بهترین کتاب اسپیکینگ آیلتس – معرفی ۲۰ عنوان مهم و کاربردی

۶۰۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۴ مهر ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۳۵ دقیقه
بهترین کتاب اسپیکینگ آیلتس – معرفی ۲۰ عنوان مهم و کاربردی

آزمون آیلتس در بیشتر کشورهای دنیا به صورت حضوری برگزار می‌شود. این آزمون از چهار بخش تشکیل شده است و هر بخش یکی از مهارت‌های زبانی افراد را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. سه بخش «Listening» و‌ «Reading» و «Writing» به صورت کتبی و «Speaking» به صورت شفاهی و در حضور آزمون‌‌گیرنده برگزار می‌شود. به منظور آمادگی در آزمون آیلتس، باید ابتدا نوع آزمون خود را مشخص کنیم و سپس با تهیه منابع مناسب، تکنیک‌های پاسخ‌دهی به سوالات هر بخش را یاد بگیریم. همچنین لازم است نمونه آزمون‌های سال‌های قبل را تمرین کنیم تا با نوع سوال‌ها آشنا شویم و به‌نوعی شرایط آزمون اصلی را شبیه‌سازی کنیم. در این آموزش قصد داریم بهترین کتاب اسپیکینگ آیلتس را معرفی کنیم و در کنار آن‌، تعدادی از منابع مفید را برای تقویت گرامر و لغات آیلتس پیشنهاد دهیم. در کنار کتاب، ویژگی‌های سایر منابع برای تقویت اسپیکینگ آیلتس را نیز توضیح می‌دهیم.

فهرست مطالب این نوشته

منابع شروع مطالعه برای آیلتس به وفور در دسترس داوطلبان قرار دارد، از کتاب گرفته تا اپلیکیشن و پادکست‌های آموزشی. اما انتخاب منبع مناسب یکی از نکات مهم در آمادگی برای آزمون آیلتس است. برخی از کتاب‌ها هر چهار بخش آزمون آیلتس را به طور کامل توضیح می‌دهند و برخی دیگر به هر یک از بخش‌ها به طور جداگانه اختصاص یافته است. مطالعه هر یک از این کتاب‌ها به ما کمک می‌کند تا آگاهی بیشتری درباره نحوه تست زدن پیدا کنیم. در رابطه با بخش اسپیکینگ نیز منابع متعددی وجود دارد که نکات مهم درباره پاسخ دادن به سوالات هر بخش را آموزش می‌دهد. بسیاری از این منابع، نمونه پاسخ‌های داوطلبان آزمون‌های قبل را نیز با مشخص کردن نمره آن‌ها لحاظ کرده است تا داوطلبان بتوانند به کمک این نمونه‌ها تمرین کافی داشته باشند.

بهترین کتاب اسپیکینگ آیلتس

در حال حاضر کتاب‌های مختلفی در بازار وجود دارد که می‌تواند به عنوان بهترین اسپیکینگ کتاب اسپیکینگ آیلتس به شما کمک کند. برخی از کتاب‌ها هر چهار مهارت آزمون آیلتس را بررسی می‌کنند و نکات مهمی را در این خصوص توضیح می‌دهند. برخی دیگر به طور اختصاصی به بررسی اسپیکینگ آیلتس می‌پردازند. به کمک این کتاب‌ها، می‌توانیم اسپیکینگ خود را تا حد مطلوبی بهبود دهیم و نقاط ضعف خود را نیز به خوبی بشناسیم. بیشتر این کتاب‌ها منبع کاملی از آزمون‌های سال‌های قبل هستند و می‌توانند به شما در مطالعه بهتر و دقیق‌تر کمک کنند. همچنین به راهکارهای مهمی برای پاسخ دادن به سوالات آیلتس اشاره کرده‌اند که می‌توانید با یاد گرفتن این نکات مهم، سطح اسپیکینگ خود را تقویت کنید.

اما فراموش نکنید که کسب نمره خوب در اسپیکینگ آیلتس با تمرین کردن میسر می‌شود. برای این‌که بتوانید در این امر موفق شوید، لازم است با نمونه سوالات و موضوعات پرتکرار اسپیکینگ آیلتس آشنا شوید. در این آموزش، علاوه بر معرفی بهترین کتاب اسپیکینگ آیلتس قصد داریم با تعدادی از کتاب‌های مفید برای تقویت گرامر و دستور زبان انگلیسی نیز آشنا شویم، چراکه لازمه صحبت کردن، داشتن تسلط کافی به دستور زبان انگلیسی و استفاده مناسب از آن‌ها در جمله است. همچنین با یادگیری لغات انگلیسی و آشنایی با «کالوکیشن‌ها» (Collocations) می‌توانید هنگام صحبت کردن از آن‌ها استفاده کنید و نمره خود را افزایش دهید.

کتاب IELTS Speaking Strategies

اگر به دنبال راهنمای کاملی برای تقویت اسپیکینگ آیلتس هستید، «IELTS Speaking Strategies» می‌‌تواند گزینه مناسبی باشد. به کمک این کتاب راهکارها و تکنیک‌های لازم را برای پاسخ دادن به هر یک از سوالات بخش‌های مختلف اسپیکینگ آیلتس یاد می‌گیرید. همچنین نمونه آزمون‌های متعددی دارد که مربوط به آزمون‌های سال‌های قبل است. این کتاب آموزش‌های کاملی را ارائه می‌دهد و موارد مهم را با جزئیات مطرح می‌کند. همچنین برای هر یک از نمونه سوالات آزمون‌‌های قبل پاسخی دارد که می‌تواند به داوطلب در یادگیری و تقویت اسپیکینگ کمک کند. زیرا علاوه بر این‌که با فرمت پاسخ دادن به سوال آشنا می‌شود، می‌تواند دستور زبان مناسب برای موضوعات مختلف اسپیکینگ آیلتس را بیاموزد و با لغات کاربردی آیلتس آشنا شود.

این کتاب ساختاری کاملاً طبقه‌بندی‌شده دارد و به راحتی می‌توان بخش‌‌های آن را به طور پیوسته دنبال کرد. به همین دلیل می‌توانیم آن را در دسته بهترین کتاب اسپیکینگ آیلتس قرار دهیم و خواندن آن را با افراد با سطح زبان مختلف توصیه کنیم. علاوه بر ویژگی‌هایی که از آن یاد کردیم، نکات مهمی در خصوص بهبود روانی کلام، تلفظ کلمات و دستور زبان ارائه داده است که می‌تواند راهگشای بسیاری از داوطلبان آیلتس باشد.

IELTS Speaking Strategies

کتاب Cambridge IELTS with Answers

کتاب‌های تست کمبریج نمونه آزمون‌های سال‌های قبل آیلتس را در خود جای داده‌اند و یکی از بهترین گزینه‌ها برای تمرین و تست زدن به شمار می‌روند. در حال حاضر جدیدترین نسخه آن تست ۱۷ است و هر کتاب ۴ آزمون مختلف دارد و پاسخ آن‌ها را نیز می‌توانید در انتهای کتاب مشاهده کنید. اگر با تکنیک‌های پاسخ دادن به سوالات بخش‌های مختلف آزمون آیلتس آشنا هستید و اگر قصد دارید مدتی را مشغول تست زدن و رفع اشکال باشید، کتاب‌های تست کمبریج را تهیه و مطالعه کنید. توصیه می‌شود از کتاب ۱۰ تا ۱۷ که جدیدتر است را تمرین کنید.

یکی از ویژگی‌های خوب این کتاب، در کنار ارائه نمونه آزمون‌های سال‌های قبل، پاسخ سوالات است که می‌توانید در انتهای کتاب مشاهده کنید. این کتاب هم برای آیلتس آکادمیک و هم برای آیلتس جنرال نمونه آزمون‌هایی را قرار داده است، اما هدف ما از معرفی این کتاب‌ها در این آموزش، تمرین کردن بخش اسپیکینگ آن است. در مطلب «تفاوت آیلتس آکادمیک و جنرال» خواندیم که اسپیکینگ برای آزمون جنرال و آکادمیک فرقی ندارد. به همین دلیل هر کدام از این مجموعه تست‌ها می‌تواند در تقویت اسپیکینگ آیلتس به عنوان بهترین کتاب اسپیکینگ آیلتس معرفی شود.

دلیل معرفی این کتاب‌ها برای تقویت اسپیکینگ، نمونه پاسخ‌هایی است که برای هر یک از سوالات این بخش ارائه شده است. در واقع نسخه نوشتاری (Transcript) هر سوال در اختیار داوطلبان قرار گرفته است تا به کمک آن‌ها بتوانند برای موضوعات پرتکرار این بخش که در بسیاری از آزمون‌های آیلتس مشاهده شده است، تمرین کافی داشته باشند. به کمک این پاسخ‌ها می‌توانید روشی مؤثر را برای تقویت دستور زبان و واژگان انگلیسی یاد بگیرید. برای مثال، می‌توانید با خواندن نسخه نوشتاری، ساختار جملاتی که به کار رفته است را بررسی کنید و دستور زبانی که برای این بخش به کار رفته است را بیاموزید.

همچنین می‌توانید لغاتی را تمرین کنید که برای موضوع خاصی استفاده شده است. می‌توانید آن‌ها را در دفترچه یا تلفن هوشمند خود یادداشت کنید و هر زمان که فرصت مطالعه داشتید (ترجیحاً روزانه) به مرور آن‌ها بپردازید. اما این نکته را نیز در نظر داشته باشید که برای تمرین کردن فقط حفظ کردن کلمه‌ها یا عبارت‌های جدید کافی نیست. بلکه باید بتوانید آن‌ها را با کالوکیشن‌های انگلیسی یاد بگیرید تا در نهایت با نحوه استفاده درست از آن‌ها در جمله آشنا شوید.

کتاب Cambridge IELTS with Answers

کتاب Ultimate Guide To IELTS Speaking

نویسنده این کتاب «Parthesh Thakkar» است و آن را به عنوان منبعی معتبر در دسترس داوطلبان آیلتس قرار داده است و به کمک آن تمام ویژگی‌های آزمون اسپیکینگ آیلتس را پوشش می‌دهد. «Ultimate Guide To IELTS Speaking» شامل توضیحات دقیقی از هر یک از بخش‌های آزمون است و در کنار آن نکات مهم و راهکارهای لازم و کلیدی را برای بهبود عملکردتان در اسپیکینگ آیلتس ارائه می‌دهد. این کتاب همچنین تمرین‌های متعددی همراه با نمونه پاسخ دارد و هر یک از این پاسخ‌ها را با تمام جزئیات تحلیل کرده است. بنابراین منبع مناسبی برای آشنایی با نقاط ضعف و بررسی عملکرد خود در این زمینه به شمار می‌رود.

توضیحات کتاب بسیار سلیس و روان است و به همین دلیل گزینه مناسبی برای مطالعه به صورت خودخوان به شمار می‌رود. اگر مبتدی هستید یا در سطح پیشرفته قرار دارید، این کتاب می‌تواند به شما کمک کند تا اعتمادبه‌نفس خود را بالا ببرید و در نهایت به نمره دلخواهتان در بخش اسپیکینگ دست پیدا کنید.

Ultimate Guide To IELTS Speaking کتاب

کتاب IELTS Speaking 2023

این کتاب به عنوان جدیدترین کتاب اسپیکینگ آیلتس روانه بازار شده است و شامل موضوعاتی می‌شود که در آخرین آزمو‌ن‌های آیلتس ارائه شده است و توضیحات کامل و جامعی در خصوص نحوه پاسخ دادن به سوالات اسپیکینگ دارد. در این کتاب، به‌روزترین نسخه اسپیکینگ آیلتس را مشاهده می‌کنید و انواعی از موضوعات پرتکرار آیلتس در اختیار شما قرار گرفته است که می‌توانید با تمرین کردن آن‌ها، تسلط بیشتری بر سوالات اسپیکینگ در روز مصاحبه داشته باشید.

این کتاب مناسب افرادی است که قصد مطالعه به صورت خودخوان را دارند و می‌خواهند اطلاعات بیشتری درباره موضوعاتی مانند تکنولوژی، آموزش، سلامت، محیط زیست و غیره به دست بیاورند. همان‌طور که می‌دانید، زمانی که درباره موضوعی به زبان انگلیسی تمرین می‌کنیم، لازم است از قبل اطلاعاتی نیز درباره آن موضوع داشته باشیم. این کتاب اطلاعاتی کلی را در اختیار ما می‌گذارد، لغات و اصطلاحات جدید و مرتبط با موضوع را به ما آموزش می‌دهد و در نهایت بر دانش ما نسبت به انواع موضوعات آیلتس می‌افزاید. بنابراین، به جرئت می‌توان گفت که هر آنچه برای تمرین کردن و یاد گرفتن برای اسپیکینگ آیلتس نیاز دارید را می‌توانید در این کتاب بیابید.

کتاب IELTS speaking 2023

کتاب Speaking From The Past Exams

نویسندگان این کتاب، از آن به عنوان منبعی غنی و ارزشمند برای بهبود مهارت صحبت کردن یاد می‌کنند، چراکه مجموعه‌ای از آزمون‌‌های قبلی آیلتس است که سوالات آن همراه با پاسخ و توضیحات مکفی در اختیار داوطلبان قرار گرفته است. این کتاب به چند بخش تقسیم شده است و هر یک به انواع سوالات مختلفی از اسپیکینگ آیلتس اختصاص یافته است. برای مثال، سوالاتی با موضوعات شخصی در بخش اول کتاب گنجانده شده است و علاوه بر سوال‌ها، نمونه پاسخ‌هایی هم برای آن در نظر گرفته شده است. همچنین، برای «Cue Card» که مختص بخش دوم است، آموزش‌های کاملی ارائه شده و نحوه پاسخ دادن به این بخش را با اصول و روش‌های درست و در عین حال با توضیحات ساده پیش می‌برد. فصل‌های بعدی نیز به بررسی سوالات بخش سوم و نمونه پاسخ‌های آن‌ها پرداخته است.

همچنین در انتهای کتاب بخشی لحاظ شده است که کلمه‌‌های جدید و رایج برای آیلتس را معرفی می‌کند و به عبارت‌های کاربردی و مفید اشاره‌ای کرده است. این لغات و عبارت‌ها در موضوعات اسپیکینگ سال‌های قبل تکرار شده، به همین دلیل می‌تواند به عنوان بهترین کتاب اسپیکینگ آیلتس پیشنهاد شود.

Speaking From The Past Exams کتاب

کتاب IELTS Speaking Practice Tests Questions

نویسنده این کتاب «Jason Hogan» است و آن را در دسته بهترین کتاب اسپیکینگ آیلتس معرفی می‌کند. در این کتاب با مجموعه‌ای از تمرین‌ها و نمونه سوالاتی مواجه هستیم که برای آمادگی در اسپیکینگ آیلتس طراحی شده است. هر بخش انواع سوالات اسپیکینگ را شامل می‌شود که محدوده وسیعی از موضوعات مختلف را پوشش می‌دهد. در نتیجه شرایط تمرین کردن و تست زدن را فراهم می‌کند و بر این اساس شما را با آزمون‌های سال‌های قبل آشنا می‌سازد.

همچنین شامل پاسخ‌هایی به عنوان نمونه برای هر یک از سوال‌ها می‌شود و در کنار آن از راهکارها و تکنیک‌های لازم برای پاسخ دادن به سوالات اسپیکینگ آیلتس بی‌بهره نخواهید ماند. به کمک تمرین‌های متنوع و نمونه سوالات مختلف می‌توانید اعتمادبه‌نفس بیشتری داشته باشید، زیرا از قبل موضوعات پرتکرار اسپیکینگ آیلتس را تمرین کرده‌اید و به اندازه کافی به نحوه پاسخ دادن به آن‌ها تسلط دارید تا روز آزمون دچار استرس نشوید. در نتیجه می‌توانید نمره بهتری کسب کنید و آمادگی بیشتری داشته باشید.

IELTS Speaking Practice Tests Questions کتاب

کتاب IELTS Speaking: Success in 5 Steps

کتاب «IELTS Speaking» توسط «Simone Braverman» نوشته شده است و راهنمای کاملی برای آموزش انواع نکات کلیدی و راهکارهای مفید است که می‌تواند در پاسخ دادن به سوالات اسپیکینگ آیلتس به شما کمک کند. اسپیکینگ آیلتس از سه بخش تشکیل شده است و این کتاب برای هر سه بخش نمونه سوالات متعددی را در اختیار داوطلبان قرار داده است. هر یک از این سوالات نمونه پاسخ‌هایی را نیز به دنبال دارد و توضیحات دقیق و کاملی برای آن‌ها ارائه شده است تا داوطلب بتواند بر موضوعات اسپیکینگ آیلتس اشراف کامل داشته باشد و در مجموع از عهده این بخش بربیاید. همچنین به نکات مهمی اشاره دارد که آزمون‌گیرنده در جلسه امتحان به عنوان معیار نمره‌دهی در نظر می‌گیرد و بر اساس آن سطح داوطلب را مشخص می‌کند.

در کتاب «IELTS Speaking» با رویکردی مرحله‌به‌مرحله مواجه هستیم که به طور ویژه به اسپیکینگ آیلتس اختصاص یافته است و علاوه بر نمونه سوالات، به آموزش واژگان و اصطلاحاتی می‌پردازد که به داوطلب کمک می‌کند تا از آن‌ها استفاده درستی در جملات خود داشته باشد. علاوه بر این‌که مهارت‌‌های اسپیکینگ را به شما آموزش می‌دهد، بر اهمیت آمادگی برای اسپیکینگ آیلتس و همچنین مطالعه خودخوان تأکید دارد و برنامه مطالعاتی منظمی را پیشنهاد می‌دهد که به کمک آن انگیزه لازم برای ادامه راه را به دست می‌آورید.

در مجموع، این کتاب در دسته بهترین کتاب اسپیکینگ آیلتس قرار می‌گیرد و منبع بسیار خوبی برای افرادی است که در پی بهبود مهارت‌های اسپیکینگ هستند و می‌تواند به موفقیت آن‌ها کمک زیادی بکند.

کتاب اسپیکینگ آیلتس در ۵ مرحله

کتاب GET IELTS BAND 9 In Speaking

این کتاب به راهکارها و تکنیک‌های لازم برای پاسخ دادن به سوالات اسپیکینگ آیلتس اشاره می‌کند و به نکاتی می‌پردازد که می‌تواند در کسب نمره بالا به شما کمک کند. به همین دلیل آن را به افرادی توصیه می‌کنیم که سطح زبان آن‌ها متوسط و بالاتر است و می‌خواهند نمره بالایی را در آزمون آیلتس کسب کنند. راهکارهایی که این کتاب ارائه می‌دهد، شامل نکاتی در خصوص تقویت اسپیکینگ آیلتس است و روش‌هایی برای بهبود دامنه واژگان و اصطلاحات را آموزش می‌دهد که در سطح پیشرفته است و می‌تواند به کسب نمره بسیار خوب در این بخش از آزمون به شما کمک کند.

هر بخش بر روی ویژگی‌های متفاوتی از اسپیکینگ آیلتس متمرکز شده است. همچنین راهنمای کاملی برای نحوه پاسخ دادن به هر یک از سوالات اسپیکینگ آیلتس است و توضیحات جامعی درباره محدوده نمره آیلتس ارائه می‌دهد. از پنج بخش تشکیل شده است و هر بخش به خصوصیات متفاوتی از اسپیکینگ آیلتس پرداخته است. علاوه بر این، معیارهای لازم برای کسب نمره ۹ که بالاترین نمره در آزمون آیلتس است را بررسی می‌کند.

به کمک این کتاب می‌توانید با نحوه پاسخ دادن به سوالات به صورت حرفه‌ای آشنا شوید. همچنین به شما روش‌های استفاده از «Discourse Markers» و به کار بردن واژگان و دستور زبان سطح پیشرفته را آموزش می‌دهد.

IELTS Speaking: Success in 5 Steps کتاب

کتاب IELTS Maximiser Speaking

این کتاب به طور ویژه برای اسپیکینگ آیلتس تهیه شده و نویسنده آن ایرانی است. در این کتاب با نمونه سوالات متنوعی برای بخش اول، دوم و سوم آشنا می‌شویم و نمونه پاسخ‌ هر یک از این سوال‌ها را نیز برای کسب نمره ۷ به بالا می‌توانید تمرین کنید. یکی از ویژگی‌های خوب این کتاب، نمونه پاسخ‌های بسیار ساده و در عین حال کاربردی آن است که شما را با انواع لغات و اصطلاحات مناسب برای مکالمات انگلیسی روزمره و آیلتس آشنا می‌کند. همچنین با خواندن نمونه پاسخ‌ها می‌توانید با دستور زبان مناسبی آشنا شوید و اشتباهات گرامری خود را هنگام صحبت کردن رفع کنید.

این کتاب در ایران طرفداران بسیار زیادی دارد و از آنجا که به طور ویژه به موضوعات پرتکرار آیلتس می‌پردازد و نمونه پاسخ‌های مفیدی را برای هر یک از بخش‌ها در اختیار شما قرار می‌دهد، می‌توانیم آن را در دسته بهترین کتاب اسپیکینگ آیلتس قرار دهیم.

کتاب IELTS Maximiser Speaking

کتاب IELTS Speaking Masterclass

یکی دیگر از کتاب‌هایی که می‌تواند شما را در کسب نمره ۸ به بالا کمک کند، «IELTS Speaking Masterclass» است. از ویژگی‌های این کتاب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهبود تلفظ، روانی کلام و انسجام در صحبت کردن
  • بهبود دامنه واژگان و آموزش نحوه به کار بردن اصطلاحات انگلیسی
  • معرفی ساختارهای پیچیده گرامری و استفاده درست و مناسب از آن‌ها در مکالمه‌ها

این کتاب منبع مناسبی برای تمرین نمونه سوالات و نمونه پاسخ‌های آزمون اسپیکینگ آیلتس است و مرحله به مرحله شما را در یادگیری و بهبود مکالمه برای هر سه بخش آزمون اسپیکینگ آیلتس آماده می‌کند. تعداد ۲۰۰ نمونه سوال اسپیکینگ آیلتس در این کتاب گنجانده شده است و شما را با چالش‌های زیادی برای آمادگی برای این بخش از آزمون آماده می‌کند. همچنین توضیحات کاملی درباره نمونه پاسخ‌های سوالات ارائه داده است تا بتوانید با تمرین کردن آن‌ها بر نقاط ضعف خود غلبه کنید و در نهایت از عهده آزمون بربیایید. ویرایش جدید این کتاب در سال ۲۰۲۳ در پاسخ به بازخوردهای خوانندگان صورت گرفت و نویسنده آن «Charles Hooton» مدرک حقوق و فلسفه از دانشگاه آکسفورد دارد و فردی انگلیسی‌زبان است که مدرک CELTA از دانشگاه کمبریج گرفته است.

او سی سال پیش تدریس را آغاز کرد و در حال حاضر استاد دانشگاه است. تخصص او در تدریس زبان انگلیسی برای کسب‌وکار و تجارت است و همچنین به طور ویژه در رابطه با آزمون‌های آیلتس فعالیت می‌کند.

کتاب IELTS Speaking Masterclass

کتاب IELTS Speaking Vocabulary Builder

این کتاب برای تقویت اسپیکینگ شما از هیچ کوششی دریغ نمی‌کند. اصطلاحات، عبارات و کالوکیشن‌های انگلیسی را مانند یک انگلیسی‌زبان به شما آموزش می‌دهد. به گونه‌‌ای که اگر تمرین‌های مداوم و پیوسته‌ای را دنبال کنید، در نهایت می‌توانید با لهجه آمریکایی زبان انگلیسی را یاد بگیرید. نویسنده این کتاب، تجربه ۱۵ سال آموزش به زبان‌آموزان مختلف را در کره جنوبی و کانادا دارد. به همین دلیل با اصول و ساختارهای تدریس «ESL» و «EFL» به خوبی آشنا است و در این کتاب تجربه‌‌های خودش را با شما به اشتراک می‌‌گذارد. بنابراین، برای افرادی که در محیطی غیرانگلیسی‌زبان زندگی می‌کنند نیز می‌تواند راهگشای مؤثری باشد.

کتاب لغت برای اسپیکینگ آیلتس

ساختار اسپیکینگ آیلتس

همان‌طور که اشاره شد، آزمون اسپیکینگ آیلتس از سه بخش تشکیل شده است و بعد از بخش کتبی و در حضور آزمون‌گیرنده انجام می‌شود. مدت زمانی که در مجموع برای این بخش در نظر گرفته‌اند، ۱۱ تا ۱۴ دقیقه است و شامل سه بخش می‌شود. در ادامه مطلب معرفی بهترین کتاب اسپیکینگ آیلتس هر یک از این بخش‌ها را توضیح می‌دهیم و برای هر یک نمونه‌هایی را ارائه خواهیم کرد.

  • بخش اول: در بخش اول، شخص آزمون‌گیرنده خودش را معرفی می‌کند و از شما نیز می‌خواهد که خودتان را معرفی کنید. سپس سوالاتی درباره موضوعات مشخص و آشنا از شما می‌پرسد. سوال‌هایی درباره محل زندگی، خانواده، کار و علایق و سرگرمی. هدف از این بخش، بررسی توانایی شما در پاسخ دادن به سوالات شخصی با موضوعاتی شخصی است تا میزان تسلط شما را بر این نوع سوال‌ها ارزیابی کنند. در واقع می‌توان گفت که آزمون‌گیرنده قصد دارد به کمک این بخش، شما را برای پاسخ دادن به سوالات بخش دوم و سوم آشنا کند. مدت زمان این بخش ۴ تا ۵ دقیقه است و پس از آن وارد بخش دوم می‌شویم.
  • بخش دوم: در این بخش، شخص آزمون‌گیرنده «Cue Card» را در اختیار شما قرار می‌دهد که روی آن موضوعی نوشته شده است. این موضوع شامل یک سوال اصلی و چند سوال فرعی مرتبط با آن است. سپس به شما یک دقیقه فرصت داده می‌شود تا به موضوع فکر کنید و در ادامه ۲ دقیقه فرصت دارید که درباره آن صحبت کنید. موضوعاتی که در این بخش مطرح می‌شود، درباره سفر، تعطیلات، فیلم، دوستان، تکنولوژی، تحصیلات و مواردی از این قبیل است و با در نظر گرفتن زمانی که برای فکر کردن و صحبت کردن در نظر گرفته شده است، در مجموع ۳ تا ۴ دقیقه برای آن وقت دارید.
  • بخش سوم: در این بخش سوالاتی مطرح می‌شود که به پاسخ شما در بخش دوم ارتباط تنگاتنگی دارد. یعنی آزمون‌گیرنده با در نظر گرفتن پاسخی که به سوالات بخش دوم می‌دهید، سوالات بخش سوم را ارائه می‌کند. در این بخش، توانایی داوطلب برای بیان عقاید و نظرات شخصی درباره موضوعاتی جزئی‌تر مورد سنجش قرار می‌گیرد و همچنین توانایی او برای تحلیل و بحث در مورد موضوعاتی گسترده‌تر و فراتر از ابعاد شخصی ارزیابی می‌شود. کل این بخش در مجموع بین ۱۱ تا ۱۴ دقیقه طول می‌کشد و شامل مصاحبه‌ای رو در رو با آزمون‌گیرنده است و نقش او در مقایسه با دو بخش دیگر پررنگ‌تر خواهد بود. در این بخش از آزمون ممکن است شاهد تعامل آزمون‌گیرنده با داوطلب باشیم، یعنی او نیز با شما به گفت‌وگو می‌نشیند و حتی ممکن است بازخوردهایی نیز به شما ارائه دهد. در این بخش بهتر است با جزئیات بیشتری به سوال‌ها پاسخ دهید.

نمونه سوالات اسپیکینگ آیلتس

در بخش قبل درباره ساختار اسپیکینگ آیلتس توضیحاتی دادیم و به انواع سوالات هر یک از بخش‌ها اشاره کردیم. در ادامه این مطلب برای هر بخش نمونه سوالاتی را از آزمون‌های قبل انتخاب کرده‌ایم که در اختیار شما قرار خواهیم داد. به کمک این نمونه سوالات، بهتر می‌توانید با ساختار کلی نمونه سوالات اسپیکینگ آیلتس آشنا شوید. برای هر بخش و هر سوال، نمونه پاسخ‌هایی را نیز در اختیار شما قرار داده‌ایم.

نمونه سوال اسپیکینگ آیلتس - بخش اول

در بخش اول درباره موضوعات مختلفی از شما سوال می‌شود که بیشتر حالت شخصی دارد. در ادامه چهار نمونه سوال مربوط به بخش اول اسپیکینگ را مشاهده می‌کنید که درباره «Future» است.

Topic: Future

Questions and Answers:

Q. What job would you like to have ten years from now? [Why?]

Answer: Ten years from now, I would like to be a successful architect. I have always had a passion for designing and creating spaces that inspire and improve people's lives. Being an architect would allow me to combine my creativity, problem-solving skills, and love for aesthetics. Moreover, I find the idea of shaping the built environment and contributing to the development of sustainable and functional spaces truly fulfilling.

Q. How useful will English be for your future? [Why?/Why not?]

Answer: English will be highly useful for my future endeavors. It is the international language of communication, and proficiency in English opens up numerous opportunities for global interaction, academic pursuits, and career advancement. In today's interconnected world, being able to communicate effectively in English will enable me to collaborate with people from diverse cultures, access a vast range of knowledge and resources, and enhance my chances of success in various professional fields.

Q. How much travelling do you hope to do in the future? [Why?/Why not?]

Answer: I hope to do a significant amount of travelling in the future. I believe that exploring different cultures, experiencing new landscapes, and interacting with peopl from diverse backgrounds will enrich my perspective and broaden my horizons. Travelling allows me to immerse myself in unfamiliar environments, learn about different traditions and customs, and gain a deeper understanding of the world. It is a source of inspiration, personal growth, and an opportunity to create lasting memories, I hope to enjoy this as much as I can.

Q. How do you think your life will change in the future? [Why/Why not?]

Answer: I believe that my life will change significantly in the future. As time progresses, I anticipate new experiences, challenges, and opportunities that will shape my personal and professional journey. When I think about the changes that are going to happen in the future, pursuing higher education in a foreign country comes to my mind. Besides, having a relationship, doing a job, travelling as much as I can, making new friends and being financially stable are some of the changes that I anticipate in my life.

نمونه سوال اسپیکینگ آیلتس - بخش دوم

در بخش دوم، در «Cue Card» سوالی مطرح می‌شود که داوطلب باید دو دقیقه درباره آن صحبت کند. نمونه‌ای از این نوع سوالات را در ادامه مشاهده می‌‌کنید. نمونه پاسخ یکی از داوطلبان آزمون آیلتس را نیز به صورت نسخه نوشتاری در اختیار شما قرار داده‌ایم.

Describe a big city you would like to visit.

You should say:

  • which big city you would like to visit
  • how you would travel there
  • what you would do there

Model Answer

Introduction:

New York City, often referred to as the "Big Apple," is a global metropolis that has captivated the hearts of millions. Its iconic skyline, vibrant atmosphere, and diverse

cultural offerings make it a city that I have always dreamt of visiting. Thank you very much for giving me the opportunity to talk about this large city that I would like to visit soon.

Which big city you would like to visit:

The big city I would like to visit is New York City. With its towering skyscrapers, world-famous landmarks, and bustling streets, it is a place that exudes energy and promises endless opportunities for exploration.

How you would travel there:

To travel to New York City, I would opt for air travel. I would book a flight to one of the major airports, such as John F. Kennedy International Airport or Newark Liberty International Airport, which provides convenient access to the city. Once there, I would utilize the city's efficient public transportation system, including the subway and buses, to navigate the different neighborhoods and attractions.

What you would do there:

During my visit to New York City, I'd indulge in the multitude of experiences the city has to offer. I would start by exploring iconic landmarks such as Times Square, Central Park, and the Statue of Liberty. I'd stroll through the bustling streets of Manhattan, taking in the vibrant energy and admiring the architectural marvels like the

Empire State Building and Rockefeller Center. I would also immerse myself in the city's cultural scene by visiting world-renowned museums like the Metropolitan Museum of Art and catching a Broadway show in the Theater District. Additionally, I would savor the diverse culinary delights, from enjoying a slice of New York-style pizza to experience the vibrant food scene in neighborhoods like Chinatown and Little Italy.

And explain why you would like to visit this big city:

There are several reasons why I would like to visit New York City. Firstly, it is a melting pot of cultures, offering a rich tapestry of diversity and a chance to experience different traditions and cuisines from around the world. Secondly, the city is renowned for its vibrant arts and entertainment scene, with Broadway shows, live music, and art galleries that cater to all tastes and interests. Lastly, New York City represents the epitome of ambition and opportunity, drawing people from all walks of life who strive to chase their dreams and make their mark in various fields. I am eager to explore the vibrant streets, soak in the city's energy, and create memories that will last a lifetime in the remarkable city of New York.

چند کتاب در کتابخانه

نمونه سوال اسپیکینگ آیلتس - بخش سوم

در بخش سوم با در نظر گرفتن نوع پاسخ داوطلب به «Cue Card»، تعدادی سوال مطرح می‌شود که باید با جزئیات بیشتری به آن‌ها پاسخ دهد. در ادامه برخی از نمونه سوالات بخش سوم اسپیکینگ را همراه با نمونه پاسخ مشاهده می‌‌کنید که با عنوان «Technology in housework & Technology in the workplace» در اختیار شما قرار گرفت است.

IELTS Speaking Part 3 topic: Technology in housework & Technology in the workplace.

Q1. What kinds of machines are used for housework in modern homes in your country?

Answer: Different kinds of home appliances and machines are some of the main features of all modern homes today, and the modern homes in my country are no exception either. These machines may include refrigerators, microwave ovens, vacuum cleaners, dishwashers, washing machines, and ironing machines. Electric appliances like electric kettles, induction stoves, blenders and coffee makers are also very common in many, many modern homes in my country. To deal with extreme heat and extreme cold, many modern homes in my country also use Air conditioners, room heaters, and geysers (water heaters).

Q2. How have these machines benefited people? Are there any negative effects of using them?

Answer: Machines have benefited people in so many ways that living without them in today’s world is next to impossible. One of these benefits is that it has increased productivity and efficiency drastically. Besides, it helps put much less strain on humans by minimizing human errors. Another benefit is that products become cheaper for consumers since machines help to produce on a very large scale. But, machines have some negative effects too. Too much dependency on machines is making people too lazy. Besides, machines are also causing environmental degradation by releasing toxic and harmful products into the air and water.

.

Q3. Do you think all new homes will be equipped with household machines in the future? Why?

Answer: It would actually be hard to predict the preferences and needs of future homeowners, but given the income and economic disparity around the world today, it would be fair to assume that not all new homes will be equipped with household machines in the future. Besides, many people around the world are now slowly but surely beginning to understand the adverse effects of too much dependency on machines and technology. So, the chances are that even if many people will have the means and ability to equip their homes with household machines in the future, they will probably hold themselves back from using them for health and environmental reasons.

Q4. What kinds of equipment do most workers need to use in offices today?

Answer: Office workers, like most of us, also want to make their life easy today by using all kinds of office equipment to get their job done quickly and accurately. Such office equipment can be divided into two different kinds: one is electronic and the other type is non-electronic. Some of the electronic office equipment (or “machine” as some might also call them) today may include computers, laptops, computer monitors, printers, copiers, scanners, and pen drive/flash memory drives. Non-electronic equipment may include telephones/PBX systems, filing cabinets, pens, staplers, and calculators.

Q5. How have developments in technology affected employment in your country?

Answer: The developments in technology have affected all kinds of employment in my country in a mostly positive manner. For example, people can search for their preferred jobs from online job portals, apply online and can even work from home once hired. Moreover, workers in my country can communicate with their fellow workers in seconds, thanks to the advancement in communication technologies. Another example is that workers can prepare any kind of office document today in minutes, which would have taken them hours probably, if not days, before using the technology. Technology hasn’t only helped in productivity and efficiency at the workplace, but it also has sustained that increase.

However, technology has affected employment a bit negatively too as it has forced some of the low-skilled labour forces out of their jobs.

Q6. Some people think that technology has brought more stress than benefits to employed people nowadays. Would you agree or disagree? Why?

Answer: If we were to count the numerous benefits of the technology, we would probably have to disagree with what the question is trying to insinuate. In fact, it wouldn’t be an exaggeration to suggest that technology today has actually helped the workers to survive, and survive long and well, with the others. For example, with the help of technology, they can finish their work rather quickly so that they can relax a bit more and use that extra time to spend with their family and loved ones. But that’s just one example. How about the example of a pilot finding his/her way, with the help of advanced technology, in very adverse weather conditions to land his/her aeroplane safely? The negative aspects of technology pertain to our overreliance on technology which we can easily adjust. But the blessings that technology has brought for us simply could not be replaced with anything else.

نمره دهی اسپیکینگ آیلتس

همان‌طور که اشاره شد، اسپیکینگ آیلتس از سه بخش تشکیل شده است و نمره‌دهی آن بر اساس معیارهای استانداردی تعیین می‌شود که در اختیار شخص آزمون‌گیرنده قرار گرفته است. مهم‌ترین فاکتورهایی که برای نمره‌دهی بخش اسپیکینگ در نظر گرفته شده است را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید.

معیارهای نمره‌دهی اسپیکینگ آیلتس
Grammatical Range and AccuracyFluency and Coherence
PronunciationLexical Resource

«Fluency and Coherence» به معنای سلیس صحبت کردن و روانی کلام است. میزان تسلط داوطلب بر اسپیکینگ را می‌توان به کمک این فاکتور تعیین کرد، زیرا وقتی داوطلب بدون مکث‌های طولانی و فکر کردن به سوال‌ها پاسخ می‌دهد و حین صحبت کردن سعی می‌کند روان صحبت کند، نشان می‌دهد که تسلط و اعتمادبه‌نفس کافی برای صحبت کردن دارد. ازطرفی، وقتی داوطلب صحبت می‌کند، باید بتواند منظور خود را نیز شفاف و واضح به مخاطب انتقال دهد تا نمره بهتری کسب کند.

علاوه بر معیار «fluency»، تلفظ درست کلمات هنگام صحبت کردن نیز مهم است. «Pronunciation» به این معنی نیست که داوطلب بتواند دقیقاً مانند یک انگلیسی‌زبان لهجه انگلیسی یا آمریکایی داشته باشد. بلکه به معنای درست ادا کردن کلمه‌ها و گذاشتن استرس روی سیلاب انگلیسی درست است. علاوه بر این، باید استرس کلمه‌ها را در جملات انگلیسی نیز تشخیص دهید و بدانید چه کلمه‌هایی استرس قوی و کدام دسته استرس خفیف‌تری دارند. همچنین لازم است با لحن کلام و صداهایی که کلمه‌ها را به هم وصل می‌کند آشنا شویم. فراموش نکنید که استفاده از شکل کوتاه کلمات نیز در اسپیکینگ مانعی ندارد. هنگام صحبت کردن این نکته را نیز در نظر داشته باشید که با ریتم یکنواخت صحبت نکنید، زیرا باعث می‌شود حس خوبی را به مخاطب خود منتقل نکنید و در نهایت خسته شود و با دقت به صحبت‌های شما را دنبال نکند.

یکی دیگر از فاکتورهای نمره‌دهی اسپیکینگ آیلتس «Grammatical Range and Accuracy» است. یعنی علاوه بر این‌که باید روان صحبت کنید تا در نمره شما تأثیر داشته باشد، باید درست هم صحبت کنید و از دستور زبان مناسب و متنوعی کمک بگیرید. استفاده از دستور زبان مناسب می‌تواند در بهبود نمره شما تأثیر چشمگیری داشته باشد، زیرا وقتی جملاتی را به کار می‌برید که سطح پیشرفته‌تری دارند و از ساختارهای پیچیده‌تری ساخته شده‌اند، میزان تسلط خود را بر زبان انگلیسی و مهارت‌های زبانی نشان می‌دهید که می‌تواند شخص آزمون‌گیرنده را تحت تأثیر قرار دهد. اما این نکته را فراموش نکنید که لازم نیست از جملات خیلی پیچیده استفاده کنید یا ساختارهای اشتباه و کم‌کاربردی را به کار ببرید. بلکه مهم‌ترین نکته در صحبت کردن این است که با زبانی ساده و در عین حال پیشرفته، از ساختارهای رایج و لغات مناسب کمک بگیرید تا در نهایت نتیجه دلخواهی حاصل شود.

فاکتور دیگر در ارزیابی اسپیکینگ آیلتس استفاده از لغات مناسب است که در معیار نمره‌دهی به آن «Lexical Resource» می‌گویند. درست است که بخش مجزایی برای واژگان در نظر گرفته نشده است و آزمون فقط چهار مهارت شنیدن، خواندن، نوشتن و صحبت کردن را ارزیابی می‌کند، اما لغات و دستور زبان ۲۵٪ از نمره کل را به خود اختصاص داده‌اند و برای هر یک از بخش‌‌ها اهمیت زیادی دارد. در بخش «Reading» برای مثال، اگر دامنه لغات خوبی داشته باشیم، در مواجهه با کلمات جدید متن کمتر دچار مشکل خواهیم شد. همچنین در بخش اسپیکینگ باید دانش واژگانی خوبی داشته باشیم تا بتوانیم با تسلط کافی از کلماتی استفاده کنیم که هم منظور ما را به درستی به مخاطب منتقل کند و هم تکراری نباشد.

سایر منابع اسپیکینگ آیلتس

در این آموزش سعی کردیم انواعی از بهترین کتاب اسپیکینگ آیلتس را معرفی کنیم. اما شاید برخی افراد تمایل چندانی به مطالعه کتاب نداشته باشند. به همین دلیل در این بخش از مطلب، به معرفی منابع دیگری برای تقویت اسپیکینگ می‌پردازیم که می‌تواند به این دسته از افراد کمک کند. البته در مجموع این نکته را در نظر داشته باشید که کتاب همواره به عنوان منبع اصلی برای مطالعه پیشنهاد می‌شود و در کنار آن می‌توانیم از منابع کمک‌آموزشی مانند اپلیکیشن‌ یا پادکست برای تقویت اسپیکینگ کمک بگیریم.

اپلیکیشن IELTS Prep

این اپلیکیشن انگلیسی، انواعی از تسک‌های مختلف برای بهبود مهارت‌‌های زبانی آموزش می‌دهد که یکی از آن‌ها اسپیکینگ است و از سوی «British Council» روانه بازار شده است. هر یک از مهارت‌های آزمون آیلتس به طور کامل و با جزئیات برای داوطلبان توضیح داده شده و دستور زبان مناسب برای کمک به اسپیکینگ در اختیار داوطلبان قرار داده شده است. علاوه بر این، شامل ویدئوهایی می‌شود که نمونه مصاحبه‌های داوطلبان را برای آزمون‌های سال‌های قبل دارد و داوطلب می‌تواند آن‌ها را تمرین کند و ازطرفی با شرایط برگزاری آزمون تا حدی آشنا شود.

از دیگر ویژگی‌های این اپلیکیشن این است که می‌توانید صفحه‌های مهم را برای خودتان علامت‌گذاری کنید تا هر زمان که خواستید به آن‌ها رجوع کنید و مروری بر نکات مهمی که مشخص کرده‌اید داشته باشید.

  • لینک دانلود اپلیکیشن IELTS Prep App از گوگل پلی استور: «+»
اپلیکیشن IELTS Prep

اپلیکیشن IELTS Speaking Assistant

این اپلیکیشن رایگان است و به طور ویژه برای اسپیکینگ آیلتس طراحی شده است. از نظر ساختار شباهت زیادی به اپلیکیشن‌هایی مانند «Busuu» یا «Duolingo» دارد و باعث می‌شود یادگیری زبان انگلیسی برای افراد آسان‌تر شود و با معیارهای استاندارد اسپیکینگ پیش برود. در این اپلیکیشن می‌توانید با موضوعات مختلف اسپیکینگ آشنا شوید و راهکارهای لازم برای تمرین برای هر یک از این موضوع‌ها را یاد بگیرید.

  • لینک دانلود اپلیکیشن IELTS Prep App از گوگل پلی استور: «+»
اپلیکیشن IELTS Speaking Assistant

اپلیکیشن HelloTalk

این اپلیکیشن می‌تواند فرصتی برای شما فراهم کند تا با افراد انگلیسی‌زبان در سرتاسر دنیا در ارتباط باشید. علاوه بر زبان انگلیسی، به کمک این اپلیکیشن می‌توانید زبان‌های دیگری را نیز یاد بگیرید. از دیگر ویژگی‌های این اپلیکیشن نسخه نوشتاری فایل‌های صوتی است که علاوه بر فایل صوتی در دسترس شما قرار دارد.

  • لینک دانلود اپلیکیشن HelloTalk از گوگل پلی استور: «+»
اپلیکیشن hello talk

اپلیکیشن IELTS Word Power

اپلیکیشن «IELTS Word Power»، همان‌طور که از اسمش پیداست، برای بهبود دامنه واژگان شما طراحی شده است و شامل ده‌ها آزمون مختلف به منظور یادگیری لغات انگلیسی می‌شود. به کمک این اپلیکیشن می‌توانید روندی منظم از عملکرد خود داشته باشید و میزان پیشرفت خود را به طور مستمر ارزیابی کنید. همچنین می‌توانید هر آزمون را بارها و بارها تکرار کنید و هر بار با دفعات قبل مقایسه‌ای انجام دهید تا شاهد نتیجه باشید.

  • لینک اپلیکیشن IELTS Word Power: «+»
اپلیکیشن IELTS Word Power

پادکست All Ears English Podcast

اگر قصد دارید زبان انگلیسی خود را تقویت کنید و هر روز نکات گرامری جدیدی را همراه با واژگان جدیدی بیاموزید، پادکست «All Ears» می‌تواند در این رابطه به شما کمک کند. این پادکست توسط دو بانوی انگلیسی‌زبان تهیه شده است که به عنوان میزبان شما را با اصطلاحات جدیدی و کلماتی آشنا می‌کنند که از سطوح مقدماتی تا پیشرفته را پوشش می‌دهد.

به همین دلیل می‌توانیم از آن به عنوان پادکستی یاد کنیم که طرفداران زیادی دارد و تعداد اپیزودهای متنوع آن باعث شده که موضوعات مختلفی را پیش روی شما قرار دهد. برای تقویت اسپیکینگ آیلتس، لازم است ابتدا دانش عمومی خود را بالا ببریم و به حدی برسانیم که بتوانیم با آموختن تکنیک‌های آیلتس به خوبی از عهده آن‌ها بربیاییم.

هر یک از اپیزودهای «All Ears» به موضوع مشخصی اختصاص یافته است. برخی از موضوعات گرامری هستند و برخی دیگر به آموزش لغات و اصطلاحات کاربردی اختصاص یافته‌اند. گفت‌وگوهایی که بین میزبان‌های این پادکست ایجاد می‌شود، آن‌قدر جالب و سرگرم‌کننده است که در مسیر یادگیری، بدون شک تجربه خوبی خواهید داشت و از آن لذت می‌‌برید. همچنین شما را با فرهنگ کشورهای دیگر آشنا می‌کند و نحوه پرسیدن درباره مسائل مختلف را آموزش می‌دهد. میزبان‌ها لهجه بسیار خوبی دارند و برای تلفظ کلمات انگلیسی نیز می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید.

پادکست All Ears

پادکست IELTS Made Easier

این پادکست به صورت هفتگی اپیزودهای جدیدی را در دسترس افراد قرار می‌دهد و به کمک آن می‌‌توانید نکات مهمی را برای نحوه یادگیری لغات آیلتس و راهکارهای لازم برای نحوه جواب دادن به سوالات اسپیکینگ را یاد بگیرید. از آنجا که این پادکست به طور اختصاصی برای اسپیکینگ ‌آیلتس طراحی شده است، به کمک آن می‌توانید آمادگی نسبتاً خوبی برای این بخش پیدا کنید و با موضوعاتی که ممکن است در آزمون اصلی با آن‌ها مواجه شوید، آشنایی کافی داشته باشید.

پادکست IELTS Made Easier

پادکست The English We Speak

این پادکست اصطلاحات و عبارت‌های کاربردی و روزمره در مکالمات را آموزش می‌دهد و به کمک آن می‌توانید مهارت اسپیکینگ خود را تقویت کنید. «The English We Speak» از اپیزودهای مختلفی تشکیل شده و هر یک به موضوعات مختلفی اختصاص یافته است. البته نمی‌توانیم آن را به عنوان پادکستی معرفی کنیم که به طور اختصاصی برای اسپیکینگ آیلتس طراحی شده باشد، اما برای افرادی که قصد دارند زبان انگلیسی خود را تقویت کنند و در این میان به منبعی برای تقویت مهارت اسپیکینگ نیاز دارند، گزینه بسیار خوبی به شمار می‌رود.

حتی می‌توانید در کنار انتخاب بهترین کتاب اسپیکینگ آیلتس، از این پادکست به عنوان منبعی برای یاد گرفتن مکالمه انگلیسی استفاده کنید و بعد از آن‌که دانش خود را در زمینه یادگیری زبان انگلیسی ارتقا دادید، به سراغ کتاب یا ویدئوهای آموزشی بروید تا تکنیک‌های مؤثر برای تقویت اسپیکینگ آیلتس و نحوه پاسخ دادن به سوالات هر بخش را یاد بگیرید.

پادکست The English We Speak

پادکست Splendid Speaking

این پادکست نیز می‌تواند برای اسپیکینگ آیلتس به شما کمک کند و برای سطح پیشرفته طراحی شده است. به کمک این پادکست می‌توانید رویکردهای جدیدی را در رابطه با یادگیری زبان انگلیسی بیاموزید. هر درس شامل ۵ مصاحبه و مکالمه است که توسط افراد غیرانگلیسی‌زبان انجام می‌شود.

همچنین اپیزودها بازخورد افراد متخصص را در خصوص نحوه عملکرد آن‌ها دارند. این پادکست نه‌تنها روش مؤثری برای یادگیری به شمار می‌رود، بلکه به کمک آن می‌توانیم نحوه غلبه بر مشکلات اسپیکینگ را نیز یاد بگیریم. همچنین می‌توانیم برخی از نقاط ضعف خود را در خصوص نحوه یادگیری اسپیکینگ برطرف کنیم.

پادکست splendid

موضوعات پرتکرار اسپیکینگ آیلتس

موضوعات پرتکرار به آن دسته از موضوعاتی گفته می‌شود که در آزمون‌های قبلی آیلتس بیشتر تکرار شده است و داوطلب می‌تواند به مراجعه به آن‌ها و داشتن تمرین کافی، آمادگی لازم برای پاسخ دادن را پیدا کند. احتمال این‌که این موضوعات در آزمون‌های جدید آیلتس نیز تکرار شود زیاد است. به همین دلیل برای افرادی که قصد آمادگی برای آزمون آیلتس را دارند، تمرین کردن این موضوعات می‌تواند نتیجه بهتری را برای آن‌ها رقم بزند. در آموزش‌های قبلی «مجله فرادرس» با موضوعات اسپیکینگ آیلتس به طور کامل آشنا شدیم. در این بخش از مطلب و برای مرور این موضوعات، صرفاً به تعدادی از آن‌ها بسنده می‌کنیم.

موضوعات پرتکرار اسپیکینگ بخش اول

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، سوالات بخش اول اسپیکینگ برای کسب اطلاعات بیشتر درباره داوطلب مطرح می‌شود و شامل سوالاتی درباره محل زندگی، کار، سرگرمی‌ها و مواردی از این قبیل است. در ادامه مطلب بهترین کتاب اسپیکینگ آیلتس سعی کرده‌ایم به برخی از موضوعات پرتکرار نیز اشاره کنیم تا به عنوان منبعی مناسب برای تمرین کردن بتوانید از آن‌ها کمک بگیرید.

  • اطلاعات شخصی:

Tell me about yourself.

Where are you from?

Do you live in a house or an apartment?

Can you describe your hometown?

  • سرگرمی و علایق:

What do you like to do in your free time?

Are you interested in sports?

Do you enjoy reading books?

Have you ever tried any artistic hobbies like painting or music?

  • درس و آموزش:

What is your field of study?

Why did you choose that major?

Describe your school or university.

Do you prefer to study in the morning or at night?

  • کار و محل کار:

What is your job?

How long have you been working there?

Do you enjoy your job?

What are your responsibilities at work?

  • خانواده:

Tell me about your family.

Do you have any siblings?

Describe a family member you are close to.

How do you usually spend time with your family?

  • کارهای روزانه:

What is your typical daily routine?

Do you have a morning routine?

How do you usually spend your weekends?

What time do you usually go to bed?

  • غذا و آشپزی:

What is your favorite type of food?

Do you enjoy cooking?

Can you describe a traditional dish from your country?

Have you ever tried international cuisine?

  • مسافرت:

Do you like to travel? Why or why not?

Where is the most interesting place you have visited?

How do you prefer to travel: by plane, train, or car?

Are there any places you would like to visit in the future?

 

موضوعات پرتکرار اسپیکینگ بخش دوم

در بخش دوم اسپیکینگ آیلتس، به داوطلب «Cue Card» داده می‌شود. سپس یک دقیقه به او فرصت داده می‌شود تا درباره موضوع فکر کند و در ادامه به مدت ۲ دقیقه درباره آن صحبت کند. در ادامه، به برخی از موضوعات پرتکرار اسپیکینگ برای بخش دوم اشاره می‌کنیم.

Describe a memorable trip you have taken.

  • Where did you go?
  • Who did you go with?
  • What did you do during the trip?
  • Why was it memorable?

Describe a book or movie that made a significant impact on you.

  • What was the book/movie about?
  • How did it influence you?
  • Would you recommend it to others?

Talk about a person who has influenced you in a positive way.

  • Who is this person?
  • How did you meet them?
  • What qualities do you admire in them?
  • How have they influenced your life?

Describe a historical place you have visited.

  • Where is it located?
  • Why is it important historically?
  • What did you find interesting about it?
  • Would you like to visit again?

Describe a special gift you have received.

  • Who gave it to you and when?
  • What was the gift?
  • Why is it special to you?
  • How do you use or keep it?

Describe a hobby you enjoy.

  • When and how did you start this hobby?
  • What do you like about it?
  • How does it help you relax or unwind?

Describe a memorable event in your life.

  • When and where did it happen?
  • Who was there with you?
  • What made it memorable?
  • How did it affect you?

Describe an important decision you had to make.

  • What was the decision?
  • What factors influenced your choice?
  • How did you feel before and after making the decision?
  • Were there any challenges involved?

موضوعات پرتکرار اسپیکینگ بخش سوم

در بخش سوم، با توجه به پاسخ داوطلب به سوالات بخش دوم، تعدادی سوال بیشتر از او پرسیده می‌شود که باید با جزئیات بیشتری به آن‌ها پاسخ دهد. در ادامه به تعدادی از موضوعات پرتکرار بخش سوم اسپیکینگ آیلتس اشاره می‌کنیم.

Opinion-based Questions:

  • What do you think about...?
  • How do you feel about...?
  • Do you agree or disagree with...?

Example Questions:

What do you think about the role of technology in education?

How do you feel about governments providing financial support to artists?

Do you agree or disagree with the idea that people should only choose careers that pay well?

Comparison and Contrast Questions:

  • What are the advantages and disadvantages of...?
  • How does this compare to...?
  • Can you compare... and...?

Example Questions:

What are the advantages and disadvantages of living in a big city compared to a small town?

How does traditional education compare to online education in terms of effectiveness?

Can you compare the benefits of traveling alone and traveling with a group?

Hypothetical Questions:

  • What would happen if...?
  • How might things change if...?
  • What do you think could be the consequences of...?

Example Questions:

What would happen if people stopped using cars and relied solely on public transportation?

How might things change if schools eliminated homework assignments?

What do you think could be the consequences of a society becoming overly dependent on technology?

Problem-Solving Questions:

  • How can we address the issue of...?
  • What measures can be taken to solve...?
  • In your opinion, what should be done to tackle...?

Example Questions:

How can society address the problem of air pollution in major cities?

What measures can be taken to reduce the negative impact of climate change?

In your opinion, what should be done to improve public transportation in urban areas?

Future Predictions and Trends:

  • What do you think the future will be like in terms of...?
  • How will developments in technology affect...?
  • What trends do you foresee in...?

Example Questions:

What do you think the future will be like in terms of transportation?

How will developments in technology affect the job market in the future?

What trends do you foresee in the field of healthcare?

کتابخانه‌ای پر از کتاب

نکات مهم درباره کتاب اسپیکینگ آیلتس

تا به اینجای مطلب درباره بهترین کتاب اسپیکینگ نکات مهمی را توضیح دادیم تا بتوانید برای انتخاب کتاب مناسب خود، راحت‌تر تصمیم بگیرید. همچنین در کنار معرفی کتاب، منابع دیگری مانند اپلیکیشن یا پادکست را نیز معرفی کردیم تا افرادی که وقت کافی برای مطالعه ندارند، با گوش دادن به اپلیکیشن و پادکست در مسیر رفت و آمد و به محل کار یا مدرسه و همچنین در مواقعی که وقت آزاد دارند، بتوانند از آن بهره‌مند شوند و اسپیکینگ خود را تقویت کنند. در این بخش از مطلب به بررسی نکات مهمی پرداخته‌ایم که بهتر است هنگام انتخاب بهترین کتاب اسپیکینگ آیلتس مدنظر داشته باشید.

  • کتاب مرتبط با اسپیکینگ آیلتس را انتخاب کنید: مطمئن شوید که کتابی که انتخاب کرده‌اید، مناسب اسپیکینگ آیلتس است. به دنبال کتاب‌هایی باشید که ساختار آزمون اسپیکینگ آیلتس را توضیح دهند و نحوه نمره‌دهی را به شما آموزش دهند. اما اگر فکر می‌‌کنید سطح زبان شما برای این کار پایین است، توصیه می‌کنیم ابتدا دوره‌‌های ترمیک یا مکالمه را بگذرانید تا دانش عمومی خود را بالا ببرید. سپس به سراغ بهترین کتاب اسپیکینگ آیلتس بروید.
  • از محتوای آموزشی به‌روز استفاده کنید: حتماً مطمئن شوید که کتابی که انتخاب کرده‌اید، جدیدترین موضوعات اسپیکینگ آیلتس را پوشش دهد. سعی کنید به سراغ کتاب‌های قدیمی نروید و در صورتی که از آن‌ها کمک می‌گیرید، حتماً نسخه به‌روز یا ویرایش‌شده را تهیه و مطالعه کنید.
  • از کتاب‌هایی کمک بگیرید که نمونه تمرین‌های مشابه آزمون اصلی را داشته باشند: این نمونه سوالات باعث می‌شود که دقیقاً شرایطی مانند روز مصاحبه را تجربه کنید و بتوانید آن را برای خود شبیه‌سازی کنید. این سوال‌‌ها باید هر سه بخش اسپیکینگ آیلتس را پوشش دهند و همچنین نمونه پاسخ‌هایی را برای هر سوال در اختیار شما بگذارند تا به کمک آن‌ها بتوانید تمرین کافی داشته باشید.
  • از نمونه پاسخ‌های صوتی و نوشتاری کمک بگیرید: در بسیاری از کتاب‌های تقویت اسپیکینگ آیلتس، هم نسخه صوتی و هم نسخه نوشتاری در اختیار داوطلب قرار گرفته است. این کار به یادگیری و بهبود مهارت اسپیکینگ شما کمک زیادی خواهد کرد. همچنین می‌توانید دستور زبان و دایره واژگان خود را با خواندن یا شنیدن نمونه پاسخ‌ها تقویت کنید.
  • از کتابی کمک بگیرید که تکنیک‌های لازم برای اسپیکینگ آیلتس را به شما آموزش دهد: کتاب‌هایی که برای این منظور تهیه شده‌اند، ساختار آزمون و معیارهای نمره‌دهی را به شما آموزش می‌دهند. همچنین توصیه‌‌های لازم برای یاد گرفتن تکنیک‌های تست زدن را ارائه می‌دهند که به کمک آن‌ها می‌توانید برای روز مصاحبه و بخش اسپیکینگ آماده شوید.
  • از کتابی کمک بگیرید که برای سطح شما مناسب باشد: کتاب‌های مخصوص آیلتس معمولاً در رنج نمره متفاوتی طراحی شده‌اند و از محدوده نمره پایین‌تر (۵٬۵ - ۴) تا محدوده نمره بالاتر (۷،۵ -۶) روانه بازار شده‌اند. با در نظر گرفتن سطح زبان انگلیسی و نمره مدنظر دانشگاه یا موسسه‌ای که برای آن اقدام کرده‌اید، می‌توانید کتاب مناسب خود را تهیه و مطالعه کنید. البته برخی از کتاب‌های اسپیکینگ محدوده نمره مشخصی ندارند و بری همه سطوح کاربرد دارند. اما نحوه آموزش آن‌‌ها بدین صورت است که هر کتاب مسیری گام به گام را طی می‌کند و از سطوح مقدماتی تا سطوح بالاتر پیش می‌رود. بنابراین به نوع کتاب‌ها نیز می‌توانید به عنوان بهترین کتاب اسپیکینگ آیلتس نگاه کنید.
  • در کنار کتاب، از منابع کمک‌آموزشی نیز کمک بگیرید: اگر تا به حال برای مطالعه آیلتس در آموزشگاه ثبت‌نام کرده‌اید، حتماً به این موضوع برخوردید که استاد شما در کنار کتاب‌های آیلتس منابع دیگری را نیز به عنوان منابع کمک‌آموزشی به شما معرفی کرده است. این کتاب‌ها یا منابعی مانند ویدئوی آموزشی یا اپلیکیشن و پادکست می‌توانند برای بهبود مهارت‌های زبانی استفاده شوند و تأثیر چشمگیری در افزایش روند سرعت مطالعه شما خواهند داشت.

سوالات رایج درباره بهترین کتاب اسپیکینگ آیلتس

در این بخش از مطلب بهترین کتاب اسپیکینگ آیلتس به تعدادی از پرسش‌های رایج در خصوص بهترین کتاب اسپیکینگ آیلتس پاسخ داده‌ایم.

معیار انتخاب کتاب خوب برای اسپیکینگ آیلتس چیست؟

کتاب‌های زیادی در بازار وجود دارد که برای تقویت اسپیکینگ آیلتس طراحی شده است. برای این‌که بتوانید کتاب مناسب خود را تهیه کنید، ابتدا باید تشخیص دهید که در چه سطحی قرار دارید. به کمک آزمون‌های تعیین سطح می‌توانید سطح زبان انگلیسی خود را مشخص کنید و سپس با توجه به آن کتاب مناسب خود را در نظر بگیرید. از دیگر روش‌های انتخاب کتاب خوب، کمک گرفتن از استاد زبان انگلیسی و متخصص این امر است. توصیه می‌کنیم در کنار انتخاب بهترین کتاب اسپیکینگ آیلتس کتابی برای تقویت گرامر و واژگان نیز انتخاب کنید.

برای تقویت اسپیکینگ آیلتس از کتاب تست کمک بگیریم؟

در حال حاضر کتاب‌های زیادی در بازار وجود دارد که شامل نمونه آزمون‌های سال‌های قبل می‌شود. به کمک این کتاب‌ها می‌توانیم نمونه سوالات و نمونه پاسخ‌های آزمون‌های سال‌‌های قبل را تمرین کنیم و هنگام تمرین کردن، لغات و اصطلاحات جدید را یاد بگیریم. همچنین با دستور زبان مناسب برای این بخش از آزمون آشنا خواهیم شد و می‌توانیم با تمرین‌های پیوسته، نقاط ضعف خود را برطرف کنیم.

برای تمرین اسپیکینگ آیلتس چند کتاب لازم است؟

برای تمرین و تقویت اسپیکینگ آیلتس، ضرورتی ندارد که انواع کتاب‌های موجود در بازار را تهیه و مطالعه کنید. کافی است کتابی را تهیه کنید که راهکارهای لازم برای پاسخ دادن به انواع سوالات این بخش را آموزش داده باشد و شامل نمونه آزمون‌های سال‌های قبل همراه با پاسخ آن‌ها باشد. به این ترتیب می‌توانید متوجه اشتباهات گرامری یا دایره واژگان خود بشوید و مشکلات اسپیکینگ خود را رفع کنید.

برای آمادگی برای اسپیکینگ آیلتس به چقدر زمان نیاز داریم؟

بدون شک نمی‌توانیم در بازه زمانی خیلی کوتاهی به طور کامل بر اسپیکینگ آیلتس مسلط شویم و از عهده سوال‌های آن بربیاییم. این کار به مدت زمان کافی نیاز دارد و برای کسب موفقیت باید به اندازه کافی تمرین داشته باشیم. مدت زمان مشخصی را برای تمرین کردن در نظر نگرفته‌اند، اما به طور کلی می‌توانیم بازه زمانی ۳ تا ۶ ماه برای داوطلبانی در سطح متوسط به بالا در نظر بگیریم.

جمع‌بندی

در این مطلب به معرفی بهترین کتاب اسپیکینگ آیلتس پرداختیم. همچنین علاوه بر معرفی کتاب، منابع دیگری را نیز مانند اپلیکیشن و پادکست معرفی کردیم و ویژگی‌های هر یک را توضیح دادیم. در ادامه برخی از موضوعات پرتکرار اسپیکینگ آیلتس را بررسی کردیم و به چند سوال رایج در خصوص اسپیکینگ آیلتس پاسخ دادیم. برای آشنایی بیشتر با اسپیکینگ آیلتس نیز ساختار کلی آن را بررسی کردیم و به معیارهای نمره‌دهی پرداختیم. همچنین به برخی از تکنیک‌های مؤثر برای نحوه پاسخ دادن به سوالات هر بخش از اسپیکینگ آیلتس اشاره کردیم و موضوعات پرتکراری را که در آزمون‌های سال‌های قبل مشاهده شده است، برشمردیم و نمونه سوالات و نمونه پاسخ‌هایی را برای هر بخش ارائه کردیم.

انتخاب بهترین کتاب اسپیکینگ آیلتس تا حد زیادی به نوع یادگیری شما بستگی دارد. البته قبل از هر چیز باید سطح زبان انگلیسی خود را بدانید و برای این کار باید از آزمون‌های تعیین سطح کمک بگیرید. سپس با در نظر گرفتن نوع یادگیری و سطح زبان خود، کتاب مناسب برای تقویت اسپیکینگ را انتخاب کنید. بعضی وقت‌ها استفاده از یک کتاب می‌تواند پاسخگوی نیازهای شما در جهت رفع مشکلات اسپیکینگ و آماده شدن برای این بخش از آزمون باشد. اما گاهی نیاز به چند کتاب دارید تا به اندازه کافی بر مهارت اسپیکینگ تسلط پیدا کنید. ازطرفی، برخی از زبان‌آموزان ترجیح می‌دهند از فایل‌های صوتی یا اپلیکیشن و پادکست کمک بگیرند. در این مطلب منابع تقویت اسپیکینگ آیلتس را معرفی کردیم، اما در نهایت این شما هستید که باید کتاب مناسب خود را انتخاب کنید. توصیه می‌کنیم ابتدا مروری اجمالی بر منبع یا منابع مدنظر خود داشته باشید و چنانچه آن را مناسب خود دانستید، برای مطالعه اقدام کنید. فراموش نکنید که در این راه باید پشتکار و تمرین کافی داشته باشید و با برنامه‌ریزی دقیق مطالعه را پیش‌ ببرید تا به نتیجه دلخواه خود دست یابید.

اسپیکینگ و رایتینگ آیلتس دو مهارتی هستند که برای تقویت آن‌ها باید از استادی متخصص در این زمینه کمک بگیرید. اگر فکر می‌کنید برای بهبود مهارت اسپیکینگ، مطالعه کتاب، گوش دادن به پادکست یا دیدن ویدئوهای آموزشی کافی نیست، می‌توانید از توصیه‌های اساتید آیلتس بهره ببرید. برای مثال، می‌توانید آزمون اسپیکینگ آیلتس را شبیه‌سازی کنید و سپس بازخوردهای استادتان را در تمرین‌های بعدی به کار بگیرید. با این روش، پس از مدتی متوجه پیشرفت خود خواهید شد. اگر به استاد زبان انگلیسی دسترسی ندارید، می‌توانید عضو گروه‌های اجتماعی شوید و با افراد انگلیسی‌زبان یا افرادی که سطح زبان انگلیسی خوبی دارند، گفت‌وگو داشته باشید. همچنین می‌توانید از طریق این گروه‌ها، با افرادی آشنا شوید که داوطلبان آزمون آیلتس بوده‌اند و نمره خوبی در بخش اسپیکینگ آیلتس کسب کرده‌اند. تجربیات آن‌ها می‌تواند کمک مؤثری برای آشنایی با نقاط ضعف خود و رفع آن‌ها باشد.

 

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «راهنمای آزمون های زبان انگلیسی» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
DfavoFeedSpotIELTS-up
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *