اهمیت دیجیتال مارکتینگ و ضرورت آن در کسب و کار چیست؟

۶۴۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۷ دقیقه
اهمیت دیجیتال مارکتینگ و ضرورت آن در کسب و کار چیست؟

«دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی» (Digital Marketing) هر روش بازاریابی است که از طریق پلتفرم‌های دیجیتال مثل وب‌سایت، شبکه‌های اجتماعی یا ایمیل انجام می‌شود. دیجیتال مارکتینگ ترکیبی از استراتژی‌های بازاریابی درون‌گرا و بازاریابی برون‌گرا را برای ایجاد «مخاطب راغب یا لید» (Lead Generation) و جذب مشتری در فضای آنلاین به کار می‌برد. در این نوشتار قصد داریم اهمیت دیجیتال مارکتینگ و ضرورت وجود آن را در استراتژی بازاریابی کسب و کارهای مختلف بررسی کنیم. در ادامه نیز نگاهی به موضوعات دیجیتال مارکتینگ و مزایای آن خواهیم داشت.

فهرست مطالب این نوشته

اهمیت دیجیتال مارکتینگ

معمولاً به محض اینکه بدانید دیجیتال مارکتینگ چیست، تمایل خواهید داشت که در مورد اهمیت و مزایای آن بیشتر بخوانید و درک کنید. نقطه شروع استفاده از دیجیتال مارکتینگ زمانی بود که موتورهای جستجو و شبکه‌های اجتماعی به پلتفرم غالب کاربران برای پیدا کردن پاسخ سوالات و تعامل تبدیل شدند. کسب و کارها نیز با درک این موضوع که حالا مخاطب هدف بیشتر در فضای آنلاین حضور دارد، از کانال‌ها و پلتفرم‌های دیجیتال برای فروش بیشتر برند استفاده کردند. استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ نتایج قابل‌اندازه‌گیری، مخاطب راغب (لید) و فروش بیشتر برای کسب و کارها به همراه داشت.

در ادامه مطلب به اهمیت و دلایل استفاده از دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کارهای مختلف می پردازیم. فهرست زیر ۶ دلیل برای ضرورت استفاده برندها از دیجیتال مارکتینگ بیان می‌کند.

  • برقراری ارتباط با مردم در جایی که وقت خود را در آن می‌گذارنند
  • استفاده کسب و کارهای رقیب از بازاریابی دیجیتال
  • امکان رقابت با کسب و کارهای بزرگ‌تر
  • امکان هدف‌گذاری روی مخاطب ایده‌آل
  • امکان پیگیری و نظارت روی کمپین‌ها برای کسب نتایج بهتر
  • نرخ بازگشت سرمایه (ROI) بالا

در ادامه توضیحی در مورد هریک از این دلایل ارائه می‌کنیم.

اهمیت دیجیتال مارکتینگ

۱. برقراری ارتباط با مردم در جایی که وقت خود را در آن می‌گذارنند

رشد چشم‌گیر اینترنت باعث شده افراد زمان بیشتری را در فضای آنلاین سپری کنند. طبق آمارها بیش از ۷.۷ میلیارد نفر در سراسر جهان از اینترنت استفاده می‌کنند. جستجو در موتورهای جستجو، سر زدن به شبکه‌های اجتماعی و فعالیت در آن‌ها و خرید اینترنتی حالا دیگر به بخشی از فعالیت‌های روزمره همه ما تبدیل شده است.

حضور گسترده کاربرانی که گوشه و کنار وب را در جستجوی محصولات و خدمات بررسی می‌کنند، ضرورت ایجاد استراتژی بازاریابی آنلاین را در این فضا دوچندان می‌کند چراکه کسب و کارها باید بتوانند از این پتانسیل گسترده برای افزایش فروش و سودآوری بیشتر استفاده کنند.

دسترسی به مردم در فضای آنلاین

از این موضوع می‌توان نتیجه گرفت در صورتی که به عنوان یک کسب و کار در فضای آنلاین حضور پررنگی نداشته باشید،  طیف گسترده‌ای از مخاطبان راغب (لید) را از دست می‌دهید. بنابراین برای اثربخشی استراتژی کسب و کار باید حضور خود در فضای مجازی را شکل داده و گسترش دهید. با این کار به کاربران حاضر در فضای آنلاین که در واقع مخاطب هدف خدمات و محصولات شما هستند، دسترسی پیدا می‌کنید.

 

۲. استفاده رقیبان از بازاریابی دیجیتال

برای استفاده از تکنیک‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ چه دلیلی مهم‌تر از این‌که کسب و کارهای رقیب نیز از این استراتژی‌ها استفاده می‌کنند. بسیاری از کسب و کارها که بدون شک رقیبان کسب و کار شما نیز در میان آن‌ها هستند، مدت زمان زیادی است که از مزایای بی‌شمار بازاریابی اینترنتی استفاده می‌کنند.

استفاده رقیبان از دیجیتال مارکتینگ

ساخت حساب کاربری در شبکه‌‌های اجتماعی، بهبود سئو وب‌سایت و استفاده از تبلیغات پولی تنها بخشی از روش‌هایی است که کسب و کارها برای ایجاد مخاطب راغب از آن استفاده می‌کنند. همین دلیل به‌تنهایی برای جدی گرفتن دیجیتال مارکتینگ قانع‌کننده است.

برای ورود به گود رقابت با کسب و کارهای رقیب و جذب بخشی از ترافیک آن‌ها باید روی استراتژی‌های مشابه سرمایه‌گذاری کنید، در غیر این صورت از رقابت عقب می‌مانید. استفاده از دیجیتال مارکتینگ به شما کمک می‌کند کاربران را از فعالیت و حضور خود آگاه کنید.

 

۳. امکان رقابت با کسب و کارهای بزرگ‌تر

موفقیت کسب و کارها تا حد زیادی تحت‌‌تأثیر رقابت با یکدیگر است. از طرفی رقابت با برندهای شناخته‌شده و مطرح بازار مسلما دشوارتر خواهد بود زیرا این برندها در مراحل بالاتری از آگاهی از برند حضور دارند و توانسته‌اند اعتماد و توجه کاربران را به خود جلب کنند.

فعالیت در فضای آنلاین امکان رقابت سازنده با کسب و کارهای بسیار بزرگ را برای شما فراهم می‌کند. کسب و کار شما نیز با قرار گرفتن کنار کسب و کارهای بسیار بزرگ و با روش‌های مشابه می‌تواند مخاطبان راغب را به خود جذب کند. استفاده از سئو و تبلیغات کلیکی شانس دیده شدن شما را در این فضای پررقابت افزایش می‌دهد. ببینیم این دو استراتژی چگونه باعث بیشتر دیده شدن شما می‌شوند.

رقابت با کسب و کارهای بسیار بزرگ

با استفاده از بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو یا سئو، وب‌سایت شما در صفحه نتایج جستجوی گوگل بر اساس میزان ارتباط محتوا با عبارت مورد جستجوی کاربر رتبه کسب می‌کند. رتبه و جایگاه محتوا در صفحه نتایج خریدنی نیست و برندهای بزرگ‌تر نمی‌توانند این جایگاه‌ها را با پول به دست بیاورند. انجام استراتژی‌های سئو برای کسب و کارهای بزرگ و کوچک تفاوتی ندارد و هر دو باید از روش‌های یکسان برای بهینه‌سازی محتوا و وب‌سایت استفاده کنند.

در سایت‌های تبلیغات کلیکی نیز همین روال وجود دارد و با وجود پرداخت هزینه باز هم موتور جستجو نتایج مرتبط‌تر را انتخاب می‌کند. در این نوع از تبلیغات حتی اگر وب‌سایتی بزرگ‌تر مبلغ پیشنهادی را دو برابر وب‌سایت شما اعلام کند، باز هم تضمینی وجود ندارد که در بالاتر از شما در صفحه نتایج قرار بگیرد. جایگاه‌های صفحه نتایج خریدنی نیستند و موتور جستجو بر اساس میزان ارتباط تبلیغ و کلمه کلیدی آن را در اختیار وب‌سایت قرار می‌دهد.

فرآیند «بازاریابی موتورهای جستجو» (Search Engine Optimization | SEM) که تکنیک‌های سئو و تبلیغات کلیکی را شامل می‌شود، فرصتی را برای کسب و کارهای کوچک و متوسط فراهم می‌کند تا بتوانند با برندهای خیلی بزرگ‌تر از خودشان رقابت كنند.

جایگاه محتوایی که نسبت به محتوای رقیب ارتباط بیشتری با کلمه کلیدی داشته باشد با هیچ میزانی از پول قابل خرید نیست و اگر بتوانید جایگاه‌های بالا در صفحه نتایج را به خود اختصاص دهید، ترافیک بیشتری به سمت وب‌سایت هدایت می‌شود. دیجیتال مارکتینگ فرصت بسیار خوبی برای کسب و کار‌های کوچک و استارتاپ‌ها است تا با کسب و کارهای بزرگ‌تر رقابت و مخاطبان راغب مرتبط را جذب کنند.

 

۴. امکان هدف‌گذاری روی مخاطب ایده‌آل

یکی از کاربردها و دلایل اصلی اهمیت دیجیتال مارکتینگ توانایی دسترسی بهتر به مخاطب هدف است. تصور کنید در بازار بتوانید دقیقا به مخاطبان و مشتریان هدف محصولات و خدمات خود دسترسی پیدا کنید. با استفاده از روش‌های دیجیتال مارکتینگ امکان پیدا کردن مخاطبان هدف کسب و کار و برقراری ارتباط با آن‌ها فراهم می‌شود.

در جهان اینترنتی امروز انتظار برقراری ارتباط با مردم از طریق همان روش‌های سنتی بازاریابی کسب و کار کاملا بیهوده است. با دیجیتال مارکتینگ می‌توانید مخاطبان هدف را بسیار دقیق‌تر و هدفمند‌تر از بازاریابی سنتی انتخاب کنید. روش انجام این کار نیز به این صورت است که می‌توانید اطلاعات مهم مخاطبان کسب و کار را جمع‌آوری کنید و بر اساس آن کمپین‌های بازاریابی دیجیتال را طرح‌ریزی و اجرا کنید. این کار دسترسی به مخاطبان هدف را آسان‌تر می‌کند.

 

برای مثال تصور کنید مشتریان ایده‌آل شما در بازه سنی بین ۲۰ تا ۴۰ سال و مجرد هستند و ماهیانه ۷ میلیون تومان درآمد دارند. با استفاده از این اطلاعات می‌توانید افراد دارای این شرایط را در شبکه‌های اجتماعی پیدا کرده و آن‌ها را به استفاده از خدمات و محصولات خود ترغیب کنید.

هدف گذاری روی مخاطب ایده آل در کمپین های دیجیتال مارکتینگ

برای هدف‌گیری دقیق این ویژگی‌ها کافی است تبلیغات و کمپین‌های شبکه‌‌های اجتماعی را بر اساس آن‌ها تنظیم کنید. «بخش‌بندی» (Segmentation) مخاطبان نیز در بهبود کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ بسیار تأثیرگذار هستند. در مثال بالا می‌توانید زنان دارای این شرایط را بر اساس بازه‌های سنی ۲۰ تا ۳۰ سال و ۳۰ تا ۴۰ سال دسته‌بندی کنید و برای هرکدام تبلیغات سفارشی مرتبطی در نظر بگیرید.

۵. امکان پیگیری و نظارت روی کمپین‌ها برای کسب نتایج بهتر

در دیجیتال مارکتینگ امکان نظارت بر کمپین‌های تبلیغاتی و پیگیری مراحل مختلف آن‌ها وجود دارد. مهم‌ترین نکته در زمان برگزاری کمپین بررسی میزان موفقیت آن در جذب مخاطبان و اثربخشی آن نسبت به هزینه تبلیغات است. دیجیتال مارکتینگ پیگیری نتایج را در کمپین‌ها آسان می‌کند در صورتی که با استفاده از روش‌های قدیمی بازاریابی امکان بررسی نتایج و میزان موفقیت کمپین وجود نداشت.

به عنوان مثال در صورت پخش تبلیغ در تلویزیون ممکن بود لازم باشد از مشتریان تازه‌وارد بپرسید چرا و چگونه با شما آشنا شده‌اند و چه چیزی آن‌ها را به فروشگاه کشانده است. با این کار هم زمان زیادی تلف می‌شد و هم نگرانی آزار مشتریان وجود داشت.

امکان پیگیری و نظارت بر کمپین های دیجیتال مارکتینگ

در کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ اما این‌گونه نیست و می‌توانید نرخ بازگشت سرمایه (ROI) و دیگر «شاخص‌های کلیدی عملکرد» (KPIs) را برای هر کمپین را اندازه‌گیری و بر اساس آن روی اثربخشی نتایج برنامه‌ریزی کنید. ازجمله مهم‌ترین شاخص‌‌های قابل اندازه‌گیری می‌توان به دفعات «نمایش» (Impression) محتوا، تعداد کلیک و لایک و اشتراک‌گذاری و نظرات و در نهایت «تبدیل‌» (Conversion) اشاره کرد.

نوع شاخص‌ها بستگی زیادی به نوع رسانه و موارد مهم برای اندازه‌گیری دارد. با استفاده از  ابزارهای بازاریابی دیجیتال به راحتی می‌توانید سیستم نظارت بر کمپین را راه‌اندازی کرده و شاخص‌های مهم را از زمان شروع کمپین تا پایان آن اندازه بگیرید. نظارت روی اجرای کمپین به شناسایی نقاط قوت و ضعف آن و تغییر موارد نیازمند به بهبود کمک بسیاری می‌کند.

 

در کمپین‌های بازاریابی سنتی عموما نمی‌توانستیم در زمان اجرای کمپین تغییری در آن ایجاد کنیم و باید تا پایان آن صبر می‌کردیم. بنابراین شناخت موارد نیازمند به بهبود تنها به در بهبود کمپین بعدی مفید بود و این تصور ایجاد می‌شد که سرمایه کمپین قبلی به هدر رفته است.

در دیجیتال مارکتینگ کنترل همه موارد و ایجاد تغییر در آن‌ها در حین اجرای کمپین نیز امکان‌پذیر است. این نکته باعث می‌شود نقاط ضعف را همزمان با اجرای کمپین بهبود دهید. بنابراین می‌توان گفت با این روش زمان و سرمایه کمتری هدر می‌رود.

۶. نرخ بازگشت سرمایه ROI بالا

اهمیت استفاده از رسانه‌های دیجیتال در زمان بررسی نتایج مشخص می‌شود. استراتژی‌های بازاریابی آنلاین نرخ بازگشت سرمایه (ROI) بسیار بالایی دارند. یعنی با سرمایه‌گذاری روی این روش‌ها هم سرمایه اصلی برمی‌گردد و هم سود زیادی نصیب کسب و کار می‌شود.

ایمیل مارکتینگ در میان روش‌‌های بازاریابی اینترنتی یکی از بالاترین نرخ‌های بازگشت سرمایه را دارد. برای مثال برای هر یک دلاری که روی آن سرمایه‌گذاری می‌کنید احتمالا چیزی حدود ۴۴ دلار برمی‌گردد که این به معنی نرخ بازگشت سرمایه ۴۴۰۰ درصدی است.

نرخ بازگشت سرمایه بالای دیجیتال مارکتینگ

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت دیجیتال مارکتینگ روش بسیار خوبی برای رشد کسب و کار و بهبود درآمد است و استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ مثل تبلیغات کلیکی یا کمپین‌های شبکه‌های اجتماعی در مقایسه یا روش‌های بازاریابی سنتی بسیار مقرون‌به‌صرفه هستند.

 

دیجیتال مارکتینگ اهمیت دارد زیرا یک کسب و کار را به مشتریان آنلاین مرتبط می‌کند و تمامی کسب و کارها می‌توانند از استراتژی‌های آن بهره ببرند. با استفاده از بازاریابی اینترنتی کسب و کار و مشتریان ایده‌آل آن در گوگل از طریق سئو و تبلیغات کلیکی، در شبکه‌‌های اجتماعی از طریق بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و در ایمیل از طریق بازاریابی ایمیلی به یکدیگر مرتبط می‌شوند.

موضوعات و مطالب پایه دیجیتال مارکتینگ

تا این قسمت از مطلب با دلایل اهمیت دیجیتال مارکتینگ در کسب و کارها آشنا شدیم. در ادامه نگاهی به موضوعات و مطالب پایه دیجیتال مارکتینگ خواهیم داشت تا بیشتر با روش‌های بازاریابی دیجیتال آشنا شویم. مهم‌ترین موضوعات دیجیتال مارکتینگ در فهرست زیر آورده شده‌اند.

  • تبلیغاتی کلیکی (PPC): استراتژی بازاریابی که در آن با در ازای پرداخت هزینه به موتورهای جستجو در جایگاه‌های بالا صفحه نتایج ظاهر می‌شویم. تبلیغ‌دهنده در این روش با هر کلیک کاربر روی تبلیغ، به پلتفرم انتشاردهنده تبلیغ هزینه پرداخت می‌کند.
  • بازاریابی شبکه‌های اجتماعی: فعالیت در شبکه‌های اجتماعی مختلف مثل فیس‌بوک، اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی با هدف بازاریابی و تبلیغات صورت می‌گیرد. کسب و کارها از این پلتفرم‌ها برای تولید محتوای اینترنتی برای تبلیغ برند خود استفاده می‌کنند. علاوه بر آن شبکه‌های اجتماعی به محل تعامل مخاطبان و برند تبدیل می‌شوند.
  • سئو: این استراتژی بازاریابی با تمرکز روی بهبود رتبه‌بندی وب‌سایت برای افزایش ترافیک طبیعی آن عمل می‌کند. هرچه وب‌سایت در صفحه نتایج جستجو جایگاه بالاتری کسب کند، ترافیک طبیعی بیشتری به سمت وب‌سایت هدایت می‌شود.
  • بازاریابی محتوا: با استفاده از این استراتژی کسب و کارها می‌توانند فروش محصولات خود را از طریق تولید محتوای ارزشمند برای کاربران افزایش دهند. بازاریابی محتوایی روی تولید محتوای ارزشمند و ایجاد ارتباط احساسی با مخاطب تمرکز می‌کند.
  • ویدیو مارکتینگ: ویدیو به عنوان مشهورترین نوع رسانه در فضای آنلاین شناخته می‌شود. استفاده از محتوای ویدیویی مشتریان بیشتری را به سمت کسب و کار شما جذب می‌کند و می‌توانید از آن در پلتفرم‌های مختلف استفاده کنید. استفاده از ویدیو می‌تواند برای بررسی محصول، نمایش پشت‌صحنه کسب و کارها، اشتراک‌گذاری داستان و پرسشنامه صورت بگیرد.
  • ایمیل مارکتینگ: ایمیل مارکتینگ یکی از قدیمی‌ترین روش‌های دیجیتال مارکتینگ است که بالاترین نرخ بازگشت سرمایه را دارد. این روش با ارسال ایمیل‌های شخصی‌سازی شده به مخاطبان هدف یا مشتریان قدیمی انجام می‌شود.

 

مزایای دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

در بخش‌های قبلی دلایل اهمیت دیجیتال مارکتینگ و موضوعات آن را بیان کردیم و نتیجه گرفتیم که همه کسب و کارها برای رشد بیشتر به دیجیتال مارکتینگ نیاز دارند. در این بخش مزایای مختلف این روش بازاریابی را بررسی می‌کنیم. در فهرست زیر مهم‌ترین مزیت‌های دیجیتال مارکتینگ آورده شده‌اند.

  1. مقرون به صرفه بودن و هزینه جذب مشتری کم‌تر
  2. بهبود آگاهی از برند
  3. امکان خودکارسازی فعالیت‌های بازاریابی
  4. بهبود ایجاد مخاطب راغب (لید)
  5. بهبود اعتبار برند
  6. هدف‌گذاری روی تمام بخش‌های قیف فروش
  7. امکان شخصی سازی و سفارشی سازی آسان
  8. دسترسی به مشتریان بالقوه و هدف
  9. روش اندازه‌گیری و کنترل منطقی
  10. امکان سازگار شدن با رفتار مشتری
  11. مقیاس پذیری بازاریابی
  12. دسترسی موبایلی
  13. انعطاف‌پذیری
  14. چندرسانه‌ای بودن
  15. تعامل‌پذیری
  16. تعامل با اینفلوئنسرها

در ادامه مطلب توضیحاتی را در رابطه با هریک از این مزیت‌ها ارائه می‌کنیم.

مزایای دیجیتال مارکتینگ

مقرون به صرفه بودن و هزینه جذب مشتری کم‌تر

روش‌های دیجیتال مارکتینگ در مقایسه با دیگر روش‌های بازاریابی خصوصا روش‌های بازاریابی سنتی بسیار مقرون‌به‌صرفه هستند. یکی از مزیت‌های اصلی دیجیتال مارکتینگ نسبت به بازاریابی سنتی، جذب مشتری جدید با هزینه کم‌تر است.

مقرون به صرفه بودن و کاهش هزینه جذب مشتری

«هزینه جذب مشتری» (Customer Acquisition Cost | CAC) به کل هزینه‌ای گفته می‌شود که هر کسب و کار در مجموع برای جذب هر مشتری صرف می‌کند. هزینه جذب مشتری کم به معنی «حاشیه سود» (Profit Margin) بالا و هزینه‌های بازاریابی کمتر است. بنابراین همان‌طور که در بخش اهمیت دیجیتال مارکتینگ بیان شد این استراتژی بازاریابی در نهایت نرخ بازگشت سرمایه بالاتری برای کسب و کارها به همراه دارد. بازاریابی اینترنتی به روش‌های زیر هزینه جذب مشتری را کاهش می‌دهد:

  • هدف‌گذاری روی مرتبط‌ترین مخاطبان
  • پیام‌رسانی موثر
  • ایجاد مخاطبان راغب باکیفیت
  • بهبود نرخ تبدیل وب‌سایت‌ها
  • اجرای کمپین‌های «ریتارگتینگ» (Retargeting)
  • امکان پیگیری و بهینه‌سازی کمپین‌ها در حین اجرا
  • خودکارسازی کارهای تکراری بازاریابی

در نتیجه می‌توان گفت یک استراتژی بازاریابی دیجیتال اصولی به شما در جذب مشتریان جدید با هزینه کم‌تر کمک بسیاری می‌کند.

 

بهبود آگاهی از برند

ایجاد و افزایش «آگاهی از برند» (Brand Awareness) برای جذب مشتریان جدید لازم است. یک استراتژی بازاریابی دیجیتال خوب سریع‌تر از روش‌های بازاریابی سنتی دسترسی به مخاطبان را برای کسب و کارها فراهم می‌کند. در دیجیتال مارکتینگ می‌توانید از کانال‌های مختلفی برای حضور بیشتر در فضای آنلاین استفاده کنید. ازجمله این کانال‌ها عبارتند از:

استفاده از روش‌های بازاریابی دیجیتال هزینه‌های کلی بازاریابی را کاهش می‌دهد و آگاهی از برند را به شکل موثرتر و ماندگارتری ایجاد می‌کند. تنها روش بهبود آگاهی از برند در تبلیغات سنتی مثل آگهی‌های تلویزیونی افزایش بودجه تبلیغات بود درحالی‌که در دیجیتال مارکتینگ می‌توان از چندین کانال رایگان یا کم‌هزینه به طور همزمان برای افزایش آگاهی از برند استفاده کرد.

بهبود آگاهی از برند

در دیجیتال مارکتینگ امکان اجرای تست‌های A/B برای تعیین کانال‌های موثرتر تبلیغات وجود دارد. بعد از تعیین این کانال‌ها می‌توان برنامه‌ریزی واقع‌بینانه‌ای برای بودجه‌بندی بخش‌های مختلف تبلیغات انجام داد.

 

امکان خودکارسازی فعالیت‌های بازاریابی

دیجیتال مارکتینگ این امکان را در اختیار کسب و کارها قرار می‌دهد که بسیاری از فعالیت‌های بازاریابی را به صورت خودکار انجام دهند. این موضوع در اجرای سریع‌تر کمپین‌ها بسیار تأثیرگذار است. از طرف دیگر با خودکارسازی فعالیت‌های بازاریابی هم کارآمدی این استراتژی‌ها افزایش می‌یابد و هم در زمان و هزینه صرفه‌جویی می‌شود. همه این موارد در نهایت به کاهش هزینه‌های جذب مشتری منجر می‌شود.

امکان خودکارسازی فعالیت های بازاریابی

«اتوماسیون بازاریابی» (Marketing Automation) امکان جذب مداوم مخاطبان راغب برای برای کسب و کارها فراهم می‌کند. به این ترتیب می‌توانید بیشتر زمان و تلاش‌های بازاریابی کسب و کار را روی بازاریابی تبدیل، فروش و خرید‌های بازگشتی صرف کنید. روش‌های خودکارسازی فعالیت‌های بازاریابی عبارتند از:

  • زمان‌بندی انتشار پست‌های شبکه‌های اجتماعی
  • خودکارسازی ارسال ایمیل‌های متوالی
  • تعیین وضعیت سبد‌های خرید رها شده
  • ایجاد جریان کاری برای امتیازدهی و ایجاد مخاطبان راغب و پیگیری مشتریان

 

بهبود ایجاد مخاطب راغب

دیجیتال مارکتینگ مزیت بسیار مهمی در فرآیند «ایجاد مخاطب راغب» (Lead Generation) برای کسب و کارها فراهم می‌کند. حضور در فضای آنلاین باعث می‌شود مشتری بالقوه راحت‌تر برند شما را پیدا کند، در مورد محصولات و خدمات شما مطالعه کند و در نهایت به مخاطب راغب کسب و کار شما تبدیل شود.

برای مثال از طریق استراتژی‌های بهینه‌سازی موتورهای جستجو یا سئو می‌توانید شانس ظاهر شدن وب‌سایت در جایگاه‌های بالای صفحه نتایج را برای کلمات کلیدی مرتبط افزایش دهید. هرچه وب‌سایت در جایگاه بالاتری در صفحه نتایج قرار بگیرد، شانس بیشتری برای کلیک کاربران و تبدیل آن‌ها به مخاطبان راغب و در نهایت مشتریان کسب و کار وجود دارد.

بهبود جذب مخاطب راغب

کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ ایجاد مخاطب راغب را از طریق پیام‌رسانی به افراد درست در زمان درست انجام می‌دهند و می‌توانید از چند کانال بازاریابی به صورت همزمان برای این هدف استفاده کنید. برای مثال استفاده همزمان از سئو، بازاریابی محتوایی، تبلیغات آنلاین، ایمیل مارکتینگ و غیره برای پیشبرد همزمان برنامه بازاریابی لازم و در عین حال امکان‌پذیر است.

 

بهبود اعتبار برند

یکی از موارد اهمیت دیجیتال مارکتینگ امکان واکنش نشان دادن و تعامل با مخاطبان در مورد مسائل و موضوعات مرتبط با کسب و کار و برند را فراهم می‌کند. به این ترتیب همیشه در فضای آنلاین حاضر هستید و گوش شنوایی برای مخاطبان دارید.

فعالیت با این روش باعث می‌شود اعتبار زیادی در بین مخاطبان کسب کنید و به عنوان منبع، مرجع و متخصص حوزه کسب و کار خودتان شناخته شوید. با این روش مردم به شما اعتماد می‌کنند و برای دریافت اطلاعات بیشتر به شما مراجعه می‌کنند. در نتیجه این مراجعه ممکن است کاربران در نهایت از شما خرید هم بکنند.

بهبود اعتبار در دیجیتال مارکتینگ

اعتبار برند شما از هر چیزی مهم‌تر است و کم‌تر کسب و کاری وجود دارد که شهرت و خوش‌نامی در بین مشتریان برایش مهم نباشد. طبق آمارها حدود ۹۱ درصد مشتریان خرید از برند‌های خوش‌نام با نقد و بررسی‌های مثبت را ترجیح می‌دهند. در جهان دیجیتالی امروز چند نظر و بازخورد منفی ممکن است میلیون‌ها دلار به فروش یک کسب و کار لطمه وارد کند.

یکی از مزیت‌های اصلی بازاریابی دیجیتال امکان استفاده از آن برای ایجاد تأثیر مثبت روی اعتبار برند است. برای مثال انجام درست و اصولی سئو به کسب و کار شما کمک می‌کند صفحه اول نتایج موتور جستجو را برای کلمات کلیدی مهم مدیریت کنید و هرگونه دیدگاه منفی یا انتقاد را در مورد محصولات و خدمات به صورت متعادل بررسی کرده و در صورت لزوم به آن واکنش نشان دهید.

 

هدف‌گذاری روی تمام بخش‌های قیف فروش

با استفاده از دیجیتال مارکتینگ امکان هدف‌گذاری روی مخاطبان در تمامی مراحل قیف فروش وجود دارد. در بازاریابی آفلاین این امکان وجود نداشت و به سختی می‌توانستیم موقعیت مخاطبان مختلف را در قیف فروش ردیابی کنیم.

  • در بالاترین بخش قیف بازاریابی (TOFU) باید کمپین‌هایی را برگزار کنید که توجه و علاقه مخاطبان را جلب می‌کند. کانال‌های مورد استفاده شما می‌تواند در این مرحله سئو، روابط عمومی دیجیتال و بازاریابی محتوایی باشد.
  • در مرحله میانی از قیف بازاریابی (MOFU) بهتر است کمپین‌هایی برگزار شوند که مخاطبان علاقه‌مند به کسب و کار را برای خرید محصولات یا استفاده از خدمات شما ترغیب می‌کنند. کانال مورد استفاده شما در این مرحله می‌تواند ترکیبی از برگزاری وبینار، ایمیل مارکتینگ و کمپین‌های ریتارگتینگ باشد.
  • در مرحله پایانی قیف بازاریابی (BOFU) هدف کسب و کار عموما افزایش نرخ تبدیل، وفاداری مشتری و خرید‌های بازگشتی است. کمپین‌های بازاریابی شما در این مرحله باید شامل تبلیغات، کدهای تخفیف، برنامه‌های وفاداری به برند و ارسال ایمیل‌های پس از خرید باشد.

برای ایجاد یک جریان پایدار از مخاطبان راغب و تبدیل آن‌ها به مشتری، در بازاریابی دیجیتال این امکان وجود دارد که روی مخاطبان هدف در هر مرحله از قیف بازاریابی هدف‌گذاری کنیم.

 

شخصی سازی و سفارشی سازی آسان

دیجیتال مارکتینگ امکان شخصی‌سازی و سفارشی‌سازی کمپین‌های بازاریابی را برای مشتریان انفرادی و دسته‌بندی‌های مختلف مشتریان فراهم می‌کند. با استراتژی‌های بازاریابی آنلاین می‌توانید مخاطبان هدف علاقه‌مند را بر اساس ویژگی‌ها و عادات خرید دسته‌بندی کنید.

«داده‌های شخص اول» (First-party Data) به داده‌هایی گفته می‌شود که خود کسب و کار آن‌ها را جمع‌آوری می‌کند. این داده‌ها در دیجیتال مارکتینگ اهمیت بسیار زیادی دارند چراکه در دسته‌بندی مخاطبان هدف و تولید محتوای متناسب برای هر گروه بسیار مفید هستند. کسب و کارها می‌توانند علاوه بر داده‌های شخص اول، داده‌های شخص دوم و سوم را از طریق منابع دیگر جمع‌آوری کنند.

شخصی سازی و سفارشی سازی در دیجیتال مارکتینگ

بعد از جمع‌آوری اطلاعات نوبت به ایجاد «مخاطب دانه‌ای» (Granular Audience) و ایجاد  کمپین‌های بازاریابی سفارشی می‌رسد. در ادامه نیز نیاز است کمپین‌ها را بر اساس علاقه‌مندی‌های ابراز شده یا رفتارهای آنلاین هر مخاطب شخصی‌سازی کنیم. در نتیجه این اقدام هر مشتری باید حس کند پیام مرتبط به خود را دریافت کرده است. در نتیجه سفارشی‌سازی و شخصی‌سازی کسب و کارها نرخ تبدیل دریافت می‌کنند.

برای مثال یک برند حوزه زیبایی را در نظر بگیرید که طیف گسترده‌ای از مخاطبان هدف را شامل می‌شود. این برند می‌تواند برای مخاطبان هدف در گروه‌های سنی مختلف کمپین‌های بازاریابی ایمیلی و محتوایی مجزا اجرا کند که برای مخاطبان هدف خاص به صورت سفارشی برنامه‌ریزی شده‌اند. مثلا یکی از کمپین‌ها می‌تواند روی محصولات مراقبت از پوست برای خانم‌های ۲۰ تا ۳۰ سال و کمپین دیگر برای محصولات آرایشی برای خانم‌های بالای ۳۰ سال برنامه‌ریزی شود.

هر بخشی از مخاطبان محتوای دیجیتالی را دریافت می‌کند که به او مرتبط است. این کار باعث افزایش علاقه‌مندی، تعامل، تبدیل و در نهایت خرید مخاطبان هدف می‌شود.

 

دسترسی به مشتریان بالقوه و هدف

دیجیتال مارکتینگ امکان دسترسی به مشتریان مرحله پیش از خرید را فراهم می‌کند. مرحله قبل از اقدام به خرید بسته به نقشه سفر مشتری ممکن است ثبت‌نام برای استفاده محدود و رایگان (Free Trial) یا کسب اطلاعات بیشتر باشد. مثال دیگر حالتی است که مشتری از شما خرید کرده و با دریافت تخفیف، شما را به یک دوست معرفی می‌کند.

نقشه سفر مشتری

مهم نیست مخاطب در کدام قسمت نقشه حضور دارد، با بازاریابی دیجیتال می‌توانید آن‌ها را ترغیب کنید به مرحله بعدی وارد شوند. برای دسترسی به مشتریان آماده خرید می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • روی کلمات کلیدی بخش پایانی قیف فروش هدف‌گذاری کنید.
  • استفاده‌های محدود رایگان یا تخفیف پیشنهاد کنید.
  • نسخه آزمایشی (Demo) یا مشاوره محصول ارائه کنید.
  • در کمپین‌های ایمیل مارکتینگ از دعوت به اقدام (CTA) استفاده کنید.
  • از تبلیغات در شبکه‌‌های اجتماعی استفاده کنید.

برای دسترسی به مشتریانی که به دنبال اطلاعات بیشتر هستند اقدامات زیر مناسب هستند:

  • به سوالات رایج آن‌ها در پست‌های وبلاگ و شبکه‌های اجتماعی پاسخ دهید.
  • راهنما، کتاب‌های الکترونیکی یا منابع آموزشی تهیه و تولید کنید.
  • ویدیوهای آموزشی بسازید.
  • از سئو برای هدف‌گذاری روی بخش میانی و بالایی قیف فروش استفاده کنید.

در بازاریابی سنتی همیشه فاصله قابل توجهی میان زمان دیده‌شدن پیام شما توسط کاربر و انجام اقدام توسط او وجود دارد. دیجیتال مارکتینگ امکان دسترسی به مشتریان را در هر مرحله‌ای که هستند در زمان واقعی امکان‌پذیر می‌کند.

روش اندازه‌گیری و کنترل منطقی

در کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ با استفاده از شاخص‌های کلیدی عملکرد می‌توانید روی تمام مراحل کمپین نظارت کنید و تعیین کنید کدام کمپین و کدام کانال بازاریابی توانسته موثرتر عمل کند. به این ترتیب می‌توانید برنامه بازاریابی کلی خود را بهبود دهید. این امکان در بازاریابی سنتی (تبلیغات تلویزیونی، چاپی، بیلیبوردها و غیره) وجود نداشت.

برای مثال می‌توانید تعداد کاربرانی را که تبلیغ شما را دیده یا روی آن کلیک کرده‌اند تشخیص دهید. می‌توانید تعیین کنید کدام روش دیجیتال مارکتینگ اثربخشی بیشتری داشته و مخاطبان شما بیشتر از تلفن هوشمند استفاده می‌کند یا کامپیوترهای دسکتاپ.

اندازه گیری و کنترل منطقی در دیجیتال مارکتینگ

این اطلاعات به شما در محاسبه نرخ بازگشت سرمایه در کانال‌های مختلف و تشخیص بهترین کمپین‌ها کمک می‌کند. با استفاده از دیجیتال مارکتینگ می‌توانید کمپین‌ها در زمان حال بهبود و ارتقا دهید و نقاط ضعف آن‌ها را برطرف کنید. برای مثال اگر یک تبلیغ به‌خصوص نتوانسته نظر مخاطب را به خود جلب کند، می‌توانید برای نسخه‌های جایگزین آن از اجرای تست‌های A/B استفاده کنید.

مثال دیگر زمانی است که صفحه فرود شما خوب عمل نمی‌کند و نرخ تبدیل بالایی به همراه ندارد. به لطف دیجیتال مارکتینگ این امکان وجود دارد که نسخه‌های جایگزین را تا زمان تعیین بهترین صفحه فرود روی سایت امتحان کنید.

در دیجیتال مارکتینگ روش‌های بسیاری برای نظارت و پیگیری رفتار کاربر، میزان تعامل او و مسیرهای تبدیل وجود دارد. برای مثال گوگل آنالیتیکس می‌تواند روی بازدیدکنندگان ارزش‌گذاری دلاری کند.

امکان سازگار شدن با رفتار مشتری

رفتار مشتری همیشه در حال تغییر است و به همین دلیل باید استراتژی‌های بازاریابی نیز به‌طور دائم در حال تغییر باشند. کسب و کارها اگر نتوانند با ترجیحات مشتری‌ها تغییر کنند، تمامی استراتژی‌های بازاریابی پس از مدتی قدیمی می‌شود و اثرگذاری خود را از دست می‌دهند.

دیجیتال مارکتینگ به دلیل بهره‌مندی از استراتژی‌های بازاریابی رفتاری (Behavioral Marketing) امکان تطابق با تغییرات را برای کسب و کارها فراهم می‌کند. به عنوان مثال در دوران پاندمی بسیاری از مشتریان عادت‌های خرید خود را از حالت حضوری به آنلاین تغییر دادند و این موضوع ایجاب می‌کرد که کسب و کارها بیشتر بودجه آفلاین را صرف بازاریابی آنلاین کنند.

امکان سازگار شدن با رفتار مشتری

مقیاس پذیری بازاریابی

یکی از مزیت‌های بسیار مهم دیجیتال مارکتینگ مقیاس‌پذیری تلاش‌های بازاریابی همزمان با رشد کسب و کار است. در واقع صاحبان کسب و کارهای کوچک و استارتاپ‌‌ها نیز می‌توانند روش‌هایی را برای رقابت با کسب و کارهای بزرگ حوزه تخصصی خود پیدا کنند.

برخلاف روش‌های بازاریابی سنتی مثل تبلیغات تلویزیونی، رادیویی یا چاپی که روش‌های دشوار و پرهزینه‌ای برای کسب و کارهای کوچک بودند و نمی‌توانستیم آن‌ها بر اساس اندازه کسب و کار تغییر اندازه دهیم. از سوی دیگر دیجیتال مارکتینگ به دلیل امکان توسعه استراتژی با هزینه‌های کمتر بهتر توانسته در جذب مخاطبان عمل کند.

مقیاس پذیری بازاریابی

برای مثال می‌توانید استراتژی‌های سئو خود را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که در مورد موضوعات یا کلمات کلیدی جدید رتبه کسب کنید یا تبلیغاتی را در شبکه‌های اجتماعی اجرا کنید که به آن دسته از مخاطبان هدف که هنوز نتوانسته‌اید با آن‌ها ارتباط برقرار کنید دسترسی پیدا کنید.

دسترسی موبایلی

چیزی حدود ۸۳ درصد مردم در سراسر جهان از دستگاه‌های موبایل برای دنبال کردن اخبار، شبکه‌‌سازی در پلتفرم‌های اجتماعی و خرید استفاده می‌کنند. دیجیتال مارکتینگ این امکان را در اختیار کسب و کارها قرار می‌دهد که با کاربران دستگاه‌های موبایلی نیز تعامل سازنده داشته باشند.

به این شکل از دیجیتال مارکتینگ «بازاریابی موبایلی» (Mobile Marketing) گفته می‌شود. در این روش با استفاده از تبلیغات ریتارگتینگ، بهینه‌سازی ایمیل برای موبایل، بازاریابی پیامکی، توسعه اپلیکیشن و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی می‌توان کاربران تلفن‌های همراه و تبلت‌ها را نیز هدف قرار داد.

 

انعطاف پذیری

در دیجیتال مارکتینگ روش‌های متنوعی برای تبلیغات وجود دارد که ازجمله محبوب‌ترین آن‌ها می‌توان به تبلیغات بنری، بازاریابی ایمیلی، بازاریابی محتوایی و پست‌های شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد. بنابراین با انتخاب روش مناسب با نوع کسب و کار می‌توان از فرصت‌های زیادی بهره برد. همچنین در دیجیتال مارکتینگ این انعطاف‌پذیری وجود دارد که کمپین‌های در حال اجرا را در زمان واقعی تغییر دهید یا آزمایش کنید.

چند رسانه ای بودن

در دیجیتال مارکتینگ این امکان وجود دارد که از انواع مختلف رسانه برای برقراری ارتباط با کاربران استفاده کنید. برای مثال تصویر، ویدیو و فایل صوتی. التبه به‌کارگیری ترکیبی از همه انواع این رسانه‌ها آسان‌تر و بهتر است و تنوع بالایی به محتوای تولیدی شما می‌دهد.

چند رسانه ای بودن محتوا در دیجیتال مارکتینگ

تعامل پذیری

دیجیتال مارکتینگ امکان برقراری ارتباط مستقیم با مشتریانی که محتوای شما را می‌بینند، در وب‌سایت نظر ثبت می‌کنند و پیام و بررسی و تعامل در شبکه‌های اجتماعی را انجام می‌دهند فراهم می‌کند. این موضوع نشان می‌دهد این مشتریان به شما اهمیت می‌دهند. برقراری ارتباط دوطرفه و پاسخ‌گویی به نظرات، پیشنهادات و انتقادات آن‌ها نشان‌دهنده ارزش قائل شدن شما برای مشتریان است و از طرف دیگر به شما کمک می‌کند اطلاعات ارزشمندی در مورد بازخوردهای مشتریان و علاقه‌مندی‌های آن‌ها به دست آورید.

تعامل با اینفلوئنسرها

بسیاری از افراد تأثیرگذار (اینفلوئنسر) در فرهنگ مدرن خود را از طریق فضای آنلاین و شبکه‌های اجتماعی معرفی و تبلیغ می‌کنند. از طریق دیجیتال مارکتینگ می‌توانید با اینفلوئنسرها ارتباط برقرار کنید و از احترامی که مردم برای آن‌ها قائل می‌شوند استفاده کنید. با انجام درست و اصولی اینفلوئنسر مارکتینگ، این افراد ترغیب می‌شوند که شما را تایید کنند و آگاهی از برند شما را از این طریق افزایش دهند.

تعامل با اینفلوئنسرها در دیجیتال مارکتینگ

به دلیل امکان خودکارسازی بسیاری از بخش‌های دیجیتال مارکتینگ نیاز است زمان و انرژی کمتری را صرف انجام کارهای بازاریابی کرده و هزینه کمتری برای جذب هر مشتری صرف کنید. تمام این موارد اهمیت دیجیتال مارکتینگ را در جهان امروز نشان می‌دهد.

اهمیت دیجیتال مارکتینگ در کسب و کارهای کوچک

در بخش‌های قبلی در مورد اهمیت و مزایای دیجیتال مارکتینگ توضیحات کاملی را ارائه کردیم. در این بخش قصد داریم دلایل اهمیت دیجیتال مارکتیگ را برای کسب و کارهای کوچک به طور ویژه بررسی کنیم.

کسب و کارهای کوچک در زمان شروع به کار عموما تمرکز خود را روی ترغیب اولین مشتریان به خرید می‌گذارند. استفاده از روش‌های سنتی بازاریابی مثل «تبلیغات چاپی» (Print Ads)، کوپن‌های تحفیف پستی یا حتی «تبلیغات محیطی» (Outdoor Advertising) استراتژي رایج کسب و کارها در شروع فرآیند جذب مشتری است. در واقع این کسب و کارها بر این باورند که در صورت ارائه محصول یا خدمت باکیفیت، تنها مدت زمانی طول می‌کشد تا مشتریان آن‌ها را پیدا و از آن‌ها خرید کنند.

این روش‌های بازاریابی بی‌فایده نیستند و کم‌کم پای مشتریان را به کسب و کار تازه تاسیس باز می‌کنند اما کسب و کارهای کوچک می‌توانند با در نظرگرفتن بازار جهانی مشتریان آنلاین از مزایای همسو کردن بازاریابی سنتی و دیجیتال مارکتینگ نیز بهره ببرند.

اهمیت دیجیتال مارکتینگ در کسب و کارهای کوچک

با استفاده از تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ می‌توانید به طیف گسترده‌تری از مشتریان بالقوه دسترسی پیدا کنید که از روش‌های محلی جذب نمی‌شدند. دسترسی به این مشتریان بالقوه با روش‌های مقرون‌به‌صرفه‌تر، قابل اندازه‌گیری و مقیاس‌پذیر امکان‌پذیر است. در ادامه چند مورد از دلایل اهمیت و مزایای دیجیتال مارکتینگ را برای کسب و کارهای کوچک‌تر بررسی می‌کنیم. این دلایل در فهرست زیر آورده شده‌اند.

  • توانایی تعامل با مشتریان و شناخت بهتر نیازهای آن‌ها
  • دسترسی به مخاطبان هدف بدون محدودیت زمانی و مکانی
  • امکان ارسال پیام‌های شخصی‌سازی شده به مخاطبان هدف در زمان درست
  • برقراری ارتباط با مشتریان در هر مرحله از فرآیند خرید
  • جذب مشتری با هزینه کم‌تر
  • شناخت بهتر مخاطبان و جذب تعامل برای ایجاد وفاداری به برند
  • امکان پیگیری و اندازه‌گیری آسان نتایج

استفاده از دیجیتال مارکتینگ در کسب و کارهای کوچک

دیجیتال مارکتینگ با وجود فراهم کردن فرصت‌های بسیار برای کسب و کارها، در زمان شروع به کار یک کسب و کار ممکن است چالش‌برانگیز باشد زیرا در این روش بازاریابی پلتفرم‌ها، کانال‌ها و اصطلاحات زیادی وجود دارند و ممکن است در استفاده از آن‌ها سردرگم شوید.

کسب و کارهای کوچک ممکن است این تصور را داشته باشند که زمان یا بودجه رقابت در فضای آنلاین را ندارند. در نتیجه اکثر آن‌ها ترجیح می‌دهند همان روش‌های بازاریابی قدیمی را دنبال کنند و جذب مشتری را بیشتر به گذر زمان محول کنند.

واقعیت اینجاست که رقابت در فضای آنلاین زیاد است و با وجود بازاریابی دهان به دهان و توصیه‌های مشتریان دیگر، اگر نتوانید در فضایی که مشتریان حضور دارند فعالیت کنید، مخاطبان هدف کسب و کار شما به سختی می‌توانند شما را پیدا کنند. بنابراین می‌توان گفت هرچه‌قدر در ایجاد و شکل‌دهی حضور آنلاین خود تعلل کنید به همان میزان از رقابت عقب می‌افتید. در ادامه چند توصیه برای کمک به آسان کردن شکل‌دهی استراتژی اولیه دیجیتال مارکتینگ آورده‌ایم.

  • صحبت با مشتریان: ایجاد استراتژی بازاریابی بر اساس حدس و گمان امکان‌پذیر نیست. بنابراین توصیه می‌کنیم حتما زمانی را به صحبت با مشتریان فعلی و مشتریان بالقوه اختصاص دهید. ممکن است از قبل شناختی در مورد ویژگی‌های مشتریان داشته باشید اما اگر خواهان ایجاد رابطه طولانی‌مدت و موفقیت‌آمیز با آن‌ها هستید باید بیشتر در مورد آن‌ها کنکاش کنید. مصاحبه و پرسشنامه برای شروع می‌توانند اطلاعات خوبی را در مورد مشتریان در اختیار شما قرار دهند.
  • تحقیق و بررسی روی کسب و کارهای رقیب و متمایز کردن خود: تحقیق روی کسب و کارهای رقیب بسیار مهم است زیرا باید بتوانید ارزش پیشنهادی بهتری نسبت به آن‌ها در بازار به مشتریان ارائه کنید. چه ارزشی افزوده‌ای می‌توانید به مشتریان ارائه کنید؟ جستجو در گوگل اولین و بهترین مکان برای شروع است. با جستجوی گوگل بررسی کنید رقیبان و تبلیغات آن‌ها چه جایگاهی در صفحه نتایج دارند. بعد از پاسخ به این سوال باید دلیل تمایز خود را به مشتریان یادآوری کنید. محصول، خدمت، نحوه توزیع و قیمت می‌توانند به عنوان نقطه قوت و تمایز شما از کسب و کارهای رقیب شناخته شوند.
  • رعایت اصول اولیه وب‌سایت: کاربران به دنبال وب‌سایتی هستند که سریع بارگذاری شود و به راحتی آن‌ها را به صفحه و محصول موردنظرشان هدایت کند. به عنوان کسب و کاری محلی ممکن است بودجه شما به اندازه کسب و کارهای بزرگ‌تر نباشد اما باید استانداردهای حداقلی یک وب‌سایت را رعایت کنید.
  • ایجاد حساب کاربری Google My Business و بهبود دیدگاه‌های مشتریان: اعتبار شما به عنوان یک کسب و کار محلی مهم‌ترین چیزی است که یک مشتری بالقوه در زمان جستجوی خدمات و محصولات از شما انتظار دارد. خوشبختانه با ایجاد حساب کاربردی Google My Business کنترل زیادی روی دیدگاه‌های کاربران روی کسب و کار خواهید داشت.

  • تولید محتوای جذاب برای وبلاگ: اگر در حوزه کسب و کار شما رقابت بالاست باید برنامه‌ای منسجم برای استراتژی محتوای خود در نظر بگیرید. برای عبارات کلی‌تر امکان این‌که از همان ابتدا در جایگاه‌های اول صفحه نتایج قرار بگیرید بسیار کم است. اینجاست که نقش وبلاگ و محتوای تولیدی در آن اهمیت زیادی پیدا می‌کند. محتوای وب‌سایت به شما کمک می‌کند بیشتر در نتایج جستجو ظاهر شوید و در عین حال برای فعالیت در شبکه‌های اجتماعی موضوع در اختیار شما قرار می‌دهد. با این کار می‌توانید ارتباط بهتری را با مشتریان شکل دهید و تخصص خود را به آن‌ها اثبات کنید.
  • تولید محتوای تصویری جذاب: محتوای تصویری باید بخش بزرگی از استراتژی دیجیتال مارکتینگ کسب و کارها باشد. طبق آمارها کاربران بیشتر با محتوای ویدیویی ارتباط برقرار می‌کنند و به همین دلیل است که کسب و کارهای بزرگ تولید محتوای ویدیویی را به صورت حرفه‌ای انجام می‌دهند و بودجه زیادی برای آن صرف می‌کنند. به عنوان یک کسب و کار کوچک شروع برای تولید محتوای ویدیویی می‌تواند راه بسیار مناسبی برای بیشتر دیده شدن در فضای آنلاین باشد.
  • بهبود سئو محلی: در سئو محلی وب‌سایت را برای نتایج جستجوهای محلی، افزایش ترافیک محلی، ایجاد مخاطب راغب و آگاهی از برند محلی بهینه‌سازی می‌کنیم.
  • ارتقای ایمیل مارکتینگ: ایمیل مارکتینگ به عنوان یکی از استراتژی‌های پایه دیجیتال مارکتینگ می‌تواند برای کسب و کارهای کوچک‌تر مفید واقع شود چراکه آسان است و به نسبت دیگر روش‌ها مقرون‌به‌صرفه‌تر است.
  • تمرکز روی یک یا دو کانال اصلی در شبکه‌های اجتماعی: استراتژی‌های بازاریابی شبکه‌های اجتماعی به دلیل به‌روزرسانی دائمی این شبکه‌ها همواره در حال تغییرند اما این شبکه‌ها روش رایگان بسیار خوبی برای برقراری ارتباط دوطرفه با مشتریان علاقه‌مند به محصولات و خدمات هستند. در ابتدای کار بهتر است تمرکز را روی یک یا دو شبکه اصلی که مخاطبان در آن‌ها حضور دارند قرار دهید و در آن‌ها فعالیت کنید.
  • همکاری با اینفلوئنسرهای محلی: استفاده از اینفلوئنسر مارکتینگ تنها مخصوص کسب و کارهای بزرگ نیست و کسب و کارهای کوچک‌تر نیز می‌توانند از مزایای بیشمار آن استفاده کنند. برای مثال یک رستوران می‌تواند از بلاگرهای حوزه غذای محلی برای افزایش آگاهی از برند در میان مخاطبان استفاده کند.

در مجله فرادرس مطلبی با عنوان آموزش Digital Marketing تهیه شده که در آن به زبان ساده به توضیح مراحل انجام اصلی‌ترین استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ می‌پردازیم و مطالعه آن دید بهتری از این موضوع در اختیار شما قرار می‌دهد:

معرفی کاپریلا به عنوان اولین سیستم تبلیغات هدفمند کلیدواژه ای ایران

کاپریلا چیست

استفاده از تبلیغات هدفمند در تبلیغات آنلاین روشی بسیار مؤثر برای جذب لید یا مخاطب راغب است. به کمک این نوع از تبلیغات می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی را بر اساس ویژگی‌های مشترک مخاطبان هدف سازماندهی کرد و کمپین‌های تبلیغاتی را کاملاُ مرتبط با ویژگی‌های شخصی، رفتار و علاقه‌مندی‌های مخاطب ایجاد کرد. این امر در نهایت سبب افزایش نرخ تبدیل و فروش خواهد شد.

می‌توان «کاپریلا» را به عنوان یکی از پلتفرم‌های برتر برای تبلیغات آنلاین هدفمند معرفی کرد. کاپریلا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، بهترین و مرتبط‌ترین تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای را با توجه به کمپین‌های فعال کسب و کار به کاربران نمایش می‌دهد. این پلتفرم با شبکه‌ای گسترده از ناشران برای انتشار تبلیغات کلیکی و اجاره‌ای همکاری می‌کند. با توجه به این‌که شبکه کاپریلا بیشتر متمرکز بر وب‌سایت‌های بزرگ دانشجویی، آموزشی و عمومی کشور بوده و قشر جوان و دانشجوی کشور، بهره‌گیری مناسبی از اینترنت دارند، با استفاده از تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای می‌توان تمرکز را روی این قشر معطوف کرد و در صورت انتشار تبلیغات هدفمند در شبکه نسبتاً بزرگ ناشران همکار کاپریلا، امکان هدف‌گذاری شبکه متمرکزی از دانشجویان و کاربران جوان علاقه‌مند به اینترنت برای کسب و کارها فراهم می‌شود.

علاوه بر این، سیستم آماری کاپریلا با بهره‌گیری از سیستم آمارگیری مبتنی بر گوگل آنالیتیکس، در تشخیص کلیک‌های صحیح و غیرتکراری دقت بسیار زیادی دارد.

خدمات کاپریلا در دو بخش «ناشر» و «تبلیغ‌دهنده» به کاربران ارائه می‌شود. نمونه‌ای از این تبلیغات را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که مجموعه بنرهای تبلیغاتی با اندازه و حجم کم را شامل می‌شود. این بنرها، به طور کامل با موضوع نوشته شده در وبلاگ – در اینجا «مقاله و منبع در مورد دیجیتال مارکتینگ» ـ مرتبط است.

بنر کاپریلا - مقاله و منبع در مورد دیجیتال مارکتینگ

بخش دوم این پلتفرم در قالب «تبلیغ‌دهنده» امکان معرفی کسب‌وکار به دیگران را برای شما فراهم می‌کند. از مزایای دیگر این روش تبلیغات می‌توان به نرخ تبدیل بالای آن اشاره کرد، چراکه این تبلیغات فقط به مخاطبان هدف نمایش داده می‌شوند و در نتیجه، افراد بیشتری به استفاده از محصولات و خدمات کسب‌وکار شما ترغیب می‌شوند.

معرفی نشریلا به عنوان پلتفرم عالی جهت رپورتاژ آگهی، انتشار بررسی محصول و معرفی خدمات

معرفی نشریلا

استفاده از رپورتاژ آگهی یکی از روش‌های تبلیغات آنلاین برای گرفتن بک‌لینک و بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو به شمار می‌رود. رپورتاژ آگهی اگر به شکلی صحیح و متناسب با لحن هر رسانه نوشته شود تأثیرگذار است و رعایت تمام اصول و معیارهای انتشار رپورتاژ آگهی مناسب به صرف هزینه و زمان زیادی نیاز دارد. به همین دلیل، بهتر است برای انتشار رپورتاژ آگهی از پلتفرمی مانند پلتفرم «نشریلا» استفاده کنید که محتوای مناسب رپورتاژ آگهی را با هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه تولید و منتشر می‌کند. نشریلا با استفاده از مطالب تخصصی، برای انتشار بررسی محصولات یا معرفی خدمات نیز به شما کمک می‌کند.

جمع بندی اهمیت دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی به عنوان‌های یکی از روش‌های غالب بازاریابی کسب و کارهای مختلف در جهان دیجیتالی امروز شناخته می‌شود. دیجیتال مارکتینگ به کسب و کارها کمک می‌کند با برقراری تعامل دوطرفه با مخاطبان در افزایش آگاهی از برند و ترغیب کاربران به استفاده از خدمات و محصولات بهتر عمل کنند. اهمیت دیجیتال مارکتینگ در بهبود حضور برندها در فضای آنلاین به اندازه‌ای بالاست که کسب و کارهای کوچک‌تر نیز باید تلاش کنند با صرف بودجه‌های کم‌تر وارد گود رقابت در این فضا شوند و در معرض دید مخاطبان آنلاین قرار بگیرند. بنابراین اگر تابه‌حال استراتژی بازاریابی دیجیتال کسب و کار خود را طراحی نکرده‌اید بهتر است هرچه زودتر دست‌به‌کار شوید.

سوالات متداول اهمیت دیجیتال مارکتینگ

در این مطلب از «مجله فرادرس» به بیان اهمیت دیجیتال مارکتینگ در کسب و کارهای کوچک و بزرگ، موضوعات و مزایای بی‌شمار آن پرداختیم. در ادامه به چند سوال پرتکرار در مورد دیجیتال مارکتینگ و اهمیت آن پاسخ می‌دهیم.

دلیل اهمیت دیجیتال مارکتینگ چیست؟

کسب و کارها با استفاده از استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ حضور خود را در فضای آنلاین شکل می‌دهند و اعتبار و آگاهی از برند خود را در این فضا بهبود می‌بخشند. با حاضر بودن در فضای آنلاین کاربران و مخاطبان هدف محصولات و خدمات نیز راحت‌تر برندها را پیدا و از خدمات آن‌ها استفاده می‌کنند. برندها نیز با به‌روزرسانی پست‌ها در شبکه‌های اجتماعی و انتشار مداوم و منظم محتوا در وبلاگ اعتماد مخاطبان هدف را بیشتر جلب می‌کنند.

اصلی ترین مزیت های دیجیتال مارکتینگ کدامند؟

بازاریابی دیجیتال مزایای بسیاری برای کسب و کارها ایجاد می‌کند که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به مقرون به صرفه بودن و هزینه جذب مشتری کم‌تر، بهبود آگاهی از برند، امکان خودکارسازی فعالیت‌های بازاریابی، بهبود ایجاد مخاطب راغب، بهبود اعتبار برند، هدف‌گذاری روی تمام بخش‌های قیف فروش و امکان شخصی سازی و سفارشی سازی آسان اشاره کرد.

سه موضوع اصلی و مهم در دیجیتال مارکتینگ چه مواردی هستند؟

در همه فعالیت‌های دیجیتال مارکتینگ سه هدف اصلی و اساسی را دنبال می‌کنیم که عبارتند از: ایجاد «مخاطب راغب» (Lead Generation)، «جذب مخاطب راغب» (Lead Capturing) و «پرورش مخاطب راغب» (Lead Nurturing).

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
BallantineWebFXTERAKEETDigital Marketing InstituteMMGHallam
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *