اهمیت آموزش سازمانی در چیست و چه مزایایی دارد؟

۲۲۰۵ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۸ دقیقه
اهمیت آموزش سازمانی در چیست و چه مزایایی دارد؟

برنامه‌های آموزش سازمانی و روش های آموزش سازمانی این روزها نقشی حیاتی در موفقیت کسب‌وکارهای سراسر جهان ایفا می‌کنند. نه‌تنها چنین برنامه‌هایی فرصت‌های تازه برای بهبود مهارت‌ها در اختیار کارکنان می‌گذارند، بلکه به کارفرمایان اجازه می‌دهند که بهره‌وری را در سازمان خود بالا برده و فرهنگ غالب بر آن را بهبود بخشند. یکی از اصلی‌ترین دلایل اهمیت آموزش سازمانی نیز اینست که نرخ استعفا در برابر استخدام را کاهش می‌دهد

فهرست مطالب این نوشته

در واقع هیچ جای تعجبی ندارد که کارمندانی که از فرصت‌های مداوم برای یادگیری، توسعه فردی و پیشرفت برخوردار هستند، به احتمال بیشتری در شرکت باقی می‌مانند. از سوی دیگر باب نلسون، نویسنده کتاب «۱۰۰۱ راه برای تعامل با کارمندان» می‌گوید یادگیری، توسعه فردی و کسب مهارت های نرم اصلی‌ترین فاکتورهایی هستند که کارمندان را با شرکت در تعامل نگه می‌دارند.

توسعه کارکنان باید تلاشی مداوم در راستای تقویت عملکرد کاری باشد و شرکت‌های مختلف به سراغ رویکردهای گوناگون مانند مربی‌گری، برگزاری جلسات آموزشی و همینطور منتورینگ می‌روند. وقتی راجع به آموزش سازمانی صحبت می‌کنیم، منظورمان آموزش دادن اطلاعات یا مهارت‌های تازه‌ای است که معمولا در اختیار کارمندان تازه‌وارد یا کارمندانی که ارتقای شغلی داشته‌اند قرار می‌گیرد. هر دو نوع از نیروها، عنصری مهم در منابع انسانی هر شرکتی به حساب می‌آیند و معمولا مسئولیت برنامه‌ریزی و پیاده‌سازی اکثر پروژه‌ها را برعهده دارند.

به مطالعه این مقاله ادامه دهید تا شما را با اهمیت آموزش سازمانی آشنا کنیم و از سوی دیگر، به سراغ ۱۱ منفعت بالقوه‌ای برویم که چنین کاری با خود به همراه خواهد آورد.

اهمیت آموزش سازمانی در چیست؟

اهمیت آموزش سازمانی

اهمیت آموزش سازمانی در این است که فرصت‌هایی معرکه در اختیار کارکنان می‌گذارد تا زیربنای دانش خود را بهبود ببخشند و از سوی دیگر، مهارت‌هایی به دست آورند که آن‌ها را به افرادی بهینه در محیط کار تبدیل می‌کنند. علی‌رغم هزینه‌هایی که باید صرف آموزش کارکنان کرد، اگر این رویه به شکلی مداوم و یکپارچه پیاده‌سازی شود، بازگشت سرمایه‌ای دیوانه‌وار خواهد داشت.

دلایل زیادی وجود دارد که اهمیت آموزش سازمانی را به نمایش می‌گذارند و برخی از آن‌ها به شرح زیر هستند.

بهبود مهارت‌ها و دانش

برنامه‌های آموزش سازمانی باعث می‌شوند دانش و مهارت‌های کارمندان افزایش یافته و تطابق بیشتری با حوزه فعالیت آن‌ها داشته باشند. این بهبودها به طور یقین تاثیری مثبت روی بهره‌وری کارکنان می‌گذارند و در نتیجه شاهد افزایش سود و بهینگی در یک سازمان خواهیم بود. برخی از مهم‌ترین مواردی که کارکنان می‌توانند آموزش ببینند، اخلاق محیط کاری، روابط انسانی و امنیت است.

برطرف‌سازی پیش‌نیازهای عملی

وقتی ارزش‌یابی عملکرد کارکنان یک سازمان، نیاز به بهبود یک مهارت یا سوژه به‌خصوص را نمایش می‌دهد، برنامه‌های آموزش سازمانی می‌توانند برای پرنسل تدارک دیده شوند تا همگی به سطح مهارتی و عملی مورد نیاز سازمان دست پیدا کنند. در واقع چنین آموزش‌هایی به شما اجازه خواهد داد که مشکلات موجود در سازمان را برطرف و به سمت راه حل‌های موثر حرکت کنید.

آمادگی کارمندان برای مسئولیت‌های بزرگ‌تر

برنامه‌های آموزشی، کارکنان را برای حرکت به سمت سطوح بالاتر سازمان و برعهده گرفتن مسئولیت‌های هرچه بیشتر و بزرگ‌تر آماده می‌کنند. این برنامه‌ها به کارکنان امکان فراگیری مهارت‌هایی را می‌دهند که برای کار کردن به صورت بهینه در سمت‌های شغلی جدید، به آن‌ها نیاز پیدا خواهند کرد. برای مثال ممکن است مهارت‌های رهبری را به کارکنان بیاموزید یا آن‌ها را برای کار با نرم‌افزاری آماده کنید که در سمت جدید خود به آن نیاز خواهند داشت.

ارزش قائل شدن برای کارکنان

پیاده‌سازی برنامه‌های آموزش سازمانی در محیط کار باعث می‌شود کارمندان احساس کنند که شرکت روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده است. با تداوم یافتن روند آموزش مهارت‌ها و توانایی‌های جدید به کارکنان، آن‌ها نه‌تنها به پرسنلی ماهرتر تبدیل می‌شوند، بلکه احساس می‌کنند که بهره‌وری هرچه بیشتر را با خود به سازمان می‌آورند. بدین شکل روحیه کارکنان هم‌راستا با توانایی‌هایشان افزایش می‌یابد.

سنجش یک سیستم مدیریت عملکرد جدید

با کمک گرفتن از برنامه‌های آموزش سازمانی، سازمان‌ها می‌توانند بهینگی و اثرگذاری یک سیستم مدیریت عملکرد جدید را بسنجند و این خود باعث می‌شود واحد منابع انسانی قادر به تعیین انتظارات واضح‌تر از عملکرد نیروها باشد. بهره‌گیری از چنین سیستم‌هایی برای آموزش دادن کارکنان، ضرورت رسیدن به اهداف را تقویت و به کارمندان کمک می‌کند درک بهتری از آنچه از آن‌ها انتظار می‌رود داشته باشند.

بهبود مهارت‌ها در حوزه کامپیوتر و فناوری اطلاعات

برنامه‌های آموزشی باعث می‌شوند کارکنان دانش بسیار عمیق‌تری نسبت به برخی مهارت‌های کامپیوتر و همینطور دنیای فناوری اطلاعات به دست آورند و برای مثال هنگام کار با نرم‌افزارها بهینه باشند. برخی شرکت‌ها نحوه رسم نمودار، ساخت صفحات گسترده، ویرایش داده در پایگاه‌های داده و همینطور ساختارهای شبکه را به کارکنان خود آموزش می‌دهند تا درکی عمیق‌تر از کامپیوترها به دست آورده و در محیط کار بهینه باشند.

اصلی‌ترین دسته‌بندی‌های آموزش سازمانی برای کارکنان

اهمیت آموزش سازمانی

اشکال مختلفی از آموزش افراد در سازمان داریم که می‌توان هر یک از آن‌ها را بسته به فاکتورهای گوناگون در محیط کار به کار بست. برخی از آن‌ها را در ادامه شرح داده‌ایم.

  • آموزش مدیریت: کارکنان می‌توانند سطوح مختلفی از آموزش‌های مدیریتی را پشت سر بگذارند، به خصوص زمانی که در حال ارتقا یافتن به سمت‌های مدیریتی یا ارشد در یک سازمان هستند. این نوع از تمرین قرار است کارکنان را برای مسئولیت‌های اضافه‌ای که در سازمان عهده‌دار خواهند شد، آماده کند.
  • آموزش فروش: کارکنان، به‌خصوص آن‌هایی که در صنایع فروش و بازاریابی فعالیت می‌کنند، شاید نیازمند پشت سر گذاشتن آموزش‌های فروشی باشند که مهارت‌هایشان را هنگام فروش و بازاریابی محصولات یا سرویس‌های شرکت بهبود می‌بخشند.
  • آموزش شغل: وقتی یک کارمند برای نخستین بار شروع به فعالیت در یک شرکت می‌کند، آموزش‌هایی را پشت سر می‌گذارد که باعث می‌شوند بداند دقیقا چه انتظاراتی از او می‌رود و از سوی دیگر، مهارت‌های لازم برای این سمت شغلی را برای او به ارمغان می‌آورند.
  • منتورینگ: بعضی از اوقات، خصوصا زمانی که نیروهای تازه‌وارد از راه رسیده‌اند، لازم است کارکنان تحت نظر یک سوپروایزر یا مدیر باتجربه مشغول به کار شوند تا اطلاعات بیشتری راجع به شغل خود و همینطور تجارب اولیه باکیفیت‌تری به دست آورند و وظیفه خود در سازمان را به درستی انجام دهند
  • آموزش داخلی: اکثر سازمان‌ها برای تربیت نیروهای خود به سراغ سطوح مختلفی از آموزش‌های داخلی می‌روند. یک گزینه می‌تواند کمک گرفتن از یکی از اعضای باتجربه سازمان باشد و یک گزینه دیگر، استخدام مربیان بیرونی که مهارت‌ها و توانایی‌های به‌خصوص را در اختیار کارمندان یا مدیران می‌گذارند.
  • آموزش فردی: کارکنان ضمنا می‌توانند خودشان نیز دست به کار شده و موضوعاتی که به آن‌ها علاقه‌مند هستند را آموزش ببینند. در جهان اینترنت انبوهی محتوای آموزشی وجود دارد که در این مسیر به هرکسی یاری می‌رسانند.
  • آموزش ترکیبی: این رویکرد حاوی آموزش‌هایی می‌شود که کلاس درس را با یادگیری آنلاین ادغام می‌کنند.

در مطلب زیر از مجله فرادرس، به‌طور کامل در مورد آموزش سازمانی، دلایل اهمیت و انواع آن بحث شده است:

معرفی پلتفرم آموزش سازمانی فرادرس

پلتفرم آموزش سازمانی فرادرس

صاحبان کسب و کار همیشه سعی دارند که علاوه بر جذب نیروهایی متخصص و بکارگیری آن‌ها در وظایف تخصصی، آن‌ها را برای وظایف آینده و چالش‌های پیشِ رو نیز آماده کنند. از این‌رو، شرکت‌ها همواره تلاش می‌کنند تا آموزش‌هایی مرتبط با حوزه کاری و تخصصی را به همکاران خود ارائه کنند. این آموزش‌ها اگر با آموزش‌های مهارت های نرم همراه باشند نیز تأثیر بیشتری دارد.

البته فراهم کردن چنین فرصتی برای آموزش، نیازمند صرف هزینه برای برگزاری کلاس‌های آموزشی، تهیه دوره‌های آموزشی یا بهره‌گیری از استادان باتجربه است. پلتفرم آموزش سازمانی فرادرس این امکان را دارد تا با وجود هزاران ساعت آموزش در حوزه‌های مختلف، امکان دسترسی آنی و همیشگی به این آموزش‌ها را با کمترین هزینه و همراه با کیفیت تضمین شده به سازمان‌ها و مؤسسه‌ها ارائه کند تا از این طریق، شغل‌های مختلف، برای یادگیری، با جامعه میلیونی فرادرس همراه شوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با پلتفرم آموزش سازمانی فرادرس و ثبت درخواست دموی رایگان + اینجا کلیک کنید

۱۱ منفعتی که اهمیت آموزش سازمانی را نشان می‌دهند

رهبری در سازمان

کارفرمایان با پیاده‌سازی برنامه‌های آموزش سازمانی برای کارمندان خود، منافع بسیار زیادی به دست می‌آورند، خصوصا اگر این برنامه‌ها به شکلی مداوم و صحیح برگزار شوند. برخی از اصلی‌ترین منافع که به خوبی اهمیت آموزش سازمانی را به نمایش می‌گذارند را در ادامه بازگو کرده‌ایم.

۱. افزایش بهره‌وری و عملکرد

وقتی کارمندان تمرین‌های صحیح را پشت سر می‌گذارند، مهارت‌ها و دانش گسترده‌تری به دست می‌آورند و اعتماد به نفس بیشتری هم نسبت به توانایی‌های خود خواهند داشت. بدین ترتیب عملکرد آن‌ها نیز بهبود می‌یابد و باعث می‌شود کارکنانی بهینه و موثرتر باشند.

۲. یکپارچگی فرایندهای کاری

وقتی کارمندان حاضر در یک محیط کاری در معرض آموزش‌های مختلف قرار می‌گیرند، فرایندهای کاری شکلی استاندارد و یکپارچه پیدا می‌کنند. در واقع کارکنان فرایندهایی کاملا یکسان را پیاده‌سازی و دنبال می‌کنند و دلیل اصلی نیز این بوده که آموزش‌هایی یکسان را پشت سر گذاشته‌اند.

۳. اتلاف کمتر

با آموزش به کارکنان، آن‌ها یاد می‌گیرند که به شکلی صحیح، امن و اقتصادی از مواد، ابزارها و تجهیزات شرکت خود استفاده کنند. در این حالت حوادث و آسیب‌های وارده به تجهیزات کاهش می‌یابد و در نتیجه شاهد خسارت‌های کمتر خواهیم بود.

۴. نظارت کمتر

اگرچه با تمرین دادن کارمندان نباید شاهد از بین رفتن نیاز به نظارت به صورت تمام و کمال باشیم، اما نیاز به چنین کاری در محیط کار، به شکل قابل توجهی کمتر خواهد شد.

۵. ارتقا درونی

وقتی یک سازمان نیاز به متخصصانی تازه‌وارد یا ماهر در حوزه‌های خاص دارد، لازم نیست وارد بازار کار شده و از منابع خارجی، نیروهای حرفه‌ای را جذب و استخدام کند. وقتی آموزش‌های صحیح پیاده‌سازی شده باشند، منابع انسانی به داخل شرکت نگاه کرده و سمت‌های جدید را به کارکنان پیشین خود واگذار می‌کند: کارکنانی که یا پیشتر آموزش‌های لازم را پشت سر گذاشته‌اند و یا به مهارت‌های مورد نیاز در سمت جدید خود علاقه دارند.

۶. بهبود ساختار سازمانی

اهمیت آموزش سازمانی

وقتی یک سازمان سیستمی سامان‌یافته برای آموزش دادن کارکنان داشته باشد، آن‌ها را در مسیر دستیابی به رویکردهای نظام‌مند و یکپارچه قرار می‌دهد. از سوی دیگر، نرخ یادگیری با آزمون و خطا نیز کاهش می‌یابد.

۷. افزایش روحیه

آن دسته از کارکنانی که برنامه‌های آموزش سازمانی را پشت سر می‌گذارند، احساس می‌کنند در یک محیط کاری حمایتگر قرار گرفته‌اند و از آن‌ها قدردانی می‌شود. بدین ترتیب شاهد افزایش روحیه کارکنان خواهیم بود و ضمنا با مسئولیت‌پذیری و اعتماد به نفس بیشتری به سراغ امور خواهند رفت.

۸. دانش هرچه بیشتر راجع به قوانین و اهداف

یک برنامه آموزش سازمانی خوب باعث می‌شود کارکنان با اخلاقیات، ارزش‌ها، قوانین، چشم‌اندازها و ماموریت‌های شرکت خود به درستی آشنا شوند.

۹. افزایش ارزش در نگاه مشتریان

وقتی کارمنان یک سازمان در معرض تمرین و آموزش مداوم قرار می‌گیرند، مهارت‌های بیشتری در حوزه کاری خود به دست آورده و به شکلی حرفه‌ای‌تر و بهینه عمل می‌:نند. در نهایت مشتریان و مصرف‌کنندگان نیز اثر این خدمات‌رسانی بهبودیافته را احساس می‌کنند و نظری بهتر راجع به کسب‌وکار خواهند داشت.

۱۰. محیط کاری بهتر

آموزش مداوم باعث می‌شود کارکنان در محیط کاری خود موثرتر ظاهر شوند. بدین ترتیب اتمسفری منحصر به فرد درون سازمان شکل می‌گیرد که باعث می‌شود تک‌تک کارکنان احساس ارزشمند بودن به دست آورند.

۱۱. تکنولوژی‌های بهبودیافته و به‌روزرسانی شده

با تغییراتی که به صورت روزمره در تکنولوژی‌های مورد نیاز تمام صنایع پدید می‌آید، آشنایی کارکنان با تکنیک‌های جدید کار با تکنولوژی‌های پیشرفته باعث می‌شود بهینه باشند و بهره‌وری هرچه بیشتر را برای سازمان خود به همراه آورند.

پاسخ به چند پرسش راجع به اهمیت آموزش سازمانی

در ادامه به چند سوالی پاسخ می‌دهیم که اهمیت آموزش سازمانی را به بهترین نحو به نمایش می‌گذارند.

چرا یادگیری در محل کار مهم است؟

وقتی کارمندان در معرض آموزش سازمانی مداوم باشند، مهارت‌های کاری‌شان بهبود یافته و به شکلی حرفه‌ای‌تر و بهینه به مسئولیت‌ها رسیدگی خواهند کرد. در نتیجه، مشتریان نیز تاثیر این خدمت‌رسانی بهبودیافته را حس خواهند کرد و نظر بهتری نسبت به کسب‌وکار خواهند داشت.

چه کسی مسئولیت یادگیری در محیط کار را بر عهده دارد؟

فارغ از اینکه کسب‌وکار چه هویتی و چه ابعادی دارد، همواره دو نقش مسئولیت یادگیری و توسعه را در شرکت‌ها و سازمان‌ها برعهده دارند: مدیرانی که به صورت مستقیم با نیروها تعامل می‌کنند و همینطور خود کارکنان.

فرایند یادگیری سازمانی باید روی چه حوزه‌هایی متمرکز باشد؟

سازمان‌ها معمولا در صدد تقویت مهارت‌های کارکنان خود در پنج دسته‌بندی کلی برمی‌آیند: حل مساله سامان‌مند، آزمون و خطا با رویکردهای تازه، یادگیری از تجارب و وقایع گذشته، آموختن از تجارب و بهترین رویکردهای دیگران و در نهایت، انتقال دانش به شکلی سریع و موثر در سراسر سازمان.

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Indeed
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *