Google AMP چیست و چه کاربردی دارد؟ — راهنمای جامع

۱۰۹ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۱ شهریور ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۷ دقیقه
Google AMP چیست و چه کاربردی دارد؟ — راهنمای جامع

AMP اختصاری برای عبارت «صفحه‌های سریع موبایل» (Accelerated Mobile Pages) و یک پروژه اوپن سورس از سوی گوگل است که با هدف تسهیل و روان‌سازی تجربه مرور وب روی دستگاه‌های موبایل طراحی شده است. این پروژه نوید عملکرد بالاتر، افزایش نرخ تعامل کاربر و استفاده کمتر از پهنای باند را هم به کاربران و هم به ناشران می‌دهد.

AMP چگونه عمل می‌کند؟

از ماه جولای 2018 (مرداد 1397) «سرعت بارگذاری صفحه» (Page Speed) به عنوان یک عامل رتبه‌بندی صفحه‌های موبایل مورد استفاده قرار می‌گیرد و AMP برای تأمین نیاز کاربران به سرعت بیشتر مطرح شده است. در واقع AMP این نوید را می‌دهد که تجربه مرور وب روی دستگاه‌های همراه تا 85% سریع‌تر خواهد شد.

صفحه‌های AMP از طریق ترکیب بهینه‌سازی و محدودسازی‌های HTML، جاوا اسکریپت و CSS تقریباً به صورت آنی بارگذاری می‌شوند. عناصر خاص AMP با قرارگیری به جای کدهای نوشته شده جاوا اسکریپت، افزایش سرعت و سازگاری را تضمین می‌کنند.

سرعت بارگذاری صفحه‌ها همچنین از طریق اولویت‌دهی به بارگذاری بخش فوقانی صفحه وب، کش کردن AMP خاص و پیش رندرسازی بهبود می‌یابد. به علاوه، استفاده از فایل‌ها و رسانه‌های کوچک‌تر و درخواست‌های کمتر برای منابع مختلف از سرور باعث می‌شود که سرعت بارگذاری صفحه هر چه بیشتر افزایش یابد.

بهینه‌سازی در AMP همچنین باعث حصول اطمینان از بارگذاری صحیح طرح‌بندی صفحه در همه موارد و حتی پیش از بارگذاری تصاویر و iframe ها (برای تبلیغ‌ها) می‌شود. این مسئله از طریق تعیین اندازه تصاویر و iframe ها در سند HTML (که طرح‌بندی استاتیک نیز نامیده می‌شود) صورت می‌پذیرد. این فرایند اساساً موجب توقف حرکت محتوا در صفحه برای یافتن جایگاه خود در حین بارگذاری می‌شود.

کش AMP چیست؟

اگر یک وب‌سایت AMP معتبر داشته باشید، صفحه‌های وب‌سایت شما به طور خودکار به‌عنوان بخشی از اکوسیستم AMP کش می‌شوند. این کش اسناد AMP، فونت‌ها و تصاویر را ذخیره می‌کند. دو نوع کش AMP امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرند که کش AMP گوگل (+) و کش AMP کلودفلیر (+) هستند. سرورهای کلودفلیر به تنهایی در 102 نقطه جغرافیایی در 50 کشور مختلف توزیع یافته‌اند.

این کش هر بار که فردی به محتوا دسترسی پیدا می‌کند به‌روزرسانی می‌شود و محتوای به‌روز شده بار دیگر به صورت خودکار ارائه می‌شود. این امر تضمین می‌کند که آخرین نسخه از وب‌سایت در سریع‌ترین زمان ممکن به بیشترین افراد ممکن ارائه شده است.

علاوه بر کش کردن محتوا، سرور کش همچنین برخی بهینه‌سازی و اصلاحات، مانند موارد زیر را روی آن‌ها اعمال می‌کند:

  • اعتبار سنجی قالب AMP
  • محدودسازی ابعاد تصویر برای جلوگیری از بروز مشکل در حافظه مرورگر و پاسخ‌دهی ضعیف.
  • حذف داده‌هایی از تصویر که ناپیدا هستند یا دیدن آن‌ها دشوار است مانند فراداده (متا دیتا) تصاویر.
  • تبدیل تصاویر به قالب‌های کوچک‌تر و مناسب دستگاه‌های همراه مانند تبدیل تصاویر GIF، PNG و JPEG به قالب WebP در مرورگرهایی که از این قالب پشتیبانی می‌کنند.
  • تبدیل تصاویر به کیفیت‌های پایین‌تر در صورتی که گزینه Save-Data در هدر درخواست موجود باشد.
  • افزودن پشتیبانی از تصاویر با اندازه‌های واکنش‌گرا
  • ارائه صفحه روی یک کانال امن (HTTPS) و استفاده از آخرین پروتکل‌های وب (SPDY, HTTP/2)
  • مراقبت از اسناد AMP برای جلوگیری از حمله‌های XSS بر اساس تگ‌های پایانی نادرست HTML، کامنت‌ها و موارد دیگر.

علاوه بر این بهینه‌سازی‌ها، کش AMP همچنین بسیاری از فرایندهای ضد آلودگی HTML را اجرا می‌کند تا فرایند تحلیل کد به صورت نرمال درآید. فهرست کامل بهینه‌سازی‌های کش AMP را می‌توانید در این صفحه بخش توسعه‌دهندگان گوگل (+) ملاحظه کنید.

مزیت‌های واقعی AMP چه هستند؟

سرعت اصلی‌ترین جذابیت AMP است. به همین دلیل بسیاری از ناشران مانند گوگل، فیسبوک، بایدو، پینترست و توییتر هم اینک از این فناوری استفاده می‌کنند. افرایش سرعت باعث بالا رفتن نرخ تعامل کاربر و کاهش نرخ بازگشت می‌شود.

AMP به طور خاص در آن نواحی که پوشش اینترنت همراه ضعیف است یا در مناطق با ازدحام زیاد جمعیت مانند شبکه‌های عمومی فرودگاه‌ها یا کافی‌شاپ‌ها کارایی خود را بیشتر نشان می‌دهد. به همین دلیل است که محتوای چنین اپلیکیشن‌هایی در مواردی که تجربه مرور کلی کند است، بسیار سریع‌تر بارگذاری می‌شود.

تحقیقاتی که در خصوص مطالعه تأثیر اقتصادی کلی AMP از سوی شرکت مشاوره Forrester در سال پیش صورت گرفته است نشان می‌دهد که:

AMP موجب کاهش 10 درصدی در ترافیک وب‌سایت و افزایش 2 برابری زمان صرف شده از سوی کاربر در صفحه‌های وب‌سایت می‌شود. در مورد وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک که از AMP استفاده می‌کنند، این مطالعه نشان می‌دهد که 20% افزایش در فروش در مقایسه با صفحه‌هایی که از AMP استفاده نمی‌کردند وجود دارد.

بخش استوری‌های برتر گوگل برای دستگاه‌های همراه نیز تنها از کش AMP گوگل برای نمایش مقالات استفاده می‌کند و از این رو برای بسیاری از ناشران استفاده از AMP باید یک گزینه پیش‌فرض محسوب شود.

نیویورک‌تایمز، eBay، و AliExpress نمونه‌های خوبی هستند که می‌توان برای بررسی مزیت‌های بهره‌گیری از AMP مورد استفاده قرار داد. اگر روی محتوای ارائه شده از این وب‌سایت‌ها (که با علامت AMP نشانه‌گذاری شده‌اند) در بخش نتایج گوگل روی دستگاه همراه کلیک کنید، به نسخه AMP صفحه‌های آن‌ها هدایت خواهید شد.

استوری‌های AMP

علاوه بر اکوسیستم AMP امسال استوری‌های AMP نیز معرفی شده‌اند. این بخش همانند استوری‌های اسنپ‌چت از سوی ناشران زیادی مورد استفاده قرار گرفته است. نمونه‌های خوبی از آن شامل استوری CNN در مورد مأموریت‌های فضایی که همچنان به کاوش منظومه شمسی ما می‌پردازند (+) و راهنمای اساسی Mashable در مورد پلنگ سیاه (+) هستند.

بخش تبلیغات استوری AMP نیز همانند ویژگی استوری ها اخیراً در اختیار همه وب‌سایت‌ها که از نرم‌افزار مدیریت تبلیغات گوگل استفاده می‌کنند قرار گرفته است. این تبلیغات از نوع تمام صفحه هستند که در استوری‌های AMP ظاهر می‌شوند ویکی از بهبودهایی هستند که باعث شده AMP بسیار مفیدتر از آن چیزی شود که سال پیش بوده است.

معایب AMP چیست؟

Downsides to AMP

اگر از گوگل، توییتر، پینترست، Messenger و غیره استفاده کنید، متوجه خواهید شد که لینک‌های بیرونی به جای این که در دامنه‌ای که به آن لینک شده‌اند، باز شوند، درون خود دامنه باز می‌شوند.

با این که AMP موجب بهبود تجربه مرور وب برای کاربران شده است؛ اما این مسئله به ضرر مالکان وب‌سایت‌ها تمام شده است. بدین ترتیب کنترل ناوبری بازدیدکنندگان یک وب‌سایت از اختیار مالکان آن خارج شده است.

این امر ممکن است منجر به کاهش نرخ بازدید صفحه و کاهش درآمد تبلیغاتی وب‌سایت بشود. حتی برخی از انواع تحلیل‌ها و ردگیری‌ها در صورتی که از گوگل آنالیتیکس برای AMP استفاده نکنید، دشوار خواهند شد. این به آن معنا است که برخی خوانندگان ممکن است دشواری‌های مربوط به ترافیک را ترجیح دهند.

بخش استوری‌های برتر گوگل برای دستگاه‌های همراه تنها محتوای آماده AMP را نمایش می‌دهد. این واقعیت مهمی است، زیرا اغلب ترافیک به همه محتوای AMP از افرادی ناشی می‌شود که به دنبال دامنه Google.com جستجو می‌کنند.

این ترجیح AMP تنها در بخش تازه‌های گوگل متوقف نمی‌شود. گوگل وب‌سایت‌هایی که AMP را فعال کرده‌اند را از لینک‌های دیگر بالاتر رتبه‌بندی می‌کند که شامل سایت‌های استاندارد مناسب تلفن همراه نیز می‌شوند. همه این‌ها به این معنی است که گرچه AMP خودش به تنهایی یک عامل در رتبه صفحه (Page Rank) نیست؛ اما بهینه‌سازی سرعت چنین نقشی دارد.

Cloudflare-enable-AMP-links

حتی اگر صفحه‌های وب‌سایت خود را به صورت AMP در بیاورید، این صفحه‌ها بسته به سیستم عامل، اپلیکیشن‌ها، یا دستگاه مورد استفاده، همیشه مورد استفاده قرار نخواهند گرفت. اگر از کلودفلیر استفاده می‌کنید، می‌توانید لینک‌های سریع شده موبایل را برای شناسایی و نمایش محتوای AMP از سایت روی تلفن‌های همراه صرف نظر از مبدأ بازدیدکننده فعال کنید. کلودفلیر می‌تواند به بهبود حریم خصوصی و عملکرد، هنگام استفاده از دستگاه همراه نیز کمک کند.

بصری‌سازی و طراحی در AMP

همگی ما از وب‌سایت‌های با طراحی جذاب لذت می‌بریم، با این وجود، محدودیت‌های AMP می‌تواند باعث شود که مقداری از جذابیت بصری وب‌سایت که در موارد دیگر با طراحی واکنش‌گرا طراحی موبایل به دست می‌آمد، از دست برود.

برای نمونه افزونه‌هایی در وردپرس وجود دارند که با ارائه یک نسخه ساده شده از وب‌سایت عملکرد AMP را ارائه می‌کنند. این مبدل‌های وردپرس به AMP، زیبایی بصری بسیار اندکی دارند و یکی از دلایل اصلی آن است که چرا اغلب وب‌سایت‌های AMP شبیه هم به نظر می‌رسند.

اگر صفحه‌های AMP خود را به جای مبدل‌ها، به صورت دستی طراحی کنید، می‌توانید به یک طراحی شبیه به طراحی سنتی وب‌سایت‌های موبایل دست یابید و زیبایی بصری بیشتری به دست آورید.

AMP همچنان در مسیر تکامل است و توسعه‌دهندگان زیادی در برابر استفاده از آن سرسختانه مقاومت می‌کنند، چون استفاده از AMP آن‌ها را وادار می‌کند که هر چه بیشتر وارد اکوسیستم گوگل شوند. این مسئله موجب جستجوهای زیادی برای جایگزین گوگل شده است.

آیا باید صفحه‌های AMP ایجاد کنیم؟

AMP مزیت‌های زیادی برای مالکان وب‌سایت‌ها دارد به خصوص اگر حجم بالایی از محتوا را به صورت روزمره ارائه می‌کنید، این مزیت بیشتر به چشم می‌آید. با این وجود بسیاری از مشکلات در این زمینه که موجب کند شدن وب‌سایت می‌شوند مانند استفاده بیش از حد از جاوا اسکریپت، پاسخ‌دهی کند سرور و اندازه بالای صفحه را می‌توان بدون پیاده‌سازی AMP نیز حل کرد.

افزونه های AMP خاصی برای وردپرس و همچنین دروپال وجود دارند که می‌توانند به تولید محتوای AMP کمک کنند. برای نمونه کل وب‌سایت AMPProject در عمل به وسیله AMP ایجاد و رندر شده است، بنابراین نمونه خوبی از شیو نمایش صفحه‌ها در همه رزولوشن‌ها و نه صرفاً موبایل محسوب می‌شوند.

با این که افراد به دلایل مختلف چندان از AMP خوششان نمی‌آید؛ اما با توجه به بررسی‌هایی که از سوی موسسه‌های مختلف در مورد نرخ درگیری کاربر و نرخ تبدیل کاربران در وب‌سایت‌های AMP به دست آمده، چنین نتیجه‌گیری شده در مواردی که پیاده‌سازی AMP به صورت کامل انجام یافته است، همه وب‌سایت‌ها صرف نظر از حوزه محتوایی شاهد مزیت‌های مختلفی بوده‌اند.

نتیجه این بحث آن است که باید در نظر بگیرید مشتریان شما از AMP بهره‌ای می‌برند یا نه. بسته به سرویس‌هایی که پیشنهاد و محتوایی که عرضه می‌کنید، AMP می‌تواند موجب بهبودهایی روی صفحه‌های همراه شود. در واقع صفحه‌های تلفن همراه با بهینه‌سازی مناسب می‌توانند بسیار سریع بارگذاری شوند.

چگونه AMP را غیرفعال کنیم؟

کش کردن، بخشی اساسی از اکوسیستم AMP محسوب می‌شود. انتشار یک سند AMP معتبر به طور خودکار مستعد تحویل کش است. اگر می‌خواهید صفحه‌های خود را حذف کنید، گوگل یک راهنما در مورد چگونگی حذف محتوای AMP از جستجوی گوگل (+) ارائه کرده است.

اگر می‌خواهید بارگذاری صفحه‌های AMP به عنوان یک کاربر برای شما متوقف شود، می‌توانید لینک‌های AMP را غیرفعال کنید و به جای آن صفحه‌های اصلی را روی گوشی تلفن همراه خود بارگذاری کنید.

اگر این مطلب برایتان مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

==

بر اساس رای ۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
makeuseof
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *