نحوه نمره دهی آیلتس و آموزش محاسبه نمره آیلتس + جدول

۴۰۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۷ مرداد ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۸ دقیقه
نحوه نمره دهی آیلتس و آموزش محاسبه نمره آیلتس + جدول

«آزمون آیلتس» (International English Language Testing System) یکی از آزمون‌های بین‌المللی است که در جهت سنجش مهارت‌های زبان انگلیسی افراد برگزار می‌شود. به منظور مهاجرت یا یافتن شرایط کاری بهتر و اقامت در کشورهای دیگر، کسب نمره مطلوب در این آزمون امری ضروری به شمار می‌رود. نمره قبولی را دانشگاه یا مؤسسه‌ای تعیین می‌کند که برای آن اقدام کرده‌اید. برای کسب این نمره، باید با راهکارهای ضروری برای پاسخ دادن به انواع سوالات آیلتس آشنا شوید و معیارهای نمره‌دهی آن را بدانید. در این آموزش قصد داریم به نحوه نمره دهی آیلتس و آموزش محاسبه نمره آن بپردازیم و به نکات مهمی در خصوص این آزمون اشاره کنیم.

نحوه نمره دهی آیلتس

برای آزمون آیلتس نمره مشخصی را به عنوان نمره قبولی در نظر نگرفته‌اند، بلکه نمره مطلوب را دانشگاه، مؤسسه یا سازمانی تعیین می‌کند که برای آن اقدام کرده‌اید. درواقع، برای ورود در هر یک از این نها‌دها در کشوری دیگر، لازم است مدرک آیلتس خود را ارائه دهید تا موفق به اخذ پذیرش شوید. محدوده نمره مورد تأیید برای دانشگاه‌ها معمولاً بین ۶ تا ۷ است. اما برای پیدا کردن شرایط کاری بهتر و ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر، ممکن است نمره بالاتری مانند ۷٬۵ یا ۸ نیز مدنظر باشد. در هر صورت، برای قبولی و اخذ پذیرش در دانشگاه یا موسسه، ابتدا باید نمره قبولی آن را بدانید و سپس برای دست‌یابی به آن نمره اقدام کنید.

نمره آیلتس در محدوده ۰-۹ مشخص شده است. اگر هیچ پاسخ درستی به سوال‌‌ها ندهید، نمره صفر برای شما در نظر گرفته می‌شود و اگر به همه سوال‌ها پاسخ درست بدهید، نمره ۹ را کسب خواهید کرد. نمره آیلتس به دو شکل مشخص می‌شود؛ نمره مجزا برای هر بخش از آزمون و نمره کل. نمره کل به صورت میانگین چهار نمره برای هر بخش در نظر گرفته می‌شود.

برای مثال، اگر داوطلبی در هر چهار بخش نمرات (۷ - ۷.۵ - ۶٬۵ -۷) را کسب کند، در کل میانگین نمره او شامل (۷ = ۷ + ۷٬۵ + ۶٬۵ + ۷) خواهد بود. در بیشتر موارد، دانشگاه یا مؤسسه مربوطه به نمره کل نیاز دارد، اما در برخی موارد نیز نمره مجزا برای هر یک از مهارت‌ها را نیز در کنار نمره کل درخواست می‌کند. به جدول زیر توجه کنید که برای سه داوطلب نمره فرضی در نظر گرفته شده و نحوه نمره دهی آیلتس به صورت مجزا و «نمره کل» (‌Band score) محاسبه شده است.

Band scoreAverageSpeakingWritingReadingListening
6.56.257.05.06.56.5داوطلب A
4.03.8754.04.03.54.0داوطلب B
6.06.1256.05.56.56.5داوطلب C

در آموزش‌های قبلی «مجله فرادرس»، به آزمون آیلتس و ویژگی‌‌های آن به طور کامل اشاره کردیم. همچنین، آموختیم که آزمون آیلتس به دو دسته آکادمیک و جنرال تقسیم می‌شود. به منظور شرکت در آزمون، ابتدا لازم است بدانید که هدف‌تان از شرکت در آن چیست و در چه نوع آزمونی قصد دارید شرکت کنید. به همین دلیل، قبل از این که به نحوه نمره دهی آیلتس بپردازیم، ابتدا درباره انواع آزمون آیلتس توضیحاتی را ارائه می‌دهیم.

انواع آزمون آیلتس

با توجه به هدفی که در پیش دارید، لازم است نوع آزمون خود را مشخص کنید. برای مثال، اگر به دنبال ادامه تحصیل در دانشگاه هستید، بدون شک به نمره آیلتس آکادمیک نیاز خواهید داشت. به طور کلی، آزمون آیلتس از دو نوع تشکیل شده است که عبارتند از:

  • «آزمون جنرال» ( IELTS General)
  • «آزمون آکادمیک» ( IELTS Academic)

آزمون آیلتس نیز مانند آزمون تافل از چهار بخش تشکیل شده است و هر بخش یکی از مهارت‌های زبان انگلیسی را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. این بخش‌ها عبارت‌اند از:

  • بخش «شنیداری» (Listening)
  • بخش «خواندن» (Reading)
  • بخش «نوشتن» (Writing)
  • بخش «مکالمه» (Speaking)

هر بخش از سوالات متعددی تشکیل شده است و مدت زمان متفاوتی به آن اختصاص داده شده است. در جدول زیر، فرمت آزمون آیلتس را به طور خلاصه مشاهده می‌کنید.

ساختار آزمون آیلتس
مدت زمان پاسخگوییتعداد سؤالات و بخش‌هامهارت‌های مورد ارزیابی
۳۰ دقیقه۴۰ سؤال / ۴ بخشListening
۶۰ دقیقه۴۰ سؤال / ۳ بخشReading
۶۰ دقیقه (۲۰ دقیقه برای تسک اول و ۴۰ دقیقه برای تسک دوم)۲ تسکWriting
۱۱ تا ۱۴ دقیقه۳ بخشSpeaking

آزمون مربوط به بخش‌های Writing و Reading و Listening در یک روز برگزار می‌شود و هیچ وقفه‌ای بین آن‌ها وجود ندارد، اما آزمون Speaking ممکن است پس از پایان آزمون و بعد از کمی استراحت گرفته شود یا به روز دیگری موکول شود. این امر به مرکز برگزاری آزمون بستگی دارد، اما در هر صورت باید به فاصله یک هفته قبل از شروع آزمون یا یک هفته پس از آن برگزار شود. در ادامه، توضیح مختصری درباره هر یک از بخش‌های آزمون داده‌ایم.

  • بخش «Listening»: لیسنینگ از چهار بخش تشکیل شده که شامل مونولوگ و دیالوگ‌هایی پیرامون موضوعات اجتماعی و آکادمیک می‌‌شود. هر سوال یک نمره دارد و بالاترین نمره ۴۰ است. نمره خام در نهایت به نمره مدنظر آیلتس تبدیل می‌شود که همان ۹ است و بالاترین نمره به شمار می‌رود.

  • بخش «Reading»: ریدینگ از سه بخش تشکیل شده که متن‌هایی طولانی و تخصصی با موضوعات مختلفی را به خود اختصاص داده است. هر سوال یک نمره دارد و انواع سوالات مختلفی را پوشش می‌دهد. در نهایت، بالاترین نمره خام ۴۰ در نظر گرفته شده که معادل نمره ۹ آیلتس است.
  • بخش «Writing»: رایتینگ دو «Task» دارد. در تسک اول داوطلب باید با توجه به نوع آزمون آیلتس (آکادمیک یا جنرال)، نمودار، جدول، نقشه یا فرایندی را تحلیل کند و ۱۵۰ کلمه درباره موضوع بنویسد. البته در رابطه با آیلتس جنرال، موضوعی به او داده می‌شود تا درباره آن نامه‌ای بنویسد که می‌تواند نامه شکایت، تشکر، درخواست همکاری، مرخصی یا مواردی از این قبیل باشد. در تسک دوم، به داوطلب موضوعی داده می‌شود که باید درباره آن «Essay» بنویسد. مجموع نمره هر دو تسک در بالاترین حد ۹ خواهد بود که توسط مصحح داده می‌شود. هر دو تسک نمره یکسانی ندارند. برای تسک اول یک نمره و برای تسک دوم ۲ نمره مشخص شده است که مجموع آن تقسیم بر سه می‌شود.
  • بخش «Speaking»: بخش اسپیکینگ شامل مصاحبه‌ای رودررو میان داوطلب و شخص آزمون‌گیرنده است. این بخش از آزمون به صورت شفاهی و معمولاً قبل یا بعد از آزمون کتبی برگزار می‌شود. در روز مصاحبه فرد حدود ۱۱ تا ۱۴ دقیقه سوالاتی را طی سه بخش از داوطلب مطرح می‌کند که باید به آن‌ها پاسخ کامل و درست بدهد. در بخش اول، سوالات شخصی‌تری از داوطلب پرسیده می‌شود و در بخش دوم یک سوال کلی و چند سوال مرتبط با آن به صورت «Cue Card» در اختیار او قرار می‌گیرد و داوطلب باید ۲ دقیقه درباره آن صحبت کند. در بخش سوم نیز چند سوال دیگر با جزئیات بیشتر مطرح می‌شود که به پاسخ داوطلب به سوالات بخش دوم بستگی دارد و با توجه به آن طراحی می‌شود. در مجموع، نمره این بخش نیز از صفر تا ۹ متغیر است و نمره ۶٬۵ تا ۷٬۵ معمولاً نمره مدنظر دانشگاه‌هاست.
نمره دهی آیلتس

آزمون آیلتس آکادمیک

آزمون آیلتس آکادمیک، همان‌طور که از اسمش پیداست، مختص افرادی است که قصد دارند تحصیلات آکادمیک داشته باشند و برای مقاطع تحصیلی بالاتر در دانشگاه‌ها اقدام کرده‌اند. آزمون آکادمیک همچنین برای مشاغل زیر ضروری است:

  • پزشکی
  • پرستاری
  • داروسازی
  • حسابداری
  • مهندسی
  • وکالت
  • آموزش

آزمون آیلتس آکادمیک از چهار بخش تشکیل شده است. بخش اول لیسنینگ است و از ۴۰ سوال تشکیل شده است. داوطلب به مدت نیم ساعت به چند فایل صوتی با موضوعات مختلف گوش می‌دهد و سپس به سوال‌های روی برگه پاسخ می‌دهد. در انتهای این بخش، ۱۰ دقیقه به او فرصت داده می‌شود تا پاسخ‌های خود را وارد برگه پاسخنامه کند. سپس وارد بخش دوم آزمون، یعنی ریدینگ می‌شود. برای این بخش، ۴۰ سوال و سه متن تخصصی در نظر گرفته شده است و سوالاتی بعد از هر بخش از داوطلب مطرح می‌شود که با توجه به متن باید به آن‌ها پاسخ دهد. مدت زمان پاسخ به این سوالات در مجموع ۶۰ دقیقه است و نمره آن هم بین ۰ تا ۹ در نظر گرفته شده است.

اما نمره‌دهی بخش ریدینگ با در نظر گرفتن تعداد پاسخ‌های درست به سوال‌ها تعیین می‌شود. برای هر پاسخ درست یک نمره در نظر گرفته شده و نمره منفی ندارد. در این آموزش قصد داریم نحوه نمره دهی آیلتس را هم برای آزمون آکادمیک و هم برای آزمون جنرال توضیح دهیم و نحوه محاسبه آن را به کمک جدول نشان دهیم.

در بخش سوم، یعنی «Writing»، دو تسک مختلف در اختیار داوطلب قرار می‌گیرد که برای آن‌ها باید به‌ترتیب ۱۵۰ و ۲۵۰ کلمه بنویسد. مدت زمان کلی آن هم ۶۰ دقیقه است (۲۰ دقیقه برای تسک اول و ۴۰ دقیقه برای تسک دوم). برای تسک اول آکادمیک، نمودار، فرایند یا نقشه‌ای ترسیم شده و موضوعی با توجه به آن مطرح شده است که داوطلب باید با توجه به آن، نمودار یا فرایند مربوطه را تحلیل و در صورت لزوم مقایسه کند. برای تسک دوم نیز موضوعی به او داده می‌شود که با توجه به آن باید «essay» بنویسد. نمره‌ هر تسک نیز به صورت مجزا محاسبه می‌شود و در نهایت به صورت میانگین برای بخش رایتینگ لحاظ می‌شود. البته این میانگین به صورت ضریبی محاسبه شده است که برای تسک دوم بیشتر از تسک اول است.

«Speaking» نیز به صورت مجزا و شفاهی برگزار می‌شود و بین ۱۱ تا ۱۴ دقیقه طول می‌کشد. «Speaking» از سه بخش تشکیل شده که برای آیلتس آکادمیک و جنرال یکسان است. در بخش اول، سوالات پیرامون مسائل شخصی مطرح می‌شود و در بخش دوم، سوالی کلی همراه با چند سوال کوتاه مرتبط با آن از داوطلب پرسیده می‌شود که باید دو دقیقه درباره آن صحبت کند. در بخش سوم نیز با توجه به پاسخی که به بخش دوم داده، تعدادی سوال مطرح می‌شود که داوطلب باید با جزئیات بیشتری به آن‌ها پاسخ دهد.

نمره‌دهی بخش اسپیکینگ به شخص آزمون‌گیرنده بستگی دارد. البته این‌طور نیست که هر طور دلش بخواهد در اعمال نمره نفوذ کند، بلکه برای او معیارهای استانداری در نظر گرفته شده است که با در نظر گرفتن آن‌ها می‌تواند تشخیص دهد که چه نمره‌ای را برای داوطلب در نظر بگیرد. برای مثال، مواردی مانند استفاده درست و مناسب از دستور زبان و واژگان انگلیسی، روانی کلام، استفاده از کلمه‌های ربط‌دهنده و... از جمله فاکتورهایی است که بر اساس آن‌ها نمره داوطلب تعیین می‌شود.

آزمون آیلتس جنرال

آزمون آیلتس جنرال برای افرادی طراحی شده که قصد مهاجرت یا کار کردن در محیط‌های انگلیسی‌زبان را دارند، مانند انگلستان، کانادا، استرالیا یا نیوزلند. فرمت این دو آزمون در بسیاری از بخش‌ها به هم شبیه است، اما تفاوت‌هایی نیز بین آن‌ها وجود دارد که در این مطلب به آن‌ها اشاره شده است. به طور کلی آزمون جنرال در موارد زیر کاربرد دارد:

  • اخذ ویزا و درخواست کار
  • ادامه تحصیل در مقطع دبیرستان
  • آموزش غیر آکادمیک مانند دوره‌های فنی و حرفه‌ای
  • نمره آزمون توسط مؤسسات مختلف تأیید خواهد شد و نتیجه نهایی از طرف آن‌ها اعلام می‌گردد.

آزمون آیلتس جنرال نیز مانند آکادمیک از چهار بخش تشکیل شده است. بخش اول لیسنینگ است که هیچ فرقی با لیسنینگ آیلتس آکادمیک ندارد. یعنی از ۴۰ سوال تشکیل شده و شامل چهار بخش می‌شود. داوطلب ۳۰ دقیقه فرصت دارد که با گوش دادن به فایل‌های صوتی پاسخ‌ها را حدس بزند و در مجموع ۱۰ دقیقه فرصت دارد که آن‌ها را وارد برگه پاسخنامه کند. بخش دوم «reading» است که در مقایسه با آزمون آکادمیک، هم از نظر نوع متن‌هایی که در اختیار داوطلب قرار داده می‌شود تفاوت دارد و هم محاسبه نمره آن فرق می‌کند. در آزمون جنرال، به‌جای یک متن بلند و تخصصی، در بخش‌های اول و دوم، با تعداد بیشتری متن کوتاه سروکار داریم که بیشتر از آگهی‌ها یا کاتالوگ‌های تبلیغاتی انتخاب شده است. اما بخش سوم آن مانند آزمون آکادمیک، شامل یک متن تخصصی و بلند است. برای هر بخش، تعدادی سوال طراحی شده است و در مجموع شامل ۴۰ سوال می‌شود. داوطلب ۶۰ دقیقه فرصت پاسخگویی به سوال‌ها را دارد.

بخش سوم «Writing» است که مانند آزمون آکادمیک از دو تسک تشکیل شده، اما تسک اول آن با تسک اول رایتینگ آکادمیک کاملاً فرق دارد. در تسک اول، به داوطلب موضوعی داده می‌شود که باید درباره آن نامه‌ای بنویسد. این نامه می‌تواند رسمی، نیمه‌رسمی یا غیررسمی باشد. در تسک دوم نیز مانند رایتینگ آکادمیک به داوطلب موضوعی داده می‌شود که طی ۴۰ دقیقه باید برای آن «essay» بنویسد. در مجموع، ۶۰ دقیقه فرصت دارد تا به بخش رایتینگ پاسخ دهد.

نمره بخش سوم، با در نظر گرفتن قوانین استانداردی تعیین و تصحیح می‌شود. اما نمره تسک اول کمتر از تسک دوم است. بنابراین، بهتر است موقع تمرین کردن و آماده شدن برای این بخش، این نکته را در نظر بگیریم که برای نوشتن «essay» وقت و تمرکز بیشتری بگذاریم، چون نمره بیشتری را به خود اختصاص داده است. در نهایت، بخش «Speaking» نیز به صورت شفاهی، مانند اسپیکینگ آیلتس آکادمیک برگزار می‌شود و نمره آن نیز بر اساس معیارهایی که به آن اشاره کردیم، محاسبه می‌گردد. در ادامه، نحوه نمره دهی آیلتس آکادمیک و جنرال را با هم بررسی خواهیم کرد.

جدول نمره دهی آیلتس

نحوه نمره دهی آیلتس با در نظر گرفتن معیارهایی است که بر اساس اصول استاندارد نمره‌دهی مشخص می‌شود. در جدول زیر می‌توانید این معیارهای نمره‌دهی را مشاهده کنید.

نمره کلسطح مهارت زبانی داوطلبتوضیحات
9Expert UserYou have a full operational command of the language. Your use of English is appropriate, accurate and fluent, and you show complete understanding.
8Very Good UserYou have a fully operational command of the language with only occasional unsystematic inaccuracies and inappropriate usage. You may misunderstand some things in unfamiliar situations. You handle complex detailed argumentation well.
7Good UserYou have an operational command of the language, though with occasional inaccuracies, inappropriate usage and misunderstandings in some situations. Generally, you handle complex language well and understand detailed reasoning.
6Competent UserGenerally, you have an effective command of the language despite some inaccuracies, inappropriate usage and misunderstandings. You can use and understand fairly complex language, particularly in familiar situations.
5Modest UserYou have a partial command of the language, and cope with overall meaning in most situations, although you are likely to make many mistakes. You should be able to handle basic communication in your own field.
4Limited UserYour basic competence is limited to familiar situations. You frequently show problems in understanding and expression. You are not able to use complex language.
3Extremely Limited UserYou convey and understand only general meaning in very familiar situations. There are frequent breakdowns in communication.
2Intermittent UserYou have great difficulty understanding spoken and written English.
1Non-UserYou have no ability to use the language except for a few isolated words.
0Did Not Attempt the TestYou did not answer the questions.

در جدول زیر می‌توانید راهنمایی مبنی بر نمره آیلتس کل را بر اساس نیازهای زبان‌شناسی مشاهده کنید. شایان ذکر است که عوامل متعددی بر عملکرد آکادمیک و موفقیت افراد اثر می‌گذارد. اما به طور کلی، می‌توان آن را مانند جدول زیر توصیف کرد.

Linguistically less demanding academic curriculumLinguistically demanding academic curriculumBand
OptimalOptimal9.0 - 7.5
OptimalAcceptable7.0
AcceptableMay be acceptable; ESL study may be needed6.5
ESL study neededESL study needed6.0
ESL study neededESL study needed5.5

در ادامه نحوه نمره دهی آیلتس برای هر یک از بخش‌ها را به طور مجزا توضیح خواهیم داد.

جدول نمره دهی آیلتس - لیسنینگ

نمره‌دهی لیسنینگ با توجه به تعداد پاسخ‌های درست تعیین می‌شود. برای هر پاسخ درست یک نمره در نظر گرفته شده است و به طور کلی هیچ‌یک از بخش‌‌ها نمره منفی ندارد. کل این بخش از ۴۰ سوال تشکیل شده است و در نهایت نمره خام به نمره آیلتس تبدیل می‌شود. نحوه نمره‌دهی لیسنینگ آکادمیک و جنرال یکسان است، زیرا در این بخش با هم تفاوتی ندارند. در جدول زیر می‌توانید نحوه نمره دهی آیلتس را برای لیسنینگ مشاهده کنید.

نمره کلتعداد پاسخ‌های درست
939-40
8.537-38
835-36
7.532-34
730-31
6.526-29
623-25
5.518-22
516-17
4.513-15
411-12

جدول نمره دهی آیلتس - ریدینگ

«Reading» دومین بخش آزمون کتبی است و مدت زمان یک ساعت برای آن در نظر گرفته شده است. هر بخش از چند متن تشکیل شده که بعد از آن تعدادی سؤال مطرح می‌شود. داوطلب باید طی مدت زمان تعیین‌شده به آن‌ها پاسخ دهد. نکته‌ای که در رابطه با این بخش از سوال‌ها باید در نظر گرفت، تفاوت ریدینگ آیلتس جنرال و آکادمیک است. انواع سؤال‌ها برای هر دو آزمون یکسان است، اما نوع و تعداد متن‌های انتخاب‌شده برای هر یک فرق می‌کند.

ریدینگ آیلتس از سه بخش تشکیل شده است و سطح دشواری آن از بخش اول تا بخش سوم افزایش می‌یابد. به عبارت دیگر، بخش سوم از سایر بخش‌ها سخت‌‌تر است. در مجموع ۴۰ سوال مطرح می‌شود که انواع مختلفی دارد. هدف از این بخش، ارزیابی انواع مهارت‌های درک مطلب است، مانند درک کلی متن، ایده‌های کلیدی، خواندن سریع متن (Skimming)، خواندن برای فهمیدن جزئیات بیشتر (Scanning)، فهمیدن دیدگاه نویسنده و درک مباحث مختلف.

نمره دهی ریدینگ بر اساس تعداد پاسخ‌های درست مشخص می‌شود. آزمون نمره منفی ندارد، بنابراین توصیه می‌کنیم به تمام سوال‌ها پاسخ دهید. اما همان‌طور که بخش ریدینگ آیلتس جنرال و آکادمیک با هم فرق دارد، نمره دهی آن‌ها نیز متفاوت است. در ادامه، به بررسی نمره دهی ریدینگ آیلتس جنرال و آکادمیک پرداخته‌ایم. همچنین، برای درک بهتر تفاوت آزمون ریدینگ آکادمیک و جنرال، جدولی برای مقایسه تفاوت‌ها ارائه کرده‌ایم.

نمره‌دهی Reading آزمون آیلتس

نمره کل

(Band score)

تعداد پاسخ درست در آزمون آکادمیک

(Academic Training)

تعداد پاسخ درست در آزمون جنرال

(General Training)

9.039-4040
8.537-3839
8.035-3638
7.533-3436-37
7.030-3234-35
6.527-2932-33
6.023-2630-13
5.520-2227-29
5.016-1923-26

جدول نمره دهی آیلتس - رایتینگ

همان‌طور که در ابتدای مطلب اشاره شد، رایتینگ آیلتس از دو تسک تشکیل شده است. تسک دوم برای آزمون آکادمیک و جنرال یکسان است، اما تسک اول فرق می‌کند. در تسک اول رایتینگ آکادمیک، به داوطلب موضوعی داده می‌شود و در ادامه از او درخواست می‌شود که با توجه به نمودار یا نقشه یا فرایندی که می‌بیند، آن موضوع را تحلیل و در صورت لزوم مقایسه کند. اما در رایتینگ آیلتس جنرال، موضوعی به داوطلب داده می‌شود که شامل نوشتن نامه است. این نامه می‌تواند رسمی، نیمه‌رسمی یا غیررسمی باشد. برای مثال ممکن است از شما درخواست شود که نامه شکایتی تنظیم کنید و درباره جنسی بنویسید که هفته گذشته خریده‌اید، اما کار نمی‌کند یا مشکلی دارد. مدت زمانی که برای نوشتن این تسک در نظر گرفته شده، ۲۰ دقیقه است و در مقایسه با تسک دوم نمره کمتری را به خود اختصاص داده است.

محاسبه نمره آیلتس

تسک دوم هم برای آزمون آکادمیک و هم برای جنرال یکسان و شامل نوشتن «Essay» است. در این تسک، موضوعی به داوطلب داده می‌شود که باید برای آن ۲۵۰ کلمه بنویسید. برای مثال، ممکن است از او درخواست شود درباره مزایا و معایب زندگی شهری بنویسد یا نظری در قالب یک موضوع به او داده شود و نظر شخصی او را در این رابطه بخواهند. در هر صورت، مدت زمان نوشتن تسک دوم ۴۰ دقیقه است و نمره آن دو برابر نمره تسک اول است.

نمره رایتینگ در مجموع، به صورت میانگین نمره تسک اول و دوم محاسبه می‌شود، اما ضریب آن فرق می‌کند. برای آشنایی با نحوه نمره دهی رایتینگ آیلتس، به مثال زیر توجه کنید.

فرض کنید داوطلبی در تسک اول نمره ۸ و در تسک دوم نمره ۶ را کسب کرده است. نمره کل رایتینگ او را می‌توان به این صورت محاسبه کرد:

Writing Task 1= band score 8

Writing task 2= band score 6

Total Writing Score=6.5

نمره کل داوطلب به صورت $$۸+۸+۶=۲۰/۳=۶،۶۶$$ محاسبه می‌شود. نمره کل را باید گرد کنیم و چون ۶٬۶۶ به ۶٬۵ نزدیک‌تر است تا هفت، پس نمره کل او را ۶٬۵ در نظر می‌گیریم. با دقت به این نحوه محاسبه می‌توانیم نتیجه بگیریم که برای محاسبه نمره کل رایتینگ باید از روش زیر استفاده کنید:

  • یک نمره برای تسک اول در نظر بگیرید.
  • دو نمره برای تسک دوم در نظر بگیرید.
  • مجموع آن را تقسیم بر ۳ کنید.

در مجموع نمره رایتینگ آیلتس ۲۵٪ از نمره کل آزمون را شامل می‌شود که بین صفر تا ۹ متغیر است. در جدول زیر می‌توانید نحوه نمره‌ دهی آیلتس را برای بخش رایتینگ مشاهده کنید.

جدول معیارهای نمره‌دهی رایتینگ
Coherence and CohesionTask Achievement (for Task 1)
Grammatical Range and AccuracyTask Response (for Task 2)
Lexical resource

در ادامه، هر یک از این معیارها را به طور کامل برای رایتینگ آکادمیک و جنرال توضیح می‌دهیم.

  • Task Achievement: برای تسک ۱، چه در رایتینگ آکادمیک و چه در رایتینگ جنرال، این معیار ارزشیابی برای این منظور به کار می‌رود که عملکرد داوطلب را با در نظر گرفتن نحوه پاسخ دادن به سوال بررسی کند. برای مثال، در نظر می‌گیرد که داوطلب با نوشتن دست‌کم ۱۵۰ کلمه، چقدر کامل، درست و مرتبط به موضوع پاسخ داده است.
  • Task Response: برای تسک دو، داوطلب باید موقعیتی را در رابطه با موضوع مطرح‌شده خلق کند. به عبارت دیگر، به اشکال مختلفی، نظرات موافق یا مخالف، مزایا یا معایب و علت و معلول را در چند پاراگراف و دست‌کم ۲۵۰ کلمه بیان کند. ایده‌هایی که مطرح می‌شود، باید توسط ارائه شواهد و مدارک حمایت شود و با ارائه مثال‌‌هایی بسط داده شود. همچنین داوطلب می‌تواند از تجربه‌های شخصی خود در «Essay» استفاده کند. در مجموع، اگر تمام این موارد رعایت شود، او به‌درستی به موضوع پاسخ داده و معیار «Task Response» را به‌درستی رعایت کرده است.
  • Coherence and Cohesion: این معیار به معنی انسجام و یکپارچگی میان جمله‌ها و پاراگراف‌‌های «essay» است. در این حالت، استفاده از «Linking Words» یا کلمه‌های ربط‌دهنده کمک می‌گیریم. برای مثال، می‌توانیم برای نشان دادن تقابل بین دو جمله، از «On the other hand» استفاده کنیم یا برای ارتباط میان دو جمله‌واره از «حروف ربط» (Conjunctions) کمک بگیریم. از دیگر مواردی که می‌تواند در افزایش نمره شما با توجه به این معیار ارزشیابی موثر باشد، استفاده مناسب از حروف تعریف یا ضمایر انگلیسی است. همچنین به کار بردن «Discourse Markers» برای هر پاراگراف نیز از فاکتورهای مهم در این رابطه به شمار می‌رود.
  • Grammatical Range and Accuracy: این معیار نمره‌دهی با توجه به تنوعی که داوطلب در به کار بردن دستور زبان انگلیسی دارد، محاسبه می‌شود. علاوه بر این، استفاده درست از گرامر نیز در اولویت بررسی قرار دارد. بنابراین، توصیه می‌شود در صورتی که سطح زبان انگلیسی شما پایین است، قبل از آمادگی برای آزمون آیلتس، ابتدا سطح زبان خود را به حد مطلوبی برسانید و سپس برای آیلتس تمرین کنید.
  • Lexical resource: این معیار ارزشیابی با توجه به استفاده از واژگان مناسب و در سطح آیلتس تعیین می‌‌شود. به همین دلیل، توصیه می‌شود برای تقویت دامنه واژگان خود از کتاب‌هایی مخصوص این مهارت کم بگیرید. اما تصور نکنید که هر چقدر کلمات سخت‌تر و غیرکاربردی‌تر استفاده کنید، نمره بهترین کسب خواهید کرد. در حقیقت، استفاده از واژگان مناسب و کالوکیشن‌های لغت انگلیسی باعث بهبود نمره شما در این بخش خواهد شد.

جدول نمره دهی آیلتس - اسپیکینگ

اسپیکینگ از سه بخش تشکیل شده است. نحوه نمره دهی آیلتس برای اسپیکینگ با در نظر گرفتن فاکتورهای مشخصی تعیین می‌شود که بر اساس معیارهای استاندارد در نظر گرفته شده است. در جدول زیر می‌توانید نحوه نمره دهی آیلتس برای بخش اسپیکینگ را مشاهده کنید که توسط شخص آزمون‌گیرنده تعیین می‌شود.

جدول معیارهای نمره‌دهی اسپیکینگ
Grammatical Range and AccuracyFluency and Coherence
PronunciationLexical Resource

منظور از «Fluency» روانی کلام است. یعنی داوطلب چقدر هنگام صحبت کردن روان صحبت می‌کند و چقدر در این زمینه تسلط دارد. برای مثال، مکث‌های طولانی یا مِن‌مِن کردن ممکن است باعث کاهش نمره شما شود. همچنین اشتباه صحبت کردن و درست کردن اشتباه خود در صورتی که به‌دفعات صورت بگیرد، می‌تواند در روانی کلام تأثیر منفی داشته باشد. از طرفی، وقتی داوطلب صحبت می‌کند، باید بتواند منظور خودش را به طور کامل و شفاف به مخاطب برساند. در غیر این صورت، بخشی از نمره خود را در این رابطه از دست خواهد داد.

«Pronunciation» نیز یکی از عوامل بسیار مهم و تأثیرگذار در نمره اسپیکینگ داوطلب است. هر چقدر تلفظ واژگان درست‌تر و به زبان مادری شبیه‌تر باشد، بدون شک نمره بهتری را از آن خود خواهید کرد. تلفظ کلمات و جملات شما باید به گونه‌ای باشد که مخاطب شما کاملاً متوجه حرف‌های شما بشود. همچنین باید موقع صحبت کردن، لحن بیان خوبی داشته باشید و در مواقع لازم لحن گفتار خود را تغییر دهید. وقتی با ریتم یکسانی صحبت می‌کنید، درواقع، انگار هیچ حسی را به مخاطب خود نمی‌دهید و او اندکی بعد از شروع گفته‌های شما ممکن است خسته شود یا به ادامه حرف‌هایتان گوش ندهد. به همین دلیل لحن بیان و نوع تلفظ شما می‌توانید نقش بسزایی در بهبود نمره شما با در نظر گرفتن فاکتور «Pronunciation» داشته باشد.

معیار نمره دهی آیلتس

سوالات رایج درباره نحوه نمره دهی آیلتس

در ادامه سعی کرده‌ایم به تعدادی از پرسش‌های رایج در خصوص نحوه نمره دهی آیلتس پاسخ دهیم.

آیا معیار نمره دهی رایتینگ تسک یک و دو با هم فرق دارد؟

پاسخ این سوال منفی است. هیچ تفاوتی بین معیار نمر‌ه‌دهی تسک اول و دوم رایتینگ وجود ندارد. به طور کلی، در محاسبه نمره رایتینگ، مواردی مانند «پاسخ دادن به سوال به طور کامل»، «توصیف دقیق اطلاعات و رعایت کردن نکات پاراگراف‌نویسی»، «انسجام و یکپارچگی جملات و پاراگراف‌ها»، «دستور زبان» و «انتخاب واژگان مناسب» مدنظر است که نمره هر بخش با در نظر گرفتن این معیارها تعیین می‌شود.

نمره هر یک از بخش‌های آزمون آیلتس چگونه محاسبه می‌شود؟

نره هر بخش به صورت مجزا در نظر گرفته می‌شود. برای بخش لیسنینگ و ریدینگ با توجه به تعداد پاسخ‌های درست محاسبه می‌شود و بر اساس جدول محاسبه استاندارد آزمون آیلتس، پاسخ‌های صحیح به نمره آیلتس تبدیل می‌‌شود. برای مثال، اگر در بخش لیسنینگ داوطلب به ۳۲ تا ۳۴ سوال پاسخ درست داده باشد، نمره او ۷٬۵ خواهد بود. برای رایتینگ و اسپیکینگ نیز عملکرد داوطلب بر اساس معیارهایی محاسبه می‌شود که در فاکتورهای ارزیابی مشخص شده است.

اعتبار نمره آیلتس چقدر است؟

از زمانی که آزمون می‌دهید، دو سال می‌توانید از مدرک خود استفاده کنید. بعد از آن، چنانچه بخواهید مدرک آیلتس را جایی ارائه دهید، باید دوباره در آزمون شرکت کنید.

آیا می‌توان برای برخی از بخش‌های آیلتس مجدداً امتحان داد؟

پاسخ این سوال منفی است. نمی‌توانید برای هر یک از بخش‌ها دوباره در آزمون شرکت کنید، اما اگر می‌خواهید نمره بهتری در آزمون کسب کنید، می‌توانید هر چند باری که بخواهید، در آزمون شرکت کنید و درواقع یک بار دیگر کل آزمون را امتحان بدهید.

نحوه نمره دهی ریدینگ آیلتس چگونه است؟

نمره دهی ریدینگ بر اساس تعداد پاسخ‌های درست مشخص می‌شود. آزمون نمره منفی ندارد، بنابراین توصیه می‌کنیم به تمام سؤال‌ها پاسخ دهید. اما همان‌طور که بخش ریدینگ آیلتس جنرال و آکادمیک با هم فرق دارد، نمره دهی آن‌ها نیز متفاوت است.

آیا آیلتس نمره منفی دارد ؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که آیلتس نمره منفی ندارد و برای هر سوال یک نمره در نظر گرفته شده است. بنابراین، هر سوالی را که فکر می‌کنید پاسخ آن را نمی‌دانید یا وقت کافی برای پاسخ دادن به آن نداشتید، بهتر است جوابی به آن بدهید، زیرا ممکن است این شانس را داشته باشید که پاسخ شما درست باشد.

جمع‌بندی

در این آموزش با نحوه نمره دهی آیلتس آشنا شدیم و یاد گرفتیم که برای هر یک از بخش‌‌های مختلف آزمون چگونه می‌توانیم نمره خود را محاسبه کنیم. همچنین آموختیم که نمره آیلتس بر اساس چه معیارهایی در نظر گرفته می‌شود و داوطلب باید بر چه اساسی هدف خود را از شرکت در آزمون مشخص کند.

علاوه بر موارد فوق، به این نکته اشاره کردیم که فرق بین آزمون آکادمیک و جنرال چیست و در جدولی، نحوه نمره دهی آیلتس آکادمیک و جنرال را مقایسه کردیم. در ادامه نیز تعدادی از پرسش‌های رایج در خصوص محاسبه نمره آیلتس پاسخ دادیم.

در مجموع، آشنایی با سیستم و معیارهای نمره‌دهی بخش‌‌های مختلف آیلتس باعث می‌شود بهتر بتوانید از عهده تست‌ها و تمرین‌های آیلتس بربیایید. زیرا وقتی بدانید هر بخش بر چه اساسی نمره‌دهی می‌شود و چه فاکتورهایی برای سنجش مهارت‌های زبانی داوطلب برایشان مهم است، می‌توانید روی آن‌ها تمرکز کنید، طبق همان معیارها مطالعه کنید و در مجموع نتیجه بهتری بگیرید.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «راهنمای آزمون های زبان انگلیسی» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
IELTS TutorialsIELTS TMIELTS LizIELTS Jacky
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *