آیا رشته حسابداری سخت است؟ — آشنایی با سختی های شغل حسابدار

۶۰۵۷ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۴ دقیقه
آیا رشته حسابداری سخت است؟ — آشنایی با سختی های شغل حسابدار

حسابداری (Accounting) تاریخچه‌ای به اندازه تمدن بشری دارد و در همه دوران با اشکال مختلف همراه انسان بوده است. حسابداری فرآیند ثبت معاملات مالی مربوط به یک کسب‌وکار است. رشته حسابداری یکی از محبوب‌ترین رشته‌های دانشگاهی در جهان است. براساس آمارهای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران، حسابداری از جمله رشته‌های پرطرفدار در بین رشته‌های دانشگاهی بوده است. در این نوشتار به این موضوع خواهیم پرداخت که آیا رشته حسابداری سخت است یا خیر. همچنین مروری بر دروس رشته حسابداری و درجه سختی این دروس خواهیم پرداخت.

آیا رشته حسابداری سخت است؟

فرآیند حسابداری شامل خلاصه، تجزیه و تحلیل و گزارش معاملات به سازمان‌های نظارتی، تنظیم‌کننده‌ها و نهادهای جمع‌آوری مالیات است. صورت‌های مالی مورد استفاده در حسابداری، خلاصه‌ای مختصر از تراکنش‌های مالی در یک دوره حسابداری است که عملیات، وضعیت مالی و جریان‌های نقدی شرکت را خلاصه می‌کند. بنابراین با توجه به اهمیت دقت و تجربه زیاد در این رشته، همواره یک درجه سختی برای تمام افرادی که وارد این رشته دانشگاهی و سپس بازار کار آن می‌شوند وجود خواهد داشت.

یک سوال مهم که ذهن همه افراد را در زمان انتخاب رشته مشغول می‌کند این است که آیا رشته حسابداری سخت است یا خیر؟ پیش از پاسخ به این سوال ابتدا مروری کلی بر دروس، ویژگی‌ها و شرایط پذیرش در رشته حسابداری خواهیم پرداخت.

سرفصل دروس حسابداری در دوره کارشناسی

براساس آخرین به‌روزرسانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تعداد واحدهای دوره کارشناسی رشته حسابداری ۱۴۴ واحد به شرح زیر است.

  1. مجموع واحدهای درسی دوره پیش‌دانشگاهی: ۸ واحد
  2. مجموع واحدهای درسی اصلی: ۱۲ واحد
  3. مجموع واحدهای درسی عمومی: 22 واحد
  4. مجموع واحدهای درسی پایه: 52 واحد
  5. مجموع واحدهای درسی تخصصی: ۵۰ واحد

در ادامه دروس مربوط به هر بخش توضیح داده خواهد شد.

مجموع واحدهای درسی دوره پیش‌دانشگاهی

واحدهای درسی دوره پیش‌دانشگاهی بیشتر شامل دو درس ریاضیات پیش‌دانشگاهی و زبان انگلیسی پیش‌دانشگاهی است. این دو درس برای برای کسانی است که در آزمون سراسری نمره کمتر از ۵۰ درصد در درس زبان و ریاضیات کسب کرده‌اند. اگر در آزمون سراسری برای این دو درس نمره بالای ۵۰ درصد کسب کرده‌اید، گذراندن این دو درس برای شما الزامی نیست. فهرست دروس دوره پیش‌دانشگاهی در رشته حسابداری به صورت زیر است:

  1. ریاضیات پیش‌دانشگاهی (تعداد واحد: ۴)
  2. زبان پیش‌دانشگاهی (تعداد واحد: ۴)

واحدهای دروس اصلی رشته حسابداری

دروس اصلی رشته حسابداری شامل ۱۲ واحد در سه درس به شرح زیر است. این واحدها الزامی است و تمامی دانشجویان رشته حسابداری باید این دروس را طبق برنامه درسی دانشگاه خود بگذرانند. فهرست دروس اصلی رشته حسابداری به شرح زیر هستند.

تمامی واحدهای دروس اصلی، نظری هستند.

درس حسابداری

واحدهای دروس عمومی رشته حسابداری

دروس عمومی در رشته حسابداری همانند سایر رشته‌های دیگر ۲۲ واحد است. این دروس در بین تمامی رشته‌ها یکسان و تعداد واحدهای برابری دارند. همچنین گذراندن تمامی واحدهای دروس عمومی الزامی است و دانشجو باید این واحدها را در طی ۸ نیمسال تحصیلی بگذراند. فهرست دروس عمومی در رشته حسابداری به صورت زیر است:

  • زبان انگلیسی: (تعداد واحد: ۳)
  • دانش خانواده و جمعیت: (تعداد واحد: ۲)
  • اندیسه اسلامی ۱ (مبدا و معاد): (تعداد واحد: ۲)
  • اندیشه اسلامی ۲ (نبوت و معاد): (تعداد واحد: ۲)
  • اخلاق اسلامی (مبانی و مفاهیم): (تعداد واحد: ۲)
  • انقلاب اسلامی ایران: (تعداد واحد: ۲)
  • تاریخ تحلیل صدر اسلام: (تعداد واحد: ۲)
  • تفسیر موضوعی قرآن: (تعداد واحد: ۲)
  • زبان فارسی: (تعداد واحد: ۳)
  • تربیت بدنی ۱: (تعداد واحد: ۱)
  • تربیت بدنی ۲: (تعداد واحد: ۱)

دروس عمومی در مجموع ۲۲ واحد و شامل ۱۱ درس است. در بین دروس عمومی به جز دو درس تربیت بدنی ۱ و تربیت‌ بدنی ۲ که عملی هستند، سایر دروس نظری (تئوری) هستند.

درس حسابداری

واحدهای دروس پایه رشته حسابداری

مجموعه دروس پایه رشته کارشناسی شامل ۵۲ واحد درسی است که در ۱۷ درس ارائه می‌شود. فهرست واحدهای دروس پایه و تعداد واحدهای آن به شرح زیر است.

دروس پایه رشته حسابداری به جز درس مبانی و کاربرد کامپیوتر همگی واحدهای نظری هستند. درس مبانی کامپیوتر نیز یک درس ۳ واحدی است که ۲ واحد آن نظری و یک واحد آن به صورت عملی تدریس می‌شود.

واحدهای درسی تخصصی رشته حسابداری

دروس تخصصی رشته حسابداری نیز شامل ۱۷ درس و در مجموع ۵۰ واحد درسی است. فهرست این دروس به شرح زیر است.

مجموعه دروس تخصصی رشته حسابداری شامل ۱۷ درس و در مجموع ۵۰ واحد است و تمامی واحدهای دروس تخصصی، نظری هستند.

دروس تخصصی حسابداری

در پاسخ به این سوال که آیا رشته حسابداری سخت یا خیر، می‌توان گفت که رشته حسابداری تا حد زیادی رشته‌ای داده‌محور و با اعداد و ارقام درگیر است. از همین‌رو به دقت و توجه بالایی نیاز دارد. درس ریاضی از جمله دروسی است که چالش فکری زیادی برای بیشتر افراد در هنگام انتخاب رشته ایجاد می‌کند. در ادامه به ویژگی‌های درس ریاضی و درجه سختی آن در رشته حسابداری پرداخته خواهد شد.

آیا ریاضیات رشته حسابداری سخت است؟

ریاضیات از جمله دروسی است که در اکثر رشته‌های انسانی، دغدغه دانشجویان ورودی به دانشگاه است. از آن‌جا که بیشتر رشته‌های دانشگاهی در علوم انسانی مانند اقتصاد، مدیریت و حسابداری باید این درس را بگذرانند، درجه سختی درس ریاضی در دوره دانشگاه، سوال بیشتر افراد در هنگام انتخاب رشته است.

برای پاسخ به این سوال باید با سرفصل‌های دروس ریاضی در رشته حسابداری آشنا باشیم که در این متن به آن پرداخته شده است. رشته حسابداری دارای ۶ واحد درس ریاضیات در قالب دو درس زیر است:

برای پاسخ به این سوال که آیا ریاضیات رشته حسابداری سخت است یا خیر، در ابتدا باید مروری بر سرفصل‌های درس ریاضیات در رشته حسابداری بیندازیم تا درجه سختی این درس مشخص شود. براساس سرفصل‌های پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، هدف درس ریاضی در دوره کارشناسی رشته حسابداری، آشنایی با مقدمات و مفاهیم اولیه ریاضی در سطح ریاضیات عمومی است.

دروس اصلی حسابداری

سرفصل‌ های درس ریاضیات کاربردی (۱)

سرفصل‌های ارائه شده توسط وزارت علوم تحقیقات و فناوری برای درس ریاضی کاربردی (۱) به شرح زیر است.

  • آشنایی با ریاضیات رشته حسابداری: فواید و کاربردهای ریاضیات برای دانشجویان حسابداری.
  • آشنایی با نظریه مجموعه‌ها: مفاهیم اولیه، عضویت، زیر مجموعه، ترکیب مجموعه‌ها، جبر مجموعه‌ها، افراز مجموعه‌ها و حاصل‌ضرب دکارتی.
  • مجموعه‌های عددی: مجموعه اعداد طبیعی، صحیح، گویا، حقیقی و مجموعه اعداد مختلط.
  • آشنایی با مفاهیم: قدر مطلق، جزء صحیح، قوانین شمارش، بسط دو جمله‌ای، شیوه‌های استدلال (ریاضی) و دستگاه‌های مختصات.
  • رابطه و تابع: تعریف، انواع توابع (توابع مقدماتی، ساده و مرکب، زوج و فرد، پوششی، یک به یک، تابع معکوس، خطی، نمایی، لگاریتمی، مثلثاتی، معکوس مثلثاتی و کاربرد آن‌ها).
  • حد و پیوستگی: تعریف حد، حد در فضای حدی، تعریف پیوستگی، انواع حد و کاربردهای آن.
  • مشتق و دیفرانسیل: تعریف مشتق، مراحل مشتق‌گیری، فرمول‌های ساده مشتق‌گیری، تعریف دیفرانسیل و فرمول‌های مربوط به آن، مشتق تابع مرکب، دیفرانسیل، کاربرد مشتق و دیفرانسیل، تعیین جهت تغییرات تابع، ماکزیمم و مینیمم، تحدب، تقعر و نقطه عطف توابع.

همچنین کتاب‌های پیشنهادی وزارت علوم برای تدریس درس ریاضیات کاربردی (۱) در دوره کارشناسی در این دوره به شرح زیر هستند.

  • ریاضیات عمومی و کاربردهای آن، جلد اول، نشر نی؛ نویسنده: محمد حسن پور کاظمی
  • ریاضیات و کاربرد آن در مدیریت؛ گسترش علوم پایه؛ نویسنده:  مسعود نیکوکار
  • ریاضیات و کاربرد آن در مدیریت و حسابداری ، انتشارات اثبات؛ نویسنده: هادی رنجبران
ریاضیات رشته حسابداری

برای آشنایی با سرفصل‌های گفته شده، مطالعه مطالب زیر پیشنهاد می‌شود.

سرفصل‌ های درس ریاضیات کاربردی (2) حسابداری

سرفصل‌های درس ریاضیات کاربردی (2) در دوره کارشناسی به صورت زیر است.

کتاب‌های پیشنهادی وزارت علوم تحقیقات و فناوری برای درس ریاضیات کاربردی (۲) نیز به صورت هستند.

  • ریاضیات عمومی و کاربردهای آن، جلد اول، نشر نی؛ نویسنده: محمد حسن پور کاظمی
  • ریاضیات و کاربرد آن در مدیریت؛ گسترش علوم پایه؛ نویسنده:  مسعود نیکوکار
  • ریاضیات و کاربرد آن در مدیریت و حسابداری ، انتشارات اثبات؛ نویسنده: هادی رنجبران

اکنون زمان پاسخ به سوال اساسی زیر است.

آیا ریاضیات رشته حسابداری سخت است؟

سختی های ریاضی در رشته حسابداری

در مجموع درباره سختی‌های درس ریاضیات کاربردی در رشته حسابداری می‌توان گفت که سرفصل‌های ارائه شده برای این درس در دانشگاه از لحاظ درجه سختی برای کسانی که از رشته‌های علوم انسانی، علوم تجربی و ریاضی قصد انتخاب آن را دارند، به صورت زیر قابل طبقه‌بندی است.

  • برای کسانی که از رشته علوم تجربی و ریاضی قصد انتخاب رشته حسابداری دارند دارای درجه سختی متوسط است. بسیاری از سرفصل‌های ارائه شده در درس ریاضیات کاربردی (۱) و (۲) برای رشته‌های علوم تجربی و ریاضیات در دوره دبیرستان تدریس می‌شوند. بنابراین با توجه به این آشنایی اولیه درمورد مفاهیم ریاضی و سرفصل‌های ارائه شده، درس ریاضیات برای این دو رشته نسبت به رشته علوم انسانی اندکی ساده‌تر است.
  • اگر از رشته علوم انسانی قصد ورود به رشته حسابداری دارید، باید آماده یک دوئل بزرگ با درس ریاضیات باشید. برای گذراندن این دو درس باید زمان بیشتری را صرف یادگیری درس ریاضیات کنید. اگرچه برخی موضوعات مانند نظریه مجموعه‌ها و مجموعه‌های عددی در رشته انسانی و در دوره دبیرستان تدریس می‌شوند اما بسیاری از مباحث، جدید هستند و نیاز به مطالعه و زمان زیادی دارند. در مجموع دانشجویانی که دارای پیشینه رشته علوم انسانی در دوره دبیرستان هستند باید زمانی به مراتب بیشتر از رشته‌های علوم تجربی و ریاضی برای این درس در نظر بگیرند.

البته درجه سختی متوسط برای رشته‌های علوم تجربی و ریاضی به این مفهوم نیست که این افراد به راحتی می‌توانند این درس را با کم‌ترین مطالعه بگذرانند. از سوی دیگر درجه سختی بالای درس ریاضیات برای رشته‌های علوم انسانی به مفهوم غیرممکن بودن گذراندن این درس نیست. با وقت و مطالعه کافی می‌توانید در این درس موفقیت کسب کنید و حتی از خواندن آن لذت ببرید. مزیت درس ریاضی در رشته حسابداری این است که افراد همیشه با آمار و ارقام سرو‌کار دارند که قدرت درک و تجزیه و تحلیل افراد را هم برای مبانی حسابداری و هم درس ریاضی افزایش می‌دهد.

آیا رشته‌های حسابداری به ریاضی نیاز دارند؟

در پاسخ به این سوال که آیا رشته‌ حسابداری  سخت است یا خیر می‌توان گفت که حسابداری و ریاضی به دلیل تمرکز بر آمار و ارقام، اهداف و رویکرد بسیار مشابهی دارند. بنابرین افراد علاقه‌مند به رشته‌ حسابداری باید دانشی متوسط نسبت به ریاضی برای فهم بهتر اصول و مبانی حسابداری داشته باشند. موارد بسیار پیچیده مانند انتگرال‌گیری، مشتقات جزئی، دیفرانسیل و اعداد مختلط، کاربرد و استفاده‌ای در درس‌های رشته حسابداری ندارند.

به صورت کلی، کار  با اعداد در رشته حسابداری تا حد زیادی بر اصول جمع، تفریق، ضرب و تقسیم استوار است. امروزه حتی بسیاری از محاسبات عددی توسط نرم‌افزارهای حسابداری پیاده‌سازی می‌شوند و افراد در رشته حسابداری نیازی به محاسبات زیاد و بیش از حد ندارند. بیشترین تمرکز در رشته‌های حسابداری بر گذاشتن هر عدد و رقم در جای درست خود در اقلام و صورت‌های مالی است تا صورت‌های مالی به صورتی صحیح نوشته و به‌روز شوند.

با وجود این‌که بررسی کردیم آیا رشته حسابداری سخت است یا خیر اما باید به این نکته نیز اشاره کنیم که هرقدر این دروس برای افراد سخت باشند، نرم‌افزارهایی وجود دارند که می‌توانند محاسبات حسابداری را ساده‌تر کنند. از جمله مهم‌ترین نرم‌افزارها در حسابداری، «Microsoft Excel» است که مطالب و فیلم‌های آموزشی مناسبی توسط «فرادرس» و «مجله فرادرس» تدوین شده است. در ادامه، فهرستی از این فیلم‌ها و مطالب آورده می‌شود.

برای آشنایی با نرم‌افزار اکسل بویژه برای حسابداری، مشاهده مجموعه فیلم‌های آموزشی زیر پیشنهاد می‌شود.

برای آشنایی بیشتر با نرم‌افزار اکسل، مطالعه مطالب زیر پیشنهاد می‌شود.

 

سختی های رشته حسابداری

سختی‌ های رشته حسابداری

تمامی رشته‌های دانشگاهی از علوم انسانی تا علوم پایه و رشته‌های مهندسی درجه سختی مختص به خود را دارند. تمامی رشته‌های دانشگاهی مستلزم صرف وقت و تلاش کافی برای گذراندان واحدهای درسی هستند. رشته حسابداری نیز از این موضوع مستثنی نیست. عمده سختی‌های رشته حسابداری با این موضوع مرتبط است که نیاز به تجربه، دقت و تبحر بالایی دارد. اگر فردی دقیق هستید و می‌توانید جایگاه اعداد در صورت‌های مالی را به خوبی تشخیص و در مکان مناسب خود قرار دهید، به احتمال زیاد مسیر درستی را برای رسیدن به رشته حسابداری انتخاب کرده‌اید.

یک حسابدار به صورت روزمره اطلاعات و اراقام مالی کسب‌و‌کارها، گروه‌های دولتی یا مشتریان که در اختیار وی قرار می‌گیرند را دسته‌بندی و به‌روز می‌کند. حسابداران هر روز ترازنامه‌های شرکت یا کسب‌وکاری که در آن فعالیت دارند را بررسی می‌کنند تا همه اقلام در جای مناسب خود در ترازنامه قرار داشته باشند. رشته حسابداری همچنین دارای مسوولیت کاری بسیار زیادی است. اگر اعداد را در جای مناسب خود قرار ندهید ممکن است سبب پرداخت مالیات بیشتری شوید یا در صورت کم‌شماری، متهم به فرار مالیاتی شوید.

در مجموع رشته حسابداری  یک حوزه کاری بسیار سنگین برای حفظ و نگهداری اطلاعات مربوط به صورت‌های مالی کسب‌و‌کاری است که در آن مشغول به فعالیت هستید. این فرآیند دارای قواعد و قوانین مختص به خود است. همچنین در طی زمان گاهی این قواعد و قوانین به‌روز می‌شوند و گاهی در طی سال ممکن است چندین بار عوض شوند. فرد باید رویه‌های حسابداری و قوانین و مقررات مربوط به آن را به خوبی بداند تا بتواند در این رشته موفق عمل کند.

برای آشنایی بیشتر و بهتر با سایر رشته‌های دانشگاهی روی این لینک کلیک کنید.

دروس سخت رشته حسابداری

سخت ترین دروس حسابداری

همه رشته‌ها درس‌هایی دارند که نسبت به سایر دروس آن رشته سخت‌تر و نیازمند زمان بیشتری برای مطالعه هستند. در رشته حسابداری نیز با درس‌هایی روبه‌رو هستیم که نیاز به صرف زمان بیشتری نسبت به سایر درس‌ها دارند. 22 واحد درس‌ عمومی، درس‌هایی مشترک در تمامی رشته‌های دانشگاهی هستند و در رده دروس ساده طبقه‌بندی می‌شوند. این ۲۲ واحد نسبت به سایر درس‌های رشته حسابداری، زمان و تلاش کمتری برای قبول شدن نیاز دارند. در بین دروس پایه رشته حسابداری که حدود ۱۷ درس مختلف در قالب 52 واحد درسی را شامل می‌شوند درس‌های زیر نسبت به سایر دروس سخت‌تر هستند.

  1. ریاضیات کاربردی ۱: (تعداد واحد: ۳)
  2. ریاضیات کاربردی ۲: (تعداد واحد: ۳)
  3. آمار و کاربرد آن در مدیریت: (تعداد واحد: ۳)

به عبارتی در بین ۵۲ واحد از دروس پایه رشته حسابداری،  سه درس بالا نیازمند زمان و تلاش بیشتری است. برای بسیاری از افراد، درس‌های ریاضیات (۱) و (۲)، سخت‌ترین دروس رشته حسابداری به‌حساب می‌آیند. در صورتی که از رشته علوم انسانی پا به رشته حسابداری می‌گذارید، احتمالاً درس ریاضی سخت‌ترین واحد درسی شما در طی ۴ سال  دوره کارشناسی  خواهد بود.

آیا رشته حسابداری سخت است

دروس تخصصی رشته حسابداری نیز همانند دروس پایه ۱۷ درس را شامل می‌شود که در قالب ۵۰ واحد درسی ارائه شده است. سخت‌ترین دروس در بین درس‌های تخصصی را می‌توان به صورت زیر اولویت‌بندی کرد.

  1. حسابداری پیشرفته (۱): (تعداد واحد: ۳)
  2. حسابداری پیشرفته (۲): (تعداد واحد: ۳)
  3. حسابداری صنعتی (۳): (تعداد واحد: ۳)
  4. حسابرسی (۱): (تعداد واحد: ۳)
  5. حسابداری مالیاتی: (تعداد واحد: ۲)
  6. اصول تنظیم و کنترل بودجع دولتی: (تعداد واحد: ۳)
  7. حسابرسی (۲): (تعداد واحد: ۳)

در بین ۱۷ درس ارائه شده برای دروس تخصصی، ۷ درس بالا، نیازمند صرف وقت و توجه  بیشتری است زیرا موضوعات مربوط به این درس‌ها سخت‌ و نیازمند بالایی هستند. همچنین در بین دروس اصلی نیز، درس اصول حسابداری (۳) نسبت به اصول حسابداری (۱) و (۲) سخت‌تر و نیازمند وقت و تلاش بیشتری است زیرا با پیچیده‌ترین مفاهیم حسابداری درگیر است.

شغل حسابداری

توجه داشته باشید که در بیشتر موارد، برای ادامه تحصیل در خارج از کشور، باید با زبان‌ خارجی کشور مورد نظر و همچنین زبان انگلیسی آشنایی خوبی داشته باشید. علاوه بر این، برای اثبات آشنایی با زبان انگلیسی نیز به شرکت در آزمون‌های بین‌المللی و معتبر زبان خارجی مانند تافل، آیلتس و دولینگو نیاز دارید. برای شروع این مسیر می‌توانید از مجموعه فیلم‌های آموزش زبان انگلیسی فرادرس کمک بگیرید.

بازار کار رشته حسابداری به چه صورت است؟

بازار کار در رشته حسابداری بسیار گسترده است. افراد متخصص در این رشته علاوه بر شغل حسابداری در یک شرکت خاص می‌توانند کار حسابرسی شرکت‌های مختلف و همچنین تهیه ترازنامه آن‌ها را انجام دهند. با توجه به نیاز گسترده شرکت‌ها به افراد حسابدار، این شغل در رده پرتقاضاترین شغل‌ها در ایران طبقه‌بندی می‌شود.

برای ورود به بازار کار، علاوه بر آشنایی با مهارت‌های تخصصی رشته مورد نظر باید با سایر مهارت‌های فردی هم آشنایی داشته باشید. در حقیقت، این مهارت‌های فردی هستند که یک شخص را از میان رقبا متمایز می‌کنند و سبب موفقیت او در زمینه‌ها و موقعیت‌های شغلی می‌شوند. چنین مهارت‌هایی سبب تعامل بهتر فرد در سازمان و محیط‌های کاری خواهد شد و به طور معمول با نام «مهارت‌های نرم» از آن نام می‌برند. به همین دلیل، برای یادگیری مهارت‌های فردی، مشاهده مجموعه فیلم‌‌های آموزش توسعه مهارت فردی فرادرس پیشنهاد می‌شود که لینک آن در زیر آورده شده است.

معرفی فیلم آموزش ریاضیات و کاربرد آن در حسابداری، مدیریت و اقتصاد - 1

آموزش ریاضیات و کاربرد آن در حسابداری، مدیریت و اقتصاد - 1

در این نوشتار به بررسی این موضوع پرداخته شد که آیا رشته حسابداری سخت است یا خیر. طبق آنچه بیان شد، درس ریاضی دغدغه بیشتر دانشجویان رشته حسابداری است. این درس از جمله سخت‌ترین دروس رشته حسابداری محسوب می‌شود که وقت و توجه بیشتری را نسبت به سایر دروس حسابداری از دانشجویان این رشته می‌گیرد. همچنین کسانی که هنوز این رشته را انتخاب نکرده‌اند، علی‌رغم علاقه زیاد به این رشته ممکن است به دلیل سختی‌های درس ریاضی، از انتخاب این رشته منصرف شوند.

با توجه به اهمیت و جایگاه رشته حسابداری و آگاهی از این دغدغه دانشجویان، فرادرس اقدام به تهیه یک فیلم آموزشی 12 ساعت و 45 دقیقه‌ای در زمینه آموزش ریاضیات و کاربرد آن در حسابداری، مدیریت و اقتصاد کرده است. این فیلم آموزشی تا حد زیادی تمامی سرفصل‌های ریاضیات کاربردی (۱) در رشته حسابداری را پوشش می‌دهد. این فیلم آموزشی در قالب 9 درس به شکل زیر ارائه شده است.

  1. درس اول: مرور مفاهیم پایه ریاضی شامل مجموعه، توان، رادیکال و تعریف مجموعه‌ها ارائه شده است.
  2. درس دوم: این درس اتحادها و تجزیه چند جمله‌ای‌ها را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد.
  3. درس سوم: در درس سوم معادله، نامعادله و دستگاه معادلات بررسی شده است.
  4. درس چهارم: شامل لگاریتم، مثلثات و هندسه تحلیلی است.
  5. درس پنجم: رابطه و تابع و نمودارهای توابع به صورتی تفصیلی مورد بحث قرار داده است.
  6. درس ششم: شامل حد و پیوستگی و قضایای مربوط به آن است که کاربردی گسترده در حسابداری و اقتصاد دارد.
  7. درس هفتم: این درس به مفهوم مشتق، قوانین مشتق‌گیری و مشتق‌گیری در مراتب بالا اختصاص داده شده است.
  8. درس هشتم: کاربردهای مشتق در حسابداری سود و زیان را مورد بررسی قرار داده است.
  9. درس نهم: در پایانی این فیلم آموزشی نیز به انتگرال و کاربردهای انتگرال در اقتصاد و حسابداری پرداخته است.
  • برای مشاهده فیلم آموزش ریاضیات و کاربرد آن در حسابداری، مدیریت و اقتصاد - ۱ + اینجا کلیک کنید.

جمع‌بندی

رشته حسابداری از جمله رشته‌های پرطرفدار در بین رشته‌های دانشگاهی ایران است. بازار کار جذاب و کاربردهای گسترده این رشته سبب جذب افراد زیادی به سمت رشته حسابداری شده است. از مهم‌ترین سوالاتی که افراد پیش از ورود به یک رشته باید به آن پاسخ دهند میزان سختی درس‌های مربوط به آن رشته و همچنین توانایی فرد در آن زمینه است. در این نوشتار به بررسی سرفصل‌ها و دروس رشته حسابداری پرداخته شد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در بین دروس حسابداری، درس ریاضی به‌ویژه برای افرادی که از رشته علوم انسانی وارد این رشته می‌شوند به عنوان سخت‌ترین درس به شمار می‌آید. در مجموع، رشته حسابداری برای افراد دقیق و علاقه‌مند به اعداد و ارقام مفید است. دانش‌آموختگان حسابداری علاوه بر بازار کار مناسب، می‌توانند از کاربردهای آن در زندگی روزمره نیز استفاده کنند. سختی‌های رشته حسابداری به‌ویژه در درس ریاضی نیز با مطالعه بیشتر و استفاده از فایل‌ و فیلم‌های کمک آموزشی قابل رفع است.

بر اساس رای ۳۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
وزارت علوم تحقیقات و فناوریمجله فرادرس
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *