تفاوت تافل و آیلتس چیست | کجا کدام بهتر است؟ — مقایسه جامع

۶۴۶۸ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۹ آذر ۱۴۰۱
زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه
تفاوت تافل و آیلتس چیست | کجا کدام بهتر است؟ — مقایسه جامع

اگر قصد ادامه تحصیل و مهاجرت داشته باشید، می‌دانید که باید در یکی از آزمون‌های آیلتس یا تافل شرکت کنید و این یعنی سوالات مختلفی در ذهن شما در خصوص تفاوت تافل و آیلتس پیش می‌آید و اینکه کدامیک ساده‌تر هستند و چطور باید برای این آزمون‌ها آماده شد. با دانستن تفاوت آیلتس و تافل به راحتی می‌توانید آزمون هدف خود را مشخص و بر اساس آن منابع آزمون تافل و آیلتس را تهیه کنید و با برنامه‌ریزی مناسب، خود را برای این آزمون‌، آماده کنید.

در این مطلب،‌ تمامی اطلاعات مورد نیاز در خصوص تفاوت تافل و آیلتس ارائه می‌شود که مواردی از جمله محتوا، ساختار، مدت زمان، هزینه و امتیازدهی آزمون را پوشش می‌دهند. به نکات کلیدی هر آزمون اشاره خواهیم کرد و نحوه مقایسه نمرات آزمون‌ها با یکدیگر را نیز بیان می‌کنیم.

آزمون آیلتس یا تافل کدامیک مناسب تر است؟

با وجود این که در مواردی، اختلافات کلیدی بین آزمون‌های تافل و آیلتس وجود دارد اما این آزمون‌ها، نقطه مشترکی هم دارند و آن ارزیابی مهارت‌های دانشجو در درک زبان انگلیسی و بکارگیری آن است. این ارزیابی از طریق بخش‌های Listening و Writing و Speaking و Reading انجام می‌گیرد و از این طریق مشخص می‌شود که تا چه حد یک شخص در مکالمات و نوشته‌های خود، از زبان انگلیسی استفاده می‌کند یا این‌که به هنگام خواندن یا گوش کردن به محتوای انگلیسی، تا چه حد این زبان را درک می‌کند.

پیش از آن‌که به طور دقیق وارد جزئیات تفاوت تافل و آیلتس شویم بهتر است به یک بررسی کوتاه در خصوص هریک از این دو آزمون داشته باشیم.

آزمون آیلتس و فرق آیلتس آکادمیک با جنرال

آزمون آیلتس (IELTS | International English Language Testing System) آزمونی با زمان ۲ ساعت و ۴۵ دقیقه است که به صورت کاغذی یا کامپیوتری برگزار می‌شود. نوع کامپیوتری آن به تازگی در ایران قابل انجام است و البته به طور کلی، آزمون آیلتس عمومیت بیشتری نسبت تافل دارد. این آزمون تحت نظارت انگلیس برگزار و لهجه‌های مختلفی را نیز از سرتاسر جهان شامل می‌شود. علاوه بر این، برگزاری آیلتس در دو نوع آیلتس آکادمیک و جنرال انجام می‌گیرد و افرادی که به طور ویژه قصد دارند مهارت‌های خود را به صورت آکادمیک ارزیابی کنند، امکان بهره‌مندی از این آزمون آکادمیک را دارند.

نگاه کلی به آزمون تافل

مدت زمان برگزاری این آزمون ۳ ساعت است که از طریق کامپیوتر و هدست انجام می‌گیرد که به طور معمول به آن «TOEFL iBT» می‌گویند و تحت نظارت «ETS» انجام می‌گیرد. زمانی که می‌خواهید تفاوت تافل و آیلتس را بررسی کنید باید حتما به این نکته توجه کرد که برخی از موسسات و دانشگاه‌های آمریکایی، تنها آزمون تافل را قبول می‌کنند و به طور مشابه نیز در انگلیس، بیشتر دانشگاه‌ها، فقط مدرک آیلتس را می‌پذیرند.

تفاوت مدرک تافل و آیلتس

به هنگام بررسی تفاوت آیلتس و تافل می‌توان یک نکته کلی را در نظر گرفت و آن این است که اگر سعی در ارائه درخواست برای پذیرش در دانشگاه‌های آمریکایی را دارید، به طور حتم آزمون تافل بیشتر به شما کمک می‌کند اما اگر می‌خواهید در سایر کشورها پذیرش داشته باشید و مکالمات روزمره انگلیسی خود را نیز مورد ارزیابی قرار دهید، آزمون آیلتس برای شما مناسب خواهد بود. با این وجود، بهتر است در خصوص نوع آزمون مورد پذیرش موسسه، اطلاعات دقیق‌تری کسب کنید، در بیشتر موارد، هر دو آزمون آیلتس و تافل مورد پذیرش قرار می‌گیرند.

البته تفاوت‌هایی در نحوه برگزاری این دو آزمون وجود دارند و در ادامه متن، ساختار هریک از آزمون‌ها و تفاوت تافل و آیلتس در آن‌ها را بررسی می‌کنیم. شباهت‌هایی هم وجود دارد که از آن جمله باید به این نکته اشاره کرد که هر دو آزمون از ۴ بخش مشابه برای ارزیابی مهارت‌های چهارگانه زبان یعنی مهارت‌های شنیداری، نگارش، خوانش و مکالمه بهره می‌گیرند.

از آن‌جایی که بعد از آشنایی با تفاوت تافل و آیلتس نیاز به آماده‌سازی برای آزمون وجود دارد، «فرادرس» اقدام به انتشار مجموعه فیلم‌های آموزش آشنایی با آزمون‌های تافل و آیلتس کرده که لینک آن‌ها در ادامه آمده است.

تفاوت امتحان تافل و آیلتس

در ابتدا، آزمون آیلتس را مرور می‌کنیم و سپس به بررسی ساختار آزمون تافل می‌پردازیم.

آزمون آیلتس

ساختار آزمون آیلتس بسیار ساده است. این آزمون، ۲ ساعت و ۴۵ دقیقه به طول می‌انجامد و به چهار بخش مختلف تقسیم می‌شود. آن‌چه آزمون آیلتس را نسبت به دیگر آزمون‌ها متمایز می‌کند، دو نسخه متفاوت آن یعنی آیلتس جنرال و آکادمیک است. این دو آزمون، هر دو ساختار یکسانی دارند و تفاوت آن‌ها در محتوای آزمون خواهد بود.

آزمون «IELTS General» جهت ارزیابی مهارت شخص برای زندگی در کشورهای انگلیسی‌زبان و فعالیت‌های روزمره در نظر گرفته شده است و از متونی استفاده می‌کند که فارغ از نوع شغل یا تحصیل شخص، در زندگی روزمره کاربرد داشته باشد.

آزمون «IELTS Academic» نسخه دشوارتر آزمون آیلتس به شمار می‌آید. ارزیابی مهارت در این آزمون برای حضور در محیط‌های دانشگاهی و محیط‌های کاری علمی در نظر گرفته شده است. متون استفاده شده در آزمون آیلتس آکادمیک شامل متن‌های استدلالی، پژوهش‌محور و پیچیده است. همانطور که گفته شد، با وجود محتوای متفاوت این دو آزمون، هر دو ساختار یکسانی دارند و شامل چهار بخش Listening و Reading و Writing و Speaking هستند.

بخش شنیداری آزمون آیلتس

در این بخش، دانشجو به ۴ صدای ضبط شده گوش می‌دهد و برای هر فایل صوتی، به ۱۰ سوال پاسخ خواهد داد. این سوال‌ها شامل پرسش‌های صحیح-غلط، پر کردن جای خالی و تکمیل جملات هستند.

بخش خوانش آزمون آیلتس

در این بخش، متن‌های مختلفی وجود دارند و دانشجو باید به ۴۰ سوال در این خصوص پاسخ بدهد. این متن‌ها هر نوع موضوعی از کتب مرجعِ کاری تا مقالات موجود در مجلات را شامل می‌شوند. سوالات پرسیده شده جهت بررسی درک مطلب، استدلال منطقی و توانایی بررسی اطلاعات دانشجو بکار می‌روند. این سوالات، ترکیبی از پاسخ‌های کوتاه و پرکردن جای خالی را شامل می‌شوند.

بخش نوشتاری آزمون آیلتس

این بخش شامل دو قسمت است. در بخش اول، دانشجو باید متنی ۱۵۰ کلمه‌ای در ۲۰ دقیقه آماده کند که این متن بر اساس اطلاعات داده شده (به طور معمول نمودارهای مختلف) نوشته می‌شود. در بخش دوم،‌ متنی در حدود ۲۰۰-۲۵۰ کلمه و در مدت زمان ۴۰ دقیقه آماده خواهد شد.

بخش مکالمه آزمون آیلتس

بخش مکالمه آزمون که معمولا در روزی دیگر انجام می‌شود، شامل دو بخش است. در بخش اول، دانشجو با آزمون‌گیرنده، مکالمه‌ای در خصوص مسائل روزمره همچون خانه، خانواده و مدرسه انجام می‌دهد. در بخش دوم، آزمون‌گیرنده موضوعی در اختیار شخص قرار می‌دهد و در ادامه، دانشجو حدود ۲ دقیقه فرصت دارد تا پیش از مکالمه در خصوص موضوع، پاسخ‌های خود را آماده کند.

تفاوت تافل و آیلتس

آزمون تافل

آزمون تافل نیز دارای ۴ بخش است اما یکی از موارد تفاوت تافل و آیلتس در ترتیب انجام این ۴ بخش ذکر می‌شود. ترتیب سنجش مهارت‌های چهارگانه آزمون تافل در زیر آورده شده است:

  • Reading
  • Listening
  • Speaking
  • Writing

بخش خوانش آزمون تافل

در این بخش به طور معمول، ۳-۴ متن در اختیار شخص قرار می‌گیرید که باید در زمان ۵۴-۷۲ آن‌را تکمیل کند و شامل سوالاتی چندگزینه‌ای است. این سوالات، فهم واژگان و درک مطلب و توانایی تحلیل متن را در دانشجو ارزیابی می‌کنند.

بخش شنیداری آزمون تافل

در بخش شنیداری آزمون تافل، دانشجو به ۳-۴ صدای ضبط شده شامل مکالمات و سخنرانی‌های دانشگاهی گوش می‌دهد و در نهایت به سوالات چند‌گزینه‌ای پاسخ خواهد داد. در این بخش نیز دانشجو باید نظریات و ایده‌های شخص یا اشخاص را در صدای ضبط شده تشخیص دهد. همچنین، ۲-۳ مکالمه بین دو فرد نیز پخش می‌شود و شنونده باید به سوالات مربوطه پاسخ دهد.

بخش مکامله آزمون تافل

تفاوت آیلتس و تافل را در این بخش نیز می‌توان مشاهده کرد. برخلاف آزمون آیلتس که گفتگو‌محور است، آزمون تافل، بخش مکالمه را به ۴ قسمت تقسیم می‌کند که در هر قسمت، آزمون‌دهنده باید صدای خود را در میکروفون هدست ضبط کند. سوال اول از دانشجو می‌خواهد که نظر خود را در خصوص موضوعی ساده بیان کند. در سه سوال بعد، متن یا فایل صوتی در اختیار شخص قرار می‌گیرد و او باید بر اساس موارد خواسته شده، پاسخ خود را ضبط و ارسال کند.

بخش نگارش آزمون تافل

مشابه آزمون آیلتس، بخش نگارش آزمون تافل نیز به دو قسمت تقسیم می‌شود. در بخش اول، آزمون‌دهنده متن کوتاهی را در خصوص یک موضوع مطالعه می‌کند و سپس به یک فایل صوتی گوش می‌کند که به طور معمول، این فایل صوتی مواردی را ضد متن قبلی مطرح می‌کند که باید متنی در حدود ۱۵۰-۲۲۵ کلمه در خصوص آن نوشته شود.

در بخش دوم، باید در رابطه با موضوعی مشخص، متنی با حداقل ۳۰۰ کلمه نوشته شود. بخش اصلی تفاوت تافل و آیلتس در این است که در آزمون تافل، برخلاف آزمون کاغذی آیلتس، نوشته خود را تایپ می‌کنید و بنابراین، اگر سرعت تایپ مناسبی داشته باشید، بدون اینکه متن خود را با خط بد بنویسید، تعداد کلمات بیشتر و متن منسجم‌تری را ارائه خواهید داد.

طول زمان آیلتس و تافل

تفاوت تافل و آیلتس را می‌توان در مورد دیگری هم بررسی کرد و آن، تفاوت مدت زمان این دو آزمون است. در گذشته، تفاوت زیادی بین زمان‌های آزمون تافل و آیلتس وجود داشت که امروزه این اختلاف به ۱۵ دقیقه کاهش پیدا کرده اما همچنان، مدت زمان آزمون آیلتس کوتاه‌تر است. در ادامه، مدت زمان هر یک از این دو آزمون را بررسی می‌کنیم.

زمان آزمون آیلتس

همانطور که در ابتدای متن به آن اشاره شد، مدت زمان آزمون آیلتس، ۲ ساعت و ۴۵ دقیقه شامل هر ۴ مرحله است که به طور معمول، بخش مکالمه به صورت مجزا برگزار می‌شود و بین سه بخش اول نیز استراحتی وجود ندارد. زمان آزمون آیلتس در زیر آورده شده است.

  • بخش Listening: زمان ۳۰ دقیقه‌ای برای گوش دادن به ۴ فایل صوتی و پاسخ به ۱۰ سوال هر فایل
  • بخش Reading: زمان ۶۰ دقیقه‌ای برای خواندن متون مختلف و پاسخ به ۴۰ سوال
  • بخش Writing: زمان کلی ۶۰ دقیقه‌ای برای نوشتن دو متن. ۲۰ دقیقه برای متنی در حدو ۱۵۰ کلمه و ۴۰ دقیقه برای متنی در حدود ۲۰۰-۲۵۰ کلمه
  • بخش Speaking: زمانی در حدود ۱۱-۱۴ دقیقه شامل دو مکالمه مجزا یکی بر اساس موضوعات معمول و دیگری بر اساس موضوعی مشخص

زمان آزمون تافل

همچون آزمون آیلتس، آزمون تافل هم شامل چهار بخش اما با زمانی طولانی‌تر است. این آزمون در ۳ ساعت برگزار می‌شود که با توجه به استراحت ۱۰ دقیقه‌ای بین آن، زمان آن ممکن است قدری طولانی‌تر باشد. زمان هریک از بخش‌ها به طور جداگانه در زیر آورده شده است.

  • بخش Reading: زمانی در حدود ۵۴-۷۲ دقیقه به حدود ۴۰ سوال پاسخ داده می‌شود.
  • بخش Listening: برای پاسخ به ۴-۶ فایل صوتی، زمانی در حدود ۴۱-۵۷ دقیقه در نظر گرفته شده است.
  • بخش Speaking: دانشجو برای پاسخ به ۴ سوال مکالمه، ۱۷ دقیقه فرصت خواهد داشت.
  • بخش Writing: دو زمان ۲۰ و ۳۰ دقیقه‌ای برای نوشتن دو متن که در مجموع، ۵۰ دقیقه را شامل می‌شوند.

در جدول زیر، مقایسه‌ای کلی بین مدت زمان و تعداد سوالات این آزمون‌ها در هر مهارت صورت گرفته است.

نوع مهارتآیلتستافل
Listening40 سوال۲۸-۳۹ سوال
۳۰ دقیقه۴۱-۵۷ دقیقه
Reading۴۰ سوال۳۰-۴۰ سوال
۶۰ دقیقه۵۴-۷۲ دقیقه
Writing۲ سوال۲ سوال
۶۰ دقیقه۵۰ دقیقه
Speaking۲ سوال۴ سوال
۱۰-۱۵ دقیقه۱۷ دقیقه

تفاوت تافل و آیلتس در نمره آزمون

نکته دیگر در خصوص تفاوت تافل و آیلتس را باید در نمره آزمون جستجو کرد چراکه مقیاس نمره این دو آزمون به طور کلی با یکدیگر متفاوت هستند. در ادامه، به بررسی تفاوت آیلتس و تافل در نمره آزمون می‌پردازیم.

نمره آیلتس

بسته به تعداد سوالات صحیح در آزمون آیلتس، نمره‌ای از صفر تا ۹ کسب می‌شود. به ازای هر بخش از مهارت‌های چهارگانه، این نمره محاسبه خواهد شد و میانگین آن (با گرد کردن به عدد بالاتر) به عنوان نمره کلی در نظر گرفته می‌شود.

نمره تافل

نمره تافل شکل استانداردی دارد به این معنی که نمره کسب شده، به طور دقیق بیانگر تعداد سوالات پاسخ داده شده صحیح نیست بلکه «ETS» طبق فرمول خاصی، سوالات را به امتیاز تبدیل می‌کند. در هر مهارت، نمره‌ای از ۰-۳۰ دریافت می‌کنید. نمره نهایی آزمون، مجموع این نمرات خواهد بود.

تبدیل نمره آیلتس به تافل

در برخی موارد ممکن است نیاز داشته باشید که نمره آزمون خود را تبدیل به نمره آزمون دیگر کنید تا هم تفاوت تافل و آیلتس بهتر درک شود و هم وضعیت خود را در آزمون دیگر بسنجید. البته به دلیل تفاوت آیلتس و تافل در نحوه اختصاص نمرات آزمون، روش دقیقی برای تبدیل نمره آیلتس به تافل وجود ندارد. با این وجود، تصویر زیر تا حدی کمک می‌کند تا نمرات آزمون خود را با آزمون دیگر، معادل‌سازی کنید.

تبدیل نمره تافل به آیلتس
جدول تبدیل نمره آیلتس به تافل

علاوه بر این، به کمک تصویر زیر نیز می‌توانید تفاوت تافل و آیلتس را در نمرات ببینید و آن‌ها را در هر بخش، معادل‌سازی کنید.

جدول تبدیل نمره مهارت‌های تافل و آیلتس (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

برخی سوالات متداول در خصوص تافل و آیلتس

تا اینجای مطلب با تفاوت تافل و آیلتس آشنا شدیم و موارد امتحانی هر آزمون را بررسی کردیم اما به طور معمول، پیش از ثبت نام در هر یک از آزمون‌ها، سوالات متداولی در ذهن دانشجویان بوجود می‌آید که در ادامه قصد داریم به بررسی این سوالات بپردازیم.

زمان مطالعه برای آزمون آیلتس یا تافل چقدر است؟

مطالعه و آماده شدن برای یک آزمون استاندارد، برای هر شخص متفاوت است. برخی از افراد در کمتر از یک ماه برای چنین آزمون‌هایی آماده می‌شوند و برخی دیگر، به یک یا دو سال زمان نیاز دارند. به عنوان یک قانون کلی، حداقل ۳ ماه زمان برای آماده شدن برای آزمون آیلتس یا تافل نیاز است اما اگر شخصی بخواهد از صفر شروع کند، یعنی هیچ آگاهی از زبان انگلیسی نداشته باشد، حداقل به ۲ سال زمان نیاز دارد.

هزینه آزمون تافل و آیلتس چقدر است؟

تا زمان انتشار این مطلب، هزینه آزمون تافل در ایران، ۲۴۵ دلار آمریکا و هزینه آزمون آیلتس نیز در حدود ۲۱۵-۲۵۰ دلار آمریکا است.

اعتبار تافل و آیلتس چقدر است؟

اعتبار هر دو آزمون تافل و آیلتس دو سال است و بعد از آن، نمرات این آزمون‌ها گزارش نخواهند شد و شخص باید دوباره در امتحان شرکت کند.

تافل سخت تره یا آیلتس؟

بیشترین سوالی که افراد پیش از شروع ثبت نام برای آزمون‌ها می‌پرسند در خصوص سخت‌تر یا ساده‌تر بودن هر یک از آزمون‌ها نسبت به دیگری است. باید توجه کنید که هر یک از این آزمون‌ها چالش‌‌برانگیز هستند و اگر به خوبی خود را برای این آزمون‌ها آماده نکرده باشید، نتیجه رضایت‌بخشی از آن کسب نخواهید کرد. مواردی هستند که بر ساده‌تر بودن آزمون آیلتس دلالت دارند که در ادامه این موارد را بررسی می‌کنیم.

توجه داشته باشید بسته به نوع عملکرد شخص، امکان دارد تمامی این موارد صحیح نباشند و به همین دلیل، ممکن است برخی از افراد، رابطه بهتری با آزمون تافل برقرار کنند.

  • مدت زمان آزمون آیلتس نسبت به تافل کوتاه‌تر است. البته توجه کنید که در آزمون تافل، استراحتی ۱۰ دقیقه‌ای نیز خواهید داشت.
  • آیلتس در دو روز برگزار می‌شود. از آ‌ن‌جایی که بخش مکالمه آزمون، به طور مجزا برگزار می‌شود، قدری از بار آزمون نسبت به آزمون تافل کاسته خواهد شد. البته اگر شخصی پر استرس هستید، این استرس برای آزمون آیلتس در ۲ روز به شما وارد می‌شود.
  • بخش شنیداری آزمون آیلتس، خط به خط و مستقیم است. در آزمون آیلتس، همزمان با گوش کردن به فایل صوتی، به سوالات نیز پاسخ می‌دهید. اما در آزمون تافل، در ابتدا به طور کامل به فایل صوتی گوش خواهید داد و در ادامه، فایل سوالات در اختیارتان قرار می‌گیرد باید به طور ذهنی (یا از روی یادداشت‌های خود) به سوالات پاسخ دهید.
  • بخش مکالمه آزمون آیلتس، طبیعی‌تر است. در آزمون تافل باید پاسخ خود را ضبط و ارسال کنید اما در آزمون آیلتس این امکان وجود دارد که مکالمه خود را با یک شخص انجام دهید. البته این نکته را فراموش نکنید که به طور مثال در ایران، شخص آزمون‌گیرنده نیز فارسی‌زبان خواهد بود و شما مکالمه انگلیسی خود را با او انجام می‌دهید اما در آزمون تافل، صدای شما ضبط و در اختیار داورانی آمریکایی قرار می‌گیرد و با ترکیب با هوش مصنوعی، نمره شما مشخص خواهد شد.
    بنابراین اگر شخص فارسی‌زبان، دوره مناسبی ندیده باشد که به طور معمول اینطور نیست، ممکن است سطح زبان انگلیسی شما به عنوان یک شخص غیرانگلیسی زبان را  به خوبی درک نکند و در مقایسه با داورانی انگلیسی‌زبان، نمره پایین‌تری کسب کنید.

البته هیچ‌گاه فراموش نکنید که «سادگی» نسبی است و ممکن است آزمونی ساده، برای شخصی دیگر دشوار باشد. به همین دلیل، بهتر است فارغ از نوع سختی یا آسانی آزمون، بر تقویت مهارت‌های خود تمرکز کنید.

 

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «راهنمای آزمون های زبان انگلیسی» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۲۸ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Crush The Greatest
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *