انگولار جی اس چیست؟ – مزایا، معایب و کاربردها

۲۸۹ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۹ شهریور ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۳ دقیقه
انگولار جی اس چیست؟ – مزایا، معایب و کاربردها

«انگولار جی اس» (AngularJS) نوعی فریمورک جاوا اسکریپت است که در سال ۱۳۸۷ (۲۰۰۹ میلادی) به وسیله شخصی به نام، «Miško Hevery» که مهندسی شاغل در شرکت گوگل بود توسعه یافت. انگولار جی اس در ابتدا، به عنوان پروژه‌ای شخصی شروع شد اما موفقیت چشمگیر آن در نهایت منجر به این شد که گوگل نقشی محوری در توسعه و نگهداری آن بر عهده بگیرد؛ اما انگولار جی اس چیست و چه رسالتی در دنیای توسعه وب به عهده دارد؟ اینجا جایی است که برای این پرسش پاسخی کامل ارئه می‌کنیم.

فهرست مطالب این نوشته

در سال ۱۳۹۲ (۲۰۱۴ میلادی)، گوگل نسخه جدیدی از AngularJS را معرفی کرد که در ابتدا «Angular 2.0» نام داشت و بعداً به سادگی به Angular تبدیل شد. این تغییر نام نوعی بازنگری جامع از AngularJS اصلی بود که مجموعه‌ای از ویژگی‌های جدید، قابلیت‌های توسعه‌یافته و تغیرات قابل‌توجه را به همراه داشت. در این مطلب از «مجله فرادرس» می‌خواهیم در رابطه با اینکه انگولار جی اس چیست چه ویژگی‌هایی دارد، مزایا و معایب آنچه هستند، نحوه کار آن به چه صورت است و بسیاری از مسائل دیگر پیرامون این فریمورک اطلاعاتی ارائه دهیم.

انگولار جی اس چیست؟

AngularJS در اصل نوعی فریمورک جاوا اسکریپت باهدف اصلی تقویت «سینتکس» (Syntax) زبان نشانه‌گذاری HTML است. هدف اصلی این فریمورک توانمندسازی توسعه‌دهندگان در ایجاد «برنامه‌های کاربردی اینترنتی غنی» (Rich Internet Application) با سهولت و کارآمدی بیشتر است. برخلاف چندین فریمورک جاوا اسکریپت دیگر که هدف اصلی آن‌ها بهبود خود جاوا اسکریپت است، AngularJS با ارائه ابزارهایی برای افزایش قابلیت‌های HTML رویکردی منحصربه‌فرد را ارائه می‌دهد.

برخلاف دیگر فریمورک‌های جاوا اسکریپت که عمدتاً هدفشان افزایش قابلیت‌های ذاتی خود جاوا اسکریپت است، AngularJS به‌طور منحصربه‌فردی برای بهبود HTML طراحی شده است. این فناوری محبوب نقش زبان HTML را فراتر از نقش مرسوم خود به عنوان نوعی زبان نشانه‌گذاری ساده، ارتقا می‌دهد. AngularJS با معرفی ویژگی‌های نوآورانه مانند اتصال داده، توسعه‌دهندگان نرم‌افزار را به ابزارهایی برای دور زدن راه‌حل‌های پیچیده که معمولاً هنگام ایجاد برنامه‌های واکنشگرا (ریسپانسیو) با استفاده از HTML برای قسمت «فرانت‌اند» (Frontend) مورد نیاز است، مجهز می‌کند.

angular.js چیست

تاریخچه انگولار جی اس

AngularJS زاییده فکر فردی به نام «Miško Hevery» است. این شخص کارمند توسعه‌دهنده در «Google» بود و آغاز به کار آن به سال ۱۳۸۷ (۲۰۰۹ میلادی) بازمی‌گردد. انگولار جی اس در ابتدا به عنوان پروژه‌ای شخصی معرفی شد و موفقیت استثنایی آن در نهایت توجه گوگل را به خود جلب کرد و باعث شد این غول فناوری کنترل توسعه و مدیریت AngularJS را به دست گیرد. متعاقباً، گوگل نسخه‌های مختلفی را عرضه کرد که هر کدام دارای مفاهیم AngularJS هستند. در ادامه تاریخچه مختصری از نسخه‌های Angular آمده است:

  • «Angular 1.0» در سال ۱۳۸۸ (۲۰۱۰ میلادی) تحت نظارت گوگل شروع به کار کرد.
  • «Angular 2.0» در شهریور ۱۳۹۴ (سپتامبر ۲۰۱۶) وارد بازار شد.
  • «Angular 4.0» در اسفند ۱۳۹۵ (مارس ۲۰۱۷) توسعه یافت.
  • «Angular 5.0» در آبان ۱۳۹۶ (نوامبر ۲۰۱۷) معرفی شد.
  • «Angular 6.0» در اردیبهشت ۱۳۹۷ (می ۲۰۱۸) ظاهر شد.
  • «Angular 7.0» در مهر ۱۳۹۷ (اکتبر ۲۰۱۸) رونمایی شد.
  • «Angular 8.0» در اردیبهشت ۱۳۹۸ (می ۲۰۱۹) عرضه شد.
  • «Angular 9.0» در بهمن ۱۳۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) رونمایی شد.
  • «Angular 10.0» حضور خود را در خرداد ۱۳۹۹ (ژوئن ۲۰۲۰) اعلام کرد.
  • «Angular 11.0» در آبان ۱۳۹۹ (نوامبر ۲۰۲۰) منتشر شد.
  • «Angular 12» اردیبهشت ۱۴۰۰ (می ۲۰۲۱) به بازار وارد شد.
  • «Angular 13» در آبان ۱۴۰۰ (نوامبر ۲۰۲۱) شروع به کار کرد.
  • «Angular 14» در خرداد ۱۴۰۱ (ژوئن ۲۰۲۲) ظاهر شد.
  • «Angular 15» در آبان ۱۴۰۱ (نوامبر ۲۰۲۲) وارد صحنه شد.
نسخه های انگولار

از سال ۱۴۰۲، گوگل پشتیبانی و به‌روزرسانی‌های AngularJS اصلی را متوقف کرد و از توسعه‌دهندگان خواست تا به Angular جدیدتر منتقل شوند که آخرین نسخه آن همچنان از طرف گوگل پشتیبانی شده و این شرکت به‌روزرسانی‌هایی برای آن ارائه می‌دهد. حال با این مفهوم که انگولار جی اس چیست و تاریخچه آن به کجا بازمی‌گردد آشنا شدیم. در ادامه به نحوه کار این فناوری خواهیم پرداخت.

انگولار جی اس چگونه کار می‌کند؟

معماری AngularJS مفهوم جدیدی نیست. این فریمورک از معماری «مدل -  نما -  کنترل‌کننده» (Model-View-Controller (MVC)) که نوعی الگوی رایج در توسعه وب است پیروی می‌کند و همین این امر باعث آشنایی بیشتر توسعه‌دهندگان وب با معماری زیر بنایی این فریمورک شده است. برای درک بهتر نحوه عملکرد AngularJS در پارادایم MVC، هر جز آن را در زیر تشریح خواهیم کرد:

  • «مدل» (Model): مدل‌ها داده‌های درون برنامه کاربردی را در برمی‌گیرند. سناریویی را در یک برنامه خرید آنلاین در نظر بگیرید که در آن مدل نشان‌دهنده محصولات و خدمات مختلف است. هر محصول یا خدمات با ویژگی‌هایی مانند شناسه، شماره، نام، هزینه و موجودی مشخص می‌شود که معمولاً در پایگاه داده‌ای ذخیره خواهد شد.
  •  «نما» (View): نما به عنوان لایه ارائه نرم‌افزار عمل می‌کند. هر زمان که با وب‌سایت یا صفحه وبی تعامل برقرار کنیم، با نمای ساختار MVC آن صفحه درگیر هستیم. View در اصل مسئول بخشی از برنامه است که کاربر آن را می‌بیند و با آن تعامل دارد.
  • «کنترل‌کننده یا کنترلر» (Controller): کنترل‌کننده لایه منطق تجاری برنامه را تشکیل می‌دهد. کاربرانی که با راه‌حل‌های نرم‌افزاری در لایه View تعامل دارند، عملکردهای ذخیره شده در Controller را فعال می‌کنند. کنترلر مسئولیت مدیریت به‌روزرسانی‌های مدل را بر عهده دارد و در «بک‌اند» (Backend) برنامه کار می‌کند.

برای درک نحوه کار انگولار جی اس با معماری MVC سناریوی فرضی زیر در نظر خواهیم گرفت. فرض بر این است که کاربری از فروشگاه اینترنتی یا برنامه وب استفاده می‌کند. این فروشگاه یا برنامه دارای فرم‌های ورودی، دکمه‌ها و عناصر مختلف برای افزودن یا حذف اقلام از سبد خرید است. هنگامی که کاربر روی دکمه‌ای در View (صفحه وب که می‌بیند) کلیک می‌کند، آن عمل به سرعت به کنترلر منتقل می‌شود. سپس کنترلر مسئولیت را بر عهده می‌گیرد و هرگونه به‌روزرسانی لازم برای مدل را که نشان‌دهنده داده‌های اساسی است، انجام می‌دهد. متعاقباً، داده‌های اصلاح شده به View ارسال می‌شوند و اطمینان حاصل می‌شود که رابط کاربری تغییرات ایجاد شده را منعکس می‌کند.

AngularJS به طور هدفمند برای هدایت الگوی معماری MVC طراحی شده است و این ویژگی آن را به انتخابی مناسب برای توسعه برنامه‌های کاربردی وب تبدیل می‌کند. این رویکرد معماری در فریمورک انگولار جی س به ترسیم اجزای مختلف برنامه، ساده‌سازی توسعه و افزایش مدیریت پذیری برنامه کمک می‌کند

کاربرد انگولار جی اس چیست؟

برای درک کاربرد اصلی AngularJS، توجه به محدودیت‌های HTML و اینکه چگونه توسعه وب در طول زمان تکامل یافته، ضروری است. HTML که در ابتدا به عنوان نوعی زبان نشانه‌گذاری ثابت طراحی شد، در درجه اول بر تعریف ساختار و ظاهر اسناد نمایش داده شده در مرورگرهای وب تمرکز داشت. صفحات وب اولیه ثابت بودند و حداقل تعامل و سفارشی‌سازی را ارائه می‌دادند. توسعه‌دهندگان از HTML برای ایجاد نمایشی یکنواخت برای همه کاربران استفاده کردند.

با پیشرفت وب و نیاز به تعامل بیشتر، توسعه‌دهندگان مجبور بودند از تکنیک‌های مختلفی برای غلبه بر ماهیت ثابت HTML استفاده کنند. این روش‌ها شامل ترکیب جاوا اسکریپت، «جی کوئری» (Jquery) و «آجاکس» (AJAX) برای معرفی محتوای تعاملی و پویا بدون بارگیری مجدد کل صفحات وب بود. در کل کاربردهای انگولار جی اس را می‌توان در دو مورد زیر خلاصه کرد. اولی کمک به جاوا اسکریپت سمت کلاینت (سمت کاربر یا مشتری) و دومی ایجاد تجربه‌های تعاملی. با معرفی این دو موضوع درک کردیم که کاربر انگولار جی اس چیست و البته موضوعات بیشتری را نیز در ادامه توضیح داده‌ایم.

برنامه نویس در حال مشاهده کدها برای کاربرد ANGULAR

ظهور جاوا اسکریپت سمت مشتری

تغییر به سمت برنامه‌های کاربردی وب تعاملی با جاوا اسکریپت سمت کلاینت آغاز و در مرورگرهای وب کاربران برای تسهیل ارتباط بین مرورگر و وب سرور از آن استفاده کرند. جاوا اسکریپت برای به‌روزرسانی «مدل شی سند» (DOM) در زمان واقعی مورد استفاده قرار گرفت و عناصر HTML نمایش داده شده را تغییر داد.

برنامه‌های وب تعاملی اولیه به راه‌حل‌های جاوا اسکریپت به عنوان واسطه متکی بودند و شکاف بین ارائه و مدل اساسی را پر می‌کردند. برای از بین بردن این مانع، AngularJS ظهور کرد که امکان ارتباط مستقیم بین داده‌ها و ارائه را فراهم کرد. این امر به وسیله فرایندی به نام اتصال دو طرفه داده به دست می‌آید و با آن هماهنگی بین مدل و محتوای ارائه شده اطمینان حاصل می‌شود. AngularJS نوعی فریمورک مبنی بر معماری MVC را در برمی‌گیرد که رابط کاربری را از منطق برنامه جدا می‌کند، بنابراین جداسازی واضحی را در برنامه ایجاد خواهد کرد.

ایجاد تجارب تعاملی با AngularJS

اتصال داده‌ها به برنامه‌ها امکان می‌دهد تا تجربیات پویا و تعاملی ارائه دهند که در آن ارائه در زمان واقعی بر اساس تغییرات در مدل داده‌های اساسی به‌روزرسانی می‌شود. در نتیجه، برنامه‌های وب می‌توانند به‌صورت پویا و بدون نیاز به بارگذاری مجدد صفحه، به‌روز شوند. به عنوان مثال، هنگامی که کاربری با عنصری در صفحه تعامل برقرار می‌کند تا مقدار خاصی را در مدل اصلی تغییر دهد، AngularJS این تغییرات را همگام کرده و محتوای نمایش داده شده در مرورگر و داده‌های مدل را به‌روز می‌کند. این قابلیت صفحات وب را فراتر از HTML ایستا سنتی گسترش می‌دهد.

AngularJS نقش محوری در توسعه «برنامه‌های کاربردی تک‌صفحه‌ای» (Single Page Applications) ایفا کرده است، جایی که همه عملکردها را می‌توان بدون بارگیری مجدد صفحه وب انجام داد. SPA- ها در حال حاضر استانداردی برای وب‌سایت‌های تعاملی هستند و AngularJS با اتصال داده‌های دو طرفه خود، در ایجاد آن‌ها بسیار مؤثر بوده است.

ویژگی‌ های انگولار جی اس چیست؟

AngularJS ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد و این ویژگی‌ها آن را به فریمورکی برجسته در دنیای برنامه نویسی وب و حتی برنامه نویسی موبایل تبدیل کرده‌اند. در پاسخ به پرسش اینکه مهم‌ترین ویژگی‌های انگولار جی اس چیست می‌توان فهرست موارد زیر را نام برد که در ادامه هرکدام را تشریح خواهیم کرد:

  • منبع آزاد و رایگان
  • پیروی از معماری MVC
  • مجوز «Apache» نسخه ۲
  • قدرتمند
  • سازگار با مرروگرهای مختلف

۱. منبع آزاد و رایگان بودن AngularJS

AngularJS نوعی فریمورک «منبع آزاد» (اوپن سورس Open Source) محسوب می‌شود که به صورت رایگان برای توسعه‌دهندگان وب و برنامه‌های موبایل در سراسر جهان در دسترس است. این قابلیت دسترسی موجب شده که جامعه‌ای پر جنب و جوش و مشارکتی از توسعه‌دهندگان به تقویت و ارتقای این فریمورک بپردازند.

۲. مجوز Apache نسخه ۲

AngularJS تحت مجوز مجاز Apache نسخه ۲ عمل می‌کند. این مدل مجوز تضمین خواهد کرد که توسعه‌دهندگان آزادی استفاده، تغییر و توزیع فریمورک را مطابق با شرایط مجوز دارند.

۳. پیروی از معماری MVC

انگولار جی اس توسعه‌دهندگان نرم‌افزار را با گزینه‌های متعدد برای ایجاد برنامه‌های سمت سرویس‌گیرنده توانمند می‌کند. این فریمورک از الگوی معماری Model-View-Controller (MVC) پیروی کرده و رویکردی ساختاریافته و سازمان‌یافته برای ایجاد برنامه‌های کاربردهای مبنی بر وب ارائه می‌دهد. همچنین پیروی انگولار جی اس از معماری MVC قابلیت نگهداری و مقیاس‌پذیری کد را افزایش خواهد داد.

۴. قدرتمند بودن

AngularJS نوعی فریمورک توسعه مبتنی بر جاوا اسکریپت قوی و غنی است. این فریمورک به طور خاص برای تسهیل توسعه برنامه‌های کاربردی اینترنت غنی (RIA) طراحی شده و مجموعه ویژگی‌های گسترده آن کارهای پیچیده را ساده کرده و روند توسعه را تسریع می‌کند.

۵. سازگاری بین مرورگرها

AngularJS سازگاری بین مرروگرها را امکان‌پذیر می‌کند. این فریمورک به طور خودکار تغییرات کد جاوا اسکریپت مورد نیاز برای اطمینان از عملکرد یکپارچه در مرورگرهای مختلف وب را کنترل خواهد کرد. این ویژگی انگولار جی اس فرآیند توسعه را ساده کرده و بدون در نظر گرفتن مرورگری که استفاده می‌شود، تجربه کاربر ثابت را تضمین می‌کند.

در اصل، AngularJS ترکیبی قدرتمند از دسترسی منبع آزاد، معماری MVC واضح و سازمان‌یافته، قابلیت‌های جاوا اسکریپت قوی و سازگاری بین مرورگرها را ارائه می‌دهد. این ویژگی‌های کلیدی، آن را به انتخابی ارجح برای توسعه‌دهندگانی تبدیل می‌کند که به دنبال ساخت اپلیکیشن‌های وب و موبایل مدرن و واکنش‌گرا هستند.

ویژگی‌ های اضافی انگولار جی اس

در بخش قبل تا حدودی پاسخ نسبتاً مطلوبی به این پرسش که مهم‌ترین ویژگی‌های انگولار جی اس چیست، ارائه شد ولی با این حال ویژگی‌های بیشتری از این فریمورک باقی مانده است که به عنوان ویژگی‌های اضافی یا ثانویه شناخته می‌شوند. در فهرست زیر مهم‌ترین ویژگی‌های اضافی انگولار جی اس که به استحکام و تطبیق‌پذیری آن بسیار کمک کرده‌اند، مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

ویژگی های ANgular
  • «محدوده» (Scope :(Scope-ها در AngularJS به عنوان موجودیت‌های واسطه‌ای عمل می‌کنند که مدل و نما را به هم پیوند می‌دهند. آن‌ها را به عنوان رابط‌هایی باید در نظر گرفت که ارتباط بین این دو را تسهیل می‌کنند.
  • «همگام‌سازی داده‌ها» (Data-Binding): AngularJS فرآیند همگام‌سازی داده‌ها بین مدل و عناصر View را خودکار می‌کند. این ویژگی پویا تضمین خواهد کرد که تغییرات ایجاد شده در یکی فوراً در دیگری منعکس می‌شود.
  • «خدمات» (Servise): AngularJS شامل مجموعه وسیعی از خدمات داخلی است که وظایف رایج در توسعه وب را ساده می‌کند، مانند رسیدگی به درخواست‌های HTTP، مدیریت مسیرها و موارد دیگر. این خدمات به راحتی برای توسعه‌دهندگان قابل استفاده است.
  • «کنترلر» (Controller): کنترلرها در AngularJS عملکردهای خاص جاوا اسکریپت را در محدوده تعریف شده کپسوله می‌کنند. آن‌ها مسئول مدیریت و دست‌کاری داده‌ها در آن محدوده هستند.
  • «دستورالعمل‌ها» (Directives): دستورالعمل‌ها نشانگرهایی هستند که روی اجزای DOM اعمال می‌شوند. آن‌ها توسعه‌دهندگان را قادر می‌سازند تگ‌های HTML سفارشی ایجاد کرده و عملکرد عناصر HTML را گسترش دهند. AngularJS طیف وسیعی از دستورالعمل‌های داخلی را برای کارهای رایج ارائه می‌کند و به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا دستورالعمل‌های خود را ایجاد کنند.
  • «فیلترها» (Filters): فیلترها در AngularJS انتخاب زیرمجموعه‌های خاص از آرایه‌ای را تسهیل می‌کنند و آرایه جدیدی را بر اساس معیارهای مشخص شده برمی‌گردانند. آن‌ها برای دست‌کاری و ارائه داده‌ها ارزشمند هستند.
  • «مسیریابی» (Routing): AngularJS نوعی سیستم مسیریابی جامع ارائه می‌دهد که فرآیند جابجایی بین نماها را در برنامه‌های تک‌صفحه‌ای (SPA) ساده می‌کند. این ویژگی برای ایجاد رابط‌های کاربری پویا و پاسخگو ضروری است.
  • «الگوها یا قالب» (Templates): الگوها در AngularJS داده‌های مدل و کنترلر را ذخیره می‌کنند که اساساً نمای رندر شده را نشان می‌دهند. آن‌ها بخش مهمی از معماری این فریمورک هستند.
  • «پیوند عمیق» (Deep Linking :(Deep Linking به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا وضعیت برنامه را در URL رمزگذاری کنند. این ویژگی برای نشانه‌گذاری حالت‌های خاص برنامه و بازیابی آن‌ها با استفاده از URL حیاتی است.
  • «تزریق وابستگی» (Dependency Injection): AngularJS دارای سیستم تزریق وابستگی یکپارچه است که به توسعه‌دهندگان در مدیریت و سازمان‌دهی اجزا و وابستگی‌ها به طور یکپارچه کمک می‌کند.
  • تمایل به «MVVM (Model-View-ViewModel)»: در حالی که AngularJS به طور دقیق از الگوی کلاسیک MVC پیروی نمی‌کند اما بیشتر به سمت MVVM (Model-View-ViewModel) متمایل است و رویکردی جایگزین را ارائه می‌دهد. این رویکرد روشی ساختاریافته برای مدیریت و دست‌کاری داده‌ها ارائه می‌کند و توسعه برنامه را افزایش می‌دهد.

این ویژگی‌های جامع موجب تطبیق‌پذیری هرچه بیشتر AngularJS شده‌اند و آن را به انتخابی قانع‌کننده برای مبتدیان و هم برای توسعه‌دهندگان با تجربه تبدیل می‌کنند. درک این ویژگی‌ها برای هر کسی که به دنبال درک عمیق AngularJS بوده، بسیار مهم است. در بخش‌های بعدی به بررسی اینکه مزایا و معایب انگولار جی چیست خواهیم پرداخت و دیدگاهی روشن برای انتخاب یا عدم انتخاب این فریومرک برای پروژه‌های مد نظر کاربر را ارائه خواهیم داد.

مزایای AngularJS چیست؟

انگولار جی اس به عنوان یکی از فریمورک‌های پیشرفته جاوا اسکریپت در توسعه وب مزایای بسیار زیادی دارد و موجب کار آسانی توسعه‌دهندگان شده است. مهمترین مزایای انگولار جی اس به صورت فهرست موارد زیر هستند:

  • منبع آزاد
  • قابلیت اتصال دو طرفه داده
  • مجهز به کتابخانه متریال
  • قابلیت ساخت وب اپلیکیشن کم حجم
  • پشتیبانی از انواع تست و آزمایش نرم‌افزاری
مزایای انگولار جی اس

۱. منبع آزاد

AngularJS نوعی فریمورک منبع آزاد محسوب می‌شود به این معنی که به راحتی برای استفاده و بررسی به وسیله توسعه‌دهندگان در سراسر جهان در دسترس است. ماهیت منبع آزاد این فریمورک موجب به وجود آمدن جامعه‌ای قوی و فعال برای تقویت آن شده است که منجر به رفع مشکلات و پشتیبانی قوی از می‌شود.

۲. اتصال دوطرفه داده

AngularJS در ارائه اتصال دوطرفه داده برتری دارد و این ویژگی مشخصه بارزی در همه نسخه‌های این فریمورک است؛ اما اتصال دو طرفه در انگولار جی اس چیست؟ اتصال دوطرفه به این معنی است که بدون زحمت داده‌ها بین مدل داده برنامه و رابط کاربری همگام می‌شوند. در این مسیر توسعه‌دهندگان از نوشتن کد جاوا اسکریپت اضافی برای مدیریت دستی به‌روزرسانی داده‌ها در لایه HTML و داده خودداری می‌کنند و این امر راحتی بیشتری را برای آن‌ها فراهم می‌کند. AngularJS به طور خودکار این کار را انجام می‌دهد و به توسعه‌دهندگان اجازه خواهد داد تا روابط بین کنترل‌ها و اجزای مدل داده را مشخص کنند.

۳. کتابخانه Angular Material

AngularJS دارای کتابخانه قابل توجه «Angular Material» بوده که مملو از طرح‌های بصری جذاب است. این طرح‌های متریال به توسعه‌دهندگان نرم‌افزار اجازه می‌دهد تا رابط‌های کاربری واکنشگرا و در عین حال جذابی را به راحتی ایجاد کنند. در اصل این کتابخانه فرآیند ایجاد برنامه‌های کاربردی جذاب و کاربردی را ساده می‌کند.

۴. کم حجم

نسخه‌های قبلی AngularJS تقریباً حجیم بودند ولی با به‌روزرسانی‌های مداوم این چالش هم‌اکنون کم‌رنگ‌تر شده است و آخرین نسخه‌های این فریمورک دستخوش پیشرفت‌های قابل‌توجهی از لحاظ اندازه و کیفیت شده‌اند. نسخه‌های جدیدتر Angular عملکردهای پیشرفته‌تری را ارائه می‌کنند و در عین حال بسیار سبک‌تر از نسخه‌های اولیه هستند. کم‌حجمی این فریمورک منجر به زمان بارگذاری سریع‌تر و عملکرد بهتر برنامه‌های وب می‌شود. علاوه بر این، توسعه‌دهندگان می‌توانند برنامه‌های وب را با ترکیب برخی از بهترین فریمورک‌ها و روش‌های Angular بهینه‌سازی کنند.

۴. پشتیبانی از انواع آزمایش نرم‌افزاری

AngularJS از تکنیک‌های مختلف آزمایش یا تست نرم‌افزاری، از جمله «تست واحد یا تست یونیت» (Unit Test) و «تست یکپارچه‌سازی» (Integration Testing) پشتیبانی می‌کند. این پشتیبانی آزمایشی قوی، قابلیت اطمینان و پایداری برنامه‌های AngularJS را تضمین کرده و شناسایی و اصلاح مشکلات را در مراحل اولیه توسعه برای توسعه‌دهندگان آسان‌تر می‌کند. مزایای فوق و بسیاری از مزایای دیگر به شهرت AngularJS به عنوان فریمورکی همه‌کاره بسیار کمک کرده است. ماهیت منبع آزاد، اتصال دوطرفه داده، کتابخانه طراحی متریال، عملکرد بهبودیافته و قابلیت‌های آزمایش جامع، آن را به انتخابی قانع‌کننده برای پروژه‌های توسعه وب و اپلیکیشن موبایل تبدیل کرده است.

معایب انگولار جی اس چیست؟

در بخش قبل با مهم‌ترین مزایای انگولار جی اس آشنا شدیم و آشنایی با اینکه معایب انگولار جی چیست هم خالی از لطف نیست و به کاربر کمک می‌کند در انتخاب این فریمورک احتیاط بیشتری به خرج دهد.

برخی از مهم‌ترین معایب انگولار جی اس به شرح موارد زیر هستند.

  • منحنی یادگیری شیب‌دار
  • پیچیدگی
  • چالش مهاجرت
معایب انگولار جی اس

۱. منحنی یادگیری شیب‌دار

AngularJS دارای منحنی یادگیری شیب‌داری است. حتی درک سریع این فریمورک برای توسعه‌دهندگان با تجربه جاوا اسکریپت هم نوعی چالش محسوب می‌شود. در مقایسه با انگولار برخی از کاربران ممکن است فریمورک‌های دیگری مانند «ری اکت جی اس» (ReactJS) را در دسترس‌تر و ساده‌تر ببینند. با وجود منحنی یادگیری شیب‌دار و پیچیدگی‌های خاص با راهنمایی و منابع مناسب، توسعه‌دهندگان می‌توانند بر این منحنی یادگیری غلبه کرده و در AngularJS مهارت پیدا کنند.

۲. پیچیدگی

توسعه AngularJS اغلب پیچیده و چالش‌برانگیز در نظر گرفته می‌شود. اکوسیستم گسترده این فریمورک شامل اجزای متعدد، کتابخانه‌های شخص ثالث و سینتکس خاص است. مدیریت و نگهداری برنامه‌های AngularJS به خصوص برای پروژه‌های در مقیاس بزرگ می‌تواند کمی مشکل باشد.

۳. چالش های مهاجرت

انتقال سیستم‌های قدیمی ساخته شده بر روی Angular به AngularJS می‌تواند فرآیندی زمان‌بر و پیچیده باشد. تفاوت‌های ظریف در روش‌های کاری دو فریمورک می‌تواند منجر به مشکلات سازگاری و افزایش بار روی پردازنده شود که به طور بالقوه بر عملکرد سیستم تأثیر می‌گذارد. در حالی که محدودیت‌ها و معایبی برای انگولار جی اس موجود است اما این معایب چالش‌هایی غیرقابل‌حل نیستند. توسعه‌دهندگان و تیم‌های با تجربه می‌توانند به چالش های نام برده غلبه کنند.

نحوه کار با انگولار جی اس

برای اینکه بهتر درک کنیم انگولار جی اس چیست و چگونه کار می‌کند ذکر مثالی عملی از نحوه عملکرد آن خالی از لطف نیست. در این بخش مثالی ساده برای استفاده از انگولار جی اس را بررسی کنیم که قدرت ویژگی اتصال دو طرفه داده AngularJS را نشان می‌دهد و امکان تعامل بی‌درنگ در برنامه‌های وب را فراهم می‌کند.

برنامه‌ای را تصور کنید که در آن کاربران موقعیت مکانی خود را وارد می‌کنند و صفحه وب به‌روز می‌شود تا مکان وارد شده را فوراً نمایش دهد. به طور سنتی و با رویکردی معمولی، با استفاده از HTML به تنهایی، این کار شامل جمع‌آوری ورودی کاربر از به وسیله فرم، ارسال آن و سپس بارگذاری مجدد صفحه برای نشان دادن مکان جدید است. با این حال، AngularJS به کاربر این امکان را می‌دهد که در زمان واقعی به عنوان کاربر به این هدف دست پیدا کند. نمونه کد زیر برای این هدف مفروض است:

1<html>
2<script src="https://ajax.googleapis.com/ajax/libs/angularjs/1.6.9/angular.min.js"></script>
3<body>
4
5<div ng-app="TestApp" ng-controller="locationTest">
6Location: <input ng-model="location"><br />
7Current Location: 
8</div>
9
10<script>
11var app = angular.module('TestApp', []);
12app.controller('locationTest', function($scope) {
13$scope.location = "Phoenix, Arizona";
14});
15</script>
16
17</body>
18</html>

در مثال فوق، AngularJS سینتکس HTML را گسترش می‌دهد که شرح آن به صورت زیر است:

  • کار با عنصر معمولی div شروع خواهد شد.
  • از دو دستورالعمل AngularJS برای تبدیل HTML استاتیک به یک برنامه AngularJS تعاملی استفاده شده است. دستورالعمل ng-app برنامه AngularJS را تعریف می‌کند و به آن نامی اختصاص می‌دهد. دستورالعمل ng-model از اتصال داده دو طرفه برای پیوند دادن مقدار فیلد ورودی به متغیر $scope.location تعریف شده در کد جاوا اسکریپت استفاده می‌کند.

پس از بارگذاری صفحه، هر دو ورودی مکان و فیلد مکان فعلی Phoenix، Arizona را همان‌طور که در کد جاوا اسکریپت مشخص‌شده است نشان می‌دهند.

مثال angular.js

با این حال، وقتی فیلد ورودی تغییر داده شود، فیلد location فعلی فوراً در حین تایپ به‌روزرسانی می‌شود و اتصال دو طرفه داده را نشان می‌دهد. مدل location هم در ارائه مرورگر و هم در مدل داده زیربنایی مقدار یکسانی را حفظ می‌کند.

نحوه کار انگولار جی اس

این مثال ماهیت اتصال دو طرفه داده را نشان می‌دهد. مدل location همگام می‌ماند و امکان به‌روزرسانی‌های پویا را بر اساس ورودی کاربر فراهم می‌کند. علاوه بر این، اگر کاربر بخواهد مکان خود را با استفاده از داده‌های منابع دیگر به‌روز کند، می‌تواند مستقیماً متغیر را در کد جاوا اسکریپت تغییر دهد. این تطبیق‌پذیری اتصال داده‌های واقعاً دوطرفه را امکان‌پذیر کرده و ایجاد برنامه‌های کاربردی وب تعاملی را تسهیل می‌کند. این یعنی به طور یکپارچه داده‌های کاربر و سمت سرور همه بدون نیاز به بارگذاری مجدد صفحه، یکپارچه خواهند شد.

دلایل استفاده از انگولار جی اس چیست؟

امکان دارد این سؤال در ذهن کاربر مطرح شود که با جود فریمورک‌های فراوانی دیگری که برای جاوا اسکریپت وجود دارد، دلیل انتخاب و استفاده از انگولار جی چیست؟ انگولار جی اس قابلیت‌ها و مزایای زیادی درد که در بخش‌های قبل مزیت‌های آن بررسی شد و در ادامه قابلیت‌های آن‌هم مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

در کل دلایل انتخاب انگولار جی اس به عنوان فریمورک ترجیحی به موارد زیر بازمی‌گردد.

  • قابلیت انجام تست واحد و تزریق وابستگی
  • الگوی ساده شد از MVC
  • کد قابل استفاده مجدد
  • مدیریت مؤثر دستورالعمل
  • رابط کاربری HTML

در ادامه به صورت جداگانه هریک از موارد بالا در چند خط تشریح خواهند شد.

۱. تست واحد و تزریق وابستگی

AngularJS نوعی سیستم تزریق وابستگی داخلی را ارائه کرده که توسعه و آزمایش برنامه را ساده می‌کند. قبل از AngularJS، آزمایش و تست برنامه‌های کاربردی وب اغلب فرآیندی زمان‌بر و پیچیده بود. با تزریق وابستگی، توسعه‌دهندگان می‌توانند کد خود را به اجزای قابل آزمایش تجزیه کرده و امکان تشخیص سریع مسائل و ادغام یکپارچه ارزیابی‌های ساختگی را فراهم کنند. امروزه بسیاری از افراد و شرکت‌های توسعه‌دهنده معتبر AngularJS از تست واحد برای اطمینان از توسعه برنامه‌های کاربردی بسیار کارآمد استفاده می‌کنند.

۲. الگوی ساده شده MVC

در برنامه معمولی Model-View-Controller (MVC)، لایه Model داده‌ها را مدیریت می‌کند، لایه View آن‌ها را ارائه می‌دهد و Controller ارتباط بین این دو را تسهیل می‌کند. AngularJS پیاده‌سازی الگوی MVC را ساده کرده و از توسعه‌دهندگان می‌خواهد که برنامه را به سادگی به اجزای متمایز MVC تقسیم کنند. فریمورک انگولار جی اس به طور خودکار یکپارچه‌سازی این اجزا را کنترل می‌کند و زمان توسعه را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.

۳. کد قابل استفاده مجدد

AngularJS قابلیت استفاده مجدد کد را با اجازه دادن به توسعه‌دهندگان برای دسته‌بندی و استفاده مجدد از عناصر HTML تسهیل می‌کند. این رویکرد باعث صرفه‌جویی در زمان، سرعت بخشیدن به توسعه و تضمین ثبات در برنامه‌های AngularJS می‌شود.

۴. مدیریت مؤثر دستورالعمل‌ ها

AngularJS طیف وسیعی از دستورالعمل‌ها را ارائه می‌دهد که قابلیت‌های HTML را افزایش خواهد داد. این دستورالعمل‌ها که به طور یکپارچه با «Document Object Model (DOM)» یکپارچه شده‌اند و به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهند تا صفحات وب با ویژگی‌های غنی را برای وب‌سایت‌ها و توسعه برنامه‌های کاربردی وب ایجاد کنند.

۵. رابط کاربری HTML

AngularJS با استفاده از HTML به عنوان پایه‌ای برای ساخت رابط‌های کاربری، توسعه برنامه‌های وب را ساده می‌کند. HTML زبانی محسوب می‌شود که به طور گسترده پذیرفته شده و کار با آن آسان است. AngularJS از تگ‌های مختصر و ساده برای ایجاد رابط‌های کاربری با ساختار مناسب استفاده می‌کند. با استفاده از این ویژگی‌ها و بسیاری از قابلیت‌های دیگر، AngularJS خود را به‌عنوان فریمورکی قدرتمند برای توسعه فرانت‌اند تثبیت کرده است.

این فریمورک وظایف پیچیده را ساده می‌کند، قابلیت نگهداری کد را افزایش می‌دهد و روند توسعه را تسریع می‌بخشد. در بخش‌های آینده، جنبه‌های مهم AngularJS، از جمله ابزارهای ضروری، بهترین شیوه‌ها، دلایل محبوبیت آن و چشم‌اندازهای آینده آن را بررسی خواهیم کرد.

نمونه برنامه‌ هایی که از انگولار جی اس استفاده کرده‌ اند

تاکنون شرکت‌ها و برنامه‌های زیادی از انگولار جی اس در زیرساخت فناوری و اپلیکیشن خود استفاده کرده‌اند که هرکدام برای این انتخاب دلایل خود را داشته‌اند. فهرست برنامه‌های زیر از مهم‌ترین این موارد هستند:

  • «T-Mobile»: این پلتفرم به عنوان ارائه‌دهنده خدمات تلفن همراه برجسته، از فریمورک AngularJS برای وب‌سایت اصلی خود استفاده می‌کند. AngularJS به بهبود تجربه کاربری و عملکرد این پلت فرم آنلاین بسیار کمک کرده است.
  • «Upwork :«Upwork نوعی پلتفرم کاریابی شناخته شده است که بین کارفرمایان و فریلنسرها ارتباط برقرار می‌کند. این برنامه از AngularJS برای ایجاد برنامه کاربردی تعاملی تک‌صفحه‌ای (SPA) استفاده کرده و تجربه یکپارچه و جذاب را برای کاربران خود ارائه می‌دهد. قابلیت‌های این فریم‌ورک نقش مهمی در ارائه ویژگی‌های اصلی Upwork دارند.
  • «Scholastic :«Scholastic هم نوعی شرکت انتشاراتی چندملیتی، از توسعه AngularJS برای به‌روزرسانی پویا وب‌سایت خود استفاده می‌کند. AngularJS با فعال کردن به‌روزرسانی محتوا و تعاملات در زمان واقعی در سایت، ارائه یک تجربه کاربری بهتر را تسهیل می‌کند.

نمونه برنامه‌های بالا نشان می‌دهند که چگونه AngularJS در صنایع مختلف استفاده شده و چگونه از آن برای ایجاد برنامه‌های وب پویا، ریسپانسیو و کاربرپسند بهره برده‌اند.

ابزارهای انگولار جی اس

انگولار جی اس به عنوان نوعی فریمورک محبوب فرانت‌اند دارای ابزارهای کاربردی خود است؛ اما بهترین ابزار فریمورک انگولار جی اس چیست؟ در این بخش از مطلب به بررسی آن‌ها پرداخته خواهد شد. مهم‌ترین این ابزارها به شرح فهرست موارد زیر هستند:

  • «Ment.io :«Ment.io ابزاری است که به بدون نیاز به ادغام با jQuery، ارائه عملکردهای مختلفی را در اپلیکیشن انگولار جی اس امکان‌پذیر می‌کند. این ابزار به تیم‌های توسعه انعطاف‌پذیری و مقیاس‌پذیری بی‌نظیری در ساخت برنامه‌های AngularJS ارائه می‌دهد.
  • «Karma :«Karma نوعی چارچوب تست معروف محسوب می‌شود که به ویژه برای تست عملکرد در برنامه‌های AngularJS بسیار مناسب است. ویژگی منحصربه‌فرد آن به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد که کد خود را در محیطی واقعی ارزیابی کرده و از تست قابل‌اعتماد و مؤثر اطمینان حاصل کنند.
  • «Jasmine :«Jasmine هم نوعی چارچوب تست جامع برای AngularJS است که جایگاه ویژه‌ای در فهرست ابزارهای AngularJS به دست آورده است. پیکربندی ساده Jasmine نیاز توسعه‌دهندگان به اتکا به مرورگرهای مختلف یا اکوسیستم‌های آزمایش جاوا اسکریپت را از بین می‌برد و روند آزمایش را ساده می‌کند.
  • «Protractor :«Protractor یکی دیگر از ابزارهای برجسته در مجموعه بهترین ابزارهای توسعه AngularJS است. این ابزار به عنوان نوعی فریمورک AngularJS برای آزمایش سراسری برنامه عمل کرده و این ویژگی آن را به ابزاری ارزشمند برای اطمینان از عملکرد و قابلیت اطمینان برنامه‌های AngularJS تبدیل می‌کند.
ابزارهای ANgular.js

این ابزارها نقش مهمی در ساده‌سازی توسعه AngularJS، تضمین کیفیت کد و ساده‌سازی فرآیند تست برای توسعه‌دهندگان دارند. آن‌ها با ارائه قابلیت‌های تست و توسعه قوی به موفقیت پروژه‌های AngularJS کمک قابل‌توجهی می‌کنند.

بهترین روش‌ های AngularJS

در استفاده از فریمورک انگولار جی اس اتخاذ بهترین روش‌ها تأثیر مستقیمی در نحوه عملکرد برنامه و خروجی کار خواهد داشت؛ اما بهترین روش استفاده از فریمورک انگولار جی اس چیست و چگونه می‌توان از آن به نحو احسن بهره برد. در این بخش در کنار ذکر بهترین روش‌های استفاده از AngularJS، نکات ارزشمندی دیگری نیز در این رابطه ارائه خواهد شد که به شرع موارد زیر هستند:

  • استفاده از توابع کوچک و تمیز: هنگام نوشتن کدهای AngularJS، استفاده از توابع تمیز و مختصر باید در اولویت کار قرار بگیرد. تجزیه کد به توابع کوچک‌تر و متمرکز، آزمایش، نگهداری و مدیریت هم‌زمان آن را آسان‌تر می‌کند. توابع کوچک قابل مدیریت بهتری دارند و کمتر در معرض اشکال هستند.
  • سازمان‌دهی فایل‌ها: ساختار صحیح فایل‌های پروژه بسیار مهم است. سازمان‌دهی منطقی فایل‌ها وضوح و قابلیت نگهداری برنامه را تضمین می‌کند. پیروی از یک ساختار فایل به خوبی تعریف شده می‌تواند به طور قابل‌توجهی مدیریت کد و همکاری بین اعضای تیم را بهبود بخشد.
  • استفاده از HTML برای به‌روزرسانی‌های DOM: انگولار جی اس نیازی به نوشتن کد برای به‌روزرسانی دستی یا دست‌کاری Document Object Model (DOM) ندارد. در عوض می‌توان از قابلیت‌ها و برنامه‌های اضافی پیوند داده AngularJS در HTML برای مدیریت به‌روزرسانی‌های DOM استفاده کرد. این کار امور کدنویسی را ساده کرده و خوانایی کد را افزایش می‌دهد.
  • تمرکز بر بهینه‌سازی عملکرد: بهینه‌سازی عملکرد یکی از جنبه‌های مهم توسعه AngularJS است. برای این کار باید از مکانیسم‌های داخلی AngularJS، مانند «چرخه خلاصه» (Digest Cycle)، برای نظارت و بهبود عملکرد کلی برنامه باید استفاده کرد. درک نحوه عملکرد چرخه خلاصه به کاربر امکان می‌دهد برنامه خود را برای کارایی بهتر تنظیم کند.

بهترین شیوه‌های استفاده از AngularJS برای ساده‌سازی گردش کار توسعه، حفظ کیفیت کد و اطمینان از عملکرد و قابلیت اطمینان برنامه‌های فرانت‌اند ضروری هستند. پیروی از این دستورالعمل‌ها به موفقیت پروژه‌های AngularJS بسیار کمک می‌کند.

دلایل محبوبیت انگولار جی اس چیست؟

ممکن است این سؤال در ذهن کاربر مطرح شود که دلایل محبوبیت روزافزون انگولار جی اس چیست و چه چیزی این فریمورک را از رقبای خود متمایز می‌کند. دلایل زیادی برای محبوبیت AngularJS وجود دارد که آن را به یکی از انتخاب‌های برتر در حوزه فریم‌ورک‌های فرانت‌اند تبدیل کرده است که در فهرست زیر مهم‌ترین این دلایل بیان شده‌اند:

  • پشتیبانی از طرف گوگل: AngularJS به وسیله شرکت گوگل در سال ۱۳۸۷ معرفی شد و این اتفاق موجب اعتبار و اعتماد در جامعه توسعه‌دهندگان به این فریمورک شد. مشارکت شرکت گوگل در توسعه آن تضمینی از کیفیت و پشتیبانی طولانی‌مدت می‌دهد.
  • توسعه اپلیکیشن تک‌صفحه‌ای (SPA): AngularJS برای ساخت اپلیکیشن‌های تک‌صفحه‌ای (SPA) مناسب است. امروزه این برنامه‌ها به دلیل تجربه کاربری یکپارچه و پاسخگو محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند. انگولار جی اس در رسیدگی به نیازها و پیچیدگی‌های انواع پروژه SPA برتری نسبتی به رقبای خود دارد و این ویژگی آن را به یک انتخاب ترجیحی برای توسعه وب مدرن تبدیل می‌کند.
  • معماری Model-View-Controller (MVC): انگولار جی اس به الگوی معماری MVC پایبند است و سازمان‌دهی و ساختار کد را آسان می‌کند. این جداسازی‌هایی که در این معماری صورت می‌گیرد نگرانی‌ها در مورد عملکرد برنامه را کاهش داده و از طرفی دیگر قابلیت نگهداری و مقیاس‌پذیری کد را افزایش می‌دهد که عامل مهم برای برنامه‌های کاربردی در مقیاس بزرگ است.
  • اتصال داده دوطرفه: AngularJS اتصال داده دوطرفه قوی را بین View و Model ارائه می‌دهد. این همگام‌سازی خودکار نیاز توسعه‌دهندگان به نوشتن کد اضافی برای مدیریت داده‌ها را به حداقل می‌رساند. همچنین این ویژگی به توسعه‌دهندگان، طراحان و ذینفعان اجازه می‌دهد تا به طور مشترک و کارآمد کار کنند.
  • قالب‌بندی HTML: انگولار جی اس از HTML برای قالب‌بندی استفاده کرده و آن را برای توسعه‌دهندگان آشنا و قابل‌دسترس می‌کند. این فرآیند ایجاد برنامه‌های کاربردی وب پویا را ساده خواهد کرد زیرا توسعه‌دهندگان می‌توانند با زبان نشانه‌گذاری که از قبل می‌دانند کار کنند.
  • «شی قدیمی جاوا» (POJO): AngularJS از اشیا جاوا قدیمی (POJOs) برای نمایش داده‌ها و رفتار در برنامه استفاده می‌کند. کار با POJO ها و اصلاح آن‌ها آسان است و توسعه و مدیریت داده‌ها را ساده می‌کند.
  • پشتیبانی از تست واحد: AngularJS پشتیبانی داخلی برای تست واحد ارائه می‌دهد. این ویژگی انگولار جی اس برای حفظ کیفیت کد و اطمینان از کارآمد ماندن برنامه‌ها با افزایش اندازه و پیچیدگی بسیار ارزشمند است.
برنامه نویس در حال کد نویسی - برنامه نویسی Angular.js

عوامل بالا و بسیاری دیگر از عوامل دیگر در مجموع به محبوبیت و پذیرش گسترده AngularJS کمک می‌کنند. پشتیبانی گوگل، پشتیبانی از شیوه‌های توسعه وب مدرن، پیروی از معماری MVC، اتصال دوطرفه داده‌ها، قالب‌بندی HTML، استفاده از POJO و قابلیت‌های تست قوی، آن را به انتخابی برتر برای پروژه‌های توسعه فرانت‌اند در مقیاس‌های مختلف تبدیل کرده است.

آینده انگولار جی اس

تا به اینجا ابعاد زیادی از فریمورک انگولار جی اس مورد بررسی قرار گرفت اما آینده انگولار جی اس چیست و چه اتفاقی قرار است برای این فریمورک محبوب و جامعه توسعه‌دهندگان آن بیفتد؟ در واقع می‌توان گفت که در چشم‌انداز فعلی فرصت‌های امیدوارکننده‌ای برای توسعه‌دهندگان این فناوری وجود دارد. دلایل زیر این گفته را تائید می‌کند:

  • تقاضای بالا برای توسعه‌دهندگان AngularJS: شرکت‌ها در حوزه‌های مختلف توسعه با AngularJS را نوعی سرمایه گذاری ارزشمند برای ساختن برنامه‌های کاربردی وب، دسکتاپ و موبایل می‌دانند. در نتیجه، تقاضای مداوم برای توسعه‌دهندگان ماهر AngularJS وجود دارد. سازمان‌های سطح بالا، از جمله شرکت‌های مطرحی در سطح دنیا مانند «Tech Mahindra» ،«Elance» ،«Capgemini» ،«Wipro» ،«IBM» و بسیاری از موارد دیگر در داخل و خارج از کشور هم‌اکنون به دنبال متخصصان AngularJS هستند.
  • چشم‌انداز شغلی سودآور: یادگیری AngularJS و به‌روز ماندن با آخرین نسخه‌های Angular می‌تواند دری را برای فرصت‌های شغلی با درآمد خوب در بخش فناوری اطلاعات به روی کاربران باز کند.
  • مسیرهای شغلی متنوع: آینده AngularJS فراتر از نقش‌های توسعه سنتی است. افراد حرفه‌ای در زمینه انگولار جی اس می‌توانند مسیرهای شغلی مختلفی را تجربه کنند، از جمله تبدیل شدن به توسعه‌دهندگان جاوا اسکریپت، توسعه‌دهندگان رابط کاربری، توسعه‌دهندگان وب، توسعه‌دهندگان برنامه‌های وب، توسعه‌دهندگان وب فرانت‌اند و غیره. مهارت‌های AngularJS همه‌کاره هستند و می‌توانند برای طیف گسترده‌ای از نقش‌ها و مسئولیت‌ها به کار روند.

همان‌طور که فنّاوری به تکامل خود ادامه می‌دهد، AngularJS به عنوانی نوعی فریم‌ورک توسعه وب مهارتی جذاب و مورد توجه باقی می‌ماند و آینده امیدوارکننده‌ای را برای کسانی که برای یادگیری و تسلط بر مفاهیم آن سرمایه‌گذاری می‌کنند تضمین می‌کند. کاربران چه به دنبال شغلی در زمینه توسعه وب و اپلیکیشن یا نقش‌های مرتبط در زمینه‌های مختلف فناوری اطلاعات داشته باشند، دانش AngularJS نوعی مهارت ارزشمندی برای آن‌ها محسوب می‌شود که درها را به روی فرصت‌های شغلی زیادی باز می‌کند.

تفاوت انگولار جی اس با فریمورک های دیگر

AngularJS تنها فریمورک در قلمرو فریمورک‌های جاوا اسکریپت بخش فرانت‌اند نیست و رقبایی جایگزین مانند «Vue.js» و «React» دارد. در حالی که برخی از این رقبا خود را به عنوان گزینه‌های مدرن‌تر یا ساده‌تر از انگولار جی اس معرفی می‌کنند اما قابلیت کنترل بهتر و قابلیت‌های گسترده AngularJS محبوبیتی خاص به این فریمورک بخشیده است. این امر به ویژه در حوزه برنامه‌های کاربردی سازمانی با الزامات پیچیده و همچنین در میان توسعه‌دهندگان با تجربه که به دنبال ویژگی‌های پیشرفته ارائه شده هستند، صادق است.

باوجود شباهت‌ها و قابلیت‌های همپوشانی این فریمورک‌ها، تفاوت‌های قابل‌توجهی میان آن‌ها وجود دارد. به عنوان مثال، React ذاتاً اتصال دو طرفه داده را ارائه نمی‌دهد و اغلب به فناوری اضافی به نام «Redux» برای ترکیب چنین عملکردی متکی است. React همچنین بر استفاده از مدل Virtual DOM برخلاف مدل MVC AngularJS تأکید دارد. به طور مشابه، Vue از «DOM مجازی» (Virtual DOM) استفاده کرده و از چارچوب «MVVM» استفاده می‌کند و نوعی لایه اضافی برای مدیریت منطق رابط کاربر معرفی خواهد کرد.

برنامه نویس در حال بررسی پشت میز با سه مانیتور - تفاوت React و angular

سوالات متداول در رابطه با AngularJS

در بخش‌های بالا فهمیدیم که انگولار جی اس چیست و چه کاربردی دارد. همچنین درک کردیم که مزایا و معایب آن چیست و حتی در مورد آینده این فریمورک نیز سخن به میان آوردیم. در این بخش چند پرسش و پاسخ متداول در مورد انگولار جی اس ارائه خواهیم کرد تا کاربر درک بهتری از این فریمورک داشته باشد.

توسعه انگولار چیست؟

توسعه Angular به فرآیند استفاده از فریمورک مدرن جاوا اسکریپت به نام Angular برای ساخت برنامه‌های وب تک‌صفحه‌ای اشاره دارد که به عنوان SPA (برنامه‌های تک صفحه‌ای) نیز شناخته می‌شود. توسعه انگولار شامل استفاده از «تایپ اسکریپت» (TypeScript) به عنوان نوعی ابر مجموعه با تعیین نوع ایستا از جاوا اسکریپت، در ترکیب با HTML است. توسعه AngularJS به دلیل قابلیت اطمینان و ارزشی که برای ایجاد برنامه‌های کاربردی وب تعاملی و ریسپانسیو به ارمغان می‌آورد، محبوبیت قابل‌توجهی در بین توسعه‌دهندگان به دست آورده است.

کاربرد اصلی انگولار چیست؟

Angular در اصل نوعی فریمورک مبتنی بر TypeScript است که برای توسعه برنامه‌های کاربردی سمت کاربر یا مشتری استفاده می‌شود و به نوعی قابلیت‌های استفاده از HTML را بهبود می‌بخشد. این فریمورک به توسعه‌دهندگان طیف گسترده‌ای از ویژگی‌ها و عملکردهای ضروری را ارائه می‌دهد که می‌توانند به طور یکپارچه در برنامه‌های کاربردی وب خود از آن‌ها بهره ببرند.

انگولار جی اس برای بک ‌اند مفید است یا فرانت‌ اند؟

Angular نوعی فریمورک JavaScript فرانت‌اند است که به وسیله شرکت گوگل ایجاد و نگهداری می‌شود.

انگولار چیست

آیا انگولار جی اس زبان برنامه نویسی است؟

نه، Angular نوعی زبان برنامه نویسی نیست. در عوض، این فناوری نوعی فریمورک مبتنی بر TypeScript است که برای شناسایی و رفع خطاها و اشکالات در کد استفاده می‌شود.

سخن پایانی

AngularJS به عنوان نوعی فریم‌ورک فرانت‌اند قدرتمند و همه‌کاره، نقش مهمی در توسعه وب امروزی دارد. محبوبیت آن به دلیل ویژگی‌هایی مانند اتصال دو طرفه داده‌ها، پشتیبانی از معماری MVC، محیط آزمایشی قوی و غیره باقی بازمی‌گردد. AngularJS راه را برای توسعه وب مدرن هموار کرده و آینده آن همچنان روشن است و به توسعه‌دهندگان فرصت‌های شغلی نویدبخشی را ارائه می‌دهد.

در مطلب فوق از مجله فرادرس در رابطه با اینکه انگولار جی اس چیست، پیشینه آن به کجا بازمی‌گردد، چه کاربردی دارد، مزایا و دلایل محبوبیت آن چیست، چه ویژگی‌هایی دارد، بهترین ابزارهای آن چه هستند، آینده آن چه خواهد شد و بسیاری از مسائل دیگر پیرامون این فناوری صحبت به میان آمد. با تسلط بر جاوا اسکریپت و انگولار جی اس فرصت‌های شغلی بی‌نظیری در انتظار کاربران علاقه‌مند خواهد بود.

بر اساس رای ۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
RadixWebBlog.HubSpot
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *