کانال های بازاریابی چیست؟ – از تعریف تا کانال های کلیدی

۱۴۶۰ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۲ شهریور ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۳۸ دقیقه
کانال های بازاریابی چیست؟ – از تعریف تا کانال های کلیدی

«کانال های بازاریابی» ابزارها و بسترهایی هستند که برندها برای ارتباط با مخاطبان و معرفی محصولات و خدمات خود از آن استفاده می‌کنند. این کانال‌ها امکان دسترسی به مشتریان را از طریق رسانه‌های مختلفی مثل ایمیل، اینترنت، تلویزیون، رادیو، بیلبوردها، نمایشگاه‌های تجاری، پیام‌های متنی و غیره فراهم می‌کنند. کانال بازاریابی در واقع پل ارتباطی کسب و کار و مخاطب هدف آن است و با کنترل پیام‌رسانی برند، مسیری برای انتقال اطلاعات موردِ‌نیاز از برند به مشتریان ایجاد می‌کند. در این مطلب از «مجله فرادرس» با تعریف کانال‌های بازاریابی، دلایل اهمیت و کاربردهای آن آشنا می‌شویم و با تمرکز روی کانال های بازاریابی دیجیتال، مزایا، معایب و نحوه استفاده از این کانال‌ها را یاد می‌گیریم.

فهرست مطالب این نوشته

تعریف کانال بازاریابی

«کانال بازاریابی» (Marketing Channel) به استراتژی‌ها، ابزارها و بسترهایی گفته می‌شود که کسب و کارها برای فروش محصولات و خدمات خود از طریق آن‌ها با مخاطبان هدف خود ارتباط برقرار می‌کنند. کانال های بازاریابی بستری برای اشتراک‌گذاری پیام برند و اطلاعات مهم با بازار هدف هستند و برند از طریق آن‌ها با مخاطب راغب (لید) کسب و کار خود تماس برقرار کرده و با ارائه پیشنهادهای مختلف او را به انجام اقدامات سودآور ترغیب می‌کند.

بعضی از کانال‌های بازاریابی به‌صورت آنلاین و بعضی دیگر به‌صورت آفلاین کار می‌کنند و بر اساس استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال و سنتی، مزایای بسیاری را برای کسب و کارها فراهم می‌کنند. برای مثال تبلیغات رادیو و تلویزیون و ایمیل‌های دارای کد تخفیف، همه انواعی از کانال‌های بازاریابی هستند. بازاریابان می‌توانند از کانال بازاریابی ایمیل برای اجرای تاکتیک‌های بازاریابی پرداخت به ازای کلیک (PPC)، «بازاریابی ارجاعی» (Referral Marketing)، ایونت مارکتینگ و غیره استفاده کنند.

تعریف کانال های بازاریابی

به همین شیوه شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام و لینکدین نیز می‌توانند به‌عنوان کانال بازاریابی در نظر گرفته شوند. تاکتیک‌های بازاریابی از طریق «لایو استریم» (پخش زنده)، «برندسازی مشارکتی» (Co-branding) و بازاریابی محتوایی ازجمله روش‌های استفاده از شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان کانال بازاریابی هستند. حالا که با تعریف کانال های بازاریابی آشنایی پیدا کردیم، بهتر است برای درک بهتر آن، نگاهی به مفاهیم مشابه دیگر مثل استراتژی بازاریابی، تاکتیک بازاریابی و بازاریابی محتوایی داشته باشیم.

 

مقایسه کانال، استراتژی، تاکتیک و محتوای بازاریابی

تا این قسمت از مطلب یاد گرفتیم کانال بازاریابی یعنی بستر یا ابزاری که برند برای رساندن پیام خود به مخاطبان هدف از آن استفاده می‌کند. برای درک دقیق‌تر کانال بازاریابی و تفاوت آن با مفاهیم مشابه مثل استراتژی و تاکتیک بازاریابی و محتوا، قبل از معرفی انواع و مثال‌های کانال بازاریابی، با مقایسه این مفاهیم، یکبار برای همیشه تفاوت آن‌ها را یاد می‌گیریم.

استراتژی بازاریابی

«استراتژی بازاریابی» (Marketing Strategy) با دیدگاهی کلی از انجام تمامی فعالیت‌های بازاریابی و هم‌خوانی آن‌ها با اهداف راهبردی کسب و کار اطمینان حاصل می‌کند. تیم بازاریابی با استفاده از انواع مختلف روش‌های بازاریابی که احتمالاً همه آن‌ها به استراتژی بازاریابی نیاز دارند، توسط استراتژیست بازاریابی رهبری می‌شود. این تیم استراتژی بازاریابی را با بهره‌گیری از بهترین روش‌ها در حوزه تخصصی کسب و کار و متناسب‌ترین کانال های بازاریابی با مخاطب هدف تدوین می‌کند.

تفاوت استراتژی، تاکتیک و کانال بازاریابی

تاکتیک بازاریابی

«تاکتیک بازاریابی» (Marketing Tactic) به فعالیت‌های بازاریابان برای «ترویج برند» (Brand Promotion) یا محصولات و خدمات آن گفته می‌شود. تاکتیک‌ها مخصوص نوع خاصی از محتوا یا کانال بازاریابی نیستند و وظیفه انسجام کمپین‌های مختلف را برعهده دارند.

تاکتیک بازاریابی

کانال بازاریابی

کانال های بازاریابی همان‌طور که در بالا نیز ذکر کردیم، پل‌های ارتباطی هستند که برندها از طریق آن‌ها پیام خود را به گوش مخاطبان هدف خود می‌رسانند و با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنند. این پیام‌ها ممکن است از طریق انواع مختلف محتوا یا مجموعه‌ای از آن‌ها به مخاطب منتقل شوند. برای درک بهتر این موضوع به مثال زیر توجه کنید.

تصور کنید کسب و کاری استراتژی سئو را انتخاب کرده و از تاکتیک‌های بازاریابی زیر استفاده می‌کند:

  • «مدل خوشه‌ای محتوا» (Topic Clusters)
  • ساختاربندی معنایی وب‌سایت

تاکتیک مدل خوشه‌ای محتوا ممکن است توسط انواع محتوای فهرست زیر به مرحله اجرا برسد:

  • پست‌های وبلاگ
  • صفحات مختلف وب

انواع محتوای مورد استفاده در تاکتیک ساختاربندی معنایی وب‌سایت نیز می‌تواند به این صورت باشد:

  • صفحات پایه‌ای «مقسم دانش» (Hub Pages)
  • صفحات راهنمای کامل

کانال‌های بازاریابی برای پیام‌رسانی محتوا در هر دو تاکتیک‌های بازاریابی سئو می‌تواند به‌صورت زیر باشد:

 

استراتژی کانال های بازاریابی

تا این قسمت از مطلب با تعریف کانال بازاریابی و تفاوت آن با مفهوم استراتژی و تاکتیک بازاریابی آشنا شدیم. در این قسمت استراتژی کانال‌های بازاریابی را بررسی می‌کنیم. استراتژی بازاریابی تخصصی روی نوع خاصی از بازاریابی یا کانال بازاریابی تمرکز می‌کند. برای مثال بازاریابان دیجیتال استراتژی دیجیتال مارکتینگ را با به‌کارگیری کانال‌های بازاریابی دیجیتال مثل وب‌سایت، ایمیل و شبکه‌های اجتماعی اجرا می‌کنند.

بسیاری از برندها مفهوم استراتژی را به‌همراه کانال بازاریابی به‌کار می‌برند، به این صورت که هر کانال رویکرد بازاریابی مخصوص به خود را داشته باشد. برای مثال استراتژی وب‌سایت، استراتژی بازاریابی ایمیلی و استراتژی بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی.

هر دو دیدگاه درصورت هماهنگی تمامی فعالیت‌های بازاریابی با برنامه‌ریزی جامع بازاریابی برند، عملکرد درستی دارند. کانال‌های بازاریابی در واقع سازوکاری هستند که برای تحویل پیام برند به مخاطب هدف انتخاب می‌کنید. بهترین کانال بازاریابی عموماً کانالی است که مشتری محصولات و خدمات شما بیشتر در آن حضور دارد. در ادامه مطلب با اهمیت و کاربرد کانال های بازاریابی و نحوه انتخاب آن‌ها آشنا می‌شویم.

چگونه کانال بازاریابی مناسب را انتخاب کنیم ؟

روش‌های زیادی برای برقراری ارتباط با مخاطب هدف ایجاد شده‌اند و به تعداد این روش‌ها کانال بازاریابی وجود دارد. انتخاب کانال بازاریابی درست خصوصاً در زمانی که بودجه و منابع کمی داریم و در ابتدای مسیر بازاریابی هستیم، می‌تواند به یکی از چالش‌های اصلی کسب و کار تبدیل شود.

برای مثال تبلیغات چاپی بهتر پاسخ‌گوی نیاز ما است یا از طریق بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی بهتر می‌توانیم محصولات و خدمات خود را به مشتری معرفی کنیم؟ پاسخ به این سوال تعیین‌کننده مسیری است که قرار است برای آن بودجه و انرژی صرف کنیم پس باید نهایت دقت را برای آن داشته باشیم.

از طرف دیگر حضور در همه کانال‌های بازاریابی به‌طور همزمان غیرممکن است و باید اثربخش‌ترین کانال‌ها را برای کسب و کار انتخاب کنیم. برای این کار باید به شناخت کاملی از بستر موردنظر برسیم و با نقاط قوت و ضعف آن به‌طور کامل آشنایی پیدا کنیم. در ادامه در مورد انواع مختلف کانال های بازاریابی و روش‌های هرکدام به‌طور مفصل بحث می‌کنیم. آنچه در این بخش اهمیت دارد روشی است که برای تعیین کانال بازاریابی بهتر است از آن استفاده کنیم.

انتخاب کانال های بازاریابی

معیارهای انتخاب کانال های بازاریابی

همان‌طور که در تعریف کانال بازاریابی بیان کردیم، این کانال‌ها در واقع تعریف‌کننده نحوه انتشار و توزیع پیام برند در بین مخاطبان هدف هستند و هدف اصلی ما خصوصا در کسب و کارهای کوچک تشخیص کانال بازاریابی مناسب و حذف کانال‌های بازاریابی نادرست است. در فهرست زیر مهم‌ترین معیارهای انتخاب کانال بازاریابی درست آورده شده است:

  • تعریف اهداف بازاریابی
  • تجزیه و تحلیل بازار
  • بررسی عملکرد کسب و کارهای رقیب
  • مصاحبه با مشتریان
  • برنامه‌ریزی برای بودجه بازاریابی
  • بازاریابی در چند کانال بازاریابی

در ادامه در مورد هریک از این موارد توضیح می‌دهیم.

معیارهای انتخاب کانال های بازاریابی مناسب

تعریف اهداف بازاریابی

در مرحله اول برای تشخیص کانال بازاریابی درست باید این سوال را از خودتان بپرسید که هدف از انجام تلاش‌های بازاریابی چیست و می‌خواهید چه چیزی به دست بیاورید؟ برای مثال اگر افزایش آگاهی از برند هدف اصلی شما است بهتر است استفاده از «رسانه‌های جمعی» (Mass Media) را به‌عنوان کانال بازاریابی مدنظر قرار دهید.

اگر هدف شما ترغیب گروه مشخصی از مشتریان بالقوه برای انجام اقدامی خاص است، می‌توانید از کانال‌های بازاریابی دارای رویکرد شخصی، مثل بازاریابی در رسانه‌های اجتماعی یا اس ام اس مارکتینگ استفاده کنید. طبیعتاً نمی‌توان در مورد تمامی کسب و کارها نظر داد اما اگر کسب و کار شما در ابتدای مسیر است، توصیه می‌کنیم روی بازاریابی شخصی‌سازی شده سرمایه‌گذاری کنید چراکه اثر و نتیجه خود را در مدت زمان کوتاه‌تری نشان می‌دهد.

تجزیه و تحلیل بازار

بخش بسیار مهمی از برنامه جامع هر کسب و کاری، تجزیه و تحلیل بازار است. این کار به شناختن فرصت‌های دسترسی به «بازار هدف» (Target Market) در حوزه تخصصی کسب و کار شما بسیار کمک می‌کند. با شناسایی فرصت‌های دسترسی به بازار هدف بهتر می‌توان کانال‌های ارتباط با آن را نیز تشخیص داد. ازجمله عناصر اصلی تحقیقات بازار می‌توان به موارد فهرست زیر اشاره کرد:

  • انجام تحقیقات بازار
  • تحلیل رقابتی
  • شناخت شکاف‌ها
  • شناخت موانع ورود به بازار
  • پیش‌بینی میزان فروش
تجزیه و تحلیل بازار برای تشخیص کانال های بازاریابی

بررسی عملکرد کسب و کارهای رقیب

بررسی و پیگیری دقیق عملکرد کسب و کارهای رقیب به شما در انتخاب کانال‌های بازاریابی مناسب کمک بسیاری می‌کند. در این بررسی تلاش کنید به سوالات مهم زیر پاسخ دهید:

  • برندهای مشابه با شما چگونه به مشتریان در بازار نیچ دسترسی پیدا می‌کنند؟
  • کدام کانال‌های بازاریابی در حال حاضر توسط کسب و کار رقیب استفاده نمی‌شوند؟
  • ارزش پیشنهادی و وجه تمایز برند شما چیست و چه کارهایی می‌توانید برای بهبود پیام‌رسانی و رویکرد بازاریابی نسبت به رقیبان انجام دهید؟

مصاحبه با مشتریان

از مشتریان فعلی برند بخواهید در مورد محصولات و خدمات شما بازخورد بدهند. این کار را می‌توانید با ترتیب دادن چند مصاحبه با خریداران و مشتریان وفادار انجام دهید. ازجمله مهم‌ترین مواردی که باید در مورد آن‌ها اطلاعات جمع‌آوری کنید، می‌توان به موارد فهرست زیر اشاره کرد:

  • نحوه آشنایی مشتریان با محصولات و خدمات
  • عامل ترغیب‌کننده مشتریان برای خرید کردن
  • پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی مورد علاقه
  • نوع رویدادهای مورد علاقه
  • نحوه جستجوی اطلاعات توسط مشتریان و منابع اطلاعاتی مورد اعتماد آن‌ها

اگر امکان برگزاری مصاحبه‌های حضوری برای شما وجود ندارد می‌توانید با تنظیم فرم‌های نظرسنجی آنلاین مشتریان را ترغیب به شرکت در نظرسنجی یا پر کردن پرسشنامه کنید.

برنامه‌ریزی برای بودجه بازاریابی

بسیاری از تلاش‌های بازاریابی را می‌توانید به‌صورت رایگان یا با صرف هزینه بسیار کم انجام دهید. این کانال‌های بازاریابی می‌توانند انتشار پست‌های طبیعی در شبکه‌های اجتماعی یا شبکه‌سازی با مشتریان بالقوه در رویدادهای تخصصی باشند.

حتی ممکن است بخواهید تلاش‌های بازاریابی را با استفاده از تبلیغات پولی در کانال های بازاریابی دیجیتال و سنتی گسترش دهید. در این مرحله تلاش کنید به سوالات زیر پاسخ‌های درست و روشنی بدهید.

  • برای تبلیغات پولی چه منابعی در اختیار دارید؟
  • هزینه‌های عملیاتی کسب و کار شما چه‌قدر است؟
  • هزینه انجام تبدیل در کانال‌های بازاریابی موردنظر شما چه‌قدر است؟
  • هزینه استفاده از ابزارهای بازاریابی مختلف مثل صفحات فرود، نرم‌افزارهای مدیریت ارتباط با مشتری و برنامه‌های گرافیکی چقدر است؟
  • در ابتدای کار چه‌قدر هزینه برای ایجاد داده در مورد نحوه اجرای تبلیغات نیاز دارید؟
  • برای تشخیص موثرترین روش تبلیغات پولی به چه شاخص‌‌هایی باید توجه کنید؟
  • چه نکاتی را می‌توانید از آژانس‌های تبلیغاتی یا مشاوران بازاریابی برای اجرای تبلیغات یاد بگیرید؟

بازاریابی در چند کانال بازاریابی

در این مرحله نیاز است با توجه به آن‌‌چه در بخش‌های قبلی انجام دادید، کانال های بازاریابی مناسب برای کسب و کارتان را انتخاب و استراتژی کانال‌های بازاریابی خود را تدوین کنید. در زمان انتخاب کانال‌های بازاریابی حتماً به دو رویکرد «بازاریابی تک‌کاناله» و «بازاریابی چندکاناله» توجه ویژه داشته باشید و ببینید کدام یک از آن‌ها بهتر می‌تواند در دسترسی به مخاطبان هدف و تبدیل آن‌ها به مشتری مفید و موثر باشد.

اهمیت کانال های بازاریابی

در ادامه نگاهی به تعریف این دو مفهوم بازاریابی خواهیم داشت تا تفاوت آن‌ها را بهتر درک کنیم.

بازاریابی چند کاناله

«بازاریابی چندکاناله» (Multi-channel Marketing) به‌معنی استفاده از چند دو کانال بازاریابی یا بیشتر به‌طور همزمان برای دسترسی بیشتر به مشتریان است.

بازاریابی چند کاناله

بازاریابی چندکاناله شانس دیده شدن برند را افزایش می‌دهد اما از طرف دیگر به‌دلیل امکان تداخل تعامل مشتریان در کانال‌های مختلف ممکن است باعث تضعیف تجربه مشتری شود. بنابراین اگر منابع لازم برای فعالیت در چند کانال بازاریابی را در اختیار دارید از بازاریابی چندکاناله استفاده کنید.

بازاریابی تک کاناله

«بازاریابی تک‌کاناله» نیز همان‌طور که از نام آن پیداست، به‌معنی بازاریابی در یک یا نهایتاً دو کانال بازاریابی است و با هدف افزایش احتمال دیده شدن و تعامل با مشتریان در محل‌های حضور آن‌ها انجام می‌شود.

تفاوت اصلی بازاریابی تک‌کاناله با چندکاناله در ایجاد انسجام و یکپارچگی بین کانال‌های بازاریابی است. این موضوع مشتریان را ترغیب می‌کنند سفر مشتری را با برند شما تکمیل کنند و بدون این‌که بین کانال‌های بازاریابی مختلف سردرگم شوند، از یک مرحله به مرحله بعدی بروند.

 

انواع کانال های بازاریابی

در بخش قبلی نحوه انتخاب کانال بازاریابی مناسب را یاد گرفتیم و حالا نوبت به آن می‌رسد که با انواع مختلف کانال های بازاریابی و ویژگی‌های هرکدام به‌طور کامل آشنا شویم. به‌طور کلی کانال‌های بازاریابی را به ۴ دسته رایگان، پولی، دیجیتال و سنتی تقسیم می‌کنند که البته یک کانال بازاریابی ممکن است در دو دسته به‌صورت همزمان قرار بگیرد که در ادامه در مورد آن توضیح می‌دهیم.

انواع کانال های بازاریابی

۱. کانال های بازاریابی رایگان

برای استفاده از کانال‌های بازاریابی رایگان نیاز نیست هزینه‌ای پرداخت کنید. تدوین استراتژی بازاریابی با استفاده از کانال‌های رایگان به‌معنای سرمایه‌گذاری روی زمان است. ازجمله مهم‌ترین کانال‌های بازاریابی رایگان می‌توان به اپلیکیشن شبکه‌های اجتماعی مثل لینکدین، توییتر و اینستاگرام اشاره کرد.

وب‌گاه‌های پرسش و پاسخ مثل Quora و وب‌سایت‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تبلیغاتی مثل Product Hunt نیز از متداول‌ترین کانال‌های بازاریابی رایگان هستند. این وب‌سایت با فراهم کردن امکان تبلیغ رایگان برای محصولات و خدمات کسب و کارها به آن‌ها کمک می‌کند یک پایگاه مشتری واقعی بر اساس نظرات و بررسی‌های صادقانه کاربران ایجاد کنند.

وب سایت product hunt به عنوان کانال بازاریابی رایگان

۲. کانال های بازاریابی پولی

این کانال های بازاریابی، همانطور که از نام آن‌ها پیداست، بسترهایی هستند که برای دسترسی یا استفاده از آن‌ها باید هزینه پرداخت کنید. ازجمله مهم‌ترین کانال‌های بازاریابی پولی می‌توان به تبلیغات پولی، پیام‌های بازرگانی و اینفلوئنسر مارکتینگ اشاره کرد. در اینجا توجه به این موضوع که بعضی از کانال‌های بازاریابی مشخص در ذات خود به‌صورت همزمان رایگان و پولی هستند، اهمیت زیادی دارد. به‌عنوان مثال استفاده از توییتر رایگان است اما برای استفاده از تبلیغات توییتر (Twitter Ads) باید هزینه پرداخت کنید.

توییت پولی از کانال های بازاریابی غیررایگان
نمونه توییت ترویجی

۳. کانال های بازاریابی دیجیتال

به هرگونه فعالیت بازاریابی از طریق پلتفرم‌های دیجیتال، دیجیتال مارکتینگ گفته می‌شود. ازجمله مهم‌ترین کانال های بازاریابی اینترنتی می‌توان به شبکه‌های اجتماعی، جستجوی طبیعی (سئو)، تبلیغات جستجوی پولی، وبلاگ، ایمیل و بازاریابی ویدیویی اشاره کرد. در ادامه مطلب مهم‌ترین کانال‌‌‌‌های بازاریابی دیجیتال را به‌طور کامل شرح می‌دهیم.

۴. کانال های بازاریابی سنتی

«بازاریابی سنتی» (Traditional Marketing) شکل قدیمی بازاریابی است که خارج از فضای آنلاین انجام می‌شود و هر روز با نمونه‌های بسیاری از آن روبه‌رو می‌شوید. از مهم‌ترین کانال های بازاریابی سنتی می‌توان به ارسال مستقیم نامه، تبلیغات در رادیو و تلویزیون، تبلیغات چاپی و «تبلیغات محیطی» (Outdoor Advertising) مثل بیلبوردها اشاره کرد.

کانال های بازاریابی سنتی

بازاریابی سنتی به برقراری ارتباط کسب و کارها با طیف گسترده‌ای از مخاطبان محلی کمک می‌کند. این روش بازاریابی کنترل بیشتری در پیام‌رسانی برند در اختیار شما قرار می‌دهد و چون کانال‌های بازاریابی اینترنتی کمی اشباع شده‌اند، گاهاً در جلب توجه مخاطب بهتر عمل می‌کنند. بسیاری از بازاریابان پیش‌بینی می‌کنند در آینده رشد قابل‌توجهی در بازاریابی سنتی داشته باشیم.

 

کانال های بازاریابی دیجیتال

تا این قسمت از مطلب با تعریف کانال های بازاریابی، اهمیت و کاربرد آن‌ها و همین‌طور تفاوت آن‌ها با کانال توزیع آشنا شدیم. در ادامه رایج‌ترین کانال‌های بازاریابی اینترنتی را به‌طور کامل با ذکر مزایا و معایب و نمونه‌های ایرانی و خارجی بررسی می‌کنیم. در زیر نام این کانال‌های بازاریابی فهرست شده است.

  • جستجوی طبیعی (ارگانیک)
  • شبکه‌های اجتماعی
  • ایمیل مارکتینگ
  • بازاریابی رویداد
  • بازاریابی دهان به دهان
  • اینفلوئنسر مارکتینگ
  • بازاریابی پادکست
  • ویدیو مارکتینگ
  • افیلیت مارکتینگ
  • بازاریابی با پوش نوتیفیکیشن
  • اس ام اس مارکتینگ

بخش بعدی را به ارائه توضیح در مورد هریک از این کانال‌ها و توصیه‌هایی برای فعالیت بهتر در آن‌ها اختصاص داده‌ایم.

جستجوی طبیعی (ارگانیک)

اولین و مهم‌ترین کانال بازاریابی دیجیتال جستجوی طبیعی (ارگانیک) است. منظور از جستجوی طبیعی در واقع ظاهر شدن در بین نتایج غیرپولی موتورهای جستجو است.

نتایج جستجوی طبیعی و پولی در صفحه نتایج

جستجوی طبیعی یکی از ارکان اصلی در سراسر وب است. طبق آمارها چیزی حدود ۶۸ درصد از تجربه‌های آنلاین با موتور جستجو آغاز می‌شود. بهینه‌سازی صفحات وب برای افزایش ترافیک و قابلیت دیده شدن در کانال جستجوی طبیعی تحت‌عنوان «سئو» یا «بهینه‌سازی موتورهای جستجو» (Search Engine Optimization | SEO) شناخته می‌شود.

دو روش اصلی استفاده از سئو برای استفاده از جستجوی طبیعی به‌عنوان کانال بازاریابی عبارتند از:

  • وب‌سایت را به‌عنوان کانال تبلیغاتی قدرتمند برای برند در نظر بگیرید. در طراحی وب‌سایت و هدایت ترافیک به طرف آن، حتما زمانی را به بهینه‌سازی ساختار، طراحی، محتوا و فراخوان به اقدام‌ها (CTA) اختصاص دهید تا بازدیدکنندگان ترغیب شوند در خبرنامه عضو شوند یا از شما خرید کنند.
  • بازاریابی از طریق سئوی محتوا یعنی بهینه‌سازی محتوای وب‌سایت بر اساس معیارهای موتورهای جستجو. انجام این کار از طریق تولید محتوایی که پاسخ‌گوی قصد جستجوی کاربر باشد میسر است. با ظاهر شدن محتوای سئو شده شما در صفحه نتایج جستجوگران اینترنت می‌توانند روی صفحه کلیک کنند، محتوا را بخوانند و بیشتر در مورد محصولات و خدمات شما اطلاعات کسب کنند.

مزایا و معایب جستجوی طبیعی

در ادامه نگاهی به مزایا و معایب این کانال بازاریابی می‌اندازیم.

مزایامعایب
ترافیک مداوم بدون نیاز به صرف هزینه برای تبلیغاتنیاز به زمان برای کسب رتبه‌های بالا
اثرات مکمل و همه‌جانبه سئونبود قطعیت (رتبه‌بندی متغیر و به‌روزرسانی‌های الگوریتم‌ها)
تأثیر مثبت سئوی محتوا روی تمام بخش‌های قیف بازاریابیاثرات آهسته‌تر برای تازه‌واردها
توجه بیشتر سئو به کیفیت و خلاقیت در مقایسه با بودجه

نکات تکمیلی جستجوی طبیعی

برای تدوین استراتژی سئو به‌صورت موثر و موفقیت‌آمیز توصیه‌های بسیاری مطرح می‌شود اما همه آن‌ها بر پایه سه اصل اساسی تحقیق کلمات کلیدی، بهینه‌سازی محتوای وب‌سایت بر اساس کلمات کلیدی و به‌روزرسانی مداوم و منظم محتوای قدیمی تاکید می‌کنند. ببینیم دلیل اهمیت هریک از این موارد چیست؟

تحقیق کلمات کلیدی

گوگل از طریق کلمات کلیدی صفحات وب‌سایت و محتوای آن را «نمایه‌گذاری» (Indexation) می‌کند و کاربران نیز از همین طریق به صفحات وب‌سایت هدایت می‌شوند. بنابراین لازم است حتماً با استفاده از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی مثل Google Keywords Planner «+» و SEMRush «+» کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار را پیدا کنید. استفاده از پلتفرم‌هایی مثل BuzzSumo «+» و Answer The Public «+» نیز به پیدا کردن موضوعات پرمخاطب در حوزه کسب و کار شما کمک می‌کند.

بهینه سازی محتوای وب سایت بر اساس کلمات کلیدی

پس از تعیین کلمات کلیدی نیاز است حتماً محتوای وب‌سایت و وبلاگ را بر اساس آن‌ها تولید کنید. برای تولید محتوای وبلاگ نیز می‌توانید از ابزارهای آنلاینی مثل SEO Review Tools «+» و افزونه Yoast SEO «+» استفاده کنید.

به روزرسانی مداوم و منظم محتوای قدیمی

گوگل محتوای به‌روز را در اولویت رتبه‌بندی قرار می‌دهد زیرا این محتوا ارتباط بیشتری با نیاز جستجوگران دارد. بنابراین با قدیمی‌تر شدن محتوا باید آن را به‌روزرسانی کنید. این کار از طریق حذف قسمت‌های منقضی، افزودن اطلاعات جدید و مرتبط و بهینه‌سازی کلمات کلیدی قابل‌انجام است.

بحث سئو و روش‌های انجام آن بسیار گسترده است و چون در این مطلب تمرکز روی معرفی کانال‌های بازاریابی بود خیلی به آن ورود نکردیم. برای آشنایی بیشتر با اصول و ابزارهای سئو و فرایند تحقیق کلمات کلیدی مطالعه این مطالب از «مجله فرادرس» را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

شبکه های اجتماعی

بستر شبکه‌های اجتماعی برای سرگرم کردن دنبال‌کنندگان برند و دیگر کاربران از طریق دسترسی طبیعی یا پرداخت هزینه برای دسترسی به گروه خاصی از مخاطبان مورد استفاده قرار می‌گیرد. سوشیال مدیا فقط اینستاگرام، توییتر یا لینکدین نیست. اپلیکیشن‌هایی پیام‌رسانی مثل واتس‌اپ و تلگرام نیز دیگر به‌عنوان شبکه‌های اجتماعی شناخته می‌شوند.

طبق آماری که خود اینستاگرام ارائه داده است ۹۰ درصد کاربران شبکه‌های اجتماعی حساب کاربری حداقل یک کسب و کار را دنبال می‌کنند. با بهره‌گیری از کانال‌های شبکه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اجتماعی مختلف می‌توانید به افزایش تعامل، اطلاع‌رسانی در مورد رویدادهای برند، اشتراک‌گذاری پشت‌صحنه‌ها، نمایش مزایای محصولات و خدمات و پشتیبانی آن‌ها کمک کنید.

استفاده از شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان کانال بازاریابی با روش‌های زیر قابل‌انجام است:

  • بازاریابی طبیعی شبکه‌های اجتماعی: انتشار محتوا در قالب پست و استوری در حساب کاربری شبکه‌های اجتماعی.
  • بازاریابی پولی شبکه‌های اجتماعی: انتشار تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، ارتقای پست‌ها با تبلیغ و تکنیک‌های دیگر با پرداخت هزینه برای ترویج برند.

 

مزایا و معایب شبکه های اجتماعی

جدول زیر مزایا و معایب این کانال بازاریابی را به خوبی نشان می‌دهد.

مزایامعایب
امکان تعامل مستقیم با مخاطبآسیب‌‌پذیر کردن برند در برابر دیدگاه‌های منفی و پیام‌های توهین‌آمیز (ترول‌ها)
دسترسی به مخاطبان انبوه حاضر در شبکه‌های اجتماعی مختلفسنگین بودن منابع و داده‌ها بسته به پلتفرم مورد استفاده
کمک به بهبود خدمات مشتریکاهش دسترسی طبیعی در پلتفرم شبکه‌های اجتماعی محبوب
امکان اجرای کمپین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بسیار هدفمند
کمک به ایجاد وفاداری به برند

نکات تکمیلی کانال بازاریابی شبکه های اجتماعی

بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی گستره متنوعی از اقدامات بازاریابی را شامل می‌شود و ترکیبی از بازاریابی محصول، روابط عمومی دیجیتال و خدمات مشتری است. خلاصه کردن این روش بازاریابی مثل خلاصه کردن تمام گفتگوهای جهان است. با این حال در ادامه چند نکته کلیدی را برای فعالیت بهتر در این کانال بازاریابی بیان می‌کنیم.

  • ترکیب بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و ایمیل مارکتینگ: از «محتوای تولیدی توسط کاربر» (UGC) و «تایید اجتماعی» (Social Proof) در شبکه‌های اجتماعی در کمپین‌های ایمیلی استفاده کنید.
  • ارتقای بهترین پست‌ها در شبکه‌های اجتماعی: پرمخاطب‌ترین و محبوب‌ترین محتواهای تولیدی در شبکه‌های اجتماعی را پیدا کنید و از ترویج پولی برند برای دسترسی به مخاطبان بیشتر استفاده کنید.
  • خودکارسازی زمان‌بندی انتشار پست‌ها: با استفاده از ابزارهای مدیریت شبکه‌های اجتماعی انتشار پست‌ها را زمان‌بندی کنید و آن‌ها را در تاریخ‌ها و زمان‌‌‌‌‌‌‌های به‌خصوص منتشر کنید.
  • تعامل با دنبال‌کنندگان: با پاسخ دادن به نظرات و ورود به گفتگوهای مرتبط، با مخاطبان و دنبال‌کنندگان برند تعامل کنید.

 

ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ دسترسی به جعبه دریافت ایمیل مشتریان بالقوه را امکان‌پذیر می‌کند. از طریق ایمیل مارکتینگ می‌توانید پیام‌های ترغیب‌کننده به اقدام موردنظر برای آن‌ها ارسال و از این طریق رابطه طولانی‌مدتی با مشتریان برقرار کنید. ایمیل مارکتینگ از طریق ایجاد فهرست ایمیل (با یک خبرنامه) یا حمایت مالی از خبرنامه دیگران (ترکیبی از تبلیغات و ایمیل مارکتینگ) خط تماس مستقیمی با مخاطب ایجاد می‌کند.

استفاده از ایمیل به‌عنوان یکی از کانال های بازاریابی امکان پیام‌رسانی شخصی‌سازی شده را برای اعضای خبرنامه فراهم می‌کند و با ایجاد رابطه با مخاطبان، آن‌ها را به مشتری تبدیل می‌کند. ایمیل ارسالی برای مخاطبان می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • محتوای آموزشی
  • کدهای تخفیف‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مربوط به محصولات و خدمات
  • پیشنهادهای جذاب برای خرید
  • اطلاع‌رسانی رویدادهای پیشِ‌رو
  •  شامل کوپن‌های تخفیف
  • هدایای رایگان
  • پرسشنامه و نظرسنجی

بسته به ویژگی‌های سیستم ارسال ایمیل، می‌توانید با شاخص‌هایی مثل نرخ باز کردن، نرخ کلیک و نرخ تبدیل میزان اثربخشی کمپین‌های ایمیلی را اندازه‌گیری کنید. همچنین با تقسیم‌بندی فهرست اعضا و خودکارسازی ارسال ایمیل، می‌توانید اعضا را بر اساس سفر مشتری و بدون نیاز به نگارش تکی هر ایمیل دسته‌بندی کنید.

استفاده از ایمیل به عنوان یکی از کانال های بازاریابی

مزایا و معایب ایمیل مارکتینگ به عنوان کانال بازاریابی

استفاده از ایمیل مارکتینگ نیز مثل دیگر روش‌های بازاریابی مزایا و معایبی برای کسب و کارها به‌دنبال دارد که در جدول زیر آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

مزایامعایب
امکان شخصی‌سازی و دسته‌بندی دقیقزمان‌بَر بودن تهیه فهرست ایمیل باکیفیت
روشی سریع برای دسترسی به مجموعه مخاطباننقض قانون ایمیل مارکتینگ با ارسال بیش از حد ایمیل
اندازه‌گیری و پیگیری عملکرد آسانامکان بی‌توجهی گیرنده به‌دلیل تعدد ایمیل‌های ارسالی تبلیغاتی
مقرون‌به‌صرفه برای پرورش مخاطبان راغب (لید) و کمپین‌های تجارت الکترونیک

نکات کاربردی در استفاده از ایمیل مارکتینگ

تا این قسمت با مزایای ایمیل مارکتینگ به‌عنوان یکی از کانال‌های بازاریابی آشنا شدیم. در ادامه به چند توصیه کوتاه برای استفاده از این کانال بازاریابی می‌پردازیم:

  • بخش‌بندی فهرست ایمیل: این کار به شما کمک می‌کند ایمیل‌های شخصی‌سازی شده برای مخاطبان ارسال کنید.
  • نگارش ایمیل‌های سازگار با موبایل: از فراخوان به اقدام‌های جذاب استفاده کنید و طول متن ایمیل و موضوع آن را تا جای امکان کوتاه نگه دارید.
  • تمرکز روی پرورش روابط سازنده با مخاطبان: محتوای آموزشی، ارزش‌ها و داستان‌های برند را با مخاطبان اشتراک‌گذاری کنید.
  • برقراری تعامل دوباره با اعضای غیرفعال: با ارائه پیشنهادهای جذاب و کدهای تخفیف توجه اعضای غیرفعال را دوباره به برند جلب کنید.
  • استفاده از تست‌های A/B: خطوط موضوع ایمیل، فراخوان به اقدام‌ها و متن و چیدمان ایمیل را قبل از ارسال برای مشتریان اصلی، حتما با انجام تست‌های A/B امتحان کنید تا مطمئن شوید بدون اشکال است و در همه دستگاه‌ها به‌خوبی نمایش داده می‌شود.

 

بازاریابی رویداد

برخلاف دیگر کانال های بازاریابی که برای برقراری ارتباط با مخاطبان مورد استفاده قرار می‌گیرند، رویدادها در درجه اول برای دیدار با مخاطبان برگزار می‌شوند. «بازاریابی رویداد» (Event Marketing) می‌تواند به دو صورت آنلاین و آفلاین یا ترکیبی از هر دو انجام شود. برگزاری رویداد به‌صورت حضوری باعث می‌شود احساسات واقعی مخاطبان بروز داده شوند و شبکه‌سازی بهتری صورت بگیرد.

سوال اینجاست که آیا بازاریابی رویداد تنها به‌صورت حضوری کافی است؟ پاسخ احتمالاً منفی است. نیمی از بازاریابان و تبلیغ‌دهندگان پیش‌بینی می‌کنند تمامی رویدادهای آینده حتماً به‌صورت مجازی نیز برگزار می‌شوند.

کانال های بازاریابی رویداد و سمینار

مهم‌ترین انواع رویدادها

انواع مختلفی از بازاریابی رویداد وجود دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • نمایشگاه‌های تجاری: نمایشگاه‌های تجاری در مورد محصولات و تکنولوژی‌های مختلف برگزار می‌شوند. این نمایشگاه‌ها عموماً مبتنی بر کسب و کار هستند و با هدف شبکه‌سازی و ایجاد مخاطب راغب (لید) برگزار می‌شوند.
  • کنفرانس‌‌ها: این رویدادها برای ایده‌پردازی یا تکنولوژی برگزار می‌شوند و تمرکز آن‌ها روی تبادل دانش، سرگرمی و شبکه‌سازی است. این رویدادها معمولاً جو صمیمانه‌ای دارند و به روی عموم علاقه‌مندان باز هستند.
  • سمینارها و کارگاه‌های آموزشی: این دسته از رویدادها برای تبادل ایده و تجربیات برگزار می‌شوند. کارگاه‌ها و سمینارهای آموزشی اغلب اوقات برای تعداد کمتری از افراد برگزار می‌شوند.

 

مزایا و معایب بازاریابی رویداد به‌عنوان کانال بازاریابی

ازجمله مزایا و معایب بازاریابی رویداد می‌توان به موارد جدول زیر اشاره کرد:

مزایامعایب
بهبود پروفایل سازمانیهزینه بالا و نیازمند به منابع زیاد
کمک به دیده شدن برندسازماندهی و برنامه‌ریزی دشوار
بر اساس نوع صنعت، منبعی مهم برای ایجاد مخاطب راغب
کمک به ایجاد رابطه عمیق‌تر با مشتریان و شریکان تجاری
نمایش برند برای مخاطب هدف دقیق و واقعی کسب و کار

نکات مهم در بازاریابی رویداد

استفاده از بازاریابی رویداد به‌عنوان یکی از کانال های بازاریابی نیازمند توجه به نکات زیادی است که در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • دعوت از سخنران‌های تأثیرگذار: بسیاری از مخاطبان علاقه‌مند به‌دلیل حضور شخصیت‌های شناخته‌شده و اثربخش در رویدادها شرکت می‌کنند.
  • برگزاری «لایو استریم» (پخش زنده): با این کار امکان شرکت در رویداد را برای مخاطبانی که نمی‌توانند به‌صورت حضوری در رویداد شرکت کنند فراهم می‌کنند. حتی می‌توانید با ضبط فایل پخش زنده امکان پخش مجدد رویداد را برای علاقه‌مندان فراهم کنید و از محتوای آن برای تبلیغ رویدادهای بعدی استفاده کنید.
  • تبلیغ رویداد در «رسانه‌‌‌‌های مالکیت شخصی» (Owned Media): رسانه‌های مالکیت یعنی رسانه‌هایی که به‌طور مستقیم تحت کنترل کسب و کار هستند. حساب کاربری شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت و وبلاگ از مهم‌ترین رسانه‌های مالکیت شخصی هستند.

 

بازاریابی دهان به دهان

«بازاریابی دهان به دهان یا شفاهی» (Word-of-mouth Marketing | WOMM) زمانی اتفاق می‌افتد که محصولات و خدمات کسب و کار به گفتگوهای طبیعی و روزانه مردم وارد می‌شود و در واقع مردم دلیلی برای حرف زدن در مورد برند شما دارند. به بیان دیگر بازاریابی دهان به دهان به‌معنی دادن دلیل به مردم برای حرف زدن در مورد کسب و کار است.

بازاریابی شفاهی یکی از موثرترین روش‌های بازاریابی است زیرا تمایل مردم به اعتماد کردن به نظرات یکدیگر بیشتر از اعتماد به برندها است. بر اساس یکی از مطالعاتی که Bright Local انجام داده، ۹۱ درصد مردم به‌صورت منظم یا نامنظم بررسی‌های آنلاین را مطالعه می‌کنند و ۸۴ درصد آن‌ها به بررسی‌ها و بازخوردهای آنلاین به اندازه توصیه‌های شخصی اعتماد دارند.

بازاریابی دهان به دهان یا شفاهی

مزایا و معایب بازاریابی دهان به دهان

در جدول زیر نگاهی گذرا به مزایا و معایب بازاریابی دهان به دهان داریم.

مزایامعایب
رشد آگاهی از برند و فروش بدون صرف هزینه برای تبلیغاتاثربخشی دشوار و غیر قابل کنترل
ایجاد جامعه پیرامون برند و محصولات و خدماتزمان‌بَر بودن
کمک به افزایش دارایی خاص برند

نکات مهم در استفاده از بازاریابی شفاهی

کانال های بازاریابی شفاهی که برای انجام درست آن نیاز به ایجاد دیدگاه مثبت در ذهن مشتریان بالقوه دارید، ممکن است دیرتر از دیگر کانال های بازاریابی نتیجه‌بخش باشند. اما با گذشت زمان همین که به مردم دلیل مثبتی بدهید که شما را در مکالمات روزمره خود وارد کنند، یعنی برگ برنده را پیدا کرده‌اید. در ادامه چند مورد از نکات مهم در استفاده از کانال بازاریابی دهان به دهان را بیان می‌کنیم.

  • مشتریان را ترغیب به تولید محتوای UGC کنید: محتوای تولیدی توسط کاربر درنهایت صداقت تولید می‌شود و می‌توانید از آن برای اعتمادسازی بیشتر مشتریان استفاده کنید. استفاده از هشتگ روش بسیار خوبی برای ترغیب مخاطبان به تولید محتوا در مورد محصولات و خدمات شماست.
استفاده از هشتگ برای تولید محتوای ugc
استفاده از هشتگ برای تولید محتوای UGC
  • از نظرسنجی و پرسشنامه برای دریافت بازخورد استفاده کنید: طبق آمارها ۷۹ درصد مردم به نتایج نظرسنجی‌ها و بررسی‌های آنلاین مانند توصیه‌های شخصی اعتماد می‌کنند.
  • سیستم امتیازدهی به محصولات را در وب‌سایت قرار دهید: بر اساس نوع کسب و کار می‌توانید امکان امتیاز دادن به محصولات و خدمات را در اختیار مشتریان قرار دهید.

اینفلوئنسر مارکتینگ

استفاده از اینفلوئنسرها به‌عنوان کانال بازاریابی به‌معنی به‌کارگیری افراد تأثیرگذار یا تولیدکنندگان محتوا برای رساندن پیام برند به گوش مخاطبانی است که ممکن است مخاطب هدف کسب و کار شما باشند. طبق آمارها ۸۹ درصد از بازاریابان بر این باور هستند که نرخ بازگشت سرمایه این کانال بازاریابی قابل‌مقایسه یا بالاتر از دیگر کانال های بازاریابی است.

پس از اجرای اینفلوئنسر مارکتینگ ترافیک ورودی وب‌سایت افزایش می‌یابد و اینفلوئنسر با کمک به افزایش آگاهی از برند، مخاطبان هدف کسب و کار را ترغیب به استفاده از خدمات و محصولات برند می‌کند. مردم به توصیه‌های افراد پرمخاطب و تأثیرگذار بیشتر از تبلیغات برند اعتماد می‌کنند. بنابراین بهتر است حتما استفاده از این کانال بازاریابی را مدنظر قرار دهید.

اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی را بر اساس تعداد دنبال‌کنندگان به چهار دسته اصلی طبقه‌بندی می‌کنند:

  • نانو اینفلوئنسرها: بین ۱۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ دنبال‌کننده
  • میکرو اینفلوئنسرها: بین ۱۰۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰۰ دنبال‌کننده
  • ماکرو اینفلوئنسرها: بین ۱۰۰۰۰۰ تا ۱ میلیون دنبال‌کننده
  • مگا اینفلوئنسرها: بالاتر از یک میلیون دنبال‌کننده
کانال بازاریابی اینفلوئنسر مارکتینگ

مزایا و معایب اینفلوئنسر مارکتینگ

اینفلوئنسر مارکتینگ هم مانند دیگر کانال های بازاریابی مزایا و معایبی دارد که در جدول زیر به آن‌ها پرداخته‌ایم:

مزایامعایب
کمک به افزایش آگاهی از برندنبود کنترل روی تمامی مراحل کمپین
غنی‌سازی استراتژی محتوادشواری اندازه‌گیری نتایج
ایجاد مخاطب راغب (لید) باکیفیتامکان همکاری با اینفلوئنسرهای نامناسب
مقرون‌به‌صرفه بودن

نکات مهم در استفاده از اینفلوئنسر مارکتینگ

اگر اینفلوئنسر مارکتینگ را به‌عنوان یکی از کانال‌های بازاریابی انتخاب کرده‌اید، حتما به نکات زیر توجه کنید:

  • همکاری با نانو و میکرو اینفلوئنسرها: این اینفلوئنسرها مخاطبان علاقه‌مندتر با «نرخ تعامل» (Engagement Rate) بیشتری دارند. طبق آمارها میزان تعامل نانو اینفلوئنسرها ۸ درصد است که در مقایسه با مگا اینفلوئنسرها با نرخ تعامل ۱٫۷ درصدی قابل‌توجه است.
  • انتخاب اینفلوئنسر درست: فردی را انتخاب کنید که با برند و نوع کسب و کار شما مرتبط باشد و با ارزش‌های آن هم‌خوانی داشته باشد. تعداد دنبال‌کنندگان نباید تنها معیار انتخاب فرد تأثیرگذار باشد.
  • دادن آزادی به اینفلوئنسر برای تولید محتوای خلاقانه: اینفلوئنسرها محتوای موردعلاقه مخاطبان خود را می‌شناسند پس تا جای امکان دست آن‌ها را برای تولید محتوا باز بگذارید و اجازه دهید خلاقانه عمل کنند.
  • تعیین واضح اهداف: قبل از شروع، اهداف کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ را در چارچوب SMART تعیین کنید و «شاخص‌های کلیدی عملکرد» (KPIs) را نیز به‌طور کامل پیگیری کنید.

 

بازاریابی پادکست

استفاده از پادکست به‌عنوان کانال بازاریابی این امکان را در اختیار برندها قرار می‌دهد که به افراد علاقه‌مند به موضوعات خاص دسترسی پیدا کنند. این کار از طریق تولید پادکست یا مشارکت در ساخت آن و حتی حمایت مالی قبل از ضبط فایل صوتی امکان‌پذیر است. تولید محتوای آموزشی در قالب پادکست، حضور به‌عنوان مهمان در پادکست‌های مرتبط با حوزه کسب و کار یا میزبانی پادکست‌های اثربخش در مورد برند یا خدمات و محصولات آن از موضوعات ساخت پادکست هستند.

پادکست یکی از کانال‌های بازاریابی روبه‌رشد از دیدگاه مخاطبان و هزینه تبلیغات است. به دو آمار جالب زیر توجه کنید:

  • هزینه تبلیغات در پادکست در سال ۲۰۲۳ با افزایش ۲۷ درصدی در ایالات متحده آمریکا همراه بوده است.
  • تا زمان نگارش این مقاله چیزی حدود ۸۵۰ هزار پادکست فعال در سراسر جهان وجود دارد.

علاوه بر ساخت پادکست، روش دیگری برای استفاده از پادکست به‌عنوان کانال بازاریابی وجود دارد و آن حمایت مالی از پادکست است. مخاطب این پادکست از طریق تبلیغات درون پادکست آشنا می‌شود یا شناخت برند با محتوای پادکست هماهنگ است.

استفاده از پادکست به عنوان یکی از کانال های بازاریابی

روش دیگر برای استفاده از پادکست به‌عنوان کانال بازاریابی تولید پادکست‌های سریالی است. این پادکست‌ها به‌ندرت مورد استقبال قرار می‌گیرند و تمرکز آن‌ها روی بیان تجربیات خاص از طریق محتوای به‌شدت هدف‌گذاری شده است. با این روش برند همکاری‌های مثبت دریافت می‌کند، متمایز می‌شود و به مخاطبان دلیلی برای برگشتن به وب‌سایت می‌دهد.

مزایا و معایب استفاده از پادکست به عنوان کانال بازاریابی

ببینیم مزایا و معایب این کانال بازاریابی چیست. به جدول زیر توجه کنید:

مزایا معایب
ایجاد آگاهی از برندنیازمند به منابع بسیار (هزینه، نیروی انسانی و زمان)
سرگرم کردن مخاطب و ایجاد اعتبارنبود کنترل روی نتیجه کار
کمک به ایجاد وفاداری از برند و نگهداری مشتریان
امکان استفاده از محتوای صوتی در قالب متن، ویدیو و غیره
هدف‌گذاری بسیار دقیق روی مشتریان
امکان انتشار در چند پلتفرم

نکات تکمیلی ساخت پادکست

در استفاده از پادکست به‌عنوان یکی از کانال های بازاریابی حتما موارد زیر را مدنظر قرار دهید:

  • ایجاد صفحه فرود برای پادکست‌ها: صفحه فرود پادکست‌های منتشر شده باید دارای عنوان و توضیح دقیق و لینک‌هایی به دیگر قسمت‌ها باشد.
  • انتشار ۳ تا ۵ قسمت در زمان شروع: شنوندگان بعد از گوش دادن به یک قسمت تمایل دارند قسمت‌های بعدی را نیز بشوند. بنابراین همیشه چند قسمت منتشر شده داشته باشید و فواصل زمانی میان قسمت‌ها را نیز تا جای امکان کوتاه کنید.
  • ترویج پادکست: افراد متخصص و صاحب‌نظر در حوزه تخصصی کسب و کار را به‌عنوان مهمان دعوت کنید و از آن‌ها بخواهید پادکست شما را در کانال های بازاریابی خود به دیگران معرفی کنند.
  • استفاده از کلمه کلیدی در عنوان و توضیحات پادکست: این کار به افزایش ترافیک طبیعی پادکست از طرف صفحه نتایج موتور جستجو کمک بسیاری می‌کند.

 

ویدیو مارکتینگ

همانطور که از احتمالا حدس می‌زنید کانال بازاریابی ویدیو مارکتینگ از ویدیو برای دسترسی به مخاطب هدف استفاده می‌کند. این محتوای ویدیویی می‌تواند ویدیوی آموزشی، ویدیوی مقایسه و بررسی یا از ویدیوهای سرگرم‌کننده باشد. اگر قصد شما افزایش نرخ تبدیل، بهبود نرخ بازگشت سرمایه (ROI) و برقراری تعامل سازنده با مشتریان است، بازاریابی ویدیویی بهترین کانال بازاریابی برای کسب و کار شما است.

تولید ویدیو در شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت و همچنین تبلیغ‌های ویدیویی با افزایش آگاهی از برند و ایجاد تأثیر مثبت اولیه، رابطه محکمی با مخاطب هدف ایجاد می‌کند. بیایید نگاهی به دو آمار جالب در این زمینه بیندازیم:

  • گوگل می‌گوید ۷۰ درصد از بازدیدکنندگان پس از دیدن فعالیت برندها در یوتیوب، از آن خرید می‌کنند.
  • ۹۶ درصد از مردم برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد محصول یا خدمتی خاص ویدیوهای توضیحی را تماشا می‌‌کنند.
کانال بازاریابی ویدیو مارکتینگ

اساسا ویدیو مارکتینگ بر اساس دو موضوع اصلی انجام می‌شود:

  1. استفاده از ویدیو به‌جای متن و تصویر برای سرگرم‌کردن مخاطب: ویدیو به‌دلیل تعامل بالایی که مخاطبان با آن برقرار می‌کنند، به‌عنوان روش بازاریابی جداگانه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  2. استفاده از پلتفرم‌های مبتنی بر ویدیو مثل یوتیوب و تیک‌تاک: این پلتفرم‌ها آنقدر مخاطب دارند که حضور بسیاری از برندها برای تولید ویدیو در آن‌ها منطقی باشد.

مزایا و معایب استفاده از ویدیو به عنوان کانال بازاریابی

بازاریابی ویدیویی هم مثل دیگر کانال های بازاریابی مزایا و معایبی دارد که در جدول زیر آن‌ها را بیان کرده‌ایم.

مزایامعایب
کمک به توضیح بهتر ویژگی‌های محصول و موضوعات پیچیدهدشواری و زمان‌بَر بودن تولید ویدیو
جذابیت بیشتر نسبت به محتوای متنی و کمک به جلب نظر بیشتر مخاطبانسخت بودن ویرایش محتوای ویدیویی در مقایسه با محتوای متنی
امکان هدف‌گذاری مجدد محتوای ویدیویی و انتشار آن در پلتفرم‌های مختلف

نکات تکمیلی استفاده از ویدیو مارکتینگ

برای این‌که بهترین نتایج را از ویدیو مارکتینگ بگیرید، حتما نکات زیر را مدنظر قرار دهید:

  • پوشش دادن یک موضوع مشخص در هر ویدیو: با این کار مدت زمان ویدیو تا جای امکان کوتاه می‌شود. سعی کنید آن را زیر ۵ دقیقه نگه دارید و اگر موضوع ویدیو بسیار جامع است، ویدیو‌های سریالی برای آن بسازید.
  • استفاده از فراخوان به اقدام: حتما با استفاده از CTA بازدیدکنندگان را به انجام قدم بعدی ترغیب کنید.
  • اجتناب از تولید ویدیوهای بسیار تبلیغی: با فراهم کردن اطلاعات کاربردی تلاش کنید بازدیدکنندگان را به مراحل پایانی قیف فروش هدایت کنید.
  • اشتراک‌گذاری محتوای تولیدی توسط کاربر: ویدیوی تولیدی توسط مشتریان در حال استفاده از محصولات و خدمات شما یا ویدیو‌های نظرسنجی برای گرفتن تایید اجتماعی بسیار موثر هستند.

 

افیلیت مارکتینگ

«افیلیت مارکتینگ یا بازاریابی همکاری در فروش» (Affiliate Marketing) زمانی اتفاق می‌افتد که مردم محصولات و خدمات برند را در ازای دریافت کارمزد (کمیسیون) تبلیغ و ترویج می‌کنند. در این روش بازاریابی طرف تبلیغ‌کننده اصطلاحاً «ناشر یا همکار» (Affiliate) و کسب و کار طرف مقابل «خرده‌فروش» (Merchant) نامیده می‌شود. به‌طور معمول همیشه یک طرف واسطه میان این دو وجود دارد که او را شبکه می‌نامیم. کارمزد (کمیسیون) معمولاً درصدی از قیمت فروش است اما می‌تواند مقدار ثابتی نیز داشته باشد

مزایا و معایب افیلیت مارکتینگ به عنوان کانال بازاریابی

در جدول زیر نگاهی به مزایا و معایب افیلیت مارکتینگ خواهیم داشت.

مزایامعایب
ریسک پایینامکان آسیب به کسب و کار در صورت مشارکت با همکار فروش نامناسب
موانع ورود کمنبود کنترل یا کنترل بسیار کم روی نحوه ارائه محصولات توسط همکاران فروش
کم بودن هزینه‌های پیشِ‌رو بسته به عملکرد برنامه افیلیتامکان فریب خوردن توسط همکاران فروش
راحتی استفاده از کانال به‌دلیل وجود شبکه‌های افیلیت
منبعی برای دریافت ترافیک باکیفیت
تبدیل اینترنت به فضایی بهتر و تمایل همه به حمایت از همکاران فروش

نکات تکمیلی استفاده از کانال بازاریابی افیلیت مارکتینگ

بازاریابی معارفه‌ای یکی از کانال های بازاریابی بسیار پرسود برای کسب و کارهای مختلف است اما باید آن را به‌صورت اصولی انجام دهید. در فهرست زیر چند نکته مهم برای این روش آورده‌ایم:

  • انتخاب محصولات درست: محصولاتی را در کانال بازاریابی معارفه‌ای وارد کنید که میزان سفارش بالایی دارند زیرا این محصولات برای همکار فروش پرسودتر هستند.
  • تحلیل برنامه‌های افیلیت کسب و کار رقیب: این کار به شما در ایجاد برنامه‌ای رقابتی برای جذب همکاران فروش پرمخاطب کمک بسیاری می‌کند.
  • تعیین اهداف: با تعیین دقیق هدف‌ها می‌توانید عملکرد برنامه افیلیت را به‌خوبی دنبال کنید و در صورت نیاز ساختار کارمزد و دیگر موارد را مجدداً تنظیم کنید.

 

بازاریابی با پوش نوتیفیکیشن

«پوش نوتیفیکیشن‌ یا اعلان لحظه‌ای» (Push Notification) یکی از موثرترین کانال‌های بازاریابی برای افزایش نرخ تبدیل است. این پیام‌های کوتاه بر روی کامپیوتر و موبایل برای کاربران ارسال می‌شوند و طبق آمارها نرخ تبدیل آن‌ها چیزی حدود ۱٫۲ درصد است که در مقایسه با نرخ تبدیل ۰٫۴۸ درصد ایمیل مارکتینگ و ۰٫۴۵ درصد اس ام اس مارکتینگ بسیار قابل‌توجه است.

پوش نوتیفکیشن به عنوان کانال بازاریابی
نمونه پوش نوتیفیکیشن فیدیبو

استفاده از این تکنیک شامل استفاده از نوتیفیکیشن مرورگر برای ارسال یادآوری‌هایی مثل یادآورهای فروش یا یادآور وضعیت سفارش است. به‌طور کلی دو نوع پوش نوتیفیکیشن وجود دارد:

  • پوش نوتیفیکیشن موبایل: این نوع از اعلان‌های سریع از طرف اپلیکیشن‌های همراه به تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها ارسال می‌شوند و نرخ بازگشت به برنامه را به‌‌شکل چشم‌گیری زیاد می‌کنند.
  • پوش نوتیفیکیشن مرورگر یا وب: در این حالت خود کاربر به مرورگر اجازه می‌دهد تا پوش نوتیفیکیشن‌های وب از طریق کادرهای درون مرورگر برای او ارسال شود. این نوتیفیکیشن‌ها برای کمپین‌های «ریتارگتینگ» موثر هستند.
استفاده از پوش نوتیفیکیشن مرورگر به عنوان یکی از کانال های بازاریابی
پوش نوتیفیکیشن مرورگر

مزایا و معایب استفاده از پوش نوتیفیکشن

در جدول زیر به چند مورد از مزایا و معایب تبلیغات پوش نوتیفیکیشن اشاره می‌کنیم.

مزایامعایب
نصب و تنظیم آسانشباهت با تبلیغات pop-up
عضویت آسان کاربران تنها با چند کلیکمحدودیت تعداد کلمات
عدم نیاز به دریافت اطلاعات شخصی کاربرانامکان مسدود کردن اعلان‌های لحظه‌ای توسط بسیاری از کاربران
نرخ تعامل و تبدیل بسیار بالا

نکات تکمیلی استفاده از پوش نوتیفیکیشن

در ادامه نگاهی به چند مورد از مهم‌ترین نکات استفاده از پوش نوتیفیکیشن به‌عنوان کانال بازاریابی اشاره می‌کنیم.

  • پیام را شخصی‌سازی کنید: از فعالیت‌های قبلی در اپلیکیشن یا وب‌سایت کاربر برای ارسال پیام‌های هدفمند و شخصی استفاده کنید.
  • پیام را جذاب نگه دارید: حتما از تصاویر باکیفیت، ویدیوها و آیکون‌ها برای افزایش نرخ کلیک استفاده کنید.
  • بهترین زمان‌های ارسال را انتخاب کنید: نوتیفیکیشن را در زمان‌هایی ارسال کنید که بیشترین احتمال خوانده شدن آن‌ها توسط کاربران وجود دارد.
  • ابتدا ارسال پیام‌ها را به‌صورت آزمایشی انجام دهید: استفاده از تست‌های A/B برای دیدن نوع پاسخ و واکنش دریافت‌کنندگان به پیام‌های مختلف باعث می‌شود نقاط قوت و ضعف پیام را بهتر تشخیص دهید.

 

اس ام اس مارکتینگ

اس ام اس یا پیام متنی یکی دیگر متداول‌ترین کانال های بازاریابی است که در آن‌ها ترویج برند را از طریق پیامک انجام می‌دهیم. طبق آمارها میزان پاسخ دادن کاربران به پیامک‌ها ۲۰۹ درصد بیشتر از پاسخ دادن به ایمیل یا تماس تلفنی است. این موضوع اس ام اس مارکتینگ را به یکی از اصلی‌ترین کانال‌های بازاریابی تبدیل می‌کند. نقطه قوت بازاریابی پیامکی در مقایسه با بعضی از کانال‌های بازاریابی امکان دسترسی سریع و مستقیم و شخصی به مشتریان است.

با استفاده از اس ام اس مارکتینگ می‌توانید در آزادی کامل هر زمان و مکانی که خواستید با مشتریان هدف کسب و کار ارتباط برقرار کنید. استفاده از پیامک برای تبلیغات همچنین کمک می‌کند رابطه عمیق‌تری با مشتریان ایجاد کنید چرا که مشتریان ارسال پیام‌های شخصی را به‌نوعی نشانه اهمیت قائل شدن برند نسبت به خود می‌دانند.

برندها با ارسال پیامک‌های «تعاملی» (Transactional) برای ارسال به‌روزرسانی‌های مهم در ارتباط با تایید سفارش و کد رهگیری مرسوله نیز ارتباط خود را با مشتریان حفظ می‌کنند.

مزایا و معایب اس ام اس مارکتینگ

اس ام اس مارکتینگ همان‌قدر که می‌تواند برای بهبود اوضاع کسب و کار مفید و کمک‌کننده باشد، به‌همان میزان هم می‌تواند باعث آزردگی مشتریان شود و باید با احتیاط از آن استفاده کرد. در جدول زیر چند مورد از مهم‌ترین مزایا و معایب این کانال بازاریابی را بیان کرده‌ایم.

مزایامعایب
نرخ و تعامل باز کردن بالامحدودیت تعداد کلمات
امکان شخصی‌سازی پیامک‌هانیازمند کنترل دائم کانال
مقرون‌به‌صرفه بودندشواری دریافت اطلاعات تماس مشتریان
مبتنی بر کسب اجازه از دریافت‌کننده

نکات تکمیلی اس ام اس مارکتینگ

در ادامه به چند نکته تکمیلی در مورد استفاده از اس ام اس مارکتینگ می‌پردازیم.

  • اجازه بگیرید: همیشه قبل از ارسال پیامک‌های ترویجی از دریافت‌کننده پیام کسب اجازه کنید.
  • از ابزارهای خودکارسازی پیامک استفاده کنید: با استفاده از این ابزارها می‌توانید فرایند ارسال پیامک را خودکار و پیام‌های شخصی برای مخاطبان ارسال کنید.
  • دقت عمل داشته باشید: متن پیامک را مختصر و مفید نگه دارید و همیشه چند الگوی پیامکی برای صرفه‌جویی در زمان استفاده داشته باشید.
  • نتایج را اندازه‌گیری کنید: نرخ کلیک، انصراف از عضویت، نرخ پرش و فروش را به‌طور دائم اندازه‌گیری کنید. از این دیدگاه‌ها برای افزایش «نرخ بازگشت سرمایه» (ROI) ارسال پیام‌ها به‌صورت خودکار استفاده کنید.

 

تفاوت کانال بازاریابی و کانال توزیع

برای اینکه درک درستی از اهداف و کاربرد کانال بازاریابی داشته باشیم، نیاز است فرایند توزیع محصولات و خدمات را بشناسیم. یکی از بخش‌های استراتژی بازاریابی که ارتباط تنگاتنگی با کانال بازاریابی دارد، کانال توزیع است. «کانال توزیع» (Distribution Channels) به مسیری گفته می‌شود که محصولات و خدمات یک برند برای رسیدن به مشتری نهایی طی می‌کنند.

تفاوت کانال توزیع و کانال بازاریابی

کانال‌های توزیع در واقع زنجیره‌ای از کسب و کارها هستند که در فرایند انتقال محصول به مشتری نهایی درگیر هستند. فعالیت کانال بازاریابی و کانال توزیع همسو با یکدیگر است و در واقع بدون کانال توزیع، کانال بازاریابی معنا و مفهومی ندارد.

معرفی کاپریلا به عنوان اولین سیستم تبلیغات هدفمند کلیدواژه ای ایران

کاپریلا چیست

استفاده از تبلیغات هدفمند در تبلیغات آنلاین روشی بسیار مؤثر برای جذب لید یا مخاطب راغب است. به کمک این نوع از تبلیغات می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی را بر اساس ویژگی‌های مشترک مخاطبان هدف سازماندهی کرد و کمپین‌های تبلیغاتی را کاملاُ مرتبط با ویژگی‌های شخصی، رفتار و علاقه‌مندی‌های مخاطب ایجاد کرد. این امر در نهایت سبب افزایش نرخ تبدیل و فروش خواهد شد.

می‌توان «کاپریلا» را به عنوان یکی از پلتفرم‌های برتر برای تبلیغات آنلاین هدفمند معرفی کرد. کاپریلا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، بهترین و مرتبط‌ترین تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای را با توجه به کمپین‌های فعال کسب و کار به کاربران نمایش می‌دهد. این پلتفرم با شبکه‌ای گسترده از ناشران برای انتشار تبلیغات کلیکی و اجاره‌ای همکاری می‌کند. با توجه به این‌که شبکه کاپریلا بیشتر متمرکز بر وب‌سایت‌های بزرگ دانشجویی، آموزشی و عمومی کشور بوده و قشر جوان و دانشجوی کشور، بهره‌گیری مناسبی از اینترنت دارند، با استفاده از تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای می‌توان تمرکز را روی این قشر معطوف کرد و در صورت انتشار تبلیغات هدفمند در شبکه نسبتاً بزرگ ناشران همکار کاپریلا، امکان هدف‌گذاری شبکه متمرکزی از دانشجویان و کاربران جوان علاقه‌مند به اینترنت برای کسب و کارها فراهم می‌شود.

علاوه بر این، سیستم آماری کاپریلا با بهره‌گیری از سیستم آمارگیری مبتنی بر گوگل آنالیتیکس، در تشخیص کلیک‌های صحیح و غیرتکراری دقت بسیار زیادی دارد.

خدمات کاپریلا در دو بخش «ناشر» و «تبلیغ‌دهنده» به کاربران ارائه می‌شود. نمونه‌ای از این تبلیغات را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که مجموعه بنرهای تبلیغاتی با اندازه و حجم کم را شامل می‌شود. این بنرها، به طور کامل با موضوع نوشته شده در وبلاگ – در اینجا «مقاله و منبع در مورد دیجیتال مارکتینگ» ـ مرتبط است.

بنر کاپریلا - مقاله و منبع در مورد دیجیتال مارکتینگ

بخش دوم این پلتفرم در قالب «تبلیغ‌دهنده» امکان معرفی کسب‌وکار به دیگران را برای شما فراهم می‌کند. از مزایای دیگر این روش تبلیغات می‌توان به نرخ تبدیل بالای آن اشاره کرد، چراکه این تبلیغات فقط به مخاطبان هدف نمایش داده می‌شوند و در نتیجه، افراد بیشتری به استفاده از محصولات و خدمات کسب‌وکار شما ترغیب می‌شوند.

معرفی نشریلا به عنوان پلتفرم عالی جهت رپورتاژ آگهی، انتشار بررسی محصول و معرفی خدمات

معرفی نشریلا

استفاده از رپورتاژ آگهی یکی از روش‌های تبلیغات آنلاین برای معرفی محصولات و خدمات به مشتریان به شمار می‌رود. رپورتاژ آگهی اگر به شکلی صحیح و متناسب با لحن هر رسانه نوشته شود تأثیرگذار است و رعایت تمام اصول و معیارهای انتشار رپورتاژ آگهی مناسب به صرف هزینه و زمان زیادی نیاز دارد. به همین دلیل، بهتر است برای انتشار رپورتاژ آگهی از پلتفرمی مانند پلتفرم «نشریلا» استفاده کنید که محتوای مناسب رپورتاژ آگهی را با هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه تولید و منتشر می‌کند. نشریلا با استفاده از مطالب تخصصی، برای انتشار بررسی محصولات یا معرفی خدمات نیز به شما کمک می‌کند.

وظایف کانال های بازاریابی

تا این قسمت از مطلب با نحوه انتخاب کانال های بازاریابی و انواع مختلف آن‌ها آشنا شدیم و آموختیم که انتخاب کانال بازاریابی درست چقدر در ایجاد ارتباط سازنده با مخاطبان تأثیر دارد. در این قسمت چند مورد از مهم‌ترین وظایف کانال‌های بازاریابی را بررسی می‌کنیم. این وظایف در فهرست زیر آورده شده‌اند.

  • جمع‌آوری اطلاعات بازار
  • کمک به توزیع محصولات و خدمات
  • ترویج محصولات و خدمات
  • مدیریت تعامل با مشتریان
  • کمک به برآورد فهرست موجودی
  • کاهش ریسک

در ادامه در مورد هریک از این موارد توضیح می‌دهیم.

جمع‌آوری اطلاعات بازار

کانال های بازاریابی علاوه بر توزیع و انتشار اطلاعات، وظیفه جمع‌آوری داده‌های مربوط به مخاطب هدف را نیز برعهده دارند. این داده‌های جمع‌آوری شده ممکن است جزییاتی در مورد موقعیت مکانی، جایگاه شغلی و نحوه تعامل آن‌ها با برند در کانال بازاریابی باشد. هرچه در مورد بازار هدف اطلاعات بیشتری داشته باشید، بهتر می‌توانید با تولید محتوای مرتبط توجه مخاطبان را به برند خود جلب کنید.

جمع آوری اطلاعات بازار از طریق کانال های بازاریابی

برای مثال اگر بتوانید از طریق کانال‌های بازاریابی تشخیص دهید مخاطبان هدف شما بیشتر در تهران ساکن هستند، می‌توانید محتوایی تولید کنید که با سبک زندگی و نیازهای آن‌ها هم‌خوانی داشته باشد. در‌صورت شناخت بیشتر مخاطب هدف، می‌توانید پرسونای خریدار دقیق‌تری بسازید و با توجه به آن محتوای بسیار هدفمند برای هر بخش از مخاطبان تولید کنید.

 

کمک به توزیع محصولات و خدمات

وجود رقابت جدی میان کسب و کارهای رقیب مختلف، در معرض دید قرار دادن محصولات و خدمات برند را دشوار می‌کند. کانال های بازاریابی کلید برقراری ارتباط با مردم و قرار دادن محصولات و خدمات در معرض دید کسانی است که بیشترین نیاز را به آن دارند.

برای مثال فردی که واقعاً به محصول یا خدمت شما نیاز دارد ممکن است هرگز وب‌سایت شما را پیدا نکند اما در شبکه‌های اجتماعی در زمان اسکرول کردن روی محتوای فید اینستاگرام خود با محصولات و خدمات شما برخورد کند.

تعیین درست کانال های بازاریابی راهی برای اشتراک‌گذاری محصولات با مشتریان جدید فراهم می‌کند و مشتریان فعلی را نیز به‌روز نگه می‌دارد. با این کار پایگاه مشتریان قدرتمندتری دارید و مشتریان را از تمامی کانال‌های مختلف به خود جذب می‌کنید. به‌علاوه، برندها می‌توانند از طریق کانال‌های بازاریابی وفاداری به برند را در میان مشتریان فعلی افزایش دهد و آن‌ها را به حامیان پروپاقرص برند تبدیل کند.

ترویج محصولات و خدمات

کانال‌های بازاریابی علاوه بر کمک به توزیع بهتر محصولات و خدمات، به ترویج آن‌ها نیز بسیار کمک می‌کنند. می‌توانید از طریق کانال‌های بازاریابی محصولات و خدمات خود را به خریداران بالقوه جدید معرفی کنید و همزمان روی مزایای برند در مقایسه با برندهای رقیب مانور دهید.

ترویج محصولات و خدمات با استفاده از کانال های بازاریابی

این گام یکی از بخش‌های بسیار مهم در چرخه فروش است زیرا در آن مشتریان گزینه‌های خود را ارزیابی می‌کنند و تصمیم نهایی را می‌گیرند. بسیاری از مشتریان از کانال‌های بازاریابی برای تحقیق و بررسی محصولات استفاده می‌کنند. بنابراین هرچه بیشتر در کانال‌های بازاریابی مختلف به چشم مشتریان بیایید، احتمال انتخاب شما توسط او بیشتر است.

مدیریت تعامل با مشتریان

بقای هر کسب و کاری بستگی به میزان تعامل او با مشتریان دارد. در بازاریابی امروز برندها نمی‌توانند فقط به سفارش گرفتن از مشتریان اکتفا کرده و پس از آن سریع با آن‌ها قطع ارتباط کنند. کانال‌های بازاریابی به برندها کمک می‌کنند مشتریان و خریداران را از طریق ایمیل‌ها یا پیام‌های متنی تعاملی در مورد جزییات تحویل مرسوله و مدیریت تراکنش‌ها به‌روز نگه دارند.

برای مثال مراحل پرداخت و دریافت مرسوله توسط خدمات مشتریان در مرحله پیش و پس از خرید از طریق کانال‌های بازاریابی امکان‌پذیر می‌شود. مدیریت تعاملات با مشتریان از طریق کانال‌های بازاریابی باعث می‌شود مشتریان به برند اعتماد کرده و با تعامل بیشتر با برند و هم‌خوانی ارزش‌های آن با انتظارات مشتریان احساس راحتی بیشتری در استفاده از خدمات و محصولات برند داشته باشند. طبق آمارها ایمیل‌های تعاملی نرخ کلیک سه برابر بالاتری در مقایسه با ایمیل‌های غیرتعاملی دارند.

 

کمک به برآورد فهرست موجودی

مشتریان مختلف از محل‌های مختلفی خرید می‌کنند. برای مثال خیلی از مشتریان از همان ابتدای کار به وب‌سایت فروشگاه‌های اینترنتی مراجعه می‌کنند در حالی‌که بعضی دیگر ترجیح می‌دهند از طریق جستجو در شبکه‌های اجتماعی یا کانال های بازاریابی در تلگرام خرید خود را انجام دهند. کانال های بازاریابی به شما کمک می‌کنند محصولات و خدمات خود را در محل‌های مختلف معرفی و تبلیغ کنید و موجودی انبار را در بخش‌های مختلف مدیریت و تقسیم‌بندی کنید.

مدیریت موجودی انبار با کمک کانال های بازاریابی

برای مثال فرض کنید یکی از مشتریان کالایی را از طریق اینستاگرام، تبلیغ گوگل یا کانال تلگرام خریداری می‌کند. بسته به کانالی که از آن برای ترویج کالا جالب‌ترین نکته در مورد کانال‌های بازاریابی آن است که آن‌ها بخش دشوار کار را برای شما انجام می‌دهند و حتی می‌توانید با پیگیری موجود انبار به‌راحتی با افزودن برچسب ناموجود به محصولات، موجودی انبار را در صورت لزوم به‌روزرسانی کنید.

طبق آمارها ۷۶ درصد از مشتریان بر این باورند که در زمان انتخاب یک برند، سهولت و راحتی خرید اولین نکته‌ای است که به آن توجه می‌کنند. با حضور درست در کانال‌های بازاریابی مختلف هم مشتریان برند شما را راحت‌تر پیدا می‌کنند و هم شما مدیریت موجودی انبار را به‌صورت موثرتری انجام می‌دهید.

 

تقسیم ریسک

فعالیت در چند کانال بازاریابی ریسک بازاریابی در یک کانال به‌خصوص را کاهش می‌دهد. برای مثال اگر تنها به فروش از طریق وب‌سایت اکتفا کنید و گوگل ناگهان با به‌روزرسانی جدید جریان ترافیک طبیعی وب‌سایت را کاهش دهد برگرداندن اوضاع به حالت قبل بسیار زمان‌بَر خواهد بود.

کانال های بازاریابی مختلف با تقسیم خطر ناکامی برند در چند پلتفرم مختلف و دادن دسترسی بیشتر به مشتریان، چندین منبع مختلف را برای خرید برای برند فراهم می‌کند. البته این موضوع به این معنا نیست که باید در تمام کانال‌های بازاریابی فعالیت کنید، بلکه به این معناست که با انتخاب کانال های بازاریابی متناسب با برند می‌توانید جریان ترافیک، تبدیل و فروش را به‌صورت مداوم حفظ کنید.

تقسیم ریسک با استفاده از کانال های بازاریابی

نکات تکمیلی استفاده از کانال های بازاریابی

تا این قسمت از مطلب با انواع کانال های بازاریابی و مزایا و معایب آن‌ها آشنا شدیم و نحوه انتخاب کانال بازاریابی مناسب را نیز بررسی کردیم. اگر تا این قسمت از مطلب کانال بازاریابی کسب و کار خود را انتخاب کرده‌اید، چند توصیه تکمیلی زیر را نیز حتماً مدنظر قرار دهید.

  1. از بسترهای مدیریت خدمات مشتری استفاده کنید.
  2. با ساخت پرسونای خریدار کانال بازاریابی را در مسیر درست هدایت کنید.
  3. از انواع پرسشنامه‌ها و نظرسنجی‌ها استفاده کنید.
  4. میکرومارکتینگ را امتحان کنید.

در ادامه بررسی می‌کنیم هریک از این موارد چرا انقدر اهمیت دارند.

استفاده از بسترهای مدیریت ارتباط با مشتری

نرم‌افزارهای «مدیریت ارتباط با مشتری» (CRM) اغلب اوقات تاریخچه‌های فروش، اطلاعات دموگرافیک مشتری، الگوهایی برای ارسال ایمیل‌های انبوه و نمودارهایی از نرخ‌های تبدیل ارائه می‌کنند. این اطلاعات به تیم بازاریابی در تشخیص کانال های بازاریابی مناسب کمک بسیاری می‌کند.

ایجاد پرسونای خریدار و هدایت کانال های بازاریابی بر اساس آن

پرسونای خریدار نمایی از پایگاه مشتریان هدف کسب و کار شما در اختیارتان قرار می‌دهد. پرسونای خریدار با دارا بودن ویژگی‌های مردم‌شناسی جامعی مثل سن، جنسیت، نژاد، میزان درآمد، وضعیت تاهل، سِمت و عنوان شغلی و درنهایت دیدگاه مشتری در برابر موضوعات روز به شما کمک می‌کند بهتر بتوانید کانال‌های بازاریابی را که مشتری ایده‌آل شما در آن حضور دارد، تشخیص دهید. درنتیجه تصمیم‌گیری برای هزینه صرف بودجه آسان‌تر و واقع‌بینانه‌تر می‌شود.

تعیین پرسونای خریدار

استفاده از پرسشنامه

همان‌طور که در بخش کانال بازاریابی دهان به دهان گفتیم، مشتریان به نظرات و پیشنهادات دوستان و اعضای خانواده بیشتر از هر روش بازاریابی اعتماد دارند. از همین موضوع می‌توان نتیجه گرفت بررسی‌ها و بازخوردهای آنلاین می‌توانند نقش بسیار مهمی در قانع کردن مخاطبان برای استفاده از خدمات و محصولات یک برند ایفا کنند.

بنابراین با درخواست ارائه بازخورد از مشتریان ثابت می‌توانید آن را با مشتریان بالقوه به اشتراک بگذارید و آن‌ها را نیز ترغیب به استفاده از محصولات و خدمات برند کنید.

استفاده از میکرومارکتینگ

تبلیغات تلویزیونی و رادیویی یا حتی بنرهای تبلیغات دیجیتال توسط بسیاری از مردم دیده می‌شوند اما به‌ندرت گروه اصلی مخاطبان هدف را به خرید ترغیب می‌کنند. استفاده از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ این ضعف را پوشش می‌دهد و به شما کمک می‌کند با برگزاری کمپین‌های کوچک‌تر و در عین حال هدفمندتر، پیام برند را به گوش کسانی برسانید که واقعاً به محصولات و خدمات شما نیاز دارند.

این کمپین‌ها که اصطلاحاً کمپین‌های «میکرومارکتینگ» (Micromarketing) نامیده می‌شوند، برای استارتاپ‌های نوپا مقرون‌به‌صرفه‌تر هستند و اگرچه به تعداد کمتری از افراد نسبت به کمپین‌های سنتی بازاریابی دسترسی پیدا می‌کنید اما با هدف‌گیری دقیق روی مخاطبان هدف واقعی شانس انجام تبدیل توسط مشتریان را افزایش می‌دهید.

 

اهمیت کانال های بازاریابی

در تعریف کانال های بازاریابی گفتیم این کانال‌ها در واقع شریان ارتباطی برند و مخاطب هدف هستند. کانال‌های بازاریابی رد و بدل کردن اطلاعات بین برند و خریداران آن را امکان‌پذیر می‌کنند و با کمک به برقراری ارتباط با افرادِ بیشتر، به افزایش آگاهی از برند نسبت به محصولات و خدمات کمک می‌کنند. در فهرست زیر مهم‌ترین دلایل اهمیت کانال‌های بازاریابی آورده شده است.

  • کمک به توزیع بهتر محصولات و خدمات با تشخیص کانال بازاریابی درست
  • اطمینان از پیام‌رسانی و دسترسی به مخاطب واقعی کسب و کار
  • صرفه‌جویی در زمان و هزینه
  • افزایش تعداد مشتریان

در ادامه توضیح می‌دهیم چگونه می‌توانید کانال بازاریابی مناسب را انتخاب کنید.

جمع‌بندی

کانال های بازاریابی پل‌های ارتباطی کسب و کارها با مخاطب هدف هستند و برندها از طریق آن‌ها ضمن برقراری ارتباط با مخاطبان هدف، محصولات و خدمات خود را به آن‌ها معرفی می‌کنند. کانال‌های بازاریابی نیاز است با توجه به اهداف بازاریابی و نوع و محل حضور مخاطب هدف انتخاب شوند. این کانال‌ها امکان دسترسی به مشتریان را از طریق رسانه‌های مختلفی مثل ایمیل، اینترنت، تلویزیون، رادیو، بیلبوردها، نمایشگاه‌های تجاری، پیام‌های متنی و غیره فراهم می‌کنند و در انواع رایگان، پولی، دیجیتال و سنتی وجود دارند و کسب و کارها باید به فراخور نیاز خود از آن‌ها استفاده کنند.

سوالات متداول در مورد کانال های بازاریابی

در این مطلب از «مجله فرادرس» با تعریف کانال های بازاریابی، اهمیت و وظایف آن‌ها آشنا شدیم و یاد گرفتیم کانال های بازاریابی چه انواعی دارند و مهم‌ترین کانال‌های بازاریابی دیجیتال و سنتی و مزایا و معایب آن‌ها چیست. در ادامه به چند سوال متداول در مورد کانال های بازاریابی پاسخ می‌دهیم.

چرا باید از کانال های بازاریابی استفاده کنیم؟

ارتباط مشتریان و برندها از طریق کانال های بازاریابی شکل می‌گیرد. در واقع کسب و کارها از طریق کانال های بازاریابی محصولات و خدمات خود را به بازار هدف معرفی می‌کنند. ازجمله مهم‌ترین دلایل اهمیت کانال‌های بازاریابی می‌توان به کمک به توزیع بهتر محصولات و خدمات با تشخیص کانال بازاریابی درست، اطمینان از پیام‌رسانی و دسترسی به مخاطب واقعی کسب و کار، صرفه‌جویی در زمان و هزینه و افزایش تعداد مشتریان اشاره کرد.

چگونه باید کانال های بازاریابی مناسب را انتخاب کنیم؟

روش‌های زیادی برای برقراری ارتباط با مخاطب هدف ایجاد شده‌اند و به تعداد این روش‌ها کانال بازاریابی وجود دارد. انتخاب کانال بازاریابی درست خصوصاً در زمانی که بودجه و منابع کمی داریم و در ابتدای مسیر بازاریابی هستیم، می‌تواند به یکی از چالش‌های اصلی کسب و کار تبدیل شود. مراحل انتخاب کانال بازاریابی درست عبارتند از: تعریف اهداف بازاریابی، تجزیه و تحلیل بازار، بررسی عملکرد کسب و کارهای رقیب، مصاحبه با مشتریان، برنامه‌ریزی برای بودجه بازاریابی و بازاریابی در چند کانال بازاریابی.

کانال بازاریابی و کانال توزیع چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

«کانال توزیع» (Distribution Channel) به مسیری گفته می‌شود که محصولات و خدمات برند برای رسیدن به مشتری نهایی طی می‌کنند. کانال‌های توزیع در واقع زنجیره‌ای از کسب و کارها هستند که در فرایند انتقال محصول به مشتری نهایی درگیر هستند. فعالیت کانال بازاریابی و کانال توزیع همسو با یکدیگر است و در واقع بدون کانال توزیع، کانال بازاریابی معنا و مفهومی ندارد.

بر اساس رای ۱۳ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
CoScheduleAhrefs blogsendpulsecourseraMasterClassCoScheduleomnisend
۱ دیدگاه برای «کانال های بازاریابی چیست؟ – از تعریف تا کانال های کلیدی»

سلام مقالتون مفید بود

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *