کتابخانه‌ های جاوا اسکریپت که باید بشناسید – معرفی ۲۳ کتابخانه

۸۶۰ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۶ دقیقه
کتابخانه‌ های جاوا اسکریپت که باید بشناسید – معرفی ۲۳ کتابخانه

کتابخانه‌ های جاوا اسکریپت با ارائه عملکردهای استاندارد به توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان کمک می‌کنند وب‌اپلیکیشن و صفحات وب را آسان‌تر از قبل توسعه دهند. در کتابخانه‌ های JavaScript مؤلفه‌های «رابط کاربری» (User Interface)، ابزارهای زبانی، توابع ریاضی و سایر اجزای مورد نیاز برنامه‌نویسان برای توسعه آسان‌تر و بهتر وجود دارد. امروزه زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت به بخش جداناپذیری از برنامه‌های وب تبدیل شده است و استفاده از کتابخانه‌های موجود برای این زبان به کاربران کمک می‌کند در هزینه‌های زمانی و اقتصادی خود صرفه‌جویی کنند.

فهرست مطالب این نوشته

در این مطلب آموزشی از مجله فرادرس قرار بر این است که ٢۳ تا از معروف‌ترین و بهترین کتابخانه‌های جاوا اسکریپت به کاربران معرفی شوند تا آن‌ها بهتر بتوانند تصمیم بگیرند که مطابق با نیاز خود یک یا چند تا از این کتابخانه‌ها را برای پروژه‌های شخصی خود به کار ببرند.

معرفی بهترین کتابخانه‌ های جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت دارای کتابخانه‌ها و فریمروکهای زیادی به منظور کمک به توسعه‌دهندگان برای تسریع روند توسعه است. هر یک از کتابخانه‌های جاوا اسکریپت مزایا، معایب و کاربردهای خودشان را دارند؛ در ادامه این مطلب معروف‌ترین و پراستفاده‌ترین آن‌ها معرفی شده‌اند. فهرست کتابخانه های جاوا اسکریپت معرفی شده در این مطلب در ادامه آمده است و سپس هر یک از آن‌ها در زیربخش‌هایی جداگانه بیشتر معرفی خواهند شد.

  1. کتابخانه React JS از پرکاربردترین کتابخانه‌ های جاوا اسکریپت
  2. jQuery از معروفترین کتابخانه های جاوا اسکریپت
  3. کتابخانه Vue JS از پراستفاده‌ترین کتابخانه‌ های جاوا اسکریپت
  4. نود جی اس Node JS
  5. کتابخانه ریداکس Redux
  6. Three JS
  7. کتابخانه جاوا اسکریپت Google polymer
  8. DOJO
  9. کتابخانه InfoVis
  10. D3 JS جاوا اسکریپت
  11. کتابخانه Pixi JS
  12. SWFObject
  13. کتابخانه Velocity JS
  14. WinJS
  15. کتابخانه JsPHP
  16. Socket IO
  17. کتابخانه جاوا اسکریپت MathJAX
  18. Blockly
  19. Modernizr
  20. کتابخانه ‎Verge3D
  21. Anime JS
  22. کتابخانه Parsley جاوا اسکریپت
  23. QUnit

1. کتابخانه React JS از پرکاربردترین کتابخانه‌ های جاوا اسکریپت

بدون شک کتابخانه «ریکت» (React JS) یکی از معروف‌ترین و در عین حال پراستفاده‌ترین کتابخانه‌ های جاوا اسکریپت به حساب می‌آید. استفاده از این کتابخانه آسان است و به منظور ایجاد رابط کاربری برای برنامه‌های کاربردی وب (نمای فرانت‌اند یا مدل معماری MVC) استفاده می‌شود. کتابخانه React توسط فیس‌بوک و چند شرکت دیگر پشتیبانی و نگهداری می‌شود.

کتابخانه React JS بسیار شفاف و انعطاف‌پذیر است و به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد با استفاده از کامپوننت‌های موجود در آن، رابط‌های کاربری پیچیده‌ای بسازند. کتابخانه React JS بسیار سریع و مقیاس‌پذیر به حساب می‌آید و با استفاده از آن اِعمال هر تغییری در رابط کاربری نیاز به بارگذاری مجدد ندارد و سربار آن بسیار کم است.

کتابخانه ری اکت جاوا اسکریپت

٢. jQuery از معروفترین کتابخانه های جاوا اسکریپت

«جی کوئری» (jQuery) از معروف‌ترین کتابخانه‌ های جاوا اسکریپت است و کمتر کسی وجود دارد که در زمینه برنامه نویسی جاوا اسکریپت، نام آن را نشنیده باشد. کتابخانه jQuery برنامه نویسی با جاوا اسکریپت را بسیار آسان می‌کند و از طرفی یادگیری و استفاده از آن نیز آسان است.

همچنین جی کوئری این کتابخانه محبوب جاوا اسکریپت ، بسیار توسعه‌پذیر است و امکان بارگذاری سریع برنامه‌ها را فراهم می‌کند. در داخل کتابخانه jQuery بسیاری از توابع استاندارد و مهم گردآوری شده‌اند و این امر کار توسعه را برای کاربران بسیار آسان خواهد کرد.

قطعه کدی از جاوا اسکریپت متشکل از چندین خط کد می‌تواند فقط با یک خط کد در jQuery پیاده‌سازی شود و همچنین در کنار همه مزایایی که این کتابخانه ارائه می‌دهد، پلاگین (افزونه) و ابزارهای اضافی زیادی نیز برای انجام کارها به شکلی آسان‌تر در جی‌کوئری وجود دارد.

برخی از مهم‌ترین کاربردهای jQuery در ادامه فهرست شده‌اند.

  • ویرایش کدهای CSS
  • مدیریت DOM در جاوا اسکریپت
  • کنترل رویدادهای HTML
  • ویرایش کدهای HTML
  • ساخت انیمیشن‌ها و Effectها
  • ابزارهای کاربردی و مفید
  • کار با AJAX
  • سایر موارد

مهم‌ترین نکته پیرامون کتابخانه جی‌کوئری، نحوه رسیدگی آن به مشکلات سازگاری مرورگرها است. در حال حاضر شرکت‌های بزرگ زیادی مانند مایکروسافت، گوگل و غیره از این کتابخانه در توسعه زیرساخت‌های خود استفاده می‌کنند. سینتکس jQuery شبیه به سینتکس CSS است و یادگیری آن برای مبتدیان آسان ولی گنجاندن jQuery در صفحات وب چندان هم کار ساده‌ای نیست.

3. کتابخانه Vue JS از معروفترین کتابخانه‌ های جاوا اسکریپت

کتابخانه معروف دیگر در این فهرست، «Vue JS» است. این کتابخانه بر اساس مدل «Virtual DOM» توسعه یافته و بسیار شبیه به کتابخانه React به حساب می‌آید و همچنین دارای معماری مبتنی بر کامپوننت است. با استفاده از الگوهای موجود در کتابخانه Vue JS، سرعت اجرای برنامه‌ها بسیار بیشتر می‌شود. در Vue در مقایسه با سایر کتابخانه های جاوا اسکریپت برای انجام کاری مشابه، به تعداد خطوط کد کمتری نیاز است.

Vue JS برای برنامه‌های کوچکی که نیاز به کدنویسی کمتری دارند بسیار انتخاب خوبی به حساب می‌آید. با ترکیب Vue با ابزارها و کتابخانه‌های دیگر، یک چارچوب کامل جاوا اسکریپت قابل راه‌اندازی است و به عنوان نوعی چارچوب، Vue می‌تواند عملکردهای پیچیده‌ای مانند مسیریابی، ساخت ابزار و سایر موارد را پشتیبانی کند.

معروفترین کتابخانه های جاوا اسکریپت

4. کتابخانه نود جی اس Node JS

«نود جی اس» (Node.js) یکی از مهم‌ترین کتابخانه های جاوا اسکریپت است که بیشتر کاربران به عنوان نوعی فریمورک از آن یاد می‌کنند، اما در اصل نود جی اس یک «محیط زمان اجرا» (Runtime Environment) به حساب می‌آید. این محیط زمان اجرا و کتابخانه جاوا اسکریپت بر روی موتور جاوا اسکریپت V8 کروم ساخته شده است. نود جی اس به برنامه‌نویسان اجازه می‌دهد تا برنامه‌های جاوا اسکریپت سریع و مقیاس‌پذیر را برای بک‌اند توسعه دهند. ماهیت ناهم‌زمان و رویداد‌محور Node.js آن را برای ایجاد برنامه‌هایی با ترافیک و اتصالات زیاد مناسب می‌سازد و در حال حاضر می‌توان گفت که نود جی اس محبوب‌ترین فریمورک جاوا اسکریپت برای توسعه بک‌اند است.

چرا باید از نود جی اس استفاده کرد؟

Node.js انتخابی بسیار مناسب برای توسعه‌دهندگانی است که نیاز به ساخت برنامه‌های تحت شبکه سریع و مقیاس‌پذیر با کمترین میزان کدنویسی دارند. آن‌ها می‌توانند وب سرورها و سایر سیستم‌های پشتیبان مانند سیستم‌هایی را بسازند که محیط زمان اجرای برنامه‌های تلفن همراه یا وب‌سایت‌ها را تأمین می‌کنند. نود جی اس جامعه‌ای قوی از مشارکت کنندگان دارد که روی آن کار می‌کنند و همیشه آن را در حالت بهینه نگه می‌دارند. از جمله معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به شرکتی مانند مایکروسافت اشاره کرد.

کتابخانه نود جی اس جاوا اسکریپت

علاوه بر این، آموزش‌های زیادی به صورت آنلاین و آفلاین برای یادگیری نود جی اس موجود است که می‌تواند به کاربران کمک کند در کمترین زمان ممکن آن را یاد بگیرند. همچنین نود جی اس علاوه به کاربرد در بخش بک‌اند و اجرای برنامه‌های سمت سرور، برای توسعه اپلیکیشن موبایل و دسکتاپ نیز کاربرد دارد.

5. کتابخانه ریداکس Redux

«Redux» یکی از مهم‌ترین کتابخانه‌ های جاوا اسکریپت است که برای انجام وظایف فرانت‌اند توسط توسعه‌دهندگان مورد استفاده قرار می‌گیرد. کتابخانه Redux در واقع نوعی ابزار مدیریت حالت کم‌حجم است که به اجزای موجود در React App کمک می‌کند تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. Redux به دلیل سادگی و وجود مستندات عالی، هم‌اکنون بسیار کتابخانه محبوبی به حساب می‌آید. Redux توسط شخصی به نام «Dan Abramov» در سال 1393 (2015 میلادی) ایجاد شد. برای توسعه این این کتابخانه از «Flux» فیس‌بوک و زبان برنامه‌نویسی «Elm» الهام گرفته شده است. به صورت کلی، Redux بیشتر برای مدیریت وضعیت برنامه استفاده می‌شود و بسیار کتابخانه مناسبی به حساب می‌آید.

دلیل استفاده از کتابخانه ریداکس چیست؟

دلایل استفاده از Redux را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • ارتباط آسان: ریداکس به اجزای سازنده کمک می‌کند تا به راحتی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند
  • قابلیت نگهداری: Redux به کاربر کمک می‌کند تا پایگاه کد خود را سازمان‌دهی کند که این امکان نگهداری برنامه را آسان‌تر خواهد کرد.
  • تست و اشکال‌زدایی آسان: Redux به کاربر در تست و اشکال‌زدایی کدهای برنامه به شیوه‌ای آسان کمک می‌کند.

6. کتابخانه Three JS جاوا اسکریپت

کتابخانه «Three JS» یکی دیگر از کتابخانه‌ های معروف جاوا اسکریپت است. این کتابخانه رابط بین مرورگر و API به حساب می‌آید که امکان ایجاد انیمیشن‌های زیبا را فراهم می‌کند. کتابخانه Three JS به‌جای افزونه‌های مرورگر معمولی، به WebGL متکی است.

لوگو کتابخانه Three JS

از طریق ابزارهای ارائه شده در این کتابخانه، توسعه‌دهندگان امکان این را دارند که انیمیشن‌های سه‌بعدی پیچیده و جذاب را به‌ آسانی در وب‌سایت خود قرار دهند. کتابخانه Three JS جاوا اسکریپت شامل بسیاری از ویژگی‌ها، مانند اشکال هندسی مختلف، نور و سایه، جلوه‌ها، صحنه‌ها، انیمیشن و بسیاری از موارد دیگر می‌شود.

این کتابخانه نیز منبع آزاد بوده و کدهای آن در «گیت هاب» (Github) قابل دسترسی هستند. از این رو، اسناد و انجمن‌های پشتیبانی زیادی برای یافتن پاسخ به مشكلات و چالش‌های مربوط به این کتابخانه وجود دارد.

کتابخانه Three.js جاوا اسکریپت

7. کتابخانه جاوا اسکریپت Google polymer

یکی دیگر از کتابخانه‌ های جاوا اسکریپت در این فهرست، کتابخانه «پلیمر» (Polymer) است. کتابخانه Polymer توسط گوگل توسعه یافته و کتابخانه‌ای مهم برای جاوا اسکریپت به حساب می‌آید. این کتابخانه به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا از عناصر HTML مجدداً استفاده کنند و عناصر سفارشی را با استفاده از HTML ،CSS و جاوا اسکریپت ایجاد کرده تا برنامه‌های تعاملی بیشتری ایجاد کنند. این کتابخانه معروف جاوا اسکریپت با پلتفرم‌های مختلف سازگار است.

زمانی که این کتابخانه با ابزار خط فرمان یا روش «Bower» نصب می‌شود، کاربر می‌تواند از عناصر توسعه یافته قبلی با خیال راحت استفاده کند. همچنین در این کتابخانه جاوا اسکریپت امکان ایجاد عناصر سفارشی با ابزاری به نام «Polyfills» فراهم می‌شود.

لوگو کتابخانه پلیمر جاوا اسکریپت

عناصر ساخته شده سفارشی در این کتابخانه را می‌توان در سراسر شبکه توزیع و به سادگی از آن‌ها استفاده کرد. برای راه‌اندازی و استفاده از کتابخانه پلیمر، کاربران باید با  «Node.js» ،«Npm» ،«Bower» ،«Git» و «Polymer CLI» آشنا باشند. در ادامه به معرفی کتابخانه DOJO پرداخته‌ایم، اما پیش از آن مجموعه دوره‌های آموزش جاوا اسکریپت فرادرس را معرفی کرده‌ایم تا علاقه‌مندان و برنامه‌نویسان جاوا اسکریپت با این مجموعه جامع و کاربردی آشنا شوند.

معرفی فیلم‌ های آموزش جاوا اسکریپت

فیلم های آموزش کتابخانه های جاوا اسکریپت فرادرس

جاوا اسکریپت به عنوان زبانی همه‌کاره، نقش چشم‌گیری در دنیای توسعه نرم‌افزارهای مبتنی بر وب بر عهده دارد و امروزه می‌توان از آن به عنوان پراستفاده‌ترین زبان برنامه نویسی در این حوزه یاد کرد. یادگیری جاوا اسکریپت نسبتاً آسان است و این زبان در کنار HTML و CSS شگفتی می‌آفریند. به علت محبوبیت و استقبال بی‌نظیر کاربران از جاوا اسکریپت، فرادرس چندین سال است که بی‌وقفه در راستای آموزش این زبان محبوب می‌کوشد. هم‌اکنون در پلتفرم آموزشی فرادرس فیلم‌های آموزشی زیادی برای جاوا اسکریپت موجود هستند.

در زمان نگارش این مقاله، بالغ‌بر ٢٤ عنوان آموزشی به مدت ١٢٥ ساعت در قالب ویدیوهای آموزشی برای جاوا اسکریپت در پلتفرم فرادرس در دسترس هستند. در فرادرس برای اهداف گوناگونی اعم از آموزش‌های مبتدی جاوا اسکریپت، آموزش کتابخانه های جاوا اسکریپت ، آموزش انواع فریمورک جاوا اسکریپت، آموزش مباحث پیشرفته جاوا اسکریپت و بسیاری از موارد دیگر، فیلم‌های آموزشی وجود دارند که کاربران می‌توانند از محتوای آن‌ها بهره لازم را ببرند. در تصویر بالا تنها تعداد کمی از دوره‌های آموزش جاوا اسکریپت قابل‌مشاهده هستند.

  • برای مشاهده همه فیلم‌های آموزش جاوا اسکریپت فرادرس و شروع یادگیری + اینجا کلیک کنید.

8. کتابخانه DOJO جاوا اسکریپت

«Dojo» نوعی کتابخانه جاوا اسکریپت به حساب می‌آید که منبع آزاد است و به توسعه وب‌سایت‌های جاوا اسکریپت و «Ajax» به شیوه‌ای سریع‌تر بر بستر پلتفرم‌های مختلفی مثل ویندوز و مک OS کمک می‌کند. کتابخانه DOJO مجهز به مجموعه گسترده‌ای از APIها و ماژول‌ها برای توسعه سریع‌تر و آسان‌تر برنامه‌ها است.

معروف‌ترین بخش‌های این کتابخانه به‌صورت موارد زیر هستند:

  • Dojo: این همان «ماژول» (Module) اصلی کتابخانه DOJO جاوا اسکریپت است.
  • «Dijit»: این ماژول رابط کاربری رابط کاربری به حساب می‌آید که به تنظیم طرح و ویجت‌ها کمک می‌کند.
  • «Util»: این بخش از کتابخانه Dojo شامل ابزارهای کمکی و ساخت ابزار برای آزمایش، بررسی سبک و موارد دیگر است.
  • «Dojox»: این جعبه‌ابزار اضافی از Dojo به ساخت نمودارها، شبکه‌ها و «DTL» کمک می‌کند.
کتابخانه DOJO

تمام ماژول‌هایی که در داخل این کتابخانه قرار دارند سبک‌وزن و مستقل هستند. همچنین می‌توان آن را به‌صورت ناهم‌زمان بارگذاری کرد که در این صورت، پاسخ‌ها سریع‌تر صادر می‌شوند و این یعنی سرعت اجرای برنامه‌های توسعه داده شده بالاتر می‌رود. همچنین انجمن‌ها، مستندات و پشتیبانی‌های زیادی برای کتابخانه Dojo در اینترنت وجود دارد که این امر یادگیری و دیباگ کردن آن را آسان‌تر می‌کند.

 

9. کتابخانه InfoVis جاوا اسکریپت

اگر کاربر بخواهد «مصورسازی داده» (Data Visualization) را با استفاده از جاوا اسکریپت انجام دهد، احتمالاً استفاده از کتابخانه «InfoVis» بهترین راه برای این کار است. کتابخانه InfoVis یکی از بهترین کتابخانه‌ های جاوا اسکریپت برای بصری‌سازی داده به حساب می‌آید.

از مهم‌ترین روش‌های مصورسازی داده در این کتابخانه می‌توان به مواردی اشاره کرد که در ادامه فهرست شده‌اند.

  • «Hypertree»
  • «TreeMap»
  • «Rgraph»
  • «Pie»
  • «Area»
  • و سایر موارد

استفاده از این کتابخانه محبوب جاوا اسکریپت تجربه بی‌نظیری را به کاربران ارائه می‌دهد و کاربر می‌تواند با استفاده از آن خروجی‌های زیبایی را در قالب محتوای گرافیکی دریافت کند.

همچنین با استفاده از این ابزار، بدون هیچ گونه کدنویسی اضافی، امکان ایجاد افکت‌های جذاب وجود دارد. این کتابخانه جاوا اسکریپت برای دانشمندان داده و کسانی که روی ‌داده‌ها کار می‌کنند بسیار مفید است و برای استفاده از آن، کاربر به تجربه کدنویسی از جاوا اسکریپت نیاز دارد.

 

10. کتابخانه D3 JS جاوا اسکریپت

«D مخفف عبارت «Data-Driven Documents» است و با استفاده از این کتابخانه جاوا اسکریپت ، می‌توان تبدیل‌های مبتنی بر داده را روی اشیای DOM انجام داد. در این کتابخانه، اسناد با توجه به داده‌های دریافتی دست‌کاری خواهند شد. با استفاده از کتابخانه D3 می‌توان داده را در هر قالبی دریافت و با اشیای DOM محدود کرد. سرعت این کتابخانه جاوا اسکریپت بسیار بالا است و از ایجاد رفتار پویا و ساخت انیمیشن در صفحه پشتیبانی می‌کند.

برای کتابخانه D3 جاوا اسکریپت، از قبل ماژول‌های توسعه یافته زیادی به منظور استفاده مجدد و توسعه آسان‌تر وجود دارد. همچنین این کتابخانه از قابلیت‌های کامل «HTML ،«SVG و CSS پشتیبانی می‌کند و اشکال‌زدایی کدهای آن بسیار آسان است. همچنین به دلیل اینکه کتابخانه مذکور از نوعی رویکرد اعلانی استفاده می‌کند، در نتیجه بسیاری از خطوط کدهای نوشته شده را برای کاربر ذخیره خواهد کرد. در حال حاضر ابزار D3 JS به عنوان یکی از کاربردی‌ترین کتابخانه‌های جاوا اسکریپت شناخته می‌شود.

کتابخانه D3.js

11. کتابخانه Pixi JS جاوا اسکریپت

یکی دیگر از کتابخانه های جاوا اسکریپت در این فهرست، کتابخانه «Pixi JS» جاوا اسکریپت است. Pixi js نوعی کتابخانه جاوا اسکریپت به حساب می‌آید که قابلیت ایجاد محتوای دیجیتالی جذابی را دارد. در واقع این کتابخانه نوعی موتور دوبُعدی منبع آزاد و چند‌پلتفرمی برای ساخت بازی با جاوا اسکریپت و توسعه وب‌سایت‌های تعاملی و مبتنی بر انیمیشن به حساب می‌آید. در این میان «Disney» یکی از معروف‌ترین برندهایی است که برای تولید محتوای دیجیتال خود از این کتابخانه استفاده می‌کند.

همچنین شایان‌ذکر است که Pixi نوعی موتور رندر بسیار سریع نیز به حساب می‌آید و از «WebGL» برای بهبود عملکرد خود استفاده می‌کند. همچنین زمانی که از WebGL بی‌نیاز باشد می‌تواند با HTML Canvas نیز کار کند. Pixi نوعی کتابخانه ساده و قوی است و برخی از پیچیده‌ترین توابع را در کنار هم برای استفاده توسعه‌دهندگان گردآوری می‌کند. کار با این کتابخانه از یادگیری کار با ابزارهایی مانند «Adobe Flash» بسیار راحت‌تر است.

 

12. کتابخانه SWFObject جاوا اسکریپت

یکی دیگر از کتابخانه‌ های جاوا اسکریپت در این فهرست، کتابخانه «SWFObject» است. SWFObject کتابخانه‌ای ساده و در عین حال قدرتمند به حساب می‌آید که هدف اصلی آن، جاسازی فایل‌های فلش پلیر «SWF» در اسناد HTML است. این کتابخانه فقط از فایل‌های SWF پشتیبانی می‌کند و با آن امکان جاسازی هیچ فایل دیگری در اسناد HTML وجود ندارد.

کتابخانه SWFObject

با استفاده از این کتابخانه امکان دو نوع جاسازی ایستا و پویای فایل‌های SWF در اسناد HTML وجود دارد. وب‌سایت‌های بزرگ زیادی مانند مایکروسافت، یوتیوب و غیره هم‌اکنون از کتابخانه SWFObject استفاده می‌کنند. همچنین برای استفاده از این کتابخانه، جاوا اسکریپت باید در مرورگر کاربر فعال باشد. SWFObject مجهز به توابع کاربردی بسیاری است که با استفاده از آن می‌توان کارهای مختلفی را مانند کار با DOM، تشخیص نصب آخرین نسخه فلش پلیر و غیره انجام داد.

 

13. کتابخانه Velocity JS جاوا اسکریپت

امکان درج و جاسازی انیمیشن‌ها در صفحات وب با استفاده از کتابخانه «Velocity JS» امروزه بسیار آسان شده است. این کتابخانه امکان ایجاد انیمیشن‌ها را در وب به آسان‌ترین شکل ممکن فراهم می‌کند و کتابخانه‌ای رایگان و منبع آزاد به حساب می‌آید. Velocity JS سرعت بالایی در حد سرعت «jQuery» دارد و برای دستگاه‌های تلفن همراه بهینه شده است.

با استفاده از این کتابخانه، امکان اجرای انیمیشن‌ها در صفحات وب به شیوه‌ای منظم وجود دارد و برخلاف jQuery و CSS به کدنویسی گسترده‌تری نیازمند است. در حال حاضر وب‌سایت‌هایی از جمله فهرست زیر از این کتابخانه برای بهبود و افزایش سرعت رابط کاربری خود استفاده می‌کنند:

  • «Uber»
  • «WhatsApp»
  • «HTC»
  • و سایر موارد

14. کتابخانه جاوا اسکریپت WinJS

کتابخانه «WinJS» توسط شرکت مایکروسافت توسعه یافته است و نوعی کتابخانه منبع آزاد جاوا اسکریپت به حساب می‌آید که به توسعه ایمن برنامه برای ویندوز 8 و ویندوز 10 کمک می‌کند. با استفاده از این کتابخانه، توسعه‌دهندگان می‌توانند کل بسته یا ماژول‌های جداگانه‌ای را که برای برنامه خود نیاز دارند بارگذاری کنند.

کتابخانه WinJS جاوا اسکریپت مجهز به مجموعه‌ای گسترده از APIهای مختلف است که آن را برای پیاده‌سازی کارهای پیچیده، مخصوصاً در ویندوز بسیار مناسب می‌کند. این کتابخانه عملکرد بسیار بالایی را ارائه می‌دهد و برای یادگیری کنترل‌ها و ویژگی‌ها گزینه بسیار خوبی است.

کتابخانه WinJS

15. کتابخانه JsPHP جاوا اسکریپت

همان‌طور که از نام آن معلوم است، کتابخانه «JsPHP» نوعی کتابخانه جاوا اسکریپت برای «PHP API» به حساب می‌آید که در محیط جاوا اسکریپت در دسترس است. این کتابخانه محبوب جاوا اسکریپت منبع آزاد بوده و ابزار بسیار مناسبی برای جاوا اسکریپت کارهایی است که از زبان برنامه نویسی PHP هم استفاده می‌کنند. JsPHP می‌تواند با کتابخانه‌ های جاوا اسکریپت دیگر در برنامه نیز کار کند.

JsPHP از توابع PHP و ویژگی‌هایی مانند فهرست موارد زیر در PHP پشتیبانی می‌کند:

16. کتابخانه Socket IO جاوا اسکریپت

کتابخانه «Socket IO» جاوا اسکریپت نوعی کتابخانه بسیار قابل‌ اعتماد است که امکان ارتباط دوطرفه مبتنی بر رویداد بین سرور و پنجره مرورگر را فراهم می‌کند. در این کتابخانه جاوا اسکریپت ، یک سرور Node.js و همچنین نوعی کتابخانه سمت مشتری مرورگر وجود دارد.

کتابخانه Socket IO می‌تواند قطع ارتباط را تشخیص دهد و پشتیبانی از اتصال خودکار را همراه با سایر ویژگی‌های مهم مانند پشتیبانی باینری، پشتیبانی کانال و پشتیبانی از مالتی پلکس ارائه می‌کند. اگرچه این کتابخانه زیاد مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، اما برای کاربردهای خاص بسیار محبوب است.

17. کتابخانه جاوا اسکریپت MathJAX

همان‌طور که از نام آن معلوم است، «MathJAX» یکی از کتابخانه‌ های جاوا اسکریپت برای مرورگر به حساب می‌آید که از نمایش نمادها و فرمول‌های ریاضی پشتیبانی می‌کند.

این کتابخانه جاوا اسکریپت از زبان‌های نشانه‌گذاری مانند «LaTeX» ،«ASCIIMathML» و «MathML» پشتیبانی می‌کند. این کتابخانه به زیبایی هرچه‌تمام‌تر نمادها و علائم ریاضی را در مرورگرها نشان می‌دهد و برای همه افراد در دسترس و کاملاً قابل استفاده مجدد است.

با استفاده از MathJAX خروجی‌های HTML ،CSS ،SVG یا MathML قابل تولید هستند و در عین حال این کتابخانه مجهز به یک API غنی است. همچنین به دلیل اینکه کتابخانه MathJAX از تصاویر «بیت‌مپ» (Bitmap) و یا فلش استفاده نمی‌کند، در نتیجه نیازی به کدنویسی ندارد.

کتابخانه MathJAX

18. کتابخانه Blockly جاوا اسکریپت

«Blockly» نوعی کتابخانه جاوا اسکریپت است که توسط گوگل یافته و یک ویرایشگر برنامه نویسی بصری مبتنی بر وب به حساب می‌آید. زمانی که این کتابخانه به کدهای جاوا اسکریپت اضافه می‌شود، کتابخانه ویرایشگری را به برنامه اضافه خواهد کرد که تکه‌های کد مانند حلقه‌ها، عبارت‌ها، متغیرها و موارد دیگر را به صورت بلوک نشان می‌دهد.

بهترین نکته در مورد این کتابخانه این است که کاربر می‌تواند آن را کاملاً سفارشی کند. همچنین شایان‌ ذکر است که کتابخانه Blockly هیچ وابستگی سمت سروری ندارد و کاملاً متکی به سمت مرورگر یا همان کلاینت به حساب می‌آید. همچنین Blockly مجهز به قابلیت کشیدن و رها کردن است که این ویژگی، سرعت انجام عمل را بالا می‌برد.

19. کتابخانه Modernizr جاوا اسکریپت

کتابخانه «Modernizr» امکان تشخیص ویژگی را فراهم می‌کند. این یعنی زمانی که ویژگی‌های JS ،HTML و CSS وجود داشته باشند، آن را به کاربر اعلام می‌کند. این کتابخانه جاوا اسکریپت به شناخت و اجتناب از ویژگی‌های اجرا نشده کمک می‌کند. وجود یا عدم وجود ویژگی‌ها با استفاده از ویژگی «دودویی» (Boolean) در برابر هر ویژگی مدنظر تشخیص داده می‌شود.

برای مثال، اگر مرورگر از ویژگی «WebSockets» پشتیبانی کند، ویژگی مربوطه «Modernizr.websockets»، مقدار TRUE را بازمی‌گرداند. بیش از ٢٥٠ ویژگی وجود دارد که می‌توان آن‌ها را با استفاده از این کتابخانه آزمایش کرد.

20. کتابخانه ‎Verge3D جاوا اسکریپت

یکی دیگر از کتابخانه‌های دیگر جاوا اسکریپت در این فهرست، کتابخانه «Verge3D» است. با استفاده از جعبه‌ابزار Verge3D، توسعه‌دهندگان می‌توانند مصورسازی‌های سه‌بعدی زیبایی را در وب‌سایت‌ها ایجاد کنند. برای مثال ساخت پازل، انیمیشن، واقعیت مجازی و موارد دیگر با استفاده از این کتابخانه امکان‌پذیر است. Verge3D راهی برای نمایش هنرهای خود در دنیای دیجیتال و وب به حساب می‌آید.

از طرفی این ابزار نیاز به کدنویسی حرفه‌ای ندارد و ابزاری کاملاً تعاملی است. همچنین این ابزار از رنگ‌های واقعی و متریال «PBR» استفاده می‌کند تا بهترین تجربه وب سه‌بُعدی را به کاربران ارائه دهد. کتابخانه جاوا اسکریپت Verge3D از WebGL برای رندر استفاده می‌کند. همچنین Verge3D توسط ناسا برای ایجاد تجربه بصری سه‌بعدی از مریخ استفاده شده است.

کتابخانه ‎Verge3D

21. کتابخانه Anime JS جاوا اسکریپت

یکی از بهترین کتابخانه‌ های جاوا اسکریپت جهت انیمیشن‌سازی «Anime JS» که این کار را بسیار ساده می‌کند. Anime JS نوعی کتابخانه کم‌حجم به حساب می‌آید و دارای API تمیز و در عین حال قدرتمندی است. با استفاده از کتابخانه Anime جاوا اسکریپت زمان‌بندی و اعمال ویژگی‌های مختلف CSS بسیار دقیق می‌شود و کاربر می‌تواند به دلخواه ویژگی‌های مختلفی را روی عناصر در زمان‌های مختلف تنظیم کند. این کتابخانه از عناصر SVG ،CSS ،HTML ،DOM و JS پشتیبانی می‌کند.

22. کتابخانه Parsley جاوا اسکریپت

توسعه‌دهندگان زمان زیادی را صرف اعتبارسنجی فرم‌های HTML تکمیل اطلاعات بخش فرانت‌اند در وب‌سایت‌های مختلف می‌کنند. با استفاده از کتابخانه «Parsley» امکان اعتبارسنجی این فرم‌ها به صورت بسیار ساده امکان‌پذیر است. این کتابخانه تغییرات در داده‌های فرم را شناسایی می‌کند و اعتبارسنجی‌ها را به صورت پویا تنظیم خواهد کرد و بلافاصله نتیجه را بازمی‌گرداند.

تنها کاری که برای کار با این کتابخانه لازم خواهد بود این است که کاربر الزامات اعتبارسنجی فرم را در HTML بنویسد. کتابخانه Parsley دارای اعتباردهنده‌های مختلفی است که کاملاً روی مباحث تجربه کاربری (UX | User Experience) متمرکز هستند. این کتابخانه منبع آزاد، رایگان و بسیار قابل ‌اعتماد است.

23. کتابخانه QUnit جاوا اسکریپت

آخرین مورد در فهرست کتابخانه‌ های جاوا اسکریپت این مطلب، کتابخانه «QUnit» است. QUnit که نوعی ابزار تست واحد (یونیت تست | Unit test) به حساب می‌آید و توانایی این را دارد که هر کد عمومی جاوا اسکریپت را آزمایش کند. بیشتر پروژه‌های جی کوئری از QUnit برای آزمایش استفاده می‌کنند. QUnit امروزه به عنوان ابزاری ضروری به کار برده می‌شود زیرا هم‌اکنون جاوا اسکریپت در همه پروژه‌های وب یکپارچه شده است و آزمایش دستی بسیاری از عملکردها پیچیده و غیرقابل اعتماد خواهد بود.

همچنین QUnit کتابخانه‌ای قدرتمند و یادگیری آن آسان است. تست‌های واحد نوشته شده با این کتابخانه برای یک برنامه را می‌توان برای برنامه‌های دیگر در مرورگرها مورد استفاده مجدد قرار داد.

کتابخانه QUnit

سوالات متداول پیرامون کتابخانه های جاوا اسکریپت

در این بخش چند سؤال متداول از کتابخانه‌ های جاوا اسکریپت برای آشنایی بهتر کاربر با این کتابخانه‌ها ذكر خواهد شد.

چه‌ تعداد کتابخانه برای جاوا اسکریپت وجود دارد؟

کتابخانه‌های زیادی برای جاوا اسکریپت هم‌اکنون در دسترس هستند و تا به اینجا 83 کتابخانه جاوا اسکریپت وجود دارد که هرکدام برای اهداف مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تفاوت بین چارچوب و کتابخانه جاوا اسکریپت چیست؟

تفاوت بین کتابخانه‌ های جاوا اسکریپت و چارچوب‌ها در جریان کنترل‌های آن نهفته است. در کتابخانه‌ های جاوا اسکریپت، کد والد تابعی را که یک کتابخانه ارائه می‌دهد فراخوانی می‌کند و از طرفی در چارچوب‌های جاوا اسکریپت، خود چارچوب کد را فراخوانی می‌کند و به روشی خاص از آن استفاده می‌کند.

کدام کتابخانه جاوا اسکریپت بیشترین استفاده را دارد؟

React JS محبوب‌ترین کتابخانه جاوا اسکریپت است که امروزه استفاده می‌شود ولی با این حال jQuery و Vue JS نیز بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سخن پایانی

کتابخانه‌ های جاوا اسکریپت نقش به سزایی در ساده‌سازی فرایند توسعه و کدنویسی جاوا اسکریپت دارند. امروزه کتابخانه‌های بسیار زیادی برای جاوا اسکریپت وجود دارند که بیشتر آن‌ها منبع آزاد و استفاده از آن‌ها رایگان است. در این مطلب آموزشی از مجله فرادرس، ٢۳ کتابخانه جاوا اسکریپت معرفی شدند و در قالب توضیح کوتاهی در رابطه با هر کدام توضیحاتی ارائه شد. بسته به هدف و کاربردی که مدنظر کاربر است، هر کدام از این کتابخانه‌ها می‌توانند مفید باشند. امید است که این مطلب مورد توجه کاربران عزیز مجله فرادرس قرار گرفته باشد.

بر اساس رای ۱۵ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Hackr
۲ دیدگاه برای «کتابخانه‌ های جاوا اسکریپت که باید بشناسید – معرفی ۲۳ کتابخانه»

سلام
میخواستم بدونم کدوم یکی بهترینه؟؟؟

سلام محمد عزیز. سوال شما کمی کنگ است و در کل چیزی به نام بهترین کتابخانه جاوا اسکریپت نداریم. هر کتابخانه برای هدفی خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد و نیازهای یک پروژه بهترین انتخاب را تعین می‌کند.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *