انواع بازارهای مالی کدام هستند؟ – معرفی ۷ بازار مالی کلیدی

۲۵۶ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۸ فروردین ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۲۵ دقیقه
انواع بازارهای مالی کدام هستند؟ – معرفی ۷ بازار مالی کلیدی

بازارهای مالی این امکان را برای شرکت‌های اقتصادی ایجاد می‌کنند تا بتوانند برای انجام فعالیت‌های مربوطه منابع مالی موردنظر را به‌دست آورند. در بازارهای مالی ابزاری به‌نام اوراق بهادار خرید و فروش می‌شود. اوراق بهادار همان‌طور که از نام آن‌ها می‌‌توان متوجه شد برگه‌هایی دارای ارزش مالی هستند و می‌توان آن‌ها را در انواع بازارهای مالی معامله کرد. سهام و اوراق بدهی نمونه‌هایی از انواع اواراق بهادار هستند که همانند ابزارهایی برای تامین مالی بنگاه‌های تجاری و دولت‌ها استفاده می‌شوند. از سویی دیگر سرمایه‌گذاران نیز می‌‌توانند با خرید و فروش این اوراق از نوسانات قیمتی آ‌ن‌ها کسب سود کنند. در این مطلب از مجله فرادرس در ابتدا بازار مالی و انواع آن را شرح می‌دهیم. سپس بازارهای مالی کلیدی سهام، اوراق بدهی، گواهی سپرده کالایی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، بازار مالی مشتقه، بازار فارکس و بازار ارزهای دیجیتال را توضیح می‌دهیم.

فهرست مطالب این نوشته
997696

تعریف بازار مالی چیست؟

«بازار مالی» (Financial Market) به بازاری گفته می‌شود که در آن انواع اوراق بهادار خرید و فروش می‌شوند. اوراق بهادار همان‌طور که از نام آن‌ها می‌توان متوجه شد، اوراقی هستند که ارزش مالی دارند. برای مثال زمانی که سهام شرکتی را خریداری می‌کنید، مشخصات سهام خریداری شده بر روی برگه سهام نوشته می‌شود و دارنده آن برگه به‌عنوان مالک سهام مربوطه شناخته می‌شود.

علاوه بر سهام شرکت‌ها انواع دیگری از اوراق بهادار همانند اوراق بدهی، اوراق مشتقه و دیگر اوراق بهادار در بازارهای مالی وجود دارند که در این بازارها توسط معامله‌گران خرید و فروش می‌شوند. بنابراین اوراق بهادار را می‌توانیم نوعی ابزار مالی در نظر بگیریم که در بازارهای مالی معامله می‌شوند. با توجه به انواع اوراق بهادار قابل‌معامله در بازار مربوطه می‌توانیم انواع بازارهای مالی را در نظر بگیریم که در ادامه هر کدام را شرح می‌دهیم.

کارکرد انواع بازارهای مالی

انواع بازارهای مالی با ایجاد محیطی ایمن و شفاف این امکان را برای بنگاه‌های اقتصادی و دولت‌ها فراهم می‌کنند تا بتوانند از منابع مالی سرمایه‌گذاران در راستای رسیدن به اهداف مالی خود استفاده کنند. برای این منظور از ابزارهای مالی استفاده می‌کنند. ابزارهای مالی این امکان را به شرکت‌ها و دولت‌ها می‌دهند تا بتوانند امکان گردش سرمایه را بین خریداران و فروشندگان فراهم کنند.

بنابراین در تمامی انواع بازارهای مالی نوعی ابزار مالی بین خریدار و فروشند معامله می‌شود. برای مثال زمانی که شرکتی قصد دارد اوراق مشارکت را برای تامین مالی منتشر کند، شرکت مربوطه در واقع با فروش نوعی ابزار مالی به‌نام اوراق مشارکت، تامین مالی خود را انجام می‌دهد.

بنابراین در این مثال فروشنده ابزار مالی، شرکت مربوطه است. از سویی دیگر سرمایه‌گذارانی که این اوراق را خریداری می‌کنند، با خرید این اوراق به‌عنوان خریدار ابزار مالی مربوطه علاوه بر تامین مالی شرکت موردنظر می‌توانند از سود مشارکت در فعالیت اقتصادی نیز بهره‌مند شوند.

نمودار قیمت در انواع بازارهای مالی

انواع بازارهای مالی برای ترید

انواع بازارهای مالی این امکان را به‌ سرمایه‌گذاران و تریدرها می‌دهند تا بتواند انواع ابزارهای معاملاتی موجود در این بازارها را خرید و فروش کنند. بازارهای مالی باعث می‌شود تا شرکت‌ها و دولت‌ها بتوانند سرمایه لازم برای تامین مالی و انجام فعالیت‌های اقتصادی را به‌دست آورند.

برای مثال یکی از انواع بازارهای مالی بازار اوراق بدهی است که در آن ابزاری مالی به‌نام اوراق بدهی خرید و فروش می‌شود. شرکت‌ها و دولت‌ها با فروش این اوراق منابع مالی خود را تامین می‌کنند و سرمایه‌گذاران نیز در ازای خرید این اوراق از شرکت و دولت مربوطه سود دریافت می‌کنند. برای آشنایی با انواع بازارهای مالی در ادامه هر کدام از آن‌ها را شرح می‌دهیم.

انواع متنوعی از بازارهای مالی برای ترید وجود دارند که در ادامه به برخی از بازارهای مالی کلیدی برای ترید اشاره می‌کنیم.

۱. بازار سهام

بازار سهام یکی از انواع بازارهای مالی است که در آن سهام شرکت‌ها خرید و فروش می‌شود. شرکت‌هایی که قصد تامین مالی از فروش سهام خود را دارند می‌توانند در صورت داشتن شرایط لازم سهام خود را برای فروش در بورس عرضه کنند. سهام شرکت‌ها در ابتدا از طریق عرضه اولیه برای فروش عرضه می‌شود. خریداران پس از دریافت سهام شرکت‌ها در قالب عرضه‌های اولیه می‌توانند آن‌ها را به افراد دیگر بفروشند.

از سویی دیگر سرمایه‌گذاران دیگری که قصد سرمایه‌گذاری در سهام شرکت مربوطه را دارند و در عرضه اولیه مربوطه شرکت نکرده‌اند نیز می‌توانند سهام شرکت مربوطه را از سایر سرمایه‌گذاران خریداری کنند. بنابراین سرمایه‌گذاران خرد، سرمایه‌گذاران سازمانی و تریدرها می‌توانند در انواع معاملات در بازار سهام شرکت کنند.

نقش کارگزاری در انواع بازارهای مالی سهام

کارگزاری‌ها نقش واسط را در بازارهای مالی بین خریداران و فروشندگان ایفا می‌‌کنند. در انواع بازارهای مالی ابزارهای مالی متنوعی معامله می‌شوند. همان‌طور که پیش‌تر توضیح دادیم در هر معامله‌ای در یک سو خریدار ابزار مالی وجود دارد و در سویی دیگر فروشنده‌ای برای ان ثبت سفارش کرده است.

کارگزاری‌ها خریداران و فروشندگان این ابزارهای مالی را با دریافت کارمزد معاملاتی به هم مرتبط می‌‌کنند. برای مثال در صورتی که فروشنده‌ای قصد فروش ۲۰ سهم از سهام شرکتی را به‌ قیمت ۳۲۰۰ تومان برای هر سهم داشته باشد، می‌‌تواند سفارش فروش خود را با قیمت موردنظر در پلتفرم کارگزاری ثبت کند. در این حالت کارگزاری مربوطه فرد دیگری که همان تعداد سهام را برای خرید با همین قیمت در نظر دارد را برای پر کردن سفارش فروش مربوطه انتخاب و آن‌ها را به‌هم مرتبط می‌کند تا معامله انجام شود.

کدام بازار مالی بهتر است؟

تمامی بازارهای مالی در صورتی که در آن‌ها مهارت و کسب تجربه کافی انجام شود می‌‌تواند برای معامله‌گران سودآور باشد. از سویی دیگر انتخاب بهترین بازار مالی با توجه به میزان ریسک‌پذیری در افراد مختلف می‌تواند متفاوت باشد. بنابراین افراد می‌توانند با توجه به میزان مهارت و ریسک‌پذیری، بازار مالی موردنظر خود را انتخاب کنند. برای این منظور علاوه بر کسب مهارت در تحلیل بازارهای مالی می‌بایست مدیریت ریسک و سرمایه مناسبی را انجام دهند.

صفحه مربوط به آموزش‌های بورس در فرادرس

برای اینکه افراد بتوانند از فرصت‌های موجود در بازار سرمایه استفاده کنند نیاز دارند تا در ابتدا با مفاهیم اولیه‌ بورس آشنا شوند و سپس قدرت تحلیلی خود را افزایش دهند. برای این منظور فیلم‌های آموزشی متنوعی در فرادرس تهیه شده است که با مشاهده آن‌ها می‌توانید با کلیه مراحل لازم برای ورود به بازار سرمایه، نحوه سرمایه‌گذاری در آن‌ها، مدیریت ریسک در معاملات و انواع تحلیل‌های موجود برای کسب سود از این بازارها آشنا شوید. در فهرست زیر از لینک دسترسی به این فیلم‌های آموزشی می‌توانید استفاده کنید.

برای دسترسی به فیلم‌های آموزشی بیشتر در این حوزه می‌توانید از لینک‌های زیر استفاده کنید.

انواع بازارهای مالی ایران

در ایران افراد می‌توانند از انواع بازارهای مالی که در بورس وجود دارد برای انجام معاملات و کسب سود استفاده کنند. برای اینکه افراد بتوانند وارد بورس شوند در ابتدا نیاز دارند تا با ثبت‌نام در سامانه سجام کد بورسی خود را دریافت کنند. با این کد افراد می‌توانند با استفاده از پلتفرم‌های معاملاتی کارگزاری‌ها نسبت به خرید و فروش سهام و دیگر اوراق بهادار در بورس اقدام کنند. پس از دریافت کد بورسی افراد می‌بایست کارگزاری موردنظر خود را انتخاب کنند و مراحل ثبت‌نام در آن را انجام دهند.

کارگزاری مربوطه نام کاربری و رمزعبوری را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد تا با آن بتوانند وارد پلتفرم معاملاتی شوند و با شارژ کردن حساب خود در پلتفرم معاملاتی، نسبت به انجام معاملات اقدام کنند. پس از ورود به پلتفرم معاملاتی، افراد می‌توانند با جستجوی نماد معاملاتی موردنظر نسبت به خرید آن اقدام کنند.

کسب سود از انواع بازارهای مالی در بورس

بازار سرمایه فرصت‌های زیادی را برای کسب سود در اختیار معامله‌گران قرار می‌‌دهد. بنابراین افراد زیادی به‌دنبال استفاده از این فرصت‌ها برای سرمایه‌گذاری هستند. اما نکته مهمی که در ابتدا باید به آن توجه کنید این است که کسب سود از بورس و دیگر بازارهای مالی کار آسانی نیست.

بنابراین تنها افرادی می‌توانند در بازارهای مالی همانند بازار بورس کسب سود کنند که علاوه بر کسب دانش و مهارت کافی در حوزه تحلیل دارایی موردنظر بتوانند مدیریت ریسک و سرمایه‌ مناسبی را در سرمایه‌گذاری و ترید در این بازارها داشته باشند. با توجه به اهمیت هر کدام از این موارد در ادامه این مطلب هر کدام از آن‌ها را به‌طور جداگانه شرح می‌دهیم.

انواع تحلیل در بازارهای مالی بورس

برای اینکه افراد بتوانند در بورس کسب سود کنند نیاز دارند تا تحلیل درستی از سهام یا دارایی مربوطه داشته باشند. برای این منظور تریدرها می‌بایست از انواع تحلیل‌های بنیادی و تکنیکال برای پیش‌بینی بهتر قیمت سهام مربوطه استفاده کنند. در ادامه درباره هرکدام از این تحلیل‌ها توضیحاتی ارائه می‌کنیم.

تحلیل بنیادی سهام

در تحلیل بنیادی سرمایه‌گذاران با بررسی صورت‌های مالی شرکت‌ها همانند ترازنامه‌ها و بررسی عواملی همانند میزان سودآوری شرکت‌ها می‌توانند درک بهتری از وضعیت مالی شرکت مربوطه به‌دست آورند. برای این منظور می‌توانند از انواع نسبت‌‌های مالی برای تحلیل بهتر وضعیت شرکت موردنظر استفاده کنند. علاوه بر این سرمایه‌گذاران برای تحلیل بنیادی بهتر می‌بایست عوامل اقتصاد کلان و سیاست‌گذاری‌های اقتصادی و سیاسی را در ارتباط با صنعت موردنظر را بررسی کنند و تاثیر این عوامل را بر روی نوسانات قیمت سهام شرکت موردنظر لحاظ کنند.

تحلیل تکنیکال در بورس

تحلیل تکنیکال در بورس نوعی تحلیل برای بازارهای مالی است که در آن رفتار قیمت سهام در نمودار قیمت بررسی می‌شود. تحلیل‌گران تکنیکال بر این باورند که با بررسی رفتار گذشته قیمت در نمودار می‌توانند روندهای آتی قیمت دارایی مربوطه را پیش‌بینی کنند.

برای این منظور آن‌ها نمودار قیمت را در بازه‌های زمانی مختلف بررسی می‌کنند تا بتوانند روندهای اصلی در بازار مربوطه را شناسایی کنند. سپس سعی می‌کنند با توجه به روندهای اصلی شناسایی شده، سهام‌های مستعد رشد را خریداری کنند.

بنابراین تریدرها می‌توانند با شناسایی نواحی مهم حمایتی در نمودار قیمت، فرصت‌های سرمایه‌گذاری در سهام مربوطه را در قیمت‌های مناسب پیدا کنند. برای فروش سهام موردنظر نیز تحلیل‌گران تکنیکال نواحی مهم مقاومتی در نمودار را پیدا می‌کنند تا بتوانند با نزدیک شدن قیمت سهام به این نواحی در قیمت‌های مناسبی سهام مربوطه را بفروشند و از فروش آن کسب سود کنند.

۲. بازار اوراق بدهی

بازار اوراق بدهی یکی از انواع بازارهای مالی است که در آن انواع اوراق بدهی خرید و فروش می‌شود. اوراق بدهی نیز انواع مختلفی دارند و برخی اوقات از ان‌ها به‌عنوان اوراق با درآمد ثابت نیز یاد می‌شود. اوراق بدهی همان‌طور که از نام آن‌ها می‌توان متوجه شد، نوعی ابزار مالی هستند که برای تامین مالی شرکت و دولت‌ها استفاده می‌‌شوند.

شرکت‌هایی که قصد توسعه فعالیت‌های اقتصادی خود را دارند می‌توانند با انتشار این اوراق منابع مالی موردنیاز خود را از طریق فروش اوراق بدهی تامین کنند. از سویی دیگر دولت‌ها نیز برای تامین مالی می‌توانند اوراق بدهی منتشر کنند. در این حالت دولت و شرکت‌ها بازپرداخت اصل سرمایه‌ خریداران این اوراق بدهی را در سررسید تعیین شده تضمین می‌کنند.

از سویی دیگر برای این که افراد در این اوراق سرمایه‌گذاری کنند، منتشرکنندگان این اوراق سودی را برای آن‌ها در نظر می‌گیرند. برای کسب اطلاعات بیشتر از این بازار می‌توانید مطلب اوراق بدهی چیست را در مجله فرادرس مطالعه کنید.

انواع سود در بازارهای مالی اوراق بدهی

انواع سود در بازارهای مالی اوراق بدهی نحوه بازدهی این اوراق را بررسی می‌کند. به‌عبارت دیگر بازدهی اوراق بدهی نحوه سودآوری اوراق بدهی را برای خریداران این اوارق نشان می‌دهد. برای این منظور می‌توانیم اوراق بدهی در انواع بازارهای مالی مربوطه را به دو گروه اوارق کوپن‌دار و اوراق بدهی بدون کوپن سود تقسیم کنیم.

برای اینکه افراد تمایل به سرمایه‌گذاری در انواع اوراق بدهی داشته باشند، نیاز دارند تا با توجه به میزان سود دریافتی یا بازدهی این اوراق، آن‌ها را شناسایی و خریداری کنند. برای این منظور شرکت‌ها و دولت‌ها می‌توانند از انواع مشوق‌های مالی برای فروش این اوراق استفاده کنند که در ادامه آن‌ها را شرح می‌دهیم.

سمبل بازارهای صعودی- انواع بازارهای مالی

اختلاف قیمت اسمی با قیمت معامله

اختلاف قیمت اسمتی با قیمت معامله اوراق بدهی موضوعی است که افراد برای سرمایه‌گذاری در انواع بازارهای مالی بدهی می‌بایست به آن توجه کنند. قیمتی که بر روی اوراق بدهی نوشته شده است را قیمت اسمی آن می‌گویند. ارزش اسمی اوراق بدهی در واقع مبلغی است که در زمان سررسید این اوراق دارنده آن از ناشر اوراق بدهی مربوطه دریافت می‌کند.

از سویی دیگر اوارق بدهی می‌‌تواند با قیمت‌های متفاوتی در بازار معامله شود. همان‌طور که پیش‌تری توضیح دادیم اوراق بدهی یکی از ابزارهای مالی است که همانند ابزارهای مالی دیگر می‌‌تواند در انواع بازارهای مالی مربوطه توسط خریداران و فروشندگان معامله شود. افرادی که قصد خرید اوراق بدهی از بازار مربوط را دارند در ابتدا با توجه به تاریخ سررسید و قیمت اسمی اوراق بدهی، می‌بایست میزان بازدهی آن را محاسبه کنند.

برای مثال ممکن است قیمت اسمی برگه بهاداری برابر با صد تومان باشد ولی در بازار مربوطه با قیمت‌هایی برابر با ۸۰ یا ۹۰ تومان معامله شود. بنابراین افرادی که قصد خرید و فروش این اوراق را دارند می‌بایست به اختلاف قیمت اسمی با قیمت معامله این اوراق برای محاسبه بازدهی این اوراق دقت کنند.

اوراق بدهی اخزا

اوراق اخزا به معنی اوراق خزانه اسلامی است که دولت‌ برای تامین مالی آن‌ها را منتشر می‌‌کند. این اوراق می‌تواند بابت پرداخت بدهی‌های دولت به پیمانکاران نیز منتشر شود. در این حالت پیمانکارانی که از دولت طلبکار هستند می‌توانند با دریافت این اوراق از دولت آن‌ها را در فرابورس به افراد دیگر بفروشند.

بنابراین دولت با این اوراق می‌تواند بدهی خود را به شرکت‌های خصوصی پرداخت کند. برای این منظور دولت این اوراق را با قیمتی کمتر از قیمت اسمی آن به طلبکاران خود تحویل می‌دهد. از سویی دیگر شرکت‌ها با فروش این اوراق در فرابورس آن‌ها را نقد می‌کنند. افراد می‌توانند با خرید این اوراق از پلتفرم معاملاتی کارگزاری مربوطه در آن‌ها سرمایه‌گذاری کنند.

لازم به ذکر است اوراق اخزا بدون کوپن سود هستند. بنابراین میزان سود حاصل از سرمایه‌گذاری در این اوراق از اختلاف قیمت اسمی این اوراق با قیمت خرید محاسبه می‌شود.

روش‌های کسب سود از اوراق اخزا

دو روش برای کسب سود از ارواق بدهی اخزا وجود دارد در روش اول خریداران، این اوراق را تا زمان سررسید نگهداری می‌کنند که در این حالت با توجه به قیمت خرید این اوراق و مبلغ دریافت شده در زمان سررسید می‌توان میزان سود این اوراق را محاسبه کرد.

در روش دیگر افراد می‌توانند از خرید و فروش اوراق اخزا در پلتفرم‌های معاملاتی کسب سود کنند. در این حالت تریدرها از نوسانات قیمتی این اوراق استفاده می‌کنند و از اختلاف قیمت خرید و فروش این اوراق قبل از زمان سررسید می‌توانند کسب سود کنند.

بازدهی اوراق بدهی کوپن دار

برخی از اوراق بدهی با کوپن سود منتشر می‌شوند، دارندگان این اوراق می‌توانند با توجه به اوارق بدهی خریداری شده در بازه‌های زمانی مشخصی از سود این اوراق استفاده کنند. در این حالت دارندگان این اوراق برای محاسبه میزان بازدهی اوراق مربوطه می‌بایست علاوه بر توجه به اختلاف قیمت اسمی و قیمت معامله در این اوراق به تعداد بازه‌های زمانی دریافت سود مربوط به کوپن سود اوراق بهادار نیز توجه کنند و این موضوع را نیز در محاسبه میزان بازدهی این اوراق در نظر بگیرند.

کسب سود از مانده حساب کارگزاری

برای اینکه افراد بتوانند در کارگزاری‌های مختلف خرید و فروش کنند می‌بایست حساب کارگزاری خود را شارژ کنند. سپس با توجه به میزان موجودی حساب کارگزاری می‌توانند از پلتفرم‌ معاملاتی مربوطه نسبت به خرید اوراق بدهی یا دیگر نماد‌های معاملاتی اقدام کنند.

در برخی از موارد تریدرها با توجه به وضعیت بازار مربوطه ترجیح می‌دهند تا معامله‌ای انجام ندهند. در این حالت مقداری سرمایه به‌صورت نقد در حساب کارگزاری آن‌ها باقی می‌ماند. برای اینکه بتوان از این مانده حساب در کارگزاری‌ها سود کسب کرد می‌توان اوارق بدهی همانند اوراق اخزا را خریداری کرد.

در این حالت با توجه به استراتژی سرمایه‌گذاری مربوطه می‌توان این اوراق را تا زمان سررسید نگهداری کرد یا از طریق فروش آن‌ها قبل از زمان سررسید از نوسانات قیمت مربوطه استفاده کرد.

انواع اوراق مشارکت در بازارهای مالی

اوراق مشارکت نوعی از اوراق بهادار است که دولت، شهرداری یا شرکت‌های خصوصی برای تامین مالی خود آن‌ها را منتشر می‌کنند. اوراق مشارکت نوعی ابزار مالی محسوب می‌شوند که افراد به‌عنوان نوعی سرمایه‌گذاری بدون ریسک و دریافت سود مشارکت از آن استفاده می‌‌کنند.

ساخت نیروگاه‌ها، پل‌ها، راه‌های ارتباطی و دیگر فعالیت‌های اقتصادی مواردی هستند که همگی به تامین مالی نیاز دارند. برای این منظور اوراق مشارکت نقش مهمی را برای تامین سرمایه‌ موردنیاز برای انجام این امور در اختیار دولت‌ها، شهرداری و بخش خصوصی قرار می‌دهد.

یکی از مواردی که جذابیت‌ انواع اوراق مشارکت را در بازارهای مالی بیشتر می‌کند، مقدار سود تضمین شده‌ای است که به سرمایه‌گذاران در فواصل تعیین شده پرداخت می‌شود. با توجه به اینکه شرکت منتشرکننده اوراق بدهی نمی‌تواند سود سرمایه‌گذاری در این اوراق را تضمین کند، بنابراین بانک‌ها و موسسات مالی یا دولت‌ها پرداخت سود اوراق بدهی منتشرشده را تضمین می‌کنند.

مانیتورهایی برای بررسی قیمت در انواع بازارهای مالی

۳. بازار گواهی سپرده کالایی

بازار گواهی سپرده کالایی یکی از انواع بازارهای مالی است که در آن گواهی سپرده کالایی خرید و فروش می‌شود. گواهی سپرده کالایی همان‌طور که از نام آن می‌‌توان متوجه شد نوعی اوراق بهادار محسوب می‌شود که دارنده آن مالک مقدار مشخصی از دارایی است. بازار گواهی سپرده کالایی یکی از انواع بازارهای مالی مهم در بورس کالا است.

در بورس کالا انواع کالاها معامله می‌شود. بورس کالا با فراهم آوردن محیطی امن و قانون‌مند امکان تبادل کالا را بین خریداران و فروشندگان ایجاد کرده‌ است. در بورس کالا انواع مختلفی از اوراق بهادار همانند انواع گواهی سپرده کالایی و انواع اوراق مشتقه خرید و فروش می‌شوند.

بنابراین گواهی سپرده کالایی یکی از ابزارهای مالی در بورس کالا است که این امکان را به افراد می‌دهد تا بتوانند از انواع مزایای موجود در بورس کالا استفاده کنند. برای درک بهتر این موضوع در ابتدا نحوه کارکرد گواهی سپرده کالایی را شرح می‌دهیم.

نحوه کارکرد گواهی سپرده کالایی

نحوه کارکرد گواهی سپرده کالایی به این صورت است که افرادی که کالایی تولید می‌کنند یا محصولاتی دارند که ویژگی‌های پذیرش در بورس کالا را دارد، می‌توانند با تحویل محصولات خود به انبارهای بورس کالا رسید قبض انبار مربوطه را دریافت کنند. سپس این افراد می‌توانند گواهی سپرده کالایی مربوطه را در پرتفوی خود مشاهده کنند. در این حالت دارندگان گواهی سپرده کالایی می‌توانند گواهی مربوطه را به خریداران بفروشند.

ورود به بازار گواهی سپرده کالایی

برای اینکه افراد بتوانند گواهی‌های سپرده کالایی را معامله کنند، در ابتدا می‌بایست کد بورسی دریافت کنند. سپس با استفاده از پلتفرم معاملاتی کارگزاری مربوطه می‌توانند گواهی سپرده کالایی موردنظر را معامله کنند. بنابراین برای ورود به بازار گواهی سپرده کالایی افراد می‌توانند همان مراحل مربوط به ورود به بازار سهام را انجام دهند. پس از انجام مراحل اولیه برای ثبت‌نام در کارگزاری و دریافت نام کاربری و رمزعبور، افراد می‌‌توانند گواهی‌های سپرده کالایی موردنظر را خریداری کنند.

خرید کالا از بازار گواهی سپرده کالایی

افراد می‌توانند کالاهای موردنیاز خود را با خرید گواهی‌های سپرده کالایی از بورس کالا خریداری کنند. برای این منظور می‌توانند کالای موردنیاز خود را از فهرست گواهی‌های سپرده کالایی موجود در وب‌سایت بورس کالای ایران «+» مشاهده کنند. با بررسی این فهرست خریداران می‌توانند علاوه بر بررسی موجود بودن کالای موردنظر در بورس کالا، مشخصات اصلی گواهی‌های سپرده کالایی همانند نماد معاملاتی، تاریخ انقضا، روزهای معاملاتی و دیگر مشخصات گواهی سپرده کالایی مربوطه را مشاهده کنند. سپس در صورتی که کالای موردنظر را در فهرست مربوطه پیدا کردند می‌توانند نماد معاملاتی مربوطه را در پلتفرم معاملاتی کارگزاری جستجو کنند و نسبت به ثبت سفارش در قیمت موردنظر اقدام کنند.

مشخصات نمادهای گواهی سپرده کالایی
این تصویر صرفا جهت اطلاع‌رسانی است و هیچ توصیه‌ای برای خرید یا فروش ارائه نمی‌دهد. (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

نوسان‌گیری از بازار گواهی سپرده کالایی

برخی افراد نیز تنها به قصد کسب سود از انجام معاملات گواهی‌های سپرده کالایی نسبت به خرید و فروش آن‌ها اقدام می‌کنند. هر گواهی سپرده کالایی معرف مقدار مشخصی از دارایی پایه است. بنابراین همان‌طور که پیش‌تر توضیح دادیم دارنده گواهی‌های سپرده کالایی مالک دارایی پایه مربوطه محسوب می‌شود و می‌تواند دارایی پایه مربوطه را از انبارهای بورس کالا تحویل بگیرد.

اما برخی از افراد گواهی‌های سپرده کالایی را تنها به قصد انجام معاملات گواهی سپرده و کسب سود از نوسانات قیمت آن خرید و فروش می‌کنند. نوسانات قیمت گواهی‌های سپرده کالایی وابسته به نوسانات قیمت دارایی پایه مربوطه است. بنابراین افراد می‌‌توانند با تحلیل نوسانات قیمت دارایی پایه نسبت به خرید یا فروش گواهی سپرده کالایی مربوطه اقدام کنند.

نکته مهمی که برای انجام معاملات گواهی‌های سپرده کالایی وجود دارد این است که معامله‌گران در زمان انتخاب نماد معاملاتی گواهی‌های سپرده کالایی می‌بایست به نحوه انجام معاملات گواهی انتخابی دقت کنند.

برای این منظور تنها می‌توانند نماد معاملاتی گواهی‌های سپرده کالایی که معاملات آن‌ها به‌طور پیوسته انجام می‌شود را برای معامله انتخاب کنند. بنابراین افرادی که قصد کسب سود از خرید و فروش گواهی‌های سپرده کالایی را دارند می‌توانند تا قبل از زمان سررسید گواهی مربوطه نسبت به خرید و فروش این اوراق اقدام کنند.

بازار ثانویه اوراق گواهی سپرده کالایی

بازار ثانویه اوراق گواهی سپرده کالایی، امکان خرید و فروش دوباره اوراق سپرده‌ کالایی را به افراد می‌دهد. بنابراین اوراق گواهی سپرده کالایی که معاملات آن‌ها به‌‌صورت پیوسته است این امکان را دارند تا در بازار ثانویه مربوطه خرید و فروش شوند.

لازم به ذکر است که برخی از گواهی‌های سپرده کالایی که معاملات ناپیوسته دارند را نمی‌توان پس از خریداری فروخت. در این حالت افرادی که گواهی‌های سپرده کالایی با معاملات ناپیوسته را می‌خرند، نمی‌توانند آن‌ها را به اشخاص دیگر بفروشند و می‌بایست کالای مربوطه را از انبار بورس کالا تحویل بگیرند.

بازار گواهی سپرده سکه

بازار گواهی سپرده کالایی سکه یکی از بازارهای مربوط به گواهی سپرده کالایی در بورس کالا است که در آن گواهی‌های سپرده کالایی سکه معامله می‌شود. گواهی سپرده کالایی سکه نوعی اوراق بهادار است که دارنده آن مالک مقدار مشخصی سکه است.

بنابراین افرادی که علاقه‌مند به انجام معاملات گواهی‌های سپرده کالایی سکه در بورس کالا هستند می‌توانند با دریافت کد بورسی از سامانه سجام و ثبت‌نام در کارگزاری موردنظر نسبت به انجام معاملات گواهی سپرده کالایی سکه اقدام کنند. برای ورود به بازار گواهی سپرده سکه افراد می‌توانند همان مراحل لازم برای خرید سهام یا دیگر گواهی‌های سپرده کالایی در بورس کالا را انجام دهند. در ادامه برای خرید سکه موردنظر می‌بایست تحلیل درستی از بازار طلا و سکه داشته باشند تا بتوانند نحوه نوسانات قیمت گواهی سپرده سکه را که همراستا با نوسانات قیمت دارایی پایه مربوطه است را در بازار موردنظر پیش‌بینی کنند.

فروش سکه در انواع بازارهای مالی سپرده کالایی

افرادی که می‌خواهند از طریق بازار گواهی سپرده کالایی سکه‌های خود را بفروشند، می‌توانند سکه‌های مورنظر خود را به خزانه‌های بانک‌های مورد تایید بورس کالا تحویل دهند و آن‌ها را به گواهی سپرده کالایی تبدیل کنند. در این حالت سکه تحویلی در قالب گواهی سپرده کالایی در پلتفرم معاملاتی ‌آن‌ها نشان داده می‌شود.

در این حالت این افراد می‌توانند گواهی سپرده سکه را بفروشند. از سویی دیگر افرادی که قصد خرید گواهی‌های سپرده کالایی سکه را دارند می‌توانند سفارشات خرید خود را در پلتفرم معاملاتی مربوطه قرار دهند و نسبت به خرید گواهی سپرده کالایی سکه اقدام کنند.

نمایی از مانیتورهای قیمت در بازارهای جهانی

نوسان‌گیری در بازار گواهی سپرده سکه

با خرید و فروش گواهی‌های سپرده کالایی سکه می‌توان از نوسانات قیمت سکه کسب سود کرد. بنابراین برخی افراد تنها به‌منظور کسب سود از نوسانات قیمت این اوراق بهادار، آن‌ها را خریداری می‌کنند. برای این منظور نیاز است تا تحلیل درستی از روندهای حرکتی قیمت سکه به‌دست آورند.

این افراد می‌توانند با درنظر گرفتن برخی از عوامل تاثیرگذار در نوسانات قیمت طلا و سکه روندهای آتی سکه را پیش‌بینی کنند. در این حالت در صورت پیش‌بینی درست روندهای قیمتی سکه این افراد می‌توانند با انجام معاملات اوراق سپرده کالایی سکه از بازار مربوطه کسب سود کنند.

۴. انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی

افرادی که قصد سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس را دارند می‌توانند در واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل‌معامله بورسی سرمایه‌گذاری کنند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری در واقع شرکت‌هایی هستند که با کسب مجوزهای لازم سرمایه‌های خرد را جمع‌آوری می‌‌کنند و آن‌ها را در سهام و دیگر دارایی‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند.

بنابراین افرادی که زمان لازم برای رصد بازار و سرمایه‌گذاری به‌صورت مستقیم در انواع بازارهای مالی را ندارند می‌توانند با خرید واحدهای این صندوق‌ها به‌طور غیرمستقیم در انواع بازارهای مالی سرمایه‌گذاری کنند. در این حالت افراد می‌توانند واحدهای صندوق مربوطه را از پلتفرم‌های معاملاتی کارگزاری موردنظر خریداری کنند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهام

یکی از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری در انواع بازارهای مالی، صندوق سرمایه‌گذاری سهام شرکت‌ها است. این صندوق‌ها می‌بایست حداقل ۷۰ درصد از دارایی‌های خود را به خرید سهام شرکت‌ها اختصاص دهند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌ها سود دوره‌ای ندارند و افرادی که در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند می‌توانند با توجه به افزایش قیمت واحدهای خریداری شده صندوق موردنظر در زمان رونق بازار از سرمایه‌گذاری در آن‌ها کسب سود کنند. بنابراین افرادی که ریسک‌پذیری بالایی دارند می‌توانند در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنند.

صندوق‌های با درآمد ثابت

نوعی دیگر از صندوق‌ها وجود دارند که موظف هستند حداقل ۷۰ درصد دارایی‌های خود را در اوراق با درآمد ثابت همانند سپرده‌های بانکی و اوراق مشارکت سرمایه‌گذاری کنند. بنابراین این صندوق‌ها ریسک کمتری برای سرمایه‌گذاری دارند و افراد می‌توانند همانند سپرده‌گذاری بانکی برای دریافت سود از این صندوق‌ها در آن‌ها سرمایه‌گذاری کنند.

نحوه دریافت سود در این صندوق‌ها می‌تواند به دو روش انجام شود. در روش اول سود به‌صورت دوره‌ای و در بازه‌های زمانی تعیین شده به سرمایه‌گذاران پرداخت می‌شود. اما در روش دیگر سود این صندوق‌ها به‌صورت مستقیم بین سرمایه‌گذاران تقسیم نمی‌شود. در این حالت سود این صندوق‌ها بر اساس افزایش ارزش واحدهای این صندوق‌ها به‌صورت روزانه محاسبه می‌شوند و افراد برای کسب سود می‌توانند واحدهای صندوق با درآمد ثابت موردنظر را در بازار بفروشند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط

نوع دیگری از صندوق‌های سرمایه‌گذاری وجود دارند که از لحاظ ریسک و بازدهی بین صندوق‌های با درآمد ثابت و صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهام هستند. این صندوق‌ها ۴۰ تا ۶۰ درصد از دارایی‌های خود را بر روی سهام و مابقی را بر روی اوراق با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌کنند. این صندوق‌ها نیز سود دوره‌ای پرداخت نمی‌کنند و با توجه به ترکیب دارایی‌ها در این صندوق‌ها به آن‌ها صندوق‌های مختلط می‌‌گویند.

نمایی از بازار بورس

صندوق سرمایه‌گذاری کالایی

صندوق‌های سرمایه‌گذاری کالایی نوعی دیگر از صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند که توسط بورس کالای ایران در اختیار سرمایه‌گذاران قرار گرفته‌اند. این صندوق‌های سرمایه‌گذاری بر روی اوراق بهادار مبتنی بر کالاهایی همانند طلا، سکه، زعفران و دیگر کالاها سرمایه‌گذاری می‌‌کنند.

بنابراین افراد می‌توانند با خرید واحدهای این صندوق‌های کالایی در آن‌ها سرمایه‌گذاری کنند. علاوه بر این واحدهای این صندوق‌ها قابل معامله در بورس است و افراد می‌توانند برای کسب سود از نوسانات موجود در بازار مربوطه واحدهای این صندوق‌ها را خرید و فروش کنند.

۵. انواع بازارهای مالی مشتقه

بازار مشتقه یکی از انواع بازارهای مالی است که در آن ابزارهای مالی مشتقه معامله می‌‌شوند. ابزارهای مالی مشتقه قراردادهایی هستند که بر اساس دارایی پایه‌‌ای که می‌تواند انواع سهام، کالا و غیره باشد، با مشخصات معینی تنظیم می‌شوند. بنابراین با توجه به اینکه این ابزارهای مالی بر اساس دارایی پایه مربوطه تنظیم می‌شوند و قیمت آن‌ها بر اساس قیمت دارایی پایه مربوطه نوسان می‌کند، به آن‌ها قراردادهای مشتقه می‌گویند.

انواع قرارداد آپشن در بازارهای مالی

قرادادهای «اختیار معامله» (Options) یکی از انواع قراردادها در بازار مشتقه هستند که بر روی دارایی پایه تنظیم می‌شوند. این قراردادها اختیار خرید یا فروش دارایی پایه را در قیمت و تاریخ مشخصی به خریدار قرارداد می‌دهند. با توجه به اختیار خرید یا اختیار فروش برای دارایی پایه این قراردادها را می‌توان به دو دسته قراردادهای اختیار خرید و قراردادهای اختیار فروش تقسیم کرد که در ادامه هر کدام را شرح می‌‌دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر از نحوه کارکرد قراردادهای اختیار معامله می‌توانید فیلم آموزش قراردادهای اختیار معامله بورس اوراق بهادار تهران فرادرس را از لینک زیر مشاهده کنید.

قراردادهای اختیار خرید

قراردادهای اختیار خرید یکی از انواع ابزارهای مشتقه در بازارهای مالی هستند که خریدار این قراردادها با پرداخت وجهی به‌نام پرمیوم این اختیار را پیدا می‌کند که در قیمت و زمان معینی در آینده مقدار مشخصی از دارایی پایه مربوطه را خریداری کند. لازم به ذکر است خریدار اختیار معامله خرید هیچ الزامی برای انجام معامله خرید ندارد و تنها در صورت تمایل می‌تواند نسبت به اعمال قرارداد مربوطه اقدام کند.

از سویی دیگر فروشنده اختیار خرید با دریافت وجه پرمیوم ملزم می‌شود تا در تاریخ و قیمت تعیین شده دارایی پایه مربوطه را به خریدار آپشن بفروشد. بنابراین فروشنده اختیار خرید متعهد می‌شود تا در صورت تمایل خریدار آپشن به قرارداد مربوطه پایبند باشد. برای این منظور فروشنده قرارداد اختیار خرید مبلغی را به‌عنوان وجه تضمین در اختیار کارگزاری قرار می‌دهد تا بتواند فروشنده قرارداد آپشن شود.

قراردادهای اختیار فروش

قراردادهای اختیار فروش نوع دیگری از قراردادهای آپشن است که این اختیار را به خریدار آپشن فروش می‌دهد تا در تاریخ و قیمت مشخصی بتواند مقدار معینی از دارایی پایه را بفروشد. در قراردادهای اختیار فروش نیز همانند قراردادهای اختیار خرید هیچ‌گونه الزامی به انجام معامله برای خریدار آپشن وجود ندارد.

خریدار آپشن فروش همانند خریدار آپشن خرید با پرداخت مبلغی به‌عنوان پرمیوم این اختیار را پیدا می‌کند تا در صورت تمایل از اختیار خود در زمان سررسید استفاده کند. بنابراین خریدار اختیار فروش این اختیار را دارد تا در زمان سررسید قرارداد آپشن را در قیمت تعیین‌شده اعمال کند و دارایی پایه را بفروشد. از سویی دیگر فروشنده قرارداد اختیار معامله فروش همانند فروشنده قرارداد اختیار معامله خرید ملزم است تا در ازای دریافت مبلغ پرمیوم به تعهدات خود با توجه به قرارداد مربوطه عمل کند.

۶. بازار مالی فارکس

بازار فارکس بازاری است که از بانک‌‌ها، شرکت‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری، شرکت‌های تجاری و کارگزاری‌ها تشکیل شده است و در ان ارزهای کشورها نسبت به یکدیگر معامله می‌شوند. معاملات بازار فارکس بر روی جفت ارزها انجام می‌شود. برای مثال جفت ارز EURUSD نشان‌دهنده مقدار قدرت یورو به دلار آمریکا است.

زمانی که ارزش یورو نسبت به دلار افزایش پیدا کند، در این حالت نمودار EURUSD صعودی می‌شود و افرادی که معاملات لانگ باز کرده‌اند می‌توانند از این بازار گاوی کسب سود کنند. در حالت برعکس زمانی که ارزش دلار آمریکا نسبت به یورو بیشتر می‌شود، در این حالت نمودار EURUSD نزولی می‌شود. در این حالت معامله‌گرانی که بر روی EURUSD معاملات شورت گرفته‌اند می‌توانند از بازار خرسی کسب سود کنند. در بازار فارکس می‌توان ارزهای کشورهای دیگری را نیز همانند جفت ارز EURUSD نسبت به یکدیگر معامله کرد.

بزرگترین بازار مالی جهان

فارکس بزرگترین بازار مالی جهان است. بنابراین افراد زیادی تمایل دارند به این بازار ورود کنند. برای انجام معاملات در بازار فارکس، سرمایه‌گذاران و تریدرها می‌بایست قدرت تحلیلی لازم را برای پیش‌بینی درست بازار مربوطه به‌دست آورند. برای این منظور این افراد نیاز دارند تا عوامل تاثیرگذار بر روی میزان قدرت و ارزش ارز کشورها را بررسی کنند.

بنابراین افرادی که در بازار فارکس فعالیت می‌کنند می‌بایست اخبار و گزارشات اقتصادی مهم و تاثیرگذار بر روی بازارهای مالی را با دقت رصد کنند و با توجه به تاثیرات احتمالی این اخبار بر روی ارزهای کشورها نسبت به انتخاب پوزیشن معاملاتی درست اقدام کنند. پس از کسب مهارت و توانایی لازم در تحلیل بازار ارزهای کشورها، افراد می‌توانند با ثبت‌نام و احراز هویت در یکی از کارگزاری‌های معتبر فارکس، نسبت به شروع معاملات در پلتفرم‌های معاملاتی مربوطه اقدام کنند.

۷. بازار ارزهای دیجیتال

بازار ارزهای دیجیتال یکی دیگر از انواع بازارهای مالی است که توجه بسیاری از تریدرها و سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرده است. در بازار ارزهای دیجیتال، دارایی‌های دیجیتالی به‌نام رمزارزها خرید و فروش می‌شود. رمزارزها دارایی‌هایی دیجیتال هستند که در بسترهای غیرمتمرکز ایجاد شده‌اند. رمزارزها کارکردی همانند پول دارند.

با این تفاوت که پول و اعتبارات بانکی تحت نظارت نهاد واسطی همانند بانک‌ها کنترل و اعتبارسنجی می‌شود. در صورتی که ارزهای دیجیتال تحت کنترل هیچ نهاد واسطی نیستند و امکان انجام تراکنش‌های مالی را به‌طور همتا به همتا برای کاربران ایجاد می‌کنند. سوالی که ممکن است مطرح شود این است که تراکنش‌های رمزارزها چگونه اعتبار سنجی می‌شود.

تراکنش‌های ارزهای دیجیتال توسط نودهای شبکه غیرمتمرکز مربوطه اعتبارسنجی و تایید می‌شود که در ادامه آن را شرح می‌دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره بازار ارزهای دیجیتال می‌توانید فیلم آموزش ارزهای دیجیتال و رمزارزها و اصول سرمایه گذاری در این بازار فرادرس را از لینک زیر مشاهده کنید.

نحوه اعتبارسنجی تراکنش‌های مالی رمزارزها

اعتبارسنجی و تایید تراکنش‌های ارزهای دیجیتال توسط کامپیوترهایی که به‌طور غیرمتمرکز در شبکه قرارداد و به آن‌ها نود شبکه می‌گویند، با استفاده از مکانیزم اجماع در شبکه مربوطه انجام می‌شود. همان‌طور که پیش‌تر شرح دادیم از ارزهای دیجیتال می‌توان برای انجام پرداخت‌های همتا به همتا استفاده کرد.

بنابراین کاربران شبکه‌های رمزارزی می‌توانند ارزهای دیجیتال را به کیف‌پول‌های رمزارزی افراد دیگر منتقل کنند. این موضوع این امکان را برای کاربران ایجاد می‌کند تا بتوانند از رمزارزها همانند پول و اعتبار بانکی برای انجام خرید و پرداخت‌های دیگر مالی استفاده کنند.

هر ارز دیجیتال در شبکه‌ای غیرمتمرکز فعالیت می‌کند که نودهای آن با استفاده از پروتکل‌ها و مکانیزمی به‌نام الگوریتم‌های اجماع با یکدیگر ارتباط دارند و تراکنش‌ها را اعتبارسنجی می‌کنند. بنابراین برای اینکه تراکنشی در بسترهای غیرمتمرکز اعتبارسنجی شود، می‌بایست به تایید نودهای شبکه مربوطه برسد. علاوه بر امکان ایجاد پرداخت‌های همتا به همتا، ارزهای دیجیتال این امکان را دارند تا در صرافی‌های رمزارزی همانند نوعی دارایی دیجیتال خرید و فروش شوند که در ادامه آن را شرح می‌دهیم.

مانیتورهایی برای رصد قیمت در انواع بازارهای مالی

خرید و فروش ارز دیجیتال

خرید و فروش ارز دیجیتال در یکی از انواع بازارهای مالی به‌نام بازار کریپتو انجام می‌شود. بازار کریپتو این امکان را به افراد می‌دهد تا بتوانند ارزهای دیجیتال را در قیمت‌های موردنظر خریداری کنند. از سویی دیگر افراد می‌توانند رمزارزهای خود را برای فروش در بازار ارزهای دیجیتال عرضه کنند.

در بازار ارزهای دیجیتال نیز همانند دیگر بازارهای مالی میزان عرضه و تقاضا قیمت را برای دارایی رمزارزی تعیین می‌کند. بنابراین تریدرها می‌توانند با تحلیل بازار مربوطه از نوسانات موجود در این بازار کسب سود کنند. برای این منظور تریدرها از صرافی‌های ارز دیجیتال استفاده می‌کنند که در ادامه آن را شرح می‌دهیم.

صرافی ارز دیجیتال

صرافی ارز دیجیتال این امکان را به تریدرها و سرمایه‌گذاران بازار کریپتو می‌دهد تا بتوانند در این بازار فعالیت کنند. برای این منظور تریدرها می‌توانند با ثبت‌نام در این صرافی‌ها نسبت به انجام معاملات در این بازار اقدام کنند. بنابراین همان‌طور که کارگزاری‌ها این امکان را به تریدرها می‌دهند تا بتوانند اوراق بهادار مربوطه را از طریق پلتفرم مربوطه خرید و فروش کنند، افراد می‌توانند با استفاده از پلتفرم‌های مربوط به صرافی‌های ارز دیجیتال نسبت به انجام معاملات در بازار کریپتو اقدام کنند.

انواع سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی کریپتو

با توجه به تکنولوژی‌ محور بودن بازار ارزهای دیجیتال این امکان برای کاربران وجود دارد تا فعالیت‌های مالی متنوعی را در این بازار انجام دهند. بنابراین علاوه بر امکان سرمایه‌گذاری و ترید در این بازار، افراد می‌توانند با استفاده از قابلیت‌هایی که در حوزه «امور مالی غیرمتمرکز» (DeFi) ایجاد شده است، از قابلیت‌هایی نظیر دریافت وام از بسترهای غیرمتمرکز استفاده کنند. برای درک بهتر انواع فعالیت‌های مالی در بازار کریپتو، در ادامه این مطلب برخی از مهم‌ترین آن‌ها را شرح می‌دهیم.

صفحه مربوط به آموزش‌های بازار ارزهای دیجیتال در فرادرس
برای دسترسی به مجموعه فیلم‌های آموزش ارزهای دیجیتال، روی تصویر کلیک کنید.

علاوه بر این برای آشنایی بیشتر با بازار ارزهای دیجیتال فیلم‌های آموزشی متنوعی در فرادرس تهیه شده است که فهرست آن‌ها را به‌همراه لینک دسترسی در ادامه مشاهده می‌کنید.

برای دسترسی به فیلم‌های آموزشی بیشتر در این حوزه می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

با توجه به اینکه ارزهای دیجیتال نوعی دارایی محسوب می‌شوند، بنابراین می‌توان در آن‌ها سرمایه‌گذاری کرد. برای سرمایه‌گذاری بر روی ارزهای دیجیتال می‌توان رمزارزهای مستعد رشد را شناسایی کرد و در قیمت‌های مناسبی آن‌ها را خرید. هر کدام از ارزهای دیجیتال دارای پروژه‌های رمزارزی مخصوصی هستند که تیم مربوطه برای گسترش فعالیت‌های غیرمتمرکز و کاربردهای رمزارز موردنظر فعالیت می‌کند.

هراندازه تیم پروژه‌های رمزارزی قوی‌تر باشند و کاربردهای متعددی برای توکن مربوطه ایجاد کنند، میزان تقاضا برای ارز دیجیتال موردنظر افزایش پیدا می‌کند. این موضوع در نهایت باعث ارزنده‌تر شدن توکن مربوطه می‌شود. بنابراین افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال را دارند می‌توانند با انجام تحلیل بنیادی، پروژه‌های رمزارزی فعال در این حوزه را شناسایی کنند و توکن مربوطه را در قیمت‌های مناسبی خریداری کنند.

در این حالت این احتمال وجود دارد تا در صورت رشد قیمت توکن پروژه، افراد بتوانند از این افزایش قیمت کسب سود کنند. نکته مهمی که در سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد این است که این بازار به دلیل ارزش بازار کمی که دارد، دارای نوسانات زیادی است. بنابراین افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در این بازار را دارند می‌بایست با سرمایه‌هایی اندک در این بازار ورود کنند و پس از ورود به این بازار نیز می‌بایست همواره بازار را رصد کنند تا در صورت نزولی شدن روندهای اصلی بازار بتوانند از آن خارج شوند.

کسب سود از ترید ارزهای دیجیتال

یکی از راه‌های کسب سود و انجام فعالیت مالی در بازار کریپتو، ترید رمزارزها است. برای این منظور افراد می‌بایست عوامل بنیادی تاثیرگذار بر روی دارایی‌های دیجیتال را درنظر بگیرند و با استفاده از تحلیل تکنیکال نواحی مهم قیمتی در نمودار را پیدا کنند. در این حالت می‌توانند ارز دیجیتال موردنظر را در کف‌های قیمتی خریداری کنند و پس از افزایش قیمت آن‌ها را بفروشند.

کسب سود از استیک ارزهای دیجیتال

برخی از ارزهای دیجیتال با توجه به شبکه و بستر غیرمتمرکز مربوطه این قابلیت را دارند تا با سپرده‌گذاری آن‌ها در پلتفرم‌های مربوطه بتوان از آن‌ها کسب سود کرد. نحوه کسب سود از پلتفرم‌های استیکینگ ارز دیجیتال به این ترتیب است که در ابتدا افراد می‌توانند پلتفرم‌های معتبری که در صرافی‌های متمرکز یا غیرمتمرکز ارز دیجیتال وجود دارد را برای استیکینگ انتخاب کنند. سپس با سپرده‌گذاری رمزارز موردنظر در آن‌ها می‌توانند در بازه‌های زمانی مشخصی از آن‌ها کسب سود کنند.

جمع‌بندی

در ابتدای این مطلب از مجله فرادرس تعریفی از بازار مالی ارائه کردیم و انواع بازارهای مالی را شرح دادیم. سپس انواع بازارهای مالی برای ترید را بیان کردیم. برای این منظور بازار سهام و انواع بازارهای مالی ایران را شرح دادیم. در ادامه بازار اوراق بدهی را توضیح دادیم و برخی از انواع آن همانند اوراق بدهی اخزا و اوراق مشارکت را شرح دادیم. سپس بازار گواهی سپرده کالایی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری را توضیح دادیم و در ادامه انواع بازارهای مالی مشتقه را بیان کردیم. سپس بازار مالی فارکس را به‌عنوان بزرگترین بازار مالی توضیح دادیم و در پایان نیز بازار ارزهای دیجیتال و انواع سرمایه‌گذاری در بازاراهای مالی کریپتو را شرح دادیم.

سلب مسئولیت مطالب اقتصاد: این مطلب صرفاً‌ با هدف افزایش آگاهی عمومی در حوزه اقتصاد نوشته شده است. برای سرمایه‌گذاری،‌ تجارت و آگاهی دقیق از قوانین مربوط به آن‌ها، لازم است حتماً از دانش و مشاوره افراد متخصص کمک گرفته شود. دقت داشته باشید که قوانین بازار سرمایه و قوانین تجاری و اقتصادی کشور، همواره در حال تغییر هستند و بر همین اساس، ممکن است برخی موارد ذکر شده در این مطلب، دیگر صحت نداشته باشند. مسئولیت هر گونه بهره‌برداری از این نوشتار با هدف سرمایه‌گذاری، تجارت، کسب درآمد و غیره، بر عهده خود افراد بوده و مجله فرادرس هیچ مسئولیتی در این رابطه ندارد. برای اطلاعات بیشتر + اینجا کلیک کنید.
بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
InvestopediaCFIGrowwInvestopediaelibrary
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *