چگونه یک پادکست تولید و منتشر کنیم؟

۸۰۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۸ مهر ۱۴۰۰
زمان مطالعه: ۶ دقیقه
چگونه یک پادکست تولید و منتشر کنیم؟

اگر فکر می‌کنید که در دنیای امروز زمان این رسیده است که به تجربه‌ها و دانش خود را با بقیه به اشتراک بگذارید، پادکست راهی آسان و رایگان برای رساندن حرف شما به گوش مخاطبان است. در سال‌های اخیر در سراسر دنیا تولید و انتشار پادکست‌ها رواج بسیاری یافته است. به دنبال آن در ایران نیز پادکست‌ها به آرامی طرفداران قابل توجهی پیدا کرده‌اند به گونه‌ای که استفاده از آن‌ها اوج گرفته است.

از طرفی افرادی از پادکست‌ها برای تبلیغ کسب و کار خود نیز بهره می‌برند و یا با انجام تبلیغ برای حامیان مالی پادکست درآمد‌زایی می‌کنند. برخی نیز آموزش‌ها و تجارب رایگان خود را از طریق پادکست در اختیار همگان قرار می‌دهند. امکان استفاده از پادکست در زمان‌های مرده همانند ترافیک و رفت و آمد، رایگان بودن و نداشتن محدودیت برای منتشر‌کنندگان و شنوندگان باعث رواج پادکست شده است. شما در پادکست محتوای صوتی را در بستر اینترنت برای شنوندگان و دنبال‌کنندگان خود منتشر می‌کنید.

تهیه و انتشار پادکست کار دشواری نیست اما نیازمند آن است که در راستای آن قدم‌هایی بردارید. در این مقاله سعی شده است که به طور مختصر و کلی از ابتدا تا انتهای تولید پادکست شما را راهنمایی کنیم.

در قدم اول تصویری کلی از پادکستی که می‌خواهید تولید کنید داشته باشید و سعی کنید مشخصات آن را تعیین کنید. لازم است در این امر موارد زیر را مدنظر قرار‌دهید.

  •  موضوع پادکست را انتخاب کنید. موضوع را واقع گرایانه تعیین و سعی کنید که در انتخاب موضوع همهی جوانب آن را بررسی نمایید. موضوع را به گونه‌ای انتخاب کنید که حداقل به اندازه 100 قسمت بتوانید آن را منتشر نمایید و توانایی تولید محتوای آن را داشته باشید. به عنوان مثال اگر موضوع پادکست شما مصاحبه با افراد مشهور است دقت کنید که آیا توان هماهنگی با آن‌ها را دارید یا خیر.
  • سبک پادکست را تعیین کنید. به عنوان مثال شما می‌توانید پادکست را تک نفره اجرا کنید و یا همکار داشته‌باشید. داشتن همکار می‌تواند کار شما را آسان کند و باعث تداوم در انتشار پادکست شود و این شما را ملزم می‌کند که پادکست را طبق برنامه و منظم اجرا کنید. هم‌چنین می‌توانید کارهای جانبی مثل ویرایش و ارتقای محتوای پادکست را بین خود و همکارتان تقسیم نمایید. به هر دلیلی که همکار شما تمایل به ادامه‌ همکاری در پادکست نداشت شما می‌توانید به تنهایی این کار را دنبال کنید. گاهی ممکن است سبک پادکست تولیدی شما مصاحبه‌ای باشد که نیازمند به حضور مهمان است.
  • یک نام برای پادکست انتخاب کنید. با توجه به سبک و موضوع محتوایی پادکست نامی مناسب انتخاب کنید که هم کوتاه باشد و هم تلفظ آن برای مخاطبتان راحت باشد.
  • مدت زمان پادکست را تعیین کنید. با توجه به موضوع و سبک پادکست مدت زمان آن را تعیین کنید و سعی کنید که از زمان تعیین شده کمتر و یا بیشتر نباشد. برخی از موضوع‌ها از نظر محتوا مدت زمان زیادی را احتیاج ندارند. دقت کنید که پادکست‌های بیشتر از یک ‌ساعت خسته‌کننده هستند اما به طور میانگین 22 دقیقه مدت زمان مناسبی برای پادکست است زیرا تحقیقات نشان می‌دهد انسان‌ها بیشتر از 18 دقیقه نمی‌توانند روی موضوع خاص تمرکز داشته باشند.
  • زمان‌بندی انتشار پادکست را تعیین کنید. بهتر است پادکست را به صورت هفته‌ای منتشر کنید اما اگر زمان لازم برای ضبط و ویرایش آن را ندارید دو هفته‌ یکبار می‌تواند زمان‌بندی مناسبی باشد.

پادکست را کجا و چگونه منتشر کنیم؟

ضبط پادکست

اکنون نوبت این است که میزبان پادکست را انتخاب کنید. سادگی کاربری برای استفاده عموم، انعطاف پذیری در حجم فایل‌های پادکست و توانایی اختصاص دادن آدرس فید برای پادکست را مدنظر قرار دهید. به طور کلی در انتخاب میزبان وسواس به خرج ندهید و یکی را انتخاب کنید و اپلیکیشن آن را بر روی گوشی نصب نمایید و کار را آغاز نمایید. در زیر دو نمونه از بهترین و معروف ترین میزبان‌های پادکست معرفی می‌شود که می‌توان از برنامه‌های رایگان آن‌ها استفاد کرد.

  • «کست باکس» (Castbox): یکی از معروف‌ترین میزبان‌ها است که از زبان فارسی پشتیبانی می‌کند و کاربران زیادی در ایران دارد (+). این میزبان توانایی این را دارد که از همه‌ی پادکست‌های منتشر شده پشتیبان‌گیری کند، بنابراین کاربران می‌توانند به راحتی در Castbox پادکست مورد نظر را جستجو نمایند. شما در این نرم افزار امکان ضبط و انتشار و هم‌چنین گوش دادن به پادکست‌های سایر کاربران را دارید.
  • «انکر» (Anchor): در سال‌های اخیر این میزبان نیز مورد توجه کاربران زیادی قرار گرفته است (+). با توجه به این‌که امکان ضبط و ویرایش پادکست برای گوشی‌های هوشمند در آن نیز امکان پذیر است و رابط کاربری آسانی دارد می‌تواند گزینه‌ خوبی باشد.

حال که میزبان را انتخاب کرده‌اید باید اپلیکیشن آن را دانلود و روی گوشی همراه هوشمند نصب نمایید، اکنون زمان آن است که حساب کاربری بسازید. برای ساخت حساب کاربری نیازمند ایمیل هستید و این حساب را می‌توانید در اپلیکشین میزبان مورد نظر در گوشی همراه ایجاد نمایید. اگر قصدتان این است که پادکست را با صدای بهتری ضبط کنید از کامپیوتر می‌توانید برای ورود به حساب کاربری، ضبط و انتشار پادکست استفاده نمایید. برای این منظور کافی ست که وارد سایت میزبان مورد نظر شوید.

برای ضبط پادکست به چه امکاناتی نیاز داریم؟

برای ضبط پادکست اتاقی در بسته و ساکت در نظر بگیرید. از ضبط آن در فضای باز و محیط‌‌های پر سر و صدا بپرهیزید مگر اینکه مجبور به مصاحبه با شخصی در مراسمی خاص باشید.

اگر نمی‌‌خواهید به طور حرفه‌‌ای پادکست تولید کنید همان گوشی همراه و نرم افزار‌‌های ویرایش صدای ابتدایی کافی است زیرا چیزی که مخاطب را جذب می‌‌کند محتوای پادکست است و نه کیفیت صدا و کسی پادکست را تنها به خاطر صدای با کیفیت دنبال نمی‌‌کند. اما اگر قصد دارید کمی حرفه‌ای‌‌تر این کار را دنبال کنید و می‌‌خواهید در این راه هزینه کنید می‌‌توانید دنباله‌‌ این مقاله را مطالعه کنید.

میکروفن: هر میکروفنی توانایی ضبط صدای شما با کیفیت قابل قبول را دارد؛ اما یکسری میکروفن‌‌ها توانایی ضبط با کیفیت‌‌تر صدای شما را دارند. به طور کلی برای ضبط صدا دو نوع میکروفن وجود دارد که مدل USB به راحتی به وسیله‌‌‌‌ USB به کامپیوتر شما متصل می‌‌شود و شما نیاز به ابزار جانبی دیگری ندارید. مدل دوم میکروفن‌‌های آنالوگ XLR هستند که برای ضبط صدا باید ابزار دیگری را به کامپیوتر متصل کنید که صدای شما را به صورت آنالوگ ضبط کند و سپس به دیجیتال تبدیل کند. این ضبط کننده و تبدیل کننده‌‌ی آنالوگ بسته به اینکه قرار است همزمان چند میکروفن به آن متصل شود و یا قابل حمل باشد یا خیر هزینه دیگری را به شما تحمیل می‌‌کند. کیفیت صدای میکروفن‌‌های نوع اول کمی پایین‌‌تر از نوع دوم بوده، اما قیمت آن‌‌ها ارزان‌‌تر است و نیاز نیست هزینه‌ قابل توجهی را در ابتدای راه متحمل شوید. لازم به ذکر است که قبل از خرید میکروفن مطمئن شوید که کامپیوتر شما از پورت میکروفن مورد نظرتان پشتیبانی می‌‌کند.

پاپ فیلتر

«پاپ فیلتر (Pop Filter): وسیله‌‌ای است که موجب می‌‌شود انتشار و پرتاب هوا از دهان شما به سمت میکروفن به هنگام ادای یکسری حروف مثل «پ» و «ب» را کنترل کند و موجب آزار شنونده نشود. بنابراین صدای شما به طور واضح ضبط خواهد شد. این ابزار قیمت زیادی ندارد و به راحتی می‌توانید آن را خریداری کنید؛ در غیر این صورت، می‌‌توانید با یک جستجوی ساده در اینترنت پاپ فیلتر را خودتان بسازید.

«جعبه عایق صدا» (Soundproof box): هر چقدر هم تلاش کنید و سعی کنید محیط ساکتی را برای ضبط پادکست انتخاب نمایید باز هم صداهای مزاحمی وجود خواهد‌داشت که ممکن است در پادکست شما اختلال ایجاد کند. اگر نمی‌خواهید برای این امر هزینه کنید، می‌توانید خودتان در منزل با استفاده از ابزار و وسایل ساده به طور نسبی این مشکل را حل کنید. در موارد حرفه‌ای‌تر و تخصصی‌تر اتاق‌هایی را برای این منظور عایق سازی صدا می‌کنند.

برای ویرایش پادکست و افزودن موزیک روی آن چه کنیم؟

شما برای ویرایش پادکست همانند حذف نویزها، اتصال بخش‌های ضبط شده به یکدیگر و اضافه کردن موزیک و یا مصاحبه‌ها به پادکست نیاز به نرم افزار ویرایش دارید. نرم افزار‌های حرفه‌ای زیادی در این زمینه وجود دارد اما نرم‌افزار رایگان (+) «اودسیتی» (Audacity) که برای همه‌ سیستم عامل‌های رایج قابل استفاده است می‌تواند میزان قابل توجهی از نیاز شما را برطرف سازد. نرم افزار را دانلود و روی کامپیوتر نصب کنید.

از قبل نرم‌افزار LAME را نیز دانلود و بر روی کامپیوتر نصب نمایید زیرا اگر برای بار اول از Audacity استفاده می‌کنید به این نرم افزار هم نیاز دارید. با استفاده از این نرم افزار فایل صدا را که با فرمت WAV تولید شده است به فایل MP3 تبدیل کنید که قابل پخش باشد. به منظور استفاده از نرم افزار و نحوهی نویزگیری در Audacity می‌توانید مقاله «حذف نویز محیطی از فایل‌های صوتی با Audacity» را در مجله فرادرس مطالعه کنید. در نهایت بعد از ویرایش و تبدیل فرمت، فایل نهایی را در میزبان موردنظر آپلود و منتشر نمایید.

اگر قصد دارید یک پادکست آموزشی بسازید و از این طریق به آموزش مخاطبان خود بپردازید، لازم است یادآور شویم که فرادرس به کمک ۱.500 عضو هیئت علمی خود، تاکنون، بیش از ۱۵.000 ساعت فیلم آموزشی را تولید کرده است. شما نیز می‌توانید در صورت واجد شرایط بودن، برای انتشار فیلم‌های آموزشی و تجربیات خود و دستیابی به چند صد هزار مخاطب، از این بستر بهره بگیرید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر برای تدریس در فرادرس روی این لینک (+) کلیک کنید.

این مطلب توسط نویسنده مهمان، «زهرا راکی»، نوشته شده است.

بر اساس رای ۱۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
مجله فرادرس
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *