کتاب های کمبریج چیست؟ – معرفی کامل کلیه عناوین

۱۲۸ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۰ مرداد ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۴۹ دقیقه
کتاب های کمبریج چیست؟ – معرفی کامل کلیه عناوین

برای شرکت در آزمون و اخذ مدرک آیلتس باید آمادگی کافی داشته باشید و مهارت‌های زبانی خود را تقویت کنید. به همین دلیل توصیه می‌شود بعد از آن‌که نوع آزمون خود را مشخص کردید، به سراغ منابعی بروید که هم شما را با انواع سوالات آشنا کند و هم تکنیک‌‌های پاسخ دادن به آن‌ها را آموزش دهد. این منابع را می‌توانید با توجه به سطح زبان انگلیسی خود انتخاب کنید و بر اساس آن مطالعه را پیش ببرید. آزمون آیلتس از چهار مهارت «Listening» و «Reading» و «Writing» و «Speaking» تشکیل شده است و برای کسب نمره مطلوب لازم است برای هر یک از بخش‌ها تمرین کافی داشته باشید. یکی از منابع ضروی آیلتس که به شما در تست زدن کمک می‌کند، «مجموعه کتاب‌های تست کمبریج» (Cambridge IELTS Practice Tests) است که از تست ۱ تا ۱۹ (تا سال ۲۰۲۳) در دسترس داوطلبان قرار دارد و نمونه آزمون‌های سال‌های قبل آیلتس را همراه با پاسخ در اختیار شما قرار داده است. در این آموزش می‌خواهیم بدانیم کتاب های کمبریج چیست و چرا به عنوان منبع خودآموز در میان داوطلبان طرفداران زیادی دارد.

997696

در ابتدای مطلب انواع کتاب‌های کمبریج را معرفی می‌کنیم و ویژگی‌های برخی از آن‌ها را که جدیدتر هستند مورد بررسی قرار می‌دهیم. سپس برای هر یک از کتاب‌هایی که معرفی می‌کنیم، نمونه آزمونی را نیز انتخاب می‌کنیم و همراه با پاسخ در مطلب کتاب های کمبریج چیست قرار می‌دهیم. همچنین درباره سطح و بخش‌های مختلف کتاب کمبریج اطلاعاتی را ارائه می‌دهیم و در ادامه اشاره‌ای به ساختار کلی آزمون آیلتس و بخش‌های آن خواهیم داشت. در انتهای مطلب نیز نکات مهمی را در خصوص نحوه تست زدن برای آزمون آیلتس توضیح می‌دهیم و نمونه تمرین‌هایی از این مجموعه کتاب‌ها را برای آیلتس آکادمیک و جنرال همراه با پاسخ در اختیار شما قرار می‌دهیم.

ویژگی کتاب های کمبریج چیست؟

در این آموزش قصد داریم بدانیم کتاب های کمبریج چیست و چگونه به کمک آزمون‌های آن برای آیلتس آماده شویم. اما برای شروع بهتر است برخی از ویژگی‌های آن را به طور خلاصه شرح دهیم.

  • آزمون‌های آزمایشی: هر کتاب معمولاً حاوی آزمون‌های آزمایشی است که برای نوع «آکادمیک» (Academic Training Module) در نظر گرفته شده است. برخی از این کتاب‌ها نمونه سوالاتی را نیز به «آزمون جنرال» (General Training Module) اختصاص داده‌اند.
  • پاسخنامه و نمونه رایتینگ: هر کتاب پاسخنامه‌ای نیز برای سوال‌های لیسنینگ، ریدینگ و رایتینگ دارد. همچنین نمونه سوالات اسپیکینگ سال‌های قبل را اضافه کرده است و برای بخش لیسنینگ نسخه نوشتاری هم در نظر گرفته شده است.
  • نمونه پاسخ‌ها: برای بخش رایتینگ نمونه پاسخ‌هایی برای هر دو تسک در نظر گرفته شده است که مربوط به داوطلبان سال‌های قبل است و این ویژگی خوب را دارد که نمره هر رایتینگ نیز نوشته شده است تا اگر می‌خواهیم از آن‌ها به عنوان نمونه‌ای برای تمرین کردن کمک بگیریم یا از لغات و دستور زبان آن استفاده کنیم، بدانیم که با توجه به سطح زبان خود و نمره‌ای که برای دستیابی به آن تلاش می‌کنیم، قرار است از کدام نوع رایتینگ به عنوان نمونه کمک بگیریم.
  • فایل صوتی: برای بخش لیسنینگ لازم است که به فایل صوتی گوش دهیم و سپس با توجه به آن به سوالات بخش لیسنینگ جواب دهیم. هر یک از فایل‌های صوتی بخش لیسنینگ در کتاب‌های تست کمبریج قرار داده شده است که هم به صورت CD و هم از طریق لینک دانلود یا پلتفرم آنلاین در دسترس است و می‌توانید به آن‌ها گوش کنید و پس از این‌که پاسخ سوالات را دادید، برای تحلیل پاسخ‌های اشتباه خود از نسخه نوشتاری کمک بگیرید.
  • نکات مربوط به آزمون: این کتاب علاوه بر این‌که به عنوان منبعی برای تمرین کردن و تست زدن می‌تواند به شما کمک کند، به عنوان راهنمایی برای کمک کردن به داوطلبان برای رسیدن به نتیجه مطلوب است. یعنی به شما راهکارهایی را نشان می‌دهد که به کمک آن‌ها می‌توانید با تکنیک‌های پاسخ دادن به سوالات آیلتس آشنا شوید و بدانید که هر بخش ممکن است چه نوع سوالاتی را در روز آزمون ارائه دهد. به این ترتیب می‌توانید با ساختار کلی سوال‌‌ها آشنا شوید و در روز آزمون بدون هیچ استرسی به سراغ سوال‌ها بروید و پاسخ درست را پیدا کنید.

مجموعه کتاب‌های کمبریج در نوزده جلد (تا سال ۲۰۲۴) در اختیار داوطلبان آیلتس قرار گرفته است. این کتاب شامل نمونه آزمون‌های سال‌های قبل می‌شود و پاسخ سوالات را نیز در انتهای کتاب لحاظ کرده است. داوطلبان آزمون آیلتس، به منظور آماده شدن در این آزمون باید چهار مورد زیر را مدنظر داشته باشند:

  1. با ساختار کلی آیلتس آشنا شوند.
  2. با انواع سوالات هر یک از بخش‌های آزمون آشنا شوند.
  3. تکنیک‌های پاسخ دادن به سوالات مختلف را یاد بگیرند.
  4. از نمونه سوالات آزمون‌های سال‌های قبل کمک بگیرند و برای تست زدن آماده شوند.

اگر این چهار مورد را هنگام مطالعه مدنظر داشته باشید، بدون شک هم مسیر و روند یادگیری شما آسان‌تر خواهد شد و هم به سوالات بیشتری پاسخ درست خواهید داد و شانس این‌‌که نمره بالاتری کسب کنید افزایش می‌یابد. برای این‌‌که با ساختار کلی آزمون آیلتس و بخش‌های مختلف آن آشنا شوید و معیارهای نمره‌دهی آزمون آیلتس را بشناسید، می‌توانید به مطلب آیلتس چیست از مجله فرادرس مراجعه کنید.

برای افرادی که به مطالعه با فیلم‌های آموزشی زبان انگلیسی علاقه‌مندند، توصیه می‌کنیم فیلم آموزش آشنایی با آیلتس را از فرادرس مشاهده کنند. لینک این فیلم آموزشی در ادامه آورده شده است.

در رابطه با مورد چهارم می‌توانیم به مجموعه کتاب‌های کمبریج آیلتس اشاره کنیم که آزمون‌های سال‌های قبل را همراه با پاسخ تشریحی در اختیار داوطلبان قرار داده است. هرساله این کتاب‌ها از سوی انتشارات کمبریج که خود از برگزارکنندگان آزمون و طراحان سوالات‌ آیلتس است روانه بازار می‌شود. هر کتاب از چهار آزمون تشکیل شده است که برخی آکادمیک و برخی جنرال است. البته معمولاً دسته‌بندی آزمون‌های این کتاب به این شکل است که سه آزمون آکادمیک و یک آزمون جنرال دارد، اما بعضی از آن‌ها صرفاً شامل آزمون‌های آکادمیک و جنرال می‌شوند.

در این مطلب هم قصد داریم به این پرسش پاسخ دهیم که کتاب های کمبریج چیست و هم قصد داریم اطلاعاتی درباره ساختار بخش‌های مختلف آزمون آیلتس در اختیار شما قرار دهیم. همچنین به تفاوت آیلتس‌ آکادمیک و جنرال اشاره خواهیم کرد.

به طور خلاصه، آزمون آیلتس از چهار بخش تشکیل شده است که شامل دسته‌بندی زیر می‌شود:

  • «Listening»
  • «Reading»
  • «Writing»
  • «Speaking»

سه بخش اول در یک روز و به صورت کتبی (اخیراً آزمون‌ به صورت آنلاین نیز برگزار می‌شود) برگزار می‌شود و بخش آخر که اسپیکینگ است در حضور شخص آزمون‌گیرنده و به صورت مصاحبه شفاهی انجام می‌شود. مدت زمان کلی آزمون ۲:۴۵ دقیقه است که بین ۱۱ تا ۱۴ دقیقه هم برای مصاحبه بخش اسپیکینگ در نظر گرفته شده است. علاوه بر آن، ۱۰ دقیقه هم برای وارد کردن پاسخ سوالات لیسنسنگ در برگه پاسخنامه در نظر گرفته شده است. کتاب‌های کمبریج این آزمون‌ها را به صورت دسته‌بندی‌شده همراه با پاسخ در اختیار شما قرار می‌دهد تا به کمک آن‌ها بتوانید قبل از شرکت در آزمون آیلتس آمادگی کافی پیدا کنید و با زدن تست‌های آزمون‌های سال‌های قبل، به‌نوعی آزمون اصلی را برای خود شبیه‌سازی کنید.

معرفی کتاب های کمبریج: ۱۹ - ۱۰

کتاب‌های کمبریج از سری ۱ تا ۱۹ (تا سال ۲۰۲۴) به بازار عرضه شده است و همه آن‌ها شامل چهار آزمون می‌شود که از نمونه سوالات آزمون‌های واقعی آیلتس انتخاب شده و مربوط به سال‌های قبل است. اما چون سری ۱۰ به بعد در مقایسه با کتاب‌های قبلی نمونه سوالات جدیدتری از آیلتس را دارد که طی چند سال اخیر گردآوری شده است، به عنوان کتاب‌های تست مناسب توصیه می‌کنیم.

اگر می‌خواهید بدانید که آزمون آیلتس چه ویژگی‌هایی دارد و نقش آزمون‌های آزمایشی یا کتاب‌های تست مانند کتاب های کمبریج چیست توصیه می‌کنیم فیلم آموزش آشنایی با آیلتس را از فرادرس مشاهده کنید که لینک آن در ادامه آورده شده است.

در ادامه مطلب، برای این‌که بیشتر بدانیم که کتاب های کمبریج چیست و چگونه باید برای تمرین کردن از آن‌ها کمک بگیریم، سری ۱۰ تا ۱۹ را معرفی خواهیم کرد و ویژگی‌های هر یک و انواع آزمون‌ها را بررسی می‌کنیم. البته برخی از کتاب‌هایی که اخیراً روانه بازار شده است، فقط مختص آزمون جنرال است و برخی نیز فقط برای آزمون آکادمیک در نظر گرفته شده است.

این مطلب صرفاً به این محدود نمی‌شود که بدانیم کتاب های کمبریج چیست و چطور می‌تواند ما را در کسب نمره بهتر برای آزمون آیلتس آماده کند. در بخش‌های بعدی قصد داریم به ساختار کلی آزمون آیلتس نیز اشاره‌ای داشته باشیم و تفاوت بین آیلتس آکادمیک و جنرال را شرح دهیم. اما برای این‌که با انواع کتاب‌های کمبریج آشنا شویم، بهتر است اشاره مختصری به فرق بخش‌‌های آیلتس آکادمیک و جنرال داشته باشیم.

این دو آزمون در دو بخش اسپیکینگ و لیسنینگ فرقی با هم ندارند، تفاوت آن‌ها به نوع سوالات ریدینگ و رایتینگ مربوط می‌شود. ریدینگ آیلتس آکادمیک از سه بخش تشکیل شده و هر بخش شامل متن‌های آکادمیک و تخصصی می‌شود که در ادامه آن تعدادی سوال نیز قرار داده شده است تا داوطلب به آن‌ها با توجه به متن پاسخ دهد. اما آیلتس جنرال که باز هم از سه بخش تشکیل شده است، شامل تعداد متن‌های کوتاه‌تری است که مانند ریدینگ آکادمیک از تعدادی سوال تشکیل شده و داوطلب باید با خواندن متن و پیدا کردن جواب سوال از عهده این بخش بربیاید.

متن‌های ریدینگ جنرال برخلاف آکادمیک کاملاً عمومی هستند، مانند آگهی معرفی محصول یا کاتالوگ سفرهای تفریحی و... . اما در کل هر دو آزمون از سه بخش تشکیل شده است و هر بخش سوالاتی دارد که در مجموع داوطلب باید در بازه زمانی ۶۰ دقیقه به سوالات این بخش پاسخ دهد.

اما در رابطه با بخش رایتینگ، تسک دوم برای رایتینگ آکادمیک و جنرال فرقی نمی‌کند، اما در تسک اول کاملاً با هم فرق دارند. در تسک اول آیلتس آکادمیک، داوطلب موظف است در رابطه با موضوعی که به او داده شده و تصویری که در کنار آن قرار داده شده، دست‌کم ۱۵۰ کلمه بنویسد، موضوع را شرح دهد، ویژگی‌های مهم آن را خلاصه کند و در صورت نیاز مقایسه انجام دهد. اما این تصاویر چه هستند؟ این تصاویر معمولاً یا دیاگرام است، یا نقشه، یا فرایند یا نمودارهای مختلف.

در تسک اول رایتینگ جنرال اما موضوعی به داوطلب داده می‌شود و سپس از او درخواست می‌شود که نامه‌ای بنویسد. این نامه می‌‌تواند رسمی، نیمه‌رسمی یا غیررسمی باشد. برای تسک اول جنرال نیز داوطلب باید ۱۵۰ کلمه به طور متوسط بنویسد.

اکنون که با تفاوت آیلتس آکادمیک و جنرال آشنا شدیم، کتاب‌های سری ۱۰ تا ۱۹ کمبریج را معرفی می‌کنیم تا بهتر بتوانید با ساختار کلی این آزمون آشنا شوید. در انتهای مطلب کتاب های کمبریج چیست نیز نمونه تمرین قرار خواهیم داد تا با ساختار کلی سوالات آیلتس در این کتاب‌ها بیشتر آشنا شوید.

کتاب کمبریج ۱۰

تصویر کتاب کمبریج آیلتس ۱۰

اگر می‌خواهید برای آزمون آیلتس آماده شوید و اگر قصد دارید بدانید کتاب های کمبریج چیست و به کمک آن‌ها با نحوه تست زدن آشنا شوید، با کتاب شماره ۱۰ شروع کنید. کتاب‌های قبل از آن نمونه سوالات آیلتس سال‌های قبل را ارائه کرده است و به همین دلیل خواندن آن‌ها را توصیه نمی‌کنیم.

در کتاب شماره ۱۰، چهار آزمون آکادمیک قرار داده است که همه مربوط به آزمون‌های سال‌های قبل آیلتس است. در این کتاب نسخه به‌روز‌رسانی‌شده‌‌ای از آزمون‌های قبلی لحاظ شده است و به همین دلیل به عنوان یکی از منابع مفید تست زدن به شمار می‌رود زیرا شما را با انواع سوالات آیلتس و ساختار کلی آزمون آشنا می‌کند. همچنین برای آن دسته از داوطلبانی که در آزمون جنرال آیلتس ثبت‌نام کرده‌اند، دو آزمون در انتهای کتاب به عنوان تست A و B در نظر گرفته شده است.

اگر این کتاب‌ را تهیه کرده‌اید و قصد دارید به کمک آن برای آزمون آیلتس آماده شوید، بهتر است ابتدا با انواع سوالات آیلتس آشنا شوید. سپس لازم است بدانید که برای پاسخ دادن به این سوال‌ها باید از چه تکنیک‌هایی کمک بگیرید و بعد از آن‌که به اندازه کافی برای آزمون آماده شدید و اطلاعات کافی به دست آوردید، به سراغ کتاب تست کمبریج آیلتس بروید. به این روش می‌توانید تمام راهکارهایی را که در کتاب‌های آموزشی یاد گرفته‌اید، تمرین کنید.

از خوبی‌های این کتاب‌های تست این است که پاسخ سوالات را نیز در انتهای کتاب قرار داده‌اند. همچنین برای دو بخش رایتینگ نمونه پاسخ‌های تشریحی داوطلبان سال‌های قبل را نیز قرار داده و برای هر یک به نمره‌ای که کسب کرده‌اند نیز اشاره کرده است. به علاوه، برای برخی از بخش‌ها نمونه پاسخ‌های تشریحی اساتید آیلتس را نیز لحاظ کرده است.

اما چیزی که در رابطه با کتاب‌های تست آزمون آیلتس اهمیت دارد و درواقع به ما می‌گوید که هدف از انجام تست‌های کتاب های کمبریج آیلتس چیست تحلیل اشتباهات داوطلب بعد از تست زدن است. برخی از افراد تصور می‌کنند هر چقدر بیشتر تست بزنند، نتیجه بهتری می‌گیرند. اما این کار اصلاً باعث پیشرفت شما در این زمینه نخواهد شد، بلکه بازخوردی که از نتیجه آزمون به داوطلب می‌دهند و همچنین تحلیل اشتباهات او با خواندن نمونه پاسخ‌های تشریحی، عامل مهمی برای ارزیابی است و می‌تواند باعث پیشرفت این روند شود.

در پاسخ به این سوال که یکی از ویژگی‌های خوب کتاب های کمبریج چیست می‌توانیم به نسخه نوشتاری فایل صوتی بخش لیسنینگ آزمون اشاره کنیم. همان‌طور که اشاره کردیم، لیسنینگ از چهار بخش تشکیل شده است و برای هر یک از این بخش‌ها تعدادی فایل صوتی قرار داده شده که داوطلب فقط یک بار فرصت گوش دادن به آن‌ها را دارد. وقتی آزمون‌های کتاب‌های کمبریج را تمرین می‌کنید، این نکته را به خاطر بسپارید که شرایطی مانند آزمون واقعی آیلتس را برای خودتان شبیه‌سازی کنید. پس هدف از تست زدن صرفاً آشنایی با ساختار آزمون نیست، بلکه باید بتوانید زمان را نیز به خوبی مدیریت کنید تا در روز آزمون برای پاسخ دادن به سو‌ال‌ها، به ویژه بخش‌های ریدینگ و رایتینگ، با کمبود وقت مواجه نشوید.

این نکته را نیز به یاد داشته باشید که بخش‌های لیسنینگ، اسپیکینگ، و تسک دوم رایتینگ آزمون آیلتس هیچ فرقی در آزمون آکادمیک و جنرال ندارد. بنابراین، در هر آزمونی که شرکت می‌کنید، می‌توانید تست این بخش‌ها را مشترکاً استفاده کنید. اما برای بخش‌های ریدینگ و تسک اول رایتینگ حتماً با توجه به نوع آزمون خود آن را انتخاب و تمرین کنید.

کتاب کمبریج ۱۱

تصویر کتاب کمبریج آیلتس ۱۱

کتاب تست کمبریج ۱۱ از چهار آزمون آکادمیک تشکیل شده و به همین مناسب داوطلبانی است که برای این نوع آزمون اقدام کرده‌اند و می‌خواهند آمادگی کافی را در این بخش به دست بیاورند. هر بخش یک نمونه آزمون آیلتس را به طور کامل دارد و برای هر چهار بخش در انتهای کتاب پاسخ‌های تشریحی نیز در نظر گرفته است. در ابتدای کتاب مقدمه‌ای در رابطه با ساختار آزمون آیلتس آکادمیک ارائه شده و سپس تفاوت آن با آیلتس جنرال توضیح داده شده است. برای مشاهده فیلم آزمون آزمایشی آیلتس آکادمیک سری ۱۱ از فرادرس به لینک زیر مراجعه کنید.

در ادامه اشاره مختصری به هر چهار بخش آزمون آیلتس آکادمیک شده است تا شما را با سوال‌ها و ساختار کلی هر یک از بخش‌ها آشنا کند. سپس نحوه نمره‌دهی آزمون آیلتس توضیح داده شده و استانداردهای نمره‌دهی را مشخص کرده است. در ادامه آزمون‌ها را به طور کامل و در قالب چهار تست مختلف در دسترس داوطلبان قرار داده است. ترتیب سوالات هم دقیقاً مانند آزمون واقعی آیلتس است، یعنی اولین بخش لیسنینگ است، سپس ریدینگ و در ادامه رایتینگ قرار داده شده است. آخرین بخش هم به اسپیکینگ مربوط می‌شود و به سوالاتی اختصاص داده شده که در روز مصاحبه مطرح می‌شود.

در انتهای کتاب نیز پاسخ سوالات قرار داده شده است و نسخه نوشتاری فایل صوتی لیسنینگ و نمونه پاسخ داوطلبان آزمون‌های سال‌های قبل رایتینگ نیز در آن لحاظ شده است. این نمونه پاسخ‌های تشریحی می‌تواند به تقویت زبان انگلیسی داوطلب کمک زیادی بکند، برای مثال می‌تواند به او کمک کند تا با خواندن نمونه پاسخ‌های داوطلبانی که نمره بالایی کسب کرده‌اند یا با خواندن نمونه پاسخ‌هایی که از اساتید آیلتس در این کتاب ارائه شده است، بتوانند هم با لغات آیلتس و هم با دستور زبان مناسب و پیشرفته آشنا شوند. همچنین می‌توانند با نحوه پاراگراف‌نویسی برای هر یک از تسک‌ها آشنا شوند و با تمرین کردن و استفاده از عبارات و ساختارهای مفید و مؤثر در نوشته‌های خود، شانس کسب نمره خوب در آزمون آیلتس را افزایش دهند.

کتاب کمبریج ۱۲

تصویر کتاب کمبریج آیلتس ۱۲

کتاب تست کمبریج آیلتس هم از نمونه آزمون‌های آکادمیک و هم جنرال تشکیل شده است. به همین دلیل برای افرادی که قصد دارند در یکی از این آزمون‌ها شرکت کنند، می‌تواند منبع مناسب و معتبری برای تست زدن باشد. این کتاب هم مانند سایر کتاب‌های این مجموعه از چهار آزمون مختلف تشکیل شده است و تمام نسخه‌های نوشتاری فایل‌های لیسنینگ را دارد. همچنین برای همه بخش‌ها پاسخ سوالات را نیز در انتهای کتاب قرار داده است. از دیگر ویژگی‌های خوب آن نمونه پاسخ‌های تشریحی رایتینگ است که داوطلبان آزمون‌های قبلی آن‌ها را نوشته‌اند. قبل از آن هم به نمره داوطلب اشاره شده و ارزیابی کوتاهی از نمونه رایتینگ او ارائه شده تا بتوانیم از آن‌ها به عنوان نمونه رایتینگ کمک بگیریم.

همچنین مقدمه‌ای کوتاه دارد که به ما نشان می‌دهد کتاب های کمبریج چیست و ساختار هر یک از بخش‌های آزمون آیلتس از چه سوالاتی تشکیل شده است. نمونه پاسخنامه تشریحی نیز در انتهای کتاب قرار داده شده است تا آن دسته از داوطلبانی که در کشورهایی زندگی می‌کنند که آزمون آیلتس را به صورت کتبی و در محل آزمون برگزار می‌کند، بتوانند در این نمونه پاسخنامه‌ها تست بزنند و شرایطی مانند آزمون اصلی را برای خودشان فراهم کنند.

اگر می‌خواهید بدانید کتاب های کمبریج چیست و چطور باید به کمک آن‌ها برای آزمون اصلی آیلتس آماده شوید، این مجموعه کتاب‌ها را تهیه کنید و از آن‌ها برای تمرین کردن و تست زدن کمک بگیرید. همچنین می‌توانید از پاسخ‌هایی که برای سوالات هر یک از بخش‌ها در نظر گرفته کمک بگیرید تا متوجه نقاط ضعف خود در هر یک از بخش‌‌ها شوید و آن‌ها را به مرور برطرف کنید.

کتاب کمبریج ۱۳

تصویر کتاب کمبریج آیلتس ۱۳

این کتاب نیز همان‌طور که روی جلد آن نوشته شده مختص داوطلبانی است که قصد شرکت در آزمون آکادمیک را دارند. به کمک نمونه تمرین‌های این کتاب و تحلیل پاسخ سوالات خود می‌توانید به مرور روند پیشرفت خود را ارزیابی کنید. فایل صوتی آن هم همراه با نسخه نوشتاری در دسترس داوطلبان قرار دارد، اما سعی کنید هر تست را دقیقاً در همان شرایطی انجام دهید که روز آزمون برای شما مهیا شده است.

در ادامه لینک فیلم آزمون آزمایشی آیلتس از فرادرس را مشاهده می‌کنید که به صورت رایگان و با پاسخ تشریحی در اختیار شما قرار گرفته است.

نکته: آزمون‌های کمبریج صرفاً برای تست زدن و تمرین کردن است. بنابراین زمانی به سراغ این تست‌ها بروید که به اندازه کافی با انواع سوالات آیلتس آشنا شده‌اید و تکنیک‌های مربوط به روش‌‌های پاسخ دادن به سوالات هر یک از بخش‌‌ها را یاد گرفته‌ باشید. برای مثال، بخش ریدینگ آیلتس ۱۶ سوال مختلف دارد که ممکن است با چند مورد از آن‌ها در روز آزمون سروکار داشته باشیم. یا تسک دوم آیلتس نمونه سوالاتی دارد که باید برای نوشتن Essay با انواع این سوال‌ها آشنا شویم و بدانیم که در هر پاراگراف باید به چه مواردی اشاره کنیم.

از آنجا که نمی‌دانیم در آزمون آیلتس قرار است با کدام نوع از سوال‌ها مواجه شویم، لازم است برای تمام سوالات خود را آماده کنیم و راهکارهای پاسخ دادن به این سوالات را به طور کامل یاد بگیریم تا در روز آزمون، با تشخیص سریع نوع سوالات و داشتن تسلط کافی بر نحوه پاسخ دادن به هر یک از این سوال‌ها، هم دچار کمبود وقت نشویم و هم تعداد پاسخ‌های درست خود را افزایش دهیم تا در مجموع نمره بهتری کسب کنیم.

کتاب کمبریج ۱۴

تصویر کتاب کمبریج آیلتس ۱۴

کتاب شماره ۱۴ نیز برای داوطلبان آزمون آیلتس آکادمیک عرضه شده است و شامل پاسخ سوالات می‌شود که در انتهای کتاب قرار داده شده است. بعد از چهارمین آزمونی که در کتاب مشاهده می‌کنید و متعلق به آزمون‌های سال‌های قبل آیلتس است، نسخه نوشتاری فایل‌های صوتی لیسنینگ لحاظ شده است که می‌توانید با خواندن آن‌ها، بخش‌هایی را درست متوجه نشده بودید، یک بار دیگر مرو و دلیل اشتباه خود را پیدا کنید.

لینک فیلم آزمون آزمایشی آیلتس سری ۱۴ از فرادرس را در ادامه می توانید مشاهده کنید.

همچنین می‌توانید پاسخ سوالاتی که نمی‌دانستید نیز به کمک این نسخه نوشتاری پیدا کنید. پس از این بخش، پاسخ سوالات لیسنینگ و ریدینگ را خواهیم داشت و سپس نمونه پاسخ‌هایی را برای هر دو تسک‌ رایتینگ می‌بینیم. این نمونه پاسخ‌ها مربوط به داوطلبان آزمون‌‌‌های سال‌های قبل است و می‌توانید از آن‌ها به عنوان نمونه‌ای برای بهبود دامنه لغات و دستور زبان انگلیسی کمک بگیرید.

برای مثال می‌توانید نمونه رایتینگ‌ها را بخوانید و لغات و اصطلاحات کاربردی آن‌ها را یادداشت کنید. همچنین می‌توانید گرامری که برای نوشتن هر یک از پاراگراف‌ها و برای انواع سوال‌ها به کار برده‌اند را مرور کنید. به علاوه، می‌توانید با نحوه پاراگراف‌نویسی برای هر یک از بخش‌ها آشنا شوید.

در بخش پایانی کتاب نیز مانند سایر مجموعه کتاب‌های کمبریج آیلتس نمونه برگه پاسخنامه برای هر چهار بخش قرار داده شده است که می‌توانید چند رونوشت از آن‌ها تهیه کنید و پاسخ سوالات خود را در آنجا بنویسید. این کار هم برای شما شرایطی مانند روز آزمون فراهم می‌کند، هم باعث می‌شود در کتاب چیزی ننویسید تا چند وقت بعد و پس از این‌که انواع تست‌ها را امتحان کردید، به کتاب مراجعه و یک بار دیگر تست‌های آن را مرور کنید. معمولاً وقتی مدت زمانی را به زدن تست‌های دیگر اختصاص می‌دهید و بعد از مدتی دوباره به تست‌های قبلی رجوع می‌کنید، دیگر چیزی از آن یادتان نمی‌آید و می‌توانید به عنوان یک آزمون جدید روی آن حساب کنید.

کتاب کمبریج ۱۵

تصویر کتاب کمبریج آیلتس ۱۵

کتاب تست کمبریج ۱۵ در دو مجموعه مجزا به بازار عرضه شده و در دسترس داوطلبان قرار گرفته است. یکی از این کتاب‌ها صرفاً به آزمون آکادمیک اختصاص داده شده و جلد دوم آن مناسب داوطلبان آزمون جنرال است. روی جلد آ‌ن‌ها هم به آکادمیک و جنرال بودن آن اشاره شده است.

لینک فیلم آزمون آزمایشی آیلتس سری ۱۵ از فرادرس را در ادامه می‌توانید مشاهده کنید.

هر یک از کتاب‌ها از ۴ تست تشکیل شده است. کتاب آکادمیک فقط تست‌های آکادمیک را در خود جا داده و کتاب جنرال شامل نمونه آزمون‌های جنرال آیلتس می‌شود که سال‌های قبل از داوطلبان آیلتس گرفته شده است. در انتهای کتاب هم می‌توانید نسخه نوشتاری لیسنینگ را بخوانید که برای کمک به درک بهتر فایل صوتی در دسترس شما قرار گرفته و می‌توانید بعد از تست زدن از آن برای مرور جاهای از فایل صوتی که متوجه آن نشده‌اید کمک بگیرید.

کتاب شماره ۱۵ که برای آزمون جنرال تهیه شده شامل ۴ آزمون جنرال است و همراه با نمونه پاسخ‌های تشریحی و تستی در اختیار شما قرار گرفته است. البته همان‌طور که قبلاً هم اشاره کردیم، می‌توانید برای تست زدن از بخش‌های لیسنینگ، اسپیکینگ و رایتینگ (تسک ۲) آن به طور مشترک برای هر دو آزمون آکادمیک و جنرال استفاده کنید، چون نوع سوال‌ها هیچ فرقی با هم ندارد.

کتاب کمبریج ۱۶

تصویر کتاب کمبریج آیلتس ۱۶

کتاب شماره ۱۶ نیز شامل ۴ آزمون است که همه از نمونه سوالات آیلتس سال‌های قبل انتخاب شده‌اند. این نسخه نیز مانند شماره ۱۵ در دو جلد آکادمیک و جنرال روانه بازار شده و برای کدام ۴ آزمون آکادمیک و جنرال در نظر گرفته شده است. درواقع در دو سری از کتاب‌های کمبریج (۱۵ و ۱۶)، انتشارات تصمیم گرفته هم برای داوطلبان آیلتس آکادمیک و هم برای جنرال دو نسخه مجزا در نظر بگیرد که به طور اختصاصی شامل ۴ آزمون است و به این شکل برای داوطلبان آزمون جنرال هم نمونه سوالات بیشتری در دسترس است.

لینک فیلم آزمون آزمایشی آیلتنس آکادمیک از فرادرس را در ادامه می‌توانید برای سری ۱۶ مشاهده کنید که مربوط به آزمون آکادمیک است.

برای این‌که بدانیم ویژگی بارز کتاب های کمبریج چیست و چگونه از آن‌ها به عنوان منبعی معتبر برای تست زدن و مطالعه کردن کمک بگیریم، باید این نکته را خاطرنشان کنیم که آزمون‌های کمبریج از سوی خود انتشارات کمبریج گردآوری شده که خود از طراحان و برگزارکنندگان آزمون‌های آیلتس در سرتاسر دنیاست. از این رو می‌توانیم از آن‌ها به عنوان منابعی معتبر کمک بگیریم.

اگر قصد دارید بدانید منابع آیلتس برای مطالعه چیست، می‌توانید به مطلب «منابع ضروری آیلتس» از مجله فرادرس مراجعه کنید که به ۸۰ منبع کلیدی برای تقویت هر یک از مهارت‌های زبانی را معرفی کرده است. لینک مربوطه نیز در ادامه آورده شده است.

کتاب کمبریج ۱۷

تصویر کتاب کمبریج آیلتس ۱۷

کتاب شماره ۱۷ نمونه سوالات آکادمیک را عرضه کرده و جدیدترین آزمون‌های واقعی آیلتس را همراه با پاسخ در اختیار داوطلبان قرار داده است. در انتهای کتاب هم مانند سایر مجموعه کتاب‌های کمبریج نسخه نوشتاریِ فایل‌های صوتی لیسنینگ را دارد و شامل پاسخ سوالات لیسنینگ و ریدینگ آیلتس می‌‌شود. در ادامه هم نمونه رایتینگ داوطلبان آیلتس را قرار داده که در آزمون‌های قبلی آیلتس نمرات متفاوتی کسب کرده‌اند. اگر امکان دسترسی به استاد آیلتس یا شخصی را دارید که تسلط بالایی به زبان انگلیسی و تجربه کافی برای تصحیح رایتینگ آیلتس دارد، حتماً بعد از انجام دادن تسک‌های رایتینگ از او بخواهید که به شما بازخورد بدهد و اشکالات‌تان را گوشزد کند. در غیر این صورت، یکی از روش‌هایی که می‌توانید هم رایتینگ خود را صحیح کنید و هم نمونه رایتینگ داوطلبان سال‌های قبل را برای ارزیابی و تصحیح در اختیارش قرار دهید، هوش مصنوعی است.

می‌توانید با نوشتن پرامپت مناسب برای ChatGPT از او بخواهید که رایتینگ شما را تصحیح کند. برای این کار کافی است نمونه رایتینگ خود را به او بدهید و در ادامه از او بخواهید که آن برای داوطلبی با رنج نمره‌ای که مدنظرتان است (برای مثال ۶٬۵ تا ۷) تصحیح کند. همچنین اگر می‌خواهید بدانید که نمونه رایتینگ کتاب های کمبریج آیلتس چیست و چطور باید از آن برای بهتر شدن رایتینگ خود کمک بگیرید، می‌توانید این نمونه رایتینگ‌ها را در اختیار ChatGPT قرار دهید و از او بخواهید که مواردی که از نظر دستور زبان و لغات اشتباه نوشته شده را مشخص کند و حتی درباره بهتر نوع خطاها هم توضیحات کاملی را ارائه دهد.

کتاب کمبریج ۱۸

تصویر کتاب کمبریج آیلتس ۱۸

کتاب تست کمبریج شماره ۱۸ هم برای داوطلبان آیلتس آکادمیک و هم برای داوطلبان آزمون جنرال به صورت دو کتاب مجزا تهیه شده است. هر کتاب ۴ آزمون دارد و هر یک از بخش‌های آیلتس را به همان ترتیبی که در روز آزمون با آن مواجه می‌شویم، پوشش داده است. در انتهای هر تست هم سوالات اسپیکینگ قرار داده شده که می‌توانید با تمرین کردن آن‌ها متوجه نقاط ضعف خود شوید و در تمرین‌های بعدی تا حد امکان آن‌ها را تکرار نکنید.

برای مشاهده فیلم آزمون آزمایشی آیلتس سری ۱۸ به صورت رایگان و همراه با پاسخ تشریحی می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

کتاب تست کمبریج شماره ۱۸ در سال ۲۰۲۳ وارد بازار شد و در ایران هم می‌توانید آن را از کتاب‌فروشی‌های معتبر تهیه کنید. همچنین اگر قصد دارید در آزمون آیلتس آنلاین ثبت‌نام کنید، توصیه می‌کنیم علاوه بر آزمون‌های کتبی آزمایشی، در آزمون‌های ماک آیلتس به صورت آنلاین نیز شرکت کنید تا با نحوه امتحان دادن آنلاین هم آشنا شوید. پس از آن، اگر مؤسسه یا وب‌سایتی که شرایط آزمون را برای شما فراهم کرده برای شما کارنامه صادر کند و بازخوردهای تشریحی ارائه دهد، می‌توانید برای بهبود عملکرد خود همین مسیر را در پیش بگیرید و تعداد آزمون‌های بیشتری بدهید و هر بار به کمک بازخوردهایی که دریافت می‌کنید، درصدد کاهش تعداد پاسخ‌های نادرست خود در آزمون باشید.

در غیر این صورت، حتماً از یک استاد خبره کمک بگیرید تا برای مثال رایتینگ شما را تصحیح کند، یا برای بخش اسپیکینگ می‌توانید صدای خود را ضبط کنید و برای استاد خود بفرستید تا در صورت امکان به شما بازخورد دهد.

کتاب کمبریج ۱۹

تصویر کتاب کمبریج آیلتس ۱۹

کتاب تست کمبریج آیلتس شماره ۱۹ در سال ۲۰۲۴ منتشر شد و به همین دلیل به عنوان نمونه آزمون‌های آیلتس که اخیراً برگزار شده، منبع بسیار خوب و به‌روزی برای تست زدن به شمار می‌رود. این کتاب هم در دو نسخه مجزای آکادمیک و جنرال منتشر شده و مانند مجموعه کتاب‌های قبلی، همراه با پاسخ در دسترس داوطلبان قرار گرفته است. در این کتاب به نحوه نمره‌دهی هر یک از بخش‌های آزمون آیلتس نیز اشاره شده و در جدول‌هایی معیارهای ارزیابی استاندارد آن نوشته شده است.

در رابطه با بخش‌ اسپیکینگ نیز می‌توانید به فایل‌های ویدئویی دسترسی داشته باشید. همچنین می‌توانید نسخه نوشتاری فایل‌های لیسنینگ را مشاهده و تمرین کنید. البته تعداد آزمون‌های هر یک از کتاب‌های کمبریج در نسخه شماره ۱۹ شامل ۶ آزمون آیلتس می‌شود.

معرفی مجموعه آزمون‌ های آیلتس کمبریج در فرادرس

تصویر کتاب‌های کمبریج آیلتس در فرادرس
برای دیدن مجموعه آموزش‌های آیلتس کمبریج از فرادرس، روی تصویر کلیک کنید.

یکی از راه‌های آمادگی برای آیلتس شرکت در «آزمون‌های ماک» (IELTS Mock Exam) است. اگر طبق آن چهار اصلی که در ابتدای مطلب اشاره کردیم پیش برویم و با انواع سوالات آیلتس و روش‌های پاسخ دادن به آن‌ها آشنا شویم، می‌توانیم با تست زدن و گرفتن بازخورد در رابطه با عملکرد خود، متوجه اشتباهات و نقاط ضعف خود بشویم و به مرور آن‌ها را رفع کنیم. با این روش در مسیر درستی گام برداشته‌ایم و از روند پیشرفت خود آگاهی داریم.

یکی از راه‌های تست زدن این است که در آزمون‌های ماک آیلتس به صورت حضوری یا آنلاین ثبت‌نام کنیم و با دریافت نمره از عملکرد خود مطلع شویم. اما روش دیگر برای افرادی که قصد مطالعه خودآموز آیلتس را دارند این است که با تهیه کتاب‌های تست آیلتس بتوانیم این تمرین‌ها را انجام دهیم تا هم روند پیشرفت خود را ارزیابی کنیم و هم آن‌قدر در تست زدن مهارت پیدا کنیم که با شبیه‌سازی آزمون آیلتس، دیگر در روز آزمون به مشکلی برنخوریم و استرس کمتری داشته باشیم. از دیگر مزایای این تست زدن این است که سرعت عمل ما را افزایش می‌دهد و می‌توانیم زمان را بهتر مدیریت کنیم. مدیریت زمان اهمیت بسیار زیادی در آزمون آیلتس و به ویژه برای بخش «Reading» دارد، زیرا زمانی که برای آزمون در نظر گرفته شده محدود است و متن‌های بلندی برای هر بخش در نظر گرفته شده است. در نتیجه نمی‌توانیم تمام وقت خود را صرف خواندن متن‌ها بکنیم.

با یادگیری تکنیک‌های پاسخ دادن به سوالات آیلتس می‌توانیم با روش‌هایی آشنا شویم که به کمک آن‌ها دیگر نیازی به خواندن کل متن نباشد و صرفاً با پیدا کردن کلمات کلیدی در متن و یافتن کلمات مترادف و متضاد بتوانیم آن قسمت از متن را که سوال را در خود جای داده پیدا کنیم و به این ترتیب روز آزمون با کمبود وقت مواجه نشویم.

وقتی مدام تست می‌زنیم و عملکرد خود را در رابطه با پاسخ سوالات ارزیابی می‌کنیم، هم درصد خطای ما در آزمون‌های بعدی کمتر می‌شود و هم یاد می‌گیریم که چگونه زمان را مدیریت کنیم. در این آموزش می‌خواهیم بدانیم که در بهبود عملکرد و پیشرفت در یادگیری، نقش کتاب های کمبریج چیست و چگونه می‌توانند به ما در کسب نمره بهتر در آزمون آیلتس کمک کنند.

علاوه بر کتاب، در فرادرس فیلم‌هایی به عنوان آزمون‌های آزمایشی کمبریج تهیه شده است که بر اساس نوع آکادمیک یا جنرال بودنِ آیلتس و بر اساس سال برگزاری آزمون، دسته‌بندی شده است. کتاب های کمبریج هرساله منتشر می‌شود و در هر کتاب ۴ نمونه آزمون سال‌های قبل آیلتس قرار داده شده است. در فرادرس می‌توانید این آزمون‌های آزمایشی را برای انواع آزمون آیلتس به صورت رایگان و همراه با پاسخ تشریحی مشاهده کنید. هر یک از این آزمون‌ها در دسته‌بندی‌های مختلف در دسترس کاربران قرار دارد و با ارائه پاسخ‌های تشریحی می‌تواند آن‌ها را در بهبود عملکردشان یاری کند.

برای مشاهده تمام فیلم‌های مجموعه آزمون‌های آیلتس کمبریج می‌توانید به صفحه اصلی فرادرس مراجعه کنید که لینک آن در ادامه آورده شده است.

سطح بندی کتاب های کمبریج

برای این‌که بدانیم سطح‌بندی کتاب های کمبریج آیلتس چیست و بر چه اساسی باید آن‌ها را تهیه کنید، در این بخش از مطلب توضیح مختصری در این رابطه خواهیم داد. به طور کلی کتاب‌های کمبریج آیلتس را به سه سطح تقسیم می‌کنند. توضیحات مربوط به هر سطح را در ادامه مشاهده می‌کنید.

  • سطح اول: اولین سطح کتاب‌های کمبریج آیلتس برای داوطلبانی طراحی شده است که به نمره خیلی بالایی نیاز ندارند. صرفاً کسب نمره‌ای بین محدوده ۴ تا ۵ برای آن‌ها کفایت می‌کند.
  •  سطح دوم: مخصوص داوطلبانی است که قصد دارند نمره بین ۵٬۵ تا ۶ را در آزمون آیلتس به دست بیاورند. برای این افراد، مطالعه کتاب‌های سطح دوم کفایت می‌کند.
  • سطح سوم: مناسب داوطلبانی است که قصد دارند نمره بالاتر از ۶ را در آزمون آیلتس کسب کنند. یعنی برای افرادی که در پی کسب نمره‌ای در محدوده ۶٬۵ به بالا هستند.
تصویر دختری که مشغول مطالعه در کلاس درس آنلاین است

ساختار آزمون آیلتس

یک بار دیگر با هم چهار بخش مختلف آزمون آیلتس را مرور می‌کنیم:

  • «Listening»
  • «Reading»
  • «Writing»
  • «Speaking»

برای این‌که بدانیم کتاب های کمبریج چیست و چگونه از آن‌ها برای تست زدن کمک بگیریم، ابتدا با ساختار هر یک از بخش‌های آزمون آیلتس آشنا می‌شویم. در ادامه ویژگی‌‌های هر یک را به طور جداگانه شرح داده‌ایم.

ساختار لیسنینگ آیلتس

لیسنینگ آیلتس از چهار بخش تشکیل شده است و سطح دشواری آن‌ها با ورود به بخش دیگر افزایش پیدا می‌کند. هر بخش ۱۰ سوال دارد و بنابراین در مجموع ۴۰ سوال را برای آن در نظر گرفته‌اند. هر سوال هم ۱ نمره دارد. پس بالاترین نمره ۴۰ خواهد بود.

آزمون لیسنینگ آیلتس هم برای آکادمیک و هم برای جنرال یکسان است و فرقی در تعداد سوال‌ها، تعداد بخش‌ها و نوع سوالات نمی‌کند. سوالات هر بخش هم یا به شکل مونولوگ است یا در قالب دیالوگ بین دو نفر طراحی شده است. موضوعات مکالمه‌ها هم می‌تواند کاملاً تخصصی و آکادمیک باشد یا به مسائل اجتماعی بپردازد.

نکته‌ای که باید در رابطه با لیسنینگ آیلتس در نظر داشته باشید، محدودیت در نوشتن تعداد کلماتی است که باید جاهای خالی سوال را با آن‌ها پر کنید. در این رابطه باید این نکته را مدنظر داشته باشید که صورت سوال از شما چه می‌خواهد. برای مثال ممکن است از شما بخواهد که از یک کلمه استفاده کنید، یا از یک کلمه و عدد استفاده کنید. در هر صورت باید مطابق چیزی عمل کنید که صورت سوال از شما می‌خواهد، در غیر این صورت حتی اگر پاسخ درست هم بدهید ولی از محدوده کلمات مجاز فراتر بروید، نمره‌ای نمی‌گیرید.

بخش‌های مختلف لیسنینگ آیلتس شامل موارد زیر می‌شود:

  • بخش اول: مکالمه‌ای بین دو نفر در محیطی اجتماعی و درباره مکالمات روزمره.
  • بخش دوم: مونولوگی که درباره موضوعی اجتماعی و در محیطی کاملاً اجتماعی شکل گرفته است، مانند سخنرانی یا داستان‌سرایی.
  • بخش سوم: مکالمه‌ای بین ۳ تا ۴ نفر در محیطی آموزشی یا تحصیلی، مانند دانشجویانی که درباره تکالیف یا پروژه دانشگاهی خود بحث می‌کنند.
  • بخش چهارم: مونولوگی که درباره موضوعی کاملاً آکادمیک است، مانند سخنرانی یک استاد دانشگاه در یک محیطی کاملاً آکادمیک.

در جدول زیر می‌توانید نمره‌دهی لیسنینگ آیلتس را مشاهده کنید.

نمره کلتعداد پاسخ‌های درست
939-40
8.537-38
835-36
7.532-34
730-31
6.526-29
623-25
5.518-22
516-17
4.513-15
411-12

لیسنینگ آیلتس از سوالات مختلفی تشکیل شده است که تخت عناوین زیر دسته‌بندی می‌شود:

  • Matching
  • Multiple Choice
  • Short Answer Multiple Choice
  • Sentence Completion – Multiple Choice
  • Sentence Completion
  • Flowchart Completion
  • Form Completion
  • Note Completion
  • Table Completion
  • Summary Completion
  • Short Answer Questions
  • Plan Labelling
  • Map labeling
  • Diagram Labeling

برای تقویت مهارت لیسنینگ توصیه می‌کنیم به پادکست‌هایی گوش دهید که به طور اختصاصی برای این منظور در نظر گرفته شده است.

تصویر کتابی کنار یک فنجان چای

ساختار ریدینگ آیلتس

ریدینگ آیلتس از سه بخش تشکیل شده است و در مجموع ۴۰ سوال دارد. هر بخش از متن‌های مختلفی تشکیل شده است که برای آیلتس آکادمیک و جنرال فرق می‌کند. انواع سوالات مختلفی برای این بخش از آزمون در نظر گرفته شده است. اما باید این نکته را مدنظر داشته باشید که برای پاسخ دادن به سوالات نیازی نیست کل متن را بخوانید. فقط لازم است تکنیک‌های لازم برای پاسخ دادن به سوالات را بدانید. یکی از این تکنیک‌ها «Skimming» و «Scanning» است که در ادامه آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

  • Skimming: به معنی مرور متن به شکلی سریع است تا بتوانیم مفهوم کلی آن را متوجه شویم. به عبارت دیگر، لازم است با مرور سریع متن یک ایده کلی از آن بگیرید. اولین جمله از هر پاراگراف بسیار مهم است، زیرا ایده اصلی هر پاراگراف را در خود جای داده است.
  • Scanning: به معنمی خواندن متن به شکلی دقیق‌تر و با جزئیات بیشتر است، مانند خواندن تاریخ یا اسم. حتی می‌تواند به منزله گشتن به دنبال کلمات کلیدی در متن باشد یا کلماتی که معنی مشابهی با کلمه کلیدی دارند. این تکنیک را زمانی اعمال می‌کنیم که سوال را خوانده باشیم و کلمه‌های کلیدی آن را مشخص کرده باشیم. پس از آن در متن می‌گردیم تا مشابه کلمات کلیدی یا پارافریز (Paraphrase) آن‌ها را پیدا کنیم. Scanning به ما کمک می‌‌کند تا در وقت خود صرفه‌جویی کنیم، زیرا به کمک این روش دیگر نیازی نیست کل متن را بخوانیم و وقت خود را صرف خواندن تک‌تک جمله‌های آن بکنیم.

مدت زمانی که برای بخش ریدینگ در نظر گرفته‌اند، ۶۰ دقیقه است و برای هر دو آزمون آکادمیک و جنرال فرقی ندارد. اما نوع متن‌‌ها و سوال‌ها با هم تفاوت دارد که پیش‌تر به طور کامل به آن اشاره کردیم.

ریدینگ آیتس از سوالات مختلفی تشکیل شده که است که در آموزش‌های قبلی و در مطلب «نمونه سوالات ریدینگ آیلتس» به طور کامل به آن اشاره کردیم. سوالات ریدینگ آیلتس آکادمیک و جنرال با هم فرق دارد. اگر می‌خواهید به طور جداگانه و دقیق‌تر درباره این سوالات بدانید، به مطالب «نمونه سوالات ریدینگ آکادمیک» و «نمونه سوالات ریدینگ جنرال» از مجله فرادرس مراجعه کنید که لینک مربوطه نیز آورده شده است. انواع سوالات ریدینگ آیلتس را می‌توانیم به دسته‌های زیر تقسیم کنیم:

  • Multiple Choice Questions
  • Match Questions
    • Matching Headings
    • Matching information
    • Matching Features
    • Matching sentence endings
  • True/False/Not given Questions
  • Yes/No/Not given Questions
  • Note, Table, Diagram and Summary Completion Questions
  • Sentence Completion and Short-answer Questions

در جدول زیر می‌توانید نمره‌دهی ریدینگ آیلتس را برای آزمون آکادمیک و جنرال مشاهده کنید.

نمره‌دهی Reading آزمون آیلتس

نمره کل

(Band score)

تعداد پاسخ درست در آزمون آکادمیک

(Academic Training)

تعداد پاسخ درست در آزمون جنرال

(General Training)

9.039-4040
8.537-3839
8.035-3638
7.533-3436-37
7.030-3234-35
6.527-2932-33
6.023-2630-13
5.520-2227-29
5.016-1923-26

ساختار رایتینگ آیلتس

رایتینگ آیلتس از دو تسک (Task) تشکیل شده است. در تسک اول به شما ۲۰ دقیقه زمان داده می‌شود تا درباره موضوعی که در اختیار شما قرار داده شده بنویسید. برای این قسمت باید دست‌کم ۱۵۰ کلمه بنویسید و موضوعی که به شما داده می‌شود با توجه به نوع آزمون متفاوت است. اگر آیلتس آکادمیک باشد از شما خواسته می‌شود که برای تسک اول، با توجه به تصویری که مشاهده می‌کنید (دیاگرام، نقشه، فرایند، نمودار، طراحی یک مکان)، و با توجه به موضوعی که به شما داده شده، خلاصه‌ای از تصویر را شرح دهید و در صورت نیاز مقایسه کنید.

اما اگر آیلتس جنرال باشد، از شما خواسته می‌شود که نامه‌ای برای موضوعی که در اختیار شما قرار داده شده بنویسید. این نامه می‌تواند رسمی، نیمه‌رسمی یا غیررسمی باشد. و برای آن هم باید دست‌کم ۱۵۰ کلمه بنویسید.

اما در تسک دوم از شما خواسته می‌شود که Essay بنویسید. برای نوشتن Essay موضوعی به شما داده می‌شود که باید برای آن دست‌کم ۲۵۰ کلمه بنویسید که برای آیلتس آکادمیک و جنرال یکسان است و فرقی ندارد. پس در مجموع برای تسک اول و دوم رایتینگ آیلتس یک ساعت زمان دارید و نمره آن هم به صورت میانگین هر دو تسک در نظر گرفته می‌شود که به عنوان نمره رایتینگ لحاظ می‌کنند.

اما برای نوشتن هر یک از تسک‌های رایتینگ آیلتس باید با چند مورد مهم آشنا شوید. اولین و مهم‌ترین آن نحوه نوشتن هر یک از پاراگراف‌هاست. یعنی باید با ساختار پاراگراف‌نویسی آشنا شوید تا بتوانید برای هر یک از تسک‌های رایتینگ بنویسید. از دیگر مواردی که باید مدنظر داشته باشید، زمان‌بندی است. برای این منظور باید تقسیم‌بندی درستی داشته باشد.

برای مثال، در تسک اول شما ۲۰ دقیقه فرصت دارید، پس ۵ دقیقه اول را به Brainstorming اختصاص دهید و سعی کنید تمام ایده‌هایی را که در ذهن دارید، به روی کاغذ بیاورید تا به کمک آن بدانید که قرار است در هر یک از پاراگراف‌ها به چه مواردی اشاره کنید. به این کار Mind Mapping نیز گفته می‌شود. اما این کار فقط محدود به تسک اول نمی‌شود. برای نوشتن Essay نیز این کار را انجام می‌دهیم.

در تصویر زیر می‌توانید نمونه‌ای از Mind Mapping را برای تسک دوم رایتینگ آیلتس مشاهده کنید که توسط یکی از داوطلبان آزمون آیلتس با غنوان «Environmental problems in my city» نوشته شده است.

نمونه brainstorming برای تسک ۲ آیلتس - رایتینگ
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.

از دیگر مواردی که برای رایتینگ آیلتس در نظر گرفته شده، ساختار هر یک از پاراگراف‌هاست. در هر پاراگراف یک جمله به «موضوع محوری» (Topic Sentence) اختصاص داده شده است که معمولاً اولین جمله هر پاراگراف است. بعد از آن باید از جملاتی کمک بگیریم که از موضوع اصلی ما حمایت کنند که به آن‌ها «جملات پشتیبان» (Supporting ideas) گفته می‌شود. برای جملات پشتیبان نیز می‌توانیم مثال‌هایی بنویسیم که بر پایه «فکت» (Fact) باشد.

برای نوشتن Essay ساختار هر پاراگراف بدین صورت است که پاراگراف اول «مقدمه» (Introduction) و پاراگراف آخر «نتیجه‌گیری» (Conclusion) است. بین آن‌ها هم «پاراگراف‌های بدنه» (Body Paragraphs) قرار می‌گیرد‌ که تعداد آن‌ها می‌تواند از ۲ تا ۴ متغیر باشد. البته اساتید آیلتس توصیه می‌کنند که به نوشتن دو پاراگراف بسنده کنیم و باقی زمان خود را صرف مرور متن و اصلاح اشتباهات احتمالی (Proofreading) باشیم. اما برای نوشتن تسک اول نیازی به پاراگراف نتیجه‌گیری نیست.

پیش‌تر در مجله فرادرس مطلبی با عنوان «پاراگراف‌نویسی در انگلیسی» نوشته شده است که در آن اصول نوشتن پاراگراف و اجزای آن به طور کامل و با مثال مورد بررسی قرار گرفته است. برای مطالعه بیشتر می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

پس از آن‌که اصول پاراگراف‌نویسی را یاد گرفتیم، به سراغ موارد بعدی می‌رویم. از نکات مهم دیگری که در رابطه با رایتینگ آیلتس باید مدنظر داشته باشیم، این است که باید با انواع سوالات رایتینگ آیلتس آشنا شویم و نحوه نوشتن برای هر یک از عنوان‌ها را بدانیم. انواع سوالات تسک ۱ رایتینگ آکادمیک عبارتند از:

  • Pie Charts
  • Tables
  • Process
  • Maps
  • Combinations
  • Development

انواع سوالات تسک ۱ رایتینگ جنرال شامل موضوعات مختلفی برای نوشتن نامه می‌شود که در سه حالت زیر مطرح می‌شود:

  • Formal Letter
  • Semi-formal Letter
  • Informal/Personal Letter

اگر می‌خواهید با دیدن فیلم‌های آموزشی درباره نحوه نوشتن تسک ۱ رایتینگ آیلتس آشنا شوید، توصیه می‌کنیم فیلم آموزش رایتینگ تسک ۱ آیلتس آکادمیک را از فرادرس مشاهده کنید که لینک تبلیغ آن در ادامه آورده شده است.

انواع سوالات تسک ۲ رایتینگ آیلتس عبارتند از:

  • Opinion (Agree or Disagree)
  • Advantages and Disadvantages
  • Problem and Solution
  • Discussion (Discuss both views)
  • Two-part Question

برای آشنایی بیشتر با نحوه نوشتن تسک ۲ و به طور کل رایتینگ آیلتس آکادمیک به مطلب «نمونه رایتینگ آیلتس آکادمیک» از مجله فرادرس مراجعه کنید که لینک آن در ادامه آورده شده است.

ساختار اسپیکینگ آیلتس

اسپیکینگ آیلتس از سه بخش تشکیل شده است و مدت زمان کل ۱۱ تا ۱۴ دقیقه را برای آن در نظر گرفته‌اند. این بخش جدا از سه بخش دیگر برگزار می‌شود و به صورت حضوری یا آنلاین و توسط شخص مصاحبه‌کننده انجام می‌شود. در ادامه هر یک از بخش‌های رایتینگ آیلتس را به طور کامل بررسی می‌کنیم تا با ساختار این بخش آشنا شوید.

  • بخش اول: در این بخش مصاحبه‌کننده با چند سوال شروع می‌کند که بیشتر شامل اطلاعات شخصی داوطلب است. برای مثال سوالاتی درباره زندگی شخصی داوطلب، شغل، تحصیلات، محل سکونت، علاقه‌مندی‌های او و مواردی از این قبیل. مدت زمانی که برای این بخش در نظر گرفته‌اند بین ۳ تا ۵ دقیقه است.
  • بخش دوم: در این بخش یک Cue Card به داوطلب داده می‌شود که سوالی روی آن نوشته شده است. داوطلب باید سوال را بخواند و یک دقیقه فرصت دارد که به جنبه‌های مختلف پاسخ دادن به آن فکر کند یا ایده‌های خود را برای جواب دادن به سوال روی کاغذ یادداشت کند. پس از آن باید به مدت دو دقیقه درباره آن موضوع صحبت کند.
  • بخش سوم: در بخش سوم چند سوال دیگر از داوطلب مطرح می‌شود که با توجه به نوع پاسخی که به سوالات بخش دوم داده است انتخاب می‌شود. داوطلب باید به این سوالات با جزئیات بیشتری پاسخ دهد. مدت زمانی که به این بخش اختصاص داده شده نیز بین ۳ تا ۵ دقیقه است.

از نکات مهمی که هنگام پاسخ دادن به سوالات این بخش باید مدنظر داشته باشید، این است که از لغات مناسب و کالوکیشن‌های انگلیسی کمک بگیرید. همچنین لازم است از دستور زبان درستی استفاده کنید و تا حد امکان اشتباهات گرامری نداشته باشید. علاوه بر این، روان صحبت کردن و نداشتن مکث‌های طولانی می‌تواند به کسب نمره بهتر کمک کند، زیرا همان‌طور که در بخش نمره‌دهی اشاره کردیم، یکی از معیارهای نمره‌دهی اسپیکینگ «Fluency» به معنای روان و سلیس صحبت کردن است. همچنین «Accuracy» به معنای درستی صحبت کردن و داشتن کمترین خطای گرامری و ساختاری، نقش بسیار مهمی در نمره این بخش از آزمون دارد.

برای این‌که بدانید در تقویت اسپیکینگ آیلتس نقش کتاب های کمبریج چیست و چگونه می‌توانید از بخش اسپیکینگ آن برای تمرین کردن استفاده کنید، مطالعه این مطلب از فرادرس و به‌ویژه بخش معرفی کتاب‌های کمبریج مفید خواهد بود. اما در کل اگر بدانید موضوعات پرتکرار اسپیکینگ چیست و هر پاسخی که به سوالات می‌دهید، چگونه ارزیابی می‌شود، برای این بخش بهتر آماده خواهید شد.

فراموش نکنید که بالا بردن دامنه لغات آیلتس و استفاده از دستور زبان مناسب نیز نقش بسیار مهمی در تقویت اسپیکینگ شما خواهد داشت. مجموعه کتاب‌های «Vocabulary for IELTS» که برای سه سطح مختلف مقدماتی، متوسط و پیشرفته طراحی شده است، به عنوان یکی از کتاب‌های مفید برای تقویت و تمرین واژگان کاربردی آیلتس شناخته شده است. همچنین برای تقویت دستور زبان انگلیسی، مطالعه کتاب‌های «Grammar in Use» و Practical Englishg» را پیشنهاد می‌کنیم.

تصویر پسری در حال مطالعه پشت میزش

نکات مهم درباره تست زدن برای آیلتس

تا به اینجای مطلب به این پرسش پاسخ دادیم که کتاب های کمبریج چیست و چگونه به کمک آن‌ها می‌توانیم برای آزمون آیلتس آماده شویم. اما لازم است که هنگام تست زدن نکات مهمی را نیز مدنظر داشته باشیم که در این قسمت از مطلب قصد داریم به آن اشاره کنیم.

  • تمرین مداوم داشته باشید. وقتی تست می‌زنید و از کتاب‌های کمبریج استفاده می‌کنید، لازم است محیط آزمون را برای خود شبیه‌سازی کنید. یعنی طوری نباشد که مثلاً تست‌های یک آزمون را انجام دهید، بعد استراحت کنید و دوباره به سراغ بخش‌های بعدی بروید. یا بعد از پاسخ دادن به سوالات هر بخش ابتدا پاسخ‌های خود را بررسی کنید و سپس تست بخش‌های بعدی را بزنید. شبیه‌سازی محیط آیلتس یعنی شرایطی را فراهم کنید که دقیقاً مانند آزمون اصلی است. سه بخش اصلی آزمون آیلتس، یعنی «Listening» و «Reading» و «Writing» در یک مرحله و بدون هیچ وقفه‌ای انجام می‌شود و مدت زمان مشخصی برای آن در نظر گرفته شده است. بنابراین برای خود بازه زمانی مشخص کنید و دقیقاً طبق همان مدت زمانی که برای هر بخش در نظر گرفته شده است پیش بروید. با این روش، اگر برای پاسخ دادن به سوالات هر بخش با کمبود وقت مواجه شوید، می‌توانید بررسی کنید که اشکال کجا بوده است و چطور می‌توانید آن را رفع کنید تا در آزمون‌های بعدی با این مشکل روبه‌رو نشوید. پس به طور مداوم تست بزنید و هر بار شرایط آزمون را برای خود شبیه‌سازی کنید. در این صورت هم با ساختار آزمون آشنا می‌شوید و هم مدیریت زمان را یاد می‌گیرید.
  • پاسخ‌های خود را مرور کنید. از پاسخنامه انتهای کتاب و نسخه نوشتاری فایل‌های صوتی استفاده کنید تا عملکرد خود را ارزیابی کنید و بدانید که به چند سوال درست پاسخ داده‌اید و پاسخ‌های اشتباه خود را تحلیل کنید. با این کار می‌توانید متوجه شوید که پاسخ دادن به چه نوع سوالاتی نقطه‌ضعف دارید و چگونه می‌توانید آن‌ها را رفع کنید.
  • از نمونه پاسخ‌های انتهای کتاب کمک بگیرید. نمونه پاسخ‌‌‌هایی که برای رایتینگ نوشته شده است و همچنین نسخه نوشتاری فایل‌های لیسنینگ به عنوان نمونه پاسخ‌های آزمون‌های سال‌‌های قبل در این مجموعه کتاب‌ها لحاظ شده است و به کمک آن‌ها می‌توانید رفع اشکال کنید. در تصویر زیر می‌توانید نمونه پاسخ رایتینگ تسک ۱ آزمون جنرال را از داوطلبی ببینید که نمره ۸ کسب کرده است.
تصویر نمونه رایتینگ تسک ۱ آیلتس کمبریج
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.
  • تمرین‌های لیسنینگ را انجام دهید. یکی از بخش‌های آزمون آیلتس که می‌تواند با تمرین کردن شانس کسب نمره بهتری را برای شما به ارمغان بیاورد، لیسنینگ است. به همین دلیل توصیه می‌شود برای تمرین بیشتر تست‌های بیشتری بزنید تا مهارت خود را در این بخش بالا ببرید. برای این‌‌که بدانید فواید تمرین کردن لیسنینگ با کتاب های کمبریج چیست و چگونه می‌توانید به کمک آن نمره بهتری کسب کنید، توصیه می‌کنیم آزمون‌های آن را مانند آزمون اصلی انجام دهید و در همان بازه زمانی مشخص‌شده و فقط با یک بار گوش دادن به هر فایل صوتی به تست‌ها جواب دهید و سپس با مراجعه به انتهای کتاب و خواندن نسخه نوشتاری این فایل‌های صوتی متوجه اشتباهات خود شوید و در آزمون‌های بعدی آن‌ها را تکرار نکنید. همچنین با گوش دادن به فایل‌های صوتی می‌توانید با لهجه‌های مختلف آشنا شوید و به مرور و به کمک تکنیک تمرکز کردن روی پاسخ‌های کلیدی بتوانید سرعت عمل خود را در پاسخ دادن به سوالات افزایش دهید.
  • نمونه سوالات اسپیکینگ را تمرین کنید. بخش چهارم آزمون آیلتس اسپیکینگ است و شامل سه قسمت می‌شود. بخش اول تعدادی سوال است که معمولاً درباره ویژگی‌های شخصی داوطلب است، مانند پرسیدن درباره شغل، محل زندگی، خانواده و... . در بخش دوم یک «Cue Card» به داوطلب داده می‌شود که روی آن سوالی نوشته شده است. او باید یک دقیقه عنوان را بخواند و هر آنچه به ذهنش خطور می‌کند مرور کند و پس از آن به مدت ۲ دقیقه بی‌وقفه درباره موضوع صحبت کند. در بخش سوم نیز چند سوال دیگر از او پرسیده می‌شود که باید با جزئیات بیشتری به آن‌‌ها پاسخ دهد. نوع سوالات این بخش به پاسخی که داوطلب به سوالات بخش دوم داده بستگی دارد. در کتاب‌های کمبریج برای هر یک از آزمون‌ها سوالات اسپیکینگ نیز قرار داده شده است که به کمک آن‌ها می‌توانید با انواع سوالات این بخش آشنا شوید. توصیه می‌کنیم دقیقاً همان بازه زمانی را برای این بخش در نظر بگیرید که برای آزمون‌ اصلی آیلتس لحاظ شده است. سپس برای هر سوالی که پاسخ می‌دهید صدای خود را ضبط کنید تا بتوانید چند بار به آن گوش کنید و اشتباهات خود را تشخیص دهید. البته بهتر از این روش این است که از استاد متخصصی در این رابطه کمک بگیرید و از او بخواهید که به صحبت‌های شما بازخورد بدهد. حتی می‌توانید نمونه پاسخ‌های خود را چه به صورت فایل صوتی و چه به صورت «نسخه نوشتاری» (Transcript) در اختیار ChatGPt قرار دهید و در پرامپت خود بنویسید که دقیقاً برای چه منظوری این فایل‌ها را ضبط کرده‌اید و چه انتظاری از او دارید. اگر با نحوه پرامپت‌نویسی در ChatGOT آشنایی ندارید و اگر قصد دارید به کمک هوش مصنوعی یادگیری زبان انگلیسی را پیش ببرید، به همین مطلب از مجله فرادرس مراجعه کنید که لینک آن در ادامه آورده شده است.

تقویت آیلتس با فرادرس

در مطلب کتاب های کمبریج چیست به طور کامل به معرفی این مجموعه کتاب‌ها پرداختیم و به طور مکرر به این نکته اشاره کردیم که برای شرکت در آزمون آیلتس قبل از هر چیز باید با ساختار آن آشنا شویم و درباره انواع سوالات و روش‌های پاسخ دادن به آن‌ها اطلاعات کافی به دست بیاوریم. در نهایت می‌توانید به سراغ این کتاب‌ها یا هر منبع دیگری برای تست زدن و تمرین کردن بروید.

در فیلم‌های آموزشی فرادرس می‌توانید با نحوه آموزش آیلتس آشنا شوید و فیلم‌های به آن را مشاهده کنید. در ادامه لینک برخی از این فیلم‌های آموزشی را مشاهده می‌کنید.

تصویر فیلم آموزش آیلتس در فرادرس

نمونه تست کتاب های کمبریج

اکنون که دانستیم کتاب های کمبریج چیست و چگونه باید برای تست زدن از آن‌ها به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم، به برخی از نمونه آزمون‌های آن اشاره می‌کنیم تا بهتر بتوانید با ساختار کلی این مجموعه کتاب‌ها آشنا شوید. در این بخش از مطلب، ۵ نمونه تست ارائه کرده‌ایم که همراه با پاسخ در اختیار شما قرار گرفته است. تست اول از تسک ۱ رایتینگ آیلتس، تست دوم از ریدینگ آیلتس، تست سوم از تسک ۲ رایتینگ آیلتس، تست چهارم از اسپیکینگ و تست پنجم از لیسنینگ انتخاب شده است.

نمونه تست اول

برای این‌که بدانید کتاب های کمبریج چیست و چه ساختاری دارد، به یکی از نمونه آزمون‌های آن توجه کنید که از کتاب «Cambridge IELTS» سری ۱۰ انتخاب شده است. این نمونه از تسک ۱ رایتینگ آیلتس (تست سوم) انتخاب شده است.

WRITING TASK 1

You should spend about 20 minutes on this task.

The charts below show what UK graduate and postgraduate students who did not go into full-time work did after leaving college in 2008.
Summarise the information by selecting and reporting the main features, and make comparisons where relevant.
Write at least 150 words.

تصویر دیاگرام رایتینگ آیلتس تسک ۱
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.

در کتاب‌های کمبریج نمونه پاسخ نیز قرار داده شده است. این نمونه پاسخ مربوط به یکی از داوطلبان آیلتس است که قبلاً در این آزمون شرکت کرده و به این سوال پاسخ داده است. از نکات مثبت آن هم این است که نمره داوطلب نیز نوشته شده است و قبل از این‌که نمونه پاسخ قرار داده شود، در یک پاراگراف به طور خلاصه رایتینگ او ارزیابی شده است. در ادامه می‌توانید نمونه پاسخ تست شماره ۱۰ کمبریج را برای تسک ۱ رایتینگ (تست سوم) ببینید. قبل از نمونه پاسخ، نوشته مربوط به ارزیابی کمبریج از رایتینگ داوطلب Bold شده است. سعی کنید اشتباهات گرامری یا ساختاریِ هر تسک را حدس بزنید و خودتان هم یک ارزیابی کلی از رایتینگ این داوطلب داشته باشید.

TEST 3, WRITING TASK 1

SAMPLE ANSWER

This is an answer written by a candidate who achieved a Band 6.5 score. Here is the examiner's comment:

This response reports the data on the bar charts accurately and gives an extended overview at the end. Information is logically organised and there is a clear progression throughout. The message can be followed with ease as a range of cohesive devices are used flexibly. Referencing and substitution are also well managed, however there are lapses in paragraphing. A range of vocabulary is used with no spelling errors, though word choice is not always appropriate (to seek further study, roughly almost, the percentage on the amount of, overuse of sought). These errors do not detract from overall clarity, but they do reduce the communicative effect. A range of complex structures it also used accurately. Error- free sentences are frequent and only a few mistakes occur (The graphs represents, we will notice), so grammar and punctuation are generally well controlled.

The graphs represents what UK graduates and postgraduates did after leaving college in 2008.
On the first graph, it shows that 17,735 graduate students sought part-time employment in 2008 while 3,500 did voluntary work and 29,5 decided to seek further study. According to the graph, 16,235 graduate students were unemployed after college, which is roughly almost the same amount as those who sought part-time work.

On the second graph, we see that 2535K postgraduates did part-time work while only 345 did voluntary work. 2,725 UK for graduates decided to study further which is slightly more than those who dec. to take part-time employment. Lastly, 1,625 UK postgraduate students were r+ in the work force. The overall trend shows that most of the students, graduates, and postgraduates alike, sought out further education while only a small number of students in both groups did voluntary work after leaving college. We will also notice that bout third in each group were unemployed. Lastly, the only difference that we will notic between the two groups is the percentage on the amount of students who went on to do part-time work with only one-third of the total amount in the graduate students and almost one-half with the postgraduate students.

تصویر چند کاغذ رنگی

نمونه تست دوم

برای این‌که بدانید کتاب های کمبریج چیست و چه ساختاری دارد، به یکی از نمونه آزمون‌های آن توجه کنید که از کتاب «Cambridge IELTS» سری ۱۰ انتخاب شده است. این نمونه تست از بخش ریدینگ آیلتس (تست اول) انتخاب شده است.

READING PASSAGE 1

You should spend about 20 minutes on Questions 1-13, which are based on Reading Passage 1 below.

Stepwells

A millennium ago, stepwells were fundamental to life in the driest parts of India. Richard Cox travelled to north western India to document these spectacular monuments from a bygone era

During the sixth and seventh centuries, the inhabitants of the modern-day states of Gujarat and Rajasthan in north-western India developed a method of gaining access to clean, fresh groundwater during the dry season for drinking, bathing, watering animals and irrigation. However, the significance of this invention - the stepwell - goes beyond its utilitarian application.

Unique to this region, stepwells a often architecturally complex and vary widely in size and shape. During the heyday, they were places of gathering, of leisure and relaxation .nd of v orship for villagers of all but the vest classes. Most stepwells are found dotted round the desert areas of Gujat where they are called vav) and Rajasthan (where they are called bari), nile a few also survive in Delhi. Some were located in or near villages as public spaces for the community; others were positioned beside roads as resting places for travellers.

As their name suggests, stepwells comprise a series of stone steps descending from ground level to the
water sourc (ne rmally an underground aquifer) as it recedes following the rains. When the "er level was high, the user needed on'y to descend a few steps to reach; vhen it was low, several levels wo'd have to be negotiated.

Some wells are vast, open craters with hundreds of steps paving each sloping side, often in tiers. Others are more elaborate, with long stepped passages leading to the water via several storeys. Built from stone and supported by pillars, they also included pavilions that sheltered visitors from the relentless heat. But perhaps the most impressive features are the intricate decorative sculptures that embellish many stepwells, showing activities from fighting and dancing to everyday acts such as women combing their hair or churning butter.

Down the centuries, thousands of wells were constructed throughout north-western India, but the majority have now fallen into disuse; many are derelict and dry, as groundwater has been diverted for industrial use and the wells no longer reach the water table. Their condition hasn't been helped by recent dry spells: southern Rajasthan suffered an eight-year drought between 1996 and 2004.

However, some important sites in Gujarat have recently undergone major restoration, and the state government announced in June last year that it plans to restore the stepwells throughout the state.

In Patan, the state's ancient capital, the stepwell of Rani Ki Vav (Queen's Stepwell) is perhaps the finest current example. It was built by Queen Udayamati during the late 11th century, but became silted up following a flood during the 13th century. But the Archaeological Survey of India began restoring it in the 1960s, and today it is in pristine condition. At 65 metres long, 20 metres wide and 27 metres deep, Rani Ki Vav features 500 sculptures carved into niches throughout the monument. Incredibly, in January 2001, this ancient structure survived an earthquake that measured 7.6 on the Richter scale.

Another example is the Surya Kund in Modhera, northern Gujarat, next to the Sun Temple, built by King Bhima I in 1026 to honour the sun god Surya. It actually resembles a tank (kund means reservoir or pond) rather than a well, but displays the hallmarks of stepwell architecture, including four sides of steps that descend to the bottom in a stunning geometrical formation. The terraces house 108 small, intricately carved shrines between the sets of steps.

Rajasthan also has a wealth of wells. The ancient city of Bundi, 200 kilometres south of Jaipur, is renowned for its architecture, including its stepwells.
One of the larger examples is Raniji Ki Baori, which was built by the queen of the region, Nathavatji, in 1699. At 46 metres deep, 20 metres wide and 40 metres long, the intricately carved monument is one of 21 baoris commissioned in the Bundi area by Nathavatji.

In the old ruined town of Abhaneri, about 95 kilometres east of Jaipur, is Chand Baori, one of India's oldest and deepest wells; aesthetically it's perhaps one of the most dramatic. Built in around 850 AD next to the temple of Harshat Mata, the baori comprises hundreds of zigzagging steps that run along three of its sides, steeply descending 11 storeys, resulting in a striking pattern when seen from afar. On the fourth side, verandas which are supported by ornate pillars overlook the steps.

Still in public use is Neemrana Ki Baori, located just off the Jaipur-Delhi highway. Constructed in around 1700, it is nine storeys deep, with the last two being underwater. At ground level, there are 86 colonnaded openings from where the visitor descends 170 steps to the deepest water source.

Today, following years of neglect, many of these monuments to medieval engineering have been saved by the Archaeological Survey of India, which has recognised the importance of preserving them as part of the country's rich history. Tourists flock to wells in far-flung corners of north- western India to gaze in wonder at these architectural marvels from hundreds of years ago, which serve as a reminder of both the ingenuity and artistry of ancient civilisations and of the value of water to human existence.

در ادامه متن فوق می‌توانید نمونه سوالات آن را نیز ببینید.

Questions 1-5

Do the following statements agree with the information given in Reading Passage 1?

In boxes 1-5 on your answer sheet, write

TRUE if the statement agrees with the information

FALSE if the statement contradicts the information

NOT GIVEN if there is no information on this

1. Examples of ancient stepwells can be found all over the world.

2. Stepwells had a range of functions, in addition to those related to water collection.

3. The few existing stepwells in Delhi are more attractive than those found elsewhere.

4. It took workers many years to build the stone steps characteristic of stepwells.

5. The number of steps above the water level in a step we altered during the course of a year.

Questions 6-8

Answer the questions below.

Choose ONE WORD ONLY from the passage for each answer.

Write your answers in boxes 6-8 on your answer sheet.

6. Which part of some stepwell provided shade for people?

7. What type of serious climaticent, which took place in southern Rajasthan, is mentioned in the article?

8. Who are frequent visitors to stepwells nowadays?

Questions 9-13

Complete the table below.

Choose ONE WORD AND/OR A NUMBER from the passage for each answer.

Write your answers in boxes 9-13 on your answer sheet.

Other notesFeaturesDateStepwell

Restored in the 1960s

Excellent condition, despite the 9.......... of 2001

As many as 500 sculptures decorate the monument

Late

11t

century

Rani Ki Vav
Looks more like a 11....... than a well

Steps on the 10 .........produce a geometrical pattern

Carved shrines

1026Sunya Kund
One of baories in the area commissioned by Queen NathavatjiIntricately carved monument1699Raniji Ki Boari

Old, deep and very dramatic

Has 12........ which provide a view of the steps

Steps take you down 1.......... stories to the bottom850 ADChand Boari
Used by the public todayHas two 13...... levels1700Neemrana Ki Boari

در ادامه می‌توانید نمونه پاسخ سوالات فوق را نیز مشاهده کنید که در انتهای کتاب تست کمبریج آمده است.

ACADEMIC READING

Answer key

21. ivReading Passage 1, Questions 1-13
22. TRUE1. FALSE
23. FALSE2. TRUE
24. NOT GIVEN3. NOT GIVEN
25. NOT GIVEN4. NOT GIVEN
26. FALSE5. TRUE
Reading Passage 3, Questions 27-406. pavilions
27. C7. drought
28. A8. tourists
29. D9. earthquake
30. B10. 4/four sides
31. G11. tank
32. E12. verandas/verandahs
33. A13. underwater
34. FReading Passage 2, Questions 14-26
35. B14. viii
36. NO15. iii
37. YES16. xi
38. NOT GIVEN17. i
39. NOT GIVEN18. v
40. NO19. x
20. ii
تصویر معلمی روبه‌روی تخته در حال لبخند زدن

نمونه تست سوم

برای این‌که بدانید کتاب های کمبریج چیست و چه ساختاری دارد، به یکی از نمونه آزمون‌های آن توجه کنید که از کتاب «Cambridge IELTS» سری ۱۰ انتخاب شده است. این نمونه تست از تسک ۲ رایتینگ آیلتس (تست سوم) انتخاب شده است.

WRITING TASK 2

You should spend about 40 minutes on this task.

Write about the following topic:

Some people think that all university students should study whatever they like. Others believe that they should only be allowed to study subjects that will

be useful in the future, such as those related to science and technology.

Discuss both these views and give your own opinion.

Give reasons for your answer and include any relevant examples from your own knowledge or experience.

Write at least 250 words.

در ادامه می‌توانید نمونه پاسخ یکی از اساتید برگزارکننده آزمون آیلتس را مشاهده کنید که بدون شک پاسخ بسیار خوبی را در کتاب تست کمبریج لحاظ کرده است.

TEST 3, WRITING TASK 2

MODEL ANSWER

This model has been prepared by an examiner as an example of a very good answer. However, please note that this is just one example out of many possible approaches.

It is said that countries are becoming similar to each other because of the global spread of the same products, which are now available for purchase almost anywhere. I strongly believe that this modern development is largely detrimental to culture and traditions worldwide.

A country's history, language and ethos are all inextricably bound up in its manufactured artefacts. If the relentless advance of international brands into every corner of the world continues, these bland packages might one day completely oust the traditional objects of a nation, which would be a loss of richness and diversity in the world, as well as the sad disappearance of the manifestations of a place's character. What would a Japanese tea ceremony be without its specially crafted teapot, or a Fijian kava ritual without its bowl made from a certain type of tree bark?

Let us not forget either that traditional products, whether these be medicines, cosmetics, toys, clothes, utensils or food, provide employment for local people. The spread of multinational products can often bring in its wake a loss of jobs, as people turn to buying the new brand, perhaps thinking it more glamorous than the one they are used to. This eventually puts old-school craftspeople out of work.

Finally, tourism numbers may also be affected, as travellers become disillusioned with finding every place just the same as the one they visited previously. To see the same products in shops the world over is boring, and does not impel visitors to open their wallets in the same way that trinkets or souvenirs unique to the particular area do.

Some may argue that all people are entitled to have access to the same products, but I say that local objects suit local conditions best, and that faceless uniformity worldwide is an unwelcome and dreary prospect.

نمونه تست چهارم

برای این‌که بدانید کتاب های کمبریج چیست و چه ساختاری دارد، به یکی از نمونه آزمون‌های آن توجه کنید که از کتاب «Cambridge IELTS» سری ۱۰ انتخاب شده است. این نمونه تست از بخش اسپیکینگ آیلتس (تست سوم) انتخاب شده است.

PART 1

The examiner asks the candidate about him/herself, his/her home, work or studies, and other familiar topics.

EXAMPLE

Travel

Do you enjoy travelling? [Why/Why not?]

Have you done much travelling? [Why/Why not?]

Do you think it's better to travel alone or with other people? [Why?]

Where would you like to travel in the future? [Why?]

PART 2

Describe a child that you know.

You should say:

  • who this child is and how often you see him or her
  • how old this child is
  • what he or she is like

and explain what you feel about this child.

You will have to talk about the topic for one to two minutes. you have one minute to think about what you are going to say.

You can make some notes to help you if you wish.

PART 3

Discussion topics:

Relationships between parents and children

Example questions:

How much do children spend with their parents in your country? Do you think that is enough?

How important do you think spending time together is for relationships between parents and children? Why?

Have relationships between parents and children changed in recent years? Why do you think that is?

Children's free-time activities

Example questions:

What are the most popular free-time activitiers with children today?

Do you think the free-time activities will change in the future? Will this be a positive change?

تصوسر اتاق مصاحبه با دو صندلی رنگی

نمونه تست پنجم

برای این‌که بدانید کتاب های کمبریج چیست و چه ساختاری دارد، به یکی از نمونه آزمون‌های آن توجه کنید که از کتاب «Cambridge IELTS» سری ۱۰ انتخاب شده است. این نمونه تست از بخش لیسنینگ آیلتس (تست اول) انتخاب شده است.

Test 1

LISTENING

SECTION 1

Questions 1-6

Complete the notes below.

Write ONE WORD for each answer.

SELF-DRIVE TOURS IN THE USA
Andrea ...Brown...

Example

Name:

24 1 ............ Road

BH5 2OP

(mobile) 077 8664 3091

2 ...........

Address:

Postcode:

Phone:

Heard about company from:

Possible self-drive tours

Trip One:

Los Angeles: customer wants to visit some 3 ....... parks with her children

Yosemite Park: customer wants to stay in a lodge, not a 4 ............

Trip Two:

Customer wants to see the 5 ............

At Santa Monica: not interested in shopping

At San Diego, wants to spend time on the 6 ............

Questions 7-10

Complete the table below.

Write ONE WORD AND/OR A NUMBER for each answer.

IncludesPrice

(per person)

Total distanceNumber of days

accommodation

car

one 8 ........

£5257 ........ km12 daysTrip One

accommodation

car

10 ..........

9 £ ..........980 km9 daysTrip Two

SECTION 2

Questions 11-20

Choose TWO letters A-E.

Which TWO facilities at the leisure club have recently been improved?

  • A) the gym
  • B) the tracks
  • C) the indoor pool
  • D) the outdoor pool
  • E) the sports training for children

Questions 13-20

Complete the notes below.

Write NO MORE THAN TWO WORDS for each answer.

Joining the leisure club

Personal Assessment

New members should describe any 13 .............

The 14 .......... will be explained to you before you use the equipment.

You will be given a six-week 15 ..........

Types of membership

  • There is a compulsory £90 16 ............ fee for members.
  • Gold members are given 17 ....... to all the LP clubs.
  • Premier members are given priority during 18 ............ hours.
  • Premier members can bring some 19 .......... every month.
  • Members should always take their 20 ............ with them.

SECTION 3 Questions 21-30

Questions 21-25

Choose the correct letter, A, B or C.

Global Design Competition

21. Students entering the design competition have to

A produces an energy-efficient design.
B adapt an existing energy-saving appliance.
C develop a new use for current technology.

22. John chose a dishwasher because he wanted to make dishwashers

A more appealing.
B more common.
C more economical.

23. The stone in John's 'Rockpool' design is used

A for decoration.
B to switch it on.
C to stop water escaping.

24. In the holding chamber, the carbon dioxide

A changes back to a gas.
B dries the dishes.
C is allowed to cool.

25. At the end of the cleaning process, the carbon dioxide

A is released into the air.
B is disposed of with the waste.
C is collected ready to be re-used.

Questions 26-30

Complete the notes below.

Write ONE WORD ONLY for each answer.

John needs help preparing for his 26 .......... .

The professor advises John to make a 27 ........... of his design.

John's main problem is getting good quality 28 ............ .

The professor suggests Hohn apply for a 29 .......... .

The professor will check the 30 ............ information in John's written report.

SECTION 4

Questions 31-40

Complete the notes below.

Write ONE WORD ONLY for each answer.

THE SPIRIT BEAR

General facts

  • It is a white bear belonging to the black bear family.
  • Its colour comes from an uncommon 31 ............. .
  • Local people believe that it has unusual 32 ........... .
  • They protect the bear from 33 .............. .

Habitat

  • The bear's relationship with the forest is complex
  • Tree roots stop 34 ........... along salmon streams.
  • The bears' feeding habits provide nutrients for forest vegetation.
  • It is currently found on a small number of 35 ............ .

Threats

  • Habitat is being lost due to deforestation and construction of 36 ........... by logging companies.
  • Unrestricted 37 ............. is affecting the salmon supply.
  • The bears' existence is also threatened by their low rate of 38 ............ .

Going forward

  • Interested parties are working together.
  • Logging companies must improve their 39 ............... of logging.
  • Maintenance and 40 ............. of the spirit bears' territory is needed.

نمونه برگه پاسخنامه آیلتس در کتاب های کمبریج

تا به اینجای مطلب به خوبی دریافتیم که کتاب های کمبریج چیست و چگونه باید تست‌های بخش‌های مختلف آن را بخوانیم. در آزمون کتبی آیلتس علاوه بر برگه سوالات، برگه دیگری نیز به شما داده می‌شود که شامل پاسخنامه است. برای هر بخش از آزمون پاسخنامه جداگانه‌ای در نظر گرفته شده است. در ادامه می‌توانید تصویر نمونه برگه پاسخنامه برای تست‌های کمبریج را مشاهده کنید که برای بخش لیسنینگ است.

نمونه پاسخنامه آزمون آیلتس
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.

سخن پایانی

در این مطلب توانستیم به این پرسش پاسخ دهیم که کتاب های کمبریج چیست و چگونه می‌توانیم از آن‌ها برای تمرین کردن و آمادگی در آزمون آیلتس کمک بگیریم. در ابتدای مطلب به این نکته پرداختیم که برای آمادگی در آزمون آیلتس می‌توانیم از منابعی کمک بگیریم که نمونه آزمون‌های سال‌های قبل آیلتس را در دسترس داوطلبان قرار داده است. اما قبل از آن لازم است ابتدا هدف خود را از این آزمون مشخص کنیم. یعنی باید در نظر بگیریم که می‌خواهیم برای آیلتس آکادمیک یا جنرال اقدام کنیم. پس از آن منابع مناسب سطح خود را تهیه کنیم و با توجه به محدوده نمره‌ای که دانشگاه یا مؤسسه برای ما در نظر گرفته است، مطالعه را پیش ببریم.

از دیگر مواردی که در این مطلب به آن اشاره شد و باید قبل از تست زدن به آن به طور کامل آشنا شویم، انواع سوالات آیلتس است. برای هر یک از بخش‌های آزمون آیلتس سوالات مختلفی در نظر گرفته شده که گاهی تا ۱۶ نوع سوال مختلف را در بر می‌گیرد. اما همه این سوالات را روز آزمون نمی‌بینیم، بلکه صرفاً با برخی از آن‌ها مواجه خواهیم شد. از آنجا که نمی‌دانیم ممکن است با کدام نوع از سوالات برخورد کنیم، لازم است انواع سوالات را بشناسیم و با نحوه پاسخ دادن به تک‌تک آن‌ها آشنا شویم. شاید کمی سخت به نظر برسد، اما وقتی تمرین کافی داشته باشیم، دیگر با چالش زیادی همراه نخواهد بود، زیرا می‌توانیم به کمک این تمرین‌ها با فرمت هر سوال بیشتر آشنا شویم و خیلی سریع تشخیص دهیم که از چه نوع سوالی استفاده شده است. بنابراین راه پاسخ دادن به آن را نیز سریع پیدا می‌کنیم.

در انتهای مطلب کتاب های کمبریج چیست یک بار دیگر بر این موضوع تأکید می‌کنیم که از آن‌ها فقط به عنوان مجموعه‌ای برای تست زدن استفاده نکنید، بلکه بعد از هر بار که آزمونی را تا انتها پیش می‌برید، شروع کنید به صحیح کردن سوال‌ها. در کتاب‌های کمبریج پاسخ هر سوال در انتهای کتاب آورده شده است. همچنین برای بخش لیسنینگ، نسخه نوشتاریِ فایل صوتی نیز در اختیار شما قرار گرفته است تا بتوانید بعد از پاسخ دادن به سوالات هر بخش به سراغ آن‌ها بروید و با خواندن نسخه نوشتاری و گوش دادن هم‌زمان به فایل صوتی متوجه شوید که چرا به برخی از سوالات پاسخ اشتباه داده‌اید و دلیل اشتباه شما چه بوده است.

از دیگر مواردی که در مطلب کتاب های کمبریج چیست مورد بررسی قرار گرفت، ساختار آزمون آیلتس بود. در این آموزش یاد گرفتیم که آزمون آیلتس از چهار بخش تشکیل شده است و برای هر بخش لازم است که با انواع سوالات و راهکارهای پاسخ دادن به آن‌ها آشنا شویم. در این آموزش اشاره مختصری هم به این موضوع داشتیم و برای این‌که بتوانیم با تمرین‌های کتاب‌های کمبریج بیشتر آشنا شویم، نمونه تمرین‌هایی را نیز همراه با پاسخ در اختیار شما قرار دادیم تا ساختار کلی آن‌ها را بررسی کنید.

به عنوان سخن آخر توصیه می‌کنیم اگر قصد مطالعه به صورت خودآموز را برای آیلتس دارید، حتماً لازم است بدانید که کتاب های کمبریج چیست و چگونه از آن‌ها برای تمرین کردن و تست زدن کمک بگیرید. همچنین مطالعه کتاب‌های سری ۱۰ تا ۱۹ (تا سال ۲۰۲۴) را به شما پیشنهاد می‌کنیم که جدیدتر است و سوالات چند سال اخیر آزمون‌های آیلتس را پوشش داده است. برای دیدن پاسخ سوال‌ها نیز می‌توانید به انتهای کتاب مراجعه کنید و از نسخه نوشتاری فایل‌های صوتی لیسنینگ بهره‌مند شوید. به علاوه، با خواندن نمونه پاسخ‌های رایتینگ داوطلبان سال‌های قبل و دیدن نمره هریک برای متنی که برای تسک‌های مختلف نوشته است، هم با پاراگراف‌نویسی در انگلیسی آشنا شوید و هم بتوانید از لغات و دستور زبان نویسنده برای بهبود رایتینگ خود استفاده کنید.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «راهنمای آزمون های زبان انگلیسی» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
IELTS SimulationCambridge English
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *