وردپرس یا دروپال، کدامیک بهتر است؟ — مقایسه جامع

۲۵۹ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۶ شهریور ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۵ دقیقه
وردپرس یا دروپال، کدامیک بهتر است؟ — مقایسه جامع

وردپرس از نخستین انتخاب‌های کاربران برای راه‌اندازی یک وبسایت به حساب می‌آید. دلیل این مسئله آن است که وردپرس امروزه سهم عمده بازار را در اختیار دارد.

با این وجود، وردپرس تنها سیستم مدیریت محتوا (CMS) موجود نیست. دروپال (Drupal) نیز گزینه‌ای درخور توجه است که کارکردهای بسیار زیادی دارد. اما سؤال این است که کدام یک از آن‌ها بهتر هستند؟ در این نوشته به مقایسه این دو CMS محبوب می‌پردازیم تا بدانیم کدام یک از این سیستم‌های متن-باز بهتر هستند.

دروپال یا وردپرس: کدام یک را باید استفاده کرد؟

وردپرس و دروپال مشابهت‌های زیادی دارند. هر دو آن‌ها سیستم‌های مدیریت محتوای متن-بازی هستند که مجموعه ویژگی‌های منسجمی دارند. با این حال، کاربرانی که از هر کدام از آن‌ها استفاده می‌کنند، تفاوت‌های عمده‌ای دارند. همه افراد از کسانی که به دنبال یک بلاگ ساده هستند تا وبمسترهایی که سایت‌های با ترافیک بالا دارند، می‌توانند از وب‌سایت‌های با سفارشی‌سازی بالایی که وردپرس ارائه می‌دهد بهره‌مند شوند.

از سوی دیگر دروپال برای کاربرانی مناسب‌تر است که تا حدودی با تجربه توسعه وب آشنایی دارند. به علاوه دروپال ماهیتی با عملکرد بالا و مقیاس‌پذیری گسترده دارد. این بدان معنی است که دروپال برای وب‌سایت‌های سازمانی که تا حدودی از کاربران متوسط فاصله می‌گیرند، مناسب‌تر است.

  • وردپرس – هر کاربری از مبتدی تا تجاری
  • دروپال – وب‌سایت‌های در محیط تجاری و سازمانی

دروپال یا وردپرس: سهولت استفاده

اغلب بلاگرها به عنوان نخستین تجربه خود از سیستم وردپرس استفاده کرده‌اند. اکثر آن‌ها یک حساب رایگان در وب‌سایت wordpress.com ایجاد کرده‌اند که در ادامه به یک وب‌سایت خود-میزبان تبدیل می‌شود. بیشتر شرکت‌های ارائه دهنده خدمات میزبانی وب‌سایت، امکان ایجاد سایت‌های وردپرسی را با صرفاً یک کلیک ارائه می‌کنند. بدین ترتیب می‌توان در طی چند دقیقه یک وب‌سایت با CMS وردپرس تحویل گرفت. البته حتی در صورتی که بخواهید وردپرس را روی سرور خود نصب کنید هم پیچیدگی چندانی ندارد.

با این حال دروپال قطعاً پیچیده‌تر است. با این که کاربرد هر روزه آن قابلیت مدیریت بیشتری دارد؛ اما نصب دروپال به اندازه نصب وردپرس آسان نیست. کسانی که هر دو CMS را نصب کرده‌اند می‌دانند که نصب وردپرس تقریباً به هیچ دانشی نیاز ندارد، اما دروپال چنین نیست و نیازمند نوعی مراحل عیب‌یابی است.

حتی در استفاده‌های معمولی روزمره نیز وردپرس ساده‌تر از دروپال است. ویرایشگر WYSIWYG آن کارکردهای زیادی را ارائه می‌دهد. به طور کلی وردپرس برای افراد غیر برنامه‌نویس، بسیار محبوب‌تر است. دروپال دشواری چندانی ندارد؛ اما در هر حال منحنی یادگیری آن شیب بیشتری دارد.

  • برنده: وردپرس

دروپال یا وردپرس: جامعه و منابع

هر دو CMS وردپرس و دروپال از جوامع توسعه‌دهندگان زنده‌ای بهره‌مند هستند. بدین ترتیب موارد زیادی هستند که می‌توان از منابع معتبر به دست آورد. با این حال در این زمینه نیز وردپرس به این جهت که پرکاربردترین CMS است و مجموعه منابع بیشتری دارد، به راحتی دروپال را شکست می‌دهد. بالغ بر 75 میلیون سایت از وردپرس استفاده می‌کنند و قیاس با عدد 1 میلیون برای سایت‌های مبتنی بر دروپال، نشان دهنده عمق این اختلاف است. دروپال سومین CMS پراستفاده پس از وردپرس و جوملا (Joomla) محسوب می‌شود. با این حال دروپال از جوملا بهتر است.

نکته جالب توجه این است که گرچه سایت‌های بسیار کمتری از دروپال استفاده می‌کنند؛ اما در میان سایت‌هایی که ترافیک بالایی دارند، CMS محبوب‌تری محسوب می‌شود. در میان وب‌سایت‌های محبوب مبتنی بر دروپال می‌توان به League of Legends و Box.com اشاره کرد که از این سیستم مدیریت محتوای متن–باز استفاده می‌کنند. با این حال وردپرس با بیش از 40،000 افزونه و هزاران قالب رایگان منابع بسیار بالاتری دارد. البته دروپال نیز افزونه‌ها و قالب‌های رایگان زیادی دارد؛ اما قابل قیاس با وردپرس نیست.

  • برنده: وردپرس

دروپال یا وردپرس: امنیت

دروپال در زمینه امنیت وردپرس را شکست می‌دهد.

بسیاری از وب‌سایت‌های سازمانی از جمله NIH.gov به جای وردپرس از دروپال استفاده می‌کنند. از آنجا که وردپرس سهم بسیار بزرگ‌تری از بازار دارد به طور طبیعی در برابر حمله‌های سایبری بیشتری آسیب‌پذیر است. افزونه‌های وردپرس با جرائم سایبری مبارزه می‌کنند؛ اما دروپال پلتفرمی با امنیت بسیار بالاتر است. دروپال با به‌روزرسانی‌های ماهانه خود، CMS بسیار امن‌تری نسبت به وردپرس محسوب می‌شود.

با وجود ویژگی‌های امنیتی و گزارش‌های حرفه‌ای که دروپال دارد، جای شگفتی نیست که دروپال در میان تعداد اندکی از سایت‌های با ترافیک بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای نمونه وب‌سایت whitehouse.gov از دروپال استفاده می‌کند. در یک تحقیق جامع مشخص شده است که یکی از سه CMS مهمی که بیشتر تحت تأثیر هک قرار گرفته است با 74% وردپرس بوده است و پس از آن جوملا و مَجِنتو (Magento) قرار دارند. البته طبیعی است که وردپرس با بیش از 60 درصد سهم از بازار نسبت به دروپال بیشتر هک شود.

این گفته‌ها بدان معنی نیست که وردپرس ناامن است؛ بلکه صرفاً منظور این است که به عنوان یک هدف بالقوه مورد علاقه مهاجمان سایبری مطرح است. به علاوه تعداد بالای افزونه‌هایی که وردپرس دارد آن را در برابر آسیب‌پذیری‌ها بی‌دفاع می‌سازد. اگر امنیت یکی از دغدغه‌های مهم باشد، دروپال بی‌شک برگ برنده را دارد. دروپال به طور خاص برای سایت‌های سازمانی بسیار مناسب است.

  • برنده: دروپال

دروپال یا وردپرس – هزینه و قیمت

خوشبختانه دروپال و وردپرس هر دو دست‌کم در آغاز رایگان هستند. از آنجا که هر دوی این CMS ها متن-باز هستند، شما می‌توانید هر دوی آن‌ها را بدون هیچ هزینه‌ای دانلود و نصب کنید. با این حال، شما به نوعی میزبان هم نیاز دارید. Wordpres.com یک پلتفرم میزبانی رایگان است؛ اما استفاده از یک دامنه سفارشی نیازمند یک ارتقای پولی است.

متأسفانه دروپال فاقد گزینه میزبانی رایگان است. برای دروپال هیچ معادلی مانند Wordpress.com وجود ندارد. با این حال شما می‌توانید راه‌حل‌های میزبانی کاملاً مقرون‌به‌صرفه‌ای برای آن بیابید و یا حتی دروپال را روی سیستم خود اجرا کنید. بدین ترتیب هزینه چیزی است که در آن هر دو CMS برابر خواهند بود.

  • برنده: تساوی

دروپال یا وردپرس: انعطاف‌پذیری

دروپال به اندازه وردپرس انعطاف‌پذیر است و شاید حتی در نهایت آن را شکست می‌دهد. دروپال واجد گزینه‌های سفارشی‌سازی از انواع محتوای سفارشی تا مجوزها است و حتی از ویژگی‌هایی مانند قابلیت‌های چندزبانه به طور پیش‌فرض بهره می‌برد. قالب‌ها و افزونه‌های وردپرس تا حدودی این مسئله را جبران می‌کنند؛ اما این وضعیت برای رسیدن به تطبیق‌پذیری ذاتی دروپال کفایت نمی‌کند.

البته این انعطاف‌پذیری هزینه‌هایی هم دارد. اگر شما یک توسعه‌دهنده نباشید، احتمالاً برای بهره‌مندی از این انعطاف‌پذیری باید از یک توسعه‌دهنده برای مدیریت وب‌سایت مبتنی بر دروپال کمک بگیرید. حتی اگر توسعه‌دهنده نیز باشید، این احتمال وجود دارد که لازم باشد توسعه‌دهنده دیگری را استخدام کنید.

  • برنده: دروپال

دروپال یا وردپرس: محبوبیت

سیستم‌های مدیریت محتوا تا حدودی شبیه دبیرستان هستند چرا که محبوبیت در این زمینه مهم است. چرا که هر چه قدر محبوب‌تر باشند، خواهان بیشتری دارند. در این زمینه وردپرس با سهم بازاری نزدیک به 60% رقبا را شکست می‌دهد. این سهم بالا به معنی وجود افزونه‌ها، قالب‌ها، جوامع و منابع بیشتر است. البته دروپال نیز جوامع وفاداری دارد که اکثر آن‌ها را توسعه‌دهندگان تشکیل می‌دهند. گرچه محبوبیت نباید مهم باشد؛ اما هست و در این زمینه وردپرس حتی از سوی رقبایش تهدید نیز نمی‌شود.

  • برنده: وردپرس

از کدام CMS متن-باز باید استفاده کرد؟

برای طیف گسترده‌ای از کاربران، وردپرس بهترین پلتفرم محسوب می‌شود. این پلتفرم تقریباً همه نیازهای کاربران از یک بلاگر مبتدی تا وب‌سایت‌های شامل محتوای زیاد مانند Mashable و حتی وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک را پاسخ می‌دهد. دروپال CMS ی با پیچیدگی بیشتر است و امنیت بالاتری دارد. بدین ترتیب در میان وب‌سایت‌های دولتی و وب‌سایت‌های با ترافیک بالا مانند NBC ترجیح بیشتری دارد.

وردپرس به دلیل استفاده فراوان و مقادیر بالای منابعی که از افزونه تا قالب و آموزش‌های کامل دارد، بهترین سیستم مدیریت محتوای متن–باز محسوب می‌شود. وردپرس فرایند استفاده از یک CMS را ساده‌تر کرده است. دروپال نیاز به اندکی آشنایی با مفاهیم توسعه وب دارد، چون یک سیستم مدیریت محتوا است که از سوی توسعه‌دهندگان و برای توسعه‌دهندگان طراحی شده است.

گرچه ارائه یک نتیجه‌گیری کلی در چنین مواردی کاری بسیار دشوار است؛ اما می‌توان گفت که در اکثر موارد وردپرس به عنوان سیستم مدیریت محتوا گزینه‌ای بهتر محسوب می‌شود. شما نیز می‌توانید دیدگاه‌ها و پیشنهادهای خود را در خصوص این CMS ها با ما و دیگر خوانندگان فرادرس در بخش نظرات در زیر میان بگذارید:

اگر این مطلب برایتان مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

==

بر اساس رای ۶ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
makeuseof
۷ دیدگاه برای «وردپرس یا دروپال، کدامیک بهتر است؟ — مقایسه جامع»

فکر کنم بخاطر اینکه خودتون از وردپرس استفاده میکنید این نظرو دادید و نظرتون کاملا شخصیست اصلا اسمشو کدامیک بهتر است نذارید، هرجور حساب کنید دروپال بهتره بعدشم آخه کی میاد که بخواد از قالب های رایگان یا چیزایی میثل اون استفاده کنه که بخواید اونو یه عامل واسه مقایسه حساب کنیدو اینقد بهش اشاره کنید؟
وقتی بحث مدیریت محتوا پیش میاد مهم ترین بحث بحث امنیت هست، آره قبول دارم که کارکردن با وردپرس برای افراد عادی آسون تره اما این فقط یک بخشه کوچیکه مثل این میمونه که بگی یه نفر هرچقدر خوشگل ترو معروف تر باشه انسان با کمالات تری هست.
کاملا مخالف نظرتون هستم و خواهشا اگر نظر شخصی میذارید اونو با محتوای مقایسه در بستر اینترنت که همگی بهش دسترسی دارن انتشار ندید.
شاید خیلی ها تازه کار باشن و با خوندن نظر شخصی شما و گذاشتن اساس بر اینکه این مطلب درست هست، از اول قدم تو یک راه اشتباه بذارن.

در مجموع وردپرس عالی هست

در نسخه های آپدیت شده وردپرس تا حدود زیادی امنیت بالا رفته
در حال حاضر که این کامت رو میزارم دارم از وردپرس نسخه 5.1.1
استفاده میکنم نرم افزار ها دارن آپدیت میشن و قدرتمندتر از گذشته
و سهم بازار وردپرس در جهان در حال حاضر 81 درصد هست
2019/04/13

ممنونم از همه دوستان که نظرات خودشان را در مورد نوشته بیان می‌کنند.
در خصوص مواردی که مطرح شد به نظرم در متن به قدر کافی توضیح داده شده است. در خصوص آقا یا خانم اوشیبی که فرمودند سایت whitehouse.gov از وردپرس استفاده می‌کند، من شخصاً بررسی کردم و به نظر می رسد CMS وردپرس باشد؛ ولی در گزارش سایت معتبر Builtwith به دروپال اشاره شده است. احتمالا این تغییر مدت زیادی نیست که صورت گرفته است. با تشکر از همه دوستان.

سلام دوست عزیز
مطمئنا دانش شما در مورد دروپال کمی محدود هست که این مطلب رو میفرمایید. شما اگر یک جستجوی ساده هم کنید با قالب ها و ماژول های بسیار دروپال حتما روبرو خواهید شد. درست هست که تعداد ماژول های وردپرس و سهم بازار اون بیشتر هست ولی لطفا کمی در مورد بقیه سیستم ها هم دانشتون رو بالا ببرید.
این مواردی که شما در مورد دروپال میگید آدم رو یاد دروپال 6 میندازه و نه دروپال 8. آخرین باری که دروپال رو نصب یا تست کردید چه زمانی بوده؟؟

دروپال در حال مرگ هست و کسی استفاده نمیکنه
قابل و افزونه پیدا نمیشه و …
در کل قالب و افزونه و … فقط وردپرس
و نسبتا جوملا البته خیلی از افزونه های جوملا پولی هستن
دروپال برای کسی خوبه که بخواد به جای طراحی سایت از پایه دروپال به عنوان فریم ورک استفاده کنه
با توجه به ادیتور های جدید وردپرس (المنتور و گوتنبرگ) فعلا از این نظر وردپرس یکه تاز هست در سهولت طراحی صفحات سایت
ببینیم که آیا افزونه های در حد این ها به جوملا و دروپال اضافه میشه که بشه رایگان استفاده کرد یا نه
کار با دروپال بیشتر شبیه به کار به دیتابیس هست مدام باید جعبه و فیلد پر کنید و چیزایی که مورد نیاز یک کاربر معمولی نست و ظاهر مناسبی هم نداره
بیشتر این مطلب جمع آوری افسانه ها بود اونم مربوط به نسخه های پیش و اصلا الان وضعیت کاملا فرق کرده و دروپال کلا برید سمتش بعدا پشیمون میشید
جوملا هم تقریبا همینطور ولی وردپرس یه چیز نرمال هست و کلی پشتیبانی
هر چند از وردپرس متنفرم ولی چون محبوبیتش بالاست مجبورم برای این که بعدا لنگ قالب و افزونه نمونم ازش استفاده کنم
اگر جوملا یا دروپال در حد وردپرس قالب و افزونه داشتن قطعا اون ها رو انتخاب میکردم ولی خوب برید سمت اینا کارتون در اومده و چیزایی که دیگران با دو تا کلیک تو وردپرس انجام میدن شما تو باید با کلی مشکلات انجام بدین

دقیقاً همینطوره. این نوشته میتونست برای یک یا دو سال پیش بررسی مناسبی باشه؛ ولی الان؟ اصلاً! حتی تو پاراگرافی که در مورد امنیت صحبت می‌کرد، وردپرس با سرعت عجیبی امنیتش رو داره بهبود می‌ده.
در ضمن میثم لطفی عزیز سایت whitehouse.gov هم الان CMSشو تغییر داده به وردپرس. همین یه مورد میتونه رو بالا رفتن امنیت وردپرس صحه بذاره. : )

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *