نحوه نگارش رزومه کاری — نگرش مدیران به رزومه های ارسالی

۹۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
نحوه نگارش رزومه کاری — نگرش مدیران به رزومه های ارسالی

اگر فکر می کنید نوشتن رزومه برای شما سخت است، باید بدانید سختی کار بررسی رزومه ها، برای مدیرانی که مسئول استخدام هستند نیز به همین سختی است. دلیل این امر این است که برخلاف مصاحبه که مدیران می توانند با افراد متقاضی ارتباط حضوری داشته باشند، رزومه مانند دورنمایی از شخصیت افراد است و نمی تواند حس مصاحبه حضوری را تداعی کند.

در این نوشته به بررسی نحوه بررسی رزومه ها توسط مدیران از زبان جرمی شیفلینگ(Jeremy Schifeling)، می پردازیم. جرمی شیفلینگ، یکی از کارکنان سابق مجموعه لینکداین (LinkedIn) است، که در خصوص استخدام کارکنان برای پست های فنی، تجربه زیادی دارد. در ادامه به بیان سه گام برای رفع اشکال های موجود در رزومه می پردازیم، که می تواند در جلب رضایت مدیران برای استخدام شما موثر باشد.

جرمی می گوید: هنگامی که من در لینکداین، به عنوان یک مدیر مشغول به کار بودم، بخش استخدام، یکی از بخش های مورد علاقه من بود. ملاقات با افراد جالب از سراسر دنیا، برای من بیشتر یک مزیت بود تا وظیفه ای که باید انجام می شد. مصاحبه با تکنسین هایی که با من نقاط اشتراکی داشتند و شور و هیجان آنها، همواره مرا تحت تأثیر قرار می داد. اما بخشی از روال استخدام که از آن متنفر بودم، بخش بررسی رزومه ها بود.

چرا بررسی رزومه ها خسته کننده است؟

دلیل این امر این است که حس واقعی و هیجان انگیز مصاحبه و از طرف دیگر روال بررسی رزومه ها، مانند دو روی چهره هاروی دنت (شخصیت داستان های مصور)، است.

دو روی مصاحبه و رزومه

در حالی که مصاحبه درباره شناخت شخصیت یک فرد انجام می شود، رزومه تنها نشان دهنده دورنمایی از شخصیت فرد است.

در رزومه اهداف، ساختگی هستند و معمولاً از اینترنت کپی می شوند. علاوه براین مواردی که به صورت برجسته بیان شده اند باز هم نمی توانند شخصیت واقعی فرد را بیان کنند. در نهایت اطلاعات اضافی و خسته کننده دیگری هم اضافه می شود تا فرد را به عنوان یک شخصیت واقعی نشان بدهد.

در حال حاضر در لینکداین، برای هر شغل که آگهی استخدام درج می شود، تقریباً 500 رزومه برای هر پست شغلی دریافت می شود. مسلماً به محاسبه ریاضی خاصی نیاز ندارید تا متوجه شوید بررسی 500 رزومه برای هر پست تا چه اندازه می تواند نفرت انگیز باشد.

اما باید تنها مدیران بخش استخدام را به دلیل گرفتار شدن در این وضعیت سرزنش کرد، چون خود آنها از متقاضیان درخواست می کنند، که برای هر بخش یک رزومه مجزا ایجاد کنند.

چه تغییراتی باید در رزومه کاری خود ایجاد کنید؟

شما به عنوان یک متقاضی کار، پس از رد شدن در اولین فرصت شغلی چه می کنید؟

شما اساساً دو راه دارید:

1- به همین مسیر ادامه دهید و تنها یک بازنگری کوتاه بر روی جملات همیشگی که در همه رزومه ها یافت می شود، داشته باشید. و همچنان منتظر دیده شدن باشید.

2- با استفاده از رزومه ای که به مدیران استخدام کمک می کند تا شما را بهتر بشناسند، خود را از این وضعیت ناامید کننده نجات دهید.

choosing-between-multiple-offers

برای توضیح بیشتر در مورد راهکار دوم، ابتدا به این موضوع می پردازیم، که رزومه ها در استارت آپ ها و لینکداین به چه صورت بررسی می شوند.

نحوه مطالعه رزومه توسط مدیران در بخش استخدام

اولین چیزی که در مورد مدیران این بخش باید بدانید این است که عبارت مدیر استخدام به طور طبیعی گمراه کننده است. درست است که این افراد مسئول استخدام نیروهای فنی جدید در مجموعه کاری هستند، اما این امر در واقع در اولویت دوم قرار دارد. اولویت اصلی، مدیریت کارها است. جرمی در ادامه می گوید: درست است که من از ملاقات با افراد جدید و استخدام نیروهای تازه نفس لذت می برم اما به همان نسبت وظیفه دارم تیم فعلی را مدیریت کنم و اطمینان حاصل کنم که کار ما درست انجام خواهد شد.

این موضوع به این معنی است که فرآیند استخدام در یک مجموعه، به این روش نیست که یک تعطیلات دو هفته ای رایگان، برای رسیدگی به روند استخدام در نظر گرفته شود. بلکه باید در کنار تمام اموری که نیاز به مدیریت دارد، سهمی از همان زمان، به روند استخدام نیروهای جدید اختصاص داده شود.

بنابراین بررسی رزومه های ارسالی در حالت آرامش کامل ذهن، لذت بردن از طبیعت و به طور کلی با فراغ بال انجام نمی شود. بلکه کاملاً برعکس، زمانی که صرف مطالعه رزومه ها می شود معمولاً آخر وقت و در حالتی ست که در حین انجام کارهای باقیمانده، بررسی رزومه های ارسالی نیز گنجانده شده است

haven't-enough-time

برای اینکه دید بهتری درباره بررسی رزومه های ارسالی داشته باشید، به بیان تجربه شخصی جرمی شیفلینگ، در این زمینه می پردازیم:
- تا جلسه بعدی 30 دقیقه وقت دارم و 60 رزومه برای بررسی باقیمانده است. خب پس می توانم به بررسی آنها بپردازم.

- اولین رزومه را برمی دارم، می بینم که حدوداً 127 مورد را به صورت برجسته بیان کرده است. اوه، نه من نمی توانم...

- مقداری نوشیدنی می خورم و سعی می کنم بر روی کار بیشتر تمرکز کنم.

- بعد از 15 ثانیه بررسی رزومه، "این فرد در همه بخش ها یک سری موارد را تکرار کرده است، به نظر نمی رسد قبلاً این کار را انجام داده باشد. خب بعدی "

- رزومه بعدی را باز می کنم : " خب، به نظر می رسد حداقل این فرد عناوین مناسبی را انتخاب کرده است. اما هیچ چیز خاصی در مورد او وجود ندارد؛ به نظر می رسد فقط مستقیماً به صورت فهرست وار به توصیف شغل پرداخته است. خب به سراغ سومی میروم.

- خیلی سریع سومین رزومه را باز می کنم: " خب سلام، یک لحظه صبر کن! او در بخش وبلاگ سایت Moz که در حوزه سئو فعالیت می کند، مطلب می نویسد؟ او از طریق ویدیوی تقلید حرکات توسط گربه توانست دو میلیون کاربر را جذب کند. حتی من هم این ویدیو را دیده ام.

نتیجه اولیه

در ادامه تمام مواردی که در بالا ذکر شد، حال باید به این موضوع پرداخت که چطور می توانید از این اطلاعات استفاده کرده و رزومه خود را به بهترین شکل تغییر دهیم. حال که با نحوه بررسی مقالات توسط مدیران آشنا شدید، پیشنهاد می شود بخش دوم این مطلب را در اینجا مطالعه نمایید. در بخش دوم، به بررسی مواردی که باید در رزومه نویسی لحاظ شود تا نظر مدیران را جلب کند، می پردازیم.

بر اساس رای ۱۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *