نحوه تصحیح رایتینگ آیلتس — ۸ نکته کلیدی مهم

۱۰۳۹ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۹ دقیقه
نحوه تصحیح رایتینگ آیلتس — ۸ نکته کلیدی مهم

آزمون آیلتس به عنوان یکی از معتبرترین آزمون‌های بین‌المللی، در بسیاری از کشورهای جهان برگزار می‌شود و مورد تأیید بزرگ‌ترین دانشگاه‌هاست. این آزمون معیاری برای سنجش مهارت‌های زبان انگلیسی افرادی به شمار می‌رود که عمدتاً قصد ادامه تحصیل در کشور دیگری را دارند. نمره آیلتس به عنوان مدرکی برای اخذ پذیرش در دانشگاه‌ها به شمار می‌رود و به همین دلیل بسیاری از داوطلبان برای شرکت در این آزمون باید آمادگی لازم را کسب کنند. آیلتس از چهار بخش تشکیل شده که شامل «گوش دادن»، «خواندن» یا درک مطلب، «نوشتن» و «صحبت کردن» می‌شود. بخش «نوشتن» (Writing) از دو تسک شکیل شده و توسط اساتید مجرب و متخصص تصحیح می‌شود. در این آموزش به ساختار تسک‌های آیلتس اشاره خواهیم کرد و نکات مهم در خصوص نحوه تصحیح رایتینگ آیلتس را همراه با مثال بررسی می‌کنیم.

نحوه تصحیح رایتینگ آیلتس

بخش رایتینگ در مجموع یک ساعت طول می‌کشد که ۲۰ دقیقه آن برای تسک اول و ۴۰ دقیقه آن برای تسک دوم در نظر گرفته شده است. پس از اتمام آزمون، این بخش توسط فرد متخصص و بر اساس معیارهای نمره‌دهی استاندارد آزمون آیلتس تصحیح می‌شود. بنابراین، یکی از نکات مهمی که باعث بهبود عملکرد داوطلب در این بخش می‌شود، آشنایی با نحوه تصحیح رایتینگ آیلتس است.

برای این منظور، بهتر است با معیارهای نمره‌دهی رایتینگ آیلتس آشنا شویم. همچنین باید نمونه رایتینگ‌های مختلفی را بنویسیم و آن‌ها را ارزیابی کنیم تا با مقایسه نحوه عملکردمان، به مرور شاهد پیشرفت خود باشیم.

برای ارزیابی و تصحیح رایتینگ آیلتس بیشتر افراد متخصص توصیه می‌کنند که رایتینگ خود را به دست استاد مجربی بسپارید تا آن را تصحیح کند و ضمن ارزیابی اشتباهاتتان، راهکارهای مناسب برای جلوگیری از تکرار آن اشتباهات را به شما آموزش دهد. اما برخی معتقدند که می‌توانیم خودمان آن را ارزیابی کنیم. این کار نیازمند دانستن تکنیک‌های تصحیح رایتینگ آیلتس است که در این آموزش با آن‌ها آشنا خواهیم شد.

علاوه بر این، بخش‌هایی از نمونه رایتینگ آکادمیک و جنرال را با رنج نمره مختلف ارائه خواهیم کرد و اشتباهات هر یک را از نظر گرامری، املایی، نشانه‌گذاری و سایر موارد مورد بررسی قرار می‌دهیم. اما قبل از هر چیز، ابتدا مختصری درباره ساختار رایتینگ آزمون آیلتس توضیح خواهیم داد.

رایتینگ آزمون آیلتس

آزمون آیلتس از چهار بخش زیر تشکیل شده است:

سه بخش اول به صورت کتبی و در محل آزمون برگزار می‌شود. بخش اسپیکینگ هم همان روز آزمون یا یک هفته قبل با بعد از آزمون به صورت شفاهی و در حضور ممتحن صورت می‌گیرد. نمره هر بخش به صورت جداگانه محاسبه می‌شود و در مجموع نمره کل را با توجه به میانگین نمره هر چهار بخش در نظر می‌گیرند. بخش سوم آزمون کتبی که درواقع آخرین بخش آن است، به رایتینگ اختصاص یافته و شامل دو تسک می‌شود.

تسک اول با توجه به نوع آزمون آیلتس فرق می‌کند، اما تسک دوم یکسان است. در تسک دوم، موضوعی به داوطلب داده می‌شود و ۴۰ دقیقه زمان دارد تا دست‌کم ۲۵۰ کلمه درباره آن «essay» بنویسد. نمره این بخش توسط افراد متخصصی داده می‌شود که سال‌ها به عنوان طراحان آزمون و تصحیح‌کنندگان آن شناخت شده‌اند. بخش رایتینگ توسط این افراد تصحیح می‌شود که با توجه به معیارهای نمره‌دهی این بخش صورت می‌گیرد.

اما تسک اول برای آزمون «آکادمیک» (IELTS Academic Writing Test) و «جنرال» (IELTS General Writing Test) با موضوعاتی کاملاً متفاوت ارائه می‌شود. برای آزمون آکادمیک، به داوطلب نمودار، جدول، نقشه، دیاگرام یا مواردی از این قبیل داده می‌شود و سپس با توجه به شکل، موضوعی مطرح می‌شود که داوطلب باید آن را تحلیل یا مقایسه کند. در این بخش، داوطلب ۲۰ دقیقه فرصت دارد که درباره آن دست‌کم ۱۵۰ کلمه بنویسد.

برای آزمون جنرال، موضوعی به داوطلب داده می‌شود تا درباره آن نامه‌ای بنویسد. مدت زمان آن مانند تسک ۱ آکادمیک ۲۰ دقیقه و تعداد کلمات آن نیز ۱۵۰ است.

درک مطلب انگلیسی

ساختار رایتینگ آکادمیک

رایتینگ آکادمیک از دو تسک ۱ و ۲ تشکیل شده است. در تسک ۱، از داوطلب خواسته شده است که برخی از اطلاعات (نمودار، جدول، چارت، دیاگرام) را توصیف کند و خلاصه‌ای از داده‌ها را به زبان خودش ارائه دهد.

با توجه به نوع موضوعی که در اختیار او قرار داده شده است و سوالی که مطرح شده، داوطلب باید توانایی‌های خود را به نمایش بگذارد، مانند:

  • سازمان‌دهی، ارائه و در صورت نیاز مقایسه داده‌ها
  • توصیف مراحل فرایند
  • توصیف یک مورد یا رویداد یا توالی رویدادها
  • توضیح نحوه کار کردن یک دستگاه یا چیزی شبیه این

در ادامه می‌توانید مثالی از تسک ۱ رایتینگ آکادمیک را مشاهده کنید.

The graph gives information about cinema attendance in Australia between 1990 and the present, with projections to 2010.

Summarise the information by selecting and reporting the main features, and make comparisons where relevant. Write at least 150 words.

در تسک دوم، داوطلب باید برای موضوعی که مطرح شده، «essay» بنویسد. برای نوشتن آن باید دیدگاه‌ها و نظرات شخصی خود را ارائه دهد. داوطلب بر اساس توانایی‌های خود در رابطه با موارد زیر مورد ارزیابی قرار می‌گیرد:

  • ارائه راه‌حل برای مشکلی که به عنوان سوال مطرح شده است.
  • مطرح کردن و توجیه یک عقیده یا نظر شخصی
  • مقایسه و بیان تفاوت‌های یک ایده یا نظریه
  • ارزیابی و به چالش کشیدن ایده‌ها و بحث کردن درباره موضوع

در ادامه می‌توانید سوال تسک ۲ را که مشاهده کنید که در یکی از آزمون‌های آیلتس مطرح شده است.

International tourism has brought enormous benefits to many places. At the same time, there is concern about its impact on local inhabitants and the environment. Do the disadvantages of international tourism outweigh the advantages?

Give reasons for your answer and include any relevant examples from your own knowledge or experience. Write at least 250 words.

 

ساختار رایتینگ جنرال

رایتینگ جنرال هم از دو تسک تشکیل شده است. تسک دوم مانند تسک ۲ جنرال است، اما در تسک اول از داوطلب درخواست می‌شود تا درباره موضوعی که به او داده شده نامه‌ای بنویسد. این نامه می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد. برای مثال می‌تواند نامه شکایت باشد یا نامه تشکر. همچنین می‌تواند نامه‌ای دوستانه باشد. به نمونه‌ای از سوال تسک ۱ رایتینگ جنرال توجه کنید.

Write a letter to your internet service provider to complain. In the letter:
– Describe the problem and why you are unhappy
– Arrange for an engineer to visit your home
– Request a reduction in your bill

 

نمره دهی رایتینگ آیلتس

همان‌طور که اشاره شد، یکی از نکات مهم در بهبود نمره رایتینگ آیلتس، آشنایی با نحوه نمره‌دهی آن است. آزمون توسط استاد زبان انگلیسی تصحیح می‌شود که سال‌ها در این رابطه تجربه دارد. اما این طور نیست که نظرات شخصی خود را مبنای ارزیابی قرار دهد. بلکه نمره‌دهی بر حسب معیارهایی انجام می‌شود که به شکل استاندارد توسط مؤسسه مشخص شده است و در تمام کشورهای دنیا نیز بر همین اساس صورت می‌گیرد.

اگر بدانیم این معیارهای نمره‌‌دهی چه هستند، بدون شک بهتر می‌توانیم طرز نوشتن درست و استاندارد را یاد بگیریم. به همین دلیل، در این مطلب، به عنوان یکی از روش‌های مؤثر در تصحیح رایتینگ آیلتس به معیارهای نمره‌دهی اشاره می‌کنیم.

معیار نمره‌دهی رایتینگ آیلتس بر اساس فاکتورهای زیر تعیین می‌شود:

  1. Task Achievement
  2. Coherence and Cohesion
  3. Lexical resource
  4. Grammatical Range and and Accuracy

فاکتور اول، «Task Achievement»، به معنی چگونگی پاسخ دادن به سوال‌های رایتینگ است. برای این‌که بتوانید پاسخ سوال‌های هر دو تسک را به طور کامل و دقیق بدهید، باید موارد زیر را مدنظر قرار دهید:

  • اطلاعات را به درستی ارائه دهید.
  • به تمام قسمت‌های تسک پاسخ دهید.
  • درک کاملی از سوال داشته باشید و آن را با دقت بخوانید.
  • کلمه‌های کلیدی در صورت سوال را مشخص کنید و با ارائه دلایل و جزئیات مرتبط با موضوع، از جمله محوری حمایت کنید.
  • مدت زمانی در حدود ۲ تا ۳ دقیقه را به خواندن کل متن اختصاص دهید.

منظور از «Coherence and Cohesion» ساختاربندی نوشته شماست. در واقع باید متن خود را طوری بنویسید که بین جمله‌ها و پاراگراف‌ها نظم و انسجامی وجود داشته باشد. برای این منظور، بهتر است موارد زیر را رعایت کنید:

  • هر پاراگراف را به خوبی مدیریت کنید؛ یعنی مطمئن شوید که هر پاراگراف ایده محوری یا «Topic Sentence» دارد.
  • از «Linking words» و «Cohesive devices» استفاده کنید، مانند «firstly» و «in contrast»‌.

مورد سوم که در رایتینگ آیلتس اهمیت زیادی دارد، بررسی دامنه واژگان داوطلب است. البته این امر به این معنا نیست که از کلمه‌های پیشرفته یا تخصصی زیادی استفاده کنید که شاید کاربرد چندانی در زبان انگلیسی نداشته باشند. بلکه بهتر است از کلمه‌هایی کمک بگیرید که معنی آن‌ها را می‌دانید و کالوکیشن‌های آن‌ها را می‌شناسید.

 

برای کسب نمره دلخواه در این بخش، نکات زیر را مدنظر داشته باشید:

  • دامنه واژگان خود را افزایش دهید.
  • از کلمه‌هایی که کاربردی نیستند، زیاد استفاده نکنید.
  • املای کلمه‌ها و کالوکیشن‌های آن‌ها را به درستی به کار ببرید.

آخرین فاکتور ارزیابی رایتینگ آیلتس به‌کارگیری گرامر با رنج متنوع و درست است. برای این کار بهتر است موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • از ساختارهای گرامری متنوع و متفاوت استفاده کنید.
  • به علائم نشانه‌گذاری توجه داشته باشید.
  • اشتباهات گرامری خود را به حداقل برسانید.

برای هر یک از این چهار معیار، رنج نمره ۰ تا ۹ تعیین شده است. پس از آن نمره کل به صورت میانگین هر چهار فاکتور محاسبه می‌شود. برای مثال، اگر در تسک ۱، نمره‌های به صورت زیر باشد؛

Task Achievement: 6.0,
Coherence and Cohesion: 7.5,
Lexical Resource: 7.0,
Grammatical Range and Accuracy - 7.5.

نمره کل به صورت زیر محاسبه خواهد شد:

(6.0+7.5+7.0+7.5)/4 =7.0.

نکته: تسک ۲ در رایتینگ آیلتس دو برابر تسک ۱ اهمیت دارد. به همین دلیل، اگر برای مثال برای تسک ۲ نمره ۸ و برای تسک ۱ نمره ۶٬۵ بگیرید، نمره کل به صورت زیر محاسبه خواهد شد:

8.0*(2/3)+(6.5)*1/3=7.5.

چگونه رایتینگ خود را تصحیح کنیم ؟

چگونه رایتینگ خود را تصحیح کنیم ؟

اگر بخواهید رایتینگ‌های خود را که تمرین کرده و نوشته‌اید، تصحیح کنید، بدون شک خودتان نمی‌توانید از عهده آن بربیایید. باید آن را به دست کسی بدهید که تخصص این کار را داشته باشد و سطح زبانش از سطح زبان شما بالاتر باشد تا متوجه اشتباهات گرامری و نوشتاری شما بشود.

علاوه بر این، اگر می‌خواهید با نقاط ضعف خود آشنا شوید و آن‌ها را در رایتینگ‌های دیگر خود تکرار نکنید، باید از شخصی که رایتینگ شما را تصحیح می‌کند، بخواهید که مشکلات شما را به طور کامل بررسی و تحلیل کند. با نوشتن رایتینگ‌های متعدد با موضوعات متنوع و با تحلیل اشتباهات خود می‌توانید به مرور شاهد پیشرفت و افزایش عملکرد خود باشید.

بنابراین دو اصل در بهبود رایتینگ شما اثر دارد: تصحیح رایتینگ توسط فرد متخصص و بازخورد آن. اما آیا راه دیگری برای تصحیح رایتینگ وجود دارد؟

یک نظریه وجود دارد که می‌گوید اگر خودتان راه‌حلی برای مسئله بیابید، بهتر می‌توانید آن را درک کنید و کمتر آن‌ اشتباهات را تکرار خواهید کرد. همچنین مدت زمان بیشتری در ذهن‌تان باقی خواهد ماند. در این آموزش قصد داریم به روش‌هایی اشاره کنیم که باعث می‌شود از اشتباهات خود بیاموزید و آن‌ها را تکرار نکنید. در این رابطه سه راهکار معرفی شده است که در ادامه به بررسی تک‌تک آن‌ها می‌پردازیم.

  • رایتینگ خود را در «Google docs» یا «Word» تایپ کنید: «Google docs» و «Word» هر دو اشتباهات املایی و گرامری شما را هایلایت می‌کنند و شکل درست آن را به شما پیشنهاد می‌دهند.
  • از اپلیکیشن‌هایی مانند «Grammarly» یا «Grammarcheck.net» و «ProWritingAid» استفاده کنید: این اپلیکیشن‌ها، اشتباهات گرامری و املایی را مشخص می‌کنند و شما به کمک آن‌ها می‌توانید متوجه اشتباهات خود شوید. همچنین شکل درست آن‌ها را نیز پیشنهاد می‌دهند.
  • از وب‌سایت «VirtualWritingTutor.com» برای نوشتن و تصحیح رایتینگ خود کمک بگیرید: این وب‌سایت نیز می‌تواند در درک بهتر اشتباهات املایی و گرامری به شما کمک کند و نکات مهمی را در خصوص نقاط ضعف شما ارائه دهد.
  • از دیکشنری استفاده کنید:‌ دیک دیکشنری خوب مانند «Lognman»‌ می‌تواند به شما کالوکیشن‌ها و شکل املایی درست کلمه‌های را در زبان انگلیسی آمریکایی و بریتانیایی نشان دهد. به همین دلیل توصیه می‌شود از دیکشنری کمک بگیرید تا با نحوه استفاده درست از واژگان در نوشته‌های خود آشنا شوید.

لینک برخی دیگر از سایر سایت‌هایی که می‌توانند در تصحیح رایتینگ آیلتس به شما کمک کنند، در ادامه فهرست شده است.

  • لینک سایت Netspeak: «+»
  • لینک سایت Words to Use: «+»
  • لینک سایت Sentence Dict: «+»
  • لینک سایت Your Dictionary: «+»

بررسی و تصحیح چند نمونه رایتینگ آیلتس

در ادامه برای این‌که بتوانید با نحوه ارزیابی رایتینگ آیلتس بیشتر و بهتر آشنا شوید، چند نمونه رایتینگ آکادمیک و جنرال را با هم بررسی خواهیم کرد.

رایتینگ اول: تسک ۱ آکادمیک

این بخش از تسک اول رایتینگ آکادمیک انتخاب شده است. به آن چه نمره‌ای می‌دهید؟

‘It is clear that sales of VHS tapes fell, whereas sales of DVD discs saw a rise followed by a decrease. Blu-ray discs also experienced an increase in sales’.

شاید این رایتینگ در حد ۷ نباشد، اما نمره ۶ را می‌توان به آن داد. علتش این است که از نظر گرامری از ساختارهای درستی استفاده شده، ولی کلمات و عبارت‌های توصیفی کمی دارد. برای این‌که چنین متنی را بهبود دهیم، می‌توانیم آن را به کمک ساختارهای متنوع، مانند قید یا صفت، به شکل زیر تغییر دهیم:

‘It is clear that sales of VHS tapes fell [dramatically], whereas sales of DVD discs saw a [steep] rise followed by a [slight] decrease. Blu-ray discs also experienced a [noticeable] increase in sales’.

رایتینگ دوم: تسک ۱ جنرال

مثال زیر بخشی از تسک ۱ رایتینگ جنرال است که نمره ۶ گرفته است.

‘Hi, Jane, How’s it going? Good to know that you passed your uni exams. I am very excited to hear about your plans and glad that you are coming to visit me in summer. However, unfortunately, I am not available at that time and I apologize for any inconvenience caused’.

برای این‌که بتوانیم نمره این رایتینگ را به ۷ ارتقا دهیم، لازم است موارد زیر را مدنظر داشته باشیم.

  • در نوشتن رایتینگ باید این موضوع را در نظر داشته باشیم که برای نوشتن نامه رسمی و غیررسمی باید از عبارت‌ها و اصطلاحات خاصی کمک بگیریم. در مثال فوق، نامه دوستانه‌ای نوشته شده، اما از اصطلاحاتی مانند «however» یا «unfortunately» و همچنین «I apologize» استفاده شده که در واقع آن را کمی رسمی کرده است. این عدم ثبات در نوشتن باعث می‌شود که حتی گاهی نمره به ۵ هم کاهش یابد.
  • بهتر است در نوشتن نامه دوستانه یا غیررسمی از «contractions» استفاده کنیم، برای مثال «I'm very excited» به‌جای «I am very excited».
  • به‌جای «However, unfortunately, I am not available at that time»، می‌توانیم از «!What a pity I won’t be here in June» استفاده کنیم. فراموش نکنید که علامت تعجب نیز باید در انتهای این اصطلاح قرار بگیرد.
  • استفاده از پرسش منفی نیز می‌تواند به غیررسمی‌تر شدن رایتینگ کمک کند، مانند «?Can’t you make it a bit later».

با ویرایش رایتینگ فوق می‌توانید به همین سادگی آن را از نمره ۶ به ۷ ارتقا دهید.

 

نوشتن رایتینگ آیلتس

رایتینگ سوم: تسک ۱ جنرال (نامه شکایت)

تسک زیر یکی از سوال‌های آزمون آیلتس است. در ادامه نمونه رایتینگی را ارائه و آن را ارزیابی خواهیم کرد.

You have bought a new camera but when you got it home you found it had some problems. You returned the camera and spoke to the company representative a week ago but the camera has still not been repaired.
Write a letter to the company.
In your letter:

  • Introduce yourself
  • Explain the situation
  • Say what action you would like the company to take

به نمونه رایتینگی توجه کنید که توسط یکی از داوطلبان در رابطه با موضوع فوق نوشته شده است. این نامه برای طرح شکایت نوشته شده و به آن «Complaint Letter» می‌گویند.

Dear Sir or Madam,
This letter is to express my dissatisfaction with a new camera that I bought one week ago. The camera did not work properly and no one came back to me even though your manager promised me he would deal with that.

I am Tom, and I am working as a photographer in a local advertising company. Last week Friday I bought a Sony DS-500 camera in your branch on Kings Road. At first, everything seemed fine but one day later I found the lens of the camera has problems which cause bluring on a large scale in my photos.

last Saturday I went back to your company and spoke to your manager Mr Smith, and he packed the camera and told me that the problem would be resolved in two days. However, until now I still have not received any messages from him.

With respect to the remedial steps, I would appreciate it if you can fix the camera as soon as possible because I have to snap more photos for my work, and I also kept the receipt of the product in case you need it.

I am looking forward to your reply. If you have any questions, please feel free to contact me.

Yours faithfully,

Sam Olivia

در جدول زیر می‌توانید نمونه رایتینگ فوق را همراه با نمره برای هر یک از چهار معیار ارزیابی مشاهده کنید و تحلیل‌های مربوط به هر بخش را بخوانید. نمره کل این داوطلب نیز به صورت نمره «Overall» مشخص شده است.

ارزیابی نمونه رایتینگ تسک ۱
توضیحاتنمرهمعیار نمره‌دهی
۱۵۰-۱۹۰ کلمه6

Task

Achievement

هدف نامه مشخص است.
به هر سه مورد مطرح شده در صورت سوال پاسخ داده شده است.
به سوال‌های ۱ و ۲ پاسخ مناسبی داده نشده است.
لحن نامه در همه‌جای متن حفظ شده است.
نامه ساختار خوبی دارد.7

Cohesion

and

Coherence

پاراگراف‌ها با عبارتی شروع شده‌اند که موارد مطرح شده در صورت سوال را پوشش می‌دهند.
تمرکز پاراگراف‌های بر روی ایده اصلی است.
انتخاب کلمه مناسب/استفاده از کلمه‌های پایانی7Vocabulary
املای درست کلمات
درست بودن ساختار جمله‌هاGrammar


استفاده از حروف تعریف مناسب (a/an/the)
به کار بردن درست علائم نشانه‌گذاری
هدف از نوشتن نامه باید آشکارتر مطرح شود.

اسم خود را نباید در پاراگراف بدنه بیاورید.

6.5Overall

رایتینگ چهارم: تسک ۲

در تسک ۲ هم باید هر چهار فاکتور ارزیابی مهارت رایتینگ را مدنظر داشته باشیم. به نمونه سوال تسک ۲ رایتینگ آیلتس توجه کنید. این سوال از آزمون‌های سال‌های قبل انتخاب شده است.

Today more and more old cities are being rebuilt and redesigned in order to be modernized. What are the advantages and disadvantages of this trend? Give your opinion and relevant examples.

برای نوشتن تسک ۲ رایتینگ آیلتس باید با اصول پاراگراف‌نویسی به خوبی آشنا شوید. «essay» معمولاً از ۴ یا ۵ پاراگراف تشکیل شده است. پاراگراف اول «مقدمه» (Introduction) و پاراگراف آخر «نتیجه‌گیری» (Conclusion) است. «پاراگراف بدنه» (Body Paragraph) هم معمولاً دو یا سه قسمت می‌شود که درباره موضوعی که مطرح شده جزئیات بیشتری ارائه می‌دهد و با توجه به نوع سوال، نظرات یا مزایا و معایب را بسط می‌دهد.

برای نوشتن ابتدا باید از مقدمه شروع کرد. برای نوشتن مقدمه، صورت سوال را باید «پارافریز» (Paraphrasing) کنیم. یعنی باید به گونه‌ای بنویسیم که مفهوم سوال را در بر داشته باشد، اما با کلمات متفاوتی آن را بیان کنیم. در واقع باید آن را به شکل دیگری بنویسیم که جمله‌‌های آن شباهتی به سوال نداشته باشد، اما همان معنی را منتقل کند. به این کار پارافریز کردن می‌گویند که یکی از تکنیک‌های مؤثر در آزمون آیلتس است. به نمونه‌ای از مقدمه یکی از داوطلبان توجه کنید که درباره موضوع فوق نوشته شده است.

 

Nowadays, there is a tendency that many old cities modernize their buildings. This phenomenon has brought about a heat debate concerning whether it is a positive development.

مهم‌ترین مشکلی که در این مقدمه وجود دارد، به «Task Achievement» مربوط می‌شود. باید ایده و نظر خود را در مقدمه به طور شفاف مطرح کنید، به گونه‌ای که مصحح مجبور نباشد آن را حدس بزند. البته مشکلات دیگری هم در رابطه با گرامر و استفاده از برخی از واژگان تکراری است که می‌توانست به شکل دیگری پارافریز شود. در ادامه می‌توانید شکل تصحیح شده مقدمه فوق را مشاهده کنید.

Nowadays, there is a growing tendency that for many older cities to update and modernize their buildings. This phenomenon has brought about a heated debate concerning whether it this is a positive development or not. I believe that while there are several important reasons some buildings in dated cities should be rebuilt, we need to be extremely careful about renovating places with potential historical value.

در نهایت، با رعایت موارد فوق می‌توانیم شکل کامل و درست مقدمه را به صورت زیر بنویسم:

Nowadays, there is a growing tendency for many older cities to update and modernize their buildings. This phenomenon has brought about a heated debate concerning whether this is a positive development or not. I believe that while there are several important reasons some buildings in dated cities should be rebuilt, we need to be extremely careful about renovating places with potential historical value.

اما اگر بخواهیم نمره آن را تا به ۷٬۵ تا ۸ برسانیم، بهتر است موارد دیگری را نیز در نظر بگیریم. مقدمه زیر نمونه‌ای است که می‌تواند نمره ۸ را کسب کند. آن را با نمونه‌‌های قبل مقایسه کنید.

There is a growing number of cities with older infrastructure and buildings that are being updated for the modern world. While I agree that such renovation can have a variety of important benefits for the city and its residents, I believe that it is important to acknowledge the potentially disastrous drawbacks that the modernization of historical areas may have.

به نمونه دیگری از رایتینگ تسک ۲ با عنوان «Environmental hazards» توجه کنید که این بار همه پاراگراف‌های آن به طور کامل بررسی شده‌اند.

Environmental hazards are often too great for countries or individuals to tackle. We have arrived at a point in time where the only way to lesson environmental problems is at an international level.

To what extent do you agree or disagree?

در ادامه به نمونه رایتینگی توجه کنید که داوطلب درباره موضوع فوق نوشته است.

Environmental problems are referred to as severe hazards, which attract attention from the whole world at present. Some argue that they are international issues instead of simply national issues for
one country or individuals. However, I believe states and individuals are more responsible for the preservation of the environment.

Some of the problems do not impact only one country, but also others, and are also hard to be resolved by one country, such as air pollution. [For instance], Greenhouse gas emissions , for instance, can influence the atmosphere from one region to another as a result of atmospheric circulation. Consequently, to limit the emission, it is required [requires] worldwide organizations to coordinate with different states.

Nevertheless, damages of to the ecosystem are mostly caused by the thing done by groups or individuals, which means preservation should start with raising their awareness of the environment by education and advertisements. When citizens get more information and
knowledge of the importance of protection of our surroundings and severe consequences of pollution and the damage of environment, they will improve their behaviors to protect the ecosystem, or at least to not destroying [destroy] it. Thus, the government should do more public advertisements and education for individuals and keep the thought in their mind. Furthermore, the authoritiesy should make laws and regulations to force people to be more friendly [friendlier] to the environment, and manage the condition in their own country well.

(NoteIf the question is agree/disagree you don’t need to give solutions. You should just explain WHY)

Despite the increase of environmental problems worldwide, it is a better way to preserve the environment based on the endeavor of nations and individuals. In my opinion, they should assume the responsibility for the health of the planet.

در جدول زیر می‌توانید تحلیل این رایتینگ را به طور کامل برای هر چهار معیار نمره‌دهی مطالعه کنید.

ارزیابی نمونه رایتینگ تسک ۲ آیلتس
توضیحاتنمرهمعیار نمره‌دهی
بدون خواندن صوت سوال نمی‌توان حدس زد که چه نوع نوشته‌ای است. (agree or disagree)6Task response
در مقدمه باید موضع خود را مشخص کنید؛ این‌که کاملاً یا تا حدودی موافق یا مخالف هستید.6

Cohesion

and

Coherence

 

 

پاراگراف دوم باید نظر شما را ارائه دهده و با ذکر دلایل محکم‌تری از آن حمایت کند.
پاراگراف سوم از موضع شما کمتر دفاع کرده است.
استفاده از واژگان خوب، اما چند خطا در به کار بردن پسوندهای انتهای کلمه، مانند «ed» و «s» سوم‌شخص مفرد/جمع7Vocabulary
استفاده بسیار خوب از گرامر به‌جز چند خطای کوچک، مانند استفاده از حروف تعریف7Grammar
زبان انگلیسی داوطلب از سطح خوبی برخوردار است، اما ساختار پاراگراف‌ها باید قوی‌تر باشد و انسجام بیشتری داشته باشد. پاراگراف دوم باید از ایده داوطلب حمایت کند. به نظر می‌رسد که داوطلب به نوعی ایده خودش را به چالش کشیده است و مصحح باید منتظر «however» در پاراگراف سوم باشد. شاید بهتر باشد قبل از نوشتن «essay»، ابتدا کمی برای آن طرح‌ریزی و ایده خود را بررسی کنید.6.5Overall

نکات مهم درباره تصحیح رایتینگ آیلتس

همان‌طور که اشاره شد، برای بهبود نمره رایتینگ آیلتس، لازم است با معیارهای نمره‌دهی آشنا شوید. برای این منظور نکات مهمی در خصوص هر یک از پارامترهای نمره‌دهی ارائه شده است که با رعایت کردن آن‌ها بدون شک می‌توانید رایتینگ خود را بهتر صحیح کنید و با تمرین بیشتر نتیجه دلخواه‌تری را رقم بزنید.

در رابطه با معیار اول،‌ «Task Achievement»، نکات زیر را مدنظر داشته باشید:

  • به تمام موضوعاتی که در سوال مطرح شده، دقت کنید.
  • درباره مشکلات و مسائل مطرح شده بنویسید و اشاره کلی نداشته باشید.
  • به سوال به گونه‌ای پاسخ دهید که مرتبط با موضوع باشد و از موضوع اصلی خارج نشوید.
  • از ایده‌های پشتیبان به اندازه کافی کمک بگیرید تا از موضوع اصلی خارج نشوید.
  • دست‌کم ۲۵۰ کلمه بنویسید.

در رابطه با معیار دوم، «Coherence and Cohesion» نکات زیر را مدنظر داشته باشید:

  • دست‌کم ۴ تا ۵ پاراگراف بنویسید، نه بیشتر و نه کمتر. یعنی، دست‌کم باید دو یا سه پاراگراف بدنه داشته باشید.
  • در هر پاراگراف بدنه باید یک «ایده محوری» (Topic Sentence) داشته باشید.
  • ایده‌های خود را به شکلی منطبق و منسجم سازمان‌دهی کنید.
  • از «کلمه‌های ربط‌دهنده» (Linking Words) برای حفظ انسجام متن کمک بگیرید.
  • از کلمه‌های ربط‌دهنده در جایگاه درستی استفاده کنید.

در رابطه با معیار سوم، «Lexical resource»، بهتر است به نکات زیر توجه کنید:

  • به کالوکیشن‌ها توجه کنید.
  • با دقت جمله‌های مقدمه و نتیجه‌گیری را پارافریز کنید تا مرتکب اشتباه نشوید.
  • از کلمه‌های مناسبی با توجه به موضوع سوال استفاده کنید.
  • املای کلمات را درست بنویسید.
  • از اشتباهات گرامری بپرهیزید.
  • از زبان غیررسمی استفاده نکنید. برای مثال نمی‌توانید از شکل کوتاه کلمه‌ها استفاده کنید (مانند You're به‌جای You are ) یا مثلاً اصطلاحاتی را به کار ببرید که در انگلیسی محاوره کاربرد دارد. مگر این‌که از شما خواسته شود نامه غیررسمی بنویسید.

در رابطه با معیار آخر، «Grammatical Range and Accuracy» نکات زیر را رعایت کنید:

  • از زمان‌های متنوعی استفاده کنید.
  • ساختارهای گرامری متنوعی را به کار ببرید، مانند جملات مجهول یا جملات شرطی.
  • به علائم نشانه‌گذاری توجه کنید و به درستی از آن‌ها در جملات خود کمک بگیرید.
  • اشتباهات گرامری نداشته باشید. برای این منظور، بهتر است ۳ تا ۴ دقیقه از وقت پایانی خود را به خواندن و مرور متن خود اختصاص دهید تا اگر متوجه اشتباه گرامری شدید، آن را برطرف سازید.
یادگیری زبان انگلیسی

سوالات رایج درباره تصحیح رایتینگ آیلتس

در ادامه سعی کرده‌ایم به تعدادی از پرسش‌های رایج پیرامون نحوه تصحیح رایتینگ آیلتس پاسخ دهیم.

در تسک دوم رایتینگ چه مواردی ارزیابی می‌شود؟

در این بخش، مهارت داوطلب برای پاسخ‌دهی به موضوع «essay» مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. همچنین توانایی وی در بیان نظرات شخصی خود و توانایی مقایسه و تشریح نظرات موافق و مخالف با موضوع بررسی می‌شود. البته داوطلب باید بتواند حقایقی را نیز مطرح کند و در صورت لزوم موضوع را به چالش بکشد. یعنی باید این مهارت را داشته باشد که با استفاده از تکنیک‌های درست پاراگراف‌نویسی، ایده‌های خود را ارائه کند و نظر موافق یا مخالف خود را بسط دهد.

پارافریز کردن در رایتینگ چه تأثیری دارد؟

یکی از راه‌های که می‌تواند به افزایش نمره رایتینگ شما کمک کند، مهارت «پارافریز کردن» (Paraphrasing) است. یعنی داوطلب باید بتواند موضوع تسک‌ها در پاراگراف مقدمه تکرار کند، اما با استفاده از کلمات مترادف. همچنین باید جمله‌بندی‌ها به گونه‌ای باشد که مفهوم را منتقل کند، اما عبارت‌ها یا کلمه‌ها تکرار نشود. برای نوشتن پاراگراف نتیجه‌گیری هم یکی از روش‌ها، پارافریز کردن مقدمه است. بنابراین، اهمیت پارافریز کردن در رایتینگ آیلتس، بیشتر در مقدمه و نتیجه‌گیری متن به چشم می‌آید.

تصحیح رایتینگ آیلتس بر اساس چه معیاری صورت می‌گیرد؟

به طور کلی معیار نمره‌دهی رایتینگ آیلتس بر اساس چهار فاکتور مشخص می‌شود که هر یک ۲۵٪ از نمره کل را به خود اختصاص داده‌اند و این فاکتورها شامل «پاسخ دادن به موضوع»، «انسجام و ارتباط کلمه‌ها و جمله‌های درون متن»، «دامنه واژگان» و‌ «سطح گرامر زبان انگلیسی» داوطلب در نظر گرفته شده است که در مجموع نمره این بخش را برای او رقم می‌زند.

نکات مهم در بهبود نمره رایتینگ چیست؟

برای بهبود نمره رایتینگ آیلتس، باید ابتدا با تکنیک‌های پاراگراف‌نویسی آشنا شویم. همچنین لازم است معیار نمره‌دهی رایتینگ را بدانیم و بر اساس آن نوشتن را تمرین کنیم. علاوه بر همه این موارد، باید بتوانیم زمانی را که برای نوشتن در نظر گرفته شده، به خوبی مدیریت کنیم تا روز آزمون با کمبود وقت مواجه نشویم. نوشتن نمونه رایتینگ‌های آزمون‌های سال‌های قبل، تحلیل اشتباهات خود و تصحیح رایتینگ آیلتس توسط فرد متخصص نیز می‌تواند در کنار همه موارد تأثیرگذار باشد.

جمع‌بندی

در این آموزش با نحوه تصحیح رایتینگ آیلتس آشنا شدیم. همچنین فهمیدیم که ساختار تسک‌ ۱ آزمون آکادمیک یا جنرال تفاوت دارد، درحالی‌که تسک ۲ برای هر دو آزمون یکسان است و شامل نوشتن «essay» می‌شود. از دیگر مواردی که بررسی شد، نکات مهمی بود که در رابطه با تصحیح رایتینگ آیلتس باید مدنظر داشته باشیم. همچنین سه راهکار مهم برای کسانی که امکان تصحیح نمونه رایتینگ‌های خود را توسط افراد متخصص ندارند ارائه کردیم تا بتوانند با تمرین‌های فراوان و تصحیح نمونه‌ رایتینگ‌های خود، پیشرفت قابل‌توجهی در این خصوص داشته باشند.

در مجموع، مهم‌ترین مسئله برای کسب نمره خود در بخش رایتینگ آزمون آیلتس، این است که با نحوه نمره‌دهی آن آشنا شویم. در این صورت می‌توانیم بفهمیم که چه مواردی برای مصحح اهمیت دارد و بر اساس چه نکاتی نمره‌دهی صورت می‌گیرد. به کمک آشنایی با تکنیک‌های رایتینگ آیلتس و موقع تمرین کردن، می‌توانیم بر اساس این معیارها بنویسیم تا به اهداف مدنظرمان دست یابیم.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «راهنمای آزمون های زبان انگلیسی» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۱۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
ILETS with FionaIELS-upILETS LizIELTS Master
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *