تیم سازی در کسب و کار چیست و چگونه یک تیم موفق بسازیم؟

۵۱۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۱۳ دقیقه
تیم سازی در کسب و کار چیست و چگونه یک تیم موفق بسازیم؟

تیم سازی در کسب و کار فعالیتی برای گرد هم آوردن افراد در جهت دستیابی به هدفی مشترک است. هر رهبر و مدیری برای موفقیت و دستیابی به استراتژی‌های کسب و کار خود نیاز به تیم‌هایی با عملکرد و کارآیی بالا و مهارت لازم در فعالیت گروهی دارد. در هر تیم‌سازی موفق، افراد با کوچکترین تغییرات بازار در کوتاه‌ترین زمان ممکن خود را سازگار می‌کنند و با ارتباط و همکاری موثر، مانند مجموعه‌ای هماهنگ و بزرگ پیشرفت فعالیت به سمت اهداف را آسان می‌سازند. در این مطلب از مجله فرادرس قصد داریم بعد از ارائه توصیفی کامل از مفهوم تیم سازی در کسب و کار، به بررسی مزایا و ۱۴ گام اصلی برای حرکت در این مسیر بپردازیم. در انتهای بحث نیز سه مثال از تیم‌سازی‌های موفق در سازمان‌ها و شرکت‌های بین‌المللی توصیف می‌شوند تا علاقه‌مندان با درک بهتر، این فعالیت را در کسب و کار خود مطابق اصول استاندارد آن پیاده‌سازی کنند.

فهرست مطالب این نوشته

تیم سازی در کسب و کار چیست؟

تیم سازی در کسب و کار فرایند ایجاد تیمی مسنجم برای فعالیت در جهت هدفی مشترک است. اهمیت اصلی تیم‌سازی، به‌وجود آوردن پیوندها و ارتباطات لازم در کسب و کار است که باعث برنامه‌ریزی بهتر، انگیزه و همکاری بیشتر بین افراد می‌شود. در حقیقت به این شکل اعضای تیم مانند یک واحد هماهنگ و نه فقط یک فرد مجزا فکر می‌کنند. ضمن اینکه در آن، همگی با احترام نسبت به تفاوت‌های یکدیگر در جهت اهداف و انتظارات مشترک حرکت می‌کنند.

در شکل معمول تیم‌سازی، این فرایند می‌تواند شامل تعاملات روزانه پرسنل با یکدیگر هنگام کار بر حسب الزامات شغلی یا به عبارتی فعالیت‌ها و تمرین‌های ساختار یافته به رهبری اعضای تیم باشد. اما از طرفی هم، مدیران و رهبران کسب و کار می‌توانند با اختصاص بودجه و با هدف تسهیل فعالیت، تیم‌سازی را به یک فرد مجرب خارج از سازمان بسپارند. در همین راستا، فرادرس مجموعه آموزش کار تیمی را منتشر کرده که اطلاعات بسیاری را در این زمینه در اختیار شما قرار می‌دهد.

گروهی سوار دوچرخه در حال حرکت به سمت هدف مشترک - تیم سازی در کسب و کار

گام های اصلی تیم سازی در کسب و کار چیست؟

هر کسب و کار برای موفق شدن نیاز به تیم‌هایی با عملکرد بالا و ارتباط شفاف و موثر بین اعضا دارد. برای انجام این فعالیت و موفقیت طی مسیر تیم‌سازی در کسب و کار، لازم است ۱۴ گام اصلی زیر مورد توجه قرار گیرد.

  1. تعیین اهداف
  2. مشخص کردن نقش‌های اعضا
  3. به حداکثر رساندن مهارت‌ها
  4. مشخص کردن انتظارات
  5. تنوع در تیم‌سازی
  6. اجازه تجربه ریسک به اعضای تیم
  7. قدردانی از فعالیت اعضا
  8. توسعه استعدادهای فردی
  9. اعطای استقلال به اعضای تیم
  10. مثبت بودن و انگیزه دادن
  11. تبدیل شدن به رهبری قوی
  12. ایجاد فرهنگ تیمی
  13. تقویت ارتباطات درون تیمی
  14. ارتباط موثر و مداوم با اعضا

حال در این مطلب از مجله فرادرس هر یک از ۱۴ گام را به‌طور کامل تشریح می‌کنیم.

گام اول: اهداف تیم را مشخص کنید

در مرحله اول اهدافی مشخص، قابل اندازه‌گیری، دست یافتنی، مرتبط و مبتنی بر زمان را برای اعضا تعریف می‌کنیم. بعد از آن لازم است پیشرفت فعالیت را در یک پروژه مشخص به طور منظم پیگیری و نظارت کنیم. اندازه‌گیری و ارزیابی پیشرفت بر اساس شاخص‌های قابل درک برای اعضا، موتور پیش برنده‌ای برای حرکت و دقت آن‌ها در انجام امور محول شده خواهد بود. به طور کلی تعیین اهداف، مزایای زیر را به‌دنبال دارد.

  • تعامل، انگیزه و بهره‌وری تیم را افزایش می‌دهد.
  • فعالیت اعضا را با اهداف کسب و کار همسو می‌کند.
  • در شناسایی ساختار تیم، نقش‌ها و مسئولیت‌ها موثر است.
  • باعث کاهش ریسک در انجام فعالیت خواهد شد.

گام دوم: نقش‌های اعضای تیم را به‌طور کامل مشخص کنید

هر تیم، تنها زمانی بهترین عملکرد را دارد که اعضای آن در وظایف خاص و از پیش تعیین شده‌ای مشارکت کنند. در این حالت آن‌ها در عوض صرف انرژی برای شناسایی و تعیین جایگاه خود در فعالیت، بر انجام وظایف خاص و دنبال کردن فرایند کاری متمرکز خواهند بود. به عنوان مثال می‌توان برخی اعضای تیم را مامور هدایت انواع مختلف پروژه‌ها کرد، در حالی‌که برخی دیگر مسئول انجام تحقیقات هستند یا گروهی برای انجام تجزیه و تحلیل‌ها و ارائه راه‌حل‌های مناسب در رفع چالش‌ها به‌کار گرفته می شوند. تقسیم وظایف بر اساس پتانسیل‌ها و استعدادهای افراد راه حل اصلی برای استفاده موثر از اعضای تیم است.

گام سوم: مهارت‌های اعضای تیم را به حداکثر برسانید

هدف اصلی در این مرحله به‌دست آوردن حداکثر بهره‌وری و عملکرد از نقاط قوت اعضا است. بنابراین به‌عنوان یک مدیر کسب و کار، لازم است در ابتدا به طور منظم توانایی‌ها و نقاط قوت و ضعف افراد بررسی کنیم. در مرحله بعد مشخص کردن مهارت‌های مکمل و جانبی افراد کمک بسیاری در پیش بردن اهداف است. زیرا شناسایی این موضوع که چه کسی می‌تواند از شخص دیگر در تیم پشتیبانی کند یا اینکه فرد چه کاری را به خوبی انجام می‌دهد و از آن لذت می‌برد، می‌تواند سطح استرس او را کاهش دهد. دانستن نقاط قوت و علاقه‌مندی‌های افراد نشان می‌دهد که در چه بخش‌هایی لازم است برای یادگیری و توسعه پتانسیل فرد سرمایه‌گذاری کنیم. این موضوع به‌خصوص در نسل جوان باعث می‌شود که آن‌ها با قدردانی از سرمایه‌گذاری مدیر تیم در رشد شغلی آن‌ها، به مدت طولانی‌تری در شرکت بمانند و تمام تلاش خود را برای موفقیت آن انجام دهند.

گام چهارم:‌ انتظارات خود از اعضا را از روز اول فعالیت تعیین کنید

هر عضو تیم باید بداند که مدیر کسب و کار چه انتظاراتی از وی دارد، فرایندهای موجود برای تسهیل فعالیت چیست و موفقیت آن‌ها چگونه ارزیابی می‌شود. تعیین انتظارات در این مرحله نحوه ارتباط با اعضا و ایجاد دستورالعمل‌های مربوط را نیز شامل می‌شود. به‌عنوان مثال آیا غیرفعال کردن اعلان‌های ایمیل یا پیام‌‌های دریافتی از طرف مدیر بعد از ساعت کاری مشکلی ندارد؟ یا چه زمانی باید از تماس تلفنی یا ویدئویی برای برقراری ارتباط استفاده کرد؟

گام پنجم:‌ تنوع در تیم‌سازی را در اولویت قرار دهید

استفاده از افراد با سوابق، تجربیات، باورها و سبک زندگی متفاوت می‌تواند منجر به ایجاد شیوه‌های جدید تفکر، نوآوری بیشتر، ارتباطات عمیق با مشتری و حل سریع‌تر چالش‌های کسب و کار شود. از طرفی وقتی اعضای تیم به‌طور منظم با افراد خارج از دایره آشنای خود تعامل داشته باشند، آگاهی بیشتری نسبت به تعصبات و کلیشه‌های مرسوم خود پیدا خواهند کرد. این نوع افزایش خودآگاهی موجب ذهنیت باز، همدلی و سازگاری بیشتر و برقراری ارتباط و همکاری موثرتر بین اعضای تیم می شود.

گام ششم: اجازه تجربه ریسک و آزمایش را به اعضای تیم بدهید

ریسک کردن به اعضای تیم در رشد و ارائه راه‌حل‌های خلاقانه کمک می‌کند. زمانی‌که آن‌ها فرصت آزمایش ایده‌ها و تجربه شکست را پیدا می‌کنند، ممکن است راهی برای انجام بهتر و سریع‌تر فعالیت‌ها یا حتی کشف فرصت‌های استفاده نشده را بیابند. تجربه آن‌ها در شکست و بکارگیری آموخته‌های خود از این راه، شانس موفقیت کسب و کار را افزایش می‌دهد.

گام هفتم: به فعالیت اعضای تیم اهمیت دهید

همه افراد دوست دارند که از کار آن‌ها قدردانی شود. هر اندازه این اهمیت دادن و قدردانی، صمیمانه‌تر و تکرارپذیرتر باشد، فرد در شغل خود مشارکت بیشتری خواهد داشت. در بسیاری موارد این توجه به فعالیت اعضای تیم لازم نیست در قالب جایزه، افزایش حقوق یا ترفیع باشد، بلکه حتی یک تشکر ساده در جلسه هفتگی هم می‌تواند حس قدردانی را منتقل کند.

همکاری تیمی در ساخت پل بین دو جزیره

گام هشتم: توسعه استعدادهای افراد را در اولویت قرار دهید

معمولا کسب و کارها برای حفظ افراد دارای مهارت و با استعداد با مشکل روبرو هستند. تحقیقات نشان می‌دهد که ۸۱ درصد از مدیران برای رفع این چالش، یادگیری و توسعه پتانسیل‌های فردی را در اولویت خود قرار می‌دهند. زیرا می‌دانند که افراد مستعد و کارآمد به ایجاد برند قوی‌تر در کسب و کار کمک می‌کنند. برای توسعه استعدادهای فردی، استراتژی‌های زیر در این خصوص مفید فایده خواهد بود.

  • ارائه آموزش‌های حرفه‌ای در مورد جدیدترین فناوری‌ها و ابزارها
  • ارتباط اعضای تیم با مربیان برای ارتقای سطح مهارت‌های ارتباطی یا مدیریتی
  • اختصاص بودجه لازم برای ارائه گواهینامه‌های مرتبط آموزشی
  • درگیر کردن اعضای تیم در پروژه‌های برون سازمانی مشترک با هدف توسعه مهارت‌ها و روش‌های جدید تفکر

گام نهم: به اعضای تیم استقلال لازم را بدهید

طبق آمار، افرادی که در محل کار احساس می‌کنند تحت مدیریت و نظارت هستند، نسبت به کسانی که فضای مستقل لازم برای فعالیت را دارند، به میزان ۶۴ درصد بیشتر تنش و استرس را تجربه می‌کنند. بنابراین لازم است که سطح مناسبی از خودمختاری را در اختیار اعضای تیم قرار دهیم. در حقیقت مدیر باید فردی باشد که اعضای تیم تنها در صورت نیاز به راهنمایی یا بازخورد به او مراجعه کنند. ضمن اینکه سرپرست تیم می‌تواند طی جلسات هفتگی یا ماهانه، پیگیر روند کاری افراد باشد. در این حالت آزادی عمل بیشتری به اعضای تیم داده می‌شود.

گام دهم:‌ با مثبت بودن، به تیم خود انگیزه دهید

هر تیمی، در طول سال فراز و نشیب‌های بسیاری را پشت سر می‌گذارد. بنابراین هر اندازه محیط کاری آن‌ها مثبت‌تر باشد، افراد در برابر تغییر و استرس انعطاف‌پذیرتر خواهند بود و مشکلات سریع‌تر حل و فصل می‌شوند. توجه و احترام به نیازهای افراد از نظر عاطفی و جسمی و فراهم آوردن فرصت‌های رشد، روش اصلی یک تیم‌سازی موفق است.

گام یازدهم: رهبری قوی باشید

رهبران قوی می‌دانند که چگونه برای اعضای تیم الهام‌بخش و انگیزه دهنده باشند و در زمان چالش‌ها، آن‌ها را به درستی و در جهت هدف مشترک هدایت کنند. برای تبدیل شدن به یک رهبر قوی و موثر ابتدا باید به شخصی مسئول در برابر اشتباهات خود تبدیل شویم، زمینه‌های بهتر شدن در سبک رهبری را شناسایی کنیم و از اعضا بخواهیم تا در این خصوص بازخورد دهند. در این حالت وقتی اعضای تیم ببینند که رهبر در زمینه رشد شخصی و حرفه‌ای خود تلاش می‌کند، آن‌ها نیز برای انجام بهتر کار تشویق می شوند.

گام دوازدهم: فرهنگ تیمی ایجاد کنید

با وجود تفاوت‌های شخصیتی و کاری اعضای تیم، موفق‌ترین تیم‌ها آن‌هایی هستند که فرهنگی مشترک را در قالب مجموعه‌ای هماهنگ دارند. البته ممکن است در حین فعالیت و به شکل ناخودآگاه، افراد این رفتارها و فرهنگ را ایجاد کنند و فعالیت را در جهت آن پیش ببرند که البته هر یک منعکس‌کننده سبک کاری یا اولویت‌های کاری آن‌ها خواهد بود. با این حال، در صورتی‌که تیم، دستورالعمل‌هایی مشخص برای پیروی از آن داشته باشد، به شکل سازنده‌تری عمل می‌کند. برای بسیاری از تیم‌ها، ارزش‌ها و فرهنگ مشترک با یک ماموریت منسجم آغاز می‌شود. هر مدیر و رهبری لازم است با در نظر گرفتن ماموریت کسب و کار و روش‌هایی که وجود تیم به تحقق آن کمک می‌کند، فرهنگ تیمی منحصر به‌فردی را ایجاد کند.

چند نفر در حال انجام کار تیمی برای رسیدن به مرحله نهایی و رتبه مناسب با پس زمینه رنگی

گام سیزدهم: ارتباطات درون تیمی را تقویت کنید

ارتباطات صمیمانه بین اعضای تیم، مانعی جدی برای مقابله با روزهای پر استرس کاری است. وقتی افراد احساس نزدیکی با یکدیگر دارند، بین آن‌ها اعتماد ایجاد می‌شود که خود، عاملی برای تشویق همکاری و برقراری ارتباط‌های صمیمانه‌تر خواهد بود. برای تقویت این ارتباطات، مدیر می‌تواند روش‌های زیر را به کار ببرد.

  • آغاز کردن جلسات گروهی با چند دقیقه مکالمه صمیمانه
  • ایجاد گروه‌های مشترک در شبکه‌های اجتماعی مجازی و اشتراک‌گذاری مطالب مفید و غیر مرتبط با کار
  • داشتن ارتباط باز و شفاف با اعضای تیم
  • برگزاری رویدادهای مختلف دوره‌ای تفریحی برای اعضای تیم
  • تشویق اعضا به برقراری ارتباط و آشنایی با یکدیگر از طریق گروه‌های تشکیل شده در شبکه‌های مجازی

گام چهاردهم: با اعضای تیم ارتباطات موثر و مداوم برقرار کنید

اجرای موفق ۱۳ گام اشاره شده نیاز به برقراری ارتباطی موثر با کلیه اعضای تیم دارد. بیان شفاف انتظارات و انگیزه دادن به افراد، همگی روشی برای کمک به عملکرد بهتر افراد خواهد بود. با این حال در بسیاری موارد، رهبر و اعضای تیم این موضوع را به‌درستی پیاده‌سازی نمی‌کنند. بنابراین لازم است با سرمایه‌گذاری بر آموزش‌های لازم در این خصوص، از هر نوع ارتباط غیر مفید در این مسیر جلوگیری به عمل آید.

مزایای تیم سازی در کسب و کار چیست ؟

صرف‌نظر از اینکه تیم‌های کاری، در داخل شرکت یا از راه دور فعالیت می‌کنند، تیم‌سازی می‌تواند مزایای بسیاری را برای کسب و کار داشته باشد که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

۱. تیم‌ سازی باعث ایجاد اعتماد می‌شود

تحقیقات نشان می‌دهد، افراد در شرکت‌های با سطح اعتماد بالا بین اعضا، ۷۶ درصد استرس کمتر، ۱۰۰ درصد انرژی بیشتر و ۵۰ درصد بهره‌وری بالاتری را تجربه می‌کنند و در این میان اهمیت تیم‌سازی غیر قابل انکار است. از این طریق افراد با حمایت از یکدیگر، اهداف کسب و کار را با سرعت و کیفیت بیشتری پیش می‌برند. از طرفی، ایجاد اعتماد با کم‌رنگ کردن نقش مدیریتی در سطح خرد، باعث برقراری ارتباط آزاد بین افراد و احساس امنیت بیشتر خواهد شد.

۲. تیم سازی پل‌های ارتباطی را بین بخش‌های مختلف شرکت ایجاد می‌کند

تصور اینکه هنگام توسعه محصول جدید بین تیم‌های فروش و پشتیبانی مشتری هماهنگی وجود نداشته باشد، برای هر کسب و کاری بسیار سخت است. زیرا این روند علاوه بر کاهش سطح درآمدزایی، هزینه‌های بسیاری را نیز در بر دارد. ایجاد کسب و کاری قوی نه تنها به نحوه کار اعضای تیم در یک بخش خاص، بلکه به همکاری با سایر بخش‌ها نیز وابسته است. این همکاری متقابل برای دستیابی به اهداف کلی شرکت ضروری است. یکی از مزیت‌های تیم سازی در کسب و کار، به‌وجود آوردن این پل ارتباطی بین بخش‌های مختلف است.

۳. تیم سازی ارتباطات را بهبود می‌دهد

طبق آمار،‌ ۶۳ درصد از رهبران موفق در این موضوع توافق دارند که تیم‌سازی ارتباط بین افراد را بهبود می‌دهد. زیرا بیشتر فعالیت‌ها و همکاری‌های سازمانی تنها در سایه برقراری ارتباط خوب امکان‌پذیر است. ارتباط موثر باعث سازماندهی وظایف، به اشتراک‌گذاری تجربیات و دستیابی سریع‌تر به اهداف مشترک می‌شود.

۴. تیم سازی تعامل و روحیه پرسنل را افزایش می‌دهد

تیم‌سازی فرصتی برای همه افراد و پرسنل شرکت در جهت دیده شدن بیشتر، ایجاد حس خوب و کمک به درک بهتر نقش خود در پروژه‌های شرکت است. نتیجه این موضوع، انگیزه و انرژی بیشتر افراد خواهد بود.

۵. تیم سازی بهره‌وری شرکت را افزایش می‌دهد

تیم‌سازی از طریق فراهم آوردن امکان به‌دست آوردن دانش و مهارت جدید، درک نقاط قوت و ضعف، تقویت مهارت‌ها و یادگیری نحوه تقسیم وظایف بین اعضا باعث افزایش بهره‌وری و عملکرد کسب و کار می‌شود. از طرفی مطالعات انجام شده بر روی ۱۷۰۰ کسب و کار در هشت کشور نشان می‌دهد که تنوع تخصص و تجربه در تیم‌ها به میزان ۱۹ درصد درآمد حاصل از نوآوری را افزایش می‌دهد. در حقیقت، درگیر شدن افراد با دیدگاه‌ها، تجارب و تخصص‌های مختلف در تیم‌سازی، بهره‌وری بیشتری را برای شرکت در پی دارد.

۶. تیم سازی خلاقیت و یادگیری را تقویت می‌کند

در دنیای پر رقابت امروزی، خلاقیت بیش از هر زمان دیگری برای حل مشکلات پیش‌روی سازمان‌ها اهمیت دارد. اگر به اعضای تیم فرصتی برای تفکر خلاق داده نشود، آن‌ها انگیزه و هیجان خود برای فعالیت موثر را از دست می‌دهند. تیم‌سازی برای افراد این امکان را فراهم می‌کند که با ایده‌پردازی، به کمک کسب و کار و حل چالش‌های آن بیایند.

۷. تیم سازی تضادها را حل می‌کند

جمع شدن افراد با دیدگاه‌های مختلف در هر کسب و کاری می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. البته نمی‌توان از اختلافات جلوگیری کرد، با این حال لازم است تا با کمک گرفتن از روش‌های آموزش پرسنل در سازمان، به افراد آموزش داده شود که این موارد را در محیطی دوستانه حل و فصل کنند. تیم‌سازی با بهبود مهارت‌هایی مانند گوش دادن به نیازهای دیگران، احترام گذاشتن به نظرات مختلف و تمرین ارتباطات باز، این چالش‌ها را به حداقل می‌رساند.

۸. تیم‌ سازی فرهنگ شرکت را بهبود می‌بخشد

برای هر فرد آماده کار و با استعداد، فرهنگ سازمانی شرکت در تصمیم‌گیری ارائه درخواست شغل بسیار اهمیت دارد. در حقیقت ارزش‌ها، نگرش‌ها، هنجارهای محل کار نقش مهمی در جذب استعدادهای برتر در هر حوزه‌ای دارد. تیم‌سازی با ایجاد فضای لازم در جهت ایجاد حس ارزشمندی برای افراد، انتظارات مدیر و رهبر سازمان را به شکل مناسبی به آن‌ها منتقل می‌کند. ضمن اینکه با حذف روابط سمی در محیط کار، فرهنگ کار را بهبود می‌دهد.

تیمی در حال ساخت آسمان خراش یک اسکلت فلزی

مشخصات مشترک یک تیم‌ سازی موفق در کسب و کار چیست ؟

یک تیم موفق، شامل اعضایی است که با همکاری مطلوب و ارائه کار با کیفیت، به اهداف مشخص و تعریف شده دست پیدا می‌کنند. فضای مثبت و حمایت کننده موجود در این فعالیت به اعضا احساس امنیت، دیده شدن، ارزشمندی و حمایت می‌دهد. بر این اساس و در ادامه، هشت ویژگی موفقیت‌آمیز تیم سازی در کسب و کار را معرفی می‌کنیم.

۱. اعضای تیم کنجکاو و سازگار هستند

در تیم‌سازی موفق، اعضا برای یادگیری نکات و یافته‌های جدید بسیار مشتاق هستند و به سرعت با شرایط در حال تغییر جدید و اطلاعات موجود سازگار می‌شوند.

۲. اعضای تیم به یکدیگر اعتماد و تعهد دارند

اعضای تیم در حین فعالیت خود را در برابر یکدیگر مسئول می‌دانند، به هم در انجام کارهای محول شده اعتماد دارند و به منافع مشترک گروهی فکر می‌کنند.

۳. سوابق و تجربیات کاری مختلفی دارند

وجود افراد با تجارب، سوابق، دیدگاه‌ها، دانش مختلف، زمینه ساز خلاقیت مورد نیاز برای حل مشکلات و چالش‌ها در کسب و کار است. بنابراین تیم سازی در کسب و کار زمانی موفق است که مجموعه‌ای از این اعضا را در اختیار داشته باشیم.

۴. اعضا به دیدگاه‌های یکدیگر احترام می‌گذارند

زمانی‌که اعضای تیم احساس امنیت، شنیده شدن و ارزشمندی داشته باشند، یکدیگر را به همان شکلی که هست می‌پذیرند. این طرز فکر قابلیت ریسک‌پذیری در کسب و کار را افزایش می‌دهد.

۵. ارتباطات بین اعضای تیم کاملا شفاف و باز است

وجود ارتباطات باز بین افراد و مورد نقد قرار نگرفتن در صورت بیان نظر مخالف، حس امنیت را به آن‌ها القا می‌کند. در نتیجه همه می‌توانند نگرانی‌ها و بازخوردهای خود را بدون ترس از قضاوت شدن به اشتراک بگذارند.

۶. مهارت‌های اعضا مکمل یکدیگر است

وجود مهارت‌های مختلف بین اعضا به شکلی که نقاط ضعف یکدیگر کاملا پوشانده شود، برای موفقیت فعالیت بسیار اهمیت دارد. بنابراین زمانی تیم سازی در کسب و کار به‌درستی انجام گرفته است که افراد تیم، مجموعه‌ای از مهارت‌ها و دانش مکمل یکدیگر برای انجام مسئولیت‌ها را داشته باشند.

بررسی نمونه‌های موفق بین‌المللی تیم سازی در کسب و کار

هر چند ممکن است برای برخی، ۱۴ گام ایجاد تیم موفق در کسب و کار ساده به نظر برسد، با این وجود باید دانست که این فعالیت، کاری کوتاه مدت نیست. بسیاری از شرکت‌های موفق امروز، تیم‌سازی را به شکلی جدی و با اجرای مرحله به مرحله در درازمدت پیش برده‌اند. در این مطلب از مجله فرادرس به معرفی سه مورد از سازمان‌های موفق و شناخته‌شده بین‌المللی در تیم سازی می‌پردازیم.

۱. شرکت پیکسار

استودیوی انیمیشن‌سازی «پیکسار» (Pixar)، به خاطر فیلم‌های کارتونی موفق خود بسیار شناخته شده است. کلید موفقیت تجاری این شرکت، استفاده از اصل ارتباط موثر در تیم‌سازی است. کلیه پرسنل برای اشتراک‌گذاری ایده‌ها، ارائه بازخورد و ایفای نقش فعالانه در فرایند خلاقانه تولید انیمیشن، بدون در نظر گرفتن نقش و سمت خود تشویق می‌شوند. فرهنگ ارتباط باز در مجموعه شرکت، خلاقیت و نوآوری را در شرکت تسهیل می‌کند.

لوگوی شرکت پیکسار با پس زمینه آبی

۲. سازمان هوایی ناسا

«ناسا» (NASA)، نامی آشنا برای اغلب افراد است. این سازمان بزرگ هوایی تاکنون فعالیت‌های فضانوردی و اکتشافات علمی بسیاری را انجام داده است که به افزایش کیفیت زندگی مردم در سراسر جهان کمک می‌کند. اهداف ناسا بسیار بلند پروازانه، پیچیده و با ریسک فراوان همراه است. به شکلی که یک شکست می‌تواند منجر به بروز فاجعه‌ و حتی از دست دادن زندگی افراد شود. این سازمان از اصل اعتماد در تیم‌سازی موفق خود استفاده می‌کند. اعضای تیم در بخش‌های مختلف به شکل فعالانه با ایجاد و حفظ فرهنگ اعتمادسازی، ارتباطات باز را تسهیل می‌کنند. در نتیجه این اعتماد، اشتیاق مشترکی برای رسیدن به هدف در کیفیتی بالا برای همه پرسنل فراهم می‌شود.

۳. شرکت هواپیمایی ساوت وست

شرکت هواپیمایی «ساوت وست» (South West) یکی از بزرگترین ایرلاین‌های آمریکایی است که خدمات حمل و نقل مسافر به ۱۲۱ شهر در ایالات متحده و ۱۰ کشور جهان را انجام می‌دهد. این شرکت به‌دلیل خدمات برتر خود به مسافران در سراسر جهان مشهور است و هر ساله به‌عنوان یک تیم کارآمد، بهترین تجربه ممکن پرواز را به مشتریان ارائه می‌کند. دلیل اصلی موفقیت ساوت وست، سرمایه‌گذاری برای تیم‌سازی و آموزش پرسنل در جهت حرکت منسجم و هماهنگ به سمت هدف مشترک است. مدیر شرکت، کلیه منابع لازم برای دریافت بهترین عملکرد از پرسنل را تامین می‌کند.

جمع بندی پایانی

تیم سازی در کسب و کار فعالیتی شبیه انجام فعالیت گروهی در ورزش‌های مختلف مانند بسکتبال یا والیبال است. در همه این موارد کلیه اعضا با کمک و تکمیل مهارت‌های یکدیگر در جهت موفقیت نهایی و رسیدن به هدف مشترک حرکت می‌کنند. این فرایند، نکته‌ای مهم در هر کسب و کار به‌حساب می‌آید که مدیران و رهبران باید به آن توجه کنند. در این مطلب از مجله فرادرس تلاش شد با ارائه مفهوم کلی تیم‌سازی، گام‌های اصلی اجرایی شدن آن به همراه مثال‌هایی از شرکت‌های موفقی که از این اصول و گام‌ها در کسب و کار خود استفاده کرده‌اند، مورد بررسی قرار گیرد.

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
IndeedJoinblinkTeamBondingUpwork
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *