۱۸ استراتژی بازاریابی فروشگاه اینترنتی برای افزایش فروش + فیلم آموزشی

۸۸۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۳ دی ۱۴۰۱
زمان مطالعه: ۴۶ دقیقه
۱۸ استراتژی بازاریابی فروشگاه اینترنتی برای افزایش فروش + فیلم آموزشی

با توجه به فعالیت‌های مختلفی که در رابطه با بازاریابی دیجیتال صورت می‌گیرد، درک تفاوت میان این روش‌ها دشوار است. اگر به تازگی یک فروشگاه اینترنتی راه‌اندازی کرده باشید به طور قطع برای توسعه آن به روش‌های مختلف بازاریابی اینترنتی نیاز دارید تا از این راه، علاوه بر معرفی فروشگاه خود، فروش محصولات را نیز افزایش دهید. در این آموزش تکنیک‌هایی جهت بازاریابی فروشگاه اینترنتی را بیان می‌کنیم تا با بهره‌گیری از این روش‌ها، فروشگاه اینترنتی خود را به دیگران معرفی کنید و درآمد مناسبی از آن کسب کنید.

فهرست مطالب این نوشته

فیلم آموزشی بازاریابی برای فروشگاه اینترنتی

دانلود ویدیو

بازاریابی فروشگاه اینترنتی چیست ؟

بازاریابی فروشگاه اینترنتی به مجموعه استراتژی‌هایی می‌گویند که با بکارگیری آن‌ها، علاوه بر «آگاهی از برند» (Brand Awareness)، در نهایت به «تبدیل»‌ (Conversion) و افزایش فروش دست پیدا می‌کنیم. علاوه بر این، بازاریابی فروشگاه اینترنتی بر موضوعاتی نیز تمرکز دارد که به بقای مشتری و خرید دوباره و چندباره او منجر شود.

معرفی ۱۸ استراتژی مهم بازاریابی فروشگاه اینترنتی

اگر کسب و کار کوچکی را راه‌اندازی کرده باشید، بازاریابی آن کار ساده‌ای نخواهد بود و بسیاری از افراد برای یافتن مخاطب (مشتری) مناسب با مشکل روبرو هستند. به همین دلیل ممکن است استراتژی‌های مختلفی را در بازاریابی اینترنتی به کار بگیرید تا به فروش مناسبی دست پیدا کنید. همچنین استفاده از روش‌های بازاریابی شبکه‌های اجتماعی نیز راه‌حلی است که بسیاری از کسب و کارها برای توسعه آن بکار می‌گیرند.

در این آموزش، روش‌های مختلفی را بیان می‌کنیم که به کمک آن‌ها فعالیت‌های موفقی در بازاریابی فروشگاه اینترنتی داشته باشید.

ارسال نمونه محصول به اینفلوئنسرها

فضای اینترنت مملو از بلاگرها، روزنامه‌نگاران، کارآفرینان و سازندگان فیلم‌های آموزشی (ولاگر) است که در تخصص‌ها و شغل‌های مختلف فعالیت می‌کنند. بمنظور بازاریابی فروشگاه اینترنتی خود کافی است که شخص مناسب این کار را پیدا کنید. بسیاری از این افراد، مخاطبان زیادی را در سایت‌های خود دارند و حساب‌های کاربری بسیاری را در شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌کنند.

درصورتیکه نمونه‌ای رایگان از محصولات خود را برای چنین افرادی ارسال کنید، با هدیه‌ای کوچک، احترام و علاقه خود را نسبت به کار آن‌ها نشان داده‌اید. همین امر ممکن است باعث شود که اشاره‌ای به کسب و کار شما در یکی از پلتفرم‌های شبکه اجتماعی یا در وب‌سایت خود داشته باشند.

این نوع از تعامل در نهایت ترافیک بسیاری را به سمت فروشگاه اینترنتی شما سرازیر می‌کند اما این نکته را فراموش نکنید که باید به نوعی تایید متخصصان حرفه خود را نیز جلب کسب کنید.

نوشتن مطالب در وبلاگ

اگر هنوز بمنظور بازاریابی فروشگاه اینترنتی خود تولید محتوای متنی را آغاز نکرده‌اید یعنی از قابلیت‌های نامحدود بازاریابی محتوا غافل شده‌اید. با تولید محتوای رایگان و ارزشمند، اعتماد دیگران به کسب و کار خود را جلب خواهید کرد و این افراد را نسبت به فعالیت‌های خود، مطلع می‌کنید. علاوه بر این، تولید محتوای متنی امکان اشتراک‌گذاری آن را در شبکه‌های اجتماعی افزایش می‌دهد و به افزایش رتبه سایت در موتورهای جستجو می‌انجامد.

به طور مثال ممکن است فروشگاهی از قطعات خودرو را راه‌اندازی کرده باشید. اگر شخصی بخواهد قطعه‌ای مانند کاسه‌نمد گیربکس ۲۰۶ را از فروشگاه شما تهیه کند، با تولید محتوای متنی مناسب می‌توانید آگاهی لازم را در رابطه با این قطعه بدهید تا به خوبی با عملکرد کاسه‌نمد در خودرو آشنا شود و به این ترتیب، با اعتماد بیشتری، این قطعه را از فروشگاه شما تهیه کند.

علاوه بر این، با استفاده از وبلاگ خود می‌توانید ترفندها و دستورالعمل‌های مختلف مرتبط با محصولات را فراهم کنید. اگر بتوانید با نظم مشخصی، تولید محتوایی با کیفیت داشته باشید، بعد از مدتی با قدرت بازاریابی محتوا آشنا خواهید شد و میزان اشتراک‌گذاری این مطالب نیز در نهایت به بهبود رتبه سایت شما می‌انجامد.

وبلاگ نویسی

توزیع محتوای تولیدی در ایمیل و شبکه‌های اجتماعی

محتوای تولیدی خود را با استراتژی مناسبی در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید. همچنین، با استفاده از فهرست ایمیلی که در بخش بعدی توضیح خواهیم داد، این محتوای تولیدی را به ایمیل کاربران نیز ارسال کنید. برای آشنایی با استراتژی بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی آشنا شوید، مطالعه مطلب «بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست و چگونه انجام می شود؟ — از صفر تا صد» پیشنهاد می‌شود.

تهیه فهرست ایمیل

تهیه فهرستی از ایمیل‌ها، راه مناسبی برای افزایش فروش اولیه است و هیچ هزینه‌ای را هم شامل نمی‌شود و نرخ بازگشت هزینه بسیار بالایی دارد. اگر از گذشته، کسب و کاری داشته باشید و مشتری‌های خود را بشناسید، تهیه فهرستی از ایمیل‌های مشتری‌های قدیمی، کار چندان دشواری نیست.

با تهیه این فهرست، اطلاعات، محصولات جدید و محتوای تولیدی خود را به صندوق ایمیل این افراد ارسال می‌کنید. تاثیر این روش را حتی در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام نیز نمی‌توان دید زیرا نحوه نمایش محتوا به کاربر بر اساس الگوریتم‌هایی مشخص انجام می‌شود که در ایمیل، چنین شرایطی لحاظ نمی‌شود.

برای این‌که به فهرستی از ایمیل‌های کاربران خود دست پیدا کنید، فرم ثبت‌نامی را در وب‌سایت خود در قرار دهید. البته به جای این‌که تنها از مخاطب درخواست کنید تا ثبت‌نام انجام دهد، بهتر است او را به نوعی تشویق به این کار کنید. به طور مثال جملاتی مثل «برای شرکت در قرعه‌کشی ... ثبت‌نام کنید» یا جملاتی مشابه، راه بهتری برای جذب مخاطب هستند. بنابراین، بازاریابی ایمیلی از جمله روش‌های مناسب برای بازاریابی فروشگاه اینترنتی به شمار می‌آید.

فهرست ایمیل

فعالیت اسپانسری

اسپانسر شدن برای یک رویداد، در صورتی‌که به شکل درستی انجام بگیرد، نقش معجزه‌آسایی خواهد داشت. ابتدا رویداد مناسبی را انتخاب کنید. برای این کار، رویدادهایی را بیابید که احتمال می‌رود در آن رویداد، کاربران به محصولات شما علاقه بیشتری داشته باشند. به این ترتیب درمی‌یابید چه تعداد از مشتریان در آن شرکت خواهند کرد.

سعی نکنید که برای جلب مشتری در آن رویداد، یک میز قرار دهید و بروشورهای تبلیغاتی به شرکت کنندگان ارائه دهید. اگر مشتری بالقوه‌ای داشته باشید، باید روش‌های خلاقانه‌تری را برای جذب او انتخاب کنید.

به طور مثال، برای این‌که در رابطه با کسب و کار خود با افراد صحبت کنید و به نوعی داستان کسب و کار خود را برایشان شرح دهید، برخی از جذاب‌ترین محصولات خود را معرفی کنید تا مجبور به صحبت در رابطه با محصول شما شوند. همچنین، هدایا و کدهای تخفیفی را برای پر کردن فرم ثبت‌نام در نظر بگیرید.

مصاحبه با افراد متخصص

‌پیش‌تر در رابطه با اهمیت بازاریابی محتوا صحبت کردیم. انجام مصاحبه با افراد متخصص، راه مناسبی برای تولید مستمر محتوا به شمار می‌آید. مصاحبه‌ها شرایطی برد-برد را ایجاد می‌کنند زیرا شخص مصاحبه شونده مورد توجه واقع می‌شود و مصاحبه‌گر نیز محتوای جذابی را برای انتشار در اختیار خواهد داشت. این کار سبب می‌شود تا طرفداران این افراد بار دیگر با این شخص روبرو شوند و سایر مخاطبان نیز از توصیه‌های حرفه‌ای او بهره ببرند. حتی انجام مصاحبه‌ها به صورت پادکست با روندی مشخص می‌تواند در تولید محتوای ارزشمند، موثر باشد.

مصاحبه

تبلیغات هدفمند با گوگل چگونه به بازاریابی فروشگاه اینترنتی کمک می‌کند؟

با انجام تبلیغات هدفمند اینترنتی می‌توان به مخاطب هدف دست پیدا کرد و یکی از این راه‌ها، استفاده از تبلیغات گوگل موسوم به «Google Ads» خواهد بود. علاوه بر این، زمانی که کالایی را در اینترنت جستجو می‌کنید، این کالا به صورت تبلیغی در صفحه نتایج جستجو، نمایش داده می‌شود. به کمک این روش، ترافیک بیشتری را به سایت خود هدایت خواهید کرد.

بازاریابی برای فروشگاه اینترنتی

نقش همکاری در فروش‌‌‌‌‌ برای بازاریابی فروشگاه اینترنتی چیست؟

از جمله روش‌هایی که در بازاریابی فروشگاه اینترنتی می‌توان ذکر کرد، «بازاریابی همکاری در فروش» (Affiliate Marketing) یا همان بازاریابی مشارکتی است. در این روش، افراد مختلف برای محصولات شما تبلیغ و ترافیکی را به سمت سایت شما هدایت می‌کنند. در مقابل، شما نیز درصدی از فروش حاصل را به آن‌ها اختصاص می‌دهید. البته برای این کار نیازمند رصد عملکرد آن‌ها کدهای «UTM» هستید که نحوه انجام این کار در مطلب «سنجش عملکرد رپورتاژ آگهی — راهنمای رصد عملکرد تبلیغات» آورده شده است.

به طور مثال، فرض کنید وب‌سایتی، لینک خرید یک کالا مثل لباس را در سایت خود درج کند و این لینک خرید از فروشگاه اینترنتی شما گرفته شده باشد. اگر بازدیدکنندگان با کلیک بر روی این لینک، اقدام به خریداری کالای موجود در فروشگاه اینترنتی شما کنند، درصدی از فروش به صاحب آن وب‌سایت تعلق می‌گیرد. نکته مثبت در این نوع بازاریابی این است که پرداخت شما فقط در صورت خرید انجام می‌گیرد. موفقیت در این روش به شدت به نوع محصول مورد نظر و درصد پرداختی وابسته است.

با توجه به اهمیت آشنایی با بازاریابی الکترونیکی، «فرادرس» اقدام به انتشار فیلم آموزش بازاریابی الکترونیک (E-Marketing) کرده که لینک آن در زیر آورده شده است.

عمده فروشی

این‌که اجناس خود را به صورت خرده‌فروشی در اختیار مشتری قرار دهید، البته که راه بسیار مناسبی است. با این وجود، یکی از راه‌های بازاریابی فروشگاه اینترنتی این است که عمده‌فروشی داشته باشید. از جمله مزایای عمده‌فروشی باید به حجم بالای معاملات اشاره کرد. به عبارت دیگر، این روش شاید سود کمتری داشته باشید اما حجم بالای سفارش، سود کم را جبران می‌کند.

علاوه بر مزایای بالا، با عمده‌فروشی کاری می‌کنید که فرآیند بازاریابی را سایر شرکت‌ها نیز برای شما انجام دهند.

عمده فروشی در بازاریابی اینترنتی

انتشار اطلاعیه

بسیاری از فروشگا‌ه‌های آنلاین با انتشار اطلاعیه‌ای در مطبوعات، کار تبلیغ کسب‌وکار خود را انجام می‌دهند. البته که چنین روشی ممکن است قدری قدیمی به نظر برسد اما در برخی موارد، خاصه اطلاعیه‌های موجود در روزنامه‌های پرتیراژ، کارایی بسیار زیادی دارند.

اول از همه باید این نکته را در نظر داشته باشید که خبر منتشرشده، به معنای حقیقی ارزش خبری داشته باشد. تا زمانی که نکته جالبی برای اشتراک‌گذاری با خواننده کشف نکرده‌اید، انتظار بازخورد مناسب نیز نداشته باشید. چنین اطلاعیه‌هایی باید دقیق و حرفه‌ای نوشته شده باشند و خواننده از مطالعه آن احساس خستگی نکند.

تحلیل سایت چه کاربردی در بازاریابی فروشگاه اینترنتی دارد؟

این‌که چرا یک سایت، فروش مناسبی دارد یا به بیان بهتر، چرا فروش مناسبی را تجربه نمی‌کند، از طریق بررسی رفتار و عملکرد مخاطب در سایت قابل دریافت است. استفاده از ابزارهایی برای دریافت آمار سایت، هزینه‌ای را برای شما به همراه ندارد. به طور مثال، سرویس گوگل آنالیتیکس خدمات کاملا رایگانی را به مدیران وب‌سایت‌ها عرضه می‌کند.

تصویر زیر نموداری از بازدید سایت را نشان می‌دهد. در میانه این نمودار به یکباره جهشی در تعداد بازدیدها نشان داده می‌شود. با مشاهده این تغییرات می‌توان عملکرد روش‌های مختلف بازاریابی فروشگاه اینترنتی را مورد سنجش قرار داد.

تحلیل سایت

کانال شبکه اجتماعی و تالارهای گفتگو

تالارهای گفتگو و شبکه‌های اجتماعی، مکان‌های بسیاری مناسبی هستند تا از این طریق ترفندها و نکات کاربردی متعددی به مخاطب ارائه و به سوال‌های او پاسخ داده شود. به هنگام انتشار مطالب در شبکه‌های اجتماعی، از قوانین تبلیغات پیروی کنید و با استفاده از متن «Bio» و عکس پروفایل مناسب، کسب و کار خود را تبلیغ کنید.

این نکته را در نظر داشته باشید که در هیچ‌یک از گروه‌ها یا شبکه‌های اجتماعی، افراد علاقه‌ای به مشاهده تبلیغات مداوم یا لینک‌های مختلف ندارند. در نتیجه بهتر است تعداد تبلیغات مناسبی را تنها برای جلب توجه افراد تهیه کنید و به جای استفاده از لینک‌های متعدد، از یک لینک با قابلیت‌های ویژه مانند لینک‌های ساخته شده توسط ابزارهای لینک‌دهی کمک بگیرید.

سایر شبکه‌های اجتماعی جدیدتر مانند «TikTok» و کلاب‌هاوس نیز محل مناسبی برای حضور به شمار می‌آید. به کمک این شبکه‌های اجتماعی، پشت صحنه‌ای از فعالیت‌های خود را به تصویر می‌کشید یا این‌که از طریق ارتباط صوتی، اطلاعات ارزشمندی را در اختیار مخاطبان خود قرار می‌دهید.

ایجاد ارتباط مناسب

بازاریابی فروشگاه اینترنتی پیش از آن‌که به دانسته‌های شما مرتبط باشد بیشتر بر این نکته تمرکز دارد که چه افرادی را می‌شناسید و چه شناختی از آن‌ها دارید. فرقی نمی‌کند که چه کالایی را به فروش می‌رسانید یا این‌که در چه حوزه‌ای فعالیت می‌کنید، در هر حالت، کسب‌وکارهای مشابهی وجود دارند که باید رابطه مناسبی را با آن‌ها برقرار کنید.

نکته مهم در برقراری ارتباط این است که با افرادی در ارتباط باشید که کسب و کار آن‌ها در راستای فعالیت‌های شما قرار داشته باشند اما رقیب مستقیم یکدیگر نباشید. به طور مثال، تامین کنندگان، وبلاگ‌ها و وب‌سایت‌هایی که در حوزه شما به صورت تخصصی فعالیت می‌کنند، گزینه مناسبی به شمار می‌آیند چراکه بدون دخالت در کسب و کار شما، بازخوردهایی از مشتریان را برای شما فراهم می‌کنند.

قرعه‌کشی، مسابقه و اشانتیون

کالاهای رایگان را همه دوست دارند. اگر می‌خواهید اعتمادسازی کنید، برگزاری مسابقه، قرعه‌کشی و ارائه نمونه‌های مجانی یا همان اشانتیون، راه مناسبی در بازاریابی فروشگاه اینترنتی است.

نه‌ تنها این روش‌ها سبب ایجاد ارتباط‌های داخلی ارزشمندی می‌شوند بلکه راه بسیار مناسبی هم برای ایجاد اعتماد مشتری به شمار می‌آیند.

قرعه کشی

استفاده از توییتر

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای ایجاد تعامل با بازار هدف، استفاده از توییتر است. از جمله راه‌هایی که می‌توان مشتری هدف را شناسایی کرد، جستجو در میان سوالات مرتبط با حوزه کاری شما توسط کاربران توییتر است.

نکته مهم این است که هیچ اشاره‌ای به محصول خود نکنید بلکه فقط برای پاسخ سوال به آن‌ها کمک کنید. در نتیجه این کار، افراد به طور طبیعی کنجکاو می‌شوند که فرد پاسخگو چه کسی بوده است. حال اگر پروفایل مناسبی را تهیه کرده باشید، در نهایت با کسب و کار شما آشنا خواهند شد.

ایجاد ارتباط در لینکدین

لینکدین را باید به عنوان بخش اداری اینترنت به شمار آورد. در این شبکه اجتماعی بسیاری از شرکت‌ها و فعالیت‌های تخصصی را یافت می‌کنید. با ایجاد حساب کاربری برای خود و کسب و کاری که انجام می‌دهید، ارتباط‌های مناسبی را با سایر شرکت‌ها و تامین کنندگان ایجاد می‌کنید.

در این میان باید نگاهی هم به گروه‌های لینکدین داشته باشید یا خودتان یک گروه ایجاد کنید. گروه‌های لینکدین راه مناسبی برای افزایش تعامل با حوزه‌های تخصصی و شرکت‌های معتبر به شمار می‌آیند.

گروه لینکدین

ساخت اینفوگرافیک چه کمکی به بازاریابی فروشگاه اینترنتی می‌کند؟

اینفوگرافیک‌ها ابزار بسیار مهمی برای مصورسازی داده‌ها به شمار می‌آیند. خاصه زمانی که صحبت از اشتراک‌گذاری مطالب در شبکه‌های اجتماعی پیش بیاید، کارآیی اینفوگرافیک‌ها و موشن‌گرافیک‌ها بیش از پیش نمایان می‌شود. بر اساس مطالعات انجام شده، بیش از ۶۵ درصد بازاریاب‌های دیجیتال از اینفوگرافیک‌ها برای بازاریابی محتوا استفاده می‌کنند و این کار به راحتی سبب افزایش ترافیک سایت خواهد شد. برای آشنایی بیشتر با اینفوگرافیک‌ها و اصول طراحی آن‌ها می‌توانید مطالب زیر را مطالعه کنید:

طراحی مناسب سایت

شاید یکی از راه‌هایی که در بازاریابی فروشگاه اینترنتی نادیده گرفته می‌شود، طراحی مناسب سایت باشد. زمانی که قصد فروش محصولی را به صورت آنلاین داشته باشید، برخورد و نگاه اولیه مشتری با محصول، نقشی اساسی خواهد داشت. این نگاه اولیه به طور ویژه با طراحی سایت در ارتباط است.

بازدیدکنندگان از سایت باید بدون جستجو و «اسکرول» (Scroll) اضافی، فهم دقیقی از کالاها و خدمات شما پیدا کنند. علاوه بر این، باید به راحتی امکان جستجو در لیست محصولات شما را داشته باشند.

به این نکته توجه داشته باشید که بیش از ۵۰ درصد کاربران اینترنت، برای جستجوهای خود از گوشی هوشمند استفاده می‌کنند. بنابراین، طراحی سایت شما نیز باید به صورت «واکنش‌گرا» (Responsive) صورت بگیرد.

استفاده از کیوسک‌های فروش

مکان یک فروشگاه آنلاین، تنها در فضای وب خلاصه نمی‌شود. استفاده از کیوسک‌های فروش یا اطلاع‌رسانی نیز از جمله راه‌های موجود در بازاریابی فروشگاه اینترنتی به شمار می‌آید. برخلاف مغازه‌های سنتی، استفاده از کیوسک‌های فروشگاهی هزینه بسیار اندکی دارد. این کیوسک‌ها را می‌توانید در نزدیکی بازارهای روستایی برقرار کنید یا این‌که در بازارهای هفتگی (جمعه‌بازار و ...) شرکت کنید و غرفه کوچکی را برای کسب و کار خود در نظر بگیرید.

علاوه بر این، در کنار فروشگاه‌های بزرگ نیز مکان‌هایی برای همین کار اجاره داده می‌شوند. راه مناسب استفاده از این کیوسک‌ها، ارائه کدهای تخفیف برای استفاده در فروشگاه آنلاین است. علاوه بر این، امکان جذب فالوور و دریافت فهرستی از ایمیل‌ها نیز از طریق همین کیوسک‌ها امکان‌پذیر است.

کیوسک فروش

همچنین، برای آشنایی بیشتر با روش‌های دیجیتال مارکتینگ و مسیر یادگیری آن، مطالعه مطلب زیر پیشنهاد می‌شود.

راه های بازاریابی اینترنتی برای افزایش فروش

روش‌هایی که در بالا گفته شد، همگی استراتژی‌هایی در بازاریابی فروشگاه اینترنتی به شمار می‌آیند. اما فروشگاه اینترنتی شما نباید تنها محدود به این روش‌ها باشد. این روش‌ها، هزینه‌های بسیاری را شامل می‌شوند و اگر بعد از صرف این هزینه‌ها، مشتری تنها یک بار از شما خرید کند، سود چندانی به دست نخواهد آمد. بنابراین، باید حداکثر تلاش برای حفظ این مشتری‌ها صورت بگیرد زیرا آن‌ها به راحتی به دست نیامده‌اند.

فروش آنلاین کالا با بازاریابی آن شروع می‌شود و به همین دلیل، در ادامه استراتژی‌های را برای فروش بیشتر مطرح می‌کنیم. این استراتژی‌ها هریک می‌توانند به عنوان روش بازارایابی برای فروشگاه اینترنتی به شمار آیند چراکه شکل پیشرفته‌تری از مطالب بالا را شامل می‌شوند.

بهینه‌سازی سایت برای فروش (تبدیل)

ممکن است ترافیک بسیار زیادی را به طرف سایت خود هدایت کنید اما اگر تجربه کاربری مناسبی ایجاد نشود، بودجه خود را به معنای واقعی هدر داده‌اید. در اینجاست که «بهینه‌سازی نرخ تبدیل» (Conversion Rate Optimization | CRO) مطرح می‌شود.

«CRO» به روشی می‌گویند که در آن، نسخه‌های مختلفی از صفحات سایت را آزمایش می‌کنید تا ببینید کدامیک کاربران را بیشتر به انجام فعالیتی تشویق می‌کند. این فعالیت‌ها موارد زیر را شامل می‌شوند.

  • پر کردن فرم‌ها مثل فرم ثبت‌نام
  • برقراری تماس
  • خرید

البته این روش، چیزی بیش از محل قرارگیری دکمه «سبد خرید» یا نسخه دیگری از صفحه اول سایت است. عوامل اصلی تاثیرگذار بر تجربه کاربری در زیر آورده شده‌اند.

سوالی که پیش می‌آید این است که از کجا بفهمیم کدام بخش از سایت نیاز به تغییرات دارد. برای این کار باید از ابزارهای CRO کمک گرفت که بسته به امکانات مختلف، هزینه‌های مختلفی را نیز شامل می‌شوند. البته یکی از ابزارهای رایگان برای این کار، گوگل آنالیتیکس است که به کمک آن، اطلاعات مختلفی را می‌توان استخراج کرد.

علاوه بر گوگل آنالیتیکس می‌توان از «Google Optimize» هم برای آزمایش تغییرات سایت استفاده کرد. به طور مثال ممکن واقعا بخواهید محل قرارگیری دکمه «سبد خرید» را آزمایش کنید. به کمک Google Optimize این امکان وجود دارد که تغییرات را قبل و بعد از قرارگیری دکمه در محل جدید بسنجید. البته توجه داشته باشید که در هر لحظه فقط باید یک موضوع را مورد آزمایش قرار دهید. برای آشنایی بیشتر با نحوه بهینه‌سازی سایت، مطالعه مطلب زیر پیشنهاد می‌شود.

بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو

نمی‌توان در رابطه با بازاریابی فروشگاه اینترنتی سخن گفت اما صحبتی از بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو یا سئو نکرد. در مطلب «افزایش بازدید گوگل | چطور ترافیک خود از گوگل را افزایش دهیم؟ — راهنمای کامل و کاربردی» به این نوع بهینه‌سازی اشاره شده است اما به طور خلاصه، موارد زیر را می‌توان بیان کرد.

کاربران در موتورهای جستجو از کلمات کلیدی استفاده می‌کنند و بنابراین اگر در عنوان سایت، تگ‌ها، توضیح محصولات، «متن‌های جایگزین تصاویر» (Alt Texts) و هرجایی که کلمه کلیدی وجود دارد، از آن‌ها به شکلی مناسب استفاده شود، نتایج شگفت‌انگیزی بدست می‌دهند.

علاوه بر این، استفاده از «کلمات کلیدی طویل» (Long-tail Keyword) نیز برای بهینه‌سازی صفحات پیشنهاد می‌شد. چنین کلمات کلیدی را کاربرانی جستجو می‌کنند که دقیقا می‌دانند که از این جستجو چه چیزی می‌خواهند. بنابراین، اگر فروشگاهی برای فروش دوچرخه دارید، نیازی نیست که در محصولات خود تنها واژه «دوچرخه» را استفاده کنید. بلکه باید به جزئیات بیشتری مانند نام، مدل، اندازه و رنگ آن بویژه برای کلمات کلیدی توجه داشته باشید.

سئو

بازاریابی پیامکی

یکی از سریع‌ترین راه‌ها برای دسترسی به کاربران و فروش، بازاریابی پیامکی است. در مقایسه با ایمیل‌ها که تنها ۲۰-۳۰ درصد شانس خوانده شدن دارند، بیش از ۹۰ درصد پیامک‌های ارسالی توسط کاربر خوانده خواهد شد.

به کمک بازاریابی پیامکی، فرآیند «آگاهی از برند» (Brand Awareness) و افزایش فروش شکل می‌گیرد. این نکته را در نظر داشته باشید که برای بازاریابی پیامکی باید با شرکت‌های خدمات دهنده مذاکره و اقدام کنید.

باشگاه مشتریان

از جمله استراتژی‌های بسیار کارآمد در بازاریابی فروشگاه اینترنتی می‌توان به باشگاه مشتریان اشاره کرد. هدف اصلی در این روش، حفظ مشتری‌های قبلی و ترغیب آن‌ها به خرید بیشتر و دوباره است. به کمک تاسیس باشگاه مشتریان و ارائه خدمات ویژه، علاوه بر افزایش حس اعتماد مشتری، به دلیل خدمات ارائه شده، تمایل مشتری برای خرید دوباره افزایش پیدا می‌کند. علاوه بر این، داشتن فهرستی از مشتریان وفادار، هزینه ترغیب آن‌ها برای خرید را کمتر می‌کند. مجموعه‌ای از فعالیت‌ها را می‌توان از طریق باشگاه مشتریان سازماندهی کرد که به برخی از آن‌ها در زیر اشاره شده است.

  • ارسال رایگان:‌ با توجه به هزینه‌های ارسال کالاها، در نظر گرفتن قابلیت ارسال رایگان کالا برای اعضا باشگاه، روش بسیار مناسبی برای ترغیب خرید کالا به شمار می‌آید.
  • امتیاز:‌ اگر کاربر با هر خرید، امتیازی دریافت کند و به کمک امتیازات دریافت شده، خدمات مختلفی مانند کدهای تخفیف، ارسال رایگان و ... در اختیار او قرار بگیرد، احتمال خرید دوباره و چندباره او از فروشگاه شما بیشتر خواهد شد.
  • خدمات ویژه: برخی از خدمات وجود دارند که مخصوص به همان کسب و کار هستند. به طور مثال، اگر سایتی برای خدمات طراحی سایت داشته باشید، به عنوان خدمات ویژه می‌توانید طراحی قالب سایت را برای یکی از صفحات با تخفیف ویژه انجام دهید.

باشگاه مشتریان

رپورتاژ آگهی

رپورتاژ آگهی را می‌توان روشی بسیار کارآمد در بازاریابی فروشگاه اینترنتی به شمار آورد. البته به طور معمول، اثربخشی رپورتاژ آگهی، پایین است و تنها زمانی کاربرد دارد که متن رپورتاژ آگهی متناسب با لحن سایت مورد نظر (رسانه) نوشته شده باشد. زمانی که متن رپورتاژ آگهی مناسبی را منتشر کنید، کاربران با مطالعه متن به سایت شما یا «صفحه فرود» (Landing Page) مورد نظر شما مراجعه می‌کنند و به این ترتیب امکان خرید نیز فراهم می‌شود.

توسعه اپلیکیشن

از جمله روش‌هایی که کمتر در بازاریابی فروشگاه اینترنتی به آن توجه می‌شود، توسعه اپلیکیشن موبایل برای فروشگاه اینترنتی است. کاربران با استفاده از اپلیکیشن موبایل دسترسی بیشتری به کالاهای شما خواهند داشت و بدون نیاز به گشت و گذار در موتورهای جستجو و مشاهده سایت‌های رقیب، به طور مستقیم با کالاها و خدمات شما مواجه می‌شوند.

بازاریابی اعلان

از نکات مثبت دیگری که می‌توان در توسعه اپلیکیشن به آن اشاره کرد، «بازاریابی اعلان» (Push Notification Marketing) است. به کمک اپلیکیشن‌های نصب شده بر روی گوشی همراه کاربر، کمپین‌های تبلیغاتی به صورت «اعلان» (Notification) بر روی گوشی هوشمند ظاهر می‌شوند. علاوه بر این، در این تبلیغات امکان درج لوگو و ایموجی‌های مرتبط نیز وجود دارد که امکان تعامل با کاربر را بیشتر می‌کند. برای این‌که آشنایی بیشتری با تبلیغات پوش نوتیفیکیشن پیدا کنید، مطالعه مطلب زیر پیشنهاد می‌شود.

معرفی فیلم آموزش بازاریابی الکترونیک (E-Marketing)

بازاریابی الکترونیک

بسیاری از استراتژی‌های بازاریابی فروشگاه اینترنتی از بازاریابی الکترونیک بهره می‌گیرد. از این‌رو، «فرادرس» دوره‌ای ۴/۵ ساعته را با عنوان «آموزش بازاریابی الکترونیک (E-Marketing)» و در قالب ده درس آماده کرده است که در ادامه به توضیح این دروس خواهیم پرداخت.

درس اول این آموزش به مفاهیم بازاریابی الکترونیک از جمله مباحث B2B و V2B و ... اشاره دارد. درس دوم به بررسی آمیخته بازار الکترونیک می‌پردازد و مدل‌های الکترونیکی از جمله مدل‌های شبکه‌های اجتماعی در درس سوم بررسی خواهد شد. مشتریان الکترونیکی و نحوه تحقیق درباره مشتریان آنلاین در درس چهارم تدریس می‌شود. در درس پنجم، ابزارهای الکترونیکی و تعاملی بررسی خواهند شد و طراحی سایت و فاکتورهای مهم آن در درس ششم مورد بررسی قرار می‌گیرد.

ایجاد ترافیک و استراتژی‌های مربوط به آن در درس هفتم بررسی خواهد شد. مباحث مربوط به مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیک (eCRM) از جمله بازاریابی از طریق پایگاه داده نیز در درس هشتم آموزش داده می‌شود. کسب و کار الکترونیکی و برنامه‌ریزی الکترونیکی، دروس آخر این آموزش را تشکیل می‌دهند.

معرفی نشریلا به عنوان پلتفرم عالی انتشار بررسی محصول، معرفی خدمات و رپورتاژ آگهی

نشریلا
همانطور که گفته شد، رپورتاژ آگهی روش مناسبی در بازاریابی برای فروشگاه اینترنتی به شمار می‌آید به شرطی که متناسب با رسانه مورد نظر نوشته شود. نوشتن چنین متن مناسبی، علاوه بر هزینه بالا، زمان زیادی را نیز به خود اختصاص می‌دهد. به همین دلیل، در بیشتر موارد استفاده از رپورتاژ آگهی اثربخشی مناسبی ندارد.

با توجه به موارد گفته شده، باید از پلتفرمی کمک گرفت که با رعایت تمامی موارد بالا، متن‌هایی تخصصی و متناسب با لحن کسب و کار با هزینه معقول آماده کند. برای این هدف می‌توان «نشریلا» را به عنوان پلتفرم عالی رپورتاژ آگهی و انتشار بررسی محصول معرفی کرد زیرا متن‌های نوشته شده، هریک بر اساس زبان تخصصی هر رسانه تدوین می‌شوند. همچنین، این امکان وجود دارد که خدمات انجام شده فروشگاه اینترنتی خود را نیز از این طریق به مخاطب معرفی کنید.

معرفی کاپریلا به عنوان اولین سیستم تبلیغات هدفمند کلیدواژه ای ایران

کاپریلا چیست

در طول متن اشاره کردیم که تبلیغات هدفمند اینترنتی، روش مناسبی جهت بازاریابی فروشگاه اینترنتی به شمار می‌آید. استفاده از تبلیغات هدفمند در تبلیغات آنلاین روشی بسیار مؤثر برای جذب لید یا مخاطب راغب است. به کمک این نوع از تبلیغات می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی را بر اساس ویژگی‌های مشترک مخاطبان هدف سازماندهی کرد و کمپین‌های تبلیغاتی را کاملاُ مرتبط با ویژگی‌های شخصی، رفتار و علاقه‌مندی‌های مخاطب ایجاد کرد. این امر در نهایت سبب افزایش نرخ تبدیل و فروش خواهد شد.

می‌توان «کاپریلا» را به عنوان یکی از پلتفرم‌های برتر برای تبلیغات آنلاین هدفمند معرفی کرد. کاپریلا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، بهترین و مرتبط‌ترین تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای را با توجه به کمپین‌های فعال کسب و کار به کاربران نمایش می‌دهد. این پلتفرم با شبکه‌ای گسترده از ناشران برای انتشار تبلیغات کلیکی و اجاره‌ای همکاری می‌کند. با توجه به این‌که شبکه کاپریلا بیشتر متمرکز بر وب‌سایت‌های بزرگ دانشجویی، آموزشی و عمومی کشور بوده و قشر جوان و دانشجوی کشور، بهره‌گیری مناسبی از اینترنت دارند، با استفاده از تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای می‌توان تمرکز را روی این قشر معطوف کرد و در صورت انتشار تبلیغات هدفمند در شبکه نسبتاً بزرگ ناشران همکار کاپریلا، امکان هدف‌گذاری شبکه متمرکزی از دانشجویان و کاربران جوان علاقه‌مند به اینترنت برای کسب و کارها فراهم می‌شود.

علاوه بر این، سیستم آماری کاپریلا با بهره‌گیری از سیستم آمارگیری مبتنی بر گوگل آنالیتیکس، در تشخیص کلیک‌های صحیح و غیرتکراری دقت بسیار زیادی دارد.

خدمات کاپریلا در دو بخش «ناشر» و «تبلیغ‌دهنده» به کاربران ارائه می‌شود. نمونه‌ای از این تبلیغات را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که مجموعه بنرهای تبلیغاتی با اندازه و حجم کم را شامل می‌شود. به عنوان نمونه می‌توان به سایت «مجله فرادرس» اشاره کرد. در این مثال، مطلبی با موضوع نحوه ضبط فیلم آموزشی با کمتازیا منتشر شده است. با استفاده از پلتفرم تبلیغات هدفمند کاپریلا، در داخل متن، بنرهای تبلیغاتی همانند تصویر زیر ایجاد می‌شوند.

معرفی کاپریلا

بخش دوم این پلتفرم در قالب «تبلیغ‌دهنده» امکان معرفی کسب‌وکار به دیگران را برای شما فراهم می‌کند. از مزایای دیگر این روش تبلیغات می‌توان به نرخ تبدیل بالای آن اشاره کرد، چراکه این تبلیغات فقط به مخاطبان هدف نمایش داده می‌شوند و در نتیجه، افراد بیشتری به استفاده از محصولات و خدمات کسب‌وکار شما ترغیب می‌شوند.

بر اساس رای ۴ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
NEILPATELShopifyWebFX
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *