تحقیقات بازار چیست و چه اهمیتی دارد؟ – به زبان ساده

۸۹ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۷ اسفند ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۳ دقیقه
تحقیقات بازار چیست و چه اهمیتی دارد؟ – به زبان ساده

در دنیای امروز، مصرف‌کنندگان محصول (پروداکت) و خدمت قدرت تاثیرگذاری زیادی بر روی موفقیت یا شکست کسب و کارها دارند. بنابراین کارآفرینان لازم است درک عمیقی از اینکه مخاطبان و خریداران محصولات چه کسانی هستند و چه چیزی بر تصمیم آن‌ها برای خرید تاثیر می‌گذارد، داشته باشند. بر همین اساس مطالعه کافی در مورد بازار، رقبا، وضعیت و مشخصات مخاطبان هدف، ارزشی که محصول به مشتریان می‌دهد یا به عبارتی تحقیقات بازار یکی از اصول ضروری در هر کسب و کاری است. در این مطلب از مجله فرادرس ابتدا با تعریفی جامع از اینکه تحقیقات بازار چیست، اهمیت و ضرورت توجه به آن مورد بررسی کامل قرار می‌گیرند. سپس با بررسی انواع روش‌های تحقیقات بازار، پنج مرحله اصلی برای انجام آن تشریح می‌شوند.

فهرست مطالب این نوشته

تحقیقات بازار چیست ؟

تحقیقات بازار فرایندی برای جمع‌آوری اطلاعات در مورد مشتریان، بازار هدف، رقبا و روندهای بازار است. این فرآیند به منظور تصمیم‌گیری آگاهانه در کسب و کار، تایید موفقیت یک محصول جدید، کمک به توسعه آن و آگاهی از برند انجام می‌شود. در طی فرایند تحقیقات بازار، طی چند هفته یا حتی چند ماه، به سوالات مختلفی پیرامون حوزه فعالیت شرکت، دیدگاه مشتریان و چشم‌انداز کسب و کار پاسخ داده می‌شود. در حقیقت هدف اول از تحقیقات بازار، درک یا بررسی بازار مرتبط با یک محصول یا خدمت است تا در نهایت در مورد نحوه واکنش مخاطب به آن تصمیم‌گیری شود. اطلاعات به‌دست آمده از آن برای تدوین فعالیت‌های بازاریابی محصول، تبلیغاتی یا تعیین اولویت‌های نیاز مصرف کننده مورد استفاده قرار می‌گیرد. انجام فعالیت تحقیقات بازار معمولا توسط کارمندان سازمان یا شخص و شرکت‌های تخصصی ثالث انجام می‌گیرد.

اهمیت تحقیقات بازار چیست ؟

هر اندازه که دنیای کسب و کارها و رقابت بزرگتر می‌شود، توجه به نیاز مخاطب و درک کامل او اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. تحقیقات بازار این امکان را فراهم می‌کند تا با شناسایی مشکلات مشتریان و راه‌حل‌های رفع آن، محصول یا خدمت را به نحوی تولید یا توسعه دهیم که برای آن‌ها جذاب باشد. از سوی دیگر تحقیقات بازار دیدگاهی دقیق را به شرح زیر در اختیار صاحبان کسب و کار قرار می‌دهد.

  • مخاطبان هدف چه کسانی هستند و چه چالش‌ها و نیازهایی دارند؟
  • مشتریان محصول یا خدمت در چه موقعیت مکانی و جغرافیایی قرار دارند؟
  • مخاطبان هدف به چه اطلاعات و ویژگی‌هایی از محصولات رقبا به‌عنوان گزینه خرید توجه می‌کنند؟
  • چه روندی در حوزه فعالیت کسب و کار در جریان است؟
  • چه عواملی بر خرید محصول توسط مخاطبان تاثیر می‌گذارد؟
  • نظر مشتریان در مورد محصول یا برند شرکت چیست؟
  • آیا تقاضایی برای نوآوری‌های تجاری سرمایه‌گذاری شده توسط کسب و کار در بازار وجود دارد؟
  • آیا نیازهای مشتریان به درستی پاسخ داده می‌شود؟
  • نظر مشتریان و مخاطبان هدف در مورد قیمت‌گذاری محصول یا خدمت چیست؟

مردی جوان پشت میز در حال انجام تحقیق با کامپیوتر که بر روی دیوار نمودارهای گرافیکی بازار است- what is market research

پاسخ به این سوالات یکی از بهترین راه‌های دستیابی به رضایت مشتری، کاهش ریزش مخاطب و رشد کسب و کار است. بر همین اساس بررسی اینکه اهمیت تحقیقات بازار چیست را در چهار مورد به شرح زیر می‌توان خلاصه کرد.

۱. دستیابی به اطلاعات ارزشمند

تحقیقات بازار با فراهم آوردن اطلاعات و آمار مناسب در مورد ارزش محصولات موجود و جدید، به کسب و کارها کمک می‌کند تا بر اساس آن‌ برنامه‌ریزی‌ها و استراتژی لازم را تدوین کنند. شما می‌توانید با استفاده از فیلم آموزش کاربرد چت جی پی تی ChatGPT در تحقیقات بازار فرادرس، اصول تحقیقات بازار را به صورت کاربردی و عملی یاد بگیرید.

۲. مشتری محوری

تعیین و درک نیاز و خواسته مشتریان به کسب و کارها کمک می‌کند تا محصولات و خدماتی را طراحی کنند که به بهترین وجه ممکن مناسب آن‌ها باشد. ردیابی سفر مشتری از این طریق، روشی عالی برای دستیابی به بینشی ارزشمند در مورد احساسات مشتریان نسبت به برند کسب و کار است.

۳. قابلیت پیش‌بینی تولید و فروش

با درک نیاز مشتری از طریق تحقیقات بازار می‌توان میزان تولید و فروش محصول را پیش‌بینی کرد. از طرفی این فرایند به شناسایی میزان موجودی بهینه محصول نیز کمک می‌کند.

۴. شناسایی مزیت رقابتی

برای پیشی گرفتن از رقبا، تحقیقات بازار ابزاری حیاتی است. از این طریق می‌توان با انجام مطالعات دقیق، استراتژی‌های کسب و کار را به نحوی طراحی کرد که با سبقت از رقبا، سهم بیشتری از بازار را در اختیار گرفت.

در نهایت اینکه تحقیقات بازار با فراهم آوردن امکان دسترسی به حجم بالایی از اطلاعات در مخاطبان هدف، کمک بسیاری در حذف فرضیات نادرست و هدف‌گیری دقیق نیاز مشتریان را فراهم می‌کند. به این شکل می‌توان تصمیم‌های تجاری بهتری را در برنامه‌ریزی‌های آینده کسب و کار گرفت.

چگونه اصول تحقیقات بازار را یاد بگیریم؟

بنر مجموعه فیلم های آموزش کسب و کار و استارتاپ فرادرس

تحقیقات بازار، کلید درک عمیق‌تر از مشتریان، رقبا و روندهای بازار است. این اطلاعات حیاتی، پایه و اساس تصمیم‌گیری‌های آگاهانه در زمینه‌های مختلف کسب و کار، از جمله توسعه محصول، قیمت‌گذاری، بازاریابی و توزیع را تشکیل می‌دهد. با انجام تحقیقات بازار، می‌توانید به سوالات کلیدی مانند «چه کسانی مشتریان شما هستند؟»، «چه چیزی برای آنها مهم است؟»، «چه چیزی آنها را به خرید ترغیب می‌کند؟»، «رقبا چه کسانی هستند؟»، «نقاط قوت و ضعف آنها چیست؟» و «روندهای آینده بازار چه خواهد بود؟» پاسخ دهید.

با اتکا به اطلاعات حاصل از تحقیقات بازار، می توانید محصولات و خدماتی را توسعه دهید که به طور موثرتری نیازهای مشتریان را برآورده سازند، استراتژی‌های بازاریابی و تبلیغاتی کارآمدتر طراحی کنید، قیمت‌گذاری رقابتی تعیین کنید و سهم خود را در بازار افزایش دهید. همه این نکات، اهمیت یادگیری اصول تحقیقات بازار را نمایش می‌دهد. منابع و ابزارهای متعددی برای یادگیری و فعالیت موثر در این حوزه وجود دارد. در ادامه، برخی از بهترین منابع و فیلم های آموزشی در این حوزه را به شما معرفی می‌کنیم:

اگر به یادگیری کامل مباحث مربوط به کسب و کار علاقه دارید، مشاهده فیلم های آموزشی فرادرس در مجموعه زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

انواع تحقیقات بازار چیست ؟

تحقیقات بازار بسته به ماهیت صنعت و نوع مطالعاتی که انجام می‌دهیم می‌توانند کمی یا کیفی باشند. تحقیقات کیفی به نظرات عموم مردم و احساس آن‌ها در مورد محصول مربوط است. تحقیقات کمی نیز که بر اساس داده‌های موجود در بازار، روندهای موجود را بررسی می‌کنند. با این حال اگر در حالت کلی بخواهیم موضوع اینکه انواع تحقیقات بازار چیست را مورد بررسی قرار دهیم، دو شکل متداول آن یعنی تحقیقات بازار اولیه و ثانویه قابل تشریح هستند.

۱. تحقیقات بازار اولیه

در این نوع تحقیقات به جستجوی داده‌ها و اطلاعات دست اول در مورد بازار و مشتریان کسب و کار می‌پردازیم. انجام این فرایند به‌خصوص برای بخش‌بندی مشتریان و ترسیم شخصیت واقعی خریدار مفید است. تحقیقات بازار اولیه به دو شکل زیر قابل انجام است.

تحقیقات اکتشافی

این مطالعه، اولین قدم قبل از انجام هر تحقیقی است و معمولا مواردی مانند مصاحبه‌ها یا نظرسنجی‌های باز با تعداد کمی از افراد را در بر می‌گیرد.

تحقیقات خاص

در این تحقیق که ادامه مطالعات اکتشافی است، بخش کوچکتر و دقیق‌تری از جامعه مخاطب مورد بررسی قرار می‌گیرد. تعریف سوالات هدفمند در راستای حل یک مشکل یا نیاز، از اصول مطالعات در تحقیقات خاص به‌حساب می‌آید.

۲. تحقیقات ثانویه

در این تحقیق، داده‌ها و مطالعات موجود در حوزه کسب و کار مانند گزارش‌ها و آمار بازار، داده‌های فروش، روند بازار تجزیه و تحلیل می‌شوند. تحقیقات ثانویه به‌خصوص برای آنالیز رقبا مفید است. منابع اطلاعاتی موجود در این تحقیق به دو دسته زیر تقسیم‌بندی می‌شوند.

منابع عمومی

این دسته، اولین و در دسترس‌ترین منبع اطلاعاتی در تحقیقات ثانویه به حساب می‌آیند و شامل داده‌های آماری سازمان‌های دولتی و خصوصی، کتابخانه‌ها، وب‌سایت شرکت‌ها، دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی هستند. دسترسی به این منابع در بیشتر موارد رایگان است.

منابع تجاری

این منابع اغلب گزارش‌های بازار غیر رایگان موجود هستند که توسط موسسات معتبر تحقیقات بازار در حوزه فعالیت مشابه کسب و کار تهیه می‌‌شوند. مجلات، رسانه‌ها و روزنامه‌ها نیز دسته دیگری از منابع تجاری به‌ حساب می‌آید.

منابع داخلی

این داده‌ها، اطلاعات موجود بازار مانند میانگین درآمد فروش، نرخ حفظ مشتری و موارد مشابه است که کسب و کار آن‌ها را از قبل در اختیار دارد. منابع داخل سازمانی در تعیین نیازهای خریدار کمک بسیاری می‌کند.

تصویر ذره بین که بر روی نموداری گرافیکی از یک کاغذ متمرکز است به همراه ماشین حساب روی میز- تحقیقات بازار چیست

روش‌های تحقیقات بازار چیست ؟

تحقیقات بازار علاوه بر مشخص کردن رفتار خرید مصرف‌کننده، به نتیجه‌گیری‌های معنا دار و تصمیم‌گیری های بهتر برای فروش کمک می‌کند. برای این منظور ابزارها و روش‌های مختلفی به شرح زیر وجود دارد که کسب و کارها می توانند از آن استفاده کنند.

۱. مصاحبه

از طریق مصاحبه، امکان گفتگوی رو در رو با مخاطب هدف فراهم می‌شود. در طی این فرایند افراد با پاسخ دادن به سوالات هدفمند و طراحی شده توسط کسب و کار در مورد سبک زندگی خود، ترسیم شخصیت واقعی خریدار محصول و شکل دادن استراتژی بازاریابی را تسهیل می‌کنند.

۲. تحقیق از طریق گروه‌های کانونی

در این گروه‌ها تعداد اندکی از مخاطبان با دقت بسیار برای آزمایش محصول و ارائه بازخورد انتخاب می‌شوند. به این شکل ایده‌های مناسبی در جهت شناسایی تفاوت‌های محصول با رقبا در اختیار کسب و کار قرار می‌گیرد.

۳. تحقیق در مورد کاربری محصول یا خدمت

انجام تحقیق در مورد کاربری محصول یا خدمت، دیدگاهی مناسب در مورد چگونگی و چرایی استفاده مخاطب از آن‌ را ارائه می‌دهد. همچنین به این موضوع پی می‌بریم که آیا محصول قابلیت کاربری مناسبی برای مشتریان هدف دارد یا خیر.

۴. تحقیق مبتنی بر مشاهده

در این نوع تحقیق، روش‌های استفاده مخاطب هدف از محصول یا خدمت مشخص می‌شود. ارزیابی اینکه آیا از نظر تجربه کاربری، محصول به خوبی عمل می‌کند و اینکه چه جنبه‌هایی از آن را می‌توان بهبود داد، موضوع اصلی این تحقیق است.

۵. تحقیق در مورد پرسونای مخاطب

تعیین پرسونای مخاطب نگاهی واقع‌بینانه را در مورد ویژگی‌های مخاطبان هدف، چالش‌ها و نیازها و دلیل علاقه‌مندی آن‌ها به محصول ارائه می‌دهد.

۶. بخش‌بندی بازار

بخش‌بندی بازار امکان دسته‌بندی مخاطبان هدف بر اساس ویژگی‌های خاص را فراهم می‌کند. به این شکل می‌توان روش‌های مختلفی را برای رفع نیاز هر گروه تعیین کرد.

۷. تحقیق در مورد قیمت محصول

تحقیق در مورد قیمت محصول، گام مهمی برای تعریف استراتژی قیمت‌گذاری است. به این شکل می‌توان سطح میزان هزینه‌ای که مخاطب مایل به پرداخت آن است را تعیین کرد. همچنین دلیل واقعی فروش محصول مشابه در بازار مشخص می‌شود.

۸. تجزیه و تحلیل رقابتی

این نوع تحلیل، درک عمیقی از سطح رقابت در بازار و صنعت را ارائه می‌دهد. به این شکل می‌توان پی برد که چه فعالیتی در حوزه فعالیت کسب و کار به خوبی انجام می‌گیرد و چگونه می‌توان در این زمینه از رقبا پیشی گرفت.

۹. تحقیق رضایت مشتری و وفاداری وی

انجام این تحقیق نشان می‌دهد که چگونه می‌توان مشتریان را به خرید بیشتر محصول ترغیب کرد یا به عبارتی آن‌ها را به مخاطبینی وفادار برای کسب و کار تبدیل نمود.

۱۰. تحقیق آگاهی از برند

در این تحقیق پی می‌بریم که مخاطبان هدف از برند چه می‌دانند و چه چیزی در ذهن آن‌ها در این خصوص نقش بسته است. به نوعی هر آنچه مشتریان هنگام یادآوری کسب و کار در ذهن خود در خصوص آن تداعی می‌کنند، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

۱۱. تحقیق در مورد کمپین‌های تبلیغاتی

در این تحقیق، کمپین‌های تبلیغاتی گذشته و موفقیت آن‌ها در بین مخاطبان هدف و مشتریان فعلی مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد. هدف از این فعالیت، یادگیری لازم برای اطلاع‌رسانی در مورد کمپین‌های آینده کسب و کار است.

مراحل انجام تحقیقات بازار چیست ؟

شرکت‌های بزرگ برای انجام مراحل تحقیقات بازار، از نرم‌افزارهای قدرنمند نظرسنجی و پلتفرم‌های یکپارچه خاص استفاده می‌کنند. با این حال دانستن اطلاعات اولیه از این فرایند، کمک بسیاری در صرفه‌جویی وقت و هزینه آموزش‌های سازمانی در این خصوص می‌کند. به طور معمول پنج مرحله اصلی برای این منظور در نظر گرفته می‌شود که با توجه به گستردگی کار، زیر مجموعه‌هایی بر حسب مورد به آن‌ها قابل اضافه کردن است.

  • تعریف پرسونای مخاطب
  • شناسایی گروه واقعی مخاطبان مطابق پرسونا
  • طراحی سوالات مورد نظر تحقیق
  • تهیه فهرست رقبای اصلی
  • خلاصه‌سازی نتایج

در مطالب قبلی مجله فرادرس، در مورد بازار هدف و اهمیت شناسایی آن صحبت کردیم. حال در این بخش از مطلب مجله فرادرس با عنوان مراحل انجام تحقیقات بازار چیست، هر یک به شکل جزئی‌تر مورد بررسی قرار می‌گیرند.

۱. پرسونای مخاطب خود را تعریف کنید

درک شخصیت مخاطب و اینکه آن‌ها چگونه برای خرید تصمیم می‌گیرند از اصول اصلی تحقیقات بازار به حساب می‌آید. پرسونای مخاطب تصویری کلی و ذهنی اما نزدیک به واقعیت از مشتریان ایده‌آل کسب و کار است. در این تصویر مواردی مانند سن، جنسیت، محل زندگی، عنوان شغلی، تعداد افراد خانواده، درآمد و نیازهای مشتری مورد نظر تعیین می‌شود. سپس، این شخصیت به‌عنوان دستورالعملی برای دسترسی موثر به مخاطب واقعی در حوزه فعالیت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۲. یک گروه واقعی از مشتریان مطابق پرسونای مخاطب را شناسایی کنید

در این مرحله با استفاده از پرسونای تعریف شده و اطلاعات آن، گروهی از افراد واقعی را مطابق آن برای مشارکت در تحقیقات بازار انتخاب کنید. این گروه نماینده‌ای از مشتریان هدف کسب و کار هستند که می‌توان به این وسیله ویژگی‌های شخصیتی واقعی، چالش‌ها و عادات خرید آن‌ها را بهتر درک کرد. برای انتخاب این افراد نکات زیر را مورد توجه قرار می‌دهیم.

  • به ازای هر پرسونای مخاطب تعریف شده، تعداد ۱۰ شرکت‌کننده را هدف‌گذاری می‌کنیم.
  • افرادی را برای مشارکت انتخاب می‌کنیم که در طول شش تا یک‌ سال گذشته با کسب و کار تعامل داشته‌اند.
  • برای دقیق‌تر شدن تحقیقات، به صورت ترکیبی افرادی را از میان خریداران محصول کسب و کار، خریداران محصول رقیب و همچنین کسانی که دیگر تصمیم به تهیه مجدد آن را ندارند انتخاب می‌کنیم.
  • با در نظر گرفتن پاداش و مشوق به مشارکت کنندگان در تحقیقات، به آن‌ها انگیزه لازم برای پاسخگویی به سوالات طراحی شده مورد نظر خود در زمانی معادل ۳۰ تا ۴۵ دقیقه را می‌دهیم.
مردی میکروفون به دست در حال مصاحبه با گروهی از مردم در پشت میز- what is market research

۳. سوالات مورد نظر در فرایند تحقیقات بازار را آماده کنید

قبل از شروع مصاحبه با مشارکت کنندگان در تحقیقات بازار، لازم است راهنمایی شامل سوالات هدفمند و مشخص در این خصوص تهیه کنیم. سوالات طراحی شده نباید پاسخ‌هایی تک کلمه‌ای یا به شکل جواب بله یا خیر باشند. نمونه‌ای از پرسش‌هایی که می‌تواند برای این منظور به‌کار رود به شرح زیر قابل تنظیم است.

سوابق آشنایی با شرکت

این سوالات که برای مدت زمان گفتگویی پنج دقیقه‌ای طراحی می‌شود، شامل موضوعاتی مانند نحوه و مدت زمان آشنایی با شرکت و در برخی اوقات پرسش‌هایی متفرقه در مورد تفریحات مورد علاقه وی برای جذابیت مصاحبه است. اما به‌طور کلی ساختار مصاحبه را می‌توان به شکل زیر تنظیم کرد.

در ابتدا توضیح اولیه‌ای در مورد شرکت و اهداف آن برای مصاحبه شونده بیان می‌کنیم. سپس سوالاتی پیرامون وضعیت شغلی و مسئولیت‌های فرد و بزرگترین چالش‌هایی که در طی سال‌های گذشته داشته است، می‌پرسیم. در انتها دلیل انتخاب مشارکت کننده در طرح، بر اساس خرید یا تعامل خاصی که با شرکت داشته است را بررسی می‌کنیم.

آگاهی

این سوالات نیز به مدت پنج دقیقه طراحی می‌شوند و هدف از آن اطلاع از این موضوع است که آیا فرد بدون آگاهی از برند تجاری شرکت، پاسخ نیاز و مشکل خود را در محصولات آن دیده‌اند یا خیر. نمونه‌ای از سوالات می‌تواند به شرح زیر باشد.

  • زمانی را به خاطر بیاورید که برای اولین بار به محصول یا خدمت شرکت برخورد کردید، در آن موقع با چه چالشی روبرو بودید؟
  • چگونه پی بردید که این محصول می تواند پاسخی برای رفع نیازتان باشد؟
  • تا چه اندازه با محصولات دیگر موجود در بازار آشنا بودید؟

بررسی

سوالات این بخش برای مدت زمان ۱۰ دقیقه گفتگو طراحی می‌شوند. هدف اصلی در اینجا، دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نحوه خرید محصول خاص توسط مصاحبه شونده است. نمونه‌ای از سوالات مفید برای این منظور به شرح زیر است.

  • اولین فعالیتی که برای جستجوی محصول مورد نظر خود انجام دادید چه بود؟
  • منابعی که در حین جستجو به‌ آن‌ها برخورد کردید تا چه اندازه مفید بودند؟
  • برای دریافت اطلاعات بیشتر چه فعالیت دیگری انجام دادید؟

در این خصوص بهتر است پرسش‌هایی در مورد وب‌سایت‌های بازدید شده، کلمات کلیدی و سایر افراد مطلع که اطلاعات را در اختیار مشارکت‌کننده گذاشته‌اند، مطرح کنیم. به عنوان مثال می توان موارد به شرح زیر را از فرد پرسید.

  • چگونه منبع اطلاعاتی مورد نظر خود را پیدا کردید؟
  • چه کلمات کلیدی را در گوگل جستجو کردید؟
  • آیا کلمات کلیدی، شما را به پاسخ مورد نظرتان رساند؟
  • چه کسی به عنوان فرد مطلع، اطلاعات مفیدی را ارائه کرد؟
  • آیا امکان دارد در مورد تجربه خود حین ارتباط با شرکت کمی صحبت کنید؟

تصمیم‌گیری

در سوالات ۱۰ دقیقه‌ای این بخش، مواردی به شرح زیر که در تصمیم‌گیری خرید توسط فرد تاثیر داشته است را مطرح می‌کنیم.

  • کدام‌یک از منابع اطلاعاتی که پیش از این نام بردید، بیشترین تاثیر را در تصمیم‌گیری خرید شما داشته است؟
  • چه معیارهایی را برای مقایسه بین گزینه‌های مختلف محصولات موجود در بازار داشتید؟
  • چه شرکت‌هایی و به چه علت در فهرست نهایی شما برای خرید راه یافتند؟
  • چه افراد دیگری در تصمیم نهایی شما دخالت داشتند؟
  • در نهایت چه عوامل دیگری بر تصمیم نهایی خرید شما تاثیر داشتند؟

جمع بندی

در این مرحله ویژگی‌ها و روند یک خرید ایده‌آل توسط فرد و تفاوت آن با تجربه‌ای که از شرکت داشته است بررسی می‌شود. در نهایت نیز با تشکر از مصاحبه شونده، نشانی و شماره تماس وی برای تماس بیشتر یا دادن امتیاز ویژه برای خرید محصولات دیگر را دریافت می‌کنیم.

تصویر یک ذره‌بین که بر روی عکس یک خانوم و جند آقا متمرکز است و تعداد زیادی افراد دیگر هم در اطراف ذره بین هستند-what is market research

۴. فهرستی از رقبای اصلی خود را تهیه کنید

تهیه فهرست رقبا به سادگی مشخص کردن یک شرکت خاص با زمینه فعالیتی مشابه نیست. زیرا در بسیاری موارد ممکن است علی‌رغم اینکه شرکتی با برند تجاری معین در زمینه‌ای متفاوت فعالیت می‌کند که به‌ ظاهر، رقیب اصلی به حساب نمی‌‌آید، اما در واقعیت یک بخش از شرکت محصول یا خدمتی مشابه را به بازار عرضه می‌کند. به‌عنوان مثال شرکت «اپل» به فروش لپ‌تاپ‌ها و تلفن همراه خود در بازار شناخته شده است. اما «Apple Music» با سرویس پخش موسیقی خود با «Spotify» رقابت می‌کند. یا حتی در صحنه رقابت در فضای مجازی برای کسب رتبه در موتورهای جستجو، ممکن است محتوای تولید شده با وبلاگ یا شبکه‌های اجتماعی شرکتی با محصولاتی کاملا متفاوت در رقابت باشد. به‌عنوان مثال یک شرکت تولیدکننده خمیر دندان ممکن است با مجلات پزشکی آنلاین و وب سایت‌هایی دارای محتوای مشابه رقابت کند، در حالی‌که این مجلات، به‌عنوان تولید کننده محصول به حساب نمی آیند.

نحوه شناسایی رقبا در حوزه صنعتی خاص

برای شناسایی رقبایی که محصولات یا خدمات آن‌ها با کسب و کار هم‌پوشانی دارند، در ابتدا باید حوزه صنعتی فعالیت را مشخص کرد. سپس با بررسی گزارش‌های بازار موجود در آن حوزه و شرکت‌های پیشرو در آن زمینه، اطلاعات لازم را جمع‌آوری کرد. البته این گزارش‌ها به راحتی و به شکل رایگان در دسترس نیستند و لازم است با خرید آن‌ها زمانی را برای جستجو در اینترنت اختصاص داد.

نحوه شناسایی رقبا در حوزه محتوای فضای مجازی

موتورهای جستجو بهترین ابزار برای تحقیق در حوزه محتواهای تولید شده رقبا در فضای مجازی هستند. برای این کار لازم است ابتدا کلمه کلیدی خاص و متداول حوزه مورد فعالیت کسب و کار را به همراه تعداد دیگری از اصطلاحات تخصصی شناسایی کرد. در هنگام جستجو همه وب سایت‌ها از جمله تولیدکنندگان صنعتی، مجلات، وبلاگ‌های آموزشی و سایر موارد مشابه را مورد بررسی قرار دهید. در انتها نتایج را با پرسونای مخاطب خود مقایسه کنید. اگر محتوایی که در وب‌سایت شناسایی شده، همان چیزی است که خریدار محصول شما می‌خواهد ببیند، آن را به عنوان رقیب بالقوه وارد لیست خود کنید.

۵. اطلاعات جستجو شده خود را خلاصه کنید

در انتهای این مسیر، به احتمال زیاد با اطلاعات بسیار زیادی مواجه خواهیم شد که نیاز است آن‌ها را در قالب گزارشی جامع همراه با نمودار و تصویر، مستند کنیم. ساختار زیر می‌تواند نمونه‌ خوبی برای این منظور باشد.

  •  اهداف و چرایی انجام تحقیق
  •  تهیه جدولی از مشتریان مشارکت‌کننده در مصاحبه بر اساس پرسونای آن‌ها
  •  مشخص کردن جالب توجه‌ترین نکاتی که در طی تحقیق به آن برخورد کرده‌ایم
  • توصیف محرک‌ها و مشوق‌هایی که انگیزه لازم را به خریدار برای شرکت در مصاحبه می‌دهد
  • منابع اصلی که خریداران از آن در جستجوی محصول شما یا رقیبان استفاده کرده‌اند
  • ارائه تصویری از ویژگی‌های محصول یا اطلاعاتی که می‌تواند باعث شکست در فروش شود
  • ارائه برنامه اقدام برای معرفی بهتر برند شرکت در نزد مخاطبان همراه با فهرست اولویت‌ها و جدول زمانی
تصویر یک لپ تاپ روی زمین و نمودارهای گرافیکی که در اطراف آن قرار دارند- تحقیقات بازار چیست

جمع‌بندی پایانی

تحقیقات بازار، جزء کلیدی مرحله تحقیق و توسعه (R&D) یک شرکت به حساب می‌آید. انجام این فرایند به کسب و کارها کمک می‌کند تا قبل از توسعه محصول جدید، تصویری واقعی و دقیق از عملکرد آن را در دنیای واقعی مشاهده کنند. در حقیقت انجام آن، ارزیابی دقیقی را از دوام و پایداری محصول یا خدمت در بازار ارائه می‌‌دهد. در این مطلب از مجله فرادرس تلاش شد با تشریح کامل اهمیت اینکه تحقیقات بازار چیست، انواع روش‌ها و مراحل انجام آن مورد بررسی قرار گیرند. نکات ارائه شده، آغازی برای ورود جزئی‌تر به این مبحث با گذراندن آموزش‌های لازم و استفاده از مشاوره مراکز فعال مرتبط در این حوزه است.

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
hubspotquestionproinvestopedia
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *