گرامر Reduced Adjective Clause – به زبان ساده + تمرین و تلفظ صوتی

۱۶۷ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۴۱ دقیقه
گرامر Reduced Adjective Clause – به زبان ساده + تمرین و تلفظ صوتی

دستور زبان انگلیسی یکی از مباحثی است که هر فردی برای یادگیری آن به زمان نیاز دارد. برای این‌که بتوانیم از عهده این کار بربیاییم، لازم است مرحله به مرحله پیش برویم و در این راه پشتکار داشته باشیم. برخی از ساختارهای گرامری برای سطوح مقدماتی در نظر گرفته شده‌اند و برخی دیگر مربوط به سطوح بالاترند. بنابراین می‌توان گفت که بسیاری از مباحث گرامری به عنوان پیش‌نیاز مباحث دیگر در نظر گرفته می‌شوند و برای یادگیری لازم است ابتدا گرامر سطوح پایین‌تر را متوجه شویم تا مباحث‌ پیچیده‌تر را به خوبی درک کنیم. در این آموزش قصد داریم بدانیم گرامر Reduced Adjective Clause چیست و چگونه می‌توانیم از آن‌ها در جملات انگلیسی استفاده کنیم.

997696

یکی از مباحثی که در سطوح متوسط و بالاتر تدریس می‌شود، گرامر «جمله‌واره» (Clause) است. جمله‌واره‌ها انواع مختلفی دارند که یکی از آن‌ها «جمله‌واره موصولی» (Adjective Clause) است. یکی از زیرمجموعه‌های این گرامر «جمله‌واره‌های کوتاه‌شده» (Reduced Adjective Clause) است. در ابتدای مطلب Adjective Clause را تعریف می‌کنیم و انواع آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم. سپس انواع دسته‌بندی گرامر Reduced Adjective Clause را توضیح می‌دهیم و به کمک مثال و تمرین‌های مختلف با ساختارهای آن‌ها بیشتر آشنا خواهیم شد. در بخش جمع‌بندی نیز در جدولی خلاصه‌ای از این مطلب را قرار می‌دهیم که بتوانید مروری داشته باشید.

گرامر Reduced Adjective Clause

«جمله‌واره‌‌های موصولی» (Adjective Clause) را می‌توانیم از حالت «جمله‌واره» (Clause) به «عبارت» (Phrase) کوتاه کنیم. در این حالت به آن‌ها «جمله‌واره موصولی کوتاه‌شده» (Reduced adjective Clause) گفته می‌شود. برای این‌که بدانیم جمله‌واره موصولی کوتاه‌شده چیست و چه کاربردی دارد، قبل از هر چیز لازم است بدانیم که Adjective Clause چیست و برای این‌که بدانیم Adjective Clause چیست، لازم است تعریف دقیق و کاملی از «جمله‌واره» (Clause) داشته باشیم. پس ابتدا با مفهوم Clause آشنا می‌شویم و سپس Adjective Clause را تعریف می‌کنیم. پس از آن هم به سراغ بررسی Reduced Adjective Clause می‌رویم و انواع آن را بررسی خواهیم کرد.

اما قبل از هر چیز مثالی با گرامر Reduced Adjective Clause می‌زنیم تا نگاهی کلی بر ساختار آن داشته باشید. به دو جمله زیر دقت کنید.

The student who was studying in the library found a rare book.

The student studying in the library found a rare book.

دانش‌آموزی که در کتابخانه مشغول مطالعه بود، کتاب کمیابی را پیدا کرد.

در مثال اول فاعل جمله «the student»‌ است. در ادامه توضیحاتی داده شده که درباره فاعل جمله است و درواقع آن را توصیف می‌کند. این توضیحات در نقش صفت در جمله ظاهر شده است، با این تفاوت که مانند سایر صفات انگلیسی تک‌کلمه‌ نیست، بلکه یک «جمله‌واره» (Clause) است. جمله‌واره یعنی بخشی از یک جمله که فاعل و فعل دارد. در مثال اول با یک «جمله‌واره موصولی» (Adjective Clause) روبه‌رو شده‌ایم که با ضمیر موصولی «who» شروع شده و نقش فاعل را در جمله‌واره موصولی دارد. پس از آن هم فعل «was studying» به کار رفته که گذشته استمراری است.

اما در مثال دوم می‌بینیم که فاعل جمله با یک عبارت کوتاه‌تر توصیف شده است. به عبارت دیگر، جمله‌واره‌ای که در مثال اول مشاهده می‌کنیم، کوتاه‌تر شده و در مثال دوم به کار رفته است. معنی فارسی هر دو جمله هم تغییری نکرده است. این جمله‌واره کوتاه را «جمله‌واره موصولی کوتاه‌شده» (Reduced Adjective Clause) می‌نامیم و همان‌طور که مشاهده می‌کنید، دو جزء جمله‌واره موصولیِ مثال اول را ندارد که ضمیر موصولی و فعل to be است.

اما جمله‌واره‌های موصولی کوتاه‌شده فقط به این شکل ساخته نمی‌شوند. به مثال زیر توجه کنید.

This is a novel which is written by Margaret Atwood.

This is a novel written by Margaret Atwood.

این رمانی است که توسط مارگارت آتوود نوشته شده است.

در مثال اول، «which is written» یک جمله‌واره موصولی است که در حالت مجهول به کار رفته است و در مثال دوم برای تبدیل آن به گرامر Reduced Adjective Clause ضمیر موصولی «which» و فعل to be را از جمله برداشته‌ایم. پس در مثال قبلی، جمله‌واره موصولی در حالت معلوم به کار رفته است و زمان فعل آن گذشته استمراریِ معلوم است، درحالی‌که در مثال دوم جمله‌واره در حالت مجهول به کار رفته و فعل آن مجهول حال ساده است. اما در هر دو حالت، با حذف ضمیر موصولی و فعل to be آن‌ها را به Reduced Adjective Clause تبدیل کردیم.

گرامر Reduced Adjective Clause به شکل‌های مختلفی ساخته می‌شود. برای این‌که درباره آن بیشتر بدانیم و بتوانیم با کاربردهای آن آشنا شویم، پس از تعریف Clause و انواع آن، درباره Adjective Clause و Reduced Adjective Clause توضیحات بیشتری خواهیم داد.

Clause چیست؟

«جمله‌واره» (Clause) به بخشی از یک جمله گفته می‌شود که از فاعل و فعل تشکیل شده است. در این تعریف ما با دو ویژگی مهم سروکار داریم که در ادامه از هم تفکیک شده است:

  1. جمله‌واره به بخشی از جمله گفته می‌شود.
  2. جمله‌واره حتماً باید فاعل و فعل داشته باشد.

جمله‌واره‌ها ترکیبی از چند کلمه هستند که وقتی در کنار هم قرار می‌‌گیرند می‌توانند یک جمله‌واره بسازند. آن‌ها فاعل و فعل دارند و بخشی از یک جمله به شمار می‌روند، مانند مثال زیر:

I don't know where they stayed last night.

نمی‌دانم آن‌ها دیشب کجا اقامت داشتند.

در این مثال، همان‌طور که مشاهده می‌کنید، جمله‌واره را bold کرده‌ایم. این جمله‌‌واره بخشی از یک جمله بزرگ‌تر به شمار می‌رود، یعنی جمله اصلی با عبارت «I don't know» شروع می‌شود و در ادامه آن جمله‌واره را داریم. این جمله‌واره از فاعل و فعل تشکیل شده است؛ فاعل جمله «they» و فعل «stayed» است. پس در همین یک مثال ساده توانستیم تعریف جمله‌واره را ببینیم: بخشی از جمله که فاعل و فعل دارد.

جمله‌واره‌ها می‌توانند اسمی (Noun Clause)، موصولی (Relative Clause) و قیدی (Adverbial Clause) باشند. پیش‌تر در مجله فرادرس درباره هر سه نوع جمله‌واره آموزش‌هایی را ارائه دادیم. برای مطالعه بیشتر می‌توانید به لینک‌های مربوطه مراجعه کنید.

بر اساس نقشی که جمله‌واره‌ها دارند، آن‌ها را به دو دسته «جمله‌واره مستقل» (Independent Clause) و «جمله‌واره وابسته» (Dependent Clause) تقسیم می‌کنیم. در ادامه ویژگی‌های هر یک را به طور جداگانه و با مثال بررسی خواهیم کرد.

  • جمله‌واره مستقل: به گروهی از جملات گفته می‌شود که فاعل و فعل دارند. این جمله‌واره‌ها به‌تنهایی معنی کاملاً مستقلی دارند و به جمله‌واره دیگری برای کامل شدن نیاز ندارند. به همین دلیل به آن‌ها جمله‌واره اصلی یا جمله‌واره مستقل گفته می‌شود.
  • جمله‌واره وابسته: به جمله‌واره‌ای گفته می‌شود که شامل گروهی از کلمات است که از فاعل و فعل تشکیل شده و از یک «Subordinating Conjunction» یا «Relative Pronoun» به عنوان حرف ربط برای وصل شدن به یک جمله‌واره مستقل به کار می‌رود. به همین دلیل به‌تنهایی نمی‌تواند معنی کاملی را منتقل کند و برای این‌که جمله کاملی به نظر برسد، به یک جمله‌واره مستقل نیاز دارد. بنابراین، برخلاف جمله‌واره‌های مستقل که می‌توانند به‌تنهایی معنی کاملی را برسانند، جمله‌واره‌های وابسته معنی مستقلی ندارند و اگر جمله‌واره مستقلی نداشته باشیم، جمله ما یک جمله ناقص خواهد بود.
تصویر دختری در اتاقش در حال مطالعه کردن

اکنون که با تعریف جمله‌واره مستقل و وابسته آشنا شدیم، می‌توانیم نقش آن‌ها را در جملات انگلیسی بهتر درک کنیم. در ادامه به چند مثال با جمله‌واره مستقل توجه کنید. جمله‌واره‌های مستقل در هر یک از مثال‌‌ها bold شده است.

I know how to drive a car, but I enjoy riding bikes.

من رانندگی بلدم، اما از دوچرخه‌سواری لذت می‌برم.

Today is Wednesday.

امروز چهارشنبه است.

I was not keeping well, so I took a day off work.

من حالم زیاد خوش نبود، برای همین یک روز را مرخصی گرفتم.

When I met you, I did not think we would get this close.

وقتی تو را ملاقات کردم، فکر نمی‌کردم این‌قدر با هم صمیمی شویم.

It was my sister’s birthday yesterday; however, she did not want to celebrate.

دیروز تولد خواهرم بود؛ اما نخواست که جشن بگیریم.

به چند مثال با جمله‌واره وابسته توجه کنید. در این مثال‌ها، جمله‌واره‌های وابسته bold شده‌اند.

After we reached home, we watched a movie.

بعد از این‌که به خانه رسیدیم، فیلمی تماشا کردیم.

Everybody knows the boy who won the Award.

هر کسی آن پسری را که برنده جایزه شد می‌شناسد.

My mom asked me to call her as soon as I boarded the bus.

مادرم از من خواست که به محض این‌که سوار اتوبوس شدم به او زنگ بزنم.

While we were waiting at the bus stop, we saw a monkey snatching a snack from a little boy.

درحالی‌که منتظر اتوبوس بودیم، میمونی را دیدیم که داشت خوراکی را از [دست] پسربچه‌ای می‌قاپید.

Though Malcom did not find the movie interesting, he stayed until the end of the movie.

اگرچه به نظر «مالکوم» فیلم جالبی نبود، تا پایان فیلم آنجا را ترک نکرد.

نکته: Adjective Clause نوعی جمله‌واره وابسته به شمار می‌رود که برای وصل شدن به جمله‌واره مستقل به ضمیر موصولی نیاز دارد. در مطالب قبلی مجله فرادرس انواع ضمایر موصولی در انگلیسی را معرفی کردیم و کاربرد هر یک را مورد بررسی قرار دادیم. برای مطالعه بیشتر می‌توانید به لینک مربوطه مراجعه کنید.

به چند مثال بیشتر در این رابطه دقت کنید که با ترجمه فارسی و تلفظ صوتی در اختیار شما قرار گرفته است. در هر یک از مثال‌ها، جمله‌واره‌های مستقل با رنگ بنفش و جمله‌واره‌های وابسته با رنگ مشکی bold شده‌اند.

Naomi’s mother was out of town, so she took care of everyone at home.

مادر «نوآمی» خارج از شهر بود، به همین دلیل او از همه در خانه مراقبت کرد.

I could not study as the lights went out.

وقتی برق رفت، من نتوانستم درس بخوانم.

Since she was absent for over a month, she found it hard to catch up with all that was going on at the office.

چون او به مدت بیش از یک ماه غیبت داشت، برایش سخت بود که خودش را به وقایعی که در اداره در حال رخ دادن بود برساند.

If you are not able to do it yourself, please feel free to get help from anyone here.

اگر نمی‌توانید خودتان انجامش دهید، لطفاً از هر کسی که اینجاست کمک بگیرید.

Have some pancakes in case you are hungry.

اگر گرسنه شدی، پنکیک بخور.

She is taller than my brother.

او از برادرم قدبلندتر است.

I am going to the reception even if you are not coming.

من می‌خواهم به پذیرش بروم حتی اگر تو نیایی.

He likes songs that are melodious.

او آهنگ‌هایی را دوست دارد که ملودی قشنگی دارند.

Although I did not get much sleep last night, I don’t feel tired at all.

اگرچه دیشب نتوانستم خوب بخوابم، اصلاً احساس خستگی نمی‌کنم.

In addition to your exam preparations, you should also prepare for the interview.

علاوه بر آماده شدن برای امتحان، باید برای مصاحبه آماده شوی.

تصویر معلمی که در حال درس دادن گرامر زبان انگلیسی است

Adjective Clause چیست ؟

قبل از این‌که با گرامر Reduced Adjective Clause آشنا شویم، ابتدا باید بدانیم Adjective Clause چیست. در یک تعریف ساده و کامل می‌توان Adjective Clause را به شکل زیر تعریف کرد:

Adjective Clause که در زبان فارسی به آن «جمله‌واره موصولی» گفته می‌شود، یک «جمله‌واره وابسته» است که اسم یا ضمیری را توصیف می‌کند و درباره آن اطلاعات بیشتری می‌دهد.

در زبان انگلیسی معادل Relative Clause را هم به‌جای Adjective Clause به کار می‌برند. هر جمله‌واره، همان‌طور که اشاره شد، از یک فاعل و یک فعل تشکیل شده است و می‌تواند اطلاعاتی را درباره اسم یا ضمیری بدهد که به عنوان فاعل در جمله به کار رفته است. برای مثال در جمله زیر، «who is wearing a red dress» یک جمله‌واره موصولی است، زیرا اطلاعات اضافی درباره «woman» به ما می‌دهد. به ساختار جمله انگلیسی و ترجمه آن دقت کنید.

The woman who is wearing a red dress is my mother.

بانویی که لباس قرمز بر تن دارد، مادرم است.

«who is wearing a red dress» در جمله نقش صفت را دارد. شاید تا قبل از خواندن این مطلب فکر می‌کردید صفت کلمه‌ای است که اسم را توصیف می‌کند. اما باید بگوییم که صفت فقط یک «کلمه» (Word) نیست؛ می‌تواند یک «عبارت» (Phrase) یا حتی یک «جمله‌واره» (Clause) باشد. در مثال فوق، صفت در نقش جمله‌واره ظاهر شده است. برای درک بهتر مثال‌های زیر را با هم مقایسه کنید.

I ate a red apple.

من سیب قرمزی را خوردم.

(در این مثال «red» به عنوان صفت و در قالب یک کلمه به کار رفته است.)

I ate the apple which was red.

من سیبی را خوردم که قرمز بود.

(در این مثال، «which was red» به عنوان صفت و در قالب یک جمله‌واره موصولی به کار رفته است.)

I ate the red apple on the table.

من سیب قرمزی را خوردم که روی میز بود.

(در این مثال، «on the table» به عنوان صفت و در قالب یک عبارت موصولی به کار رفته است.)

به چند مثال بیشتر توجه کنید که با Adjective Clause نوشته شده است. ترجمه فارسی و تلفظ صوتی آن‌ها را نیز مرور کنید. جمله‌واره‌های موصولی در هر یک از مثال‌ها bold شده است.

The book that I borrowed from the library is fascinating.

کتابی که دیروز از کتابخانه به امانت گرفتم، جالب است.

She is the woman who always helps her neighbors.

او زنی است که همیشه به همسایه‌هایش کمک می‌کند.

The car which is parked outside belongs to John.

ماشینی که بیرون پارک شده متعلق به «جان» است.

The movie that we watched last night was thrilling.

فیلمی که ما دیشب تماشا کردیم مهیج بود.

The students who studied for the exam passed with flying colors.

دانش‌آموزانی که برای امتحان درس خواندند، با موفقیت در آزمون قبول شدند.

The house where I grew up has been renovated.

خانه‌ای که در آن بزرگ شدم بازسازی شده است.

The reason why he left early is still unknown.

دلیلی که او زود رفت هنوز معلوم نیست.

The day when we first met was unforgettable.

روزی که ما برای اولین بار همدیگر را ملاقات کردیم، فراموش‌نشدنی است.

The company whose products I trust is launching a new line.

شرکتی که به محصولاتش اطمینان دارم، در حال راه‌اندازی خط جدیدی است.

The city that they are visiting this summer is known for its historical sites.

شهری که آن‌ها این تابستان از آن بازدید می‌کنند، به خاطر مکان‌های تاریخی‌اش شناخته‌شده است.

تصویر چند بچه در حیاط مدرسه

دسته بندی Adjective Clause

جمله‌واره‌‌های موصولی را به دو دسته زیر تقسیم می‌کنیم:

  1. «جمله‌واره‌های ضروری» (Essential Adjective Clauses)
  2. «جمله‌واره‌های غیرضروری» (Non-essential Adjective clauses)

گرامر Adjecive Clause در سطوح متوسط و پیشرفته تدریس می‌شود. اگر قصد دارید با این مبحث گرامری بیشتر آشنا شوید، می‌توانید فیلم آموزش زبان انگلیسی سطوح متوسط تا پیشرفته فرادرس را مشاهده کنید که لینک آن در ادامه آورده شده است.

Essential Adjective Clauses

جمله‌واره ضروری به جمله‌واره‌ای گفته می‌شود که وجودش برای کل جمله ضروری است تا بتواند معنی کاملی را منتقل کند. برای مثال، در جمله «The woman who is wearing a red dress is my mother»، جمله‌واره «who is wearing a red dress» به عنوان جمله‌واره ضروری شناخته شده است، زیرا اطلاعاتی که درباره فاعل (the woman) به ما می‌دهد، اطلاعات ضروری است و بدون آن جمله کامل نخواهد بود.

به چند مثال دیگر در رابطه با جمله‌واره‌های ضروری توجه کنید که با ترجمه فارسی در اختیار شما قرار گرفته است. در تمام این مثال‌ها، جمله‌واره ضروری bold شده است.

The book that you lent me was fascinating.

کتابی که به من امانت دادی جالب بود.

The teacher who helped me with my homework is very kind.

معلمی که در انجام تکالیف کمکم کرد، خیلی مهربان است.

The car that is parked outside belongs to my neighbor.

ماشینی که بیرون پارک شده است، برای همسایه‌ام است.

Non-Essential Adjective Clauses

جمله‌واره غیرضروری به جمله‌واره‌ای گفته می‌شود که اطلاعات آن برای جمله ضروری به نظر نمی‌رسد. به بیان ساده‌تر، با حذف آن جمله‌واره، جمله همچنان کامل است و این اطلاعات صرفاً برای آگاهی بیشتر در اختیار مخاطب قرار داده شده است. جمله‌واره‌های غیرضروری معمولاً وسط جمله می‌آیند و بین دو ویرگول قرار می‌گیرند. برای مثال در جمله «My mother, who is wearing a red dress, is the best cook in the family»، جمله‌واره «who is wearing a red dress» یک جمله‌واره غیرضروری به شمار می‌رود، چون جمله بدون آن هم معنی می‌دهد. به چند مثال دیگر دقت کنید که در آن‌ها جمله‌واره‌های غیرضروری bold شده است.

The book, which my friend recommended, is mine.

کتابی که به دوستم به من پیشنهاد کرد، برای من است.

The house, which is located on the corner of the street, is for sale.

خانه‌ای که نبش خیابان قرار دارد، برای فروش است.

The cat, who was sleeping in the sun, woke up when I called her.

وقتی با او تماس گرفتم، گربه‌ای که زیر نور آفتاب خوابیده بود بیدار شد.

دسته بندی Reduced Adjective Clause

گرامر Reduced Adjective Clause را با توجه به نوع عبارتی که در آن‌ها به کار رفته، به پنج دسته‌ زیر تقسیم می‌کنند:

  • Present Participle Phrases (Active Voice)
  • Past Participle Phrases (Passive Voice)
  • Past Participles
  • Prepositional Phrases
  • Adjectives and adjective phrases

در ادامه این مطلب به تمامی موارد فوق به طور کامل و با مثال‌‌های مختلف اشاره می‌کنیم.

تصویر چند نفر در حال درس خواندن در کتابخانه

Present Participle Phrases: حالت معلوم

به طور کلی در یک دسته‌بندی ساده و در عین حال کامل، گرامر Reduced Adjective Clause را به دو حالت «معلوم» (Present Participle) و «مجهول» (Paqst Participle) تقسیم می‌کنیم. در ادامه ساختار و کاربرد هر یک را به طور جداگانه و با مثال بررسی خواهیم کرد.

برای مشاهده فیلم آموزش اشتباهات رایج در گرامر فرادرس می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید که برای سطوح مقدماتی تا پیشرفته در نظر گرفته شده است.

اگر ضمیر موصولی به عنوان فاعل جمله‌واره موصولی به کار برود، سپس آن جمله‌واره باید به present participle phrase («فعل + ing» یا «فعل + ed») کاهش یابد.

اگر فعل در حال معلوم به کار برود، به present participle phrase کاهش می‌یابد.

هر جمله معلومی می‌تواند به present participle phrase کاهش یابد. برای مثال، برای جملاتی که فعل آن‌ها «حال ساده» (Present Simple)، «حال استمراری» (Present Continuous)، «حال کامل» (Present perfect) و... است، این شرایط صدق می‌کند.

برای کوتاه کردن جمله‌واره موصولی در حالت معلوم، ابتدا لازم است ضمیر موصولی را حذف کنید و در ادامه از شکل present participle برای فعل اصلی استفاده کنید. اگر جمله منفی باشد، از «not» در ابتدای participle pharse کمک می‌گیریم. مثال‌های زیر را در نظر بگیرید که از انواعی از reduced adjective clause برای زمان‌های مختلف استفاده شده است. سه جمله اول مثبت و جمله آخر منفی است.

The people who exercised every day lost the most weight.

The people exercising every day lost the most weight.

افرادی که هر روز ورزش می‌کردند بیشترین کاهش وزن را داشتند.

There were many employees who were working very hard.

There were many employees working very hard.

کارمندان زیادی بودند که خیلی سخت کار می‌کردند.

The MPs, who have finally voted, are leaving parliament.

The MPs, having finally voted, are leaving parliament.

نمایندگان مجلس که بالاخره رأی دادند، در حال ترک کردن مجلس هستند.

The people that did not exercise every day lost the least weight.

The people not exercising every day lost the most weight.

افرادی که هر روز ورزش نکردند، بیشترین کاهش وزن را داشتند.

لازم است این نکته را متذکر شویم که اگر از participle phrase غیرضروری (Non-definining Participle phrase) استفاده شود،​ آن عبارت ممکن است یا بلافاصله قبل یا بعد از فاعل در جمله‌واره مستقل قرار بگیرد. در رابطه با مثالی که درباره نمایندگان مجلس بود، «having finally voted» به «MPs» در جمله‌واره مستقل اشاره دارد، بنابراین می‌توانیم آن را در دو جای مختلف قرار دهیم، مانند مثال‌‌های زیر:

The MPs, who have finally voted, are leaving parliament.

The MPs, having finally voted, are leaving parliament.

or:

Having finally voted, The MPs are leaving parliament.

نکته: از آنجا که Reduced Adjective Clause شکل کوتاه «adjective clause» است، به آن Adjective Phrase نیز گفته می‌شود. درواقع فرق Adjective clause و adjective phrase در این است که «clause» به بخشی از جمله گفته می‌شود که فاعل و فعل دارد، اما «phrase» عبارتی است که فاعل ندارد. به دو مثال زیر توجه کنید.

The books that are on that shelf are mine. (adjective clause)

The books on that shelf are mine. (adjective phrase)

کتاب‌های روش آن قفسه برای من است.

به چند مثال بیشتر توجه کنید. هر مثال ابتدا با Adjective Clause نوشته شده و سپس به Reduced Adjective Clause کاهش یافته است.

The man who is sitting in the corner is my uncle.

The man sitting in the corner is my uncle.

مردی که در آن گوشه نشسته دایی من است.

The book which is lying on the table is mine.

The book lying on the table is mine.

کتابی که روی میز افتاده برای من است.

The dog that is barking loudly belongs to my neighbor.

The dog barking loudly belongs to my neighbor.

سگی که با صدای بلند پارس می‌کند، مال خواهرم است.

The students who are studying in the library are very diligent.

The students studying in the library are very diligent.

دانش‌آموزانی که در کتابخانه دارند مطالعه می‌کنند، خیلی کوشا هستند.

The car which is parked outside is hers.

The car parked outside is hers.

ماشینی که بیرون پارک شده مال اوست.

The man who is singing in the park is very talented.

The man singing in the park is very talented.

مردی که در پارک آواز می‌خواند خیلی بااستعداد است.

The children who are playing outside are very noisy.

The children playing outside are very noisy.

بچه‌هایی که بیرون در حال بازی کردن هستند خیلی پرسروصدا هستند.

The woman who is teaching the class is very experienced.

The woman teaching the class is very experienced.

زنی که در حال تدریس در کلاس است، خیل باتجربه است.

The students who are preparing for the exam are very focused.

The students preparing for the exam are very focused.

دانش‌آموزانی که برای امتحان آماده می‌شوند خیلی متمرکزند.

The dog, which is running around the yard, is very energetic.

The dog running around the yard is very energetic.

سگی گه در حیاط مشغول بازی کردن است خیلی پرانرژی است.

تصویر یک ماگ زردرنگ روی میز که روی آن نوشته شده reduced adjective clause

Past Participle Phrases: حالت مجهول

حالت مجهول گرامر Reduced Adjective Clause‌ را برای سه زمان مختلف می‌توانیم تعریف کنیم که شامل موارد زیر می‌شود:

  1. «زمان‌های ساده» (Simple Tenses)
  2. «زمان‌های استمراری» (Continuous Tenses)
  3. «زمان‌های کامل» (Perfect Tenses)

در ادامه هر یک را به طور کامل بررسی خواهیم کرد.

زمان‌های ساده

اگر جمله‌واره موصولی در حالت مجهول و برای زمان‌‌های حال به کار برود، می‌توانیم آن را با حذف ضمیر موصولی و فعل to be به Reduced Adjective clCuse تبدیل کنیم و شکل سوم فعل را دست نزنیم. برای منفی کردن، «not» را در ابتدای Participle Phrase قرار می‌دهیم، مانند مثال‌های زیر:

The new illness, which was discovered by a doctor in Nigeria, has not yet been named.

The new illness, discovered by a doctor in Nigeria, has not yet been named.

بیماری جدید، که توسط پزشکی در نیجریه کشف شد، هنوز نام‌گذاری نشده است.

The silk, which is imported from Thailand, is worth a lot.

The silk, imported from Thailand, is worth a lot.

ابریشم، که از تایلند وارد شده است، ارزش مادی زیادی دارد.

زمان‌های استمراری

اگر جمله‌واره موصولی در حالت مجهول و برای زمان‌های استمراری به کار برود (حال یا گذشته)، سپس باید حرف ربط (ضمیر موصولی) را حذف کنیم و در ادامه فعل to be را نیز برداریم. در نهایت ساختار «being + past participle» برای آن به کار می‌رود که به آن «Continuous Passive Participle Phrase» گفته می‌شود. به دو مثال زیر دقت کنید.

The building, which is being built by Kingston Developers, should be completed by May.

The building, being built by Kingston Developers, should be completed by May.

ساختمانی که دارد توسط بساز و بفروش‌های «کینگ‌استون» ساخته می‌شود، باید تا ماه مه کامل شود.

در مثال اول، جمله‌واره موصولی در وسط جمله به کار رفته است و از فعل مجهول حال استمراری کمک گرفته شده است. اما در جمله‌واره دوم، از Reduced Adjective Clause استفاده شده است. در این حالت، ضمیر موصولی و فعل to be از جمله حذف شده است و چون جمله در حالت مجهول استمراری به کار رفته است، فعل «being» در جمله‌واره کوتاه‌شده به آن شکل استمراری داده است.

زمان‌های کامل

اگر جمله‌واره‌ای در حالت مجهول (حال یا گذشته) به کار برود، در این حالت «have» یا «had» را می‌توانیم با «having» جایگزین کنیم. پس در جمله‌واره موصولی کاهش‌یافته ساختار «having + been» را خواهیم داشت تا به کمک آن بتوانیم جمله‌واره موصولی بسازیم. به این حالت «Perfect Passive Particle Phrase» گفته می‌شود. برای درک بهتر مثال‌های زیر را بخوانید.

The new Town Hall, which has been designed by famous architects, is expected to receive several awards.

The new Town Hall, having been designed by famous architects, is expected to receive several awards.

انتظار می‌رود ساختمان جدید شهرداری، که توسط معماران به‌نامی ساخته شده است، جوایز متعددی را از آنِ خودش کند.

Taiwan, which had been one of the first countries to close its borders, showed low numbers of Covid-19 deaths in March.

Taiwan, having been one of the first countries to close its borders, showed low numbers of Covid-19 deaths in March.

تایوان، یکی از نخستین کشورهایی که مرزش را بست، در ماه مارس، تعداد مرگ و میر کمتری را که ناشی از ویروس کووید ۱۹ بود، نشان داد.

اگر Participle Phrase غیرضروری (Non-defining Participle Phrase) به فاعل جمله‌واره مستقل اشاره کند، عبارت می‌تواند بلافاصله قبل یا بعد از فاعل آن جمله‌واره مستقل بیاید، مانند مثال‌های زیر:

Having been designed by Famous Architects, the new Town Hall, is expected to receive several awards.

انتظار می‌رود ساختمان جدید شهرداری، که توسط معماران به‌نامی ساخته شده است، جوایز متعددی را از آنِ خودش کند.

Having been one of the first countries to close its borders, Taiwan showed low numbers of Covid-19 deaths in March.

تایوان، یکی از نخستین کشورهایی که مرزش را بست، تعداد مرگ و میر کمتری را بر اثر ویروس کووید ۱۹ در ماه مارس بروز داد.

تصویر دانش‌آموزانی در حال حرف زدن

به چند مثال بیشتر توجه کنید.

The homework that was given yesterday was difficult.

The homework given yesterday was difficult.

تکالیفی که دیروز داده شد سخت بود.

The house which was built in 1990 is now for sale.

The house built in 1990 is now for sale.

خانه‌ای که در سال ۱۹۹۰ ساخته شد الان برای فروش است.

The meal that was cooked by my mom was delicious.

The meal cooked by my mom was delicious.

غذایی که توسط مادرم پخته شد، خوشمزه بود.

The letter which was written by her is very touching.

The letter written by her is very touching.

نامه‌ای که توسط او نوشته شد خیلی بااحساس است.

The toys that were bought last week are already broken.

The toys bought last week are already broken.

اسباب‌بازی‌هایی که هفته گذشته خریداری شد همه شکسته است.

The report which was written by the intern was very detailed.

The report written by the intern was very detailed.

گزارشی که توسط کارآموز نوشته شد خیلی دقیق بود.

The cake which was baked by my sister is delicious.

The cake baked by my sister is delicious.

کیکی که توسط خواهرم پخته شد خوشمزه است.

The movie which was made last year won an award.

The moive made last year won an award.

فیلمی که سال گذشته ساخته شد برنده جایزه شد.

The photos which were taken during the trip are beautiful.

The photos taken during the trip are beautiful.

تصاویری که در طول سفر گرفته شدند زیبا هستند.

The novel which was published recently has become a bestseller.

The novel published recently has become a bestseller.

رمانی که اخیراً چاپ شد پروفروش‌ترین شده است.

تصویر چند نفر که دور یک میز نشسته‌اند و مذاکره می‌‌کنند.

در شرایطی که از زمان‌های کامل استفاده می‌شود، می‌توانید یا از Present Participle یا از Past Participle استفاده کنید. این کار به این بستگی دارد که می‌خواهید روی چه چیزی در جمله تأکید کنید.

اگر قصد دارید بر این تأکید کنید که Participle Phrase قبل از عمل بعدی کامل شده است، «have» را به «having» تغییر می‌دهیم و از ساختار «having + past participle» استفاده می‌کنیم، مانند مثال زیر:

The students that have studied the hardest have the best results.

The students having studied the hardest have the best results.

دانش‌آموزانی که از همه بیشتر درس خوانده‌اند، بهترین نتایج را گرفته‌اند.

(در این مثال تأکید بر این است که عمل درس خواندن دانش‌آموزان قبل از گرفتن نتیجه انجام شده است.)

اگر نمی‌خواهید بر Participle Phrase مانند حالت قبل تأکید کنید، یعنی قصد ندارید بگویید که Participle Phrase قبل از عمل دیگری کامل شده است، بهتر است به‌جای آن از Present Participle کمک بگیرید، مانند مثال‌های زیر:

The students that have studied the hardest have the best results.

The students studying the hardest have the best results.

دانش‌آموزانی که از همه بیشتر درس می‌خوانند، بهترین نتایج را به دست می‌آورند.

Past Participles

تا به اینجای مطلب درباره گرامر Reduced Adjective Clause صحبت کردیم و دو حالت آن، یعنی عبارت‌های Present Participle و Past Participle را توصیف کردیم. اما می‌توانیم آن را فقط با Past Participle هم کوتاه کنیم. در این حالت، اگر جمله فعل to be یا to have و فقط یک p.p در جمله داشته باشد، می‌توانیم این کار را انجام دهیم. به این صورت که p.p را قبل از اسمی می‌آوریم که می‌خواهیم توصیفش کنیم. به مثال‌های زیر توجه کنید.

The car, which had broken down, was by the edge of the road.

The broken-down car was by the edge of the road.

ماشین خراب کنار جاده بود.

The glass, which is stained, needs cleaning.

The stained glass needs cleaning.

لیوان لکه‌دار باید تمیز شود.

Prepositional Phrases

دسته دیگری از گرامر Reduced Adjective Clause به شکل «عبارت حرف‌‌اضافه‌ای» (Prepositional Phrases) به کار می‌رود. یعنی وقتی جمله‌واره موصولی کوتاه می‌شود، به شکل عبارت حرف‌اضافه‌ای درمی‌آید. مثال‌‌های زیر را در نظر بگیرید. در هر یک از این مثال‌‌ها، جمله‌واره موصولی نوشته شده است و سپس به عبارت حرف‌اضافه‌ای کوتاه شده است که درواقع نوعی از گرامر reduced adjective clause است. هر دو جمله‌واره موصولی و عبارت‌حرف‌اضافه‌ای bold شده‌اند.

The book that is on the table is mine.

The book on the table is mine.

کتاب روی میز برای من است.

The house which is across the street is for sale.

The house across the street is for sale.

خانه‌ای که آن دستِ خیابان است، برای فروش است.

The man who is in the jacket is my cousin.

The man in the jacket is my cousin.

مردی که پالتو بر تن دارد، پسرخاله‌ام است.

تصویر معلمی که کتاب دستش گرفته و برای دانش‌آموزانش می‌خواند.

ضمایر موصولی در Adjective Clause

همان‌طور که در ابتدای مطلب اشاره شد، «Adjective Clause» نوعی جمله‌واره وابسته است که به کمک «ضمیر موصولی» (Relative Pronoun) به جمله اصلی وصل می‌شود. درواقع ضمیر موصولی به عنوان حرف ربط عمل می‌کند و ما در آموزش‌‌های قبلی مجله فرادرس به طور کامل به انواع حروف ربط اشاره کردیم.

در جدول زیر می‌توانید انواع ضمایر موصولی را مشاهده کنید که همراه با مثال ارائه شده است.

جمله‌واره موصولی

(Relative Clause)

غیرضروری

(Non-Defining)

ضروری

(Defining)

ضمایر موصولیضمایر موصولی
Who

Who

That

Which

Which

That

WhenWhere
WhereWhen
WhoseWhose

اما وقتی از گرامر Reduced Adjective Clause استفاده می‌کنیم، همان‌طور که در ابتدای مطلب هم اشاره کردیم، باید ضمیر موصولی را از جمله حذف کنیم. بنابراین، در جمله‌واره‌های موصولی کوتاه‌شده از ضمیر موصولی استفاده نمی‌کنیم.

یادگیری گرامر انگلیسی با فرادرس

تصویر فیلم آموزش گرامر در فرادرسبرای یادگیری دستور زبان انگلیسی راه‌های مختلفی وجود دارد. یکی از این روش‌‌ها این است که با شرکت در کلاس‌های زبان انگلیسی - به صورت حضوری یا آنلاین - مهارت‌های زبانی را بیاموزید که در کتاب‌‌های زبان انگلیسی آموزش داده شده است. چهار مهارت اصلی زبان انگلیسی به صورت زیر تعریف می‌شود:

  • «Listening»
  • «Speaking»
  • «Reading»
  • «Writing»

در کتاب‌های زبان انگلیسی این مهارت‌ها برای هر یک از درس‌ها در نظر گرفته شده و همراه آن بخش‌های نیز به یادگیری گرامر و لغات انگلیسی اختصاص یافته است. به همین دلیل این مباحث به خوبی در این کتاب‌ها پوشش داده می‌شود. اما اگر قصد دارید به روش‌‌های دیگری دستور زبان انگلیسی را یاد بگیرید، توصیه می‌کنیم به سراغ فیلم‌های آموزش زبان انگلیسی فرادرس بروید. این فیلم‌های آموزشی برای سطوح مقدماتی تا پیشرفته در نظر گرفته شده است و به زبانی ساده مباحث مختلفی مانند زمان‌های انگلیسی، انواع اسم، صفت، قید و سایر موارد را آموزش می‌دهد.

با یادگیری زبان انگلیسی، دریچه جدیدی به روی ما گشوده می‌شود که ما را با آداب و رسوم، فرهنگ و ویژگی‌های افراد انگلیسی‌زبان آشنا می‌کند. فرادرس هر چهار مهارت زبانی را به صورت فیلم‌های آموزشی در دسترس کاربران قرار داده است تا بتوانند به صورت گام به گام مباحث مختلف را یاد بگیرند و برای ورود به دنیای جدید آماده شوند. در ادامه می‌توانید لینک برخی از این فیلم‌های آموزشی را مشاهده کنید که به یادگیری دستور زبان انگلیسی می‌پردازد.

همچنین اگر قصد شرکت در آزمون PTE را دارید، می‌توانید برای تقویت گرامر خود و آشنایی با مباحث متنوع گرامری که برای این آزمون در نظر گرفته شده، از فیلم آموزش آزمون PTE در فرادرس کمک بگیرید که لینک آن در ادامه آورده شده است.

و اگر قصد دارید دستور زبان انگلیسی را به کمک کتاب Grammar inUse یاد بگیرید، می‌توانیم این خبر خوش را به شما بدهیم که فرادرس این کتاب را در تعدادی فیلم آموزشی به صورت دسته‌بندی تهیه کرده و در دسترس کاربران خود قرار داده است. لینک این آموزش‌ها نیز در ادامه آورده شده است.

قوانین گرامر Reduced Adjective Clause

دو روش وجود دارد که به کمک آن Adjective Clause به Reduced Adjective Clause تبدیل می‌شود. این دو روش عبارتند از:

  • ضمیر موصولی و فعل «to be» از جمله‌واره حذف می‌شوند:

Clause: The man who is talking to John is from Korea.

Phrase: The man ø ø talking to John is from Korea.

مردی که در حال صحبت کردن با «جان» است، اهل کره است.

Clause: The ideas which are presented in that book are interesting.

Phrase: The ideas ø ø presented in that book are interesting.

ایده‌هایی که در آن کتاب ارائه شده، جالب است.

Clause: Ann is the woman who is responsible for preparing the budget.

Phrase: Ann is the woman ø ø responsible for preparing the budget.

«آن» زنی است که مسئول فراهم کردن بودجه است.

Clause: The books that are on that shelf are mine.

Phrase: The books ø ø on that shelf are mine.

کتاب‌هایی که روی آن قفسه هستند، برای من است.

  • اگر فعل to be در جمله‌واره موصولی نباشد، ضمیر موصولی را حذف می‌کنیم و فعل اصلی را با ing می‌آوریم:

Clause: English has an alphabet that consists of 26 letters.

Phrase: English has an alphabet ø consisting of 26 letters.

زبان انگلیسی از ۲۶ حرف الفبا تشکیل شده است.

Clause: Anyone who wants to come with us is welcome.

Phrase: Anyone ø wanting to come with us is welcome.

به هر کسی که می‌خواهد با ما بیاید، خوشامد می‌گوییم (از او پذیرایی می‌کنیم).

برای کوتاه کردن جمله‌واره موصولی، به ترتیب سه مرحله زیر را دنبال می‌کنیم:

  • در قدم اول ضمیر موصولی را از جمله‌واره موصولی حذف می‌کنیم:

 Students who need extra help should see a tutor. (no be)

دانش‌آموزانی که به کمک بیشتری نیاز دارند، باید به سراغ معلم خصوصی بروند.

The words that are underlined in red have errors.

کلماتی که زیر آ‌ن‌ها با رنگ قرمز خط کشیده شده است، اشتباه هستند.

  • در مرحله دوم​ اگر فعل to be در جمله وجود داشته باشد، آن را حذف می‌کنیم:

The words that are underlined in red have errors.

کلماتی که زیر آن‌ها خط قرمز کشیده شده است، اشتباه هستند.

 Roquefort, which is a type of cheese, comes from France.

روکفور، که نوعی پنیر است، متعلق به کشور فرانسه است.

  • در حالت معلوم به فعل اصلی ing اضافه می‌کنیم و در حالت مجهول به آن «ed» یا «d» اضافه می‌کنیم. در برخی موارد هم بعد از حذف فعل to be هیچ فعلی نداریم:

Students needing extra help should see a tutor. (active voicepresent participle)

دانش‌آموزانی که به کمک بیشتری نیاز دارند، باید به سراغ معلم خصوصی بروند. (حالت معلوم با Present Participle)

 The words underlined in red have errors. (passive voicepast participle)

کلماتی که زیر آن‌ها خط قرمز کشیده شده، اشتباه است. (حالت مجهول با Past Pareticiple)

 Roquefort, a type of cheese, comes from France. (no verb)

روکفور، نوعی پنیر، متعلق به کشور فرانسه است. (بدون فعل)

چرا از گرامر Reduced Adjective Clause استفاده می‌کنیم؟

در این بخش از مطلب قصد داریم به این پرسش پاسخ دهیم که چرا از گرامر Reduced Adjective Clause استفاده می‌کنیم. مهم‌ترین دلایل آن را در ادامه به همراه مثال مشاهده می‌کنید.

  • Reduced Adjective Clause‌ می‌تواند برای نوشته‌های دقیق‌تر و رسمی‌تر به کار برود، به همین دلیل رایج است که از آن در نوشته‌های رسمی و آکادمیک استفاده کنیم. البته ممکن است در برخی موارد از آن به عنوان یک «سبک» (Style) در نوشته‌های خود یاد کنیم. در این مطلب دریافتیم که کوتاه کردن جمله‌واره‌های موصولی کار چندان راحتی نیست. درواقع، یکی از آن مباحثی است که شانس گرفتن نمره بالای ۷ را در رایتینگ آیلتس یا تافل افزایش می‌دهد. البته موارد دیگری مانند استفاده از لغات انگلیسی یا دستور زبان مناسب نیز می‌تواند در کنار رعایت کردن اصول پاراگراف‌نویسی، دلایل محکمی برای کسب نمره خوب در هر دو تسک رایتینگ آیلتس باشد.

برای آشنایی با آزمون آیلتس و نحوه آمادگی در آن، مشاهده فیلم ساختار و نمره‌دهی آزمون آیلتس از فرادرس را به شما پیشنهاد می‌کنیم. لینک این آموزش در ادامه آورده شده است.

  • یکی از مهم‌ترین دلایل استفاده از Reduced Adjecitve Clause این است که با حذف کلمات غیرضروری، یعنی کلماتی که بود و نبود آن‌ها تأثیری در معنی کل جمله ندارد و با حذف‌شان ساختار جمله به هم نمی‌ریزد، جمله‌ای کوتاه‌تر و دقیق‌تر می‌سازیم. به مثال زیر دقت کنید.

The book that is on the table is mine.

The book on the table is mine.

کتابی که روی میز است مال من است.

  • از دیگر دلایل استفاده از گرامر Reduced Adjective Clause روان‌تر شدن جمله و بهبود ساختار آن است. دو مثال زیر را یک بار با صدای بلند بخوانید. کدام‌یک به نظرتان روان‌تر و زیباتر ادا می‌شود؟

Students who are studying hard will pass the exam.

Students studying hard will pass the exam.

دانش‌آموزانی که سخت مشغول درس خواندن هستند، در امتحان قبول خواهند شد.

  • علاوه بر مواردی که گفته شد​، تنوع در ساختار جمله به کمک گرامر Reduced Adjective Clause امکان‌پذیر است. درست است که برای هر یک از ساختارهای گرامری، فرمول خاصی تعریف شده است، اما این بدان معنی نیست که همه جملات انگلیسی تحت هر شرایطی باید از ساختار مشابهی تبعیت کنند. جمله‌واره‌های موصولی کوتاه‌شده این قانون را نقض می‌کنند و باعث ایجاد تنوع در نوشته‌ها و جملات محاوره‌ای می شوند. دو مثال زیر به خوبی این تنوع ساختاری را نشان داده است.

The woman who was speaking at the event is an expert.

The woman speaking at the event is an expert.

بانویی که در رویداد مشغول صحبت کردن است، متخصص است.

  • وقتی از گرامر Reduced Adjective Clause استفاده می‌کنیم، درواقع بر روی ایده اصلی جمله متمرکز شده‌ایم و در عین حال از آن ایده دور هم نمی‌شویم. یعنی موضوع را تغییر نمی‌دهیم و در همان چارچوب درباره جمله بحث می‌کنیم. ازطرفی، جمله طبیعی‌تر به نظر می‌رسد و بیشتر به دل مخاطب می‌نشیند. به دو مثال زیر توجه کنید.​

The car that is parked outside belongs to John.

The car parked outside belongs to John.

ماشینی که بیرون پارک شده متعلق به «جان» است.

نکته: در نظر داشته باشید که گرامر Reduced Adjective Clause در سطوح مقدماتی به کار نمی‌رود، بلکه بیشترین کاربرد آن در سطوح پیشرفته‌تر است که در قالب عبارت‌های حرف‌‌اضافه‌ای و present participle phrases و past participle phrases استفاده می‌شود.

تصویر دانش‌آموزی که پشت میزش مشغول درس خواندن است.

گرامر Reduced Adjective Clause با مثال

تا به اینجای مطلب در این رابطه صحبت کردیم که گرامر Reduced Adjective Clause چیست و انواع آن کدام است. برای هر یک از آن‌ها نیز مثال‌هایی ارائه کردیم. در این بخش از مطلب قصد داریم مثال‌‌های بیشتری بزنیم تا شما را با کاربرد این جملات بیشتر آشنا کنیم. سعی کنید نوع Adjectivce Clause را در هر یک از جملات زیر حدس بزنید.

The first student who is to present will start now.

اولین دانشجویی که قرار است ارائه دهد الان شروع می‌کند.

The next step that we need to take is crucial.

قدم بعدی که باید برداریم خیلی مهم است.

The instructions which are to follow are important.

دستورالعمل‌هایی که باید دنبال شود اهمیت دارد.

She is the person who is to call if you need help.

او دختری است که اگر به کمک احتیاج داشته باشید می‌توانید با او تماس بگیرید.

The document which you have to sign is on the table.

سندی که باید امضا کنی روی میز است.

The car which is being repaired will be ready soon.

The car being repaired will be ready soon.

ماشینی که در حال تعمیر شدن است به زودی آماده خواهد شد.

The documents which are being reviewed contain sensitive information.

The documents being reviewed contain sensitive information.

اسنادی که در حال بازبینی هستند حاوی اطلاعات حساسی هستند.

The students who are being tutored will perform better on the exam.

The students being tutored will perform better on the exam.

دانش‌آموزانی که در حال آموزش دیدن هستند در امتحان بهتر عمل خواهند کرد.

The problem which is being discussed needs immediate attention.

The problem being discussed needs immediate attention.

مشکلی که در حال بررسی شدن است به توجه فوری نیاز دارد.

The house which is being renovated belongs to my friend.

The house being renovated belongs to my friend.

خانه‌ای که در حال بازسازی است به دوستم تعلق دارد.

​Lynn, studying biology, wants to become a doctor.

«لین» که مشغول مطالعه زیست است، می‌خواهد پزشک شود.

The woman who is studying for her chemistry test is called Lynn.

The woman studying for her chemistry test is called Lynn.

زنی که مشغول درس خواندن برای امتحان شیمی است، «لین» نام دارد.

The house damaged in the hurricane belongs to my parents.

خانه‌ای که در گردباد آسیب دید، متعلق به خانواده‌ام است.

Lynn, (who is) my neighbor, is studying chemistry.

«لین»، همسایه‌ام، در حال مطالعه درس شیمی است.

My parents’ house, (which is) located near the beach, survived the hurricane.

خانه پدر و مادرم، که کنار ساحل واقع شده است، از شر گردباد در امان ماند.

تصویر دانش‌آموزانی که در کتابخانه هستند

متن انگلیسی با گرامر Reduced Adjective Clause

بدون شک یادگیری لغات و دستور زبان انگلیسی بدون استفاده از آن‌ها و تمرین کردن در قالب جمله و مکالمه انگلیسی میسر نمی‌شود. تا به اینجای مطلب درباره گرامر Reduced Adejctive Clause صحبت کردیم و به کمک مثال‌های با انواع آن‌ها آشنا شدیم. بنابراین جایگاه و نحوه استفاده از این مبحث گرامری را که در سطوح متوسط و پیشرفته آموزش داده می‌شود یاد گرفتیم. در این بخش از مطلب، متنی را آماده کرده‌ایم که در آن Adjective Clause و گرامر Reduced Adjective Clause به کار رفته و bold شده است و به کمک آن می‌توانید با نقش این نوع جملات در متن‌های انگلیسی آشنا شوید.

A Visit to the Forest

Last summer, I decided to visit a forest which is famous for its beauty. The forest, which is very large, is a place where many rare plants and animals live. As I entered the forest, I met a guide who had explored the area for years. He showed me the ancient trees, some of which were over a thousand years old.

As we walked deeper into the forest, we saw a waterfall that flowed down a rocky cliff. The water, shining in the sunlight, created a beautiful sight. There was a small cave hidden behind the waterfall, which many people believe is the home of forest spirits. The guide, knowing the stories well, told me about the animals that protected the forest.

We continued our journey and came across a meadow full of colorful flowers. The flowers, blooming in many colors, attracted many butterflies. I saw a deer eating grass near the edge of the meadow, not bothered by us. It was clear that this forest was a safe place for wildlife living peacefully.

The guide then took me to an old oak tree standing in the center of the forest. This tree, believed to be the heart of the forest, was very impressive. Its huge trunk, covered in moss and grapes, showed its age. We sat under the tree, and the guide, interested in its history, explained how it had survived many storms and fires.

As the sun began to set, we walked back, the path lit by the soft glow of fireflies. The forest, which seemed even magical at dusk, made a strong impression on me. I knew I would return to this place, where nature and stories come together perfectly.

ترجمه فارسی متن

بازدید از جنگل

تابستان گذشته تصمیم گرفتم از جنگلی بازدید کنم که به زیبایی‌اش معروف است. در این جنگل که خیلی بزرگ است، گیاهان و جانوران کمیاب زیادی زندگی می‌کنند. وقتی وارد جنگل شدم، فردی را به عنوان راهنما ملاقات کردم که سال‌‌ها منطقه را کاوش کرده بود. او به من درختان کهنسالی را نشان داد که بعضی از آن‌ها بالای هزار سال قدمت داشتند.

وقتی جلوتر رفتیم، آبشاری را دیدیم که از روی یک صخره سنگی سرازیر شده بود. آب که زیر نور خورشید می‌درخشید، منظره قشنگی ایجاد کرده بود. پشت آبشار، غار کوچکی پنهان شده بود که بسیاری معتقدند خانه ارواح جنگلی است. راهنما که خوب از ماجرا آگاه بود، درباره حیواناتی برایم گفت که جنگل را احاطه کرده بودند.

به مسیرمان ادامه دادیم و با چمنزاری پر از گل‌‌های رنگارنگ مواجه شدیم. گل‌ها که در رنگ‌های زیادی شکوفه داده بودند، بسیاری از پروانه‌ها را جذب خود کرده بودند. من آهویی را دیدم که نزدیک لبه چمنزار در حال علف خوردن بود و ما کاری به کارش نداشتیم. مشخص بود که این جنگل جای امنی برای زندگی مسالمت‌آمیز حیات وحش است.

پس از آن راهنما من را به سمت درخت بلوط کهنسالی در مرکز جنگل برد. این درخت که به قلب جنگل معروف است، خیلی شگفت‌انگیز بود. تنه سترگ آن که با خزه و انگور پوشیده شده بود، قدمتش را نشان می‌داد. ما زیر درخت نشستیم و راهنما که به تاریخچه [درخت] علاقه‌مند بود، توضیح داد که چطور آنجا از توفان و آتش‌سوزی‌های زیادی جان سالم به‌در برده است.

با غروب آفتاب، از مسیری برگشتیم که با نور ملایم کرم شب‌تاب روشن شده بود. جنگل که حتی با غروب آفتاب سحرآمیز به نظر می‌رسید، تأثیر زیادی روی من داشت. می‌دانستم به اینجا برمی‌گردم، جایی که طبیعت و ماجراهایش به شکلی بی‌نقص در هم گره خورده‌اند.

تقویت مکالمه انگلیسی با فرادرس

برای یادگیری زبان انگلیسی لازم است با چهار مهارت اصلی آن یعنی «شنیدن»، «خواندن»، «گوش دادن» و «صحبت کردن» آشنا شوید. این کار نیازمند برنامه‌ریزی منسجم و دقیقی است تا بتواند شما را در دستیابی به این مهم یاری رساند.

برای افرادی که در کلاس‌های آموزش زبان انگلیسی ثبت‌نام می‌کند، فرصتی فراهم می‌شود تا با یک برنامه و هدف مشخصی پیش بروند و در صورتی که هر ترم در دوره‌ها شرکت کنند و برای یادگیری پشتکار داشته باشند و زمانی را به مطالعه اختصاص دهند، می‌توانند به مرور زمان به نتیجه دلخواهی دست پیدا کنند.

اما شاید برخی از زبان‌آموزان فرصت شرکت در این کلاس‌ها را نداشته باشند یا به دلایل دیگری بخواهند به طور خودآموز مطالعه را پیش ببرند. در چنین شرایطی یادگیری زبان با روش‌های مختلفی مانند استفاده از اپلیکیشن، پادکست و فیلم‌های آموزشی می‌تواند آن‌ها را به هدفی که دارند نزدیک‌تر کند.

در فرادرس این امکان فراهم شده است تا با مشاهده فیلم‌های آموزشی، زبان انگلیسی خود را تقویت کنید. به کمک این فیلم‌ها می‌توانید روی هر چهار مهارت خود کار کنید و به مرور زمان تسلط کافی بر تمامی مباحث زبانی، چهار مهارت اصلی، لغات و دستور زبان پیدا کنید.

اگر قصد دارید به کمک این فیلم‌‌های آموزشی با لغات ضروری آشنا شوید، زمان‌های انگلیسی را یاد بگیرید، مکالمه‌های انگلیسی را برای موقعیت‌های مختلف تمرین کنید و حتی برخی از کتاب‌های رایج زبان انگلیسی را در قالب فیلم مطالعه کنید، می‌توانید به مجموعه آموزش‌های زبان انگلیسی از مجله فرادرس مراجعه کنید و مباحث مورد نیاز خود را به صورت دسته‌بندی‌شده از سطوح مقدماتی تا پیشرفته پیدا کنید. لینک مجموعه فیلم‌های آموزش زبان انگلیسی از مقدماتی تا پیشرفته در فرادرس را در ادامه مشاهده می‌کنید.

تصویر فیلم مجموعه آموزش زبان انگلیسی از فرادرس
برای مشاهده فیلم مجموعه آموزش زبان انگلیسی از فرادرس روی تصویر کلیک کنید.

تمرین گرامر Reduced Adjective Clause

برای ارزیابی عملکرد خود در رابطه با «مطلب گرامر Reduced Adjective Clause»، می‌توانید از تمرین‌هایی که در ادامه در اختیار شما قرار گرفته است استفاده کنید. آزمون اول شامل ۱۰ سؤال است و پس از پاسخ دادن به تمامی پرسش‌ها و ظاهر شدن دکمه «دریافت نتیجه آزمون»، می‌توانید نمره عملکردتان را مشاهده کنید و جواب‌های درست و نادرست را نیز ببینید. پاسخ سؤالات نیز بعد از هر آزمون آمده است.

تمرین اول

در جملات زیر، مشخص کنید که جمله‌ای که زیر آن خط کشیده شده، جمله‌واره مستقل یا وابسته است.

Q1: Although it was raining, Maria went for a jog at Civitan Park.

جواب

Answer: Dependent Clause

Q2: Brianna eats chocolate whenever she gets a poor grade in math.

جواب

Answer: Independent Clause

Q3: After the flood, the family moved into a temporary shelter.

جواب

Answer: Independent Clause

Q4: While walking at the park, John saw a raccoon eating potato chips.

جواب

Answer: Independent Clause

Q5: Students enrolled in bachelor's and associate's degree programs must pass the Regents' Test as a graduation requirement.

جواب

Answer: Dependent Clause

Q6: Students who fail to show up for the Regents' test must enroll in the Regents' remediation courses.

جواب

Answer: Dependent Clause

Q7: When you finish your homework, please take the dog for a walk.

جواب

Answer: Dependent Clause

Q8: After Juan completed the assignment, he swam laps at the gym.

جواب

Answer: Dependent Clause

Q9: Christa left home at 4:00 a.m. since she had to drive to Atlanta for a meeting.

جواب

Answer: Dependent Clause

Q10: Before completing the assignment, Evan decided to eat a quick lunch.

جواب

Answer: Dependent Clause

تصویر کتابی در کتابخانه

تمرین دوم

جملات زیر را به Reduced Adjective Clause تبدیل کنید.

Q1: Bread which is made today won't be as fresh tomorrow.

جواب

Answer: Bread made today won't be as fresh tomorrow.

Q2: I talked to the people who did the exam last week.

جواب

Answer: I talked to the people doing the exam last week.

Q3: I'd like something that contains less sugar, please.

جواب

Answer: I'd like something containing less sugar, please.

Q4: Canada, which is located north of the USA, is a little bigger and much colder.

جواب

Answer: Canada, located north of the USA, is a little bigger and much colder.

Q5: Who is the guy who is playing tennis with her?

جواب

Answer: Who is the guy playing tennis with her?

Q6: The people who were hired last month had to take a training course this month.

جواب

Answer: The people hired last month had to take a training course this month.

Q7: Students who want to study here this September must apply before July.

جواب

Answer: Students wanting to study here this September must apply before July.

تمرین سوم

از عبارت موصولی در جای مناسب استفاده کنید.

Q1: The skis that I bought yesterday were expensive.

جواب

Answer: The skis that I bought yesterday were expensive

Q2: Margaret is the woman whom I mentioned on the telephone.

جواب

Answer: Margaret is the woman whom I mentioned on the telephone.

Q3: In a daze, the student left the room where the exam had been given.

جواب

Answer: In a daze, the student left the room where the exam had been given.

Q4: Nixo gum, which is on sale this week at the supermarket, does wonders for bad breath.

جواب

Answer: Nixo gum, which is on sale this week at the supermarket, does wonders for bad breath.

Q5: Anyone who sees anything suspicious should call the police immediately.

جواب

Answer: Anyone who sees anything suspicious should call the police immediately.

Q6: Do you like the pink flamingos that I bought for you?

جواب

Answer: Do you like the pink flamingos that I bought for you?

Q7: The Pin Oak, which is a hardy tree, retains many of its brown leaves throughout the winter.

جواب

Answer: The Pin Oak, which is a hardy tree, retains many of its brown leaves throughout the winter.

Q8: The secretary could not find a time that was convenient for all of us.

جواب

Answer: The secretary could not find a time that was convenient for all of us.

Q9: The man who is waving to us is Harry's uncle.

جواب

Answer: The man who is waving to us is Harry's uncle.

Q10: The guide welcomed us to Monticello, which was the home of Thomas Jefferson.

جواب

Answer: The guide welcomed us to Monticello, which was the home of Thomas Jefferson.

تصویر معلمی در حال درس دادن سر کلاس

تمرین چهارم

جملات زیر را در هم ادغام کنید و از جمله‌واره موصولی مناسب برای وصل کردن آن‌ها استفاده کنید.

Q1: The theft was committed last night. The police has caught the man.

جواب

Answer: The police has caught the man who committed the theft last night.

Q2: The French language is different from the Latin language. Latin was once spoken throughout Europe.

جواب

Answer: The French language is different from the Latin language which was once spoken throughout Europe.

Q3: You are looking upset. Can you tell me the reason?

جواب

Answer: Can you tell me the reason why you are looking upset.

Q4: He had several plans for making money quickly. All of them have failed.

جواب

Answer: All the plans which he had for making money quickly have failed.

Q5: The landlord was proud of his strength. He despised the weakness of his tenants.

جواب

Answer: The landlord who was proud of his strength despised the weakness of his tenants.

Q6: This is the village. I was born here

جواب

Answer: This is the village where I was born.

Q7: You put the keys somewhere. Show me the place.

جواب

Answer: Show me the place where you put the keys.

Q8: Paul was an old gentleman. He was my traveling companion.

جواب

Answer: Paul, who was an old gentleman, was my traveling companion.

Q9: A fox once met a crane. The fox had never seen a crane before.

جواب

Answer: A fox which had never seen a crane before once met a crane.

Q10: The shop keeper keeps his money in a wooden case. This is the wooden case.

جواب

Answer: This is the wooden case where the shopkeeper keeps his money.

پسری که کتار تابلوی نقاشی ایستاده است

تمرین پنجم

متن زیر را بخوانید و Adjective Clause را به Reduced Adjective Clause تبدیل کنید.

Question:

Vincent Van Gogh, who was born in Holland in 1853, is one of the world’s most famous painters. Although his talent was unrecognized throughout his life, it was
much appreciated after his death.

After he had failed in every career he had attempted, Van Gogh first turned to art to express his strong religious feelings. After he had decided to become a
painter, in about 1880, he started to paint studies of peasants and miners. During the next few years, which are known as his ‘Dutch period’, he produced painting with rather dark greenish-brown colours.

In 1886, when he went to Paris to visit his brother Theo, he was immediately attracted to the Impressionist work he saw there. He decided to stay in Paris and continued his painting there. He was encouraged by Picasso to use more colour in his pictures and his subsequent paintings were bright and immensely colourful.

After Van Gogh had moved to Aries in the south of France in 1888, he worked frantically. This frenzied activity, which was interrupted by bouts of deep depression and despair, produced the majority of his most famous paintings. One of these, which is called Self Portrait with Bandaged Ear, shows Van Gogh: he was wearing a bandage after he had cut off his own ear. A year later, in 1890, he committed suicide.

A lot is known about Van Gogh’s life and his feelings because of the hundreds of letters which were written by him to his brother Theo and others. Because his brother believed in Van Gogh’s genius, he always encouraged him in his work.

جواب

Answer:

Vincent Van Gogh, born in Holland in 1853, is one of the world’s most famous painters. Although his talent was unrecognized throughout his life, it was much appreciated after his death.

After failing in every career he had attempted, Van Gogh first turned to art to express his strong religious feelings. After deciding to become a painter, in about 1880, he started to paint studies of peasants and miners. During the next few years, known as his ‘Dutch period’, he produced paintings with rather dark greenish-brown colours.

In 1886, going to Paris to visit his brother Theo, he was immediately attracted to the Impressionist work he saw there. He decided to stay in Paris and continued his painting there. He was encouraged by Picasso to use more colour in his pictures and his subsequent paintings were bright and immensely colourful.

After Van Gogh moved to Arles in the south of France in 1888, he worked frantically. This frenzied activity, interrupted by bouts of deep depression and despair, produced the majority of his most famous paintings. One of these, called Self Portrait with Bandaged Ear, shows Van Gogh wearing a bandage after cutting off his own ear. A year later, in 1890, he committed suicide.

A lot is known about Van Gogh’s life and his feelings because of the hundreds of letters written by him to his brother Theo and others. Because his brother believed in Van Gogh’s genius, he always encouraged him in his work.

جمع‌بندی

در این آموزش یاد گرفتیم که گرامر Reduced Adjective Clause چیست و چه کاربردهایی دارد. در ابتدای مطلب clause را تعریف کردیم و آموختیم که در زبان انگلیسی دو جمله‌واره مستقل و وابسته داریم. سپس هر یک از این جمله‌واره‌ها را توصیف کردیم و به کمک مثال به ویژگی‌های آن پرداختیم. در ادامه ساختار کلی Adjective Clause را بررسی کردیم و به این نکته پرداختیم که وقتی جمله‌واره‌های موصولی را کوتاه می‌کنیم، به آن‌ها Reduced Adjective Clause می‌گوییم. این جملات به چهار دسته تقسیم می‌شود که در این آموزش به طور کامل با آن‌ها آشنا شدیم.

همچنین برای این‌که بتوانید گرامر Reduced Adjective Clause را در قالب جملات انگلیسی بهتر یاد بگیرید، یک متن انگلیسی انتخاب کردیم که هم شامل جمله‌واره موصولی بود و هم جمله‌واره موصولی کوتاه‌شده. در انتهای مطلب نیز تمرین‌هایی را قرار دادیم تا بتوانید با چک کردن پاسخ آن‌ها، عملکرد خود را از این مطلب بهتر ارزیابی کنید.

در بخش جمع‌‌بندی خلاصه‌ای از گرامر Reduced Adjective Clause را یاد می‌گیریم که در حالت کلی به دو شکل زیر نوشته می‌شود:

  • برای جملات معلوم
  • برای جملات مجهول

اگر Reduced Clause از فعل معلوم ساخته شده باشد، آن را با Present Participle شروع می‌کنیم. در جدول زیر یک جمله‌واره موصولی را مشاهده می‌کنید که اجزای آن را برای حالت معلوم تفکیک کرده‌ایم.

فعل در جمله‌واره موصولیجمله‌واره موصولیمثال
“was carrying” is activewho was carrying an umbrellaI saw a man who was carrying an umbrella.

در جدول زیر هم می‌توانید مثال دیگری را برای گرامر Reduced Adjective Clause ببینید که با فعل معلوم ساخته شده است.

فعل در جمله‌واره موصولی کوتاه‌‌شدهجمله‌واره موصولی کوتاه‌شدهمثال
carryingcarrying an umbrellaI saw a man who was carrying an umbrella.

در جدول زیر می‌توانید مثال دیگری را مشاهده کنید که با Adjective Clause در حالت معلوم و برای زمان گذشته ساده نوشته شده است.

فعل در جمله‌واره موصولیجمله‌واره موصولی مثال
“worked” is activewho worked thereThe people who worked there got a raise last year.

در جدول زیر مثال فوق را مشاهده می‌کنید که با Reduced Adjective Clause در حالت معلوم نوشته شده است.

فعل در جمله‌واره موصولیجمله‌واره موصولی کوتاه‌شدهمثال
working working thereThe people working there got a raise last year.

در جدول زیر مثالی ارائه شده است که با Adjective Clause در حالت مجهول ساخته شده است.

فعل در جمله‌واره موصولیجمله‌واره موصولیمثال
“were published” is passivewhich were published that yearThe books which were published that year are expensive.

در جدول زیر Reduced Adjective Clause را برای حالت مجهول مشاهده می‌کنید.

فعل در جمله‌واره موصولی کوتاه‌شدهجمله‌واره موصولی کوتاه‌شدهمثال
“were published” is passivewhich were published that yearThe books which were published that year are expensive.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش گرامر زبان انگلیسی – به زبان ساده» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Grammar WizContinuing StudiesEnglish PracticeTowson UniversityCambridge
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *