آیلتس آکادمیک چیست؟ – از صفر تا صد

۱۰۰ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲ شهریور ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۱۵۳ دقیقه
آیلتس آکادمیک چیست؟ – از صفر تا صد

«آزمون آیلتس» (IELTS) یکی از آزمون‌های بین‌المللی است که در بسیاری از کشورها برگزار می‌شود. این آزمون مختص افرادی است که به دلایل مختلفی مانند ادامه تحصیل، پیدا کردن شغل بهتر، گرفتن تخصص و تلاش برای تغییر و پیشرفت در شرایط زندگی قصد مهاجرت دارند. به کمک این آزمون، چهار مهارت زبانی شما ارزیابی می‌شود که شامل «شنیدن»، «خواندن»، «نوشتن» و «صحبت کردن» است. آزمون آیلتس تا سال ۲۰۲۲ فقط به صورت کتبی برگزار می‌شد، اما از بعد از آن، شرایط آزمون آیلتس آنلاین نیز برای داوطلبان فراهم شده است. آزمون از دو نوع جنرال و آکادمیک تشکیل شده است. در آموزش‌های قبلی مجله فرادرس درباره آیلتس و نحوه برگزاری آزمون توضیحاتی را ارائه دادیم. در این آموزش قصد داریم بدانیم آیلتس آکادمیک چیست و ساختار آن چه فرقی با آیلتس جنرال دارد.

فهرست مطالب این نوشته
997696

آزمون جنرال بیشتر مختص کسانی است که قصد مهاجرت با خانواده و ادامه زندگی در کشور دیگری را دارند. اما آزمون آیلتس آکادمیک برای افرادی طراحی شده است که برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر یا گرفتن تخصص و پیشرفت شغلی مهاجرت می‌کنند. در ابتدای مطلب به ساختار آیلتس آکادمیک و آیلتس جنرال می‌پردازیم و آن‌ها را با هم مقایسه می‌کنیم. برای درک بهتر این مقایسه از آزمون‌های سال‌های قبل آیلتس یا ماک آیلتس نیز کمک گرفته‌ایم تا به خوبی این تفاوت را بررسی کنیم. سپس به مواردی مانند نمره‌دهی آیلتس آکادمیک می‌پردازیم و به تکنیک‌های پاسخ دادن به انواع سوالات هر یک از بخش‌های این‌ آزمون اشاره خواهیم کرد. در ادامه نکات مهمی را در خصوص نحوه آمادگی برای آزمون آیلتس توضیح می‌دهیم و همچنین منابع مفیدی را در این رابطه معرفی خواهیم کرد. در انتهای مطلب نیز یک آزمون ماک همراه با پاسخ قرار می‌دهیم که از آزمون‌های آیلتس آکادمیک سال‌های قبل انتخاب شده است.

آیلتس آکادمیک چیست ؟

آزمون آیلتس دو نوع دارد که عبارت است از:

  • «آیلتس آکادمیک» (Academic Training)
  • «آیلتس جنرال» (General Training)

آیلتس آکادمیک مناسب افرادی است که برای اهدافی مانند ادامه تحصیل یا گرفتن تخصص در حرفه خود تصمیم دارند به کشور دیگری مهاجرت کنند. اما آزمون آیلتس جنرال برای افرادی طراحی شده است که برای شرایط زندگی بهتر همراه با خانواده خود قصد مهاجرت دارند. درواقع هدف این افراد مواردی غیر از ادامه تحصیل است.

در آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال، تعداد سوالات و مدت زمان پاسخ دادن به آن‌ها تفاوتی ندارد. هر دو از چهار بخش زیر تشکیل شده‌اند و مدت زمان ۲:۴۵ دقیقه همراه با ۱۰ دقیقه اضافه برای وارد کردن پاسخ سوالات در برگه پاسخنامه برای آن در نظر گرفته شده است.

  • «Listening»
  • «Reading»
  • «Writing»
  • «Speaking»

هر بخش از تعداد سوالات مشخصی تشکیل شده و مدت زمان مشخصی را نیز برای آن در نظر گرفته‌اند که داوطلب باید طی این بازه زمانی به سوال‌ها پاسخ دهد. در جدول زیر می‌‌توانید تعداد سوال‌های هر بخش و مدت زمانی را که برای پاسخ دادن به آن‌ها در نظر گرفته شده مشاهده کنید.

تعداد سوالات و مدت زمان بخش‌های آزمون آیلتس
مدت زمانتعداد سوال‌هابخش
حدود ۳۰ دقیقه۴۰Listening
۶۰ دقیقه۴۰Reading
۶۰ دقیقه۲ تسکWriting
۱۱ تا ۱۴ دقیقه۳ بخشSpeaking

اما نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید، تفاوت بخش‌هایی از آزمون آکادمیک و جنرال است. هر دو آزمون در بخش «Listening» و «Speaking»‌ با هم فرقی ندارند، اما در دو بخش «Reading» و «Writing» (تسک اول) با هم کاملاً فرق دارند. در ادامه این تفاوت‌ها را بررسی خواهیم کرد.

تصویر یک میز آبی و یک لیوان پر از مداد روی آن

ساختار آیلتس آکادمیک

آیلتس آکادمیک مانند آیلتس جنرال از چهار بخش تشکیل شده است. برای این‌که بدانیم آیلتس آکادمیک چیست و چه ساختاری دارد، در ادامه هر یک از این ساختارها را با جزئیات شرح می‌دهیم.

Listening

لیسنینگ آیلتس از چهار بخش تشکیل شده است:

    • بخش اول: مکالمه‌ای میان دو نفر است که در محیطی کاملاً اجتماعی شکل گرفته است.
    • بخش دوم: مونولوگی با موضوعی کاملاً اجتماعی است، مانند سخنرانی درباره امکانات بومی.
    • بخش سوم: مکالمه‌ای بین دو تا چهار نفر در یک محیط آموزشی است، مانند گفت‌وگویی بین استاد دانشگاه و دانشجو درباره یک پروژه.
    • بخش چهارم: مونولوگی با موضوعی آکادمیک است، مانند ارائه‌ دانشگاهی.

مدت زمانی که برای بخش لیسنینگ در نظر گرفته شده ۳۰ دقیقه است و بعد از آن به داوطلب ۱۰ دقیقه فرصت داده می‌شود تا پاسخ سوالات خود را وارد برگه پاسخنامه کند. هر چهار بخش ۴۰ سوال دارد و برای این بخش از آزمون نمره منفی در نظر گرفته نشده است و سوال‌ها به دو شکل تستی و تشریحی (پاسخ‌های کوتاه یا در حد کلمه یا عبارت) طراحی شده است. انواع سوالات مختلفی هم برای آن در نظر گرفته شده که در این مطلب به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

Reading

ریدینگ آیلتس از سه بخش تشکیل شده است. هر بخش شامل یک متن طولانی با موضوعی کاملاً آکادمیک است و می‌تواند «توصیفی» (Descriptive)، «استدلالی» (Discursive) یا «تحلیلی» (Analytical) باشد. هر یک از این متن‌ها از بخش‌هایی از یک کتاب علمی، ژورنال، مجله و روزنامه انتخاب شده است. برای هر یک از متن‌ها سوالات مختلفی در نظر گرفته شده که بعد از آن‌ها آمده و داوطلب باید با خواندن متن به آن سوال‌ها پاسخ دهد. مدت زمانی که برای بخش ریدینگ در نظر گرفته شده در مجموع ۶۰ دقیقه است، بنابراین توصیه می‌‌شود برای هر بخش بیشتر از ۲۰ دقیقه وقت نگذارید تا بتوانید زمان را به خوبی برای همه بخش‌ها مدیریت کنید. نمونه سوالات ریدینگ آیلتس انواع مختلفی دارد که در مطلب آیلتس آکادمیک چیست و در بخش انواع سوالات ریدینگ به طور کامل مورد بررسی قرار می‌دهیم.

Writing

رایتینگ آیلتس این بخش از آزمون شامل دو تسک است. در تسک اول سوالی مطرح می‌شود که داوطلب باید برای آن، با توجه به تصویری که در کنار سوال قرار داده شده، دست‌کم ۱۵۰ کلمه بنویسد. تصویری که برای تسک اول در نظر گرفته شده، موضوعات مختلفی را شامل می‌شود. ممکن است تصویر یک نمودار باشد یا تصویر یک فرایند، نقشه یا مانند این‌ها. داوطلب باید صورت سوال را با دقت بخواند و در ادامه با توجه به تصویری که در اختیار او قرار گرفته، نمودار را تحلیل کند. درواقع باید خلاصه‌ای از مطلب ارائه دهد و در صورت نیاز مقایسه کند. در تسک دوم هم داوطلب موظف است با توجه به موضوعی که در اختیارش قرار داده شده «Essay» بنویسد. «Essay» هم انواع مختلفی دارد که در این مطلب به طور کامل بررسی خواهیم کرد. مدت زمان پاسخ دادن به سوالات بخش اول ۲۰ دقیقه و برای بخش دوم ۴ دقیقه است.

Speaking

اسپیکینگ آیلتس برای این بخش نیز داوطلب باید به سوالاتی پاسخ دهد که شخص مصاحبه‌کننده مطرح می‌کند. اسپیکینگ آیلتس سه بخش دارد. در بخش اول چند سوال درباره زندگی شخصی داوطلب از او پرسیده می‌شود، سوالاتی مانند پرسیدن درباره محل زندگی، شغل، علایق و... . سپس داوطلب برای بخش دوم آماده می‌شود. در این بخش، سوالاتی روی «Cue Card» نوشته می‌شود و در اختیار داوطلب قرار می‌گیرد. داوطلب باید یک دقیقه به سوال فکر کند و سپس به مدت دو دقیقه درباره آن صحبت کند. در بخش سوم هم سوالاتی مطرح می‌شود که داوطلب باید با جزئیات بیشتری به آن‌ها پاسخ دهد. نوع سوال‌های بخش سوم را هم شخص آزمون‌گیرنده با در نظر گرفتن پاسخی که داوطلب به سوالات بخش دوم می‌دهد، تعیین می‌کند. در مجموع مدت زمانی که برای بخش اسپیکینگ در نظر گرفته شده بین ۱۱ تا ۱۵ دقیقه است و معمولاً با فاصله از آزمون کتبی برگزار می‌شود.

تصویر معلمی پای تخته

فرق آیلتس جنرال و آیلتس آکادمیک چیست ؟

در بخش قبلی به این نکته اشاره کردیم که آیلتس آکادمیک و جنرال در دو بخش ریدینگ و رایتینگ با هم فرق دارند، اما در بخش‌‌های لیسنینگ و اسپیکینگ تفاوتی ندارند. تفاوت بین این دو آزمون به تعداد سوال‌ها یا مدت زمان آزمون مربوط نمی‌شود. بلکه در ساختار هر یک از این بخش‌هاست. برای این‌‌که بهتر متوجه شوید که‌ آیلتس آکادمیک چیست و هر یک از بخش‌های آن از چه ساختاری تشکیل شده است، در این بخش از مطلب سعی کرده‌ایم به طور کامل آیلتس جنرال و آکادمیک را با هم مقایسه کنیم.

اگر قصد دارید به کمک فیلم‌های آموزشی برای آیلتس آماده شوید، توصیه می‌کنیم فیلم آموزش آشنایی با‌ آزمون آیلتس را از فرادرس مشاهده کنید که لینک‌ آن در ادامه آورده شده است.

جدول تفاوت آیلتس آکادمیک و جنرال

برای این‌که بتوانید فرق بین آیلتس آکادمیک و جنرال را بهتر درک کنید، در ادامه جدولی ارائه کرد‌ه‌ایم تا این تفاوت‌ها را در کنار هم قرار دهیم. در این جدول تمام تفاوت‌ها با جزئيات مشخص شده است.

جدول مقایسه آیلتس آکادمیک و جنرال
General IELTSAcademic IELTS
  • Listening: چهار بخش است که شامل مونولوگ و دیالوگ‌هایی می‌شود که در فایل صوتی پخش می‌شود و سپس سوالاتی مطرح شده که با توجه به فایل صوتی باید به آن‌ها پاسخ دهیم.
  • مدت زمان: ۳۰ دقیقه + ۱۰ دقیقه زمان برای وارد کردن پاسخ‌ها در برگه پاسخنامه
  • Listening: چهار بخش است که شامل مونولوگ و دیالوگ‌هایی می‌شود که در فایل صوتی پخش می‌شود و سپس سوالاتی مطرح شده که با توجه به فایل صوتی باید به آن‌ها پاسخ دهیم.
  • مدت زمان: ۳۰ دقیقه + ۱۰ دقیقه زمان برای وارد کردن پاسخ‌ها در برگه پاسخنامه
  • Reading: شامل سه بخش است. بخش اول و دوم از چند متن غیرتخصصی تشکیل شده است که معمولاً شامل بروشور، آگهی تبلیغاتی و مواردی از این قبیل است. اما بخش سوم از یک متن طولانی تشکیل شده که کاملاً آکادمیک است.
  • مدت زمان: ۶۰ دقیقه
  • Reading: شامل سه متن طولانی است که به صورت تخصصی (توصیفی یا بر مبنای فکت و تحلیل‌های نموداری) در سه بخش مجزا اختیار داوطلبان قرار داده شده است و آن‌ها باید با توجه به هر متن، به سوالاتی پاسخ دهند که بعد از متن قرار داده شده است.
  • مدت زمان: ۶۰ دقیقه
  • Writing: از دو «تسک» (Task) تشکیل شده است. در تسک اول موضوعی به شما داده شده که باید نامه‌ای بنویسید. این نامه می‌تواند رسمی، نیمه‌رسمی و غیررسمی باشد. در تسک دوم مانند آیلتس آکادمیک موضوعی به شما داده می‌شود که باید برای آن essay بنویسید.
  • مدت زمان: تسک اول ۲۰ دقیقه و تسک دوم ۴۰ دقیقه
  • تعداد کلمات هر متن: تسک اول دست‌کم ۱۵۰ کلمه و تسک دوم دست‌کم ۲۵۰ کلمه
  • Writing: از دو «تسک» (Task) تشکیل شده است. در تسک اول موضوعی داده می‌شود که داوطلب باید بر اساس آن تصویری که در ادامه در اختیارش قرار داده شده (نمودار، فرایند، نقشه و...) را خلاصه کند و در صورت لزوم مقایسه انجام دهد. در تسک دوم باید برای موضوعی که به او داده شده essay بنویسد.
  • مدت زمان: تسک اول ۲۰ دقیقه و تسک دوم ۴۰ دقیقه
  • تعداد کلمات هر متن: تسک اول دست‌کم ۱۵۰ کلمه و تسک دوم دست‌کم ۲۵۰ کلمه
  • Speaking: از سه بخش تشکیل شده و در حضور شخص مصاحبه‌کننده صورت می‌گیرد. در بخش اول از داوطلب سوالاتی مطرح می‌شود که بیشتر درباره مسائل شخص است، مانند شغل، سن، محل سکونت، علایق و... . در بخش دوم سوالی روی Cue Card نوشته شده است که داوطلب باید یک دقیقه به آن فکر کند و سپس دو دقیقه درباره آن صحبت کند. در بخش سوم، با توجه به پاسخی که داوطلب در بخش دوم داده، چند سوال دیگر از او مطرح می‌شود که باید با جزئیات به آن جواب دهد.
  • مدت زمان: ۱۱ تا ۱۴ دقیقه
  • Speaking: از سه بخش تشکیل شده و در حضور شخص مصاحبه‌کننده صورت می‌گیرد. در بخش اول از داوطلب سوالاتی مطرح می‌شود که بیشتر درباره مسائل شخص است، مانند شغل، سن، محل سکونت، علایق و... . در بخش دوم سوالی روی Cue Card نوشته شده است که داوطلب باید یک دقیقه به آن فکر کند و سپس دو دقیقه درباره آن صحبت کند. در بخش سوم، با توجه به پاسخی که داوطلب در بخش دوم داده، چند سوال دیگر از او مطرح می‌شود که باید با جزئیات به آن جواب دهد.
  • مدت زمان: ۱۱ تا ۱۴ دقیقه

از جدول فوق مشخص است که آیلتس آکادمیک و جنرال در دو بخش ریدینگ و رایتینگ (تسک ۱) با هم فرق دارند. بنابراین اگر داوطلب آزمون آیلتس هستید، بعد از آن‌که نوع آزمون خود را مشخص کردید، لازم است منابع مناسب را برای آمادگی در آزمون تهیه و مطالعه کنید. اگر برای مثال از تست‌های کمبریج برای تمرین نمونه آزمون‌های سال‌های قبل کمک می‌گیرید، لازم است نوع تست خود را مشخص کنید.

اما برای این‌که بدانید چه چیزهایی را باید هنگام مطالعه در نظر داشته باشید و برای این‌که با تمام جزئیات مربوط به آزمون آشنا شوید، لازم است نحوه نمره‌دهی برای آیلتس را بدانید و با در نظر گرفتن این فاکتورها مطالعه را پیش ببرید. برای هر یک از بخش‌های آزمون آیلتس، معیارهای نمره‌دهی فرق می‌کند. بله همین دلیل در ادامه مطلب به نمره‌دهی آیلتس آکادمیک و جنرال اشاره خواهیم کرد.

تصویر پسری در حال امتحان دادن

نمره دهی آیلتس آکادمیک

همان‌طور که اشاره شد، نمره‌دهی هر بخش بر اساس معیارهایی صورت می‌گیرد که لازم است قبل از این‌که در آزمون شرکت کنیم، با همه آن‌ها آشنا شویم. ریدینگ آیلتس از ۴ بخش تشکیل شده است. هر سوال ۱ نمره دارد، یعنی برای هر پاسخ درستی که به هر سوال داده می‌شود، ۱ نمره را در نظر گرفته‌اند. بعد از پاسخ دادن به همه سوال‌ها، نمره خام به محدوده نمره ۰ تا ۹ تبدیل می‌شود و نمره‌دهی بر اساس آن صورت می‌گیرد.

علاوه بر این، لازم است به این نکته اشاره کنیم که نمره‌دهی آیلتس آکادمیک و جنرال اندکی با هم فرق می‌کند و دلیل آن هم نوع متن‌هایی است که برای هر یک از این دو آزمون در نظر گرفته شده است. متن آیلتس جنرال در مقایسه با آکادمیک کوتاه‌تر است و لغات ضروری آیلتس و اصطلاحات ساده‌تری دارد. به همین محدوده نمره با تعداد پاسخ‌‌های درست برای هر یک از آزمون‌ها تغییر می‌کند.

جدول نمره‌دهی آیلتس آکادمیک و جنرال

در جدول زیر می‌توانید نمره‌دهی آیلتس آکادمیک و جنرال را با هم مقایسه کنید.

نمره‌دهی Reading آزمون آیلتس

نمره کل

(Band score)

تعداد پاسخ درست در آزمون آکادمیک

(Academic Training)

تعداد پاسخ درست در آزمون جنرال

(General Training)

9.039-4040
8.537-3839
8.035-3638
7.533-3436-37
7.030-3234-35
6.527-2932-33
6.023-2630-13
5.520-2227-29
5.016-1923-26

برای این‌که بدانیم در چه سطحی قرار داریم، باید با CEFR آشنا شویم که در مطالب قبلی مجله فرادرس به طور کامل توصیف شده است. CEFR مخفف «Common European Framework of Reference» است و به معنای «مرجع چهارچوب اروپایی مشترک» است که توصیف دقیقی از سطح زبان‌آموز بر مبنای مهارت‌های زبان انگلیسی ارائه می‌دهد. CEFR از سه سطح تشکیل شده است: سطح «A»، سطح «B» و سطح «C». سطح A مختص زبان‌آموز مبتدی است و سطوح «B» و «C» برای زبان‌آموزان متوسط و پیشرفته در نظر گرفته شده است.

قبل از این‌که منابع آیلتس را تهیه و مطالعه کنید، باید بدانید که در چه سطحی هستید، زیرا اگر ندانید که با زبان انگلیسی تا چه حدی آشنایی دارید، نمی‌توانید به نمره‌ مؤسسه یا دانشگاه مربوطه دست پیدا کنید. بر اساس دسته‌بندی CEFR شش سطح مختلف در نظر گرفته شده و برای هر سطح محدوده نمره آیلتس به صورت تخمینی محاسبه شده است.

در نظر داشته باشید که این محاسبات بر اساس استانداردهای تعیین سطح مشخص شده است، اما نمی‌توان آن را به صورت صددرصد مشخص کرد. در جدول زیر می‌توانید معادل سطح CEFR را برای محدوده نمره آیلتس ببینید. البته برای آمادگی در آزمون آیلتس، مؤسسات معمولاً ابتدا شما را تعیین سطح می‌‌کنند و سپس بر اساس آن اگر لازم باشد سطح خود را تا حدی بالا ببرید، ثبت نام در دوره‌های ترمیک را به شما پیشنهاد می‌کنند.

اما اگر قصد دارید زبان انگلیسی را به صورت خودآموز یاد بگیرید، برای این‌‌که متوجه سطح زبان انگلیسی خود بشوید، می‌توانید از جدول زیر کمک بگیرید.

IELTS Band ScoreCERF Level
9C2
8 - 7C1
6.5 - 5.5B2
5 - 4B1
3.5 - 2.5A2
2 and lessA1

نکته: آزمون آیلتس نمره منفی ندارد. پس سعی کنید به همه سوال‌ها پاسخ بدهید و هیچ گزینه‌ای را بی‌پاسخ رها نکنید. حتی پاسخ سوالی را متوجه نشدید، آن را حدس بزنید، چون ممکن است تصادفاً پاسخ درستی را انتخاب کرده باشید و نمره آن را سوال را به دست بیاورید.

تصویر پسری در حال گوش دادن با هدفون

انواع سوالات لیسنینگ آیلتس آکادمیک چیست؟

لیسنینگ آیلتس از چهار بخش تشکیل شده و برای هر بخش سوالات مختلفی در نظر گرفته شده است. برای این‌که بتوانیم به این سوال‌ها پاسخ دهیم، لازم است بدانیم که انواع سوال‌های لیسنینگ چیست و چطور باید به آن‌ها پاسخ دهیم. به بیان ساده‌تر باید بدانیم که برای پاسخ دادن به هر یک از این سوال‌‌ها باید از چه تکنیکی استفاده کنیم. سپس می‌توانیم به سراغ کتاب‌های تست و نمونه سوالات آزمون‌های ماک برویم تا با تمرین کردن بتوانیم این راهکارها را یاد بگیریم و موفق شویم.

برای مشاهده فیلم آموزش لیسنینگ‌ آیلتس فرادرس می‌توانید روی لینک زیر کلیک کنید. در این فیلم انواع سوالات لیسنینگ و تکنیک‌های لازم برای پاسخ دادن به آن‌ها را یاد می‌گیرید.

تصویر دختری در اتاقش در حال گوش دادن به موسیقی

لیسنینگ آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال با هم فرقی ندارد. در این بخش از مطلب، برای این‌که بتوانیم این موضوع را درک کنیم که آیلتس آکادمیک چیست و انواع سوالات لیسنینگ آن کدام است، هر یک از این سوال‌ها را تک به تک و با مثال بررسی می‌کنیم.

سوال‌هایی در بخش لیسنینگ مطرح می‌شود، توانایی داوطلب را در موارد زیر ارزیابی می‌کند:

  • ایده‌های اصلی و جزئیاتی درباره اطلاعات واقعی
  • نظرات و دیدگاه‌های گوینده
  • هدف مکالمه
  • توانایی بسط دادن ایده‌ها

یک بار دیگر موضوعات مربوط به هر یک از بخش‌های لیسنینگ آیلتس را با هم مرور می‌کنیم تا در ادامه انواع سوالات آن را مورد بررسی قرار دهیم.

  • بخش اول: مکالمه‌ای بین دو نفر در محیطی کاملاً اجتماعی
  • بخش دوم: مونولوگی در یک محیط اجتماعی، مانند صحبت کردن درباره امکانات بومی
  • بخش سوم: مکالمه‌ای بین دو تا چهار نفر در یک محیط آموزشی، مانند گفت‌وگوی بین استاد دانشگاه و دانشجویان درباره انجام دادن پروژه یا تکالیف دانشگاهی
  • بخش چهارم: مونولوگی درباره یک موضوع آکادمیک، مانند سخنرانی در دانشگاه

انواع سوالات لیسنینگ آیلتس (آکادمیک یا جنرال) شامل مورد زیر است:

  • Multiple choice
  • Matching
  • Sentence Completion
  • Form Completion
  • Note Completion
  • Table Completion
  • Summary Completion
  • Short Answer Questions
  • Plan / Map / Diagram Labelling
  • Flowchart Completion

مدت زمانی که برای پاسخ دادن به سوالات این بخش در نظر گرفته شده در مجموع ۳۰ دقیقه است. پس از آن هم ۱۰ دقیقه به داوطلب فرصت داده می‌شود تا پاسخ سوالات خود را وارد برگه پاسخنامه کند.

در ادامه این سوالات را همراه با نمونه‌هایی که از آزمون‌های سال‌های قبل انتخاب شده است بررسی خواهیم کرد تا بهتر متوجه شوید که لیسنینگ آیلتس آکادمیک چیست و چگونه باید برای این بخش از سوالات آماده شوید. در نظر داشته باشید که لیسنینگ آیلتس آکادمیک و جنرال فرقی با هم ندارد.

۱. نمونه سوالات Multiple choice

سوالات «Multiple Choice» که معادل فارسی آن چندگزینه‌ای است، یا یک پاسخ درست دارد یا بیشتر از یک پاسخ می‌تواند به عنوان گزینه درست انتخاب شود. سوال را با دقت بخوانید تا بدانید چند گزینه را باید به عنوان سوال انتخاب کنید.

در رابطه با آن نوع از سوالات چندگزینه‌ای که لازم است یک پاسخ درست (A, B یا C) را انتخاب کنید، دو حالت زیر را به عنوان سوال برای شما در نظر گرفته‌اند:

  • سوالی که در ادامه آن سه گزینه آمده است.
  • شروع یک جمله که در ادامه آن سه گزینه احتمالی برای کامل کردن آن در اختیار شما قرار گرفته است.

در رابطه با آن نوع از سوالات چندگزینه‌ای که لازم است بیش از یک پاسخ درست را انتخاب کنید، به شما فهرست بلندبالایی از پاسخ‌های احتمالی داده می‌شود و از شما درخواست می‌شود که بیش از یک گزینه را به عنوان پاسخ درست در نظر بگیرید و وارد برگه پاسخنامه کنید.

از نمونه سوالات چندگزینه‌ای برای سنجش برخی از مهارت‌ها استفاده می‌شود. شاید لازم باشد که درباره برخی از نکاتی که در مکالمه یا مونولوگ می‌شنوید، اطلاعات دقیق‌تری داشته باشید یا درکی کلی از موارد مهم و کلیدی نسبت به سوال‌ها داشته باشید.

قبل از این‌که فایل صوتی را بشنوید، ابتدا در فایل صوتی به شما ۲۰ ثانیه زمان داده می‌شود تا سوال‌ها را بخوانید. هنگام خواندن سوال‌ها، کلمات کلیدی را پیدا کنید و زیر آن‌ها خط بکشید. سپس موقع خط کشیدن به کلمات مترادف یا پارافریز‌های آن‌ کلمات فکر کنید تا موقع گوش دادن به فایل صوتی انتظار شنیدن این کلمات را داشته باشید و بتوانید سریع‌تر پاسخ سوال را متوجه شوید. سپس به فایل صوتی گوش دهید و سعی کنید گزینه/گزینه‌های درست را تشخیص دهید. اگر این کار سخت بود، می‌توانید از روش حذف گزینه استفاده کنید. اما اگر پاسخ سوال را نمی‌دانستید، زیاد روی آن وقت نگذارید و توجه خود را معطوف ادامه فایل صوتی بکنید.

در ادامه، برای این‌که بهتر درک کنید که آیلتس آکادمیک چیست و چطور با انواع سوالات Mutiple Choice در لیسنینگ آشنا شویم، نمونه‌ای را در نظر گرفته‌ایم که از آزمون‌های سال‌های قبل انتخاب شده است.

Questions 26 - 30

In what time period can the float projects help with the issues 26-30 below?

A. At present

B. In the near future

C. In the long-term future

Write the correct letter, A, B or C, next to questions 26-30

26. El Niño ...................

27. Global warming ...................

28. Naval rescues ...................

29. Sustainable fishing practices ...................

30. Crop selection ...................

۲. نمونه سوالات Matching

نمونه سوالات Matching برای بخش لیسنینگ به این صورت است که به مکالمه یا مونولوگی گوش می‌دهید، سپس با توجه به آن به سوالی پاسخ می‌‌دهید که تعدادی گزینه دارد و شما باید پاسخ سوالات را از بین آن‌ها انتخاب کنید و آن‌ها را به هر یک از عبارت‌هایی که توصیف‌شان می‌کند وصل کنید. برای این‌که بتوانید این نمونه سوالات را بهتر درک کنید، در ادامه نمونه‌ای را در اختیار شما قرار داده‌ایم که از آزمون‌های سال‌های قبل انتخاب شده است.

Section 1

Questions 1 - 4

Which hotel matches each description?

Choose your answers from the box and with the correct letter A-E next to questions 1-4.

A. The Bridge Hotel

B. Carlton House

C. The Imperial

D. The Majestic

E. The Royal Oak

1. is in a rural area ...............

2. only opened recently ...............

3. offers facilities for business functions ...............

4. has an indoor swimming pool ...............

تصویر چند دختر در اتاق کنفرانس

۳. Sentence Completion

دسته دیگری از سوالات لیسنینگ به این شکل است که به یک مکالمه یا مونولوگ گوش می‌دهید. سپس جاهای خالی را که در صورت سوال است با کلمات مناسب پر می‌‌کنید. این جاهای خالی یا وسط جمله هستند یا در انتهای جمله قرار دارند. در نظر داشته باشید که از چند کلمه برای نوشتن در جاهای خالی باید استفاده کنید. بیشتر از کلماتی که از شما خواسته شده ننویسید چون نمره آن بخش را از دست می‌دهید. در نمونه زیر که از آزمون‌های سال‌های قبل آیلتس انتخاب شده است، می‌توانید نمونه سوال Sentecne Completion ببینید که چهار سوال را در بخش سوم لیسنینگ آیلتس به خود اختصاص داده است.

Section 3

Questions 27 - 30

Complete the sentences below.

Write NO MORE THAN TWO WORDS for each answer.

Studying with the Open University demanded a great deal of 27 .............. .

Studying and working at the same time improved Rachel's 28 .............. .

It was helpful that the course was structured in 29 ............. .

She enjoyed meeting other students at 30 ............. .

برای این‌‌که بدانیم نمونه سوال Sentence Completion در لیسنینگ آیلتس آکادمیک چیست و چطور می‌توانیم به آن پاسخ دهیم، باید از روش‌هایی کمک بگیریم که به ما در پیدا کردن پاسخ درست کمک کند. برای این منظور، قبل از پخش شدن فایل صوتی، خیلی سریع سوال‌‌ها را بخوانید و سعی کنید کلمات کلیدی آن‌ها را پیدا کنید و به مترادف‌ها یا پارافریز‌‌هایی فکر کنید که ممکن است در فایل صوتی بشنوید. به کلمات قبل و بعد از جای خالی دقت کنید و حدس بزنید که در جای خالی قرار است از چه نوع کلمه‌ای استفاده کنید. برای مثال لازم است در جای خالی از اسم، فعل، صفت، قید و... استفاده کنید.

سپس با دقت به فایل صوتی گوش دهید و هر وقت کلمات کلیدی یا پارافریز آن‌ها را شنیدید، تمرکز بیشتری برای پیدا کردن پاسخ سوال داشته باشید. فراموش نکنید که تعداد کلماتی که در جای خالی می‌نویسید، باید با توجه به صورت سوال مشخص شود. برای مثال، اگر صورت سوال از شما خواسته که از ۲ کلمه بیشتر استفاده نکنید، می‌توانید با یک یا حداکثر دو کلمه جاهای خالی را کامل کنید.

نکته: انتظار نداشته باشید که دقیقاً عین همان کلماتی را بشنوید که در صورت سوال به عنوان کلمه کلیدی انتخاب کرده‌اید. گوینده اغلب از پارافریزها یا کلمات مترادف برای دادن اطلاعات استفاده می‌کند. برای مثال، در نمونه سوال فوق، عبارت «studying and working at the same time» در فایل صوتی جایگزین «I had to fit time for studying round a full-time job» شده است.

۴. Form Completion

اگر می‌خواهید بدانید که نمونه سوالات «From Completion» در آیلتس آکادمیک چیست و چطور باید به آن‌ها پاسخ بدهیم، باید به تست‌هایی مراجعه کنیم که به بخش اول لیسنینگ آیلتس مربوط می‌شود و معمولاً در سه بخش دیگر آن‌ها را نمی‌بینیم. رایج‌ترین آن‌ها به فرم درخواست شغل مربوط می‌شود یا فرم‌هایی که برای رزرو هتل یا دادن اطلاعات شخصی کاربرد دارد. به یک نمونه سوال Form Completion دقت کنید که از بخش اول یکی از آزمون‌های لیسنینگ آیلتس انتخاب شده است.

Name: Oliver 1 ............. 

Delivery address: 2 17 .............. Street, Chester

postcode: 3 ............

Name of item ordered: 4 ..............

Number of items ordered: 5 ..............

برای این‌که به سوالات این بخش از لیسنینگ پاسخ دهید، حتماً مراقب باشید که عوامل گمراه‌کننده ذهن شما را درگیر نکند و از موضوع منحرف نشوید. به جمله زیر دقت کنید که به عنوان یکی از نکات انحرافی در یکی از فایل‌های صوتی لیسنینگ مطرح شده است؛ اندکی بعد اطلاعاتی که داده شده اصلاح شده یا تغییر کرده است.

I’d like to order two, please. No, wait a minute. I’ll have three so that I can give one to my mum as well as my sister.

۵. Note Completion

این نوع سوال‌ها ممکن است به شکل‌های مختلفی در آزمون آیلتس مطرح شود. ممکن است مانند سوالاتی باشد که از داوطلب خواسته شده جاهای خالی را پر کند. در این حال، برای مثال، بخشی از یک سخنرانی به شکل یک متن نوشته شده و به عنوان صورت سوال مطرح شده است. داوطلب به فایل صوتی گوش می‌کند. سپس جاهای خالی در صورت سوال را با کلمات مناسب کامل می‌کند.

در نظر داشته باشید که چند کلمه مجازید برای هر جای خالی استفاده کنید. در نمونه متن زیر می‌توانید سوالات Note Completion را مشاهده کنید که مربوط به فایل صوتی یکی از آزمون‌‌های آیلتس و درباره «The National Arts Centre» است. در این مثال، ۶ جای خالی را مشاهده می‌‌کنید که پس از گوش دادن به فایل صوتی باید کامل کنید.

Section 2

Questions 11 - 16

Complete the notes below.

Write NO MORE THAN THREE WORDS AND/OR A NUMBER for each answer.

THE NATIONAL ARTS CONTRE
Well known for: 11 ..............

Complex consist of:

concert rooms

theatres

cinemas

art galleries

public library

restaurants

12 .............

historical background: 1940 - area destroyed by bombs

1960s - Centre was 13 ............

In 14 ........... opened to public

۶. Table Completion

نمونه سوالات «Table Completion» حاوی جدولی است که در آن سوالاتی مطرح شده و چند جای خالی دارد. این جاهای خالی را باید با توجه به آن چیزی که در فایل صوتی می‌شنوید کامل کنید. در این نوع سوال‌ها معمولاً اطلاعات را دسته‌بندی‌شده می‌بینیم، یعنی دسته‌ای از اطلاعات که از برخی جهات به هم مربوط هستند یا اطلاعات مشابهی را منتقل می‌کنند. برای این‌که متوجه شویم نمونه سوالات Table Completion در لیسنینگ آیلتس آکادمیک چیست و چه ویژگی‌هایی دارد، در ادامه این مطلب نمونه‌ای را از آزمون‌های سال‌های قبل انتخاب کرده‌ایم که می‌توانید مشاهده کنید.

Questions 17-10

Complete the table below.

Write NO MORE THAN THREE WORDS AND/OR A NUMBER for each answer.

Ticket priceVenueEventTimeDay
from £8.0017 ............

'The Magic Flute'

(opera by Mozart)

7.30 p.m.Monday and Tuesday
19 ..........Cinema 2

18 '.............'

(Canadian film)

8.00 p.m.Wednesday
freeGallery 1

20 '............'

(art exhibition)

11 a.m. to 10 p.m.Saturday and Sunday

۷. Summary Completion

«Sentence Completion» به آن دسته از سوالاتی گفته می‌شود که در آن یک پاراگراف از بخشی از فایل صوتی به عنوان سوال مطرح شده است و در آن چند جای خالی دیده می‌شود. داوطلب باید بعد از گوش دادن به فایل صوتی جاهای خالی آن را پر کند. این جاهای خالی دقیقاً باید با همان کلماتی پر شود که در فایل صوتی به گوش می‌رسد. یعنی نباید اجزای کلام را تغییر دهیم و تعداد کلماتی که جاهای خالی را پر می‌کنند، باید دقیقاً به اندازه کلماتی باشد که در صورت سوال مطرح شده است.

به یک نمونه سوال «Summary Completion» توجه کنید که از آزمون‌های سال‌های قبل انتخاب شده است. در صورت سوال از داوطلب خواسته شده که برای هر جواب بیشتر از دو کلمه ننویسد.

Section 4

Questions 31 - 34

Complete thesummary below.

Write NO MORE THAN TWO WORDS for each answer.

Origins of the Caveman Diet

There are many popular fad diets nowadays. They all promise good health if you stick to the 31 ............ . The Caveman diet is a popular example. This diet includes foods such as lean meat and fish that our forbears ate before we developed 32 ............ . We need to find out what our ancestors did eat, so researchers are studying some exisiting hunter-gather tirbes. These tribes typically like to eat meat but they can't always get it, even though they are skilled with their weapons, e.g. 33 ............. and ............ . So, instead, they eat foods that their wives gather. They get only about a 34 ........... of their energy from meat.

برای این‌که بدانیم سوال Summary Completion در آیلتس آکادمیک چیست و چگونه می‌توانیم به این دسته از سوال‌ها پاسخ دهیم، لازم است با تکنیک‌های پاسخ دادن به سوال‌ها آشنا شویم. برای پاسخ دادن به این نوع سوال‌ها اول از همه باید متن خلاصه‌شده را که به عنوان سوال مطرح شده بخوانیم و سپس به این نکته دقت کنیم که چه چیزی قبل و بعد از جای خالی آمده است. سپس با در نظر گرفتن این موضوع می‌‌توانیم به سوال‌ها پاسخ دهیم. چون می‌توانیم حدس بزنیم که قرار است چه نوع کلمه‌ای در جای خالی به عنوان جواب قرار بگیرد.

پس از این‌که حدس زدیم از چه کلمه‌ای باید استفاده کنیم، به مترادف‌ها یا پارافریز کلمات قبل و بعد از جای خالی فکر می‌کنیم که ممکن است گوینده در فایل صوتی به آن اشاره کند. در ادامه هم پاسخ سوال را پیدا می‌کنیم.

نکته: فراموش نکنید که دقیقاً عین کلمه‌ای را که در فایل صوتی می‌شنوید، بدون هیچ تغییری باید وارد برگه پاسخنامه بکنید. بنابراین، اگر برای مثال کلمه اسم یا فعل است، مفرد یا جمع است یا هر نوع دیگری، دقیقاً آن را به همان شکلی که هست در جای خالی بیاورید.

دو دانشجو سر کلاس در حال حرف زدن

۸. Short Answer Questions

دسته دیگری از سوالات لیسنینگ را «Short Answer Questions» می‌نامیم، زیرا داوطلب باید بعد از آن‌که به فایل صوتی گوش داد، پاسخ سوال‌هایی را که در برگه پاسخنامه داده شده، به صورت کوتاه و در حد دو سه کلمه یا عبارت بدهد. برای این‌که بهتر متوجه شویم که نمونه سوال Short Answer در لیسنینگ آیلتس آکادمیک چیست و چطور باید به آن پاسخ دهیم، نمونه‌ای را برای شما قرار داده‌ایم که از یکی از آزمون‌‌های سال‌های قبل انتخاب شده است.

Section 2

Questions 11 - 16

Answer the questions below.

Write NO MORE THAN THREE WORDS AND/OR A NUMBER for each answer.

What TWO factors can make social jcontact in a foreign country difficult?

11 ..........................................

12 ..........................................

Which types of cimmunity group does the speaker give examples of?

13 ...........................................

14 ...........................................

In which TWO places can iunformation ABOUT community activities be found?

15 ...........................................

16 ...........................................

برای پاسخ دادن به این نوع سوال‌‌ها باید قبل از این‌که به فایل صوتی گوش کنید، یک بار سوال‌ها را بخوانید و زیر کلمات کلیدی خط بکشید. سپس به این فکر کنید که ممکن است در فایل صوتی چه کلماتی را به‌‌جای آن‌ها به عنوان مترادف یا پارافریز بشنوید. البته از همه مهم‌تر خود سوال است. باید مطمئن شوید که صورت سوال از شما چه می‌خواهد یا به عبارت دیگر قرار است چند کلمه در جاهای خالی بگذارید. در نمونه سوال فوق برای مثال از شما خواسته می‌شود که از سه کلمه بیشتر ننویسید.

این موضوع خیلی مهم است، چون معمولاً وقتی به نمونه سوالات پاسخ کوتاه برمی‌خوردیم، به دستورالعمل دقت کافی نداریم و فقط می‌خواهیم پاسخ سوال را بشنویم و آن را در برگه پاسخنامه بنویسیم. اما وقتی دستورالعمل رعایت نشود، حتی اگر جواب درستی هم داده باشیم، در صورتی که تعداد کلمات بیشتر از حد مجاز باشد، به عنوان جواب نادرست در نظر گرفته می‌شود و نمره آن سوال را از دست می‌دهیم.

۹. Plan / Map / Diagram Labelling

نمونه سوالات «Plan / Map / Diagram Labelling» همان‌طور که از اسم‌شان پیداست، یا به صورت نقشه یا طرح و دیاگرام مطرح می‌شود و برای پاسخ دادن به این نوع سوال‌‌ها باید با توجه به نقشه‌ای که به شما داده شده است، هم‌زمان که فایل صوتی را گوش می‌‌کنید، جاهای خالی را هم پر کنید.

بسیاری از داوطلبان تصور می‌کنند که پاسخ دادن به این نوع سوال‌ها کار راحتی است، چون با توجه به تصویری که به عنوان سوال در اختیار ما قرار داده شده و جاهای خالی، ممکن است راحت‌تر از سوالات «Summary Comopletion» یا «Note Completion» بتوانیم پاسخ سوال را بدهیم. اما باید حواسمان به این موضوع باشد که وقتی هم‌زمان مشغول گوش دادن به فایل صوتی و پر کردن جاهای خالی در متن هستیم، ممکن است یکی از پاسخ‌ها را متوجه نشویم درحالی‌که در فایل صوتی گفته شده است و ما همچنان منتظر شنیدن جوابیم. نتیجه این می‌شود که جواب آن سوال را از دست می‌دهیم و تا به خودمان می‌آییم سوال‌های بعدی را هم از دست داده‌ایم.

در تصویر زیر یک نمونه سوال Plan Labelling‌ می‌بینیم که از یکی از آزمون‌های سال‌های قبل انتخاب شده است.

تصویر نمودار Plan Labelling برای آیلتس
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.

در تصویر زیر یک نمونه Diagram Labelling را مشاهده می‌کنید که از آزمون‌های سال‌های قبل انتخاب شده است.

تصویر Diagram Labelling در لیسنینگ آیلتس
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.

برای پاسخ دادن به این نوع سوال‌ها، اول از همه خوب به تصویر نگاه کنید و سوال‌ها را به ترتیب بخوانید. سعی کنید حدس بزنید که قرار است از چه نوع کلمه‌ای قرار است در جای خالی استفاده کنید. سپس به فایل صوتی گوش کنید و با شنیدن کلمات کلیدی در سوال‌ها یا پارافریز آن‌ها سعی کنید پاسخ درست را حدس بزنید.

۱۰. Flowchart Completion

«Flowchart» مراحل یک فرایند را نشان می‌دهد. این فرایند می‌تواند آغاز و پایانی داشته باشد و بین آن هم چند مرحله قرار بگیرد. همچنین می‌تواند درباره هر چیزی باشد که بتوان آن را به چند مرحله کوچک‌تر تقسیم کرد. برای مثال‌ می‌تواند Outline برای یک ارائه یا Essay باشد. یا فرایند درخواست شغل باشد یا حتی می‌تواند دوره آموزشی یا فرایند تهیه یک محصول در کارخانه یا مزرعه باشد.

نمودار گرافیکی که به عنوان مثال در ادامه برای شما از آزمون‌های سال‌های قبل انتخاب شده است، پروژه سه‌مرحله‌ای برای طراحی سیستم تصفیه آب است. این سوال‌‌ها از بخش سوم لیسنینگ آیلتس انتخاب شده و شامل مکالمه‌ای بین دو تا چهار نفر است که در یک محیط آموزشی یا آکادمیک برگزار می‌شود. در این مثال، مکالمه بین استاد دانشگاه و یک دانشجوی مهندسی است که برای این پروژه به کمک و مشاوره استادش احتیاج دارد.

تصویر Flow Chart لیسنینگ آیلتس
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.

مجموعه فیلم های آموزش آزمون‌ آیلتس کمبریج در فرادرس

از آنجا که آیلتس به عنوان یکی از آزمون‌های معتبر بین‌المللی مورد تأیید بسیاری از دانشگاه‌‌ها و نهادهای آموزشی است و برای اخذ پذیرش لازم است نمره مدنظر آن‌ها را در این آزمون ارائه دهیم، توصیه می‌شود به اندازه کافی برای آن آماده شوید تا روز آزمون با تسلط کامل به سوال‌ها پاسخ دهید و نمره خوبی کسب کنید. به منظور آمادگی در آزمون آیلتس، در وهله اول باید درباره ساختار آن بدانیم و با انواع سوالات آن آشنا شویم. پس از آن لازم است تکنیک‌های پاسخ دادن به سوالات را یاد بگیریم و در نهایت هم با تمرین کردن و انجام نمونه آزمون‌های سال‌های قبل برای آزمون آماده شویم.

مجموعه کتاب‌های تست کمبریج از نسخه ۱ تا ۱۹ (۲۰۲۳) در دسترس داوطلبان است. هر کتاب از چهار آزمون تشکیل شده که نمونه سوالات آزمون‌های سال‌های قبل را همراه با پاسخ تشریحی در اختیار داوطلبان قرار می‌دهد. در فرادرس هم می‌توانید مجموعه سوالات کمبریج آیلتس را در قالب چهار بخش و به همراه راهنمای شیوه طراحی سوالات و پاسخ کامل آن‌ها مشاهده و تمرین کنید. این فیلم‌های آموزشی به صورت رایگان در دسترس هستند و برای افرادی مناسب است که سطح زبان خوبی دارند و با انواع سوالات آیلتس و روش‌های پاسخ دادن به آن‌ها به طور کامل آشنایی دارند و آماده تمرین کردن و تست زدن هستند تا تسلط کافی بر هر یک از بخش‌‌های آزمون آیلتس پیدا کنند.

برای مشاهده مجموعه آزمون‌های آیلتس کمبریج می‌توانید از لینک زیر کمک بگیرید.

تصویر فیلم کتاب‌‌های کمبریج آیلتس در فرادرس
برای مشاهده فیلم مجموعه آزمون‌های آیلتس کمبریج در فرادرس روی تصویر کلیک کنید.

Skimming و Scanning در ریدینگ آیلتس‌ آکادمیک چیست؟

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در رابطه با‌ آزمون آیلتس مدنظر داشته باشیم، تکنیک‌های خواندن سوال و پاسخ دادن به آ‌ن‌هاست. هر یک از بخش‌ها سوالات خاصی دارد و برای پاسخ دادن به آن‌ها لازم است بدانیم که از چه روش‌‌هایی کمک بگیریم تا در نهایت با سرعت و با دقت بیشتری به سوال‌ها پاسخ بدهیم. برای یادگیری این دو تکنیک و آشنایی با انواع سوالات ریدینگ آیلتس آکادمیک، مشاهده فیلم آموزش تکنیک‌‌های ریدینگ آیلتس از فرادرس را پیشنهاد می‌کنیم که لینک آن را در ادامه مشاهده می‌کنید.

یکی از بخش‌های آزمون آیلتس «Reading» است که متن‌هایی را در اختیار داوطلبان قرار می‌‌دهد و از آن‌ها می‌خواهد که با توجه به متن به سوالات مربوطه پاسخ دهد. از آنجا که متن‌های ریدینگ، به‌ویژه آیلتس آکادمیک طولانی است و اگر بخواهیم کل متن را بخوانیم بدون شک با کمبود وقت مواجه می‌شویم، توصیه می‌شود از دو تکنیک مهم «skimming» و «scanning» کمک بگیریم. در ادامه مطلب آیلتس آکادمیک چیست به این دو روش اشاره کرده‌ایم.

روش Skimming

اولین کاری که باید قبل از خواند سوال‌های ریدینگ انجام دهید، «skimming» است. در این روش متن را سریع می‌خوانید تا یک ایده کلی از متن به دست بیاورید. در این روش اصلاً نیازی به خواندن متن با جزئیات و به صورت دقیق نیست. فقط لازم است متن را خیلی سریع (در حد ۳-۲ دقیقه) بخوانید و به این پی ببرید که قرار است با چه متنی روبه‌روی شوید و موضوع محوری آن چیست.

برای «Skimming» مراحل زیر را دنبال کنید:

  • عنوان متن را بخوانید. عنوان به شما ایده اصلی متن را می‌دهد و درواقع متوجه خواهید شد که متن به طور کلی درباره چه چیزی است. این کار به شما کمک می‌کند تا یک چارچوب ذهنی از آن چیزی پیدا کنید که قرار است در کل متن با آن مواجه شوید.
  • پاراگراف مقدمه را بخوانید. این کار در روش «skimming» بسیار مهم است، زیرا هدف کلی را می‌‌توانید در پاراگراف مقدمه پیدا کنید. درواقع طرح کلی در همان پاراگراف مقدمه خودش را نشان خواهد داد.
  • تیترها را بخوانید. «تیترهای اصلی» (Headings) یا «تیترهای فرعی» (Subtitles) متن را به بخش‌‌های کوچک‌تری تقسیم می‌کند. و شما می‌توانید حدس بزنید که عنوان اصلی هر بخش با در نظر گرفتن تیترهایش چیست.
  • پاراگراف نتیجه‌گیری را بخوانید. این بخش به سوال اصلی یا ایده اصلی که پیش‌تر در متن به آن اشاره شد، پاسخ می‌دهد. درواقع، خلاصه‌ای از کل متن است که به شما تصویری از ایده محوری می‌دهد.
  • اولین جمله هر پاراگراف را بخوانید. اولین جمله هر پاراگراف را «جمله محوری» (Topic Sentence) یا «مقدمه‌ای برای پاراگراف» (Introduction) می‌نامند که به شما در درک ایده محوری کمک می‌کند.
  • آخرین جمله هر پاراگراف را بخوانید. آخرین جمله حکم نتیجه‌گیری هر پاراگراف را دارد که مواردی را شرح می‌دهد که در آن پاراگراف مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

روش Scanning

بعد از «Scanning»، روش دوم را پیش می‌بریم که «Scanning» نام دارد و به معنای خواندن دقیق‌تر برای پیدا کردن جزئیاتی است که در صورت سوال با آن برخورد می‌کنیم. در این روش، لازم است در صورت سوال به دنبال کلمات کلیدی باشیم تا بتوانیم جزئیات بیشتری داشته باشیم و در متن به دنبال آن‌ها بگردیم تا به پاسخ درست برسیم. این کلمات کلیدی می‌توانند تاریخ، زمان، اسامی خاص یا حتی فعل‌هایی باشند که بدون خواندن کل پاراگراف یا متن، آن‌ها را پیدا کنید. صرف‌نظر از این‌که چه نوع کلمه کلیدی را در صورت سوال پیدا می‌کنیم، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • زیر کلمات کلیدی در سوال خط بکشید. باید بدانید که به دنبال چه چیزی در متن هستید. با چشمانتان در پی کلمات کلیدی در متن باشید. این کلمات را وقتی پیدا کردید، زیر آن‌ها خط بکشید تا به یاد بیاورید که چه هستند. البته در آزمون آیلتس که کامپیوتری برگزار می‌شود، برگه‌ای مانند آزمون کتبی وجود ندارد که به کمک آن بتوانید زیر کلمه‌ها خط بکشید، اما می‌توانید کلمه کلیدی را هایلایت کنید و از بخشی که متن را هایلایت می‌کند کمک بگیرید.
  • زیر کلمات کلیدی داخل متن خط بکشید. متن را «scan» کنید تا آن کلمات کلیدی را پیدا کنید که قبلاً زیر آن‌ها خط کشیده‌اید. به محض این‌که در متن کلمه کلیدی یا مترادف یا پارافریز آن‌‌‌ها را پیدا کردید، زیر آن‌ها خط بکشید تا بعداً که دوباره به سراغ آن‌ها رفتید، سریع‌تر پیدایشان کنید.
  • قبل و بعد از هر کلمه کلیدی، متن را «scan» کنید. این کار به منظور کم کردن تعداد گزینه‌های احتمالی برای پیدا کردن جواب است. فقط لازم است جملاتی را بخوانید که اطراف کلمه کلیدی هستند و آن‌ها را با سوال مقایسه کنید. به محض این‌که از روش حذف گزینه (حذف پاسخ‌های احتمالی) استفاده کردید، اغلب یکی دو گزینه برایتان باقی می‌ماند که می‌توانید به عنوان پاسخ درست در نظر بگیرید.
کتابی روی میز و یک گلدان کنارش

انواع سوالات ریدینگ آیلتس‌ آکادمیک چیست؟

همان‌طور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم، برای آمادگی در آزمون آیلتس لازم است با انواع سوالات آن آشنا شویم و بدانیم که از چه تکنیک‌هایی باید برای پاسخ دادن به هر یک از این سوال‌ها کمک بگیریم. سوالات ریدینگ آیلتس از تنوع زیادی برخوردار است، به همین دلیل بعد از این‌که با انواع سوالات آیلتس آشنا شدیم، بهتر است از کتاب‌های تست کمک بگیریم تا به کمک آن‌ها تمرین کافی داشته باشیم و در نهایت در روز آزمون و به محض این‌که هر یک از سوال‌ها را دیدیم، سریع تشخیص دهیم که از چه روشی باید برای پاسخ دادن به آن‌ها استفاده کنیم.

برای مشاهده فیلم آموزش تکنیک‌های ریدینگ آیلتس از فرادرس می‌توانید روی لینک زیر کلیک کنید.

در این بخش از مطلب «آیلتس آکادمیک چیست» انواع سوالات ریدینگ آیلتس را به طور کامل بررسی خواهیم کرد. در نظر داشته باشید که سوالات ریدینگ آیلتس آکادمیک و جنرال با هم فرق دارد، اما نوع آن‌ها یکسان است و اگر نحوه پاسخ دادن به آن‌ها را یاد بگیریم، می‌توانیم در هر دو آزمون نمره خوبی کسب کنیم.

به طور خلاصه انواع سوالات ریدینگ آیلتس در دسته‌بندی زیر قرار می‌گیرد:

  • Headings
  • Paragraph Information
  • Short Answer
  • Note Completion
  • List Completion
  • Flow Chart
  • Sentence Completion
  • Matching Sentence Endings
  • Table Completion
  • True/False/NG
  • Multiple Choice
  • Diagram Completion
  • Summary Completion

در ادامه هر یک از این سوال‌ها را به طور کامل بررسی می‌‌کنیم تا بهتر متوجه شویم که آیلتس آکادمیک چیست و چه ویژگی‌هایی دارد. همچنین مثال‌هایی برای هر یک ارائه خواهیم کرد که از آزمون‌های قبلی انتخاب شده است. پاسخ آن‌ها را نیز در ادامه می‌توانید مشاهده کنید.

۱. نمونه سوالات Headings

«Matching Headings» یکی از ۱۴ نوع سوال ریدینگ‌ آیلتس است که ممکن است در یک یا چند بخش از سوالات با آن‌ها روبه‌رو شویم. در این نوع سوال‌ها، باید تیتر (Heading) درست را به پاراگرا‌ف‌های درون متن وصل کنید. به همین دلیل به آن‌ها Matching Headings گفته می‌شود. در تصویر زیر می‌‌توانید نمونه‌ای از سوالات Headings را مشاهده کنید.

تصویر نمونه سوال matching heading برای آزمون آیلتس
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.

برای این‌که بتوانید به این سوال‌ها پاسخ درستی بدهید، باید «ایده محوری» (Topic Sentence) جمله را تشخیص دهید. ایده اصلی یا جمله محوری به اولین جمله هر پاراگراف گفته می‌شود که یک طرح کلی از پاراگراف را ارائه می‌دهد. اما این بدان معنی نیست که همیشه اولین جمله هر پاراگراف ایده اصلی است. گاهی پیش می‌آید که جمله آخر پاراگراف به عنوان جمله محوری به کار می‌رود. با خواندن آن متوجه «موضوع کلی» (Gist) هر پاراگراف می‌شوید و دیگر نیازی نیست وقت خود را صرف خواندن کل آن پاراگراف کنید. فقط کافی است از تکنیک «skimming» استفاده کنید تا بتوانید در حداقل زمان ممکن کل پاراگراف را بخوانید و پاسخ سوال را پیدا کنید.

نکته: در نمونه سوالات Matching Heading معمولاً دو یا سه تیتر بیشتر از تعداد کل پاراگراف‌ها وجود دارد که ممکن است شبیه تیترهایی باشد که پاسخ درست است. به همین دلیل لازم است آن‌ها را به عنوان سوال انحرافی (Distractor) بشناسیم و به کمک تکنیک‌هایی که با‌ آن‌ها آشنایی کافی داریم، شناسایی و حذف کنیم. سعی کنید وقت آزمون را در نظر بگیرید و نگذارید این موارد شما را درگیر کند. 

اما برای این‌‌که بدانید چگونه به سوالات matching heading پاسخ بدهید، لازم است نکات زیر را مدنظر داشته باشید:

  • اول از همه تیترها را بخوانید. به هیچ وجه قبل از خواندن تیترها به سراغ متن نروید. این کار هم وقت زیادی از شما می‌گیرد و هم وقتی بعد از خواندن متن به سراغ تیترها می‌روید، ممکن است خیلی از مواردی را که خوانده بودید فراموش کنید. پس اول از همه تیترها را بخوانید و به دنبال کلمات کلیدی آن باشید. سپس به سراغ هر یک از پاراگراف‌‌های متن بروید و به دنبال آن کلمات کلیدی یا مشابه آن‌ها باشید.
  • تیترها و پارافریزها را درک کنید. هر یک از تیترها منحصربه‌فرد است، اما ممکن است برخی از تیترها خیلی شبیه هم باشد. مطمئن شوید که روی کلمات کلیدی تمرکز کرده‌اید، بنابراین می‌توانید تفاوت‌های جزئی را در هر یک از تیترها متوجه شوید. سپس تیترها را پارافریز کنید، چون وقتی در جملات محوری به دنبال آن‌ها می‌گردید، معمولاً نمی‌توانید همان کلمه‌ای را که در تیتر به عنوان کلمه کلیدی انتخاب کرده‌اید پیدا کنید و در بیشتر موارد با پارافریز آن‌ها سروکار دارید. پارافریز کردن (Paraphrasing) به معنی این است که جمله‌ را با کلمات دیگری دوباره بنویسید یا بگویید، به گونه‌ای که تغییر در معنی آن ایجاد نشود. وقتی کلمات مترادف یا متضاد را بدانید، راحت‌تر و سریع‌تر می‌توانید در متن به دنبال آن‌ها بگردید.
  • از تکنیک «Skimming»‌ برای خواندن متن استفاده کنید. بعد از این‌که تیترها را پارافریز کردید، متن را «skim» کنید. skimming» را در ابتدای این بخش توضیح دادیم که شامل خواندن سریع متن است به منظور پیدا کردن کلمات کلیدی و ایده کلی. البته فراموش نکنید که جمله محوری برای ما اهمیت بیشتری دارد. پس آن را دقیق‌تر بخوانید.
  • تیترها را به پاراگراف‌ها وصل کنید. بعد از این‌که پاراگراف را خواندید، ایده محوری را بخوانید و آن را به تیتر درست وصل کنید.
  • از یک تیتر دو بار استفاده نکنید. هر یک از تیترها فقط یک بار به عنوان پاسخ درست در نظر گرفته می‌شود. حواستان باشد که از یک تیتر دو بار استفاده نکنید. همچنین در نظر داشته باشید که تعداد تیترها بیشتر از تعداد کل پاراگراف‌ها است.
  • برای این نوع سوال‌ها نمی‌توانید از تکنیک حذف گزینه استفاده کنید. در نظر داشته باشید که چون تعداد تیترها از تعداد پاراگراف‌ها بیشتر است، نباید از تکنیک حذف گزینه استفاده کنید.
  • کل متن را کلمه به کلمه نخوانید. این کار جز این‌که وقت شما را تلف کند، هیچ نتیجه دیگری برایتان نخواهد داشت. به‌‌جای این کار از تکنیک «skimming» استفاده کنید و هر پاراگراف را خیلی سریع بخوانید تا با پیدا کردن کلمات کلیدی تیترها یا پارافریزشان، سریع‌تر به پاسخ سوال دست پیدا کنید.
  • به جمله اول و آخرین جمله هر پاراگراف توجه بیشتری داشته باشید. بسیاری از نویسندگان ترجیح می‌دهند ایده اصلی خودشان را در ابتدا و انتهای هر پاراگراف بیاورند.

برای آشنایی بیشتر با نمونه سوالات matching headings به نمونه آزمونی توجه کنید که مربوط به آزمون‌های سال‌های قبل است. با کلیک بر روی گزینه جواب می‌‌توانید پاسخ آن را نیز مشاهده کنید.

Question:

List of Headings

i. The health effects of smoking
ii. The dangers of second-hand smoking
iii. Smoking and addiction
iv. Treatments for smoking addictions
v. Research finding on causes for smoking
vi. The history of tobacco
vii. How to help someone with smoking addiction
viii. Banning of smoking in public places
ix. Global initiatives 

1. Paragraph A

2. Paragraph B

3. Paragraph C

4. Paragraph D

جواب

Answer:

  1. ii
  2. viii
  3. iv
  4. i

۲. نمونه سوالات Paragraph Information

هدف از طراحی این نوع سوال‌ها تشخیص پاراگرافی است که حاوی اطلاعاتی در رابطه با سوال باشد. برای این منظور باید به دنبال اطلاعات ویژه‌ای در متن بگردید. پس بهتر است متن را «skim» کنید و طرحی از مفهوم کلی آن در ذهن خود پیاده کنید.

سوال‌ها در قالب جمله مطرح می‌شوند. یعنی جملاتی از بخشی از متن انتخاب می‌شود که حاوی اطلاعاتی هستند. پاسخ سوالات را هم نمی‌توانید به‌ ترتیب در متن پیدا کنید. شاید این مسئله باعث شود که فکر کنید این نوع سوال‌ها را به سختی می‌توان پاسخ داد، اما خبر خوب این است که اطلاعاتی که در سوال‌ها هست، همیشه در متن پیدا می‌شود. هیچ سوالی به عنوان سوال انحرافی در نظر گرفته نشده است. اگر در رابطه با نحوه پاسخ دادن به سوالات این بخش اطلاعات کافی ندارید، با خواندن نکاتی که در ادامه برای شما نوشته شده می‌توانید سریع‌تر به پاسخ درست برسید.

پس در حالت کلی، در سوالات «Paragraph Information» به شما جملاتی داده می‌شود و در ادامه از شما می‌خواهند که از بین پاراگراف‌ها، مشخص کنید که این اطلاعات در کدام پاراگراف‌ها قرار دارد. اکنون به نکات مهمی در این رابطه اشاره خواهیم کرد.

  • سوال‌ها را با دقت بخوانید و درک کنید. جون شما به دنبال اطلاعات خاصی در متن هستید، لازم است که جمله‌ها را با دقت بخوانید و متوجه مفهوم کلی آن‌ها بشوید، مانند مثال زیر:
تصویر نمونه سوالات information question
  • سوال‌ها را پارافریز کنید. این کار به معنای این است که سوال‌ها را بخوانید تا متوجه معنی و مفهوم آن‌ها بشوید. سپس سعی کنید آن‌ها را با کلمات دیگری جایگزین کنید و بیشترین تمرکز خود را روی کلمات کلیدی و/یا عبارت‌ها بگذارید. اگر سوال‌ها را با کلمات مترادف برای خودتان معنی کنید، آن‌ها را بهتر درک خواهید کرد. بنابراین هر جایی که جمله‌ای در متن ببینید که معنی مشابهی با صورت سوال دارد، به راحتی و خیلی سریع متوجه آن خواهید شد و به پاسخ درست نزدیک‌تر می‌شوید. مثال زیر را ببینید تا بهتر متوجه این مفهوم شوید.
نمونه‌ای از پارافریز
  • برای به دست آوردت اطلاعات بیشتر، متن را «scan» کنید. این روش، همان‌طور که قبلاً توضیح داده شد، به معنی خواندن سریع متن به منظور پیدا کردن اطلاعات کلی است. نیازی نیست متن را کلمه به کلمه بخوانید و هر قسمت از آن را به طور کامل درک کنید. برای پاسخ دادن به سوال‌ها، به‌جای خواندن کل متن باید بتوانید اطلاعاتی که سوال از شما خواسته را در آن بخش از متن که پاسخ سوال نهفته است پیدا کنید و به سراغ همان بخش بروید. سپس یک جمله قبل و یک جمله بعد از آن را بخوانید تا به پاسخ درست برسید. این کار در وقت شما صرفه‌جویی خواهد کرد
  • پاسخ درست را انتخاب کنید. بعد از این‌که سوال را به طور کامل درک کردید و متن را برای به دست آوردن اطلاعات دقیق‌تر «scan» کردید، می‌توانید پاسخی را انتخاب کنید که به اطلاعات موجود در پاراگراف اشاره دارد (معمولاً پاراگراف‌ها با حروف انگلیسی ...,A, B, C از هم جدا می‌شوند). مثال زیر را ببینید و پاسخ آن را مرور کنید.
تصویر نمونه سوال و جواب information question
  • قبل از خواندن کل پاراگراف‌ها، ابتدا سوال‌ها را بخوانید. از آنجا که برخی از اطلاعات ممکن است در متن نباشد و پاسخ آن‌ها را هم شاید به ترتیب در متن پیدا نکنیم، باید قبل از پاسخ دادن به سوال‌‌ها، حدس بزنیم که قرار است در متن به دنبال چه چیزی باشیم. این کار به شما کمک می‌کند تا در وقت‌تان بیشترین صرفه‌جویی را داشته باشید.

در ادامه مطلب آیلتس آکادمیک چیست برای این‌که با نمونه سوالات «Paragraph Information» بهتر آشنا شوید، نمونه تمرینی آماده کرده‌ایم که مربوط به یکی از آزمون‌های سال‌های قبل است. در ابتدا متن را مشاهده می‌کنید و در ادامه در باکس زردرنگ می‌توانید سوال و جواب مربوط به آن را تمرین کنید. با کلیک کردن روی گزینه جواب می‌توانید به پاسخ سوال‌ها دسترسی داشته باشید.

Climate Change

A. Climate change is an issue that affects ecosystems and communities around the world. The subject of human-induced climate change is often considered an issue that will occur in the future. This is a misconception, however, as climate change is an ongoing process. A rise in temperature by 1.98°F (1.1°C) from 1901 to 2020 has been observed, but climate change is so much more than an increase in temperature, as it comprises sea level rises, changes in weather patterns like drought and flooding, amongst others. Water, energy, transportation, wildlife, agriculture, ecosystems, and human health parts of our lives which we consciously or subconsciously depend on are affected by climate change.

B. Although it may not be immediately obvious, the impacts that climate change has on different aspects of society are interrelated. Drought can harm food production and human health. Flooding can lead to spread of diseases and can cause damages to ecosystems and infrastructure. From a human-health perspective, the effects can include an increase in mortality, impacts on food availability, and a decrease of worker productivity.

C. Climate change truly affects every aspect of the world we live in. Nonetheless, even though climate change is a global issue, not everyone is affected by it the same way. Individual communities may experience climate change differently, depending on the conditions people live in the resources that are available to them. Individuals living in underserved areas or neighborhoods often have the highest exposure to hazards, and are therefore more vulnerable, lacking the necessary resources to respond.

D. Despite the projections of the impacts that climate change will have in years to come can be avoided, thanks to research that keeps providing us with knowledge of problems and solutions to counter those impacts. Experts believe there is still time to avoid the most negative of outcomes by limiting warming and reducing emissions to zero as quickly as possible.

E. Reducing our emissions of greenhouse gases will have a range of positive outcomes on the planet and on humans. Such reduction of greenhouse gas emissions will help create new employment opportunities, as it will require investment in new technology and infrastructure. It will also help reduce harmful impacts on human health, saving countless lives and billions of dollars in health-related expenses.

F. Earth has a natural greenhouse effect which naturally causes a rise in temperature, but humans create additional greenhouse gas emissions and cause an unusually rapid rise in temperature, also known as global warming. Carbon dioxide, methane, nitrous oxide, ozone, and various chlorofluorocarbons are all human-emitted gases. Virtually all climate scientists agree that this increase in heat-trapping gases is the main reason for the 1.8°F (1.0°C) rise in global average temperature since the late nineteenth century. Of all human-emitted heat-trapping gases, scientists are most concerned by carbon dioxide, as its overall warming influence is greater than the other gases combined.

G. At present, humans are emitting an estimated 9.5 billion metric tons of carbon into the atmosphere each year by burning fossil fuels. Deforestation and other land cover changes by humans emit another 1.5 billion metric tons per year. Of these nearly yearly 11 billion metric tons of carbon, forests and vegetation absorb around 3.2 billion metric tons per year, and oceans about 2.5 billion metric tons per year. A net 5 billion metric tons of human-produced carbon remain in the atmosphere each year, raising the global average carbon dioxide concentrations by about 2.3 parts per million per year. Humans have increased the abundance of carbon dioxide in the atmosphere by nearly 50 percent since 1750.

Question 1-5

Look at the seven paragraphs, A-G.

Which paragraph mentions the following?

Choose the correct letter, A-G.

NB You may only use a paragraph once.

  1. a gas that needs urgent attention
  2. action to avoid consequences
  3. a wrong assumption
  4. benefits of less greenhouse gas releases
  5. impacts on different individuals
جواب

Answer:

  1. F
  2. D
  3. A
  4. E
  5. C
تصویری درباره تغییر آب و هوا

۳. نمونه سوالات Short Answer

این نوع سوال‌ها روی توانایی افراد برای پیدا کردن کلمه یا عبارتی درون متن تأکید می‌کند. شاید پیدا کردن پاسخ این سوال‌ها کمی سخت باشد و با مشاهده آن‌ها در روز آزمون دچار استرس شوید. اما با آشنایی با مهارت‌های «skimming» و «‌scanning» می‌توانید به راحتی از عهده این نوع سوال‌ها بربیایید.

برای تقویت مهارت Reading و Writing می‌توانید از فیلم آموزش فرادرس استفاده کنید که لینک آن در ادامه آورده شده است.

هدف از سوالاتی که پاسخ کوتاه را به دنبال دارد، این است که کلمه یا عبارت خاصی را در متن پیدا کنید و پاسخ سوال‌ها را با توجه به آن‌ها حدس بزنید. برای این منظور لازم است متن را یک دور سریع بخوانید تا با مفهوم کلی آن را درک کنید. سپس یک بار دیگر آن را بخوانید تا به جزئیات بیشتری دسترسی پیدا کنید. سوال‌ها حاوی کلمات کلیدی هستند که باید آن‌ها را پارافریز کنید؛ با این کار می‌توانید اطلاعات را در متن راحت‌تر پیدا کنید. خبر خوش این است که پاسخ‌ها همه به ترتیب در متن آورده شده است.

اگر فکر می‌‌کنید به تمرین بیشتری نیاز دارید، می‌توانید نمونه تمرینی را در این بخش مشاهده کنید که از آزمون‌ها سال‌‌های قبل انتخاب شده است. علاوه بر این، در انتهای مطلب دو نمونه آزمون ماک را به صورت کامل قرار داده‌ایم که می‌توانید به بخش ریدینگ آن‌ها مراجعه کنید و اگر این نمونه سوال‌ها را مشاهده می‌‌کنید، با انجام دادن آن‌ها و مشاهده پاسخ، میزان درک خود را از این نوع سوال‌ها ارزیابی کنید.

پس در نمونه سوالات Short Answer، با توجه به متن سوالاتی مطرح می‌شود که داوطلب باید به آن‌ها پاسخ کوتاه بدهد. در ادامه می‌توانید نمونه‌ای از سوالات Short Answer را مشاهده کنید.

Questions 1 - 6

Answer the questions below.

Choose NO MORE THAN THREE WORDS from the text for each answer.

  1. What was a frequent family activity in his youth?
  2. Which of his family members was working for Groupil et Cire when he was employed?
  3. Following his father's career path, what did he intend to become?
  4. How did his parents perceive him?
  5. What was van Gogh's main theme of artistic inspiration?
  6. Although second to Rembrandt, what is van Gogh's overall reputation today in the art's world?

برای این‌که بتوانید به‌خوبی از عهده سوالات این بخش بربیایید، توصیه می‌کنیم نکات زیر را هنگام تمرین کردن و تست زدن مدنظر داشته باشید.

  • دستورالعمل‌ها را با دقت بخوانید. دستورالعمل‌های این بخش به شما می‌گوید که در نوشتن پاسخ کوتاه باید از چند کلمه استفاده کنید. برای مثال، اگر صورت سوال به شما می‌گوید «no more than 2 words and/or a number»، مفهومش این است که می‌توانید در کل با سه کلمه پاسخ سوال را بدهید که شامل حداکثر ۲ کلمه و ۱ عدد است. به عبارت دیگر نمی‌توانید سه کلمه بنویسید یا یک کلمه و ۲ عدد بنویسید. فقط می‌توانید حداکثر دو کلمه و یک عدد بنویسید. اما اگر فقط ۱ کلمه و ۱ عدد بنویسید یا فقط ۲ کلمه بنویسید، پاسخ سوال قابل‌قبول است.
  • سوال‌‌‌ها را بخوانید و آن‌ها را درک کنید. چون شما به دنبال اطلاعات خاصی در متن هستید، لازم است سوال را با دقت بخوانید و معنی آن‌ها را به طور کامل متوجه شوید. از خودتان بپرسید که سوالی که خواندید دقیقاً به چه اطلاعاتی نیاز دارد؟ برای مثال، اگر سوال «?When was Albert Einstein born»‌ باشد، باید دقیقاً به دنبال تاریخ تولد باشید.
  • سوال‌ها را پارافریز کنید. پارافریز کردن سوال‌‌ها به معنی این است که معنی سوال‌ها را با کلمات دیگری درک کنید. یعنی کلمات کلیدی در سوال را پیدا کنید، زیر آن‌ها خط بکشید و به کلمات مترادف یا مشابهی فکر کنید که با جایگزین کردن آن‌ها به‌جای کلمه اصلی معنی جمله تغییری نمی‌کند. این روش را به این دلیل به کار می‌بریم که در نود درصد موارد، عین کلماتی که در صورت سوال به عنوان کلمه کلیدی انتخاب می‌کنیم، با آن چیزی که در متن می‌بینیم، فرق می‌کند. مثال زیر را در نظر بگیرید:

Example: In which geographical location were the first representations of flipflops found?

In other words: Where in the world were flipflops seen for the first time?

  • متن را «skim» کنید. مفهوم «skimming» این است که متن را سریع بخوانید تا اطلاعات کلی از آن به دست بیاورید. این روش شما را با محتوای متنی که نوشته شده آشناتر می‌کند، زیرا باید کلمات خاصی را پیدا کنید تا به عنوان پاسخ درست در نظر بگیرید. سریع خواندن متن به شما کمک می‌کند تا به کلمات خاصی دقت کنید که وقتی در پی یافتن پاسخ درست در متن هستید، راحت‌تر آن‌ها را پیدا کنید. همچنین درباره ماهیت اطلاعات مربوط به هر پاراگراف به شما اطلاعات گسترده‌ای می‌دهد تا به کمک آن بتوانید پاسخ بقیه سوال‌ها را نیز حدس بزنید.
  • پاسخ درست را انتخاب کنید. بعد از این‌که مطمئن شدید که سوال را به خوبی درک کرده‌اید و با دو روش skimming و scanning توانسته‌اید اطلاعات کلی و ویژه را به دست بیاورید، اکنون می‌توانید کلمه یا عبارت مدنظر را به عنوان پاسخ سوال انتخاب کنید. باید کلمه یا عبارت دقیق را از متن پیدا کنید. اگر جمله آخر از نظر دستوری نادرست است، بدان معنی است که پاسخ اشتباهی را پیدا کرده‌اید. به مثال زیر دقت کنید.

Example:

Instructions You may use uo to 2 words

Text The use of flipflops dates back to around the year 4,000 BC. Early displays of flipflops can be found in artwork in Egypt.

Question 'In which Geographical location can the first representations of flipflops be seen?'

Short Answer Egypt

Explanation The key information in the text is underlined here:

Early displays of flipflops can be found in artwork in Egypt.

We found the phrases 'early displays' and 'be found', two of the synonyms we found. The last word is an indicator that the 'geographical location' is the 'country' of 'Egypt'.

Paraphrasing

  • geographical location = place, country, city, in the world, area
  • first representation of flipflops = fist signs of/first model of/original flipflops
  • be seen = be found, be discovered, be encountered
در ادامه می‌توانید به نمونه متنی توجه کنید که به عنوان نمونه از ریدینگ آیلتس آکادمیک انتخاب شده است. در ادامه متن می‌توانید سوال و جواب‌ها را نیز مشاهده کنید.

THE LIFE AND WORK OF VINCENT VAN GOGH

Vincent van Gogh was born on 30 March 1853 in Zundert, a village in the southern province of North Brabant, in the Netherlands. He was the second child of a family of six children, born to the Reverend Theodorus van Gogh (1822 – 1885) and Anna Cornelia Carbentus (1819 – 1907). The family would often enjoy going for walks, which will have encouraged a love of nature in van Gogh’s heart.

Van Gogh did not receive a smooth education. He spent one year at the village school in Zundert, two years at a boarding school in Zevenbergen, and eighteen months at a high school in Tilburg. When he was sixteen, he began working at The Hague gallery of the French art dealers Goupil et Cie., a branch that his uncle Vincent had established. His brother Theo later worked for the same firm. In 1873, the firm transferred Vincent to London, then Paris two years later, where he lost all interest in becoming an art dealer.

Van Gogh then took a post as an unpaid assistant teacher in Ramsgate, England, then found a salaried position at a private school run by a vicar in Isleworth near London. He was allowed to preach at the school and in the surrounding villages, but Vincent was disappointed by the lack of opportunities, and returned to the Netherlands at the end of the year 1876. He now decided to follow in his father’s footsteps and become a clergyman. This was yet another inadequate choice for him. Upon advisement from his uncle the minister who helped him prepare for his entrance exam, Van Gogh abandoned the lessons, and after brief training as an evangelist, he went to the Borinage coal-mining region in the south of Belgium, in 1879. He connected with the families and workers, and experienced life as they did, however, he was not able to establish a close-knit community of worshippers. His contract was therefore not renewed, and his parents regarded him as a social failure.

When van Gogh decided to become an artist, there was no obvious indication that he might possess an extraordinary talent. He eventually showed his ability and tendency to choose bold and harmonious colour effects, as well as simple, yet, memorable compositions. To help prepare for his new career, Van Gogh went to Brussels to study at the academy, but left after nine months.

In April 1881, Van Gogh went to live with his parents in Etten in North Brabant, where he decided to learn to draw. In the winter of that same year, he moved to The Hague, where he took painting classes from his uncle Anton Mauve. He also continued to practise profusely his drawing skills, sharpening his perspective skills. In 1883, Vincent moved back in with his parents, where he focused on sketching and painting. Most of his subjects were taken from peasant life.

Throughout his life, Van Gogh was inspired by a range of contemporary artists, such as Claude Monet and Paul Cézanne, and truly forged his own unique style. Today, Van Gogh is generally viewed as the greatest Dutch painter after Rembrandt.

در باکس زیر می‌توانید سوال و جواب متن فوق را مشاهده کنید که به عنوان نمونه سوال Short Answer در اختیار شما قرار گرفته است.

Question 1 – 6

Answer the questions below.

  1. What was a frequent family activity in his youth? 
  2. Which of his family members was working for Goupil et Cie when he was employed?
  3. Following his father’s career path, what did he intend to become?
  4. How did his parents perceive him?
  5. What was van Gogh’s main theme of artistic inspiration?
  6. Although second to Rembrandt, what is van Gogh’s overall reputation today in the arts’ world?
جواب

Answer:

  1. going for walks
  2. Vincent
  3. a clergyman
  4. a social failure
  5. peasant life
  6. greatest Dutch painter

۴. نمونه سوالات Note Completion

در صورت سوال «Note Completion» جاهای خالی لحاظ شده و شامل مجموعه‌ای از جملات ناقص است و با قرار دادن کلماتی که از متن انتخاب کرده‌ایم در جای خالی، می‌توانیم جمله را کامل کنیم. این جملات خلاصه‌ای از ایده‌های داخل متن هستند و شما باید کلمات را از داخل متن پیدا کنید و جاهای خالی سوال را با آن‌ها پر کنید.

مانند بسیاری از نمونه‌ سوالات Note Completion، اصلی‌ترین موضوعی که داوطلبان را درگیر می‌کند، این است که بتوانند مفهوم کلی متن را درک کنند تا پاسخ‌های درست را پیدا و جایگزین کنند. این کار با دو تکنیک skimming و scannng امکان‌پذیر می‌شود که پیش‌تر توضیح دادیم. در باکس زیر نمونه‌ای از سوال Note Completion را مشاهده می‌کنید که از آزمون‌های سال‌های قبل انتخاب شده است.

Questions 1-5

Complete the notes below.

Choose ONE WORD AND/OR A NUMBER from the passage for each answer.

Write your answers in boxes 1-5 on your answer sheet.

Originally, researchers considered the Freudian theory that dreams were the path to the deepest 1............ of people's essence.

Rapid eye movement, also known as REM, was found in 2 .......... .

A sleep scientist from Harvard argues that a link exists between dreaming 3 ............. and the strengthening of memory.

According to Stickgold, dreams are promoters of the most 4 ............ functions of human mental.

Stickgold claims that at the moment in 2010, there is not much dreams researchers seem to 5 ............ upon.

برای این‌که بتوانید به سوالات Note Completion پاسخ دهید، لازم است نکات زیر را مدنظر داشته باشید.

  • سوال را دقیق بخوانید و مطمئن شوید که دستورالعمل‌ها را دقیق متوجه شده‌اید.
  • متن را skim کنید، یعنی خیلی سریع متن را بخوانید تا متوجه مفهوم کلی آن بشوید.
  • متن را scan کنید، یعنی متن را سریع بخوانید، اما این بار به دنبال اطلاعات دقیق‌تر و جزئیات بیشتری باشید.
  • هیچ پاسخی را بی‌جواب نگذارید. در آزمون آیلتس هیچ بخشی نمره منفی ندارد، بنابراین وقتی درباره پاسخ سوالی مطمئن نیستید، تمام تلاش خود را بکنید تا مناسب‌ترین پاسخی را که حدس می‌زنید برای آن در نظر بگیرید.
  • ممکن است برخی از کلماتی را که در سوال پیدا می‌کنید، در متن نباشد. در این شرایط به دنبال پارافریزها در متن بگردید. البته برخی از کلمات مانند اسامی خاصی یا اعداد و ارقام را نمی‌توانیم پارافریز کنیم. همچنین برخی از فعل‌ها ممکن است پارافریز نشوند. به همین دلیل به کمک آن‌ها راحت‌تر می‌توانیم در متن به دنبال پاسخ درست باشیم.
  • پاسخ سوالات معمولاً به ترتیب در جمله پیدا نمی‌شوند. به همین دلیل skimming می‌تواند در چنین مواردی کمک زیادی به سریع‌تر پیدا کردن جواب بکند.
  • برای پیدا کردن پاسخ درست، قبل از هر چیزی به جاهای خالی در صورت سوال نگاه کنید و سپس حدس بزنید که با توجه به کلماتی که قبل یا بعد از آن قرار گرفته‌اند، چه نوع کلمه‌ای را باید در جای خالی قرار دهید. به بیان دیگر، سعی کنید اجزای کلام را حدس بزنید و با در نظر گرفتن آن‌ها به دنبال پیدا کردن پاسخ در متن باشید.
  • از زمان خود حداکثر استفاده را ببرید. سعی کنید فقط تا دو دقیقه برای skimming وقت بگذارید. ایده متن را در ذهن‌تان داشته باشید، این کار اغلب به شما کمک می‌کند تا اولین و آخرین پاراگراف متن را بخوانید، همچنین جملات محوری را شناسایی کنید (اولین جمله هر پاراگراف).
  • دستورالعمل هر سوال مشخص است، اما باید بتوانید آن را به خوبی درک کنید. در تصویر زیر دستورالعمل یکی از سوالات Note Copmpletion و تحلیل آن را مشاهده می‌کنید.
تصویر دستورالعمل سوالات note completion
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.

نکته اول: در رابطه با پاسخ برخی از سوالات لازم است نکاتی را مدنظر داشته باشید. اعدادی که به حروف در متن نوشته‌ شده‌اند و بیش از یک کلمه هستند (مانند «twenty-two» به‌جای «22»)، یک کلمه به حساب می‌آیند. پس برای مثال، «fifty-four people» را به عنوان یک کلمه «people» و یک عدد «fifty-four» در نظر می‌گیریم. 

نکته دوم: کلماتی را که با علامت «هایفن» (Hyphens) نوشته می‌شوند، یک کلمه در نظر می‌گیرند، مانند «high-spirited» یا «low-key».

نکته سوم: هنگام پاسخ دادن به سوالات Note Completion در نظر داشته باشید که هرگز کلمه‌ای را که در متن پیدا کرده‌اید و می‌خواهید به عنوان پاسخ درست در جای خالی قرار دهید، تغییر ندهید. یعنی اگر مفرد یا جمع است، به همان شکل باید در جای خالی قرار بگیرد، اگر اسم یا فعل است نباید نوع آن را تغییر بدهیم. درواقع، اگر کلمه‌ای را که به عنوان پاسخ درست در نظر می‌گیریم، با کلمات قبل و بعد از جای خالی در سوال مطابقت نداشته باشد، باید به این نتیجه برسیم که انتخاب نادرستی کرده‌ایم و باید به دنبال کلمات درست بگردیم. 

​برای این‌که بدانید نمونه سوالات Note Completion در آیلتس آکادمیک چیست و چگونه باید به این نوع سوال‌ها پاسخ بدهیم، در ادامه نمونه متنی را از ریدینگ آکادمیک برای شما در نظر گرفته‌ایم که از آزمون‌های سال‌های قبل انتخاب شده است. در ابتدا متن ریدینگ را مشاهده می‌کنید و در ادامه در باکس زردرنگ، با کلیک کردن روی سوال و جواب می‌توانید نمونه سوال مربوط به متن و پاسخ آن را تمرین کنید.

The Purpose of Dreams

When we wake to an early alarm, cutting off the last hour or two of sleep, the sleep we sacrifice is mainly REM, “rapid eye movement,” the most dream-rich stage of sleep. We dream in all stages of sleep, not just REM, but our most vivid, memorable and emotionally resonant dreams and stories that play through our heads like films, occur mainly in the stretch of REM just before we wake up in the morning. A normal sleeper, a good sleeper, spends about a quarter of sleep time in REM, so a person who lives 90 years will spend 6 or 7 years in REM.

When researchers discovered REM in 1953, they were ecstatic to find that the eye movements were associated with dream recall. Most researchers studying the mind those days were Freudians, and Freud saw dreams as “the royal road to the unconscious”. Researchers therefore thought they had found the route to the innermost recesses of the self. It was not quite that simple, of course, as subsequent findings about the workings of the brain did not bear out Freud’s ideas, and the focus of dream study shifted to the neurological bases of dreams, their physiological rather than psychological origins, the ebb and flow of neurotransmitters. At present (as of 2010), there is “precious little on which dream researchers agree,” says Harvard sleep scientist Robert Stickgold. His work suggests an association of dreaming with learning and the consolidation of memory. Stickgold finds that when people are awakened out of REM and given a word to associate to, their associations are more novel, more original than in other stages of sleep; they “ignore the obvious and put together things that make a kind of crazy unexpected kind of sense.” Dreams, Stickgold says, are where we bring things together in fresh, often startling ways, drawing on stores of knowledge from the past, the present, the possible, to find new associations. Dreams, far from being idle fancies, are enablers of “the most sophisticated human cognitive functions.”

At the 2009 Associated Professional Sleep Society (APSS) meeting in Seattle, P.F. Pagel, University of Colorado Medical School, described a study he did with the Filmmaking and Screenwriter Labs in Sundance that found a much higher recall and use of dreams among actors, writers, and directors than among participants from his sleep centre: dream use increases, he concludes, in proportion to a person’s interest in the creative process or product. It figures that filmmakers have this kind of generative conversation with their dreams, since film is, of all human creations, probably the most dream-like. There are, of course, highly creative and productive people who have little or no dream recall. But dreaming may still work behind the scenes. And creativity is not exclusively for writers or artists, it’s about basic survival, about finding new paths, figuring out what to do when something goes drastically wrong. We need to think creatively and flexibly, as we negotiate relationships with colleagues, co-workers, family or friends.

Question:

  1. Originally, researchers considered the Freudian theory that dreams were the path to the deepest _______ of people’s essence.
  2. Rapid eye movement, also known as REM, was found in _________.
  3. A sleep scientist from Harvard argues that a link exists between dreaming ________ and the strengthening of memory.
  4. According to Stickgold, dreams are promoters of the most _______ of human mental functions.
  5. Stickgold claims that at the moment in 2010, there is not much dreams researchers seem to _________ upon.
جواب

Answer:

  1. recesses
  2. 1953
  3. learning
  4. sophisticated
  5. agree
تصویر دختری که برگه سوالی را جلوی صورتش گرفته

۵. نمونه سوالات List Completion

نمونه سوالات List Completion شامل انتخاب گزینه‌هایی به عنوان پاسخ درست از میان فهرستی است که به عنوان سوال در اختیار شما قرار داده شده است. در آزمون ریدینگ آیلتس فهرستی از ایده‌ها در اختیار شما قرار داده خواهد شد که در متن به آن‌ها اشاره شده است. اما برخی از این ایده‌ها عنوان پاسخ درست را رقم می‌زند. دستورالعمل‌ها درباره موضوع متن به شما می‌گویند و همچنین تعداد اید‌ه‌هایی را که در متن است و به آن موضوع مربوط می‌شود. انتخاب ایده‌های درست از میان آن فهرست بر عهده شما خواهد بود.

این نوع سوال‌‌ها در ابتدای امر کمی چالش‌برانگیز به نظر می‌رسد، از نظر شبیه سوالات «Multiple Choice» یا «Matching Headings» است. اما تفاوت آن با این دو نوع سوال در این است که تمام گزینه‌های فهرست به عنوانی مربوط می‌شود که در دستورالعمل‌ها مشخص شده است و همین‌طور به تمام پاسخ‌های احتمالی. «skimming» و «scanning» در این نوع سوال‌ها هیچ فایده‌ای ندارد، چون توجه به جزئیات، آن هم به ترتیب، برای پیدا کردن مناسب‌ترین پاسخ به عنوان گزینه درست بیشترین اهمیت را دارد.

در نظر داشته باشید که این نوع سوالات به عنوان سوالات رایج و پرتکرار در آزمون آیلتس به شمار نمی‌روند، آن‌ها فقط گاهی در آزمون‌های ریدینگ آیلتس آکادمیک یا جنرال مشاهده می‌شوند. اما در هر صورت لازم است به اندازه کافی برای پاسخ دادن به آن‌ها تمرین کنید و آشنایی کامل داشته باشید تا اگر در روز آزمون به این نمونه سوالات برخوردید، بتوانید به پاسخ درست دست پیدا کنید.

برای این‌که بدانیم نمونه سوالات List Completion در آیلتس آکادمیک چیست و چطور می‌توانیم به این نوع سوال‌ها پاسخ دهیم، در ادامه یک نمونه سوال List Completion را مشاهده می‌کنید که از آزمون‌های سال‌های قبل انتخاب شده است.

Questions 1-4

Choose FOUR letters A-I.

Write the correct letters in boxes 1-5 on your answer sheet.

The text discusses artwork in different life aspects of American Indian civilizations.

What are FOUR underlying reasons behind such artwork?

  1. Art for governmental and martial purposes.
  2. Portraying the military strength of a given society.
  3. American Indian art was used for religious reasons
  4. Ensuring safety in their surroundings.
  5. Different items served more than one purpose.
  6. The physical aspect of an object could occasionally suggest the powers it contains.
  7. Additional details and materials may add meaning and qualities to objects.
  8. Artwork to provide imperfect portrayal of objects or the natural world
  9. Capturing the substance of plants, beings and objects.
  10. Art for comedic purposes.

برای این‌که بتوانید به نمونه سوالات List Completion به درستی پاسخ دهید، در ادامه مطلب نکاتی را فهرست کرده‌ایم که با رعایت کردن آن‌ها می‌توانید به نتیجه دلخواه خود برسید.

  • متن را skim کنید. با این کار می‌توانید مفهوم کلی متن را درک کنید و متوجه شوید که از چه موضوعی صحبت می‌کند. وقتی به طور کامل با آن آشنا شدید، می‌توانید کلمات یا محتوایی را که حین scan متن برای پیدا کردن پاسخ درست به دنبال‌شان هستید را راحت‌تر پیدا کنید. وقتی عنوان را در متن پیدا کردید، متن را سریع بخوانید تا بتوانید تصمیم بگیرید که کدام‌یک از بخش‌ها در متن ممکن است حاوی اطلاعات مدنظر باشند و کدام‌یک حاوی اطلاعات اضافی هستند. در برخی از بخش‌ها یا پاراگراف‌ها پاسخ درست را می‌توانید پیدا کنید، اما در بخش‌‌های دیگر نه.
  •  نوع موضوع را در صورت سوال مشخص و آن‌ را پارافریز کنید. وقتی این کار را انجام می‌دهید، می‌توانید هنگام مرور فهرست گزینه‌ها، با پارافریزها و کلمات مترادف که روبه‌رو شدید، سریع‌تر به پاسخ سوال دست پیدا کنید.
  • فهرست گزینه‌ها را بخوانید و کلمات کلیدی آن‌ها را مشخص کنید. آن دسته از کلماتی را پارافریز کنید که بتوانید در متن دنبال‌شان بگردید یا حدس می‌زنید شما را به پاسخ درست می‌رسانند. سعی کنید با پیدا کردن کلمات کلیدی در متن، آن بخشی را که حدس می‌زنید پاسخ درست را در خود جا داده پیدا کنید و همان بخش را پاراگراف را بخوانید.
  • در نظر داشته باشید که تمام گزینه‌های موجود در لیست می‌توانند پاسخ‌های احتمالی باشند و این به موضوع متن بستگی دارد. فقط برخی از آن‌ها با عنوان سوال مرتبط هستند. مطمئن شوید که معنی هر یک از گزینه‌ها را درک کرده‌اید. با پارافریز کردن می‌توانید سریع‌تر مفهوم سوال را متوجه شوید.
  • برخی از کلمات را می‌توانید پارافریز کنید. وقتی سوال را می‌خوانید، برخی از کلمات کلیدی که زیر آن‌ها خط می‌کشید را می‌توانید پارافریز کنید، مانند اسم، فعل، صفت و... (برای مثال، «to sing» مترادف «to chant» و «handsome» مترادف «good-looking» است). مترادف‌ها به احتمال زیاد در متن‌ها پیدا می‌شوند تا در فهرست سوال. پس اطمینان پیدا کنید که کلمات کلیدی که پارافریز کرده‌اید، کلماتی هستند که باید برای پیدا کردن مترادف یا پارافریزشان در متن به دنبال آن‌ها باشید.
  • پاراگرافی را که مترادف کلمات کلیدی یا پارافریز آن‌ها را پیدا کردید، مشخص کنید. وقتی پاراگراف مربوطه را پیدا کردید و پارافریزِ کلمه کلیدی را دیدید، از خودتان بپرسید «آیا با موضوع سوال ارتباط دارد؟» و «اگر پاسخ مثبت است، آیا با گزینه‌های موجود در فهرست با موضوع سوال مطابقت دارد؟»
  • زمان را مدیریت کنید. مانند سایر سوالات ریدینگ آیلتس، زمان‌بندی اهمیت زیادی دارد. اگر متنی را skim می‌کنید، نباید بیشتر از دو دقیقه وقت‌تان را صرف آن کنید. روی معنی کلی آن تمرکز کنید تا این‌که بخواهید تک‌تک کلمات را بفهمید. بعداً اگر فرصت داشتید، جزئیات را بخوانید، یعنی وقتی که جای کلمات پارافریزشده یا مترادف را در متن پیدا کردید.
  • از طولانی بودن فهرست سوالات نترسید. اگر با لیست بلندبالایی سروکار دارید، نگران نشوید، چون وقتی گزینه‌ها را پارافریز می‌کنید، می‌توانید به این فکر کنید که چه مواردی مرتبط یا غیرمرتبط با موضوع سوال است.
  • پاسخ سوال‌ها معمولاً به ترتیب است. شاید با دانستن این مورد بتوانید پاسخ سوال‌ها را در متن راحت‌تر پیدا کنید. به یاد داشته باشید که همه پاراگراف‌ها یا بخش‌های متن حاوی پاسخ نیستند. برخی از پاراگراف‌ها هیچ ربطی به فهرست سوال‌ها ندارد. پس اگر برای مثال پاسخ یکی از سوال‌ها را در پاراگراف سوم پیدا کردید، برای یافتن پاسخ بعدی به سراغ پاراگراف بعدی بروید.

برای این‌که بدانید ویژگی‌های نمونه سوالات List Completion در آیلتس آکادمیک چیست و چگونه باید به آن‌ها پاسخ بدهیم، در ادامه این مطلب نمونه سوالی را از ریدینگ آیلتس آکادمیک انتخاب کرده‌ایم که مربوط به آزمون‌های سال‌های قبل است. در ابتدا، متن ریدینگ را مشاهده می‌کنید، سپس با زدن بر روی گزینه سوال و جواب در باکس زردرنگ می‌توانید نمونه سوالات List Completion را همراه با پاسخ برای متن مربوطه بخوانید.

American Indian Artwork

Many American Indian art objects are basically intended to perform a service—for example, to act as a container or to provide a means of worship. The particular utilitarian form that Native American arts take often reflects the social organization of the cultures involved. Political and military societies seem to have found their major art forms in the world of weaponry, regalia, and panoply. This is most pronounced in the Plains, Aztec, and Inca civilizations, all of which reflect the dominant warrior culture in their arts. Those cultures in which life was heavily governed by religion tended toward a greater degree of ceremonial art than those in which life was less ritualized. All of the aesthetic expressions that have come down from the Maya, for example, obviously reflect the considerable weight of theocracy that existed in their world.Generally, but not necessarily, the best of American Indian artwork was applied to those objects intended to please a deity, soothe the angry gods, placate or frighten the evil spirits, and honour the newly born or recently deceased. Through such means, Native Americans sought to control the environment and the human or supernatural beings that surrounded or threatened them.

Some specific articles were reserved solely for religious uses, and some were for secular needs alone. Decoration does not always provide a clue as to these uses. Some peoples used plainware bowls for food preparation, while others used polychrome bowls for the same purpose. Many objects served a dual function: normally, they were used for everyday household purposes, yet under a different set of circumstances they could fulfill a religious function. Beneath the surface, there was a magic at work, and, in initiated hands, a mundane article might release its supernatural power, calling upon unseen forces to aid its owner. This power might be visually evident in the form, shape, or decoration of the object or might simply be believed in no matter what the physical state or appearance of the object might be. A Crow warrior’s rawhide shield, for example, might be embellished with a symbolic drawing, as well as with such materials as sacred eagle feathers and a crane’s head, in order to imbue him or her with such qualities as invulnerability and supernatural swiftness and strength.

The aim of the American Indian artist was not merely to set down realistic records but to create the semi-magical designs so common in the art of non-Western cultures. The artist quickly realized that he or she could not draw a tree as perfectly as it could be made by the Creator; so, with common sense, the artist did not try. Instead, he or she sought the spirit or essence of the tree and represented this in the design.

Not all American Indian art, however, was religious or political. There was also a considerable amount of mundane, humorous, and even profane art produced by most cultures. Sufficient examples of eroticism remain from prehistoric and recent times to indicate a wholly relaxed freedom of expression reflecting a healthy, naturalistic outlook.

Question 1 – 4

Choose FOUR letters A-I.

Write the correct letters in boxes 1 – 5 on your answer sheet.

  1. The text discusses artwork in different life aspects of American Indian civilizations. Which are FOUR underlying reasons behind such artwork?
  2. Art for governmental and martial purposes.
  3. Portraying the military strength of a given society.
  4. American Indian art was used for religious reasons.
  5. Ensuring safety in their surroundings.
  6. Different items served more than one purpose.
  7. The physical aspect of an object could occasionally suggest the powers it contains.
  8. Additional details and materials may add meaning and qualities to objects.
  9. Artwork to provide imperfect portrayal of objects or the natural world.
  10. Capturing the substance of plants, beings and objects.
  11. Art for comedic purposes.
جواب

Answer:

  • B
  • D
  • F
  • I

۶. نمونه سوالات Flow Chart

برای این‌که بدانیم بخش ریدینگ آیلتس آکادمیک چیست و چطور باید به سوالات آن پاسخ دهیم، لازم است با انواع سوالات آن آشنا شویم. یکی از این نوع سوال‌ها «Flow Chart» است که برای بسیاری از داوطلبان سوالات چالش‌برانگیزی محسوب می‌شود. برای پاسخ دادن به این نوع سوال‌ها، داوطلب باید با ترتیب اطلاعات آشنا شود و باید برای به دست آوردن اطلاعات خاص متن را scan کند تا پاسخ درست را از جای درستی در متن انتخاب کند.

نگران نباشید، در این بخش به نکاتی اشاره می‌کنیم که شما را طور کامل با سوالات این بخش و نحوه پاسخ دادن به آن‌ها راهنمایی می‌کند. هدف از سوالات Flow Chart مشخص کردن کلمات در متن است تا به عنوان پاسخ درست بتوانیم آن‌ها را انتخاب کنیم. برای این منظور باید از دو تکنیک «skimming» و‌ «scanning» کمک بگیریم تا بتوانیم آن اطلاعات خاص را در متن پیدا کنیم. باید مطمئن شویم که دقیقاً همان بخشی از متن را انتخاب کرده‌ایم که هدف سوال ماست. «Flow Chart» به عنوان روشی برای توصیف روند انجام یک فرایند است که اطلاعاتی را به‌ ترتیب در اختیار ما قرار می‌دهد و باید بر اساس آن جاهای خالی هر یک از مراحل را کامل کنیم.

سوال‌ها به‌ ترتیب و با فلش و نمودار نشان داده می‌شود. فلو چارت ریدینگ آیلتس آکادمیک، روشی بصری برای توصیف ترتیبی است که مراحل بخصوصی از یک فرایند را به ما نشان می‌دهد. در هر یک از مراحلی که مشخص شده، عبارت‌های کلیدی و فلش‌‌هایی را مشاهده می‌کنیم که به ما در درک بهتر ترتیب مراحل کمک خواهد کرد. همچنین می‌توانیم مسیر اطلاعات را دنبال کنیم. برخی از این عبارت‌های کلیدی و مراحلی که در فرایند نوشته شده است، جاهای خالی دارد و باید به کمک کلمه یا عباراتی که در متن هست، آن‌ها را کامل کنیم. برای پیدا کردن این کلمه‌ها لازم است هر یک از مراحل فرایند را با دقت بخوانیم و به کلمات کلیدی که قبل و بعد از جاهای خالی می‌آیند توجه داشته باشیم.

در تصویر زیر می‌‌توانید نمونه سوال Flow Chart را مشاهده کنید که از آزمون‌های آیلتس سال‌های قبل انتخاب شده است.

تصویر نمونه سوال flow chart برای آزمون آیلتس

برای این‌که بدانید نمونه سوالات Flow Chart در ریدینگ آیلتس آکادمیک چیست و چطور باید به سوالات‌ آن پاسخ دهیم، نکات مهمی را در ادامه این مطلب فهرست کرده‌ایم که با رعایت کردن آن‌ها می‌توانید به راحتی از عهده این نوع سوال‌ها بربیایید و یکی از موانع مهم برای رسیدن به هدف خود را از میان بردارید.

  • دستورالعمل (صورت سوال) را دقیق بخوانید. صورت سوال به شما می‌گوید که چند کلمه را می‌توانید از متن انتخاب کنید و به عنوان پاسخ درست در جای خالی قرار دهید. این کلمات می‌تواند از ۱ تا ۳ متغیر باشد. برای مثال، اگر دستورالعمل به شما می‌گوید که تا سه کلمه انتخاب کنید، می‌توانید ۱، ۲ یا ۳ کلمه را در جای خالی قرار دهید اما نباید بیشتر از سه کلمه باشد و به همین دلیل است که توصیه می‌شود صورت سوال را با دقت بخوانید، زیرا اگر برای مثال از شما خواسته باشند که حداکثر تا ۲ کلمه برای پر کردن جای خالی استفاده کنید، اگر سه کلمه بنویسید و پاسخ شما درست هم باشد، آن را به عنوان گزینه نادرست در نظر می‌گیرند و نمره خود را از دست خواهید داد.
  • عبارت‌های داخل فلو چارت را با دقت بخوانید. چون ماهیت این نوع نمودارها از سایر سوالات متفاوت است و از عبارت‌های کوتاه و فلش تشکیل شده است (همان‌طور که در تصویر بالا مشخص است)، باید مطمئن شوید که موضوع فلو چارت چیست و عبارت‌های کلیدی آن کدام است. چون به دنبال اطلاعات خاصی در متن هستید و چون پاسخ سوالات به‌ ترتیب در متن لحاظ نشده، لازم است عبارت‌های کلیدی را با دقت پیدا کنید و بفهمید که معنی آن‌ها چیست. از خودتان بپرسید که چه اطلاعاتی را باید در متن پیدا کنید.
  • عبارت‌های کلیدی را پارافریز کنید. وقتی صورت سوال را می‌خوانید و کلمه کلیدی را مشخص می‌کنید، با خودتان فکر کنید که مترادف این کلمات چیست و چگونه می‌توانیم آن‌ها را پارافریز کنیم. چون وقتی در متن به دنبال این کلمات کلیدی می‌گردید، معمولاً عین کلماتی که در صورت سوال پیدا کردید را نمی‌توانید در متن پیدا کنید. پس اگر از قبل مترادف یا پارافریز هر کلمه را تشخیص دهید، می‌توانید سریع‌تر و راحت‌تر در متن دنبال آن‌ها بگردید. مثال زیر را ببینید.

Example:

‘Drop in amount of oxygen in blood due to _____’ In other words: ‘Decrease in quantity of oxygen in the blood because of _____’

If you explain the questions in other words, you make sure you understand them better, and you can see more easily where the meaning is expressed in the text.

  • ترتیب اطلاعات را در فلو چارت بررسی کنید. به کمک فلش‌هایی که بین عبارت‌ها در صورت سوال قرار داده شده است، مطمئن شوید که مراحلی را که در فلو چارت توضیح داده شده به خوبی متوجه شده‌اید. با فهمیدن این مراحل می‌توانید کلمات را در متن به‌ ترتیب پیدا کنید و هر کدام را که فکر می‌کنید پاسخ درست است، در جاهای خالی قرار دهید.
  • متن را «skim» کنید. وقتی متنی را skim می‌کنید، مفهومش این است که باید آن را سریع بخوانید تا ایده کلی‌اش را درک کنید. نیازی نیست متن را کامل بخوانید و کلمه به کلمه آن را بفهمید. همین که اطلاعات خاص را در متن پیدا کردید و ترتیب آن‌ها را متوجه شدید، می‌توانید روی همان قسمت از متن تمرکز کنید و پاسخ درست را از همان‌جا پیدا کنید.
  • متن را scan کنید تا با اطلاعات جزئی‌تری دست پیدا کنید. برای این کار باید به دنبال اطلاعات خاص بگردید. نیازی نیست هر کلمه را بخوانید یا درک کنید؛ تا وقتی که بتوانید اطلاعات خاصی را شناسایی کنید که به شما در پاسخ دادن به سوال‌ها کمک می‌کند، مانند پیدا کردن مترادف‌ها و کلمات کلیدی، یعنی راه‌های رسیدن به پاسخ سوال را پیدا کرده‌اید.
  • پاسخ درست را انتخاب کنید. بعد از این‌که سوال را متوجه شدید و مراحل skimming و scanning را انجام دادید، می‌توانید با پیدا کردن پاسخ درست، کلمه یا عبارت مدنظر را وارد جای خالی کنید.

برای این‌که بدانیم نمونه سوالات Flow Chart در ریدینگ‌ آیلتس آکادمیک چیست و چطور می‌توانیم نحوه پاسخ دادن به آن‌ها را یاد بگیریم، در این بخش از مطلب نمونه تمرینی را در اختیارتان قرار می‌دهیم که از ریدینگ آزمون‌های سال‌های قبل آیلتس انتخاب شده است. در ابتدا متنی را مشاهده می‌‌کنید و سپس داخل باکس زردرنگ می‌توانید سوال و جواب‌های مربوط به آن را نیز ببینید و تمرین کنید.

The Science of Campfires

When we imagine a campfire, we tend to picture big logs and tall, warm flames. But how do these flames come to be? Some might attempt to start a fire with big logs, assuming that their size would guarantee that of the flames. What they will notice, however, is that the flames struggle to catch onto the log. The use of small twigs, on the other hand, will lead to a stable fire upon which campers can build, by adding gradually bigger pieces of wood. Let’s look at the science behind such phenomenon.

If we take a small twig and light it up, we will notice that it will burn faster that a larger log, partially because it is smaller in size, and therefore requires less energy to raise its temperature for it to burn. By burning a pile of twigs, we can ensure a steady level of heat, which will allow us to add larger pieces of wood to the mix. Once those have reached the necessary temperature, we may eventually add logs.

Size is but one reason why smaller twigs should be the starting point of a campfire. There is also the matter of oxygen. Fire grows with the presence of oxygen, and diminishes with lack thereof. The space available between the pieces of wood in a pile of twigs will allow ample presence of oxygen. With one large log, there is very little space for oxygen to roam inside it, as it is filled with wood. Therefore, the fire will have more room to grow and expand amongst the twigs than inside the log.

Large logs may not be as efficient for burning, but that, too, can be an advantage. Once you get your fire going with smaller pieces of wood, you want to make sure it lasts, so you can warm up and prepare your food. Because small twigs burn so well, the fire will be consumed too quickly without the support of a large log. Its size and lack of space for oxygen is exactly what makes it perfect for slowing down the burning of the fire.

What is also important to remember for a successful campfire are the optimal conditions in which it should take place. You should look for a flat location, exposed to dirt. Avoid grassy areas or spaces with dead grass. If that is not an option, you may dig the ground to remove a layer of grass. Make sure you start your campfire as far away as possible from any items, plants or tree that could catch on fire. Surrounding your campfire with rocks to create a circular enclosed space that would help contain the fire is highly recommended. Make sure, however, that you leave a little space between the rocks to allow a good flow of oxygen.

Question 1 - 3

تصویر نمونه سوال flow chart برای آزمون آیلتس
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.
جواب

Answer:

  1. rocks
  2. oxygen
  3. (large) log
پسری که برگه‌ای در دست دارد و روی آن نوشته شده: I passed the exam

۷. نمونه سوالات Sentence Completion

پاسخ دادن به نمونه سوالات Sentence Completion در آزمون آیلتس به نظر کار چندان سختی نمی‌آید. با این وجود لازم است برای این‌که بدانیم این نوع سوالات در ریدینگ آیلتس آکادمیک چیست و چطور باید به آن‌ها پاسخ دهیم، آشنایی کافی پیدا کنیم و نمونه آزمون‌‌های ماک آیلتس را برای تمرین کردن و ارزیابی عملکرد خود مدنظر داشته باشیم. اگر نمی‌دانید چگونه اطلاعات مربوط به این سوالات را از داخل متن پیدا کنید، ادامه این مطلب را با ما همراه باشید.

سوالات «Sentence Completion» را در آزمون‌های آیلتس زیاد می‌بینیم. هدف از طرح این نوع سوالات مشخص کردن کلماتی در متن است که از آن‌ها بتوانیم به عنوان پاسخ سوال خود کمک بگیریم. به همین دلیل لازم است با مهارت «skimming» و «scanning» به طور کامل آشنایی داشته باشیم تا بتوانیم در وقت خود صرفه‌جویی کنیم و با خواندن جزئیات، سریع‌تر به جواب دست پیدا کنیم.

برای آشنایی بیشتر با نمونه سوالات Sentence Completion به مثال زیر دقت کنید.

Questions 1 – 3

Complete the sentences below.

Choose NO MORE THAN TWO WORDS from the text for each answer.

  1. For people who experience anxiety, it is recommended they breathe in and out while they _________ to help them focus on one activity only.
  2. Studies have demonstrated that meditation is useful in reducing the frequency of _________.
  3. In terms of physical health benefits, meditation reduces ________ which decreases the chances of developing cardiovascular diseases.

برای پاسخ دادن به سوالات Sentence Completion لازم است نکاتی را مدنظر داشته باشید که در ادامه این مطلب بررسی خواهیم کرد.

  • دستورالعمل سوال را با دقت بخوانید. دستورالعمل‌ِ این نوع سوال‌ها به شما می‌گوید که مجازید از چند کلمه برای پر کردن جاهای خالی استفاده کنید. شاید از ۱ کلمه تا حداکثر ۳ کلمه برای این منظور کمک بگیرید. برای مثال، اگر از شما بخواهند که از بیشتر از سه کلمه برای کامل کردن جملات استفاده نکنید، شما می‌توانید از یک، دو و حداکثر سه کلمه کمک بگیرید و جاهای خالی را با آن‌ها پر کنید.
  • سوالات را بخوانید و درک کنید. سوال‌ها شامل جملاتی می‌شود که جاهای خالی دارد و منتظر پاسخ شماست. این جاهای خالی باید با کلماتی از داخل متن پر شود. مطمئن شوید که اول از همه جمله را کامل خوانده‌اید، به گونه‌ای که بتوانید نوع اطلاعاتی را که به دنبال آن هستید تشخیص دهید. همچنین لازم است نوع کلمه‌ای را که قرار است جای خالی را پر کند حدس بزنید. برای این کار لازم است کلمه قبل و بعد از جای خالی را در صورت سوال با دقت بخوانید و با توجه به آن‌ها حدس بزنید که جای خالی به اسم، فعل، صفت و... نیاز دارد.
  • جملات را پارافریز کنید. وقتی جمله‌ای را پارافریز می‌‌کنید، مشخصی می‌کنید که کلمات آن به چه شکل‌‌های دیگری می‌توانند در جمله قرار بگیرند، طوری در مفهوم کلی کلمه تغییری ایجاد نشود. مثال زیر می‌تواند توضیح این بخش را کامل‌تر کند.

Example:

‘the Oscars are a celebration of cinema that takes place every ……….

In other words: ‘The Oscars is an event that honours films and happens every……….’

By explaining the sentences in different words, you increase your own comprehension of them, and you can find the meaning more easily within the text.

  • سعی کنید جاهای خالی و نوع کلمات را حدس بزنید. جاهای خالی را باید باغ کلماتی پر کنید که از متن انتخاب کرده‌اید. اما برای این‌که راحت‌تر بتوانید نوع کلمه را حدس بزنید، سوال را بخوانید و به کلمه قبل و بعد از جای خالی دقت کنید. در ادامه سعی کنید نوع کلمه‌ای را که قرار است در جای خالی پر کنید حدس بزنید. از خودتان بپرسید موضوع این جمله چیست. آیا در متن به دنبال فعل، اسم یا صفت هستید؟ با این کار سریع‌تر پاسخ درست را از داخل متن پیدا می‌کنید.
  • متن را skim کنید. وقتی متن را سریع می‌خوانید تا ایده کلی را به دست بیاورید، کمی هم با متن آشنا می‌شوید و برخی از اطلاعات در ذهن‌تان می‌ماند. چون جواب سوالات این بخش به‌ ترتیب در متن قرار گرفته است، خواندن سریع متن می‌تواند به شما کمک کند تا برخی از کلماتی را ببینید که شاید موقع پیدا کردن پاسخ سوالات به ذهن‌تان خطور کند و در همان قسمت از متن دنبال جواب بگردید. همچنین وقتی متن را skim می‌کنید، موضوع محوری هر یک از پاراگراف‌های متن را نیز متوجه می‌شوید و در ادامه می‌توانید اطلاعات را به راحتی وارد آن بخش از متن کنید.
  • متن را برای پیدا کردن اطلاعات دقیق‌تر scan کنید. این کار به معنی خواندن دقیق متن برای پیدا کردن اطلاعات دقیق‌تر است. با این کار دیگر نیازی به خواندن کلمه به کلمه متن نیست و تا هر زمان که به دنبال اطلاعات بخصوصی در متن باشید، مانند مترادف‌ها، کلمات کلیدی یا پارافریز آن‌ها، می‌توانید سریع‌تر آن‌ها را پیدا کنید.
  • پاسخ درست را حدس بزنید. زمانی که مطمئن شدید جملات را به خوبی متوجه شده‌اید، متن را سریع خوانده‌اید و مفهوم کلی آن را درک کرده‌اید، متن را برای پیدا کردن جزئیات بیشتر دوباره مرور کرد‌ه‌اید، نوع کلمات را در جاهای خالی تشخیص داده‌‌اید، اکنون وقت آن رسیده که پاسخ درست را از متن پیدا کنید. در این حالت باید کلمه دقیق را از متن انتخاب کنید. اگر از نظر گرامری برای جای خالی مناسب نیست، نباید تغییری در آن بدهید، بلکه باید دنبال کلمه‌‌ای بگردید که بدون هیچ تغییری آن را در جای خالی قرار دهید و نوع کلمه با کلمات قبل و بعد از خودش مطابقت داشته باشد. به مثال زیر و توضیحات آن دقت کنید.

Example:

Instructions: You may use up to 2 words.

Text: The world of cinema comprises many roles and contributions that deserve to be recognized. The event occurs each year and aims to reward a range of technical aspects of cinematography. Popular awards include Best Actor, Best Animated Feature and Best Director.

Question: The Oscars are a celebration of cinema that takes place every _________

Answer: year

Explanation: The key information in the text is underlined here:

The event occurs each year and aims to reward a range of technical aspects of cinematography.

We found the word ‘cinematography’, which refers to the field of film-making, as well as the synonyms ‘event’ and ‘occurs’, followed by the phrase ‘each year’, meaning every year. Of these two words, the noun is ‘year’.

  • هنگام پارافریز کردن سوال، به مترادف‌ها، کلمات کلیدی یا عبارت‌هایی فکر کنید که ممکن است آن‌ها را در متن ببینید. مثال زیر و نحوه پارافریز کردن را ببینید تا بهتر بتوانید این نکته مهم را درک کنید.

Example:

Casual clothes days are trending in businesses in the Western world.

casual clothes = casual wear, informal clothes/wear

trending = rising in/gaining popularity, becoming more famous/common

businesses = companies, firms

western world = in the West

برای این‌که بدانیم نمونه سوالات Sentence Completion در ریدینگ آیلتس آکادمیک چیست و چطور می‌توانیم به این نوع سوال‌ها پاسخ بدهیم، در ادامه نمونه آزمونی را از بخش ریدینگ آیلتس آکادمیک انتخاب کرده‌ام که مربوط به آزمون‌های سال‌های قبل است. در ابتدا نمونه متنی را مشاهده می‌کنید و در ادامه در باکس زردرنگ می‌توانید سوال و جواب مربوطه را مشاهده کنید.

The Health Benefits of Meditation

Meditation is scientifically known for having numerous benefits on a person’s mental and physical health. It has been practised for centuries by Hindu, Buddhist and Taoist communities, and it is now a popular way for many to help cope with stress. It is a fairly simple process which works best under certain conditions. Those who practise meditation should find a quiet place to sit. They are then encouraged to focus on one thing, like their breathing, for example. To help focus on breathing, it is a good idea to count as air is being inhaled, and again as it is being exhaled. Focusing on one thing only may greatly help individuals suffering from anxiety. For best results, it is recommended to meditate for five minutes every day, to help build discipline and skill. The more meditation is practised, the more natural it becomes to engage in meditation, and the focus of each session shifts from getting into meditation to enjoying the actual experience and the positive outcomes it offers.

Research shows a number of benefits resulting from meditation. One important benefit is a reduction in stress, whether it is solely mental or manifests itself physically. For instance, meditation has shown to promote a decrease in stress in individuals suffering from post-traumatic stress disorder, social anxiety and obsessive-compulsive disorders. Meditation also helps lower the occurrence of depression in some people.

Meditation seems to have a positive impact on memory and mental clarity, as meditating regularly can help fight age-related memory loss and dementia. It also seems to have a positive effect on people’s attention span, and it develops the necessary mental discipline to avoid bad habits. Additionally, meditation proves to be helpful in reducing the time it might take for some to fall asleep, as well as better the quality of sleep, which in turn affects a range of mental and physical aspects.

Speaking of physical aspects, meditation helps reduce stress which affects such conditions as irritable bowel syndrome and fibromyalgia. It can help reduce pain and amplify emotion regulation for those suffering from chronic pain, when combined with medical care. Moreover, as blood pressure decreases during meditation, in the long term and through continuous practice, meditation may help prevent heart disease through reducing the strain on the heart and blood vessels.

In addition to all those health benefits, meditation is a way for people to improve and gain a better understanding of themselves, to develop kindness towards themselves and increase positive feelings and actions towards other people.

Question 1 - 3

Complete the sentences below.

Choose NO MORE THAN TWO WORDS from the text for each answer.

  1. For people who experience anxiety, it is recommended they breathe in and out while they _______ to help them focus on one activity only.
  2. Studies have demonstrated that meditation is useful in reducing the frequency of ________.
  3. In terms of physical health benefits, meditation reduces ________ which decreases the chances of developing cardiovascular diseases.
جواب

Answer:

  1. count
  2. obsessive-compulsive
  3. blood pressure
تصویر معلمی پای تخته

۸. نمونه سوالات Matching Sentences Endings

آخرین بخش از جمله‌ای که هم از نظر دستوری و هم از نظر معنی جمله را کامل خواهد کرد، «Sentence Endings» نام دارد. در ریدینگ آیلتس، نمونه سوالات «Matching Sentence Endings» شما را با فهرستی از پایان جملات مواجه می‌کند. سوال‌ها هم شامل ابتدای هر جمله هستند. به بیان ساده‌تر، فهرستی از جملات ناتمام به عنوان صورت سوال در اختیار شما قرار داده می‌شود و در بخش پاسخ، فهرستی را مشاهده می‌کنید که ادامه جملاتِ صورت سوال را به صورت در هم در اختیار شما قرار داده است تا با وصل کردن جملات به هم، بتوانید آن‌ها را کامل کنید و پاسخ درست را برای هر سوال در نظر بگیرید.

شاید با این نمونه سوال‌ها در آزمون آیلتس زیاد سروکار نداشته باشیم، اما لازم است برای این‌که بدانیم انواع سوالات ریدینگ آیلتس آکادمیک چیست و چطور باید به آن‌ها پاسخ بدهیم، با تک‌تک این سوال‌ها آشنا شویم. بیشترین نگرانی داوطلبان هنگام پاسخ دادن به این نوع سوال‌ها، درک مفهوم کلی متن و پاراگراف‌های آن است، زیرا سوال‌ها شامل خلاصه‌ای از ایده‌هایی می‌شوند که در بخش‌‌های بخصوصی از متن دیده می‌شوند. در ادامه این مطلب روش پیدا کردن پاسخ درست را برای هر یک از این سوال‌ها بررسی خواهیم کرد. برای این‌که با ساختار کلی نمونه سوالات Matching Sentence Endlings آشنا شوید، مثال زیر را مرور کنید که از یکی از آزمون‌های سال‌های قبل انتخاب شده است.

Questions 1-5

Complete each sentence with the correct ending, A-H, below.

Write the correct letter, A-H, in boxes 1-5 on your answer sheet.

  • A jellyfish's sting can be damaging and takes...
  • It is important to stay vigilant around jellyfish, as their sting can occur...
  • Some jellyfish do not float with their body facing up, but...
  • There are thousands of kinds of jellyfish, some of which can...
  • One kind of jellyfish produces a...
  1. a lot of time to heal
  2. make their own light
  3. even after their death
  4. much energy out of the victim.
  5. protein that helps scientists understand how the body works.
  6. less than a second.
  7. lay on the ocean grounds.
  8. come in all kinds of colours.

تا به اینجای مطلب متوجه شدیم که نمونه سوالات Matching Sedntence Endings‌ در ریدینگ آیلتس آکادمیک چیست و چطور باید به انواع این سوال‌‌ها پاسخ بدهیم. در ادامه قصد داریم به نکات مهمی در این رابطه اشاره کنیم.

  • قبل از این‌که به سوالات این بخش پاسخ دهید، مطمئن شوید که تمام دستورالعمل‌ها را با دقت خوانده‌اید. زیرا به شما نشان می‌دهد که از چه پاسخی و با چه فرمتی باید برای پیدا کردن پاسخ استفاده کنید. انتهای جملات معمولاً با حروف بزرگ انگلیسی (...,A, B, C) مشخص می‌شود. اگر به این شکل مطرح شده باشد، باید پاسخ درست را با حروف انگلیسی در برگه پاسخنامه وارد کنید. نوشتن یک عبارت یا کلمه‌ به عنوان پاسخ سوال، اشتباه است و حتی اگر پاسخ درستی هم باشد، باز هم نمره آن را نمی‌گیرید. فقط باید مطابق دستورالعمل رفتار کنید و حروف انگلیسی را وارد برگه پاسخنامه بکنید.
  • این نوع سوال‌ها بر روی معنی بخش‌هایی از متن تأکید دارند. شروع جمله ایده‌ای را پارافریز می‌کند که در متن مشخص شده است، به همین دلیل لازم است انتهای جمله‌ای را پیدا کنید که کامل‌کننده آن ایده است. خواندن سریع متن می‌تواند در این رابطه به شما کمک کند. همچنین خواندن دقیق‌تر برای پیدا کردن کلمات کلیدی یا پارافریز آن‌ها در متن، در نهایت منجر به پیدا کردن پاسخ درست خواهد شد.
  • بخش‌های ابتداییِ جملات را پارافریز کنید. سپس ادامه آن‌ جملات را که باید به عنوان پاسخ درست انتخاب کنید، با دقت بخوانید و پارافریز کنید. به کلمات کلیدی دقت داشته باشید و سعی کنید به مترادف‌های آن‌ها فکر کنید و حدس بزنید در متن قرار است با چه کلماتی برای پیدا کردن پاسخ درست مواجه شوید. با این کار، هنگام خواندن دقیق‌تر متن، سریع‌تر به پاسخ سوال دست پیدا خواهید کرد.
  • تعداد جملاتی که به عنوان انتهای جملات اول در بخش پاسخ سوال‌ها در نظر گرفته شده، بیشتر از تعداد جملات ابتدایی است. مطمئن شوید که هم ابتدای جملات و هم بخش کامل‌کننده آن‌ها را به طور کامل درک کرده‌اید و متوجه مفهوم آن‌ها شده‌اید. این روش برای انتخاب پاسخ درست اهمیت زیادی دارد. شاید بعد از آن بتوانید با حذف پاسخ‌های نادرست، سریع‌تر به جواب برسید.
  • جملات انتهایی را نمی‌توانید به ترتیب در متن پیدا کنید، اما جملات ابتدایی را می‌توانید به‌ ترتیب در متن ببینید. دانستن این موضوع به شما کمک می‌کند تا اطلاعات را سریع‌تر در متن پیدا کنید و از وقتی که در اختیارتان قرار داده شده نهایت استفاده را ببرید.
  • مطمئن شوید که جملات انتهایی از نظر دستوری با حملات ابتدایی مطابقت دارند. این یکی از روش‌‌هایی است که می‌تواند به شما نشان دهد پاسخ درست یا اشتباهی را برای این نوع سوالات انتخاب کرده‌اید. پس می‌توانید با تمرکز بر این مسئله، از روش حذف گزین برای برخی از سوال‌ها کمک بگیرید. جمله کامل باید از نظر دستوری درست باشد و معنی درستی را منتقل کند. جمله انتهایی با اسم شروع شده یا با فعل؟ نوع کلمات را در این نوع جملات حدس بزنید تا متوجه شوید کدام کلمه از نظر دستوری معنی درستی می‌دهد و مهر تأییدی بر اضافه شدن به بخش اول سوال می‌زند.
  • اگر بین یک یا چند گزینه شک داشتید، حروف انگلیسی کنار آن‌ها را یادداشت کنید. وقتی چند پاسخ را به عنوان گزینه درست برای یکی از سوال‌ها در نظر دارید، حروف انگلیسی آن‌ها را که در ابتدا جمله قرار گرفته یادداشت کنید تا بعداً اگر فرصت کافی برای برگشتن و مرور دوباره سوال‌ها داشتید، فقط روی همین گزینه‌ها متمرکز شوید و زمان را از دست ندهید. وقتی از پاسخ درست مطمئن شدید، سایر حروف را خط بزنید تا موقع وارد کردن پاسخ‌ در برگه پاسخنامه سردرگم نشوید.
  • برای این‌که از زمان خود حداکثر استفاده را ببرید، فقط ۲ دقیقه را صرف خواندن سریع متن (Skimming) کنید. می‌توانید پاراگراف‌های اول و آخر را در کنار جمله محوری (اولین جمله هر پاراگراف) بخوانید تا متوجه شوید به چه موضوعی اختصاص داده شده است.

برای این‌که بدانیم نمونه سوالات Matching Sentence Endings در ریدینگ آیلتس آکادمیک چیست و چطور باید به سوالات آن پاسخ دهیم، در ادامه این مطلب متنی برای شما آماده‌ کرده‌ایم که از آزمون‌های سال‌‌های قبل انتخاب شده است. در ابتدا متن را مشاهده می‌کنید و در ادامه در باکس زردرنگ می‌توانید سوال و جواب را نیز مرور کنید.

Curious Jellyfish

Jellyfish are captivating animals. Their name is misleading, since they are not fish, but invertebrates, with no backbone. They move around but have no brain. They are beautiful creatures, yet they can be of great danger, as well. Their main body, also called the ‘bell’, is made of two thin layers of cells with non-living, watery material in between them. Some jellyfish are 98 percent water. Their structure allows to eat and grow without any worries of high metabolism. They are incredible creatures who have survived every mass extinction, and have been around for over 600 million years.

Jellyfish are known for their fearsome stings, which are considered one of the fastest processes in biology. The stinging cells of jellyfish are called cnidocytes which contain an organelle called nematocyst. When the jellyfish is incited to sting, those nematocysts come out. The pressure exercised makes for superfast jabs that last just 700 nanoseconds, with enough force to crack a crustacean shell at its weakest point.

Their stings are indeed harmful, but they are not intentional. Nematocysts are activated when they brush against any organic matter, including humans. There are some types of jellyfish which stings can be deadly, such as the box jellyfish of Northern Australia and the Indo pacific. Other stings do not penetrate the human skin. Interestingly enough, jellyfish do not sting each other, probably due to chemical cues. Their stings function even after they die, or if a tentacle is detached from their body. What’s more, if you eat squid that had eaten a jellyfish, it is possible that you might get stung.

We often think of jellyfish swimming right side up, with their bells pointing upward, but some jellyfish lay their bells on the ocean floor. They do that so that the microscopic algae in their tissues can face the sun and grow. They use these alae as a source of nutrition. They also dine on fish, shrimp, crabs and tiny plants.

Jellyfish can be eaten and are considered to be a delicacy, but they have also been used in the medical field. There are over 3000 species of jellyfish identified so far, and many of them are bioluminescent, which means the can create their own light. An important part of this trick used by one species, the crystal jellyfish, is a gene called green fluorescent protein or GFP. When used by scientists as a biomarker, this protein literally sheds light on the inner workings of the body, tracking processes from insulin production to HIV infection to muscle structure. The researchers who developed this technology eon the Nobel Prize for Chemistry in 2008.

Question 1 - 5

Complete each sentence with the correct ending, A-H, below.

Write the correct letter, A-H, in boxes 1-5 on your answer sheet.

  1. A jellyfish’s sting can be damaging and takes ________.
  2. It is important to stay vigilant around jellyfish, as their sting can occur ________.
  3. Some jellyfish do not float with their body facing up, but ________.
  4. There are thousands of kinds of jellyfish, some of which can ________.
  5. One kind of jellyfish produces a ________.
  1. a lot of time to heal
  2. make their own light
  3. even after their death
  4. much energy out of the victim.
  5. protein that helps scientists understand how the body works.
  6. less than a second.
  7. lay on the ocean grounds.
  8. come in all kinds of colours.
جواب

Answer:

  1. F
  2. C
  3. G
  4. B
  5. E
تصویر یک کتاب و عینک و مداد کنار آن

۹. نمونه سوالات Table Completion

«Table» به معنای جدول، به اطلاعات طبقه‌بندی‌شده‌ای گفته می‌شود که در متن توصیف شده است. در ریدینگ آیلتس آکادمیک، «Table Completion» به سوالاتی گفته می‌شود که برای پر کردن جاهای خالی به کار می‌رود و پاسخ سوال‌ها عیناً از متن انتخاب شده است.

حجم اطلاعات و نحوه ارائه آن‌ها در جدول ممکن است کمی اغراق‌آمیز به نظر برسد، اما با یاد گرفتن راهکارهای پاسخ دادن به سوال‌ها می‌توانیم در کمترین زمان ممکن به بهترین پاسخ دست پیدا کنیم. در باکس زیر نمونه‌ای از سوالات Table Completion را مشاهده می‌کنید که از آزمون‌های سال‌های قبل انتخاب شده است.

Questions 1 - 5

Complete the table below.

Choose NO MORE THAN 3 WORDS AND/OR A NUMBER from the passage for each answer.

Write your answers in boxes 1 - 5 on your answer sheet.

GermanFrenchEnglish
100% of primary schools in Luxembourg taught German as a 2........It was available in less than 5% of schools in Malta.It was taught in 1 ........ % of primary schools in Cyprus.
Less than 4 ...;......% of primary schools in Slovenia delivered German classes.Less than 20% of schools in Spain 3 .......... the language.9 out of 10 primary schools in France taught the language.
In 2019, 5% of Maltese primary schools implemented German classes.It is not applicable to France.0% of primary schools introduced the language in 5 .........

برای این‌که بدانیم نمونه سوال Matching Sentence Endings در ریدینگ آیلتس آکادمیک چیست و چطور باید به سوال‌ها پاسخ دهیم، در ادامه سعی کرده‌ایم به نکات مهمی در این خصوص اشاره کنیم.

  • دستورالعمل سوال را با دقت بخوانید. مثال زیر یکی از دستورالعمل‌ها را که در آزمون آیلتس برای سوالات Table Completion در نظر گرفته شده است نشان می‌دهد:

Example: YOU MAY USE NO MORE THAN 3 WORDS AND/OR A NUMBER

تصویر صورت سوال آیلتس
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.
  • متن را skim کنید. متن را خیلی سریع بخوانید تا متوجه مفهوم کلی آن بشوید.
  • متن را scan کنید و اطلاعات دقیق‌تری برای پاسخ دادن به سوال‌ها پیدا کنید.
  • هیچ جای خالی در جدول را بی‌پاسخ نگذارید. در آزمون آیلتس نمره منفی به هیچ سوالی تعلق نمی‌گیرد. پس سعی کنید به همه سوال‌ها جواب دهید.
  • حدس بزنید که قرار است در جای خالی از چه نوع کلمه‌ای استفاده کنید. با توجه به کلمه قبل و بعد از جای خالی تشخیص دهید که کلمه مدنظر اسم، فعل، صفت یا مانند این‌هاست.
  • مدیریت زمان داشته باشید. حدود ۲۰ دقیقه برای هر متن وقت بگذارید. متن را «skim» و «scan» کنید، به سوال‌ها پاسخ دهید و همان لحظه آن‌ها را وارد برگه پاسخنامه کنید.

برای این‌که بدانید نمونه سوال Table Completion در ریدینگ آیلتس آکادمیک چیست و با نحوه پاسخ دادن به این نوع سوال‌ها آشنا شوید، در ادامه نمونه متنی را انتخاب کرده‌ایم که مربوط به یکی از آزمون‌های سال‌های قبل است و در ادامه هم می‌توانید سوال و جوابی که برای این متن ارائه شده مشاهده کنید.

Due to the growing need for linguistic diversity in further education establishments and workplaces, an early introduction to foreign language learning is implemented in primary schools in the European Union (EU). At present there are 24 officially recognised languages within the EU. The number of official languages in the EU has always been lower than that of its Member States, as some EU Member States share common languages. For instance, the official languages of Belgium are Dutch, French and German. In addition to the official languages, there are indigenous regional and minority languages spoken in some EU Member States, such as Catalan, Galician and Basque in Spain. Many other languages have been brought to the EU by migrant populations, including Arabic, Chinese and Turkish.

Within primary education, a very high proportion of pupils learn English in a majority of EU Member States. Learning English is mandatory within secondary education institutions in several Member States, and therefore a number of them have close to 100 % of pupils learning this language already in primary education. The countries of Cyprus and Malta, for instance, have reached 100% in 2019, and Spain 99%. In Greece and in France, at least 9 out of 10 primary schools taught English as a foreign language.

Many of the eastern and northern European Member States that joined the EU in 2004 or 2007 were previously required to learn Russian. This situation has changed rapidly and in most of these countries there has been a marked increase in the proportion of pupils learning English. For instance, by 2019, 80% of Slovenian Primary schools taught English.

Luxembourg is an interesting case, as it has three official languages, with most pupils receiving instruction in Luxembourgish, German and French in primary education, and where English is only introduced at secondary school. Luxembourg has the highest percentage (84%) of primary schools teaching French. Less than 20% of Spanish and Greek primary schools have introduced the language, and less than 5% did in Cyprus, Malta and Slovenia.

In 2019, German was the principal foreign language taught to all primary school children in Luxembourg (100 %). Less than 20% of primary schools in Greece taught the language, and less than 5% did in Cyprus, Malta, Spain, France and Slovenia.

Question:

Questions 1 - 5

Complete the table below.

Choose NO MORE THAN 3 WORDS AND/OR A NUMBER from the passage for each answer.

Write your answers in boxes 1 - 5 on your answer sheet.

GermanFrenchEnglish
100% of primary schools in Luxembourg taught German as a 2........It was available in less than 5% of schools in Malta.It was taught in 1 ........ % of primary schools in Cyprus.
Less than 4 .........% of primary schools in Slovenia delivered German classes.Less than 20% of schools in Spain 3 .......... the language.9 out of 10 primary schools in France taught the language.
In 2019, 5% of Maltese primary schools implemented German classes.It is not applicable to France.0% of primary schools introduced the language in 5 .......
جواب

Answer:

  1. 100
  2. principal foreign language
  3. have introduced
  4. 5
  5. Luxembourg
دانشجویان سر جلسه امتحان

۱۰. نمونه سوالات Ture/False/NG

«Ture/False/NG»، همان‌طور که از اسمش پیداست، به آن دسته از سوالاتی گفته می‌شود که برای پیدا کردن اطلاعاتی در متن به کار می‌رود که ممکن است درست یا نادرست باشد. همچنین در مواردی آن اطلاعات را در هیچ جای متن نمی‌توانیم پیدا کنیم. این سوال‌ها جزو نمونه سوالاتی هستند که بیشتر داوطلبان را با چالش‌های زیادی مواجه می‌کند. به ویژه در مواقعی که می‌‌خواهیم فرق بین گزینه «False» و‌ «Not Given» را تشخیص دهیم.

قبل از این‌‌که به این سوال پاسخ دهیم که سوالات True, False, Not Given در ریدینگ آیلتس آکادمیک چیست و چطور می‌توانیم به سوالات آن پاسخ دهیم، ابتدا لازم است تعریفی از این نوع سوال‌ها ارائه دهیم.

  • True: اطلاعاتی که در سوال هست، در متن هم پیدا می‌شود.
  • False: اطلاعاتی که در سوال هست، با اطلاعات موجود در متن مغایرت دارد.
  • Not Given: اطلاعاتی که در صورت سوال هست، در متن ارائه نشده است.

نوع دیگری از سوال‌ها هم مانند همین سوال‌ها طراحی شده است، با این تفاوت که به‌جای‌ «True/False/Not Given» از «Yes/No/No Information» استفاده شده است و این مورد را باید هنگام وارد کردن پاسخ سوال در برگه پاسخنامه مدنظر داشته باشیم. به نمونه‌ای از سوالات True/False/Not Givrn توجه کنید که از یکی از آزمون‌های سال‌های قبل انتخاب شده است.

Example 1

Statement Text: The life span of a Monarch butterfly is between 2 and 6 weeks.

Monarch butterflies typically live for two to six weeks.

Answer: True

Explanation: The life span1 of a Monarch butterfly is between 2 and 6 weeks2.

  • life span = duration of life, live, live for/between
  • 2 and 6 weeks = 2 to 6 weeks

Example 2

Statement Text: The Statue of Liberty was given to the USA by the Spanish.

France offered a sculpture to the USA, the Statue of Liberty.

Answer: False

Explanation: Text clearly says it was France, so the answer is False.

Example 3

Statement Text: The surface of the Earth is covered mostly in water.

Earth comprises of vast areas of land and water.

Answer: Not Given

Explanation: Even though the text talks about earth and water, it doesn’t say whether earth is mostly covered in water or not.

برای این‌‌که بتوانید به سوالات True/False/Not Given پاسخ دهید، بهتر است نکات زیر را مدنظر داشته باشید.

  • زیر کلمات کلیدی در صورت سوال خط بکشید و در متن به دنبال این کلمات، مترادف یا پارافریزشان بگردید. وقتی جمله‌ای را در صورت سوال پارافریز می‌کنید، به مترادف‌ها یا کلمات کلیدی و/یا عبارت‌های داخل متن توجه داشته باشید. برای درک بهتر مثال زیر را بخوانید.
تصویری از مثال T/F/NG
  • نیازی نیست همه کلمات را تک‌ به تک بخوانید و متوجه شوید. اگر اطلاعات خاصی را در متن پیدا کردید، جمله قبل و بعد از آن را بخوانید تا متوجه مفهوم آن بشوید و درست یا نادرست بودن آن را تشخیص دهید.
  • سوال‌ها به‌ ترتیبِ متن طراحی شده است. یعنی نیازی نیست که برای پیدا کردن پاسخ سوال سوم، به عقب برگردید و پاراگراف‌هایی را بخوانید که قبل‌تر از سوال‌های اول و دوم هستند. از بعد از پاراگرافی شروع کنید که جواب سوال دوم را در آن پیدا کرده‌اید.
  • اگر بین دو گزینه T و NG شک دارید، یکی را به عنوان پاسخ درست در نظر بگیرید. همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، آزمون آیلتس نمره منفی ندارد و به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم که هیچ سوالی را بی‌پاسخ نگذارید. یکی از دلایلی که این نوع سوالات را معمولاً برای داوطلبان چالش‌برانگیز می‌کند، انتخاب بین دو گزینه T و NG است. اگر مطمئن نیستید که کدام‌یک گزینه درست است، یکی از آن‌ها را که احتمال بیشتری می‌دهید، به عنوان پاسخ در برگه پاسخنامه وارد کنید.

برای این‌که بدانیم نمونه سوالات True/False/NG در ریدینگ آیلتس آکادمیک چیست و چطور باید به این نوع سوال‌ها پاسخ دهیم، لازم است بعد از آشنایی با تکنیک‌های ریدینگ، تمرین و تست زدن را به طور مستمر در پیش بگیریم تا کم‌کم سرعت پاسخ دادن به این سوالات را افزایش دهیم و بتوانیم به سوالات بیشتری پاسخ درست بدهیم. در ادامه این مطلب، نمونه تمرینی برای شما ارائه کرده‌ایم که از آزمون‌های سال‌های قبل آیلتس انتخاب شده است.

در ابتدا متنی را مشاهده می‌کنید و در ادامه، سوال و جواب مربوط به متن را می‌توانید ببینید که به صورت سه‌گزینه‌ای طراحی شده است.

The Story of Blackbeard

The history of piracy has been a subject of interest for centuries, and continues to intrigue researchers to this day. The story of Blackbeard comes with many gaps, especially with regards to his early life. The exactly date of birth of the notorious pirate is unknown, but it is believed that he died in his mid to late thirties. Variations to his name were found through research, and he has been identified as Edward Teach, although the spelling of his name is uncertain. Due to lack of education and employment opportunities, piracy was an option for people to take control over their destiny. Their lives may be shorter as pirates, but more prosperous, with some types of pirates taking over merchant ships. Because of those actions, it was common practice for pirates to use a pseudonym when committing acts of piracy. It is therefore very likely that his real name shall remain unknown.

When thinking of pirates, one might think of heroes of oceans and seas, chasing freedom and treasure chests. While some pirates were allured by the concept of liberty that came with piracy, such representation of pirates is romanticised and misrepresentative, as the term ‘pirates’ largely refers to any renegade or non-national entities operating on the high seas. For instance, some were ‘privateers’, hired by governments to use warships and attack enemies during battle. Others were ‘buccaneers’, who were specialised privateers often semi employed by the British to prey on Spanish vessels. And then there were pirates who operated independently. Though the first mention of Blackbeard was in 1716, it was believed that he acted as a privateer for the British during the War of the Spanish Succession (1701-17013).

In 1717, he turned a captured French merchantman into a warship. The warship was named Queen Anne’s Revenge, and is said to have been equipped with 40 guns. Blackbeard sailed the Caribbean and the Atlantic coast of North America alongside a crew of approximately 300 men. Together they were infamous for torturing crews and passengers of merchant ships, as well as stealing their cargo. Blackbeard was known for his outstanding strength, and he promoted an image of himself that would instil fear in the hearts of other sailors, wrapping slow-burning lighted coils in his long, black hair and beard. The reputation that pirates like Blackbeard built for themselves was almost as important as their actions.

Blackbeard settled in North Carolina, and bribed colonial governor Charles Eden to ignore any criminal actions. As a result, piracy became more prominent and uncontrollable in the area. In 1718, after eighteen months of terror, residents and merchant sailors from North Carolina turned to lieutenant governor of Virginia, Alexander Spotswood, for help. Hearing their plea, the lieutenant governor sent a British naval force to stop Blackbeard, led by Lieutenant Robert Maynard. Maynard came with two ships, the ‘Ranger’ and ‘Jane’, both of which were quickly fired upon by Blackbeard. When ‘Jane’ began to take damage, Maynard ordered the crew to go below deck, fooling Blackbeard into thinking they had abandoned the vessel. When Blackbeard and his men went on deck, they were surprised by Maynard’s crew. It was tough fight, but after twenty-five stabs and five gunshots, Blackbeard was finally defeated by Maynard.

1. Extensive background research has led to plenty of information about Blackbeard’s youth

Ture

False

Not Given

2. Despite research, it is not possible to determine how his true name was spelt.

Ture

False

Not Given

3. It was not uncommon for pirates to hide their identity with the use of fake names.

Ture

False

Not Given

4. Blackbeard was on the Spanish side and provided them his services during the war.

Ture

False

Not Given

5. Queen Anne’s Revenge was one of many warships owned by Blackbeard.

Ture

False

Not Given

6. Blackbeard was loved by people at sea and in coastal areas.

Ture

False

Not Given

7. There is documented evidence that Blackbeard had four children.

Ture

False

Not Given

8. Lieutenant governor Alexander Spotswood was responsible for Blackbeard’s death.

Ture

False

Not Given

۱۱. نمونه سوالات Multiple Choice

نمونه سوالات چندگزینه‌ای در آزمون آیلتس بسیار رایج است و در بیشتر آزمون‌ها با این نوع سوال‌ها سروکار داریم. ساختار آن هم به این شکل است که سوالی مطرح می‌شود و در ادامه چند گزینه در اختیار شما قرار می‌گیرد تا با خواندن متن پاسخ درست را انتخاب کنید.

این نوع سوال‌ها معمولاً بسیار چالش‌برانگیز است و لازم است درک درستی از موضوع متن داشته باشیم. به همین دلیل باید با مهارت skimming آشنایی کافی داشته باشیم. اما راهکارهایی وجود دارد که در رابطه با نمونه سوالات چندگزینه‌ای در اختیار داوطلبان قرار گرفته است و به کمک آن‌ها می‌توانیم با نحوه پاسخ دادن به این سوال‌ها و انتخاب گزینه درست آشنایی بیشتری پیدا کنیم. در این بخش از مطلب آیلتس آکادمیک چیست به بررسی کامل انواع سوالات Multiple‌ Choice می‌پردازیم و به کمک نمونه آزمون‌های سال‌های قبل با ساختار آن‌ها آشنا می‌شویم.

برای این‌که با بدانیم نمونه سوالات Multiple Choice در ریدینگ آیلتس آکادمیک چیست و چطور باید به این دسته از سوال‌ها پاسخ بدهیم، در ادامه نمونه سوالی را در این رابطه مشاهده می‌کنید که مربوط به آزمون‌های سال‌های قبل است.

Choose the correct letter, A, B, C or D.

Write the correct letter in boxes 1-4 on your answer sheet.

The word 'bald' originates from an old word that means

A Gleaming white
B Whitehead
C Angry bird
D Big wings

The almost complete disappearance of bald eagles was partially due to

A Lack of fish which were the main source of food of bald eagles
B Anger from local residents
C The components of a particular type of insecticides
D Lack of space for bald eagles to procreate.

Bald eagles get a lot of their food from

A worms and other animals living in grass
B collecting dead bodies of animals
C stealing food left outside of people's homes
D going on fishing missions

Bald eagles have reached mating age when

A they have managed to fly a certain distance
B they have mastered their hunting skills
C they have found a space with no other birds of prey
D their head and tail plumage turns white

برای این‌که بتوانیم به سوالات چندگزینه‌ای پاسخ دهیم، لازم است با راهکارهایی آشنا شویم که به ما در پاسخ دادن به سوال‌ها کمک می‌کنند. مدیریت زمان مسئله بسیار مهمی است و ما این فرصت را نداریم که کل متن را در این بازه زمانی کوتاه بخوانیم تا به گزینه درست دست پیدا کنیم. بنابراین، باید روش‌هایی را یاد بگیریم که به ما در پیدا کردن پاسخ سوال کمک می‌کنند. به نکاتی که در ادامه مطرح شده است دقت کنید.

  • به دستورالعمل سوال‌ها دقت کنید. در برخی موارد از شما خواسته شده که از میان گزینه‌ها یک پاسخ درست را انتخاب کنید، اما در موارد دیگر ممکن است از شما بخواهند که دو گزینه را انتخاب کنید. در این حالت حتماً نیاز است که دستورالعمل را با دقت بخوانید و به پاسخ/پاسخ‌های درست برسید.
  • متن را skim کنید. متن را خیلی سریع بخوانید تا مفهوم کلی آن را متوجه شوید. اما در نظر داشته باشید که بیشتر از ۲ دقیقه برای آن وقت نگذارید.
  • سوال‌ها را بخوانید و کلمات کلیدی آن‌ها را مشخص کنید. برای این‌که بتوانید سوال‌ها را جواب بدهید، نیازی نیست که متن را کامل بخوانید. بعد از skim کردن متن، به سراغ سوال‌ها بروید و زیر کلمات کلیدی خط بکشید. سپس به مترادف این کلمه‌ها یا پارافریز آن‌ها فکر کنید. بعد از این روش یک بار دیگر متن را با روش scanning بخوانید و به دنبال این کلمه‌ها باشید تا در نهایت بتوانید گزینه درست را انتخاب کنید.
  • متن را scan کنید. متن را یک دور دیگر بخوانید و این بار به دنبال اطلاعات و جزئیاتی بگردید که در سوال با آن روبه‌رو شده‌اید. سپس با در نظر گرفتن کلمات مترادف، پاسخ مناسب را از میان گزینه‌هایی که در اختیار شما قرار داده شده پیدا کنید.
  • مطمئن شوید که هیچ سوالی بدون جواب نباشد. آزمون آیلتس نمره منفی ندارد، بنابراین همه سوال‌‌ها را پاسخ دهید، شاید برخی از گزینه‌هایی که تصادفی انتخاب کرده‌اید، تصادفاً پاسخ درستی باشد. اگر هم نباشد، نمره‌ای را از دست نمی‌دهید. علاوه بر این، اگر بیش از یک گزینه را به عنوان پاسخ درست انتخاب می‌کنید، پاسخ‌های احتمالی را علامت بزنید و به دنبال کلمات کلیدی یا مشابه آن‌ها در متن باشید. در این صورت راحت‌تر می‌توانید گزینه درست را انتخاب کنید. دو جمله زیر را با هم مقایسه کنید. این دو جمله فقط در یک کلمه با هم فرق دارند، اما معنی مفهوم متفاوتی را می‌رسانند و به همین دلیل یکی از آن‌ها می‌تواند گزینه درست و دیگری گزینه نادرست باشد.

Smoking causes cancer.

Smoking may cause cancer.

  • زمان را به خوبی مدیریت کنید. بیشتر از ۲۰ دقیقه برای هر یک از بخش‌ها وقت نگذارید. ​طی این ۲۰ دقیقه تمام روش‌های skimming و scanning و همچنین پیدا کردن کلمات کلیدی را انجام دهید. اما این نکته را هم به خاطر داشته باشید که متن سوم در ریدینگ آیلتس آکادمیک از متن اول سخت‌تر است، بنابراین می‌توانید به این شکل زمان‌بندی کنید که برای مثال ۱۸ دقیقه از کل وقت خود را به متن اول اختصاص دهید، ۱۸ دقیقه را به متن دوم و ۲۶ دقیقه را برای وقت سوم در نظر بگیرید که بتوانید روی متن سوم تمرکز بیشتری پیدا کنید.
  • سوال‌هایی را که به شکل جملات ناقص مطرح شده‌اند، با دقت بخوانید. اگر سوالی را خیلی سریع بخوانید، شاید در ابتدا با خودتان فکر کنید که معنی آن را کامل متوجه شده‌اید، اما معمولاً سوال‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که با خواندن آن‌ها برای بار دوم و حتی سوم می‌توانید به برخی از این تفاوت‌های جزئی پی ببرید. برای مثال، وجود کلماتی مانند «but» یا «however» در جمله به شما نشان می‌دهد که اطلاعاتی که در پاسخ سوال قرار داده شده، با جمله‌ ناقصی که در صورت سوال آمده باید مغایرت داشته باشد. بنابراین، این اطلاعات در نهایت ممکن است مفهوم را به طور کلی تغییر دهند.

نکته اول: وقتی متن را scan می‌کنید، ممکن است عین همان کلمات کلیدی را که در سوال پیدا کرده‌اید، نبینید. پس وقتی سوال را می‌خوانید و کلمه کلیدی را پیدا می‌کنید، به مترادف‌ها یا پارافریز آن کلمات هم فکر کنید. در نظر داشته باشید که کلمات کلیدی معمولاً شامل اسم، فعل، صفت و قید می‌شود و در سوال باید به دنبال این کلمات باشید. به مثال زیر دقت کنید.

Water is crucial for survival.

Water is used by all living things.

عبارتی که در مثال اول bold شده، در مثال دوم با عبارت دیگری جایگزین شده است که همان معنی را منتقل می‌کند، اما از نظر ظاهری دو جمله هیچ شباهتی به هم ندارند. درواقع جمله دوم پارافریز جمله اول است. به علاوه، در جمله اول نویسنده با آوردن کلمه «crucial»، بر اهمیت آب تأکید بیشتری کرده است. پس هنگامی که متن را scan می‌کنید، به احتمال بسیار زیاد و در نود درصد موارد، از کلمه کلیدی استفاده نمی‌شود و به‌جای آن پارافریز کلمات را می‌بینیم.

نکته دوم: در رابطه با سوالات چندگزینه‌ای، دو مدل تعریف شده است. مدل اول یک جمله پرسشی است که مانند سایر سوال‌ها، با کلمه پرسشی شروع شده و به علامت سوال ختم شده است. مدل دوم، از جمله‌ای تشکیل شده که کامل نیست و بقیه آن را باید با یکی از گزینه‌هایی پر کنید که پاسخ درست است. حتماً هنگام تمرین کردن، هر دو مدل را مدنظر داشته باشید.

نکته سوم: در بیشتر کتاب‌‌ها و منابع آموزش آیلتس توصیه شده است که فقط صورت سوال را بخوانید و به دنبال کلمات کلیدی باشید. اما برای جلوگیری از اتلاف وقت توصیه نمی‌شود درباره گزینه‌ها هم این کار را انجام دهید. اما اگر فکر می‌کنید با این کار راحت‌تر می‌توانید به پاسخ درست دست پیدا کنید، آن را امتحان کنید.

برگه امتحان روی میز زرد

اگر می‌خواهید بدانید که ریدینگ‌ آیلتس آکادمیک چیست و چطور می‌توانیم به نمونه سوالات Multiple Choice پاسخ دهیم، در ادامه این مطلب متنی را از یکی از آزمون‌های سال‌های قبل برای شما انتخاب کرده‌ایم. در ابتدا متنی را مشاهده می‌کنید و در ادامه آن می‌توانیم نمونه سوالات را همراه با پاسخ مشاهده کنید.

The bald eagle (Haliaeetus leucocephalus) is the national bird symbol of the United States. Despite being named ‘bald’, this bird of prey has a snowy-feathered head. In fact, its scientific name comes from Greek words, and means “a white-headed sea eagle”. ‘Bald’ comes from the Middle English word balled, meaning shining white.

Although it is an important American symbol now, it nearly went extinct. For many decades, bald eagles were hunted for sport and for the “protection” of fishing grounds. Pesticides like DDT also caused great harm to eagles and other types of birds. DDT is a colourless, tasteless and odourless, and the chemicals in it collect in fish, which make up most of the eagle’s diet. Such pesticides weaken the bird’s eggshells and severely limited their ability to reproduce. In 1972, the use of DDT was heavily restricted, and eagle numbers have rebounded significantly, aided by reintroduction programmes. The result is a wildlife success story—the U.S. Fish and Wildlife Service has upgraded the birds from endangered to least concern. Though their numbers have grown in much of their range, bald eagles remain most abundant in Alaska and Canada.

Bald eagles use their talons to fish, but many of their meals are composed of carrion (dead flesh of animals) or stealing kills from other animals. It is this kind of behaviour that prompted Benjamin Franklin to contest the choice of using the bald eagle as a national bird symbol, and choose the wild turkey instead. The bald eagle’s preferred habitats are watery areas where fish are bountiful, such as coasts and lakes. Nonetheless, they will also go after and eat small mammals. When living in the wild, bald eagles can survive up to 28 years, and 36 in captivity.

Bald eagles are believed to mate for life. A pair constructs one of the bird-world’s biggest stick nests high above the ground, typically 5 to 6 feet in diameter and 2 to 4 feet tall. Nests can take up to three months to build, and may be reused (and added to) year after year. The female lays one to three eggs with a usual clutch size of two eggs. The eggs are incubated for approximately 35 days, and the young eagles fledge 10 – 12 weeks after hatching. Immature eagles are dark, and until they are about five years old, they lack the distinctive white markings that make their parents so easy to identify. Young eagles fly hundreds of miles per day, and some have flown from California to Alaska. Bald eagles become sexually mature at five to six years with maturity usually corresponding to when their head and tail feathers become white.

سوالات زیر را بخوانید و گزینه درست را انتخاب کنید. سپس با زدن بر روی دکمه «دریافت نتیجه آزمون» می‌توانید پاسخ هر سوال را نیز مشاهده کنید.

1. The word ‘bald’ originates from an old word that means

Gleaming white

Gleaming white

Angry bird

Big wings

2. The almost complete disappearance of bald eagles was partially due to

Lack of fish which were the main source of food of bald eagles

Anger from local residents

The components of a particular type of insecticides

Lack of space for bald eagles to procreate.

3. Bald eagles get a lot of their food from

worms and other animals living in grass

collecting dead bodies of animals

stealing food left outside of people’s homes

going on fishing missions

4. Bald eagles have reached mating age when

 they have managed to fly a certain distance

they have mastered their hunting skills

they have found a space with no other birds of prey

their head and tail plumage turns white

۱۲. نمونه سوالات Diagram Completion

قبل از این‌که بدانیم نمونه سوالات Diagram Completion در ریدینگ آیلتس آکادمیک چیست و چطور باید به این دسته از سوال‌ها پاسخ بدهیم، ابتدا لازم است Diagram را تعریف کنیم.

«دیاگرام» (Diagram) زمانی به کار می‌رود که متنی داشته باشیم که بخواهد مفهومی را توصیف کند که تصویرسازی آن صرفاً از طریق کلمات میسر نمی‌شود. به همین دلیل باید از یک تصویری هم در کنار آن کمک بگیریم که می‌تواند طرح، نقشه یا نمودار باشد و باعث درک بهتر آن متن توصیفی شود.

در ریدینگ آیلتس، نمونه سوالات «Diagram Completion» از شما می‌خواهد که بخش‌های مختلف یک دیاگرام را با استفاده از کلمات مناسب کامل کنید که معمولاً به صورت عنوان یا نام مشخص نوشته می‌شود و به آن «Label» گفته می‌شود. در این حالت، شما باید تصویر را ببینید و طبق دستورالعمل سوال جاهای خالی را با کلمه/کلمات مناسبی که از داخل متن پیدا کرده‌اید کامل کنید. در تصویر زیر نمونه‌ای از سوال Diagram Labeling را مشاهده می‌کنید که از یکی از آزمون‌های سال‌های قبل استفاده شده است.

تصویر نمونه سوال Diagram Labeling آیلتس
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید

برای این‌که بدانید نمونه سوالات Diagram Labeling در ریدینگ آیلتس آکادمیک چیست و چطور می‌توانیم به این سوال‌ها پاسخ دهیم، در ادامه نکاتی را ارائه کرده‌ایم که با رعایت کردن آن‌ها می‌توانید به تعداد سوالات بیشتری پاسخ دهید. همچنین برای مطالعه بیشتر درباره منابع ریدینگ آیلتس و آشنایی با نمونه سوالات آن می‌توانید به مطلب مربوطه از مجله فرادرس مراجعه کنید.

  • تعداد کلماتی را که قرار است برای پاسخ دادن به سوال‌ها در نظر بگیرید، بررسی کنید. دستورالعمل سوال‌ها نشان می‌دهد که حداکثر کلماتی که می‌توانید در جاهای خالی بنویسید چقدر است. برای مثال، اگر با جمله «Use no more than 2 words» روبه‌رو شدید، مفهومش این است که می‌‌توانید یک یا دو کلمه را از متن انتخاب کنید، ولی نباید از آن بیشتر شود.
  • برای هر متن حداکثر ۲۰ دقیقه وقت بگذارید. مدت زمانی که برای متن ریدینگ آیلتس آکادمیک در نظر گرفته شده است، در کل ۶۰ دقیقه است. بنابراین، وقتی به سوالات هر یک از بخش‌‌ها پاسخ می‌دهید، باید در نظر داشته باشید که زمان را بین هر سه بخش تقسیم کنید. برای برخی از متن‌ها، دو مدل سوال طراحی شده است. باید در نظر داشته باشید که برای هر بخش بیشتر از ۲۰ دقیقه وقت خود را اختصاص ندهید، چون ممکن است دیگر وقت کافی برای پاسخ دادن به سوالات بخش‌های دیگر نداشته باشید.
  • ممکن است عنوان متن با یکی از متن‌ها در همان آزمون مرتبط باشد. اگر این‌طور بود، می‌تواند به شما در «Skimming» و پیدا کردن اطلاعات کمک کند، زیرا دیگر نیازی نیست که متن جدید را «skim» کنید.
  • درک کنید که دیاگرام قرار است دقیقاً چه چیزی را ارائه دهد. زمان کوتاهی را صرف نگاهی اجمالی و در عین حال دقیق به دیاگرام کنید. با این کار هم می‌توانید ایده کلی از متن به دست بیاورید و هم با در نظر گرفتن کلماتی که قبل یا بعد از جاهای خالی آمده‌اند، حدس بزنید که نوع کلمه‌ای که به عنوان پاسخ این جای خالی را کامل می‌کند چیست. همچنین می‌توانید به کمک این کلمه‌های کلیدی و پارافریز آن‌ها، پاسخ سوال را در متن سریع‌تر پیدا کنید.
  • سوال‌های این بخش همه از جاهای خالی تشکیل شده و تستی نیست. با توجه به اطلاعاتی که در دیاگرام می‌بینید، باید حدس بزنید که قرار است چه کلمه‌ای در جای خالی قرار بگیرد. بر اساس اطلاعاتی که در دیاگرام مشاهده می‌کنید، باید بتوانید شانس پیدا کردن کلماتی را افزایش دهید که با جاهای خالی مطابقت دارد. همچنین لازم است کلمات موجود در صورت سوال را پارافریز کنید تا اگر در متن با عین کلمات مواجه نشدید، مترادف آن‌ها را سریع پیدا کنید. در نهایت لازم است این نکته را مدنظر داشته باشید که پاسخ سوال‌ها را با املای درست در برگه پاسخنامه وارد کنید.
  • در جاهای خالی از کلماتی استفاده کنید که دقیقاً به همان شکل در متن استفاده شده‌اند. به بیان ساده‌تر، کلماتی را به کار ببرید که دقیقاً در متن با همان اجزای کلام آمده است. یعنی اگر برای مثال کلمه‌ای را برای یکی از جاهای خالی به عنوان پاسخ در نظر گرفته‌اید، اما اسم است و جای خالی را باید با فعل کامل کنید، آن کلمه صددرصد گزینه اشتباهی است و باید در متن به دنبال کلمه دیگری باشید که نقش فعل را دارد. پس وقتی کلمه‌ای را به عنوان پاسخ انتخاب می‌کنید، نباید آن را پارافریز کنید و در جای خالی قرار دهید.
  • پاسخ سوال‌ها به‌ ترتیب در متن آمده است. به کمک دو روش «skimming» و scanning» در کنار بررسی اجمالی دیاگرام، سریع‌تر می‌توانید به جواب درست برسید. از آنجا که گزینه‌ها به‌ ترتیب در متن آمده است، این دو روش در پیدا کردن پاسخ درست به شما کمک زیادی می‌کنند. اگر برای مثال، پاسخ سوال اول را در پاراگراف سوم متن پیدا کردید، برای یافتن جواب سوال دوم نیازی نیست به پاراگراف‌های قبلی برگردید. از همان پاراگراف سوم ادامه دهید و همین روند را تا سوال آخر پیش بگیرید.

در ادامه این مطلب قصد داریم به کمک نمونه متنی از ریدینگ آزمون‌های قبل، به شما نشان دهیم که آیلتس آکادمیک چیست و برای پاسخ دادن به سوالات Diagram Completion باید از چه شیوه‌ای کمک بگیریم. در ابتدا متنی را مشاهده می‌کنید که از آزمون‌های سال‌های قبل انتخاب شده است و در ادامه آن تصویر دیاگرامی را می‌بینید که به عنوان سوال در اختیار شما قرار گرفته و پاسخ آن هم در ادامه (در باکس زردرنگ) آمده است.

The brain is a fascinating yet complex organ that controls thoughts, emotions, memories, touch, motor skills, vision, hunger, temperature, breathing and every process that regulates our body. Together with spinal cord that extends from it, they make up the central nervous system, or CNS.

The brain weighs about 3 pounds in the average adult, and is made of about 60% fat. The other 40% is a combination of water, protein, carbohydrates and salts. The brain itself is not a muscle. It contains blood vessels and nerves, including neurons and glial cells.

The brain is made up of several parts called lobes. The cerebellum is the size of a fist and it is located at the back of the head, between the temporal and occipital lobes. The outer portion contains neurons, and the inner area communicates with the cerebral cortex. The cerebellum is in charge of coordinating voluntary muscle movements and maintaining posture, balance and equilibrium.

The largest lobe of the brain is the frontal lobe. As its name suggests, it is located in the front of the head, and it is involved in personality characteristics, decision-making and movement. Some parts of the frontal lobe are also involved in smell recognition. The frontal lobe contains Broca’s area, which is associated with speech ability.

The parietal lobe helps a person identify objects and understand spatial relationships, in terms of comprehending where a person is in relation to the objects surrounding them. Interpretation of pain and the sense of touch are also associated with the parietal lobe. It is located in the middle of the brain, and inside the parietal lobe is Wernicke’s area, which helps the brain understand spoken language.

The occipital lobe is the back part of the brain that is involved with vision. The sides of the brain, temporal lobes are involved in short-term memory, speech, musical rhythm and some degree of smell recognition.

Questions 1 - 5

تصویر نمونه سوال Diagram Labeling آیلتس
جواب

Answer:

  1. Frontal lobe
  2. Parietal lobe
  3. Occipital lobe
  4. Cerebellum
  5. Temporal lobes

۱۳. نمونه سوالات Summary Completion

Summary به معنی «چکیده» است و توصیف دقیقی از محتوایی را به ما نشان می‌دهد که در متن یا یک ارائه شفاهی مطرح شده است. در ریدینگ آیلتس، خلاصه‌ای در اختیار شما قرار داده می‌‌شود که ایده‌های اصلی متن را منتقل می‌کند. این متن خلاصه از چند جای خالی تشکیل شده است که باید به کمک کلماتی که در متن وجود دارد، آن‌ها را کامل کنید.

درک مفهوم کلی متن برای برخی از زبان‌آموزان چالش‌برانگیز است و «skimming» و‌ «scanning» می‌تواند در پیدا کردن پاسخ سوال‌ها به ما کمک کند. به یک نمونه سوال Summary Completion توجه کنید که از یکی از آزمون‌های سال‌‌های قبل انتخاب شده است.

Questions 1-5

Complete the summary below.

Choose NO MORE THAN TWO WORDS AND/OR A NUMBER from the passage for each answer.

Write your answers in boxes 1-5 on your answer sheet.

During the Paleolithic period early humans lived harvesting wild foods. For hunting animals such as deer and mammoths, they used unrefined 1 ........., and they cooked their food over fire. They also hunted for fish and gathered fruit and nuts. Humans in that period made art pieces, which included engravings and 2 ........... made out of stone, clay and animal parts.

Some cave art was discovered in France, by four young people. The art dates back thousands of years, and shows for the most part 3 ......... depictions. The name of the cave is the Lascaux grotto which consists of 4 ........... carvings and hundreds of paintings. Because of the representation of a creature that is half-human and half-bird, researchers trust that such cave was partly used for 5 ........... rituals.

برای این‌که بدانیم نمونه سوالات ​Summary Completion در آزمون آیلتس آکادمیک چیست و چطور باید به این نوع سوال‌های ریدینگ پاسخ دهیم، لازم است نکات مهمی را در این رابطه مدنظر داشته باشیم که در ادامه مطلب به آن اشاره شده است.

  • مطمئن شوید که دستورالعمل‌ سوال را با دقت خوانده‌اید. اگر در دستورالعمل از شما خواسته شده که با تعداد کلمات مشخصی (مثلاً یک یا دو کلمه) متن را کامل کنید، باید مراقب باشید که از آن تعداد مشخص بیشتر نشود.
  • کلمات را دقیقاً با همان ساختاری که در متن مشخص شده به کار ببرید. یعنی وقتی کلمه‌ای را به عنوان پاسخ سوال در نظر می‌گیرید، نباید تغییری در ساختار یا نوع آن ایجاد کنید. اگر برای مثال کلمه‌ای در حالت جمع به کار رفته است، نمی‌توانیم برای مطابقت دادن آن با جمله‌ای که بخشی از خلاصه است و به عنوان صورت سوال به کار رفته، s جمع آن را برداریم.
  • متن را «skim» کنید. چون برای پاسخ دادن به این نوع سوال‌ها لازم است که مفهوم و موضوع کلی متن را متوجه شویم، باید اطمینان پیدا کنیم که اطلاعات را با دقت خوانده‌ایم و می‌دانیم که متن درباره چه چیزی صحبت می‌کند. اما بیشتر از دو دقیقه برای خواندن سریع متن وقت نگذارید.
  • به کلمات قبل و بعد از چکیده توجه کنید و نوع کلماتی را که قرار است در جای خالی قرار بگیرد مشخص کنید. با این کار نوع کلمه را حدس می‌زنید و راحت‌تر می‌توانید آن‌ها را در متن پیدا کنید.
  • متن را «scan» کنید. متن را بخوانید و به جزئیات آن توجه کنید. سپس با توجه به کلمات کلیدی که در سوال زیر آن‌ها را خط کشیده‌اید و با در نظر گرفتن نوع کلمه‌ای که حدس می‌زنید قرار است جای خالی را پر کند، پاسخ درست را تشخیص دهید.
  • عنوان سوال و کلمات کلیدی آن را پارافریز کنید. برای این‌که بتوانید چکیده را که به عنوان سوال مطرح شده در متن پیدا کنید، لازم است زیر کلمات کلیدی آن خط بکشید و پارافریز کنید. زیرا وقتی در متن به دنبال آن‌ها می‌گردید، در بیشتر مواقع خود کلمه را نمی‌توانید پیدا کنید و باید درصدد یافتن پارافریزها باشید. پس هم وقتی از قبل، یعنی همان موقع که در حال خط کشیدن زیر کلمات کلیدی در سوال هستید، به مترادف یا پارافریز کلمات هم فکر کنید، می‌توانید این کلمات کلیدی را راحت‌تر در متن حدس بزنید و پیدا کنید.
  • بعد از پیدا کردن کلمه کلیدی در متن، کمی قبل‌تر و بعدتر از آن کلمه را بخوانید تا با خیال راحت آن را به عنوان پاسخ در نظر بگیرید. این کار به شما کمک می‌کند تا معنی برخی از کلماتی را که نمی‌دانید و از بابت انتخاب آن‌ها به عنوان پاسخ سوال مطمئن نیستید، در خود متن حدس بزنید و بهتر تصمیم بگیرید.
  • به ساختار گرامری کلماتی که به عنوان پاسخ در نظر می‌گیرید توجه داشته باشید. گرامری که استفاده می‌‌کنید، هم باید نشان دهد که از چه اجزای کلامی برای پر کردن جاهای خالی باید کمک بگیرید و هم باید با سایر اجزای جمله مطابقت داشته باشد. سعی کنید قبل از این‌که متن را بخوانید، ابتدا به سوال دقت کنید و ببینید که چه نوع کلمه‌ای را باید استفاده کنید. سپس در متن به دنبال پاسخ سوال باشید.

برای این‌که بتوانید با نمونه سوالات Summary Completion بیشتر آشنا شوید، در ادامه مطلب آیلتس آکادمیک چیست نمونه متنی را آماده کرده‌ایم که می‌تواند در این رابطه به شما کمک کند. در ابتدا نمونه متنی را آماده کرده‌ایم و در ادامه سوال و جواب آن را نیز قرار داده‌ایم. با زدن بر روی باکس زردرنگ می‌توانید سوال و جواب را که در ادامه متن آمده ببینید.

Life and Art in the Stone Age

In the Paleolithic period (roughly 2.5 million years ago to 10,000 B.C.), early humans lived in caves or simple huts or tepees and were hunters and gatherers. They used basic stone and bone tools, as well as crude stone axes, for hunting birds and wild animals. They cooked their prey, including woolly mammoths, deer and bison, using controlled fire. They also fished and collected berries, fruit and nuts.

Ancient humans in the Paleolithic period were also the first to leave behind art. They used combinations of minerals, ochres, burnt bone meal and charcoal mixed into water, blood, animal fats and tree saps to etch humans, animals and signs. They also carved small figurines from stones, clay, bones and antlers.

Near Montignac, France, a collection of prehistoric cave paintings are discovered by four teenagers who stumbled upon the ancient artwork after following their dog down a narrow entrance into a cavern. The 15,000- to 17,000-year-old paintings, consisting mostly of animal representations, are among the finest examples of art from the Upper Paleolithic period.

First studied by the French archaeologist Henri-Édouard-Prosper Breuil, the Lascaux grotto consists of a main cavern 66 feet wide and 16 feet high. The walls of the cavern are decorated with some 600 painted and drawn animals and symbols and nearly 1,500 engravings. The pictures depict in excellent detail numerous types of animals, including horses, red deer, stags, bovines, felines, and what appear to be mythical creatures. There is only one human figure depicted in the cave: a bird-headed man with an erect phallus. Archaeologists believe that the cave was used over a long period of time as a center for hunting and religious rites.

Questions 1 - 5

Complete the summary below.

Choose NO MORE THAN TWO WORDS AND/OR A NUMBER from the passage for each answer.

Write your answers in boxes 1-5 on your answer sheet.

During the Paloelithic period early humans lived harvesting wild foods. For hunting animals such as deer and mammoths, they used unrefined 1 ............ and they cooked their food over fire. They also hunted for fish and gathered fruit and nuts. Humans in that period made art pieces, which included engravings and 2 ............ made out of stone, clay and animal parts.

Some cave art was discovered in France, by four young people. The art dates back thousands of years, and shows for the most part 3 ............. depictions. The name of the cave is the Lascaux grotto which consists of 4 ............ carvings and hundreds of paintings. Because of the representation of a creature that is half-human and half-bird, researchers trust that such cave was partly used for 5 ............ rituals.

جواب

Answer:

  1. stone axes
  2. (small) figurines
  3. animal
  4. 1,500
  5. religious
تصویر زنی در حال نوشتن

انواع سوالات رایتینگ آیلتس‌ آکادمیک چیست ؟

یکی از مواردی که در ابتدای مطلب آیلتس آکادمیک چیست به آن اشاره کردیم، ساختار رایتینگ آن و تفاوت تسک اول این آزمون با آیلتس جنرال بود. به دلیل این تفاوت‌ها، لازم است در این رابطه توضیحات بیشتری بدهیم تا شما که به عنوان داوطلب آزمون آیلتس آکادمیک این مطلب را مطالعه می‌کنید، بتوانید به خوبی با نحوه نوشتن تسک اول و دوم آشنا شوید. برای تقویت رایتینگ آیلتس آکادمیک و به منظور آشنایی بیشتر با موضوعات تسک ۱، مشاهده فیلم آموزش رایتینگ تسک ۱ آیلتس آکادمیک از فرادرس را پیشنهاد می‌کنیم که لینک آن در ادامه آورده شده است.

سوالات تسک اول

در تسک اول به داوطلب موضوعی داده می‌شود که درباره تصویری است که در ادامه سوال آمده است. این تصویر می‌توانید دیاگرام باشد، یا می‌تواند نمودار، فرایند یا نقشه‌ مکانی باشد. در ادامه از داوطلب خواسته می‌شود که با توجه به موضوع و با در نظر گرفتن تصویر، خلاصه‌ای از موضوع بنویسد و در صورت امکان مقایسه انجام دهد. مدت زمانی که برای این بخش در نظر گرفته شده ۲۰ دقیقه است و داوطلب باید دست‌کم ۱۵۰ کلمه درباره آن بنویسد.

برای این‌که بهتر متوجه شویم که انواع سوالات رایتینگ آیلتس آکادمیک چیست و چطور باید به آن‌ها پاسخ دهیم، در ادامه چند نمونه سوال برای تسک اول رایتینگ آیلتس در نظر گرفته‌ایم که درباره موضوعات مختلفی است و از آزمون‌های سال‌های قبل آیلتس انتخاب شده است. به طور کلی، تسک ۱ رایتینگ آیلتس آکادمیک را به دسته‌های زیر تقسیم می‌‌کنیم:

  • Bar Chart
  • Line Graph
  • Table
  • Pie Chart
  • Process Diagram
  • Map
  • Multiple Graphs

در ادامه مطلب، نمونه‌ای از هر یک از سوالات فوق را می‌‌توانید مشاهده کنید. این نمونه سوال‌ها همگی از آزمون‌های سال‌های قبل انتخاب شده‌اند.

۱. نمونه اول سوالی است که در کادر خاکستری نوشته شده است و در ادامه تصویر آن را به شکل جدول مشاهده می‌کنید.

نمونه تسک ۱ رایتینگ آیلتس
تسک ۱ رایتینگ آیلتس آکادمیک - Table

۲. نمونه دوم تصویری است که سوال در کادر خاکستری نوشته شده و در ادامه تصویر یک نمودار خطی را مشاهده می‌کنید.

تصویر تسک ۱ رایتینگ آیلتس
تسک ۱ رایتینگ آیلتس آکادمیک - Line Graph

۳. در تصویر سوم نمونه سوال رایتینگ آیلتس را مشاهده می‌‌کنید که یک نمودار ستونی است. سوال در کادر خاکستری نوشته شده و در ادامه نمودار مربوط به آن را می‌بینید.

تصویر نمودار ستونی تسک ۱ آیلتس
تسک ۱ رایتینگ آیلتس آکادمیک - Bar Graph

۴. در تصویر زیر نمونه رایتینگ آیلتس آکادمیک تسک اول را مشاهده می‌کنید که یک Pie Chart است.

تصویر Pie Chart‌ در رایتینگ آیلتس
تسک ۱ رایتینگ آیلتس آکادمیک - Pie Chart

۵. برخی از سوالات تسک ۱ رایتینگ آیلتس آکادمیک به صورت ترکیبی از یک نمودار و یک جدول یا ترکیبی از دو نمودار است. در ادامه می‌توانید نمونه‌ای از این نوع سوال را مشاهده کنید که ترکیبی از یک نمودار ستونی و جدول را نشان می‌دهد.

تصویر یک نمودار ترکیبی رایتینگ آیلتس
تسک ۱ رایتینگ آیلتس آکادمیک - Multiple Graphs

۶. برخی از نمونه سوالات رایتینگ آیلتس که برای تسک ۱ در نظر گرفته شده، فرایندی را نشان می‌دهد. در این فرایند مراحل مختلفی در تصویر مشخص شده است که داوطلب باید با توجه به سوالی که برای تصویر نوشته شده است، مراحل را خلاصه کند. در تصویر زیر می‌توانید نمونه سوال تسک ۱ رایتینگ آیلتس را برای یک فرایندی مشاهده کنید که نحوه بازیافت بطری‌های پلاستیکی را نشان می‌دهد.

تصویر نمونه process رایتینگ آیلتس
تسک ۱ رایتینگ آیلتس آکادمیک - Process Diagram

۷. در تصویر زیر نمونه رایتینگ مربوط به تسک ۱ آیلتس آکادمیک را می‌بینید که از یکی از آزمون‌های آیلتس انتخاب شده است.

تصویر نمونه رایتینگ آیلتس آکادمیک تسک ۱
تسک ۱ رایتینگ آیلتس آکادمیک - Map

سوالات تسک دوم

تسک دوم آیلتس آکادمیک شامل موضوعی می‌شود که باید برای آن Essay بنویسید. داوطلب ۴۰ دقیقه فرصت دارد تا به سوال تسک دوم پاسخ دهد و دست‌کم باید ۲۵۰ کلمه برای آن بنویسد. به نمونه‌ای از یک Essay توجه کنید که یکی از داوطلبان آیلتس به آن پاسخ داده و نمره ۷ را کسب کرده است که معمولاً نمره قبولی برای دانشگاه یا مؤسسه مدنظر جهت اخذ پذیرش به شمار می‌رود.

Young people are leaving their homes in rural areas to work or study in cities.

What are the reasons?

Do the advantages of this development outweigh the drawbacks?

The comparison of standards of the cities and small towns or villages has always been a debate. Recently, teenagers have chosen to live in the cities rather than their home villages because of school or job opportunities. This essay will discuss multiple reasons behind this trend and explain why the advantages of being in a city do indeed outweigh its drawbacks.

There are several reasons to desire to live in urban areas. Firstly, it gives people an opportunity to study in better schools which cannot be found in rural areas. Since, in the modern world, education means very much for people’s future, it is crucial to have higher education degrees for those individuals to find well-paid jobs. In addition to that, city life provides people with completely different experiences than their home villages. Thanks to the schools, work or social gathering places, they get to meet a greater number of people from all around the country compared to their rural towns which is crucial for one’s personal development. Lastly, in the cities, not only they get bigger number of job options, but also they can earn larger amount of money. It is very well known that the job market is significantly limited in the villages also, the current jobs barely pay enough.

It is clearly seen that benefits of leaving villages outweigh its few number of deficits. It is worth mentioning that people face some issues, such as being away from their extended family, a more competitive and challenging job market, and substantially more expensive living costs when they move to the cities. Advantages like learning and exploring new experiences, getting a better education leading to a better-paid job, and having an interesting career, however, surpass the number of the drawbacks of this development.

To conclude, there are various reasons for the young generation to leave their homes to live in the cities, and this movement’s benefits easily outweigh its disadvantages.

همان‌طور که در تمرین فوق مشاهده می‌کنید، در سوال از داوطلب خواسته شده که درباره علل رفتن جوان‌ها از شهر به حومه برای کار کردن یا درس خواندن بنویسد و همچنین نظرش را درباره مزایا و معایب این کار مطرح کند. این یکی از انواع سوالات تسک ۲ رایتینگ آیلتس آکادمیک است. به طور کلی، نمونه سوالات تسک ۲ را به پنج دسته زیر تقسیم می‌کنند:

  1. Opinion Essays
  2. Discussion Essays
  3. Problem Solution Essays
  4. Advantages & Disadvantages Essays
  5. Double Question Essays

بیشتر سوالات در یکی از این دسته‌بندی‌ها قرار می‌گیرد. با این حال، سوال‌ها می‌تواند به شکل‌‌های مختلفی نوشته شود و البته در این صورت تشخیص نوع سوال کمی سخت می‌شود. در این بخش از مطلب آیلتس آکادمیک چیست قصد داریم مروری بر انواع تسک ۲ داشته باشیم تا بتوانیم با نحوه نوشتن پاراگراف‌ها بیشتر آشنا شویم. البته در نظر داشته باشید که تسک ۲ رایتینگ برای آیلتس آکادمیک و جنرال یکسان است. بنابراین، این بخش برای داوطلبان آیلتس جنرال نیز مناسب است.

قبل از این‌که بدانیم انواع سوالات تسک ۲ رایتینگ آیلتس آکادمیک چیست و چطور باید Essay بنویسیم، با اصول پاراگراف‌نویسی آشنا می‌شویم. ۴ ساختار مهم برای نوشتن پاراگراف‌های یک Essay عبارت است از:

  • «مقدمه» ( Introduction)
  • «پاراگراف بدنه ۱» (Main Body Paragraph 1)
  • «پاراگراف بدنه ۲» (Main Body Paragraph 2)
  • «نتیجه‌گیری» (Conclusion)
یک ماگ زرد روی میز و در یک کلاس درس

نوع اطلاعاتی که برای هر یک از ۴ پاراگراف نیاز دارید، به نوع سوال بستگی دارد. برای نوشتن پاراگراف‌های بدنه، سه فاکتور کلیدی را باید رعایت کنید، در غیر این صورت، متن شما با معیارهای استاندارد نمره‌دهی مطابقت نخواهد داشت و بخش زیادی از نمره خود را از دست می‌دهید. این سه فاکتور عبارتند از:

  • «جمله محوری» (Topic Sentence)
  • «جمله پشتیبان» (Supporting Ideas)
  • «مثال» (Examples)

هر یک از پاراگراف‌های بدنه معمولاً با جمله محوری شروع می‌شود. جمله محوری به جمله‌ای گفته می‌شود که هدف اصلی هر پاراگراف را مشخص می‌کند. در ادامه، به کمک جملات پشتیبان باید از جمله اصلی دفاع کنیم. همچنین می‌توانیم برای هر یک از جملات پشتیبان یک مثال بزنیم تا به کمک «Fact» از نظر خود دفاع کنیم. در ادامه، به عنوان مثال، اولین پاراگراف بدنه را در متن فوق بررسی کرده‌ایم. جمله محوری در پاراگراف زیر به رنگ مشکی، جملات پشتیبان به رنگ سبز و مثال‌ها به رنگ بنفش نشان داده شده است.

There are several reasons to desire to live in urban areas. (Topic Sentence) Firstly, it gives people an opportunity to study in better schools which cannot be found in rural areas. (Supporting 1) Since in the modern world education means very much for people’s future, it is crucial to have higher education degrees for those individuals to find well-paid jobs. (Example 1) In addition to that, city life provides people with completely different experiences than their home villages. (Supporting 2) Thanks to the schools, work or social gathering places, they get to meet a greater number of people from all around the country compared to their rural towns which is crucial for one’s personal development. (Example 2) Lastly, in the cities, not only they get bigger number of job options, but also they can earn larger amount of money. (Supporting 3) It is very well known that the job market is significantly limited in the villages also, the current jobs barely pay enough. (Example 3)

در ادامه، نحوه پاراگراف‌نویسی را برای انواع سوالات تسک ۲ به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد.

Opinion Essays

به این نمونه سوال‌ها «Agree or Disagree» یا «Argumentative» نیز گفته می‌شود و رایج‌ترین نوع سوالات تسک ۲ رایتینگ آیلتس آکادمیک هستند. بخش اول سوال به صورت یک عبارت (جمله خبری) مطرح می‌شود. سپس از داوطلب خواسته می‌شود تا نظرش را درباره آن جمله خبری بنویسد. به چند نمونه سوال در این رابطه توجه کنید که همه از نوع Opinion هستند.

Space exploration is much too expensive, and the money should be spent on more important things.

What is your opinion?

A big salary is much improtant than job satisfaction.

Do you agree or disagree?

Advances in technology and automation have reduced the need for manual labor. Therefore, working hours should be reduced.

To what extent do you agree or disagree?

​برای این‌که بدانید نمونه سوالات Opinion در تسک ۲ رایتینگ آیلتس آکادمیک چیست و چطور باید به این نوع سوال‌ها پاسخ دهید، در ادامه نکاتی را مطرح کرده‌ایم که با رعایت کردن آن‌ها می‌توانید نمره بهتری کسب کنید.

  1. موضع خود را مشخص کنید. یعنی خیلی واضح بنویسید که موافق با مخالف هستید.
  2. نظر شخصی خود را در مقدمه پاراگراف بنویسید.
  3. در تمام Essay روی نظر خود بمانید و موضع خود را تغییر ندهید.
  4. از دلایلی برای حمایت از نظر خود استفاده کنید.

فرقی نمی‌کند که طرف کدام نظر باشید، مهم این است که با ارائه جملات مناسب و در ادامه به کمک مثال‌های حقیقی از نظر خود به خوبی دفاع کنید و برای آن دلایل کافی بیاورید. البته معمولاً توصیه می‌شود که ایده‌ای را انتخاب کنید که هم خوب بتوانید آن را بسط دهید و هم خوب از آن حمایت کنید.

در جدول زیر طرح کلی برای نوشتن هر یک از پاراگراف‌ها را مشاهده می‌کنید. به این کار «Mindmapping» گفته می‌شود که قبل از نوشتن Essay با صرف ۳ تا ۵ دقیقه از کل وقت آزمون آن را می‌نویسیم و سپس با در نظر گرفتن این موارد، Essay را شروع می‌کنیم. این کار هم به ذهن ما برای نوشتن پاراگراف‌ها نظم می‌دهد و هم از نگرانی ما برای نوشتن Essay در بازه زمانی تعیین شده (۴۰ دقیقه) کم می‌کند، چون دیگر می‌دانیم که قرار است در Essay چه چیزی بنویسیم و چگونه آن را بسط دهیم.

ساختار پاراگراف‌های Opinion Essay
مقدمه
پارافریز کردن سوال
ارائه نظر شخصی
بیان دو دلیل برای دفاع از نظر شخصی
پاراگراف بدنه ۱
جمله محوری: بیان دلیل اول برای حمایت از نظر خود
جملات پشتیبان: برای دفاع از جمله محوری
مثال: ارائه مثال حقیقی برای دفاع از جملات پشتیبان
پاراگراف بدنه ۲
جمله محوری: بیان دلیل دوم برای حمایت از نظر شخصی خود
جملات پشتیبان: برای دفاع از جمله محوری
مثال: ارائه مثال حقیقی برای دفاع از جملات پشتیبان
نتیجه‌گیری
چکیده‌ای از نظر شخصی و دلایل کلیدی

Discussion Essays

در نمونه سوالات «Discussion Essays» باید هر دو وجه سوال را بررسی کنیم. اغلب از شما درخواست می‌شود که نظر خودتان را هم اضافه کنید. ساده‌ترین راه برای نوشتن این نوع Essay این است که با یک دیدگاه موافقت و با دیدگاه دیگر مخالفت کنیم. سوالات «Discussion Essays» نیز مانند دسته اول با یک جمله خبری شروع می‌شوند و در ادامه سوال را مشاهده می‌‌کنیم. به سه نمونه سوال در این رابطه توجه کنید.

Some people think that the government should provide free education at every level. However, some say that individuals should pay for their university education.

Discuss both views and give your opinion.

Many people believe that all zoos should be closed, while others claim that zoos have a positive impact.

Discuss both views and give your opinion.

Many governments think that economic progress is their most important goal. Some, however, think that other types of progress are equally important for a country.

Discuss both views and give your opinion.

در رابطه با سوالات Discussion دو نکته زیر را مدنظر داشته باشید:

  1. به هر دو طرف بحث در رایتینگ خود اشاره کنید.
  2. اول از همه درباره دیدگاهی صحبت کنید که با آن مخالفید.

یکی از اشتباهات بزرگی که در رایتینگ برخی از داوطلبان مشاهده می‌شود، این است که فقط روی یک دیدگاه تأکید می‌کنند و همان را تا انتهای Essay بسط می‌دهند. این کار باعث می‌شود که نوشته شما یکپارچگی و توازن نداشته باشد و در نهایت از نمره نهایی کم شود. بهتر است اول با ایده‌ای شروع کنید که موافق آن نیستید، سپس دلایل خود را برای مخالفت با آن ارائه دهید. در جدول زیر می‌توانید ساختار Essay را برای سوالات Discussion مشاهده کنید.

ساختار پاراگراف‌های Discussion Essay
مقدمه
پارافریز کردن سوال
ارائه نظر شخصی
بیان دو دلیل برای دفاع از نظر شخصی
پاراگراف بدنه ۱: دیدگاه منفی
جمله محوری: بیان مخالفت خود با یکی از دیدگاه‌ها
جملات پشتیبان: بیان دلیل مخالفت برخی از افراد با آن
مثال: ارائه مثال
پاراگراف بدنه ۲: دیدگاه مثبت
جمله محوری: بیان دیدگاه موافق
جملات پشتیبان: ارائه دلیل موافقت برخی از افراد با آن
مثال: ارائه مثال
نتیجه‌گیری
چکیده‌ای از نظر شخصی و دلایل کلیدی

Problem Solution Essays

این نوع سوال‌ها را با عنوان «Causes and Effects» نیز می‌شناسیم. در این نمونه سوالات نیز شاهد یک جمله خبری هستیم و در ادامه آن سوال را می‌بینیم. مثال‌های زیر سه نمونه متفاوت از سوالات «Problems and Solutions» هستند.

Overpopulation in many urban centers around the world is a major problem.

What are the causes of this?

How can this problem be solved?

Nowadays, many people have easy access to computers, and a large number of children play computer games.

What are the negative impacts of playing computer games?

What can be done to minimize the bad effects?

In spite of the advances in medicine, many people around the world still die of easily preventable diseases.

Why is this the case?

What can be done about this problem?

دختری در حال تایپ کردن با لپ‌تاپ

برای این‌که بدانید سوالات Problems and Solutions در رایتینگ آیلتس آکادمیک چیست و چگونه می‌توانید به این نوع سوال‌ها پاسخ دهید، سه نکته زیر را مدنظر داشته باشید:

  • نیازی نیست فهرست بلندبالایی از دلایل و نتایج آن را ارائه دهید.
  • فقط یک یا دو دلیل را انتخاب کنید و آن‌ها را به خوبی بسط دهید.
  • مطمئن شوید که هر یک از مشکلات/دلایل را با راه‌حل‌‌‌های خودش ارتباط داده‌اید.

یکی از اشتباهاتی که در رایتینگ بسیاری از داوطلبان آیلتس مشاهده می‌شود، این است که تمام دلایل یا مشکلات را فهرست می‌کنند و گاهی نمی‌توانند راه‌حل‌ها را به مشکلات وصل کنند. بنابراین، به دلیل توضیحات زیاد، ممکن است نتوانیم هر یک از دلایل را با جزئیات مشخص کنیم و مثال بزنیم. برای این‌که بدانیم در هر یک از پاراگراف‌ها باید چه چیزی بنویسیم و به چه مواردی اشاره کنیم، در ادامه، جدول ارائه کرده‌ایم که ساختار هر یک از پاراگراف‌‌های Essay را برای نمونه سوالات Problems and Solutions نشان می‌دهد.

ساختار پاراگراف‌های Problems Solution Essays
مقدمه
پارافریز کردن سوال
بیان مشکل/دلیل اول و راه‌حل مرتبط با آن
پاراگراف بدنه ۱: مشکل یا دلیل
جمله محوری: بیان مشکل یا دلیل
جمله پشتیبان: ارائه جزئیات برای توضیح دادن مشکل یا دلیل
مثال: ارائه فکت برای مشکل
پاراگراف بدنه ۲: راه‌حل
جمله محوری: بیان راه‌حل
جمله پشتیبان: ارائه جزئیاتی که راه‌حل را توضیح می‌دهد.
مثال: ارائه فکت برای راه‌حل
نتیجه‌گیری
چکیده‌ای از موارد مهم و کلیدی و بیان نظر شخصی

​Advantages & Disadvantages Essays

اولین بخش سوال به صورت «Advantages and Disadvantages» مطرح می‌شود. پس از آن از شما خواسته می‌شود که درباره مزایا و معایب ایده‌هایی که مطرح شده بنویسید. سوالاتی که مطرح می‌شود، معمولاً با کلماتی مانند «Advantages & Disadvantages» یا «Benefits & Drawbacks» همراه می‌شود که به راحتی می‌تواند نوع essay را مشخص کند. به چند نمونه از این سوال‌ها دقت کنید که از آزمون‌های سال‌های قبل انتخاب شده است.

Space exploration costs taxpayers an exorbitant amount of money each year.

What are the advantages and disadvantages of spending money on space exploration?

Some experts believe that it is better for children to begin learning a foreign language at primary school rather than at secondary school.

Do the advantages of this outweigh the disadvantages?

Some countries have implemented mandatory community service programmes for young people. In these programmes, children aged 16 to 18 do charity work, help old people and work with animals.

Discuss the advantages and disadvantages and givfe your opinion.

اگر می‌خواهید بدانید که سوالات Advantages & Disadvanatges در رایتینگ آیلتس آکادمیک چیست و چطور باید به سوالات آن پاسخ دهیم، نکات زیر را هنگام نوشتن Essay‌ مدنظر داشته باشید:

  • در مقدمه، سوال را پارافریز کنید.
  • ایده‌های اصلی را مشخص کنید.
  • نظر شخصی خود را (در صورت نیاز) بنویسید.

در جدول زیر می‌توانید ساختار پاراگراف‌های Advatgaes & Disadvantages را ببینید.

ساختار پاراگراف‌های Advantages & Disadvantages
مقدمه
پارافریز کردن سوال
ارائه دیدگاه یا دیدگاه‌های مطرح‌شده در سوال
پاراگراف بدنه ۱: مزایا
جمله محوری: بیان یک مزیت
جمله پشتیبان: ارائه جزئیاتی درباره مزایا
مثال: ارائه فکت برای توضیح بیشتر درباره مزایا
جمله نتیجه‌گیری: بیان نتایج احتمالی
پاراگراف بدنه ۲: معایب
جمله محوری: بیان یک عیب
جمله پشتیبان: ارائه جزئیات بیشتر درباره معایب
مثال: ارائه فکت برای توضیح بیشتر درباره معایب
جمله نتیجه‌گیری: بیان نتایج احتمالی
 پاراگراف نتیجه‌گیری
چکیده‌ای از نکات کلیدی و مهم

نکته: سوالات Advantage & Disadvantage به دو دسته زیر تقسیم می‌شوند:

  • سوالاتی که از شما می‌خواهند تا نظر شخصی خودتان را مطرح کنید.
  • سوالاتی که نیازی به بیان نظر شخصی شما ندارند.

سوالات نوع اول همیشه با یک جمله خبری شروع می‌شوند و از شما می‌خواهند که درباره مزایا و معایب ایده‌ مطرح‌شده بنویسید. همچنین باید نظر شخصی خودتان را نیز لحاظ کنید. اما در رابطه با دسته دوم با سوالاتی روبه‌رو هستیم که از شما می‌خواهند درباره مزایا و معایب بنویسید، اما چیزی به عنوان بیان نظر شخصی در سوال مشخص نشده است.

Double Question Essays

این نوع سوال‌ها از دو بخش تشکیل شده است و به آن‌ها «Direct Question» یا «Two Questions» نیز گفته می‌شود. در این نوع سوال‌ها، یک جمله خبری داریم و در ادامه آن با دو نوع سوال مواجه می‌شویم. سوال‌ها هم ممکن است هیچ ربطی به هم نداشته باشند. به مثال‌های زیر دقت کنید که از آزمون‌های آیلتس سال‌های قبل انتخاب شده است.

​Success is often measured by wealth and material possessions.

Do you think wealth is the best measure of success?

What makes a successful person?

In education and employment, some people work harder than others.

Why do some people work harder?

Is it always a good thing to work hard?

Successful companies use advertising to make more sales.

What can make an advertisement effective?

Do you think advertising is a bad thing or a good thing for society?

برای این‌که بدانیم «Double Questions» در رایتینگ آیلتس آکادمیک چیست و چطور به آن‌ پاسخ دهیم، لازم است نکات زیر را مدنظر داشته باشیم:

  • باید به هر دو سوال به طور کامل پاسخ دهید.
  • این نوع سوالات را با Opinion یا Discussion اشتباه نگیرید.
  • مراقب باشید که حجم انبوهی از اطلاعات و ایده‌ها را در Essay خود نگنجانید.

در جدول زیر می‌توانید ساختار پاراگراف‌های Essay را برای سوالات Double Question مشاهده کنید.

ساختار پاراگراف‌‌های Double Question
مقدمه
پارافریز کردن سوال
جمله کلیدی - پاسخ دادن به هر دو سوال
پاراگراف بدنه ۱ - پاسخ سوال اول
جمله محوری: بیان پاسخ
جمله پشتیبان: بیان دلیلی که باعث شده چنین نظری داشته باشید.
مثال: ارائه فکت برای حمایت از دیدگاه خود
پاراگراف بدنه ۲ - پاسخ سوال دوم
جمله محوری: شرح پاسخ
جمله پشتیبان: بیان دلیلی که باعث شده چنین نظری داشته باشید.
مثال: ارائه فکت
نتیجه‌گیری
 ارائه چکیده‌ای از سوال و جواب

نکات مهم درباره پاسخ دادن به سوالات آیلتس

با خواندن این مطلب، اکنون می‌دانید که آیلتس آکادمیک چیست و چه ویژگی‌‌هایی دارد. اما برای این‌که بتوانید نمره بهتری کسب کنید، لازم است با برخی از نکات مهم و کلیدی در خصوص تست زدن آشنا شوید تا آمادگی کافی را برای شرکت در آزمون داشته باشید. در ادامه این مطلب برخی از این نکات مهم را مرور می‌کنیم.

نکات Listening

اولین بخش از آزمون آیلتس «Listening» است و برای آیلتس آکادمیک و جنرال فرقی نمی‌کند. برای این بخش می‌توانید نمره خوبی کسب کنید، اما لازمه آن تقویت مهارت شنیداری است. در ادامه می‌توانید برخی از نکات مهم را در خصوص تقویت مهارت لیسنینگ مشاهده کنید.

  • دانش عمومی خود را درباره لیسنینگ آیلتس بالا ببرید. هدف از بخش لیسنینگ ارزیابی مهارت‌های شنیداری شماست. صرفاً با تمرین آزمون‌های ماک یا تست‌های کتاب‌های کمبریج آیلتس نمی‌توانید نمره لیسنینگ خود را افزایش دهید. کافی نیست! این آزمون‌ها فقط به شما کمک می‌کند تا با ساختار آزمون آشنا شوید، اما تکنیک‌های لازم برای تقویت لیسنینگ را یادتان نمی‌دهند. اگر می‌خواهید لیسنینگ خود را تقویت کنید، باید تمرین‌‌هایی را انجام دهید که به بهبود مهارت‌های شنیداری شما کمک می‌کنند. به پادکست انگلیسی گوش کنید، برنامه‌های تلویزیونی تماشا کنید، مستند ببینید، اگر در سطح مبتدی یا متوسط هستید، انیمیشن‌هایی را ببینید که برای کودکان ساخته شده است، چون شخصیت‌های آن معمولاً زبان انگلیسی ساده و قابل‌فهمی دارند که باعث می‌‌شود راحت‌تر متوجه صحبت‌های آن‌ها شوید. پس از این‌‌که مهارت عمومی لیسنینگ خود را تقویت کردید، می‌توانید به سراغ تمرین‌های لیسنینگ آیلتس بروید.
  • دامنه لغات آکادمیک خود را بهبود بخشید. بخش سوم آزمون آیلتس درباره آموزش و تحصیلات است. برای مثال، دیالوگی بین یک استاد و دانشجویانش را درباره انجام تکالیف می‌شنوید. اگر با لغاتی مرتبط با آموزش و تحصیلات دانشگاهی آشنا باشید، بهتر می‌توانید متوجه گفت‌وگو شوید و تعداد پاسخ‌‌های درستِ بیشتری بدهید.

  • برای پر کردن جاهای خالی با لغات مناسب، ابتدا اجزای کلام را حدس بزنید. قبل از این‌که فایل‌ صوتی هر بخش را بشنوید، به شما یکی دو دقیقه فرصت داده می‌شود تا سوال‌ها را بخوانید. اگر به نمونه سوالاتی برمی‌خورید که باید جاهای خالی را با کلمات یا عبارات مناسبی که در فایل صوتی می‌شنوید کامل کنید. در این حالت، قبل از هر چیز کلمه قبل و بعد از جای خالی را بخوانید تا بتوانید نوع کلمه‌ای را که قرار است در جای خالی قرار بگیرد، تشخیص دهید. برای مثال حدس بزنید که کلمه اسم است یا فعل یا صفت. این کار باعث می‌شود که وقتی قایل صوتی را می‌شنوید، چون از قبل می‌دانید که با چه نوع کلمه‌ای سروکار دارید، راحت‌تر می‌توانید پاسخ درست را از بین گفت‌وگوها پیدا کنید.
  • مقدمه‌ای که قبل از سوال‌ها نوشته شده را با دقت بخوانید. قبل از این‌که سوال‌ها را ببینید، با مقدمه‌ای مانند «...Now, you will hear a dialogue between» یا «...Now, you will hear a dialogue between» مواجه خواهید شد. این اطلاعات را با دقت بخوانید تا متوجه context شوید. برای مثال، لازم است بدانید که چند نفر قرار است صحبت کنند یا این‌که کجا هستند. به کمک این روش می‌توانید ادامه مکالمه را بهتر متوجه شوید.
  • تمام مدت تمرکز داشته باشید. فایل صوتی لیسنینگ فقط یک بار برای شما پخش می‌شود. پس اگر برخی از کلمات را نشنیدید یا برخی از سوالات را متوجه نشدید، نگران نباشید! از روی آن‌ها بگذرید و توجه خود را معطوف سایر قسمت‌ها کنید تا نمره آن‌ها را از دست ندهید. پس در تمام مدت آزمون روی تک‌تک سوالات متمرکز شوید و سعی کنید به کمک تکنیک‌هایی مانند پیدا کردن کلمات کلیدی و دقت بر روی پارافریزها، به پاسخ درست سوال‌ها برسید.
  • به «نشان‌گرها» (Indicators) دقت کنید. حواستان به کلماتی باشد که در لیسنینگ به کمک آن‌ها می‌توانید به پاسخ نزدیک شوید. کلماتی مانند «but» یا «then» و «finally» می‌توانند به شما در حدس زدن چیزی که گوینده سعی در گفتن آن دارد، کمک کند. همچنین تمرکز روی کلماتی که پارافریز نمی‌شوند، مانند اعداد، تاریخ یا اسامی خاص، می‌تواند شما را سریع‌تر به جواب برساند.
  • کلمه‌ای را که فکر می‌کنید پاسخ سوال است، بلافاصله به عنوان پاسخ در نظر نگیرید. بسیاری از داوطلبان به دام کلماتی می‌افتند که حواس‌شان را از کلمه اصلی پرت می‌کنند و به آن‌ها «Distarctor»‌ گفته می‌شود. مراقب این کلمات هنگام گوش دادن به فایل صوتی باشید. در برخی موارد، کلمه‌ای گفته می‌شود که درواقع پاسخ سوال نیست و حتی ممکن است گوینده در ادامه صحبتش آن را اصلاح کند. به همین دلیل سعی کنید به کل گفت‌وگو گوش بدهید و اطلاعات درستی را وارد برگه پاسخنامه کنید. به یک نمونه مکالمه توجه کنید که در آن از distractor استفاده شده است.

Sam: Thank you! I've received your email. So it is loren-hanson@gmail.com.

Loren: No-no! You have mistaken, it is loren-hamson@gmail.com, spelled with M.

Sam: Oh, I'm sorry...

  • اشتباهات خود را بعد از شنیدن فایل صوتی اصلاح کنید. بعد از این‌که هر بخش تمام می‌شود، ۳۰ ثانیه فرصت دارید تا پاسخ‌های خود را چک کنید. مهم است که املای کلمات، جمع و مفرد بودن آن‌ها و نوع کلمه را بررسی کنید. فراموش نکنید که فقط پاسخ‌هایی نمره می‌گیرند که از نظر املایی و گرامری درست نوشته شده‌اند.
  • پاسخ‌ها را به درستی در برگه پاسخنامه وارد کنید. در پایان آزمون لیسنینگ، ۱۰ دقیقه فرصت دارید تا پاسخ‌ سوالات خود را وارد برگه پاسخنامه کنید. به عبارت دیگر، مطمئن شوید که سوال ۷ را جای درستی در برگه پاسخنامه وارد کرده‌اید.
  • هیچ گزینه‌ای را بی‌پاسخ نگذارید. در بخش نمره‌دهی آزمون آیلتس به این نکته اشاره کردیم که هیچ‌یک از سوالات آزمون نمره منفی ندارد. پس حتی اگر پاسخ سوالی را نمی‌دانید، جای آن را خالی نگذارید. دوباره سوال را بخوانید و سعی کنید پاسخ آن را حدس بزنید. شانس این‌که آن پاسخ حدسیِ شما درست از آب دربیاید، ۲۵٪ درصد است.

نکات Reading

در این مطلب به این موضوع پرداختیم که آیلتس آکادمیک چیست و چگونه باید برای هر یک از بخش‌های این آزمون آماده شویم. بسیاری از افراد تصور می‌کنند برای افراد غیرانگلیسی‌زبان تقریباً غیرممکن است که نمره ریدینگ بالایی کسب کنند. اما با آشنایی با انواع سوالات این بخش و تکنیک‌های پاسخ دادن به آن‌‌ها، و همچنین با تمرین کردن و تست زدن می‌توانید نمره خوبی به دست بیاورید. به علاوه دانستن برخی نکات مهم می‌تواند به شما کمک کند تا از عهده این بخش به خوبی بربیایید. در ادامه سعی کرده‌ایم به برخی از این نکات مهم اشاره کنیم.

  •  متن را سریع بخوانید تا ایده کلی به دست بیاورید. تکنیک «Skimming» شامل خواندن متن به شکلی سریع و در بازه زمانی دو سه دقیقه است تا به ایده‌ اصلی متن دست پیدا کنید. نیازی نیست هر کلمه را با دقت بخوانید. فراموش نکنید که فقط لازم است پاسخ سوال‌ها را در متن پیدا کنید. به همین خاطر باید به دنبال آن بخش‌هایی باشید که پاسخ سوال را در خود جا داده‌اند.
  • مراقب مدت زمان آزمون باشید. فراموش نکنید که فقط ۶۰ دقیقه فرصت دارید تا هر سه متن آکادمیک را بخوانید و به ۴۰ سوال پاسخ دهید. مانند لیسنینگ هم قرار نیست به شما ۱۰ دقیقه فرصت بدهند تا پاسخ سوالات خود را وارد برگه پاسخنامه کنید. باید بتوانید زمان را به نحوی مدیریت کنید که به همه سوال‌ها پاسخ دهید.
  • املای کلماتی را  چک کنید که قرار است در پاسخ تشریحی بنویسید. قبل از این‌که جواب سوال را وارد برگه پاسخنامه کنید، مطمئن شوید که از نظر املایی آن‌ها را درست نوشته‌اید. در غیر این صورت، حتی اگر جواب درستی داده باشید، نمره آن سوال را از دست خواهید داد.
  • ترتیب سوالات را رعایت کنید. در بیشتر موارد پاسخ سوال‌ها را می‌توانید به ترتیب در متن پیدا کنید. برای مثال، وقتی سوال اول را جواب می‌دهیم و پاسخ آن را در پاراگراف دوم پیدا می‌کنیم، برای پیدا کردن پاسخ سوال دوم، باید از پاراگراف دوم به بعد دنبال آن بگردیم و دیگر نیازی نیست به عقب برگردیم و پاراگراف اول را بخوانیم.
  • زیر کلمات کلیدی خط بکشید. وقتی به دنبال پیدا کردن پاسخ سوال در متن هستید، زیر کلمات کلیدی یا پارافریزهایی که شما را به پاسخ نزدیک می‌کند، خط بکشید. درواقع، یکی از تکنیک‌های پاسخ دادن به سوالات ریدینگ این است که اول صورت سوال را بخوانید و زیر کلمات کلیدی آن خط بکشید. سپس در متن به دنبال آن کلمات یا پارافریزهایش باشید. با این کار در زمان صرفه‌جویی خواهید کرد و اگر کلمه کلیدی را فراموش کردید، می‌توانید با دیدن خطی که زیر آن کشیده شده، سریع پیدایش کنید.
  • اگر به کلمه ناآشنایی برخورد کردید، یا معنی آن را با توجه به خود متن حدس بزنید یا از روی آن رد شوید. اگر از داوطلبان آیلتس آکادمیک هستید و موقع تمرین کردن نمونه سوالات ریدینگ آیلتس با کلماتی مواجه شدید که معنی آن‌ها نمی‌دانستید، دو حالت پیش روی شما قرار دارد. یا معنی کلمه از طریق متن قابل‌تشخیص است یا نیست. اگر با حالت دوم مواجه شدید، نگران نباشید. فقط از روی آن بخش از متن عبور کنید. مدت زمانی که برای شما در نظر گرفته شده محدود است و نمی‌توانید وقت خود را صرف حدس زدن معنی کلمات متن کنید. ازطرفی، چون متن‌ها کاملاً تخصصی هستند، بدون شک با کلماتی مواجه می‌شوید که در سطح آکادمیک است و نمی‌توانید معنی آن‌ها را تشخیص دهید. بنابراین، توصیه می‌کنیم وقت خود را برای این منظور هدر ندهید.
  • به جزئیات دقت کنید. متن را خیلی دقیق «Scan»‌ کنید. وقتی از این تکنیک استفاده می‌کنید، یعنی با هدف پیدا کردن جزئیات بیشتر در حال خواندن متن هستید. پس با دقت بیشتری متن را بخوانید و هر ویژگی خاصی مانند قواعد بزرگ‌نویسی، کلماتی که زیر آن‌ها خط کشیده شده، اعداد و ارقام، نمودارها و جداول می‌تواند در متن مهم باشد و شما را به پاسخ سوال برساند.
  •  هیچ پاسخی را بی‌جواب نگذارید. ریدینگ آیلتس نمره منفی ندارد و به همین دلیل توصیه می‌شود حتی اگر پاسخ سوالی را نمی‌دانستید، بازهم به آن جواب دهید تا شاید شانس پیدا مردن جواب درست را داشته باشید.
  • گزینه اشتباه را خط بزنید. اگر در بین سوالات چندگزینه‌ای، از اشتباه بودن برخی از گزینه‌ها مطمئن بودید، روی آن‌ها خط بکشید و حذف‌شان کنید. این تکنیک حذف گزینه نام دارد و به کمک آن می‌توانید سریع‌تر به پاسخ درست برسید. پس روش خوبی برای مدیریت زمان است.
  • اگر روش خودتان را امتحان کرده‌اید و جواب داده است، همان را در پیش بگیرید. گاهی ممکن است با روش‌های دیگری که خودتان امتحان کرده‌اید و جواب داده است، راحت‌تر باشید. می‌توانید با همان روش پاسخ سوال‌ها را پیدا کنید. اما معمولاً توصیه می‌شود از تکنیک‌هایی کمک بگیرید که در منابع مختلف به عنوان روش‌های استاندارد برای پیدا کردن پاسخ سوالات در نظر گرفته شده است.
تصویر یک قلم که روی کاغذ در حال نوشتن است

نکات Writing

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، رایتینگ آیلتس آکادمیک و جنرال در تسک اول با هم فرق دارند. تسک اول در آیلتس آکادمیک شامل موضوعی است که در ادامه آن از نمودار، نقشه، فرایند یا مواردی از این قبیل استفاده شده است. داوطلب باید بتواند با توجه به اطلاعاتی که در اختیارش قرار داده شده، متنی بنویسد که خلاصه‌‌ای از تسک اول باشد و در صورت امکان مقایسه هم انجام دهد. برای این‌که بتوانید نمره خوبی در تسک‌های اول و دوم رایتینگ آیلتس به دست بیاورید، لازم است علاوه بر این‌‌که انواع سوال‌ها و روش‌های پاسخ دادن به آن‌ها را یاد گرفتید، نکات مهمی را نیز در خصوص زمان‌بندی، پاراگراف‌نویسی و... رعایت کنید. در ادامه می‌توانید به برخی از نکات مهم رایتینگ آیلتس توجه کنید.

  • سوال را با دقت بخوانید. درک این موضوع که سوال دقیقاً چه چیزی از شما خواسته است، برای دستیابی به نمره خوب اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل باید همیشه سوال را دقیق بخوانید و تمام مواردی را که از شما خواسته شده در نوشته خود پوشش دهید. مثال زیر را در نظر بگیرید.

The government should pay to the parents of very young children, so that one of them can stay at home and look after their children.

What do you think are the pros and cons of this policy? Justify your answer and include any relevant examples from your own knowledge or experience.

در این سوال از شما خواسته ​شده که دو کار مهم انجام دهید:

  1. درباره مزایا و معایب بنویسید.
  2. مثال بزنید.

اگر هر یک از این موارد را در رایتینگ خود رعایت نکنید، نمره خود را از دست می‌دهید.

  • بعد از نوشتن، متن خود را بخوانید. بعد از نوشتن هر پاراگراف یا نوشتن کل متن، به عقب برگردید و یک بار دیگر آن را بخوانید. به این کار «Proofreading» گفته می‌شود، یعنی مرور دوباره متن در یک بازه زمانی کوتاه ۲ تا ۳ دقیقه‌‌ای به منظور رفع اشتباهات گرامری یا ساختاریِ احتمالی در متن.
  • ساده و شفاف بنویسید. بهترین توصیه‌ای که می‌توانیم به شما بکنیم این است که ایده‌های خود را به زبانی ساده و به شکلی کاملاً واضح بنویسید. اگر از کلمات پیشرفته استفاده می‌کنید، حتماً این نکته را مدنظر داشته باشید که آن‌ها را در جای درستی به کار ببرید و از کالوکیشن‌های مناسب استفاده کنید. همچنین منظور خود مستقیم بیان کنید و از جملات ساده انگلیسی کمک بگیرید که مناسب موضوع باشد.
  • درباره چیزی بنویسید که اطلاع دارید. فراموش نکنید که آزمون آیلتس برای سنجش مهارت‌های زبانی شماست، بنابراین قرار نیست درباره هر موضوعی که به شما می‌دهند، اطلاعات دقیق و کاملی داشته باشید. باید از ایده‌‌‌هایی کمک بگیرید که بتواند شما را در نوشتن یاری کند. پس قرار نیست آمار دقیقی داشته باشید یا اطلاعات کامل و تخصصی ارائه دهید. فقط سعی کنید تمام جوانب سوال را بررسی کنید و به طور دقیق و کامل توضیح دهید.
  • از ساختار استانداردی پیروی کنید. برای این‌که نمره بالایی کسب کنید، ساختار استانداردی را دنبال کنید. تسک ۱ رایتینگ آیلتس برای مثال باید از سه بخش «مقدمه»، «طرح کلی» و «جزئیات دقیق» پیروی کند. برای مقدمه خیلی خلاصه بنویسید که نمودار چه چیزی را نشان می‌دهد. برای بخش دوم متن که طرح کلی را مشخص می‌کند، به مواردی اشاره کنید که قرار است در متن خود بیاورید و قرار است کدام فاکتورها را به عنوان خلاصه در پاراگراف‌‌های بعدی مطرح کنید. در بخش جزئیات هم هر گونه تغییر را مشخص کنید و داده‌های کافی فراهم کنید. تسک دوم نیز از سه بخش «مقدمه»، «پاراگراف بدنه» و «نتیجه‌گیری» تشکیل شده است. در بخش اول باید سوال را پارافریز کنید و نظر خودتان را بنویسید. در پاراگراف‌های بدنه به ایده محوری اشاره می‌کنید که به طور کلی در اولین جمله قرار می‌گیرد. در بخش نتیجه‌گیری هم فقط کافی است ایده خودتان را پارافریز کنید یا در حد یک پاراگراف کوتاه جمع‌بندی داشته باشید.
  • کلمات تکراری در متن ننویسید. از آنجا که برای تسک اول باید دست‌کم ۱۵۰ کلمه و برای تسک دوم ۲۵۰ کلمه بنویسید، توصیه می‌‌کنیم تا جایی که می‌توانید لغات پرتکرار رایتینگ آیلتس را تمرین کنید و برای هر یک دو تا سه مترادف در نظر داشته باشید تا موقع نوشتن از کلمات تکراری استفاده نکنید.
  • متن طولانی ننویسید. وقتی متن طولانی می‌‌نویسید، یعنی وقتی تعداد کلمات متن از ۱۵۰ و ۲۵۰ کلمه بیشتر می‌شود، جز این‌که وقت خود را صرف نوشتن یک متن طولانی کرده‌اید، زمانی را که قرار بوده برای proofreading در نظر بگیرید را از دست خواهید داد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم متنی بنویسید که همان تعداد کلماتی را که از شما خواسته شده پوشش دهد و در کنار آن فرصت کافی داشته باشید برای این‌که متن را یک بار دیگر مرور کنید و اشتباهات آن را حدس بزنید.
  • سبک نوشته خود را انتخاب کنید. هرگز از زبان غیررسمی در رایتینگ خود استفاده نکنید. فقط در تسک ۱ رایتینگ آیلتس جنرال می‌توانید این کار را انجام دهید، آن هم در صورتی که از شما بخواهند نامه‌ای غیررسمی یا نیمه‌رسمی بنویسید.
  • از جملات کلیشه‌ای یا حفظ‌شده استفاده نکنید. از نمونه پاسخ‌های آزمون‌های قبلی صرفاً برای کسب اطلاعات بیشتر و کمک گرفتن از سبک نوشته استفاده کنید، اما چیزی را به صورت کلیشه‌ای یا حفظ‌شده ننویسید. شخصی که رایتینگ شما را تصحیح می‌کند، آن‌قدر نمونه رایتینگ‌های مختلفی را از داوطلبان دیده است که بلافاصله می‌تواند متوجه شود که متنی که نوشته‌اید جملات خودتان است یا از جایی آن‌‌ها را وام گرفته‌اید.
  • از موضوع اصلی خارج نشوید. در برخی موارد مشاهده شده است که داوطلبان برای این‌که مثال‌‌های بیشتری بزنند، از موضوع اصلی خارج می‌شوند. سعی کنید مراقب این مسئله باشید، چون نمره زیادی را از دست می‌دهید. به این حالت در زبان انگلیسی «Off Topic» گفته می‌شود که یکی از معیارهای نمره‌دهی آزمون آیلتس است.
  • انسجام و یکپارچگی را در متن خود حفظ کنید. یکی دیگر از فاکتورهای نمره‌دهی آزمون آیلتس «Cohesion and Coherence»‌ است که نشان می‌دهد متن شما باید با کلماتی به نام «کلمات ربط‌دهنده» (Cohesive Devices) نظم و انسجام پیدا کند و بین جملات و پاراگراف‌ها یکپارچگی برقرار شود. هم این عبارت‌ها را یاد بگیرید و هم از جملات پشتیبانی کمک بگیرید که بتواند هم از جمله محوری حمایت کند و هم متن را یکدست و منسجم کند.

نکات Speaking

بخش اسپیکینگ آیلتس جدا از سه بخش دیگر برگزار می‌شود. معمولاً بعد از آزمون کتبی (یا آنلاین)، زمانی برای داوطلب تعیین شده است که باید رأس آن ساعت برای آزمون اسپیکینگ حاضر شود. برای این بخش از آزمون، که مدت زمان آن چیزی بین ۱۱ تا ۱۴ دقیقه است، شخص مصاحبه‌کننده از داوطلب سوالاتی را مطرح می‌کند و او باید به آن‌ها به طور کامل و دقیق پاسخ بدهد. سه بخش برای آزمون اسپیکینگ در نظر گرفته شده است که در بخش ساختار آیلتس به طور کامل به آن پرداختیم.

برای این‌‌که بتوانید در این بخش نمره خوبی کسب کنید، لازم است علاوه بر آشنایی با بخش‌های مختلف آن و مرور نمونه سوالات و پاسخ‌های آزمون‌‌‌های سال‌های قبل، لازم است نکات مهمی را هم مدنظر داشته باشید. در ادامه به برخی از این نکات اشاره خواهیم کرد.

  • روان صحبت کنید و مکث‌های طولانی نداشته باشید. وقتی به انگلیسی فکر کنید (نه فارسی)، مکث‌های طولانی نمی‌کنید و در لحظه می‌توانید آن چیزی را که به ذهن‌تان می‌رسد بیان کنید. سعی کنید وقتی به پاسخ خود فکر می‌کنید، ترجمه فارسی به انگلیسی انجام ندهید. کار سختی نیست، با تمرین‌های مکرر به این مهم دست پیدا خواهید کرد.
  • از دامنه لغات گسترده استفاده کنید. به کار بردن واژگان مهم و کلیدی میزان تسلط شما را به زبان انگلیسی نشان می‌دهد. سعی کنید برای این‌ منظور کلماتی را به کار ببرید که هم کاربردی باشد و هم با نحوه استفاده از آن‌ها در جملات انگلیسی به طور کامل آشنا باشید. اما منظور ما این نیست که هر آنچه واژگان سخت و پیشرفته است را به زبان بیاورید، بلکه هدف استفاده از کلمات پرتکرار و روزمره‌ اما در جایگاه درست است.
  • از اشتباهات گرامری خودداری کنید. این کار باعث می‌شود که میزان تسلط خود را بر دستور زبان انگلیسی نشان دهید و ازطرفی نمره خوبی کسب کنید.

  • کلمات را درست تلفظ کنید. برای این‌که بتوانید کلمات را درست تلفظ کنید، از دیکشنری کمک بگیرید یا به پادکست گوش دهید یا از روش‌‌های دیگر برای تقویت مهارت شنیداری خود بهره ببرید. اگر با اصول تلفظ کلمات انگلیسی به خوبی آشنا باشید، یکی از معیارهای نمره‌دهی اسپیکینگ آیلتس را رعایت کرده‌اید.
  • از نمونه سوالات آزمون‌های سال‌های قبل کمک بگیرید. برای تمرین کردن می‌توانید به کتاب یا وب‌سایت‌هایی مراجعه کنید که آزمون‌های سال‌های قبل را در خود جا داده‌اند. همچنین می‌توانید از منابعی کمک بگیرید که نمونه پاسخ‌های خوبی دارد تا به کمک آن‌ها بتوانید تمرین کنید و از لغات و دستور زبان هر یک از این نمونه پاسخ‌ها استفاده کنید.
  • تأثیر اولیه خوبی داشته باشید. اگر به اتاق مصاحبه دعوت شده‌اید، سعی کنید هم ظاهر و پوشش خوبی داشته باشید و هم اعتمادبه‌نفس را در رفتارتان نشان دهید. کلمات را محکم و شمرده ادا کنید و طوری برخورد کنید که بهترین تأثیر اولیه را در شخص مصاحبه‌‌کننده بگذارد.

سوالات رایج درباره آیلتس آکادمیک

در ادامه سعی کرده‌ایم به برخی از سوالات رایج درباره آیلتس آکادمیک پاسخ دهیم.

ساختار آیلتس آکادمیک چیست ؟

آیلتس آکادمیک از چهار بخش «شنیدن»، «خواندن»، «نوشتن» و «صحبت کردن» تشکیل شده است. لیسنینگ از ۴۰ سوال تشکیل شده که در چهار بخش مطرح می‌شود. داوطلب در هر بخش به یک یا دو فایل صوتی گوش می‌دهد که یا به صورت مونولوگ یا دیالوگ در اختیار او قرار می‌گیرد. سپس باید بعد از گوش دادن به هر فایل صوتی به سوالات مربوط به آن پاسخ دهد. در انتهای مطلب نیز ده دقیقه فرصت دارد تا پاسخ سوالات خود را وارد برگه پاسخنامه کند.

بخش دوم ریدینگ است که سه بخش دارد. هر یک از بخش‌‌ها از سه متن آکادمیک و تخصصی تشکیل شده است و در ادامه هم سوالاتی مطرح شده که داوطلب باید با خواندن متن به آن‌ها پاسخ دهد. تعداد سوال‌‌های این بخش در مجموع ۴۰ سوال است و مدت زمان ۶۰ دقیقه را برای آن در نظر گرفته‌اند.

بخش سوم رایتینگ است که دو تسک دارد. در تسک اول داوطلب باید با توجه به موضوع و نموداری که در اختیار او قرار داده شده درباره دیاگرام، نقشه، فرایند و طرحی که به صورت تصویر مشاهده می‌کند، متن بنویسید که شامل خلاصه آن عکس و شاید مقایسه است. مدت زمان پاسخ به این بخش ۲۰ دقیقه است و داوطلب دست‌کم ۱۵۰ کلمه باید برای آن بنویسد. در تسک دوم موضوعی به او داده می‌شود که باید برای آن دست‌کم در حد ۲۵۰ کلمه essay بنویسد. مدت زمانی که برای این بخش از سوالات در نظر گرفته شده ۴۰ دقیقه است و میانگین نمره هر دو تسک به عنوان نمره بخش رایتینگ در نظر گرفته می‌شود.

بخش آخر هم اسپیکینگ است که شامل سه بخش می‌شود. در بخش اول گوینده سوالاتی را از داوطلب مطرح می‌کند که درباره زندگی شخص اوست. در بخش دوم، سوالی روی Cue Card مطرح می‌شود که داوطلب باید یک دقیقه به آن فکر کند و در ادامه به مدت دو دقیقه درباره آن صحبت کند. در بخش سوم با توجه به پاسخی که داوطلب در بخش دوم به سوال داده، چند سوال دیگر از او پرسیده می‌شود که باید با جزئیات به آن پاسخ دهد. مدت زمان این بخش از آزمون بین ۱۱ تا ۱۴ دقیقه است و در زمانی جدا از سه بخش اول برگزار می‌شود.

فرق آیلتس آکادمیک با جنرال چیست؟

آیلتس آکادمیک و جنرال در دو بخش رایتینگ و ریدینگ با هم فرق دارند. اما در بخش لیسنینگ و اسپیکینگ تفاوتی با هم ندارند. در رابطه با ریدینگ آکادمیک با سه متن تخصصی و بلند سروکار داریم، درحالی‌‌که بخش دوم ریدینگ جنرال از متن‌های کوتاه‌تر تشکیل شده است. رایتینگ آکادمیک و جنرال هم در تسک دوم با هم فرقی ندارند اما در تسک اول دو نوع سوال متفاوت مطرح می‌شود.

آیا امکان تغییر نوع آزمون وجود دارد؟

اگر در آزمون ثبت نام کرده‌اید، تا قبل از موعد آزمون می‌توانید آن را تغییر دهید. اما این کار در صورتی امکان‌پذیر است که جای خالی برای آزمون دیگر وجود داشته باشد تا برای شما در نظر بگیرند.

نمره‌دهی آیلتس آکادمیک چگونه است؟

نمره آن از ۰ تا ۹ در نظر گرفته می‌شود. بالاترین نمره ۹ است، اما معمولاً مؤسسه یا هر جای دیگری که برای آن اقدام کرده‌اید، برای پذیرش به نمره خاصی نیاز دارند که معمولاً بین ۶ تا ۷ است. دو روش برای نمره‌دهی وجود دارد؛ روش اول نمره مجزا برای هر یک از مهارت‌ها است که به صورت جداگانه در کارنامه ثبت می‌شود. روش دوم نمره کل است که میانگین نمره هر چهار مهارت را برای شما در نظر می‌گیرند.

تصویر دو نفر که با هم در حال صحبت کردن هستند.

آموزش آیلتس در فرادرس

برای آمادگی در آزمون آیلتس روش‌های مختلفی وجود دارد. یکی از این روش‌ها تعیین سطح و شرکت در کلاس‌های آیلتس به صورت حضوری یا آنلاین است. در این روش انتخاب منبع به عهده آموزشگاه یا استاد است و داوطلب را طبق یک برنامه‌ریزی منظم و مشخص پیش می‌برند. اما برای همه افراد امکان شرکت در کلاس‌ها وجود ندارد. در نتیجه عده‌ای ترجیح می‌دهند به صورت خودآموز برای این آزمون آماده شوند.

اگر قصد دارید برای آیلتس بدون کلاس آماده شوید، می‌توانید با مشاهده فیلم‌‌های آموزشی، پادکست یا اپلیکیشن‌های یادگیری زبان انگلیسی که به طور ویژه برای این منظور تهیه شده است مراجعه کنید و هر زمانی که بخواهید از آ‌ن‌ها برای یادگیری و تقویت مهارت‌های زبان انگلیسی خود کمک بگیرید. در فرادرس نیز فیلم‌های آموزشی متنوعی تهیه شده است که به آموزش هر یک از بخش‌‌های آیلتس اختصاص داده شده و داوطلبان می‌توانند با مشاهده آن‌ها با انواع روش‌‌های تست زدن و پاسخ دادن به سوالات آزمون آشنا شوند.

فیلم‌های آموزشی آیلتس به صورت یک مجموعه کامل در دسترس شما قرار گرفته شده است. برای مثال، اگر می‌خواهید لیسنینگ خود را تقویت کنید، مشاهده فیلم آموزش تکنیک‌های لیسنینگ آیلتس فرادرس را به شما پیشنهاد می‌کنیم. همچنین برای تقویت مهارت ریدینگ، رایتینگ و لیسنینگ آیلتس آموزش‌هایی در اختیار شما قرار گرفته است که می‌توانید به کمک آن‌‌ها نقاط ضعف خود را در این خصوص رفع کنید و نمره بهتری برای آزمون آیلتس به دست بیاورید.

برای مشاهده فیلم مجموعه آموزش آیلتس فرادرس از مقدماتی تا پیشرفته روی لینک زیر کلیک کنید و هر آموزشی را که می‌خواهید تهیه کنید.

تصویر مجموعه آموزش آیلتس فرادرس
برای مشاهده مجموعه فیلم آموزش آیلتس فرادرس روی تصویر کلیک کنید.

نمونه آزمون آیلتس آکادمیک با جواب

همان‌طور که در این مطلب اشاره شد، برای آمادگی در آزمون آیلتس آکادمیک لازم است با ساختار هر یک از بخش‌ها آشنا شوید. همچنین بدانید که انواع سوالات بخش‌‌های مختلف به چه صورت است و نحوه پاسخ دادن به این سوالات را یاد بگیرید. وقتی تسلط کافی بر این سه نکته مهم پیدا کردید، می‌توانید به سراغ‌ها کتاب‌‌هایی بروید که نمونه آزمون‌های سال‌های قبل آیلتس را ارائه داده است.

از دیگر روش‌‌های تست زدن و تمرین کردن شرکت در آزمون‌های ماک آیلتس است که شما را با انواع سوالات آشنا می‌کند و به کمک پاسخ سوالات می‌تواند عملکرد خود را ارزیابی کنید و متوجه نقاط ضعف خود بشوید. در هر صورت، تست زدن و تمرین کردن دو روش مؤثر برای بهبود عملکرد شماست و این کار به شما کمک می‌کند تا به مرور شاهد پیشرفت خود و در نهایت رسیدن به نمره مطلوب باشید.

در این مطلب یاد گرفتیم که آیلتس آکادمیک چیست و چه ویژگی‌هایی دارد. همچنین به این سوال پاسخ دادیم که این آزمون مناسب چه افرادی است. اکنون که با ساختار آیلتس آکادمیک آشنا شدیم، برای این‌که بهتر بتوانیم آن را درک کنیم، در این بخش از مطلب دو تست انتخاب کرده‌ایم که مربوط به نمونه آزمون‌های آیلتس آکادمیک سال‌های قبل است. این آزمون‌ها از چهار بخش «Listening» و «Reading» و «Writing» و «Speaking» تشکیل شده است و پاسخ آن‌ها نیز در اختیار شما قرار گرفته است.

اما قبل از این‌که این آزمون‌ها را تمرین کنید، لازم است این نکته را مدنظر داشته باشید که شرایط آزمون واقعی را هنگام تست زدن برای خودتان شبیه‌سازی کنید. منظور از شبیه‌سازی این است که تصور کنید هر آزمونی را که تمرین می‌کنید، به گونه‌ای است که انگار در جلسه واقعی آزمون حضور دارید و برای آن آماده می‌شوید. برای مثال، دقیقاً همان بازه زمانی را در نظر بگیرید که برای آزمون واقعی تعیین شده است، وسط تست زدن از جای خود بلند نشوید، پاسخ سوال‌های لیسنینگ را ده دقیقه بعد در برگه پاسخنامه وارد کنید و فایل‌های صوتی بخش لیسنینگ را فقط یک بار گوش دهید. همچنین می‌توانید برای ارزیابی عملکرد خود در بخش رایتینگ و اسپیکینگ از یک استاد مجرب کمک بگیرید.

در این بخش نمونه آزمون آیلتس آکادمیک برای شما در نظر گرفته شده است که از یکی از آزمون‌های سال‌های قبل انتخاب کرده‌ایم. این آزمون از ۴ بخش تشکیل شده است. پاسخ سوالات را نیز می‌توانید در انتهای هر یک از بخش‌ها ببینید.

Listening Test

SECTION 1

Section One - Questions 1-10

Questions 1-5

Complete the form below. Write NO MORE THAN ONE WORD OR A NUMBER for each answer.

VIDEO LIBRARY APPLICATION FORM

ANSWEREXAMPLE
JonesSurname

First names: Louise Cynthia

Address: Apartment 1, 72 (1) ................... Street Highbridge

Postcode: (2) ...................

Telephone: 9835 6712 (home)

(3) ................... (work)

Driver's licence number: (4) ...................

Date of Birth: Day: 25th Month: (5) .................... Year: 1977

Questions 6-8

Write THREE letters A-F.

What types of films does Louise like?

A. Action

B. Comedies

C. Musicals

D. Romance

E. Westerns

F. Wildlife

Questions 9 and 10

Write NO MORE THAN 3 WORDS for each answer.

9. How much does it cost to join the library?

10. When will Louise's card be ready?

***

SECTION 2

Section Two - Questions 11-20

Questions 11-13

Complete the notes below.

Write NO MORE THAN THREE WORDS for each answer.

Expedition Across Attora Mountains

Leader: Charles Owen

Prepared a (11) .................. for the trip

Total length of trip (12) .................

Climbed the highest peak in (13) ..................

Questions 14 and 15

Write the correct letters A-C.

14. What took the group by surprise?

A the amount of rain
B the number of possible routes
C the length of the journey

15. How did Charles feel about having to change routes?

A He reluctantly accepted it.
B He was irritated by the diversion.
C It made no difference to enjoyment.

Questions 16—18

Write THREE letters A-F.

What does Charles say about his friends?

A He met them at one stage on the trip.
B They kept all their meeting arrangements.
C One of them helped arrange the transport.
D One of them owned the hotel they stayed in.
E Some of them travelled with him.
F Only one group lasted the 96 days.

Questions 19 and 20

Write TWO letters, A-E.

What does Charles say about the donkeys?

A He rode them when he was tired.
B He named them after places.
C One of them died.
D They behaved unpredictably.
E They were very small.

***

SECTION 3

Section Three - Questions 21-30

Questions 21-25

Complete the table below.

Write NO MORE THAN THREE WORDS for each answer.

JaneTim
(21) ................SundayDay of arrival
(22) ..............HistorySubject
(24) ................(23) ................Number of books to read
(25) ..................TuesdayDay of the fisrt lecture

Questions 26-30

Write NO MORE THAN THREE WORDS for each answer.

26. What is Jane's study strategy in lectures?

27. What’s Tim's study strategy for reading?

28. What is the subject of Tim's first lecture?

29. What’s the title of Tim's first essay?

30. What is the subject of Jane's first essay?

***

SECTION 4

Section Four - Questions 31-40

Questions 31-35

Complete the table below.

Write NO MORE THAN THREE WORDS for each answer.

Entry requirements

Type of course:

duration & level

Course
NoneExample: Six-month certificatePhysical Fitness Instructor
(32) .................. in sports administration(31) ...................Sports Administrator
Degree in psychology(33) ....................Sports Psychologist
(34) ..................4 years degree in educationPhysical Education Teacher
None(35) .............Recreation officer

با کلیک کردن روی گزینه جواب در باکس زیر می‌توانید پاسخ سوالات لیسنینگ را مشاهده کنید.

جواب

Answer (Section 1):

1. Black
2. 2085
3. 94561309
4. 2020BD
5. July
6, 7 & 8: B, D, F (in any order)
9. $25/ twenty-five dollars / 25 dollars (refundable)
10. next week / in a week / in one week / the following week

جواب

Answer (Section 2):

11. route book
12. 900 miles/ nine hundred miles
13. North Africa
14. A
15. C
16, 17 & 18: B, C, E (in any order)
19 & 20: B, D (in any order)

جواب

Answer (Section 3):

21. (on) Friday
22. Biology
23. 57/ fifty-seven (books)
24. 43/ forty-three (books)
25. Wednesday ( NOT the day after)
26. use a cassette/ record the lecture/ (she) record(s) them/ (she) record(s) lectures/ recording
27. skimming / (he) skims (books) / skim (the) book first / skim reading
28. (The) French Revolution
29. Why study history(?)
30. animal language / (the) language of animals

جواب

Answer (Section 4):

31. 4 month certificate (course)/ four-month certificate (course)
32. (current) employment / job
33. 1 year diploma/ one-year diploma
34. none/ no (prior) qualifications
35. 6 month certificate (course)/ six-month certificate (course)
36. C
37. F
38. B
39. G
40. D

تصویر برگه امتحان روی میز

Reading Test

Passage 1

You should spend about 20 minutes on Questions 1–13, which are based on the reading passage below.

The White Horse of Uffington

The cutting of huge figures or ‘geoglyphs’ into the earth of English hillsides has taken place for more than 3,000 years. There are 56 hill figures scattered around England, with the vast majority on the chalk downlands of the country’s southern counties. The figures include giants, horses, crosses and regimental badges. Although the majority of these geoglyphs date within the last 300 years or so, there are one or two that are much older.

The most famous of these figures is perhaps also the most mysterious – the Uffington White Horse in Oxfordshire. The White Horse has recently been re-dated and shown to be even older than its previously assigned ancient pre-Roman Iron Age* date. More controversial is the date of the enigmatic Long Man of Wilmington in Sussex. While many historians are convinced the figure is prehistoric, others believe that it was the work of an artistic monk from a nearby priory and was created between the 11th and 15th centuries.

The method of cutting these huge figures was simply to remove the overlying grass to reveal the gleaming white chalk below. However, the grass would soon grow over the geoglyph again unless it was regularly cleaned or scoured by a fairly large team of people. One reason that the vast majority of hill figures have disappeared is that when the traditions associated with the figures faded, people no longer bothered or remembered to clear away the grass to expose the chalk outline. Furthermore, over hundreds of years the outlines would sometimes change due to people not always cutting in exactly the same place, thus creating a different shape to the original geoglyph. That fact that any ancient hill figures survive at all in England today is testament to the strength and continuity of local customs and beliefs which, in one case at least, must stretch back over millennia.

The Uffington White Horse is a unique, stylised representation of a horse consisting of a long, sleek back, thin disjointed legs, a streaming tail, and a bird-like beaked head. The elegant creature almost melts into the landscape. The horse is situated 2.5 km from Uffington village on a steep close to the Late Bronze Age* (c. 7th century BCE) hillfort of Uffington Castle and below the Ridgeway, a long-distance Neolithic** track.

The Uffington Horse is also surrounded by Bronze Age burial mounds. It is not far from the Bronze Age cemetery of Lambourn Seven Barrows, which consists of more than 30 well-preserved burial mounds. The carving has been placed in such a way as to make it extremely difficult to see from close quarters, and like many geoglyphs is best appreciated from the air. Nevertheless, there are certain areas of the Vale of the White Horse, the valley containing and named after the enigmatic creature, from which an adequate impression may be gained. Indeed on a clear day the carving can be seen from up to 30 km away.

The earliest evidence of a horse at Uffington is from the 1070s CE when ‘White Horse Hill’ is mentioned in documents from the nearby Abbey of Abingdon, and the first reference to the horse itself is soon after, in 1190 CE. However, the carving is believed to date back much further than that. Due to the similarity of the Uffington White Horse to the stylised depictions of horses on 1st century BCE coins, it had been thought that the creature must also date to that period.

However, in 1995 Optically Stimulated Luminescence (OSL) testing was carried out by the Oxford Archaeological Unit on soil from two of the lower layers of the horse’s body, and from another cut near the base. The result was a date for the horse’s construction somewhere between 1400 and 600 BCE – in other words, it had a Late Bronze Age or Early Iron Age origin.

The latter end of this date range would tie the carving of the horse in with occupation of the nearby Uffington hillfort, indicating that it may represent a tribal emblem making the land of the inhabitants of the hillfort. Alternatively, the carving may have been carried out during a Bronze or Iron Age ritual. Some researchers see the horse as representing the Celtic*** horse goddess Epona, who was worshipped as a protector of horses, and for her associations with fertility. However, the cult of Epona was not imported from Gaul (France) until around the first century CE. This date is at least six centuries after the Uffington Horse was probably carved. Nevertheless, the horse had great ritual and economic significance during the Bronze and Iron Ages, as attested by its depictions on jewellery and other metal objects. It is possible that the carving represents a goddess in native mythology, such as Rhiannon, described in later Welsh mythology as a beautiful woman dressed in gold and riding a white horse.

The fact that geoglyphs can disappear easily, along with their associated rituals and meaning, indicates that they were never intended to be anything more than temporary gestures. But this does not lessen their importance. These giant carving are a fascinating glimpse into the minds of their creators and how they viewed the landscape in which they lived.

Questions 1 – 8

Do the following statements agree with the information given in Reading Passage?

In boxes 1-5 on your answer sheet, write

TRUE if the statement agrees with the information

FALSE if the statement contradicts the information

NOT GIVEN if there is no information on this

  1. Most geoglyphs in England are located in a particular area of the country.
  2. There are more geoglyphs in the shape of a horse than any other creature.
  3. A recent dating of the Uffington White Horse indicates that people were mistaken about its age.
  4. Historians have come to an agreement about the origins of the Long Man of Wilmington.
  5. Geoglyphs were created by people placing white chalk on the hillside.
  6. Many geoglyphs in England are no longer visible.
  7. The shape of some geoglyphs has been altered over time.
  8. The fame of the Uffington White Horse is due to its size.

***

Questions 9 – 13

Complete the notes below.

Choose ONE WORD ONLY from the passage for each answer.

Write your answers in boxes 6-13 on your answer sheet.

The location of the Uffington White Horse:

  • a distance of 2.5 km from Uffington village
  • near an ancient road known as the 9 ……………………
  • close to an ancient cemetery that has a number of burial mounds

Dating the Uffington White Horse:

  • first reference to White Horse Hill appears in 10 …………………… from the 1070s
  • horses shown on coins from the period 100 BCE – 1 BCE are similar in appearance
  • according to analysis of the surrounding 11 ……………………, the Horse is Late Bronze Age / Early Iron Age

Possible reasons for creation of the Uffington White Horse:

  • an emblem to indicate land ownership
  • formed part of an ancient ritual
  • was a representation of goddess Epona – associated with protection of horses and 12……………………
  • was a representation of a Welsh goddess called 13 ……………………

برای مشاهده پاسخ سوالات ریدینگ بخش دوم، روی کادر زیر کلیک کنید.

جواب

Answer (passage 1):

  1. TRUE
  2. NOT GIVEN
  3. TRUE
  4. FALSE
  5. FALSE
  6. TRUE
  7. TRUE
  8. NOT GIVEN
  9. Ridgeway
  10. documents
  11. soil
  12. fertility
  13. Rhiannon
تصویر یک ساعت شنی روی میز چوبی

Passage 2

You should spend about 20 minutes on Questions 14–26, which are based on the reading passage below.

I contain multitudes

Wendy Moore reviews Ed Yong’s book about microbes

Microbes, most of them bacteria, have populated this planet since long before animal life developed and they will outlive us. Invisible to the naked eye, they are ubiquitous. They inhabit the soil, air, rocks and water and are present within every form of life, from seaweed and coral to dogs and humans. And, as Yong explains in his utterly absorbing and hugely important book we mess with them at our peril.

Every species has its own colony of microbes, called a ‘microbiome’, and these microbes vary not only between species but also between individuals and within different parts of each individual. What is amazing is that while the number of human cells in the average person is about 30 trillion, the number of microbial ones is higher – about 39 trillion. At best, Yong informs us, we are only 50 per cent human. Indeed, some scientists even suggest we should think of each species and its microbes as a single unit, dubbed a ‘holobiont’.

In each human there are microbes that live only in the stomach, the mouth or the armpit and by and large they do so peacefully. So ‘bad’ microbes are just microbes out of context. Microbes that sit contentedly in the human gut (where there are more microbes than there are stars in the galaxy) can become deadly if they find their way into the bloodstream. These communities are constantly changing too. The right hand shares just one sixth of its microbes with the left hand. And, of course, we are surrounded by microbes. Every time we eat, we swallow a million microbes in each gram of food; we are continually swapping microbes with other humans, pets and the world at large.

It’s a fascinating topic and Yong, a young British science journalist, is an extraordinarily adept guide. Writing with lightness and panache, he has a knack of explaining complex science in terms that are both easy to understand and totally enthralling. Yong is on a mission. Leading us gently by the hand, he takes us into the world of microbes – a bizarre, alien planet – in a bid to persuade us to love them as much as he does. By the end, we do.

For most of human history we had no idea that microbes existed. The first man to see these extraordinarily potent creatures was a Dutch lens-maker called Antony van Leeuwenhoek in the 1670s. Using microscopes of his own design that could magnify up to 270 times, he examined a drop of water from a nearby lake and found it teeming with tiny creatures he called ‘animalcules’. It wasn’t until nearly two hundred years later that the research of French biologist Louis Pasteur indicated that some microbes caused disease. It was Pasteur’s ‘germ theory’ that gave bacteria the poor image that endures today.

Yong’s book is in many ways a plea for microbial tolerance, pointing out that while fewer than one hundred species of bacteria bring disease, many thousands more play a vital role in maintaining our health. The book also acknowledges that our attitude towards bacteria is not a simple one. We tend to see the dangers posed by bacteria, yet at the same time we are sold yoghurts and drinks that supposedly nurture ‘friendly’ bacteria. In reality, says Yong, bacteria should not be viewed as either friends or foes, villains or heroes. Instead we should realise we have a symbiotic relationship, that can be mutually beneficial or mutually destructive.

What then do these millions of organisms do? The answer is pretty much everything. New research is now unravelling the ways in which bacteria aid digestion, regulate our immune systems, eliminate toxins, produce vitamins, affect our behaviour and even combat obesity. ‘They actually help us become who we are,’ says Yong. But we are facing a growing problem. Our obsession with hygiene, our overuse of antibiotics and our unhealthy, low-fibre diets are disrupting the bacterial balance and may be responsible for soaring rates of allergies and immune problems, such as inflammatory bowel disease (IBD).

The most recent research actually turns accepted norms upside down. For example, there are studies indicating that the excessive use of household detergents and antibacterial products actually destroys the microbes that normally keep the more dangerous germs at bay. Other studies show that keeping a dog as a pet gives children early exposure to a diverse range of bacteria, which may help protect them against allergies later.

The readers of Yong’s book must be prepared for a decidedly unglamorous world. Among the less appealing case studies is one about a fungus that is wiping out entire populations of frogs and that can be halted by a rare microbial bacterium. Another is about squid that carry luminescent bacteria that protect them against predators. However, if you can overcome your distaste for some of the investigations, the reasons for Yong’s enthusiasm become clear. The microbial world is a place of wonder. Already, in an attempt to stop mosquitoes spreading dengue fever – a disease that infects 400 million people a year – mosquitoes are being loaded with a bacterium to block the disease. In the future, our ability to manipulate microbes means we could construct buildings with useful microbes built into their walls to fight off infections. Just imagine a neonatal hospital ward coated in a specially mixed cocktail of microbes so that babies get the best start in life.

Questions 14 – 16

Choose the correct letter, A, B, C or D.

Write the correct letter in boxes 14-16 on your answer sheet.

14. What point does the writer make about microbes in the first paragraph?

A They adapt quickly to their environment.
B The risk they pose has been exaggerated.
C They are more plentiful in animal life than plant life.
D They will continue to exist for longer than the human race.

15. In the second paragraph, the writer is impressed by the fact that

A each species tends to have vastly different microbes.
B some parts of the body contain relatively few microbes.
C the average individual has more microbial cells than human ones.
D scientists have limited understanding of how microbial cells behave.

16. What is the writer doing in the fifth paragraph?

A explaining how a discovery was made
B comparing scientists’ theories about microbes
C describing confusion among scientists
D giving details of how microbes cause disease

Questions 17 – 20

Complete the summary using the list of words, A-H, below.

Write the correct letter, A-H, in boxes 17-20 on your answer sheet.

We should be more tolerant of microbes
Yong’s book argues that we should be more tolerant of microbes. Many have a beneficial effect, and only a relatively small number lead to 17 ………………… . And although it is misleading to think of microbes as ‘friendly’, we should also stop thinking of them as the enemy. In fact, we should accept that our relationship with microbes is one based on 18 ………………… .

New research shows that microbes have numerous benefits for humans. Amongst other things, they aid digestion, remove poisons, produce vitamins and may even help reduce obesity. However, there is a growing problem. Our poor 19 …………………, our overuse of antibiotics, and our excessive focus on 20 ………………… are upsetting the bacterial balance and may be contributing to the huge increase in allergies and immune system problems.

A solution B partnership C destruction
D exaggeration E cleanliness F regulations
G illness H nutrition

Questions 21 – 26

Do the following statements agree with the claims of the writer in Reading Passage?

In boxes 21-26 on your answer sheet, write -

YES if the statement agrees with the claims of the writer
NO if the statement contradicts the claims of the writer
NOT GIVEN if it is impossible to say what the writer thinks about this

21. It is possible that using antibacterial products in the home fails to have the desired effect.
22. It is a good idea to ensure that children come into contact with as few bacteria as possible.
23. Yong’s book contains more cause studies than are necessary.
24. The case study about bacteria that prevent squid from being attacked may have limited appeal.
25. Efforts to control dengue fever have been surprisingly successful
26. Microbes that reduce the risk of infection have already been put inside the walls of some hospital wards.

برای مشاهده پاسخ سوالات ریدینگ بخش دوم، روی کادر زیر کلیک کنید.

جواب

Answers (Passage 2):

14. D
15. C
16. A
17. G
18. B
19. H
20. E
21. YES
22. NO
23. NOT GIVEN
24. YES
25. NOT GIVEN
26. NO

دختری در یک باغ پر گل در حال کتاب خواندن

Passage 3

You should spend about 20 minutes on Questions 27–40, which are based on the reading passage below.

How to make wise decisions

Across cultures, wisdom has been considered one of the most revered human qualities. Although the truly wise may seem few and far between, empirical research examining wisdom suggests that it isn’t an exceptional trait possessed by a small handful of bearded philosophers after all – in fact, the latest studies suggest that most of us have the ability to make wise decisions, given the right context.

‘It appears that experiential, situational, and cultural factors are even more powerful in shaping wisdom than previously imagined,’ says Associate Professor Igor Grossmann of the University of Waterloo in Ontario, Canada. ‘Recent empirical findings from cognitive, developmental, social, and personality psychology cumulatively suggest that people’s ability to reason wisely varies dramatically across experiential and situational contexts. Understanding the role of such contextual factors offers unique insights into understanding wisdom in daily life, as well as how it can be enhanced and taught.’

It seems that it’s not so much that some people simply possess wisdom and others lack it, but that our ability to reason wisely depends on a variety of external factors. ‘It is impossible to characterize thought processes attributed to wisdom without considering the role of contextual factors,’ explains Grossmann. ‘In other words, wisdom is not solely an “inner quality” but rather unfolds as a function of situations people happen to be in. Some situations are more likely to promote wisdom than others.’

Coming up with a definition of wisdom is challenging, but Grossmann and his colleagues have identified four key characteristics as part of a framework of wise reasoning. One is intellectual humility or recognition of the limits of our own knowledge, and another is appreciation of perspectives wider than the issue at hand. Sensitivity to the possibility of change in social relations is also key, along with compromise or integration of different attitudes and beliefs.

Grossmann and his colleagues have also found that one of the most reliable ways to support wisdom in our own day-to-day decisions is to look at scenarios from a third-party perspective, as though giving advice to a friend. Research suggests that when adopting a first-person viewpoint we focus on ‘the focal features of the environment’ and when we adopt a third-person, ‘observer’ viewpoint we reason more broadly and focus more on interpersonal and moral ideals such as justice and impartiality. Looking at problems from this more expansive viewpoint appears to foster cognitive processes related to wise decisions.

What are we to do, then, when confronted with situations like a disagreement with a spouse or negotiating a contract at work, that require us to take a personal stake? Grossmann argues that even when we aren’t able to change the situation, we can still evaluate these experiences from different perspectives.

For example, in one experiment that took place during the peak of a recent economic recession, graduating college seniors were asked to reflect on their job prospects. The students were instructed to imagine their career either ‘as if you were a distant observer’ or ‘before your own eyes as if you were right there’. Participants in the group assigned to the ‘distant observer’ role displayed more wisdom-related reasoning (intellectual humility and recognition of change) than did participants in the control group.

In another study, couples in long-term romantic relationships were instructed to visualize an unresolved relationship conflict either through the eyes of an outsider or from their own perspective. Participants then discussed the incident with their partner for 10 minutes, after which they wrote down their thoughts about it. Couples in the ‘other’s eyes’ condition were significantly more likely to rely on wise reasoning – recognizing others’ perspectives and searching for a compromise – compared to the couples in the egocentric condition.

‘Ego-decentering promotes greater focus on others and enables a bigger picture, conceptual view of the experience, affording recognition of intellectual humility and change,’ says Grossmann.

We might associate wisdom with intelligence or particular personality traits, but research shows only a small positive relationship between wise thinking and crystallized intelligence and the personality traits of openness and agreeableness. ‘It is remarkable how much people can vary in their wisdom from one situation to the next, and how much stronger such contextual effects are for understanding the relationship between wise judgment and its social and affective outcomes as compared to the generalized “traits”,’ Grossmann explains. ‘That is, knowing how wisely a person behaves in a given situation is more informative for understanding their emotions or likelihood to forgive [or] retaliate as compared to knowing whether the person may be wise “in general”.’

Questions 27 – 30

Choose the correct letter, A, B, C or D.

Write the correct letter in boxes 27-30 on your answer sheet.

27. What point does the writer make in the first paragraph?

A Wisdom appears to be unique to the human race.
B A basic assumption about wisdom may be wrong.
C Concepts of wisdom may depend on the society we belong to.
D There is still much to be discovered about the nature of wisdom.

28. What does Igor Grossmann suggest about the ability to make wise decisions?

A It can vary greatly from one person to another.
B Earlier research into it was based on unreliable data.
C The importance of certain influences on it was underestimated.
D Various branches of psychology define it according to their own criteria.

29. According to the third paragraph, Grossmann claims that the level of wisdom an individual shows

A can be greater than they think it is.
B will be different in different circumstances.
C may be determined by particular aspects of their personality.
D should develop over time as a result of their life experiences.

30. What is described in the fifth paragraph?

A a difficulty encountered when attempting to reason wisely
B an example of the type of person who is likely to reason wisely
C a controversial view about the benefits of reasoning wisely
D a recommended strategy that can help people to reason wisely

Questions 31 – 35

Complete the summary using the list of words, A-J, below.

Write the correct letter, A-J, in boxes 31-35 on your answer sheet.

The characteristics of wise reasoning
Igor Grossmann and colleagues have established four characteristics which enable us to make wise decisions. It is important to have a certain degree of 31 ………………….. regarding the extent of our knowledge, and to take into account 32 ………………….. which may not be the same as our own. We should also be able to take a broad 33 ………………….. of any situation. Another key characteristic is being aware of the likelihood of alterations in the way that people relate to each other.

Grossmann also believes that it is better to regard scenarios with 34 ………………….. . By avoiding the first-person perspective, we focus more on 35 ………………….. and on other moral ideals, which in turn leads to wiser decision-making.

A opinions B confidence C view
D modesty E problems F objectivity
G fairness H experiences I range
J reasons

Questions 36 – 40

Do the following statements agree with the information given in Reading Passage?

In boxes 36-40 on your answer sheet, write -

TRUE if the statement agrees with the information

FALSE if the statement contradicts the information

NOT GIVEN if there is no information on this

36. Students participating in the job prospects experiment could choose one of two perspectives to take.
37. Participants in the couples experiment were aware that they were taking part in a study about wise reasoning.
38. In the couples experiments, the length of the couples’ relationships had an impact on the results.
39. In both experiments, the participants who looked at the situation from a more detached viewpoint tended to make wiser decisions.
40. Grossmann believes that a person’s wisdom is determined by their intelligence to only a very limited extent.

برای مشاهده پاسخ سوالات ریدینگ بخش دوم، روی کادر زیر کلیک کنید.

جواب

Answer (passage 3):

27. B
28. C
29. B
30. D
31. D
32. A
33. C
34. F
35. G
36. FALSE
37. NOT GIVEN
38. NOT GIVEN
39. TRUE
40. TRUE

دستی که با قلم در حال نوشتن روی کاغذ است

Writing Test

Task 1

You should spend about 20 minutes on this task.

The graph below shows the unemployment rates in the USA and Japan between March 1993 and March 1999. Summarise the information by selecting and reporting the main features and make comparisons where relevant.

تصویر رایتینگ آیلتس تسک ۱

You should write at least 150 words.

نمونه پاسخ رایتینگ تسک ۱ را با زدن روی گزینه جواب در باکس زیر می‌توانید مشاهده کنید.

جواب

Answer:

The line graph compares the proportion of unemployed people in the US and Japan through the period from March 1993 to March 1999.

It is obvious that the unemployment rates of these two countries changed oppositely - while it decreased in the USA, it increased in Japan.

The percentage of the US tended to decrease over the years. However, at the same time, unfortunately, Japan witnessed the rapid growth in the rates. Nevertheless, in 1999, both nations almost had the same percentage, which means the lowest figures of the US were equal to the highest ones of Japan.

In March 1993, the proportion of unemployment in the US was a bit off 7% whereas that of Japan was about 2.5%. It was marked in 1998 when Japan's rate reached the highest point of approximately 5.2%. The contradiction happened to the US: its rate went to the lowest of 4.8%.

Although the processes of figures changing of these countries were totally opposite, the last numbers, amazingly, turned out to be extremely close. In March 1999, the rates of unemployment in the USA and Japan stood still at about 5.1% and 4.9% respectively.

Task 2

You should spend about 40 minutes on this task.

Write about the following topic:

  • The demand for online coaching services and video courses has grown significantly in the digital age. Some now feel this method of learning is a
  • superior option to in-person learning.
  • To what extent do you agree or disagree with this opinion?

Give reasons for your answer and include any relevant examples from your own knowledge or experience.

Write at least 250 words.

با زدن بر روی گزینه جواب در باکس زیر می‌توانید پاسخ تسک ۲ رایتینگ آیلتس را مشاهده کنید.

جواب

Answer:

In the digital era, the demands of online coaching services and video courses have risen substantially. Many today believe that e-learning is a superior mode to in-person learning. I completely disagree with this opinion because the physical classroom setting enhances students’ understanding of course topics and also develops a sense of community.

The physicality of in-person learning deepens students’ understanding of the subject matter. In the physical classroom setting, students can communicate effectively with their peers and instructors. They can ask questions, seek clarification on topics and take part in organic discussions in real time. Consequently, teachers can accurately identify a student’s weak areas and provide him with specific feedback placing emphasis on the areas where the student requires improvement. This individualized feedback enables pupils to focus on their weak points so that they can take appropriate steps to overcome those weak areas, thereby enhancing their comprehension of course topics. For example, many studies have shown that personalized feedback develops students’ ability to comprehend the subject matter.

Traditional classroom settings also inculcate a sense of community that is clearly absent in virtual classroom settings. In the physical classroom, students are able to make personal relationships who can bounce their ideas off each other. This type of bonding experience cannot be replicated online, as rarely do most students converse with one another during and after an online class. Physical classes, for instance, offer students group activities, discussions and collaborative learning experiences that eventually foster a sense of belonging to a community aiming at a common goal.

To conclude, I believe that the physical learning setting is far superior to web-based learning since students can gain a better understanding of the subject matter as well as develop a sense of camaraderie in the traditional classroom environment.

Speaking Test

Part 1

  1. Let’s talk about your hometown. Where is your hometown?
  2. What do you like about it?
  3. What do you not like about it?
  4. How important is your hometown to you?
  5. Do you think you will continue to live in your hometown?

Part 2

Describe an advertisement that persuaded you to buy a product.You should say

  • What advertisement it was
  • Was it shown on TV, radio or newspaper
  • What was good about that advertisement

Explain why you think that advertisement made the product seem attractive.

Part 3

  1. What are popular types of advertising in today’s world?
  2. What type of media advertising do you like most?
  3. Do you think advertising influences what people buy?
  4. What factors should be taken into account when making advertisements?
  5. Is advertising really necessary in modern society?
  6. Let’s move on from types of advertising to the impact of advertising on children. How does advertising influence children?
  7. Is there any advertising that can be harmful to children?

برای مشاهده پاسخ نمونه سوالات فوق با زدن بر روی گزینه جواب در باکس زیر می‌توانید آن را مشاهده کنید. پاسخ هر سوال به صورت فایل صوتی جلوی نسخه نوشتاری آورده شده است.

جواب

Answer; (Part 1):

1. My hometown is a tiny village in Malaysia. It is about 40 kilometers away from any major city. Most people probably wouldn't be able to find it on a map.

2. I like how the people in my hometown are so friendly and the way that everyone knows everyone. It’s a really close-knit community, which is hard to find in big cities.

3. Well...I suppose my least favorite thing about it is that there aren’t too many fun things to do or see. It’s not the most exciting place, so sometimes I feel a little bored.

4. My hometown is very important to me, because that’s where my family lives. It’s where I come from, so it shapes a lot of who I am as a person. If I move away, I’ll likely be homesick for a while.

5. Well...I’ve lived in my hometown since I was born, and I would be happy to continue living there. However, I’d like to try living abroad, even if it’s just for a short time.

جواب

Answer (Part 2):

There have been a few different instances in which an advertisement has convinced me to buy something. Most recently, it was an ad I saw this morning on my way to the coffee shop. When I was driving this morning, I passed an advertisement on a sign, like a small poster. The sign showed some scrambled eggs pictured next to two delicious looking pieces of toast and a steaming hot cup of coffee. As soon as I saw it, I immediately felt a growl in my stomach and I realized that I was quite hungry! Curious what the sign was promoting, I looked below the picture of the breakfast and saw that the coffee shop nearby was giving away a free cup of coffee with every breakfast order. So, the next thing I did was walk into the coffee shop and order the breakfast from the picture to go! I think that the ad was especially effective in convincing me to spend money for two reasons. The first is that the picture made the food look very appetizing, which appealed to me a lot since I was so hungry. Secondly, the promotion being advertised was actually a good deal and allowed me to save some money on a cup of coffee, which I still would have bought otherwise. That advertisement was really well done.

جواب

Answer (Part 3):

1. There are many popular ways companies can choose to advertise. In today’s world, the top three advertisement types are probably internet ads, TV ads, and signs. Internet ads are obviously popular because they are cheap, yet they are highly effective, and can be targeted to the customer based on their online habits. On the other hand, TV ads are probably equally as popular, because although they are more expensive, they will be viewed by a large number of people watching TV. Lastly, signs are popular to use for ads because they can be put into specific places where potential customers might see them, like department stores. So, those are some of the most popular ways to advertise.

2. Well, I would say that I prefer internet ads. I say that because the internet is the only type of media I even use these days, as I don’t own a television or listen to the radio. I like internet ads because they’re often based on my internet history, which means I only see ads that are relevant to things I’m interested in, rather than ads for things I don’t care about. Another reason why I like internet ads is that they are easy to ignore or cancel when they appear. Unlike TV commercials, which are distracting, noisy, and cannot be skipped, internet ads are usually more subtle, like a small banner on the side of the webpage that can be easily ignored. That’s why I like internet ads the best.

3. Yes, definitely. If there were no advertising and you went to a shop, then you would just buy whatever you wanted. Your choice might be based on what others have told you, what the product looks like, or, depending on the product, what it says on the label. Advertising builds up a brand and people then trust a certain thing because they have seen it on television or elsewhere. Also, there is so much advertising around us that it must influence us. You can’t escape it, as it is fed to us constantly in our daily lives – not only in magazines, radio and television, but on billboards, on TVs installed on trains and platforms, even in schools and universities. So yes, advertising influences what we buy.

4. I think that advertisers should bear a certain level of responsibility when they make their ads. The most important thing is they need to ensure that the information they are sharing is relatively truthful, and is not harmful or destructive in some way. For example, fast food ads for fried chicken should not turn around and try to convince people that the food they’re selling is somehow healthy. They can, however, promote how delicious the food is. Advertisers should try to tell the truth as much as possible.

5. It could be seen as necessary in terms of the fact that, as I mentioned before, there are so many choices that we might need someone to guide us in what to buy, or to give us some extra information about products. Without this, it would be difficult to know where to start. However, that said, I’m not sure that I would regard it as ‘necessary’, as overall I think it may do more harm than good. As we just discussed, advertising encourages people to buy things they might not need. We live in a consumer society and many people are in debt because we are encouraged to buy and buy, and I’m sure advertising plays a major role in this. Without advertising, we could just do our own research and decide what we really need. So no, I would not say that advertising in necessary in modern society.

6. It seems to me that advertising can affect kids in a few different ways. First of all, advertisements can mislead and confuse children by exaggerating the effects a product can have, like how makeup ads try to convince people that their eyelashes will grow if they use a particular brand of mascara. Secondly, ads can affect children’s self-image and self-esteem by causing them to think that they need to be like the people in the ads, who are often misrepresentations of real people. Impressionable children who see ads may get the wrong idea about some things.

7. Unfortunately, there are some ads that can be harmful to kids. For example, ads for types of foods and drinks which contain high amounts of sugar and fat can manipulate children into wanting to eat these foods. Another way that ads can harm children is that they can negatively affect children’s self-esteem. Children who see models in advertisements may believe that they need to look like those people, and become upset when they aren’t able to achieve perfection. So, promoting unhealthy influences and lowering self-esteem are a few reasons why ads can be harmful to kids.

سخن پایانی

به عنوان جمع‌بندی، اگر می‌خواهید بدانید که آیلتس آکادمیک چیست و چه ویژگی‌‌هایی دارد، قبل از هر چیز باید با ساختار آزمون آیلتس آشنا شوید. در این مطلب هم ساختار آیلتس آکادمیک را بررسی کردیم و هم آن را با آیلتس جنرال مقایسه کردیم. در ادامه نیز نحوه نمره‌دهی آیلتس آکادمیک را توضیح دادیم تا به کمک معیارهای نمره‌دهی هر بخش متوجه شوید که بر اساس کدام ویژگی‌ها می‌توانید نمره بهتری در آزمون کسب کنید.

در ادامه مطلب به برخی از نکات مهم در رابطه با آیلتس آکادمیک اشاره کردیم که با رعایت کردن آن‌ها می‌توانید شانس کسب نمره بالایی را در این آزمون برای خود رقم بزنید. علاوه بر این، به برخی از سوالات رایج که ممکن است داوطلبان مطرح کنند پاسخ دادیم. در انتهای مطلب نیز دو نمونه از آزمون‌های آیلتس آکادمیک را انتخاب کردیم که مربوط به آزمون‌های واقعی سال‌های قبل است و پاسخ هر یک از سوالات را نیز در دسترسی شما قرار دادیم تا بتوانید عملکرد و روند پیشرفت خود را ارزیابی کنید.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «راهنمای آزمون های زبان انگلیسی» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Cambridge EnglishIELTS IDPEdubenchmarkIELTS BuddyIELTS JackyBest My Test
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *