راهنمای گام‌به‌گام نوشتن رزومه برای افراد بدون سابقه‌کاری

۳۱۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۰ آبان ۱۳۹۸
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
راهنمای گام‌به‌گام نوشتن رزومه برای افراد بدون سابقه‌کاری

نوشتن یک رزومه‏ تأثیرگذار، چالشی است که تمامی جویندگان کار با آن مواجه هستند. اگر سابقه‏ کاری چندانی نداشته باشید، مشکل دوچندان می‏‌شود. در هر صورت، فهرست کردن سوابق تحصیلی و کاری و اطلاعات تماس آسان است اما این چیزی نیست که باعث شود شما، از میان چندین نفر، به مصاحبه دعوت شوید. معمولاً کارشناسان شرکت‏‌ها در ثانیه‏‌های ابتدایی مطالعه‏ یک رزومه تصمیم می‏‌گیرند به خواندن آن ادامه دهند یا به گزینه‏‌های بعد مراجعه کنند. بنابراین تنها چند ثانیه وقت دارید که توجه آن‌ها را به رزومه­ خود جلب کنید. در اینجا اهمیت پیش‏‌درآمد رزومه مشخص می‏‌شود. در واقع روشی که برای نگارش مقدمه انتخاب می‏‌کنید، تعیین می‏‌کند که برای مصاحبه دعوت می‏‌شوید یا رزومه‏ شما نادیده گرفته می‏‌شود. سه راه برای تدوین مقدمه‏ رزومه وجود دارد.

  • نگارش بر اساس اهداف شغلی
  • خلاصه‏ توانایی‏‌ها و صلاحیت‏‌ها
  • پروفایل حرفه‌‏ای

هر یک از این روش‏‌ها، برای دسته‏ خاصی از افراد مناسب است. در صورتی که به تازگی قصد وارد شدن به بازار کار را دارید و یا سابقه‏ کاری شما از یک یا دو سال فراتر نمی‏‌رود، باید در رزومه‏ خود روی اهداف شغلی تمرکز کنید. کسانی که مهارت‏‌ها و دست‏‌آوردهای فراوانی دارند و می‏‌خواهند فیلد کاری خود را عوض کنند، توانایی‏‌ها و مهارت‏‌های خود را فهرست می‏‌کنند. پروفایل یا نمایه‏ حرفه‌‏ای، ترکیبی از بهترین‏‌های دو روش قبل است. پروفایل حرفه‏‌ای برای کسانی که مهارت‏‌ها و سوابق شغلی متعددی دارند به کار می‏‌رود.

بحث ما در این مقاله به کسانی مربوط می‏‌شود که سابقه‏ شغلی چندانی ندارند و یا به تازگی فارغ‏‌التحصیل شده‏‌اند. این دسته از افراد باید مقدمه‏ رزومه‏ خود را بر اساس اهداف شغلی بنویسند. مقدمه شامل سه بخش می‏‌شود: بخش اول به سوابق کاری و یا کارآموزی اختصاص دارد؛ بخش دوم شامل مهارت‏‌ها، صلاحیت‏‌ها و توانایی‏‌هایی می‏‌شود که در یک موقعیت شغلی خاص به کار می‏‌برید تا اهداف سازما

 

ن را برآورده کنید و بخش سوم دربرگیرنده‏ سوابق و مدارک تحصیلی است. این سه بخش باید در چند جمله به گونه‌‏ای ترکیب و ارائه شوند که نشان دهنده‏ صلاحیت فرد برای دریافت موقعیت شغلی مورد نظر باشند.

متن رزومه قرار نیست صرفاً یک فهرست از سوابق کاری و تحصیلی باشد، بلکه با هدف جلب توجه ارزیابی‌کنندگان نوشته می‏‌شود و باید تا حد امکان متقاعد کننده باشد. پس از ارسال آگهی، کارشناسان هر شرکت تعداد فراوانی رزومه دریافت خواهند کرد و شما باید در ثانیه‏‌های اول به آن­ها ثابت کنید که بهترین گزینه برای دریافت موقعیت شغلی مربوطه هستید. به این ترتیب وقت بیشتری برای بررسی مدارک شما گذاشته خواهد شد و به مصاحبه دعوت می‏‌شوید. نکات زیر شما را برای تنظیم یک متن مقدمه‏ خوب راهنمایی می‏‌کند:

 

ضروریات تدوین یک رزومه

  • شغلی را که برای آن درخواست می‏‌دهید، به خوبی بشناسید. تحقیق کنید که چه دانش و توانایی‏‌هایی برای انجام این شغل لازم است.
  • توانایی‏‌ها و مهارت‏‌های خود را فهرست کنید و مواردی را که با زمینه‏ شغل مورد نظر هم‏خوانی دارد، در متن مقدمه بنویسید.
  • سوابق کاری مرتبط خود را ذکر کنید. برای کسانی که سابقه‏ شغلی ندارند، اشاره به کارهای داوطلبانه‏ مرتبط نیز مفید است.
  • مدارک، مجوزها و گواهینامه‏‌های مرتبط خود را بنویسید.

راهنمای گام‌به‌گام نوشتن رزومه برای افراد بی‌سابقه

مثال:

«دستیار امور دفتری با تجربه‏ یک ساله در ارائه‏­ بی‌نقص گزارش‏‌ها، حفظ و نگهداری اطلاعات، اداره‏ امور دفتری و با روحیه‌‏ کار تیمی و روابط عمومی قوی. دارای مدرک فوق­‌دیپلم حسابداری و مهارت کاربری نرم‌افزارهای Office. علاقه‏‌مند به استفاده از دانش، تجربیات و مهارت‏‌های خود در مدیریت امور دفتری شرکت شما.»

پس از نوشتن یک پیش­گفتار عالی، زمانی که از به دست آوردن توجه ارزیابی‌کنندگان مطمئن شدید، نوبت به انتخاب فرم و تدوین دیگر بخش‏‌های رزومه می‏‌رسد. برای نوشتن رزومه می‏‌توانید از قالب‏‌های آماده و یا نرم‏‌افزارهای مخصوص استفاده کنید اما نیازی نیست که خود را به فرم‏‌های موجود محدود کنید. به خاطر داشته باشید که رزومه‏ شما معرف شخصیت، دانش و توانایی‏‌های شما است. دقت در جزئیات باعث می‏‌شود حرفه‌‏ای و جدی به نظر برسید. به همین دلیل شیوه‏ تدوین آن اهمیت بسیاری دارد.

در تمام متن از تنها یک فونت رایج رسمی و اداری، مانند Tahoma، با سایز قلم دوازده یا سیزده استفاده کنید و از هایلایت کردن متن با رنگ‏‌های متفاوت بپرهیزید. متن خود را به دقت ویرایش کنید. وجود غلط‏‌های املایی، نگارشی و ویرایشی تأثیرگذاری رزومه‏ شما را به شدت کاهش خواهد داد. دقت داشته باشید که تمامی اطلاعات مورد نیاز را به ترتیب اهمیت در متن رزومه‏ خود بیاورید. برای افراد کم تجربه یا بی‏‌تجربه دو یا سه صفحه رزومه کافی خواهد بود.

بخش‌های مختلف یک رزومه استاندارد

هر رزومه شامل چند بخش اساسی است که به آن­ها می‏‌پردازیم:

  • اطلاعات تماس: آدرس پست الکترونیکی، شماره‏ی تماس ثابت، شماره‏ی تماس همراه و آدرس خود را در قسمت ابتدایی رزومه قرار دهید تا کارشناسان شرکت به راحتی آن را ببینند و یادداشت کنند. این اطلاعات را کاملاً دقیق وارد کنید. توجه داشته باشید که در صورت بروز اشتباه در این بخش، فرصت مصاحبه را از دست خواهید داد.
  • سوابق تحصیلی: این بخش سرمایه‏ اصلی کسانی است که تجربه‏ کاری زیادی ندارند. مدارک تحصیلی دانشگاهی و پایان‏‌نامه یا پروژه‏ پایانی خود را با ذکر دقیق عنوان و تاریخ در این بخش درج کنید. سوابق تحصیلی شامل دست­اوردها، عناوین، جوایز و افتخارات علمی نیز می‏‌شود.
  • سوابق تألیف: در صورتی که کتاب یا مقاله‏ چاپ شده‏ای دارید، با استفاده از روش‏‌های منبع‌نویسی به آن­ها اشاره کنید.
  • سوابق کاری: در این بخش به تمامی مسئولیت‏‌های شغلی که تا به حال بر عهده داشته‏‌اید بپردازید. فعالیت‏‌های داوطلبانه و شرکت در گروه‏‌های پژوهشی نیز می‏‌توانند جزو سوابق کاری محسوب شوند. زمینه‏‌های کاری قبلی، هرچند به شغلی که اکنون برای آن درخواست می‏دهید نامربوط باشند، اطلاعاتی از شخصیت، توانایی و مهارت‏‌های شما ارائه می‌‏دهد. اطلاعات کامل مشاغل قبلی خود را نیز ذکر کنید. اطلاعاتی مانند سمت، تاریخ شروع و پایان همکاری، شماره‏ تماس و آدرس محل کار.
  • مهارت‏‌های کامپیوتر: اگر در استفاده از نرم‌‏افزارهای خاصی مهارت دارید، آن‌ها را در این بخش لیست کنید.
  • زبان‏‌های خارجی: زبان‏‌های خارجی و حدود تسلط خود به آن‌ها را در این بخش ذکر کنید.
  • مراجع: نام و اطلاعات معرف‌ها در این بخش گنجانده می‏‌شود. افرادی مانند مدیر، سرپرست و یا استاد و مشاور که می‏‌توانند درباره‏ توانایی‏‌های شغلی و علمی شما اظهار نظر کنند. قبل از وارد کردن نام افراد در این لیست، از آن­ها اجازه بگیرید.

اگر تمایل به مطالعه بیشتر در مورد این موضوعات را داشته باشید؛ شاید آموزش های زیر نیز برای شما مفید باشند:

این مطلب با حمایت مجموعه «دانشکار» نوشته شده است.

مجموعه دانشکار به صورت تخصصی برای کارجویان بدون سابقه کار و یا با سابقه کاری کم برنامه ریزی کرده است. و با مدل‌های کارآموزی، کارآموزی منجر به استخدام، کارآموزی مهارت‌افزا پل ارتباطی موثری بین دانشگاه و صنعت شده است؛ همچنین کارجویانی که به دنبال محیطی پویا و پرنشاط برای استخدام هستند، می توانند از این سایت استفاده کنند. برای آشنایی بیشتر و استفاده از خدمات دانشکار به این آدرس مراجعه کنید.

کالا، خدمات و برند خود را در کادر «حامی مطالب» مجله فرادرس معرفی کنید.
کلیک کنید

--

بر اساس رای ۱۸ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
resumegenius
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *