نیچ مارکتینگ چیست؟ — استراتژی طراحی نیچ مارکت + فیلم آموزشی رایگان

۲۳۰۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۳۰ دقیقه
نیچ مارکتینگ چیست؟ — استراتژی طراحی نیچ مارکت + فیلم آموزشی رایگان

اگر بخواهید کسب‌وکار آنلاینی را راه‌اندازی کنید به طور قطع با بازارهای اشباع در حوزه‌های مختلف روبرو خواهید شد. برای روبرویی با این مشکل، استفاده از روش‌های نیچ مارکتینگ یا «نیش مارکتینگ» (Niche Marketing) توصیه می‌شود. به کمک نیچ مارکتینگ می‌توانید برند خود را از سایر کسب‌وکارها متمایز و آن را به منبعی قابل اطمینان از محصولات باکیفیت تبدیل کنید. تمامی این موارد به کمک پیاده‌سازی استراتژی نیچ مارکتینگ صورت می‌گیرد و در این آموزش قصد داریم به طور کامل نحوه اجرای این روش بازاریابی را بررسی و مثال‌هایی از آن را بیان کنیم.

فهرست مطالب این نوشته
محتوای این مطلب جهت یادگیری بهتر و سریع‌تر آن، در انتهای متن به صورت ویدیویی نیز ارائه شده است.

نیچ مارکتینگ چیست ؟

نیچ مارکتینگ نوعی طرح و برنامه برای بازاریابی هدفمند است که تمرکز خود را بر روی بخشی مشخص و تخصصی از بازار قرار داده است و به مصرف‌کنندگان این حوزه، کالا و خدمات ارائه می‌دهد. به عبارت دیگر، به جای پوشش دادن حوزه‌های مختلف کالا و خدمات، نیچ مارکتینگ به گروه کوچک‌تری محدود شده است.

تمرکز نیچ مارکتینگ بر روی بخش مشخصی از بازار معطوف شده است. برای موفقیت در این حوزه باید سه مورد زیر را در نظر داشته باشید.

  • تعیین بهترین حوزه تخصصی (نیچ)
  • درک نیازهای مشتریان در این حوزه
  • فراهم کردن نیازهای مشتریان

به عبارت دیگر در این روش سعی بر این است که به شکل مشخصی، محدوده مشتریان بالقوه را مشخص کنیم. به طور معمول این حوزه‌های تخصصی همواره زیرمجموعه‌ای از یک بخش بزرگ‌تر هستند. برای درک بهتر این موضوع در ادامه مثالی را مطرح می‌کنیم.

بازار بسیار بزرگ مرتبط با «کاهش وزن» را در نظر بگیرید. این بازار همواره مورد توجه بوده است و به همین دلیل، دستیابی به آن به سادگی امکان‌پذیر نیست. اما همین بازار، زیرشاخه‌های تخصصی دارد که در فهرست زیر به آن‌ها اشاره شده است.

  • کاهش وزن برای مردان
  • کاهش وزن برای زنان
  • رژیم «پالئو» (Paleo)
  • رژیم «کتو» (Keto)
  • کاهش چاقی شکمی

هریک از زیرشاخه‌های بالا، فضای بسیار زیادی برای مانور دارند. یکی از اشتباهاتی که نیچ مارکترهای تازه‌کار مرتکب می‌شوند این است که به دنبال بازارهای بزرگی همچون «کاهش وزن» می‌روند چراکه گمان می‌کنند تقاضای بسیار زیاد این بازار، آن‌ها را موفق خواهد کرد. مشکلی که در این رابطه وجود دارد این است که افرادی که واژه «کاهش وزن» را در اینترنت جستجو می‌کنند به دنبال کسب اطلاعاتی رایگان هستند و قرار نیست خریدی انجام دهند.

از طرف دیگر، اگر بر کلمات کلیدی دیگری همچون «رژیم کتو» تمرکز کنید، کلمات کلیدی دیگری پیدا می‌شوند تا با روش‌های تحقیق کلمه کلیدی، بر آن موضوعات نیز تمرکز کنید.

استراتژی نیچ مارکتینگ چیست؟

استراتژی نیچ مارکتینگ برای جذب بخش ویژه‌ای از مشتریان طراحی شده است. توجه این استراژی بر بخش‌های محدودتری از خدمات کسب‌وکارها معطوف شده است. به بیان ساده، استراتژی نیچ مارکتینگ بر موضوعاتی جزئی تمرکز دارد که به طور معمول مشتریان خاصی به دنبال آن هستند. این استراتژی توجه خود را به موضوعات، کالاها و خدمات کلی جلب نمی‌کند.

مزایای نیچ مارکتینگ چیست؟

بهره‌گیری از استراتژی نیچ مارکتینگ مزایای زیادی به همراه دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به رقابت کم در حوزه تخصصی، فهم بهتر بازار هدف و بازاریابی ساده‌تر برای حوزه تخصصی اشاره کرد. البته در ادامه همین متن با جزئیات بیشتری به بررسی مزایا و معایب نیچ مارکتینگ خواهیم پرداخت.

رقابت کم در نیچ مارکتینگ

اگر زیرشاخه‌ای مانند موارد بالا را انتخاب کنید، با بازار اشباعی روبرو نخواهید بود و افراد مختلف مشکلی برای بازار انتخابی شما ایجاد نخواهند کرد چراکه گمان نمی‌کنند این بازار به اندازه کافی بزرگ باشد. همچنین، شرکت‌های بسیاری هستند که پول زیادی برای سرمایه‌گذاری روی بازارهای بزرگ دارند و چه بهتر که اجازه دهید آن‌ها این کار را انجام دهند و از حوزه تخصصی شما غافل باشند.

فهم بهتر بازار هدف

از موارد ضروری در نیچ مارکتینگ و سایر روش‌های بازاریابی باید به شناخت دقیق مشتری و مخاطب اشاره کرد. زمانی که تمرکز خود را بر روی یک بازار هدف قرار دهید، با عمق و جزئیات بیشتری به خصوصیات جامعه‌شناختی بازار هدف خود می‌پردازید و فهم بهتری از نیازهای مشتریان خود بدست می‌آورید.

به این نکته توجه داشته باشید که تنها زمانی از نیج مارکتینگ درآمد کسب می‌کنید که آن‌چه مشتریان شما به آن نیاز دارند را به درستی فراهم کنید. البته در ادامه همین مطلب با جزئیات بیشتری به این موارد می‌پردازیم.

کسب مهارت در حوزه تخصصی

زمانی که یک حوزه تخصصی را انتخاب می‌کنید، به مرور در آن حوزه اطلاعات بیشتری کسب می‌کنید و به همین ترتیب، مهارت شما نیز در آن شاخه بیشتر می‌شود. افزایش مهارت در حوزه تخصصی سبب جذب بیشتر مشتریان بالقوه به وب‌سایت و سایر کانال‌های بازاریابی شما می‌شود. از جمله امتیازاتی که کسب مهارت تخصصی به همراه دارد باید به کسب اعتبار بیشتر و معرفی شدن توسط سایر افراد اشاره کرد.

به این نکته توجه داشته باشید که افراد برای رجوع به یک حوزه تخصصی به طور طبیعی به اشخاص دارای شهرت و اعتبار گرایش دارند. به طور مثال افراد کمی وجود دارند که در بخشی مانند «رژیم کتو» تخصص داشته باشند. این درحالیست که متخصصان زیادی را می‌توان در بحث «کاهش وزن» پیدا کرد. به همین دلیل اگر حوزه تخصصی خود را به درستی انتخاب کنید،‌ شانس بیشتری برای موفقیت در کسب‌وکار خود خواهید داشت.

سادگی در بازاریابی برای بازار هدف

اگر شاخه وسیعی مانند «کاهش وزن» را انتخاب کنید، نیاز به صرف زمان و هزینه بسیار زیادی دارید تا به مخاطب مورد نظر خود دست پیدا کنید. به همین دلیل، استفاده از بازارهای بزرگ، انتخاب مناسبی برای بیشتر دیجیتال مارکترها نیست چراکه به طور معمول این افراد بودجه، زمان و منابع محدودی در اختیار دارند. به دلیل همین محدودیت‌ها نیز اجرای استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ برای این افراد با مشکل روبرو خواهد شد.

 

نیچ همیشه سبز یا پرفروش چیست؟

پیش از آن‌که به ادامه مطلب بپردازیم باید به حوزه‌های تخصصی همیشه‌سبز یا «نیچ‌های همیشه‌سبز» (Evergreen Niches) بپردازیم. نیچ همیشه سبز به حوزه تخصصی می‌گویند که به کمک آن می‌توانید در تمامی زمان‌های سال و برای سال‌های طولانی از آن فروش داشته باشید.

از نمونه‌های نیچ همیشه‌سبز (نیچ پرطرفدار یا پرفروش) می‌توان به موضوعاتی مانند «خودیاری» یا «مهارت‌های فردی» اشاره کرد که کتاب‌های این موضوعات در گذشته با عناوینی همچون «کتاب‌های انگیزشی» چاپ می‌شدند. اما دلیل موفقیت این موضوعات مشخص است چراکه افراد بسیار زیادی همواره مشکلاتی مشابه را طی سال‌ها در طول زندگی خود تجربه می‌کنند. به این ترتیب، همین افراد تمایل دارند تا اعتماد به نفس خود را در زندگی افزایش دهند و به دنبال یادگیری این موضوعات می‌روند.

این موضوعات پرفروش تحت تاثیر دوره‌های زمانی یا فصول مختلف سال قرار نمی‌گیرند. حال موضوعاتی همچون «شب یلدا» را در نظر بگیرید که تنها در دوره محدودی از سال می‌توان استراتژی‌های نیچ مارکتینگ را برای آن پیاده‌سازی کرد.

نیچ پرفروش

معرفی برخی موضوعات پرطرفدار در نیچ مارکتینگ

در ادامه برخی از موضوعات پرفروش یا همان نیچ‌های همیشه‌سبز را بیان می‌کنیم که با بررسی زیرشاخه‌های آن می‌توان نتایج قابل قبولی را کسب کرد. این موضوعات در فهرست زیر آورده شده‌اند.

نحوه ایده یابی در نیچ مارکتینگ

بسیاری از افرادی که به تازگی با نیچ مارکتینگ آشنا می‌شوند به قدری نسبت به آن علاقه پیدا می‌کنند که بحث «ایده‌یابی» را در نظر نمی‌گیرند. با وجود این‌که نیچ مارکتینگ موضوع بسیار جذابی است اما پرداختن به موضوعاتی که شور و اشتیاقی برای آن ندارید یا موضوعات کم‌فروش، پیشنهاد نمی‌شود.

ایده نیچ مارکتینگ

نحوه تعیین موضوعات مورد علاقه

با کمی جستجو در رابطه با نیچ مارکتینگ درمی‌یابید که اصلی‌ترین موضوع به هنگام ایده‌یابی این است که به دنبال علاقه‌مندی‌های خود باشید. زیرا اگر علاقه و هیجان زیادی برای موضوع وجود داشته باشد، این اشتیاق برای انجام کار و به سرانجام رسیدن فعالیت‌های بازاریابی نیز نقش مثبتی خواهد داشت.

البته این موضوع همواره صدق نمی‌کند. اگر شور و اشتیاق بالایی در رابطه با یک موضوع داشته باشید اما اندازه بازار در این حوزه کوچک باشد و افراد تمایلی به خرید نداشته باشند، در حقیقت وقت خود را تلف کرده‌اید.

به همین دلیل برای شروع نیچ مارکتینگ پیشنهاد می‌کنیم که در ابتدا موضوعاتی را انتخاب کنید که واقعا علاقه به انجام آن‌ها دارید. قلم و کاغذی بردارید و تمامی موضوعات مورد علاقه خود را روی آن یادداشت کنید. در این مرحله هیچ قضاوتی روی موضوعات نداشته باشید. اگر برای پیدا کردن موضوعات مورد علاقه خود در این مرحله دچار مشکل شدید، سوالات زیر را از خود بپرسید.

  • چه سرگرمی‌هایی را دوست دارم؟
  • به چه ورزشی علاقه دارم؟
  • وقت آزاد خود را چطور می‌گذرانم؟
  • علاقه به خواندن چه موضوعاتی دارم؟
  • چه برنامه‌های تلویزیونی مرا جذب می‌کنند؟
  • در حال حاضر چه مشکلی دارم؟
  • قصد توسعه چه مهارت‌هایی را دارم؟
  • چه چیزی را می‌توانم در زندگی خودم بهبود بدهم؟

این سوالات تنها برخی از نمونه سوالاتی بودند که باید از خود بپرسید. آن‌چه که در این مرحله باید انجام دهید این است که به طور دقیق موضوعات مورد علاقه خود را بررسی کنید. البته طبیعی است که به موضوعاتی مانند ورزش و سرگرمی توجه بیشتری داشته باشید. با این وجود، در این مرحله هیچ قضاوتی نداشته باشید. بعد از چند دقیقه که سوالات بالا را از خود پرسیدید، فهرست طولانی را خواهید نوشت.

بررسی از نگاه بازاریابی

بعد از آماده کردن فهرست مورد نظر در مرحله بعد باید ایده‌ها و نکات مختلفی را از نگاه بازاریابی یادداشت کنید. با انجام این کار حتی موضوعات جدیدی را می‌یابید که شاید در حال حاضر علاقه‌ای به انجام آن نداشته باشید. در این مرحله باید موضوعات را به شکلی دقیق بررسی و در جایی یادداشت کنید. ایده‌های مختلف را نیز در همین مرحله بنویسید. بهتر است در ابتدای روز نکات را بنویسید و در ادامه موارد زیر را به یادداشت‌های خود اضافه کنید.

  • مشکلاتی که با آن روبرو هستید.
  • موضوعاتی در اطراف شما که به آن‌ها جذب می‌شوید.
  • برنامه‌های تلویزیونی که نظر شما را به خود جلب کرده‌اند.
  • کالاها و خدماتی که استفاده می‌کنید.
  • چیزهایی که شما را خوشحال می‌کنند.
  • چیزهایی که شما را غمگین یا عصبانی می‌کنند.
  • فعالیت‌هایی که در آن شرکت دارید.

زمانی را برای توقف این یادداشت‌برداری مشخص کنید. سپس در ادامه با نگاه بر هر مورد، سوالات زیر را از خود بپرسید.

  • آیا افراد دیگری هستند که به این موارد علاقه داشته باشند؟
  • آیا افراد برای انجام این موارد حاضر به پرداخت پول هستند؟
  • چه مشکلاتی بین شما و دیگران مشترک است؟
  • چه چیزی شما را به راستی خوشحال یا هیجان‌زده می‌کند؟
  • چه چیزهایی سبب ناراحتی، عصبانیت و انزجار شما شده‌اند؟

با پرسیدن سوالات بالا و رسیدن به جواب مشخص، آن موضوعات را در فهرست «بازاریابی» خود پیدا و مشخص کنید. هریک از موضوعات مشخص شده می‌توانند ایده‌ای برای نیچ مارکتینگ باشند.

ایده نیچ مارکتینگ

بررسی عملکرد موضوعات

وب‌سایت‌های مختلفی وجود دارند که می‌توانید در آن‌ها موضوعات مطرح و ترند شده را پیدا کنید. با بررسی این وب‌سایت‌ها ایده‌های سودده برای نیچ مارکتینگ را می‌یابید. در ادامه به برخی از این روش‌ها اشاره می‌کنیم.

  • بررسی فروشگاه‌های اینترنتی
  • بررسی تالارهای گفتگو
  • استفاده از گوگل ترند
  • بهره‌گیری از شبکه‌های اجتماعی

بررسی فروشگاه‌های اینترنتی

از جمله این وب‌سایت‌ها می‌توان به فروشگاه‌های اینترنتی مانند «Amazon» اشاره کرد که کالاهای مختلفی را به فروش می‌رساند. این فروشگاه دسته‌بندی‌های مختلفی را برای کالاهای خود در نظر می‌گیرد که هریک از دسته‌ها، زیرمجموعه‌های متفاوتی را شامل می‌شوند. با بررسی محصولات پرفروش هر زیرشاخه، ایده‌هایی برای نیچ مارکتینگ بدست می‌آورید.

بررسی تالارهای گفتگو

با بررسی فروم‌ها یا تالارهای گفتگو در می‌یابید که افراد در رابطه با چه موضوعاتی بحث می‌کنند و علاقه‌مندی‌ها و مشکلات آنان در چه مواردی دیده می‌شود. علاوه بر این، تالارهای گفتگو محل بسیار مناسبی برای ایده‌یابی نیچ مارکتینگ به شمار می‌آیند.

استفاده از گوگل ترند

راه‌های مختلفی وجود دارد تا به کمک آن‌ها موضوعات داغ و ترند را بررسی کرد. با استفاده از گوگل ترند و جستجوی کلمات کلیدی، روند تغییرات به خوبی بررسی می‌شوند. به طور مثال می‌توان به موضوعاتی همچون «سئو» و «دیجیتال مارکتینگ» اشاره کرد. در تصویر زیر می‌توانید روند تغییرات این کلمات کلیدی را مشاهده کنید.

گوگل ترند

بهره‌گیری از شبکه‌های اجتماعی

بیشتر شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام و توییتر، امکاناتی دارند که به کمک آن‌ها می‌توان موضوعات پرطرفدار در هر زیرشاخه را بررسی کرد. به این ترتیب، با استفاده از روش‌های گفته شده می‌توانید عملکرد هریک از موضوعات یادداشت شده را بررسی کنید و ارزش آن‌ها برای شروع نیچ مارکتینگ را بسنجید.

راه اندازی وب سایت برای نیچ مارکتینگ

راه‌اندازی وب‌سایت از ملزومات پیشرفت در نیچ مارکتینگ است و بدون یک وب‌سایت مناسب، بهره‌گیری از امکانات این روش بازاریابی اینترنتی تقریبا غیرممکن است. به این نکته هم باید توجه داشته باشید که موفقیت وب‌سایت با افزایش ترافیک ورودی به سایت گره خورده است. نحوه افزایش ترافیک وب‌سایت با جزئیات بیشتری در همین مطلب مورد بررسی قرار می‌گیرد اما نکته اصلی در افزایش بازدید از سایت، بهره‌گیری از روش‌های «سئو» (SEO) است. اگر بهینه‌سازی سایت برای گوگل و سایر موتورهای جستجو صورت بگیرد، به شکل ساده‌تری می‌توان رتبه مناسبی در صفحه نتایج موتورهای جستجو کسب کرد. برای این کار باید موارد زیر را در نظر داشته باشید.

  • تهیه هاست و دامنه
  • استفاده از پلتفرم‌های آماده مانند وردپرس
  • تحقیق کلمه کلیدی
  • طراحی لوگو و هدر سایت
وب سایت نیچ مارکتینگ

تهیه هاست و دامنه

برای راه‌اندازی وب‌سایت به یک دامنه و هاست مناسب احتیاج دارید. ثبت دامنه بویژه اگر به صورت «ir.» باشد هزینه بسیار کمی دارد. البته اگر قصد استفاده از سرویس‌های گوگل در وردپرس را دارید پیشنهاد می‌شود از دامنه‌هایی با پسوند «com.» استفاده کنید. با این وجود، بخش اصلی، آدرس سایت و نامی است که برای آن انتخاب می‌کنید. بهتر است نام انتخاب شده ویژگی‌های زیر را داشته باشد.

  • حفظ کردن آن ساده باشد.
  • فاقد کاراکترهایی مانند «-» یا «_» باشد.
  • توصیف کلی و نه دقیق از حوزه تخصصی داشته باشد تا در صورت توسعه وب‌سایت، نام و فعالیت شما تداخلی نداشته باشند.

برای تهیه میزبان وب (هاست) هم باید موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • هزینه ماهیانه
  • محل سرورها
  • تعداد دامنه و زیردامنه (ساب‌دامین) قابل پشتیبانی
  • فضای حافظه
  • پنهای باند
  • امکان نصب آسان وردپرس
نام دامنه سایت

استفاده از پلتفرم‌های آماده مانند وردپرس

به کمک وردپرس این امکان وجود دارد که سایت خود را بدون کدنویسی و به راحتی ایجاد کنید. در ادامه نیز با استفاده از قالب‌های آماده، وب‌سایت خود را از لحاظ ویژگی‌های بصری بهینه‌سازی می‌کنید.

البته بحث «سئوی فنی» (Technical SEO) را نیز باید در نظر بگیرید اما چون ممکن است با مباحث کدنویسی آشنایی نداشته باشید، بهتر است از قالب‌هایی استفاده کنید که قابلیت پشتیبانی و فعالیت‌های مناسبی در زمینه سئو داشته باشند.

به کمک افزونه‌های (پلاگین‌های) مختلف در وردپرس نیز می‌توانید فعالیت‌هایی مانند سئو داخلی را به راحتی انجام دهید. برای این‌که با مباحث سئو آشنایی بیشتری پیدا کنید، مطالعه مطالب زیر پیشنهاد می‌شود.

تحقیق کلمه کلیدی

بهترین وب‌سایت‌ها در نیچ مارکتینگ کار خود را با «تحقیق کلمه کلیدی» (Keyword Research) به شکلی جامع شروع می‌کنند. ابزارهایی مانند «Google Keyword Planner» و وب‌سایت‌هایی مانند «Moz» برای پیدا کردن حجم جستجوی کلمات کلیدی مفید هستند.

در فرآیند نیچ مارکتینگ باید وب‌سایت خود را با کلمات کلیدی مرتبط حوزه تخصصی مورد نظر خود سازمان‌دهی کنید. در حقیقت با ایجاد دسته‌بندی‌های مختلف هم نظم مشخصی به وب‌سایت خود می‌دهید و هم نقش سئو را در آن لحاظ می‌کنید.

برای شروع می‌توانید از «کلمات کلیدی طویل» (Long-tail Keyword) کمک بگیرید. با وجود این‌که چنین کلمات کلیدی حجم جستجوی پایینی دارند اما کسب رتبه بهتر در گوگل با استفاده از این کلمات کلیدی ساده‌تر است. به طور مثال ممکن است با کلمه کلیدی «رژیم کاهش وزن» در ابتدای کار نتوانید رتبه مناسبی کسب کنید اما تولید محتوایی با کلمه کلیدی «رژیم کاهش وزن کتو» شاید نتایج بهتری را برای شما به همراه داشته باشد.

در نظر داشته باشید که هر نوع کلمه کلیدی را که انتخاب می‌کنید، رقابتی نیز جهت کسب رتبه برای آن کلمه وجود دارد. به طور معمول هرقدر «حجم جستجو» (Volume) برای یک کلمه کلیدی بیشتر باشد، رقابت یا به عبارت دیگر «سختی کلمه کلیدی» (Keyword Difficulty) بیشتر است.

طراحی لوگو و هدر سایت

سعی کنید بودجه‌ای جداگانه برای طراحی لوگو و هدر وب‌سایت خود در نظر بگیرید. با این وجود، اگر کمی با نرم‌افزار فتوشاپ یا ایلاستریتور آشنایی دارید می‌توانید برای یادگیری نحوه طراحی لوگو، مطالب زیر را مطالعه کنید.

محتوا در نیچ مارکتینگ

بعد از آن‌که وب‌سایت خود را راه‌اندازی کردید نوبت به تولید محتوای مربوط به حوزه تخصصی می‌رسد. اگر محتوای باکیفیتی تولید نکنید، بازدیدکنندگان وب‌سایت، آن را ترک می‌کنند. نکته مهمی که در تولید محتوا باید در نظر بگیرید، فعالیت به صورت مستمر است. بهترین راه برای فعالیت مستمر این است که از یک تقویم انتشار محتوا یا برنامه محتوا کمک بگیرید. در ادامه برنامه‌ریزی برای محتوا را بررسی می‌کنیم. برای تولید محتوا می‌توان سه مورد زیر را در نظر داشت.

  • تولید محتوا به صورت شخصی
  • برون‌سپاری تولید محتوا
  • استفاده از Google Alerts

تولید محتوا به صورت شخصی

اگر در تولید محتوا تخصص ندارید جای نگرانی نیست چراکه با کمی تمرین، این فرآیند را می‌آموزید. کافی است با جستجو در اینترنت و بهره‌گیری از روش‌های ترجمه و بازنویسی متن‌ها، محتوای جدیدی تولید کنید.

به طور معمول، متن‌هایی با تعداد کلمات بیش از ۱۵۰۰ کلمه، رتبه بهتری را در نتایج گوگل کسب می‌کنند. البته تعداد کلمات عامل تعیین کننده‌ای نیست بلکه برای پاسخ به سوالات کاربران و هدف جستجوی آن‌ها به طور معمول تعداد کلمات یک متن بیشتر می‌شود. البته به این نکته توجه داشته باشید که تولید محتوای باکیفیت به سادگی امکان‌پذیر نیست و باید اطلاعات خود را همواره در این مسیر، به‌روز نگه دارید.

اگر از وردپرس برای محتوانویسی استفاده می‌کنید، نصب افزونه‌ای همچون «Yoast» پیشنهاد می‌شود چراکه به کمک این افزونه نحوه استفاده از کلمه (کلمات کلیدی) در داخل متن، تحلیل و برای بهبود آن پیشنهاداتی ارائه می‌شود.

تولید محتوا در نیچ مارکتینگ

برون‌سپاری تولید محتوا

در بسیاری از موارد، صاحبان کسب‌وکارها برای فعالیت نیچ مارکتینگ خود فرصت کافی برای تولید محتوا ندارند. به همین دلیل از تولیدکنندگان محتوا برای این کار بهره می‌گیرند. این افراد آشنایی کافی با نحوه تولید محتوای با کیفیت و سئو شده دارند و به همین دلیل، مطالب نوشته شده توسط این افراد به طور معمول رتبه بهتری در موتورهای جستجو کسب می‌کند.

استفاده از Google Alerts

افراد مختلفی در حوزه تخصصی شما فعالیت می‌کنند و ممکن است محتوایی جدید تولید کنند. با استفاده از «Google Alerts» این امکان وجود دارد که با تولید هر محتوای جدید (بر اساس کلیدواژه تعریف شده)، ایمیلی از طرف گوگل به شما ارسال شود.

افزایش ترافیک برای وب سایت نیچ مارکتینگ

تا اینجا، هدف نیچ مارکتینگ این بود که وب‌سایت مناسبی داشته باشیم و در آن، محتوایی با کیفیت تولید کنیم. اگر تمامی این موارد را رعایت کنیم اما ترافیک ورودی به وب‌سایت پایین باشد، نتیجه دلخواه خود را از آن کسب نمی‌کنیم و فروش مناسبی نخواهیم داشت. در فهرست زیر برخی از روش‌های افزایش ترافیک وب‌سایت آورده شده‌اند.

  • سئو
  • بازاریابی شبکه‌های اجتماعی
  • بازاریابی ویدیویی
  • بازاریابی ایمیلی
  • تبلیغات کلیکی
  • رپورتاژ آگهی

سئو

پیش‌تر در رابطه با سئو صحبت کردیم. باید این نکته را در نظر بگیرید که کسب نتیجه از سئو در طولانی‌مدت امکان‌پذیر است اما از همان ابتدای کار باید به آن توجه داشته باشید. وب‌سایت شما و هر بخش از محتوایی که منتشر می‌کنید باید برای موتورهای جستجو بهینه‌سازی شده باشد.

نکته مهمی که علاوه بر سئو باید بر روی آن تمرکز کنید، دریافت بک‌لینک است. بک‌لینک به لینکی از مطلب شما می‌گویند که در وب‌سایت دیگری قرار داده شده است. از عوامل اساسی برای کسب رتبه بهتر در صفحه نتایج جستجو (SERP)، بهره‌گیری از استراتژی‌های دریافت بک‌لینک است.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

با استفاده از پلتفرم‌های مختلف شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، لیندکین و توییتر می‌توانید محتوای مناسبی تولید و به اشتراک بگذارید. در این میان، اینفوگرافیک‌ها بیشترین تاثیر را در اشتراک‌گذاری محتوای تولیدی دارند. برخی از شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام این قابلیت را دارند که برای تصاویر پست‌ها، کپشن مناسبی نیز نوشته شود. برای این کار باید با اصول کپشن‌نویسی در اینستاگرام آشنا باشید که مطالعه مطلب زیر پیشنهاد می‌شود.

علاوه بر این باید با نحوه نوشتن متن bio اینستاگرام نیز آشنا باشید تا افراد با بازدید از پروفایل شما به طور کامل فعالیت‌های شما آشنا شوند. استفاده از سرویس‌های لینک‌دهی برای درج چندین لینک در بیو اینستاگرام نیز از جمله مواردی است که در پیاده‌سازی استراتژی‌های بازاریابی شبکه‌های اجتماعی باید به آن‌ها توجه کنید.

نکته دیگری که در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی باید به آن توجه داشته باشید، کیفیت محتوای ارائه شده است چراکه در شبکه‌های اجتماعی به طور معمول محتوایی کوتاه اما باکیفیت به اشتراک گذاشته می‌شود تا کاربر به هنگام «اسکرول» کردن بر روی پست شما توقف و با آن تعامل کند.

بازاریابی شبکه های اجتماعی

بازاریابی ویدیویی

تولید فیلم‌های آموزشی و استفاده از پلتفرم‌هایی مانند یوتیوب از جمله روش‌های بسیار موثر برای افزایش ترافیک ورودی به وب‌سایت به شمار می‌آید. بسیاری از نیچ مارکترها به دلیل ترس از دوربین و عدم علاقه به ظاهر شدن در جلوی دوربین، این کار را انجام نمی‌دهند. البته گاهی اوقات لزومی ندارد که حتما جلوی دوربین قرار بگیرید بلکه در مواردی همچون آموزش نرم‌افزارها یا ارائه پاورپوینت، تنها نیاز به ضبط صفحه نمایش دارید. در این موارد، تولید محتوا با نرم‌افزارهایی مانند کمتازیا یا «Storyline» انجام می‌شود.

برای آشنایی بیشتر با نحوه ساخت فیلم آموزشی، مطالعه مطالب زیر پیشنهاد می‌شود:

بازاریابی ایمیلی

بازاریابی ایمیلی از جمله روش‌های قدیمی اما کارآمد در نیچ مارکتینگ به شمار می‌آید. با ایجاد فرم‌های تماس و بهره‌گیری از ایمیل‌های کاربران، فهرستی ارزشمند از ایمیل‌های این افراد بدست می‌آورید. در ادامه با استفاده از استراتژی‌های ایمیل مارکتینگ، ترافیک ورودی به وب‌سایت را افزایش می‌دهید.

بهترین راه در جذب افراد موجود در فهرست ایمیل این است که مشوقی باارزش برای آن‌ها فراهم کنید. این مورد به طور معمول به کمک انتشار گزارش‌های مختلف یا محتوای رایگان انجام می‌شود. این نوع از محتوای رایگان مانند اشتراک رایگان ۳۰ روزه، مشاوره رایگان و مواردی از این دست که برای جمع‌آوری اطلاعات داده می‌شوند، موسوم به «لید مگنت» (Lead Magnet) هستند. همچنین، در روشی دیگر می‌توانید یک فیلم آموزشی را به ایمیل آن‌ها ارسال کنید تا موضوعی ارزشمند را یاد بگیرند.

زمانی که فهرست ایمیل خود را تشکیل دادید باید خبرنامه‌ای را تنظیم و به شکل منظم (هفته‌ای یکبار) آن را ارسال کنید. سپس، با برنامه‌ریزی صحیح، محتوای مناسبی در خبرنامه منتشر و با استفاده از ابزارهای خودکار، خبرنامه را به هریک از ایمیل‌های فهرست خود ارسال کنید. البته تمامی این فرآیند را نیز در صورت کمبود وقت می‌توان برون‌سپاری کرد.

تبلیغات کلیکی

تبلیغات کلیکی را می‌توان به شکلی ساده انجام داد و به طور معمول برای این کار از گوگل بهره می‌گیرند. در این روش به ازای هر کلیک کاربر روی لینک موردنظر شما، هزینه‌ای توسط صاحب سایت به تبلیغ‌دهنده پرداخت می‌شود که نمونه‌ای از آن را می‌توان در «Google Ads» مشاهده کرد. به این نوع از تبلیغات، «تبلیغات کلیکی» (Pay Per Click | PPC) می‌گویند.

برای اجرای تبلیغات کلیکی باید از فهرست کلمات کلیدی خود کمک بگیرید. علاوه بر این، نیاز به طراحی مناسب «صفحه فرود» (Landing Page) خواهید داشت. با طراحی صفحه فرود مناسب، ارزش مناسبی را برای بازدیدکننده فراهم می‌کنید. گاهی اوقات در همین صفحه است که می‌توان آن‌ها را برای پر کردن فرم‌های ثبت‌نام متقاعد کرد.

با استفاده از بسترهای موجود این امکان وجود دارد که جامعه هدفی را مشخص کرد و تبلیغات را به این جامعه هدف نمایش داد که این روش را به طور معمول با نام «تبلیغات هدفمند اینترنتی» (Targeted Advertising) می‌شناسند.

تبلیغات کلیکی

رپورتاژ آگهی

با انتشار رپورتاژ آگهی در رسانه‌های (نشریه‌های) مختلف می‌توان ترافیک ورودی به وب‌سایت را افزایش داد. نقطه قوت رپورتاژ آگهی این است که متن آن بر اساس لحن نشریه مورد نظر آماده می‌شود تا خواننده علاوه بر مطالعه مطلب و افزودن به آگاهی خود شاید در ابتدا نیز متوجه نباشد که در حال مطالعه یک محتوای تبلیغاتی است. اگر می‌خواهید با رپورتاژ آگهی و نحوه نوشتن آن آشنا شوید، مطالعه مطالب زیر پیشنهاد می‌شود.

معرفی کاپریلا به عنوان اولین سیستم تبلیغات هدفمند کلیدواژه ای ایران

کاپریلا چیست

از جمله استراتژی‌هایی که برای نیچ مارکتینگ مطرح کردیم، استفاده از تبلیغات هدفمند اینترنتی بود تا با انتخاب یک جامعه هدف، تبلیغات خود را برای این جامعه هدف نمایش دهید.

استفاده از تبلیغات هدفمند در تبلیغات آنلاین روشی بسیار مؤثر برای جذب لید یا مخاطب راغب است. به کمک این نوع از تبلیغات می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی را بر اساس ویژگی‌های مشترک مخاطبان هدف سازماندهی کرد و کمپین‌های تبلیغاتی را کاملاُ مرتبط با ویژگی‌های شخصی، رفتار و علاقه‌مندی‌های مخاطب ایجاد کرد. این امر در نهایت سبب افزایش نرخ تبدیل و فروش خواهد شد.

می‌توان «کاپریلا» را به عنوان یکی از پلتفرم‌های برتر برای تبلیغات آنلاین هدفمند معرفی کرد. کاپریلا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، بهترین و مرتبط‌ترین تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای را با توجه به کمپین‌های فعال کسب و کار به کاربران نمایش می‌دهد. این پلتفرم با شبکه‌ای گسترده از ناشران برای انتشار تبلیغات کلیکی و اجاره‌ای همکاری می‌کند. با توجه به این‌که شبکه کاپریلا بیشتر متمرکز بر وب‌سایت‌های بزرگ دانشجویی، آموزشی و عمومی کشور بوده و قشر جوان و دانشجوی کشور، بهره‌گیری مناسبی از اینترنت دارند، با استفاده از تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای می‌توان تمرکز را روی این قشر معطوف کرد و در صورت انتشار تبلیغات هدفمند در شبکه نسبتاً بزرگ ناشران همکار کاپریلا، امکان هدف‌گذاری شبکه متمرکزی از دانشجویان و کاربران جوان علاقه‌مند به اینترنت برای کسب و کارها فراهم می‌شود.

علاوه بر این، سیستم آماری کاپریلا با بهره‌گیری از سیستم آمارگیری مبتنی بر گوگل آنالیتیکس، در تشخیص کلیک‌های صحیح و غیرتکراری دقت بسیار زیادی دارد.

خدمات کاپریلا در دو بخش «ناشر» و «تبلیغ‌دهنده» به کاربران ارائه می‌شود. فرض کنید در فعالیت‌های نیچ مارکتینگ خود به طور اختصاصی به تولید فیلم‌های آموزشی پرداخته باشید. از این‌رو برای این فیلم یا فیلم‌های آموزشی خود نیز شاید محتوایی متنی تولید کرده باشید. با استفاده از کاپریلا و کلمات کلیدی داخل متن، بنرهای تبلیغاتی مرتبط با مطلب کاربر نمایش داده می‌شوند. به طور مثال می‌توان به «مجله فرادرس» اشاره کرد. در این مثال، متنی با موضوع «تولید فیلم آموزشی با کمتازیا» نوشته شده که به کمک کاپریلا، بنرهای تبلیغاتی مرتبط با موضوع مطلب و با حجم و اندازه کم به شکل زیر درون متن نمایش داده شده‌اند.

معرفی کاپریلا

بخش دوم این پلتفرم، کاربردی به شکل «تبلیغ‌دهنده» دارد و از این طریق امکان معرفی کسب‌وکار خود را خواهید داشت. از نقاط قوت این روش می‌توان به نرخ تبدیل بالا اشاره کرد چراکه تبلیغات فقط برای مشتریان هدف انجام می‌گیرد و به همین دلیل، جامعه هدف علاقه بیشتری برای خرید و استفاده از خدمات و محصولات شما دارند.

معرفی نشریلا به عنوان پلتفرم مناسب جهت رپورتاژ آگهی، بررسی محصول و معرفی خدمات

نشریلا

در روش‌هایی که برای افزایش ترافیک وب‌سایت در نیچ مارکتینگ بیان کردیم، رپورتاژ آگهی را به عنوان راهی معرفی کردیم که اگر متن آن بر اساس لحن هر رسانه تدوین شود، نقش آن در افزایش ترافیک ورودی به سایت انکارناپذیر است.

به همین دلیل باید از پلتفرمی بهره گرفت که متن رپورتاژ آگهی آن بر اساس لحن هر رسانه تنظیم شده باشد این فرآیند با هزینه معقول انجام شود. برای این منظور می‌توان از «نشریلا» به عنوان بزرگترین پلتفرم این حوزه نام برد. علاوه بر این، با استفاده از نشریلا امکان معرفی محصول یا انتشار مطالب جهت بررسی محصول فراهم می‌شود.

کسب درآمد از وب سایت با نیچ مارکتینگ

تمامی فعالیت‌هایی که تا اینجا در رابطه با نیچ مارکتینگ انجام شد سبب بهبود سئو و افزایش ترافیک ورودی به سایت بود. در مرحله بعد باید گام‌هایی را دنبال کنید که به کسب درآمد بیشتر از وب‌سایت دست پیدا کنید. در ادامه به طور خلاصه به برخی روش‌های کسب درآمد از وب‌سایت اشاره می‌کنیم.

بازاریابی همکاری در فروش

ساده‌ترین راه در نیچ مارکتینگ بهره‌گیری از «بازاریابی همکاری در فروش» (Affiliate Marketing) است. در این روش، کالا یا خدمات مرتبط با وب‌سایت خود را پیدا می‌کنید و لینک خرید آن را در سایت خود قرار می‌دهید. با کلیک کاربر بر روی «لینک همکاری»‌ (Affiliate Link) و انجام خرید، وب‌سایت همکار، هزینه‌ای را به شما پرداخت می‌کند.

تولید محصول و فروش آن

این امکان وجود دارد که محصولات و خدمات خود را به طور مستقیم از طریق وب‌سایت خود به فروش برسانید. البته این نکته را در نظر داشته باشید که ایجاد درگاه پرداخت در وب‌سایت شما مشمول مالیات است مالیات پرداختی در اثر فروش کالاها و خدمات بر اساس قوانین هر کشور محاسب می‌شود.

فروش فضا برای تبلیغات

این امکان وجود دارد که فضایی از وب‌سایت خود را برای تبلیغات اجاره دهید و با درج بنرهای تبلیغاتی از آن‌ها کسب درآمد کنید.

اگر قصد دارید با جزئیات بیشتری با روش‌های کسب درآمد از وب‌سایت آشنایی پیدا کنید، مطالعه مطلب زیر پیشنهاد می‌شود.

سایر مزایای نیچ مارکتینگ

نیچ مارکتینگ نسبت به سایر روش‌های بازاریابی، مزایایی دارد که در فهرست زیر به آن‌ها اشاره شده است.

علت افزایش سود در نیچ مارکتینگ

کسب‌وکارهای نیچ به طور معمول از جمله «کسب‌وکارهای پرسود» (High-margin Business) به شمار می‌آید. در این مدل از کسب‌وکارها، مشتریان مشکلی بابت پرداخت بیشتر ندارند چراکه خدمات مورد نظر را تنها از طریق شما دریافت می‌کنند.

افزایش اعتماد و اعتبار با نیچ مارکتینگ

از آن‌جایی که نیچ مارکتینگ جامعه هدف کوچک‌تری را دنبال می‌کند، می‌توان از این مزیت برای ایجاد ارتباطی قوی با مشتری بهره برد. هرقدر این ارتباط قوی‌تر شود، وفاداری مشتری نیز بیشتر خواهد شد. شرکت با کسب تجربه در حوزه تخصصی، به مرور به یک قطب حرفه‌ای در زمینه فعالیت‌های خود تبدیل می‌شود.

علت رقابت پایین در نیچ مارکتینگ

همانطور که گفته شد، نیچ مارکتینگ به بازارهای کوچک اما تخصصی محدود می‌شود. به دلیل اندازه بازار، تقریبا رقابتی وجود ندارد یا این‌که رقابت بسیار پایینی بین کسب‌وکارها در جریان است. به این ترتیب، شرکت مورد نظر به عنوان پیش‌رو در آن حوزه تخصصی به شمار خواهد رفت و از سود بدست آمده بیشترین بهره را می‌برد. به این نکته توجه داشته باشید که هرقدر تخصص شما در یک زمینه بیشتر شود، تعداد بیشتری از یک نوع خاص مشتری را جذب خواهید کرد. همین امر، فروش مناسبی را در نهایت برای کسب و کار به همراه خواهد داشت.

بهره‌گیری از بازاریابی دهان به دهان

زمانی که در یک حوزه کم‌رقابت و تخصصی فعالیت کنید، افرادی که کسب‌وکار شما را به آشنایان خود پیشنهاد دهند نیز از کیفیت بهتری برخوردارند. دلیل اصلی این امر را نیز باید این‌طور بیان کرد که به کمک نیچ مارکتینگ و افزایش آگاهی مشتریان در رابطه با محصولات و خدمات شما، اعتبار و اعتماد بیشتری کسب می‌کنید. آن‌چه که در انتها رخ می‌هد این است که افراد شما را به عنوان بهترین کسب‌وکار در حوزه تخصصی مورد نظر خواهند شناخت.

بازاریابی دهان به دهان

معایب نیچ مارکتینگ چیست؟

نیچ مارکتینگ علاوه بر داشتن مزایای بسیار زیاد، معایبی نیز دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به نرخ پایین بازگشت سرمایه، شانس کم بقا و موفقیت کوتاه‌مدت اشاره کرد.

نرخ پایین بازگشت سرمایه

زمانی که در یک زیرشاخه تخصصی کار می‌کنید، جامعه هدف شما نیز کوچکتر می‌شود. همین موضوع بر نرخ بازگشت سرمایه نیز تاثیرگذار خواهد بود و به همین ترتیب، هزینه کمتری هم برای تبلیغات در اختیار خواهید داشت.

 

شانس کم بقا

به طور قطع زمانی که استراتژی بازاریابی شما تنها محدود به نیچ مارکتینگ باشد، شانس کمتری هم برای بقا در این حوزه وجود خواهد داشت.

موفقیت کوتاه‌مدت

با توجه به ماهیت نیچ مارکتینگ و جامعه محدود آن، در برخی کسب‌وکارها نمی‌توان یک خدمت یا محصول خاص را به طور مداوم عرضه کرد و همین امر در درازمدت، کسب سود را با مشکل مواجه می‌کند.

چگونه بازار تخصصی خود را در نیچ مارکتینگ مشخص کنیم؟

برای این که نیچ مارکت خود را مشخص کنید در مرحله اول باید با «هرم نیازهای مزلو» (Maslow's Hierarchy Of Needs) آشنا شوید و در ادامه موضوعاتی با تقاضا و سود بالا را از داخل هرم پیدا کنید که رقابت کمی هم برای آن وجود داشته باشد.

سلسله مراتب نیازهای مزلو
هرم نیازهای مزلو

مثال برای پیدا کردن نیچ مارکت

در فهرست زیر پنج بازار بزرگ برای شروع نیچ مارکتینگ آورده شده است.

  • سلامتی و تناسب و اندام
  • پول و بازارهای مالی
  • روابط و دوست‌یابی
  • خودیاری (پیشرفت شخصی)
  • سرگرمی‌ها

حال از داخل موضوعی همچون «سلامتی و تناسب اندام»، «یوگا» را انتخاب می‌کنیم. موضوع یوگا را می‌توانید به موضوعات تخصصی (نیچ) در زیر تقسیم کنید.

  • یوگا برای دانش‌آموزان
  • یوگا برای سالمندان
  • لباس یوگا برای مردان
  • تجهیزات یوگا برای بانوان

زمانی که هدف، سود بالا باشد باید حوزه‌ای را انتخاب کنید که مشتریان از قبل برای خرید محصولات شما آماده باشند. با در نظر گرفتن «ریسک پایین» در این شرایط، نیاز به سرمایه‌گذاری سنگین کاهش پیدا می‌کند. به عبارت دیگر باید به دنبال فضایی باشید که با هر‌آن‌چه که در اختیار دارید بتوانید کار خود را شروع کنید.

موضوعاتی برای وب سایت نیچ مارکتینگ

تا اینجا به خوبی با نیچ مارکتینگ و اهمیت راه‌اندازی وب‌سایت برای آن آشنا شدیم. در ادامه قصد داریم موضوعاتی را بررسی کنیم که مشتریان علاقه بیشتری برای دنبال کردن آن‌ها دارند و به این ترتیب وب‌سایت شما نیز می‌تواند این موضوعات را پوشش دهد.

مشتریان چه موضوعاتی را در نیچ مارکتینگ دنبال می‌کنند؟

مطالعات مختلفی بر روی موضوعات مورد علاقه مشتریان صورت گرفته که نشان می‌دهند علاوه بر کیفیت کلی وب‌سایت، دو مورد دیگر یعنی «موضوعاتی که به آن آشنایی دارند» و «قیمت مناسب» را به هنگام بررسی سایت‌ها و خرید از آن‌ها دنبال می‌کنند.

معرفی موضوعاتی با بیشترین شانس فروش

بر اساس آمارها، وب‌سایت‌های فهرست زیر احتمال بیشتری برای موفقیت در نیچ مارکتینگ دارند.

  • لوازم آرایشی و بهداشتی
  • لوازم باغبانی
  • کمپینگ
  • حیوانات خانگی
  • تعطیلات
  • آشپزی
نیچ مارکتینگ

موضوعاتی با بالاترین قیمت

در زیر، موضوعاتی آورده شده‌اند به طور میانگین، مشتریان تمایل بیشتری برای پرداخت هزینه دارند.

  • طراحی
  • آرایشگری
  • مو و ریزش مو
  • خودرو

موضوعاتی با تقاضای بالا

در فهرست زیر، موضوعاتی با تقاضای زیاد و عرضه کم آورده شده‌اند.

  • کودک
  • بازی
  • تناسب اندام
  • حیوانات خانگی
  • طراحی سایت
  • کاهش وزن

مثال برای نیچ مارکتینگ

تا اینجا ممکن است ایده‌ها، کالاها و خدمات مختلفی را برای نیچ مارکتینگ خود در نظر داشته باشید. با این وجود، در ادامه برای این‌که تعداد بیشتری از این موارد را به فهرست خود اضافه کنید، مثال‌هایی را بیان می‌کنیم.

در اینجا ۶ بازار بزرگ را برای بررسی فعالیت‌های نیچ مارکتینگ معرفی و هریک از کالاهای و فرصت‌های این ۶ بازار را نیز بیان خواهیم کرد. البته این بازارها را تنها برای شروع کار و به عنوان بازار احتمالی در نظر بگیرید چراکه می‌توانید با توجه به روش‌های گفته شده، بازارهای دیگری را نیز در نظر بگیرید. البته پیش‌تر به برخی از این بازارها اشاره شده است اما در ادامه، با جزئیات بیشتری بررسی می‌شوند. در فهرست زیر این ۶ بازار آورده شده‌اند.

  1. مصرف‌کنندگان آگاه
  2. سلامت
  3. حیوانات خانگی
  4. گردشگری و سفر
  5. بازی
  6. املاک

مصرف کنندگان آگاه

استفاده از محصولات تجدیدپذیر از جمله موضوعات داغی است که در این اواخر توجه مصرف‌کنندگان را به خود جلب کرده است. بر اساس مطالعات انجام شده، در حدود ۶۰ درصد خریداران تمایل به تغییر عادت‌های خرید خود دارند تا از این راه، تاثیرات مخرب بر محیط زیست را کاهش دهند.

گیاه‌خواری، استفاده از محصولات دوست‌دار محیط زیست و محصولاتی «عاری از ظلم و ستم برای حیوانات» (Cruelty Free) از جمله مواردی هستند که در این بازار مورد توجه قرار گرفته‌اند. اگر محصولی پرفروش در بازار وجود داشته باشید، مصرف‌کننده آگاهی وجود خواهد داشت که بتوان برای او بازاری به صورت «نیچ» در نظر گرفت.

استفاده از کیسه‌های پلاستیکی تجدیدپذیر یا حتی کیسه‌های پارچه‌ای نمونه‌ای از این کالاها به شمار می‌آیند. کالاهای معروف در این بازار را می‌توان به صورت زیر مورد بررسی قرار داد.

  • نی‌های چندبار مصرف
  • لوازم آرایشی بدون آزمایش بر روی حیوانات
  • پوشاک مناسب افراد گیاه‌خوار (پوشاکی که از پوست حیوانات و ... تهیه نشده باشد.)

سلامت

بر اساس آمارها، بازار حوزه سلامت در سال ۲۰۲۰ به ارزشی برابر با ۳/۳۱ تریلیون دلار دست پیدا کرد. با گسترش ویروس کرونا و افزایش نگرانی‌ها در این مورد، افراد توجه بیشتری به سلامت و پاکیزگی دست‌های خود کردند.

بازار سلامت تمرکز خود را بر روی حفظ سلامت ذهن، روح و بدن معطوف کرده است. برخی از زیرشاخه‌های این بازار شامل محصولات مراقبت از سلامت،‌ تغذیه و داروهای جایگزین مانند داروهای گیاهی هستند.

کالاهای این بازار تقریبا نامحدود هستند. از غذا و نوشیدنی تا لوازم آرایشی و بهداشتی را می‌توان در این حوزه جای داد. حتی کتاب‌های الکترونیکی و دستورهای آشپزی را نیز می‌توان برای این حوزه تولید کرد. با این وجود، اگر تخصصی در این حوزه ندارید می‌توانید تیمی از افراد متخصص را جمع کنید تا کالاها یا خدماتی را در این رابطه برای شما فراهم کنند. محصولات زیر را می‌توان در این حوزه به عنوان کالای مناسب نیچ مارکتینگ معرفی کرد.

  • آدامس‌های ملاتونین
  • قهوه قارچ (Mushroom-infused Coffee)
  • دستگا‌ه‌های ماساژ
  • دستگاه بخور روغن
  • شیر جو دو سر
نبچ مارکتینگ قهوه قارچ

حیوانات خانگی

از آن‌جایی که هریک از حیوانات خانگی با رفتارهای متفاوتی دیده می‌شوند، کالاها و خدمات مختلفی را نیز می‌توان در این بازار برای آن‌ها در نظر گرفت.

نگهداری ماهی‌، گربه یا سگ حتی نگهداری حیوانات اهلی مانند اسب، فرصت‌های مختلفی را بوجود می‌آورند. در فهرست زیر، کالاهای مرتبط با این بازار آورده شده‌اند.

  • دوربین کنترل حیوانات
  • ردیاب حیوانات خانگی
  • کالاها با تصویر حیوانات
  • داروها و غذاهای ارگانیک
  • پوشاک و لوازم تزئینی حیوانات خانگی
  • اسباب‌بازی حیوانات

گردشگری و سفر

نوع نگاه مصرف‌کنندگان به سفر در حال تغییر است. در حقیقت این افراد با آگاهی بیشتری در رابطه با محیط زیست خود تصمیم می‌گیرند. همین اتفاق سبب می‌شود تا کالاهای دوست‌دار محیط زیست و مخصوص سفر تولید شوند که علاوه بر راحتی، دوام مناسبی نیز داشته باشند.

برخی از کالاهای این بازار در فهرست زیر آورده شده‌اند.

  • لوازم و تجهیزات موبایل برای تولیدکنندگان محتوا
  • پوشاک راحتی برای افرادی که زیاد سفر می‌کنند
  • «نقشه‌های خراش» (Scratch Map) برای افراد علاقه‌مند به سفر
لوازم کمپینگ

بازی

واژه «گیمر» (Gamer) به زیرشاخه‌های مختلفی تقسیم می‌شود و شامل گیمرهای کامپیوتر، موبایل، کنسول‌های بازی و بازی‌های رومیزی است. بیش از ۲/۷ میارد گیمر فعال در دنیا وجود دارد و نزدیک به نیمی از آن‌ها حاضر هستند که برای این سرگرمی، پول خرج کنند به طوریکه پیش‌بینی می‌شود ارزش این صنعت تا سال ۲۰۲۳ به مقدار ۲۰۰ میلیارد دلار برسد.

در این میان بازی‌های موبایل نقش بیشتری دارند و بیش از ۹۰ درصد از بازار را به خود اختصاص داده‌اند. علاوه بر این، این بازی‌ها دیگر به پسران محدود نمی‌شود و روز به روز بر جمعیت دختران گیمر افزوده می‌شود و روند آن به هیچ وجه رو به کاهش نیست.

به این ترتیب، می‌توانید فعالیت‌های نیچ مارکتینگ خود را پیرامون بازی‌ها نیز متمرکز کنید. در این بازار امکان فعالیت در حوزه‌های مختلفی نیز وجود دارد. به طور مثال می‌توانید ژانرهای مختلف (مانند اکشن اول شخص) را انتخاب کنید یا تمرکز خود را بر روی کنسول‌های بازی (مثل پلی‌استیشن) قرار دهید.

برخی از کالاهای این بازار در فهرست زیر آورده شده‌اند.

  • محصولات ارگونومیک برای بازی کردن در ساعت‌های طولانی مثل دسته‌های بازی، صندلی و عینک‌های مخصوص
  • برچسب‌های مخصوص برای حفاظت و تزئین کنسول‌های بازی
  • تیشرت‌های مخصوص گیمرها
  • لوازم جانبی موبایل مثل دسته‌های بازی بلوتوث و ...

املاک

نگهداری از خانه‌ها هر روز در حال تغییر است. شاید در گذشته فقط هزینه‌های تعمیر برای خانه‌ها در نظر گرفته می‌شد اما با افزایش هزینه‌های زندگی و تغییر این هزینه‌ها، نگرش دیگری نیز به منزل و لوازم آن پیدا شده است. نحوه اجاره منازل نیز از این تغییرات مصون نبوده‌اند و همین امر فرصت‌های بی‌شماری را برای نیچ مارکتینگ بوجود آورده است. از این‌رو، در فهرست زیر برخی از کالاهای این حوزه برای نیچ مارکتینگ آورده شده است.

  • دوربین‌های مدار بسته و سیستم‌های امنیتی
  • دکوراسیون و اسباب منزل برای آپارتمان‌های کوچک
  • لوازم منزل مخصوص مستاجران همانند پرده‌های بدون نیاز به دریل‌کاری
نیچ مارکتینگ پرده

معرفی چند استراتژی نیچ مارکتینگ برای موفقیت کمپین‌های تبلیغاتی

اگر مطلب را تا اینجا مطالعه کرده باشید با نیچ مارکتینگ و نحوه پیاده‌سازی آن آشنایی دارید. در ادامه برای آشنایی بیشتر با پیاده‌سازی نیچ مارکتینگ، استراتژی‌هایی را بیان می‌کنیم تا در کمپین‌های تبلیغاتی خود آن‌ها را بکار بگیرید.

پیشرفت در حوزه تخصصی

برای این‌که در حوزه تخصصی خود به یک حرفه‌ای تبدیل شوید باید تحقیقات بازار را به خوبی انجام دهید. در فهرست زیر، ویژگی‌های کالاها یا خدمات آورده شده‌اند که به کمک آن‌ها می‌توانید به مشتری هدف خود دسترسی پیدا کنید.

  • هزینه: این‌که در چه دسته‌بندی قیمتی (گران‌قیمت، متوسط یا ارزان) قرار داشته باشد.
  • کیفیت: عالی یا متوسط
  • اصالت: داخلی، خارجی یا ساخت کشورهایی خاص

در ادامه باید در جستجوی مخاطبان خود باشید،‌ نیازها و خواسته‌های آن‌ها را بشناسید و با علاقه‌مندی‌های آن‌ها آشنا شوید. به احتمال زیاد تحقیق مشابهی را نیز برای طرح کسب‌وکار خود و پیش از آغاز آن انجام داده باشید. با این وجود بهتر است همزمان با توسعه کسب‌وکار خود به صورت سالیانه این فرآیند را دوباره بررسی کنید زیرا همزمان با توسعه شرکت، مشتریان و شرکت‌های رقیب نیز تغییر پیدا می‌کنند.

توجه داشته باشید که نیازی نیست همه افراد را به عنوان بازار هدف خود در نظر بگیرید. به طور مثال اگر دوره‌های تخصصی ترکیب‌بندی در عکاسی و نوردپردازی در آتلیه را برگزار می‌کنید، نیازی نیست که فعالیت‌های بازاریابی خود را از بین دانشجویان و دانش‌آموزان رشته‌های فنی و مهندسی آغاز کنید.

تمامی مشکلات مشتریان خود را حل کنید

کسب‌وکارهای کمی هستند که بتوانند تمامی مشکلات مشتریان خود در حوزه‌ای خاص را حل کنند. نگاهی به «پیشنهاد فروش یکتا» (Unique Selling Proposition | USP) در کسب‌وکار خود داشته باشید. USP مشخص می‌کند که چرا کالا یا خدماتی از سایر شرکت‌های رقیب بهتر و متفاوت‌تر است. تمرکز بر USP بویژه در زمان عرضه کالا یا خدمات مشابه، اهمیت بالایی دارد.

رویکردی منحصر‌به‌فرد برای بازاریابی خود ایجاد کنید

با داشتن مخاطبان خاص و مشخص این امکان وجود دارد که پیام منحصر‌به‌فردی را ایجاد کنید. به طور مثال فرض کنید در فعالیت نیچ مارکتینگ خود بسته‌های ورزشی به فروش می‌رسانید. پیامی که در این فرآیند برای نیچ مارکتینگ خود در نظر می‌گیرید ممکن است بخواهد موضوعاتی همچون ورزش، کاهش استرس و رهاسازی روانی را به همراه داشته باشد.

حال اگر بخواهید پیام خود را به کمک بازاریابی ایمیلی منتقل کنید ممکن است موضوع پیام را بین یکی از دو مورد زیر انتخاب کنید.

  1. خودت را رها کن
  2. تمرینات یوگا در منزل برای کاهش استرس

به طور قطع مخاطب ارتباط مشخصی با پیام اول برقرار نمی‌کند و شاید حتی ایمیل ارسالی را باز نکند. اما در مرحله دوم، پیام مورد نظر ما در نیچ مارکتینگ تامین شده است.

علاوه بر توجه به نوع پیام، روش مناسبی را هم برای ارسال این پیام پیدا کنید. گاهی اوقات مخاطب شما ممکن است ارتباطی با ایمیل نداشته اما در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و توییتر فعال باشد. البته تحلیل دقیق این نتایج نیاز به ابزارهای آنالیز مانند گوگل آنالیتیکس یا ابزارهای تحلیل شبکه‌های اجتماعی دارد و در کنار آن باید روش‌های قدیمی بازاریابی نیز بررسی شود.

 

توجه بیشتر به تبلیغات کلیکی

تبلیغات کلیکی بیشترین تاثیر را در کالا و خدمات مرتبط با نیچ مارکتینگ دارند. تاثیر این روش زمانی بیشتر می‌شود که از کلمات کلیدی منحصر‌به‌فردی استفاده شود. همانطور که گفته شد، قابلیت ویژه‌ای که در تبلیغات کلیکی وجود دارد، نمایش آن به جامعه هدف به کمک تبلیغات هدفمند اینترنتی است.

توجه به کسب و کارهای رقیب

تعیین کسب‌وکارهای رقیب و نقاط ضعف و قوت آن‌ها در فهم خاص بودن حوزه تخصصی و نیچ مارکتینگ شما تاثیر دارد. برای این کار می‌توانید بعد از بررسی شرکت‌های کوچک بزرگ، پرسش‌های زیر را از خود بپرسید.

  • چه کسانی کالاها یا خدمات مشابه شما را به فروش می‌رسانند؟
  • آیا شرکت‌های رقیب با کالاها و خدمات جدیدی در ۶ ماه گذشته رشد کرده‌اند؟
  • نقاط ضعف و قوت کسب‌وکارهای رقیب چیست؟
  • چه استراتژی‌هایی در فروش و بازاریابی این شرکت‌ها استفاده شده است؟
  • نحوه عملکرد و ظاهر وب‌سایت آن‌ها به چه شکل است؟
  • چشم‌انداز کلی در این حوزه به چه صورت است؟

توسعه کسب‌وکار با استفاده از فرصت‌های جدید

اگر درآمد خوبی از نیچ مارکتینگ کسب کرده‌اید و آمادگی رشد دارید، پیش از آن‌که دیر شود باید از فرصت استفاده کنید. به طور مثال، موارد زیر را می‌توان در رابطه با این فرصت‌ها در نظر گرفت.

  • خرید عمده کالا برای کاهش هزینه تمام شده
  • خرید تجهیزات جدید برای افزایش بهره‌وری
  • فعالیت همزمان در کسب‌وکاری جدید

روش دیگری که شما را از میان رقبا متمایز کند، اضافه یا کم کردن ویژگی‌های مختلف است. به طور مثال خشک‌شویی‌ها می‌توانند برای این کار، خیاطی یا خدمات تعمیرات لباس را به فعالیت‌های خود اضافه کنند تا نسبت به سایر کسب‌وکارهای مرتبط برتری داشته باشند.

توجه به نظرات مشتریان

نکته کلیدی در رسیدن به اهداف تجاری، فهم و درک کامل مشتریان است. در فهرست زیر، روش‌های مناسبی برای شناخت مشتریان آورده شده است.

  • استفاده از گوگل آنالیتیکس: از جمله ابزارهای رایگانی است که داده‌های بسیار خوبی را برای تحلیل وب‌سایت و آمارهای آن در اختیار صاحب وب‌سایت قرار می‌دهد.
  • پرسش‌نامه: به کمک پرسش‌نامه اطلاعات مختلفی همچون جمعیت‌شناسی و علاقه‌مندی‌های مشتریان خود را پیدا می‌کنید.
  • مصاحبه‌های چهره‌به‌چهره: به کمک مصاحبه‌های چهره‌به‌چهره اطلاعاتی بیش از پرسش‌نامه‌ها دریافت خواهید کرد.
  • استفاده از شبکه‌های اجتماعی: زمانی که پستی را در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنید، نظراتی که از مخاطبان قدیمی و جدید دریافت می‌کنید نقش تعیین‌کننده‌ای در مشخص کردن مخاطب هدف خواهد داشت.
  • برگزاری رویداد: ارتباط نزدیک با مخاطب در محلی مشخص سبب تداوم و ماندگاری ارتباط شما با مخاطب می‌شود. این فرآیند به کمک برگزاری رویداد به انجام می‌رسد که برای انجام آن باید از استراتژی‌های ایونت مارکتینگ کمک بگیرید.

 

خدمت رسانی به مشتری به بهترین شکل

به احتمال زیاد زمانی که پرسش‌نامه‌های خود را بررسی کنید، اهمیت بخش «خدمات مشتریان» را درک خواهید کرد. خدمات مشتریان در نیچ مارکتینگ نیز اهمیت ویژه‌ای دارد زیرا آن شکلی که شما به مشتریان خود خدمت‌رسانی می‌کنید برای رقیب‌های بزرگتر شما امکان‌پذیر نیست.

بر اساس گزارش‌های شرکت مایکروسافت در سال ۲۰۱۷، ۵۴ درصد مشتریان ‌آن‌ها در سراسر جهان انتظار خدمت‌رسانی بهتری نسبت به یک سال گذشته داشتند. از این‌رو، اگر جامعه هدف کوچکتری را در نیچ مارکتینگ دنبال می‌کنید باید توجه بیشتری به خدمات مشتریان داشته باشید.

خدمات مشتریان

 

معرفی چند کتاب نیچ مارکتینگ

تا اینجا آشنایی مناسبی با نیچ مارکتینگ بدست آورده‌اید و حتی ایده‌ها و کالاهای مختلفی را هم برای این کار در نظر دارید. با این وجود، ممکن است برای مطالعه بیشتر به کتاب‌هایی در این حوزه نیاز داشته باشید که در ادامه به دو کتاب نیچ مارکتینگ اشاره شده است.

Handbook of Niche Marketing: Principles and Practice

این کتاب که در سه بخش و ۹ فصل تدوین شده است، به طور کامل و مفهومی به نیچ مارکتینگ می‌پردازد. بخش اول این کتاب به پیش‌زمینه و کاربردهای نیچ مارکتینگ اختصاص دارد و در بخش دوم با نحوه تحقیق در بازار آشنا خواهید شد. بخش سوم نیز به طور کامل به نمونه‌های واقعی نیچ مارکتینگ می‌پردازد.

کتاب نیچ مارکتینگ

Riches in Niches: How to Make It Big in a Small Market

این کتاب در ۱۲ فصل تدوین شده است و هر فصل شامل سوالات و راهکارهایی برای پاسخ به آن‌ها است تا به طور کامل با نیچ مارکتینگ و شروع کار به عنوان یک کارآفرین نیچ مارکت آشنا شوید. هفت استراتژی برای کسب موفقیت نیز در این بازار بررسی می‌شود.

کتاب نیچ مارکتینگ

سوالات متدوال پیرامون نیچ مارکتینگ

اگر مطلب را تا اینجا به طور کامل مطالعه کرده باشید به خوبی با نیچ مارکتینگ و مزایا و معایب آن آشنا شده‌اید. به همین دلیل در ادامه با برخی از سوالات متداول این حوزه آشنا می‌شویم.

نیچ به چه معناست ؟

«نیچ» (Niche) یا «نیش» در لغت به معنای فرصتی برای فروش کالا یا خدمات به گروه خاصی از افراد با علایق و نیازمندی‌های مختلف گفته می‌شود. به این ترتیب، بازار نیچ یا نیچ مارکت هم به بخشی از بازار می‌گویند که بر کالایی خاص تمرکز دارد.

معنی نیچ در اینستاگرام چیست؟

با توجه به ترجمه واژه «نیچ» می‌توان معنی نیچ در اینستاگرام را نیز متوجه شد. فرض کنید یک بلاگر، اینفلوئنسر یا شخصی باشید که اکانت اینستاگرام داشته باشد. اگر فعالیت و پست‌های خود را به یک حوزه خاص و تخصصی محدود کنید، شانس بیشتری دارید که مخاطبان، خدمات و کالاهای ارائه شده توسط شما را خریداری کنند. به همین دلیل توصیه می‌شود که در اینستاگرام حتما یک حوزه تخصصی را برای فعالیت‌های خود انتخاب کنید. از این‌رو، گاهی اوقات می‌توان «نیچ» را معادل با حوزه تخصصی کسب‌وکار نیز در نظر گرفت.

فیلم‌ های آموزش نیچ مارکتینگ چیست؟ — استراتژی طراحی نیچ مارکت + فیلم آموزشی رایگان

فیلم آموزشی نیچ مارکتینگ چیست؟ - بخش اول

دانلود ویدیو

فیلم آموزشی نیچ مارکتینگ چیست؟ - بخش دوم

دانلود ویدیو

فیلم آموزشی نیچ مارکتینگ چیست؟ - بخش سوم

دانلود ویدیو
بر اساس رای ۱۸ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
HubSpotInviteRefferalsSeven BoatsShopify BlogFlippaSmartbizModern Niche Marketing - Training Guide
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *