راهنمای جامع برای نگارش یک رزومه استاندارد — بخش اول

۳۸ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
راهنمای جامع برای نگارش یک رزومه استاندارد — بخش اول

نوشتن یک رزومه‌ی خوب، اولین قدم برای پیدا کردن یک شغل جدید است. برای هر موقعیت شغلی هزاران تقاضا وجود دارد و رزومه‌ی خوب می‌تواند توجه تصمیم‌گیرندگان یک شرکت را به خود جلب کند. در این مقاله به بررسی نکاتی می‌پردازیم که باید در نگارش رزومه رعایت شوند.

اطلاعات تماس

این بخش باید در بالای صفحه‌ی اول رزومه قرار گیرد. نام و نام خانوادگی، آدرس، تلفن همراه و ثابت و آدرس ایمیل را دقیق و کامل تایپ کنید. بی‌توجهی به این قسمت موجب می‌شود فرصت مصاحبه را از دست بدهید.

مقدمه

معمولاً کارشناسان شرکت‏‌ها در ثانیه‏‌های ابتدایی مطالعه‏‌ی یک رزومه تصمیم می‏‌گیرند به خواندن آن ادامه دهند یا به گزینه‏‌های بعد مراجعه کنند. بنابراین تنها چند ثانیه وقت دارید که توجه آن‌ها را به رزومه‏‌ی خود جلب کنید. در اینجا اهمیت مقدمه‌ی رزومه مشخص می‌‏شود. در واقع روشی که برای نگارش مقدمه انتخاب می‏‌کنید، تعیین می‌‏کند که برای مصاحبه دعوت می‏‌شوید یا رزومه‏‌ی شما نادیده گرفته می‏‌شود. سه راه برای تدوین مقدمه‏‌ی رزومه وجود دارد: نگارش بر اساس اهداف شغلی، خلاصه‏ی توانایی‏‌ها و صلاحیت‏‌ها و پروفایل حرفه‏‌ای. هر یک از این روش‌‏ها، برای دسته‏‌ی خاصی از افراد مناسب است. در صورتی که به تازگی قصد وارد شدن به بازار کار را دارید و یا سابقه‏‌ی کاری شما از یک یا دو سال فراتر نمی‏‌رود، باید در رزومه‌‏ی خود روی اهداف شغلی تمرکز کنید. کسانی که مهارت‏‌ها و دست‏‌آوردهای فراوانی دارند و می‏‌خواهند فیلد کاری خود را عوض کنند، توانایی‏‌ها و مهارت‏‌های خود را لیست می‏‌کنند. پروفایل یا نمایه‏‌ی حرفه‏‌ای، ترکیبی از بهترین‌‏های دو روش قبل است. پروفایل حرفه‏‌ای برای کسانی که مهارت‏‌ها و سوابق شغلی متعددی دارند به کار می‏‌رود.

تجربیات حرفه‌ای

این بخش، در واقع قلب و روح رزومه‌ی شما است. پس باید با دقت به آن بپردازید. نکته‌ی قابل توجه این بخش این است که باید با تمرکز بر دستاوردها نوشته شود. در واقع با نگارش این بخش، به تصمیم‌گیرندگان شرکت نشان می‌دهید که برای انجام کارها و پیشرفت، انگیزه دارید.

تحصیلات

انرژی، زمان و پول بسیاری صرف تحصیلات خود کرده‌اید، پس این بخش را فراموش نکنید و آن را دقیق و درست تایپ کنید. در صورتی که سابقه‌ی کاری کمی داشته باشید، این بخش سرمایه‌ی اصلی رزومه‌ی شما است و باید بیشتر به آن بپردازید.

مهارت‌ها

این بخش باید با شغلی که متقاضی آن هستید، ارتباط داشته باشد. تنها مهارت‌های مرتبط خود را لیست کنید و بی‌جهت رزومه‌ی خود را طولانی نکنید. مثلاً اگر برای شغل برنامه‌نویسی کامپیوتر درخواست می‌دهید، لازم نیست درباره‌ی مهارت خود در زمینه‌ی موسیقی چیزی بنویسید!

اطلاعات اضافه

مجوزها و گواهینامه‌ها، کتاب و مقالات منتشرشده، نمونه‌کارها، جوایز و ... که به شغل مورد نظر ارتباط دارد را در این بخش لیست کنید.

لینکدین

این بخش اختیاری است اما اگر در لینکدین پروفایل فعالی دارید، بهتر است لینک آن را در رزومه قرار دهید. این کار به مدیران کمک می‌کند شما را بهتر بشناسند و به خاطر بسپارند.

اشتباهات تایپی و غلط‌های املایی

این‌ها اشتباهات رایجی هستند که در بسیاری رزومه‌ها دیده می‌شوند. رزومه‌ی خود را سه بار چک کنید تا از نبودن اشتباهات تایپی و غلط‌های املایی مطمئن شوید. در صورت امکان از یک دوست نیز بخواهید یک بار رزومه‌ی شما را بخواند تا اگر اشتباهی از چشم افتاده بود، اصلاح شود.

نوشتن صحیح اعداد

به نگارش اعداد در رزومه‌ی خود دقت کنید. اشتباه در این زمینه رزومه را غیرحرفه‌ای نشان می‌دهد. اعداد ۱ تا ۹ را با حروف و ۱۰ به بعد را با عدد بنویسید.

تعداد صفحات

رزومه معمولاً باید شامل یک تا دو صفحه باشد مگر در موارد خاص و برای اساتید دانشگاه یا مدیران ارشد و هر کسی که به راستی سابقه‌ی فعالیت و تألیفات فراوان داشته باشد.

لیست تجربیات و سوابق

بسیاری افراد با طولانی کردن این بخش، باعث کسل‌کننده شدن رزومه می‌شوند. لازم نیست تمامی سوابق کاری خود را لیست کنید. بهترین‌ها از مرتبط‌ترین سوابق کفایت می‌کنند. همچنین دقت داشته باشید که تجربیات مربوط به بیش از ۱۵ سال قبل لازم نیست در رزومه نوشته شوند. در صورتی که این بخش طولانی شود، مسئولین استخدام بی‌حوصله می‌شوند و به بقیه‌ی بخش‌ها توجه نمی‌کنند.

ترتیب زمانی

تجربیات و سوابق خود را از آخر به اول لیست کنید. به این ترتیب مدیران با تجریبات کاری اخیر شما زودتر مواجه می‌شوند و بیشترین تأثیر را از آن‌ها می‌گیرند.

فرم سازمانی

برخی سازمان‌ها، مانند نهادهای دولتی و نظامی، فرم خاصی را برای رزومه در نظر می‌گیرند و رعایت این فرم را بسیار مهم می‌دانند. بنابراین اگر برای نهادهای خاصی رزومه می‌فرستید در مورد فرم مورد تأیید آن‌ها و اطلاعاتی مورد نیازی که بر آن تأکید می‌کنند،  تحقیق کنید و این نکات را در نگارش رزومه رعایت کنید.

ترتیب بخش‌ها

به این نکته دقت داشته باشید که بخش اطلاعات تماس همیشه باید در شروع صفحه قرار گیرد و مهارت‌ها و بخش‌های اضافی در انتهای رزومه می‌آیند. بخش مربوط به تحصیلات نیز قبل از تجربیات و سوابق قرار می‌گیرد.

نگارش با توجه به شغل مورد نظر

شغل‌های مختلف ملزومات مختلف دارند. برای هر شغل نوع خاصی از رزومه کارآیی بیشتری خواهد داشت. منظور این نیست که برای هر شغل یک رزومه‌ی جدید بنویسید اما طبیعتاً بخش‌هایی مانند مهارت‌ها و سوابق شغلی را باید با توجه به شغلی که برای آن درخواست می‌دهید، تنظیم کنید.

کلیدواژه‌ها

برخی سازمان‌های بزرگ از نرم‌افزارهای خاصی برای بررسی رزومه‌ها استفاده می‌کنند. این نرم‌افزارها واژه‌های کلیدی درون رزومه‌ها را تشخیص می‌دهند و دسته‌بندی می‌کنند. قبل از ارسال رزومه از این نکته اطلاع پیدا کنید و متن خود را طوری تنظیم کنید که واژه‌های کلیدی را دربرداشته باشد.

فونت‌ها و فرمت‌ها

رزومه‌ی خود را با یک فونت رسمی و اداری بنوسید و در تیترها و بخش‌های مختلف، فونت و سایز را تغییر ندهید. از هایلایت‌های رنگی و در کل هر کار اضافه‌ی دیگر پرهیز کنید. ممکن است فکر کنید ‌با این کار توجه مدیران را به خود جلب می‌کنید اما این جلب توجه پیامد منفی خواهد داشت و رزومه‌ی شما غیرحرفه‌ای و غیر رسمی به نظر خواهد رسید.

عناوین شغلی

عنوان‌های شغلی خود را با دقت بنویسید. این بخش تأثیر زیادی بر مدیران خواهد گذاشت. عناوین شغلی را به صورت توصیفی لیست کنید تا مدیران را متوجه توانایی‌ها و مهارت‌های شما کند.

در بخش بعدی این مقاله به نکات پایانی درباره نگارش رزومه می‌پردازیم.

اگر تمایل به مطالعه بیشتر در مورد این موضوعات را داشته باشید، شاید آموزش‌های زیر نیز برای شما مفید باشند:

--

منبع

بر اساس رای ۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *