چگونه در خانه برای آیلتس بخوانیم؟ – آموزش مسیر و نحوه مطالعه

۲۰۰ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۹ مرداد ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۳۷ دقیقه
چگونه در خانه برای آیلتس بخوانیم؟ – آموزش مسیر و نحوه مطالعه

آزمون آیلتس (IELTS) یکی از آزمون‌های بین‌المللی معتبر است که در سرتاسر جهان و به‌ویژه در کشورهای مهاجرپذیر مانند کانادا یا سایر کشورهای اروپایی برگزار می‌شود و معیاری برای سنجش مهارت‌های زبانی داوطلبان به شمار می‌رود. این آزمون از چهار بخش تشکیل شده که هر یک مهارت‌های اصلی شما را محک می‌زند. بخش‌های این آزمون به ترتیب شامل «listening» و‌ «reading» و «writing» و «speaking» می‌شود. برای این‌که بتوانید در هر یک از این بخش‌ها آمادگی لازم را کسب کنید و نمره خوبی به دست بیاورید، لازم است با انواع سوالات هر بخش و نحوه پاسخگویی به آن‌ها آشنا شوید. در آموزش‌های قبلی مجله فرادرس به طور کامل به این اشاره کردیم که آیلتس چیست و چه کاربردی دارد. در این مطلب یاد می‌گیریم چگونه در خانه برای آیلتس بخوانیم و با مسیر و نحوه مطالعه آشنا می‌شویم.

997696

در ابتدای مطلب به این موضوع می‌پردازیم که آیلتس چیست و برای افرادی که فرصت مناسبی برای مطالعه ندارند، چه روش‌‌هایی وجود دارد که بتوانند برای آیلتس بدون کلاس و به صورت خودآموز آمادگی لازم را کسب کنند. سپس درباره معیار نمره‌دهی آیلتس توضیحاتی می‌دهیم و در ادامه به برخی از منابع خودآموز آیلتس اشاره خواهیم کرد تا به کمک آن‌ها بفهمیم که چگونه در خانه برای آیلتس بخوانیم و به اندازه کافی برای روز آزمون آمادگی داشته باشیم.

چگونه در خانه برای آیلتس بخوانیم؟

آیلتس (IELTS) مخفف «The International English Language Testing System» است که به عنوان یکی از آزمون‌های بین‌المللی برای سنجش مهارت‌های زبانی افراد طراحی شده است. این آزمون به طور گسترده در بسیاری از کشورهای دنیا برگزار می‌شود و مورد تأیید بسیاری از دانشگاه‌ها و مؤسسات است. نمره قبولی این آزمون به دانشگاه یا مؤسسه‌ای بستگی دارد که برای آن اقدام کرده‌اید. معمولاً برای ادامه تحصیل در دانشگاه محدوده نمره بین ۶ تا ۷ قابل‌قبول است.

اما همه افرادی که مهاجرت می‌کنند، به قصد ادامه تحصیل در این مسیر پیش نمی‌روند. در برخی موارد هدف از مهاجرت پیدا کردن کار بهتر یا به دست آوردن مهارت و تخصص در شغل است تا پیشرفت‌های بیشتری حاصل شود. این افراد نیز به نمره آزمون ‌آیلتس نیاز دارند تا به کمک آن بتوانند مهارت‌‌های زبانی خود را نشان دهند و درواقع میزان تسلط آن‌ها بر مهارت‌های اصلی زبان مشخص شود.

به منظور آمادگی در آزمون آیلتس و همچنین برای این‌که بدانیم چگونه در خانه برای آیلتس بخوانیم و تمرین کنیم، لازم است با دو مورد بسیار مهم آشنا شویم. اولی انواع سوالات آیلتس و دومی نحوه پاسخ دادن به آن‌هاست. همچنین لازم است این نکته را مدنظر داشته باشید که ابتدا سطح زبان انگلیسی خود را به اندازه‌ای بالا ببرید که بتوانید برای آیلتس اقدام کنید. اگر فکر می‌کنید در سطح مقدماتی یا متوسط هستید، بهتر است قبل از شرکت در آزمون آیلتس ابتدا در دوره‌های ترمیک ثبت‌نام کنید و سپس برای آزمون مطالعه را پیش ببرید.

قبل از این‌که بدانیم چگونه در خانه برای آیلتس بخوانیم برای شرکت در آزمون آماده شویم، لازم است اطلاعاتی درباره نوع آزمون به دست بیاوریم و بدانیم که در چه نوع آزمونی قرار است شرکت کنیم. آزمون آیلتس به دو دسته تقسیم می‌شود که در ادامه آن را به طور کامل توضیح می‌دهیم.

  • آیلتس آکادمیک: این آزمون مناسب افرادی است که برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر اقدام کرده‌اند و قصد مهاجرت دارند. همچنین برای نوجوانانی که می‌خواهند مقطع دبیرستان را در مدارس خارج از کشور ادامه دهند، کسب نمره آیلتس آکادمیک که مورد تأیید آن مدرسه باشد، ضروری است. علاوه بر این، برای افرادی که قصد دارند در شغل خود مهارت و تخصص بیشتری به دست بیاورند، لازم است در آزمون آکادمیک شرکت کنند.
  • آزمون جنرال: افرادی که به منظور مهاجرت به کشورهای دیگر برای تشکیل یک زندگی با امکانات رفاهی بهتر و شرایط مناسب‌تر اقدام می‌کنند، یا می‌خواهند شرایط کاری متفاوتی را تجربه کنند و با فرهنگ افراد آن کشور آشنایی پیدا کنند، شرکت در آزمون جنرال ضروری است. فرق آزمون جنرال با آکادمیک در دو بخش «Reading» و «Writing» است که در نوع سوالات با هم فرق دارند.
تصویر داوطلبان در حال امتحان دادن

در کل، داوطلبان با در نظر گرفتن هدف خود از مهاجرت می‌توانند نوع آزمون خود را مشخص کنند. پس از آن لازم است با انواع سوالات هر یک از این دو آزمون آشنا شوند و تکنیک‌های پاسخ دادن به آن‌ها را یاد بگیرند. در آموزش‌های قبلی مجله فرادرس به تفاوت آیلتس آکادمیک و جنرال اشاره کردیم که برای مطالعه بیشتر و کسب اطلاعات کامل‌تر می‌توانید به لینک مربوطه مراجعه کنید.

اما قبل از این‌که درباره انواع سوالات و نحوه پاسخ دادن به آن‌ها بدانید، لازم است با ساختار کلی آزمون آیلتس آشنا شوید. در ادامه این مطلب اطلاعاتی درباره ساختار هر یک از بخش‌های آزمون آیلتس در اختیار شما قرار می‌دهیم تا بهتر بتوانیم تصمیم بگیریم که چگونه در خانه برای آیلتس بخوانیم و تست بزنیم.

آزمون آیلتس از چهار بخش تشکیل شده است که ساختار هر یک از بخش‌ها به صورت زیر تعریف می‌شود:

  • Listening: اولین قسمت از آزمون آیلتس لیسنینگ است که شامل ۴ بخش می‌شود. برای هر بخش سوالات مختلفی در نظر گرفته شده است که داوطلب باید با گوش دادن به فایل صوتی به آن‌ها پاسخ دهد. برای این‌که بتوانید برای این بخش آمادگی لازم را به دست بیاورید، توصیه می‌کنیم با انواع سوالات لیسنینگ آشنا شوید تا بتوانید با تمرین‌های بیشتر برای پاسخ دادن به سوالات آن آمادگی بیشتری کسب کنید. مدت زمان پاسخگویی به سوالات این بخش ۳۰ دقیقه است و در مجموع از ۴۰ سوال تشکیل شده است. اما بعد از تمام شدن وقت آزمون، ۱۰ دقیقه دیگر به داوطلب فرصت داده می‌شود تا در برگه پاسخنامه جواب سوالات خود را وارد کند.
  • Reading: بخش دوم سوالات آیلتس ریدینگ است که از سه بخش تشکیل شده است. هر یک از بخش‌ها با توجه به آکادمیک یا جنرال بودن نوع متن‌‌های مختلفی دارند و در ادامه هر متن تعدادی سوال مطرح شده است که داوطلب باید با خواندن متن‌ها به آن‌ها پاسخ دهد. مدت زمانی که برای پاسخ دادن به سوالات این بخش در نظر گرفته شده در مجموع ۶۰ دقیقه است. پس داوطلب به طور متوسط باید ۲۰ دقیقه را به پاسخ دادن به سوالات هر بخش اختصاص دهد. سوالات مختلفی برای ریدینگ آیلتس در نظر گرفته شده است، مانند سوالات چندگزینه‌ای، سوالاتی که به پاسخ کوتاه نیاز دارد و سوالاتی که باید جاهای خالی را با توجه به متن و صورت سوال کامل کنید که به آن‌ها «Gap-filling Questions» گفته می‌شود. برای پاسخ دادن به انواع سوالات ریدینگ آیلتس، داوطلب باید راهکارهای پاسخ دادن به آن‌ها را یاد بگیرد، زیرا مدت زمانی که برای پاسخ دادن به سوالات این بخش در نظر گرفته شده، ۶۰ دقیقه است و در این بازه زمانی داوطلب نمی‌تواند همه متن‌ها را به طور کامل و دقیق بخواند. بنابراین، لازم است تکنیک‌های پاسخ دادن به سوالات را یاد بگیرد تا با مدیریت زمان مناسب و با پیدا کردن کلمه‌های کلیدی در صورت سوال، به آن قسمت از متن مراجعه کند و پاسخ را بیابد.
  • Writing: بررسی مهارت رایتینگ داوطلبان آیلتس به بخش سوم مربوط می‌شود که آخرین بخش از آزمون کتبی است و بلافاصله بعد از ریدینگ گرفته می‌شود. رایتینگ از دو «تسک» (Task) تشکیل شده است. در هر دو تسک موضوعی در اختیار داوطلب قرار داده می‌شود و سپس از او خواسته می‌شود که برای آن بخش بنویسد. در آزمون آکادمیک تسک اول شامل یک موضوع و یک تصویر است که با توجه به آن‌ باید اطلاعات را خلاصه و در صورت نیاز آن را مقایسه کرد. تصویر هم می‌تواند دیاگرام، نقشه، فرایند یا مواردی مانند این‌ها باشد که با در نظر گرفتن سوالی که از داوطلب مطرح شده باید به آن‌ها پاسخ دهد. اما تسک اول آیلتس جنرال نامه است که داوطلب درباره موضوعی که مطرح شده باید نامه‌ای رسمی، نیمه‌رسمی یا غیررسمی بنویسید. تعداد کلماتی که برای تسک اول در نظر گرفته شده دست‌کم ۱۵۰ است و مدت زمان ۲۰ دقیقه را به آن اختصاص داده‌اند. اما در تسک دوم که برای هر دو آزمون آکادمیک و جنرال یکسان است، به داوطلب موضوعی داده می‌شود که باید با توجه به آن «Essay» بنویسید و دست‌کم ۲۵۰ کلمه برای آن در نظر گرفته شده است. مدت زمانی هم که برای پاسخ دادن به سوالات این بخش در نظر گرفته شده ۴۰ دقیقه است. برای تسک دوم نیز انواع سوالات مختلفی در نظر گرفته شده است که داوطلب باید با نحوه پاسخ دادن به آن‌ها آشنا شود.
  • Speaking: در بخش آخر که به صورت شفاهی برگزار می‌شود، شخص مصاحبه‌کننده که خود از اساتید برجسته‌ آیلتس است و سال‌ها در این رابطه تجربه دارد، سوالاتی را مطرح می‌کند که داوطلب باید به آن‌ها پاسخ دهد. در بخش اول که بین ۴ تا ۵ دقیقه طول می‌‌کشد، از داوطلب سوالاتی مطرح می‌شود که شامل کسب برخی اطلاعات شخصی درباره اوست، مانند پرسیدن درباره محل سکونت داوطلب، شغل، خانواده و مواردی از این قبیل. بعد از این‌که بخش اول تمام شد، وارد بخش دوم می‌شویم که به آن Cue Card گفته می‌شود. در این بخش یک سوال اصلی مطرح می‌شود و در ادامه آن چند سوال مرتبط روی کاغذ نوشته شده است که در اختیار داوطلب قرار می‌گیرد. داوطلب یک دقیقه فرصت دارد تا سوال را بخواند و سپس به مدت دو دقیقه بدون وقفه درباره آن صحبت کند. پس از آن وارد بخش سوم می‌شویم که داوطلب باید به چند سوال بیشتر و با جزئیات بیشتر پاسخ دهد. نوع سوالاتی که مصاحبه‌کننده مطرح می‌کند، به نوع پاسخی بستگی دارد که داوطلب به سوالات بخش دوم داده است. مدت زمان این بخش بین ۳ تا ۴ دقیقه در نظر گرفته شده است و در مجموع آزمون اسپیکینگ بین ۱۱ تا ۱۴ دقیقه طول می‌کشد.
تصویر چند کاغذ رنگی که روی آن‌ها نوشته شده IELTS

در آموزش‌های قبلی مجله فرادرس با انواع سوالات آیلتس آشنا شدیم و از نمونه سوالات آزمون‌های سال‌های قبل برای تمرین و تست زدن کمک گرفتیم. همچنین در رابطه با آمادگی برای آزمون آیلتس بدون کلاس به نکات مهمی اشاره کردیم. برای مطالعه بیشتر می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

در جدول زیر می‌توانید خلاصه‌ای از ساختار آزمون آیلتس را مشاهده کنید. این جدول به ما کمک می‌کند تا بدانیم چگونه در خانه برای آیلتس بخوانیم و برای شرکت در آزمون آماده شویم.

ساختار کلی آزمون آیلتس
مدت زمان پاسخگوییتعداد سؤالات و بخش‌هامهارت مورد ارزیابی
۳۰ دقیقه + ۱۰ دقیقه وارد کردن در پاسخنامه۴۰ سؤال / ۴ بخشListening
۶۰ دقیقه۴۰ سؤال / ۳ بخشReading

۲۰ دقیقه برای تسک اول

۴۰ دقیقه برای تسک دوم

۲ تسکWriting
۱۱ تا ۱۴ دقیقه۳ بخشSpeaking

نحوه مطالعه برای آیلتس در منزل

در مسیر پیش رو برای مطالعه آیلتس و به‌ویژه برای این‌که بدانیم چگونه در خانه برای آیلتس بخوانیم اولین قدم این است که بدانیم از کجا باید شروع کنیم و چگونه در این مسیر پرچالش تداوم داشته باشیم. آزمون آیلتس روشی برای ارزیابی مهارت‌های زبانی متقاضیان و مورد تأیید بسیاری از دانشگاه‌ها و سازمان‌های حرفه‌ای است. این آزمون از ۴ بخش تشکیل شده و هر بخش یکی از مهارت‌های زبانی شما را محک می‌زند. این چهار مهارت عبارتند از «Listening» و «Reading» و «Writing» و «Speaking». با توجه به هدفی که داوطلب از شرکت در این آزمون دارد، می‌تواند در یکی از آزمون‌های آکادمیک یا جنرال شرکت کند. نمره او هم در نهایت به دو صورت محاسبه خواهد شد؛ یا به صورت مجزا برای هر یک از بخش‌ها در نظر گرفته می‌شود یا به صورت میانگین چهار بخش، به عنوان نمره کل در نظر گرفته می‌شود.

بسیاری از داوطلبان بعد از آن‌که تعیین سطح شدند، در کلاس‌های آیلتس ثبت نام می‌کنند و به صورت حضوری یا آنلاین مراحل را ادامه می‌دهند. اما عده‌ای ترجیح می‌دهند به صورت خودآموز روند یادگیری را ادامه دهند و مهارت‌های زبانی خود را تقویت کنند تا در نهایت برای آزمون آیلتس آمادگی لازم را به دست بیاورند.

برای دسته اول مسیر یادگیری مشخص است و کل مراحل آمادگی برای آزمون توسط مؤسسه پیش می‌رود. اما برای دسته دوم لازم است منابعی معرفی شود که نیازها و سطح زبان انگلیسی آن‌ها را مدنظر داشته باشد. به همین دلیل در این بخش از مطلب چگونه در خانه برای آیلتس بخوانیم با نحوه مطالعه برای آیلتس آشنا می‌شویم تا به کمک آن‌ها بتوانیم مراحل مطالعه به صورت خودآموز را بهتر بشناسیم و بر این اساس پیش برویم.

  • از منابع آنلاین برای مطالعه استفاده کنید. اگر منابع آنلاین رایگان استفاده می‌کنید، می‌توانید مطالعه را به صورت خودآموز پیش ببرید، اما شاید بخواهید از کمک افراد دیگری برای تصحیح رایتینگ استفاده کنید یا بازخوردهایی در رابطه با اسپیکینگ خود دریافت کنید. برخی از وب‌سایت‌ها جلسات پرسش و پاسخ آنلاین دارند که می‌توانید برای مثال هر هفته یا هر دو هفته یک بار از آن‌ها بهره‌مند شوید. اما اگر چنین شرایطی فراهم نباشد، با ثبت نام در این نوع کلاس‌ها می‌توانید سوالات خود را مطرح کنید و بازخورد اساتید آیلتس را دریافت کنید.
  • دانش عمومی خود را بالا ببرید. مطالعات نشان می‌دهد که تمرین‌ کردن و تست زدن به‌تنهایی نمی‌تواند به داوطلبان در آماده شدن برای آزمون آیلتس کمک کند. اگر دانش زبان شما در سطحی نباشد که بتوانید متن‌های ریدینگ را درک کنید یا به سوالات اسپیکینگ پاسخ دهید، هر چقدر هم که برای آیلتس بخوانید، نمی‌توانید در نهایت به نتیجه مطلوبی دست پیدا کنید. بنابراین، قبل از هر اقدامی، ابتدا تعیین سطح شوید و سپس اگر سطح زبان شما پایین است، در دوره‌های ترمیک یا Pre-IELTS ثبت نام کنید تا آمادگی کافی را برای شرکت در آزمون آیلتس به دست بیاورید. پس از آن برای آزمون اقدام کنید.
  • از منابع خودآموز برای مطالعه کمک بگیرید. وقتی منابعی را برای مطالعه انتخاب می‌کنید، ممکن است سوالاتی برای شما پیش بیاید که برای رفع آن‌ها نیاز به کمک داشته باشید. به همین منظور توصیه می‌کنیم از منابعی استفاده کنید که برای مطالعه به صورت خودآموز طراحی شده است. این منابع به گونه‌ای طراحی شده است که می‌تواند تقریباً به تمام نیازهای شما پاسخ دهد و مشکلات شما را در خصوص نحوه پاسخ دادن به سوالات و مسیر مطالعه رفع کند.
  • در آزمون‌های ماک آیلتس ثبت‌نام کنید. بعد از این‌که منابع خودآموز را تهیه کردید و با انواع سوالات و نحوه پاسخ دادن به آن‌ها آشنا شدید، با شرکت در «آزمون‌های ماک آیلتس» (IELTS Mock Test) می‌توانید برای آن آماده شوید. این آزمون‌ها شرایطی دقیقاً مانند آزمون اصلی را دارد، یعنی اگر به صورت کتبی باشد، حتی می‌توانید در صورت امکان در محل برگزاری آزمون حضور یابید و امتحان دهید. و اگر به صورت آنلاین باشید، ساختار آن دقیقاً مشابه آزمون اصلی است و در نهایت به شما نمره می‌دهد. با شرکت در این آزمون‌های آزمایشی می‌توانید نحوه عملکرد خود را ارزیابی کنید، میزان پیشرفت خود را بسنجید و در نهایت اگر نقاط ضعفی دارید یا از عهده برخی از بخش‌‌های آزمون آیلتس برنمی‌آیید، می‌توانید آن‌ها را برطرف کنید. بنابراین می‌توانیم به عنوان یکی از روش‌های تست زدن از آن کمک بگیریم که به ما کمک می‌کند تا یاد بگیریم چگونه در خانه برای آیلتس بخوانیم و روند مطالعه را پیش ببریم.
  • برنامه‌ریزی منظمی داشته باشید و بر طبق آن پیش بروید. برای این‌که بتوانید مسیر مطالعه روبه‌رشدی داشته باشید، لازم است با یک برنامه‌ریزی منظم و هدفمند مطالعه را شروع کنید و در طول مسیر با اتکا به این برنامه پیش بروید. روند یادگیری تدریجی است. انتظار نداشته باشید که در عرض یکی دو ماه تسلط کامل بر آزمون داشته باشید و به تمام سوالات آن پاسخ دهید.
تصویر دختری در کتابحانه در حال مطالعه

آشنایی با نمره دهی آیلتس

معیار نمره‌دهی آیلتس برای هر یک از بخش‌ها متفاوت است اما در مجموع بر اساس اصول و قواعد استانداردی تعیین می‌شود تا در حق داوطلبان اجحاف نشود. محدوده نمره آیلتس که در زبان انگلیسی به آن «Band Score» گفته می‌شود، بین ۱ تا ۹ متغیر است. ۹ بالاترین نمره است و ۱ به عنوان پایین‌ترین نمره در نظر گرفته شده است. اما نمره‌ای که برای قبولی دانشگاه با مؤسسه مربوطه در نظر گرفته شده معمولاً بین ۶ تا ۷ متغیر است.

برای هر یک از بخش‌های آزمون آیلتس نمره مجزایی در نظر گرفته می‌شود، اما در مجموع یک «نمره کل» (Overal Score) هم تعیین شده که میانگین نمرات چهار بخش است. در جدول زیر می‌توانید نمونه‌ای از نمره کل آیلتس را به عنوان مثال مشاهده کنید.

نمره‌دهی آیلتس
6.5Listening
6.5Reading
5Writing
7Speaking
6.25Average of four components
6.5Overall score

اما معیارهای نمره‌دهی آیلتس چیست؟ پاسخ این سوال را باید برای هر یک از بخش‌ها داد، چون برای هر یک از بخش‌ها معیار نمره‌دهی فرق می‌کند. در ادامه نحوه نمره‌دهی برای بخش‌های مختلف آیلتس را به طور کامل و جداگانه توضیح می‌دهیم.

اما قبل از آن بهتر است به این سوال هم پاسخ دهیم که چرا داوطلب باید با نحوه نمره‌دهی آزمون آیلتس آشنا شود. یکی از دلایل مهم آن این است که وقتی داوطلب می‌داند که چه فاکتورهایی برای نمره‌دهی آیلتس مدنظر است، بهتر می‌تواند برای آن آماده شود. برای مثال، اگر بدانیم که برای اسپیکینگ آیلتس چه مواردی را به عنوان معیار نمره‌دهی در نظر می‌گیرند، می‌توانیم با تمرین کردن و کمک گرفتن از یک استاد خبره نقاط ضعف خود را در این رابطه شناسایی کنیم و به مرور و با تمرین‌های بیشتر آن‌ها را رفع کنیم.

برای مثال، اگر بدانید که برای اسپیکینگ آیلتس یکی از معیارهای نمره‌دهی استفاده از لغات و دستور زبان مناسب است، بدون شک برای این‌که نمره بهترین کسب کنید، دامنه لغات خود را بهبود می‌بخشید و سطح گرامر خود را بالا می‌برید. یا اگر بدانید که برای بخش رایتینگ، استفاده از کلمات ربط‌دهنده که در زبان انگلیسی به آن‌ها Cohesive Device گفته می‌شود، می‌تواند در افرایش نمره شما تأثیر خوبی داشته باشد، برای یادگیری این کلمات و عبارات اقدام می‌کنید.

در ادامه این بخش معیارهای نمره‌دهی هر یک از چهار بخش آزمون آیلتس را بررسی خواهیم کرد تا به کمک آن‌ها یاد بگیریم که چگونه در خانه برای آیلتس بخوانیم و عملکرد خود را ارزیابی کنیم.

نمره دهی لیسنینگ آیلتس

نمره‌دهی لیسنینگ آیلتس با در نظر گرفتن تعداد پاسخ‌های درست به سوال‌ها مشخص می‌شود. هر پاسخ یک نمره دارد و برای پاسخ‌های غلط نمره‌ منفی در نظر گرفته نشده است. لیسنینگ ۴۰ سوال دارد و در نهایت نمره‌ای که داوطلب به دست می‌آورد، به عنوان نمره خام در نظر گرفته می‌شود و به نمره آیلتس که رنج بین ۱ تا ۹ را دارد، تبدیل می‌شود. در جدول زیر می‌توانید نحوه نمره‌دهی لیسنینگ آیلتس را مشاهده کنید.

نمره کلتعداد پاسخ‌های درست
939-40
8.537-38
835-36
7.532-34
730-31
6.526-29
623-25
5.518-22
516-17
4.513-15
411-12

نمره دهی ریدینگ آیلتس

همان‌طور که در ابتدای مطلب اشاره شد، دومین بخش از آزمون آیلتس ریدینگ است و ۶۰ دقیقه به داوطلب فرصت داده می‌شود تا به سوالات آن پاسخ دهد. سه بخش مختلف برای آن در نظر گرفته شده که با توجه به متن‌های انگلیسی در هر بخش، داوطلب باید به سوالات آن پاسخ دهد. برای این‌که بتوانید از عهده این بخش به خوبی بربیایید و با کمبود وقت مواجه نشوید، توصیه می‌کنیم با روش‌های پاسخ دادن به انواع سوالات این بخش آشنا شوید و البته به تمام سوال‌ها پاسخ دهید، چون نمره منفی ندارد.

تصویر کتاب و گل روی میز

نمره‌دهی ریدینگ آیلتس به نوع آزمون بستگی دارد. اگر آزمون آکادمیک باشد، نمره‌دهی آن با ریدینگ جنرال فرق دارد. در جدول زیر می‌توانید نمره‌دهی ریدینگ آیلتس را برای هر دو نوع آکادمیک و جنرال مشاهده کنید.

نمره‌دهی Reading آزمون آیلتس

نمره کل

(Band score)

تعداد پاسخ درست در آزمون آکادمیک

(Academic Training)

تعداد پاسخ درست در آزمون جنرال

(General Training)

9.039-4040
8.537-3839
8.035-3638
7.533-3436-37
7.030-3234-35
6.527-2932-33
6.023-2630-13
5.520-2227-29
5.016-1923-26

نمره دهی رایتینگ آیلتس

در ادامه مطلب چگونه در خانه برای آیلتس بخوانیم و مطالعه را به شکلی مستمر پیش ببریم، به نمره‌دهی رایتینگ اشاره می‌کنیم. این معیار نمره‌دهی کمی با دو بخش دیگر فرق دارد، چون بر اساس استانداردهای خاصی در نظر گرفته می‌شود و فردی که برگه را تصحیح می‌کند آن را بر اساس همین معیارها محاسبه می‌کند. اما این نمره‌دهی بر چه اساسی صورت می‌گیرد و معیارهای آن چیست؟ در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

  • Task Achievement: یکی از معیارهای سنجش رایتینگ افراد «‌Tas Achievement» است که بر مبنای نحوه پاسخ دادن داوطلب به سوالات مشخص می‌شود. این معیار ارزشیابی با نوشتن دست‌کم ۱۵۰ کلمه برای تسک اول و ۲۵۰ کلمه برای تسک دوم محاسبه می‌شود و بر این اساس است که داوطلب به سوال‌های هر دو تسک به طور کامل پاسخ دهد و به تمام مواردی که از او خواسته شده اشاره کند.
  •  Coherence and Cohesion: این معیار بر مبنای انسجام بین مطالب و یکپارچگی میان کلمات و جملات هر تسک تعیین می‌شود. یکی از مواردی که توانایی و مهارت شما را در این بخش ارزیابی می‌کند، استفاده از کلمات «ربط‌دهنده» (Cohesive Devices) است که باعث ایجاد ارتباط میان کلمات و جملات نوشته خواهد شد. همچنین استفاده از «حروف ربط» (Conjunctions) می‌تواند در این رابطه مؤثر باشد. این نکته را فراموش نکنید که انسجام هم باید میان جملات باشد و هم بین هر پاراگراف.

  • Lexical Resource: این معیار نمره‌دهی بر اساس دامنه لغات شما مشخص شده است. یعنی نحوه استفاده از لغات انگلیسی و به کار بردن لغات مناسب و کاربردی می‌تواند تأثیر زیادی در نمره رایتینگ شما داشته باشد.
  • Grammatical Range and Accuracy: آشنایی با دستور زبان انگلیسی و استفاده از گرامر درست و پیشرفته می‌تواند به نمره رایتینگ شما کمک کند. به همین دلیل توصیه می‌شود برای بهبود نمره رایتینگ آیلتس حتماً سطح گرامر خود را تقویت کنید و بدانید که در چه زمانی باید از چه نوع جملاتی استفاده کنید تا بهترین نتیجه حاصل شود.

با در نظر این چهار معیار فوق نمره رایتینگ داوطلب محاسبه خواهد شد. بنابراین، وقتی قبل از آزمون اصلی این معیارها را بشناسیم، به‌ویژه زمانی که می‌خواهیم بدانیم چگونه در خانه برای آیلتس بخوانیم و آمادگی لازم را کسب کنیم، می‌توانیم هنگام تمرین کردن و نوشتن نمونه تسک‌های مختلف برای رایتینگ آیلتس، با مشورت گرفتن از یک استاد مجرب یا کمک گرفتن از نرم‌افزارهای تصحیح‌کننده رایتینگ آیلتس متوجه شویم که در چه مواردی نقطه‌ضعف داریم و چگونه می‌توانیم آن‌ها را رفع کنیم.

نمره دهی اسپیکینگ آیلتس

آخرین بخش آزمون آیلتس اسپیکینگ است که نمره‌دهی آن بر اساس معیارهای استانداردی مشخص می‌شود که فرد مصاحبه‌کننده مورد ارزشیابی قرار داده است. این معیارها را در ادامه بررسی می‌کنیم.

  • Fluency and Coherence: منظور از این معیار ارزشیابی، روانی کلام و فصیح صحبت کردن است و بر این اساس تعیین می‌شود که داوطلب چقدر هنگام صحبت کردن فصاحت کلام دارد و شیوا و روان صحبت می‌کند. یکی از مواردی که در این رابطه باعث کاهش نمره داوطلب می‌شود، مکث‌های طولانی یا وقفه‌های بی‌مورد حین صحبت کردن است. ازطرفی باید این نکته را مدنظر داشته باشیم که منظور خود را به طور کامل به مخاطب منتقل کنیم.
  • Pronunciation: اصول تلفظ کلمات انگلیسی می‌تواند تأثیر بسیار خوبی در نمره شما داشته باشد. وقتی بدانیم کلمه چگونه تلفظ می‌شود و استرس روی سیلا‌ب‌ها و سایر موارد را رعایت کنیم، می‌توانیم نمره بهتری بگیریم. در کلاس‌های حضوری، آنلاین یا خصوصی، استاد زبان انگلیسی حضور دارد و می‌تواند شما را با نحوه تلفظ درست کلمات آشنا کند. بنابراین لحن بیان و نوع حرف زدن می‌تواند تأثیر زیادی در بهبود نمره شما داشته باشد.
  • Grammatical Range and Accuracy: یکی دیگر از مواردی که در نمره‌دهی اسپیکینگ آیلتس اثر دارد، استفاده از دستور زبان مناسب و واژگان پیشرفته است. با رعایت کردن این موضوع می‌توانید تا حد زیادی عملکرد خود را بالا ببرید.
  • Lexical Resource: این معیار به نحوه استفاده از کلمات در جملات انگلیسی بستگی دارد. وقتی از واژگان مناسبی استفاده می‌کنید و وقتی به کمک این کلمات می‌توانید میزان تسلط خود را بر صحبت کردن به زبان انگلیسی نشان دهید، یعنی موفق عمل کرده‌اید و توانسته‌اید به نتیجه دلخواه برسید. پس فراموش نکنید که دامنه واژگان شما معیار تعیین‌کننده‌ای برای نمره‌دهی اسپیکینگ آیلتس است.
تصوبر کتابی روی میز آبی رنگ

تقویت آیلتس با فرادرس

در رابطه با یادگیری آیلتس باید به این نکته مهم اشاره کنیم که منابع متعددی در دسترس افراد است که با در نظر گرفتن سطح زبان انگلیسی خود و نمره مدنظرشان می‌توانند آن‌ها را انتخاب و مطالعه کنند. به همین دلیل ممکن است نتوانند تشخیص دهند که چه منابعی برای آن‌ها مناسب است و از چه نوعی باید برای مطالعه کمک بگیرند.

همیشه وقتی صحبت از منبع آیلتس می‌شود، اولین چیزی که به ذهن‌مان خطور می‌کند، کتاب است. اما منابع آیلتس فقط به کتاب محدود نمی‌شود. در آموزش‌های قبلی مجله فرادرس منابع دیگری مانند اپلیکیشن یا پادکست‌های آیلتس نیز معرفی شده‌اند که به کمک آن‌ها می‌توانیم با روش‌های پاسخ‌دهی به انواع سوالات آیلتس آشنا شویم.

در این میان، مشاهده فیلم‌های آموزشی آیلتس نیز می‌تواند کمک زیادی به یادگیری ما بکند. در فرادرس فیلم‌های آموزشی متنوعی برای آیلتس تهیه شده است که به کمک آن‌ها می‌توانید زبان انگلیسی خود را تقویت کنید. لینک برخی از آن‌ها را در ادامه می‌توانید مشاهده کنید.

برای آشنایی با آزمون آیلتس می‌توانید فیلم زیر را از فرادرس مشاهده کنید.

تصویر فیلم‌های آموزش آیلتس در فرادرس
برای مشاهده مجموعه فیلم‌های آموزش آیلتس در فرادرس روی تصویر کلیک کنید.

منابع خودآموز آیلتس

از دیگر موارد مهمی که باید مدنظر داشته باشیم تا بدانیم چگونه در خانه برای آیلتس بخوانیم این است که از منابع مختلفی برای مطالعه کمک بگیریم. این منابع می‌تواند کتاب، اپلیکیشن، پادکست یا فیلم‌های آموزشی باشد. برای این‌که بدانید از چه منابعی باید کمک بگیرید و چطور خود را برای این آزمون آماده کنید، بهتر است پس از مشخص کردن سطح زبان انگلیسی خود، این منابع را انتخاب کنید و مطالعه را پیش ببرید.

عده‌ای از داوطلبان آزمون آیلتس با شرکت در کلاس‌های حضوری و آنلاین اقدام به یادگیری زبان انگلیسی می‌کنند و سپس در کلاس‌های آمادگی برای آیلتس حضور می‌یابند تا با تکنیک‌های پاسخ دادن به سوالات آشنا شوند. اما آن دسته از افرادی که به هر دلیلی فرصت کافی برای شرکت در کلاس‌های حضوری را ندارند، کلاس‌های آنلاین می‌تواند گزینه بهتری باشد.

در این میان، برخی از افراد ترجیح می‌دهند کتاب‌هایی را مطالعه کنند که بدون کلاس بتواند به آن‌ها یاد بدهد که از چه استراتژی‌هایی برای تست زدن کمک بگیرند. همچنین لازم است نمونه منابعی را در دسترس داشته باشند که شامل آزمون‌‌های سال‌های قبل باشد تا به کمک آن‌ها بتواند تست بزنند و تمرین کافی داشته باشند. در این بخش از مطلب، برای این‌که بدانیم چگونه در خانه برای آیلتس بخوانیم و برای آزمون آماده شویم، برخی از این کتاب‌ها و اپلیکیشن‌ها را معرفی خواهیم کرد.

در آموزش‌های قبلی مجله فرادرس برخی از منابع ضروری آیلتس را معرفی کردیم. برای مطالعه بیشتر می‌توانید به لینک مربوطه مراجعه کنید که در ادامه آورده شده است.

کتاب های خودآموز آیلتس

در بخش‌های قبلی به این پرسش پاسخ دادیم که چگونه در خانه برای آیلتس بخوانیم. یکی از بهترین و در عین حال کامل‌ترین منابع مطالعه آیلتس کتاب است. در ایران، کتاب‌های متنوعی به عنوان بهترین منابع آیلتس در دسترس است که شاید همین امر انتخاب آن‌ها را کمی دشوار کند. برای این‌که بدانیم به کمک کتاب چگونه در خانه برای آیلتس بخوانیم و آمادگی لازم را کسب کنیم، در ادامه این مطلب برخی از بهترین کتاب‌های آیلتس را معرفی خواهیم کرد که برای این منظور تهیه شده‌اند. برخی از این کتاب‌ها برای تقویت هر چهار مهارت آیلتس طراحی شده است و برخی دیگر یادگیری مهارت‌ها را به طور جداگانه آموزش می‌دهد.

توصیه می‌کنیم اگر در مهارت خاصی نقطه‌ضعف دارید و اگر فکر می‌کنید باید به صورت جداگانه این مهارت‌ها را یاد بگیرید و تمرین کنید، از کتاب‌هایی کمک بگیرید که به طور اختصاصی به بررسی این مهارت‌ها می‌پردازد.

۱. کتاب The Official Cambridge Guide to IELTS

کتاب official guide to Cambridge IELTS

شاید یکی از کتاب‌هایی که در رابطه با یادگیری آیلتس همواره توسط اساتید توصیه می‌شود، همین کتاب باشد. دلیل انتخاب آن هم این است که نه‌تنها توسط انتشارات کمبریج روانه بازار شده که خود از طراحان سوالات آزمون آیلتس است، بلکه شامل آموزش‌هایی بسیار ساده و جامع در خصوص آشنایی با انواع سوالات آیلتس و آمادگی برای آزمون می‌شود. از طرف دیگر، نمونه سوالات آزمون‌های آیلتس سال‌های قبل را نیز در خود دارد که می‌تواند به عنوان تمرینی برای آمادگی در آزمون در نظر گرفته شود. همچنین کتاب مدام به‌روز می‌شود و می‌توانید به جدیدترین اطلاعات در خصوص آزمون آیلتس دسترسی داشته باشید.

ویژگی‌های مهم این کتاب را می‌توان به صورت خلاصه شامل موارد زیر دانست:

  • راهنمای کاملی درباره ساختار کلی آزمون آیلتس و انواع سوالات آن ارائه می‌دهد.
  • شامل تمام نکات مهم برای نحوه پاسخ دادن به تمامی سوالات ریدینگ می‌شود.
  • به بررسی اشتباهاتی می‌پردازد که توسط داوطلبان آیلتس در آزمون‌های قبلی تکرار شده است یا حین آموزش و تمرین کردن با آن‌ها مواجه شده‌اند.
  • شامل نکات و توصیه‌های مهمی برای داوطلبان به منظور کسب نمره بالاتر در آزمون می‌شود.
  • یک DVD دارد که به شما در یادگیری اسپیکینگ و لیسنینگ به روشی کاملاً فعال کمک می‌کند.

به کمک این کتاب که به عنوان خودآموز آیلتس طرفداران زیادی دارد، می‌توانیم به مرور زمان یاد بگیریم که چگونه در خانه برای آیلتس بخوانیم و با نحوه مطالعه و مسیر یادگیری آشنا خواهیم شد.

۲. کتاب New Insight into IELTS

تصویر کتاب New Insight into IELTS

«New Insight into IELTS» آمادگی و تمرین جامعی را برای آیلتس ارائه می‌دهد. این کتاب با توضیح جزئیات مربوط به هر بخش از آزمون و ارائه مثال‌های متعدد، مرحله به مرحله شما را با انواع مهارت‌ها، دستور زبان و تکنیک‌های آزمون آشنا می‌کند. همچنین شامل مقدمه‌ای جامع و دقیق در رابطه با ساختار آزمون و پاسخنامه است و یکی از بهترین کتاب‌های آیلتس برای استفاده در کلاس درس یا برای مطالعه خودخوان به شمار می‌رود.

«New Insight into IELTS» برای کسانی در نظر گرفته شده است که سطح فعلی آن‌ها تقریباً در حد نمره ۶ است و برای داوطلبان آموزش آکادمیک و عمومی گزینه مناسبی به نظر می‌رسد. از دیگر ویژگی‌های این کتاب، نمونه تمرین‌های متعدد برای هر بخش است که در کتاب دیگری ارائه شده است و موضوعات متنوعی را پوشش می‌دهد. بسیاری از استادان زبان انگلیسی و آیلتس، این کتاب را تدریس و توصیه می‌کنند. زیرا فهم آن آسان است و راهکارهای تست زدن را با تمام جزئیات و به طور کامل آموزش داده است.

۳. مجموعه کتاب های Road to IELTS

تصویر مجموعه کتاب‌های Road to IELTS

در ادامه مطلب چگونه در خانه برای آیلتس بخوانیم و تمرین کافی داشته باشیم، این مجموعه کتاب دوره‌ای آنلاین ارائه کرده است که از طریق «British Council» در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد و چهار بخش آزمون آیلتس را پوشش می‌دهد. «Road to IELTS» شامل ۱۰۰ فعالیت مختلف است و دو نمونه از آزمون‌های ماک را برای هر چهار بخش در کتاب لحاظ کرده است. همچنین شامل ویدئوهای آموزشی می‌شود. آخرین و جدیدترین ورژن آن بخش جدیدی به نام اسپیکینگ دارد و آزمون‌های آزمایشی کامپیوتری را نیز اضافه کرده است. سایر ویژگی‌های این کتاب‌ها را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد.

  • پنج آزمون ماک دارد.
  • راهنمای مطالعه آن شرایطی دقیقاً مشابه با محیط کلاس درسی را فراهم کرده است.
  • دوره‌‌های آنلاین آن به راحتی قابل‌دسترس است.
  • ویدئوی آموزشی قابل‌دسترسی را ارائه کرده است.

۴. کتاب Barron’s IELTS Practice Exams

تصویر کتاب Barron's IELTS Practice Exam

از دیگر کتاب‌های خوبی که به کمک آن می‌توانیم یاد بگیریم که چگونه در خانه برای آیلتس بخوانیم و تمرین کنیم، کتاب «Barron’s IELTS Practice Exams» است.  این کتاب در میان داوطلبانی که به صورت خودخوان اقدام به یادگیری آیلتس کرده‌اند، طرفداران زیادی دارد. بخش‌های صوتی آن مانند لیسنینگ و اسپیکینگ به صورت فایل صوتی در دسترس است و به عنوان منبعی برای آموزش در کلاس‌ها نیز پیشنهاد می‌شود.

این کتاب هر چهار مهارت را آموزش داده است و سپس نمونه تمرین‌هایی را در دسترس داوطلبان قرار داده است که مربوط به آزمون‌های سال‌های قبل است. پاسخ تمرین‌ها را نیز لحاظ کرده است تا داوطلب بتواند عملکرد خود را از هر یک از تست‌ها ارزیابی کند.

۵. مجموعه کتاب های IELTS Advantage

تصویر مجموعه کتاب‌های IELTS Advantage

این کتاب‌ها به صورت بخش‌هایی مجزا برای انواع مهارت‌ها در نظر گرفته شده است که به کمک آن‌ها داوطلبان می‌توانند مهارت‌هایی را که در آن‌ها ضعف دارند بهبود بخشند. آموزش‌های این کتاب‌ها حاصل سال‌های تجربه نویسندگان آن در زمینه تدریس آیلتس است و برای بسیاری از داوطلبان می‌تواند منبع مناسبی برای موفقیت در بخش رایتینگ، ریدینگ و لیسنینگ و کسب نمره بالا به شمار بیاید. در ادامه هر یک از این کتاب‌ها را به صورت مجزا بررسی خواهیم کرد.

۵-۱ کتاب IELTS Advantage: Reading Skills

تصویر کتاب IELTS advantage reading skills

این کتاب، همان‌طور که از اسمش پیداست، مناسب افرادی است که قصد دارند نمره ۶٬۵ یا بالاتر از آن را در آزمون آیلتس کسب کنند. به کمک این خودآموز می‌توانید با اصول مهمی آشنا شوید که برای پاسخ دادن به سوالات ریدینگ نیاز دارید و تکنیک‌هایی مانند «Skimming» و «Scanning» یا پارافریز کردن «Paqraphrasing» را یاد بگیرید.

همچنین به کمک این کتاب می‌توانید دامنه لغات خود را گسترش دهید و راحت‌تر متن‌های ریدینگ را درک کنید. از آنجا که این کتاب به زبانی ساده راهکارهای پاسخ دادن به سوالات آیلتس را به ما آموزش می‌دهد، می‌توانیم از آن به عنوان منبعی کمک بگیریم که به ما یاد می‌دهد چگونه در خانه برای آیلتس بخوانیم و برای آزمون آماده شویم.

۵-۲ کتاب IELTS Advantage: Listening & Speaking Skills

تصویر کتاب IELTS Advantage-listening-and-speaking

از آنجا که دو مهارت لیسنینگ و اسپیکینگ لازمه یکدیگرند و برای آموختن آن‌ها لازم است در کنار هم به تمرین کردن ادامه دهیم، هر دو بخش را در یک کتاب قرار داده‌اند. به کمک این کتاب نمره بالای ۶ را کسب خواهید کرد و با اصول و راهکارهای اولیه برای آموختن مهارت‌های زبانی آشنا خواهید شد.

همچنین نمونه آزمون‌های سال‌های قبل را تمرین خواهید کرد که همراه با پاسخ در دسترس شما قرار داده شده است. چون این کتاب برای تقویت مهارت اسپیکینگ در نظر گرفته شده، لغات پرتکرار و ضروری آیلتس را نیز تا حدی پوشش داده است و نحوه قرار گرفتن آن‌ها در جملات انگلیسی نیز در مثال‌های مختلف لحاظ شده است.

اگر می‌خواهیم بدانیم که چگونه در خانه برای آیلتس بخوانیم مطالعه این کتاب را پیشنهاد می‌کنیم که توضیحاتی در خصوص یادگیری زبان انگلیسی و مهارت‌های آمادگی برای آزمون آیلتس در اختیار شما قرار می‌دهد.

۵-۳ کتاب IELTS Advantage: Writing Skills

تصویر کتاب IELTS Advantage-writing

کتاب دیگر مهارت‌های رایتینگ را به شما می‌آموزد. در این کتاب، مرحله به مرحله با روش‌های نوشتن هر یک از تسک‌ها آشنا می‌شوید و در نهایت می‌توانید رایتینگی با نمره بالا کسب کنید که تمام مهارت‌ها را به طور کامل به شما یاد می‌دهد.

برای تسک دوم نیز نمونه سوالاتی از آزمون‌های قبل ارائه شده است که پس از یادگیری نکات مهم و نحوه پاسخ دادن به سوال‌ها می‌توانید آن‌ها را تمرین کنید و با نمونه موضوعات پرتکرار رایتینگ آیلتس آشنا شوید. از جمله کتاب‌هایی که به کمک آن می‌توانیم یاد بگیریم که چگونه در خانه برای آیلتس بخوانیم و با انواع سوالات تسک ۲ رایتینگ آیلتس آشنا شویم، همین کتاب است، چون نکات اصلی را به طور کامل آموزش می‌دهد و به کمک نمونه پاسخ‌هایی که برای سوالات تسک ۲ ارائه شده است، می‌توانیم مهارت نوشتن‌مان را تقویت کنیم.

۶. مجموعه کتاب‌های Collins

مجموعه کتاب‌‌های Collins

این مجموعه کتاب‌ها شامل ۴ دسته می‌شود که هر یک از مهارت‌های زبانی را به صورت جداگانه آموزش می‌دهد. هدف کلی این کتاب‌ها، تقویت چهار مهارت اصلی زبان و آمادگی برای آزمون آیلتس است. اگر در هر یک از این مهارت‌ها ضعف دارید یا می‌خواهید بیشتر یاد بگیرید، می‌توانید آن‌ها را به صورت جداگانه تهیه کنید. از ویژگی‌های خوب کتاب‌هایی که به صورت مجزا بخش‌های مختلف آزمون را پوشش داده‌اند این است که برای هر بخش اطلاعات کاملی را ارائه داده‌اند و آموزش‌های دقیق‌تر و تمرین‌های جامع‌تری را پوشش می‌دهند.

چهار کتاب Collins را در ادامه مشاهده می‌کنید:

  • Reading for IELTS
  • Speaking for IELTS
  • Writing for IELTS
  • Listening for IELTS

علاوه بر مواردی که ذکر شد، در انتهای هر یک از این کتاب‌ها، نمونه سوالاتی لحاظ شده که مربوط به آزمون‌های سال‌های قبل آیلتس است.

۷. مجموعه کتاب های Improve Your IELTS

مجموعه کتاب‌‌های improve your IELTS

مجموعه کتاب‌های «Improve Your IELTS Listening & Speaking Skills» یکی از کتاب‌های کامل و کاربردی در رابطه با یادگیری و تقویت مهارت‌های زبانی برای آیلتس است. این منبع تکنیک‌های پاسخگویی به سوالات را به شیوه‌ای روان و ساده بیان می‌کند و به همین دلیل آن را به عنوان یکی از منابع خودآموز آیلتس در نظر گرفته‌اند. این مجموعه از سه کتاب تشکیل شده است که در ادامه هر یک را بررسی خواهیم کرد.

۸-۱ کتاب Improve Your IELTS Skills – Reading

تصویر کتاب improve your IELTS reading

کتاب «Improve Your IELTS Skills – Reading» برای داوطلبانی تهیه شده است که می‌خواهند مهارت ریدینگ خود را تقویت کنند. به کمک آموزش‌های این کتاب و تمرین‌هایی که در انتهای آن لحاظ شده، می‌توانید نمره‌ای تا ۷٬۵ را کسب کنید.

این کتاب به شیوه‌ای ساده و در عین حال کامل سعی کرده انواع سوالات ریدینگ آیلتس را معرفی کند و نحوه پاسخ دادن به هر یک را به طور کامل توضیح دهد. به همین دلیل به عنوان یک منبع خودآموز به ما یاد می‌دهد که چگونه در خانه برای آیلتس بخوانیم و به سوالات مختلف پاسخ درست بدهیم.

۸-۲ کتاب Improve Your IELTS Skills – Listening & Speaking

تصویر کتاب‌های Listening and speaking for IELTS

به کمک این کتاب می‌توانید مهارت‌های لیسنینگ و اسپیکینگ خود را تقویت کنید و در این دو بخش نمره خوبی به دست بیاورید. همچنین می‌توانید متوجه نقاط ضعف خود شوید و آن‌ها را برطرف کنید.

البته اگر فکر می‌کنید در این دو مهارت به صورت کلی توانایی چندانی ندارید، بهتر است ابتدا در دوره‌های ترمیک ثبت نام کنید و وقتی به طور کامل تسلط پیدا کردید، به سراغ این کتاب بروید. زیرا برای یادگیری دستور زبان انگلیسی و لغات ضروری آیلتس این کتاب می‌تواند راهگشای شما باشد، اما نمی‌تواند دانش عمومی شما را در رابطه با این دو مهارت افزایش دهد.

بنابراین، به عنوان یکی از کتاب‌های خودآموز آیلتس می‌توانید برای آشنایی با لغات پرتکرار و ضروری آیلتس از آن بهره ببرید و همچنین برای آزمون آماده شوید.

۸-۳ کتاب Improve Your IELTS Skills – Writing

تصویر کتاب improve your IELTS-writing

از دیگر منابعی که به ما می‌آموزد چگونه در خانه برای آیلتس بخوانیم و با تکنیک‌های پاسخ دادن به سوالات رایتینگ آشنا شویم، «Improve Your IELTS Skills» است که به صورت جداگانه بخشی را به آموزش نکات مهم و کلیدی رایتینگ آیلتس اختصاص داده است. در رابطه با ویژگی‌های این کتاب می‌توانیم به این نکته اشاره کنیم که با آموختن لغات و دستور زبان مناسب برای نوشتن تسک‌های اول و دوم، می‌تواند در کسب نمره بهتر در آزمون آیلتس به شما کمک کند.

همچنین می‌توانید به عنوان یک کتاب خودخوان به آن نگاه کنید و برای بهبود مهارت رایتینگ و آشنایی با انواع سوالات تسک ۱و ۲ از آن کمک بگیرید.

۹. مجموعه کتاب‌های Cambridge IELTS 10 –19

مجموعه کتاب‌های Cambridge IELTS Books

کتاب‌های تست کمبریج یکی از منابع بسیار خوب و معتبر برای تست زدن و تمرین کردن است، زیرا نمونه آزمون‌های سال‌های قبل آیلتس را در خود جا داده و با لحاظ کردن پاسخ سوالات به درک هر چه بیشتر شما از انواع سوالات کمک می‌کند. هر یک از این کتاب‌ها از ۴ آزمون تشکیل شده است و معمولاً به این صورت در نظر گرفته شده که سه آزمون آکادمیک و یک آزمون جنرال دارد. البته برخی از کتاب‌ها صرفاً به آزمون جنرال و آکادمیک اختصاص داده شده است.

مجموعه کتاب‌های تست کمبریج از شماره ۱ تا ۱۹ (تا سال ۲۰۲۴) در دسترس داوطلبان قرار دارد، اما چون نوع آزمون‌های کتاب‌های قدیمی با شیوه‌های جدید فرق دارد، توصیه می‌شود کتاب‌های از سری ۱۰ به بعد را تهیه کنید.

از خوبی‌های این مجموعه تست‌ها این است که در انتهای هر آزمون، برای بخش رایتینگ، نمونه پاسخ‌های داوطلبان سال‌های قبل نیز لحاظ شده است که به کمک آن‌ها می‌توانید لغات و دستور زبان کاربردی را یاد بگیرید و در نوشته‌های خود از آن‌ها استفاده کنید.

اگر کتاب‌هایی را تهیه می‌کنید که هم برای آزمون آکادمیک و هم جنرال در نظر گرفته شده است، می‌توانید بخش لیسنینگ و اسپیکینگ آن‌ها را برای هر دو آزمون انجام دهید. چون در این دو بخش سوالات یکسانی دارند. اما تفاوت در بخش ریدینگ و رایتینگ است که با توجه به نوع آزمون باید انتخاب کنید.

برای این که بدانیم چگونه در خانه برای آیلتس بخوانیم تا آمادگی لازم را برای شرکت در آزمون به دست بیاوریم، کتاب‌های تست کمبریج می‌تواند گزینه مناسبی برای تمرین کردن و تست زدن باشد. اما اگر درباره ساختار آزمون آیلتس نمی‌دانید و با انواع سوالات هر بخش و تکنیک‌های پاسخ‌دهی به آن‌ها آشنایی کافی ندارید، بهتر است ابتدا کتاب‌هایی مانند «New Insight into IELTS» یا «The Official Cambridge Guide to IELTS» و همچنین سایر کتاب‌هایی که در این بخش معرفی کردیم را تهیه و مطالعه کنید و سپس از کتاب‌های تست کمبریج برای تست زدن و آمادگی برای آزمون آیلتس کمک بگیرید.

دختری در حال مطالعه با لپ‌تاپ و نوشتن در دفتر

اپلیکیشن یادگیری آیلتس

یکی دیگر از راه‌های آمادگی برای آزمون آیلتس بدون کلاس، استفاده از اپلیکیشن است. در بخش قبلی به معرفی برخی از کتاب‌ها به عنوان منابع آیلتس اشاره کردیم و گفتیم که برای این‌که بدانیم چگونه در خانه برای آیلتس بخوانیم لازم است به سراغ کتاب‌هایی برویم که به عنوان منابع خودخوان در دسترس داوطلبان قرار دارد.

اما کتاب به عنوان یکی از منابع مطالعه به شمار می‌رود و در کنار آن منابع دیگری ماند اپلیکیشن و پادکست نیز معرفی شده‌اند که نیاز بسیاری از افراد را به عنوان منابع خودآموز برطرف می‌کند. اپلیکیشن‌های یادگیری زبان انگلیسی به طور مجزا برای انواع بخش‌های آیلتس تهیه شده است که می‌تواند پاسخگوی بسیاری از نیازهای شما باشد.

دلیل این‌که این اپلیکیشن‌ها می‌توانند به عنوان منابع آیلتس برای داوطلبانی که قصد حضور در کلاس‌ها را ندارند مفید باشد، این است که به کمک آن‌ها می‌توانیم هر زمانی که بخواهیم و هر جای که باشیم برای آیلتس مطالعه کنیم. کافی‌ست تا آن بخشی که پیش رفته‌ایم است علامت‌گذاری کنیم تا دوباره به سراغش برویم و مطالعه را پیش ببریم.

برخی از این اپلیکیشن‌ها به طور اختصاصی برای آزمون آیلتس طراحی شده است و برخی دیگر مهارت‌های زبانی را به طور جداگانه آموزش می‌دهد. همچنین اپلیکیشن‌هایی روانه بازار شده‌اند که به بهبود دانش عمومی افراد کمک می‌کنند و برای مثال، برای تقویت لیسنینگ یا اسپیکینگ می‌توانیم از آن‌ها کمک بگیریم.

برای این‌که بدانیم به کمک اپلیکیشن چگونه در خانه برای آیلتس آماده شویم در ادامه این مطلب برخی از بهترین اپلیکیشن‌های آیلتس را معرفی خواهیم کرد که برای این منظور تهیه شده‌اند. همچنین در آموزش‌های قبلی مجله فرادرس درباره بهترین اپلیکیشن‌‌های یادگیری زبان انگلیسی اشاره کردیم که برای مطالعه می‌توانید به لینک مربوطه مراجعه کنید.

۱. اپلیکیشن‌ IELTS Prep

اپلیکیشن IELTS Prep

این اپلیکیشن به طور ویژه آشنایی با آزمون آیلتس طراحی شده است و به طور جامع به بررسی انواع سوالات هر یک از بخش‌ها پرداخته است. همچنین جزئیاتی را درباره دستور زبان انگلیسی و ساختارهای مناسب رایتینگ و اسپیکینگ آیلتس آموزش داده و بازخوردهایی در رابطه با هر یک تمرین‌های مربوط ارائه کرده است.

علاوه بر این آموزش‌‌ها، به کمک این اپلیکیشن می‌توانید ویدئوهایی را تماشا کنید که مصاحبه‌های داوطلبان سال‌های قبل را پوشش داده است و به این روش هم می‌توانید شرایط آزمون را برای خود شبیه‌سازی کنید و هم با انواع سوالات و نحوه پاسخ دادن به آن‌ها آشنا شوید.

یکی دیگر از ویژگی‌های خوب اپلیکیشن IELTS Prep این است که هر کجای برنامه که باشید، می‌توانید آن را نشانه‌گذاری کنید تا هر وقت خواستید دوباره به‌ آن رجوع کنید و آن را راحت پیدا کنید.

  • لینک دانلود اپلیکیشن IELTS Prep از گوگل پلی استور: «+»

۲. اپلیکیشن‌ IELTS Skills

اپلیکیشن IELTS Skills

این اپلیکیشن به زبانی ساده راهکارهای مفیدی را برای شروع مطالعه پیشنهاد می‌دهد. برای این‌که بتوانید بیشتر با‌ آن آشنا شوید، می‌توانید چند درس اول را بخوانید که به صورت رایگان در اختیار شما قرار داده شده است. همچنین شامل نمونه آزمون‌های ماک آیلتس است که برای تمرین کردن مؤثر خواهد بود.

حتی در رابطه با اسپیکینگ می‌توانید صحبت‌های فرد مصاحبه‌کننده را نیز بشنوید. همچنین می‌توانید رایتینگ بنویسید و اپلیکیشن آن را برای شما تصحیح کند. از دیگر ویژگی‌‌های خوب این کتاب این است که به طور ویژه هر چهار بخش آزمون را شامل می‌شود و برای هر یک توضیحاتی را ارائه کرده است تا شما را با فرمت کلی آیلتس بیشتر آشنا کند.

در نهایت، توضیحاتی درباره آشنایی با آزمون و نحوه شرکت در آن ارائه کرده است که به کمک آن‌ها می‌توانید نتیجه بهتری به دست بیاورید.

  • لینک دانلود اپلیکیشن IELTS Skills از گوگل پلی استور: «+»

۳. اپلیکیشن‌ IELTS Speaking

اپلیکیشن IELTS Speaking

این اپلیکیشن موضوعات پرتکرار آیلتس را پوشش می‌دهد و به کمک آن می‌توانید تمرین‌های منظم و روبه‌رشدی داشته باشید. همچنین به صورت گام به گام شما را با دستورالعمل‌های پاسخگویی به سوالات اسپیکینگ آشنا می‌کند و شرایطی مانند آزمون واقعی را فراهم می‌سازد تا به کمک آن بتوانید آمادگی لازم را کسب کنید.

وقتی از داوطلبان درباره سخت‌ترین بخش آزمون آیلتس می‌پرسیم، بیشتر آن‌ها به اسپیکینگ اشاره می‌کنند. به همین دلیل این اپلیکیشن می‌تواند به عنوان منبعی مفید و به صورت مجزا تمام نیازهای شما را در خصوص تقویت اسپیکینگ برطرف سازد.

از دیگر مواردی که می‌تواند این اپلیکیشن را به یک منبع معتبر برای تمرین اسپیکینگ آیلتس تبدیل کند، برنامه‌های منظمی است که آموزش‌ها را بر اساس آن پیش می‌برد.

  • لینک دانلود اپلیکیشن IELTS Speaking از گوگل پلی«+»

۴. اپلیکیشن‌ IELTS Practice Test

اپلیکیشن IELTS Practice

برای افرادی که قصد دارند در آزمون آیلتس نمره بالای ۷ کسب کنند، این اپلیکیشن منبع خوبی برای مطالعه به شمار می‌رود. از ویژگی‌های خوب آن نسخه نوشتاری اسپیکینگ است و به صورت روزانه به‌روزرسانی می‌شود. همچنین بالغ بر ۳۸۰ نمونه آزمون ماک دارد که با تمرین کردن آن‌ها می‌توانید عملکرد خود را ارزیابی کنید.

از دیگر مواردی که برای این اپلیکیشن در نظر گرفته شده، ۴۰۰ نمونه رایتینگ تسک ۱ است که به صورت چارت، دیاگرام، نقشه و فرایند در دسترس داوطلبان قرار گرفته است. پاسخ آن‌ها را نیز می‌توانید مطالعه کنید و از آن‌ها برای بهبود رایتینگ خود کمک بگیرید.

  • لینک دانلود اپلیکیشن IELTS Practice از گوگل پلی: «+»
تصویر برگه امتحان روی میز

پادکست یادگیری آیلتس

پادکست‌ها نیز منبع مناسبی برای بهبود مهارت‌های زبانی و آماده شدن برای شرکت در آزمون آیلتس است. به کمک این پادکست‌ها می‌توانیم هر زمان و هر جایی که باشیم، به‌ آن‌ها گوش دهیم و با روش‌های تست زدن و راهکارهای پاسخ دادن به سوالات آیلتس آشنا شوم. البته بسیاری از اساتید آیلتس معتقدند این پادکست‌ها به عنوان منبع اصلی نباید در نظر گرفته شوند و بهتر است از آن‌ها به عنوان منبع کمک‌آموزشی در کنار کتاب یا سایر منابع آموزشی کمک بگیرید.

یکی از راه‌هایی که با گوش دادن به پادکست برای تقویت زبان انگلیسی فراهم می‌شود، این است که می‌توانیم هر چند بار که بخواهیم به اپیزودهای آن گوش دهیم. می‌توانیم با لهجه‌های مختلفی آشنا شویم و می‌توانیم فرهنگ کشورهای دیگر را بشناسیم. همچنین برای تقویت لیسنینگ و اسپیکینگ می‌توانیم از آن کمک بگیریم.

برای این‌که بدانیم به کمک پادکست چگونه در خانه برای آیلتس آماده شویم در ادامه این مطلب برخی از بهترین پادکست‌های آیلتس را معرفی خواهیم کرد که برای این منظور تهیه شده‌اند.

۱. پادکست IELTS Listening

پادکست IELTS Listening

این پادکست به طور اختصاصی برای تقویت مهارت لیسنینگ در نظر گرفته شده است و هر اپیزود آن موضوعات مختلفی را پوشش می‌دهد. در مقایسه با کتاب‌های لیسنینگ، این پادکست به موضوعات متنوع‌تری اختصاص یافته است و داوطلبان می‌توانند هر زمان که بخواهند به صورت مرحله به مرحله یا به صورت مجزا به آن‌ها گوش دهند و تمرین‌های مربوطه را انجام دهند.

از دیگر ویژگی‌های خوب این پادکست لهجه‌‌های متنوع آن است که می‌تواند شما را با انواع لهجه‌ها آشنا کند و استرس روز آزمون را کاهش دهد.

  • لینک دانلود پادکست IELTS Listening: «+»

۲. پادکست IELTS Cast

تصویر پادکست IELTS Cast

این پادکست توسط شخصی به نام «Ryan» تهیه شده است و شامل مصاحبه‌هایی با داوطلبان قبلی است که در آزمون نمره خوبی کسب کرده‌اند. شنیدن تجریبات این افراد از زمان شروع تا وقتی که در آزمون شرکت کرده‌اند خالی از لطف نیست.

با گوش دادن به این پادکست می‌توانیم طبق یک برنامه‌ریزی منظم و روزانه پیش برویم و در نهایت به نتیجه دلخواه خود برسیم.

  • لینک پادکست IELTS Cast: «+»

۳. پادکست IELTS Podcast

پادکست IELTS

«IELTS Podcast» به راحتی روی تلفن همراه شما نصب می‌شود و می‌توانید هر زمان که وقت آزاد برای مطالعه داشتید به آن گوش دهید. این پادکست اپیزودهای مختلفی دارد که به طور اختصاصی برای آزمون آیلتس انتخاب شده است. ازطرفی، به گونه‌ای طراحی شده که هم جنبه آموزشی دارد و هم جنبه سرگرمی. همچنین می‌توانید از هر قسمتی از اپیزود که بخواهید، آن را دنبال کنید؛ امکان دسترسی به اپیزودها به صورت روزانه و در آرشیو شما وجود دارد. بنابراین، برای گوش دادن به آن هیچ محدودیت زمانی خاصی وجود ندارد و تمام بخش‌های آزمون آیلتس را به طور کامل پوشش داده است.

برای مثال، برای بخش اسپیکینگ به نکات مهمی اشاره شده است که به مرور در بهبود نمره شما مؤثر خواهد بود. یا برای بخش ریدینگ به تشریح انواع سوالات و نحوه پاسخ دادن به آن‌ها پرداخته است که به طبع می‌تواند در بالا بردن نمره ریدینگ تأثیر داشته باشد. اما باید برای گوش دادن به آن برنامه‌ریزی منظمی داشته باشید و پیوسته آن را دنبال کنید.

  • لینک پادکست IELTS Podcast: «+»

۴. پادکست Espresso English

پادکست Espresso English

این پادکست به طور اختصاصی برای آیلتس در نظر گرفته نشده است، اما به کمک آن می‌توانید سفری به دنیای مهیج زبان انگلیسی داشته باشید و دانش عمومی خود را ارتقا دهید. اگر نمی‌توانید فرق بین صفت انگلیسی و قید انگلیسی را تشخصی دهید، این پادکست به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید مشکلات خود را در رابطه با مباحث گرامری برطرف سازید.

از دیگر مواردی که به خوبی در این پادکست پوشش داده شده زمان‌های انگلیسی است. هر یک از اپیزودها بر موضوع خاصی تأکید دارد و به سوالات پرتکرار پاسخ می‌دهد.

وقتی برای ورود به مرحله بعدی آمادگی پیدا کردید، «Espresso English» در وب‌سایتش بیش از ۱۰ دوره برای بهبود یادگیری ارائه داده است تا به کمک آن‌ها بتوانید بر گرامر، لغات و لیسنینگ خود تمرکز بیشتری داشته باشید.

  • لینک دانلود پادکست Espresso English: «+»

فیلم های آموزشی فرادرس برای آیلتس

یکی از روش‌های مفید برای این که بدانیم چگونه در خانه برای آیلتس بخوانیم مشاهده فیلم‌های آموزشی است. در فرادرس فیلم‌های مختلفی برای آموزش آیلتس در نظر گرفته شده که به کمک آن‌ها می‌توانید مهارت‌های زبانی خود را برای آمادگی در این آزمون تقویت کنید.

برای مثال اگر قصد دارید رایتینگ خود را بهبود بخشید و مشکلات مربوط به نوشتن تسک‌ ۱ رایتینگ آیلتس را برطرف کنید، مشاهده فیلم‌‌‌های زیر را از فرادرس پیشنهاد می‌کنیم که به زبان انگلیسی و فارسی آموزش داده شده است.

و در کل اگر قصد دارید برای سایر مهارت‌های آیلتس آماده شوید و دیدن فیلم‌های آموزشی را به خواندن کتاب یا گوش دادن به پادکست ترجیح می‌دهید، به سراغ مجموعه فیلم‌های آموزش آیلتس بروید که تمام مهارت‌ها را به طور کامل آموزش داده است.

همچنین می‌توانید از لینک‌های زیر برای مشاهده مجموعه فیلم‌های آزمون آیلتس کمبریج در فرادرس استفاده کنید.

تصویر فیلم تست کمبریج آیلتس از فرادرس
برای مشاهده مجموعه آزمون‌های آیلتس کمبریج روی تصویر کلیک کنید.

نکات مهم برای مطالعه آیلتس بدون کلاس

تا به اینجای مطلب یاد گرفتیم گه چگونه در خانه برای آیلتس بخوانیم و برای یادگیری و تقویت مهارت‌های زبانی خود آماده شویم. اما مطالعه برای آیلتس نیازمند صرف وقت است و در این مسیر باید به اندازه کافی پشتکار داشته باشیم. در این بخش از مطلب قصد داریم به نکات مهمی اشاره کنیم که مطالعه آیلتس را به صورت خودخوان برای ما آسان‌تر خواهد کرد.

  • سطح زبان انگلیسی خود را مشخص کنید. یکی از نکات مهمی که درباره مطالعه آیلتس باید مدنظر داشته باشید، سطح زبان انگلیسی شماست. اگر بدانید در چه سطحی هستید، می‌توانید کتاب مناسب خود را انتخاب و مطالعه کنید. افرادی که در کلاس‌ها شرکت می‌کنند، همان ابتدای امر تعیین سطح می‌شوند و سپس با توجه به آن در کلاس‌های آمادگی برای آیلتس شرکت می‌کنند. اما برای افرادی که قصد مطالعه به صورت خودآموز را دارند، توصیه می‌کنیم با شرکت در آزمون‌های آنلاین سطح زبان انگلیسی خود را مشخص کنند و سپس با در نظر گرفتن نمره مدنظر خود، منابع مناسب را پیدا و تهیه کنند.
  • دامنه لغات خود را تقویت کنید. واژگان جدید و پرتکرار آیلتس را بیاموزید. سعی کنید از کتاب‌هایی استفاده کنید که به طور اختصاصی برای این منظور تهیه شده‌اند، مانند کتاب‌های Vocabulary for IELTS که برای سه سطح مختلف در نظر گرفته شده است. فراموش نکنید که ۲۵٪ از نمره کل آیلتس به دستور زبان و واژگان اختصاص یافته است و به همین دلیل لازم است که در این زمینه بتوانیم مهارت کافی کسب کنیم. اما استفاده از کلمات پیچیده به‌تنهایی نمی‌تواند باعث افزایش نمره شود. بهتر است این کلمات را در قالب جملات انگلیسی و همراه با کالوکیشن‌های انگلیسی یاد بگیریم.
  • برای بخش اسپیکینگ دو فاکتور Fulency و Accuracy را مدنظر داشته باشید. هر دو عامل می‌تواند باعث بهبود نمره شما شود. اولین فاکتور به روان بودن و سرعت کلام شما بستگی دارد. هر چقدر در صحبت کردن مکث‌های کمتری داشته باشید و کلام شیوایی به کار ببرید، شانس افزایش نمره اسپیکینگ شما بیشتر خواهد شد. فاکتور دوم به درست صحبت کردن اشاره دارد. یعنی لازم است هنگام صحبت کردن از دستور زبان مناسبی کمک بگیرید، تلفظ کلمات انگلیسی را به درستی رعایت کنید، از کالوکیشن‌های درستی کمک بگیرید و در مجموع کمترین اشتباهات گرامری و لغوی را داشته باشید.

  • مهارت لیسنینگ خود را تقویت کنید. با گوش دادن به پادکست‌های مختلف و دیدن فیلم و سریال می‌توانید لیسنینگ خود را تقویت کنید. این امر اهمیت زیادی دارد، چراکه در بخش لیسنینگ آیلتس فایل صوتی فقط یک بار پخش می‌شود و باید در همان یک بار تمرکز کافی روی جملات و دیالوگ‌ها داشته باشید تا بتوانید به سوالات پاسخ درستی بدهید.
  • تکنیک‌های پاسخ دادن به سوالات ریدینگ را یاد بگیرید. مدیریت زمان یکی از نکات مهمی است که برای پاسخ دادن به سوالات ریدینگ باید مدنظر داشته باشید. درواقع، حجم متن‌های ریدینگ زیاد است و در بازه زمان کوتاهی که در اختیار داوطلب قرار داده شده، نمی‌توان تمام متن‌ها را با جزئیات خواند. به همین دلیل لازم است با برخی از تکنیک‌های پاسخ دادن به سوالات آشنا شویم تا بتوانیم نکات مهم و کلیدی را بخوانیم و وقت خود را صرف خواندن کل متن نکنیم.
  • با کلمات مترادف و متضاد آشنا شوید. یکی از راه‌هایی که به شما کمک می‌کند تا در بخش رایتینگ و ریدینگ بتواند نمره خوبی کسب کنید، این است که کلمات هم‌معنی را یاد بگیرید. در متن‌های ریدینگ معمولاً عین کلمه‌‌ای که در صورت سوال مطرح شده را نمی‌بینیم. همچنین در رایتینگ یکی از فاکتورهای نمره‌دهی این است که از کلمات تکراری استفاده نکنیم. به همین دلیل توصیه می‌شود برای هر کلمه با متضاد و مترادف آن‌ها نیز آشنا شویم تا در روز آزمون بتوانیم پاسخ درستی به سوالات بدهیم.
  • کالوکیشن‌های انگلیسی را یاد بگیرید. همان‌طور که اشاره شد، یادگیری زبان انگلیسی فقط به یادگیری لغات و حفظ کردن آن‌ها محدود نمی‌شود. بلکه لازم است با نحوه استفاده از این لغات در متن آشنا شویم و بدانیم که با چه کلماتی همراه می‌شوند. کلماتی که در کنار هم قرار می‌گیرند تا معنی درستی را منتقل کنند، کالوکیشن‌ نام دارند. استفاده درست از کالوکیشن‌ها هنگام آزمون اسپیکینگ می‌تواند میزان تسلط شما را بر لغات و زبان انگلیسی نشان دهد.
  • از اشتباهات داوطلبان آزمون‌های سال‌های قبل کمک بگیرید. یکی از راه‌های یادگیری زبان انگلیسی و آمادگی برای آزمون آیلتس، دانستن اشتباهات پرتکرار است. برای این‌که با این اشتباهات آشنا شوید، می‌توانید به نمونه آزمون‌های سال‌های قبل مراجعه کنید و با خواندن پاسخ‌هایی که داوطلبان به آن‌ها داده‌اند، پی به اشتباهات گرامری، لغوی، کاربردی و تحلیلی ببرید و خودتان آن‌ها را در روز آزمون تکرار نکنید.
تصویر جعبه‌ای که درون آن چند کاغذ رنگی است و روی آن نوشته شده IELTS Exam

سخن پایانی

در این آموزش یاد گرفتیم که چگونه در خانه برای آیلتس بخوانیم و برای شرکت در آزمون آماده شویم. در ابتدای مطلب به ساختار آیلتس اشاره‌ای کردیم و سپس فاکتورهای نمره‌دهی را برشمردیم که داوطلب با دانستن آن‌ها می‌تواند نقاط ضعف خود را در رابطه با هر یک از مهارت‌های زبانی شناسایی و رفع کند.

سپس برخی از منابع خودآموز برای آیلتس را معرفی کردیم که شامل کتاب، اپلیکیشن و پادکست بود. در ادامه مطلب به برخی از باید و نبایدها در خصوص آزمون آیلتس پرداختیم تا به کمک آن بتوانید نمره بهتری کسب کنید. به عنوان سخن پایانی توصیه می‌کنیم برای آمادگی در آزمون آیلتس موارد زیر را مدنظر داشته باشید.

  • ابتدا در آزمون تعیین سطح شرکت کنید.
  • اگر سطح شما برای شرکت در دوره‌های آیلتس مناسب نیست، توصیه می‌کنیم دوره‌های ترمیک را بگذرانید تا دانش عمومی زبان انگلیسی را به حد قابل‌قبولی برسانید و در نهایت بتوانید در کلاس‌های آیلتس ثبت نام کنید.
  •  از منابع مناسبی برای مطالعه کمک بگیرید.
  • برنامه‌ریزی منظم و منسجمی داشته باشید و تا انتهای مسیر با پشتکار قدم بردارید. به یاد داشته باشید که موفقیت هم به زمان نیاز دارد و هم به پشتکار.
  • اگر به صورت خودآموز یادگیری آیلتس را شروع کرده‌اید، برای تصحیح رایتینگ و بازخوردهای اسپیکینگ از یک استاد مجرب کمک بگیرید. همچنین می‌توانید از ChatGPT راهنمایی بخواهید.

  • با ساختار آزمون آیلتس آشنا شوید و نوع آزمون خود را (آکادمیک یا جنرال) مشخص کنید.
  • انواع سوالات مربوط به هر بخش را بشناسید و با تکنیک‌های پاسخ‌دهی به سوالات هر بخش آشنا شوید.
  • از اشتباهات خود نترسید و آن‌ها را به عنوان تمرینی برای رفع نقاط ضعف و عدم تکرار آن‌ها در روز آزمون در نظر بگیرید.
  • برای تقویت لیسنینگ خود پادکست گوش دهید.
  • برای بهبود اسپیکینگ و ریدینگ خود از نمونه سوالات آزمون‌های سال‌های قبل کمک بگیرید.
  • برای تقویت رایتینگ خود از نمونه پاسخ‌های داوطلبان سال‌های قبل کمک بگیرید تا لغات، گرامر و کلمات ربط‌دهنده را برای هر موضوعی بشناسید و از آن‌ها استفاده درست بکنید.
  • تست بزنید و پس از انجام هر آزمون، با دیدن پاسخ سوالات، اشتباهات خود را آنالیز کنید و با تحلیل هر یک از سوالات، روش‌های پاسخ دادن به آن‌ها را یاد بگیرید تا درصد خطای شما کاهش یابد.
  • در آزمون‌های ماک آیلتس شرکت کنید و عملکرد خود را ارزیابی و تحلیل کنید.

در مجموع توصیه می‌کنیم برای آمادگی در آزمون آیلتس هم وقت کافی بگذارید و هم پشتکار داشته باشید، زیرا صرفاً با یادگیری نکات مهم و آشنایی با نحوه پاسخ دادن به سوالات نمی‌تواند شما را در کسب نمره خوب یاری کند. بلکه تست زدن، تمرین کردن و شرکت در آزمون‌های آزمایشی عامل بهبود نمره شماست. برای این منظور هر زمان که تست می‌زنید یا در آزمون ماک آیلتس شرکت می‌کنید، عملکردتان را ارزیابی کنید تا بتوانید نقاط ضعف خود را شناسایی کنید و نسبت به رفع اشتباهات گرامری و مانند این‌ها اقدام کنید. فراموش نکنید که داشتن هدف، پشتکار لازم برای رسیدن به آن، و انگیزه کافی برای پا گذاشتن در مسیری پر از چالش می‌تواند شما را در رساندن به نتیجه دلخواه کمک کند.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «راهنمای آزمون های زبان انگلیسی» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
British CouncilIELTS LizIELTS AdvantageGradding
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *