بازاریابی و کسب درآمد از طریق شبکه های تبلیغات کلیکی

۴۸۶ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
زمان مطالعه: ۷ دقیقه
بازاریابی و کسب درآمد از طریق شبکه های تبلیغات کلیکی

تقریبا همه افرادی که از اینترنت استفاده می‌کنند با وب‌سایت گوگل آشنایی دارند و تاکنون در خلال جست‌و‌جوهای خود در این موتور جست‌و‌جو با تبلیغاتی که در میان نتایج نمایش داده می‌شود مواجه شده‌اند. بنابراین، می‌توان گفت همه به نوعی با تبلیغات دارای مدل «پرداخت به ازای کلیک» (Pay Per Click | PPC) روبرو شده و آشنا هستند، حتی اگر از جزئیات پشت پرده آن آگاه نباشند و یا ندانند نام این مدل کسب درآمد و بازاریابی چیست. البته، شبکه های تبلیغات کلیکی این روزها برای فعالان حوزه وب، بازاریاب‌های دیجیتال و علاقمندان به کسب درآمد از طریق اینترنت و وب‌سایت تا حد زیادی شناخته شده هستند. در این مطلب به مفهوم پرداخت به ازای کلیک، شبکه‌های تبلیغات کلیکی و ویژگی‌های این نوع از بازاریابی و کسب درآمد آنلاین پرداخته شده است.

تبلیغات پرداخت به ازای کلیک

پرداخت به ازای کلیک چیست؟

پرداخت به ازای کلیک (PPC) یک مدل تبلیغات آنلاین است که در آن تبلیغ‌دهندگان به ازای تعداد دفعاتی که تبلیغ آن‌ها کلیک بشود هزینه‌ای را پرداخت می‌کنند. اساسا، این نوع تبلیغات راهکاری جهت جذب بازدید برای وب‌سایت به جای کسب آن به صورت کاملا اُرگانیک است. تبلیغات در موتورهای جست‌و‌جو یکی از متداول‌ترین اشکال پرداخت به ازای کلیک به شمار می‌آید.

چنین تبلیغاتی این امکان را برای تبلیغ‌دهندگان فراهم می‌کند تا هنگامی که جست‌و‌جو روی کلیدواژه‌های مرتبط با کسب‌و‌کار آن‌ها انجام می‌شود، تبلیغات به صورت لینک‌های پیشنهادی اسپانسر شده نمایش داده شوند. برای مثال اگر وب‌سایت wordstream از چنین مدل تبلیغاتی با شرکت گوگل استفاده کند، در صورتی که کاربر کلیدواژه «PPC Software» را جست‌و‌جو کند، تبلیغ آن‌ها در بالاترین نقطه صفحه نتایج گوگل نمایش داده می‌شود.

تبلیغات به ازای کلیک

هر بار که روی این تبلیغ کلیک و یک بازدیدکننده به سایت مذکور هدایت شود، تبلیغ‌دهنده باید مبلغی را به موتور جست‌و‌جو پرداخت کند. هنگامی که پرداخت به ازای کلیک به درستی عمل کند، هزینه‌های انجام شده برای آن ناچیز محسوب می‌شوند، زیرا بازدیدها بیش از آنچه برای آن‌ها پرداخت می‌شود ارزشمند هستند. به بیان دیگر، اگر برای یک کلیک ۳ دلار پرداخت شود اما نتیجه وقوع یک فروش ۳۰۰ دلاری (کالا یا خدمات) باشد، تبلیغ‌دهنده به یک سود سنگین دست پیدا کرده است.

عوامل زیادی در ساخت یک کمپین PPC برنده (موفق و کارآمد) موثر هستند. از جمله این عوامل می‌توان به انتخاب کلیدواژه‌های صحیح (با انجام تحلیل و پژوهش) به منظور استفاده از آن‌ها در کمپین‌ها و گروه‌های تبلیغاتی طراحی شده اشاره کرد. این کمپین‌ها به منظور هدایت ترافیک به «صفحه فرود» (landing pages) هدف بهینه‌سازی شده‌اند تا مرتبط‌ترین کاربرها به این صفحه راه یافته و در نهایت فرایند «تبدیل» (Conversion) رقم بخورد. موتورهای جست‌و‌جو به تبلیغ‌دهندگانی که کمپین‌های پرداخت به ازای کلیک خلاقانه، هوشمندانه و کاملاً هدفمند طراحی می‌کنند با دریافت هزینه کم‌تر پاداش می‌دهند.

گوگل و دیگر موتورهای جست‌و‌جو تنها یک گونه از مدل‌های پرداخت به ازای کلیک هستند. نوع دیگر و اثرگذاری که امروزه توجه زیادی نیز به آن می‌شود نمایش تبلیغات در میان محتوای مرتبط است؛ امری که توسط «شبکه‌های نمایش تبلیغات هوشمند» انجام می‌پذیرد. به عبارت دیگر، موتورهای هوشمندی برای پرداخت به ازای کلیک وجود دارند که یک تبلیغ را در شبکه یا مجموعه‌ای از وب‌سایت‌ها/وبلاگ‌های حاوی محتوای مرتبط با آن نمایش می‌دهند. در ادامه، برای شفاف‌تر شدن موضوع از یک مثال استفاده می‌شود.

فرض بر آن است که یک شرکت فروش لوازم خانگی تمایل به انجام تبلیغات با مدل پرداخت به ازای کلیک دارد. بنابراین با یک شرکت ارائه‌دهنده خدمات پرداخت به ازای کلیک همکاری می‌کند. بر اساس این همکاری مقرر می‌شود در مطالبی که پیرامون یخچال، فریزر و دستگاه‌های پخت‌و‌پز خانگی هستند (شامل گاز فر، مایکروفر، مایکروویو، آوِن توستر و سولاردوم) تبلیغ محصولات این شرکت نمایش داده شود. ارائه‌دهنده خدمات پرداخت به ازای کلیک، در میان محتوای مرتبط با مباحث بیان شده در کلیه وب‌سایت‌ها/وبلاگ‌هایی که با آن‌ها همکاری دارد تبلیغات محصول شرکت لوازم خانگی مذکور را نمایش می‌دهد. به ازای هر کلیکی که روی این تبلیغات انجام شود، شرکت لوازم خانگی باید هزینه‌ای را به خدمات‌دهنده پرداخت کند (و متعاقبا خدمات‌دهنده هزینه‌ای را به نمایش‌دهنده پرداخت می‌کند).

پرداخت به ازای کلیک

اما آنچه بیان شد تنها یک روی سکه پرداخت به ازای کلیک محسوب می‌شود که مربوط با بازاریابی و برای افراد/شرکت‌هایی مناسب است که قصد تبلیغ کالا یا خدمات خود را دارند. در روی دیگر سکه، راهکاری برای کسب درآمد از تبلیغات وب‌سایت‌ها/وبلاگ‌هایی نهفته است که بازدیدکننده‌های زیاد یا وفاداری دارند. مدیران این وب‌سایت‌ها/وبلاگ‌ها ضمن همکاری با ارائه‌دهندگان خدمات پرداخت به ازای کلیک و نمایش تبلیغات آن‌ها، به ازای هر کلیکی که روی یک تبلیغ انجام می‌شود مبلغی را از خدمات‌دهنده طرف قرارداد خود دریافت می‌کنند. همانطور که مشهود است روش پرداخت به ازای کلیک راهکاری برد--برد محسوب می‌شود که در آن هر یک از طرفین همکاری از مزایای مورد نظر خود بهره‌مند می‌شوند.

مزایای مدل پرداخت به ازای کلیک برای کسب‌و‌کارها

پرداخت فقط به ازای کلیک: پرداخت به ازای کلیک یک روش بسیار سر راست بازاریابی فاقد هرگونه پیچیدگی است. در کمپین PPC تبلیغ‌دهندگان به ازای تعداد کلیک‌هایی که روی تبلیغ می‌شود و گواهی بر دیده شدن آن‌ها است، هزینه پرداخت می‌کنند.

بازگشت سرمایه بالا: در این روش ممکن است یک کلیک روی تبلیغ منجر به خرید کالا یا محصولی شود که ارزش آن نسبت به هزینه پرداخت شده برای تبلیغ بسیار بیشتر باشد. این یعنی با چنین نوع بازاریابی می‌توان با کمترین هزینه دستاورد قابل توجهی داشت. در مجموع می‌توان گفت «بازگشت سرمایه» (Return Of Investment | ROI) در این روش بالا و سریع است.

تبلیغات پرداخت به ازای کلیک

ارتباط SEO و PPC: ارتباط قدرتمندی بین کانال‌های بازاریابی پرداخت به ازای کلیک و سئو وجود دارد. سئو برای تامین اهداف بلند مدت یک کسب‌و‌کار آنلاین حائز اهمیت است. با استفاده از PPC به عنوان یک مولفه از کانال‌های بازاریابی آنلاین، می‌توان رتبه کلی وب‌سایت را بهبود بخشید. این روش همچنین کمک می‌کند تا کلیدواژه‌هایی که محبوب‌تر و بیشتر قادر به جذب کلیک و تعامل هستند را کشف و در آینده از آن‌ها برای تدوین استراتژی‌های سئو وب‌سایت استفاده کرد.

قابل اندازه‌گیری و پیگیری: با بهره‌گیری از این مدل بازاریابی همه چیز قابل تبدیل به اعداد و ارقام است. تبلیغ‌دهندگان می‌توانند کلیه مولفه‌های درگیر از جمله میزان بازدید/کلیک، تعداد کلیک‌های تبدیل شده به خرید و بسیاری از دیگر موارد را بدانند.

کنترل بودجه: تنظیم و تخصیص بودجه در فرآیند بازاریابی بسیار حائز اهمیت است. با بهره‌گیری از این مدل تبلیغات، کسب‌و‌کارها پس از تعیین بودجه تبلیغاتی متناسب با نیاز خود می‌توانند کنترل دقیقی روی بودجه مصرفی روزانه/ماهانه داشته باشند و بیش از بودجه تعیین شده هزینه‌ای نکنند. البته واضح است که برای دریافت حداکثر نتیجه باید بودجه بهتری نیز به این کار اختصاص داد و با تخصیص مبلغ بسیار کم نمی‌توان انتظار یک تحول بزرگ را داشت.

نمایش هدفمند تبلیغات با خدمات هوشمند پرداخت به ازای کلیک: با بهره‌گیری از خدمات هوشمند پرداخت به ازای کلیک، کسب‌و‌کارها می‌توانند تبلیغات خود را در جایگاه و در میان محتوای مناسب به مخاطبان هدف نمایش دهند.

ترافیک و خروجی سریع: PPC سریع‌ترین پلتفرم برای اجرای کمپین‌های تبلیغاتی و دریافت ترافیک فوری از آن است. شاید حتی بتوان گفت راه‌اندازی یک کمپین PPC کمتر از یک ساعت زمان می‌برد و در عین حال خروجی سریع و موثری نیز دارد.

مزایای PPC برای مالکان وبسایت‌ها/وبلاگ‌ها

همانطور که پیش‌تر بیان شد، مدل پرداخت به ازای کلیک هم راهی برای کسب درآمد و هم برای بازاریابی است. دارندگان وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌هایی با ترافیک پایدار و مناسب می‌توانند از این راه به کسب درآمد بپردازند و ارائه‌دهندگان کالا و خدمات نیز امکان معرفی و فروش کالا یا محصول خود را دارند و همچنین می‌توانند برای وب‌سایت‌های خود ترافیک جذب کنند.

مزایای پرداخت به ازای کلیک

هر چند راهکارهای متعدد دیگری برای کسب درآمد از وب‌سایت/وبلاگ وجود دارد، ولیکن مدل پرداخت به ازای کلیک (PPC) یکی از محبوب‌ترین آن‌ها است. یکی از دلایل این امر عدم نیاز به مذاکره مستقیم مالک سایت/وبلاگ با آگهی‌دهنده است، زیرا این کار توسط ارائه‌دهندگان خدمات شبکه‌های تبلیغات کلیکی انجام می‌شود. همچنین، مراحل نیازمند انجام، جهت قرار دادن تبلیغات در وب‌سایت نیز بسیار آسان است و معمولا تنها با جایگذاری یک قطعه کد کوچک انجام می‌شود. راه‌اندازی یک وب‌سایت «وردپرس» (WordPress) کار آسانی است و افراد با تولید محتوای مفید می‌توانند از هم‌اکنون به سمت درآمدزایی گام بردارند.

میزان درآمد از این راه

میزان درآمدی که می‌توان از این راه داشت به عامل‌های مختلفی وابسته است. در صورتی که روش پرداخت به ازای کلیک باشد، بسته به تعداد بازدیدکنندگان سایت این مبلغ می‌تواند کمتر یا بیشتر باشد. البته برخی از خدمات‌دهندگان نیز از روش پرداخت به ازای بازدید استفاده می‌کنند. در هر حال آنچه اهمیت دارد آن است که برای داشتن درآمد بالاتر باید ترافیک پایدار و مناسبی را برای وب‌سایت/وب‌لاگ داشت.

چه زمان می‌توان از وبلاگ پول درآورد؟

پرسشی که برای بسیاری از افراد مطرح می‌شود آن است که چه هنگام می‌توانند از وبلاگ خود پول در بیاورند. مساله آن است که اگر هیچ کس یک وبلاگ را نخواند نمی‌توان پولی نیز از آن به دست آورد. بنابراین در آغاز راه بهتر است افراد به جای آنکه روی این مساله متمرکز شوند که چه میزان می‌توانند از وبلاگ خود درآمد داشته باشند، روی جذب مخاطب زمان صرف کنند. هر چه محتوایی که تولید می‌شود بهتر باشد و مشارکت بیشتری را جلب کند، درآمد داشتن از آن آسان‌تر خواهد بود. بنابراین افراد می‌توانند به محض اینکه ترافیک پایدار و مناسبی را برای وبلاگ خود جلب کردند برای کسب درآمد اقدام کنند.

شبکه تبلیغات کلیکی مناسب کجاست؟

یک شبکه تبلیغات کلیکی مناسب باید ویژگی‌های معین و به خصوصی را داشته باشد که در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها پرداخته‌ایم.

نمایش هوشمند تبلیغات: شبکه‌های تبلیغات کلیکی در سراسر جهان به سوی هوشمندتر شدن پیش می‌روند، این امر مزایای متعددی از جمله افزایش بازدیدها، افزایش نرخ تبدیل و داشتن اثر مثبت بر برند را دارد. از سوی دیگر، برای مالکان وب‌سایت‌ها/وبلاگ‌ها نیز حائز اهمیت است که تبلیغ‌های مرتبط و مناسبی را نمایش دهند. زیرا نمایش تبلیغات غیر مرتبط و نامناسب موجب بی‌اعتمادی و ریزش بازدیدکننده‌های آن‌ها می‌شود. بنابراین، هوشمند بودن شبکه تبلیغات کلیکی و نمایش تبلیغ متناسب با محتوا یک ویژگی کلیدی در انتخاب شبکه تبلیغات کلیکی است. هوشمند بودن همچنین موجب می‌شود که جامعه مخاطب به خوبی و متناسب با نیاز تبلیغ‌دهنده هدف‌گیری شوند.

هدایت ترافیک واقعی: یک شبکه تبلیغات کلیکی خوب باید ترافیک واقعی را به وب‌سایت تبلیغ‌دهنده هدایت کند. متاسفانه برخی از نمونه‌ها از ربات‌ها یا موارد اینچنینی برای افزایش کلیک‌ها و تولید عدد و رقم استفاده می‌کنند. در حالیکه چنین ارقامی در حقیقت پوچ و برای تبلیغ‌دهنده عاری از ارزش هستند.

ممانعت از تاثیرگذاری منفی بر برند: نمایش تبلیغات در وب‌سایت‌های معتبر، دارای بازدید بالا و با محتوای مرتبط و مناسب نه تنها موجب افزایش ترافیک، نرخ کلیک و نرخ تبدیل می‌شود، بلکه به واسطه نمایش تبلیغ در جایگاه و محتوای مرتبط و مناسب از تاثیرگذاری منفی بر برند تبلیغ‌دهنده و نمایش‌دهنده تبلیغ (با ممانعت از برهم زدن تمرکز مخاطب توسط تبلیغ) پیشگیری می‌کند.

قدرت جذب بازدید: برخی از شبکه‌های تبلیغات کلیکی به واسطه داشتن شرکای کاری قدرتمندتر (نمایش‌دهندگان تبلیغ معتبر و دارای ترافیک روزانه بالا) می‌توانند خروجی بهتری را برای تبلیغ‌دهندگان به ارمغان بیاورند.

هزینه تبلیغات منصفانه: داشتن هزینه تبلیغات منصفانه (متناسب با خدماتی که عرضه می‌شود) از مسائل مهمی است که باید ضمن انتخاب شبکه تبلیغات کلیکی، به آن فکر کرد.

اگر مطلب بالا برای شما مفید بوده، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شود:

kaprila
این مطلب با حمایت شرکت «کاپریلا» نوشته شده است.

برای هر کدام از ما بارها و بارها پیش آمده که در دنیای وب در حال بررسی موضوعی بوده‌ایم و تبلیغات نامربوط و گیج کننده آزارمان داده‌اند. اما هیچ به این مسئله فکر کرده‌اید که چقدر خوب می‌شد، اگر در حین بررسی یک موضوع خاص، تبلیغات به جای اینکه حواس ما را پرت کنند، موارد مشابه را معرفی و در زمینه مربوطه راهنمایی‌مان می‌کردند؟

این دقیقا همان چیزی است که کاپریلا از آغاز فعالیتش تا به حال توسط هوش مصنوعی خود آن را در اختیار کاربرانش قرار داده. کاپریلا با استفاده از به روزترین دستاوردهای هوش مصنوعی، مخاطبان وبسایت‌ها را که در پی موضوعات مختلف هستند، به صورت کاملا مرتبط و هدفمند، به سمت و سوی سایر مطالب مربوط به همان موضوع سوق می‌دهد. مطابق با نظرسنجی انجام شده، این هدفمندی باعث شده تا مخاطبین، همکاران نمایش دهنده و تبلیغ دهند‌گان بیشترین رضایت را از خدمات کاپریلا داشته باشند.

شما نیز اگر مایل به شروع همکاری با کاپریلا هستید و یا می‌خواهید اطلاعات کامل‌تری در این رابطه بدست آورید، می‌توانید از طریق این لینک با کاپریلا در ارتباط باشید.

کالا، خدمات و برند خود را در کادر «حامی مطالب» مجله فرادرس معرفی کنید.
کلیک کنید

^^

بر اساس رای ۱۳ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
wordstreamwebsaversadstriangleduncanjonesnz
۱ دیدگاه برای «بازاریابی و کسب درآمد از طریق شبکه های تبلیغات کلیکی»

جالب بود.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *