تفاوت How many و How much – فرق و کاربرد به زبان ساده + مثال و تمرین

۱۷۴۷۸ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۶ خرداد ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۶ دقیقه
تفاوت How many و How much – فرق و کاربرد به زبان ساده + مثال و تمرین

اگر مشغول یادگیری زبان انگلیسی در سطح مقدماتی هستید، بدون شک بارها این سؤال برایتان پیش آمده که کی و کجا از How many و How much استفاده می‌کنیم. در واقع، هنگامی که بحث کمیت‌ مطرح می‌شود یا می‌خواهیم مقدار چیزی را تعیین کنیم، از این دو کلمه پرسشی کمک می‌گیریم. به همین دلیل در این مطلب قصد داریم اشاره‌ای به اسامی قابل‌شمارش و غیر قابل‌شمارش داشته باشیم و در ادامه تفاوت how many و how much و کاربردهای آن‌ها را توضیح دهیم. در انتها، برای تمرین بیشتر، نمونه سؤال‌هایی را در این رابطه مطرح خواهیم کرد.

تفاوت How many و How much

مهم‌ترین تفاوت how many و how much در این است که «how many» برای اسم قابل‌شمارش و «how much» برای اسم غیر قابل‌شمارش به کار می‌رود. how much و how many هر دو «اسم‌های استفهامی» (Interrogative Nouns) هستند.

بنابراین برای این‌که بتوانیم کاربرد این دو را در جملات پرسشی به خوبی یاد بگیریم، باید قبل از هر چیز با تفاوت آن‌ها آشنا شویم. در ادامه این مطلب کاربرد هر یک را به طور جداگانه بررسی خواهیم کرد. در جدول زیر به طور خلاصه تفاوت how many و how much را توضیح داده‌ایم.

How muchHow many
برای اسم‌های غیر قابل‌شمارشبرای اسم‌های قابل‌شمارش
قبل از اسم‌های غیر قابل‌شمارش مانند پول یا کمیت‌هایی مانند زمان، مقدار مایعات و مواد غذایی به کار می‌رود.قبل از اسم‌های قابل‌شمارش مانند تعداد افراد، تعداد روزها، تعداد خوراکی‌های قابل‌شمارش، تعداد کتاب و غیره به کار می‌رود.

فرمول سوال ساختن با How many و How much

در آموزش‌های قبلی «فرادرس»، در مطلب «سوال ساختن با wh» به انواع جملات پرسشی به طور مفصل اشاره کردیم و فرمول و ساختار آن را برای زمان‌های انگلیسی و انواع کلمات پرسشی توضیح دادیم. جملات پرسشی در زبان انگلیسی به دوسته زیر تقسیم می‌شوند:

  • «جملات پرسشی بله یا خیر» (Yes or No Questions)
  • «جملات پرسشی با کلمه پرسشی» (Wh -questions)

دسته اول به سؤال‌هایی گفته می‌شود که پاسخ بله یا خیر به آن‌ها داده می‌شود. اما دسته دوم سؤال‌هایی هستند که با بله یا خیر پاسخ داده نمی‌شوند. «how many» و «how much» در دسته کلمات پرسشی wh قرار می‌گیرند، زیرا پاسخ بله یا خیر به آن‌ها داده نمی‌شود.

معمولاً برای سؤال ساختن با wh، بعد از کلمه پرسشی از افعال کمکی استفاده می‌کنیم، اما برای «how much» و «how many» در بیشتر موارد، ابتدا اسم را می‌آوریم و سپس فعل کمکی به کار می‌رود. اسمی که بعد از این کلمه‌‌های پرسشی می‌آید، قابل‌شمارش یا غیر قابل‌شمارش است و با در نظر گرفتن این مسئله باید از کلمه پرسشی مناسبی استفاده کنیم.

اگر اسم قابل‌شمارش باشد، از «how many» و اگر غیر قابل‌شمارش باشد، از «how much» کمک می‌گیریم. بعد از اسم نیز فعل و فاعل را قرار می‌دهیم. اما حتماً دو نکته زیر را هنگام استفاده از این کلمات پرسشی در نظر داشته باشید:

  • اسم قابل‌شمارش همواره به شکل جمع و اسم غیر قابل‌شمارش همواره به شکل مفرد به کار می‌رود:

How many days do you work?

چند روز کار می‌کنی؟

How much money do you have?

چقدر پول داری؟

فعل بعد از اسامی قابل‌شمارش به صورت جمع و بعد از اسامی غیر قابل‌شمارش به صورت مفرد به کار می‌رود:

How many pencils are there in her pencil case?

در جامدادی او چند مداد هست؟

How much sugar is there in my coffee?

در قهوه من چه مقدار شکر هست؟

بنابراین، برای این‌که تفاوت how many و how much را بدانید، لازم است با ساختار آن‌ها در جملات پرسشی به خوبی آشنا شوید. در مجموع، فرمول کلی سوال ساختن با «how much» و «how many» به صورت زیر تعریف می‌شود:

How many + countable noun (plural) + verb+ subject?

How much + uncountable noun (singular) + verb + subject?

کاربرد How many

همان‌طور که در جدول فوق مشاهده کردید، از «how many» برای پرسیدن درباره اسم‌های قابل‌شمارش استفاده می‌شود. اسامی قابل‌شمارش آن‌هایی هستند که به راحتی جمع بسته می‌‌شوند و در بسیاری از موارد «s» جمع به انتهای آن‌ها اضافه می‌شود.

برای مثال کلمه «apple» به معنای «سیب» را می‌توانیم شمارش کنیم، بنابراین جزو اسامی قابل‌شمارش به حساب می‌آید و موقع جمع بستن به صورت «apples» نوشته می‌شود. برای سوال ساختن با «how many»، کلمه «apples» را به صورت اسم جمع بعد از کلمه پرسشی می‌آوریم، مانند مثال زیر:

How many apples are there in the basket?

چند سیب داخل سبد هست؟

اما همه اسم‌های قابل‌شمارش را نمی‌توان با «s» جمع بست. برای مثال، کلمه «people» به معنای «مردم» قابل‌شمارش است و برای سؤال ساختن از «how many» کمک می‌گیریم، اما «s» جمع ندارد. به این دسته از اسم‌ها، اسم‌های جمع بی‌قاعده گفته می‌شود، زیرا برای جمع بستن از قاعده و قانون مشخصی تبعیت نمی‌کنند. به مثال زیر توجه کنید که در آن از «people» همراه با کلمه پرسشی «how many» استفاده شده و بعد از آن فعل به صورت جمع به کار رفته است.

How many people are waiting outside?

چند نفر بیرون منتظر هستند؟

بنابراین، کاربرد «how many» قبل از اسم‌های قابل‌شمارش جمع است. برای پاسخ دادن به این نوع سؤال‌ها می‌توانیم از کمیت‌سنج‌هایی استفاده کنیم که مختص اسامی قابل‌شمارش است یا تعداد دقیق آن را با استفاده از اعداد انگلیسی بیان کنیم. در مثال‌های زیر، دو پرسش مطرح شده و برای هر کدام پاسخ‌های متفاوتی داده شده است.

Q1: How many books are in the library?

چقدر کتاب در کتابخانه هست؟

A1: There are 200,000 books in the library.

دویست هزار کتاب در کتابخانه هست.

∗∗∗

A2: There are many books in the library.

تعداد زیادی کتاب در کتابخانه هست.

∗∗∗

A3: There are a lot of books in the library.

کتاب‌های زیادی در کتابخانه هست.

∗∗∗

A4: There are fewer books in the library than in many other libraries.

در [این] کتابخانه، در مقایسه با سایر کتابخانه‌ها، کتاب‌های کمتری هست.

Q2: How many people are coming to your party?

چند نفر به مهمانی می‌آیند؟

A1: I expect 15 to 20 people there.

انتظار دارم ۱۰ تا ۱۵ نفر آنجا باشند.

∗∗∗

A2: I think many people will come.

فکر می‌کنم تعداد زیادی بیایند.

∗∗∗

A3: I think a lot of people will come.

فکر می‌کنم افراد زیادی بیایند.

∗∗∗

A4: Only a few people can come.

فقط تعداد کمی می‌توانند بیایند.

تفاوت how many و how much

کاربرد How much

از «how much» در مواقعی استفاده می‌کنیم که اسم غیر قابل‌شمارش به کار رفته باشد. اسم‌های غیر قابل‌شمارش، همان‌طور که از نامشان مشخص است، شمارش نمی‌شوند، مانند مایعات یا اسم‌هایی که ماهیت فیزیکی ندارند. کمیت‌هایی که به صورت توده یا مجموعه در نظر گرفته می‌شوند نیز غیر قابل‌شمارش هستند.

علاوه بر موارد فوق، هنگامی که درباره قیمت سؤال می‌کنیم، با «how much» جمله پرسشی می‌سازیم. برای مثال، اگر بخواهیم قیمت چیزی را بدانیم، به زبان انگلیسی از «?How much is it» استفاده می‌کنیم. برای سؤال ساختن با «how much»، معمولاً بعد از کلمه پرسشی اسم غیر قابل‌شمارش می‌آید و فعل به شکل مفرد به کار می‌رود. به مثال‌های زیر توجه کنید.

How much is the blue dress?

قیمت [آن] لباس آبی چقدر است؟

How much money do you want to spend?

چقدر می‌خواهی هزینه کنی؟

How much spaghetti is there in the plate?

چه مقدار اسپاگتی در بشقاب هست؟

برای پاسخ دادن به جملات پرسشی با «how much»، می‌توانیم از کمیت‌سنج‌های مخصوص اسم‌های غیر قابل‌شمارش استفاده کنیم. در ادامه دو سؤال و پاسخ‌های مختلف آن‌ها را با ترجمه مشاهده می‌کنید.

Q1: How much time do you have before you need to leave?

قبل از رفتن چقدر وقت دارید؟

A1: I have a lot of time still.

هنوز خیلی وقت دارم.

∗∗∗

A2: I have a little time. Is there something you want to talk about?

کمی وقت دارم. چیزی هست که بخواهید درمورد آن صحبت کنید؟

∗∗∗

A3: I have 30 minutes until I leave.

نیم ساعت تا رفتنم وقت دارم.

Q2: How much water is in the sink?

چقدر آب در سینک هست؟

A1: There is not much water in the sink.

آب زیادی در سینک نیست.

∗∗∗

A2: There is little water in the sink.

تقریباً هیچ آبی در سینک نیست.

∗∗∗

A3: There is a lot of water in the sink.

مقدار زیادی آب در سینک هست.

∗∗∗

A4: There are two gallons of water in the sink.

دو گالن آب در سینک هست.

اسامی قابل شمارش و غیر قابل شمارش

برای بررسی تفاوت how many و how much باید به اسمی که همراه آن‌ها به کار می‌رود توجه داشته باشیم. جملاتی که با «how many» و «how much» سؤالی می‌شوند، معمولاً ساختار مشابهی دارند، اما اسمی که بعد از آن‌‌ها می‌آید متفاوت است.

در زبان انگلیسی، اسم انواع مختلفی دارد و برای نامیدن شخص، شیء، مکان یا ایده به کار می‌رود. یک دسته از اسم‌ها قابل‌شمارش و دسته دیگر غیر قابل‌شمارش است. اسم‌های قابل‌شمارش را می‌توان شمرد، اما اسم‌های قابل‌شمارش را نمی‌توان شمرد مگر این‌که برای آن‌ها از واحدهای شمارش استفاده کنیم، مانند «jam» که غیر قابل‌شمارش است و «a jar of jam» آن را به اسم قابل‌شمارش تبدیل می‌کند. بنابراین می‌توانیم بگویمم «two jars of jam» یا «three jars of jam».

اسم‌‌های قابل‌شمارش، خود به دو دسته مفرد و جمع تقسیم می‌شوند. اسم مفرد یعنی فقط یکی از آن وجود دارد، اما اسم جمع تعداد بیشتر از یک را پوشش می‌دهد. از اسم قابل‌شمارش مفرد برای شخص، مکان یا شیء استفاده می‌کنیم و قبل از آن حرف تعریف (a/an/the) می‌آوریم، مانند مثال‌های زیر:

There is a dog.

یک سگ هست.

She has an orange.

او پرتقالی دارد.

One car drove past me very fast.

ماشینی با سرعت خیلی زیاد از کنارم عبور کرد.

از اسم‌های قابل‌شمارش جمع برای بیش از یک نفر، شیء یا مکان استفاده می‌کنیم، مانند مثال‌های زیر:

There are 10 dogs.

۱۰ سگ وجود دارد.

She has 2 oranges.

او دو پرتقال دارد.

three cars drove past me very fast.

سه ماشین با سرعت خیلی زیاد از کنارم رد شدند.

اما اسامی غیر قابل‌شمارش حالت جمع ندارند و همیشه به صورت مفرد به کار می‌روند. این اسامی را نمی‌توان شمارش کرد یا مقدار آن‌ها به‌قدری کم است که قابل‌شمارش نیستند، مانند اسم‌های زیر:

  • water
  • air
  • time
  • happiness
  • snow
  • money
  • love
  • stress

نکته اول: «time» اسم غیر قابل‌شمارش است، زیرا واحدهای زمانی بیشماری وجود دارد. اما «minute» به معنی «دقیقه» و «second» به معنی «ثانیه» قابل‌شمارش هستند و برای سؤال ساختن با آن‌ها باید از «how many» استفاده کرد. به کمک مثال‌های زیر می‌توانید این تفاوت را بهتر درک کنید.

How much time do we need to do it?

برای انجام دادن آن چقدر زمان نیاز داریم؟

∗∗∗

How many minutes are left?

چند دقیقه باقی مانده است؟

∗∗∗

How many seconds are in one minute?

یک دقیقه چند ثانیه است؟

نکته دوم: برای سؤال ساختن با اسامی غیر قابل‌شمارش از «how much» استفاده می‌کنیم، اما اگر قبل از آن واحدهای شمارش بیاید، در آن صورت می‌توانیم شمارش کنیم و به همین دلیل برای سؤال ساختن از «how many» کمک می‌گیریم. به مثال‌های زیر توجه کنید.

How much water do you drink every day?

روزانه چه مقدار آب می‌نوشی؟

(در این مثال، «water» اسم غیر قابل‌شمارش است و برای سؤالی کردن «how much» به کار می‌رود.)

∗∗∗

How many bottles of water do you drink every day?

روزانه چند بطری آب می‌نوشی؟

(در این مثال، قبل از «water» از واحد اندازه گیری «bottles of» استفاده شده است و به همین دلیل «how many» به کار می‌رود.)

برخی از واحدهای شمارش اسامی غیر قابل‌شمارش را در جدول زیر مشاهده می‌کنید.

واحدهای شمارش اسامی غیر قابل‌شمارش
a bar of soapa jar of honey
a loaf of breada bottle of water
a box of paper

به چند مثال با واحدهای شمارش جدول فوق توجه کنید که در حالت پرسشی به کار رفته است.

how many jars of honey did he buy?

او چند شیشه عسل خرید؟

 How many bars of soap are usually used for the hotel every day?

معمولاً روزانه چند قالب صابون برای هتل استفاده می‌شود؟

How many boxes of paper should I carry?

چند جعبه کاغذ باید حمل کنم؟

کمیت‌ سنج‌های اسامی قابل‌شمارش و غیر قابل‌شمارش

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، برای اسم‌های قابل‌شمارش و غیر قابل‌شمارش در انگلیسی، از کمیت‌سنج‌های مخصوصی استفاده می‌کنیم. «کمیت‌سنج‌ها» (Quantifiers) به عنوان واحدهای اندازه‌گیری برای شمارش اسم به کار می‌روند. در جدول زیر تعدادی از آن‌ها را همراه با معنی مشاهده می‌کنید. برخی از کمیت‌سنج‌ها به صورت مشترک برای هر دو دسته استفاده می‌شوند.

کمیت‌سنج‌ها 

(Quantifiers)

کمیت‌سنج‌های اسامی غیر قابل‌شمارشکمیت‌سنج‌های اسامی قابل‌شمارش

much

a bit

a great deal of

a large quantity of

a large amount of

a little

little

very little

a majority of

a number of

several

many

a large number of

a few

few

very few

a great number of

کمیت‌سنج‌های مشترک 

enough / all / more / most / less / least

no / none / any / not any

some / plenty of / lots of / a lot of

لیست اسامی قابل شمارش

برای این‌که با اسامی قابل‌شمارش در انگلیسی بیشتر آشنا شوید، می‌توانید تعدادی از آن‌ها را در جدول زیر همراه با معنی مشاهده کنید. بیشتر این اسم‌ها با افزودن «s» به انتهای کلمه، جمع بسته می‌‌شوند. اما برخی از آن‌ها جزو اسامی جمع بی‌قاعده هستند و برای جمع بستن به انتهای آن‌ها «s» اضافه نمی‌شود، مانند «child → children»‌ و «foot → feet».

اسامی قابل‌شمارش

(Countable Nouns)

birdforkcamp
پرندهچنگالاردو
toweltownhospital
حولهشهربیمارستان
issueboxshirt
مسئله؛ موضوعجعبهپیراهن
sonshowersock
فرزند پسردوشجوراب
monthpoolplant
ماهاستخرگیاه
wallclasssecond
دیوارکلاسدوم
schoolbrotherhour
مدرسهبرادرساعت
hotelprogramweekend
هتلبرنامهآخر هفته
keyfootchild
کلیدپاکودک
dressanimaleye
لباسحیوانچشم

لیست اسامی غیر قابل شمارش

در جدول زیر تعدادی از اسامی پرکاربرد غیر قابل‌شمارش در انگلیسی را با معنی مشاهده می‌کنید.

اسامی غیر قابل‌شمارش

(Uncountable Nouns)

logiclightningfaith
منطقآذرخشایمان؛ اعتماد
silencefearstupidity
سکوتترسحماقت
hardwarepoetrysoap
سخت‌افزارشعرصابون
hairyogasugar
مویوگاشکر
perfumepressuresmoke
عطرفشاردود
pepperbloodmilk
فلفلخونشیر
entertainmenthomeworktravel
تفریح؛ سرگرمیتکلیفسفر
trustcoffeepetrol
اطمینانقهوهبنزین
trafficcottonfun
ترافیککتانسرگرمی
usagefailurehoney
کاربردشکستعسل
fuelspacelitter
سوختفضازباله
lonelinesscakejewelry
تنهاییکیکجواهر

تفاوت How many و How much برای بیان کمیت

تفاوت how many و how much برای بیان کمیت، به اسمی مربوط می‌شود که همراه آن‌ها می‌آید. اگر اسم غیر قابل‌شمارش باشد، از «how much» برای سؤال ساختن استفاده می‌کنیم. به ساختار و مثال‌های زیر دقت کنید.

How much + uncountable nouns

How much time do we have to finish the test?

چقدر وقت داریم تا آزمون را تمام کنیم؟

How much money did you spend?

چقدر پول خرج کردی؟

How much sugar would you like in your coffee?

قهوه خود را با چه مقدار شرکت میل می‌کنید؟

How much paper will I need?

چقدر کاغذ نیاز خواهم داشت؟

How much milk is in the fridge?

چقدر شیر در یخچال است؟

How much traffic was there on the way to work?

چقدر ترافیک در مسیر کار وجود داشت؟

برای پرسیدن درباره کمیت، اگر اسم قابل‌شمارش باشد، از «how many» کمک می‌گیریم. فرمول و چند مثال زیر برای پرسیدن درباره کمیت با اسم‌های قابل‌شمارش به کار رفته است.

How many + plural nouns

How many days are there in January?

ماه ژانویه چند روز است؟

How many people work in your company?

چند نفر در شرکت شما کار می کنند؟

How many cousins do you have?

چند پسرعمو داری؟

(کلمه «cousin» در زبان فارسی معانی دیگری هم دارد، مانند پسرعمه/دایی/خاله یا دخترعمه/دایی/خاله.)

How many books did you buy?

چند کتاب خریدی؟

How many countries are there in the world?

چند کشور در دنیا وجود دارد؟

How many students are in the class right now?

در حال حاضر چند دانش‌آموز در کلاس هست؟

How many chairs are there in this room?

چند صندلی در این اتاق هست؟

How many pieces of chocolate would you like?

چند تکه شکلات میل دارید؟

(در این مثال، «chocolate» اسم غیر قابل‌شمارش است، اما چون قبل از آن واحد شمارش آمده، از «how many» استفاده شده است.)

کاربرد How much برای پرسیدن قیمت

برای پرسیدن درباره قیمت از «how much» استفاده می‌کنیم. در واقع، وقتی درباره قیمت چیزی سؤال می‌کنیم، می‌توانیم از «how much» کمک بگیریم که هم برای اسامی قابل‌شمارش و هم غیر قابل‌شمارش کاربرد دارد. اما در نظر داشته باشید که برای اسامی قابل‌شمارش مفرد یا جمع، فعل جمله باید با فاعل مطابقت داشته باشد. برای اسامی غیر قابل‌شمارش نیز همواره فعل مفرد به کار می‌رود. به چند مثال زیر توجه کنید.

How much is that painting?

قیمت آن نقاشی چقدر است؟

How much are those shoes?

قیمت آن کفش چقدر است؟

How much did your jacket cost?

قیمت کاپشن شما چقدر شد؟

How much is the dress on display in the window?

قیمت لباس پشت ویترین چقدر است؟

How much will it cost me?

هزینه آن برای من چقدر می‌شود؟

How much does it cost?

قیمت آن چند است؟

فرق بین how many و how much

مثال با How many

در این آموزش تفاوت how many و how much را توضیح دادیم. برای درک بهتر این موضوع، به چند مثال دیگر توجه کنید. در این مثال‌ها از اسامی قابل‌شمارش استفاده شده و برای آن کلمه پرسشی «how many» به کار رفته است. برای هر یک از سؤال‌های پاسخی نیز در نظر گرفته شده و ترجمه آن نیز آورده شده است.

A: How many cars does he own?

B: He owns six cars.

A: او صاحب چند ماشین است؟

B: شش ماشین دارد.

A: How many cups do you need?

B: I need five cups.

A: چند فنجان می‌خواهی؟

B: پنج فنجان می‌خواهم.

A: How many legs do spiders have?

B: Spiders have eight legs.

A: عنکبوت‌ها چند پا دارند؟

B: عنکبوت‌ها هشت پا دارند.

A: How many provinces are there in Canada?

B: There are ten provinces in Canada.

A: چند استان در کانادا هست؟

B: ده استان در کانادا هست.

مثال با How much

به چند مثال بیشتر با «how much» نیز توجه کنید که همراه با پاسخ و ترجمه آمده است.

A: How much water do you want?

B: I would like half a glass of water, please.

A: چقدر آب می‌خواهی؟

B: لطفاً نصف لیوان آب بیاورید.

A: How much sand is there on this beach?

B: There is a lot of sand on this beach.

A: چقدر شن و ماسه در این ساحل هست؟

B: شن و ماسه زیادی در این ساحل هست.

A: How much money do you have?

B: I don’t have very much money.

A: چقدر پول داری؟

B: پول زیادی ندارم.

A: How much happiness has your dog brought you?

B: My dog has brought me a lifetime of happiness.

A: سگ تو چقدر باعث خوشحالی‌ات شده است؟

B: سگم برای من یک عمر شادی به ارمغان آورده است.

A: How much does that table cost?

B: That table costs $60.

A: قیمت آن میز چقدر است؟

B: قیمت آن میز ۶۰ دلار است.

A: How much bread do they want?

B: They want just a little bit of bread.

A: آن‌ها چقدر نان می‌خواهند؟

B: فقط مقدار کمی نان می‌خواهند.

یادگیری زبان انگلیسی

سوالات رایج درباره تفاوت How many و How much

در ادامه این مطلب سعی کرده‌ایم به تعدادی از پرسش‌های رایج در خصوص تفاوت how many و how much اشاره کنیم.

How many و How much چه کاربردی دارند؟

وقتی بحث کمیت‌ مطرح می‌شود یا می‌خواهیم مقدار چیزی را تعیین کنیم، از این دو کلمه پرسشی کمک می‌گیریم. «how many» با اسامی جمع قابل‌شمارش و «how much» با اسامی غیر قابل‌شمارش به کار می‌رود.

سوال ساختن با How many و How much چگونه است؟

برای سوال ساختن با «how many»، ابتدا کلمه پرسشی را می‌آوریم. سپس اسم جمع قابل‌شمارش و در ادامه فعل کمکی یا فعل «to be» و فاعل را می‌آوریم. برای سوال ساختن با «how much» نیز به همین روش عمل می‌کنیم، با این تفاوت که بعد از «how much» باید اسم غیر قابل‌شمارش بیاید.

کاربرد how much برای پرسیدن قیمت چیست؟

برای پرسیدن درباره قیمت از «how much» استفاده می‌کنیم. در واقع، وقتی درباره قیمت چیزی سؤال می‌کنیم، می‌توانیم از «how much» کمک بگیریم که هم برای اسامی قابل‌شمارش و هم غیر قابل‌شمارش کاربرد دارد. اما در نظر داشته باشید که برای اسامی قابل‌شمارش مفرد یا جمع، فعل جمله باید با فاعل مطابقت داشته باشد. برای اسامی غیر قابل‌شمارش نیز همواره فعل مفرد به کار می‌رود.

نمونه سوال با How many و How much

برای درک بهتر تفاوت how many و how much چند تمرین همراه با پاسخ آورده شده است.

تمرین اول

برای جملات زیر با «how many» و «how much»‌ سؤال بسازید.

Q1: There is some bread in the basket.

جواب

Answer: How much bread is there in the basket?

Q2: We have got five kilos of cherries.

جواب

Answer: How many kilos of cherries have you got?

Q3: Bill has got three bottles of fruit juice in the fridge.

جواب

Answer: How many bottles of juice has Bill got in the fridge?

Q4: There are forty teachers in the teachers’ room.

جواب

Answer: How many teachers are there in the teachers' room?

Q5: There is little ink in the big bottle.

جواب

Answer: How much ink is there in the big bottle?

Q6: Helen has got a little sugar in her coffee.

جواب

Answer: How much sugar has Helen got in her coffee?

Q7: There is a lot of tea in the teapot.

جواب

Answer: How much tea is there in the teapot?

Q8: There are fifty girls at the party.

جواب

Answer: How many girls are there at the party?

Q9: There are seven days in a week.

جواب

Answer: How many days are there in a week?

Q10: There is a lot of tea in the teapot.

جواب

Answer: How much tea is there in the teapot?

کاربرد how many

تمرین دوم

برای جملات پرسشی زیر از «how many» یا «how much» استفاده کنید.

Q1: ______ stars are there in the sky?

جواب

Answer: How many stars are there in the sky?

Q2: _____ people live on islands?

جواب

Answer: How many people live on islands?

Q3: _____ birds are there?

جواب

Answer: How many birds are there?

Q4: _____ water is in the ocean?

جواب

Answer: How much water is in the ocean?

Q5: _____ money is in a bank?

جواب

Answer: How much money is in a bank?

Q6: _____ countries are there in the world?

جواب

Answer: How many countries are there in the world?

Q7: _____ bread is eaten per day?

جواب

Answer: How much bread is eaten per day?

Q8: _____ bones are there in the human body?

جواب

Answer: How many bones are there in the human body?

Q9: _____ sand is in the deserts?

جواب

Answer: How much sand is in the deserts?

Q10: _____ information is on the internet?.

جواب

Answer: How much information is on the internet?

جمع‌بندی

در این آموزش به تفاوت how many و how much اشاره کردیم و کاربردهای آن را به زبان ساده و با مثال و تمرین‌های متنوع توضیح دادیم و به موارد زیر اشاره کردیم:

  • از how many برای اسم‌های قابل‌شمارش استفاده می‌کنیم:

How many bottles of water do you have with you?

چند بطری آب همراه خودت داری؟

How many children do you have?

چند فرزند داری؟

How many apples do we need to make the pie?

چند سیب برای درست کردن پای سیب لازم داری؟

  • از how much برای اسم‌های غیر قابل‌شمارش استفاده می‌کنیم:

How much time do you need?

چقدر زمان می‌خواهی؟

How much gas is in the tank?

چه مقدار گاز در مخزن است؟

How much money is in the bag?

چقدر پول در کیف است؟

  • اگر جمله پرسشی نشان دهد که درباره چه چیزی سؤال شده است، می‌توانیم اسم را حذف کنیم:

How much does it cost?

قیت آن چقدر است؟

How much did it rain?

چقدر باران بارید؟

  • اگر شنونده از قبل و با توجه به اطلاعات داده‌شده متوجه شود که درباره چه چیزی صحبت می‌کنیم، می‌توانیم اسم را بعد از کلمه‌های پرسشی how much و how many حذف کنیم:

A: I need some eggs.

B: How many (eggs) do you need?

A: من تعدادی تخم‌مرغ می‌خواهم.

B: چند تا (تخم‌مرغ) می‌خواهید؟

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش گرامر زبان انگلیسی – به زبان ساده» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۱۵ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Talk EnglishThe learners NookConfluenceWoodwardMy Unlimited English
۱ دیدگاه برای «تفاوت How many و How much – فرق و کاربرد به زبان ساده + مثال و تمرین»
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *