ضبط ویدئو از صفحه نمایش کامپیوتر بدون نرم افزار — راهنمای کاربردی

۷۵۷۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۳۰ دی ۱۳۹۸
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
ضبط ویدئو از صفحه نمایش کامپیوتر بدون نرم افزار — راهنمای کاربردی

ضبط ویدئو از صفحه کامپیوتر کاری است که بسیاری از ما؛ افراد از گیمرهای بازی‌های کامپیوتری فعال در یوتیوب تا تولیدکنندگان نرم‌افزارهای آموزشی و غیره در موقعیت‌های مختلفی به آن نیاز پیدا می‌کنند. از طرفی با وجود این‌ که اغلب رایانه‌های امروزی در موقع ساخت به امکاناتی مثل وب‌کم و میکروفن مجهز می‌شوند و برنامه‌های ضبط ویدئو از صفحه کامپیوتر به‌ طور رایگان و به صورت پیش‌فرض روی سیستم‌‌های عامل‌ مختلف وجود دارند؛ اما با این وجود قابلیت ضبط ویدئو از صفحه کامپیوتر به‌ راحتی در دسترسی ما قرار ندارد؛ مگر اینکه از نشانی دقیق این برنامه‌ها روی سیستم‌ عامل باخبر باشیم. پس اگر قصد استفاده از این برنامه‌ها را دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

ضبط ویدئو از صفحه کامپیوتر با استفاده از برنامه‌های پیش‌فرض ویندوز

اگر به هر دلیلی نمی‌توانید یا نمی‌خواهید که نرم‌افزارهای ضبط ویدئو از صفحه کامپیوتر را دانلود و از آن‌ها استفاده کنید. جای هیچ‌گونه نگرانی نیست و می‌توانید به‌جای آن از نرم‌افزارهای موجود روی سیستم‌عاملتان استفاده کنید. در ادامه به شما یاد خواهیم داد، که برای این کار از چه برنامه‌هایی و چطور استفاده کنید.

پاورپوینت

جالب است بدانید، که پاورپوینت هم قابلیت ضبط ویدئو از صفحه کامپیوتر را دارد. شاید کمی عجیب باشد اما واقعیت این است که آخرین نسخه اراده شده از این نرم‌افزار علاوه بر قابلیت‌های جدید دیگرش امکان ضبط ویدئو از صفحه کامپیوتر را نیز فراهم کرده است.

روند کار:

  • آخرین نسخه از نرم‌افزار پاورپوینت را نصب و بازکنید.
  • به برگه Insert بروید.
  • گزینه Screen Recording را که با عکسی از یک صفحه و یک دوربین (مانند شکل زیر) نشان داده شده است، انتخاب کنید.ضبط ویدئو از صفحه کامپیوتر

 

  • در این مرحله قسمتی از صفحه که قصد ضبطش را دارید انتخاب کنید. بعدازآن کار تمام است و هر وقت که خواستید می‌توانید کار ضبط کردن را شروع کنید.
    بعد از اتمام کار می‌توانید ویدئوتان را در فایل موردنظرتان ذخیره کنید.

باوجوداینکه پاورپوینت بعد از ذخیره فایل ویدئویی، دستتان را برای ویرایش خیلی باز نگذاشته است. اما یکی از بهترین و سریع‌ترین روش‌های ضبط ویدئو از صفحه کامپیوتر (به‌خصوص برای ارائه) به شمار می‌آید.

نرم‌افزار YouTube Live Streaming

گاهی باوجوداینکه نیازمند ضبط ویدئو از صفحه کامپیوتر و انتشار آن در کانال یوتیوب یا دیگر شبکه‌های اجتماعی‌مان هستیم، نمی‌توانیم زمان خاصی را صرف ضبط ویدئو کنیم. اما یوتیوب فکر اینجا را هم کرده است:

  • به‌عنوان اولین گام کافی است که مثل همیشه وارد حساب یوتیوبتان شوید.
  • به قسمت آپلود بروید.
  • روی Get Started (زیر قسمت Live Streaming) کلیک کنید.
  • Events را انتخاب کنید.
  • New live event را انتخاب کنید.
  • اطلاعات موردنیاز را وارد کنید.
  • روی Go Live Now کلیک کنید.
  • یک صفحه Google Hangouts برایتان باز خواهد شد. (یادتان باشد که الآن در حال ضبط ویدئو و صدا هستید)
  • سمت چپ صفحه کلیدی تحت عنوان «Screenshare» قرار دارد، آن را انتخاب کنید.
  • صفحه دسکتاپ را برای ضبط انتخاب کنید.
  • روی Screenshare کلیک کنید. سپس Start Broadcast را دنبال کنید.
  • حالا باید ضبط کنید.
  • وقتی کارتان تمام شد، روی Stop Broadcast کلیک کنید.
  • ویدئویی که ضبط کردید را ذخیره کنید.

نرم‌افزار QuickTime Player

اگر از سیستم‌عامل مک استفاده می‌کنید، احتمالاً ترجیح می‌دهید که از QuickTime استفاده کنید. برای ضبط ویدئو از صفحه کامپیوتر با استفاده از QuickTime Player مراحل زیر را دنبال کنید:

  • File را انتخاب کنید.
  • New Screen Recording را انتخاب کنید.
  • پنجره کوچکی باز می‌شود که با استفاده از آن می‌توانید کار ضبط کردن را شروع کنید (به‌طور خودکار از شما می‌خواهد همه یا قسمتی از صفحه‌ای که قصد ضبط کردنش را دارید، انتخاب کنید).
  • بعدازاینکه آماده شدید، روی Start Recording کلیک کنید.

یادتان باشد که ویرایش پست‌های ضبط فوری QuickTime کار آسانی نیست. پس باید حین انجام کار مراقب همه‌چیز باشید.

ضبط ویدئو از صفحه کامپیوتر با استفاده از اپلیکیشن‌های آنلاین رایگان

اگر نیازمند برنامه‌ای حرفه‌ای‌تر برای ضبط ویدئو از صفحه کامپیوتر هستید، بهترین انتخاب یکی از برنامه‌های آنلاین رایگان خواهد بود. این برنامه‌های مشروط (Freemium) که در سطح پیشرفته‌تری نسبت به موارد ذکرشده قرار دارند، امکانات اصلی و پایه‌شان را به‌طور رایگان در اختیار کاربران قرار می‌دهند. اما برای دسترسی به امکانات جانبی، کاربر ملزم به پرداخت مبلغ کوچکی خواهد بود.

البته جای هیچ‌گونه نگرانی نیست. چراکه امکانات رایگان این نرم‌افزارها حجم زیادی از نیازهایمان را مرتفع خواهد کرد، و خیلی کم پیش می‌آید که به امکاناتی بیشتر از این سطح نیاز داشته باشیم.

Bandicam

Bandicam یک نرم‌افزار برای کامپیوترهای دسکتاپ است، که کل صفحه‌تان را ضبط و با فرمت‌های AVI یا MP4 و یا حتی تصویر معمولی JPG (به‌عنوان اسکرین شات) ذخیره می‌کند. بهترین ویژگی این اپلیکیشن سادگی رابط‌کاربری و سرعت آن است، که باعث سهولت خاموش و روشن کردن آن و امکان استفاده آسان در حین انجام کار می‌شود. از دیگر امکانات این اپلیکیشن می‌توان به امکان استفاده از طراحی ریل‌تایم، امکان میکس صدا بعد از ضبط و امکان افزودن لوگو (به‌صورت واترمارک) به ویدئو یا تصویر، اشاره کرد. باوجود امکانات فوق‌العاده‌ای که این اپلیکیشن به‌طور رایگان دراختیار کاربران قرار می‌دهد، اما امکان ارتقا حساب و استفاده از امکانات بیشتری را هم فراهم کرده است.

ShowMore

ShowMore برنامه‌ای است که امکان ضبط، آپلود و انتشار سریع ویدئو را به کاربران خود می‌دهد. با استفاده از این اپلیکیشن می‌توانید ازمیان چندین فرمت ویدئویی موجود گزینه دلخواه را انتخاب کنید. همچنین قادر خواهید بود که کیفیت صدا و دیگر ویژگی‌های ورودی را تنظیم کنید و در حالت ریل‌تایم ضبط ویدئو را انجام دهید. رابط‌کاربری این اپلیکیشن بسیار کاربرپسند (به‌خصوص برای مبتدی‌ها) بوده و گزینه‌های زیادی را برای اضافه کردن متن و شکل به ویدئو ارائه می‌دهد. درنهایت می‌توانید ویدئوتان را به‌صورت یک فایل جداگانه ذخیره و استفاده کنید. البته این اپلیکیشن امکان به اشتراک‌گذاری خروجی را هم به کاربران داده است، که تصمیم برای استفاده یا عدم استفاده از آن اختیاری می‌باشد.

Fraps

Fraps یک اپلیکیشن ویندوزی است که اغلب برای چک کردن فریم‌های هر ثانیه از بازی استفاده می‌شود. بااین‌وجود امکانات فوق‌العاده‌ای را هم برای استفاده حرفه‌ای جهت ضبط ویدئو از صفحه کامپیوتر در خود جای داده است.

اگر قصد استفاده تمام و کمال از این اپلیکیشن را دارید، گزینه مناسبی نیست. چراکه استفاده بخش بزرگی از امکاناتش منوط به پرداخت مبلغ درون برنامه‌ای است. بااین‌وجود به دلیل امکاناتی که برای ردیابی دقیق و ظریف فریم‌ها فراهم کرده است، گزینه ایده آلی برای گیمرها خواهد بود.

در پایان، لازم است به این نکته نیز اشاره کنیم که ممکن است هدف از ضبط ویدیو از صفحه نمایش کامپیوتر تهیه ویدیوهای آموزشی باشد. اگر چنین قصدی را دارید، «فرادرس» که تا به امروز بیش از ۱۵.۰۰۰ ساعت آموزش را توسط ۱.۵۰۰ عضو هیئت علمی خود به انتشار رسانده، می‌تواند بستر مناسبی برای انتشار آموزش‌ها و تجربیات آموزشی‌تان باشد و به شما در رسیدن به چند صد هزار مخاطب برای آموزش‌هایتان یاری برساند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر برای تدریس در فرادرس روی این لینک (+) کلیک کنید.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

==

بر اساس رای ۱۶۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
digitaltrends
۵ دیدگاه برای «ضبط ویدئو از صفحه نمایش کامپیوتر بدون نرم افزار — راهنمای کاربردی»

سلام ویندوز من موقع کار با برنامه های screen recorder کند میشه و حالت اسلوموشن پیدا میکنه برای رفع این مشکل باید چیکار کنم

مممنون

ناموسا عالی بود

لطفا اسم سایت های آنلاین ضبط فیلم رو ذکر کنید.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *