چگونه استارتاپ راه اندازی کنیم؟ – توضیح مراحل از صفر تا صد

۲۵۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۵ بهمن ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۳ دقیقه
چگونه استارتاپ راه اندازی کنیم؟ – توضیح مراحل از صفر تا صد

استارت‌آپ‌ها به عنوان کسب و کارهایی با رشد سریع، نقش مهمی در تحول صنایع از طریق خلق و اجرای ایده‌های نوآورانه دارند. معمولا افراد با انگیزه، خلاق و پرشور به‌عنوان بنیان‌گذاران اصلی، روش‌های متفاوتی را برای ایجاد و راه‌اندازی این کسب و کارها استفاده می‌کنند. اما برای حرکت موفق در این مسیر، گام‌های استانداردی وجود دارد که مورد توافق کارآفرینان با تجربه است و افراد علاقه‌مند به راه‌اندازی استارت‌آپ می‌توانند آن‌ها را پیاده‌سازی کنند. در این مطلب از مجله فرادرس با تشریح کامل این موضوع که چگونه استارتاپ راه اندازی کنیم، ۱۱ گام اصلی برای حرکت موفقیت‌آمیز در این مسیر را مورد بررسی قرار می‌دهیم. نکات و مراحل تشریح شده همگی بر اساس تجربیات کارآفرینان موفق در جهان هستند و در تنظیم آن‌ها معادل‌سازی با قوانین ایران را در نظر گرفته‌ایم.

فهرست مطالب این نوشته

۱۱ مرحله اصلی در مسیر راه اندازی استارتاپ

در منابع مختلف بر حسب شرایط و قوانین ثبتی موجود در هر کشور، ممکن است به مراحل متفاوتی برای راه‌اندازی استارت‌آپ برخورد کنیم. البته این مراحل معمولا تفاوت‌های اندکی، آن هم تنها در بخش موارد حقوقی، با یکدیگر دارند. اما طبق تجربیات کارآفرینان موفق، ۱۱ گام به شرح زیر برای حرکت در این مسیر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  1. ارزیابی و تقویت مهارت‌های کارآفرینی
  2. ایده‌پردازی
  3. تدوین نقشه راه
  4. تعیین اعضای هیئت موسس
  5. شبکه‌سازی
  6. ثبت رسمی و حقوقی فعالیت
  7. تامین منابع مالی و جذب سرمایه
  8. راه‌اندازی سیستم حسابداری
  9. ایجاد هویت برند یا نام تجاری
  10. استخدام افراد ماهر
  11. راه‌اندازی و تدوین برنامه رشد استارت‌آپ

حال در این بخش از مجله فرادرس برای پاسخگویی به سوال «چگونه استارتاپ راه اندازی کنیم»، باید هر یک از موارد بالا را به تفکیک مورد بررسی قرار دهیم.

مردی در حال حرکت به سودآوری با استارتاپ

گام اول: مهارت‌های کارآفرینی خود را ارزیابی و تقویت کنید

راه‌اندازی استارت‌آپ و شروع مسیر کارآفرینی علاوه بر داشتن دانش اولیه در حوزه مورد نظر، نیاز به تقویت برخی مهارت‌های شخصیتی دارد. با وجود اینکه انواع مختلفی از کارآفرینی وجود دارد که افراد با توجه به هدف مد نظر خود نسبت به حرکت در آن جهت اقدام می‌کنند، با این وجود اغلب بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌ها ویژگی‌های شخصیتی مشترکی را مانند اشتیاق، انگیزه، خلاقیت، انضباط شخصی، سازگاری با شرایط بحرانی، انعطاف‌پذیری و ریسک‌پذیری دارند.

باید توجه کنیم که درک کامل چالش‌های هر فعالیت اقتصادی یا صنعت تنها از طریق کسب تجربه در آن حوزه به‌دست می‌آید. بنابراین ممکن است بسیاری از بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌ها تجربه کافی در آن حوزه نداشته باشند. در عوض، کارآفرینان موفق مهارت‌های اصلی برای اداره یک کسب و کار و هوش تجاری مناسبی را برای پر کردن شکاف‌های موجود در بازار در اختیار دارند. آن‌ها با تقویت مهارت‌های اصلی کارآفرینانه و استفاده از افراد باتجربه در حوزه مورد نظر، مسیر فعالیت خود را هموار می‌کنند.

گام دوم: ایده کسب و کار خود را تدوین و ارزیابی کنید

اگر می‌خواهیم یاد بگیریم که چگونه استارتاپ راه اندازی کنیم، اولین گام این است که ایده‌پردازی راه‌اندازی کسب و کار را با توجه به دانش، مهارت‌ها و پتانسیل‌های خود انجام دهیم. هر چند باید بدانیم که کارآفرینان محدود به مجموعه مهارت‌های خود در لحظه حال نیستند و بسیاری حتی در حوزه‌هایی از فناوری که سابقه فعالیت نداشته‌اند، ایده‌ خلاقانه ارائه می‌دهند. بیشتر ایده‌های استارت‌آپی بر پایه حل یک مشکل یا نیاز در جامعه شکل می‌گیرد. این مشکل یا نیاز می‌تواند آن چیزی باشد که فرد آن‌ را شناسایی کرده است و در نتیجه تمرکز بر آن، راه‌ حل خلاقانه خود را ارائه می‌دهد. در این صورت شکل‌گیری محصول یا خدمت استارت‌آپ پیرامون این مشکل، به توسعه کمینه محصول قابل معرفی به بازار (MVP) و شناسایی مخاطبان هدف کمک می‌کند. برای این منظور بهتر است گام‌های زیر را مورد استفاده قرار دهیم.

تجزیه و تحلیل چشم‌انداز صنعت

هدف از انجام این کار، شناسایی فرصت‌های موجود برای پیشبرد اهداف کارآفرینانه مد نظر در کسب و کار است. استفاده از روش‌های تحقیق بازار کمک بسیاری در این خصوص می‌کند. در تجزیه و تحلیل چشم‌انداز بررسی نکات زیر ضروری است.

  • قابلیت تامین مالی مورد نیاز
  • چشم‌انداز رقابتی
  • ساختار بازار
  • اندازه بازار و مطالعات جمعیت شناختی
  • پیش‌بینی رشد بازار

ارزیابی ایده

برای ارزیابی موثر بودن ایده استفاده از نظرات مشتریان هدف که علاقه‌مند به استفاده از محصول یا خدمت طراحی شده دارند، بسیار مفید است. برای این منظور می‌توان از روش‌های زیر استفاده کرد.

  • مصاحبه با مشتریان هدف و پیشنهادات جمع‌آوری شده گام مهمی در ارزیابی ایده است. به این روش می‌توان ارزش پیشنهادی کسب و کار را اصلاح کرد یا در صورت لزوم مخاطبان هدف دیگری را در بازار مد نظر قرار داد.
  • به‌کارگیری ابزارها و نرم‌افزارهای ارزیابی داده‌های بازار قدم بعدی ارزیابی ایده است. در صورت لزوم می‌توان از نظر مشورتی شرکت‌های فعال در حوزه تحقیقات بازار استفاده کرد.
  • استفاده از محیط‌های کاری مشترک و خدمات منتورینگ در مراکز رشد، شتاب‌دهنده‌های کسب و کار، یا شبکه‌سازی با استارت‌آپ‌ها و کارآفرینان هم‌فکر می‌تواند از طریق طوفان فکری به ارزیابی و توسعه ایده کمک بسیاری کند.
  • در مرحله آخر هم لازم است محصول یا خدمت خود را متناسب با بازار توسعه دهید.
دو مرد نشسته در حال صحبت

گام سوم: نقشه راه کسب و کار را تدوین کنید

در این مرحله از مسیر چگونه استارتاپ راه اندازی کنیم، ابتدا نیاز است برای شناخت تمام عناصر کلیدی کسب و کار خود مانند بازار و موقعیت رقابتی مدل کسب و کار و همین‌طور طرح کسب و کار خود را بنویسیم. این موارد به‌خصوص در مرحله جذب سرمایه بسیار مفید و البته ضروری هستند. در صورتی‌که نیاز به جذب سرمایه خارجی هم نداشته باشیم، یک طرح کسب و کار غیر رسمی زوایای دیگری از فعالیت را در پیش روی قرار می‌دهد.

تهیه ارائه استارت‌آپی یا «Pitch Deck»

بعد از نوشتن طرح کسب و کار و به منظور افزایش احتمال موفقیت پذیرش طرح توسط سرمایه‌گذار، تهیه یک داستان متقاعده کننده و تاثیرگذار از فعالیت، ضروری است. این داستان که در اصطلاح، ارائه استارت‌آپی (اسلایدی) یا همان «Pitch Deck» نام دارد، از بخش‌های زیر تشکیل می‌شود.

  • مقدمه‌ای از کسب و کار و فعالیت آن
  • مشکل یا نیازی که استارت‌آپ برای رفع آن راه‌اندازی شده است
  • اندازه بازار و فرصت‌های شناسایی شده
  • تشریح کامل محصول یا خدمت
  • طرح کلی رشد پیش‌بینی شده، اهداف اصلی و مسیر فعالیت
  • معرفی اعضای اصلی تیم
  • تشریح رقبا و بیان مزیت رقابتی کسب و کار
  • توضیح نحوه استفاده از سرمایه و دلیل نیاز به جذب منابع مالی

گام چهارم: اعضای هیئت موسس را مشخص کنید

در بسیاری موارد بنیان‌گذار و صاحب ایده، فعالیت استارت‌آپی را همراه با یک یا چند نفر دیگر راه‌اندازی می‌کند. در این مسیر لازم است مراحل و گام‌های زیر توسط فرد اصلی و نفر اول کسب و کار اجرا شود.

تعیین هم بنیان‌گذاران

طبق آمار، کارآفرینانی که بدون هم بنیان‌گذار، استارت‌آپ خود را راه‌اندازی می‌کنند، امکان رشد سریع و قابل توجه در آن‌ها به میزان ۳/۶ برابر کاهش می‌یابد. جذب فردی همراه و هم‌فکر در مسیر فعالیت، تضمینی برای پر کردن شکاف‌ها و برآورده شدن نیازهای استارت‌آپ مانند شکاف‌های مهارتی و شخصیتی، تجربه راه‌اندازی، رهبری و جذب سرمایه همچنین کمبودهای دانشی و اطلاعاتی در حوزه فعالیت است. در صورت تصمیم به جذب چنین افرادی، لازم است توافق‌نامه‌های لازم در مورد انتظارات، وظایف و سهم طرفین از سود کسب و کار مستند شوند.

مرد جوان در حال فکر کردن به هم تیمی‌ها - چگونه استارتاپ راه اندازی کنیم

استخدام وکیل در صورت نیاز

استفاده از مشاوران حقوقی یا استخدام آن‌ها در تنظیم قراردادهای رسمی برای همکاری با هم‌ بنیان‌گذاران می‌تواند مانع از مشکلات احتمالی آینده و عدم توافق حین فعالیت شود. ضمن اینکه یک فرد حقوقی از دیدگاه قانونی کلیه اطلاعات لازم برای هر شراکتی را در اختیار قرار می‌دهد.

گام پنجم: شبکه کسب و کار خود را تا آنجا که می‌توانید توسعه دهید

شبکه‌سازی یکی از موثرترین ابزارها برای کارآفرینان در جهت رشد و پشتیبانی از فعالیت‌ها است. شبکه‌های کاری بسیاری مانند مراکز رشد، رویدادها و سمینارهای تخصصی، انجمن‌های کارآفرینی، رهبران و کارآفرینان با تجربه، مشتریان بالقوه و مشاوران یا منتورها برای ایجاد ارتباط و همفکری بیشتر وجود دارند. به منظور ایجاد شبکه‌ای قوی لازم است با تدوین استراتژی مناسب، در فضای مجازی و واقعی با طیف وسیعی از افراد ارتباط برقرار کرد.

گام ششم:‌ استارت‌آپ را به صورت رسمی و قانونی ثبت کنید

ثبت حقوقی استارت‌آپ، قدم اصلی برای به رسمیت شناخته شدن کسب و کار در بازار و جلب اعتماد بیشتر مشتریان و سرمایه‌گذاران است. ضمن اینکه بسیاری از سرمایه‌گذاران تمایلی به همکاری با کسب و کارهایی که ثبت رسمی نشده‌اند، ندارند. با این کار و طی کردن مراحل ارزیابی قانونی در مراکز ثبتی، به مخاطب خود این موضوع را یادآور می‌شویم که فعالیت اقتصادی مورد نظر، اعتبار لازم را دارد. اما برای ثبت قانونی لازم است مراحل زیر را اجرا کنیم.

انتخاب نام استارت‌آپ

انتخاب نام بر اساس نوع کسب و کار، حوزه فعالیت و با هدف برقراری ارتباط بیشتر با مخاطبان انجام می‌گیرد. این فرایند به‌جز سلیقه و نظر بنیان‌گذاران بر اساس قوانین رسمی مرکز ثبتی هر کشور و منطقه باید انجام گیرد. به‌عنوان مثال رعایت مواردی مانند عدم استفاده آن توسط دیگران، تعداد سیلاب، مفهوم، عدم به‌کارگیری عبارات خاص مهم‌ترین نکات در مراکز رسمی ثبت هستند. در ایران برای این کار می‌توان با مراجعه به وب‌سایت اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت معنوی، نسبت به مطالعه قوانین مربوط اقدام کرد.

تعیین ساختار کسب و کار

یکی دیگر از مراحل قانونی در مسیر اینکه چگونه استارتاپ راه اندازی کنیم، تعیین ساختار رسمی کسب و کار است. شکل‌های مختلفی از فعالیت اقتصادی برای استارت‌آپ‌ها طبق قانون هر کشور به شرح زیر وجود دارد.

شرکت سهامی خاص

در این شرکت که سرمایه آن صرفا، توسط موسسین تامین می‌شود، هر فرد در ازای میزان سهام خود مسئولیت دارد. تعداد حداقل افراد برای تشکیل شرکت سهامی خاص سه نفر است و مدیران شرکت تنها از بین سهام‌داران آن انتخاب می‌شوند. ضمن اینکه مدت زمان مدیریت افراد در آن حداکثر دو سال است و بعد از این مدت طبق برگزاری مجمع تصمیم‌گیری لازم انجام می‌گیرد.

شرکت با مسئولیت محدود

این شرکت حداقل با دو نفر عضو که معمولا از دوستان، آشنایان یا اعضای خانواده است، تشکیل می‌شود. هر یک از شرکا در شرکت مسئولیت محدود تا میزان سرمایه خود تعهد دارد. این سرمایه به شکل سهام نیست. علاوه بر آن، امکان تعیین مدیران خارج از شرکا وجود دارد. مدت زمان تصدی مدیریت توسط اعضا تا زمان تصمیم موسسان به تغییر هیئت مدیره، به صورت پیش فرض نامحدود است.

البته تعیین نوع ساختار حقوقی به توافق و نظر هم بنیان‌گذاران، برنامه‌های رشد و سرمایه‌گذاری کسب و کار بستگی دارد.

انتخاب محل فعالیت

در حالی‌که برخی فضاها مانند مراکز رشد یا شتاب‌دهنده‌ها با فرهنگ استارت‌آپی شناخته می‌شوند، اما بهترین مکان برای فعالیت منطقه و شهری است که کسب و کار در آن شکل گرفته است. راه‌اندازی استارت‌آپ در محلی غیر از مکان زندگی بنیان‌گذار و اعضای تیم شرایط را پیچیده می‌کند. تصمیم به فعالیت در شهری دیگر ممکن است به دلیل فراهم بودن امکانات مناسب یا قوانین مالیاتی ساده‌تر (مانند مناطق آزاد یا مناطق اقتصادی ویژه) توسط صاحب ایده گرفته شود. با این حال قبل از نهایی کردن آن، لازم است با توجه به شرایط قانونی و مالیاتی در آن منطقه از نظر مشاور مالی یا حقوقی در این خصوص استفاده کرد. بعد از انتخاب شهر، تعیین فضای اداری متناسب با نیازهای کسب و کار قدم بعدی است. معمولا کسب و کارهای آنلاین در ابتدای کار نیاز به فضای فیزیکی کوچکتری نسبت به سایرین دارند.

همکاران نشسته دور میز در حال صحبت راجع به مفاهیم کسب و کار

تنظیم قراردادهای کاری

پیش از آغاز فعالیت رسمی، تنظیم پیش نویس قراردادهای استخدامی برای کارکنان، مشاوران و همچنین توافق‌نامه‌های همکاری بین شرکا، سهام‌داران و سرمایه‌گذاران از نکات اصلی فعالیت است. این کار با تدوین چارچوب‌های همکاری مانند شرایط محرمانه بودن اطلاعات، نحوه تقسیم سهام و شرح وظایف بروز اختلافات در آینده را به حداقل می‌رساند. نکته مهم در این مرحله ارزش‌گذاری سهام استارت‌آپ و توافق در این خصوص با هم بنیان‌گذاران برای شراکت و درصد متعلق به هر یک است. معمولا برای نوشتن هر قراردادی نیاز به استفاده از نظر وکیل حقوقی خواهد بود.

ثبت حقوقی کسب و کار

بعد از انتخاب نام، نوع ساختار، تعیین افراد موسس و محل فعالیت می توان با استفاده از یک وکیل با تجربه نسبت به ثبت قانونی کسب و کار اقدام کرد. معمولا وکیل بعد از دریافت مستندات هویتی بنیان‌گذاران، از طریق اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت معنوی نسبت به انجام مراحل اقدام می‌کند.

دریافت مجوز فعالیت

در بسیاری موارد نیاز است برای فعالیت قانونی، علاوه بر ثبت رسمی نسبت به دریافت مجوزهای مورد نیاز از مراجع مربوط اقدام کرد. به‌عنوان مثال در ایران، کسب و کارهای فروش اینترنتی نیاز به گرفتن مجوز از اتحادیه مربوط و همچنین نماد اعتماد الکترونیکی دارند. در برخی موارد نیز برای فعالیت‌های تولیدی ممکن است نیاز به کسب مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت یا گواهینامه‌های زیست محیطی باشد. مدیر هر استارت‌آپ لازم است مجوزهای لازم در حوزه کاری شرکت را دریافت کند تا در ادامه با مشکل منع فعالیت مواجه نشود.

دریافت کد مالیاتی

بعد از ثبت حقوقی کسب و کار به شکل رسمی، باید نسبت به دریافت کد مالیاتی، گواهی ارزش افزوده و دفاتر مالی اقدام کرد. زیرا هر نوع فعالیت رسمی فروش محصول یا خدمت نیاز به ثبت رسمی در اداره مربوط دارد. علاوه بر این مستندات مالی رسمی، پایه هر نوع تقسیم سود سهام در انتهای سال مالی خواهد بود. کلیه این مراحل بهتر است با کمک مشاور مالیاتی انجام گیرد.

ثبت مالکیت معنوی

حفظ مزیت رقابتی استارت‌آپ به معنی ثبت رسمی اختراع، ایده، محصول یا طرح نوآورانه و نام تجاری در مراجع مربوط است. از طریق ثبت مالکیت معنوی ریسک استفاده رقبا از ایده‌ها، طرح‌ها یا اعتبار شرکت به حداقل می‌رسد. در بخش دیگر معمولا بنیان‌گذار استارت‌آپ، با تنظیم قراردادی رسمی، حقوق مالکیت معنوی ثبت شده به شکل فردی را به شرکت منتقل می‌کند و به این شکل امکان استفاده آن توسط شخصیت حقوقی استارت‌آپ نیز فراهم می‌شود.

دریافت کد بیمه کارگاهی

به‌عنوان یک شرکت ثبت شده، دریافت کد کارگاهی بیمه آخرین فعالیت برای رسمی شده کسب و کار است. در این حالت مشاور مربوط با مراجعه به ادارات کار منطقه نسبت به دریافت کد کارگاهی با هدف تحت پوشش قرار دادن کارکنان برای بیمه اقدام می‌کند.

گام هفتم: نسبت به جذب سرمایه و تامین منابع مالی اقدام کنید

مرحله حیاتی در بحث چگونه استارتاپ راه اندازی کنیم، تامین منابع مالی از محل‌های مختلف است. معمولا استارت‌آپ‌ها برای پوشش هزینه‌های اولیه خود تا قبل از سودآوری، نیاز به تامین سرمایه دارند. از طرفی در مرحله رشد و گذران بحران‌ها و چالش‌های کار، تامین منابع مالی از بخش‌های مهم تاب‌آوری و پایداری کسب و کار خواهد بود. ممکن است در برخی موارد این منابع از سرمایه شخصی یا دوستان تامین شود، اما در نهایت با جلو رفتن فعالیت و رشد بیشتر، نیاز به استفاده از منابع سرمایه‌ای مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری یا سایر موارد بیشتر خواهد شد. بنابراین لازم است در مرحله تدوین کسب و کار ضمن برآورد میزان مورد نیاز، برنامه لازم در جهت جذب آن کاملا تعیین شود.

حرکت به سمت بالا با حمایت استارتاپ-how to run a startup

گام هشتم: سیستم حسابداری مناسب کسب و کار را راه‌اندازی کنید

حسابداری و رسیدگی به امور مالی، بخش بنیادین هر استارت‌آپی است. به این شکل بنیان‌گذاران می‌توانند با اطلاع از عملکرد مالی شرکت، اهداف مربوط را به درستی نظارت و پیگیری کنند و در عین حال میزان ارزش استارت‌آپ را بسنجند. در کنار موارد مالیاتی، وجود سیستم حسابداری نیازی اصلی برای رسیدگی به انواع پرداخت‌ها مانند حقوق کارکنان و مدیران است. برای این منظور می‌توان حسابدار ماهر و آشنا به امور را استخدام کرد یا در ابتدای کار از طریق نرم‌افزارهای حسابداری ویژه کسب و کارهای کوچک، فعالیت لازم را انجام داد. البته بعد از رشد و بزرگ شدن استارت‌آپ، وجود بخش مجزای حسابداری و استخدام پرسنل مورد نیاز، باید در دستور کار قرار گیرد. در بخش بعدی از این مطلب مجله فرادرس، راجع به اهمیت برند در راه‌اندازی کسب و کارهای نوپا می‌پردازیم.

گام نهم: هویت برند یا نام تجاری استارت‌آپ خود را ایجاد کنید

داشتن یک محصول یا خدمت با ویژگی خاص به این معنی نیست که مشتریان برای خرید آن مراجعه می‌کنند. بلکه برای داشتن یک استارت‌آپ موفق، لازم است هویت برند را به شکلی استاندارد بسازیم و به مخاطبان هدف خود معرفی کنیم. برای این کار به زیر ساخت‌های زیر احتیاج است.

طراحی لوگو

یکی از اولین کارها، طراحی لوگو است تا به این شکل بتوانیم نسبت به آگاه‌سازی برند خود در نزد مشتریان اقدام کنیم. طراحی یک لوگوی خوب به افراد عامل موثری در اعتمادسازی و فراهم آوردن زمینه به‌خاطر سپردن آن در ذهن مخاطبان هدف است.

طراحی وب‌سایت

در عصر اینترنت، هر کسب و کاری فارغ از نوع فعالیت خود نیاز به وب‌سایتی برای ارائه عملکرد، ویژگی‌ها و توانمندی‌های خود دارد. این موضوع در کنار مباحث بهینه‌سازی موتورهای جستجو نقش مهمی در شناسایی بیشتر افراد از وضعیت استارت‌آپ خواهد داشت. استفاده از روش‌های افزایش ترافیک وب‌سایت بعد از طراحی آن، قدم اصلی برای قرارگیری در صفحات اول موتورهای جستجو و دسترسی بهتر مخاطبان خواهد بود.

حضور موثر در شبکه‌های اجتماعی

علاوه بر لوگو و وب سایت، برای توسعه هویت برند و رشد استارت‌آپ، حضور در شبکه‌های اجتماعی هم ضروری است. این شبکه‌ها راهی برای دسترسی بهتر، ارتباط و تعامل با مشتریان خواهد بود. بنابراین لازم است بر اساس دسته‌بندی مخاطبان و شبکه‌های اجتماعی که بیشتر مورد استفاده قرار می‌دهند، نوع رسانه مورد نظر خود را انتخاب کنیم. البته طبق تجربیات با هدف شبکه‌سازی مناسب با همکاران و متخصصان، حضور در شبکه اجتماعی لینکدین از اولین اقدامات می‌تواند باشد.

انتشار رپورتاژ آگهی در مطبوعات

یکی دیگر از راه‌های اطلاع‌رسانی و دسترسی به مخاطب، تبلیغات از طریق رپورتاژآگهی است. این متون که توسط نویسندگان حرفه‌ای نوشته می‌شوند، بیانیه‌هایی برای آگاه‌سازی عموم مردم در مورد توانمندی‌ها و معرفی محصولات کسب و کار است.

ثبت برند

در حین فرایند هویت‌دهی به نام تجاری خود، لازم است با همراه مشاور حقوقی نسبت به ثبت آن در مراکز رسمی اقدام کنید. این کار در ایران از طریق اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت معنوی انجام می‌گیرد.

گام دهم: کارکنان مورد نیاز هر بخش از استارت‌آپ را استخدام کنید

تیم سازی و استخدام افراد ماهر و قابل اعتماد یکی از ضروری‌ترین اصول برای موفقیت استارت‌آپ است. در این میان، در آغاز کار داشتن افرادی در پست‌های مدیر عامل، مدیر ارشد اجرایی، مدیر بازاریابی، توسعه دهنده محصول، مدیر فروش و مسئول خدمات مشتریان به عنوان نقش‌های اساسی در کسب و کار ضروری است. اما پیش از این کار لازم است شرح شغلی و وظایف هر پست به صورت دقیق مشخص شود. تدوین این شرح وظایف کمک بزرگی در استخدام افراد مناسب برای هر بخش خواهد بود.

چند زن و مرد جوان نشسته دور میز با دست زیر چانه در حال فکر کردن راجع به اینکه چگونه استارتاپ راه اندازی کنیم

نحوه جذب افراد مستعد

بعد از تعیین نقش‌های هر پست، پیدا کردن افراد مناسب گام بعدی فعالیت خواهد بود. برای این منظور روش‌های مختلفی مانند پرس و جو بین آشنایان، سایت‌های کاریابی یا ارائه آگهی در شبکه‌های اجتماعی می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند. در نظر گرفتن شرایط ویژه انگیزشی و ارائه مشوق‌هایی برای پست‌های خاص مانند پیشنهاد اختصاص سهام استارت‌آپ می‌تواند افراد مستعد را به سمت همکاری با شرکت هدایت کند. در حین این فعالیت لازم است با مشاوره وکیل حقوقی نسبت به تنظیم قراردادهای استخدامی و تنظیم حقوق و دستمزد افراد مطابق قوانین اقدام کرد.

تدوین فرهنگ سازمانی

شرکت‌های استارت‌آپی برای فرهنگ سازمانی متفاوت خود بسیار معروف و البته محبوب هستند. بنابراین قبل از تیم‌سازی، فرهنگ سازمانی شرکت بر اساس ارزش‌ها و ویژگی‌های شخصیتی کارکنان مورد نظر تدوین می‌شود. این کار پایه‌ای برای انگیزه بیشتر در افراد و حفظ روحیه آن‌ها در آینده است.

گام یازدهم: استارت‌آپ را راه‌اندازی کنید و برنامه توسعه آن را به شکل مدون در آورید

آخرین مرحله‌ای که در مسیر موضوع چگونه استارتاپ راه اندازی کنیم باید مورد توجه قرار گیرد، تمرکز بر فرایند توسعه و رشد بعدی است. در حقیقت نباید فراموش کرد که راه‌اندازی استارت‌آپ پایان همه چیز نیست. بلکه بعد از آن تمرکز اصلی بر روی اجرای برنامه همگام با روندهای فناوری و حوزه صنعت مرتبط با فعالیت خواهد بود.

این مسیر نیاز به پشتکار فراوان و شناسایی فرصت‌های رشد با هدف توسعه محصول یا دسترسی به مشتریان بیشتر دارد. فرصت‌های رشد در قالب نوآوری، بهبود کیفیت، توسعه متمرکز بر مشتری، بازنگری مدل کسب و کار، توسعه شبکه کاری و ایجاد فرهنگ سازمانی قوی قابل تعریف و دستیابی است. در طی این فرایند لازم است تقویت سیستم بازاریابی را نیز مورد توجه قرار دهیم.

تقویت سیستم بازاریابی

با داشتن یک برنامه بازاریابی قوی، می توان به طور دقیق مشتریان هدف را شناسایی کرد. سپس با تعیین کانال‌های بازاریابی جهت دسترسی به آن‌ها و ترسیم استراتژی دقیق برای تقویت پایگاه مشتریان، مسیر فعالیت جهت فعالیت در بازار را کاملا مشخص کرد. یک طرح بازاریابی مناسب، بر تمام اهداف مهم تجاری شرکت به شکل هوشمندانه متمرکز است. در صورت تنظیم دقیق این طرح، با شروع فعالیت در بازار اجرای استراتژی‌های بازاریابی در دستور کار قرار می‌گیرد. این موضوع می‌تواند همراه با فعالیت‌هایی مانند بازاریابی محتوا، تبلیغات آنلاین یا کمپین‌های طراحی شده برای شبکه‌های اجتماعی باشد.

در مرحله آخر این مسیر نیز برنامه‌های لازم برای رشد استارت‌آپ با هدف بهبود مواردی مانند نرخ حفظ مشتری، هزینه جذب و ارزش مشتری تدوین می‌شود. با تعیین شاخص‌های لازم برای نظارت و ردیابی این داده‌ها می‌توان به راحتی استراتژی‌ رشد پایگاه مشتریان و توسعه محصول در صورت نیاز را تدوین کرد.

جمع‌بندی پایانی

بسیاری افراد علی‌رغم داشتن ایده‌های مناسب، مسیر کارآفرینی را به اشتباه آغاز می‌کنند. اغلب کارآفرینان با تجربه در مسیر راه‌اندازی استارت‌آپ خود گام‌های مشترکی را برداشته‌اند که آگاهی از آن‌ها راهنمایی در جهت شروع موفقیت‌آمیز یک کسب و کار خواهد بود. در این مطلب از مجله فرادرس تلاش شد ۱۱ مرحله اصلی در مسیر موضوع چگونه استارتاپ راه اندازی کنیم، مورد بررسی کامل قرار گیرند. هر یک از مراحل در صورت اجرای دقیق می‌توانند پایه‌های یک استارت‌آپ را به شکل بنیادین شکل دهند.

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
StartupSavantFoundr
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *