سود مرکب چیست؟ + فرمول و نحوه محاسبه

۱۵۷۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۴ مرداد ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۳ دقیقه
سود مرکب چیست؟ + فرمول و نحوه محاسبه

سود مرکب چیست و نحوه محاسبه آن چگونه است. سود مرکب یکی از مفاهیم مالی است که استفاده از آن باعث می‌شود سرمایه‌گذاران سود قابل توجهی از سرمایه‌های خود به‌دست آورند. برخلاف سود ساده که تنها به سرمایه اولیه تعلق می‌گیرد، در محاسبه سود مرکب، به سود جمع‌شده از دوره‌های قبلی نیز سود تعلق می‌گیرد. این موضوع باعث می‌شود تا سرمایه در گذر زمان با سرعت بیشتری افزایش پیدا کند. آشنایی با مفهوم سود مرکب و اجرای آن در سرمایه‌گذاری می‌تواند کمک بزرگی در برنامه‌ریزی‌های مالی برای آینده داشته باشد. با توجه به این‌که سود مرکب در بازه‌های زمانی بلندمدت می‌تواند سودهای قابل توجهی را به سرمایه‌گذاران بدهد، بنابراین می‌توان از سود مرکب برای پس‌اندازهای مربوط به دوران بازنشستگی یا کمک‌هزینه تحصیلی استفاده کرد. در این مطلب از مجله فرادرس با سود مرکب و نحوه محاسبه آن آشنا می‌شویم.

سود مرکب چیست ؟

«سود مرکب» (Compound Interest) دریافت سودی است که علاوه بر سود اصل سرمایه به سود حاصل از آن نیز در طی زمان تعلق می‌گیرد. به عبارت دیگر در سود مرکب به سود حاصل از اصل سرمایه‌ نیز سود تعلق می‌گیرد. بنابراین با استفاده از سود مرکب امکان رشد سریع و تصاعدی سرمایه وجود دارد.

اهمیت سود مرکب چیست ؟

اهمیت سود مرکب به این دلیل است که با استفاده از سود مرکب این امکان وجود دارد تا در بازه‌های زمانی بلند مدت بتوانید رشد سرمایه و سود حاصل از آن را به سرعت افزایش دهید. استفاده از سود مرکب به سرمایه‌گذار این امکان را می‌دهد تا بتواند از اصل سرمایه و از سود حاصل از آن سود کسب کند. این موضوع باعث می‌شود تا در گذر زمان سرمایه فرد با سرعت بیشتری رشد کند.

اهمیت سود مرکب

سود مرکب بانکی چیست؟

منظور از سود مرکب بانکی سودی است که بانک‌ها یا موسسات مالی به سپرده‌گذاران خود می‌دهند. در سود مرکب بانکی نیز سود حاصله به سرمایه قبلی اضافه می‌شود و به مجموع سرمایه حاصل نیز سود تعلق می‌گیرد. بانک‌ها ممکن است سود مرکب را در فواصل روزانه، ماهانه، سه‌ ماهه، شش ماهه یا سالانه حساب کنند و آن را به حساب سرمایه‌گذار واریز کنند.

هر اندازه اضافه کردن سود به حساب در فواصل کوتاه‌تری انجام شود، سرمایه موجود سریع‌تر رشد می‌کند. بانک‌ها معمولا از فرمول‌هایی مشابه با فرمول سود مرکب که در ادامه این مطلب از مجله فرادرس آن را توضیح می‌دهیم، برای محاسبه سود مرکب استفاده می‌کنند. فرمول‌هایی که برای سود مرکب بانکی استفاده می‌شوند ممکن است با توجه به فواصل محاسبه سود مرکب بانک مربوطه و شرایط حساب‌های بانکی، نسبت به هم متفاوت باشند.

میزان سود اعطایی توسط بانک‌ها نیز بر حسب نوع حساب، سیاست‌های مالی بانک مربوطه و شرایط حاکم بر بازار می‌تواند متفاوت باشد. بنابراین قبل از سرمایه‌‌گذاری برای دریافت سود مرکب از آخرین تغییرات اعمال شده در فرآیند اجرایی و نحوه محاسبه سود مرکب مطلع شوید.

مزایای سود مرکب چیست؟

در ادامه این مطلب از مجله فرادرس یاد می‌گیریم سود مرکب چیست و چه کاربردهای دارد.

افزایش ثروت

اولین مزیت استفاده از سود مرکب افزایش ثروت و رشد سریع سرمایه اولیه است. این موضوع به این دلیل است که سود حاصل از سود سرمایه نیز دوباره سرمایه‌گذاری می‌شود.

افزایش سرمایه

تسهیل در دستیابی به اهداف مالی بلند مدت

مزیت دیگر استفاده از سود مرکب در دستیابی به اهداف مالی بلند مدت است. این اهداف می‌تواند برنامه‌ریزی برای ایام بازنشستگی یا کمک هزینه تحصیلی برای آینده باشد. با استفاده از سود مرکب سرمایه‌گذار به مرور زمان می‌تواند برای رسیدن به اهداف مالی خود امیدوار باشد.

دریافت سود مستمر

از دیگر مزایای سود مرکب دریافت سود مستمر است. در واقع با استفاده از سود مرکب این امکان برای سرمایه‌گذار وجود دارد تا سود حاصل از سرمایه اولیه نیز برای وی کار کند. بنابراین سرمایه‌گذار بدون نیاز به انجام مستقیم فعالیت اقتصادی، می‌تواند به‌راحتی از سود مرکب حاصل از سرمایه خود استفاده کند.

سود مرکب چگونه محاسبه می‌شود؟

برای این‌که بتوانیم سود مرکب را محاسبه کنیم، می‌توانیم از فرمول زیر استفاده کنیم. در این فرمول با توجه به مقدار سرمایه اولیه، نرخ سود، تعداد دفعات محاسبه سود در سال و مدت زمان سرمایه‌گذاری می‌توانیم مقدار سود مرکب را محاسبه کنیم. بنابراین در ادامه این مطلب از مجله فرادرس فرمول محاسبه سود مرکب را شرح می‌دهیم.

فرمول محاسبه Compound Interest

برای محاسبه سود مرکب می‌توان از فرمول زیر استفاده کرد.

$$A = p(1+\frac{r}{n})^{nt}$$

  • A: مقدار سرمایه‌ای که پس از گذشت زمانی مشخص خواهیم داشت.
  • P: مقدار سرمایه اولیه
  • r: نرخ سود سالانه که به صورت اعشار بیان می‌شود.
  • n: تعداد دفعاتی که سود در سال محاسبه می‌شود.
  • t: مدت زمان سرمایه‌گذاری به سال

مثالی برای نحوه محاسبه Compound Interest

فرض کنید کنید که سرمایه‌ای معادل با ۵ هزار دلار دارید و آن را با سود مرکب سالانه برابر با ۵٪ که به‌صورت سالانه محاسبه می‌شود، در حسابی سرمایه‌گذاری کرده‌اید. علاوه بر این قصد دارید این سرمایه‌گذاری را برای ۵ سال ادامه دهید. در ادامه می‌خواهیم با جاگذاری مقادیر ذکر شده در فرمول محاسبه سود مرکب، مقدار نهایی سرمایه را بعد از ۵ سال محاسبه کنیم.

  • جاگذاری مقدار عددی مناسب برای P: در ابتدا مقادیر مورد نظر را برابر با پارامترهای فرمول قرار می‌دهیم. در این مثال مقدار P برابر با ۵ هزار دلار است که به‌عنوان سرمایه اولیه محسوب می‌شود.
  • جاگذاری مقدار عددی مناسب برای r: درصد سود مرکب را با r نشان می‌دهد که در این مثال برابر با ۵٪ است و باید به‌صورت اعشار نشان داده شود. بنابراین برای مقدار r باید سود مرکب را به‌صورت ۰/۰۵ در فرمول قرار دهیم.
  • جاگذاری مقدار عددی مناسب برای n: با توجه به این‌که در این مثال سود به‌صورت سالانه محاسبه می‌شود بنابراین برای مقدار n در این مثال عدد یک را در فرمول سود مرکب قرار می‌دهیم.
  • جاگذاری مقدار عددی مناسب برای t: در فرمول سود مرکب t برابر طول مدت سرمایه‌گذاری به سال است. بنابراین با توجه که در این مثال سرمایه‌گذاری به مدت ۵ سال انجام می‌شود، بنابراین مقدار t در این مثال برابر با ۵ است.

هنگامی‌که مطابق با توضیحات بالا مقادیر مربوطه را در فرمول جاگذاری کردیم، عبارتی مطابق زیر خواهیم داشت.

$$A=5000(1+0.05/1)^{1\times5}$$

بنابراین با انجام محاسبه به مقدار عددی موردنظر برای مقدار A می‌رسیم که نشان‌دهنده مقدار سرمایه حاصل با سود مرکب ۵٪ بعد از مدت ۵ سال است.

ماشین‌ حساب سود مرکب چیست ؟

ماشین حساب سود مرکب برنامه‌ای است که این امکان را به سرمایه‌گذار می‌دهد تا بتواند مقدار سود مرکب را در بازه زمانی سرمایه‌گذاری به‌دست آورد. این برنامه به سرمایه‌گذار کمک می‌کند تا میزان افزایش سرمایه اولیه خود را طول بازه زمانی موردنظر محاسبه کند.

ماشین حساب

برای محاسبه سود مرکب با استفاده از ماشن حساب مربوطه نیاز دارید تا مقادیر سرمایه اولیه، نرخ بهره، تعداد دفعات محاسبه سود مرکب و مدت زمان سرمایه‌گذاری را در اختیار ماشین حساب سود مرکب قرار دهید. زمانی که این اطلاعات را در اختیار ماشین حساب سود مرکب قرار دادید، این ماشین حساب میزان سرمایه را در پایان دوره مربوطه محاسبه می‌کند. ماشین حساب سود مرکب را می‌توانید در برخی از وب‌سایت‌های مالی، پلتفرم‌های سرمایه‌گذاری یا به‌صورت جداگانه به‌عنوان اپلیکیشنی برای موبایل پیدا کنید.

استفاده از Compound Interest در بازارهای مالی

استفاده از سود مرکب در بازارهای مالی به این معنی است که میزان سود حاصل از سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی را دوباره در بازارهای مالی سرمایه‌گذاری کنید. به این ترتیب در صورت مدیریت درست ریسک و سرمایه می‌توانید پس از مدتی افزایش قابل توجهی در میزان سرمایه اولیه داشته باشید. بازارهای مختلفی همانند بورس، فارکس و ارزهای دیجیتال فرصت‌های سرمایه‌گذاری مطلوبی را در اختیار سرمایه‌گذارها قرار می‌دهند که در صورت مدیریت ریسک در آن‌ها می‌توان سودهای مرکب از آن‌ها دریافت کرد. در ادامه این مطلب از مجله فرادرس با نحوه استفاده از سود مرکب در برخی از این بازارها آشنا می‌شوید.

سود مرکب در بورس چیست؟

هنگامی که سود حاصل از سهام دوباره برای سرمایه‌گذاری و کسب سود استفاده شود، به آن سود مرکب می‌گویند. هنگامی که فردی در سهام شرکت‌های بورسی سرمایه‌گذاری می‌کند، علاوه بر برخورداری از سود ناشی از افزایش قیمت سهام موردنظر، از سود سهام نیز برخوردار می‌شود. حال اگر سود سهام دوباره سرمایه‌گذاری شود در این حالت می‌توان از مزیت سود مرکب در بورس که به سود سهام تعلق می‌گیرد برای افزایش هر چه بیشتر مقدار سود دریافتی استفاده کرد.

نحوه استفاده از Compound Interest در بورس

برای استفاده از مزایای سود مرکب در بورس می‌توان با سود سهام دوباره در بورس سرمایه‌گذاری کرد. نحوه کار به این صورت است که برخی از شرکت‌ها ممکن است بخشی از سود حاصل از شرکت را بین سهام‌داران خود تقسیم کنند. در این صورت سهام‌دار می‌تواند به‌جای برداشت نقدی سود سهام مربوطه، با این سود دوباره سهام شرکت مربوطه را خریداری کند. در این صورت تعداد سهام سرمایه‌گذار افزایش می‌یابد که این باعث افزایش سود سهام مربوطه در دوره بعدی می‌شود.

استفاده از سود نوسان‌گیری در بورس

راهکار دیگری که می‌توان از آن برای دریافت سود از سود حاصل از معاملات سهام استفاده کرد، نوسان‌‌گیری در بورس و سرمایه‌گذاری سود حاصل از آن در سهام همان شرکت است. با توجه به این‌که بازاراهای مالی دارای نوسان هستند بنابراین در برخی اوقات بازار صعودی یا در اصطلاح گاوی است و در زمانی دیگر نیز نزولی یا خرسی است.

تریدرهایی که تجربه بالایی در خرید و فروش سهام شرکت‌ها دارند می‌توانند در صورت پیش‌بینی درست روند قیمت سهام شرکت‌ها از سود حاصل برای سرمایه‌گذاری و خرید دوباره سهام شرکت مربوطه برای دریافت سود مرکب استفاده کنند.

در این حالت سرمایه‌گذار پس از این‌که سهام خریداری شده رشد کرد آن را در قیمت‌های بالا می‌فروشد. سپس منتظر می‌ماند تا دوباره مقدار بیشتری از سهام مشابه را با اصل سرمایه و سود حاصل از آن در قیمت‌هایی پایین‌تر خریداری کند. در این صورت این سرمایه‌گذار مقدار سهام خود را با خرید دوباره آن در قیمت‌های پایین‌تر افزایش داده است. این افزایش تعداد سهام باعث می‌شود که سود سهام دریافتی و در مجموع سود کلی سرمایه‌گذاری افزایش پیدا کند.

سود مرکب

نکاتی درباره استفاده از Compound Interest در بورس

برای استفاده از سود مرکب در بورس باید با مقدار سود حاصل از سهم مربوطه دوباره سهام خرید. اما توجه به این‌ نکته ضروری است که سهام شرکت‌ها ممکن است نوسانات زیادی را تجربه کنند بنابراین ممکن است سرمایه‌گذاری مجدد سود سهام، در صورت کم شدن ارزش سهام موردنظر سرمایه‌گذار را متضرر کند. علاوه بر این همه شرکت‌ها سود سهام را بین سهام‌داران تقسیم نمی‌کنند و هیچ تضمینی نیز برای پرداخت سود سهام به سهامداران وجود ندارد. بنابراین برای استفاده از سود مرکب در بورس لازم است تا تحقیقات جامعی درباره شرایط بنیادی سهم مربوطه انجام دهید.

Compound Interest در فارکس چیست؟

سود مرکب در فارکس به این مفهوم است که سودهای حاصل از تریدهای موفق برای افزایش سرمایه دوباره سرمایه‌گذاری شود. بنابراین نحوه کاربرد و استفاده از مفهوم سود مرکب با سود مرکب بانکی متفاوت است. هنگامی که تریدر در بازار فارکس معامله موفقی را انجام می‌دهد، این اختیار را دارد تا سود حاصل را برداشت کند.

علاوه بر این تریدر می‌تواند سود حاصل از معامله موفق را از حساب فارکس خود خارج نکند. در این حالت موجودی حساب فارکس معامله‌گر بیشتر از قبل می‌شود و معامله‌گر می‌تواند پوزیشن‌های بزرگتری باز کند که این موضوع ممکن است در صورت کسب موفقیت در معامله‌های بعدی باعث افزایش بیشتر سود حاصل از معاملات شود.

لازم به ذکر است استفاده از سود مرکب در فارکس و افزایش اندازه پوزیشن‌های معاملاتی، تنها زمانی که پیش‌بینی تریدر از روند قیمت بازار درست باشد می‌تواند باعث افزایش سرمایه شود و در صورتی که روند قیمت در بازار برخلاف پیش‌بینی معامله‌گر باشد، سرمایه‌گذار را با ضرر مواجه می‌کند. در بازار فارکس نیز مدیریت سرمایه و استفاده از ریسک به ریوارد مناسب توصیه می‌شود.

Compound Interest در ارز دیجیتال چیست؟

استفاده از سود مرکب در بازار ارزهای دیجیتال به این ترتیب قابل انجام است که معامله‌گر سود حاصل از تریدهای موفق خود در بازار کریپتو را دوباره در این بازار سرمایه‌گذاری کند. اما نکته مهمی که در سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد این است که این بازار دارای نوسانات زیادی است و افرادی که قصد دارند تا سودهای حاصل از معاملات را دوباره در این بازار سرمایه‌گذاری کنند باید به چرخه بازار بیت کوین به‌عنوان عاملی تأثیرگذار بر روی روندهای بلند مدت در بازار کریپتو توجه کنند، تا بتوانند سرمایه‌گذاری سودآوری داشته باشند.

برای مثال هنگامی که فاز خرسی بازار شروع می‌شود، قیمت ارزهای دیجیتال در روندی نزولی قرار می‌گیرند. در این وضعیت تریدرهای مجرب سعی می‌کنند قبل از متحمل شدن زیان‌های مرتبط با سیر نزولی قیمت‌ها، با فروش توکن‌های خود از بازار خارج شوند. بدیهی است که در این حالت ورود سرمایه در بازار به قصد دریافت سود مرکب تنها باعث زیان سرمایه‌گذار می‌شود.

ابزارهایی برای محاسبه سود مرکب

با توجه به اهمیت سود مرکب برای سرمایه‌گذاران، ابزارهایی که برای محاسبه آن‌ها استفاده می‌شوند از محبوبیت بالایی برخوردار هستند. برای این‌که بتوانید سود مرکب را مطابق با فرمول مربوطه محاسبه کنید می‌توانید از نرم‌افزار اکسل برای این‌کار استفاده کنید. اما اگر می‌خواهید تنها با وارد کردن اطلاعات اولیه از مقدار سرمایه و بازه زمانی موردنظر مقدار سود مرکب را محاسبه کنید، می‌توانید از برخی از وب‌سایت‌ها به‌طور آنلاین این کار را انجام دهید. این وب‌سایت‌ها در واقع ماشین حساب‌های آنلاینی را در اختیار کاربران قرار می‌‌دهند تا بتوانند با ورود اطلاعات خواسته شده، سود مرکب را در بازه زمانی دلخواه محاسبه کنند. در ادامه این مطلب با تعدادی از این وب‌سایت‌ها آشنا می‌شویم.

وب‌سایت The Calculator Site

در این وب‌سایت «+» کاربران می‌توانند سود مرکب را با توجه به میزان سرمایه و مدت زمان سرمایه‌گذاری محاسبه کنند. این وب‌سایت ماشین‌ حسابی برای محاسبه سود مرکب را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که می‌تواند سود مرکب را برای پنج ارز مختلف محاسبه کند. این ماشین حساب برای محاسبه سود مرکب این قابلیت را دارد تا میزان نرخ تورم و تأثیر آن بر روی سود مرکب را برای سرمایه‌گذاران محاسبه کند. یکی از مواردی که سرمایه‌گذاران می‌خواهند تاثیر آن را در میزان سود مرکب خود محاسبه کنند، پرداخت‌ها و دریافت‌های دوره‌ای است که به سرمایه اولیه آن‌ها اضافه یا از آن کم می‌شود. این وب‌سایت این امکان را برای کاربران ایجاد می‌کند تا بتوانند میزان تأثیر برداشت‌ها و واریز‌های منظم را در میزان تغییرات سود مرکب محاسبه کنند.

این وب‌سایت «+» به کاربران کمک می‌کند تا بتوانند با توجه به اطلاعاتی که از مقدار و بازه زمانی سرمایه‌گذاری ارائه می‌دهند، مقدار سود مرکب را محاسبه کنند. این وب‌سایت با محاسبه مقدار سود مرکب برای کاربران قدرت سود مرکب را در بازه‌های زمانی طولانی‌تر به کاربران نشان می‌دهد. در این وب‌سایت کاربران با وارد کردن سن، نرخ سود سالانه، سرمایه اولیه و مقدار اندوخته ماهیانه می‌توانند سود مرکب را در بازه زمانی موردنظر مشاهده کنند. این وب‌سایت پس از دریافت اطلاعات ذکر شده نموداری در اختیار کاربر قرار می‌دهد تا بتواند میزان رشد سرمایه خود را مشاهده کند.

سود مرکب صندوق سرمایه‌گذاری چیست؟

سود مرکب در صندوق‌های سرمایه‌گذاری به این مفهوم است که سودهای حاصل از صندوق دوباره در صندوق مربوطه سرمایه‌گذاری می‌شود. هنگامی که فردی سرمایه خود را در یکی از این صندوق‌های سرمایه‌گذاری قرار می‌دهد، این سرمایه با سرمایه‌های دیگری که در صندوق هستند توسط افراد حرفه‌ای در دارایی‌هایی مانند سهام و اوراق قرضه، با توجه به استراتژی صندوق سرمایه‌گذاری می‌شود.

نحوه کارکرد سود مرکب در صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز به این ترتیب است که سود حاصل از سرمایه‌گذاری به داخل صندوق باز می‌گردد تا در سرمایه‌گذاری‌های صندوق محاسبه شود. این موضوع باعث می‌شود تا سرمایه اولیه در صندوق سرمایه‌گذاری به‌صورت تصاعدی افزایش پیدا کند. صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت یکی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری است که در ادامه این مطلب از مجله فرادرس سود مرکب در این صندوق‌ها را شرح می‌دهیم.

سود مرکب صندوق درآمد ثابت

سود مرکب صندوق درآمد ثابت به افزایش سرمایه به مرور زمان با سرمایه‌گذاری دوباره سود‌های به‌دست آمده از صندوق اشاره می‌کند. صندوق‌های درآمد ثابت به سرمایه‌‌گذارها سودهایی مداوم و پایدار می‌دهند. حوزه اصلی سرمایه‌گذاری این صندوق‌ها بر روی اوراق قرضه دولتی، اوراق قرضه شرکتی، سپرده‌های بانکی و دیگر اوراق بهادار با درآمد ثابت هستند.

نحوه عملکرد سود مرکب صندوق درآمد ثابت

عملکر سود مرکب در صندوق درآمد ثابت به این ترتیب است که سود حاصل از این صندوق، دوباره در صندوق با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری و به آن اضافه می‌شود. این سود اضافه شده در محاسبات سود بعدی درنظر گرفته می‌شود. این موضوع باعث می‌شود تا سپرده‌گذارها بتوانند از سود مرکب حاصل از سرمایه‌گذاری مجدد سود در صندوق استفاده کنند. با توجه به شرایط سرمایه‌گذاری و سیاست‌های صندوق، محاسبه سود مرکب ممکن است در دوره‌های سالانه، فصلی یا ماهانه انجام شود. سود مرکب صندوق‌های درآمد ثابت در بازه‌های زمانی طولانی‌تر باعث افزایش قابل توجهی در مقدار سرمایه اولیه می‌شود.

صندوق

دریافت سود مرکب را هر چه سریع‌تر شروع کنید

سود مرکب این خاصیت را دارد که هر اندازه آن را زودتر شروع کنیم، سود بیشتری به ما می‌دهد. افراد جوان معمولا برنامه مالی مشخصی برای دوران بازنشستگی خود درنظر نمی‌گیرند و هنگامی که از آن‌ها بابت اختصاص مقداری از سرمایه برای دوران بازنشستگی سوال می‌شود، ممکن است این جواب را بدهند که آنقدر درگیر رفع نیازهای فعلی خود هستیم که اصلا به‌ فکر دوران بازنشستگی خود نمی‌افتیم. یا ممکن است این نکته را مطرح کنند که هنوز برای زمان بازنشستگی فرصت زیادی داریم و الان باید به فکر رفع نیازهای دیگری باشیم.

بدون توجه به درست بودن یا نبودن جوابی که این افراد می‌دهند، توجه به این نکته ضروری است که سود مرکب را هر اندازه زودتر شروع کنیم در بلندمدت سود بیشتری دریافت می‌کنیم.

نکته دیگری که درباره استفاده از سود مرکب باید درنظر داشت این موضوع است که هر اندازه زودتر دریافت سود مرکب را شروع کنید، با پس‌انداز و سرمایه کمتری می‌توانید به اهداف بلندمدت مالی خود دست پیدا کنید. بدیهی است که هر اندازه شروع دریافت سود مرکب را به عقب بیاندازید مجبور خواهید شد برای رسیدن به هدف مالی مشابه، مقدار بیشتری از دریافتی خود را پس‌انداز کنید.

برای این‌که درک بهتری از مزیت استفاده از سود مرکب در دوران جوانی پیدا کنید در ادامه با مثالی، میزان سود مرکب حاصل را برای دو فرد شرح می‌دهیم.

مثالی برای استفاده از سود مرکب

جوانی ۲۰ ساله را درنظر بگیرید که در این سن شروع به پس‌انداز برای دریافت سود مرکب می‌کند. این فرد تصمیم می‌گیرد هر ماه به اندازه صد دلار از حقوق دریافتی خود را پس‌انداز کند. هنگامی که این فرد درباره میزان سود سالانه موسسه مالی مربوطه سوال می‌کند، متوجه می‌شود که می‌تواند بابت پس‌انداز مربوطه سود ۴٪ سالانه را دریافت کند.

ممکن است این مقدار سود در نگاه نخست و به‌تنهایی قابل توجه نباشد. اما هنگامی که موسسه مربوطه سود مرکب ماهانه حاصل از این پس‌انداز را برای مشتری محاسبه می‌کند، سرمایه‌ای که از این پس‌انداز در سن ۶۵ سالگی برای این فرد جمع می‌شود، بیش از ۱۵۱ هزار دلار می‌شود. نکته جالبی که در این سرمایه‌گذاری بلندمدت وجود دارد این است که مجموع پس‌اندازی که این فرد ماهانه به این موسسه پرداخت کرده است در حدود ۵۴ هزار دلار است.

دلیل استفاده از سود مرکب در سنین پایین

سود مرکب زمانی تفاوت خود را در میزان سرمایه جمع شده نسبت به سود عادی نشان می‌دهد که آن را در بلندمدت در نظر بگیرید. در مثال قبل فردی را درنظر گرفتیم که در سن ۲۰ سالگی و تنها با صد دلار در ماه، پس‌انداز خود را برای دریافت سود مرکب شروع کرده بود و در سن ۶۵ سالگی بیش از ۱۵۱ هزار دلار اندوخته داشت. در ادامه با مثالی دیگر، فردی را در نظر می‌گیریم که دریافت سود مرکب را در سنین بالاتری شروع می‌کند.

فرض کنید همکار فرد مثال قبلی به‌جای سن بیست سالگی در سن ۵۰ سالگی شروع به پس‌انداز برای دریافت سود مرکب می‌کند. برای این منظور این فرد در ابتدا ۵ هزار دلار به موسسه مربوطه پرداخت می‌کند. سپس به‌مدت ۱۵ سال هر ماه به میزان ۵۰۰ دلار به‌عنوان پس‌انداز بابت دریافت سود مرکب به موسسه می‌پردازد.

با درنظر گرفتن سود مرکب ماهانه ۴٪ برای این حساب، هنگامی که این فرد به سن ۶۵ سالگی می‌رسد هنوز به اندازه فردی که در سن بیست سالگی شروع به پس‌انداز کرده است، در حساب خود اندوخته ندارد. این فرد در مجموع ۹۵ هزار دلار پس‌انداز کرده است و پس از ۱۵ سال در حدود ۱۳۲ هزار دلار اندوخته بابت دریافت سود مرکب دارد.

بنابراین با مقایسه این دو مثال متوجه می‌شویم که هر اندازه زودتر برای دریافت سود مرکب اقدام کنیم، در بلندمدت مقدار اندوخته بیشتری خواهیم داشت.

جمع‌بندی

در ابتدای این مطلب از مجله فرادرس یاد گرفتیم سود مرکب چیست و اهمیت آن را توضیح دادیم و سود مرکب بانکی و مزایای سود مرکب را شرح دادیم. سپس نحوه محاسبه سود مرکب را بیان کردیم و فرمول محاسبه سود مرکب را با ذکر مثالی شرح دادیم. در ادامه این مطلب استفاده از سود مرکب در بازارهای مالی را شرح دادیم. برای این منظور در ابتدا سود مرکب در بورس را شرح دادیم و نحوه استفاده از سود مرکب در بورس را بیان کردیم. سپس استفاده از سود نوسان‌گیری در بورس را توضیح دادیم و نکاتی درباره استفاده از سود مرکب در بورس بیان کردیم. سود مرکب در فارکس و سود مرکب در ارزهای دیجیتال را شرح دادیم. در پایان نیز سود مرکب صندوق‌های سرمایه‌گذاری و نحوه عملکرد سود مرکب صندوق درآمد ثابت را توضیح دادیم.

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
InvestopediaINSIDERcnbc
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *