چگونه انگیزه درس خواندن پیدا کنیم؟ – ۲۳ روش واقعاً اثرگذار

۳۶۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۳ بهمن ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۴ دقیقه
چگونه انگیزه درس خواندن پیدا کنیم؟ – ۲۳ روش واقعاً اثرگذار

شکست‌های تحصیلی متوالی و بی‌علاقگی نسبت به درس‌ها دو مورد از مهم‌ترین عوامل بی‌انگیزگی تحصیلی هستند. به اعتقاد برخی اساتید برای این‌که بدانیم چگونه انگیزه درس خواندن پیدا کنیم کافی‌ست از موضوعات ساده‌تر و جذاب‌تر شروع کنیم، درس‌ها را به بخش‌های کوچک تقسیم کنیم و برای هر بخشی مراحل مشخص داشته باشیم. اما این تکنیک‌ها برخی اوقات جواب نمی‌دهد. انگیزه درس خواندن دو بال مهم دارد که یکی از آن‌ها شامل «یافتن معنا و هدف برای درس خواندن» و بال دیگر شامل «کسب موفقیت و ایجاد انگیزه تحصیلی» می‌شود. افراد زمانی انگیزه درس خواندن دارند که تصویر روشن آینده کاری خود را در بین صفحات کتاب مشاهده کنند. همچنین «دوپامین» (Dopamin) ناشی از موفقیت نیز باعث افزایش انگیزه افراد می‌شود. برای پیشرفت تحصیلی و تجربه موفقیت نیز می‌توانیم از تکنیک‌های مختلفی از جمله تکنیک پومودورو، هدف‌گذاری مناسب، داشتن برنامه زمانی و یافتن مناسب‌ترین مدل درس خواندن استفاده کنیم. اگر هر دو بال انگیزه تحصیلی را داشته باشیم، هیچ‌چیزی نمی‌تواند ما را متوقف کند. در این مطلب از مجله فرادرس با تکنیک‌های مختلفی مسیر موفقیت را هموار می‌کنیم و همچنین با راه‌کارهایی فرایند قرار گرفتن در مسیر شغلی مناسب و داشتن معنا در زندگی را تمرین می‌کنیم.

فهرست مطالب این نوشته

جدول تکنیک‌های افزایش انگیزه در یک نگاه

قبل از بیان تکنیک‌های مختلف برای یادگیری این‌که چگونه انگیزه درس خواندن پیدا کنیم، با مشاهده جدول زیر تمام تکنیک‌های مربوط به «ایجاد انگیزه تحصیلی با کسب موفقیت» و «یافتن معنا و هدف برای درس خواندن» را مرور کنیم تا قبل از یادگیری تفصیلی تکنیک‌ها ذهنیت اولیه‌ای را به‌دست بیاوریم.

جمع‌بندی تکنیک‌های افزایش انگیزه
ایجاد انگیزه تحصیلی با کسب موفقیتیافتن معنا و هدف برای درس خواندن
نوشتن فهرست موفقیت‌هاافزایش شانس موفقیت تحصیلیانتخاب موضوعات مورد علاقه
تکنیک پومودورولذت بردن از زمان درس خواندنانتخاب رشته تحصیلی مناسب
شروع با آسان‌ترین کارهاتصور آینده روشنتناسب درس خواندن با ارزش‌های شخصی
برداشتن اولین قدمنوشتن دفترچه سپاس‌گزاریهدف‌گذاری مناسب
وجود گام‌های اجراییمقابله با اهمال‌کاریداشتن برنامه زمانی
مطالعه گروهیمقابله با افکار سرزنش‌کنندهقاب‌کردن اهداف انگیزه‌بخش در محیط
هنر پاداش دادن به خودمقایسه نکردن خود با دیگران
اهمیت فضای مطالعه ایده‌آلارتباط با دوستان مثبت‌اندیش

ایجاد انگیزه تحصیلی با کسب موفقیت

موفقیت تحصیلی با تشویق و تحسین اطرافیان همراه است و باعث افزایش اعتمادبه‌نفس و عزت‌نفس در افراد می‌شود. در نتیجه تنها با فراهم کردن شرایط رسیدن به موفقیت می‌تواند تأثیر بسیار زیادی بر روی موفقیت‌های آتی داشته باشد.

۱. نوشتن فهرست موفقیت‌ها

این باعث می‌شود تا متوجه شوید که چه مسیر طولانی را تا اینجا پیموده‌اید و تا چه میزان سختی کشیده و برای رسیدن به اهداف خود تلاش کرده‌اید. زمانی که به نوشتن این فهرست عادت کنیم و دست‌آوردهای گذشته را به یاد آورده و یادداشت کنیم، با دیدن این موفقیت‌ها به خودمان افتخار خواهیم کرد.

۲. مدیریت زمان با به‌کار بردن پومودورو

یکی از علمی‌ترین، موفق‌ترین و ساده‌ترین راه‌های برنامه‌ریزی زمانی برای درس خواندن و ایجاد محدودیت‌های زمانی کاربردی، استفاده از «تکنیک پومودورو» (Pomodoro Technique) است. افراد با کمک تکنیک پومودورو دوره‌های درس‌ خواندن خود را به قسمت‌های کوتاه‌تر و ساده‌تر ۱۵ تا ۲۵ دقیقه‌ای تقسیم می‌کنند. این دوره‌های کوتاه زمانی باعث می‌شود تا از مواجهه با حجم زیادی از درس‌های مطالعه نشده مضطرب نشویم و انگیزه خود را از دست ندهیم. یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های پومودورو این است که می‌توانیم با تمرکز کامل فعالیت درسی خود را انجام دهیم و با استرحت به‌موقع بین دوره‌های مطالعه، انرژی مورد نیاز برای دوره بعدی را به‌دست بیاوریم. راز موفقیت تکنیک پومودورو ایجاد دوره‌های زمانی کوتاه، موفقیت‌های کوچک و پاداش‌های ذهنی کوچک با دیدن مسیر پیشرفت است که باعث افزایش انگیزه افراد می‌شود. در ادامه، شیوه استفاده از تکنیک پومودورو را بیان می‌کنیم.

  • دوره ۲۵ دقیقه‌ای مطالعه
  • دوره‌های استراحت ۵ تا ۱۰ دقیقه‌ای
  • تکرار این فرایند برای ۴ دفعه
  • استراحت طولانی‌مدت‌تر

از بزرگ‌ترین مزیت‌های تکنیک‌پومودورو، مشاهده عینی پیشرفت درس‌ها است که باعث افزایش انگیزه می‌شود. با وجود محبوبیت زیاد تکنیک پومودورو، برخی افراد ترجیح می‌دهند که دوره‌های درس خواندن طولانی‌مدت‌تری داشته باشند. مطالعات نشان‌داده‌اند که برخی افراد با بهره‌وری بسیار زیاد دارای دوره‌های مطالعاتی ۵۲ دقیقه‌ای و استراحت‌های ۱۷ دقیقه‌ای هستند. اما سخت‌گیرانه‌ترین برنامه‌های زمانی با دوره‌های مطالعاتی یک ساعته و استراحت‌های کوتاه بین آن‌ها و یک استراحت طولانی‌مدت‌تر در طول ناهار تعریف می‌شود. همچنین باید توجه داشت که استفاده از انواع صفحه‌های نمایش مانند گوشی همراه یا تبلت در حین استراحت منجر به کاهش بازدهی کاری می‌شود. یادگیری مدیریت زمان یکی از تکنیک‌های پایه‌ای برای این است که بدانیم چگونه انگیزه درس خواندن پیدا کنیم و به موفقیت‌های تحصیلی برسم.

۳. شروع با آسان‌ترین کارها

هر چقدر انگیزه کمتری برای درس خواندن داشته باشیم، شروع دوره مطالعاتی سخت‌تر می‌شود. در چنین شرایطی هوشمندانه‌ترین راهکار، شروع فرایند مطالعه با آسان‌ترین و جذاب‌ترین موضوعات درسی است. با مطالعه این موضوعات، به موفقیت‌های سریع و کوتاهی دست‌پیدا می‌کنیم و با افزایش انگیزه خود، مسیر مطالعه درس‌های سخت‌تر و پیچیده‌تر را هموار می‌کنیم. کسب موفقیت‌های کوچک یکی از راه‌گشاترین تکنیک‌ها برای این است که بدانیم چگونه انگیزه درس خواندن پیدا کنیم.

دانش‌آموزی که در اتاق خود در حال درس خواندن است و نورهایی به‌صورت دایره‌ای اطراف او قرار دارند.

۴. برداشتن اولین قدم

با قرار گرفتن در شرایط سخت کاری، امتحان‌های فشرده و کلاس‌های پشت‌ هم انگیزه و انرژی شما برای ادامه فعالیت‌ها کاهش می‌یابد. در چنین شرایطی شروع به درس خواندن حتی برای موضوعات آسان نیز سخت شده و مسیر عقب انداختن کارها و «اهمال‌کاری‌» (Procrastination) هموار می‌شود. در چنین شرایطی برداشتن اولین گام با هر سختی که شده و ذخیره انرژی برای حرکت به‌ جلو می‌تواند انگیزه‌ای شود تا درس خواندن را ادامه دهیم. برای این کار نگران آماده بودن برای شروع مطالعه یا داشتن انگیزه کافی برای تمام کردن درس نباشید، فقط کافی‌ست شروع کنید و در هر لحظه تنها بر روی قدمی که به‌سوی جلو بر می‌دارید متمرکز شوید.

۵. وجود گام‌های اجرایی

قبل از شروع کارها تا جای ممکن درس‌های خود را به بخش‌های کوچک و قابل مدیریت تقسیم کنید و برای هر کدام از آن‌، گام‌های اجرایی مشخصی را در نظر بگیرید. با برداشتن گام‌های اجرایی کوچک و دیدن روند پیشرفت خود، احتمال کمتری وجود دارد که انگیزه خود را از دست بدهید. برای مثال، شما می‌توانید فرایند نوشتن مقاله را به سه مرحله تحقیق، تدوین و ویرایش تقسیم کنید. در ادامه می‌توانید هر کدام از مراحل را به بخش‌های کوچک‌تری تقسیم کنید. برای مثال مرحله تحقیق را بر اساس تحقیق در مورد موضوعات مختلف تقسیم‌بندی کنید. در نهایت آن بخش‌بندی‌های کوچک را به گام‌های کوچک اجرایی تقسیم کنید تا به‌طور دقیق فعالیت فعلی خود و مسیر پیش‌روی شما روشن باشد. وجود چنین مسیر عملی و روشنی باعث می‌شود تا بین انبوهی از کارهای مختلف سردرگم نشوید.

۶. مطالعه گروهی

مطالعه گروهی و توضیح مطالب درسی برای دوستان،‌ از بهترین شیوه‌های یادگیری برای افراد با تیپ شخصیتی «برون‌گرا» (Extroversion) است. بیشتر افراد برون‌گرا با توضیح مطالب آموزشی به دیگران آن مطالب را به‌خوبی یاد می‌گیرند و از فعالیت‌های جمعی استقبال می‌کنند. قرار گرفتن در گروه‌های درسی که دوره‌های آموزشی انتخاب بسیار هوشمندانه‌ای برای افراد برون‌گرا است اما انتخاب گروه مناسب اهمیت زیادی دارد. قبل از ورود به این گروه‌ها بهتر است که ملاک‌های انتخاب گروه مطالعاتی مناسب را در نظر بگیریم. در ادامه، به این ملاک‌ها اشاره خواهیم کرد.

  • وجود اهداف درسی مشابه و روشن
  • داشتن دوره‌های درسی و آموزشی مشابه
  • عدم وجود رقابت‌های ناسالم و مقایسه‌های ناعادلانه
  • وجود جو مثبت‌اندیش و تحسین‌کننده در گروه
  • امکان توضیح مطالب برای یکدیگر و یادگیری نکات مهم درسی

انتخاب گروه مناسب مسئله‌ای کلیدی برای این‌ است که بدانیم چگونه انگیزه درس خواندن پیدا کنیم و موفقیت‌های تحصیلی بیشتری داشته باشیم. اگر وارد گروه مطالعه نامناسب شویم، از فضای درس خواندن دور می‌شویم یا استرس شدیدی می‌گیریم که از مقایسه نامناسب و افکار فاجعه‌ساز ایجاد شده و منجر به سرکوب انگیزه می‌شود.

تصویری انتزاعی از گروه مطالعاتی که در حال درس خواندن در یک کتابخانه هستند.

۷. هنر پاداش دادن به خود

استفاده از پاداش یکی از شیوه‌های ایجاد انگیزه برای شکل‌دهی رفتار و یادگیری این است که بفهمیم چگونه انگیزه درس خواندن پیدا کنیم. نکته مهم در این تکنیک پیدا کردن پاداش‌های جذاب و خوشحال‌کننده است. وجود این پاداش‌ها و احساسات خوشایند باعث ترشح «اندورفین» (Endorphin) و تولید دوپامین در بدن می‌شود و در نتیجه انگیزه بیشتری برای فعالیت پیدا می‌کنیم. در ادامه، برخی پاداش‌ها مناسب برای رسیدن به اهداف کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت را بیان می‌کنیم.

پاداش‌های مناسب برای افزایش انگیزه تحصیلی
پاداش‌ برای اهداف روزانهپاداش برای اهداف هفتگیپاداش برای اهداف سه ماهه
دیدن یک قسمت ۳۰ دقیقه‌ای سریال طنزطبیعت‌گردی یک‌روزهمسافرت بین‌شهری
تماس گرفتن با دوست صمیمی یا شریک زندگیرستوران یا پاساژگردیتورهای طبیعت‌گردی چند روزه
قدم زدن ۲۰ دقیقه‌ای در پارکدوچرخه‌سواریرفتینگ (رودگردی)
نوشیدنی مورد علاقهدیدار دوستان صمیمیخرید لباس مورد علاقه یا گوشی همراه
بازی رایانه‌ایرفتن به سینمامسابقات ورزشی مثل ماراتن
استفاده از شبکه‌های اجتماعیورزش‌های سالنی و باشگاهی

۸. اهمیت فضای مطالعه ایده‌آل

داشتن فضای مطالعه مناسب از ضروریات مسیر رسیدن به موفقیت و افزایش انگیزه است. برخی از ویژگی‌های فضای مطالعاتی مناسب شامل آرام، منظم و جذاب بودن است. چنین فضایی باعث آسان‌تر شدن فرایند تمرکز خواهد شد. برای استفاده از فضای مطالعه ایده‌آل می‌توانیم چنین فضایی را پیدا کنیم یا آن را برای خودمان ایجاد کنیم.

پیدا کردن بهترین فضا

برخی مواقع، فضای خانه برای تمرکز کردن و درس خواندن به‌هیچ‌ عنوان مناسب نیست. در چنین شرایطی باید به‌ سایر محیط‌ها فکر کرد. در ادامه، این محیط‌ها را نام می‌بریم.

  • کتابخانه
  • مدرسه
  • دانشگاه
  • کافه
  • منزل دوستان
  • طبیعت آرام مانند پارک‌های خلوت

ایجاد فضای مطالعه دوست‌داشتنی

اگر از فضای مطالعه خود را دوست داشته باشید، انگیزه درس خواندن افزایش پیدا می‌کند. در صورتی که فضای مطالعه شما اتاق خواب‌تان باشد، با در نظر گرفتن برخی موارد می‌توانید جذابیت این فضا را افزایش دهید. در ادامه، ویژگی‌های اثرگذار بر جذابیت فضای مطالعه را بیان می‌کنیم.

  • تمیزی اتاق خواب
  • دمای متعادل داخل اتاق خواب
  • صندلی و میز راحت
  • استفاده از کاغذدیواری‌هایی با رنگ‌های آرامش‌بخش و جذاب
  • استفاده از استیکرهای دوست‌داشتنی یا شخصیت‌های مورد علاقه
  • استفاده از انواع گل‌های تزئینی

با کمک گرفتن از تفکر خلاق خود به‌راحتی می‌‌توانیم شیوه‌هایی را برای دوست‌داشتنی‌تر کردن فضای مطالعاتی خود پیدا کنیم. اگر با فضای مطالعاتی خود ارتباط برقرار کنیم، به‌خوبی می‌دانیم که چگونه انگیزه درس خواندن پیدا کنیم.

پسری که در حال مطالعه در یک اتاق منظم و خالی است.

۹. استفاده از تکنیک‌های افزایش تمرکز

داشتن تمرکز در زمان فعالیت برای افزایش بازدهی و هموار شدن مسیر موفقیت بسیار ضروری است. اگر چند بار یک مطلب را مرور کنیم و باز هم متوجه نشویم و سرعت پیشرفت اندکی داشته باشیم، به‌سرعت خسته و بی‌انگیزه می‌شویم. برای این‌که یادبگیریم چگونه انگیزه درس خواندن پیدا کنیم باید بتوانیم به‌صورت متمرکز بر روی فعالیت درسی خود متمرکز شویم.

  • دور کردن گوشی همراه: به‌طور کلی انواع شبکه‌های اجتماعی و اخبار از اصلی‌ترین عوامل از بین‌رفتن تمرکز هستند. به‌همین دلیل پیشنهاد می‌شود که به‌طور کلی در هنگام درس خواندن موبایل خود را دور نگه داریم و حتی از ابتدای روز هم وارد آن نشویم تا پیام‌ها یا اخبار احتمالی بخشی از فکر ما را درگیر نکند.
  • منظم کردن فضای مطالعه: به‌طور کلی فضای شلوغ نشان از ذهن شلوغ است، برای این‌که ذهن خود را مدیریت کنیم، ابتدا باید بتوانیم محیط اطراف خود را از هر محرک حواس‌پرتی پاک نگه داریم.
  • خواب کافی: خوابیدن اصلی‌ترین فعالیت بدن و به‌ویژه ذهن برای بازیابی انرژی است. اگر میزان خواب شما کافی باشد فرایند تمرکز کردن نیز آسان‌تر می‌شود.
  • استفاده از تمرین‌های ذهن‌آگاهی: انجام انواع تمرین‌های ذهن‌آگاهی و سایر تمرین‌های مدیتیشن بهترین راه برای عادت دادن ذهن به باقی‌ماندن در «محل فعلی و زمان حال» (Hear And Now) است.
  • محدود کردن بازه توجه: شرایط مطالعه را جوری قرار دهید که تنها تصویر لب‌تاپ یا کتاب را ببینید، با ندیدن سایر محرک‌های دیداری فرایند تمرکز‌ راحت‌تر می‌شود.
  • نرمش‌های دوره‌ای: در زمان‌های استراحت تمرین‌های نرمشی انجام دهید تا برای دوره‌های درس خواندن بعدی آماده شوید.

توانایی تمرکز بلندمدت و درس خواندن با بازدهی بالا باعث می‌شود تا بدانیم که چگونه انگیزه درس خواندن پیدا کنیم و با هر موفقیتی این انگیزه را ارتقاء دهیم.

۱۰. افزایش شانس موفقیت تحصیلی

کسب موفقیت از مهم‌ترین عوامل افزایش انگیزه است. شاید تا به‌حال جمله «به‌جای سخت کار کردن، هوشمندانه کار کن» را شنیده باشیم. این جمله در مورد درس خواندن هم صدق می‌کند. سخت‌کوشی در حوزه درس خواندن لزوماً باعث موفقیت تحصیلی افراد نمی‌شود. اگر بازدهی بالایی در هنگام درس خواندن داشته باشید، احتمال موفقیت شما افزایش یافته و انگیزه بیشتری به‌دست خواهید آورد. در ادامه، روش‌های افزایش بازدهی درسی را بیان می‌کنیم.

یافتن مناسب‌ترین مدل درس خواندن

هر فردی برای یادگیری و به‌خاطر سپردن مطالب شیوه خاص خود را دارد. سه شیوه مهم درس خواندن عمیق و فهم اطلاعات را در ادامه بیان می‌کنیم.

  • گوش دادن (Listening): اگر در کلاس درس به‌راحتی درس را متوجه می‌شده‌اید یا با گوش دادن پادکست یا فایل‌های صوتی آموزشی ارتباط برقرار می‌کنید، شیوه یادگیری شما از مسیر گوش دادن است. در این صورت شما می‌توانید درس‌ها را ضبط کنید و در منزل یا خارج از منزل و هنگام راه رفتن گوش کنید. همچنین این شیوه درس خواندن به شما امکان می‌دهد تا در زمان‌های رفت‌وآمد خود نیز بتوانید چندین بار درس‌ها را دوره کنید و به‌راحتی محیط درس خواندن خود را تغییر دهید.
  • مشاهده کردن (Visualise): برخی افراد تنها با دیدن و مطالعه چندباره مطالب می‌توانند یاد بگیرند، در این صورت بهتر است که قبل از شروع کلاس، مطالب مورد نظر پیش‌مطالعه شده باشند تا بازدهی افراد سر کلاس افزایش پیدا کند.
  • نوشتن (Writing): تکنیک نوشتن نیز با وسیله قرار دادن بدن برای یادگیری، مدل دیگری از یادگیری است. اگر شما با نوشتن جزوه مطالب را به‌خاطر می‌سپرید، همواره تلاش کنید تا با استفاده از شیوه‌های خلاصه‌نویسی برای هر کدام از مباحث درسی جزوه داشته باشید.
یک مرد در حال مطالعه در یک کتابخانه خلوت و ساکت.

مصرف میان‌وعده‌های مغذی

برخی افراد در دوره امتحانات و دوره‌های طولانی مطالعاتی وسوسه می‌شوند تا خوراکی‌های بسیار شیرین یا نوشیدنی‌های انرژی‌زا مصرف کنند. با این‌که دوپامین موجود در این مواد برای مدت‌زمان کوتاهی افراد را در اوج تمرکز و کارایی نگه می‌دارد، اما با بعد از گذشت چند ساعت به‌یک‌باره تأثیر این مواد انرژی‌زا فروکش می‌کند و منجر به از بین‌رفتن تمرکز می‌شود. در مقابل مصرف قند سالم و طبیعی مانند انواع میوه‌ها از جمله سیب، موز یا آجیل‌ و کیک‌های رژیمی و با قند کم گزینه‌های مناسبی برای تأمین قند مورد نیاز هستند. همچنین استفاده از وعده‌های غذایی با فیبر بالا، لوبیا یا عدس نیز می‌توانند گزینه‌های مناسبی باشند.

نوشیدن آب کافی

یکی از مقدمات بسیار ضروری برای بالا بودن بهره‌وری مغز و حفظ تمرکز، نوشیدن آب است. همچنین بر اساس نتیجه یک مطالعه نیز نوشیدن آب با دریافت نمرات درسی بهتر ارتباط مثبتی دارد. در نتیجه همواره در هنگام مطالعه کنار خود آب داشته باشید. با وجود لیوان آب بر روی میز تحریر، تشویق می‌شوید تا آب را بنوشید. بر اساس مطالعات انجام شده، بدن انسان به‌طور میانگین در طول روز نیاز به نوشیدن ۶ الی ۸ لیوان آب دارد.

ورزش کردن

پژوهش‌های انجام شده نشان‌داده‌اند که فعالیت ورزشی با ترشح «اندورفین» (Endorphin) و افزایش «خلق» (Mood)، عملکرد ذهنی و سطح انرژی  افراد را افزایش می‌دهد. در نتیجه ورزش کردن یکی از بهترین گزینه‌ها برای استراحت‌های هفتگی و حتی روزانه است و باعث بازیابی انرژی در افراد می‌شود.

۱۱. لذت بردن از زمان درس خواندن

بر خلاف آنچه در ظاهر دیده می‌شود، فرایند درس خواندن فعالیتی سخت و خسته‌کننده است و اغلب دوره‌های آکادمیک نیز فضایی پراسترس و خشک دارند، به‌همین دلیل اگر به‌شیوه‌های مختلف این خشکی موجود را از بین ببریم، احتمال رسیدن به موفقیت افزایش پیدا می‌کند. در ادامه شیوه‌های افزایش جذابیت مسیر درس خواندن را نام می‌بریم.

  • درس خواندن با جمع‌های دوست‌داشتنی: با توجه به تجربیات خوشی که افراد با دوستان خود دارند، مطالعات گروهی باعث می‌شود تا آن احساس خوب در فرایند درس خواندن نیز جریان پیدا کند. همچنین درس خواندن می‌تواند بهانه خوبی باشد که دوستان دور هم جمع شوند و در کنار فعالیت تحصیلی، از بودن در کنار یکدیگر لذت ببرند.
  • درس خواندن در طبیعت: استفاده از فضای شاداب طبیعت و انرژی مثبت موجود در آن باعث می‌شود تا درس خواندن در طبیعت به‌عنوان تنوع گزینه مناسبی در نظر گرفته شود. به‌ویژه این پیشنهاد برای افرادی که دارای هوش طبیعت‌گرای بالایی هستند، بیشتر صدق می‌کند.
  • گوش دادن به موسیقی: شنیدن موسیقی‌های مورد علاقه در هنگام کار کردن می‌تواند به برخی افراد کمک کند تا تمرکز بیشتری داشته باشند و از محرک‌های صوتی محیطی فاصله بگیرند. اگر شما هم از این دست افراد هستید، فهرستی از موسیقی‌های مورد علاقه تهیه کنید. تنها توجه داشته باشید که موسیقی‌های مورد نظر تا حد امکان بی‌کلام باشند یا اگر دارای «متن» (lyrics) هستند، متن آن‌ها را تا جایی شنیده باشیم که به‌عنوان پیش‌زمینه در ذهن ما جریان داشته باشد. همچنین برخی از موسیقی‌ها به‌طور ویژه برای فرایندهای مطالعاتی تنظیم شده‌اند و با ریتم‌های آرام یا تند در اختیار مخاطب قرار گرفتند تا بر اساس نیاز خود از آن‌ها استفاده کند.
  • نوشیدن قهوه یا چای: خوردن نوشیدنی‌های مورد علاقه، انگیزه برخی افراد برای درس خواندن است. در داشتن داشتن لیوان قهوه گرم در حین کار کردن و همراه شدن جذابیت نوشیدن آن در حین درس خواندن یکی از شیوه‌هایی است که بدانیم چگونه انگیزه درس خواندن پیدا کنیم و از آن لذت ببریم.

۱۲. تصور آینده روشن

تمام انسان‌ها آینده روشنی در ذهن خود دارند که با تلاش مداوم سعی می‌کنند که به آن‌برسند. در نتیجه هر چقدر تصویر آینده به‌صورت روشن و واضح پیش‌روی شما باشد، انگیزه بیشتری برای فعالیت خواهید داشت. زمان‌هایی را برای تصویرسازی آینده خود در نظر بگیرید. در ادامه، مناسب‌ترین موضوعات تصویرسازی را بیان می‌کنیم.

  • قبل از درس خواندن، به‌مدت چند دقیقه چشمان خود را ببندید و موقعیتی را تصور کنید که نمره کامل خود را بر روی برگه امتحانی یا در سایت دانشگاه می‌بینید.
  • موقعیتی را تصور کنید که به دلیل موفقیت تحصیلی مورد تحسین خانواده یا اساتید خودتان قرار گرفته‌اید.
  • خودتان را در اوقات فراغت یا تفریحاتی تصور کنید که بعد از پایان امتحانات و گرفتن نتایج خواهید داشت .
  • موقعیتی را تصور کنید که در رشته مورد نظر خود و فضای کاری مورد علاقه‌تان مشغول کار هستید.
  • تولد ۴۰ سالگی خود را در نظر بگیرید و با تمام جزئیات، موفقیت‌ها، فضای کاری، خانواده، دوستان و منزلی که دارید را تصویرسازی کنید.
  • بعد از این‌که توانستید تمام موضوعات قبلی را به‌بهترین تصور کنید و در این کار مهارت یافتید، سنگ قبر خود را تصور کنید، دوست دارید تا چه چیزی روی آن نوشته شده باشد؟

احساسات خوشایند ناشی از این تصویرسازی‌ها در دوره امتحانات یا قبل از شروع درس خواندن، باعث افزایش انگیزه ما می‌شود و در نتیجه به‌خوبی متوجه خواهیم شد که چگونه انگیزه درس خواندن پیدا کنیم.

دانش‌آموزی در حال فکر کردن به آینده در اتاق مطالعه خودش

۱۳. نوشتن دفترچه سپاس‌گزاری

دفترچه سپاس‌گزاری یکی از راه‌های افزایش مثبت‌اندیشی و دیدن بخش‌های مثبت دنیا است. در برخی از مواقع، وجود بی‌انگیزگی به‌دلیل احساس افسردگی است و در چنین شرایطی افراد توانایی دیدن بخش‌های مثبت زندگی و نقاط قوت شخصیتی خود را ندارند. در حالی‌که با تمرین دادن ذهن به دیدن بخش‌های مثبت زندگی، بعد از مدتی به دیدن بخش‌های امیدوارکننده دنیا عادت می‌کنیم. برای انجام این‌کار، در انتهای هر روز، موضوعات مثبت آن روز را از جمله نام ببرید. این موضوعات گسترده بسیار زیادی دارند و در ابتدای تمرین به‌راحتی قابل شناسایی نیستند. در ادامه، برخی از نکات مثبت را نام می‌بریم.

  • پیشرفت‌های درسی و نزدیک شدن به اهداف
  • موفقیت‌های تحصیلی، شغلی و ارتباطی
  • سلامت جسمی
  • سلامت روانی
  • منزل
  • انواع امکانات مالی
  • خانواده خوب
  • دوستان و همکاران خوب
  • داشتن غذایی برای خوردن
  • تفریحات

یادآوری بخش‌های مثبت زندگی باعث ایجاد انواع احساسات خوشایند در ما می‌شود و با انگیزه‌ای که می‌گیریم، بهتر متوجه می‌شویم که چگونه انگیزه درس خواندن پیدا کنیم و اتفاقات مثبت‌تری را در زندگی رقم بزنیم.

۱۴. مقابله با اهمال‌کاری

اهمال کاری دشمن مشترک تمام دانش‌آموزان و دانش‌جویان است و مانعی برای پایبندی به برنامه‌های زمانی و هدف‌گذاری‌ها است. اهمال‌کاری باعث می‌شود تا افراد زمان خود را تلف کنند و فعالیت‌های کاری آن‌ها بر روی یکدیگر انباشته شود. افزایش تمرکز مهم‌ترین شیوه برای درمان اهمال‌کاری است اما در کنار آن، برخی راه‌کار‌های عملی مقابله با اهمال‌کاری را بیان می‌کنیم.

  • آوردن فشار نهایی: در بسیاری از مواقع افراد اهمال‌کار تا بیش از ۹۰ درصد پروژه را انجام می‌دهند اما قبل از تمام کردن پروژه و آوردن فشار نهایی، وارد پروژه جدید می‌شوند. اگر این افراد از چنین عادتی آگاه باشند، برای وسوسه تمام نکردن پروژه کاری از نظر روانی آماده می‌شوند و قبل از پذیرفتن پیشنهادات کاری جدید و شروع پروژه‌های بعدی، خودشان را مجبور می‌کنند تا پروژه قبلی را به‌پایان برسانند.
  • یادآوری اهمیت پروژه‌ها: برخی مواقع عقب‌انداختن پروژه‌ها باعث می‌شود تا افراد اهمیت پیش‌بردن پروژه را فراموش کنند. در چنین شرایطی یادآوری ضرر بلندمدت عقب‌افتادن پروژه‌ها و مزایای تمام کردن آن‌ها می‌تواند باعث شود تا هر چه زودتر پروژه‌های باقی‌مانده را تمام کنیم.
  • تشخیص موانع: در بسیاری از مواقع موانع نیمه‌هشیار فراوانی هستند که از تمام کردن کارها جلوگیری می‌کنند. برای مثال اگر استاد راهنمای سخت‌گیری داشته باشید، گرفتن مجوز کسب‌وکار با فرایندهای اداری و «کاغذبازی» زیادی همراه باشد یا ترس از شکست در آزمون آیلتس و سرزنش اطرافیان می‌تواند از دلایل اهمال‌کاری باشد. در چنین شرایطی به‌صورت ویژه نیاز به راه‌کارهایی است تا موانع پیش‌روی پروژه‌ها برطرف شود.
  • دور شدن از افراد اهمال‌کار: افراد اهمال‌کاری که پروژه‌های بسیار زیاد مشابه با پروژه شما دارند باعث می‌شود تا پدیده اهمال‌کاری به‌صورت غیرمستقیم عادی‌سازی شود. به‌ویژه اگر موضوعات اهمال‌کاری شما یکسان باشد (برای مثال پروژه پایان‌نامه)، قرار گرفتن در چنین جمع‌هایی باعث افزایش احتمال اهمال‌کاری می‌شود.

۱۵. مقابله با افکار سرزنش‌کننده

زندگی مسیری پرفراز و نشیب است و همه انسان‌ها در برخی از روزها با انگیزه بسیار زیاد فعالیت می‌کنند و در دوره‌هایی روند پیشرفت‌ کندتری دارند. اگر برای موقعیت‌هایی که حال و حوصله درس خواندن نداشتیم خودمان را سرزنش کنیم، تنها ایجاد دوباره انگیزه درس خواندن را سخت‌تر می‌کنیم. افرادی که یاد گرفته‌اند که چگونه با افکار سرزنش‌کننده مقابله کنند، با شکست‌های تحصیلی انگیزه خود را از دست نمی‌دهند و پایداری بیشتری در پیش‌برد فعالیت‌های تحصیلی دارند. این افکار سرزنش‌کننده از دو الگوی مهم تبعیت می‌کنند که شامل موارد زیر می‌شود.

  • «تفکر همه یا هیچ» (All-Or-Nothing Thinking)
  • «تعمیم افراطی» (Overgeneralization)
  • «شخصی‌سازی» (Personalization)
  • «انتخاب گزینشی» (Selective abstraction)
  • «افکار فاجعه‌ساز» (Catastrophizing)
  • «برچسب زدن به خود» (Inexact Labeling)

در ادامه مثال‌هایی از افکار سرزنش‌کننده بیان می‌کنیم.

  • من همیشه خراب می‌کنم: این تفکر از شایع‌ترین افکاری است که بعد از خراب کردن نتیجه امتحان به ذهن افراد می‌رسد و ادامه مسیر موفقیت را سخت‌تر می‌کند و ناشی از تفکر همه‌یا هیچ و شخصی‌سازی می‌شود.
  • من آدم بی‌عرضه‌ای هستم: این فکر نیز بعد از شکست‌های تحصیلی به‌وجود می‌آید. در چنین موقعیت‌هایی افراد با برچسب‌هایی مثل خِنگ، احمق، حواس‌پرت و بدبخت آینده پیش روی خودشان را تاریک و غیرقابل کنترل می‌کنند. در نتیجه با وجود این برچسب‌های ذاتی بر روی هویت خود، هیچ انگیزه‌ای برای تغییر و پیشرفت باقی نمی‌ماند.
  • هیچ‌وقت به اهدافم نمی‌رسم: این نیز فکری است که بعد از مواجهه با چالش‌ها و شکست‌های کاری به‌وجود می‌آید و اهداف آینده را تبدیل به رویاهایی دست‌نیافتنی تبدیل می‌کند.
  • خراب کردن نتیجه کنکور تمام زندگی را تحت تأثیر قرار می‌دهد: ترس از شکست و نگرانی از پیامد‌های فاجعه‌بار آن نیز استرس بسیار شدیدی را ایجاد می‌کند که افراد را در حالت انجماد (Freez) قرار می‌دهد و اجازه حرکت به‌سوی جلو را می‌گیرد. در حالی‌که در بسیار از مواقع این افکار فاجعه‌بار بسیار مبهم و غیرواقعی هستند.

حال که با افکار سرزنش‌کننده آشنا شده‌ایم باید به فکر برطرف کردن این افکار ناکارآمد باشیم تا یاد بگیریم که چگونه انگیزه درس خواندن پیدا کنیم و به موفقیت تحصیلی برسیم. در ابتدا باید توجه داشت که این افکار ناکارآمد بسیار ریشه‌ای و عمیق هستند و برای مقابله با آن‌ها نیاز به تمرین دادن ذهن و عادت به تحلیل اطلاعات داریم. در ادامه، تکنیک‌های مقابله با این افار بیان می‌شود و راز موفقیت در برابر افکار سرزنش‌کننده، استفاده مستمر از تکنیک‌های زیر است.

صورتک مردی که در میان نورهای زیادی قرار گرفته است.

پیدا کردن تحریف‌های شناختی موجود در افکار سرزنش‌کننده

در بسیاری از مواقع افکار سرزنش‌کننده به شیوه‌های مختلف واقعیت را تحریف می‌کند و با تغییر واقعیت‌های دنیای بیرون، ما را به‌عنوان افرادی شکست خورده و ناتوان نشان می‌دهد. یکی از راه‌های مقابله با این افکار، پاسخ‌های منطقی به آن است. در ادامه، افکار بیان شده را به‌ترتیب پاسخ می‌دهیم.

  • من شکست خورده‌ام و شکست بخشی از مسیر موفقیت است: من موفقیت‌های تحصیلی متعددی در طول زندگی‌ به‌دست آوردم و این شکست هم دلایلی دارد که با پیدا کردن آن‌ها و حل مشکلات در امتحانات بعدی چنین اتفاقی نخواهد افتاد.
  • من فردی با استعدادها و توانمندی‌های مشخصی هستم: احمق یا بی‌عرضه صفات بی‌رحمانه و غیرواقعی هستند که از سرزنش‌های دیگران در ذهن ایجاد شده‌اند. در حالی‌که تمام افراد از جمله من استعدادهایی داریم که می‌توانند شکوفا شوند. در نتیجه اگر برخی از اطرافیان سرزنش‌کننده این افکار را تقویت می‌کنند، بهتر است که ارتباط با آن‌ها مدیریت شود.
  • با برنامه‌ریزی درست به اهدافم می‌رسم: اگر مسیر رسیدن به اهداف روشن و مشخص باشد، با گام‌های شمرده می‌توانیم در این مسیر حرکت کنیم تا به اهداف خود برسیم. کافی‌ست اهداف متناسبی را مشخص کنیم و برنامه‌ریزی درستی داشته باشیم. در بیشتر مواقع با برنامه‌ریزی دقیق و پیدا کردن راه‌حل برای موانع موجود، متوجه می‌شویم که چنین فکری مبهم و بی‌دلیل است.
  • کنکور تنها یک نقطه از زندگی است: بسیاری از افراد ۳۰ یا ۴۰ ساله نتیجه کنکور خود را نمی‌توانند راحت به‌یاد بیاورند. آزمون کنکور تنها نقطه‌ای در مسیر موفقیت کاری و درآمدزایی است و حتی در صورت خراب کردن کنکور نیز می‌توانیم به شیوه‌های دیگری اعتبار شغلی و تحصیلی خود را افزایش دهیم، آموزش‌های غنی ببینیم و در مسیر موفقیت حرکت کنیم.

با نوشتن و تحلیل مستمر افکار، می‌توانیم اعتمادبه‌نفس تحصیلی خود را افزایش دهیم، استرس کمتری داشته باشیم و با سرعت بیشتری در مسیر موفقیت حرکت کنیم.

استفاده از جملات انگیزه برای درس خواندن

جملات مثبت و انگیزشی به‌طور دقیق همان شواهدی را به ما نشان می‌دهند که افکار سرزنش‌کننده تحریف کرده‌اند. به‌عبارت دیگر، در مقابل افکار سرزنش‌کننده قرار می‌گیرند. در ادامه، این جملات انگیزه برای درس خواندن را بیان می‌کنیم.

  • افکار شما تنها در ذهن شما قرار دارد و هیچ تأثیری بر دنیای بیرون نمی‌گذارند.
  • هر چیزی بهایی دارد و بهای موفقیت هم تحمل فشار کاری و فرازونشیب مسیر است.
  • ما آدم بی‌استعداد در دنیا نداریم اما انبوهی از آدم‌های بی‌اعتمادبه‌نفسی داریم که از پیدا کردن استعدادهای‌شان ناامید شده‌اند.
  • خودتان را در برابر پرتوهای امید قرار دهید تا تاریکی‌های ناامیدی پشت سر شما قرار بگیرد.
  • شکست خوردن بخشی از مسیر پیروزی است و افرادی موفق می‌شوند که با شکست‌های خود رفیق باشند.
  • خوش‌شانسی برای افراد با پشتکار و سخت‌کوش هست، تو آنچه که می‌توانی را انجام بده تا موفقیت دیر یا زود زندگیت را در بر بگیرد.
  • هیچ‌وقت باهوش‌ترین افراد دنیا موفق‌ترین مردم نیستند، بلکه موفق‌ترین افراد آن‌هایی هستند که ناامید شدن را بلد نیستند.

با نوشتن این جملات و قرار دادن آن‌ها بر روی میز تحریر یا لپ‌تاب به‌خوبی می‌دانیم که چگونه انگیزه درس خواندن پیدا کنیم و با دیدن این برگه‌ها انگیزه مورد نیاز برای طی کردن مسیر موفقیت را پیدا می‌کنیم.

۱۶. مقایسه نکردن خود با دیگران

هیچ مقایسه منصفانه‌ای بین دو انسان در دنیا وجود ندارد. ملاک‌های بسیار زیادی بر روی موفقیت افراد وجود دارد و ارتباط پیچیده این عوامل باعث می‌شود مقایسه کردن خودمان با دیگران اشتباه و ناکارآمد باشد. در ادامه، ملاک‌های تأثیرگذار بر پیشرفت افراد را بیان می‌کنیم.

  • جایگاه اجتماعی
  • جایگاه اقتصادی
  • ضریب هوشی
  • بهداشت روانی
  • استعدادها
  • ظرفیت سخت‌کوشی و انگیزه بالا
  • محیط حمایت‌گر

این تنها برخی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر موفقیت افراد است و ما نمی‌دانیم که هر کدام از اطرافیان تا چه میزان از آن‌ها برخوردار است، در نتیجه مقایسه خودمان با دیگران تنها منجر به استرس، احساس خشم، تقویت شدن افکار سرزنش‌کننده و کاهش انگیزه می‌شود. از سوی دیگر برای این‌که بدانیم چگونه انگیزه درس خواندن پیدا کنیم می‌توانیم.

مردی در میان افرادی قرار دارد که در حال اشاره کردن به او هستند.

۱۷. ارتباط با دوستان مثبت‌اندیش

برخی افراد عادت به انتقاد کردن، تحقیر دیگران و پیدا کردن نقاط ضعف اطرافیان دارند و حتی به‌عنوان شوخی و بهانه‌ای برای ارتباط اجتماعی شروع به شوخی‌های تحقیرکننده می‌کنند. در حالی‌که سرزنش‌های اطرافیان یا تمسخرهای برخی از دوستان از اصلی‌ترین دلایل نابود شدن اعتمادبه‌نفس و کاهش انگیزه تحصیلی است. همچنین ارتباط با افرادی که هیچ‌ تلاشی برای پیشرفت در زندگی ندارند نیز انگیزه درس خواندن را کاهش می‌دهد. در نتیجه روابط اجتماعی ما تأثیر زیادی بر روی انگیزه تحصیلی دارد و برای این‌که بدانیم چگونه انگیزه درس خواندن پیدا کنیم باید شجاعت مدیریت روابط اجتماعی خود را داشته باشیم و با افرادی ارتباط صمیمانه ایجاد کنیم که با دیدن موفقیت‌ها و تحسین شما، انگیزه درس خواندن را در شما افزایش می‌دهند.

یافتن معنا و هدف برای درس خواندن

تنها راه حفظ بلندمدت انگیزه و تحمل فشارهای زیاد مطالعه با یافتن معنا در فرایند درس خواندن و انتخاب مسیر تحصیلی هم‌راستا با توانمندی‌ها و ويژگی‌های شخصیتی است. تکنیک‌های مربوط به یافتن معنا در راستای ایجاد انگیزه تحصیلی دومین مسیر دستیابی به موفقیت تحصیلی است که در این مطلب از مجله فرادرس به آن اشاره کرده‌ایم. در ادامه، به تکنیک‌های یافتن معنا و هدف در زندگی اشاره می‌کنیم.

۱۸. انتخاب موضوعات مورد علاقه

اگر دوره‌های مطالعاتی خود را با موضوعات مورد علاقه شروع کنیم، انگیزه بیشتری برای درس خواندن و رسیدن به موفقیت خواهیم داشت. در ادامه با کسب موفقیت‌های بیشتر، علاقه و انگیزه به درس خواندن نیز افزایش پیدا می‌کند و روند مطالعات درس‌های نامرتبط‌تر نیز آسان‌تر می‌شود. البته با انتخاب رشته تحصیلی مناسب، تعداد موضوعاتی که علاقه زیادی به آن‌ها دارید افزایش می‌یابد و روند افزایش انگیزه تحصیلی بسیار سریع‌تر خواهد بود.

۱۹. انتخاب رشته تحصیلی مناسب

یکی از اصلی‌ترین منابع انگیزه تحصیلی افراد، هم‌راستا بودن «انواع تیپ شخصیتی» (Psychological Type)، «علاقه‌ها» (Interests) و «توانمندی‌های» (Strengths) آن‌ها با رشته تحصیلی‌شان است. یکی از مهم‌ترین مقدمات فهم این‌که که چگونه انگیزه درس خواندن پیدا کنیم این است که بتوانیم با انتخاب‌های درست، مسیر افزایش انگیزه را هموار کنیم. در ادامه، آزمون‌های کاربردی برای انتخاب رشته تحصیلی مناسب را نام می‌بریم.

با این‌که انتخاب رشته تحصیلی با آینده مالی روشن به ملاک‌های متعدد محیطی بستگی دارد، اما ایجاد تعادلی میان وجود علاقه به رشته تحصیلی و امکان درآمدزایی از آن رشته بسیار ضروری است. شما می‌توانید با قرار دادن موضوعات مورد علاقه خود در رشته تحصیلی درآمدزا، تعادل مورد نظر را ایجاد کنید. برای مثال، به این نتیجه رسیده‌اید که رشته تحصیلی روانشناسی بالینی می‌تواند درآمدزایی خوبی برای شما داشته باشد، در‌حالی‌که علاقه زیادی به آموزش گیتار و کار با آن دارید. در این صورت می‌توانید وارد رشته روانشناسی بالینی شوید و در آینده تبدیل به یک «متخصص موسیقی درمانی» موفق شوید. با انتخاب رشته مورد علاقه یا قرار دادن موضوعات جذاب در میان درس‌ها، به‌خوبی خواهیم دانست که چگونه انگیزه درس خواندن را پیدا کنیم.

۲۰. تناسب درس خواندن با ارزش‌های شخصی

«ارزش‌های شخصی» (Personal Values) به‌معنای تمام مفاهیم و باورهایی است که به تلاش‌های افراد معنا می‌بخشد و زندگی را ارزشمند می‌کند. اگر درس خواندن و فعالیت کاری مربوط به آن با ارزش‌های شخصی در ارتباط باشد، فرایند درس خواندن می‌تواند بسیار جذاب باشد. برای مثال اگر ارزش شخصی فردی «بهتر کردن حال روحی افراد» باشد، مطالعه دروس روانشناسی در راستای مسیر ارزشی او است و با انگیزه بالا درس می‌خواند تا در آینده به روانشناس توانمندی تبدیل شود و حال روحی دیگران را بهتر کند. همچنین رشته‌های مشاوره، مددکاری، توانبخشی یا حتی علوم‌تربیتی هم می‌تواند در مسیر ارزش‌های چنین فردی باشد. در ادامه، برخی از مهم‌ترین ارزش‌های شخصی را بیان می‌کنیم.

  • «قابل اتکاء بودن» (Accountability)
  • «صداقت» (Honesty)
  • «خلاقیت» (Honesty)
  • «قابل اعتماد بودن» (Loyalty)
  • «جاه‌طلبی» (Ambition)
  • «امنیت» (Security)
  • «زیبایی» (Beauty)
  • «آزادی» (Freedom)
  • «برابری» (Equality)
  • «عشق» (Love)
  • «موفقیت» (Achievement)
  • «رحم و شفقت» (Compassion)

فرایند شناخت ارزش‌ها و زندگی آگاهانه در مسیر آن‌ها نیاز به کسب خودآگاهی و یافتن خود ایده‌آل دارد.

مردی در حال مطالعه کتاب در کتابخانه

ارزیابی استدلال‌‌های منطقی برای درس خواندن

داشتن دلایل منطقی برای درس‌خواندن می‌تواند انگیزه بی‌پایان و همیشگی برای درس خواندن خلق کند. با یافتن این دلایل، اهمیت درس خواندن  را به خودتان یادآوری خواهید کرد. دلایل خود را در فهرستی یادداشت کنید و به جای مناسبی بچسبانید. بعد از کامل شدن فهرست، قبل از شروع درس خواندن همواره ۵ دقیقه این دلایل را ارزیابی کنید. در ادامه، سؤالاتی را برای یافتن این دلایل نام می‌بریم.

  • مطالعه این درس چه کارکردی در زندگی شما دارد؟
  • با درس خواندن در این حوزه، چه رشته دانشگاهی قبول خواهید شد و چه شغلی در آینده خواهید داشت؟
  • مطالعه این درس پایه‌های کدام درس‌ها را فراهم می‌کند؟
  • درس خواندن فعلی و گرفتن نمرات مناسب چه تأثیری بر روی زندگی شما می‌گذارد؟
  • با خواندن این موضوع کدام یک از انواع تفکر خود را به‌کار می‌گیرید و تقویت می‌کنید؟

در برخی موارد متوجه می‌شویم که درس خواندن در این حوزه هیچ استدلال منطقی ندارد و در راستای هیچ‌کدام از «ارزش‌های شخصی» (Personal Values) مانند کمک به دیگران، «ثروتمند شدن» یا حتی «مشهور شدن» نیست. به همین دلیل است که نمی‌دانیم چگونه انگیزه درس خواندن پیدا کنیم. در این صورت با ارزیابی دوباره ارزش‌های شخصی خود و تطابق مسیر مطالعاتی با این ارزش‌ها، سعی می‌کنیم تا مسیر درس خواندن را به مسیری نزدیک‌تر کنیم که برای ما ارزشمندتر است.

۲۱. هدف‌گذاری مناسب

چیدن اهداف کاربردی یکی از بهترین تکنیک‌ها برای این‌است که بدانیم چگونه انگیزه درس خواندن پیدا کنیم. برای این کار می‌توانیم با در نظر گرفتن ارزش‌های بنیادین و چشم‌انداز روشنی که از آینده در ذهن داریم، فهرستی از اهداف بلند‌مدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت تهیه کنیم. اهداف بلندمدت شما هر چقدر که به ارزش‌های بنیادین شما نزدیک‌تر باشد، احتمال کمتری وجود دارد که تغییر کند. از سوی دیگر، بسیار مهم است که اهداف میان‌مدت و کوتاه‌مدت شما واقع‌بینانه و متناسب با میزان انرژی و زمان شما باشد.

۲۲. داشتن برنامه زمانی

بعد از این‌که اهداف واقع‌بینانه و دقیقی را برای خودمان مشخص کردیم، با داشتن برنامه زمانی مشخص می‌توانیم عادت‌های مطالعاتی مفیدی را برای خودمان ایجاد کنیم تا فرایند درس خواندن به‌صورت خودکار پیش برود. شما می‌توانید برنامه‌های زمانی روزانه، هفتگی و ماهانه داشته باشید. با در نظر گرفتن اولویت‌بندی اهداف خود، مهم‌ترین درس‌ها را در اولویت اول قرار دهید و بازه‌های زمانی مشخصی مانند ۷ تا ۹ صبح را به درس خواندن اختصاص دهید. اگر بتوانیم هر طور شده به برنامه خود پایبند باشیم، بعد از مدتی درس خواندن در زمان‌های خاصی از روز تبدیل به عادت می‌شود و روند پیشرفت کار و موفقیت در فعالیت‌ها می‌تواند باعث افزایش انگیزه شما شود.

۲۳. قاب‌کردن اهداف انگیزه‌بخش در محیط

بعد از این‌که اهداف بلند‌مدت، میان‌مدت و برنامه‌های هفتگی شما مشخص شد، نشانه‌هایی که باعث یادآوری آن‌ اهداف می‌شوند را در اتاق خود قرار دهید. این نشانه‌ها می‌توانند بسیار متنوع باشند و با استفاده از خلاقیت خود، می‌توانید مدل‌های مختلفی از آن‌ها را به‌کار ببرید. در ادامه، به برخی از این موارد اشاره می‌کنیم.

  • تصویری از شغل رویایی شما
  • تصویری از دانشگاهی مورد علاقه شما
  • نقشه کشوری که دوست دارید تا به‌ آن‌جا مهاجرت کنید
  • تصویر یا نقاشی از الگوی شما در حوزه مورد علاقه‌تان
  • کلمه یا جمله‌ای که شما را به یاد هدف‌تان می‌اندازدو به شما انگیزه می‌دهد
  • یا تمثیلی از جایزه یا مدالی که قصد به‌دست آوردن آن را دارید

شما می‌توانید این تصاویر، نقاشی‌ها یا جملات را بر روی دیوار‌های اتاق، کتاب‌خانه یا روی میز تحریر خود بچسبانید یا در بک‌گراند موبایل یا لب‌تاپ خود قرار دهید. همچنین دستاوردهایی که تا اینجا به‌دست آورده‌اید را به خودتان یادآوری کنید تا مطمئن شوید که می‌توانید به موفقیت‌های آتی نیز دست پیدا کنید.

دانش‌آموز پسری در حال درس خواندن در یک اتاق منظم

سؤالات متداول

در این مطلب از مجله فرادرس در تلاش هستیم تا با افزایش انگیزه و ایجاد معنا در فرایند درس خواندن یادبگیریم که چگونه انگیزه درس خواندن پیدا کنیم و در مسیر موفقیت تحصیلی پیشرفت کنیم.

با این‌ مسئله که انگیزه برای درس خواندن ندارم چه‌کار کنم؟

برای این‌که انگیزه گذشته را دوباره به‌دست بیاورید از درس‌های آسان‌تر شروع کنید، درس‌های خود را به بخش‌های کوچک‌تر و گام‌های اجرایی تقسیم کنید و خودتان را با دیگران مقایسه نکنید. همچنین در مقطع بعد وارد رشته‌ای شوید که با «ارزش‌های شخصی» (Personal Values)، توانمندی‌ها و ویژگی‌های شخصیتی شما هم‌راستا است. بازگشت انگیزه شما در یک یا دو روز اتفاق نمیفتد و نیاز به زمان دارد اما به‌مرور و با تمرین می‌تواند روند درس خواندن قبلی خود را تکرار کنید.

چگونه انگیزه درس خواندن برای پزشکی پیدا کنم؟

درس خواندن برای رشته پزشکی سخت‌ترین مسیرهای درس خواندن است و قبل از هر چیز باید این را در نظر بگیریم و به خودمان افتخار کنیم. همچنین اصلی‌ترین منبع انگیزه مطالعه دروس پزشکی، داشتن ارزش شخصی «کمک کردن به دیگران» است. برای دانشجویان پزشکی نیز بخش‌بندی کردن درس‌ها و ایجاد گام‌های اجرایی، مطالعه گروهی و استفاده از راه‌های کاهش استرس و به‌ویژه خواب کافی را می‌توانیم نام ببریم. داشتن عادت‌های خوابی پایدار باعث می‌شود تا ذهن افراد توانایی متمرکز شدن بر روی درس را داشته باشد و تاب‌آوری روان در برابر فشار افزایش پیدا می‌کند.

چگونه با روش‌های مدیتیشن انگیزه درس خواندن خود را افزایش دهم؟

با استفاده از تمرین‌های مدیتیشن و به‌ویژه ذهن‌آگاهی‌می‌توانیم خودمان را از افکار استرس‌زا نجات دهیم و با تمام توان برفرایند درس خواندن تمرکز کنیم. همچنین با تکنیک‌های خاص ذهن‌آگاهی می‌توانیم به خودآگاهی بیشتری برسیم و «ارزش‌های شخصی» (Personal Values) خود را کشف کنیم. با یافتن ارزش‌های شخصی، می‌دانیم که چگونه انگیزه درس خواندن پیدا کنیم. ساده‌ترین و بنیادی‌ترین تکنیک ذهن‌آگاهی، «تمرین فضای تنفس» نام دارد که افراد بر روی (دم‌ و بازدم) خود متمرکز می‌شوند و اگر حواس‌ آن‌ها پرت شد، به‌‌آرامی دوباره تمرکز خود را به فرایند تمرکز خود برمی‌گردانند.

چگونه دوباره انگیزه درس خواندن پیدا کنیم؟

در بسیاری از مواقع شکست‌های قبلی یا وقفه‌های ناشی از اهمال‌کاری منجر به از بین‌رفتن انگیزه می‌شوند. در چنین شرایطی شروع فرایند درس خواندن بسیار سخت می‌شود و گذشتن از این مرحله، می‌توانید از آسان‌ترین و جذاب‌ترین درس‌ها فعالیت خود را آغاز کنید. همچنین این‌جا هم بخش‌بندی کردن فرایند درس خواندن و پیش‌برد درس‌ها بر اساس گام‌های اجرایی می‌تواند باعث رسیدن به موفقیت‌های کوچکی شود که انگیزه شما را برای ادامه درس خواندن افزایش دهد.

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
INVESTINUCLwiki HowSKILLS YOU NEEDHOW TO STUDY
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *