و ساده‌ترین هدیه‌ای هست که می‌توانیم به اطرافیان‌ خود بدهیم. هر چقدر که بتوانیم با دقت بیشتری تعریف کنیم و دلیل صلاحیت مخاطب برای تحسین شدن را بیان کنیم، تعریف و تمجیدهای ما تأثیرگذارتر و واقعی‌تر می‌شود.

برای مثال به‌جای این‌که بگویید امروز سخنرانی بسیار خوبی داشتی، می‌توانید بگویید که: «بسیار شیوا و رسا صحبت می‌کردی و زبان بدن‌ت وقتی فلان جُک رو می‌گفتی فوق‌العاده بود.» زیرا اگر به‌صورت تصادفی اطرافیان خود را با تعریف و تمجید بمباران کنیم، دیگران در صداقت تحسین‌های ما شک می‌کنند و تأثیر تحسین‌ها از بین می‌رود. همچنین باید توجه داشته باشیم که در جایگاه مناسبی اطرافیان را تحسین کنیم. برای مثال با این‌که تعریف کردن از ظاهر افراد یکی از اثرگذارترین تعریف‌ها است، اما در برخی موقعیت‌ها از جمله موقعیت‌های شغلی این مدل از تحسین و تمجید‌ها می‌تواند با سوءبرداشت همراه شود.

۱۲. تمرین مثبت‌اندیشی

به‌طور کلی هر کدام از انواع احساسات از جمله شادی پدیده‌هایی مسری هستند. اگر شما فردی مثبت‌اندیش باشید، محیط مثبت‌گرانه‌ای را ایجاد می‌کنید و اطرافیان نیز از طریق «نورون‌های آینه‌ای» (Mirror Neurons) احساسات خوشایند شما را جذب می‌کنند. همچنین افراد مثبت‌اندیش با نشان دادن بارقه‌های امید و بخش‌های امیدوارکننده‌ای از آینده اطرافیان خود را امیدوار می‌کنند. در نتیجه مثبت‌اندیشی یکی از ویژگی‌های افراد کاریزماتیک و جذاب است. افراد مثبت‌اندیش سه ویژگی بسیار مهم دارند که شامل بیان چهره‌ای هیجان شادی، نشان دادن بخش‌های امیدوارکننده زندگی به دیگران و تحسین اطرافیان و نزدیکان می‌شود. در ادامه، راه‌کارهایی را برای افزایش مثبت‌اندیشی بیان می‌کنیم.

  • تشخیص افکار منفی و سرزنش‌کننده و پاسخ منطقی به آن‌ها
  • «گفتگوی مثبت با خود» (Positive Self Talk) مانند یادآوری نکات مثبت و توانمندی‌ها
  • تلاش برای دیدن بخش‌های مثبت تمام موقعیت‌ها (برای مثال پیدا کردن درس‌هایی که از هر شکست در زندگی گرفته‌ایم)
  • ارتباط با افراد مثبت‌اندیش و به‌اشتراک گذاشتن دیدگاه‌های امیدوارکننده
  • ایجاد «حال خوب» (Improving Mood) با خندیدن، مشاهده فیلم‌های کمدی و طنز، لطیفه‌گویی و تعریف خاطرات جذاب برای دیگران
  • استفاده از دفترچه سپاس‌گزاری برای یادآوری و شناسایی بخش‌های مثبت زندگی

۱۳. قرار داشتن در زمان حال

زمان حال تنها چیزی‌ست که داریم و افراد کاریزماتیک به‌خوبی این را می‌دانند. افراد کاریزماتیک خود را در خاطرات گذشته یا اتفاقات آینده زندانی نمی‌کنند و به‌همین دلیل می‌توانند بر روی زمان حال و فعالیت‌های فعلی خود متمرکز شوند و کارآمدترین نتیجه ممکن را داشته باشند. یکی از بهترین تمرین‌ها برای قرار گرفتن در زمان حال، تمرینات ذهن‌آگاهی است. تمرینات ذهن‌آگاهی به شما کمک می‌کنند تا بتوانید بر روی وضعیت بدنی، افکار و احساسات خود متمرکز شوید و تمام ابعاد هویت خود را بدون قضاوت نظاره کنید. یکی از آسان‌ترین و کاربردی‌ترین تمرین‌های ذهن‌آگاهی «تمرین تنفس» (Breathing) است. با استفاده از تمرین‌های ذهن‌اگاهی، به مرور بر روی تمام فعالیت‌های زندگی از جمله صحبت‌های دیگران نیز متمرکز می‌شویم و مهارت بیشتری در «گوش دادن فعال» به‌دست می‌آوریم.

نشان دادن قاطعیت و اعتمادبه‌نفس بالا

افراد کاریزماتیک مرزهای بین‌فردی و اقتدار خود را با قاطعیت و اعتمادبه‌نفس بالا نشان می‌دهند. وجود مثبت‌اندیشی و تواضع بدون اعتمادبه‌نفس و قاطعیت می‌تواند مسیر سلطه‌پذیری و مورد سوءاستفاده قرار گرفتن را فراهم کنند. در حالی‌که افراد کاریزماتیک توانایی‌های رهبری و در کنترل گرفتن شرایط دارند و تعادلی ظریف را میان دوست‌داشتنی بودن و مقتدر بودن برقرار می‌کنند. در ادامه، شیوه‌های افزایش اعتماد‌به‌نفس را بیان می‌کنیم تا متوجه شویم که چگونه کاریزماتیک باشیم و نفوذ اجتماعی داشته باشیم.

مردی با جدیت و قاطعیت بالا در محل کار

۱۴. کنترل استرس

ترس از قضاوت دیگران یا آسیب از سوی آن‌ها می‌تواند با تحمل فشار روانی «آسیب‌زا» (Dystress) همراه باشد. برای این‌که بتوانیم کنترل شرایط را به‌دست بگیریم باید احساس آرامش و قاطعیت داشته باشیم. افراد توانمند در مدیریت استرس قابل اعتمادتر و توانمندتر به‌نظر می‌رسند. در ادامه، برخی راه‌های کاهش استرس فوری را بیان می‌کنیم.

  • استفاده از ویتامین C
  • هم‌خوانی با موسیقی مورد علاقه
  • دور شدن از افراد مضطرب
  • خواب کافی
  • نوشتن موضوعات استرس‌زا

همچنین مدیریت افکار سرزنش‌کننده و انجام تمرینات ذهن‌آگاهی نیز از ریشه‌ای‌ترین راه‌های کاهش استرس است.

مردی که در مقابل عده زیادی از افراد ایستاده است و در حال نگاه کردن آن‌ها و صحبت کردن با آن‌ها است.

۱۵. افزایش عزت‌نفس

برای مردم دوست داشتن کسی که خودش را دوست دارد راحت‌‌تر است. برای این‌که خودمان را دوست داشته باشیم باید به‌توانیم نسبت توانمندی‌ها، استعدادها، ویژگی‌های مثبت شخصیتی و موانع ناهشیار افزایش اعتمادبه‌نفس خودآگاهی پیدا کنیم. با شناخت بخش‌های مثبت هویت خود و استفاده از آن‌ها به موفقیت بیشتری می‌رسیم و خودمان را بیشتر دوست خواهیم داشت. در ادامه شیوه‌هایی را برای افزایش عزت‌نفس بیان می‌کنیم.

  • نوشتن فهرست استعدادها و توانمندی‌های ذاتی (با کمک دیگران)
  • نوشتن فهرست موفقیت‌ها و دستاوردهای گذشته زندگی (در چند مرتبه)
  • دوری از افراد تحقیرکننده و سرزنش‌گر
  • فعالیت کاری در راستای استعدادها و توانمندی‌های ذاتی
  • ارتباط با دوستان مثبت‌اندیش و تحسین متقابل
  • عادت به بیان موفقیت‌ها به دیگران و به‌اشتراک گذاشتن آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی

هنگامی که موفقیت‌ها و ویژگی‌های مثبت خود را به یاد می‌آوریم، هورمون «اوکسیتوزین» (oxytocin) در افراد ترشح می‌شود. اوکسیتوزین به «هورمون عشق» شهرت دارد و بیشتر هنگام ارتباط شرکای زندگی تولید می‌شود. زمانی که با یادآوری ویژگی‌های مثبت و موفقیت‌ها این هورمون ترشح شود، برای مدتی احساس خوبی داشته و اعتمادبه‌نفس ما بیشتر می‌شود. در نتیجه برای اینکه بدانیم چگونه کاریزماتیک باشیم می‌توانیم قبل از ورود به موقعیت‌های اجتماعی، فهرست موفقیت‌ها و نقاط قوت خود را دوره کنیم. برای مثال می‌توانید سه عکس مختلف از موفقیت‌های گذشته در آلبوم موبایل خود داشته باشید و در دورهمی‌ها یا قبل از جلسات سخنرانی به آن توجه کنید.

تصویر چهره خانمی در میان نورهای زیاد و با آرامش فراوان

جلب اعتماد مخاطب

وجود زبان بدن مناسب و ویژگی‌های شخصیتی افراد کاریزماتیک باعث شده تا این افراد به‌عنوان شخصیت‌های مورد اعتماد محسوب شوند و دیگران از ارتباط با آن‌ها لذت ببرند. در ادامه، تکنیک‌های قابل اعتماد بودن را یاد می‌گیریم تا متوجه شویم که چگونه کاریزماتیک باشیم و اعتماد اطرافیان را جلب کنیم. مهم‌ترین شیوه ایجاد امنیت از طریق زبان بدن است زیرا نمی‌توانیم به‌زبان بگوییم که صادق یا درست‌کار هستیم. در ادامه مهم‌ترین تکنیک‌های زبان بدن القای امنیت نیز در کنار راه‌کارهای دیگر بیان می‌شود.

۱۶. نشان دادن کف دست‌ها

به گفته «ژاکلین اسمیت» (Jacquelyn Smith) نویسنده کتاب‌های حوزه کار و موفقیت، افرادی که در هنگام گفتگو دست‌های خود را نشان می‌دهند، مورد اعتمادتر از دیگران به‌نظر می‌رسند. به همین دلیل افراد کاریزماتیک از زبان بدن دست‌ها برای جلب اعتماد مخاطب استفاده می‌کنند. این افراد در هنگام گفتگو به‌ویژه در روابط صمیمانه و ارتباط‌های اول، با کف دستان باز صحبت می‌کنند تا پیام پنهانی قابل اعتماد بودن را به مخاطب بفرستند. در نتیجه با نشان دادن کف دستان خود بیشتر می‌دانیم که چگونه کاریزماتیک باشیم و اعتماد دیگران را جلب کنیم.

۱۷. تماس چشمی

چشم‌ها مهم‌ترین مسیر‌های نفوذ عاطفی و ارتباط چشمی در حین مکالمه مهم‌ترین ارتباط غیرکلامی بین افراد است، همچنین نداشتن تماس چشمی نیز از نشانه‌های راحت نبودن یا پنهان‌کاری است. شخصیت‌های کاریزماتیک از این مسئله به‌خوبی اطلاع دارند و در حین گفتگو تماس چشمی خود را با مخاطب حفظ می‌کنند. در ادامه مهم‌ترین اصول برقرار تماس چشمی مناسب را بیان می‌کنیم.

  • زُل نزدن: تماس چشمی بسیار طولانی می‌تواند مخاطب را معذب کند، سعی کنیم بعد از هر ۲۰ تا ۳۰ ثانیه یک بار به نقطه دیگری مانند دست‌های مخاطب نگاه کنیم، همچنین سر تکان دادن در حین تماس چشمی و ادای اصوات تأیید مانند آهان یا درسته نیز باعث طبیعی شدن تماس چشمی می‌شود.
  • تکان دادن سر: تکان دادن سر از مهم‌ترین حرکات زبان بدن برای گوش دادن فعال و نشانی از احترام به مخاطب و اشتیاق شما است.
  • زیاد پلک نزدن: پلک زدن بسیار طبیعی است و اتفاق میفتد اما زیاد پلک زدن نشان‌دهنده وجود استرس است. در نتیجه سعی کنیم تا میزان پلک زدن خود را در هنگام تماس چشمی در حالت طبیعی نگه داریم.
دو کارمندی که در حال تماس چشمی با همدیگر هستند.

۱۸. ژست بدنی گشوده و باز

افراد کاریزماتیک به‌صورت معمول آرامش زیاد و حالت باز و راحتی دارند. همین ویژگی باعث می‌شود تا دوست‌داشتنی‌تر و مورد اعتماد باشند.

۱۹. هماهنگ بودن افکار و احساسات

تطابق بیان هیجانی با موضوع صحبت به این صورت که هنگام صحبت در مورد موضوعات ناراحت‌کننده‌ای مانند مرگ یا مریضی لبخند نزنیم.

۲۰. بدگویی نکردن

در بیشتر مواقع بدگویی با پیامدهای منفی همراه است. هنگامی که افراد در حال بدگویی از دیگران هستند، به‌عنوان افرادی منفی در نظر گرفته می‌‌شوند. از سوی دیگر برخی مواقع مثبت‌اندیشی در مورد برخی افراد چندان آسان نیست. در چنین مواقعی سعی کنیم تا به‌طور کلی از افراد منفی و آزارگر زندگی چندان صحبت نکنیم و بیشتر در مورد افرادی صحبت کنیم که دوست‌شان داریم. زیرا ابراز علاقه به افرادی که آن‌ها را دوست نداریم به‌راحتی از سوی مخاطب قابل شناسایی است و دیگران متوجه مصنوعی بودن حرف‌های ما می‌شوند. در نتیجه بهترین راهبرد، صحبت نکردن در مورد افراد منفی است و اگر فردی نظر شما را در مورد آن‌ها بپرسد، می‌توانید بگویید: «من فکر می‌کنم که دیدگاه‌های متفاوتی نسبت به دنیا داریم».

۲۱. عدم احتیاط افراطی

گفتگو در مورد مسائل عمیق‌تر زندگی از ضروریات عمیق شدن روابط بین‌فردی است. افراد کاریزماتیک با شناختی که از مخاطب دارند بخش‌هایی از زندگی را در میان می‌گذارند که می‌دانند امکان سوءاستفاده از آن‌ها وجود ندارد و در عین حال امکان پیش‌بردن گفتگو را فراهم می‌کند. این کار باعث می‌شود تا مخاطب احساس صمیمیت و اعتماد بیشتری کند و ارتباط راحت‌تر و مثبت‌تری ایجاد شود.

نشان دادن نوع‌دوستی و افزایش تواضع

شخصیت‌های کاریزماتیک در میان اطرافیان خود به‌عنوان افراد مهربانی شناخته می‌شوند و نوع‌دوست شناخته می‌شوند. به‌طوری که در هر جایگاهی دیگران در ارتباط با آن‌ها استرس نمی‌‌گیرند و احساس راحتی می‌کنند. در ادامه شیوه‌های افزایش تواضع و نوع‌دوستی را بیان می‌کنیم. افراد کاریزماتیک درک متقابل زیادی دارند و توانایی فوق‌العاده‌ای در گوش دادن فعال دارند. افراد کاریزماتیک می‌توانند تفاوت‌های بین افراد را متوجه شوند و خودشان را جای مخاطب بگذارند.

آن‌ها می‌دانند که هر فردی ویژگی‌های شخصیتی، توانمندی‌ها و نقاط ضعف خاص خود را دارد و بر اساس آسیب‌پذیری‌ها، در مواقعی تحریک‌پذیر، عصبی یا حتی غیرمنطقی می‌شود. همچنین افراد کاریزماتیک در تعاملات بین‌فردی می‌توانند سخنان مخاطب را بدون هر گونه قضاوتی بشوند و خود را جای مخاطب قرار دهند. همچنین با توجه به زبان بدن اطرافیان متوجه می‌شوند که هر فردی چه احساساتی را تجربه می‌کند و تلاش می‌کنند تا به‌شیوه‌های مختلفی از اطرافیان خود حمایت کنند. توانایی همدلی نیز یک مهارت است که می‌تواند به‌دست بیاید، برای کسب مهارت همدلی راه‌کارهایی را در ادامه بیان می‌کنیم.

دو خانم که در حال صحبت کردن با همدیگر در یک رستوران هستند.

۲۲. پرسیدن سؤالات مناسب

زمانی که متوجه می‌شویم یکی از نزدیکان احساسات ناخوشایندی دارد، با سؤالات مختلف پیگیر حال او شویم. حتماُ توجه داشته باشیم که برای پرسیدن این سؤالات به اسم مخاطب اشاره کنیم تا حمایت بیشتری دریافت کند. در ادامه برخی از این سؤالات را بیان می‌کنیم.

  • آنوشا فکر کنم اتفاقی برات افتاده از دست من کاری بر میاد؟
  • فرهاد حس می‌کنم امروز حال‌ت خوب نیست می‌تونم بهت کمک کنم؟
  • مریم می‌خوای یکم با هم صحبت کنیم به‌نظر میاد امروز حال‌ت خوب نیست؟
  • شاهین چیزی شده؟ حس می‌کنم یکم گرفته‌ای امروز

۲۳. زبان بدن حمایت‌گرانه

بعد از این‌که مخاطب شروع به حرف زدن کرد، با زبان بدن حمایت‌گرانه به صحبت‌های او گوش دهیم. در ادامه ملاک‌های زبان بدن حمایت‌گرانه را بیان می‌کنیم.

  • سر تکان دادن
  • متمایل شدن به‌سمت مخاطب
  • خم شدن اندک سر به‌سمت پایین
  • تماس چشمی قوی

۲۴. عدم وجود قضاوت

افراد کاریزماتیک به‌هیچ‌عنوان درگیر قضاوت‌های ارزشی نمی‌شوند زیرا قضاوت «خوب یا بد بودن» به عوامل بسیار زیادی وجود دارد که بر روی رفتارهای افراد تأثیر می‌گذارد در حالی‌که با از هیچ‌کدام از اتفاقات گذشته افراد و آسیب‌پذیری‌های شخصیتی آن‌ها باخبر نیستیم. عدم قضاوت ارزشی باعث می‌شود تا افراد کاریزماتیک به‌عنوان افرادی امن و مورد اعتماد شناخته شوند. در نتیجه اطرافیان به‌راحتی با آن‌ها «درد و دل» می‌کنند.

۲۵. دوری از نگاه‌های قالبی

«نگاه‌های قالبی» (Stereotypes Attitude) و نژادپرستانه یکی از اصلی‌ترین عوامل دفع مخاطب است. این نگاه‌ها در بیشتر موارد با تبعیض و ستم‌گری همراه هستند و آسیب بزرگی به اطرافیان می‌زند. صحبت در مورد نگاه‌های قالبی حتی اگر به مخاطب ارتباطی نداشته باشد، میزان تعصب و سطحی‌نگری افراد را می‌رساند و با نوع‌دوستی افراد کاریزماتیک نیز به‌کلی مغایر است. در ادامه، مهم‌ترین نگاه‌های قالبی را بیان می‌کنیم.

  • جنسیت
  • نژاد
  • مرزهای جغرافیایی
  • مذهب
  • جایگاه اقتصادی یا اجتماعی
  • معلولیت
  • زیبایی بدنی

در بسیاری از مواقع، نگاه‌های کلیشه‌ای به‌صورت غیرمستقیم بیان می‌شوند و با انواع توجیه‌ها ترکیب می‌شوند. برای مثال، «زن‌ها چرا باید فلان رشته‌ها را بخوانند»، «شما برای پارک دوبل نیاز به کمک ندارید؟» یا « به نظر میاد فلان کار یا فلان محیط برای شما مناسب نباشد».

۲۶. بیان تجربیات مشترک بدون ارائه راه‌کار

افراد کاریزماتیک بعد از شنیدن صحبت‌های مخاطب، تجربیات مشترک احتمالی خود را تعریف می‌کنند یا با استفاده از شنیده‌های خود، به مخاطب نشان می‌دهند که تنها افرادی در دنیا نیستند که چنین تجربیاتی دارند و باعث ایجاد آرامش در مخاطبان می‌شوند.

۲۷. احترام به احساسات مخاطب

افراد کاریزماتیک با هوش هیجانی بالای خود به‌خوبی متوجه می‌شوند که مخاطب چه احساساتی دارد و چرا در حال تجربه کردن این احساسات است. در چنین شرایطی تنها همراهی و همدلی می‌تواند مخاطب را آرام کند، در نتیجه با نصیحت نکردن یا عدم استفاده از حرف‌های انگیزشی کلیشه‌ای یاد می‌گیریم که چگونه کاریزماتیک باشیم و تعلق‌ عاطفی ایجاد کنیم.

  • این چیزی نیست که براش ناراحت بشی
  • قوی باش
  • ولش‌ کن بابا
  • مهم نیست حالا
  • یه‌جوری می‌شه بالاخره

۲۸. داشتن تواضع

افراد کاریزماتیک بدون در نظر گرفتن جایگاه افراد، با تمام انسان‌ها به‌صورت یکسان برخورد می‌کنند و این ویژگی یکی از دوست‌داشتنی‌ترین عادت‌های آن‌ها است. برای مثال اگر شخصیت کاریزماتیکی وارد مهمانی شود، به‌طور دقیق همان رفتار محترمانه‌ای را با پیش‌خدمت دارد که نسبت به صاحب مهمانی داردو به این معنا که با او نیز تا ایستاده دست می‌دهد و این برای اطرافیان فرد کاریزماتیک بسیار جذاب است. داشتن «تواضع» (Humble) در افراد کاریزماتیک باعث می‌شود تا به همه لبخند بزند، کلمات محترمانه او مربوط به تمام افراد شود و با تمام افراد مهربان باشد.

دوستانی در حال خندیدن با همدیگر

۲۹. قرار دادن دیگران در مرکز توجه

افراد کاریزماتیک با سؤال پرسیدن از افراد کم‌حرف یا خجالتی سعی می‌کنند تا بر روی دیگران متمرکز شوند و خودشان را در مرکز توجه قرار ندهند. این خود باعث می‌شود تا از دید مردم به عنوان افراد توجه‌طلب و سطحی به‌نظر نیایند. با این‌که در صورت نیاز می‌توانند جمع را در دست بگیرند، اما گاهی خودشان انتخاب می‌کنند که نوبت سایر افراد است که در رکز توجه قرار بگیرند.

جدول جمع‌‌بندی راه‌های ساخت شخصیت کاریزماتیک

حال که می‌دانیم چگونه کاریزماتیک باشیم وقت آن است که در یک نگاه تمام این راه‌کارهای را کنار همدیگر مشاهده می‌کنیم.

تکنیک‌های ساخت شخصیت کاریزماتیک
کسب مهارت‌های اجتماعی و سازگاری بالاپیدا کردن نقاط مشترک
تسلط بر صحبت‌های کوتاه
به‌ خاطر سپردن نام دیگران
استفاده از سؤالات باز
پوشش مناسب
القای احساس ویژه بودن به مخاطب
تقویت زبان بدن جذابمتمایل شدن به سمت مخاطب
واکنش آینه‌ای
استفاده از شوخ‌طبعی و مثبت‌اندیشی داشتن شوخ‌طبعی بالا
تحسین صادقانه دیگران
تمرین مثبت‌اندیشی
قرار داشتن در زمان حال
نشان دادن قاطعیت و اعتمادبه‌نفس بالاکنترل استرس
افزایش عزت‌نفس
جلب اعتماد مخاطبنشان دادن کف دست‌ها
تماس چشمی
ژست بدنی گشوده و باز
هماهنگ بودن افکار و احساسات
بدگویی نکردن
عدم احتیاط افراطی
نشان دادن نوع‌دوستی و افزایش تواضعپرسیدن سؤالات مناسب
زبان بدن حمایت‌گرانه
عدم وجود قضاوت
دوری از نگاه‌های قالبی
بیان تجربیات مشترک بدون ارائه راه‌کار
احترام به احساسات مخاطب
داشتن تواضع
قرار دادن دیگران در مرکز توجه

مهارت‌های پایه‌ای افراد کاریزماتیک

کاریزما و نفوذ عاطفی بر دیگران نیاز به تمرین و پختگی شخصیت بالایی دارد. افراد کاریزماتیک تغییرات بزرگی در جوامع بشری ایجاد می‌کنند و تا سال‌ها از آن‌ها به نیکی یاد می‌شود. برای یادگیری این‌که چگونه کاریزماتیک باشیم نیاز است که بتوانیم مهارت‌های مهم توسعه فردی زیر را به‌دست بیاوریم.

کسب این ۴ مهارت تا آخر عمر می‌تواند ادامه بیابد در هر لحظه از زندگی مورد استفاده قرار بگیرد و در نهایت شما را تبدیل به فردی پرنفوذ و با کوهی از حمایت اجتماعی و محبوبیت کند. با تقویت مهارت‌های پایه‌ای به خوبی می‌دانیم که چگونه کاریزماتیک باشیم و از حمایت اجتماعی استفاده کنیم.

معرفی کتاب ساخت شخصیت کاریزماتیک

حال که با استفاده از تکنیک‌های مختلف می‌دانیم که چگونه کاریزماتیک باشیم و اطرافیان خود را به‌خوبی جذب کنیم، وقت آن رسیده تا بهترین کتاب‌های تقویت کاریزما را نام ببریم.

  • «کتاب مجذوب کردن» (Captivate): این کتاب از «ونسا ون ادواردز» (Vanessa Van Edwards) و با نام کامل «علم به‌دست آوردن دیگران» (The Science of Succeeding with People) منتشر شده است.
  • «کتاب درون‌گرای مقاومت‌ناپذیر» (The Irresistible Introvert): این کتاب از «میشل چانگ» (Michaela Chung) و با نام کامل (استفاده از قدرت کاریزمای آرام در دنیای پر سر و صدا) منتشر شده است.
  • «کتاب رمز کاریزما» (The Charisma Myth): این کتاب توسط اولیویا فوکس کابانه و با نام کامل «چگونه هر کسی می‌تواند به علم یا هنر جاذبه فردی مسلط شود» (How Anyone Can Master the Art and Science of Personal Magnetism) منتشر شده است.
  • کتاب کلید دوست‌داشتنی بودن ( The Like Switch): این کتاب از «ماروین کارلینز» (Marvin Karlins) و «جک شیفر» (Jack Schafer) منتشر شده است.

البته باید توجه کنیم که تنها مطالعه بیشتر و کسب اطلاعات برای تقویت کاریزما کافی نیست و برای این‌که بدانیم چگونه کاریزماتیک باشیم باید تکنیک‌های مختلف را تمرین کنیم.

سؤالات متداول

در نهایت با یادگیری مفاهیم مورد نیاز برای این‌که بدانیم چگونه کاریزماتیک باشیم در این مطلب از مجله فرادرس وقت آن رسیده تا به سؤالات متداول مربوط به این حوزه بپردازیم.

چگونه در محیط کار کاریزماتیک باشیم؟

اگر بتوانیم در هنگام ورود به محل کار سلام گرمی با همکاران داشته باشیم، زمان ناهار به‌خوبی از تکنیک‌های قصه‌گویی و شوخ‌طبعی استفاده کنیم و سعی کنیم تا افرا کم‌حرف‌تر را نیز وارد گفتگو کنیم، به افراد کاریزماتیک تبدیل می‌شویم. همچنین اگر در فعالیت‌های تیمی به همکاران کمک کنیم، لبخند داشته باشیم و در عین حال با قاطعیت و اعتمادبه‌نفس صحبت کنیم، نفوذ زیادی نیز در سازمان پیدا خواهیم کرد.

چگونه در مدرسه کاریزماتیک باشیم؟

مدرسه بهترین فضا برای تمرین کاریزما است تا در ادامه زندگی فردی به فردی با نفوذ و دوست‌داشتنی تبدیل شویم. در مدرسه تلاش کنیم تا دانش‌آموزان تازه‌وارد را بیشتر تحویل بگیریم و با تمام دانش‌آموزان به یک شکل برخورد کنیم، سلام و علیک گرم ابتدای روز و لبخند همیشگی باعث جذب شدن دوستان می‌شود و قاطعیت در هنگام صحبت کردن و کمک به دوستان در تمرین‌های درسی باعث افزایش کاریزما می‌شود. همچنین مدرسه بهترین محل برای تمرین تکنیک‌های شوخ‌طبعی و مثبت‌اندیشی است و تأمین انگیزه مورد نیاز برای ادامه مسیر زندگی است.

بر اساس رای ۳ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
health linewiki HowSUCCESSSIENCE of PEOPLEindeed
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *