راهنمای جامع برای نگارش یک رزومه استاندارد — بخش دوم

۲۵ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
راهنمای جامع برای نگارش یک رزومه استاندارد — بخش دوم

در بخش قبل به بررسی نکاتی برای بهبود بخشیدن به رزومه‌‌های کاری پرداختیم. در این قسمت به بررسی نکته‌‌های پایانی می‌‌پردازیم:

مدل تایپ

تجربیات و سوابق خود را به صورت پاراگرافی تایپ نکنید. با این روش متن به نظر شلخته و پراکنده می‌رسد. هر سابقه و مهارت را در یک سطر جدا بنویسید.

فونت و سایز

در تمام متن از تنها یک فونت رایج رسمی و اداری، مانند Tahoma، با سایز قلم 12 یا 13 استفاده کنید. در صورتی که به رزومه را به زبان انگلیسی می‌نویسید، فونت Times New Roman، انتخاب مناسبی است. سایزهای کوچکتر خواندن رزومه را سخت می‌‌کنند و سایزهای بزرگتر غیر رسمی هستند و به نظر می‌‌رسد برای افزایش حجم رزومه انتخاب شده‌‌اند.

لیست سمت‌های مختلف

بسیاری افراد فراموش می‌کنند سمت‌های مختلف خود در یک شرکت را لیست کنند و تنها به بالاترین سمت می‌پردازند. بهتر است تمامی سمت‌هایی را که داشته‌اید، ذکر کنید. این کار روند پیشرفت شما را نشان خواهد داد. فقط در صورتی که سمت‌ها به شغل مورد نظر مربوط نیستند، یا به زمانی بیش از 15 سال پیش برمی‌گردند، از ذکر آن‌ها خودداری کنید.

خلاصهی توانایی‌ها و صلاحیتها

اگر نقطه‌ی قوت رزومه‌ی شما، توانایی‌ها و مهارت‌های شما است، از نوع مقدمه‌‌ی خلاصه‌‌ی توانایی‌‌ها و صلاحیت‌‌ها استفاده کنید. به این ترتیب، مدیر مسئول استخدام، در ابتدای مطالعه‌ی رزومه، با صلاحیت‌های شما رو‌به‌رو می‌شود. دقت داشته باشید که تنها ذکر یک مهارت کافی نیست، بلکه لازم است توضیح دهید که چرا و چگونه داشتن این مهارت به انجام شغل مورد نظر کمک خواهد کرد.

تکرار

بسیاری افراد کم‌سابقه در رزومه‌ی خود دچار اشتباه تکرار می‌شوند تا حجم متن را بیشتر کنند. آن‌‌ها فعالیت‌‌ها و مهارت‌‌های یکسان را در بخش‌‌های مختلف رزومه، به شکل‌‌های مختلف تکرار می‌‌کنند. مطمئناً مسئول بررسی رزومه‌‌ها متوجه این نکته خواهد شد و این کار به ضرر شما عمل خواهد کرد. به خاطر داشته باشید که اندازه‌ی رزومه مهم نیست. مهم این است که توانایی خود در انجام کار را به اثبات برسانید.

مهارت‌های عمومی

برخی مواردی که در رزومه‌ها لیست می‌شوند، به سختی در دسته‌ی مهارت‌ها قرار می‌گیرند. برای مثال تقریباً تمامی افراد در رزومه‌ به «روابط عمومی قوی» خود اشاره می‌کنند. این‌‌ها عباراتی هستند که از شدت تکرار، بار معنایی خود را از دست داده‌‌اند. مهارت‌هایی را لیست کنید که کمتر عمومی باشند و به شغل مورد نظر ارتباط داشته باشند و اگر شغل مورد نظر به توانایی ارتباط شما با مراجعه‌‌کنندگان بستگی دارد، به جای استفاده از عبارت کلیشه‌‌ای «روابط عمومی قوی» از جملات دیگری استفاده کنید که خاص به نظر برسند و توجه مخاطب رزومه را به خود جلب کنند.

دستاوردها

جوایز، دستاوردها و پاداش‌های خود را به صورت جزئی و دقیق ذکر کنید تا توجه مخاطب رزومه را به خود جلب کند. برای مثال مبلغ پاداشی را که برای یک کار دریافت کرده‌اید ذکر کنید.

ترتیب و توالی

ترتیب اطلاعات در رزومه اهمیت بسیاری دارد. مهم‌ترین اطلاعات باید در صدر قرار گیرند. مثلاً اگر به تازگی فارغ‌التحصیل شده‌اید و تجربه‌ی کاری زیادی ندارید، بخش مربوط به تحصیلات باید اول قرار گیرد، نه اطلاعات مربوط به شغل پاره‌وقتی که در زمان دانشجویی داشته‌اید و یا اگر اخیراً سمت مهمی را به عهده داشته‌‌اید، که به زمینه‌‌ی شغل مورد نظر مربوط است، آن را در ابتدای لیست سوابق خود قرار دهید.

مسئولیت‌ها

از عنوان‌های کلی و مبهم بپرهیزید. مسئولیت‌هایی را که در شغل قبلی خود داشته‌اید، به صورتی بیان کنید که توجه مدیران را به خود جلب و آن‌ها را با مهارت‌های شما آشنا کند. عنوان‌‌های شغلی را شرح و بسط دهید تا به طور کامل بازتاب‌‌دهنده‌‌ی اهمیت شغل شما باشند.

شکاف در سوابق کاری

در صورتی که بین سوابق شغلی، فاصله‌ای چند ساله وجود داشته باشد، مدیران تصور بدی درباره‌ی شما پیدا می‌کنند. چنین فاصله‌ای را باید بپوشانید یا توضیح دهید.

آدرس پست الکترونیکی

یک ایمیل آدرس رسمی و موجه داشته باشید. آدرس‌های عجیب و غریب، شما را غیرحرفه‌ای و غیرقابل‌‌اعتماد نشان می‌دهد.

ضمیرهای شخصی

تا جایی که ممکن است از آوردن ضمیرهای شخصی «من» و «خودم» پرهیز کنید.

عکس

به جز شغل‌های بازیگری و یا مدلینگ، در رزومه‌ها نیازی به قرار دادن عکس نیست. ممکن است برخی سازمان‌ها و نهادها نیز نیاز به عکس داشته باشند اما در صورتی که از قبل اعلام نشده است، از ارسال عکس به همراه رزومه خودداری کنید. اگر ارسال عکس الزامی بود، عکس با کیفیتی را برای این کار انتخاب کنید. مخدوش بودن، بی‌‌کیفیت بودن و بدقرار گرفتن عکس در رزومه، ظاهر ناخوشایندی ایجاد می‌‌کند که تأثیر منفی بر وجهه‌‌ی شما می‌‌گذارد.

راست‌گویی

در نگارش رزومه باید تمام تلاش خود را برای بهتر به نظر رسیدن، به کار ببرید. در واقع رزومه یک متن تبلیغاتی است که در مورد خود می‌نویسید اما از دروغ گفتن بپرهیزید. تمامی دروغ‌ها، بالاخره روزی افشا خواهند شد. ریسک دروغ‌گویی را در رزومه نپذیرید.

اسامی خاص

اگر در رشته‌ی کاری خود، با افراد مشهور و معتبر کار کرده‌اید یا تحت نظر آن‌ها آموزش دیده‌اید، ذکر نام آن‌ها را فراموش نکنید. این کار اعتبار شما را در نظر مدیران افزایش خواهد داد.

زبان و لحن نوشتار

از بیان اصطلاحات عامیانه در رزومه بپرهیزید و از لحن رسمی رایج استفاده کنید.

فرمت رزومه

بهتر است رزومه‌ی خود را با دو فرمت docx و pdf ارسال کنید تا در صورت بروز ناهم‌خوانی در فرمت Word، فرصت بررسی شدن رزومه را از دست ندهید.

کیفیت کاغذ و پرینت

در برخی موارد، شما باید در هنگام مصاحبه نسخه‌ی پرینت‌شده‌ای از رزومه را همراه خود داشته باشید. دقت کنید که از کاغذ تمیز و مرتبی استفاده کرده باشید و متن به خوبی و با وضوح، پرینت گرفته شده باشد.

مراجع

در تنظیم لیست مراجع خود دقت کنید. کسانی را به عنوان مرجع معرفی کنید که صلاحیت حرفه‌ای شما را تأیید کنند و قبل از قرار دادن نام آن‌ها در لیست، اجازه بگیرید. از قرار دادن نام افراد خانواده به عنوان مرجع بپرهیزید.

به‌روزرسانی رزومه

فراموش کردن این نکته منجر به کاهش قدرت رزومه‌ی شما می‌شود. فراموش نکنید که هر چند وقت یک بار، رزومه‌ی خود را بازبینی کنید و مهارت‌ها و تجربیات جدید خود را در آن بگنجانید.

ارسال رزومه

معمولاً رزومه‌‌ها توسط ایمیل ارسال می‌‌شوند. ممکن است به نظر عجیب برسد اما در مواردی افراد فراموش می‌‌کنند فایل رزومه را همراه ایمیل خود بفرستند! قبل از ارسال ایمیل، از بارگذاری فایل رزومه اطمینان حاصل کنید.

اگر تمایل به مطالعه بیشتر در مورد این موضوعات را داشته باشید، شاید آموزش‌های زیر نیز برای شما مفید باشند:

--

منبع

بر اساس رای ۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
55
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *