آموزش سازمانی – از الفبا تا پیاده سازی

آموزش سازمانی – از الفبا تا پیاده سازی

با پیشرفت تکنولوژی و گسترش صنایع، سازمان‌ها برای رشد و بقای خود به کارمندان با‌انگیزه، متعهد و متخصصی نیاز دارند که بتوانند خود را با آخرین تغییرات حوزه کاری به‌روز کرده و همکاری سازنده‌ای با یکدیگر در محیط سازمان داشته باشند. برگزاری برنامه‌های آموزش سازمانی راه‌حل منطقی و هوشمندانه‌ای برای پاسخ به این نیاز است. از طرف دیگر، کارکنان ارزشمندترین دارایی یک سازمان هستند و صرف هر نوع هزینه‌ای برای رشد آن‌ها در طولانی‌مدت برای خود سازمان سودآوری دارد.

در تعریفی بسیار ساده، «آموزش سازمانی» (Organizational Training) به فرایند انتقال دانش به کارکنان در محیط سازمان گفته می‌شود. برنامه‌های آموزش سازمانی با هدف ارتقای دانش‌، مهارت و توانایی کارکنان برای انجام بهتر وظایف و مسئولیت‌‌های فعلی ارائه می‌شوند اما اعضای مجموعه را برای نقش‌ها و مسئولیت‌های آینده هم آماده می‌کنند.

برای درک بهتر نقش مهم و پررنگ آموزش سازمانی در رشد یک سازمان، سازمان را مانند یک تیم ورزشی و سرمایه انسانی آن را مثل بازیکنان این تیم در نظر بگیرید. همان‌‌طور که اعضای این تیم برای قهرمانی به تمرین و ممارست پیوسته نیاز دارند، کارکنان یک سازمان هم لازم است به‌طور دائم دانش خود را به‌روز کنند، مهارت‌های جدید یاد بگیرند و به فکر توسعه فردی خود باشند. به همین دلیل است که اجرای درست و اصولی فرایند آموزش در سازمان، نقش کلیدی در پرورش نیروی کار وفادار، بااخلاق و خلاقی ایفا می‌کند که سازمان سال‌ها می‌تواند از حضور او بهره‌مند شود و پله‌های موفقیت را یکی پس از دیگری طی کند.

به‌کارگیری برنامه‌های آموزش در فضای سازمان در حقیقت سرمایه‌گذاری بلند‌مدتی است که سازمان‌های موفق روی منابع انسانی خود انجام می‌‌دهند. به این ترتیب و با گذشت زمان، کارکنان سازمان عملکرد و بهره‌وری بالاتری از خود نشان می‌دهد، فرهنگ و رفتار سازمانی غنی‌تری بین آن‌ها در جریان خواهد بود و نرخ خروج آن‌ها از سازمان پایین‌تر است. این موارد همگی در کاهش چشم‌گیر هزینه‌های جذب و استخدام نیروهای جدید و صرفه‌جویی در منابع زمانی سازمان اثرگذار هستند.

برنامه‌های آموزش در محیط کار با موضوعات و در حوزه‌های مختلفی برنامه‌ریزی و ارائه می‌شوند. در فهرست زیر به چند مورد از مهم‌ترین انواع این آموزش‌ها اشاره کرده‌ایم:

  • آموزش‌های آشنایی نیروهای جدید با سازمان
  • آموزش‌های توسعه مهارت‌های نرم
  • آموزش‌های توسعه مهارت‌های فنی و تخصصی
  • آموزش‌های آشنایی با محصول یا خدمت
  • آموزش‌های حفظ و بهبود امنیت در محیط کار
  • آموزش‌های آشنایی با قوانین و مقررات سازمان

آموزش سازمانی یک فرایند پیوسته است که با شناسایی خلاها و شکاف‌های دانش و مهارت موجود در سازمان آغاز می‌شود و با تعیین دقیق اهداف آموزشی ادامه پیدا می‌کند. در ادامه، مدیران و متخصصان منابع انسانی سازمان پس از تدوین برنامه آموزشی و بررسی هماهنگی آن با نیازهای آموزشی، آن را به‌صورت دوره‌های آموزشی حضوری، آنلاین یا ترکیبی از آن‌ها در سازمان اجرا می‌کنند. در پایان نیز با سنجش میزان اثربخشی برنامه‌های برگزارشده، برای آموزش‌های سازمانی بعدی برنامه‌ریزی می‌‌کنند.

در همین خصوص، در ادامه فهرستی از مطالب مجله فرادرس را آورده‌ایم که با مطالعه آن‌ها می‌توانید با اصول، تعاریف و مراحل فرایند انواع آموزش‌های سازمانی از مفاهیم ساده تا پیشرفته آشنا شوید و بهترین روش‌های آموزش سازمانی را متناسب با اهداف سازمان، حوزه فعالیت و ویژگی‌‌های کارکنان سازمان انتخاب کنید.