گوگل تگ منیجر چیست و چه کاربردی دارد؟ – از صفر تا صد

۳۹۰ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۰ تیر ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۳ دقیقه
گوگل تگ منیجر چیست و چه کاربردی دارد؟ – از صفر تا صد

یکی از مزیت‌های استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال وجود ابزارها و روش‌هایی برای پیگیری دقیق رفتار کاربران در وب‌سایت و اپلیکیشن است. هرچه کسب و کارها اطلاعات بیشتر و کامل‌تری در مورد رفتار مشتریان به دست بیاورند، بهتر می‌توانند برنامه‌های بازاریابی خود را مطابق با نیاز آن‌ها تنظیم کنند. یکی از ابزارهای کاربردی برای آسان کردن فرایند رصد کاربران «گوگل تگ منیجر» (Google Tag Manager | GTM) است که بازاریابان دیجیتال از آن برای مدیریت تگ‌های بازاریابی استفاده می‌کنند. در این مطلب از مجله فرادرس یاد می‌گیرید گوگل تگ منیجر چیست و چگونه کار می کند. در ادامه با کاربردها و نحوه نصب تگ منیجر گوگل و ساخت تگ در آن آشنا می‌شوید.

فهرست مطالب این نوشته

مقدمه‌ای بر مفهوم تگ بازاریابی

قبل از هرچیزی باید بدانید مفهوم تگ در بازاریابی چیست و برای چه هدفی ساخته می‌شود. دیجیتال مارکتینگ روش بازاریابی مبتنی بر داده است. داده با رصد و پیگیری رفتار کاربران جمع‌آوری می‌شود و با تحلیل آن می‌توانید بفهمید بازدیدکنندگان چطور با وب‌سایت، فروشگاه اینترنتی یا اپلیکیشن شما تعامل می‌کنند. نقش تگ بازاریابی در این میان چیست؟

تگ بازاریابی چیست؟

کار جمع‌آوری داده را قطعه کدها یا «اسنیپت‌هایی» (Snippets) به نام «تگ یا برچسب» (Tag) انجام می‌دهند. تگ‌ها پس از ساخته شدن، به کد اصلی جاوا اسکریپت یا اچ‌تی‌ام‌ال وب‌سایت یا اپلیکیشن شما اضافه می‌شوند تا از این طریق اطلاعات مشخصی را جمع‌آوری و برای ابزارهای تحلیلی و تبلیغی گوگل آنالیتیکس یا گوگل ادز ارسال کنند. ابزار گوگل تگ منیجر کل این فرایند را از ساخت تگ، اضافه کردن آن به کد صفحه، اجرای تگ و ارسال اطلاعات به ابزارهای دیگر را به‌طور کامل مدیریت می‌کند.

تگ بازاریابی چه کاربردی دارد؟

کاربرد تگ‌ها در دیجیتال مارکتینگ را می‌توان به دو دسته زیر تقسیم کرد:

  • اتصال وب‌سایت یا اپلیکیشن به ابزارهای بازاریابی یا تحلیل داده
  • رصد رفتار و نحوه تعامل کاربران در صفحات وب و اپلیکیشن و جمع‌آوری اطلاعات مربوط به آن

برای مثال، برای نصب گوگل آنالیتیکس روی وب‌سایت باید تگ مربوط به آن را به کد اصلی صفحه اضافه کنید. در مورد کاربرد دوم، فرض کنید می‌خواهید داده‌های مربوط به اسکرول کاربر در صفحات وب‌سایت جمع‌آوری و به آنالیتیکس ارسال شوند. برای این کار لازم است تگ مربوط به رصد این رفتار کاربر را بسازید و در کد اصلی صفحه قرار دهید.

تگ بازاریابی چیست و چه کاربردی دارد

در گذشته و قبل از معرفی تگ منیجر گوگل، بازاریابان دیجیتال ناچار بودند برای افزودن تگ‌ها به صفحات وب‌سایت به‌صورت دستی اسکریپت‌نویسی کنند. این کار چالش‌های زیادی برای بازاریابان دیجیتال ایجاد می‌کرد. برای مثال:

  • ناچار بودند حتما کدنویسی یاد بگیرند یا از توسعه‌دهندگان وب کمک بخواهند.
  • باید برای اهداف مختلف تگ‌های مجزا می‌ساختند که باعث می‌شد تعداد انواع تگ‌ها زیاد شود.
  • افزودن تگ‌های زیاد وب‌سایت را سنگین و سرعت بارگذاری آن را کاهش می‌داد.
  • انجام دستی فرایند اسکریپت‌نویسی و افزودن آن به کد صفحه احتمال خطا را زیاد می‌کرد.

تا این‌که سرانجام در سال ۲۰۱۲ میلادی گوگل ابزار تگ منیجر خود را برای حل این مشکلات معرفی و بازاریابان دیجیتال را از کار دشوار و وقت‌گیر اسکریپت‌نویسی راحت کرد. در بخش‌های بعدی، این ابزار را معرفی می‌کنیم و به بررسی امکانات مختلف آن می‌پردازیم.

معرفی ابزار گوگل تگ منیجر

گوگل تگ منیجر همان‌طور که از نام آن پیداست، ابزار رایگان گوگل برای مدیریت تگ‌ها است که با استفاده از آن می‌توانید تگ‌های بازاریابی را برای انجام کاری خاص (مثل اتصال ابزار آنالیتیکس به وب‌سایت) یا رصد و جمع‌آوری داده‌های بازاریابی (مانند پیگیری دفعات کلیک روی لینکی خاص در صفحه) به وب‌سایت یا اپلیکیشن اضافه کنید. افزودن تگ‌ها به وب‌سایت با استفاده از تگ منیجر بدون نیاز به تغییر در کد اصلی صفحه انجام می‌شود و در نهایت اطلاعات بیشتر و جامع‌تری از رفتار کاربران در اختیار شما قرار می‌دهد.

گوگل تگ منیجر در حقیقت مانند واسطه‌ای بین وب‌سایت یا اپلیکیشن شما و ابزارهای بازاریابی و تحلیلی وب‌سایت مثل گوگل ادز یا گوگل آنالیتیکس عمل می‌کند. از طریق این واسطه می‌توانید تگ بسازید، تگ را به وب‌سایت یا اپلیکیشن اضافه و در صورت فراخوانی، اجرا کنید. بر همین اساس چند مورد از اصلی‌ترین کاربردهای این ابزار را می‌توان در فهرست زیر خلاصه کرد:

  • اتصال پلتفرم‌های تحلیل داده و گزارش‌گیری رفتار کاربران
  • ردیابی کلیک روی لینک‌ها و رفتار اسکرول کاربر
  • رصد تکمیل فرم‌ها و پرسشنامه ها
  • رصد افزوده شدن یا حذف محصول از سبد خرید
  • ردیابی دانلود فایل‌ها
  • ردیابی کلیک روی فهرست مطالب
گوگل تگ منیجر چیست

همه این کارها به کمک رابط کاربری ساده تگ منیجر انجام می‌شوند که چون از فرایند دستی کدنویسی در آن خبری نیست، بهتر می‌توانید روی انجام دقیق و موثر فرایند‌های بازاریابی تمرکز کنید. در بخش‌های بعدی چند مورد از اصلی‌ترین کاربردهای تگ منیجر را بیشتر بررسی می‌کنیم قبل از آن بهتر است همین ابتدای مطلب، تفاوت اصلی تگ منیجر و گوگل آنالیتیکس را یاد بگیرید.

تفاوت گوگل تگ منیجر و گوگل آنالیتیکس چیست ؟

قبل از این‌که بیشتر در ویژگی‌ها و امکانات گوگل تگ منیجر دقیق شویم، بهتر است تفاوت این ابزار و گوگل آنالیتیکس را یاد بگیرید. این دو ابزار هردو برای ردیابی داده‌های وب‌سایت استفاده می‌شوند اما اهداف مختلفی را دنبال می‌کنند.

گوگل آنالیتیکس ابزار تحلیل داده‌های وب‌سایت یا اپلیکیشن است و برای کنترل مراحل کمپین‌‌های دیجیتال مارکتینگ و اندازه‌گیری شاخص‌های مهم آن کاربرد دارد. بر همین اساس، اصلی‌ترین تفاوت این دو ابزار را می‌توان در موارد فهرست زیر خلاصه کرد:

  • گوگل آنالیتیکس داده‌های بازاریابی را پردازش می‌کند و گزارش‌های تحلیلی جامعی در اختیار بازاریابان دیجیتال قرار می‌دهد. از گزارش‌های گوگل آنالیتیکس می‌توانید به اطلاعاتی مثل تعداد بازدیدکنندگان، نحوه تعامل آن‌ها با صفحات و مدت زمان ماندن آن‌ها در وب‌سایت یا اپلیکیشن دست پیدا کنید.
داشبودر اصلی گوگل آنالیتیکس
داشبورد اصلی گوگل آنالیتیکس (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)
  • گوگل تگ منیجر در مقابل کاربردی در تحلیل داده‌ها ندارد و فقط وظیفه جمع‌آوری و انتقال این داده‌ها را از وب‌سایت یا اپلیکیشن به ابزارهای تحلیلی مثل آنالیتیکس (یا ابزارهای مشابه) برعهده دارد.
داشبورد اصلی گوگل تگ منیجر
داشبورد اصلی گوگل تگ منیجر (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

البته بد نیست به این نکته اشاره کنیم که گوگل آنالیتیکس قابلیت جمع‌آوری داده از وب‌سایت یا اپلیکیشن را دارد اما مدیریت تگ‌ها با تگ منیجر راحت‌تر است چون از طریق آن به‌سادگی می‌توانید تگ‌ها را ویرایش کنید. به‌عبارت بهتر، با استفاده از تگ منیجر چون کار حذف، اضافه کردن و به‌طور ویرایش تگ‌ها دقیق‌تر انجام می‌شود، داده‌های کامل‌تر و دقیق‌تری از وب‌سایت استخراج می‌شود که در نتیجه آن گزارش‌های دقیق‌تری از ابزارهای تحلیلی مثل آنالیتیکس دریافت می‌کنید. نکته جالب اینحاست که حتی برای اتصال این ابزارها به وب‌سایت می‌توانید از خود تگ منیجر گوگل کمک بگیرید.

در یکی از مطالب مجله فرادرس، در مورد ابزار گوگل آنالیتیکس، کاربردها و گزارش‌های مختلف آن به‌طور مفصل بحث کرده‌ایم:

گوگل تگ منیجر چگونه کار می کند؟

تا اینجا با مفهوم تگ‌های بازاریابی و کاربرد تگ منیجر در استفاده از آن‌ها آشنا شدید. برای این‌که ارتباط تگ‌های بازاریابی و ابزار تگ منیجر را بهتر درک کنید، در این بخش نحوه کار تگ منیجر را بررسی می کنیم.

گوگل تگ منیجر مدیریت تگ‌ها را از طریق اسنیپت‌های دارای کد جاوا اسکریپت که در درون یک «کانتینر» (Container) به وب‌سایت اضافه شده، انجام می‌دهد. در زمان فراخوانی تگ توسط کاربر (برای مثال کلیک روی لینک یا بارگذاری یکی از صفحات وب) ابزار تگ منیجر تگ موردنظر را از بین تگ‌های موجود در کانتینر انتخاب کرده و آن را به کد صفحه اضافه و در نهایت اجرا می‌کند.

به عبارت دیگر، تگ منیجر تنها زمانی که تگ توسط کاربر فراخوانی می‌شود آن را در کد اصلی صفحه بارگذاری و اجرا می‌کند. این کار میزان کد‌های موجود در صفحات و خطاهای بارگذاری تگ‌ها را کم می‌کند. تصویر زیر نمونه یکی از کانتینر اسنیپت‌های تگ منیجر را نشان می‌دهد که با اضافه شدن آن به کد صفحه، در صورت نیاز فراخوانی و اجرا می‌شود:

نمونه کانتینر اسنیپت گوگل تگ منیجر
نمونه کانتینر اسنیپت گوگل تگ منیجر

در بخش‌های بعدی یاد می‌گیرید عناصر اصلی تگ منیجر چیست و نحوه ارتباط آن‌ها چگونه است. قبل از آن بهتر است با امکانات و کاربردهای این ابزار بیشتر آشنا شوید.

امکانات گوگل تگ منیجر

رابط کاربری تگ منیجر امکانات و قابلیت‌های متعددی برای مدیریت کردن بهتر تگ‌ها در اختیار شما قرار می‌دهد که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قابلیت پیش‌نمایش
  • امکان مدیریت کاربران با تعیین سطح دسترسی
  • قابلیت ایجاد نسخه‌های جدید تگ
  • وجود تگ‌ها و قالب‌های پیش‌فرض
  • قابلیت ایجاد پنل‌های مختلف برای کاربران

در ادامه در مورد هریک از موارد بالا توضیح می‌دهیم.

قابلیت پیش نمایش گوگل تگ منیجر

بعد از ساخت و تنظیم تگ می‌توانید از طریق قابلیت پیش‌نمایش و اجرای نسخه آزمایشی تگ از عملکرد درست آن اطمینان حاصل کنید. این کار باعث می‌شود خطاهای احتمالی در فرایند افزودن تگ را تشخیص دهید و بعد از اطمینان کامل، تگ را به وب‌سایت یا اپلیکیشن اضافه کنید.

قابلیت پیش نمایش گوگل تگ منیجر چیست
قابلیت پیش نمایش گوگل تگ منیجر (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

امکان مدیریت کاربران با تعیین سطح دسترسی

در تگ منیجر این امکان وجود دارد که برای هریک از اعضا سطح دسترسی تعیین کنید. این قابلیت در تیم‌های بازاریابی که نیاز به محدود کردن اختیارات افراد دارند تا فقط بعضی از اعضا اجازه انتشار و اعمال تگ‌ها را داشته باشند، کمک زیادی می‌کند.

مدیریت کاربران در تگ منیجر گوگل
امکان مدیریت کاربران در تگ منیجر گوگل (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

قابلیت ایجاد نسخه‌های جدید تگ

یکی از امکانات گوگل تگ منیجر این است که با تغییری در تگ‌ها، نسخه جدیدی از آن را ذخیره می‌کند. به‌عبارت بهتر، در آرشیو تگ منیجر می‌توانید به نسخه زنده (Live) تگ، آخرین نسخه و نسخه‌های قدیمی‌تر آن در کانتینر دسترسی داشته باشید. این امکان به شما کمک می‌کند در صورت لزوم به نسخه‌های قبلی برگردید. نسخه‌های مختلف تگ را می‌توانید در زبانه Versions ببینید.

وجود تگ‌ها و قالب‌های پیش‌فرض

با نصب و راه‌اندازی تگ منیجر، به تعدادی از تگ‌های مهم به‌صورت پیش‌فرض دسترسی پیدا می‌کنید. اگر دانشی در مورد کدنویسی و طراحی وب‌سایت ندارید، وجود این تگ‌ها در ابتدای کار کمک زیادی به شما می‌کند. همچنین می‌توانید آن‌ها را با توجه به نیاز خودتان سفارشی کنید.

قابلیت ایجاد پنل‌های مختلف برای کاربران

در تگ منیجر قابلیت ایجاد پنل یا «فضای کاری» (Workspace) مجزا برای هریک از اعضا وجود دارد تا هرکدام به‌تنهایی و بدون تداخل در کار یکدیگر، تنظیم و مدیریت تگ‌ها را در فضای پلتفرم انجام دهند.

امکان ایجاد فضای کاری مجزا برای هر کاربر در گوگل تگ منیجر
امکان ایجاد فضای کاری مجزا برای هر کاربر در گوگل تگ منیجر (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

کاربرد اصلی گوگل تگ منیجر چیست ؟

تا اینجا آموختید گوگل تگ منیجر و اصلی‌ترین تفاوت‌های آن با گوگل آنالیتیکس چیست . تگ منیجر گوگل برای جمع‌آوری و انتقال طیف گسترده‌ای از داده‌های بازاریابی استفاده می‌شود. اگر از کاربرد اتصال ابزارهای بازاریابی به وب‌سایت در اینجا صرف‌نظر کنیم، تگ منیجر به رصد عناصر زیر کمک بسیاری می‌کند:

  • دانلودها
  • اسکرول‌ها
  • کلیک‌ها
  • فرم‌ها
  • ویدیوها

در ادامه در مورد نقش تگ منیجر در رصد داده‌های مربوط به موارد بالا به‌‌طور مفصل توضیح می‌دهیم.

۱. ردیابی دانلود فایل

بسیاری از کسب و کارها در بخشی از استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال خود فایل مطالب یا راهنماها را با فرمت pdf برای دانلود کاربران در وب‌سایت قرار می‌دهند. این استراتژی در عمل بدون دسترسی به داده‌های مربوط به دانلود فایل‌ها بی‌فایده است.

یکی از کاربردهای اصلی تگ منیجر ردیابی داده‌های مربوط به دانلود فایل‌های pdf است تا از این طریق بتوانید عملکرد آن‌ها را ارزیابی کنید. بعد از ردیابی دانلود‌ها و جمع‌آوری اطلاعات آن‌ها می‌توانید به دیدگاه‌های عملی برسید. برای مثال:

  • فایل‌هایی را که بیشترین و کمترین میزان دانلود را داشته‌اند، تعیین می‌کنید.
  • دلایل عملکرد خوب یا بد هر فایل را مشخص می‌کنید.
  • روش‌هایی برای بهبود فایل‌ها و دانلود آن‌ها پیدا می‌کنید.

۲. ردیابی رفتار اسکرول کاربر

اگر شما بپرسند مهم‌ترین کاربرد گوگل تگ منیجر در رصد داده‌ها چیست می‌توانید به قابلیت ردیابی رفتار اسکرول کاربر در صفحات مختلف وب‌‌سایت اشاره کنید. شناخت نحوه تعامل بازدیدکنندگان با محتوای وب‌سایت اطلاعات ارزشمندی در مورد عملکرد کلی آن در اختیار شما قرار می‌دهد:

  • کاربر بیشتر با چه بخش‌هایی از صفحه تعامل کرده است؟
  • کدام محتوا جذابیت بیشتر یا کمتری برای کاربر داشته است؟
  • کاربر در چه بخشی از صفحات اسکرول را متوقف کرده است؟
ردیابی عمق اسکرول با گوگل تگ منیجر

به کمک داده‌های مربوط به اسکرول با تگ منیجر، دیدگاه کاملی در مورد رفتار و عمق اسکرول بازدیدکنندگان هریک از صفحات پیدا می‌کنید. این دیدگاه به شما کمک می‌کند استراتژی جدیدی برای بهبود تجربه کاربری وب‌سایت تدوین کنید:

  • چگونه وب‌سایت را سازماندهی کنید.
  • چه محتوایی را در وب‌سایت منتشر کنید.
  • بخش‌های نیازمند به بهبود را در هریک از صفحات وب بشناسید.

۳. ردیابی کلیک روی لینک

یکی دیگر از کاربردهای مهم تگ منیجر، جمع‌آوری داده‌های مربوط به کلیک کاربران روی لینک‌‌های درج شده در صفحات مختلف وب‌سایت است. در کنار شناخت رفتار اسکرول کاربران، لازم است با رفتار و نحوه کلیک کاربران نیز آشنا شوید تا اطلاعات بیشتری در مورد سفر بازدید‌کننده در وب‌سایت به دست بیاورید:

  • هر بازدیدکننده چطور از یک صفحه به صفحه دیگری از وب‌سایت می‌رود؟
  • چه فراخوان به اقدام‌هایی در صفحه بیشتر کاربر را به کلیک روی لینک ترغیب کرده است؟

با تحلیل این داده‌ها می‌توانید به اطلاعات بیشتری هم دست پیدا کنید:

  • تشخیص صفحات با بارگذاری مجدد و تعداد کلیک‌های کم
  • شناخت فراخوان به اقدام‌های موثرتر برای به‌روزرسانی متن لینک‌های با تعداد کلیک کم‌تر
استفاده از تگ منیجر گوگل برای رهگیری رویدادهای مختلف وب سایت

۴. ردیابی تکمیل فرم

فرم‌ها یکی از بخش‌های مهم وب‌سایت کسب و کارها هستند و برای کاربردهای مختلفی مثل عضویت در خبرنامه، تکمیل پرسشنامه یا ثبت‌نام در رویداد استفاده می‌شوند. با تگ منیجر می‌توانید به داده‌های دقیقی از فرایند تکمیل فرم‌ها دسترسی داشته باشید که در موارد زیر به شما کمک می‌کنند:

۵. ردیابی فعالیت ویدیو

ویدیو به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین انواع محتوا جای خود را در استراتژی بازاریابی محتوایی اغلب کسب و کارها پیدا کرده است. بنابراین بسیار مهم است که با جمع‌آوری داده‌های مربوط به ویدیو، نحوه تعامل کاربران با آن را بشناسید. تگ منیجر در این مورد هم کاربرد دارد و داده‌هایی در ارتباط با عملکرد ویدیو جمع‌آوری می‌کند. برای مثال:

  • کاربر چطور از ویدیو بازدید کرده است؟
  • کاربر چند دقیقه از ویدیو را تماشا کرده است؟
  • کاربر چه زمانی تماشای ویدیو را متوقف کرده است؟

با تحلیل اطلاعات بالا، می‌توانید استراتژی بازاریابی ویدیویی کسب و کار را بهبود دهید:

  • برای ساخت ویدیو‌های آینده به چه نکاتی باید توجه کنید.
  • مخاطب شما چه محتوایی را بیشتر ترجیح می‌دهد؟
  • مدت زمان ایده‌آل ویدیو برای بازدیدکنندگان هدف شما چقدر است؟

مواردی که تا این بخش گفتیم، تنها بخشی از کاربردهای گوگل تگ منیجر هستند و این ابزار می‌تواند برای ردیابی داده‌های دیگری هم مورد استفاده قرار بگیرد. با این پیش‌زمینه، در ادامه مهم‌ترین مزایا و معایب این ابزار را بررسی می‌کنیم.

مزایا و معایب گوگل تگ منیجر

تا اینجا یاد گرفتید تگ منیجر و اصلی‌ترین کاربردهای آن چیست و چه قابلیت‌هایی دارد. در ادامه نگاهی به مزایا و معایب این ابزار خواهیم داشت.

مزایای تگ منیجر گوگل چیست

گوگل تگ منیجر رابط کاربری ساده‌ای دارد و بعد از شناخت عناصر اصلی آن به‌راحتی می‌توانید با آن کار کنید. در فهرست زیر به چند مورد از مزایای استفاده از این سرویس اشاره کرده‌ایم:

  • امکان استفاده بدون نیاز به دانش کدنویسی: به‌عنوان کاربر گوگل تگ منیجر می‌توانید به‌سادگی و بدون نیاز به دانش گسترده در حوزه کدنویسی صفحات وب، تگ‌های موردنیاز را ایجاد کنید. همچنین برای افزودن تگ‌ها به کد اصلی صفحه نیازی به تغییر در آن ندارید. این مزیت تگ منیجر را به یکی از ابزارهای ایده‌آل کسب و کارهای کوچک تبدیل می‌کند که در شروع کار هنوز پشتیبانی فنی قوی برای وب‌سایت ندارند.
  • امکان آزمون و خطا: از آنجا که برای استفاده از تگ منیجر گوگل نیازی به مراجعه به توسعه‌دهنده وب ندارید، می‌توانید استراتژی‌ها و ایده‌های مختلف را در آن آزمایش کرده و از طریق پیش‌نمایش، درستی تگ‌ها و هماهنگی آن‌ها را با جدیدترین ترندهای بازاریابی دیجیتال ارزیابی کنید.
  • کمک به بارگذاری سریع‌تر وب‌سایت: تگ منیجر تگ‌های منتشر شده را به‌صورت غیرهمزمان (asynchronously) به وب‌سایت یا اپلیکیشن اضافه می‌کند. به‌عبارت بهتر، هر تگ فقط در صورت بارگذاری فراخوانی می‌شود. این موضوع ریسک بارگذاری آهسته تگ‌ها را کاهش می‌دهد که در کاهش سرعت بارگذاری وب‌سایت بسیار موثر است.
  • وجود پلتفرمی یکتا برای مراحل مختلف انجام کار: با تگ منیجر می‌توانید تمام تگ‌های ساخته شده برای وب‌سایت را در یک محل مشخص مدیریت کنید. این مزیت کل فرایند استفاده از تگ‌ها را سریع‌تر و آسان‌تر پیش می‌برد. به‌عبارت بهتر، در یک زمان مشخص می‌توانید از طریق یک رابط کاربری ساده، تگ‌های مختلف را به‌طور همزمان ببینید که دید خوبی از روند انجام کار در اختیار شما قرار می‌دهد.
  • پیکربندی آسان ابزارهای مختلف با تگ منیجر: یکی دیگر از اصلی‌ترین مزیت‌های تگ منیجر این است که می‌توانید خیلی راحت از طریق آن ابزارهای بازاریابی و تحلیلی معروف برای انجام فعالیت‌های بازاریابی را روی وب‌سایت پیکربندی کنید. برای مثال نصب گوگل آنالیتیکس، گوگل ادز، سرچ کنسول، پینترست و ... خیلی راحت از طریق تگ منیجر قابل‌انجام است.
  • رابط کاربری آسان: تگ منیجر رابط کاربری ساده و کاربرپسندی دارد که با استفاده از قابلیت‌ها و امکانات مختلف آن می‌توانید تگ‌های وب‌سایت را ویرایش، حذف یا اضافه کنید و نسخه‌های مختلف هر کانتینر اسنیپت را در کنار یکدیگر ببینید.

تگ منیجر گوگل چه معایبی دارد؟

گوگل تگ منیجر نیز مانند دیگر ابزارهای بازاریابی در کنار مزایای بی‌شمار خود، معایبی دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

  • نیاز به دانش پایه در حوزه کدنویسی: همه می‌توانند از تگ منیجر استفاده کنند اما استفاده از آن برای کاربرانی که دانش پایه‌ای در طراحی وب‌سایت و کدنویسی html دارند، آسان‌تر است. این موضوع بسیاری از کسب و کارها را از همان ابتدای کار از استفاده از تگ منیجر منصرف می‌کند. از طرف دیگر، درک مفاهیم و عناصر پایه تگ منیجر مثل «متغیر» (Variable)، «ارزش» (Value) و «عملگر» (Operator) در ابتدای کار کمی گیج‌کننده و چالش‌برانگیز است.
  • مهاجرت سخت وب‌‌سایت‌های بزرگ به تگ منیجر: نصب تگ منیجر برای وب‌سایت‌های بزرگ کمی دشوار است چون باید کدهای قبلی وارد شده در کد اصلی صفحات وب‌سایت را حذف و اسنیپت‌های جدید تگ منیجر را به جای آن‌ها جایگزین کنند. انجام این کار بدون حضور توسعه‌دهنده وب، زمان‌بر و دشوار است. فرض کنید وب‌سایتی ۲۵ تا ۵۰ صفحه داشته باشد و بخواهید به همه آن‌ها کانتینر اسنیپت جدید اضافه کنید. این کار بدون حضور توسعه‌دهنده زمان و انرژی زیادی از کسب و کار شما صرف می‌کند.

عناصر مهم در گوگل تگ منیجر

تا این بخش یاد گرفتید گوگل تگ منیجر و اصلی‌ترین امکانات آن چیست و استفاده از این ابزار چه مزایا و معایبی برای بازاریابان دیجیتال دارد. در ادامه، اصلی‌ترین عناصر این ابزار و ارتباط آن‌ها با یکدیگر را بررسی می‌کنیم. گوگل تگ منیجر بر پایه ۶ عنصر اصلی زیر عمل می‌کند که عبارت‌اند از:

عنصر گوگل تگ منیجروظیفه
«کانتینر اسنیپت» (Container Snippet)محفظه و محلی برای قرارگیری تگ‌ها و محرک‌ها
«تگ» (Tag)قطعه کدی برای جمع‌آوری و ارسال داده
«محرک» (Trigger)شرط فراخوانی و اجرای تگ
«متغیر» (Variable)عناصر کمکی برای ذخیره مقادیر مشخص
«ارزش» (Value)مقادیر مشخص و غیرثابت برای اجرای تگ
«عملگر» (Operator)عنصری برای تعریف رابطه بین متغیر و ارزش

در ادامه، اصلی‌ترین عناصر تگ منیجر یعنی کانتینر اسنیپت، تگ، محرک و متغیر را بررسی می‌کنیم.

۱. کانتینر اسنیپت یا محفظه

کانتینر اسنیپت به محفظه قرار‌گیری تگ و محرک تنظیم‌شده برای آن گفته می‌شود. کانتینر نقش بسیار مهمی در عملکرد تگ منیجر دارد چون امکان به‌روزرسانی خودکار تگ‌های صفحه یا اپلیکیشن را امکان‌پذیر می‌کند. به‌عبارت بهتر، به‌جای کپی و جایگذاری جدیدترین تگ ساخته‌شده در کد صفحه، کافی‌ست آن را در کانتینر در محیط کاربری تگ منیجر تغییر دهید تا تگ به‌صورت خودکار در کد صفحه به‌روزرسانی شود. در تصویر زیر کانتینر اسنیپت اصلی برای نصب تگ منیجر گوگل را می‌بینید که باید به کد اصلی صفحه اضافه شود:

کانتینر اسنیپت اصلی گوگل تگ منیجر
کانتینر اسنیپت اصلی گوگل تگ منیجر (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

با افزودن این اسنیپت به کد اصلی صفحه، تگ منیجر به وب‌سایت یا اپلیکیشن متصل می‌شود و می‌توانید کار ساخت و مدیریت تگ‌های مختلف را با آن شروع کنید. در هر کانتینر می‌توانید دو عنصر زیر را ببینید:

  • تگ
  • محرک

زمانی که حساب کاربری خود را در تگ منیجر ایجاد می‌کنید، باید حداقل یک کانتینر اسنیپت بسازید. در بخش‌های بعدی توضیح می‌دهیم چطور این کار را انجام دهید.

۲. تگ

در بخش ابتدایی مطلب به مفهوم تگ اشاره کردیم. تگ قطعه کد جاوا اسکریپت کوتاهی است که برای متصل کردن وب‌سایت یا اپلیکیشن به ابزارهای بازاریابی و تحلیل داده یا جمع‌آوری اطلاعات و ارسال آن به ابزار استفاده می‌شود. تگ‌ها نقش بسیار مهمی در تگ منیجر دارند چون از طریق انواع مختلف آن‌ها به گوگل تگ منیجر می‌گویید چه اقدامی را باید انجام دهد یا داده‌های کدام رفتار کاربر را باید رصد کند.

انواع تگ در گوگل تگ منیجر
تگ‌های مختلف در گوگل تگ منیجر (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

تگ‌ها در تگ منیجر به دو دسته ویژه (Featured) و سفارشی (Custom) تقسیم می‌شوند که بر اساس نیاز خود می‌توانید از بین آن‌ها انتخاب کنید. پراستفاده‌ترین تگ‌ها در ابزار تگ منیجر گوگل عبارت‌‌اند از:

  • تگ اتصال گوگل آنالیتیکس به وب‌سایت
  • تگ تنظیم رویداد گوگل آنالیتیکس
  • تگ ردیابی نرخ تبدیل گوگل ادز
  • تگ ابزار Hotjar
  • تگ Pinterest
  • تگ LinkedIn Insight
  • تگ‌های رویدادهای سفارشی و ردیابی

۳. تریگر یا محرک

تریگر شرط یا دستورالعملی است که در صورت انجام، تگ را فراخوانی می‌کند. بازدید صفحه، تکمیل فرم ثبت‌نام و کلیک روی لینک ازجمله متداول‌ترین انواع محرک‌ها هستند. برای مثال، زمانی که کاربر از صفحه بازدید یا روی لینک خاصی کلیک می‌کند، تگ مربوط به آن توسط تگ منیجر فراخوانی و اجرا می‌شود. در زمان تنظیم تگ باید برای آن تریگر تعیین کنید تا تگ منیجر بداند تحت شرایطی باید تگ را فراخوانی کند.

تریگر در تگ منیجر گوگل چیست
تنظیم تریگر در گوگل تگ منیجر

برای مثال برای تگ‌های سفارشی پلتفرم‌های آنالیز وب‌سایت مثل گوگل آنالیتیکس معمولا «بازدید صفحه» (Page View) را به‌عنوان تریگر تعیین می‌کنند. این موضوع یعنی به داده‌های مربوط به هرکدام از صفحاتی که کاربر بازدید می‌کند، احتیاج دارید. در موارد دیگر، ممکن است تریگر افزودن کالا یا خدمت به سبد خرید یا تکمیل خرید توسط کاربر باشد.

زمانی که رویداد مخصوص هر تگ در وب‌سایت اتفاق بیافتد، تریگر دستور فراخوانی تگ را ارسال می‌کند. در غیر این صورت، تگ فعال نمی‌شود و تگ منیجر نیز نمی‌تواند کد درون اسنیپت را اجرا کند. از پراستفاده‌ترین تریگر‌های تگ منیجر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • «بازدید صفحه» (Page Views)
  • «کلیک روی لینک» (Link Clicks)
  • «کلیک روی دکمه‌ها» (Button Clicks)
  • «تکمیل فرم‌ها» (Form Submissions)
  • «عمق اسکرول» (Scroll Depth)
  • «زمان سپری شده در صفحه» (Time Spent on Page)
  • «رویداد سفارشی» (Custom Event)

در تنظیمات پیشرفته‌تر، می‌توانید با استفاده از فیلتر، تریگرها را سفارشی یا حتی برای هر تگ چند تریگر تعریف کنید. این نکته را هم بدانید که هر تریگر از سه بخش اصلی متغیر، عملگر و ارزش تشکیل می‌شود که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

۴. متغیر

متغیر به اطلاعات اضافه‌ای گفته می‌شود که تگ منیجر ممکن است برای فراخوانی تگ به آن احتیاج داشته باشد. متغیرها وظیفه دارند دقیقا برای تگ منیجر تعریف کنند اقدام موردنیاز برای فعال شدن تریگر و به‌دنبال آن اجرای تگ چیست یا به عبارت بهتر تگ و تریگر تحت چه شرایطی باید کار کنند.

متغیر در گوگل تگ منیجر چیست
انتخاب متغیر در گوگل تگ منیجر (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

متغیرها در تگ منیجر به دو دسته پیش‌فرض (Built-in) و سفارشی (User-defined) تقسیم می‌شوند. متغیر‌های پیش‌فرض آن‌هایی هستند که مقادیر مشخصی برای آن‌ها در تگ منیجر تعیین شده است. برای مثال، Page Path یکی از متغیرهای پیش‌فرض تگ منیجر است که وقتی آن را انتخاب می‌کنید، باید پیوند یکتای صفحه وبی را که می‌خواهید توسط کاربر بازدید شود، در اختیار تگ منیجر قرار دهید. برای متغیرهای سفارشی نیز باید به‌‌صورت دستی مقدار تعیین کنید. اصلی‌ترین متغیرها در تگ منیجر عبارت‌اند از:

  • Click URL
  • Google Analytics Settings
  • Click URL
  • Page URL
  • Scroll depth threshold

شروع به کار استفاده از گوگل تگ منیجر

تا این بخش آموختید گوگل تگ منیجر و عناصر اصلی آن چیست و کاربردها و اهمیت استفاده از آن را درک کردید. در دو بخش بعدی، روش نصب و پیکربندی تگ منیجر در وب‌سایت و شروع به کار با آن را یاد می‌گیرید. در فهرست زیر مراحل نصب تگ منیجر را به‌ترتیب آورده‌ایم:

  • ساخت حساب کاربری
  • ساخت تگ

در بخش‌های بعدی، هریک از مراحل بالا را بررسی می‌کنیم.

ساخت حساب کاربری در گوگل تگ منیجر

ایجاد حساب کاربری رایگان در گوگل تگ منیجر دو مرحله آسان دارد اما لازم است به این نکته توجه داشته باشید که این حساب کاربری از حساب‌های کاربری دیگر شما در گوگل و گوگل آنالیتیکس جداست. برای انجام این کار، مراحل زیر را دنبال کنید:

۱. ایجاد حساب کاربری

برای شروع، به وب‌سایت گوگل تگ منیجر «+» بروید و روی دکمه سبزرنگ «Sign Up for Free» کلیک کنید. با این کار صفحه‌ای به شکل زیر برای شما باز می‌شود که باید در آن روی Create Account کلیک کنید:

انتخاب create account در صفحه اصلی تگ منیجر
انتخاب create account در صفحه اصلی تگ منیجر (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

در ادامه صفحه‌ای به شکل زیر می‌بینید که باید اطلاعات موردنیاز را به‌ترتیب در آن وارد کنید. ابتدا نام حساب کاربری (ترجیحا نام کسب و کار یا سازمان) و بعد نام کشور را وارد کنید:

اضافه کردن نام حساب کاربری و کشور به تگ منیجر
اضافه کردن نام حساب کاربری و کشور به تگ منیجر (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

در بخش بعدی لازم است تنظیمات کانتینر را انجام دهید:

وارد کردن نام کانتینر
وارد کردن نام کانتینر (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

در بخش پایینی، پلتفرم هدفی را که تگ منیجر قرار است ردیابی اطلاعات آن را برای شما انجام دهد، تعیین کنید. برای وب‌سایت‌ها گزینه Web را انتخاب کنید:

انتخاب پلتفرم هدف ردیابی در تگ منیجر
انتخاب پلتفرم هدف ردیابی در تگ منیجر (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

پس از وارد کردن اطلاعات روی دکمه آبی‌رنگ Create در پایین صفحه کلیک کنید تا حساب کاربری و اولین کانتینر شما در گوگل تگ منیجر ساخته شود.

۲. دنبال کردن دستورالعمل کدگذاری

در ادامه، صفحه جدیدی برای شما باز می‌شود که مربوط به پذیرش دستورالعمل‌ها و قوانین گوگل است. تیک آبی‌رنگ پایین اعلان را فعال کنید و روی Yes بزنید:

قبول شرایط تگ منیجر گوگل
قبول شرایط تگ منیجر گوگل (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

با این کار، اعلان دیگری به شما نمایش داده می‌شود که دو اسنیپت اصلی برای نصب تگ منیجر روی وب‌سایت در آن وجود دارد:

اسنیپت‌های نصب تگ منیجر روی وب سایت

نکته مهم: اگر هیچ دانشی در مورد کدنویسی ندارید، شاید بهتر باشد برای این مرحله از توسعه‌دهنده وب کمک بگیرید.

اسنیپت اول از کد جاوا اسکریپت برای استخراج اطلاعات استفاده می‌کند. این اسنیپت را باید به بخش‌های بالایی قسمت <head>   کد اصلی وب‌سایت اضافه کنید:

اسنیپت جاوا اسکریپت
اسنیپت جاوا اسکریپت

اسنپیت دوم یک تگ این‌لاین html است که باید آن را بلافاصله پس از بخش ابتدایی تگ <body>   کد اصلی وب‌سایت اضافه کنید:

اسنیپت html
اسنیپت html

افزودن این اسنیپت به کد اصلی صفحه، شما را از فعال بودن تگ منیجر حتی در زمان غیرفعال کردن جاوا اسکریپت در مرورگر کاربران مطمئن می‌کند. بعد از کامل کردن این مرحله، حساب کاربری شما در گوگل تگ منیجر ایجاد شده و می‌توانید اولین تگ را در آن بسازید.

ساخت تگ در گوگل تگ منیجر

بعد از ساخت حساب کاربری در تگ منیجر و افزودن اسنیپت‌ها به وب‌سایت، باید به سراغ ساخت و تنظیم تگ بروید. در هر حساب کاربری تگ منیجر می‌توانید تعداد بی‌شماری تگ پیکربندی کنید. این ویژگی کمک زیادی به ایجاد گزارش‌های عمیق و دقیق از رفتار کاربران می‌کند اما اگر تگ‌ها را به‌درستی سازماندهی نکنید ممکن است نتیجه عکس داشته باشد و نتوانید به اطلاعات درست برسید. برای ساخت تگ در تگ منیجر مراحل زیر را دنبال کنید:

  • افزودن تگ به داشبورد تگ منیجر
  • «پیکربندی تگ» (Tag Configuration)
  • متصل کردن تگ به سیستم رهگیری گوگل آنالیتیکس
  • انتخاب محرک برای تعیین زمان فعالسازی تگ
  • ذخیره کردن تگ
  • بررسی پیش‌نمایش تگ
  • فعالسازی تگ با کلیک روی Submit
  • اطمینان از ظاهر شدن تگ در گزارش Version Summary

در بخش بعدی مراحل کار را بررسی می‌کنیم.

ایجاد تگ در داشبورد تگ منیجر

برای ساخت تگ در بخش داشبورد گوگل تگ منیجر روی گزینه Add a New Tag کلیک کنید:

کلیک روی Add a new tag
افزودن تگ در داشبورد گوگل تگ منیجر

پیکربندی تگ

در اولین مرحله از پیکربندی باید برای تگ نام انتخاب کنید:

انتخاب نام تگ
انتخاب نام تگ در گوگل تگ منیجر (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

نکته مهم: طبق توصیه گوگل بهتر است نامی که برای تگ انتخاب می‌کنید از فرمول «جزییات - نام کاربرد - نوع تگ» پیروی کند. در ادامه، با کلیک روی کادر پیکربندی، نوع تگ را تعیین کنید:

انتخاب نوع تگ
انتخاب نوع تگ (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

در این مرحله انواع مختلفی از تگ‌ها وجود دارند که باید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. در اینجا فرض کنید می‌خواهیم یکی از رویدادهای گوگل آنالیتیکس را ردیابی کنیم پس نوع تگ را روی Google Analytics: GA4 Event قرار می‌دهیم.

انتخاب نوع تگ در گوگل تگ منیجر
انتخاب نوع تگ در گوگل تگ منیجر (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

متصل کردن تگ به سیستم رهگیری گوگل آنالیتیکس

اگر می‌خواهید تگ ساخته شده در گوگل آنالیتیکس ردیابی شود، در مرحله بعدی باید Measurement ID گوگل آنالیتیکس را از حساب کاربری این پلتفرم کپی و در محل مربوط در تگ منیجر paste کنید. در کادر بعدی نیز باید Track Type را مشخص کنید. در اینجا آن را روی Page View تنظیم می‌کنیم:

انتخاب نوع ردیابی
انتخاب نوع ردیابی (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

تنظیم تریگر برای تعیین زمان فعالسازی تگ

در مرحله بعدی نوع تریگری را که می‌خواهید تگ با آن فعال شود، انتخاب کنید. در تصویر زیر تمام صفحات را انتخاب کردیم تا هر زمان کاربر از هریک از صفحات وب‌سایت بازدید می‌کند، داده‌های مربوط به آن جمع‌آوری شود:

تنظیم تریگر در گوگل تگ منیجر
تنظیم تریگر در گوگل تگ منیجر

ذخیره کردن تگ

بعد از بررسی اطلاعات و تنظیمات انجام شده در کادر پیکربندی تگ و تعیین تریگر، روی دکمه آبی‌رنگ Save در گوشه بالایی سمت راست کلیک کنید:

ذخیره تنظیمات در داشبورد گوگل تگ منیجر
ذخیره تنظیمات در داشبورد گوگل تگ منیجر

بررسی پیش نمایش تگ

بعد از ذخیره کردن تگ، از قابلیت Preview در داشبورد اصلی گوگل تگ منیجر استفاده کنید تا از درست بودن همه موارد مطمئن شوید:

بررسی پیش نمایش تگ قبل از انتشار آن در وب سایت
بررسی پیش نمایش تگ قبل از انتشار آن در وب سایت (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

فعالسازی تگ با کلیک روی Submit

بعد از اطمینان از بدون مشکل بودن همه‌چیز، روی دکمه Submit در گوشه بالایی سمت چپ داشبورد کلیک کنید تا تگ فعال شود:

کلیک روی submit برای انتشار تگ
کلیک روی submit برای انتشار تگ (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

بعد از کلیک روی Submit به صفحه Submission Configuration هدایت می‌شوید. در این مرحله دو انتخاب برای شما وجود دارد:

  • انتشار و ایجاد نسخه (Publish and Create Version)
  • ایجاد نسخه (Create Version)
تنظیمات قبل از انتشار تگ
تنظیمات قبل از انتشار تگ (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

در اینجا چون می‌خواهیم تگ برای همه صفحات وب‌سایت فعال شود، اولین گزینه را انتخاب و توضیحات مربوط به هر نسخه را در آن وارد می‌کنیم. در پایان روی publish در گوشه سمت راست و بالای صفحه کلیک کنید.

اطمینان از ظاهر شدن تگ ایجاد شده در گزارش Version Summary

برای اطمینان از انتشار بدون اشکال تگ، به گزارش Version Summary بروید و از حضور تگ در آن اطمینان حاصل کنید. این گزارش چیزی شبیه به تصویر زیر است:

بررسی گزارش version summary تگ منیجر گوگل
بررسی گزارش version summary تگ منیجر (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

معرفی کاپریلا به عنوان اولین سیستم تبلیغات هدفمند کلیدواژه ای ایران

کاپریلا چیست

استفاده از تبلیغات هدفمند در تبلیغات آنلاین روشی بسیار مؤثر برای جذب هدفمند مخاطبان راغب (لید) برای کسب و کار است. به کمک این نوع از تبلیغات می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی را بر اساس ویژگی‌های مشترک مخاطبان هدف سازماندهی کرد و کمپین‌های تبلیغاتی را کاملاُ مرتبط با ویژگی‌های شخصی، رفتار و علاقه‌مندی‌های مخاطب ایجاد کرد. این امر در نهایت سبب افزایش نرخ تبدیل و فروش خواهد شد.

می‌توان «کاپریلا» را به عنوان یکی از پلتفرم‌های برتر برای تبلیغات آنلاین هدفمند معرفی کرد. کاپریلا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، بهترین و مرتبط‌ترین تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای را با توجه به کمپین‌های فعال کسب و کار به کاربران نمایش می‌دهد. این پلتفرم با شبکه‌ای گسترده از ناشران برای انتشار تبلیغات کلیکی و اجاره‌ای همکاری می‌کند. با توجه به این‌که شبکه کاپریلا بیشتر متمرکز بر وب‌سایت‌های بزرگ دانشجویی، آموزشی و عمومی کشور بوده و قشر جوان و دانشجوی کشور، بهره‌گیری مناسبی از اینترنت دارند، با استفاده از تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای می‌توان تمرکز را روی این قشر معطوف کرد و در صورت انتشار تبلیغات هدفمند در شبکه نسبتاً بزرگ ناشران همکار کاپریلا، امکان هدف‌گذاری شبکه متمرکزی از دانشجویان و کاربران جوان علاقه‌مند به اینترنت برای کسب و کارها فراهم می‌شود.

علاوه بر این، سیستم آماری کاپریلا با بهره‌گیری از سیستم آمارگیری مبتنی بر گوگل آنالیتیکس، در تشخیص کلیک‌های صحیح و غیرتکراری دقت بسیار زیادی دارد.

خدمات کاپریلا در دو بخش «ناشر» و «تبلیغ‌دهنده» به کاربران ارائه می‌شود. نمونه‌ای از این تبلیغات را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که مجموعه بنرهای تبلیغاتی با اندازه و حجم کم را شامل می‌شود. این بنرها، به طور کامل با موضوع نوشته شده در مجله – در اینجا «۴۵ ابزار مارکتینگ که نیاز دارید — فهرست ابزارهای دیجیتال مارکتینگ» ـ مرتبط است.

بنر کاپریلا - مقاله و منبع در مورد دیجیتال مارکتینگ

بخش دوم این پلتفرم در قالب «تبلیغ‌دهنده» امکان معرفی کسب‌وکار به دیگران را برای شما فراهم می‌کند. از مزایای دیگر این روش تبلیغات می‌توان به نرخ تبدیل بالای آن اشاره کرد، چراکه این تبلیغات فقط به مخاطبان هدف نمایش داده می‌شوند و در نتیجه، افراد بیشتری به استفاده از محصولات و خدمات کسب‌وکار شما ترغیب می‌شوند.

معرفی نشریلا به عنوان پلتفرم عالی جهت رپورتاژ آگهی، انتشار بررسی محصول و معرفی خدمات

معرفی نشریلا

استفاده از رپورتاژ آگهی یکی از روش‌های تبلیغات آنلاین برای گرفتن بک‌لینک و بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو به شمار می‌رود. رپورتاژ آگهی اگر به شکلی صحیح و متناسب با لحن هر رسانه نوشته شود تأثیرگذار است و رعایت تمام اصول و معیارهای انتشار رپورتاژ آگهی مناسب به صرف هزینه و زمان زیادی نیاز دارد. به همین دلیل، بهتر است برای انتشار رپورتاژ آگهی از پلتفرمی مانند پلتفرم «نشریلا» استفاده کنید که محتوای مناسب رپورتاژ آگهی را با هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه تولید و منتشر می‌کند. نشریلا با استفاده از مطالب تخصصی، برای انتشار بررسی محصولات یا معرفی خدمات نیز به شما کمک می‌کند.

سوالات متداول

در بخش‌های قبلی در مورد تگ منیجر گوگل و کاربردهای مختلف آن یاد گرفتید. در ادامه، به چند سوال پرتکرار در مورد این ابزار پاسخ می‌دهیم.

تگ بازاریابی چیست و چه کاربردی دارد؟

تگ بازاریابی به قطعه کد جاوا اسکریپتی گفته می‌شود که با اضافه شدن به کد اصلی وب‌سایت یا اپلیکیشن عمل خاصی را برای ما انجام داده (مثلا گوگل آنالیتیکس را به وب‌سایت متصل می‌کند) یا اطلاعات مشخصی را جمع‌آوری می‌کند (مثل ردیابی رفتار اسکرول کاربران در هریک از صفحات وب‌سایت).

مهم ترین امکانات گوگل تگ منیجر چیست ؟

ابزار تگ منیجر گوگل امکانات فراوانی در اختیار بازاریابان دیجیتال قرار می‌دهد که ازجمله اصلی‌ترین آن‌ها می‌توان به قابلیت پیش‌نمایش و اجرای آزمایشی تگ‌ها، امکان تعیین سطح دسترسی برای اعضای مختلف، وجود تگ‌ها و قالب‌های پیش‌فرض و قابلیت ایجاد پنل‌های مختلف برای هریک از کاربران اشاره کرد.

تفاوت گوگل تگ منیجر و گوگل آنالیتیکس چیست ؟

گوگل آنالیتیکس و گوگل تگ منیجر هر دو از ابزارهای رایگان گوگل برای شناخت رفتار کاربران هستند و در تکمیل فعالیت یکدیگر عمل می‌کنند. تگ منیجر با آسان کردن فرایند ساخت تگ و افزودن آن به وب‌سایت یا اپلیکیشن، داده‌های مربوط به بازدیدکنندگان وب‌سایت یا اپلیکیشن را جمع‌آوری و برای گوگل آنالیتیکس یا ابزارهای تحلیلی دیگر ارسال می‌کند. بنابراین می‌توان گفت تگ منیجر توانایی تحلیل داده ندارد و فقط به ردیابی و جمع‌آوری آن کمک می‌کند و کار پردازش داده و ساخت گزارش از آن برعهده گوگل آنالیتیکس است.

اصلی ترین عناصر گوگل تگ منیجر چیست ؟

گوگل تگ منیجر بر پایه سه عنصر اصلی تگ، «محرک» (Trigger) و «متغیر» (Variables) فعالیت می‌کند. تگ کد جاوا اسکریپتی است که به کد اصلی وب‌سایت یا اپلیکیشن اضافه می‌شود تا اقدام خاصی انجام دهد یا اطلاعات مربوط به انجام عمل خاصی توسط کاربران را جمع‌آوری کند. محرک شرط یا دستورالعملی است که با رخ دادن آن، گوگل تگ منیجر تگ ساخته شده را فراخوانی و در وب‌سایت بارگذاری می‌کند. متغیر هم اطلاعات اضافه‌ای است که نحوه دقیق اجرای تگ و تریگر را برای تگ منیجر تعریف می‌کند.

بر اساس رای ۳ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Hubspot BlogSemrush BlogEvolve
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *