۱۰ نمونه رایتینگ آیلتس آکادمیک تسک ۱ برای آمادگی آزمون

۱۵۷ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۳ تیر ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۴۱ دقیقه
۱۰ نمونه رایتینگ آیلتس آکادمیک تسک ۱ برای آمادگی آزمون

«آزمون آیلتس» (IELTS) یکی از آزمون‌های معتبر بین‌المللی است که در بسیاری از کشورهای مهاجرپذیر به عنوان معیاری برای سنجش مهارت‌های زبانی داوطلبان به شمار می‌رود. برای افرادی که به عنوان دانشجو قصد مهاجرت به کشورهای دیگر را دارند یا می‌خواهند تخصص بیشتری در حرفه خود پیدا کنند، باید برای اخذ پذیرش از دانشگاه یا نهاد مربوطه، نمره آیلتس ارائه دهند. به منظور کسب نمره خوب در آیلتس لازم است با ساختار آزمون و نحوه پاسخگویی به سوالات آن آشنا شویم. آزمون آیلتس چهار مهارت اصلی را مورد ارزیابی قرار می‌‌دهد. این مهارت‌ها شامل «Listening/Reading/Writing/Speaking» هستند. در این مطلب قصد داریم ۱۰ نمونه رایتینگ آیلتس آکادمیک تسک ۱ را معرفی کنیم.

997696

«Writing» به عنوان آخرین بخش از آزمون کتبی در دو «Task» مختلف ارائه شده است. برای تسک اول ۲۰ دقیقه و برای تسک دوم ۴۰ دقیقه زمان داده شده است. در ابتدای مطلب ساختار کلی آزمون آیلتس را توضیح می‌دهیم و انواع تسک‌های رایتینگ تسک ۱ و ۲ را بررسی می‌کنیم. سپس نمونه رایتینگ‌های آزمون‌های سال‌های گذشته را تحلیل خواهیم کرد. در انتهای مطلب نیز به برخی از اشتباهات رایج گرامری در رابطه با تسک ۱ رایتینگ آیلتس آکادمیک اشاره می‌کنیم. برای آشنایی بیشتر شما با نمونه سوالات رایتینگ آیلتس تسک ۱، در این مطلب برخی از کتاب‌های مفید را نیز برای تمرین نمونه سوالات رایتینگ آیلتس معرفی خواهیم کرد.

رایتینگ آیلتس آکادمیک

اگر قصد دارید در آزمون آیلتس شرکت کنید، لازم است در وهله اول نوع آزمون خود را مشخص کنید. اگر برای آزمون آکادمیک (IELTS Academic Training Test) آماده می‌شوید، لازم است منابع مخصوص آن را تهیه کنید. همین‌طور اگر برای آزمون آیلتس جنرال (IELTS General Training Test) آماده می‌شوید، منابع آن را تهیه و مطالعه کنید. البته این دو آزمون فقط در ریدینگ و رایتینگ با هم فرق دارند. در آموزش‌های قبلی مجله فرادرس درباره تفاوت آزمون جنرال و آکادمیک صحبت کردیم که برای مطالعه می‌توانید به لینک مربوطه مراجعه کنید.

در فرادرس فیلم‌‌‌های آموزشی متنوعی درباره آزمون آیلتس و نحوه آمادگی برای آن ارائه شده است. لینک فیلم آشنایی با آزمون آیلتس را از فرادرس می‌توانید مشاهده کنید.

هدف ما از آموزش این مطلب رایتینگ است، از این رو کمی به بررسی تفاوت رایتینگ آکادمیک و جنرال می‌پردازیم. رایتینگ جنرال مانند رایتینگ آکادمیک از دو تسک تشکیل شده است. در تسک دوم که به نوشتن «essay» اختصاص یافته است، داوطلب باید با توجه به موضوعی که به او داده شده، دست‌کم ۲۵۰ کلمه در مدت زمان ۴۰ دقیقه essay بنویسد.

اما برای تسک اول رایتینگ جنرال، به داوطلب موضوعی داده می‌شود تا برای آن دست‌کم ۱۵۰ کلمه نامه بنویسد. این نامه می‌تواند رسمی، نیمه‌رسمی یا غیررسمی باشد. درحالی‌که تسک اول آیلتس آکادمیک به نوشتن درباره تصویری که می‌تواند دیاگرام، نمودار، فرایند، نقشه یا چارت باشد، اختصاص یافته است. مدت زمانی که برای انجام تسک اول در نظر گرفته شده، برای هر دو آزمون آکادمیک و جنرال یکسان و ۲۰ دقیقه است.

در این مطلب قصد داریم ۱۰ نمونه رایتینگ آیلتس آکادمیک تسک ۱ را بررسی کنیم. ابتدا نمونه سوال‌ها را همراه با تصاویر مربوطه در اختیار شما قرار می‌دهیم و سپس نمونه پاسخ‌های داوطلبان یا اساتید مجرب را ارائه می‌دهیم تا به کمک آن‌ها بتوانید با نمونه‌های مختلف آشنا شوید. در ادامه ساختار کلی آزمون آیلتس را بررسی خواهیم کرد و با نحوه نمره‌دهی رایتینگ آشنا خواهیم شد. فراموش نکنید که برای کسب نمره بهتر در آزمون آیلتس، آشنایی با معیارهای نمره‌‌دهی آیلتس می‌‌تواند کمک زیادی به شما بکند. زیرا وقتی بدانیم بر چه اساسی نمره‌دهی هر بخش انجام می‌شود، می‌توانیم آمادگی بیشتری پیدا کنیم.

آمادگی برای آیلتس با فرادرس

تصویر مجموعه آموزش آیلتس از فرادرس
برای مشاهده فیلم آموزش آیلتس از فرادرس روی تصویر کلیک کنید.

به منظور آمادگی در آزمون آیلتس لازم است قبل از هر چیز با نوع سوالات و روش‌های پاسخ دادن به آن‌ها آشنا شویم. بسیاری از داوطلبان کتاب‌های آیلتس را تهیه و مطالعه را بر اساس آن پیش می‌برند. برخی دیگر از فیلم‌‌های آموزشی برای این منظور استفاده می‌کنند. به منظور آمادگی در آزمون آیلتس، فرادرس فیلم‌های مختلفی تهیه کرده است که به کمک آن‌ها امکان تقویت مهارت‌های زبانی و آمادگی در هر یک از تسک‌های آیلتس وجود دارد.

آیلتس از چهار بخش تشکیل شده است و هر بخش یکی از مهارت‌های اصلی زبانی داوطلب را به چالش می‌کشد. برای هر یک از بخش‌های آزمون آیلتس، فرادرس فیلم‌های آموزشی مجزایی را در دسترس کاربران قرار داده که توسط اساتید مجرب تدریس شده است و در آن‌ها به نکات کلیدی و استراتژی‌های پاسخگویی به سوالات اشاره کرده‌اند. برای تهیه و مطالعه این فیلم‌ها می‌توانید به لینک های زیر مراجعه کنید.

علاوه بر مهارت‌‌های اصلی زبان که آشنایی با آن‌ها برای هر یک از بخش‌های آزمون آیلتس ضروری است، یادگیری لغات و دستور زبان انگلیسی نیز برای آمادگی در آزمون آیلتس اهمیت زیادی دارد، زیرا اگرچه بخش مجزایی را برای آزمون به خود اختصاص نداده‌اند، در تک‌تک بخش‌ها تأثیرگذار هستند و ۲۵٪ از نمره کل آیلتس مربوط به استفاده درست از لغات و گرامر است. به همین دلیل، فرادرس در راستای یادگیری و تقویت دامنه واژگان و دستور زبان آیلتس، فیلم‌های آموزشی زیر را تهیه کرده است که برای مطالعه می‌توانید به لینک مربوطه مراجعه کنید.

۱۰ نمونه رایتینگ آیلتس آکادمیک تسک ۱ برای آمادگی آزمون

آزمون آیلتس دو نوع آکادمیک و جنرال دارد. برای هر آزمون، هر چهار مهارت مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، اما بخش‌های ریدینگ و رایتینگ با هم فرق دارند. در بخش رایتینگ، برای هر دو آزمون تسک اول و دوم در نظر گرفته شده است. تسک دوم برای آیلتس آکادمیک و جنرال یکسان است و شامل موضوعی می‌شود که باید برای آن دست‌کم در حد ۲۵۰ کلمه «Essay» بنویسیم. اما تسک اول در هر دو آزمون کاملا متفاوت است.

در آزمون آکادمیک، تسک اول شامل موضوعی می‌شود که همراه با آن تصویر یک دیاگرام، نمودار، فرایند یا نقشه‌ای قرار دارد و از شما می‌خواهد که با در نظر گرفتن موضوع و تصویر، دست‌کم ۱۵۰ کلمه درباره تصویر بنویسید و در صورت لزوم مقایسه یا تحلیل کنید.

اما در آزمون جنرال، برای تسک اول از شما درخواست می‌شود که نامه‌ای با عنوانی که مطرح شده بنویسید. این نامه می‌تواند رسمی، نیمه‌رسمی یا غیررسمی باشد. برای این تسک نیز از داوطلب خواسته می‌شود که دست‌کم ۱۵۰ کلمه بنویسد. مدت زمان تسک اول نیز برای هر دو آزمون آکادمیک و جنرال ۲۰ دقیقه است. در این مطلب، تمرکز ما روی رایتینگ آکادمیک است و قصد داریم ۱۰ نمونه رایتینگ آیلتس آکادمیک را برای تسک ۱ بررسی کنیم.

اکنون که با تعریف رایتینگ آیلتس آشنا شدیم و فرق تسک اول آیلتس آکادمیک و جنرال را متوجه شدیم، در ادامه ۱۰ نمونه رایتینگ آیلتس آکادمیک تسک ۱ را بررسی می‌کنیم. اما قبل از آن انواع تسک ۱ رایتینگ آیلتس را توضیح می‌دهیم.

  • Bar Chart
    • Horizontal Bar Chart
    • Vertical Bar Chart
    • Two bar Charts
  • Line Graph
  • Table Chart
  • Pie Chart
  • Process Diagram
  • Map
  • Multiple Graphs

برای هر یک از نمونه تسک‌های فقط لازم است متنی در حد دست‌کم ۱۵۰ کلمه بنویسید و ویژگی‌های مهم آن را شرح دهید. صورت سوال تسک ۱ رایتینگ آیلتس آکادمیک یکی از موارد زیر خواهد بود:

  • summarise data
  • describe the stages of a process
  • explain how something works
  • describe an object or event

برای نوشتن تسک ۱ رایتینگ آیلتس باید با ساختار پاراگراف‌های انگلیسی آشنا شوید. به زور کلی برای تسک ۱ آکادمیک به چهار پاراگراف نیاز داریم. در پاراگراف اول مقدمه را می‌نویسیم که شامل خلاصه و پارافریز صورت سوال است. پاراگراف دوم شامل «Overview» می‌شود که خلاصه‌ای از نکات اصلی و مهم نمودار، فرایند، نقشه را جدول را مطرح می‌کنیم. پاراگراف‌های سوم و آخر نیز به «Main Features» اشاره می‌کند که شامل ویژگی‌‌های مهم و اصلی تصویر مربوطه است. در تصویر جزئیات زیادی را مشاهده می‌کنیم، اما برای نوشتن خلاصه آن نیازی نیست که به تمام آن‌ها بپردازیم. بلکه فقط لازم است روی خصوصیات اصلی تأکید کنیم. برای مثال، در پاراگراف سوم می‌توانیم بر روی یک ویژگی‌ اصلی تمرکز کنیم و آن را مورد بررسی قرار دهیم. سپس در پاراگراف آخر به ویژگی دیگری بپردازیم. پس ساختار کلی تسک ۱ رایتینگ آکادمیک از پاراگراف‌های زیر تشکیل شده است.

  • Paragraph 1 – Introduction
  • Paragraph 2 – Overview
  • Paragraph 3 – 1st main feature
  • Paragraph 4 – 2nd main feature

در تصویر زیر می‌توانید یک نمونه رایتینگ آیلتس آکادمیک تسک ۱ را مشاهده کنید. این نمونه یک «Bar Graph» است و از داوطلب خواسته شده اطلاعات را با نوشتن ویژگی‌‌های اصلی و مهم خلاصه کند و هر جا که نیاز بود، مقایسه انجام دهد.

تصویر نمونه رایتینگ آیلتس تسک ۱
نمونه رایتینگ آیلتس آکادمیک - تسک ۱

۱. نمونه رایتینگ اول

نمونه رایتینگ اول Bar Chart است. در این نوع سوال‌ها، که در آزمون‌های سال‌های قبل آیلتس تکرار شده است، نموداری به داوطلب داده می‌شود که در آن داده‌ها به شکل عمودی یا افقی ارائه شده و از او درخواست می‌شود که با توجه به نمودار، اطلاعات را تحلیل و خلاصه کند. مراحل نوشتن تسک ۱ برای «Bar Chart» را در ادامه مشاهده می‌کنید.

  1. تحلیل سوال
  2. تشخیص ویژگی‌های مهم و کلیدی در صورت سوال
  3. نوشتن مقدمه
  4. نوشتن طرح کلی
  5. نوشتن جزئیات نمودار برای هر پاراگراف

در تمرین اول یک «Bar Chart» به عنوان نمونه رایتینگ آیلتس آکادمیک تسک ۱ انتخاب شده است که در تصویر زیر می‌توانید مشاهده کنید. این نمونه تسک ۱ از نوع «عمودی» (Horizontal) است.

تصویر یک Bar Chart برای تسک ۱ رایتینگ آیلتس
تسک ۱ رایتینگ آیلتس - Bar Chart (Vertical)

در ادامه می‌توانید نمونه پاسخ تسک فوق را مشاهده کنید.

The bar graph illustrates the relative percentage contributions made by the agricultural, industrial, and service sectors to the Indian economy between 1960 and 2000.

Over the whole time period, the significance of agriculture declined steadily while services grew in importance decade by decade. A different pattern emerged for industry, which initially showed a slowly increasing percentage but then plateaued from 1980 onwards.

In 1960, agriculture contributed by far the highest percentage of GDP, peaking at 62%, but it then dropped in steady increments to a low of 12% in 2000. On the other hand, the service sector had a relatively minor impact on the economy in 1960. This situation changed gradually at first, then its percentage contribution jumped from 28% to 43% between 1980 and 1990. By 2000, it matched the high point reached by agriculture in 1960, showing a reversal in the overall trend.

Industry remained a steady contributor to India’s wealth throughout the period. As a sector, it grew marginally from 16% in 1960 to exactly a quarter in 1980, then remained static for the next two decades, maintaining a constant share of the overall GDP.

(188 words)

۲. نمونه رایتینگ دوم

نمونه رایتینگ دوم Line Graph است. ساختار این نوع رایتینگ شباهت زیادی به Bar Graph دارد. یعنی باید سوال را تحلیل کنید، ویژگی‌های اصلی آن را مشخص کنید، مقدمه‌‌ای بنویسید و سپس طرح کلی و پاراگراف‌هایی با جزئیات را شرح دهید. برای نوشتن مقدمه، لازم است صورت سوال را پارافریز کنید، یعنی آن را طوری بنویسید که به قلم خودتان باشد، اما مفهوم یکسانی را منتقل کند. برای مثال می‌توانید از مترادف‌ها استفاده کنید و ساختار جمله را تغییر دهید.

برای مشاهده فیلم آموزش رایتینگ آیلتس آکادمیک تسک ۱ به زبان انگلیسی در فرادرس می‌توانید از لینک زیر کمک بگیرید.

برای نوشتن Overview نیز باید بتوانید خصوصیات اصلی و کلیدی چیزی که در تصویر می‌بینید شرح دهید و فقط به اطلاعات کلی درباره آن‌ها بپردازید. در پاراگراف‌های بعد به جزئیات اشاره خواهید کرد.

در تمرین اول یک «Line Graph» به عنوان نمونه رایتینگ آیلتس آکادمیک تسک ۱ انتخاب شده است که در تصویر زیر می‌توانید مشاهده کنید. نمونه پاسخ این تسک در ادامه آورده شده است.

تسک ۱ آیلتس برای Line Graph
تسک ۱ رایتینگ آیلتس - Line Graph

در ادامه می‌توانید نمونه پاسخ تسک فوق را مشاهده کنید.

The line graph illustrates the proportion of people in the UK who watched TV and listened to the radio over 24 hours from October to December 1992.

Overall, a significantly greater percentage of the TV audience watched in the evening, while the radio had the most listeners in the morning. Over the course of each day and night, more people watched TV than listened to the radio.

Less than 10% of people watched TV between 1 am and 12 noon, but at 4 pm, this figure increased rapidly, reaching a peak of almost half the population at 8 pm. After this, the graph records a sharp decline in viewers, reaching a low of only a tiny percentage by 3 am.

Radio, on the other hand, shows a very different trend. The most popular time for listeners to be tuned in was just after 8 am when around 27% of the population was listening. After a brief peak, the numbers dropped steadily to barely 2%, apart from fluctuations at around 4 pm and 10.30 pm. The percentage of listeners remained low overnight before beginning a rapid ascent from 6 am to the 8 am high.
(198 words)

۳. نمونه رایتینگ سوم

نمونه رایتینگ سوم Table Chart است. در این نمونه رایتینگ جدولی ارائه می‌شود که شامل آمار و ارقام خاصی است و برای تحلیل این نوع سوال‌‌ها باید بتوانیم ویژگی‌های اصلی را پیدا کنیم و وقت خود را صرف نوشتن جزئیاتی نکنیم که در جدول مطرح شده است. بنابراین، مدیریت زمان و انتخاب موارد مهم برای توضیح دادن اهمیت بسیاری زیادی دارد. مانند دو نوع سوال دیگر، مقدمه را می‌نویسیم و در پاراگراف دوم به ذکر ویژگی‌‌های اصلی به شکل کلی بسنده می‌کنیم. در دو پاراگراف دیگر نیز دو ویژگی‌ اصلی را با جزئیات مورد بررسی و تحلیل قرار می‌دهیم.

یکی از مواردی که در رابطه با Table Chart اهمیت زیادی دارد، تحلیل صورت سوال است. جمله اول توضیح مختصری در رابطه با جدول است و در جمله دوم آن چیزی را مشاهده می‌کنید که به عنوان سوال از شما خواسته شده است. در ادامه نیز تصویر جدول در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

پس سه نکته زیر را برای نوشتن تسک ۱ در رابطه با Main Features مدنظر داشته باشید:

  1. ویژگی‌های اصلی را در جدول پیدا کنید.
  2. درباره ویژگی‌های اصلی بنویسید.
  3. ویژگی‌های اصلی را با هم مقایسه کنید.

در تمرین اول یک «Table Chart» به عنوان نمونه رایتینگ آیلتس آکادمیک تسک ۱ انتخاب شده است که در تصویر زیر می‌توانید مشاهده کنید. نمونه پاسخ این تسک در ادامه آورده شده است.

تصویر Table Chart برای تسک ۱ آیلتس
تسک ۱ رایتینگ آیلتس - Table Chart

در ادامه می‌توانید نمونه پاسخ تسک فوق را مشاهده کنید.

The table compares changes in worldwide population distribution between the six key regions from 1950 to 2000, with predictions for the year 2050.

Africa is the only region where the percentage contribution is expected to increase by 2050, while Europe is expected to have the greatest drop in proportion over the same time span. The sole continent showing a fluctuation in percentage contribution over the hundred-year period is Asia.

From a relatively small percentage contribution of 9% in 1950, the people of Africa are forecast to make up a fifth of the total world population by 2050. This is almost a reversal of the situation for Europe, which stood at 22% in 1950 and is expected to continue its steady decline to reach just 7% in 2050.

Another notable trend can be seen in the data for Asia which is the only region to show an increase in proportion contribution over the first fifty years but the prediction of a decline, albeit small, looking forward to 2050. The remaining regions, North America, Latin America, and Oceania, each make up less than 10% of the total world population and show only minor fluctuations in contribution over the whole time period.

(200 words)

۴. نمونه رایتینگ چهارم

نمونه رایتینگ چهارم Pie Chart است. این نمودار شباهتی به Bar Chart و Line Graph ندارد، به همین دلیل در ادامه این مطلب توضیحاتی درباره نحوه پاسخ دادن به این نوع سوالات خواهیم داد. شکل ظاهری Pie Chart با دو نمودار دیگر فرق دارد. اما برای نوشتن درباره آن، از همان روشی استفاده می‌کنیم که برای نوشتن پاراگراف‌‌های نمودارهای قبلی توصیه شد.

برای پاسخ دادن به سوالات Pie Chart لازم است سه مرحله زیر را دنبال کنید:

  1. ویژگی‌های اصلی را انتخاب کنید.
  2. درباره ویژگی‌های اصلی بنویسید.
  3. ویژگی‌های اصلی را با هم مقایسه کنید.

انتخاب Main Features در Pie Chart کار چندان دشواری نیست. در نظر داشته باشید که هر سوالی مطرح می‌شود، مهارت و دانش زبانی شما را محک می‌زند، نه سواد ریاضی شما را. Pie Chart معمولاً درصد را نشان می‌دهد و به‌نوعی داده‌ها را به شکل بصری به معرض نمایش می‌گذارد. همه آن چیزی که به دنبالش هستید، ویژگی‌های اصلی است. این ویژگی‌ها معمولاً به راحتی در نمودار قابل‌تشخیص است. اطلاعات متنوعی در نمودار وجود دارد که برای تشخیص ویژگی‌های اصلی لازم است سوال‌های زیر را از خود بپرسید:

  • کمیت‌های محاسبه‌ای در نمودار کدام است؟
  • بازه‌های زمانی چیست؟
  • از عناوین و Label‌ها چه اطلاعاتی می‌توانیم به دست بیاوریم؟
  • بارزترین و اصلی‌ترین ویژگی کدام است؟
  • آیا شباهت‌های قابل‌توجهی مشاهده می‌شود؟

پس از انتخاب ویژگی‌های اصلی، نوبت نوشتن مقدمه است. برای نوشتن مقدمه، مانند نمودارهای قبلی، سوال را پارافریز می‌کنیم. سپس در پاراگراف بعدی، اشاره کلی به دو ویژگی اصلی خواهیم کرد و در دو پاراگراف بعد، هر یک از ویژگی‌ها را با جزئیات شرح می‌دهیم.

نکته: گاهی لازم است به بیش از دو Main Feature بپردازیم، به همین دلیل در سه پاراگراف مجزا ویژگی‌های اصلی را شرح می‌دهیم. بنابراین، ممکن است تسک ۱ رایتینگ آیلتس گاهی از ۵ پاراگراف تشکیل شود. در این حالت، در پاراگراف اول مقدمه را می‌نویسیم، در پاراگراف دوم Overview و در سه پاراگراف بعدی نیز هر یک از ویژگی‌های اصلی را شرح می‌دهیم. بنابراین ساختار هر پاراگراف به صورت زیر خواهد بود:

  • Paragraph 1 – Introduction
  • Paragraph 2 – Overview
  • Paragraph 3 – 1st main feature
  • Paragraph 4 – 2nd main feature
  • Paragraph 4 – 3rd main feature

در تمرین اول یک «Pie Chart» به عنوان نمونه رایتینگ آیلتس آکادمیک تسک ۱ انتخاب شده است که در تصویر زیر می‌توانید مشاهده کنید. نمونه پاسخ این تسک در ادامه آورده شده است.

تسک ۱ رایتینگ آیلتس - Pie Chart

در ادامه می‌توانید نمونه پاسخ تسک فوق را مشاهده کنید.

The two pie charts display the key reasons why people choose to either cycle or drive to work by percentage.

The largest proportion of people who cycle, have made this choice for health and environmental reasons whilst the prime advantage of driving to work is considered to be the comfort of travelling by car. Notably, for an almost equal proportion of people, their chosen method is the fastest.

Taken together, health and fitness and less pollution are reasons given by over half of all people who prefer travelling by bike. Each represents a 30% portion which is double the next most popular reason which is a lack of parking issues at 15%.

A different set of concerns has affected the decision of those who choose to commute by car. Comfort is by far the most significant factor at 40% of people, but distance to work is a more important concern for just over a fifth of drivers. For 14% of people, a faster journey time is the key factor compared to a figure of 12% of cyclists who find their means of transport quicker.

(184 words)

۵. نمونه رایتینگ پنجم

نمونه رایتینگ پنجم Process Diagram است. در این نوع رایتینگ یک فرایندی روی تصویر به صورت مرحله به مرحله مشخص شده است که شما باید با توجه به صورت سوال اطلاعات آن را خلاصه کنید و در صورت نیاز مقایسه انجام دهید. در ادامه، روند نوشتن این نوع رایتینگ را توضیح می‌دهیم.

اولین کاری که باید انجام دهید، آنالیز سوال است. سوال را با دقت بخوانید تا به طور کامل متوجه شوید که از شما چه می‌خواهد. سپس موارد زیر را انجام دهید.

  • ویژگی‌های اصلی آن را مشخص کنید.
  • مقدمه‌ای برای آن بنویسید.
  • Overview بنویسید.
  • به جزئیات فرایند در دو پاراگراف آخر اشاره کنید.

برای نوشتن مقدمه، مانند رایتینگ‌‌های قبلی، صورت سوال را پارافریز کنید. در ادامه باید Main Features را مشخص کنید تا بتوانید با در نظر گرفتن آن‌ها Overview بنویسید. پس از آن‌که این پاراگراف را نوشتید، در دو پاراگراف بعدی درباره ویژگی‌های اصلی با تمام جزئیاتش بنویسید.

برای نوشتن تسک ۱ رایتینگ آیلتس از نوع Process Diagram، در پاراگراف Overview مشخص کنید که فرایند خطی یا چرخه‌ای است. اگر خطی باشد، از یک جای مشخصی شروع می‌شود و در جای متفاوتی به پایان می‌رسد. ابتدا با مواد خام شروع و در انتها به محصول اشاره کنید. در تصویر زیر می‌توانید یک نمونه فرایند خطی را مشاهده کنید.

تصویر فرایند خطی مرحله تولید یک مجصول در تسک ۱ آیلتس
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.

اما اگر فرایند چرخه‌ای باشد، شروع و پایان آن در یک نقطه خواهد بود. یعنی از یک نقطه‌ای شروع می‌شود و مدام تکرار می‌شود، مانند چرخه زندگی و رشد قورباغه که در تصویر زیر به عنوان یک فرایند چرخه‌ای مشاهده می‌‌کنید.

تصویر فرایند رشد قورباغه در تسک ۱ رایتینگ آیلتس
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.

بعد از آن‌که نوع فرایند را مشخص کردید و نقطه شروع و پایان آن را حدس زدید، باید از خودتان بپرسید که چند محله در فرایند وجود دارد و این‌که آیا می‌توان آن را به مراحل کوچک‌تری تقسیم کرد. در انتها نیز به نتیجه فرایند توجه کنید.

در تمرین پنجم یک «Process Diagram» به عنوان نمونه رایتینگ آیلتس آکادمیک تسک ۱ انتخاب شده است که در تصویر زیر می‌توانید مشاهده کنید. نمونه پاسخ این تسک در ادامه آورده شده است.

تسک ۱ رایتینگ آیلتس - Process Diagram
تسک ۱ رایتینگ آیلتس - Process Diagram

در ادامه می‌توانید نمونه پاسخ تسک فوق را مشاهده کنید.

The two diagrams illustrate a method of creating electricity from the force of waves using a specifically designed man-made construction.
The structure, consisting of a wave chamber and a tall column containing a turbine, is erected on a steeply sloping coastal cliff or sea wall where it is subject to the movement of the ocean waves.

The first diagram shows how the incoming wave fills a large chamber and forces the air inside this space up the column and through the turbine. The pressure of the air rotates the turbine, which generates a current of electricity. The process does not end there for the structure is able to continue producing power as the sea recedes as can be seen in the second diagram.

As the water now flows away from the structure, it draws air back down the column and downwards through the turbine in the same direction as the previous upward flow of air. The turbine continues to turn thus generating even more electricity.

(165 words)

۶. نمونه رایتینگ ششم

نمونه رایتینگ ششم Map است. در این نوع ریتینگ از داوطلب خواسته شده که اطلاعات مربوط به نقشه را خلاصه و در صورت امکان مقایسه کند. برای نوشتن آن مانند سایر نمونه رایتینگ آیلتس آکادمیک تسک ۱ لازم است ابتدا صورت سوال را با دقت بخوانیم و سپس مقدمه‌ای را به عنوان پارافریز بنویسیم.

برای نوشتن پاراگراف دوم که Overiew است، باید ابتدا نقشه را با دقت نگاه کنیم و جزئیات آن را بررسی کنیم. سپس ویژگی‌های اصلی آن را انتخاب کنیم و درباره آن به صورت کلی بنویسیم. در دو پاراگراف آخر نیز درباره این ویژگی‌ها با ذکر تمام مشخصات و جزئیات، توضیحات کاملی ارائه دهیم.

در تمرین ششم یک «Map» به عنوان نمونه رایتینگ آیلتس آکادمیک تسک ۱ انتخاب شده است که در تصویر زیر می‌توانید مشاهده کنید. نمونه پاسخ این تسک در ادامه آورده شده است.

تصویر نقشه به عنوان نمونه سوال تسک ۱ رایتینگ آیلتس
تسک ۱ رایتینگ آیلتس - Map

در ادامه می‌توانید نمونه پاسخ تسک فوق را مشاهده کنید.

The maps depict the transformation of Queen Mary Hospital over four decades, from 1960 to 2000. Over this period, the hospital underwent significant changes. The most noticeable adjustment was the replacement of the shopping center and farmland with a pharmacy and cancer center at the end of the period.

In 1960, the west side of the hospital featured a shopping center and farmland, while a hospital building and car park occupied the east side.at the beginning of 1980, the Queen Mary underwent some adjustment, the shopping centre was reduced to half size and converted into a cancer centre.Additionally, a pharmacy was established in the space previously occupied by the shopping center, thereby integrating it with the hospital for improved convenience.

Furthermore, the car park still remained in the backside of the hospital, but the farmland was converted into a nursing school.

Looking at 2000, there were modifications to the layout. The Cancer Center expanded. On the other hand, the area of nursing school and the car parking has decreased, However, the main hospital building has remained unchanged over this time.

(173 words)

۷. نمونه رایتینگ هفتم

نمونه رایتینگ هفتم Multiple Graphs است. در این نوع رایتینگ معمولاً ترکیبی از دو نمودار در تصویر ارائه شده است و داوطلب باید درباره آن بنویسد. یعنی باید نمودارها را با هم مقایسه کند و اطلاعات اصلی آن‌ها را با تمام جزئیات توضیح دهد.

نمونه رایتینگ تسک ۱ آیلتس آکادمیک برای Multiple Graphs انواع مختلفی دارد؛ می‌تواند دو Pie Chart باشد، می‌تواند دو Bar Chart باشد، می‌تواند ترکیبی از یک Pie Chart و یک Table باشد. همچنین می‌تواند یک Bar Chart و یک Line Graph باشد.

در تمرین هفتم یک «Multiple Graphs» به عنوان نمونه رایتینگ آیلتس آکادمیک تسک ۱ انتخاب شده است که در تصویر زیر می‌توانید مشاهده کنید. نمونه پاسخ این تسک در ادامه آورده شده است.

تصویر نمونه رایتینگ تسک ۱ آیلتس برای Multiple Graphs
تسک ۱ رایتینگ آیلتس - Multiple Graphs

در ادامه می‌توانید نمونه پاسخ تسک فوق را مشاهده کنید.

The pie chart shows how people in the city of Edmonton use four types of transport, while the table provides data on five different reasons for driving. Overall, city dwellers prefer cars to LRT (Light Rail Transit), bus, and taxi, and people mostly use cars to travel to work.

As the information suggests, 45% of the people in Edmonton city like to drive, while the figure regarding the LRT system stands at exactly one-tenth less. The remaining 20% is equally divided between using bus and taxi. This also means that the number of people driving more than doubles the combined total of bus and taxi users. And those using the LRT more than triple both the number of people choosing a bus and those traveling by taxi.

Among the reasons for using cars in the city, work travel accounts for more than half. Taking children to schools and business activities represent 40% and 45%, respectively. And interestingly, the proportions of those using cars to go shopping and take part in leisure activities were similar, both stand at 15%.

(178 words)

۸. نمونه رایتینگ هشتم

نمونه رایتینگ هشتم یک Multiple Graphs دیگر است که ترکیبی از Line Graph و Bar Graph را نشان داده است.

در تمرین اول هشتم به عنوان نمونه رایتینگ آیلتس آکادمیک تسک ۱ از نوع Multiple Graphs انتخاب شده است که در تصویر زیر می‌توانید مشاهده کنید. نمونه پاسخ این تسک در ادامه آورده شده است.

تصویر نمودار Bar Graph و Line Graph برای تسک ۱ رایتینگ آیلتس
تسک ۱ رایتینگ آیلتس - Multiple Graphs

در ادامه می‌توانید نمونه پاسخ تسک فوق را مشاهده کنید.

Chart (A) shows the cinema industry’s share of the Australian and UK cinema market by origin in 2001. In both countries, films made in the United States predominated with 77% of the market in the UK compared to 67% in Australia. UK films accounted for 21% of the UK cinema market and 6% of the Australian market. On the other hand, while 11% of the films shown in Australia were Australian, no Australian films were shown in the UK. Films from other countries had 16% of the market share in Australia as opposed/compared to just 2% in the UK.

Chart (B) shows cinema admissions in the UK and Australia since 1976. In both countries cinema admissions dropped/fell in the early 1980s. In Australia admissions fell/dropped from just under 40 million in 1980 to about 30 million in 1984–6 while in the UK the decrease was far more dramatic (from 100 million in 1980 to less than 60 million in 1984). Since then, however, the industry has recovered in both countries. In 2001, cinema admissions in the UK stood at over 150 million, whereas in Australia they reached 90 million.

Overall, the charts show that the cinema has increased in popularity in both countries over the last 15 years, but that the origins of the films projected in Australia are more diverse than in the UK.

(226 words)

۹. نمونه رایتینگ نهم

نمونه رایتینگ نهم Bar Chart از نوع «افقی» (Horizontal) است. تکنیک پاسخ دادن به این نمودار فرقی با نوع Vertical ندارد، یعنی روشی که برای پاسخ دادن به این نوع سوال‌ها در نظر می‌گیریم، دقیقاً مانند نمونه رایتینگ قبلی است، فقط نوع نمودارها تغییر کرده است. در این نمونه رایتینگ آیلتس آکادمیک تسک ۱ ابتدا اطلاعات نمودار را با دقت بررسی کنید. سپس صورت سوال را دقیق بخوانید تا به همه جوانبی که از شما خواسته شده پاسخ دهید.

در ادامه نوشتن پاراگراف‌ها را شروع کنید. در پاراگراف مقدمه صورت سوال را پارافریز کنید. سپس پاراگراف Overview را بنویسید و در آن به ویژگی‌‌های اصلی اشاره کنید. در نهایت هم در دو پاراگراف آخر دو ویژگی اصلی را که در پاراگراف‌ قبلی برشمردید، با جزئیات و با در نظر گرفتن اطلاعات نمودار خلاصه کنید.

در تمرین نهم یک «Bar Chart» به عنوان نمونه رایتینگ آیلتس آکادمیک تسک ۱ انتخاب شده است که در تصویر زیر می‌توانید مشاهده کنید. نمونه پاسخ این تسک در ادامه آورده شده است.

تصویر Bar Chart خطی برای رایتینگ آیلتس
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.

در ادامه می‌توانید نمونه پاسخ تسک فوق را مشاهده کنید.

The graph illustrates the percentage of international to total graduates from U.K. universities in the years 2000 and 2015.

Overall, the number of international graduates rose significantly throughout the given period. The two universities with the highest percentages of foreign graduates were Oxford and Cambridge, whereas the University of London had the largest increase among the reported institutes.

In the year 2000, Cambridge University had the highest percentage of international graduates, at 15%, and Oxford University was a close second, at around 13%, followed by Cardiff at 10%. Then came Bath, Bristol, and London, at approximately 7%, 6%, and 5%, respectively.

Moving to 2015, Oxford and Cambridge were still the top of the bunch, however, Oxford dethroned Cambridge with one-quarter of their total graduates being international students, while Oxford finished at 23%. The University of London had a massive surge in the number of international graduates, finishing at 20%, followed by Cardiff and Bath at 14% and 13% respectively. meanwhile, the university of Bristol experienced the lowest increase in the number of foreign graduates, ending with just a 2% increment after 15 years.

(183 words)

۱۰. نمونه رایتینگ دهم

نمونه رایتینگ دهم Line Graph است که برخلاف نمونه قبلی، یک نمودار سه‌خطی است.

در تمرین دهم یک «Line Graph» به عنوان نمونه رایتینگ آیلتس آکادمیک تسک ۱ انتخاب شده است که در تصویر زیر می‌توانید مشاهده کنید. نمونه پاسخ این تسک در ادامه آورده شده است.

تصویر نمودار خطی برای تسک ۱ رایتینگ آیلتس
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.

در ادامه می‌توانید نمونه پاسخ تسک فوق را مشاهده کنید.

The three graphs of wheat exports each show a quite different pattern between 1985 and 1990. Exports from Australia declined over the five-year period, while the Canadian market fluctuated considerably, and the European Community showed an increase.

In 1985, Australia exported about 15 million tonnes of wheat, and the following year, the number increased by one million tonnes to 16 million. After that, however, there was a gradual decline until 1989 and 1990, when it stabilized at about 11 million tonnes. Over the same period, the amount of Canadian exports varied greatly. It started at 19 million tonnes in 1985, reached a peak in 1988 of 24 million, dropped dramatically in 1989 to 14 million tonnes, and then climbed back to 19 million in 1990. Seventeen million tonnes were exported from the European Community in 1985, but this decreased to 14 million tonnes in 1986 and then rose to 15 million in 1987 and 1988 before increasing once more to 20 million in 1990.

(165 words)

فیلم آموزش رایتینگ آیلتس آکادمیک تسک ۱ از فرادرس

یکی از راه‌های یادگیری و تقویت مهارت‌های زبانی برای آزمون آیلتس، دیدن فیلم‌‌های آموزشی مرتبط است. برای این منظور فرادرس فیلم‌هایی را مخصوص تقویت رایتینگ آیلتس به صورت جدا از سایر مهارت‌ها در اختیار شما قرار داده است که به کمک آن‌ها می‌توانید هم رایتینگ خود را تقویت کنید و هم عملکرد روبه‌رشد خودتان را مورد ارزیابی قرار دهید. لینک فیلم آموزش رایتینگ آیلتس تسک ۱ از فرادرس را در ادامه مشاهده می‌کنید که هم به زبان فارسی و هم به زبان انگلیسی آموزش داده شده است.

تصویر فیلم آموزش تسک ۱ از فرادرس

ساختار کلی آزمون آیلتس

IELTS مخفف «International English Language Testing System» است و همان‌طور که از اسمش پیداست، یک آزمون استاندارد بین‌المللی برای سنجش زبان انگلیسی به شمار می‌رود. این آزمون چهار مهارت اصلی زبان انگلیسی را در قالب چهار بخش مختلف ارزیابی می‌کند. این چهار بخش عبارتند از:

  • «Listening»
  • «Reading»
  • «Writing»
  • «Speaking»

در آموزش‌های قبلی مجله فرادرس درباره این‌که آیلتس چیست و چگونه برای آزمون آیلتس آماده شویم، توضیحات مفصلی را ارائه کردیم. همچنین به منابع ضروری آیلتس اشاره کردیم و تکنیک‌های پاسخ دادن به سوالات را یاد گرفتیم. در این مطلب قصد داریم درباره تسک اول رایتینگ آیلتس آکادمیک توضیح بدهیم و به ۱۰ نمونه رایتینگ آیلتس آکادمیک تسک ۱ اشاره کنیم که مختص آزمون‌های سال‌های قبل آیلتس است و از منابع معتبری مانند تست کمبریج و سایت‌های آموزشی معتبر انتخاب شده است.

برای شروع، نگاه کوتاهی بر ساختار هر یک از بخش‌های آزمون آیلتس خواهیم داشت و در ادامه فرق بین تسک ۱ رایتینگ آکادمیک و جنرال را بررسی خواهیم کرد.

تصویر یک کافه که روی تخته بیرون آن نوشته IELTS

ساختار لیسنینگ آیلتس

لیسنینگ آیلتس، اولین بخش از آزمون است و چهار Section دارد. برای کل این بخش ۳۰ دقیقه زمان در نظر گرفته شده است و بعد از آن ده دقیقه دیگر فرصت داده می‌شود تا پاسخ سوالات خود را وارد برگه پاسخنامه کنید. هر یک از بخش‌های لیسنینگ به ترتیب عبارتند از:

  • بخش اول: مکالمه‌ای در قالب یک فایل صوتی بین دو نفر که در یک محیط اجتماعی هستند و درباره موضوعات روز با هم تعامل می‌کنند.
  • بخش دوم: مونولوگی در رابطه با یک موضوع اجتماعی و روزمره، برای مثال ارائه‌ای درباره تسهیلات بومی
  • بخش سوم: مکالمه‌ای بین دو تا چهار نفر درباره موضوعی آموزشی یا آکادمیک، مانند مکالمه بین استاد دانشگاه و دانشجویی که درباره تکالیف خود با هم صحبت می‌کنند.
  • بخش چهارم: مونولوگی درباره موضوعی آکادمیک و تخصصی، مانند ارائه‌ای در دانشگاه

این بخش در مجموع از ۴۰ سوال تشکی شده است و داوطلب باید طی ۳۰ دقیقه و بر اساس فایل‌های صوتی که پخش می‌شود به آن‌ها پاسخ دهد. انواع مختلفی از سوالات در این بخش مشاهده خواهد شد که داوطلب باید از قبل برای آن‌ها آماده شود و تکنیک‌های لازم برای پاسخ دادن به آن‌ها را یاد بگیرد. برخی از این سوال‌‌ها را در دسته‌بندی زیر مشاهده می‌کنید:

  • Matching
  • Multiple choice
  • Note completion
  • Form completion
  • Table completion
  • Sentence completion
  • Summary completion
  • Flow-chart completion
  • Short-answer questions

هر پاسخی که به سوال‌ها داده شود، یک نمره در نظر گرفته می‌شود. آزمون آیلتس نمره منفی ندارد، به همین دلیل توصیه می‌شود به همه سوال‌ها در برگه پاسخنامه جواب دهید، چون ممکن است تصادفاً یکی از پاسخ‌هایی که داده‌اید درست باشد. نمره کل بخش لیسنینگ با در نظر گرفته تعداد پاسخ‌های درست به هر یک از ۴۰ سوال در نظر گرفته می‌شود و بالاترین نمره ۹ است. البته بیشتر دانشگاه‌ها نمره بین ۶ تا ۷ را به عنوان نمره قبولی تعیین کرده‌اند. در جدول زیر می‌توانید نمره‌دهی لیسنینگ آیلتس را بر اساس تعداد پاسخ‌های درست مشاهده کنید.

نمره کلتعداد پاسخ‌های درست
939-40
8.537-38
835-36
7.532-34
730-31
6.526-29
623-25
5.518-22
516-17
4.513-15
411-12

اگر در آزمون کتبی آیلتس ثبت‌نام کرده‌اید یا قصد دارید ثبت‌نام کنید، به شما برگه پاسخنامه‌ای داده می‌شود که باید جواب سوالات خود را در آن وارد کنید. در تصویر زیر می‌توانید نمونه برگه پاسخنامه لیسنینگ آیلتس را مشاهده کنید.

برگه پاسخنامه لیسنینگ آیلتس
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.

ساختار ریدینگ آیلتس

در این بخش از آزمون مدیریت زمان اهمیت بسیار زیادی دارد. از شما خواسته می‌شود که سه متن مختلف را بخوانید و به سوالات مربوط به آن در برگه پاسخنامه جواب دهید. برخلاف لیسنینگ، این بخش از آزمون وقت اضافی برای وارد کردن پاسخ سوال‌ها در برگه پاسخنامه ندارد و باید همان لحظه که سوال را می‌خوانید، پاسخ آن را وارد کنید. محتوای متن‌ها با توجه به نوع آزمون (آکادمیک یا جنرال) متفاوت است. ریدینگ در مجموع سه بخش دارد و برای هر بخش انواع سوالات مختلفی در نظر گرفته شده است.

اگر احساس می‌کنید در مهارت‌های «ریدینگ» و «رایتینگ» نیازمند منابع بیشتری برای تمرین کردن و تقویت هستید، می‌توانید از فیلم آموزش نکات گرامر Writing و Reading در آزمون های زبان انگلیسی از فرادرس کمک بگیرید که لینک آن در ادامه آورده شده است.

مدت زمان پاسخگویی به سوالات ریدینگ در مجموع ۶۰ دقیقه است. برای این‌که بتوانید با سوالات این بخش به طور کامل آشنا شوید، لازم است منابع آموزش آیلتس را تهیه کنید و تکنیک‌های پاسخ دادن به سوالات را یاد بگیرید. انواع سوالات ریدینگ بخش آیلتس عبارت است از:

  • نمونه سوالات Short Answer
  • نمونه سوالات Multiple Choice
  • نمونه سوالات Summary Completion
  • نمونه سوالات Matching Sentence Endings
  • نمونه سوالات Sentence Completion
  • نمونه سوالات True, False, Not Given
  • نمونه سوالات Matching Headings
  • نمونه سوالات Labelling a Diagram
  • نمونه سوالات Matching Information to Paragraphs

نمره‌دهی ریدینگ آیلتس با توجه به تعداد پاسخ‌‌های درست محاسبه می‌شود. همان‌طور که اشاره شد، ریدینگ آیلتس نمره منفی ندارد و اگر به تمام سوال‌ها پاسخ درست داده شود، نمره ۹ را برای داوطلب لحاظ خواهند کرد. اما تفاوتی بین ریدینگ آکادمیک و جنرال در نمره‌دهی وجود دارد. در جدول زیر نمره‌دهی ریدینگ آیلتس را برای آزمون آیلتس آکادمیک مشاهده می‌کنید.

نمره‌دهی ریدینگ آیلتس آکادمیک
پاسخ‌های درستنمره کل
40-399
38-378.5
36-358
34-337.5
32-307
29-276.5
26-236
22-195.5
18-155
14-134.5
12-104
9-83.5
7-63
5-42.5

در جدول زیر نیز نمره‌دهی ریدینگ آیلتس جنرال را مشاهده می‌کنید.

نمره‌دهی ریدینگ آیلتس جنرال
پاسخ‌های درستنمره کل
409
398.5
37-388
367.5
34-357
32-336.5
30-316
27-295.5
23-265
19-224.5
15-184
12-143.5
9-113
6-82.5

متن‌های ریدینگ آیلتس جنرال کوتاه‌تر است و تعداد آن‌ها در مقایسه با متن‌های آیلتس آکادمیک که سه متن است، بیشتر است. موضوعات آن نیز اجتماعی‌تر است، برای مثال بخش‌هایی از یک خبر در روزنامه یا آگهی و مواردی از این قبیل است. اما بخش سوم متن بلند و تخصصی دارد که شبیه متن‌های ریدینگ آکادمیک است. ریدینگ آکادمیک هم سه بخش دارد و برای هر بخش یک متن بلند و آکادمیک در نظر گرفته شده است. در کل، برای ریدینگ آیلتس در هر دو نوع آکادمیک و جنرال سه بخش در نظر گرفته شده و مدت زمان پاسخگویی با سوالات آن در مجموع ۶۰ دقیقه است.

با مقایسه جدول نمره‌دهی ریدینگ آیلتس آکادمیک و جنرال به این نتیجه می‌رسیم که تعداد پاسخ‌های درست برای هر آزمون نمره متفاوتی را به همراه دارد. از آنجا که متن‌های آیلتس جنرال در مقایسه با آیلتس آکادمیک ساده‌تر و کوتاه‌تر است، با تعداد پاسخ‌های درست مشابه، آیلتس آکادمیک نیم تا یک نمره بیشتر خواهد بود. یعنی اگر داوطلب برای مثال به ۳۵ سوال پاسخ درس بدهد، در آزمون جنرال نمره ۷ و در آکادمیک نمره ۸ را کسب خواهد کرد. در تصویر زیر می‌توانید نمونه برگه پاسخنامه ریدینگ آیلتس را مشاهده کنید.

تصویر نمونه پاسخنامه ریدینگ آیلتس
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.

ساختار رایتینگ آیلتس

رایتینگ آیلتس از دو «تسک» (Task) تشکیل شده است که داوطلب در مجموع یک ساعت فرصت دارد تا به آن‌ها پاسخ دهد. برای هر تسک موضوعی در نظر گرفته شده و با توجه به سوالی که مطرح شده است، داوطلب باید برای آن بنویسید. رایتینگ آکادمیک و جنرال در تسک اول با هم فرق دارد، اما تسک دوم در هر دو آزمون یکسان است و شامل موضوعی می‌شود که داوطلب باید برای آن دست‌کم ۲۵۰ کلمه «Essay» بنویسد.

Essay انواع مختلفی دارد و برای این‌که بتوانیم روز آزمون به خوبی از عهده آن بربیاییم، لازم است با آن‌ها آشنایی داشته باشیم تا با آمادگی کافی و تسلط به روش‌های نوشتن essay بتوانیم در جلسه آزمون حاضر شویم و زمان را برای فکر کردن، ایده‌پردازی و نوشتن از دست ندهیم. مدت زمان ۴۰ دقیقه برای تسک دوم در نظر گرفته شده است. در ادامه تفاوت تسک ۱ آیلتس آکادمیک و جنرال را توضیح می‌دهیم.

تسک ۱ رایتینگ آکادمیک یک سوال دارد که با توجه به تصویر ارائه‌شده مطرح می‌شود. تصویر شامل دیاگرام، گراف، جدول، چارت، فرایند یا نقشه است. از شما خواسته می‌شود که اطلاعات داخل تصاویر را به زبان انگلیسی و با توجه به برداشت خودتان خلاصه و توصیف کنید. این اطلاعات می‌تواند توصیف و توضیح داده‌ها، توصیف مراحل یک فرایند یا نحوه کار کردن یک دستگاه باشد. برای این بخش ۲۰ دقیقه فرصت دارید تا به سوالات پاسخ دهید. در برخی موارد هم نیاز است اطلاعات را تحلیل یا مقایسه کنید که در صورت سوال نوشته شده است.

در تسک ۱ رایتینگ جنرال به شما موضوعی داده می‌شود که باید برای آن نامه بنویسید. یعنی با توجه به اطلاعاتی که در اختیار شما قرار داده شده باید نامه‌ای بنویسید و موقعیت را شرح دهید. نامه‌ها نیز انواع مختلفی دارند و ساختار آن‌ها می‌تواند رسمی، نیمه‌رسمی یا دوستانه باشد. در هر صورت، داوطلب موظف است دیدگاه خود را با توجه به موضوع بر روی کاغذ بیاورد و دست‌کم ۱۵۰ کلمه برای آن بنویسد.

نمره‌دهی رایتینگ آیلتس با توجه به استانداردهای نمره‌دهی محاسبه می‌شود که برای هر تسک در نظر گرفته شده است. در بخش‌های بعدی به طور کامل معیارهای نمره‌دهی رایتینگ آیلتس را بررسی می‌کنیم و در جدول نمره‌دهی به آن اشاره خواهیم کرد.

در تصویر زیر می‌توانید نمونه پاسخنامه رایتینگ آیلتس تسک ۱ را مشاهده کنید.

تصویر نمونه پاسخنامه رایتینگ آیلتس تسک ۱
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.

در تصویر زیر نیز می‌توانید نمونه پاسخنامه رایتینگ آیلتس تسک ۲ را مشاهده کنید.

تصویر پاسخنامه رایتینگ آیلتس تسک ۲
تصویر پاسخنامه رایتینگ آیلتس تسک ۲

ساختار اسپیکینگ آیلتس

این بخش از آزمون به صورت حضوری و در زمان متفاوتی از سایر بخش‌های آزمون انجام می‌شود. مدت زمان آن در مجموع بین ۱۱ تا ۱۴ دقیقه است و در سه مرحله انجام می‌شود. مرحله اول شامل سوالاتی است که شخص مصاحبه‌کننده درباره موضوعات شخصی مطرح می‌کند و داوطلب باید پاسخ کاملی به آن‌ها بدهد؛ موضوعاتی مانند محل زندگی، حرفه، تحصیلات، سرگرمی‌ها و... .

در مرحله دوم مصاحبه‌کننده سوالی را به صورت «Cue Card» در اختیار داوطلب قرار می‌دهد. روی کارت سوالی نوشته شده است و در کنار آن با چند سوال فرعی مرتبط ادامه دارد. داوطلب یک دقیقه فرصت دارد تا سوال را بخواند و برای پاسخ دادن به آن در ذهنش ایده‌پردازی کند. سپس باید به مدت دو دقیقه درباره آن صحبت کند.

مرحله سوم با چند سوال دیگر به پایان می‌رسد. نوع سوال‌ها با توجه به پاسخی که داوطلب در مرحله دوم داده مشخص می‌شود. داوطلب موظف است به تمام سوال‌‌ها پاسخ کامل بدهد و همه جزئیات را درباره آن شرح دهد، زیرا مصاحبه‌کننده می‌خواهد سطح زبان انگلیسی داوطلب و میزان تسلط او بر مهارت اسپیکینگ را ارزیابی کند. به همین دلیل باید تا حد امکان از دادن پاسخ‌‌های کوتاه دوری کنید و دقیق و کامل جواب دهید.

نمره‌‌دهی این بخش از آزمون نیز مانند بخش رایتینگ بر اساس معیارهای استاندارد محاسبه می‌شود. در ادامه به معیار نمره‌دهی اسپیکینگ آیلتس به طور کامل اشاره خواهیم کرد.

تصویر یک فنجان رنگی روی میز

معیار نمره دهی رایتینگ آیلتس

در جدول زیر می‌توانید معیارهای نمره‌دهی اسپیکینگ آیلتس را مشاهده کنید.

جدول معیارهای نمره‌دهی اسپیکینگ آیلتس
Grammatical Range and AccuracyFluency and Coherence
PronunciationLexical Resource

در بخش اول «Fluency and Coherence» به روانی کلام و انسجام میان کلمات و موضوعات مربوط می‌شود. وقتی داوطلب در حال صحبت کردن و پاسخ دادن به سوالات مصاحبه‌کننده است، باید در نظر داشته باشد که جملات را بدون مکث‌های طولانی بیان کند و کلام شیوایی داشته باشد.

فاکتورهای مهم در رابطه با Fluency عبارتند از:

  • سرعت صحبت کردن: در حالت مطلوب، سرعت حرف زدن نه خیلی کند باشد و نه خیلی تند.
  • تداوم در صحبت کردن: روند صحبت کردن باید به گونه‌ای باشد که مکث‌های طولانی، تصحیح پی‌ در پی اشتباهات و برگشتن به جملات قبلی، تکرار بیش از حد کلمات و عبارت‌ها و... تا حد امکان کاهش یابد.

فاکتورهای مهم در رابطه با Coherence عبارتند از:

  • ایجاد یک ارتباط منطقی میان اجزای جمله
  • ارتباط میان جملات قبلی و بعدی و حفظ یکپارچگی محتوایی بین آن‌ها
  • استفاده از «کلمات ربط‌دهنده» (Cohesive Devices) بین جملات برای ایجاد انسجام

«Grammatical Range and Accuracy» نیز اصل مهمی است که به درست صحبت کردن و تسلط بر دستور زبان انگلیسی مربوط می‌شود. منظور از درست صحبت کردن، نداشتن اشتباهات زیاد از نظر دستوری در جملات است. همچنین استفاده از گرامر متنوع با توجه به موضوع، امری مهم به شمار می‌رود.

فاکتورهای مهم در رابطه با «Grammatical Range» عبارتند از:

  • طول جملات مکالمه
  • استفاده از جمله‌واره‌ها و عبارت‌های وابسته
  • پیچیدگی عبارت‌های فعلی (استفاده درست از افعال کمکی در حالت استمراری/کامل، حالت مجهول و...)
  • ساختارهای متنوع در جملات (استفاده از اسامی مرکب، صفت، قید و...)

فاکتورهای مهم در رابطه با«Accuracy» عبارتند از:

  • تعداد خطاها (تعداد اشتباهات گرامری در مکالمه)
  • اثر ارتباطی مکالمه (تأثیر آن بر روی روند مکالمه و انتقال مفهوم)

«Lexical Resource» نیز به نحوه به کار بردن لغات مناسب و پیشرفته توسط داوطلب است. برای این منظور باید به Context تسلط کافی داشته باشیم تا بتوانیم لغات را به شکلی درست و با کالوکیشن‌های مناسب (Collocations) به کار ببریم.

فاکتورهای مهم در رابطه با «Lexical Resource» عبارتند از:

  • تنوع در به کار بردن لغات
  • استفاده از لغات مناسب در رابطه با موضوع که با توجه به موارد زیر در نظر گرفته می‌شود:
    • مفاهیم ارجاعی
    • سبک (رسمی/غیررسمی)
    • کالوکیشن‌های انگلیسی
    • توانایی توصیف نظر داوطلب با توجه به Context
  • توانایی «پارافریز کردن» (Paraphrasing) بدون وقفه طولانی

و مورد آخر «تلفظ» (Pronunciation) است که با «لهجه» (Accent) فرق دارد. فرقی نمی کند چه لهجه‌ای داشته باشید یا از چه کشوری باشید؛ این مسئله تأثیری در نمره اسپیکینگ آیلتس شما ندارد. اما آشنایی با اصول تلفظ کلمات انگلیسی اهمیت زیادی دارد. یعنی باید به «استرس» (Stress) کلمات و نحوه تلفظ آن‌ها توجه داشته باشید. برای تمرین کردن، بهترین گزینه دیکشنری است که هم تلفظ صوتی کلمات را دارد و هم آن‌ها را از لحاظ «آواشناسی» (Phonetics) مشخص کرده است.

فاکتورهای مهم در رابطه با Pronunciation عبارتند از:

  • رعایت کردن استرس کلمات و جملات و لحن بیان برای انتقال بهتر مفهوم
  • تولید صداهایی در سطح «کلمه» و «واگ» (Phoneme) برای درک بهتر کلمات از نظر مخاطب
  • تأثیر کلی لهجه بر انتقال مفهوم به مخاطب و بیانگر تسلط بر مهارت اسپیکینگ

کتاب تست رایتینگ آیلتس آکادمیک تسک ۱

۱۰ نمونه رایتینگ آیلتس آکادمیک تسک ۱ که در این مطلب ارائه شد، همه از آزمون‌های سال‌های قبل آیلتس انتخاب شده بودند. اگر قصد دارید باز هم نمونه رایتینگ بیشتری را تمرین کنید، می‌توانید به سراغ کتاب‌های تستی بروید که در ادامه معرفی کرده‌ایم. این کتاب‌های تست نیز شامل آزمون‌های سال‌های قبل است و برخی از آن‌ها نمونه رایتینگ‌های داوطلبان را که برای هر تسک نوشته‌اند لحاظ کرده است تا به کمک آن‌ها بتوانید هم با نحوه نوشتن هر نوع از تسک رایتینگ آشنا شوید و هم دستور زبان و لغات ضروری برای تسک ۱ رایتینگ آیلتس را با داشتن نمونه پاسخ‌ها تمرین کنید.

برای مشاهده فیلم آموزش واژگان ضروری آیلتس می‌توانید از لینک زیر کمک بگیرید.

کتاب Comprehensive IELTS Writing

کتاب Comprehensive IELTS Writing

این کتاب به طور ویژه برای افرادی طراحی شده که قصد شرکت در آزمون آکادمیک را دارند. در این کتاب هم تسک ۱ و هم تسک ۲ لحاظ شده است و علاوه بر آموزش‌های کتاب، بیش از ۶ ساعت محتوای ویدئویی را نیز در بر می‌گیرد که به کمک آن‌ها می‌توانید برای هر دو تسک به اندازه کافی آماده شوید. در انتهای کتاب نیز نمونه تمرین‌هایی برای هر دو تسک ارائه شده است که به کمک پاسخ‌های آن‌ها می‌توانید مهارت لازم و تکنیک‌های پاسخ دادن به انواع سوالات این بخش را کسب کنید.

پاسخ‌های تشریحی به داوطلبان کمک می‌کند تا علاوه بر آشنایی انواع سوالات و راهکارهای لازم برای پاسخ دادن به آن‌‌ها، مهارت‌هایی نظیر دستور زبان و لغات انگلیسی را نیز تقویت کنند. وقتی نمونه پاسخ‌ها را مطالعه می‌‌کنید، ممکن است به جملاتی بربخورید که دستور زبان و لغات مناسبی برای آن موضوع دارند. با پیدا کردن جملات مناسب از نظر دستوری و با بررسی لغات مناسب در Context و کالوکیشن‌‌های همراه آن‌ها، می‌توانیم به مرور مهارت رایتینگ خود را تقویت کنیم و سطح نوشتار انگلیسی خود را بالا ببریم.

از دیگر ویژگی‌های بارز این کتاب این است که می‌توانید بدون پرداخت هزینه، «ebook» آن را به صورت رایگان در دسترس داشته باشید. همچنین می‌توانید از راهنمایی‌های اساتید خبره آیلتس بهره‌مند شوید و با آن‌ها چند جلسه‌ای در ارتباط باشید.

کتاب Get IELTS Band 9 in Writing Task 1 Data Charts and Graphs

کتاب Get IELTS Band Score 9

این کتاب مناسب افرادی است که قصد دارند در بخش رایتینگ آیلتس نمره بالا بگیرند. تمرکز کتاب بر روی تسک ۱ است و به شما کمک می‌کند تا نکات مهم برای یادگیری تسک ۱ و نوشتن پاسخ برای سوال مربوطه بیاموزید. همچنین می‌توانید مثال و نمونه آزمون‌های مختلفی را تمرین کنید که همه مربوط به آزمون‌های سال‌های قبل آیلتس است.

البته علاوه بر تسک ۱، بیش از ۱۲ نمونه «essay» نیز لحاظ شده است که با توجه به استانداردهای تسک ۲ همراه با نمونه پاسخ در دسترس داوطلبان قرار دارد. در مجموع، اگر قصد دارید به طور کامل با تمام جزئیات و تکنیک‌های تسک ۱ آیلتس آکادمیک آشنا شوید، توصیه می‌کنیم این کتاب را تهیه و مطالعه کنید. همچنین اگر با انواع سوالات تسک ۲ آشنایی کافی دارید و صرفاً به دنبال منبعی برای تمرین کردن و تست زدن هستید، نمونه essay این کتاب به شما کمک خواهد کرد.

کتاب IELTS Academic Writing Task 1: The Ultimate Guide

کتاب IELTS Academic Writing

اگر در بخش رایتینگ آیلتس مشکل دارید و به دنبال منبعی برای تقویت مهارت این بخش هستید، این کتاب را به شما معرفی می‌کنیم که برای کسب نمره بالای ۷ بسیار مناسب است. طبق ادعای این کتاب، می‌توانید راهکارها و ساختارهای مهم را صرفاً با ده دقیقه مطالعه روزانه یاد بگیرید و بر آن‌ها مسلط شوید. نویسنده این کتاب آمریکایی است و بیش از ۱۰ سال سابقه تدریس آیلتس دارد. او در این کتاب تجربیات ارزشمند خود را در رابطه با آیلتس و سال‌هایی که به داوطلبان آموزش داده، در اختیار شما قرار می‌دهد و تمام نکات، راهکارها، انواع سوالات تسک ۱، لغات، و نحوه نوشتن essay برای تسک ۲ را توضیح می‌دهد.

Rachel Mitchell، نویسنده این کتاب بر این باور است که این کتاب می‌تواند راهنمای کاملی برای کسانی باشد که قصد دارند نمره رایتینگ تسک ۱ و ۲ آیلتس آکادمیک بالایی کسب کنند. با خواندن این کتاب می‌توانید طیف وسیعی از استراتژی‌های رایتینگ را برای آیلتس یاد بگیرید. همچنین نکات ارزشمندی را در خصوص استفاده از لغات و اصطلاحات مناسب آیلتس و گرامر سطح پیشرفته ارائه می‌دهد که برای افرادی که در یادگیری دستور زبان و لغات انگلیسی ضعف دارند، راهگشا خواهد بود.

کتاب Visuals: Writing About Graphs, Tables and Diagrams for IELTS Writing Task 1

کتاب Visuals

این کتاب به صورت ebook در دسترس داوطلبان آیلتس قرار گرفته است و شامل توضیحات تکمیلی درباره تکنیک‌های نوشتن رایتینگ آیلتس است. چون کتاب کم‌حجمی است و موضوعات پرتکرار بسیار خوبی را پوشش می‌دهد، می‌توانیم آن را به عنوان منبعی مناسب به افرادی توصیه کنیم که قصد دارند در آزمون آیلتس آکادمیک شرکت کنند و می‌خواهند نمره خوبی در بخش رایتینگ آیلتس به دست بیاورند.

از دیگر ویژگی‌های این کتاب ۶۴‌صفحه‌ای این است که علاوه بر نکات آموزشی، بخش مجزایی را به توسعه دامنه لغات آیلتس اختصاص داده است. همچنین نکات مهم گرامری و اشتباهات رایج را توضیح داده است که می‌تواند در نوشتن جملات درست به شما کمک زیادی بکند.

کتاب Vocabulary For IELTS

کتاب Vocabulary For IELTS

برای افزایش نمره آیلتس لازم است به لغات انگلیسی و نحوه استفاده از آن‌ها در جمله نیز توجه داشته باشید. برای این منظور لازم است لغات پرتکرار آیلتس را تمرین کنید و این کار به کمک کتاب «Vocabulary For IELTS» میسر است که برای سطوح مبتدی، متوسط و پیشرفته طراحی شده است. هر یک از فصل‌های این کتاب به موضوع خاصی اشاره می‌کند و با در نظر گرفتن آن لغات و اصطلاحاتی را آ‌موزش می‌دهد که در آزمون‌های سال‌های قبل آیلتس زیاد تکرار شده است.

از دیگر مواردی که در این کتاب آموزش داده شده است، کلمات مترادف و متضاد است که برای بهبود نمره رایتینگ و اسپیکینگ تأثیر زیادی دارد. همچنین تمرین‌هایی با توجه به لغات در هر درس ارائه شده است که به کمک آن‌ها می‌توانید نحوه استفاده هر یک را در جمله و در قالب محاوره یا نوشتار یاد بگیرید.

آشنایی با آیلتس به کمک فرادرس

تصویر فیلم آموزش آیلتس فرادرس
برای مشاهده فیلم مجموعه آموزش آیلتس فرادرس از مقدماتی تا پیشرفته روی تصویر کلیک کنید.

یکی از راه‌های آشنایی با آزمون آیلتس این است که با بخش‌‌های مختلف آن آشنا شویم و نحوه پاسخگویی به انواع سوالات آن را بدانیم. در این رابطه منبع متعددی در بازار وجود دارد که در دسترس داوطلبان قرار گرفته است. اما نکته مهم در این رابطه استفاده از منابعی است که مناسب سطح زبان‌آموز باشد و بتواند به آن‌ها در تقویت مهارت‌های زبانی کمک کند. این منابع می‌تواند به صورت کتاب در آموزشگاه‌ها تدریس شود یا افراد آن‌ها را تهیه کنند و به صورت خودخوان مطالعه را پیش ببرند.

همچنین در این رابطه می‌توانیم از اپلیکیشن‌ها و پادکست‌هایی نام ببریم که مخصوص آیلتس تهیه شده و در کنار کتاب می‌توانند به عنوان منابع کمک‌آموزشی استفاده شوند.

علاوه بر این‌ها، فیلم‌های آموزشی متنوعی نیز در خصوص آمادگی برای آیلتس در دسترس افراد قرار گرفته است که با توجه به نوع نیاز خود می‌توانند از آن‌ها کمک بگیرند. فرادرس در راستای آشنایی با آزمون‌ آیلتس و نحوه آمادگی برای آن فیلم‌های زیر را در دسترس کاربران خود قرار داده است.

همچنین در خصوص آشنایی با نحوه آمادگی برای آزمون آیلتس، فرادرس وبیناری تهیه کرده است که لینک آن را در ادامه مشاهده می‌کنید.

نکات مهم درباره رایتینگ آیلتس

اکنون که با نمونه رایتینگ آیلتس آکادمیک تسک ۱ آشنا شدیم، در ادامه به برخی از نکات مهم در رابطه با رایتینگ آیلتس اشاره می‌کنیم.

  • با فرمت رایتینگ آیلتس آشنا شوید. لازم است بدانید که هر تسک چه ساختاری دارد و چه نوع سوالاتی برای آن در نظر گرفته شده است. اگر رایتینگ آکادمیک باشد، باید اطلاعاتی که در تصویر می‌بینید را خلاصه کنید. درحالی‌که برای رایتینگ جنرال لازم است با اصول نامه‌نگاری انگلیسی آشنا باشید. همین‌طور برای تسک دوم لازم است با توجه به سوالی که مطرح شده، برای آن essay بنویسید. برای نوشتن essay باید با اصول پاراگراف‌نویسی آشنا باشید و بدانید که هر پاراگراف باید بر اساس چه اصولی نوشته شود.
  • زمان را مدیریت کنید. حتماً از قبل به اندازه کافی تمرین داشته باشید. برای این‌ کار دقیقاً همان مدت زمانی را در نظر بگیرید که روز آزمون برای شما در نظر گرفته‌اند. برای مثال، اگر قرار است درباره موضوعی برای تسک ۱ تمرین کنید، در بازه زمانی ۲۰ دقیقه این کار را انجام دهید. همین بازه زمانی را نیز به گونه‌ای مدیریت کنید که دو سه دقیقه اول به Brainstorming اختصاص داده شود و در ادامه بتوانید با توجه به آن پاراگراف‌های خود را بنویسید. همچنین دو سه دقیقه آخر را به Profreading اختصاص دهید. یعنی زمانی را لحاظ کنید که طی آن بتوانید نوشته خود را یک بار دیگر بخوانید و اگر اشتباهی هنگام نوشتن داشته‌اید، چه از نظر گرامری چه از نظر لغات یا سایر فاکتورهای رایتینگ، رفع کنید تا نمره خود را از دست ندهید.
  • به تمام مواردی که در صورت سوال از شما خواسته شده پاسخ دهید. یکی از مشکلاتی که داوطلبان با آن مواجه می‌شوند و ممکن است نمره خود را به خاطر آن از دست بدهند، این است که صورت سوال را خوب نمی‌خوانند و به همین دلیل ممکن است به همه جوانب سوال به طور کامل و دقیق پاسخ ندهند. بنابراین، توصیه می‌کنیم حتماً صورت سوال را دو یا سه مرتبه بخوانید و تمام مواردی که از شما خواسته شده است را به طور کامل در متن خود پوشش دهید.
  • به انسجام و یکپارچگی متن دقت داشته باشید. نوشته خود را دقیق بخوانید و پاراگراف‌ها را به دقت بررسی کنید. از کلمات ربط‌دهنده مناسب کمک بگیرید و از عبارت‌هایی استفاده کنید تا ایده‌ها را به درستی به هم ربط دهد.
  • از واژگان متنوع و غیرتکراری استفاده کنید. سعی کنید دامنه لغات انگلیسی خود را افزایش دهید و با نحوه استفاده از لغات در جمله آشنا شوید. از ساختارهای ساده، مرکب و پیچیده کمک بگیرید. با کالوکیشن‌های انگلیسی آشنا شوید تا بتوانید لغات مناسب را به شکل درستی به کار ببرید.
  • دستور زبان خود را تقویت کنید. از ساختارهای گرامری متنوعی استفاده کنید. برای مثال از زمان‌های انگلیسی مختلف کمک بگیرید و سعی کنید ساختارهای پیچیده‌تر مانند جملات مرکب یا جملات شرطی در جای مناسب خود استفاده کنید. همچنین به کار بردن گرامر سطح پیشرفته مانند جملات مجهول یا گرامر Subjunctive می‌تواند در بهبود نمره شما تأثیرگذار باشد.
  • سطح زبان انگلیسی خود را تقویت کنید. قبل از این‌که بخواهید منابع آیلتس را تهیه کنید و برای این آزمون آماده شوید، لازم است ابتدا سطح زبان انگلیسی خود را مشخص کنید، زیرا برای شرکت در آزمون آیلتس باید دانش عمومی زبان انگلیسی شما به قدر کافی خوب باشد که بتوانید متن‌های ریدینگ آیلتس و فایل‌های صوتی لیسنینگ را درک کنید و برای صحبت کردن یا نوشتن از دستور زبان و لغات مناسبی کمک بگیرید. پس بهتر است ابتدا تعیین سطح شوید و در صورتی که نیاز به تقویت زبان انگلیسی خود دارید، ابتدا دوره‌های ترمیک یا Pre-IELTS را بگذرانید. سپس به سراغ منابع آیلتس برای یادگیری تکنیک‌ها و روش تست زدن بروید.

اشتباهات رایج در نوشتن تسک ۱ رایتینگ آیلتس

بسیاری از اساتید زبان انگلیسی بر این باورند که یکی از روش‌های مؤثر در تقویت رایتینگ‌‌‌ آیلتس، توجه به اشتباهات پرتکراری است که در رایتینگ داوطلبانِ آزمون‌های قبل مشاهده می‌شود. به همین دلیل در این بخش از مطلب نمونه رایتینگ آیلتس آکادمیک تسک ۱ به برخی از این اشتباهات رایج اشاره کرده‌ایم.

  • نداشتن Overview. همان‌طور که در این مطلب اشاره شد، در تقسیم‌بندی پاراگراف‌های تسک ۱، بعد از نوشتن پاراگراف مقدمه، به سراغ پاراگراف دوم می‌رویم که شامل نوشتن Overview است. هدف از این بخش، نوشتن درباره ویژگی‌های اصلی و البته اشاره به کلیاتی درباره آن‌هاست. یکی از اشتباهات رایج در نوشتن پاراگراف دوم، اشاره به جزئیات است. این کار را باید در دو پاراگراف بعدی انجام ندهیم، نه در این پاراگراف.
  • نوشتن اطلاعات اشتباه. از دیگر مشکلاتی که زبان‌آموزان درگیر آن هستند، درست نخواندن صوت سوال است. به وفور مشاهده شده است که وقتی رایتینگ داوطلب ارزیابی می‌‌شود، از نظر دستوری یا استفاده از لغات مناسب تسک ۱ آیلتس مشکل خاصی مشاهده نمی‌شود، اما چون صورت سوال را دقیق نخوانده است، نتوانسته پاسخ دقیق و کاملی به سوال بدهد. بنابراین، توصیه می‌کنیم صورت سوال را دو یا سه بار با دقت بخوانید و سپس تمام مواردی که از شما خواسته شده است را در رایتینگ خود پوشش دهید.
  • نوشتن بیش از حد جزئیات. توصیف همه جزئیات تصاویر کار درستی نیست. برای کسب نمره بهتر فقط کافی است دو یا حداکثر ۴ ویژگی اصلی را در تصویر پیدا کنید و آن‌ها را با دقت شرح دهید. زیرا همان‌طور که در صورت سوال نوشته شده است، باید اطلاعات را خلاصه کنیم و به همین دلیل نیازی به افزودن اطلاعات اضافه نیست.
  • مقایسه نادرست. مقایسه نادرست یا غیرمنطقی می‌تواند باعث از دست رفتن بخشی از نمره شما شود. داده‌ها را درست تحلیل و مقایسه کنید و از نوشتن اعداد و ارقام اضافی خودداری کنید.
  • ساختارهای گرامری ضعیف. در نظر داشته باشید که ۲۵٪ از نمره کل آزمون آیلتس به دستور زبان و لغات انگلیسی اختصاص داده شده است. پس لازم است سطح عمومی زبان انگلیسی خود را تقویت کنید تا با نوشتن جملاتی که از نظر دستوری اشتباه است یا ساختارهای ابتدایی دارد، نمره خود را از دست ندهید. برای تقویت دستور زبان انگلیسی، مطالعه مجموعه مطالب آموزش گرامر زبان انگلیسی از مجله فرادرس را توصیه می‌کنیم که لینک آن در ادامه آورده شده است.

  • استفاده از لغات نامناسب. بدون شک استفاده از لغات مناسب تأثیر زیادی در بهبود نمره رایتینگ شما خواهد داشت. برای این منظور توصیه می‌کنیم از کتاب‌های آیلتس مانند «Vocabulary for IELTS» که در این مطلب معرفی کردیم و به طور اختصاصی به آموزش لغات پرتکرار آیلتس اختصاص یافته است کمک بگیرید تا هم دامنه لغات خود را افزایش دهید و هم کالوکیشن‌های لغات را بیاموزید. دانستن لغات به‌تنهایی نمی‌تواند در کسب نمره بهتر به شما کمک کند. به همین خاطر می‌توانید از نمونه رایتینگ‌های داوطلبان سال‌های قبل کمک بگیرید تا نحوه استفاده از لغات را در متن تمرین کنید. استفاده اشتباه از لغات و همچنین غلط املایی هنگام نوشتن آن‌ها منجر به کاهش نمره شما خواهد شد.
  • نوشتن اعداد و درصدهای اشتباه. اگر اعداد و درصدها را حین نوشتن Main Features اشتباه بنویسید، نمره رایتینگ شما کم می‌‌شود. همچنین دقت داشته باشید که اگر جایی نیاز به آوردن «واحدهای شمارش» (Units of Measurments) یا «کمیت‌سنج‌ها» (Quanitifiers) است (مانند «some/any» یا «a number of/amount of»)، نکات مهم مربوط به آن‌ها را یاد بگیرید و برای مثال بدانید که از کدام‌یک برای اسامی قابل‌شمارش و غیر‌قابل‌شمارش باید استفاده کنید.
  • خارج شدن از موضوع اصلی. یکی از اشتباهاتی که هم در رابطه با رایتینگ و هم اسپیکینگ نمره شما را تا حد زیادی کاهش می‌دهد، این است که حین نوشتن آن‌قدر به مثال و جزئیات اشاره کنید تا ناخودآگاه از موضوع اصلی منحرف شوید. در زبان انگلیسی دور شدن از موضوع اصلی را «Writing off-topic» می‌گویند و خیلی نکته مهمی است. سعی کنید فقط آن دسته از اطلاعاتی را خلاصه کنید که در تصویر مشاهده می‌کنید و از هر گونه مثال شخصی یا اطلاعات اضافی خودداری کنید.
  • تکرار کلمات و اصطلاحات. یکی از موضوعاتی که باعث می‌شود نتوانید نمره مطلوبی در رایتینگ آیلتس به دست بیاورید، نوشتن کلمات تکراری است. بهتر است در کنار یادگیری لغات پرتکرار آیلتس، مترادف یا متضادهای آن‌ها را هم در حد یکی دو کلمه یاد بگیرید تا بتوانید در صورت نیاز از آن‌ها به عنوان واژه جایگزین کمک بگیرید. این کار را برای استفاده از دستور زبان انگلیسی نیز توصیه می‌کنیم.
  • نوشتن بیش از حد تعداد کلمات مجاز. برای رایتینگ تسک ۱ داوطلب مجاز است دست‌کم ۱۵۰ کلمه درباره موضوع بنویسد. البته این بدان معنی نیست که اگر بیشتر بنویسیم، نمره این بخش کم می‌شود. اما در کل بهتر است همین تعداد کلمات مجاز را رعایت کنیم. چون دلیلی ندارد که بخواهیم با نوشتن و توضیح دادنِ بیشتر زمان را از دست بدهیم. یکی از نکات مهمی که در برای راهکارهای نوشتن رایتینگ آیلتس آموزش داده می‌شود، Proofreading است، به این مفهوم که بعد از نوشتن کل متن، دو سه دقیقه‌ای برای آن زمان بگذاریم و یک بار دیگر متن را بخوانیم تا اگر اشتباهات گرامری یا مشکلات املایی دیدیم، آن‌ها را رفع کنیم. به همین دلیل توصیه می‌کنیم به‌جای این‌که وقت خود را صرف نوشتن تعداد کلمات بیشتر کنید، بین ۱۵۰ تا ۱۷۰ کلمه بنویسید و سپس زمانی را صرف مرور متن خود کنید.

سخن پایانی

برای شرکت در آزمون آیلتس باید چند نکته مهم را در نظر داشته باشید. اولین و مهم‌ترین نکته این است که هدف خود را از آزمون مشخص کنید. دلیل شما برای شرکت در آزمون چیست؟ آیا قصد دارید به عنوان دانشجو مهاجرت کنید؟ یا قصد دارید برای زندگی بهتر و یافتن شغل ایده‌آل‌تری مهاجرت کنید؟ اگر قصد ادامه تحصیل دارید، باید در آزمون آکادمیک شرکت کنید و اگر برای شرایط رفاهی بهتر درصدد مهاجرت هستید، شرکت در آزمون‌های آیلتس جنرال می‌تواند شما را به هدفتان برساند.

پس از آن‌که نوع آزمون خود را مشخص کردید، لازم است برای شرکت در آزمون به اندازه کافی مطالعه داشته باشید و با انواع سوالات هر بخش و نحوه پاسخ دادن به آن‌ها کاملاً آشنا شوید. سپس باید به سراغ نمونه آزمون‌های سال‌‌های قبل بروید تا تمام نکاتی را که یاد گرفته‌اید، تمرین کنید. این نکته را مدنظر داشته باشید که صرفاً با تمرین کردن می‌توانید آموخته‌های خود را بهبود بخشید و به مرور زمان شاهد عملکرد روبه‌رشد خود باشید. هنگام مطالعه نمونه رایتینگ آیلتس آکادمیک تسک ۱ لازم است بعد از یاد گرفتن انواع سوالات رایتینگ تسک ۱ و راهکارهای لازم برای پاسخ دادن به آن‌ها، نمونه رایتینگ‌های داوطلبان سال‌‌های قبل را تمرین کنید یا نمونه پاسخ‌هایی را مرور کنید که توسط اساتید متخصص و مجرب نوشته شده است. به این ترتیب می‌توانیم هنگام مطالعه نمونه پاسخ‌ها، دستور زبان و لغات مناسب هر موضوع را پیدا کنیم و از این نظر نیز زبان انگلیسی خود را بهبود بخشیم.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «راهنمای آزمون های زبان انگلیسی» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
British CouncilIELTS AdvantageIELTS BuddyIELTS Jacky‌BenchmarkEngnovateIELTS Exam
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *