بهترین روش یادگیری زبان انگلیسی چیست؟ — سریع، موثر و عمیق

۱۸۲۹ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۵ دقیقه
بهترین روش یادگیری زبان انگلیسی چیست؟ — سریع، موثر و عمیق

برخلاف تصور بسیاری از افراد، یادگیری زبان انگلیسی، فرایندی طولانی‌مدت است و به‌تدریج حاصل می‌شود. به همین دلیل، باید در این مسیر به درستی قدم برداریم و شتاب‌زده عمل نکنیم. روش‌های مختلفی برای یادگیری زبان انگلیسی وجود دارد، مانند کتاب، اپلیکیشن‌ و پادکست‌های آموزشی، فیلم‌های آموزشی و مطالعه به صورت خودآموز. بدون شک یادگیری فرایندی است که در افراد مختلف به شکل‌های متفاوتی صورت می‌گیرد، بنابراین نمی‌توان گفت که چه روشی می‌تواند به عنوان بهترین روش یادگیری زبان انگلیسی در نظر گرفته شود. اما با مطالعه این مطلب، می‌توانید یک یا چند روش دلخواه خود را انتخاب کنید و بر اساس آن پیش بروید.

فهرست مطالب این نوشته

یادگیری زبان انگلیسی را از کجا شروع کنم؟

برای شروع، بهتر است ابتدا هدف خود را از یادگیری زبان انگلیسی مشخص کنید. برخی از افراد صرفاً به جهت انگیزه و علاقه شخصی تصمیم به مطالعه می‌گیرند. برخی دیگر، به دلیل تقویت زبان انگلیسی برای ورود به دانشگاه، و برخی به منظور اهداف کاری به دنبال یادگیری آن هستند. فرقی نمی‌کند هدف از یادگیری چه چیزی باشد؛ مهم این است که در قدم اول هدف خود را مشخص کنید و سپس برای دست‌یابی به آن گام بردارید.

بنابراین، اولین قدم در یادگیری زبان انگلیسی این است که بدانید از کجا شروع کنید. به همین دلیل تعیین هدف امری بسیار ضروری به حساب می‌رود. هدف می‌تواند کوتاه‌مدت یا بلندمدت باشد، اما بهتر است برای این‌که نتیجه بهتری کسب کنید و روشی منظم و پیوسته را برای یادگیری پیش ببرید، از هدف‌های کوتاه‌مدت کمک بگیرید.

در این صورت می‌توانید مرحله به مرحله پیش بروید. برای مثال، اگر برنامه‌ریزی روزانه یا هفتگی برای خود داشته باشید، خیلی منسجم‌تر با آن پیش خواهید رفت تا این‌که برنامه‌ریزی ماهانه یا سالانه داشته باشید، زیرا با برنامه‌ریزی بلندمدت ممکن است به مرور انگیزه خود را از دست بدهید و خسته شوید. یا آن را پشت گوش بیندازید و در نهایت با حجم زیادی از مطالب خوانده نشده مواجه شوید.

پس از آن‌که هدف خود را مشخص و برای آن برنامه‌ریزی کردید، بحث انسجام در روند مطالعه مطرح می‌شود. هر چقدر هم که برنامه‌ریزی درستی داشته باشید، تا زمانی که به طور منظم و پیوسته اقدام به یادگیری نکنید، هیچ نتیجه‌ای نخواهید گرفت، یا ممکن است به طور موقت پیشرفتی داشته باشید و پس از آن دیگر روند روبه‌رشدی را در خود مشاهده نکنید. بنابراین، یکی از نکته‌های مهم در خصوص شروع یادگیری زبان انگلیسی این است که برنامه‌ریزی را با نظم خاصی پیش ببرید و طبق آن عمل کنید.

قدم بعدی در یادگیری زبان انگلیسی این است که روشی را انتخاب کنیم که بتواند هر چهار مهارت «شنیدن»، «خواندن»، «گوش دادن» و «نوشتن» را تقویت کند. برای این‌که بدانید برای هر یک از مهارت‌ها از چه روشی کمک بگیرید، در ادامه این مطلب، به معرفی بهترین روش های یادگیری زبان انگلیسی برای همه مهارت‌ها اشاره خواهیم کرد و ویژگی‌های هر یک را توصیف می‌کنیم.

بهترین روش یادگیری زبان انگلیسی چیست ؟

به طور قطع نمی‌توان گفت که چه روشی می‌تواند به عنوان بهترین روش یادگیری زبان انگلیسی معرفی شود، اما با توجه به نوع یادگیری افراد و روش‌های مختلفی که برای یادگیری زبان انگلیسی وجود دارد، می‌توان تصمیم گرفت که کدام روش برای شخص گزینه مناسب‌تری است. برای مثال، یادگیری در برخی از افراد به صورت شنیداری صورت می‌گیرد، به همین دلیل بهتر است از روش‌هایی استفاده شود که روی مهارت لیسنینگ تأکید بیشتری دارند. مانند پادکست‌های آموزشی یا مشاهده فیلم و سریال.

اما برخی از افراد ممکن است دیداری باشند، به این معنی که زبان انگلیسی را با تصویر و نوشته بهتر یاد می‌گیرند. برای چنین افرادی، بهترین روش یادگیری زبان انگلیسی می‌تواند از طریق کتاب یا منابع کمک‌آموزشیِ تصویری حاصل شود. بنابراین، نمی‌توان گفت که چه روشی را باید به عنوان بهترین روش یادگیری زبان انگلیسی دانست، چون با توجه به نوع یادگیری در افراد مختلف فرق می‌کند.

اما زبان‌آموزان می‌توانند یک یا چند روش را به طور هم زمان امتحان کنند و هر کدام را که نتیجه بهتری برای آن‌ها داشت، به عنوان بهترین روش انتخاب کنند و با آن تا انتهای مسیر پیش بروند. در این آموزش سعی کرده‌ایم به انواع روش‌های یادگیری که برحسب تجربه‌های زبان‌آموزان و استادان زبان انگلیسی اثربخش بوده و جزو روش‌های مفید و کاربردی به شمار می‌روند را معرفی کنیم.

همان‌طور که می‌دانید، زبان انگلیسی از چهار مهارت زیر تشکیل شده است:

  • Listening
  • Speaking
  • Reading
  • Writing

در کنار این چهار روش، باید یادگیری «واژگان» و «گرامر» را نیز اضافه کنیم، چراکه برای تسلط داشتن بر هر یک از این مهارت‌ها باید بتوانیم دایره واژگان قوی و دستور زبان قابل‌قبولی داشته باشیم. یادگیری زبان انگلیسی به کمک یکی از این روش‌ها به‌تنهایی امکان‌پذیر نیست، بلکه باید همه مهارت‌ها به صورت مجموعه کاملی آموخته شود.

در همه کتاب‌های آموزش زبان انگلیسی می‌بینیم که هر درس شامل بخش‌هایی برای مکالمه و تمرین مهارت اسپیکینگ، متن‌های انگلیسی و پرسش و پاسخ برای بهبود مهارت خواندن و دایره واژگان، مکالمه‌های صوتی برای تقویت مهارت لیسنینگ و موضوعاتی برای نوشتن است که مهارت رایتینگ را بهبود می‌بخشد. بنابراین، با یادگرفتن همه مهارت‌ها می‌توانیم زبان انگلیسی را خوب یاد بگیریم.

یکی از منابعی که بیشتر زبان‌آموزان به سراغ آن می‌روند، کتاب‌های زبان انگلیسی است. در این آموزش قصد داریم چند منبع خوب برای یادگیری زبان انگلیسی نیز معرفی کنیم. همچنین به بهترین روش یادگیری زبان انگلیسی برای هر یک از مهارت‌ها به صورت جداگانه اشاره خواهیم کرد.

یادگیری زبان انگلیسی

بهترین روش یادگیری Speaking

یکی از چالش‌های بزرگی که زبان‌آموزان با آن مواجه هستند، صحبت کردن به زبان انگلیسی است. چه بسا به عنوان معلم زبان انگلیسی با افرادی سروکار داشته‌ایم که توانایی خواندن و نوشتن به زبان انگلیسی را دارند، اما نمی‌توانند صحبت کنند. یا ممکن است این توانایی را داشته باشند، اما برای گفت‌وگو در جمع از اعتماد‌به‌نفس کافی برخوردار نباشند. در این میان، باید روش‌هایی را تمرین کنند که این مهارت را تقویت کند. بهترین روش‌های یادگیری اسپیکینگ را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • در کلاس‌های زبان انگلیسی شرکت کنید یا عضو گروه‌های تبادل نظر شوید: یکی از روش‌های مؤثر برای یادگیری اسپیکینگ می‌تواند کلاس‌های مکالمه به زبان انگلیسی باشد که به صورت عمومی برگزار می‌شود. همچنین می‌توانیم در شبکه‌های اجتماعی عضو گروه‌های تبادل نظر شویم و با افراد مسلط به زبان انگلیسی به گفت‌وگو بنشینیم. در ادامه به مزیت‌های هر یک از این روش‌ها اشاره می‌کنیم.
    • شرکت در کلاس‌های زبان انگلیسی، محیطی مناسب برای تمرکز بر بهبود مهارت‌های زبانی افراد است. کلاس درس شرایطی کاملاً رسمی برای آموزش گرامر زبان انگلیسی به شکلی درست و اصولی ایجاد می‌کند و در ادامه به کمک تمرین‌های مکالمه، می‌توانید در گفت‌وگوهای خود از کمک آن‌ها بی‌نصیب نمانید. در واقع، ساختارهای مناسب و استفاده از کلمه‌هایی مانند حروف ربط برای ارتباط میان جمله‌ها می‌تواند به یادگیری هر چه بهتر کمک کند.
    • شرکت در کلاس‌های بحث و تبادل نظر، آن‌هم به صورت رسمی، محیطی را فراهم می‌کند که به کمک آن می‌توانید هم خودتان صحبت کنید و هم از صحبت‌های دیگران بهره‌مند شوید. حتی می‌توانید دوستانی برای خود پیدا کنید و از آن‌ها بخواهید که اشتباهات شما را تصحیح و ایرادهای شما را گوشزد کنند. هدف از عضویت در این نوع گروه‌ها، تأکید بر برقراری روابط و صحبت کردن به شکلی «درست» است. این نوع محیط‌ها نه‌تنها فرصت صحبت کردن را به شما می‌دهند، بلکه شرایطی مساعد برای افزایش اعتمادبه‌نفس و صحبت کردن در مکان‌های عمومی را مقدور می‌سازند.
  • هر روز کمی انگلیسی صحبت کنید: بهترین راه یادگیری زبان انگلیسی و تقویت مهارت اسپیکینگ، تمرین صحبت کردن است. سعی کنید هر روز کمی انگلیسی صحبت کنید. حتی اگر دایره واژگان محدودی دارید نیز بهتر است از آن‌ها به شکلی درست در گفت‌‌وگوهای خود استفاده کنید تا کاربردشان را در جمله یاد بگیرید. هر چه بیشتر صحبت کنید، درستی و روانی کلام شما زودتر بهبود پیدا خواهد کرد. در این خصوص، اگر بتوانید شخصی را پیدا کنید که در طی روز اندکی با او به زبان انگلیسی در تعامل باشید، می‌توانید نتیجه بهتری بگیرید. البته این روش برای کسانی که در محیطی انگلیسی‌زبان زندگی‌ می‌کنند راحت‌تر است.
  • روی تلفظ کلمه‌ها و جمله‌ها کار کنید: حتی اگر درک قابل‌قبولی از زبان انگلیسی داشته باشید و از گرامر خوب و دایره لغات گسترده‌ای برخوردار باشید، وقتی روی تلفظ خود کار نمی‌کنید، ممکن است افراد انگلیسی‌زبان به سختی متوجه منظور شما بشوند. اگر واقعاً قصد دارید سطح زبان انگلیسی خود را ارتقا دهید، تلفظ درست و مشخص، موضوع مهمی تلقی می‌شود. سعی کنید در تماس با افراد انگلیسی‌زبان، به نحوه تلفظ کلمه‌ها و جمله‌های آن‌ها گوش دهید و بکوشید لهجه آن‌ها را تقلید کنید. حتی می‌توانید با گوش دادن به داستان‌های صوتی و تکرار آن‌ها، این روند را پیاده کنید. در زبان انگلیسی برخی از صداها وجود دارد که ممکن است در زبان مادری شما نباشد. برای مثال، بسیاری از افراد در تلفظ صدای «R» مشکل دارند، زیرا در زبان مادری آن‌ها وجود ندارد. یا برخی با تلفظ صدای «th» مشکل دارند. این نکته را هم مدنظر داشته باشید که انگلیسی آمریکایی با انگلیسی بریتانیایی بسیار متفاوت است. اگر قصد سفر به یک کشور انگلیسی‌زبان را دارید، از این نکته نیز نباید غافل شوید.
  • دایره واژگان خود را گسترش دهید و از اصطلاحات انگلیسی استفاده کنید: هرچه دایره لغات شما گسترده‌تر باشد و اصطلاح‌های انگلیسی بیشتری یاد بگیرید، صحبت کردن به زبان انگلیسی آسان‌تر خواهد شد. اما وقت گذراندن با انگلیسی‌زبان‌ها به شما کمک می‌کند تا لغات و اصطلاحات رایج آن‌ها را زودتر یاد بگیرید. هرچند، خواندن متن‌های انگلیسی، تماشای تلویزیون و گوش دادن به اخبار نیز خالی از لطف نیست. وقتی کلمه یا اصطلاح جدیدی را یاد گرفتید، باید سعی کنید از آن در جمله استفاده کنید. با این کار هم با کالوکیشن‌های آن آشنا می‌شوید و هم برای مدتی طولانی به یادتان خواهد ماند. حتی می‌توانید در دفترچه یا تلفن همراه خود آن‌ها را یادداشت کنید تا هر بار که به سراغ‌شان می‌روید، مروری کرده باشید. بهتر است موقع انجام این کار، کلمه‌ها را همراه با مثالی بنویسید که کاربرد آن را هم یاد بگیرید.
  • همواره دیکشنری با خود همراه داشته باشید: داشتن دیکشنری به شما کمک می‌کند تا در صورتی که به کلمه جدیدی برخوردید و کالوکیشن‌های آن را نمی‌دانستید، به آن پناه ببرید. در این حالت، هیچ‌وقت برای یافتن معنی کلمه‌ای سردرگم نخواهید شد. حتی با این روش به طور ناخواسته می‌توانید کلمه‌های جدیدی یاد بگیرید. برای شروع یادگیری، بهتر است از یک دیکشنری انگلیسی به فارسی یا فارسی به انگلیسی کمک بگیرید. اما به مرور که سطح زبان شما بالاتر رفت، می‌توانید دیکشنری انگلیسی به انگلیسی را گزینه مناسبی برای این کار بدانید. برای مثال، می‌توانید دیکشنری‌های خوب مانند «Longman» یا «Oxford» را به صورت اپلیکیشن روی گوشی خود نصب کنید و از آن‌ها بدون نیاز به اینترنت کمک بگیرید.

بهترین روش یادگیری Listening, Reading و Writing

برای بهبود مهارت‌های خواندن، نوشتن و شنیدن نیز مانند صحبت کردن، روش‌های مختلفی وجود دارد. موارد زیر می‌تواند شما را در این امر یاری کند.

لازم به ذکر است که برای یادگیری و تقویت زبان می‌توانید از مجموعه آموزش زبان مقدماتی تا پیشرفته فرادرس استفاده کنید.

  • به پادکست انگلیسی گوش دهید: یکی از بهترین روش‌های یادگیری زبان انگلیسی و بهبود مهارت لیسنینگ، گوش دادن به پادکست است. بسیاری از پادکست‌ها به صورت رایگان در دسترس است و شما می‌توانید هر زمان که خواستید، به سراغ این پادکست‌ها بروید. حتی می‌توانید هنگام رانندگی یا در صف اتوبوس یا در باشگاه ورزشی به آن‌ها گوش دهید. پادکست‌ها هم جنبه آموزشی دارند و هم سرگرمی. به همین دلیل، بسیاری از افراد یادگیری با پادکست را به سایر روش‌های یادگیری زبان انگلیسی ترجیح می‌دهند. برای گوش دادن به پادکست می‌توانید هر روز یک اپیزود یا بخشی از آن را گوش کنید و سپس لغات و اصطلاحات جدید آن را تمرین کنید. با این کار، هم مهارت شنیداری خود را افزایش می‌دهید و هم به دامنه واژگان خود اضافه می‌کنید.

  • فیلم‌ و سریال‌ به زبان انگلیسی ببینید: یکی دیگر از روش‌های جالب و سرگرم‌کننده برای یادگیری زبان انگلیسی، تماشای فیلم و سریال به زبان انگلیسی است. برای این منظور سعی کنید از فیلم‌ها و سریال‌های جذابی کمک بگیرید که از تماشای آن‌ها لذت می‌برید. حتی می‌توانید فیلم‌هایی تماشا کنید که قبلاً دیده‌اید. زیرا با موضوع فیلم از قبل آشنا هستید و فهمیدن آن به زبان انگلیسی ساده‌تر خواهد شد. برای یادگیری زبان انگلیسی به کمک فیلم و سریال، ابتدا فیلم را با زیرنویس انگلیسی ببینید. سپس برای بار دوم آن را تماشا کنید و این بار سعی کنید کلمه‌ها و اصطلاحات جدید و ناآشنای آن را تمرین کنید.
  • کتاب، مجله یا روزنامه به زبان انگلیسی بخوانید: خواندن و درک مطلب، بخش بسیار مهمی در یادگیری زبان انگلیسی به شمار می‌رود. بنابراین، نباید از یادگیری این مهارت غافل شوید. به سراغ موضوعاتی بروید که به آن‌ها علاقه دارید. می‌تواند رمان انگلیسی باشد یا مجله‌ای انگلیسی. اما فقط آن‌ را تندخوانی نکنید. اگر به کلمه یا عبارت ناآشنایی برمی‌خورید، آن را جایی یادداشت کنید و از دیکشنری برای پیدا کردن معنی آن کمک بگیرید. اگر تنها هستید، متن را با صدای بلند برای خودتان بخوانید. با این کار چشم و گوش‌تان درگیر می‌شود. یعنی هم به مهارت خواندن و هم شنیدن کمک خواهد کرد.
  • دفترچه خاطراتی به زبان انگلیسی تهیه کنید: در کنار خواندن و گوش دادن، باید زمانی را صرف نوشتن به زبان انگلیسی نیز بکنید، چراکه یکی از مهارت‌های زبان انگلیسی، رایتینگ است و دانستن آن میزان تسلط شما را به زبان انگلیسی نشان می‌دهد. با نوشتن خاطرات روزانه خود می‌توانید این مهارت را تقویت کنید. فرقی نمی‌کنید پنج صفحه بنویسید یا به چند جمله کوتاه بسنده کنید. به مرور زمان می‌توانید بر روی ساختار جملات خود کار کنید و از دستور زبان و واژگان بهتری برای آن‌ها کمک بگیرید. البته نوشتن به‌تنهایی نمی‌تواند برای بهبود مهارت رایتینگ شما مفید باشد. اگر بتوانید نوشته‌های خود را به فردی انگلیسی‌زبان یا استاد زبان انگلیسی بدهید تا آن‌ها را بخواند و تحلیل کند، با پی بردن به اشتباهات خود می‌توانید مهارت رایتینگ خود را تقویت کنید.
  • دوست مجازی برای خود پیدا کنید و برای او نامه بنویسید: پس از آن‌که مهارت‌ نوشتن پیدا کردید، می‌توانید با دوستی مجازی به صوت مکتوب ارتباط برقرار کنید و برای او نامه بنویسید. با این کار هم می‌توانید زبان انگلیسی را تمرین کنید و هم از آن لذت ببرید. اگر بتوانید دوستی انگلیسی‌زبان یا کسی را پیدا کنید که به زبان انگلیسی تسلط کافی داشته باشد، بدون شک در مدت زمان کوتاهی نتیجه بهتری حاصل می‌شود.

بهترین روش یادگیری گرامر و واژگان انگلیسی

ممکن است تصور کنید سخت‌ترین بخش یادگیری زبان انگلیسی، گرامر است. شاید ابتدا این‌طور به نظر برسد و آموختن حجم زیادی از مطالب گرامری، شما را با چالش‌های زیادی روبه‌رو کند، اما اگر بتوانید این قوانین را به خوبی یاد بگیرید، به کمک تمرین‌های پیوسته و استفاده از آن‌ها در جملات روزمره خود، می‌توانید بر این بخش مسلط شوید. در ادامه تعدادی از روش‌‌های مؤثر برای یادگیری گرامر را معرفی کرده‌ایم.

  • با اجزای کلام در انگلیسی آشنا شوید: اجزای کلام در زبان انگلیسی به هشت دسته تقسیم می‌شوند که در ادامه هر یک را توضیح داده‌ایم.
    • اسم: نام افراد، مکان، اشیا و ایده‌ها.
    • ضمایر: به‌جای اسم استفاده می‌شوند.
    • فعل: بیانگر عملی که انجام شده، می‌شود یا خواهد شد.
    • صفت: توصیف‌کننده ویژگی‌‌های اسم.
    • قید: بیانگر خصوصیات فعل، صفت و سایر قیدها.
    • حرف اضافه: رابط میان اجزای جمله.
    • حرف ربط: رابط میان جمله‌واره‌ها.
    • حرف ندا: بیانگر عواطف و احساساتی مانند تعجب یا ناراحتی.
  • ساختار جمله انگلیسی را یاد بگیرید: جمله انگلیسی به طور کلی از ساختار «فاعل + فعل + مفعول» درست شده است. با توجه به زمان جمله، ساختار جمله نیز دستخوش تغییراتی می‌شود. مهم‌ترین تغییر در ساختار فعل است که برای زمان‌های مختلف متفاوت خواهد بود. برای یادگیری ساختار جمله، بهترین کار این است که فرمول مربوط به ساختار هر یک را یاد بگیریم و با تمرین زیاد از آن در محاوره روزانه و عادی استفاده کنیم. در واقع می‌توان گفت که جمله‌سازی یکی از راه‌های آشنایی با دستور زبان انگلیسی است. بیشتر جمله‌ها در حالت معلوم به کار می‌روند، اما برخی از جمله‌ها به صورت مجهول نیز کاربرد دارند که در این حالت دیگر فاعل جمله معلوم اهمیت چندانی ندارد و یا مشخص نیست. به همین دلیل به‌حای آن مفعول را قرار می‌دهیم و ساختار فعل هم به صورت «to be + p.p»‌ تعریف می‌شود. فعل «to be» برای انواع زمان صرف فعل متفاوتی دارد.
  • با عبارت‌های انگلیسی آشنا شوید: زبان انگلیسی از عبارت‌های متنوع و گسترده‌ای تشکیل شده است که یاد گرفتن آن‌ها کمک زیادی به بهبود مهارت‌های زبانی خواهد کرد. عبارت‌ها، از چند جزء تشکیل شده‌اند اما به عنوان یک واحد در نظر گرفته می‌شوند. به این معنی که به‌جای این‌که یک کلمه به عنوان اجزای کلام عمل کند، کل عبارت به عنوان بخش واحدی از اجزای کلام در نظر گرفته می‌شود.
  • با جمله‌واره‌های موصولی آشنا شوید: جمله‌واره‌های موصولی نیز بخش مهمی در مبحث دستور زبان به شمار می‌روند که در جمله‌واره‌های وابسته کاربرد دارند و به کمک ضمایر موصولی معرفی می‌شوند. بنابراین، بخشی از جمله به حساب می‌آیند که اطلاعات بیشتری درباره شخص یا چیزی به ما می‌دهند.
  • زمان‌های انگلیسی را تمرین کنید: در زبان انگلیسی سه زمان اصلی گذشته، حال و آینده وجود دارد و هر یک از این زمان‌ها خود به ۴ زیرمجموعه دیگر تقسیم می‌‌شوند. بنابراین، ۱۲ زمان مختلف انگلیسی تعریف شده است که با یاد گرفتن آن‌ها می‌توانیم هم زبان گفتار و هم نوشتار را تقویت کنیم. بدون شک در مراحل مقدماتی یادگیری، آشنایی با انواع زمان‌ها می‌تواند به عنوان بهترین روش یادگیری زبان انگلیسی به شمار بیاید.

برای یادگیری واژگان انگلیسی، بهتر است این نکته را قبل از هر چیز مدنظر داشته باشید که صرفاً حفظ کردن تعداد زیادی کلمه و معنی آن‌ها نمی‌تواند به تقویت دایره واژگان شما کمک زیادی بکند. آنچه مهم است، آموختن این کلمه‌ها در متن یا در قالب مثال است. برای این کار توصیه می‌شود حتماً از دیکشنری استفاده کنید که کالوکیشن‌های انگلیسی را داشته باشد.

«کالوکیشن» (Collocation) به کلمه‌هایی گفته می‌شود که در کنار همدیگر قرار می‌گیرند و به کمک هم معنی پیدا می‌کنند. برای مثال، «breath» اسم است و اگر بخواهیم آن را در جمله به کار ببریم، فعل مناسب آن «take» خواهد بود. بنابراین می‌توانیم بگوییم «take a breath»‌. حتی می‌توانیم به آن قید هم اضافه کنیم و بگوییم «take a deep breath». بنابراین کلمه «breath» در کنار کلمه‌های دیگر به شکل درست مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شناخت کالوکیشن‌ها باعث استفاده درست از کلمه‌ها در جمله می‌شود. به همین دلیل یادگیری آن‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد. برای مثال، کلمه «mistake» با فعل «make» به کار می‌رود، بنابراین اگر به‌جای «make» از فعلی مانند «do» یا «have» استفاده کنیم، عبارت نادرستی ساخته‌ایم. بهترین روش یادگیری زبان انگلیسی در خصوص واژگان و اصطلاحات انگلیسی در ادامه این مطلب فهرست شده است.

  • هر زمان که فرصت داشتید، بخوانید: فرقی نمی‌کند رمان باشد یا مجله یا حتی بخشی از یک کاتالوگ. مهم این است که هنگام خواندن به کلمه‌های آن دقت زیادی داشته باشید. هر چقدر بیشتر در معرض کلمه‌های جدید قرار بگیرید، کاربرد آن‌ها را بهتر یاد می‌گیرید. فراموش نکنید که یادگیری کلمه‌های جدید اولویت دارد. یعنی علاوه بر کلمه‌های آشنا، سعی کنید کلمه‌های ناآشنا در متن را نیز پیدا کنید و معنی آن‌ها را همراه با مثال یاد بگیرید.
  • کلمه‌های جدید را یادداشت کنید: نوشتن کلمه شاید روش جدیدی برای یادگیری نباشد، اما نتیجه خیلی بهتری در مقایسه با تکنیک‌های جدید دارد. سعی کنید مجموعه‌ای از کلمه‌‌های جدید را در کنار هم داشته باشید تا در نهایت بتوانید هر زمان که خواستید به آن‌ها مراجعه و مرور کنید. بهتر است برای این کار، کلمه جدید را در یک صفحه و معنی و مثال آن را در صفحه مقابلش بنویسید تا هنگام تمرین کردن، فقط کلمه را ببینید و معنی و کالوکیشن‌های آن را به یاد بیاورید. سپس به صفحه مقابل نگاه کنید و مطمئن شوید که به درستی آن را تکرار کرده‌اید.
  • کلمه‌های جدید را با صدای بلند تمرین کنید: بخشی به نام «word of the day» تهیه کنید و کلمه‌هایی را که هر روز یاد می‌گیرید، در آن قسمت بنویسید. سپس آن‌ها را در قالب مثال و در متن‌های مختلف تمرین کنید و برای مرور کلمه‌ها، هر روز از ابتدای فهرست خود شروع کنید. پس از مدتی، متوجه خواهید شد که با تعداد زیادی کلمه انگلیسی آشنا شده‌اید و برای مدتی طولانی در خاطرتان خواهد ماند.
  • از کلمه‌های جدید به طور روزمره استفاده کنید: با این کار، کلمه‌ها مدت زمان بیشتری در ذهنتان می‌مانند. بهتر است کلمه‌هایی را یاد بگیرید که در زبان انگلیسی کاربرد بیشتری دارند تا بتوانید از آن‌ها به طور مرتب در گفت‌وگوهای روزمره و در نوشتن استفاده کنید. زیرا یاد گرفتن کلمه‌های جدید شاید کار چندان دشواری نباشد، اما اگر کاربردی نداشته باشند، به سرعت آن‌ها را فراموش خواهید کرد. بنابراین نوشتن و صحبت کردن، دو مهارت مهم در بهبود دایره واژگان به شمار می‌روند.
برنامه ریزی برای خواندن زبان انگلیسی

برنامه ریزی برای خواندن زبان انگلیسی

بدون شک با داشتن برنامه‌ای هدفمند و منسجم، سرعت یادگیری افزایش پیدا خواهد کرد و روند پیشرفت زبان‌آموز به طور مستمر قابل‌بررسی خواهد بود. به همین دلیل می‌توان از آن به عنوان نکات مهم در آموختن زبان انگلیسی یاد کرد. اما بیشتر افرادی که قصد مطالعه زبان انگلیسی را دارند، نمی‌دانند چگونه و از کجا شروع کنند یا با روش‌های برنامه‌ریزی برای مطالعه آشنا نیستند. برای داشتن یک برنامه خوب و کارآمد، رعایت موارد زیر مهم است:

  • عادت‌های مطالعاتی و نوع یادگیری خود را مشخص کنید: به این فکر کنید که چه نوع برنامه‌ریزی برای شما مناسب است و چه نوعی مناسب شما نیست. برای این کار باید ابتدا بدانید که چه شیوه‌ای را برای مطالعه بهتر می‌دانید و با توجه به آن اهداف خود را تعیین کنید. ترجیح می‌دهید بیشتر از طریق شنیداری زبان انگلیسی را یاد بگیرید یا نوشتاری و تصویری؟ آیا در برخی از ساعات روز، بازدهی بهتری دارید؟ اگر بلافاصله بعد از کلاس مطالعه کنید به نتیجه بهتری می‌رسید یا به وقفه‌ای نیاز دارید تا پس از آن با انرژی بیشتری به سراغ منابع خود بروید؟
  • برنامه فعلی خود را تعیین و زمان مطالعه را مدیریت کنید: اگر شاغل هستید، ساعت‌های غیرکاری خود را مشخص کنید و بر اساس آن زمان مطالعه را در نظر بگیرید. اگر دانش‌آموز یا دانشجو هستید، اوقاتی را که در منزل یا کتابخانه هستید، به صورت بازه زمانی ثابتی در نظر بگیرید و هر روز بر اساس آن پیش بروید.
  • برنامه خود را روزانه تنظیم کنید: پس از تعیین برنامه و مدت زمان مطالعه، شروع به نوشتن برنامه کنید. برای این کار بهتر است از برنامه‌ریزی روزانه کمک بگیرید تا همراه با آن پیش بروید و اگر زمانی از برنامه عقب ماندید، در فرصت‌ها بعدی بتوانید آن را جبران کنید.
  • برنامه هفتگی یا ماهانه برای ارزیابی عملکرد خود داشته باشید: با این کار می‌توانید روند پیشرفت خود را بررسی کنید و اگر سرعت خوبی ندارید، برنامه بهتری برای خود در نظر بگیرید. همچنین می‌توانید نقاط ضعف و قوت خود را در روند مطالعه شناسایی کنید و با برنامه‌ریزی منظم، اشکالات خود را برطرف سازید.
  • طبق برنامه پیش بروید: زمانی برنامه مطالعاتی نتیجه رضایت‌بخشی خواهد داشت که طبق آن پیش بروید و به همه جوانب آن عمل کنید. برای این کار، برنامه‌ای تنظیم کنید که طی مدت زمان مقرر بتوانید آن را انجام دهید. مهم‌ترین مسئله در برنامه‌ریزی این است که به آن پایبند باشید و در تمام مدتی که مشغول مطالعه هستید، مطابق با آن پیش بروید.
مطالعه زبان انگلیسی

بهترین منابع یادگیری زبان انگلیسی

بدون شک، یافتن منبع یا منابعی مناسب و مفید برای یادگیری، می‌تواند یکی از راه‌‌های تقویت زبان انگلیسی باشد. در این راستا، به معرفی تعدادی از منابع خوب و کاربردی پرداخته‌ایم که در ادامه آن‌ها را معرفی خواهیم کرد.

معرفی کتابهای زبان انگلیسی

در مبحث بهترین روش یادگیری زبان انگلیسی عده‌ای معتقدند کتاب‌های آموزشی بهتر از سایر منابع می‌توانند به زبان‌آموزان کمک کنند. ناگفته نماند که روش‌های دیگری مانند اپلیکیشن یا پادکست نیز می‌تواند در کنار کتاب‌های آموزشی، مفید باشد. در این مطلب و در ادامه سعی کرده‌ایم تعدادی از کتاب‌های کاربردی در این خصوص را معرفی کنیم.

کتاب Practical English Usage

یکی از بهترین روش های یادگیری زبان انگلیسی همین کتاب است که نه‌تنها برای زبان‌آموزان، بلکه برای استادان زبان انگلیسی نیز منبع کارآمدی به شمار می‌رود، زیرا نه‌تنها به آموزش گرامر زبان انگلیسی می‌پردازد، بلکه جزئیات مربوط به هر روش را به طور کامل و با تمام جزئیات توضیح می‌دهد. علاوه بر بخش دستور زبان، این کتاب حاوی آموزش لغات انگلیسی نیز هست و امکان دسترسی به ۸۷ آزمون را به صورت آنلاین دارد. همچنین بر توضیحاتی کامل در رابطه با اشتباهات رایج گرامری تأکید می‌کند.

کتاب Practical English Usage

کتاب English Grammar in Use

از دیگر کتاب‌هایی که یادگیری گرامر با آن ساده و لذت‌بخش خواهد بود، کتاب «English Grammar in Use» نوشته «Raymond Murphy» است. نویسنده در این کتاب از سطح مقدماتی و متوسط آموزش دستور زبان را شروع کرده است و برای افرادی مناسب است که قصد تقویت گرامر را دارند. همچنین شامل نمونه سؤال‌ها و تمرین‌های گوناگونی در رابطه با مبحث گرامری مربوطه است که پاسخ آن‌ها نیز در ادامه آورده شده است. به همین دلیل، منبع مناسبی برای افرادی به شمار می‌رود که قصد مطالعه به صورت خودخوان را دارند.

کتاب English Grammar in Use

کتاب English Made Easy

کتاب «English Made Easy»، رویکردی جدید را در خصوص یادگیری زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم ارائه می‌دهد و با داشتن تصاویر متعدد، یادگیری را برای افرادی که بصری هستند، ساده‌تر کرده است. از ۲۰ درس تشکیل شده و هر یک به ۵ گروه مختلف تقسیم شده است که عمدتاً بر روی لغات، عبارت‌های انگلیسی و تلفظ کلمه‌ها تأکید دارد.

بهترین کتاب یادگیری زبان انگلیسی

کتاب Essential English Grammar

این کتاب در واقع پیش‌درآمدی بر کتاب «English Grammar in Use» و تمرکز آن بر روی سطوح مقدماتی است و شامل آموزش‌های تدریجی و گام‌به‌گام برای یادگیری گرامر زبان انگلیسی می‌شود. همچنین، شامل پرسش‌ و پاسخ‌های متعددی است که توضیحات آن‌ها نیز در صورت لازم ارائه شده است. بنابراین از این کتاب نیز می‌توانید به عنوان منبعی خودآموز بهره ببرید.

کتاب High School English Grammar and Composition

نویسندگان این کتاب سعی کرده‌اند راهنمای کامل و جامعی برای گرامر زبان انگلیسی ارائه دهند که مختص نوجوانان و دانش‌آموزان مقطع متوسطه است. در این کتاب قوانین مربوط به دستور زبان انگلیسی و اشتباهات رایج گرامری توضیح داده شده است. همچنین شامل تمرین‌های متعدد همراه با پاسخنامه تشریحی است که می‌تواند به عنوان بهترین روش یادگیری زبان انگلیسی به زبان‌آموزان کمک شایانی بکند.

کتاب یادگیری زبان انگلیسی

کتاب Practice Makes Perfect

این کتاب شامل مکالمه‌هایی می‌شود که در بهبود مهارت اسپیکینگ و افزایش اعتمادبه‌نفس شما مؤثر خواهد بود. علاوه بر یادگیری گرامر، با «نحو» (Syntax) و تلفظ کلمه‌هایی آشنا خواهید شد که در محاوره و در دنیای واقعی کاربرد زیادی دارند. همچنین فایل صوتی مربوط به مکالمه‌های انگلیسی نیز در دسترس است که به بهبود تلفظ درست کلمه‌ها، جمله‌ها و اصطلاحات رایج انگلیسی کمک می‌کند. از عنوان‌های مکالمه در این کتاب می‌توان به اصطلاحات رایج انگلیسی در سفر و اصطلاحات رایج رستورانی اشاره کرد.

کتاب مکالمه زبان انگلیسی

کتاب An A-Z of English Grammar and Usage

این کتاب، مانند یک دیکشنری، کاربرد مباحث مختلف گرامری را از A تا Z توضیح داده است و منبع کاملی برای زبان‌آموزان به شمار می‌رود. آموزش‌های آن بسیار ساده و قابل‌فهم است و به قدری جامع و کامل است که در هر سطحی می‌توان از آن کمک گرفت. به همین دلیل برای استادان زبان انگلیسی نیز منبعی مناسب برای آموزش به شمار می‌رود.

بهترین روش های یادگیری زبان انگلیسی

کتاب English Collocations in Use

این کتاب شامل کالوکیشن‌های زبان انگلیسی است که یادگیری آن برای هر فردی لازم و ضروری به شمار می‌رود. کالوکیشن‌ها کلمه‌هایی هستند که وقتی در کنار هم قرار می‌گیرند، معنی پیدا می‌کنند. در زبان انگلیسی کالوکیشن‌های زیادی وجود دارد، برای مثال یکی از کالوکیشن‌های «satisfy» را می‌توان «with» دانست که در کنار فعل، به صورت «be satisfied with» به کار می‌رود.

بنابراین، اگر دایره واژگانی قوی داشته باشیم، اما ندانیم کلمه‌ها به چه صورت در کنار هم کاربرد دارند، نمی‌توانیم ادعا کنیم که بر زبان انگلیسی تسلط داریم و به درستی از آن استفاده می‌کنیم. به همین دلیل لازم است با کالوکیشن‌ها آشنا شویم. کتاب «English Collocations in Use Intermediate Book» راهنمای بسیار کامل و جامعی در این زمینه است.

کتاب English Collocations in Use

کتاب English Grammar for Busy People

این کتاب راهنمای بسیار خوبی برای کسانی است که قصد یادگیری زبان انگلیسی را دارند، اما فرصت کافی برای تمرین و مطالعه در اختیارشان نیست. اگر زمان محدودی دارید و نمی‌توانید مباحث گرامری را با تمام جزئیاتش یاد بگیرید، این کتاب گزینه بسیار خوبی برای شماست، زیرا با یاد دادن نکات کلیدی، به شکلی کوتاه و مختصر شما را با زبان انگلیسی آشنا می‌کند. توضیحات این کتاب آموزنده و مفید است. به همین دلیل می‌تواند برای افراد شاغل، منبع مناسبی باشد.

یادگیری زبان انگلیسی در منزل

بهترین روش یادگیری زبان انگلیسی با فیلم

برخی افراد یادگیری زبان انگلیسی با فیلم را روش بسیار مؤثری می‌دانند. اما موضوع این است که صرفاً تماشای یک یا چند فیلم، نمی‌تواند در بهبود مهارت‌های زبانی شما نقش چندان کمک‌کننده‌ای داشته باشد. در واقع می‌توان گفت که یادگیری زمانی حاصل می‌شود که فیلم را به‌‌دید آموزشی تماشا کنید. به بیان ساده‌تر، برای آموختن زبان انگلیسی از طریق فیلم و سریال، استفاده از تکنیک‌های یادگیری فیلم می‌تواند کمک زیادی بکند.

اولین و مهم‌ترین مسئله در رابطه با تماشای فیلم و سریال، انتخاب مناسب است. برای مثال، تماشای فیلم‌های کمدی ممکن است سرگرم‌کننده به نظر برسد، اما از آنجا که اصطلاحات و عبارت‌های رایج آن کشور زیاد به کار رفته، ممکن است درک و فهم آن را دشوار کند. برای مشاهده فیلم یا سریال، ابتدا سعی کنید فیلم را کامل و بدون استرس ببینید. سپس روز بعد برای دومین بار و با زیرنویس انگلیسی آن را تماشا کنید. در ادامه سعی کنید کلمه‌ها و اصطلاحات آن را با تلفظ درست یاد بگیرید و آن را جایی یادداشت کنید.

در نهایت، فیلم یا سریال را برای بار آخر و بدون زیرنویس ببینید. بدون شک از این‌که این بار می‌توانید اصطلاحات و کلمه‌های آن را متوجه شوید و حتی با شخصیت‌های داستان تکرار کنید، خوشحال خواهید شد.

یکی از روش‌های رایج در آموزش زبان انگلیسی، تکنیک «Shadowing» است. مفهوم این تکنیک این است که هر آنچه می‌شنوید، با همان تلفظ و مانند گوینده تکرار کنید. با این کار، پس از مدتی هم تلفظ شما قوی می‌شود، هم اصطلاحات رایج فیلم‌ها را به خوبی یاد می‌گیرید. پس برای تقویت زبان انگلیسی خود، این روش را هم امتحان کنید.

به طور کلی، مزایای یادگیری زبان انگلیسی به کمک فیلم و سریال را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • آشنا شدن با زبان انگلیسی محاوره و روزمره
  • بهبود تلفظ واژ‌ه‌ها و اصطلاحات انگلیسی
  • تقویت لهجه انگلیسی

نکات مهم درباره یادگیری زبان انگلیسی

مهم‌ترین مسئله در رابطه با یادگیری زبان انگلیسی، مطالعه به صورت روندی تدریجی و هدفمند است. با این کار به مرور متوجه بهبود عملکرد خود می‌شوید و شاهد پیشرفت خود خواهید بود. اما برای این‌که بتوانید از عهده این کار به خوبی بر بیایید، لازم است طی این فرایند یادگیری، نکات مهمی را مدنظر داشته باشید. در ادامه به تعدادی از موارد مهم اشاره شده است که با رعایت کردن آن‌ها می‌توانید زبان انگلیسی خود را به بهترین شکل تقویت کنید.

 هر چیزی که به زبان انگلیسی نوشته شده، بخوانید

ادبیات کلاسیک، روزنامه‌، وب‌سایت‌، ایمیل‌، شبکه‌های اجتماعی، نوشته روی دارو یا خوراکی، هر چیزی که به زبان انگلیسی است، بخوانید. می‌پرسید چرا؟ چون این نوع محتوا سرشار از واژگان جدید و همچنین واژگانی است که از قبل با آن آشنا بودید. این کار به شما کمک می‌کند تا به سرعت پیشرفت کنید، زیرا وقتی در متن در معرض لغت جدیدی قرار می‌‌گیرید، آن را بهتر به خاطر می‌سپارید. از سوی دیگر، یادگیری کلمه‌ها و عبارت‌های جدید امری ضروری است، به ویژه در رابطه با زبانی مانند انگلیسی که کلمه‌های بسیار زیادی دارد. پس تا می‌توانید بخوانید و به خواندن ادامه دهید.

لغت‌های جدید را یادداشت کنید

شاید با خود فکر کنید که در دنیای امروز دیگر یادداشت‌برداری جایی ندارد. اما باور کنید که این روش قدیمی جواب می‌دهد! هنگام یادگیری، در بیشتر موارد، ما از کلمه جدید آن‌قدر لذت می‌بریم که فراموش کردنش غیرممکن به نظر می‌رسد. اما همه‌چیز برای اولین بار که در معرض آن قرار می‌گیرید در خاطرتان نمی‌ماند. هر زمان که کلمه یا عبارت جدیدی را می‌شنوید یا می‌خوانید، آن را در قالب متن یا مثال بنویسید؛ یعنی در یک جمله و با ذکر معنی آن. این باعث صرفه‌جویی در وقت می‌شود، زیرا دیگر به آن کلمه باز نمی‌گردید و از خود نمی‌پرسید «معنی این کلمه/عبارت چه بود؟»

با افراد انگلیسی‌زبان صحبت کنید

اگر زبان برای برقراری ارتباط نیست، پس برای چه منظوری استفاده می‌شود؟ بدون شک، ما انسان‌ها در برقراری ارتباط بدون صحبت کردن مهارت خاصی داریم؛ در واقع با چت کردن یا به کمک زبان بدن می‌توانیم منظور خود را به شخص مقابل منتقل کنیم. اما وقتی مجبور شویم به زبان انگلیسی صحبت کنیم، خواهیم دید که خیلی بهتر از نوشتن یا خواندن در ذهن ما می‌ماند. بارها این جمله را از دیگران شنیده‌اید یا شاید هم خودتان آن را گفته‌اید که «می‌فهمم، اما نمی‌توانم صحبت کنم». بسیاری از افراد، صحبت کردن به زبان انگلیسی را به مانع بزرگی برای خود تبدیل کرده‌اند که عبور از آن بسیار سخت یا تقریباً غیرممکن است. اما این‌طور نیست. برای رفع این مشکل، در کلاس‌های مکالمه ثبت‌نام کنید یا در محیط‌های تبادل نظر غیررسمی شرکت کنید و با افراد ناشناس و مسلط به زبان انگلیسی در تعامل باشید.

عضو پادکست‌ یا کانال‌های یوتیوب شوید

برای هر موضوعی پادکست وجود دارد. در کانال‌های یوتیوب نیز می‌توانید موضوعات مختلفی را دنبال کنید. می‌توانید عضو شوید و حین رانندگی به آن‌ها گوش دهید یا در طول رفت و آمد به مدرسه یا محل کار به آن‌ها گوش دهید یا تماشا کنید. در ابتدا، ممکن است فهمیدن لهجه‌های افراد انگلیسی‌زبان برای شما کمی دشوار باشد، اما به مرور زمان و هر چه بیشتر به آن گوش می‌دهید، بهتر می‌توانید با آن ارتباط برقرار کنید.

به خارج از کشور سفر کنید

همه می‌دانند که زبان انگلیسی پرمخاطب‌ترین زبان در جهان است. به همین دلیل، برای ادامه تحصیل، پیدا کردن فرصت‌های شغلی مناسب و حتی سفرهای تفریحی، با فهرست بلندبالایی از کشورها، می‌توانید مکان ایده‌آل خود را بر اساس نیمکره، آب و هوا یا شهر مورد علاقه خود انتخاب کنید. استرالیا، نیوزلند، بریتانیا، ایالات متحده، کانادا و آفریقای جنوبی را به لیست خود اضافه کنید.

کیفیت را بر کمیت ترجیح دهید

وقتی صحبت از یادگیری زبان انگلیسی می‌شود، بدون شک کیفیت بر کمیت غلبه می‌کند. مفهوم این جمله این است که صرفاً حفظ کردن هزاران کلمه نمی‌تواند کمکی به یادگیری و بهبود مهارت‌های زبانی شما بکند. با این کار فقط اطلاعات زیادی را در مغز خود تلنبار می‌کنید و به سرعت هم فراموش می‌کنید. به‌جای این کار سعی کنید هر کلمه را به کمک مثال و در قالب متن یاد بگیرید تا هم مدتی طولانی در خاطرتان بماند و هم بتوانید از آن به درستی استفاده کنید. با این کار کیفیت یادگیری به مراتب بالاتر می‌رود.

گوش دهید و پاسخ دهید

بسیاری از افراد بر این باورند که بهترین روش یادگیری زبان انگلیسی، گوش دادن و تکرار کردن آن چیزی است که گوینده به زبان می‌آورد. این کار ممکن است به شما در یادگیری کمک کند، اما بهتر از آن روشی است که به صحبت‌های گوینده گوش می‌کنید و سپس به آن پاسخ می‌‌‌دهید یا نظر خود را مطرح می‌کنید. با این کار شما وارد چالش می‌شوید و هر چقدر ادامه دهید، با جزئیات بیشتری مواجه خواهید شد و نتیجه بهتری حاصل می‌شود.

در کلاس‌های آنلاین شرکت کنید

با شیوع ویروس کرونا، ورود افراد به فضاهای مجازی و کلاس‌های آنلاین بیشتر شد. پیش از آن بیشتر ما کلاس‌های حضوری را ترجیح می‌دادیم، اما امروزه با بسترهای آموزشی خوبی که فراهم شده است، می‌توانیم به صورت مجازی در کلاس‌های آنلاین شرکت کنیم و به اندازه کلاس‌های حضوری از آن‌‌ها استفاده بهینه کنیم. از مزایای شرکت در این کلاس‌ها این است که می‌توانید استاد خودتان را انتخاب کنید و هر زمان که بخواهید با او کلاس تشکیل دهید. همچنین امکان ضبط کلاس و نوشته‌های استاد نیز وجود دارد.

نکات مهم درباره یادگیری زبان انگلیسی

سوالات رایج درباره بهترین روش یادگیری زبان انگلیسی

برای یافتن اطلاعات بیشتر درباره بهترین روش یادگیری زبان انگلیسی سعی کرده‌ایم به تعدادی از پرسش‌های متداول در این خصوص پاسخ دهیم.

روش های یادگیری زبان انگلیسی چیست ؟

روش‌های مختلفی برای یادگیری زبان انگلیسی وجود دارد که با توجه به نوع یادگیری، می‌توان یک یا چند نوع از آن‌ها را امتحان کرد. برای مثال می‌توان در کلاس‌های گروهی یا خصوصی، زیر نظر استادی مجرب یادگیری را شروع کرد و ادامه داد یا به کمک اپلیکیشن‌ و پادکست‌های یادگیری زبان انگلیسی، یادگیری را کامل کرد. همچنین می‌توان به کمک منابع مختلف، به صورت خودآموز اقدام به یادگیری کرد. در کنار همه این روش‌‌ها، دیدن فیلم و سریال و خواندن داستان‌های کوتاه نیز می‌تواند کمک زیادی به یادگیری بکند.

بهترین روش یادگیری زبان انگلیسی در منزل چیست ؟

بهترین روش یادگیری زبان انگلیسی به صورت خودآموز می‌تواند کتاب‌هایی باشد که برای این منظور تهیه شده‌اند. در کنار این کتاب‌ها، اپلیکیشن و پادکست و همچنین تماشای فیلم و سریال و خواندن متن‌‌های انگلیسی تأثیر فراوانی در افزایش سرعت و روند یادگیری خواهد داشت. اما مهم این است که از برنامه‌ای هدفمند و منسجم کمک بگیرید و وقفه‌ای در مطالعه ایجاد نشود. صحبت کردن با دوستان انگلیسی‌زبان یا نوشتن برای آن‌ها می‌تواند در بهبود مهارت اسپیکینگ و رایتینگ مفید باشد.

چگونه می‌توان به صورت تدریجی زبان انگلیسی را یاد گرفت؟

برای این کار لازم است از همان مرحله اول صحبت کردن را شروع کنید. همچنین سعی کنید متن‌های ساده انگلیسی یا داستان‌های کوتاه بخوانید. این کار نه‌تنها باعث تقویت مهارت خواندن می‌شود، بلکه اعتمادبه‌نفس شمار را نیز بالا می‌برد. در ادامه راه، از روش‌هایی کمک بگیرید که در روانی کلام شما هنگام صحبت کردن تأثیر می‌گذارد. این اهداف را برای خود مشخص کنید و سعی کنید طبق برنامه و به طور گام به گام با آن‌ها پیش بروید.

از روش‌هایی مانند استفاده از فلش‌کارت برای تقویت دایره واژگان یا نوشتن مثال‌ برای هر یک از کلمه‌ها یا اصطلاحات ناآشنا نیز می‌توانید کمک بگیرید. برای تقویت گرامر به صورت تدریجی نیز می‌توانید از مباحث ساده شروع کنید و به مرور که بر آن مباحث تسلط پیدا کردید به سراغ مباحث پیچیده‌تر بروید و با تماشای فیلم‌های آموزشی، کاربرد آن‌ها را در مکالمه‌های روزمره یاد بگیرید.

بهترین روش یادگیری لغات انگلیسی چیست ؟

بهترین روش یادگیری لغات انگلیسی این است که آن‌ها را در قالب مثال یاد بگیرید. بنابراین، هر زمان که متنی را می‌خوانید یا به تماشای فیلمی می‌نشینید که کلمه‌های ناآشنایی دارد، آن‌ها را یادداشت کنید و سپس با مراجعه به دیکشنری، تلفظ درست آن‌ها را یاد بگیرید و با کالوکیشن‌ها آشنا شوید. می‌توانید از روزی پنج تا ده کلمه شروع کنید و روزهای بعد دوباره از اول کلمه‌ها را مرور کنید تا برای مدتی طولانی در خاطرتان بماند.

یادگیری زبان انگلیسی چقدر طول می کشد ؟

پاسخ این سؤال به سطح زبان انگلیسی افراد بستگی دارد. با توجه به «CEFR»، زبان انگلیسی به چند سطح مختلف تقسیم می‌شود که از A1 تا C2 متغیر است. این سطح‌ها از مقدماتی و متوسط تا پیشرفته طراحی شده‌اند. برای یادگیری زبان انگلیسی، تعیین سطح قدم اول است تا مشخص شود سطح زبان انگلیسی زبان‌آموز در چه حدی است. سپس می‌توان مدت زمان یادگیری را به صورت تقریبی تعیین کرد. البته این امر ممکن است برای همه صدق نکند، اما تا حدودی می‌توان مدت زمان یادگیری را به کمک آن مشخص کرد.

جمع‌بندی

در این آموزش بهترین روش یادگیری زبان انگلیسی را یاد گرفتیم و آموختیم که نوع یادگیری افراد متفاوت است و به همین دلیل نمی‌توان به طور قطع گفت که چه روشی را به عنوان بهترین روش یادگیری زبان انگلیسی باید در نظر بگیریم. اما آن چیزی که مشخص است پیدا کردن روشی مناسب برای یادگیری است و آن هم با توجه به نوع یادگیری افراد و میزان علاقه به آن روش تعیین می‌شود. برای مثال، برخی از افراد بصری هستند و یادگیری آن‌ها از طریق کتاب یا هر چیزی که تصویر یا نوشته داشته باشد، بهتر صورت می‌گیرد. در صورتی که برخی شنیداری هستند و ترجیح می‌دهند با گوش دادن بیاموزند. به این دسته از افراد توصیه می‌شود روش‌هایی مانند گوش دادن به پادکست یا فایل‌های صوتی آموزشی را امتحان کنند.

علاوه بر این به نکات مهمی برای شروع یادگیری زبان انگلیسی اشاره کردیم. همچنین به عنوان منبع آموزشی، چند نمونه از بهترین کتاب‌های آموزش زبان انگلیسی را معرفی کردیم و ویژگی‌‌های هر یک را برشمردیم. در انتها نیز به پرسش‌های رایج پیرامون بهترین روش یادگیری زبان انگلیسی پاسخ دادیم.

در مجموع باید گفت که برای یادگیری زبان انگلیسی، داشتن هدف، اولین و مهم‌ترین قدم است و در کنار آن استفاده از روش‌هایی که بتواند به صورت تدریجی روند پیشرفت شما را ممکن سازد، می‌تواند به عنوان بهترین روش یادگیری زبان انگلیسی به شمار بیاید. این روش‌ها یا می‌تواند کتاب‌های آموزشی و کمک‌آموزشی باشند، یا پادکست و اپلیکیشن‌های یادگیری زبان. همچنین در کنار این‌‌ها می‌توان به فیلم و سریال انگلیسی و گوش دادن به موسیقی یا خواندن داستان‌های کوتاه انگلیسی و در سطوح پیشرفته‌تر، خواندن مجله، روزنامه، رمان و مقاله‌های علمی اشاره کرد.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «مباحث متفرقه زبان انگلیسی» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
WikiHowEFIntelligentIntelligent
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *