بهترین راه یادگیری لغات انگلیسی چیست؟ — راهنمای افزایش دامنه لغات

۹۲۹ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۵ دقیقه
بهترین راه یادگیری لغات انگلیسی چیست؟ — راهنمای افزایش دامنه لغات

زبان انگلیسی از چهار مهارت اصلی «شنیدن»، «خواندن»، «نوشتن» و «صحبت کردن» تشکیل شده است. یادگیری مهارت‌های زبان بدون آشنایی با دستور زبان انگلیسی و تقویت دایره واژگان امکان‌پذیر نیست. یکی از منابع مهم و اصلی یادگیری، کتاب‌ها یا اپلیکیشن‌های کمک‌آموزشی است که به طور ویژه به آموزش لغات انگلیسی اختصاص یافته‌اند. در این آموزش قصد داریم بدانیم بهترین راه یادگیری لغات انگلیسی چیست و راهکارهایی برای افزایش دامنه لغات انگلیسی ارائه دهیم.

فهرست مطالب این نوشته

اهمیت یادگیری لغات انگلیسی

یادگیری کلمات انگلیسی از نظر بسیاری از افراد، کاری بسیار سخت و چالش‌برانگیز است. اما با استفاده از روش‌های متداول و شناخته‌شده، بدون شک می‌توان یادگیری آسان‌تری را تجربه کرد. «لغت» (Vocabulary) به معنای مجموعه‌ای از واژگان است که در هر زبانی به شکلی منحصربه‌فرد کاربرد دارد. اما مفهوم کلی یادگیری لغت، برخلاف تصوری که از گذشته رواج داشته است، حفظ کردن معنای تک‌تک کلمات نیست. برای این منظور، باید شیوه یادگیری کلمات را بدانیم و بر اساس آن به صورت تدریجی و پیوسته، آموختن را پیش ببریم. کلمات می‌توانند به صورت «مترادف» (Synonym) یا «متضاد» (Antonym) تعریف شوند.

در بسیاری از آزمون‌های بین‌المللی نظیر آیلتس و تافل یا دولینگو، آشنایی با لغات انگلیسی و نحوه استفاده از آن‌ها در بخش‌های «Speaking» و «Writing» در روند نمره‌دهی و کسب نمره دلخواه تأثیر زیادی دارد. به همین منظور، منابع زیادی به طور ویژه به یادگیری لغات انگلیسی اختصاص یافته‌اند. البته منظور ما استفاده از کلمات سنگین و غیرکاربردی انگلیسی نیست، بلکه باید بتوانیم از لغات معمول و ساده اما به شیوه‌ای درست بهره ببریم و این کار مستلزم آشنایی با تکنیک‌ها و مهارت‌های آزمون‌های مربوطه است.

بعضی وقت‌ها کلمه‌های انگلیسی برای شخصی آشنا و در برخی موارد ناآشنا و جدید است. البته این موضوع در رابطه با افراد انگلیسی‌زبان نیز صدق می‌کند. برای مثال، یک انگلیسی‌زبان به طور متوسط در تعاملات خود از حدود ۲۰٬۰۰۰ کلمه استفاده می‌کند. بنابراین، در زبان مادری خود نیز ممکن است کلمات بی‌شماری وجود داشته باشند که معنی آن‌ها را نداند. اما نکته مهم این است که بهترین راه یادگیری لغات انگلیسی چیزی فراتر از حفظ کردن است. به عبارت دیگر، برای این کار علاوه بر حفظ کردن، باید نحوه استفاده از کلمه را در قالب جمله و متن نیز یاد بگیریم. به همین دلیل است که یک فرد انگلیسی‌زبان، در حالت عادی از ۲۰٬۰۰۰ کلمه در جملات خود استفاده می‌کند، اما دایره واژگان او حدود ۴۰٬۰۰۰ کلمه است.

برای این‌که بتوانیم کلمات انگلیسی را به خوبی یاد بگیریم، باید در مرحله اول کلمات پرکاربرد، ساده و مقدماتی را فرا بگیریم. اما برای افرادی که فرصت کوتاهی برای یادگیری زبان انگلیسی دارند، کمی چالش‌برانگیزتر خواهد بود. به همین خاطر است که یادگیری کلمات انگلیسی را جزو بخش‌های مهم و پیچیده در نظر می‌گیرند.

بهترین راه یادگیری لغات انگلیسی چیست ؟

بدون شک یادگیری لغات انگلیسی در افراد مختلف به طرق مختلفی صورت می‌گیرد. اما می‌توان به راهکارهای کلی در این خصوص اشاره‌ کرد که برای بیشتر زبا‌ن‌آموزان تأثیرگذار بوده است. برای آن که بتوانیم به روش‌های مطلوبی در خصوص افزایش دامنه لغات انگلیسی دست پیدا کنیم، لازم است یک یا چند شیوه متداول را امتحان کنیم و در نهایت ببینیم که کدام‌یک برای ما مفیدتر است. گاهی ممکن است فقط یک روش پاسخگوی نیازهای ما باشد و در برخی موارد ترکیبی از چند روش می‌تواند مؤثر واقع گردد.

یکی از نکات مهمی که در رابطه با بهترین راه یاگیری لغات انگلیسی باید مورد توجه قرار دهید این است که بدانید در کدام دسته قرار دارید. افراد به روش‌های مختلفی زبان انگلیسی را یاد می‌گیرند؛ برخی صرفاً از طریق گوش دادن و برخی دیگر با نوشتن. تا زمانی که ندانید جزو کدام دسته به شمار می‌روید، نمی‌توانید تعیین کنید که از چه روشی کمک بگیرید. تشخیص این امر کار دشواری نیست.

لازم به ذکر است که برای یادگیری بهتر لغات انگلیسی می‌توانید از مجموعه آموزش آکسفورد ورد اسکیلز فرادرس مقدماتی تا پیشرفته استفاده کنید.

برای مثال، اگر با نوشتن کلمات جدید، آن‌ها را بهتر یاد می‌گیرید، می‌بایست از روشی استفاده کنید که هم سرگرم‌کننده باشد و هم مهارت نوشتن را در خود جای دهد. اما اگر از طریق گوش دادن به پادکست یا کتاب‌های صوتی، لغات جدید در خاطرتان می‌ماند، در دسته‌ای قرار دارید که با استفاده از مهارت شنیدن می‌توانند بر یادگیری کلمات جدید مسلط شوند. اگر با تکرار کردن، لغات جدید در ذهن‌تان می‌ماند، می‌توانید از تمرین‌های مختلف در کتاب‌ها برای بهبود دایره واژگان خود کمک بگیرید.

بنابراین، بهترین راه یادگیری لغات انگلیسی به خود شما بستگی دارد و قدم اول این است که بدانید نوع یادگیری شما به چه صورت است. در ادامه، شش روش مؤثر در یادگیری لغات انگلیسی را معرفی کرده‌‌ایم و به طور جداگانه توضیح داده‌ایم.

متن‌های انگلیسی بخوانید. یادگیری لغات انگلیسی زمانی رخ می‌دهد که با کلمات جدید در «متن» (Context) مواجه شوید. برای مثال، دیدن کلمات جدید در رمان، روزنامه یا مقاله، باعث می‌شود که بتوانید معنی تعدادی از آن‌ها در در خود متن حدس بزنید و در نهایت فهرست کاملی برای خود تهیه کنید. بنابراین، بهترین راه یادگیری لغات انگلیسی از طریق قرار گرفتن‌ آن‌ها در متن حاصل می‌شود؛ نه‌تنها در معرض کلمات جدید قرار می‌گیرید، بلکه نحوه استفاده آن‌ها را در جمله مشاهده خواهید کرد.

از دیکشنری کمک بگیرید. اگر در کشوری زندگی می‌کنید که خارج از محیط کلاس و آموزشگاه، افراد با زبان انگلیسی با هم در ارتباط نیستند، بدون شک به منبعی معتبر نیاز دارید که همواره راهنمای شما باشد و به بسیاری از پرسش‌های شما پاسخ دهد.

بهترین و مطمئن‌ترین منبع، دیکشنری است. به کمک دیکشنری می‌توانید با تلفظ درست، مترادف یا متضاد کلمه و از همه‌ مهم‌تر، با مثال‌های متعددی آشنا شوید و کاربرد کلمه جدید را در قالب جمله و مثال بیاموزید. همچنین با کاربرد «کالوکیشن» (Collocation) نیز آشنا خواهید شد که در یادگیری زبان انگلیسی تأثیر بسزایی دارد. در این مطلب، به دیکشنری کاربردی و معتبر اشاره خواهیم کرد و لینک سایت‌های آن‌ها را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

بهترین راه یادگیری لغات انگلیسی

از بازی‌های رایج برای یادگیری کلمات کمک بگیرید. بعضی از بازی‌های انگلیسی مانند «Scrabble» و «Boggle» تأثیر بسیار زیادی در یادگیری کلمات انگلیسی به شیوه‌ای آسان و ماندگار دارند. جدول کمات متقاطع نیز یکی از این‌هاست. برای سهولت بیشتر در یادگیری، از کلمات جدید یادداشت‌برداری کنید. حین بازی کردن، فهرستی از واژگان جدید تهیه کنید و در فواصل زمانی مختلف آن‌ها را مرور کنید. با این روش، یادگیری کلمات جدید برای شما آسان‌تر و لذت‌بخش‌تر خواهد بود.

از فلش‌کارت استفاده کنید. یکی از روش‌های مؤثر در به خاطر سپردن کلمات سخت یا کلمات مرکب، استفاده از فلش‌کارت است. در دنیای امروز، با وجود گوشی‌های هوشمند و دسترسی آسان به انواع اپلیکیشن‌ها، فلش‌کارت‌ها راهی آسان و سریع برای یادگیری به شمار می‌روند و به‌سادگی می‌توان کلمات را در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار داد. اگر سعی کنید روزانه ۳ تا ۵ کلمه جدید یاد بگیرید، به هدف خود رسیده‌اید. حتی با آموختن یک کلمه جدید در روز می‌توانید به مرور زمان کلمات زیادی را یاد بگیرید و دایره واژگان خود را بهبود بخشید.

اما در نظر داشته باشید که به خاطر سپردن حجم زیادی از لغات به‌ طور روزانه، نه‌تنها تأثیر مثبتی در یادگیری نخواهد داشت، بلکه به مرور باعث سردرگمی می‌شود و در نهایت انگیزه خود را برای ادامه راه از دست خواهید داد. از طرف دیگر، اگر میلیون‌ها کلمه جدید را حفظ کنید اما ندانید که در جمله به چه صورت مورد استفاده قرار می‌گیرند، کاری بیهوده را پیش برده‌اید. بهترین راه یادگیری کلمات انگلیسی، همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، استفاده از آن‌ها در متن و جمله است. بنابراین، می‌توانید از متن‌های انگلیسی نیز برای یادگیری کلمات کمک بگیرید و کلمات جدید آن را با استفاده از فلش‌کارت حفظ کنید.

از اپلیکیشن‌های یادگیری لغات استفاده کنید. برخی از اپلیکیشن‌ها برنامه‌هایی تحت عنوان «Word of the Day» دارند که کمک بسیار زیادی به یادگیری لغات انگلیسی می‌کنند، زیرا هر هروز لغت جدیدی را آموزش می‌دهند که معمولاً هم لغتی کاربردی است و هم کالوکیشن‌های آن را در برخی موارد توضیح می‌دهند. بنابراین، شما ناچارید تحت هر شرایطی یک لغت در روز بیاموزید که در انگلیسی روزمره کاربرد فراوانی دارد. در واقع می‌توان گفت توفیقی اجباری برای یادگیری کلمات جدید خواهد بود.

در مطالب قبلی «مجله فرادرس»، به چند اپلیکیشن کاربردی و پرطرفدار برای بهبود وایره واژگان انگلیسی و آمادگی در آزمون آیلتس اشاره کردیم. با استفاده از لینک زیر می‌توانید با این اپلیکیشن‌ها آشنا شوید.

لغات جدید را در قالب مکالمات انگلیسی مرور کنید. برخی از زبان‌آموزان، حین یادگیری لغات انگلیسی با مشکل مواجه می‌شوند. در واقع، خیلی‌ها دایره واژگان خوبی دارند و تعداد کلمات زیادی را به انگیسی می‌دانند، اما با نحوه استفاده از کلمات جدید آشنا نیستند. اگر هنگام خواندن متنی انگلیس با کلمه جدیدی روبه‌رو شدید، سعی کنید در مکالمات روزمره خود از آن استفاده کنید. وقتی در موقعیت‌های مختلف از کلمات جدید کمک می‌گیرید، به مرور در ذهنتان می‌ماند و به طور روزمره آن‌ها را به کار خواهید برد.

فهرست کلمات و عبارت‌های انگلیسی

در دسته‌بندی زیر، فهرستی ارائه شده است که کلمات و عبارت‌های پرکاربرد انگلیسی را در خود جای می‌دهد.

  • «افعال عبارتی» (Phrasal Verbs)
  • «کالوکیشن‌ها» (Collocations)
  • «اصطلاحات» (Idioms)
  • «کلمات عامیانه» (Slang Words)
  • «کلمات مخفف» (Abbreviations)
  • «سرواژ‌ه‌ها» (Acronyms)
  • «کلمات مترادف» (Synonyms)
  • «کلمات متضاد» (Antonyms)
  • «کلمات رسمی و غیررسمی» (Formal and Informal Words)
  • «مخفف‌های انگلیسی در چت» (Text Abbreviations)
  • «کلمات عامیانه اینترنتی» (Internet Slangs)
  • «کلمات انگلیسی بریتانیایی یا انگلیسی آمریکایی» (British and American English Words)
  • «واژگان هم‌آوا (با املای یکسان)» (Homonyms)
  • «واژگان هم‌آوا (با املای متفاوت)» (Homophones)
یادگیری لغات زبان انگلیسی

دسته‌بندی لغات انگلیسی

در زبان انگلیسی، کلمات را با توجه به این‌که در چه دسته‌ای قرار می‌گیرند یا بر اساس «اجزای کلام» (Parts of Speech)، به دسته‌های زیر تقسیم می‌کنند.

اسم: کلمه‌ای است که برای نامیدن شخص، شیء، مکان و غیره به کار می‌رود. اسم‌ها انواع گوناگونی دارند، مانند اسامی خاص یا عام و برای هر یک ویژگی‌های متفاوتی تعیین شده است. برای مثال، «Sarah» اسم خاص است، چون برای نامیدن شخص خاصی استفاده می‌شود. یا «house» اسم عام است، زیرا به مکانی به طور کلی اشاره می‌کند.

فعل: کلمه یا گروهی از کلمات است که انجام دادن کار یا حالتی را در زمان مشخصی به شخص نسبت می‌دهد. فعل‌ها نیز در زبان انگلیسی انواع گوناگونی دارند و با توجه به زمان جمله نقش‌های متفاوتی به خود می‌گیرند. برای مثال «walk» فعل و به معنای «راه رفتن» است.

صفت: کلمه‌ای است که قبل از اسم یا بعد از فعل «to be» می‌آید و ویژگی اسم یا ضمیر را توصیف می‌کند. برای مثال، «beautiful» صفت و به معنای «زیبا» است. حال اگر بخواهیم بگوییم که «سارا دختر زیبایی است»، در زبان انگلیسی ابتدا صفت و سپس اسم را می‌آوریم و جمله را به زبان انگلیسی به صورت «Sarah is a beautiful girl» می‌نویسیم. «beautiful» صفت و قبل از اسم «girl» قرار گرفته است. صفت‌ها نیز در زبان انگلیسی انواع مختلفی دارند و اگر در جمله‌ای بیش از یک صفت به کار برود، ترتیب صفات از فرمول خاصی پیروی می‌کند.

قید: کلمه‌ای است که ویژگی‌های فعل یا صفت را توصیف و بیان می‌کند. از قیدها برای توصیف قیدهای دیگر نیز استفاده می‌شود. قیدها نیز انواع گوناگونی دارند. برای مثال، وقتی بر روی شدت و مقدار چیزی تأکید داریم، از «very» که نوعی قید مقدار است کمک می‌گیریم. بنابراین در جمله «The weather is very hot»، قید «very» شدت گرمای هوا را توصیف می‌کند.

ضمیر: کلمه‌ای است که به‌جای اسم می‌نشیند یا به آن اشاره می‌کند. ضمایر انگلیسی نیز انواع گوناگونی دارند. برخی از آن‌ها نقش مالکیت در جمله را تعیین می‌کنند و برخی در دسته ضمایر موصولی قرار می‌گیرند. برای مثال، «ours» نوعی ضمیر ملکی است.

حرف اضافه: کلمه‌ای است که ارتباط میان دو چیز را در جمله مشخص می‌کند و معمولاً قبل از اسم یا ضمیر قرار می‌گیرد تا کلمه دیگری را در جمله توصیف کند. برای مثال، در عبارت «with our friends» کلمه «with» حرف اضافه و به معنای «با» است.

حرف ربط: کلمه یا گروهی از کلمات را به هم وصل می‌کند. برخی از حروف ربط دو کلمه و برخی دیگر دو جمله مستقل را به هم وصل می‌کنند. حروف ربط در انگلیسی به سه دسته تقسیم می‌شوند و هر یک کاربردهای خاصی دارند.

حرف ندا: کلمه یا جمله‌واره مستقلی است که به تنهایی معنی را منتقل می‌کند. در هر زبانی حروف ندای بخصوصی وجود دارد و با توجه به موقعیت‌های مختلف از آن‌ها استفاده می‌شود. برخی از حروف ندا برای بیان احساساتی نظیر تعجب یا خوشحالی و غم به کار می‌روند، مانند «!wow» که برای بیان تعجب استفاده می‌شود. بعد از حروف ندا معمولاً علامت تعجب می‌آید.

با توجه به اهمیت یادگیری زبان انگلیسی، «فرادرس» اقدام به انتشار فیلم‌های آموزش زبان انگلیسی کرده که لینک‌های آن در ادامه آمده است.

یادگیری زبان انگلیسی

اشکال مختلف کلمه در انگلیسی

کلمات پرکاربرد در زبان انگلیسی با استفاده از اشکال مختلف خود طبقه‌بندی می‌شوند. برای مثال، هر کلمه می‌تواند پسوند یا پیشوند داشته باشد و نقش‌های متفاوتی در جمله بگیرد. اشکال مختلف کلمه در انگلیسی عبارت‌اند از:

  • «پسوند» (Suffixes)
  • «پیشوند» (Prefixes)
  • «شکل کوتاه‌شده» (Contractions)
  • «شکل کوتاه‌شده غیررسمی» (Informal Contractions)

پسوندها به انتهای کلمه اضافه می‌شوند. در برخی موارد، هنگامی که پسوندی به ریشه فعل اضافه می‌شود، ممکن است تغییراتی در آن اعمال شود و اجزای کلمه تغییر کند. برای مثال با افزودن پسوند «ness-» به «happy»، آن را از صفت به اسم تغییر می‌دهیم. «happiness» اسم و به معنای «خوشحالی» است و «happy» صفت و به معنای «خوشحال» است.

پیشوندها به ابتدای کلمه اضافه می‌شوند و کلمات جدیدی را شکل می‌دهند. برای مثال، کلمه «possible» به معنای «امکان‌پذیر» است و با افزودن پیشوند «im-» به «impossible» تبدیل می‌شود که به معنای «غیرممکن» است.

کلمات انگلیسی در حالت رسمی و غیررسمی به دو شکل بلند و کوتاه نوشته می‌شوند. برای مثال، شکل کوتاه «I am» به صورت «I'm» نوشته می‌شود یا شکل کوتاه «will not» به صورت «won't» است. از شکل کوتاه بیشتر برای مکالمات روزمره و موقعیت‌های غیررسمی استفاده می‌شود.

بهترین راه یادگیری لغات انگلیسی چیست

معرفی دیکشنری انگلیسی به انگلیسی

همان‌طور که اشاره شد، یکی از روش‌های مؤثر در یادگیری لغات انگلیسی، استفاده از دیکشنری است. برای افرادی که به دنبال دیکشنری‌های خوب و کاربردی هستند، چند دیکشنری معرفی شده که در دسته بهترین دیکشنری‌های زبان انگلیسی قرار می‌گیرند. در این دیکشنری‌ها، هم تلفظ انگلیسی بریتانیایی و هم انگلیسی آمریکایی وجود دارد. همچنین، برای هر کلمه چند مثال مختلف همراه با انواع کالوکیشن‌های آن ارائه شده که در یادگیری واژگان جدید، کمک زیادی خواهد کرد. به برخی از دیکشنری‌ها به صورت آفلاین نیز می‌توانید دسترسی داشته باشید.

 Oxford Advanced Learner's Dictionary

در کنار منابع دیگری که برای یادگیری لغات و به طور کلی زبان انگلیسی در دسترس دارید، استفاده از دیکشنری می‌تواند کمک فراوانی به بهبود دامنه لغات شما بکند. از جمله دیکشنری‌های خوب و کاربردی در این زمینه، «Oxford Advanced Learner's Dictionary» است و مخصوص زبان‌آموزان سطح پیشرفته گردآوری شده است. این دیکشنری، علاوه بر معنی کلمات، نقش دستوری و تلفظ آن‌ها را نیز شامل می‌شود.

  • لینک سایت Oxford Advanced Learner's Dictionary: «+»

یادگیری واژگان انگلیسی

Cambridge Advanced Learner's Dictionary

این دیکشنری که هم به صورت آنلاین و هم به صورت کتاب موجود است، بیشتر به منظور اهداف آکادمیک در دسترس دانشجویان قرار دارد. در این دیکشنری، معنی و تلفظ درست کلمات آموزش داده شده است. علاوه بر این، مترادف‌ها و متضادها و جمع و مفرد کلمات و اطلاعاتی نظیر این‌ها نیز لحاظ شده است.

  • لینک سایت Cambridge Advanced Learner's Dictionary: «+»
دیکشنری کمبریج

Longman Dictionary of Contemporary English

یکی از بهترین دیکشنری‌های رایج در بازار، «Longman Dictionary of Contemporary English» است و کلمات و حتی نکات گرامری زبان انگلیسی را پوشش می‌دهد. در واقع به کمک این دیکشنری، نه‌تنها با معنی کلمات آشنا می‌شویم، بلکه می‌توانیم زبان انگلیسی را نیز یاد بگیریم. از دیگر ویژگی‌های بارز آن، ۵۹۰۰۰ مثال در قالب جمله، و معرفی انواع کالوکیشن‌های کاربردی برای هر یک از کلمات به همراه مثال است.

  • لینک سایت Longman Dictionary of Contemporary English: «+»
کاربرد لغات انگلیسی

 Macmillan English Dictionary for Advanced Learners

این دیکشنری در سرتاسر دنیا به عنوان دیکشنری به‌‌روز و جامع در دسترس زبان‌آموزان قرار دارد. یکی از ویژگی‌های خوب آن، علاوه بر معنی و تلفظ کلمات، مشخص کردن تعداد دفعات تکرار یک کلمه در زبان انگلیسی است که با علامت ستاره نشان داده شده است. اما در مقایسه با دیکشنری لانگ‌من و کمبریج، کاربردهای محدودتری دارد.

  • لینک سایت Macmillan English Dictionary for Advanced Learners:‌ «+»

تلفظ زبان انگلیسی

Collins English Dictionary

دیکشنری «Collins English Dictionary» که آخرین نسخه آن در سال ۲۰۱۸ میلادی در دسترس کاربران قرار گرفت، شامل بیش از ۲۰۰٬۰۰۰ کلمه و عبارت است که برای انگلیسی روزمره کاربرد دارد. نکات مهمی که در این دیکشنری لحاظ شده، می‌تواند به انتخاب کلمات در جایگاه مناسب خود کمک کند. علاوه بر این، پاسخگوی نیازهای شما در خانه، مدرسه و در دفتر باشد. همچنین جدیدترین کلمات را نیز در خود جای داده است.

  • لینک سایت Collins English Dictionary: «+»

دیکشنری کالینز

Merriam Webster's Learner's Dictionary

جدیدترین نسخه دیکشنری «Merriam Webster's Learner's Dictionary» به شما کمک می‌کند تا لغات روزمره انگلیسی را یاد بگیرید. این دیکشنری که بیش از ۵۰ میلیون نسخه از آن به فروش رفته است، شامل بیش از ۷۵۰۰۰ کلمه و معنی آن‌ها و بیش از ۸۰۰۰ مثال مفید و آموزشی می‌شود. همچنین عبارت‌های مفید و کاربردی را نیز در خود جای داده است.

  • لینک سایت Merriam Webster's Learner's Dictionary: «+»
دیکشنری وبستر

سؤال‌های رایج درباره بهترین راه یادگیری لغات انگلیسی

در خصوص یادگیری لغات انگلیسی، زبان‌آموزان همواره با پرسش‌های متعددی مواجه می‌شوند. در ادامه این مطلب سعی کرده‌ایم به تعدادی از این پرسش‌‌ها اشاره کنیم و آن‌ها را به طور کامل توضیح دهیم.

آیا باید فهرستی از لغاتی که می‌شنویم تهیه کنیم؟

یکی از بهترین راه‌های یادگیری زبان انگلیسی، نوشتن کلمات جدیدی است که می‌شنویم. اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که به نوشتن فهرست علاقه دارد، مانند فهرست خرید یا کارهای روزانه، بدون شک این روش برای شما مفید خواهد بود.

اگر با کلماتی آشنا می‌شوید که معنی آن را نمی‌دانید، آن‌ها را یادداشت کنید. این فهرست را در دفترچه‌یادداشت یا تلفن‌ همراه خود داشته باشید تا همواره بتوانید به آن رجوع کنید. مطمئن شوید که فضای کافی بین کلمات باشد تا بعدها اگر خواستید اطلاعات بیشتری به آن اضافه کنید. هر زمان که فرصتی دست یافت ـ پایان روز یا پایان هفته ـ می‌توانید کلمات جدید را مرور کنید. البته پیشنهاد می‌کنیم اجزای کلام را نیز کنار هر کلمه بنویسید تا بتوانید نحوه استفاده از آن‌ها را در جمله راحت‌تر یاد بگیرید.

آیا می‌توان کلمات جدید را در قالب مکالمه یاد گرفت؟

پاسخ به این پرسش، مثبت است. در واقع بهترین راه یادگیری کلمات انگلیسی استفاده از آن‌ها در مکالمات روزمره است. معمولاً هنگامی که لغت جدیدی را یاد می‌گیریم و آن را به دایره واژگان خود اضافه می‌کنیم، کلماتی که پیش‌تر آموخته بودیم، به مرور از خاطرمان می‌رود. به‌ویژه کلماتی که از کاربرد آن‌ها چندان مطمئن نیستیم. برای رفع این مشکل سعی کنید در طول هفته از کلمات جدید در مکالمات روزمره خود استفاده کنید. هر چقدر از این کلمات به هنگام صحبت کردن بیشتر استفاده کنید، بهتر می‌توانید آن‌ها را به یاد بیاورید.

آیا تماشای فیلم کمکی به بهبود دامنه لغات می‌کند؟

اگر به دیدن فیلم‌های انگلیسی علاقه دارید، توصیه می‌کنیم دیدن فیلم را در برنامه هفتگی خود قرار دهید، چراکه یکی از روش‌های مؤثر در یادگیری، مواجه شدن با کلمات انگلیسی در متن است. در واقع با گوش دادن به مکالمه‌های شصخیت‌های داستان، می‌توانیم کلمات و اصطلاحات جدید را به خوبی یاد بگیریم.

یکی از راه‌های یادگیری لغات و اصطلاحات جدید حین تماشای فیلم این است که علاوه بر جنبه تفریح و سرگرمی، به‌دید منبع کمک‌آموزشی به آن نگاه کنید. برای مثال، می‌توانید اپیزودهایی از فیلم را چندین بار تماشا کنید و واژگان جدید و عبارت‌ها و اصطلاحات پرکاربرد آن را در دفترچه‌ای یادداشت کنید و همراه خود داشته باشید تا به طور پیوسته‌ آن‌ها را مرور کنید. حتی می‌توانید فیلم یا سریالی را چند بار تماشا کنید. این کار باعث می‌شود که یادگیری بهتری حاصل شود. بنابراین، دیدن فیلم را به عنوان راهکاری بسایر مفید در جهت بهبود دامنه لغات انگلیسی خود در نظر داشته باشید.

آیا دسته‌بندی کلمات هم‌معنی یا متضاد به یادگیری بهتر کمک خواهد کرد؟

بدون شک وقتی کلمات مترادف یا متضاد کنار هم قرار بگیرند، یادگیری مؤثرتر و ساده‌تر خواهد بود. در بسیاری از دیکشنری‌های انگلیسی نیز در کنار توضیح معنی لغات جدید، مترادف یا متضاد آن‌ها نیز نوشته شده است. این کار باعث ایجاد نظم و انسجام در حفظ کردن کلمات و همچنین افزایش دایره واژگان شما خواهد شد. همچنین، همراه با یادگیری کلمات جدید در قالب جمله و متن، می‌تواند در یادگیری تأثیرگذار باشد.

برای مثال، کلمه «large» به معنای «بزرگ» است و کلمات «humongous»‌ و «huge» به معنی «عظیم» هستند. اگر بخواهیم آن‌ها را دسته‌بندی کنیم، می‌توانیم آن‌ها را در دسته‌ای حاوی کلماتی قرار دهیم که از نظر اندازه بزرگ یا خیلی بزرگ هستند. با این روش، می‌توانیم آن‌ها را هم‌زمان به یاد بیاوریم و در موقعیت‌های مختلف از آن‌ها به درستی استفاده کنیم.

آیا استفاده از دیکشنری بهترین راه یادگیری لغات انگلیسی است ؟

عده زیادی استفاده از دیکشنری را بهترین راه یادگیری لغات انگلیسی می‌دانند. دیکشنری به عنوان منبعی مطمئن و معتبر، می‌تواند به یادگیری کلمات جدید کمک زیادی بکند، زیرا همان‌طور که اشاره کردیم، علاوه بر این‌که معانی مختلف لغات را ارائه داده است، تلفظ انگلیسی بریتانیایی و آمریکایی را نیز شامل می‌شود و هر کلمه را همراه با مثال‌های متعدد بررسی می‌کند. همچنین، کالوکیشن‌های مربوط به کلمات جدید در برخی از دیکشنری‌ها آورده شده است که یکی از روش‌های کارامد در یادگیری و استفاده درست از لغات انگلیسی به شمار می‌رود.

وقتی دو یا چند کلمه در کنار یکدیگر به کار می‌رود، به آن‌ها «کالوکیشن» (Collocation) می‌گوییم. برای مثال، «make a mistake» به معنای «اشتباه کردن»، با فعل «make» کاربرد دارد و در کنار هم معنی پیدا می‌کنند. یاد گرفتن این کالوکیشن‌ها نیازمند آموختن کلمات در جمله یا متن است، زیرا با این روش می‌توانیم کلمات قبل یا بعد آن‌ها را نیز ببینیم و یاد بگیریم که با چه کلمات یا حروف اضافه‌ای همراه می‌شوند. کالوکیشن‌های زیادی در زبان انگلیسی وجود دارد، اما برای آشنایی با آن‌ها، در جدول زیر به چند مورد رایج همراه با مثال اشاره کرده‌ایم.

«کالوکیشن‌های انگلیسی»

(Collocations)

I need to make the bed every day.to make the bed
My son does his homework after dinner.to do homework
Some people don't take enough risks in life.to take a risk
The teacher gave us some advice on taking tests.to give someone advice

آیا نوشتن بهترین راه یادگیری لغات انگلیسی است؟

بدن شک نوشتن یکی از روش‌های مؤثر در یادگیری لغات انگلیسی و نحوه استفاده درست از آن‌ها در جمله است. اگر قلم خوبی دارید یا به نوشتن علاقه‌‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم از این روش برای بهبود دایره واژگان خود کمک بگیرید. در کنار نوشتن، خواندن داستان، مقاله یا مطالب انگلیسی می‌تواند به شما در نوشتن کمک بیشتری بکند. در حالی که مشغول نوشتن هستید، از دیکشنری برای نوشتن لغات جدید کمک بگیرید. قبل از نوشتن می‌توانید فهرستی از کلماتی را که قرار است به کار ببرید، انتخاب کنید. سپس آن‌ها را جایی یادداشت کنید و به طور منظم در برنامه مطالعه خود قرار دهید.

آیا خواندن کتاب باعث یادگیری کلمات جدید می‌شود؟

اگر به کتاب و کتاب‌خوانی علاقه دارید، می‌توانید از این طریق دایره واژگان خود را بهبود بخشید. البته در نظر داشته باشید که قبل از مطالعه، ابتدا کتابی بالاتر از سطح خود انتخاب کنید، زیرا وقتی کتابی را در سطح خود مطالعه می‌کنید، به ندرت با کلمات یا اصطلاحات جدید مواجه خواهید شد. اما وقتی کتابی در سطح بالاتر برای خود در نظر می‌گیرید، با خواندن متن قادر خواهید بود معنی تعداد زیادی از کلمات جدید را حدس بزنید.

Study English

آیا تمرین کردن و تست زدن می‌تواند باعث بهبود دایره واژگان انگلیسی شود؟

بسیاری از افراد به کمک تست‌های مخصوص واژگان انگلیسی، دایره کلمات خود را بهبود می‌بخشند. اگر جزو این دسته از افراد هستید، حتماً این روش را امتحان کنید. بعضی وقت‌ها حفظ کردن کلمات جدید کافی نیست و برای این‌که مدتی طولانی در ذهن بماند، به تمرین و تکرار نیاز است. این کار از طریق آزمون‌هایی که به طور ویژه برای سنجش دایره واژگان زبان‌آموزان طراحی شده، امکان‌پذیر خواهد شد. اگر بتوانید به طور پیوسته از این تست‌ها کمک بگیرید، کلماتی که پیش‌تر آموخته‌اید را بهتر به یاد می‌آورید. حتی می‌توانید با این کار خود را محک بزنید و ببینید که چه تعداد از کلماتی را که در گذشته آموخته‌اید، به یاد می‌آورید.

آیا پرسیدن باعث یادگیری کلمات انگلیسی می‌شود؟

بدون شک این کار تأثیر زیادی در یادگیری کلمات و اصطلاحات انگلیسی دارد. از پرسیدن نترسید. هر وقت معنی کلمه یا عبارتی را نمی‌دانید، از دیگران بپرسید. از جمله پرسشی «What does that mean» زیاد استفاده کنید. افراد انگلیسی‌زبان از این‌که شما در حال آموختن زبان انگلیسی هستید، خوشحال می‌شوند و سعی می‌کنند تا حد امکان به شما کمک کنند.

جمع‌بندی

در این آموزش به بهترین راه یادگیری لغات انگلیسی اشاره کردیم و راهکارهایی در خصوص بهبود دایره واژگان انگلیسی ارائه کردیم. در بخش پایانی، چکیده‌ای از بهترین روش‌های تقویت لغات انگلیسی آورده شده است.

  1. متن‌های انگلیسی بخوانید.
  2. از دیکشنری کمک بگیرید.
  3. از بازی‌های رایج برای یادگیری کمک بگیرید.
  4. از فلش‌کارت استفاده کنید.
  5. از اپلیکیشن‌های یادگیری لغات استفاده کنید.
  6. لغات جدید را در قالب مکالمات انگلیسی مرور کنید.
بر اساس رای ۱۳ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Master ClassFluent U
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *