معرفی منابع آیلتس آکادمیک مهم – ۳۳ منبع برای موفقیت در آزمون

۴۰ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۸ شهریور ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۴۱ دقیقه
معرفی منابع آیلتس آکادمیک مهم – ۳۳ منبع برای موفقیت در آزمون

در آموزش‌های قبلی به بررسی ساختار آزمون آیلتس پرداختیم و فرق بین آیلتس آکادمیک و جنرال را توضیح دادیم. همچنین برخی از منابع آیلتس را معرفی کردیم که مطالعه آن‌ها داوطلبان را گام به گام با مهار‌ت‌های اصلی آیلتس آشنا می‌کند و به مرور آمادگی لازم برای شرکت در آزمون اصلی آیلتس را به دست می‌آورند. در این آموزش قصد داریم به طور اختصاصی منابع مهم آیلتس آکادمیک را بررسی کنیم و ویژگی‌های هر یک را شرح دهیم.

فهرست مطالب این نوشته
997696

در ابتدای مطلب، به این مورد اشاره می‌کنیم که برای مطالعه آیلتس منابع مختلفی در بازار وجود دارد. برای مثال، کتاب‌های مختلفی در دسترس افراد هست که با توجه به سطح زبان انگلیسی آن‌ها و محدوده نمره‌ای که برای آیلتس نیاز دارند، طراحی شده‌اند. افراد با تهیه این منابع و مطالعه آن‌‌ها، به مرور می‌توانند آمادگی لازم برای تست زدن را پیدا کنند، ازطرفی، آن‌ها را با نحوه پاسخ دادن به سوالات هر یک از بخش‌های «لیسنینگ» (Listening)، «ریدینگ» (Reading)، «رایتینگ» (Writing) و «اسپیکینگ» (Speaking) آیلتس آشنا می‌کند. در ادامه برخی از اپلیکیشن‌ها و پادکست‌های آیلتس را معرفی خواهیم کرد و سپس توضیحاتی کلی درباره ساختار آیلتس آکادمیک می‌دهیم. در انتهای مطلب نیز به نکات مهمی در خصوص تهیه منابع آیلتس آکادمیک اشاره خواهیم کرد.

منابع آیلتس آکادمیک

در این مطلب قصد داریم برخی از منابع مهم را برای آیلتس آکادمیک معرفی کنیم. پیش‌تر در مجله فرادرس گفتیم که آیلتس آکادمیک چیست و کتاب‌های آیلتس آکادمیک را معرفی کردیم. شاید در وهله اول، کتاب‌های آیلتس آکادمیک به عنوان مهم‌ترین منابع مطالعه به ذهن ما خطور کند، اما منابع آیلتس را نمی‌توان صرفاً به کتاب محدود کرد؛ منابع دیگری مانند اپلیکیشن، پادکست، وب‌سایت، فیلم‌های آموزشی و... نیز در دسترس افراد قرار دارند. برای مشاهده فیلم آشنایی با آزمون آیلتس از فرادرس به لینک زیر مراجعه کنید.

همه این منابع به منظور یادگیری و تقویت مهارت‌های زبانی تهیه شده است و می‌تواند زبان‌آموزان را در مسیرشان هدایت کند تا به نتیجه دلخواهی برسند. متنوع بودن این منابع می‌تواند هم خوب باشد و هم بد. از این نظر خوب است که داوطلبان می‌توانند منابعی را انتخاب کنند که هم مناسب سطح‌شان باشد و هم با نوع یادگیری آن‌ها هم‌خوانی داشته باشد. اما از این نظر که تنوع زیاد منابع می‌تواند آن‌ها را در انتخاب منبع/منابع مناسب خود سردرگم کند، یک ویژگی منفی به شمار می‌رود. برای کسانی که قصد مطالعه آیلتس به صورت خودخوان را دارند، این مسئله مشهودتر است.

برای این‌که بتوانید منابع آیلتس‌ آکادمیک را تهیه و مطالعه را برای آیلتس شروع کنید، مطالعه این مطلب را به شما پیشنهاد می‌کنیم، زیرا هم قرار است کتاب‌های مفیدی را در این خصوص به شما معرفی کنیم، هم به بررسی ویژگی‌های منابع دیگری مانند اپلیکیشن، پادکست، وب‌سایت و... می‌پردازیم که برای این منظور تهیه شده‌اند. پس به طور کلی در این آموزش منابع آیلتس آکادمیک را در چهار دسته زیر قرار می‌دهیم و هر یک را به طور کامل معرفی خواهیم کرد:

  1. کتاب‌های آیلتس
  2. اپلیکیشن آیلتس
  3. پادکست آیلتس
  4. سایر منابع آیلتس
تصویر پسری در حال انجام دادن تکالیفش

فیلم مجموعه آزمون‌ های آیلتس کمبریج در فرادرس

اگر قصد دارید برای آزمون آیلتس آماده شوید و به منابع آیلتس آکادمیک برای تست زدن و تمرین کردن نیاز دارید، مجموعه‌ تست‌های کمبریج می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد. هر یک از این کتاب‌‌ها از ۴ آزمون کامل آیلتس تشکیل شده که مربوط به آزمون‌های سال‌های قبل است. سه تا از این تست‌ها برای آیلتس آکادمیک و یک آزمون برای جنرال در نظر گرفته شده است. البته برخی از کتاب‌ها، مانند تست ۱۷، به طور کامل برای آیلتس آکادمیک طراحی شده و همراه با پاسخ‌های تشریحی در دسترس داوطلبان آیلتس قرار گرفته است.

آزمون‌های آزمایشی کمبریج، به عنوان منبعی مهم برای تمرین کردن و آمادگی برای آزمون آیلتس شناخته شده است. وقتی برای آیلتس مطالعه می‌کنیم و با ساختار آن آشنا می‌شویم، لازم است به کمک منابع مختلف، انواع سوالات هر یک از بخش‌‌ها را بشناسیم و راهکارهای کلیدی در پیدا کردن پاسخ هر یک از سوال‌ها را یاد بگیریم. سپس می‌توانیم به سراغ کتاب‌‌های تست آیلتس برویم و با تمرین کردن، به مرور برای آزمون آماده شویم.

در فرادرس، می‌توانید با مجموعه آزمون‌‌های آیلتس کمبریج آشنا شوید که به عنوان یکی از منابع آیلتس آکادمیک در دسترس کاربران قرار گرفته است. این فیلم‌ها دسته‌بندی‌های مختلفی دارد و در قالب چهار بخش لیسنینگ، ریدینگ، رایتینگ و اسپیکینگ ارائه شده است. همچنین پاسخ‌های تشریحی کاملی برای هر چهار بخش دارد و به همین دلیل داوطلبان می‌توانند از آن به عنوان منبعی مهم و کاربردی برای تقویت مهارت‌های زبانی و آمادگی در آزمون آیلتس بهره‌مند شوند. برای تهیه فیلم آزموش‌های آزمایشی آیلتس آکادمیک از فرادرس می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

تصویر آزمون‌های کمبریج آیلتس در فرادرس
برای مشاهده فیلم‌ مجموعه آزمون‌های آیلتس کمبریج از فرادرس روی تصویر کلیک کنید.

کتاب های آیلتس آکادمیک

یکی از بهترین منابع آیلتس آکادمیک، کتاب است. به کمک کتاب می‌توانیم به طور کامل با ساختار آزمون آیلتس آشنا شویم. همچنین می‌توانیم انواع سوالات آیلتس را تمرین کنیم و تکنیک‌های تست زدن را یاد بگیریم. کتاب‌های آیلتس را به چهار دسته زیر تقسیم می‌کنند:

  • کتاب‌های راهنمای آیلتس
  • کتاب تست آیلتس
  • کتاب گرامر آیلتس
  • کتاب لغات ضروری آیلتس

در ادامه این مطلب، برخی از کتاب‌های رایج و کاربردی آیلتس را طبق دسته‌بندی فوق معرفی می‌کنیم.

۱. کتاب The Official Cambridge Guide to IELTS

تصویر کتاب The Official Cambridge Guide to IELTS

این کتاب را به افرادی توصیه می‌کنیم که می‌خواهند در آزمون آیلتس نمره بالایی کسب کنند. آموزش‌های «The Official Cambridge Guide to IELTS» بسیار ساده است و در عین حال که داوطلبان هنگام مطالعه، خیلی خوب متوجه این نکات و راهکارها برای تست زدن می‌شوند، می‌توانند نمونه آزمون‌های سال‌های قبل را نیز تمرین کنند که همراه با پاسخ تشریحی در کتاب قرار داده شده است.

این کتاب توسط کسی نوشته شده است که خودش یکی از طراحان سوالات آیلتس است و همین امر آن را به یکی از محبوب‌ترین و مفیدترین کتاب‌های موجود در بازار تبدیل کرده است. از دیگر ویژگی‌‌های خوب این کتاب، ارائه راه‌حل‌های دقیق برای رفع مشکلات داوطلبان است. همچنین نکات بسیار مهم و متفاوتی را در خصوص تست زدن به شما آموزش می‌دهد و به بررسی و تحلیل نمونه پاسخ‌های داوطلبان آیلتس می‌پردازد و اشتباهات آن‌ها را نقد می‌کند. برای مثال، با مرور اشتباهات رایج در رایتینگ آیلتس به شما یاد می‌دهد که درصد خطاهای خود را در روز آزمون به حداقل برسانید.

دلیل معرفی این کتاب در فهرست منابع آیلتس آکادمیک عبارت است از:

  • بر اساس داده‌ها و اطلاعاتی تهیه شده است که افراد متخصص آیلتس آن را گردآوری کرده‌اند و خودشان از طراحان سوال هستند.
  • به داوطلبان کمک می‌‌کند تا برای تمام بخش‌های آزمون آماده شوند.
  • راهکارهایی را ارائه می‌دهد که به کار گرفتن آن‌ها برای تست زدن عملی و شدنی است.
  • پاسخ‌های تشریحیِ دقیقی را برای هر ۸ آزمونِ انتهای کتاب ارائه کرده است.
  • شامل یک DVD است که شامل فایل‌های صوتی لیسنینگ و اسپیکینگ برای نمونه آزمون‌ها می‌شود.

این کتاب را هم به عنوان یکی از منابع آیلتس آکادمیک معرفی می‌کنیم هم جنرال. زیرا برای هر دو نوع آموزش‌‌هایی را ارائه می‌دهد و شامل تست‌هایی می‌شود که داوطلبان می‌تواند از آن‌ها بهره‌مند شوند.

۲. کتاب New Insight into IELTS

تصویر کتاب New Insight into IELTS

«New Insight into IELTS» نیز به عنوان یکی از کتاب‌‌های مفید برای داوطلبان آزمون آیلتس توصیه می‌شود. در ایران نیز طرفداران زیادی دارد و دلیل اصلی آن آموزش‌های ساده و دقیق است که به صورت مرحله به مرحله و همراه با روند پیشرفت داوطلب ارائه شده است. این کتاب به عنوان یکی از منابع آیلتس آکادمیک و جنرال، در دسترس داوطلبان قرار گرفته است و از ویژگی‌های بارز آن توضیحات دقیق و همراه با جزئیات است.

برای داوطلبانی که قصد دارند نمره بالاتر از ۶ را در آزمون کسب کنند، این کتاب را توصیه می‌کنیم که تمرین‌های جامع و کاملی را نیز در اختیار زبان‌آموزان قرار داده است و علاوه بر خود کتاب، یک «Workbook» نیز دارد که تمرین‌های بیشتری را ارائه داده است. هر یک از درس‌ها به آموزش مهارت‌های مختلفی می‌پردازد و برای هر یک از مهارت‌ها، انواع سوالات را توضیح می‌دهد تا داوطلب بتواند در مسیری منظم، مطالعه را پیش ببرد و با روش‌های پاسخ دادن به هر یک از سوال‌ها آشنا شود. در نهایت هم به کمک تمرین‌هایی که در کتاب ارائه شده است، داوطلب می‌تواند برای آزمون اصلی آمادگی لازم را کسب کند.

این کتاب از سوی انتشارات کمبریج روانه بازار شده است و برای هر یک از چهار مهارت زبان انگلیسی آموزش‌های مختلفی را ارائه داده است. علاوه بر این، چون آموزش‌های کاملی را در اختیار داوطلبان قرار داده است، می‌توانیم آن را به عنوان یکی از منابع خودآموز پیشنهاد دهیم.

۳. کتاب Barron’s IELTS Practice Exams

تصویر کتاب barron’s ielts practice exams

«Barron’s IELTS Practice Exams» یک کتاب کامل است که تمام راهکارها و نکات کلیدی را برای پاسخ دادن به انواع سوالات آیلتس آموزش می‌دهد. این کتاب هم مناسب داوطلبان آکادمیک و جنرال است و نمونه آزمون‌های متنوعی را در دسترس هر دو گروه قرار می‌دهد.

همان‌طور که از اسمش پیداست، یک مجموعه کامل از هر چهار بخش آزمون را ارائه کرده است که به معنای واقعی تمام نیازهای شما را در رابطه با هر یک از این مهارت‌ها برطرف می‌کند. همچنین نکات کلیدی و مهمی را در خصوص تقویت دامنه واژگان و دستور زبان ارائه می‌دهد و در مجموع به شما کمک می‌کند تا نمره بهتری در آزمون آیلتس کسب کنید.

اما چرا این کتاب را به عنوان یکی از منابع آیلتس آکادمیک و جنرال به شما معرفی می‌‌کنیم؟ پاسخ آن را در ادامه فهرست کرده‌ایم:

  • از دو نمونه آزمون کامل همراه با دو فایل صوتی تشکیل شده است.
  • حاوی کلمات پرکاربرد انگلیسی و آن دسته از لغاتی است که یادگیری و استفاده درست از آن‌ها به بهبود نمره رایتینگ و اسپیکینگ داوطلب کمک خواهد کرد.
  • اطلاعات زیادی درباره ساختار آزمون آیلتس و نحوه پاسخ دادن به سوالات آن در این کتاب قرار داده شده که آن را به منبع ارزشمندی تبدیل می‌کند.
  • کتابی بسیار جامع و کاربردی است و پاسخگوی بسیاری از نیازهای داوطلبان آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال خواهد بود.

در کنار مزایایی که این کتاب برای متقاضیان آزمون آیلتس دارد، لازم است به این نکته منفی نیز اشاره کنیم که برای افراد مبتدی نمی‌تواند منبع مناسبی باشد، زیرا آموزش‌های آن از سطوح بالاتر شروع شده و نویسنده کتاب فرض را بر این گذاشته که شخصی که آن را تهیه کرده و مطالعه می‌کند، از قبل اطلاعات اندکی درباره این آزمون دارد و سطح زبان او نیز در حدی است که بتواند متوجه آموز‌ش‌های آن به زبان انگلیسی بشود. در حقیقت، بهتر است بگوییم این کتاب را به عنوان منبع آیلتس آکادمیک و جنرال به افرادی توصیه می‌کنیم که قصد دارند نمره ۶ به بالا را در آزمون کسب کنند.

ویژگی منفی دوم، بهای زیاد این کتاب است که البته با توجه به حجم مطالب، اطلاعات مفید و نمونه تمرین‌هایی که برای هر چهار بخش و همچنین لغات و دستور زبان آیلتس ارائه کرده است، منطقی به نظر می‌رسد.

۴. کتاب IELTS (Academic) 5 in 1 Actual Tests eBook Combo

تصویر کتاب A Comprehensive Learner’s Bundle book

از این کتاب به عنوان یکی از بهترین کتاب‌های آیلتس آکادمیک یاد می‌کنند که البته به صورت eBook در دسترس زبان‌آموزان قرار دارد. هر ۵ مجموعه این کتاب شامل تمام ۴ بخش آیلتس می‌شود که جدیدترین و به‌روزترین سوال‌ها را ارائه کرده است. همه بخش‌های آن هم مناسب آیلتس آکادمیک است. البته آیلتس آکادمیک چون برای لیسنینگ و اسپیکینگ با آیلتس جنرال فرق چندانی ندارد، این دو بخش را می‌توانیم برای آیلتس جنرال نیز استفاده کنیم.

برای آشنایی با آزمون آیلتس، مشاهده فیلم «آموزش آشنایی با آزمون آیلتس» از فرادرس را پیشنهاد می‌کنیم که به طور کامل به بررسی ساختار آیلتس و توضیح نکات کلیدی برای پاسخ دادن به انواع سوالات آن پرداخته است. لینک آن را نیز در ادامه مشاهده می‌کنید.

از ویژگی‌های خوب این کتاب می‌توان به پاسخ تشریحی سوالات اشاره کرد که توسط اساتید مجرب آیلتس تهیه شده و در این eBook در دسترس کاربران قرار گرفته است. به همین دلیل آن را به عنوان یکی از بهترین منابع آیلتس آکادمیک در سال ۲۰۲۴ می‌دانند.

علاوه بر پاسخ‌های تشریحی، این کتاب به نکاتی اشاره می‌کند که برای آماده شدن در آزمون آیلتس به آن‌ها نیاز داریم. برای مثال، نحوه پاسخ دادن به سوالات چندگزینه‌ای برای بخش لیسنینگ را توضیح می‌دهد و تفاوت آن را با همین نوع سوال‌‌ها برای ریدینگ مشخص می‌کند. همچنین به بررسی سایر نمونه سوالات آیلتس می‌پردازد و نحوه پاسخ دادن به آن‌ها را با در نظر گرفتن بازه زمانی محدودی که برای آزمون در نظر گرفته شده است، شرح می‌دهد.

اما چرا «IELTS (Academic) 5 in 1 Actual Tests eBook Combo» را به عنوان یکی از منابع آیلتس آکادمیک پیشنهاد می‌کنیم؟ پاسخ این سوال را در ادامه توضیح داده‌ایم.

  • این مجموعه از ۴۱ آزمون لیسنینگ و ۳۵ تست ریدینگ تشکیل شده است و پاسخ هم دارد.
  • نمونه پاسخ‌هایی برای رایتینگ آیلتس دارد و حدود ۸۴ موضوع برای تسک اول و ۱۰۰ موضوع برای تسک دوم ارائه کرده است.

از معایب این کتاب این است که برای کلاس‌های آموزشگاه نمی‌توانیم آن را منبع چندان مناسبی در مقایسه با سایر منابع بدانیم. درواقع برای مطالعه به صورت خودخوان و بدون کلاس گزینه بهتری است.

۵. کتاب IELTS Academic Test Preparation Set of 6 Books by Career Launcher

تصویر کتاب Academic Test Preparation Set

حاصل چندین سال تجربه در رابطه با آیلتس، مجموعه کتاب‌های «IELTS Academic Test Preparation Set» است که شامل شش کتاب زیر می‌شود:

  • Reading
  • Writing
  • Speaking
  • Listening
  • Grammar
  • Aviator

هر ۶ کتاب موضوعات پرتکرار آزمون‌های سال‌های قبل آیلتس را پوشش می‌دهد و نمونه آزمون‌های متنوعی را برای تمرین و آمادگی بیشتر در آزمون ارائه کرده است. این مجموعه کتاب‌ها به گونه‌ای طراحی شده است که هم برای آیلتس آکادمیک و هم آیلتس جنرال مناسب است. بنابراین می‌توانیم آن را به عنوان یکی از منابع آیلتس آکادمیک نیز معرفی کنیم.

یکی از مشکلات بزرگی که بیشتر داوطلبان آیلتس را درگیر کرده است، لغات و گرامر مناسب آیلتس است که اگر تسلط کافی بر آن داشته باشند، به ویژه در بخش‌های اسپیکینگ و رایتینگ نمره بهتری کسب می‌کنند. برای بهبود دامنه لغات و دستور زبان انگلیسی، این مجموعه کتاب‌ها علاوه بر این‌که کتاب‌هایی را در خصوص نحوه آشنایی با تکنیک‌های تست زدن برای هر یک از بخش‌های آیلتس تهیه کرده است، دو کتاب دیگر برای تقویت گرامر و لغات نیز منتشر کرده که می‌تواند به داوطلبان در بهبود این مهارت‌ها کمک زیادی بکند.

برای مشاهده فیلم آموزش کتاب Grammar in Use سطح پیشرفته فصل ۱ تا ۲ از فرادرس به لینک زیر مراجعه کنید. در این آموزش فصل ۱ تا ۳ از سطح پیشرفته کتاب، به طور کامل پوشش داده شده است.

کتاب «Grammar» برای تمرین دستور زبان آیلتس و یادگیری ساختار جملاتی است که در رایتینگ و اسپیکینگ آیلتس با آن‌ها زیاد سروکار داریم، مانند انواع جمله‌واره انگلیسی. کتاب «Aviator» نیز با توجه به موضوعات پرتکرار آیلتس، لغاتی را پوشش داده که در آزمون‌های قبلی کاربرد زیادی داشته‌ است. بنابراین، به عنوان یک منبع خوب برای تقویت آیلتس می‌توانیم این مجموعه کتاب‌ها را تهیه و مطالعه کنیم.

۶. کتاب IELTS Advantage Series

تصویر کتاب‌های IELTS Advantage

مجموعه کتاب‌های «IELTS Advantage» از چهار بخش تشکیل شده است و هر یک مهارت‌های زبانی را به صورت جداگانه آموزش می‌دهد و با ارائه پاسخ‌‌های تشریحی و نمونه سوالات سال‌های قبل، داوطلبان را به طور کامل با آزمون آشنا می‌کند. البته این کتاب‌ها را به عنوان منابع آیلتس آکادمیک به افرادی توصیه می‌کنیم که قصد دارند نمره ۶٬۵ یا بالاتر را در آزمون کسب کنند. در ادامه به بررسی هر یک از ویژگی‌های این کتاب‌ها اشاره خواهیم کرد.

برای آشنایی با آموزش آیلتس می‌توانید روی لینک زیر کلیک کنید و فیلم «آموزش آشنایی با آزمون آیلتس» از فرادرس را مشاهده کنید.

۶-۱. کتاب IELTS Advantage: Writing Skills

یکی از کتاب‌های IELTS Advantage که برای تمرین رایتینگ در نظر گرفته شده است، کتاب «Writing Skills» است که نکات مهمی را در خصوص تسک ۱ و ۲ آموزش می‌دهد. برای مثال، در رابطه با تسک اول، زبان‌آموزان را با انواع سوالات تسک ۱ آشنا می‌کند و سپس نمونه سوالاتی را همراه با پاسخ تشریحی در اختیار او قرار می‌دهد تا با تمرین کردن آن‌ها به مرور بتواند تسلط کافی بر سوالات این بخش پیدا کند. همچنین به داوطلب این امکان را می‌دهد که با موضوعات پرتکرار تسک دوم آشنا شود و اصول پاراگراف‌نویسی را برای نوشتن Essay یاد بگیرد.

نمونه رایتینگ‌های داوطلبان سال‌های قبل که همراه با نمره آن‌ها ارائه شده است، می‌تواند منبع خوبی برای تقویت مهارت نوشتاری باشد. برای مثال، داوطلب می‌تواند برای بهبود دامنه واژگان و دستور زبان انگلیسی از آن‌ها کمک بگیرد. همچنین می‌تواند با ساختار هر یک از پاراگراف‌ها آشنا شود و در مجموع نمره بهتری در آزمون کسب کند.

۶-۲. کتاب IELTS Advantage: Reading Skills

دومین کتاب از این مجموعه به طور اختصاصی برای بخش ریدینگ تهیه شده است و مناسب داوطلبان آیلتس آکادمیک است. در این کتاب با آموزش تکنیک‌های «Skimming» و‌ «Scanning»، داوطلبان را با آزمون آیلتس آشنا می‌کنند و روش‌های تست زدن را به آن‌ها یاد می‌دهند.

از دیگر ویژگی‌های خوب این کتاب این است که برای هر یک از سوالات ریدینگ مثال‌هایی ارائه کرده است و نحوه پاسخ دادن به آن‌ها را نیز یاد می‌دهد. علاوه بر این، به کمک این کتاب می‌توانید روند پیشرفت خود را ارزیابی کنید، زیرا نمونه آزمون‌هایی را دارد که از سال‌های قبل انتخاب شده است و می‌توانید با تمرین کردن و تست زدن برای آن آماده شوید.

تصویر کافه‌ای در فضای باز

۶-۳. کتاب IELTS Advantage: Listening & Speaking Skills‏

کتاب سوم مناسب تقویت مهارت‌های «Listening» و‌ «Speaking» است و نکاتی را در خصوص نحوه پاسخ دادن به هر یک از سوالات این دو بخش یاد می‌دهد. دلیل این‌که این دو بخش را در یک کتاب در کنار هم گنجانده‌اند، ارتباط نزدیکی است که این دو مهارت با هم دارند. به عبارت ساده‌تر می‌توان گفت که یادگیری یکی از این‌ها نیازمند یادگیری دیگری است. بنابراین مکمل همدیگر هستند و شخصی که مهارت شنیداری خوبی ندارد، بعید است که بتواند انگلیسی را خوب صحبت کند.

اگر قصد دارید مهارت اسپیکینگ خود را برای آزمون آیلتس تقویت کنید، می‌توانید فیلم آموزش اسپیکینگ آیلتس از فرادرس را مشاهده کنید که لینک آن در ادامه آورده شده است.

در رابطه با بخش اسپیکینگ، این کتاب تمام مراحل پاسخ دادن به سوالات بخش‌های اول، دوم و سوم را توضیح می‌دهد و در ادامه لغات‌ و اصطلاحات ضروری و پرتکرار آیلتس را با مثال و کالوکیشن آموزش می‌دهد. برای لیسنینگ نیز نسخه نوشتاری فایل‌های صوتی را در دسترس کاربران قرار داده است تا به کمک آن‌ها بتوانید برای آزمون اسپیکینگ آیلتس آمادگی کافی پیدا کنید.

۶-۴. کتاب IELTS Intensive: A Short Course for IELTS Success

این کتاب، یک دوره فشرده را برای متقاضیان آیلتس پیشنهاد داده است که حدود ۴۰ ساعت دوره آموزشی را شامل می‌شود و همچنین ۲۰ ساعت تمرین‌های اضافه دارد. برای دستیابی به نتیجه مطلوب و کسب نمره بالا در آزمون آیلتس، می‌توانید این کتاب را تهیه کنید و هر چهار مهارت را یک‌جا یاد بگیرید.

برای کسانی که قصد دارند نمره بالای ۶ بگیرند، این کتاب را پیشنهاد می‌کنیم که هم نکات لازم در خصوص آمادگی برای آیلتس آکادمیک را دارد و هم به موارد مهمی در رابطه با آیلتس جنرال اشاره کرده است. با تهیه این دوره و یک برنامه‌ریزی منظم می‌توانید به مرور زمان با آموزش‌های گام به گام کتاب پیش بروید تا در نهایت با تسلط کامل در آزمون اصلی شرکت کنید. از دیگر ویژگی‌های این کتاب می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • تمرکز بر روی مدل‌‌های ارزیابی و تحلیل سوالات تست‌ها به منظور کمک به داوطلبان برای شرکت در انواع بخش‌های آزمون با اعتمادبه‌نفس کافی و تسلط کامل.
  • ارائه تمرین‌های بیشتر بعد از هر دو درس و مرتبط با تسک‌های قبلی به شکلی که بازتاب کاملی از آزمون باشد.
  • دو CD همراه با نسخه‌های کامل نوشتاری فایل‌های لیسنینگ و پاسخ تشریحی که در انتهای کتاب قرار داده شده است.

۷. کتاب Improve your IELTS Skills Series

تصویر Improve your IELTS Skills Series

مجموعه کتاب‌های «Improve your IELTS Skills Series» با هدف بهبود نمره داوطلب از ۴٬۵ تا ۷٬۵ طراحی شده است و به همین دلیل می‌توانیم آن را به عنوان یکی از کتاب‌هایی در نظر بگیریم که برای سطوح مبتدی نیز مناسب است. این کتاب‌ها به عنوان منابع آیلتس آکادمیک برای تقویت مهارت‌های زبانی در دسترس داوطلبان آیلتس است و علاوه بر آموزش انواع سوالات هر یک از بخش‌ها، روش‌‌‌های پاسخ دادن به آن‌ها را نیز آموزش می‌دهد.

همچنین نمونه پاسخ‌های بخش رایتینگ را قرار داده است که می‌تواند در بهبود نمره شما تأثیر داشته باشد. برای هر بخش نیز نمونه آزمون‌هایی را از سال های قبل در نظر گرفته است که به کمک آن‌ها می‌توانید روند پیشرفت خود را ارزیابی کنید. این کتاب‌ها را می‌توانید به عنوان یک مجموعه کامل برای مطالعه خودخوان نیز تهیه کنید. د برخی از کلاس‌های آمادگی برای آزمون آیلتس نیز آن‌ها را به عنوان کتاب‌های مکمل برای تست زدن معرفی می‌کنند.

اگر از این کتاب‌ها برای مطالعه آیلتس به صورت خودخوان استفاده می‌کنید، به صورت مرحله به مرحله می‌توانید با بخش‌های آموزشی آن پیش بروید. سپس برای اطمینان از یادگیری، تمرین‌های آن را انجام دهید تا در نهایت نتیجه مطلوبی حاصل شود. این کتاب‌ها دو CD دارند که حاوی تمام فایل‌‌های صوتی ضبط‌شده برای بخش لیسنینگ و اسپیکینگ است. همچنین نسخه نوشتاری هر یک از فایل‌های صوتی را نیز در دسترس شما قرار داده است تا اگر متوجه بخشی از لیسنینگ یا اسپیکینگ نشدید، بتوانید با نگاه کردن به نسخه نوشتاری آن، پاسخ سوال را پیدا کنید.

اما اگر استاد شما این کتاب را در کلاس‌های آمادگی برای آیلتس تدریس می‌کند، خودش می‌تواند شما را برای انجام دادن هر یک از تمرین‌ها راهنمایی کند و به شما بازخورد لازم را بدهد. این امر در رابطه با اسپیکینگ و رایتینگ اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، زیرا حتماً لازم است که شخص باتجربه و مجربی باشد که بتواند شما را در رابطه با اشتباهات گرامری، املایی و نشانه‌گذاری راهنمایی کند.

از دیگر مواردی که در رابطه با ویژگی‌های این مجموعه کتاب‌ها می‌توانیم مطرح کنیم، آموزش دقیق و کامل تکنیک‌‌های «Skimming» و «Scanning» است که در کتاب Reading به طور کامل با آن‌ها آشنا می‌شوید.

۸. کتاب Cambridge IELTS 12-17 Academic

تصویر مجموعه کتاب‌های تست کمبریج

مجموعه کتاب‌های تست کمبریج از بهترین نمونه‌های کتاب تست آیلتس است که از سوی انتشارات کمبریج روانه بازار شده است. این مجموعه کتاب‌‌ها از شماره یک تا ۱۲۷ (۲۰۲۴) منتشر شده است و هر یک شامل ۴ تست مختلف می‌شود. این آزمون‌ها همگی از نمونه آزمون‌های سال‌های قبل انتخاب شده‌اند، به همین دلیل ایده‌ای کلی درباره ساختار آزمون آیلتس و انواع سوالات آن ارائه می‌دهند.

از ویژگی‌های خوب این کتاب‌ها این است که پاسخ سوالات را در انتهای کتاب مشاهده می‌کنید و همچنین می‌توانید با نمونه رایتینگ‌های داوطلبان قبلی آزمون آیلتس آشنا شوید. نمونه آزمون‌هایی که در این کتاب‌ها قرار داده شده، معمولاً به این شکل است که سه آزمون آکادمیک و یک آزمون جنرال را در بر می‌گیرد، اما نسخه‌های جدیدتر آن به شکلی طراحی شده است که یا فقط آزمون‌های آکادمیک یا فقط جنرال را شامل می‌شود.

از آنجا که آزمون‌های جدیدتر در نسخه‌های به‌روزتر ارائه شده است، توصیه می‌شود نسخه‌های ۱۲ به بعد را تهیه کنید که ساختاری شبیه آزمون آیلتس دارند. در این نسخه‌‌ها می‌توانید نمونه آزمون‌های آکادمیک را مشاهده کنید که از سال‌های قبل انتخاب شده است. اما نکته‌ای که لازم است هنگام تهیه و تمرین این کتاب‌ها مدنظر داشته باشید، این است که قبل از تست زدن، ابتدا به سراغ کتاب‌‌های راهنما بروید تا با ساختار آزمون آیلتس و انواع سوالات هر یک از بخش‌های آن آشنا شوید. همچنین تکنیک‌های پاسخگویی به سوال‌ها را نیز یاد بگیرید و در ادامه برای ارزیابی عملکرد خود و برای این‌که بتوانید روند پیشرفت خود را حین مطالعه ارزیابی کنید، می‌توانید از این کتاب‌های تست کمک بگیرید.

فراموش نکنید که فقط تست زدن کافی نیست؛ باید بعد از تست زدن، زمانی را صرف بررسی پاسخ‌های خود بکنید و با دیدن اشتباهات خود، سعی کنید در تمرین‌های بعدی آن‌ها را تکرار نکنید. برای بخش‌های رایتینگ و اسپیکینگ هم توصیه می‌کنیم از یک استاد آیلتس یا شخصی باتجربه در این زمینه بازخورد بگیرید تا نقاط ضعف شما را تشخیص دهد و راهکارهای لازم برای رفع آن‌ها را به شما گوشزد کند.

اما چرا کتاب‌های تست کمبریج سری ۱۲ تا ۱۷ را به عنوان یکی از منابع آیلتس آکادمیک به شما معرفی می‌کنیم؟ پاسخ این سوال را در ادامه فهرست کرده‌ایم.

  • ارائه نکات خوب و مفیدی که در هر یک از بخش‌‌ها به صورت جداگانه قرار داده شده است.
  • ارائه توضیحات دقیق و کافی در خصوص انواع سوالات آیلتس و نحوه پاسخ دادن به آن‌ها.
  • بیان جزئیات و موارد کلیدی

اگر بخواهیم به یکی از معایب این مجموعه کتاب‌ها اشاره کنیم، می‌توانیم بالا بودن سطح آموزش‌ها را در اولویت قرار دهیم. این کتاب‌ها برای افرادی که قصد آمادگی برای آیلتس را دارند و سطح زبان انگلیسی آن‌ها چندان بالا نیست، نمی‌تواند منبع مناسبی باشد. بنابراین، توصیه می‌‌کنیم قبل از هر چیز در دوره‌های ترمیک شرکت کنید، در کلاس‌های Pre-IELTS ثبت‌نام کنید و زبان خود را به حدی برسانید که متوجه توضیحات کتاب‌های تست کمبریج بشوید.

از دیگر نقاط منفی این کتاب‌ها این است که اطلاعات موجود در کتاب، دسته‌بندی مشخصی ندارد و به همین دلیل نمی‌توانیم آن‌ها را جزو کتاب‌های راهنما در نظر بگیریم. پس اگر با روش‌های پاسخ دادن به سوالات آیلتس به اندازه کافی آشنایی ندارید، بهتر است از کتاب‌هایی که به عنوان راهنما در این مطلب معرفی کردیم کمک بگیرید و بعد از آن برای تست زدن این کتا‌ب‌ها را به عنوان منابع آیلتس آکادمیک و جنرال در برنامه مطالعه خود قرار دهید.

۹. کتاب های Collins English for IELTS

تصویر کتاب‌های Collins English for IELTS

یکی از منابع آیلتس آکادمیک که به صورت مجموعه در دسترس داوطلبان قرار دارد و برای هر یک از مهارت‌های زبانی به صورت جداگانه طراحی شده، « Collins English for IELTS» است. به کمک این کتاب‌‌ها می‌توانیم مهارت‌ شنیدن، خواندن، نوشتن و صحبت کردن به زبان انگلیسی را تقویت کنیم و برای شرکت در آزمون اصلی آمادگی کافی پیدا کنیم. علاوه بر آموزش‌هایی که این کتاب‌ها ارائه می‌دهند و شما را با انواع سوالات آیلتس آشنا می‌کنند، نمونه تمرین‌هایی نیز در دسترس شما قرار می‌دهند که به کمک آن‌ها می‌توانید میزان یادگیری خود را بسنجید.

همچنین برای هر یک از بخش‌های آزمون، آزمون‌های ماک آیلتس طراحی شده است که دقیقاً مانند آزمون اصلی است و می‌توانید با در نظر گرفتن مدت زمان مشخصی که مانند آزمون اصلی است، شرایط آزمون را شبیه‌سازی کنید و تست بزنید. پاسخ سوال‌ها نیز در انتهای هر کتاب آورده شده است تا بتوانید با تحلیل پاسخ‌های خود، اشتباهات و نقاط ضعف‌تان را برطرف کنید.

علاوه بر کتاب‌هایی که مهارت‌های زبانی را به طور ویژه آموزش می‌دهند، «Collins» برای تقویت دامنه واژگان و گرامر آیلتس نیز کتاب‌هایی را طراحی کرده است که داوطلبان می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. بنابراین، آن دسته از داوطلبانی که سطح لغات و گرامر بالایی ندارند، می‌توانند با تهیه این کتاب‌ها و مطالعه آن‌ها، تسلط کافی پیدا کنند و در بخش‌‌های رایتینگ و اسپیکینگ که نیازمند استفاده از جملاتی با ساختارهای پیچیده‌تر و متنوع‌تر است و همچنین به لغات پیشرفته‌تری نیاز دارد، نمره بهتری کسب کنند. زیرا همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، از معیارهای نمره‌دهی این دو بخش آیلتس، استفاده درست از واژگان و دستور زبان است و همچنین به جملاتی با ساختارهای پیچیده‌تر و کالوکیشن‌های متنوع‌تری نیاز داریم.

۱۰. کتاب Cambridge Vocabulary for IELTS

تصویر کتاب Vocabulary for IELTS

در این کتاب می‌توانید طیف وسیعی از لغات انگلیسی را یاد بگیرید که در آزمون‌های قبلی تکرار شده است و به آن‌ها لغات پرتکرار یا لغات ضروری آیلتس گفته می‌شود. دانستن این لغات می‌تواند به ما کمک کند تا در آزمون اصلی نمره بهتری کسب کنیم، زیرا برای هر یک از بخش‌ها لازم است هم با لغات آیلتس و هم با دستور زبان انگلیسی آشنا باشیم. البته در رابطه با اسپیکینگ و رایتینگ این امر اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و در رسیدن به نمره بهتر، تأثیر بیشتری دارد.

این کتاب از درس‌های مختلفی تشکیل شده است و هر درس به یکی از موضوعات پرتکرار آیلتس می‌پردازد و متناسب با آن لغات آیلتس را آموزش می‌دهد. ابتدا تعریفی برای این لغات ارائه می‌شود و در ادامه به کمک مثال و تمرین، نحوه استفاده از آن‌ها در جمله آموزش داده می‌شود. سطح این کتاب برای متوسط و پیشرفته در نظر گرفته شده است.

بنابراین، می‌توانید با توجه به سطح خود کتاب را تهیه کنید و مطالعه را پیش ببرید. مهم‌ترین نکته‌ای که درباره این کتاب باید در نظر داشته باشید این است که لغات این کتاب فقط برای آمادگی در آزمون آیلتس مناسب نیست، بلکه می‌توانید از آن به عنوان منبعی برای تقویت دانش عمومی لغات انگلیسی کمک بگیرید، لغاتی که در مکالمات روزمره انگلیسی هم کاربرد زیادی دارند و بعد از مهاجرت، برای برقراری ارتباط با افراد به آن‌ها نیاز پیدا می‌کنیم.

مهم‌ترین دلایلی که کتاب «Cambridge Vocabulary for IELTS» را به عنوان یکی از منابع آیلتس آکادمیک پیشنهاد می‌کنیم عبارت است از:

  • آموزش لغات ضروری و پرتکراری که در آزمون‌های سال‌های قبل مشاهده شده است.
  • ارائه تعریف کامل و دقیق برای هر لغت جدید
  • معرفی کالوکیشن‌های لغات و ارائه مثال‌هایی با آن‌ها برای آشنایی بیشتر در «Context»

علاوه بر موارد فوق، تمرین‌هایی برای اطمینان از یادگیری هر درس در انتهای هر بخش از کتاب قرار داده شده است که با بررسی پاسخ‌های آن می‌توانید نقاط ضعف خود را شناسایی و رفع کنید.

۱۱. کتاب Cambridge Grammar for IELTS

تصویر کتاب Grammar for IELTS

این کتاب مناسب افرادی است که می‌خواهند سطح گرامر خود را بالاتر ببرند و با ساختارهای پیچیده‌تر آشنا شوند. ابتدا زبان‌آموزان با دستور زبان انگلیسی در «Context» آشنا می‌شوند و سپس به کمک تمرین‌های مرتبط با هر یک از درس‌ها، یاد می‌گیرند که چگونه از جملات انگلیسی در نوشتن و صحبت کردن استفاده کنند. «Grammar for IELTS» مناسب افرادی است که گرامر آن‌ها در سطح متوسطی است و می‌خواهند آن را به سطح پیشرفته ارتقا دهند.

برای مشاهده فیلم آشنایی با ساختار گرامری واژگان آیلتس بخش یکم از فرادرس می‌توانید به لینک زیر از فرادرس مراجعه کنید.

همچنین برای تقویت دستور زبان انگلیسی خود، مشاهده فیلم آموزش کتاب Grammer In Use فصل ۴ تا ۶ را از فرادرس پیشنهاد می‌کنیم که لینک آن در ادامه آمده است.

از خوبی‌های این کتاب، ارائه دستور زبان انگلیسی کاربردی است که لزوماً سطح پیشرفته یا بالایی ندارد. اما آن‌قدر کاربردی است که نه‌فقط برای آیلتس، بلکه برای ارتقای دانش عمومی زبان‌آموزان نیز مؤثر عمل می‌کند. استفاده از موضوعاتی که در انگلیسی روزمره با آن‌ها زیاد سروکار داریم، به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید با انواع زمان‌های انگلیسی، جملات شرطی، جملات مرکب و مانند این‌ها آشنا شوید. به علاوه، می‌توانید جمله‌واره‌های انگلیسی و جملات مجهول را نیز یاد بگیرید که برای رایتینگ کمک زیادی به بهبود نمره شما خواهد کرد.

تصویر لپ‌تاپ روی میز در یک فضای رنگی

اپلیکیشن آیلتس آکادمیک

وقتی کلمه «IELTS» را می‌شنویم، بلافاصله به کسانی فکر می‌کنیم که می‌خواهند برای اهداف کاری یا ادامه تحصیل به خارج از کشور سفر کنند. این آزمون بین‌المللی بر اساس استانداردهایی مشخص شده است که مهارت زبان انگلیسی افراد را ارزیابی می‌کند. زبان‌آموزان با در نظر گرفتن نوع آزمون خود، از منابع مختلفی برای مطالعه استفاده می‌کنند. برخی از آن‌ها ترجیح می‌دهند به سراغ کتاب بروند و برخی دیگر اپلیکیشن زبان انگلیسی و پادکست را برای تقویت مهارت‌های زبانی خود انتخاب می‌کنند.

هدف از این آموزش معرفی آیلتس آکادمیک است. تا به اینجای مطلب کتاب‌هایی را پیشنهاد کردیم که در میان داوطلبان طرفداران زیادی دارد و منابع مفید و معتبری برای آمادگی در آزمون آیلتس به شما می‌روند. برخی از این کتاب‌ها را می‌توانیم به عنوان خودآموز برای مطالعه در نظر بگیریم. برخی دیگر را بهتر است در آموزشگاه و زیر نظر اساتید آیلتس یاد بگیریم. اما استفاده از اپلیکیشن را بیشتر اساتید آیلتس به عنوان منبع کمک آموزشی در کنار کتاب‌ها توصیه می‌کنند.

پیش‌تر در مجله فرادرس به معرفی بهترین اپلیکیشن‌های یادگیری زبان انگلیسی پرداختیم که برای مطالعه می‌توانید به لینک مربوطه مراجعه کنید.

در این آموزش قصد داریم اپلیکیشن‌هایی را پیشنهاد بدهیم که به طور ویژه برای آزمون آیلتس طراحی شده است. محتوای این اپلیکیشن‌ها معمولاً به گونه‌ای در نظر گرفته شده که هم آزمون آیلتس آکادمیک و هم جنرال را پوشش می‌دهد. به کمک آن‌ها می‌توانیم به مرور و به صورت مرحله به مرحله زبان انگلیسی خود را تقویت کنیم و با چهار مهارت اصلی زبان انگلیسی آشنا شویم. از ویژگی‌های خوب آمادگی برای آیلتس به کمک اپلیکیشن این است که داوطلبان را با تکنیک‌های تست زدن و انواع سوالات آیلتس آشنا می‌کند و بستر یادگیری را گام به گام پیش می‌برد.

نکته: برای آمادگی در آزمون آیلتس، قبل از هر چیز لازم است سطح زبان انگلیسی خود را مشخص کنید. اگر فکر می‌کنید هنوز در مرحله‌ای نیستید که به سراغ منابع آیلتس بروید، از اپلیکیشن‌هایی کمک بگیرید که دانش عمومی زبان انگلیسی شما را تقویت می‌کنند. پس از این که سطح زبان خود را بالاتر بردید، می‌توانید از منابع آیلتس برای مطالعه استفاده کنید و با تست زدن، روند پیشرفت خود را ارزیابی کنید.

برای این‌که با اپلیکیشن‌های آموزشی به عنوان یکی از منابع مهم آیلتس آشنایی پیدا کنید، در این بخش از مطلب به معرفی ۱۰ اپلیکیشن می‌پردازیم که برای آمادگی در آزمون آیلتس راهنمای خوبی هستند و می‌توانند شما را در یادگیری و تقویت آیلتس آماده کنند.

۱۲. اپلیکیشن The Official Cambridge Guide IELTS Mobile App

تصویر اپلیکیشن The Official Cambridge Guide IELTS Mobile App

یکی از اپلیکیشن‌های کاربردی و مفید برای آمادگی در آزمون آیلتس «The Official Cambridge Guide IELTS Mobile App»‌ است که توسط انتشارات کمبریج روانه بازار شده است. این اپلیکیشن برای آمادگی در آزمون آیلتس بسیار ارزشمند است، زیرا امکانات زیادی را برای آمادگی در آزمون آیلتس در اختیار زبان‌آموزان قرار می‌دهد.

برخی از امکاناتی که این اپلیکیشن ارائه می‌کند را می‌توانیم به صورت فایل‌های صوتی و فیلم‌های آموزشی دانلود کنیم، مانند نکات مهم در رابطه با آمادگی در آزمون آیلتس، تست‌های ماک و نمونه پاسخ‌های رایتینگ و اسپیکینگ.

  • لینک دانلود اپلیکیشن The Official Cambridge Guide IELTS Mobile App از گوگل پلی: «+»

۱۳. اپلیکیشن IELTS Prep App by British Council

تصویر اپلیکیشن IELTS Prep

از میان طیف وسیعی از اپلیکیشن‌ها و منابع مطالعه برای آزمون آیلتس، «IELTS Prep App by British Council» یکی از نمونه‌های بسیار خوب است و کمک زیادی به داوطلبان آیلتس در کسب نمره بهتر می‌کند. این اپلیکیشن تمام روش‌های ضروری برای آمادگی در آزمون آیلتس را آموزش می‌دهد و زبان‌آموزان را با نحوه تست زدن آشنا می‌کند. علاوه بر این، امکان دسترسی نامحدود به تمام منابع مطالعاتی، مانند آزمون‌های ماک آنلاین را فراهم ساخته است. همچنین افراد می‌توانند با دسترسی آنلاین به تمرین‌های گرامری، کوئیز، تمرین لغات، فیلم‌‌های آموزشی، نکات کلیدی و...، مهارت‌‌های زبانی خود را تقویت کنند و به مرور آمادگی کافی برای شرکت در آزمون اصلی آیلتس را به دست بیاورند.

  • لینک دانلود اپلیکیشن IELTS Prep App by British Council از گوگل پلی: «+»

۱۴. اپلیکیشن IELTS Word Power by British Council

اپلیکیشن IELTS Word Power

از دیگر اپلیکیشن‌هایی که توسط «British Council» ارائه شده است، «IELTS Word Power» است که برای آمادگی در آزمون آیلتس راهکارهای کلیدی و مهمی ارائه می‌دهد. این اپلیکیشن در میان داوطلبان آیلتس طرفداران زیادی دارد و یکی از مفیدترین منابع آیلتس آکادمیک به شمار می‌رود. این اپلیکیشن هم به صورت آنلاین و هم آفلاین در دسترس است و به طور ویژه بخشی هم دارد که شما را با واژگان ضروری آیلتس آشنا می‌کند و به داوطلبان در کسب نمره بهتر در بخش‌های اسپیکینگ و رایتینگ کمک می‌کند.

  • لینک دانلود اپلیکیشن IELTS Word Power by British Council از گوگل پلی: «+»

۱۵. اپلیکیشن The Vocab24 Vocabulary Builder App

تصویر اپلیکیشن The Vocab24 Vocabulary Builder App

یکی از اپلیکیشن‌هایی که این روزها افراد زیادی از آن برای آمادگی در آزمون‌های بین‌المللی استفاده می‌کنند، «The Vocab24 Vocabulary Builder» است. به کمک آن با انواع آزمون‌های زبان انگلیسی به ویژه آیلتس آشنا می‌شوید. این اپلیکیشن داوطلبان را با لغات ضروری آیلتس آشنا می‌کند که در آزمون‌های سال‌‌های قبل مشاهده شده‌ است. به همین دلیل گزینه مناسبی برای تمرین لغات آیلتس به شمار می‌رود و در کنار کتاب‌هایی که برای تقویت دامنه واژگان آیلتس پیشنهاد کردیم، از این اپلیکیشن نیز می‌توانیم به عنوان منبع مطالعه برای این آزمون یاد کنیم.

برای آشنایی بیشتر با واژگان آیلتس، مشاهده فیلم آموزش واژگان ضروری آیلتس از فرادرس را پیشنهاد می‌کنیم. لینک آن نیز در ادامه آورده شده است.

از دیگر ویژگی‌های اپلیکیشن این است که به تحلیل لغات و اصطلاحات روزنامه‌ها و مجلات معتبر می‌پردازد و معنی لغات جدید آن‌ها را آموزش می‌دهد. همچنین مثال‌هایی برای لغات جدید ارائه می‌دهد تا داوطلبان را با نحوه استفاده از لغات انگلیسی و کالوکیشن‌های آن‌ها آشنا کند. علاوه بر این، کلماتی را تحت عنوان «Daily New Words» به صورت روزانه آموزش می‌دهد، آزمون‌های ماک ارائه می‌دهد، بازی‌هایی برای بهبود سطح لغات انگلیسی در دسترس کاربران خود قرار می‌دهد، فیلم‌های آموزشی، اصطلاحات کاربردی برای اسپیکینگ آیلتس و مواردی از این قبیل را برای کاربران خود در نظر می‌گیرد تا به کمک آن‌ها بتوانند نمره آیلتس خود را افزایش دهند.

  • لینک دانلود اپلیکیشن The Vocab24 Vocabulary Builder App از گوگل پلی: «+»

۱۶. اپلیکیشن IELTS Exam Preparation, Lessons & Study Guide

تصور اپلیکیشن IELTs Exam Preparation

این اپلیکیشن توسط مؤسسه‌ای به نام «Magoosh» طراحی شده است و زبان‌آموزان را با تکنیک‌هایی برای آمادگی در آزمون آیلتس آشنا می‌کند. در این اپلیکیشن دروسی ارائه شده است که داوطلبان را به صورت گام به گام با بخش‌های مختلف آزمون پیش می‌برد و نکات مهمی را در خصوص نحوه تست زدن به آن‌ها یاد می‌دهد. همچنین بخشی جداگانه به نام راهنمای آزمون آیلتس دارد که شامل معرفی انواع سوالات آیلتس و تکنیک‌های پاسخ دادن به آن‌ها می‌شود.

اگر به دنبال اپلیکیشنی هستید که به طور ویژه به آموزش نحوه آمادگی برای آزمون آیلتس بدون کلاس بپردازد و نمونه تمرین‌هایی را برای تقویت مهارت‌های زبانی شما ارائه دهد، «IELTS Exam Preparation» می‌تواند گزینه مناسبی برای این منظور باشد، زیرا همه مواردی که مطرح شد را به صورت یک مجموعه کامل ارائه کرده است.

  • لینک دانلود اپلیکیشن IELTS Exam Preparation, Lessons & Study Guide از گوگل پلی: «+»

۱۷. اپلیکیشن IELTS Exam Preparation: Vocabulary Flashcards

تصویر اپلیکیشن IELTS Exam Preparation

از دیگر اپلیکیشن‌هایی که برای آمادگی در آزمون آیلتس می‌توانیم معرفی کنیم، «IELTS Exam Preparation» است که باز هم توسط «Magoosh» ارائه شده و این بار به طور اختصاصی به آموزش لغات ضروری و پرکاربرد آیلتس پرداخته است. این لغات در قالب فلش‌کارت‌هایی در دسترس کاربران قرار گرفته است و به کمک روش‌‌های مفید و کلیدی، شما را با یادگیری لغات و نحوه به خاطر سپردن آن‌ها آشنا می‌کند.

مطالعه این فلش‌کارت‌ها به صورت روزانه کار ساده و جالبی است و می‌توانیم آن را ترکیبی از آموزش و سرگرمی بدانیم. از دیگر ویژگی‌‌های خوب این اپلیکیشن این است که آموزش لغات را مرحله به مرحله آموزش می‌دهد و از سطوح ساده شروع می‌شود. کم‌کم لغات کاربردی سطوح متوسط را یاد می‌دهد و در انتها نیز به آموزش لغات پیشرفته آیلتس می‌پردازد. این روش برای داوطلبان غیرانگلیسی‌زبان بسیار مفید و کاربردی است، زیرا علاوه بر آموزش لغات ضروری، کالوکیشن‌های آن‌ها را نیز آموزش می‌دهد که برای استفاده در اسپیکینگ و رایتینگ آزمون به کار می‌آید و تأثیر زیادی در بهبود نمره کل خواهد داشت.

  • لینک دانلود اپلیکیشن IELTS Exam Preparation: Vocabulary Flashcards از گوگل پلی: «+»

۱۸. اپلیکیشن IELTS Full

تصویر اپلیکیشن IELTS Full

این اپلیکیشن که برای آمادگی در آزمون آیلتس طراحی شده است، به عنوان یک اپلیکیشن کاربردی در اختیار داوطلبان قرار دارد و می‌توان آن را دانلود کرد و در هر زمان و هر جایی استفاده کرد. اگر به دنبال یک برنامه دقیق و منظم برای مطالعه هستید، این اپلیکیشن به شما راهکارهای لازم در این خصوص را ارائه می‌دهد. همچنین شامل نمونه آزمون‌های سال‌های قبل آیلتس است که برای تست زدن و بازخورد گرفتن می‌توانیم از آن استفاده کنیم.

از دیگر ویژگی‌های اپلیکیشن «IELTS Full»، درس‌هایی برای آموزش دادن تکنیک‌های پاسخ دادن به سوالات، نحوه تست زدن و تحلیل پاسخ‌ها و معرفی سایر منابع مطالعه آیلتس مانند معرفی کتاب‌های آیلتس آکادمیک و جنرال است.

  • لینک دانلود اپلیکیشن IELTS Full از گوگل پلی: «+»

۱۹. اپلیکیشن IELTS Skills

تصویر اپلیکیشن IELTS Skills

از دیگر اپلیکشن‌هایی که به طور ویژه برای آموزش مهارت‌های زبانی برای آمادگی در آزمون آیلتس طراح شده ، «IELTS Skills» است. هدف این اپلیکیشن بهبود مهارت‌هایی است که برای هر یک از بخش‌های آزمون، به ویژه برای اسپیکینگ و رایتینگ نیاز است. از ویژگی‌‌های مهم و کلیدی این اپلیکیشن، دسترسی نامحدود به محدوده وسیعی از نمونه آزمون‌های متنوع ماک است، به گونه‌ای که داوطلبان بتوانند نمره آیلتس خوبی کسب کنند.

درواقع این اپلیکیشن، با تمرکز بر مهارت‌های شنیدن، خواندن، نوشتن و صحبت کردن، این امکان را به افراد می‌دهد که اگر در برخی از این مهارت‌ها ضعیف هستند و به تمرین بیشتری نیاز دارند، آموزش‌‌ها را دنبال کنند و در جریان عملکرد خود قرار بگیرند.

  • لینک دانلود اپلیکیشن IELTS Skills از گوگل پلی: «+»

۲۰. اپلیکیشن IELTS Test Pro

تصویر اپلیکیشن IELTS Test pro

از این اپلیکیشن به عنوان منبعی جامع برای آمادگی در آزمون آیلتس یاد می‌کنیم. دسترسی نامحدود کاربران به آزمون‌های آیلتس و نمونه پاسخ‌هایی که برای سوال‌ها ارائه کرده، آن را به یکی از بهترین منابع آیلتس آکادمیک تبدیل کرده است. از دیگر ویژگی‌های خوب «IELTS Test Pro» تعداد بیش از ۳۰۰۰ سوال است که توسط متخصصین این امر طراحی شده و به ابزاری مجهز است که روند عملکرد و پیشروی داوطلبان را مرحله به مرحله پیگیری می‌کند. همچنین تقویم روزانه دارد و به کمک آن می‌توانید طی یک برنامه‌ریزی دقیق جلو بروید تا در نهایت برای آزمون اصلی آماده شوید.

  • لینک دانلود اپلیکیشن IELTS Test Pro از گوگل پلی: «+»

۲۱. اپلیکیشن IELTS Speaking - IELTS Test

اپلیکیشن IELTS Speaking

این بار اپلیکیشنی را معرفی می‌کنیم که به طور ویژه برای تقویت مهارت اسپیکینگ آیلتس طراحی شده است. اگر قصد دارید با نحوه آمادگی برای این بخش از آزمون آشنا شوید یا فکر می‌کنید که برای کسب این مهارت به تمرین بیشتری نیاز دارید، «IELTS Speaking» را به عنوان یکی از منابع آیلتس در برنامه مطالعاتی خود قرار دهید.

از ویژگی‌های خوب اپلیکیشن این است که هم آموزش‌هایی را در خصوص نحوه پاسخ دادن به سوالات اسپیکینگ آیلتس در اختیار شما قرار می‌دهد و هم نمونه آزمون‌های اسپیکینگ سال‌های قبل آیلتس را در خود جای داده است. همچنین برخی از نمونه پاسخ‌‌های داوطلبان آزمون‌های سال‌های قبل به سوالات اسپیکینگ را تحلیل می‌کند.

  • لینک دانلود اپلیکیشن English Radio IELTS/ TOEFL از گوگل پلی: «+»

پادکست آیلتس آکادمیک

پادکست‌های انگلیسی نیز به عنوان یکی از منابع آیلتس آکادمیک و جنرال تأثیر زیادی در تقویت مهار‌ت‌های زبان انگلیسی آیلتس دارند. در بخش قبلی به معرفی ۱۰ اپلیکیشن مهم و کاربردی آیلتس پرداختیم. در این بخش ۵ پادکست را به شما پیشنهاد می‌کنیم که به طور ویژه برای آمادگی در آزمون آیلتس در نظر گرفته شده و در دسترس افراد قرار دارد. این پادکست‌ها هم برای آیلتس آکادمیک و هم برای آیلتس جنرال مناسب است.

۲۲. IELTS Writing for Success

تصویر پادکست IELTS writing for success

«IELTS Writing for Success» به شما کمک می‌کند تا برای بخش رایتینگ آیلتس آماده شوید. این برنامه شامل نکات مهم برای آمادگی در تسک ۲ آیلتس است. ۶۶٪ از بخش رایتینگ را تسک ۲ تشکیل داده است و از یک ساعت زمانی که در اختیار شما قرار داده می‌شود، ۴۰ دقیقه به این تسک اختصاص دارد. بنابراین برای کسب نمره بالا در رایتینگ آیلتس، باید بتوانید به خوبی از عهده این بخش بربیایید.

اگر قصد دارید روش تصحیح رایتینگ با هوش مصنوعی را یاد بگیرید، مشاهده فیلم «آموزش ChatGPT برای تصحیح رایتینگ آیلتس تسک ۲ + پرامپت نویسی» از فرادرس را به شما پیشنهاد می‌کنیم. در این آموزش ابتدا با کاربردهای ChatGPT آشنا می‌شویم و در ادامه تسک ۲ رایتینگ آیلتس را تحلیل می‌کنیم. همچنین، نحوه پرامپت‌نویسی را یاد می‌گیریم و چندین نمونه مختلف را بررسی می‌کنیم. لینک این فیلم آموزشی را در ادامه مشاهده می‌‌کنید.

به کمک این پادکست می‌توانید درباره انواع موضوعات بحث‌برانگیز و رایج در آزمون‌های قبل اطلاعاتی کسب کنید و تکنیک‌های لازم را برای نوشتن «Essay» یاد بگیرید. علاوه بر این، نمونه رایتینگ‌هایی نیز از داوطلبان سال‌های مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرد که می‌تواند کمک زیادی به بهبود نمره شما و رفع اشتباهات گرامری و قوانین نشانه‌گذاری شود.

  • لینک دانلود پادکست IELTS Writing for Success: «+»

۲۳. Espresso English

تصویر پادکست Espresso English

از این پادکست می‌توانیم به عنوان یکی از نمونه‌های بسیار مفید برای آمادگی در آزمون آیلتس یاد کنیم. این پادکست توسط «Ben Worthington» تهیه شده که خودش یکی از افراد متخصص و باتجربه در زمینه آیلتس است. به کمک آن می‌توانید با راهکارهای مناسب برای پاسخ دادن به انواع سوالات آیلتس آشنا شوید و نکات مهمی را در خصوص بهبود دامنه واژگان خود یاد بگیرید. در کنار این ویژگی‌‌ها، این پادکست به روش‌هایی اشاره می‌کند که می‌تواند عملکرد شما را افزایش دهد و در نهایت روز آزمون بتوانید نمره بهتری کسب کنید. برای گوش دادن به پادکست «Espresso English» لازم است سطح زبان شما متوسط یا بالاتر باشد.

  • لینک پادکست Espresso English: «+»

۲۴. IELTS Podcast

تصویر لوگوی IELTS Podcast

این پادکست به طور ویژه برای آموزش آیلتس طراحی شده است و هر یک از اپیزودهای آن به بررسی یک یا چند مهارت‌ زبانی اختصاص دارد. به کمک آن می‌توانید به مرور برای این آزمون آشنا شوید و برای یادگیری هم هیچ‌گونه محدودیت زمانی ندارید. از ویژگی‌های خوب این پادکست این است که ایده‌هایی را در قالب اپیزودهای آموزشی برای بهبود مهارت رایتینگ و اسپیکینگ به افراد یاد می‌دهد و اشتباهات پرتکراری که در آزمون‌های قبلی داوطلبان مشاهده شده است را گوشزد می‌کند.

اپیزودهای آن اصلاً طولانی نیست و می‌توانید با صرف روزی ۱۵ تا ۲۰ دقیقه به یکی از آن‌ها، به عنوان یکی از منابع کمک‌آموزشی برای تمرین و تقویت مهارت زبانی خود استفاده کنید. همچنین برخی از اپیزودهای آن برای تقویت دامنه واژگان در نظر گرفته شده است و کالوکیشن‌های کلمات را نیز یاد می‌دهد. گوش دادن به پادکست می‌تواند در مجموع مهارت شنیداری ما را بیشتر از سایر مهارت‌ها تقویت کند.

در کنار آموزش‌هایی که این پادکست به طور اختصاصی برای آیلتس در نظر گرفته است، تکنیک‌هایی را به شما یاد می‌دهد که برای افزایش دانش عمومی زبان انگلیسی شما مؤثر است. بنابراین، اگر قصد دارید اطلاعات کلی و عمومی زبان انگلیسی خود را بهبود دهید تا علاوه بر محیط‌های آکادمیک، در محیط‌های عمومی و برای گفت‌وگوهای روزمره نیز از آن‌ها استفاده کنید، «IELTS Podcast» می‌تواند کمک زیادی به شما بکند.

  • لینک دانلود پادکست IELTS Podcast از گوگلی پلی: «+»
  • لینک دانلود پادکست IELTS Podcast از اپ استور: «+»

۲۵. SEND7

تصویر پادکست Send7

فقط با روزی ۷ دقیقه گوش دادن به این پادکست می‌توانید به مرور زمان برای آزمون آیلتس آماده شوید و تسلط کافی به آن پیدا کنید. شاید از خودتان بپرسید چطور چنین چیزی امکان‌پذیر است. در پاسخ به این سوال باید گفت که برای یادگیری و تقویت زبان انگلیسی، نباید انتظار داشته باشید که در بازه زمانی کوتاهی پیشرفت کنید یا به نتیجه‌ای که می‌خواهید دست پیدا کنید. برای این کار، باید وقت کافی و برنامه‌ریزی منظمی داشته باشید.

اگر فکر می‌‌کنید با روزی ۷ دقیقه گوش دادن به این پادکست می‌‌توانید در مدت کوتاهی در آزمون موفق شوید، بدانید که چنین چیزی امکان‌پذیر نیست. به مرور زمان و مرحله به مرحله، آن‌ هم در کنار مطالعه کتاب‌ یا سایر منابع آمادگی برای آزمون آیلتس، می‌توانید به نتیجه دلخواه برسید. از ویژگی‌های خوب این پادکست، داشتن نسخه‌های نوشتاری است. توضیحاتی که توسط گوینده ارائه می‌شود، در قالب پادکستی در اختیار شما قرار می‌گیرد و اگر بخشی از آن را متوجه نشدید، می‌توانید با خواندن نسخه نوشتاری، آن را به طور کامل درک کنید.

  • لینک پادکست SEND7: «+»

۲۶. English Across the Pond

تصویر پادکست English across the Pond

این پادکست، به کمک دو گوینده انگلیسی‌زبان به نام‌های «Dan» و «Jennifer»، در دسترس افراد قرار گرفته است و از آن می‌توانیم به عنوان یکی از پادکست‌های شناخته‌شده برای تمرین و تقویت زبان انگلیسی کمک بگیریم. این پادکست آموزش‌هایی در خصوص نحوه آمادگی برای آیلتس ارائه می‌دهد و در کنار آن به مواردی اشاره می‌کند که روز آزمون باید مدنظر داشته باشیم. از مواردی که در این پادکست می‌توان به آن اشاره کرد، آموزش لغات آیلتس و به طور کلی لغات روزمره و کاربردی، آشنایی با اصطلاحات رایج انگلیسی و فرهنگ کشورهای مختلف، آموزش تاریخ و در کل ایجاد انگیزه و علاقه در زبان‌آموزان برای یادگیری است.

از دیگر ویژگی‌‌های آن می‌توانیم به برنامه‌های مطالعه برای آیلتس و نسخه نوشتاری صحبت‌های گویندگان اشاره کنیم. با این ترتیب می‌توانید سطح یادگیری خود را افزایش دهید و برای آزمون آیلتس آمادگی کافی پیدا کنید.

  • لینک پادکست English Across the Pond: «+»

۲۷. This American Life

اگر قصد دارید زبان انگلیسی را به صورت حرفه‌ای یاد بگیرید و اگر می‌خواهید از پادکست برای یادگیری و تقویت مهارت آیلتس استفاده کنید، «This American Life» می‌تواند گزینه بسیار خوبی در این رابطه باشد. در این پادکست شما با میزبان‌های مختلفی آشنا می‌شوید و با شنیدن مصاحبه‌های آن‌ها هم آموزش‌های لازم را کسب می‌کنید و هم به عنوان سرگرمی از گوش دادن به آن لذت می‌برید.

از ویژگی‌های خوب این پادکست، این است که میزبان‌های آن اپیزودهای مختلفی را در قالب داستان‌های مختلف آماده کرده‌اند و به همین دلیل یادگیری را به یک سرگرمی لذت‌بخش تبدیل کرده است. همچنین این امکان را برای شما فراهم می‌کند که هر زمان که بخواهید، از نسخه نوشتاری این داستان‌ها استفاده کنید. با شنیدن این داستان‌ها به مرور زمان می‌توانید مهارت‌های زبانی خود به ویژه اسپیکینگ را تقویت کنید.

  • لینک پادکست This American Life: «+»
کتابی باز روی میز در کتابخانه

سایر منابع آیلتس آکادمیک

در کنار کتاب، اپلیکیشن و پادکست به عنوان منابع آیلتس آکادمیک می‌توانیم به برخی روش‌های دیگر مانند استفاده از وب‌سایت‌های آموزش آنلاین، آزمون‌های ماک آنلاین، فیلم‌‌‌های آموزش آیلتس و مطالعه گروهی اشاره کرد. در هر یک از این روش‌‌ها، مهم‌ترین مسئله این است که با یک برنامه‌ریزی منظم و منسجم بتوانیم مطالعه را پیش ببریم و دست از تلاش برنداریم. روند مطالعه آیلتس به گونه‌ای نیست که در بازه زمانی کوتاه به نتیجه دلخواه برسیم، بلکه باید روندی آهسته و دقیق را دنبال کنیم تا در نهایت تسلط کافی بر بخش‌‌های آزمون پیدا کنیم.

در این بخش از مطلب، برخی از وب‌سایت‌‌های معتبر برای مطالعه آیلتس را معرفی می‌کنیم تا اگر برای تمرین بیشتر خواستید به سراغ آن‌ها بروید، با خواندن ویژگی‌های هر یک، راحت‌تر بتوانید برای انتخاب آن‌ها تصمیم بگیرید.

۲۸. وب‌سایت IELTS Liz

این وب‌سایت آموزش‌هایی را در خصوص بهبود نمره آیلتس ارائه می‌دهد و چون به زبانی ساده مطرح می‌کند، مورد استقبال بسیاری از زبان‌آموزان قرار گرفته است. از ویژگی‌‌های بارز این وب‌سایت می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • محتوای کامل. «IELTS Liz» به کمک طیف وسیعی از منابع آیلتس، هر چهار مهارت را آموزش می‌دهد. به همین دلیل محتوای جامعی دارد.
  • توضیحات شفاف. این وب‌سایت همه آموزش‌ها را به زبانی ساده در دسترس کاربران خود قرار داده است و برای کسی که سطح زبان انگلیسی بالایی ندارد نیز قابل‌فهم است. فیلم‌‌های آموزشی آن نیز موضوعات مختلفی را پوشش می‌دهد و نکات مهمی را برای تست زدن و پاسخ دادن به سوال‌ها بررسی می‌کند که برای داوطلبان آیلتس بسیار مفید است.
  • درس‌های ویدئویی با کیفیت بالا. «IELTS Liz» شامل فیلم‌های آموزشی مفیدی است که با ساختاربندی مناسب، یادگیری را برای زبان‌‌آموزان ساده‌تر می‌کند. این آموزش‌ها موضوعات مختلفی را پوشش می‌دهند و به نکات مهمی اشاره می‌کنند که لازم است برای پاسخ دادن به سوالات هر بخش بدانیم.
  • منابع رایگان برای دانلود. در کنار آموزش‌های کاملی که این وب‌سایت ارائه کرده است، بخشی را در نظر گرفته که داوطلبان می‌توانند سوالات خود را به صورت رایگان مطرح کنند و پاسخ آن‌ها را از متخصصین این امر دریافت کنند. همچنین چندین نمونه Essay و نمونه پاسخ‌های آن‌ها را نیز در دسترس قرار داده که منبع خوبی برای تمرین کردن و تست زدن است.
  • به‌روزرسانی به طور منظم. یکی از ویژگی‌های خوب وب‌سایت‌های معتبر این است که آموزش‌های خود را مدام به‌روزرسانی می‌کنند. «IELTS Liz» نیز از این قاعده مستثنا نیست و پیوسته نکات مهمی را به آموزش‌های قبلی خود اضافه می‌کند. همچنین منابع جدیدی را به صورت رایگان بارگذاری می‌کند تا همه امکان دسترسی به آن را داشته باشند. به علاوه، آخرین و جدیدترین اطلاعات مربوط به آزمون آیلتس و تغییرات آن را می‌توانید از طریق این وب‌سایت دنبال کنید.

برای مشاهده صفحه اصلی وب‌سایت «IELTS Liz» به لینک زیر مراجعه کنید.

  • لینک وب‌سایت IELTS Liz: «+»

تصویر دستی که با مداد سبز در حال نوشتن روی کاغذ است

۲۹. وب‌سایت IELTS Simon

«Simon» یکی از پرطرفدارترین مدرسان آیلتس است و ویدئوهای او در یوتیوب با استقبال زیادی مواجه شده است. وب‌سایت «IELTS Simon» نیز به عنوان یکی از منابع آیلتس آکادمیک و جنرال محبوبیت زیادی دارد و مهم‌ترین دلایل آن به شرح زیر است:

  • راهنمایی کامل و حرفه‌ای. این وب‌سایت توسط شخصی به نام «Simon» راه‌اندازی شده که خودش از آزمون‌‌گیرنده‌های آیلتس است. به همین دلیل می‌توان آن را یکی از وب‌سایت‌های معتبر دانست و نکات مهمی که آموزش می‌دهد، نتیجه‌ سال‌ها تجربه در این خصوص بوده است.
  • آموزش درس‌ها به صورت روزانه. «IELTS Simon» هر روز آموزش‌هایی را روی وب‌سایت حود بارگذاری می‌کند که به داوطلبان کمک می‌کند تا همیشه درگیر یادگیری باشند و انگیزه بیشتری برای آمادگی در آزمون آیلتس پیدا کنند.
  • تمرکز بر روزی آزمون‌‌های واقعی. محتوایی که در سایت مشاهده می‌کنید، دقیقاً با آزمون‌های واقعی آیلتس همخوانی دارد. به همین دلیل آن را به عنوان وب‌سایتی مفید برای تمرین کردن منابع آیلتس معرفی می‌‌کنیم. سایمون با تمرکز بر روی آزمون‌هایی که مشابه آزمون اصلی است، اطلاعات غیرضروری را حذف کرده است و بر موارد ضروری و مهمی تأکید می‌کند که ممکن است در آزمون واقعی با آن‌ها روبه‌رو شویم.
  • ارائه پاسخ‌های تشریحی. یکی از راه‌‌های مؤثر در بهبود نمره آیلتس، تحلیل پاسخ‌ها بعد از هر بار تست زدن است تا به کمک آن بتوانیم متوجه شویم که در چه مواردی با مشکل مواجه می‌شویم و چطور باید آن‌ها را رفع کنیم.
  • ارائه رویکردهای ساده. سبک آموزش‌های سایمون خیلی ساده و واضح است. هیچ مورد اضافه یا غیرضروری در توضیحاتش نیست. از زیاد پیچیده کردن مطالب پرهیز می‌کند و به همین دلیل وب‌سایتش را می‌توانیم به عنوان یکی از منابع آیلتس آکادمیک و جنرال به داوطلبانی پیشنهاد بدهیم که سطح زبان انگلیسی پایینی دارند یا هیچ‌گونه آشنایی با آیلتس ندارند و می‌‌خواهند از صفر شروع کنند.

برای مشاهده صفحه اصلی وب‌سایت «IELTS Simon» به لینک زیر مراجعه کنید.

  • لینک وب‌سایت IELTS Simon: «+»

۳۰. وب‌سایت IELTS Advantage

از دیگر سایت‌های آموزش آیلتس می‌توانیم «IELTS Advantage» را نام ببریم که تقریباً تمام مواردی را که در کتاب‌های خود آموزش داده‌اند، در وب‌سایت نیز مشاهده می‌کنید. یکی از ویژگی‌های خوب این وب‌سایت این است که آموزش‌ها به زبانی ساده بیان شده‌ است، اما تقریباً همه موارد مهم برای آموختن نکات مهم و راهکارهای مفید برای تست زدن را پوشش می‌دهد. همچنین نمونه آزمون‌های متعددی را برای هر یک از بخش‌ها قرار داده است که با پاسخ دادن به آن‌ها می‌توانید نمره تقریبی خود را در آزمون اصلی حدس بزنید.

در آموزش‌های قبلی مجله فرادرس درباره نحوه نمره‌دهی آیلتس توضیح دادیم و تأثیر نمره‌دهی را بر هر یک از مهارت‌ها بررسی کردیم. برای مطالعه بیشتر می‌توانید به لینک مربوطه مراجعه کنید.

یکی از مواردی که باعث می‌شود این وب‌سایت به شکلی متفاوت‌تر از وب‌سایت‌های دیگر باشد، آموزش مرحله به مرحله آن است. مثلاً برای آموزش تسک ۱ رایتینگ آیلتس، تمام مراحل را به صورت کامل و با ذکر مثال شرح داده است. در انتهای مطلب نیز نمونه کامل رایتینگ را دوباره نوشته ست تا همه پاراگراف‌ها در کنار هم قرار بگیرند و شما بتوانید از نمونه کامل آن برای تمرین کردن استفاده کنید.

برای مشاهده صفحه اصلی وب‌سایت «IELTS Advantage» به لینک زیر مراجعه کنید.

  • لینک وب‌سایت IELTS Advantage: «+»

۳۱. وب‌سایت Magoosh

نام «Magoosh» نیز به عنوان یک وب‌سایت معتبر برای یادگیری آیلتس در دسترس است و کاربران می‌توانند اپلیکیشن آن را نیز دانلود و استفاده کنند. از ویژگی‌های بارز این وب‌سایت می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • ارزیابی رایتینگ. برای این‌که با اشتباهات رایتینگ خود آشنا شوید و برای این‌که با رفع این اشتباهات نمره رایتینگ خود را بهتر کنید، «Magoosh» یک سیستم ارزشیابی برای رایتینگ شما در نظر گرفته است و به کمک آن می‌توانید محدوده نمره خود را نیز تا حدی متوجه شوید. مهم‌ترین مزیت این وب‌سایت ارائه توضیحات کامل برای رفع اشتباهات گرامری، املایی و ... در رایتینگ است. همچنین به شما پیشنهادهایی در خصوص استفاده از معادل‌های بهتر یا پاراگراف‌های منسجم‌تر می‌دهد تا برای تمرین کردن از آن‌ها کمک بگیرید. برای این منظور، نمره کل و نمره هر مهارت را تخمین می‌زند و شما به مرور زمان و با مقایسه نمره رایتینگ‌های قبلی، می‌توانید عملکرد خود را بررسی کنید. برای مشاهده فیلم اشتباهات رایج در گرامر از فرادرس می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید.
  • ارائه برنامه مطالعه. در این برنامه، «Magoosh» به شما کمک می‌کند تا هر روز برنامه منظمی را در پیش بگیرید و بر اساس آن پیش بروید. پس در این راه به شما انگیزه کافی می‌دهد. اما اگر به هر دلیلی نتوانستید طبق برنامه پیش بروید، می‌توانید بر اساس روزهای دیگری که در نظر گرفته‌اید، آن را تغییر دهید. به «Magoosh» ایمیل بزنید و درخواست تغییر زمان مطالعه را بدهید. این وب‌سایت با توجه به زمان و نیاز شما، برنامه مطالعه را تغییر خواهد داد.
  • امکان پرسش و پاسخ با اساتید. تیم متخصص «Magoosh» به شما کمک می‌کند تا اگر هنگام مطالعه منابع سایت با سوالی مواجه شدید یا متوجه بخشی از آموزش‌ها نشدید، سوالات خود را مطرح کنید و راهنمایی بخواهید. ایمیلی برای وب‌سایت بفرستید یا روی دکمه «Help Button» بزنید تا کارشناسان در کمتر از ۲۴ ساعت پاسخ سوال شما را بدهند. هیچ محدودیتی هم برای پرسیدن وجود ندارد. می‌توانید هر چند سوال که خواستید مطرح کنید.
  • ارزیابی اسپیکینگ. به کمک وب‌سایت «Magoosh» می‌توانید نمونه پاسخ‌های خود را که به بخش‌‌های مختلف اسپیکینگ داده‌اید بفرستید تا مورد ارزیابی قرار بگیرند. این کار در کمتر از دو روز انجام می‌شود و همراه با ارزشیابی، یک نمره تقریبی هم برای نمونه پاسخ شما در نظر گرفته می‌شود.
  • تخمین نمره تقریبی. همان‌طور که با آموزش‌های این وب‌سایت مطالعه را پیش می‌برید، می‌توانید در آزمون‌های ماک آن نیز شرکت کنید تا با محاسبه نمره شما، بتوانید میان پیشرفت خود را بررسی کنید. با دیدن نمره‌تان می‌توانید حدس بزنید که وقت آن رسیده که برای آزمون اصلی ثبت‌نام کنید یا هنوز باید روند مطالعه را ادامه دهید.

برای مشاهده صفحه اصلی وب‌سایت «Magoosh» به لینک زیر مراجعه کنید.

  • لینک وب‌سایت Magoosh: «+»

۳۲. وب‌‌سایت IELTS.org

این وب‌سایت هم به صورت تخصصی برای آزمون آیلتس طراحی شده است و علاوه بر آموزش‌هایی که ارائه داده است، تمرین‌ها و نمونه آزمون‌هایی را از سال‌های قبل انتخاب کرده و همراه با پاسخ‌های تشریحی در دسترس کاربران خود قرار داده است. در ادامه به برخی از ویژگی‌های آن اشاره خواهیم کرد.

  • نمونه آزمون‌های اصلی. «IELTS.org» تمرین‌ها و آزمون‌هایی را در وب‌سایت خود قرار داده است که همگی از آزمون‌های قبلی آیلتس انتخاب شده‌اند. بنابراین، همه منابع واقعی و پیوسته در حال به‌روزرسانی است.
  •  امکان ارتباط با مراکز برگزارکننده آزمون. «IELTS.org» ابزاری را فراهم می‌کند که به کمک آن می‌توانید با بسیاری از مراکز برگزارکننده آزمون در سرتاسر دنیا در ارتباط باشید. بنابراین، برای داوطلبان این امکان فراهم می‌شود که بتوانند مراکزی را در شهر سکونت خود پیدا کنند و ثبت‌نام را انجام دهند.
  • ارائه اطلاعات جامع درباره آیلتس. از دیگر ویژگی‌های خوب این وب‌سایت این است که به شما اطلاعات کاملی درباره ساختار آزمون آیلتس می‌دهد و به سوالات رایج در رابطه با آزمون پاسخ می‌دهد. برای مثال به شما می‌گوید که چه کسانی لازم است در آزمون آیلتس شرکت کنند. یا روش‌های مختلفی که به کمک آن می‌توانید آزمون دهید را توصیف می‌کند. همچنین تفاوت آیلتس جنرال با آکادمیک را شرح می‌دهد و به شما می‌گوید که چه کسانی شانس قبولی در آزمون را دارند.

برای مشاهده صفحه اصلی وب‌سایت «IELTS.org» به لینک زیر مراجعه کنید.

  • لینک وب‌سایت IELTS.org: «+»

۳۳. وب‌سایت IELTS Buddy

وقتی وارد وب‌سایت «IELTS Buddy» می‌شوید، از طراحی آن لذت می‌برید؛ همه‌چیز در این وب‌سایت دسته‌بندی شده و برای هر یک از بخش‌های آزمون توضیحات کامل و مجزایی ارائه شده است. همچنین شما می‌توانید از جدیدترین اخبار و اطلاعات در خصوص آزمون آیلتس بهره‌مند شوید. در صفحه اصلی‌ (Home page)، نمای کلی از محتوای وب‌سایت ارائه شده است و یک منو با عنوان «Navigation Menu» دارد که به کاربران کمک می‌کند به بخشی که مدنظرشان است دسترسی پیدا کنند.

برای مثال اگر می‌خواهید درباره آیلتس اطلاعات بیشتری به دست بیاورید، می‌توانید از طریق «IELTS Information» وارد آن بخش شوید. یا اگر می‌خواهید به درس‌ها دسترس داشته باشید می‌توانید وارد منوی «Lessons & Tips» شوید. در این وب‌سایت همچنین می‌توانید به نمونه آزمون‌های آیلتس برای تست زدن دسترسی داشته باشید و به صورت آنلاین در آزمون‌های ماک شرکت کنید.

از دیگر ویژگی‌های این وب‌سایت داشتن نمونه رایتینگ آیلتس تسک ۱ و آموزش لغاتی است که در دسته‌بندی موضوعات پرتکرار آیلتس قرار داده شده است . برای مثال، برای موضوعاتی مانند «Education» یا‌ «Crime»، لغاتی آموزش داده شده است و به کمک مثال و جملات مختلف، کاربرد آن‌ها بررسی شده است. فهرست لغات این وب‌سایت بیش از ۵۷۰ کلمه است که بیشتر آن‌ها را بارها در آزمون‌های سال‌های قبل دیده‌ایم.

برای مشاهده صفحه اصلی وب‌سایت «IELTS Buddy» به لینک زیر مراجعه کنید.

  • لینک وب‌سایت IELTS Buddy: «+»

تصویر یک ماشین تایپ قدیمی

آمادگی برای آیلتس با فرادرس

به منظور آمادگی در آزمون آیلتس لازم است مطالعه منظمی داشته باشید و با زدن تست‌‌های مختلف، روند پیشرفت خود را ارزیابی کنید. بدون شک، انتخاب یک یا چند منبع درست و مناسب سطح شما، می‌تواند روند مطالعه را بهتر کند و سرعت عمل شما را در تست زدن و آماده شدن برای آزمون اصلی افزایش دهد. اما از آنجا که منابع مختلفی در بازار و در دسترس داوطلبان قرار دارد، ممکن است انتخاب را کمی دشوار کند.

آن دسته از افرادی که در کلاس‌های آیلتس ثبت‌نام می‌کنند، بر اساس نمره تعیین سطح مؤسسه، در کلاس‌ها به کمک استاد آیلتس برایشان کتابی در نظر گرفته می‌شود و مطالعه را طبق رویکردی منظم پیش می‌برند. اما افرادی که به صورت خودخوان اقدام به مطالعه می‌کنند، باید خودشان منابع را انتخاب کنند. به همین دلیل مطالعه این مطلب می‌تواند برای آن‌ها مفیدتر باشد.

در رابطه با منابع، شاید اولین چیزی که به ذهن همه ما می‌رسد، کتاب‌های آیلتس است. البته برای افرادی که سطح زبان انگلیسی آن‌ها پایین است، ابتدا کتاب‌های ترمیک را پیشنهاد می‌کنند و سپس می‌توانند به سراغ منابع آیلتس بروند. اما برخی افراد، با توجه به شرایطی که دارند و با در نظر گرفتن نوع یادگیری خود، از منابع دیگری مانند اپلیکیشن یا پادکست نیز می‌توانند کمک بگیرند که در این آموزش برخی از آن‌ها را به عنوان منابع آیلتس آکادمیک معرفی کردیم.

علاوه بر این، فیلم‌های آموزشی نیز تأثیر بسیار زیادی در روند پیشرفت ما دارند و بسیاری از افراد با مشاهده این فیلم‌ها نتایج بهتری می‌‌گیرند. اگر از آن دسته افرادی هستید که مشاهده فیلم را به خواندن کتاب ترجیح می‌دهند، توصیه می‌‌کنیم سری به مجموعه فیلم‌های آموزش آیلتس فرادرس بزنید که به صورت کامل و مجزا، هر چهار بخش آزمون آیلتس را پوشش داده و به نکات مهمی در خصوص آمادگی و تست زدن برای این آزمون اشاره کرده است.

به علاوه، به آموزش لغات ضروری و گرامر کاربردی آیلتس نیز در این مجموعه پرداخته است و همچنین نمونه آزمون‌های کمبریج را برای آیلتس آکادمیک در دسترسی کاربران خود قرار داده است. برای مشاهده فیلم مجموعه آموزش آیلتس فرادرس روی لینک زیر کلیک کنید.

تصویر فیلم مجموعه آموزش آیلتس از فرادرس
برای مشاهده فیلم مجموعه آموزش آیلتس از فرادرس روی تصویر کلیک کنید.

جدول جمع‌بندی منابع آیلتس آکادمیک

در این آموزش منابع آیلتس آکادمیک را معرفی کردیم و در دسته‌بندی‌های مختلف، ویژگی‌‌های هر یک را برشمردیم. در این دسته‌بندی به بررسی چند کتاب، اپلیکیشن، پادکست و وب‌سایت آنلاین پرداختیم. همچنین به ساختار آیلتس آکادمیک اشاره کردیم و آن را با آیلتس جنرال مقایسه کردیم. در بخش پایانی نیز نکات مهمی را در خصوص نحوه تهیه و مطالعه منابع آیلتس آکادمیک توضیح دادیم.

در بخش جمع‌بندی، در جدول زیر به طور خلاصه، نام برخی از منابع آیلتس آکادمیک فهرست شده است که در این مطلب معرفی شد. برخی از این منابع به طور ویژه برای آیلتس آکادمیک طراحی شده است و برخی دیگر به منابعی اشاره می‌کند که هم نکات کلیدی در خصوص آیلتس آکادمیک و هم جنرال را آموزش می‌دهند.

منابع آیلتس آکادمیک
کتاب
The Official Cambridge Guide to IELTS
New Insight into IELTS
Barron’s IELTS Practice Exams
 IELTS (Academic) 5 in 1 Actual Tests eBook Combo
IELTS Academic Test Preparation Set of 6 Books by Career Launcher
IELTS Advantage Series
Improve your IELTS Skills Series
Cambridge IELTS 12-17 Academic Student’s Book with Answers
Collins English for IELTS
Cambridge Vocabulary for IELTS
English Grammar in Use
اپلیکیشن
The Official Cambridge Guide IELTS Mobile App
IELTS Prep App by British Council
IELTS Word Power by British Council
The Vocab24 Vocabulary Builder App
IELTS Exam Preparation, Lessons & Study Guide
IELTS Exam Preparation: Vocabulary Flashcards
IELTS Full
IELTS Skills
IELTS Test Pro
IELTS Speaking - IELTS Test
پادکست
Espresso Englis
IELTS Podcast
SEND7
English Across the Pond
This American Life
سایر منابع
 وب‌سایت
IELTS Liz
IELTS Simon
IELTS Advantage
Magoosh
IELTS.org
IELTS Buddy

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «راهنمای آزمون های زبان انگلیسی» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
AmberEdvoyIELTS MaterialFeedspot
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *