هر آنچه باید در خصوص فشرده سازی تصویر بدانید — صفر تا صد (+ فیلم رایگان)

۱۹۰۸ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۴ دی ۱۴۰۰
زمان مطالعه: ۲۳ دقیقه
هر آنچه باید در خصوص فشرده سازی تصویر بدانید — صفر تا صد (+ فیلم رایگان)

استفاده صحیح از فشرده‌سازی تصویر اهمیت زیادی در ظاهر و اندازه تصاویر سایت شما دارد. برخی اوقات انتخاب روشی که می‌خواهیم با آن تصاویر را فشرده کنیم از اهمیت بالایی برخوردار است. در صورتی که روش درست به کار گرفته نشود ممکن است یا تصاویر باکیفیت نباشند یا اندازه تصاویر بزرگ‌تر از حد معمول باشند و سرعت سایت را پایین بیاورند.

فیلم آموزشی نکات مهم در فشرده سازی تصاویر

دانلود ویدیو

در این مقاله هر آنچه درباره فشرده‌سازی تصاویر در طراحی وب مورد نیاز است را بیان خواهیم کرد و به تفاوت‌های فشرده‌سازی با اتلاف داده (lossy) و بدون اتلاف داده (lossless) می‌پردازیم. در ادامه به تکنیک‌های فشرده‌سازی و انواع فایل‌ها خواهیم پرداخت و اینکه کدام فرمت فایل برای انواع متفاوت تصاویر بهتر است.

فشرده‌سازی با اتلاف داده و بدون اتلاف داده

بسیاری از افراد احساس می‌کنند که تنها باید از فرمت‌های تصاویری استفاده شود که از تکنولوژی فشرده‌سازی بدون اتلاف داده بهره می‌برند. این نوع فشرده‌سازی برای بسیاری از تصاویر مناسب است اما در بسیاری از موارد نیازی به آن نیست. استفاده از این نوع فشرده‌سازی به این معناست که همه داده‌ها از فایل اولیه حفظ شوند اما فشرده‌سازی با اتلاف داده برخی داده‌ها را از فایل اولیه حذف می‌کند و تصویر را با حجم کم ذخیره می‌کند. در فشرده‌سازی با اتلاف داده شما می‌توانید بگویید نرخ فشرده‌سازی تصاویر چقدر باشد و چه میزان از داده‌ها در نظر گرفته نشود.

فشرده‌سازی بدون اتلاف داده

روش‌های کمی برای فشرده‌سازی بدون اتلاف داده وجود دارد. روش اولکدگذاری طول اجرا (run-length encoding) است که برای فایل‌های BMP استفاده می‌شود. این روش داده‌های متوالی با مقادیر یکسان را می‌گیرد و آن‌ها را با یک متغیر count که بیانگر طول داده‌های یکسان است، ذخیره می‌کند. این روش برای فایل‌های گرافیکی مناسب است زیرا مقادیر داده یکسان بسیاری دارند.

روش دیگر فشرده‌سازی بدون اتلاف داده، DEFLATE نام دارد که برای تصاویر PNG نیز استفاده می‌شود. این روش از ترکیب الگوریتم کدینگ هافمن و LZ77 ساخته شده است. از این روش در فشرده‌سازی gzip و ZIP نیز استفاده می‌شود. الگوریتم Lempel-Ziv-Welch یا LZW هم یکی دیگر از روش‌های فشرده‌سازی است بدون اتلاف داده است که روی داده‌ها یک آنالیز ساده و محدود انجام می‌دهد. از این روش در فرمت‌های TIFF و GIF استفاده می‌شود.

فشرده‌سازی با اتلاف داده

روش‌های فشرده‌سازی با اتلاف داده محدود هستند، برخی از آن‌ها با روش‌های بدون اتلاف داده هم ترکیب می‌شوند تا فایل‌هایی با اندازه کوچک‌تر ایجاد کنند. یکی از این روش‌ها، کاهش فضای رنگ تصویر به متداول‌ترین رنگ‌های داخل تصویر است. از این روش برخی اوقات در فرمت تصاویر PNG و GIF استفاده می‌شود.

یک روش دیگر، تبدیل رمزگذاری (Transform encoding) است که برای تصاویر JPEG استفاده می‌شود. در این روش تصاویر با روش DCT یا تبدیل کسینوس گسسته به بلوک‌هایی تقسیم می‌شوند و در نهایت تصویری ایجاد می‌کنند که رنگ‌هایی کمتر از تصویر اولیه داشته باشد.

نمونه‌برداری کروما (Chroma subsampling) نام روش دیگری است که بر مبنای این اصل عمل می‌کند: «چشم انسان تغییرات در روشنایی را سخت‌تر از تغییر رنگ متوجه می‌شود.» نمونه‌برداری کروما اطلاعات روشنایی را نگه‌می‌دارد و برخی از اطلاعات رنگ را حذف می‌کند. از این روش در تصاویر JPEG و برخی الگوریتم‌های کاهش حجم ویدئو استفاده می‌شود.

انواع مختلف فایل‌ها

در این مقاله سه فرمت مشترک در طراحی وب یعنی PNG ،JPEG و GIF را معرفی می‌کنیم. غیر از این سه، تعداد زیادی فرمت دیگر هم وجود دارند که از روش‌های فشرده‌سازی استفاده می‌کنند، مثل: TIFF ،PCX ،TGA و غیره.

فرمت GIF

GIF یا فرمت تبادل گرافیکی (Graphics Interchange Format) در سال ۱۹۸۷ به‌وسیله CompuServe معرفی شد و یک فرمت تصویربرداری است. این فرمت تا ۸ بیت در هر پیکسل را پشتیبانی می‌کند، یعنی یک تصویر می‌تواند تا ۲۵۶ رنگ RGB مختلف داشته باشد. یکی از بزرگ‌ترین ویژگی‌های این فرمت توانایی ایجاد تصاویر متحرک است.

فرمت JPEG

JPEG یا Joint Photographic Experts Group فرمتی برای تصاویر است که از فشرده‌سازی با اتلاف داده استفاده می‌کند. یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های JPEG این است که به طراح اجازه می‌دهد مقدار فشرده‌سازی را به میزان لازم تنظیم کند. این کار نتیجه بهتری درباره کیفیت و اندازه مناسب به دست می‌دهد. چون JPEG از فشرده‌سازی با اتلاف داده استفاده می‌کند، تصاویری که با این فرمت ذخیره می‌شوند مصنوعی به نظر می‌رسند و می‌توان هاله نور عجیبی در قسمت‌های خاصی از آن‌ها دید. همچنین در بسیاری از قسمت‌های یک تصویر می‌توان کنتراست شدیدی بین رنگ‌ها مشاهده کرد.

فرمت PNG

PNG یا Portable Network Graphics یک فرمت تصویر است که از فشرده‌سازی بدون اتلاف داده استفاده می‌کند و برای جایگزین شدن فرمت GIF ایجاد شده است. این فرمت برای مدت طولانی در اینترنت اکسپلورر پشتیبانی نمی‌شد که به همین دلیل فرمت‌های JPEG و GIF متداول‌تر شدند؛ اگرچه در حال حاضر PNG در همه مرورگرها پشتیبانی می‌شود. یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های PNG این است که از تنظیمات متفاوت شفافیت (transparency)، مانند شفافیت کانال آلفا (alpha channel transparency)، پشتیبانی می‌کند.

 انتخاب یک فرمت فایل مناسب

هر کدام از فرمت‌هایی که در بالا ذکر شد، برای انواع متفاوتی از تصاویر مناسب هستند. انتخاب فرمت مناسب منجر به کیفیت بالاتر و اندازه فایل کوچک‌تر می‌شود. انتخاب یک فرمت اشتباه به این معناست که تصاویر شما کیفیت متناسبی با حجمشان ندارند.

برای تصاویر گرافیکی ساده مانند لوگوها یا ترسیم خطوط، فرمت GIF بهتر کار می‌کند زیرا GIF پالت رنگ محدودی دارد. اگر پیچیدگی بیشتر باشد بهتر است از فرمت دیگری استفاده شود.

برای تصاویر با گرادیان، فرمت GIF مناسب نیست. در این موارد فرمت JPEG هنگامی مفید است که تصویر کنتراست شدیدی نداشته باشد. برای تصاویری با کنتراست بالا یا تصاویر شفاف، فرمت PNG بهترین فرمت است. در اغلب موارد اندازه تصاویر PNG از JPEG بزرگ‌تر است. توجه کنید که فایل‌های PNG از روش بدون اتلاف داده استفاده می‌کنند و کیفیت تصویر اولیه حفظ می‌شود.

 

در زیر به طور خلاصه، فرمت مناسب برای انواع تصویر را مرور می‌کنیم:

فرمت GIF

اگر در تصویری، انیمیشن، رسم خط یا تصویر گرافیکی ساده نیاز باشد، GIF بهترین گزینه است اما برای تصاویر گرادیان این فرمت مناسب نیست.

فرمت JPEG

برای اغلب تصاویر دوربین که کنتراست بالا ندارند یا برای بازی‌ها و فیلم‌ها این فرمت مناسب است. فرمت JPEG برای تصاویر دارای کنتراست بالا یا جزئیات بالا مناسب نیست، به طور مثال برای دیاگرام یا اینفوگرافیک. همچنین برای تصاویر گرافیکی ساده (به دلیل حجم بالا) بهتر است از فرمت GIF استفاده شود.

فرمت PNG

برای تصاویر حاوی خطوط، تصاویر دارای کنتراست شدید، تصاویر دارای شفافیت (transparency)، دیاگرام‌ها، اینفوگرافیک‌ها و اسکرین‌شات‌ها، فرمت PNG مناسب است. این فرمت برای تصاویر با کنتراست پایین، به دلیل افزایش حجم فایل، توصیه نمی‌شود.

فشرده‌سازی در پرینت تصاویر

آنچه در بالا گفته شد مربوط به انتخاب فرمت مناسب برای فشرده‌سازی تصاویر در طراحی وب بود ولی هنگام پرینت گرفتن داستان متفاوت است. الگوریتم فشرده‌سازی با اتلاف داده برای پرینت گرفتن مناسب نیست و در صورت استفاده، کیفیت افت فاحشی خواهد کرد. برای مثال یک تصویر JPEG ممکن است در مانیتور خوب نمایش داده شود اما هنگام چاپ افت کیفیتش نامطلوب باشد.

به منظور پرینت تصاویر فرمت TIFF یا Tagged Image File Format اغلب بهترین گزینه است. در این حالت باید از فرمت‌هایی (مانند LZW) استفاده کرد که فشرده‌سازی بدون اتلاف داده به حساب می‌آیند.

اگر این نوشته برای شما مفید بوده است، پیشنهاد می‌کنیم از آموزش های زیر نیز استفاده کنید:

==

بر اساس رای ۲۳ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
noupe
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *