روش های بازاریابی اینترنتی — نحوه انتخاب بهترین روش به زبان ساده

۲۰۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۵ دقیقه
روش های بازاریابی اینترنتی — نحوه انتخاب بهترین روش به زبان ساده

اینترنت دنیای کسب و کارها و بازاریابی را متحول کرده است. امروزه، روش‌های بازاریابی قدیمی مانند بازاریابی تلویزیونی، تبلیغات چاپی و بیلبوردها که دهه‌ها به عنوان بهترین روش برای بازاریابی شناخته می‌شدند جای خود را به هدف‌گذاری مخاطبان از طریق کانال‌های آنلاین داده‌اند. اگر کسب و کارها وب‌سایت، حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی و حضور پررنگی در فضای آنلاین نداشته باشند، فرصت‌های زیادی را از دست می‌دهند. در این مطلب با تعریف و روش های بازاریابی اینترنتی و نکاتی برای طراحی استراتژی دیجیتال مارکتینگ موفق آشنا می‌شوید.

فهرست مطالب این نوشته

بازاریابی اینترنتی چیست ؟

بازاریابی از طریق کانال‌های دیجیتال از جمله کامپیوترها، موبایل‌ها و دستگاه‌های الکترونیکی با عنوان «بازاریابی اینترنتی» (Internet Marketing) یا «بازاریابی آنلاین» شناخته می‌شود. در این روش بازاریابی از کانال‌هایی مانند ایمیل مارکتینگ، بازاریابی موبایلی، بازاریابی محتوا، وبلاگ‌ها، بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو یا سئو و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی برای جلب توجه مخاطبان، افزایش تعداد «مخاطبان راغب یا لید» (Leads)، افزایش «آگاهی از برند» (Brand Awareness) و افزایش فروش استفاده می‌شود.

امروزه، بیش از ۵ میلیارد کاربر فعال اینترنت در دنیا وجود دارد و به همین دلیل، بهره‌گیری از روش‌های بازاریابی اینترنتی برای تعامل با مشتریان احتمالب به امری ضروری برای کسب و کارها تبدیل شده است. برای آشنایی بیشتر با بازاریابی اینترنتی، مطالعه مطالب زیر را نیز به شما پیشنهاد می‌کنیم.

بازاریابی اینترنتی چیست

مزایای بهره‌گیری از روش های بازاریابی اینترنتی چیست؟

همان‌طور که گفتیم، بهره‌گیری از روش های بازاریابی اینترنتی برای کسب و کارها مزایای بسیار زیادی دارد و فرصت‌های زیادی را برای اجرای کمپین‌های تبلیغاتی موفق و مؤثر ایجاد می‌کند. از میان مزایای بازاریابی آنلاین می‌توان موارد فهرست زیر را نام برد.

  • بهره‌گیری از روش های بازاریابی اینترنتی در رسیدن به اهداف بسیار مؤثر است.
  • این شکل از بازاریابی امکان دسترسی گسترده به مخاطبان را فراهم می‌کند.
  • بازاریابی اینترنتی قابلیت‌های زیادی را در اختیار کسب و کارها قرار می‌دهد.
  • ارزیابی داده‌های کمپین‌های بازاریابی اینترنتی اطلاعات ارزشمندی را درباره کاربران و عملکرد کمپین‌ها در اختیار کسب و کارها قرار می‌دهد.
  • هزینه اجرای کمپین‌های بازاریابی اینترنتی از روش‌های قدیمی بازاریابی کمتر است.

انواع روش های بازاریابی اینترنتی

بازاریابی دیجیتال یا اینترنتی، استراتژی‌های زیادی دارد که از هر کدام برای رسیدن به اهداف مختلف و دسترسی به گروه خاصی از مخاطبان هدف استفاده می‌شود. در این بخش، تعدادی از روش های بازاریابی اینترنتی را به شما معرفی می‌کنیم.

به یاد داشته باشید که در بازاریابی اینترنتی نمی‌توان گفت که کدام روش از روش‌های دیگر بهتر است، چراکه هر کدام از استراتژی‌ها برای رفع بخشی از نیازهای برند به کار گرفته می‌شوند و عملکرد کمپین‌ها به شرایط کسب و کار و اهداف آن بستگی دارد. همچنین، می‌توان تعدادی از این استراتژی‌ها را با یکدیگر ترکیب کرد و کمپین‌های بازاریابی پیچیده‌تر و چندکاناله برای رسیدن به اهداف کسب و کار طراحی کرد.

بازاریابی محتوا

«بازاریابی محتوا» (Content Marketing) از بهترین روش های بازاریابی اینترنتی به شکل غیر مستقیم است. به طور معمول، کسب و کارها برای معرفی محصولات و خدمات یا برندسازی از تبلیغات به شکل مستقیم استفاده می‌کنند. اما در بازاریابی محتوا، کسب و کارها روی تبلیغ ارزش‌ها و محصولات خود به شکل غیر مستقیم و از طریق انتشار محتوای مفید و مرتبط بهره می‌گیرند.

از محتوا به شکل‌های مختلف در بازاریابی محتوا استفاده می‌شود. از میان این شکل‌های محتوا می‌توان به نوشته‌های وبلاگ، ویدیو، پست‌های شبکه‌های اجتماعی، کتاب‌های الکترونیکی، بروشورها، اینفوگرافیک‌ها و قالب‌های آماده اشاره کرد. در استراتژی‌های بازاریابی محتوایی موفق، محتوایی تولید می‌شود که مخاطبان هدف به دیدن آن علاقه‌مندند. هدف از اجرای این استراتژی‌ها، تأثیر روی فرآیند خرید مخاطبان هدف پس از مشاهده محتوای تولید شده است.

بازاریابی محتوایی باعث افزایش فروش، افزایش اعتماد مخاطبان به برند و افزایش آگاهی از برند می‌شود. چراکه با انتشار محتوای مفید و باکیفیت، برندها به منابع معتبر اطلاعات در حوزه‌های کاری خود تبدیل می‌شوند و احتمال اشتراک‌گذاری این محتوا در میان کاربران اینترنت افزایش می‌یابد.

در بازاریابی محتوا از روش‌هایی مانند تحقیق کلمات کلیدی و استفاده از آن‌ها در مطالب برای بهبود سئو و تولید محتوای جذاب برای شبکه‌های اجتماعی محبوب مانند فیسبوک و اینستاگرام استفاده می‌شود.

بازاریابی محتوا - روش های بازاریابی اینترنتی

بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو

«بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو یا سئو» (Search Engine Optimization | SEO) از روش های بازاریابی اینترنتی است که در سال‌های اخیر محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده است. سئو به دیجیتال مارکترها کمک می‌کند که با بهینه‌سازی وب‌سایت، حضور خود در فضای آنلاین را بهینه‌سازی کنند و با هدایت مخاطبان علاقه‌مند به وب‌سایت، نرخ تبدیل کسب و کار را بهبود ببخشند.

امروزه بیش از ۹۰ درصد از تجربه‌های کاربران در اینترنت با جستجوی عبارت‌های مختلف در موتورهای جستجویی مانند گوگل و بینگ آغاز می‌شود و بهینه‌سازی وب‌سایت برای دریافت رتبه‌های بهتر در موتورهای جستجو، احتمال دیده شدن صفحه‌های وب را افزایش می‌دهد. در نتیجه، مشتریان احتمالی بیشتری از طریق موتورهای جستجو به صفحه‌های شما دسترسی پیدا می‌کنند و به مشتری شما تبدیل می‌شوند.

استراتژی‌های موفق سئو شامل چند تکنیک مختلف مانند تحقیق کلمات کلیدی، تولید محتوا، لینک‌سازی و دریافت بک‌لینک و بهینه‌سازی وب‌سایت از نظر فنی می‌شوند. به طور کلی، می‌توان سئو را به سه بخش اصلی سئو داخلی، سئو خارجی و سئو فنی تقسیم کرد. برای آشنایی بیشتر با بخش‌های مختلف سئو، مطالعه مطالب زیر را نیز به شما پیشنهاد می‌کنیم.

سئو فرآیندی تقریباً پیچیده و زمان‌بر است و کسب و کارهایی که می‌خواهند در فعالیت‌های بازاریابی خود به سرعت به نتیجه مطلوب برسند، ممکن است روش‌های دیگر را در اولویت کار خود قرار دهند یا از آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ برای سئو وب‌سایت خود کمک بگیرند.

بازاریابی موتورهای جستجو

«بازاریابی موتورهای جستجو» (Search Engine Optimization | SEM) به فرآیند بازاریابی از طریق موتورهای جستجوی مشهور مانند گوگل و بینگ گفته می‌شود و با سئو متفاوت است، هرچند که سئو نیز به بیشتر دیده شدن محتوای وب‌سایت از طریق موتورهای جستجو کمک می‌کند.

سئو به بهبود رتبه وب‌سایت به شکل طبیعی (ارگانیک) از طریق هدف‌گذاری کلمات کلیدی کمک می‌کند، اما در بازاریابی جستجو علاوه بر سئو، از روش‌های تبلیغاتی پولی نیز برای افزایش بازدید وب‌سایت بهره گرفته می‌شود. برای تبلیغات پولی در موتورهای جستجو از پلتفرم‌هایی مانند گوگل ادز و بینگ ادز بهره گرفته می‌شود.

بازاریابی موتورهای جستجو به مارکترها کمک می‌کنند که تبلیغات کسب و کار را در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) به کاربران نمایش دهند. این تبلیغات درست شبیه به نتیجه‌های جستجوی طبیعی در بخش بالایی یا پایینی صفحه نمایش داده می‌شوند، با این تفاوت که در کنار آن‌ها یک برچسب کوچک «Ad» نشان داده می‌شود. تصویر زیر، نمونه‌ای از تبلیغات پولی در موتور جستجوی گوگل را نشان می‌دهد.

نمونه تبلیغات کلیکی در گوگل ادز
نمونه تبلیغات در گوگل ادز

دیجیتال مارکترها بازاریابی از طریق موتورهای جستجو را دوست دارند، چراکه در این روش می‌توان تبلیغات را به شکل هدفمند بر اساس کلمات کلیدی و موقعیت مکانی مخاطبان به آن‌ها نمایش داد. همچنین، می‌توان با هدف‌گیری کلمات کلیدی رقیبان، برای به دست آوردن ترافیک وب‌سایت آن‌ها تلاش کرد.

به یاد داشته باشید که نمی‌توان بازاریابی موتورهای جستجو را به عنوان جایگزینی برای سئو در نظر گرفت. مارکترها باید همواره به هر دو روش توجه کنند تا بتوانند کیفیت و میزان ترافیک ورودی به وب‌سایت را افزایش دهند.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

«بازاریابی شبکه‌های اجتماعی» (Social Media Marketing | SMM) یکی از روش های بازاریابی اینترنتی بسیار محبوب و مؤثر است. در این روش بازاریابی، کسب و کارها با تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغ و معرفی محصولات و خدمات یا برند خود تلاش می‌کنند.

شبکه‌های اجتماعی در سال‌های گذشته محبوبیت بسیار زیادی را در میان رسانه‌های دیجیتال پیدا کرده‌اند و میلیاردها نفر از کاربران اینترنت در سراسر دنیا به نحوی از این شبکه‌ها استفاده می‌کنند و به همین دلیل، می‌توان این شبکه‌ها را به عنوان منبعی ارزشمند برای بازاریابی در نظر گرفت.

کلید موفقیت در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، تولید محتوای قابل اشتراک‌گذاری و جذاب برای کاربران است.

نمونه تبلیغات فرادرس در اینستاگرام
نمونه تبلیغات فرادرس در اینستاگرام

تبلیغات کلیکی

«تبلیغات کلیکی» (Pay-per-Click Advertising) یکی از روش های بازاریابی دیجیتال رایج و محبوب میان کسب و کارهاست. در این روش تبلیغاتی، کسب و کارها تنها زمانی بابت انتشار تبلیغات خود به پلتفرم منتشرکننده پول می‌پردازند که کاربری روی تبلیغات آن‌ها کلیک کرده باشد. تبلیغات کلیکی در بازاریابی موتورهای جستجو نیز کاربرد دارد، اما می‌توان از این روش تبلیغاتی در پلتفرم‌های دیگر مانند شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات نمایشی نیز بهره گرفت.

به طور معمول، انتشار تبلیغات کلیکی در ابتدا هیچ هزینه‌ای ندارد. زمانی که مخاطبی روی تبلیغات کلیک می‌کند، کسب و کار موظف به پرداخت مبلغ تعیین شده برای تبلیغات می‌شود و اگر کسی روی تبلیغات کلیک نکند، کسب و کار هیچ پولی را به پلتفرم منتشرکننده تبلیغات نمی‌پردازد. این روش تبلیغاتی برای کسب و کارهای کوچک با بودجه بازاریابی محدود مناسب است.

تعیین هزینه تبلیغات کلیکی به معیارهای مختلفی از جمله حوزه فعالیت کسب و کار، کلمات کلیدی مدنظر برای هدف‌گذاری و معیار قیمت‌گذاری پلتفرم ها یا سایت‌های تبلیغات کلیکی بستگی دارد. انتشار تبلیغات کلیکی در حوزه‌های کاری با رقابت بسیار زیاد، هزینه بیشتری خواهد داشت. از معیارهای قیمت‌گذاری پلتفرم‌های تبلیغاتی برای تبلیغاتی می‌توان «پرداخت به‌ازای کلیک» (CPC)، «پرداخت به‌ازای اقدام» (CPA) و «پرداخت به‌ازای نمایش» (CPM) را نام برد.

بازاریابی همکاری در فروش

«بازاریابی همکاری در فروش یا افیلیت مارکتینگ» (Affiliate Marketing) که با نام‌های بازاریابی معارفه‌ای، بازاریابی وابسته و بازاریابی رابطه‌ای نیز شناخته می‌شود یکی دیگر از روش های بازاریابی اینترنتی است. در این روش بازاریابی، کسب و کارها با افراد دیگر برای فروش محصولات خود همکاری می‌کنند و فرد تبلیغ‌کننده بابت هر فروش یا معرفی مشتری، کمیسیون مشخصی را دریافت می‌کند. افیلیت مارکتینگ به طور معمول به دو روش زیر انجام می‌شود.

  • پیشنهاد تخفیف به خوانندگان یا دنبال‌کنندگان یک فرد مشهور یا تأثیرگذار
  • اختصاص دادن یک لینک مشخص برای دسترسی مخاطبانِ فرد تبلیغ‌کننده به محتوای وب‌سایت کسب و کار

زمانی که کاربری از طریق کد تخفیف یا لینک افیلیت به وب‌سایت کسب و کار وارد می‌شود و خرید می‌کند، افراد تبلیغ‌کننده بابت این معرفی درصدی از فروش را دریافت می‌کنند. آمازون از مشهورترین شرکت‌هایی است که از روش بازاریابی همکاری در فروش استفاده می‌کنند.

بیشتر مواقع، بازاریابی همکاری در فروش برای هر دو طرف قرارداد همکاری مفید است. چراکه کسب و کارها می‌توانند بدون پرداخت هزینه زیاد برای استخدام یک تیم بازاریابی بزرگ و هدف‌گذاری مخاطبان، میزان فروش و نرخ تبدیل خود را افزایش دهند و افراد تبلیغ‌کننده نیز می‌توانند از این طریق درآمد کسب کنند.

اما بازاریابی همکاری در فروش معایب و مشکلاتی نیز دارد. برای مثال، افرادی که از طریق پلتفرم‌های مشهوری مانند Amazon Associates برای کسب درآمد از طریق همکاری در فروش اقدام می‌کنند، باید با هزاران کاربر دیگر رقابت کنند و مهارت‌های کار با سیستم آمازون برای دریافت درآمد بیشتر را بیاموزند.

بازاریابی ایمیلی

«بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ» (Email Marketing) از روش‌های بسیار مؤثر و محبوب بازاریابی دیجیتال است. بر اساس آمارهای وب‌سایت HubSpot، نرخ بازگشت سرمایه (ROI) در بازاریابی ایمیلی بسیار بالاست و به طور معمول، کسب و کارها بابت هر یک دلار سرمایه‌گذاری برای بازاریابی ایمیلی، حدود ۴۰ دلار درآمد کسب می‌کنند.

ایمیل مارکتینگ روشی بسیار مناسب برای معرفی و تبلیغ محصولات و خدمات، برقراری ارتباط با مخاطبان، افزایش وفاداری مخاطبان و دریافت بازخوردهای ارزشمند مشتریان است. بهترین کمپین‌های بازاریابی ایمیلی با ایجاد فهرستی گروه‌بندی شده از آدرس‌های ایمیل مخاطبان، طراحی ایمیل‌های جذاب، هدف‌گذاری مخاطبان و مشتریان هر گروه و انتخاب بهترین استراتژی آغاز می‌شوند.

در بازاریابی ایمیلی می‌توان از ابزارها و پنل‌های مختلفی برای طراحی و اجرای کمپین‌های ایمیلی، برنامه‌ریزی برای ارسال ایمیل‌ها و دریافت گزارش‌های تخصصی درباره نتیجه کمپین‌ها بهره گرفت. برای آشنایی با این ابزارها و انتخاب بهترین گزینه، مطالعه مطالب زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

بازاریابی ایمیلی - روش های بازاریابی اینترنتی

همچنین، ایمیل‌های تبلیغاتی انواع بسیار زیادی دارند که می‌توان از هر کدام برای هدف‌گذاری یک گروه خاص از مخاطبان استفاده کرد. از انواع مختلف ایمیل‌های تبلیغاتی می‌توان خبرنامه‌ها، ایمیل‌های معرفی محصولات و خدمات جدید، ایمیل‌های اطلاع‌رسانی، ایمیل‌های تشکر بابت خرید، ایمیل‌های تراکنشی و ایمیل‌های یادآوری سبد خرید رها شده را نام برد. با مطالعه مطلب «۲۴ روش ارسال ایمیل تبلیغاتی رایگان» با انواع ایمیل‌های تبلیغاتی بیشتر آشنا خواهید شد.

بازاریابی ویدیویی

ویدیو را می‌توان به عنوان یکی از قدرتمندترین ابزارهای بازاریابی اینترنتی در نظر گرفت، چراکه معمولاً مخاطبان تماشای محتوای ویدیویی را به شکل‌های دیگر محتوا ترجیح می‌دهند. آمارها نشان می‌دهند که بیش از نیمی از کاربران اینترنت ترجیح می‌دهند محتوای ویدیویی از برندهای مورد علاقه خود را تماشا کنند و این موضوع، بهره‌گیری از «بازاریابی ویدیویی یا ویدیو مارکتینگ» (Video Marketing) به عنوان یکی از استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال در کسب و کارها را به امری ضروری تبدیل می‌کند.

از بازاریابی ویدیویی می‌توان برای رسیدن به اهدافی مانند تبلیغ کسب و کار در فضای آنلاین، افزایش ترافیک وب‌سایت، آگاهی‌بخشی به مشتریان، تشویق مشتریان به برقراری ارتباط و تعامل با برند و حتی وایرال شدن و افزایش آگاهی از برند بهره گرفت. تبلیغات ویدیویی انواع مختلفی دارد که از میان آن‌ها می‌توان موارد فهرست زیر را نام برد.

  • ویدیوهای دمو (Demo): این ویدیوها برای معرفی محصولات و نشان دادن ویژگی‌های آن‌ها به کاربران ساخته می‌شوند.
  • ویدیوهای آموزشی: این ویدیوها ابزارهای مناسبی برای آگاهی‌بخشی به مشتریان درباره مفاهیم مرتبط با حوزه تخصصی کسب و کار و نحوه انجام فعالیت‌های مختلف محسوب می‌شوند.
  • ویدیوهای رویداد: این ویدیوها جالب‌ترین بخش‌های رویدادهای برگزار شده توسط برند در کنفرانس‌ها، جلسه‌ها، سمینارها، مهمانی‌ها و مراسم‌های دیگر در ایونت مارکتینگ را به کاربران نمایش می‌دهند.
  • ویدیوهای مصاحبه: به طور معمول در این نوع از ویدیوها، کسب و کارها با افراد متخصص در حوزه تخصصی خود صحبت می‌کنند. این ویدیوها می‌توانند به آگاهی‌بخشی به مخاطبان و افزایش میزان اعتبار کسب و کار و اعتماد کاربران به برند کمک کنند.
  • ویدیوهای تجربه کاربران (Testimonials): این نوع از ویدیوها، به مخاطبان نشان می‌دهد که چرا انتخاب کسب و کار شما برای خرید خدمات یا محصولات، بهترین گزینه است. شنیدن تجربه کاربران راضی از خدمات و محصولات می‌تواند در افزایش نرخ تبدیل مخاطبان راغب به مشتری تأثیرگذار باشد.
نمونه بازاریابی ویدیویی
نمونه بازاریابی ویدیویی فرادرس

بازاریابی از طریق افراد تأثیرگذار

«اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی از طریق افراد تأثیرگذار» (Influencer Marketing) از روش‌های نسبتاً جدید در بازاریابی دیجیتال است. می‌توان گفت که اینفلوئنسر مارکتینگ شکل پیشرفته تبلیغات شفاهی است. در این روش بازاریابی، تولیدکنندگان محتوا در شبکه‌های اجتماعی که با شبکه‌ای نسبتاً بزرگ از دنبال‌کنندگان و مخاطبان راغب در ارتباط هستند، محصولات و خدمات یا برند شما را به مخاطبان خود معرفی می‌کنند.

اینفلوئنسرها ممکن است افراد مشهوری نباشند، اما از آنجایی که افراد زیادی آن‌ها را دنبال می‌کنند و به آن‌ها اعتماد دارند، می‌توان از تبلیغات آن‌ها به عنوان ابزاری قدرتمند برای بازاریابی بهره گرفت. این افراد نیز درست مانند چهره‌های مشهور در حوزه‌های مختلفی فعالیت می‌کنند و دنبال‌کنندگان هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های متفاوتی دارند. برای انتخاب بهترین گزینه باید مخاطبان هدف، حوزه تخصصی مدنظر برای هدف‌گذاری و بودجه خود را در نظر بگیرید.

بازاریابی از طریق پادکست

با ورود اینفلوئنسرها، افراد مشهور، هنرمندان و کمدین‌ها به دنیای پادکست‌ها، میزان محبوبیت این رسانه میان کاربران در حال افزایش است. به همین دلیل، کسب و کارهای بیشتری به بازاریابی از طریق پادکست به عنوان یکی از استراتژی‌های بازاریابی اینترنتی خود روی آورده‌اند. در حال حاضر نرخ بازگشت سرمایه در بازاریابی از طریق پادکست‌ها چندان زیاد نیست، اما انتظار می‌رود که نرخ بازگشت سرمایه در این روش بازاریابی در آینده رشد بیشتری داشته باشد.

برای آشنایی بیشتر با نحوه ساخت پادکست، مطالعه مطالب زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

بازاریابی موبایلی

«بازاریابی موبایلی» (Mobile Marketing) می‌تواند چندین استراتژی دیجیتال مارکتینگ از جمله بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی، ارسال پوش نوتیفیکیشن و بازاریابی از طریق اپلیکیشن‌های موبایل را به شکل همزمان در بر بگیرد. به طور کلی، مارکترها در بازاریابی موبایلی تلاش می‌کنند که کمپین‌های بازاریابی خود را برای کاربران موبایل بهینه‌سازی کنند و با ایجاد تجربه کاربری مطلوب، توجه این دسته از کاربران را نیز جلب کنند.

با گسترش استفاده کاربران اینترنت از تلفن‌های همراه هوشمند، اهمیت بازاریابی موبایلی نیز برای کسب و کارها افزایش یافته است.

نحوه انتخاب بهترین روش های بازاریابی اینترنتی

فرصت‌ها و روش‌های بسیار زیادی برای بازاریابی آنلاین وجود دارد و ممکن است انتخاب بهترین استراتژی در ابتدای مسیر بازاریابی دیجیتال، کمی پیچیده و دشوار به نظر برسد. امروزه، دیجیتال مارکتینگ بسیار توسعه یافته است و روش‌های زیادی برای رسیدن به اهداف بازاریابی برای کسب و کارها وجود دارد، اما می‌توان گفت که هیچ کسب و کاری نمی‌تواند در همه کانال‌های بازاریابی دیجیتال به یک اندازه موفق عمل کند.

 

اجرای هر نوع کمیپن بازاریابی دیجیتال به سرمایه‌گذاری مالی، زمانی و انسانی نیاز دارد. اگر برای استراتژی بازاریابی دیجیتال کسب و کار خود رویکرد مناسبی انتخاب نکنید، ممکن است بسیاری از منابع خود را هدر بدهید. بهترین استراتژی بازاریابی دیجیتال، روشی است که نشان‌دهنده اهداف کسب و کار شما، برنامه‌هایتان برای رسیدن به این اهداف، معیارها و روش‌های مدنظر برای ارزیابی پیشرفت و موفقیت، مهارت‌ها و منابع مورد نیاز برای رسیدن به اهداف و بودجه‌بندی دقیق شما باشد.

بهتر است برای انتخاب بهترین روش های بازاریابی اینترنتی برای کسب و کار خود مراحل زیر را با دقت طی کنید.

  • مشخص کردن اهداف و معیارهای ارزیابی پیشرفت
  • مشخص کردن مخاطبان هدف
  • طراحی برنامه بازاریابی
  • اجرای کمپین‌های بازاریابی و نظارت بر نتایج آن‌ها
نحوه انتخاب بهترین روش های بازاریابی اینترنتی

مشخص کردن اهداف و معیارهای ارزیابی پیشرفت

برای انتخاب بهترین روش بازاریابی اینترنتی و شروع کمپین‌های تبلیغاتی، ابتدا باید اهداف کسب و کار خود از بازاریابی را مشخص کنید. همچنین، باید معیارهایی را برای ارزیابی پیشرفت و موفقیت کمپین‌های خود در نظر بگیرید. برای مثال، اگر هدف کسب و کار شما از بازاریابی دیجیتال، افزایش فروش است باید بر نظارت بر معیارهایی مانند نرخ تبدیل تمرکز کنید. نرخ تبدیل به شما نشان می‌دهد که چند درصد از افرادی که وب‌سایت شما را دیده‌اند یا روی تبلیغات شما کلیک کرده‌اند در نهایت به مشتری شما تبدیل می‌شوند.

از اهداف رایج دیگر در کمپین‌های بازاریابی دیجیتال می‌توان به افزایش آگاهی از برند، افزایش دنبال‌کنندگان شبکه‌های اجتماعی، افزایش ترافیک وب‌سایت و افزایش نرخ تعامل با مخاطبان اشاره کرد.

استراتژی‌های موفق در بازاریابی آنلاین به طور معمول چند هدف را به شکل همزمان در نظر می‌گیرند. به همین دلیل، بهتر است برای هر هدف معیاری برای ارزیابی موفقیت در نظر گرفته شود و این معیارها بر اساس اهمیت اهداف اولویت‌بندی شوند تا فرآیند نظارت بر کمپین‌ها ساده‌تر شود.

مشخص کردن مخاطبان هدف

اگر بدانید که مخاطبان هدف شما بیشتر از چه کانال‌هایی استفاده می‌کنند، می‌توانید کمپین‌های بازاریابی موفقی را راه‌اندازی کنید. برای مثال، آمارها نشان می‌دهند که کاربران شبکه اجتماعی فیسبوک به طور معمول مسن‌تر هستند و کاربران جوان‌تر بیشتر از شبکه‌هایی مانند اینستاگرام استفاده می‌کنند. با کسب اطلاعات درباره مخاطبان هدف، می‌توانید از کانال‌هایی استفاده کنید که دسترسی شما را به مشتریان احتمالی ساده‌تر می‌کنند.

ساخت «پرسونای مشتری» (Buyer Persona) به مشخص کردن مخاطبان هدف کمک بسیار زیادی می‌کند. پرسونای مشتری در واقع شخصیتی غیرواقعی است که نماینده مخاطبانِ علاقه‌مند به برند شماست. برای ساخت این پرسونا باید ویژگی‌های شخصیتی معمول مخاطبان هدف خود مانند سن، جنسیت، محل زندگی، شغل، شبکه‌های اجتماعی مورد علاقه و ارزش‌های آن‌ها را در نظر بگیرید. سپس، استراتژی خود را بر اساس این جزئیات انتخال کنید.

پرسونای مشتری

طراحی برنامه بازاریابی و انتخاب روش های بازاریابی اینترنتی

زمانی که اهداف کسب و کار و مخاطبان هدف خود را مشخص کردید، باید برای بازاریابی اینترنتی خود برنامه‌ریزی کنید و طبق آن برنامه پیش بروید.

برای مثال، اگر کسب و کار شما به تولید لباس کودکان با منابع پایدار مرتبط است و می‌خواهید با اجرای کمپین‌های بازاریابی اینترنتی، میزان آگاهی از برند خود را افزایش دهید، بهتر است استراتژی‌های کمپین خود را بر اساس مخاطبان هدف خود برنامه‌ریزی کنید. در اینجا، مخاطبان هدف شما پدر و مادرهایی هستند که به صنعت مد پایدار و حفظ محیط زیست توجه می‌کنند. برای رسیدن به اهداف این کمپین بازاریابی، می‌توانید از کانال‌هایی مانند تبلیغات در اینستاگرام یا همکاری با افراد تأثیرگذار در حوزه مد پایدار بهره بگیرید.

همچنین، هنگام برنامه‌ریزی برای کمپین‌های بازاریابی باید به مواردی مانند بودجه و جدول زمانی مدنظر برای اجرای کمپین خود توجه کنید.

اجرای کمپین‌های بازاریابی و نظارت بر نتایج آن‌ها

زمانی که کمپین‌های بازاریابی خود را اجرا می‌کنید، باید به طور مداوم بر روند رشد آن بر اساس معیارهای کلیدی مدنظر خود مانند رشد دنبال‌کنندگان، ترافیک وب‌سایت، نرخ تعامل، نرخ تبدیل، فروش و... نظارت کنید. سپس، از داده‌های به دست آمده برای آزمایش و تشخیص مؤثرترین روش‌های تبلیغات و بهترین پلتفرم‌های بازاریابی استفاده کنید.

برای مثال، اگر متوجه شدید که کمپین‌های ایمیلی شما که محتوای وبلاگ را معرفی می‌کنند نرخ کلیک‌های بالاتری دارند، می‌توانید برای سرمایه‌گذاری بیشتر روی وبلاگ خود در آینده برنامه‌ریزی کنید یا روشی برای انتشار موفق محتوا در پلتفرم‌های دیگر بیابید. از طرف دیگر، اگر متوجه شدید که استفاده از عباراتی خاص در موضوع ایمیل‌ها باعث کاهش «نرخ باز شدن» (Open Rate) می‌شود، می‌توانید در آینده از رویکردهای دیگری برای بازاریابی ایمیلی خود بهره بگیرید.

برای اجرای کمپین‌های بازاریابی و نظارت بر عملکرد آن‌ها می‌توانید از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ کمک بگیرید.

معرفی کاپریلا به عنوان اولین سیستم تبلیغات هدفمند کلیدواژه ای ایران

کاپریلا چیست

بهره‌گیری از تبلیغات هدفمند در تبلیغات آنلاین از روش‌های بسیار مؤثر برای جذب لید یا مخاطب راغب است. به کمک این نوع از تبلیغات می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی را بر اساس ویژگی‌های مشترک مخاطبان هدف سازماندهی کرد و کمپین‌های تبلیغاتی را کاملاُ مرتبط با ویژگی‌های شخصی، رفتار و علاقه‌مندی‌های مخاطب ایجاد کرد. این امر در نهایت سبب افزایش نرخ تبدیل و فروش خواهد شد.

می‌توان «کاپریلا» را به عنوان یکی از پلتفرم‌های برتر برای تبلیغات آنلاین هدفمند معرفی کرد. کاپریلا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، بهترین و مرتبط‌ترین تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای را با توجه به کمپین‌های فعال کسب و کار به کاربران نمایش می‌دهد. این پلتفرم با شبکه‌ای گسترده از ناشران برای انتشار تبلیغات کلیکی و اجاره‌ای همکاری می‌کند. با توجه به این‌که شبکه کاپریلا بیشتر متمرکز بر وب‌سایت‌های بزرگ دانشجویی، آموزشی و عمومی کشور بوده و قشر جوان و دانشجوی کشور، بهره‌گیری مناسبی از اینترنت دارند، با استفاده از تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای می‌توان تمرکز را روی این قشر معطوف کرد و در صورت انتشار تبلیغات هدفمند در شبکه نسبتاً بزرگ ناشران همکار کاپریلا، امکان هدف‌گذاری شبکه متمرکزی از دانشجویان و کاربران جوان علاقه‌مند به اینترنت برای کسب و کارها فراهم می‌شود.

علاوه بر این، سیستم آماری کاپریلا با بهره‌گیری از سیستم آمارگیری مبتنی بر گوگل آنالیتیکس، در تشخیص کلیک‌های صحیح و غیرتکراری دقت بسیار زیادی دارد.

خدمات کاپریلا در دو بخش «ناشر» و «تبلیغ‌دهنده» به کاربران ارائه می‌شود. نمونه‌ای از این تبلیغات را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که مجموعه بنرهای تبلیغاتی با اندازه و حجم کم را شامل می‌شود. این بنرها، به طور کامل با موضوع نوشته شده در وبلاگ – در اینجا «مقاله و منبع در مورد دیجیتال مارکتینگ» ـ مرتبط است.

بنر کاپریلا - مقاله و منبع در مورد دیجیتال مارکتینگ

بخش دوم این پلتفرم در قالب «تبلیغ‌دهنده» امکان معرفی کسب‌وکار به دیگران را برای شما فراهم می‌کند. از مزایای دیگر این روش تبلیغات می‌توان به نرخ تبدیل بالای آن اشاره کرد، چراکه این تبلیغات فقط به مخاطبان هدف نمایش داده می‌شوند و در نتیجه، افراد بیشتری به استفاده از محصولات و خدمات کسب‌وکار شما ترغیب می‌شوند.

معرفی نشریلا به عنوان پلتفرم عالی جهت رپورتاژ آگهی، انتشار بررسی محصول و معرفی خدمات

معرفی نشریلا

استفاده از رپورتاژ آگهی یکی از روش‌های تبلیغات آنلاین برای گرفتن بک‌لینک و بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو به شمار می‌رود. رپورتاژ آگهی اگر به شکلی صحیح و متناسب با لحن هر رسانه نوشته شود تأثیرگذار است و رعایت تمام اصول و معیارهای انتشار رپورتاژ آگهی مناسب به صرف هزینه و زمان زیادی نیاز دارد. به همین دلیل، بهتر است برای انتشار رپورتاژ آگهی از پلتفرمی مانند پلتفرم «نشریلا» استفاده کنید که محتوای مناسب رپورتاژ آگهی را با هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه تولید و منتشر می‌کند. نشریلا با استفاده از مطالب تخصصی، برای انتشار بررسی محصولات یا معرفی خدمات نیز به شما کمک می‌کند.

پرسش‌های متداول پیرامون روش های بازاریابی اینترنتی

در این بخش، به تعدادی از پرسش‌های متداول کاربران درباره بازاریابی اینترنتی و روش‌های آن پاسخ می‌دهیم.

بهترین روش های بازاریابی اینترنتی کدامند؟

از مهم‌ترین روش‌های بازاریابی اینترنتی می‌توان بازاریابی محتوا، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو یا سئو، بازاریابی موتورهای جستجو، بازاریابی ویدیویی، بازاریابی موبایلی، تبلیغات کلیکی و بازاریابی همکاری در فروش را نام برد.

چطور بهترین استراتژی بازاریابی اینترنتی را اجرا کنیم؟

برای انتخاب بهترین کانال و استراتژی بازاریابی اینترنتی باید اهداف کسب و کار و مخاطبان هدف خود را مشخص کنید، معیارهایی را برای ارزیابی میزان پیشرفت و موفقیت کمپین‌ها در نظر بگیرید، برای اجرای کمپین‌های بازاریابی برنامه‌ریزی کنید و در حین اجرای کمپین‌ها، نتیجه‌های آن‌ها را با دقت تحت نظر بگیرید. سپس از داده‌های به دست آمده برای بهبود کمپین‌های آینده کمک بگیرید.

بر اساس رای ۱۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Diggity MarketingMarketing EvolutionShopifybusiness.com
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *