وردپرس چیست؟ — به زبان ساده

۳۲۷۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۳۱ دقیقه
وردپرس چیست؟ — به زبان ساده

وردپرس (WordPress) متداول‌ترین سیستم مدیریت محتوا (Content Management System | CMS) برای طراحی وب سایت بدون کدنویسی در جهان به حساب می‌آید. دلایل معتبری برای کسب چنین جایگاهی برای وردپرس وجود دارد که در این مقاله به این دلایل پرداخته شده است. وردپرس علاوه بر انعطاف‌پذیری و رایگان بودن که از مهم‌ترین مزایای آن هستند، مزیت‌های دیگری نیز نسبت به سایر پلتفرم‌های طراحی وب سایت دارد. با مطالعه مقاله «وردپرس چیست و چه کاربردهایی دارد»، به این موضوع پی برده می‌شود که چرا سیستم مدیریت محتوای وردپرس بهترین گزینه برای ایجاد یک وب سایت به حساب می‌آید؟

فهرست مطالب این نوشته

وردپرس چیست ؟

وردپرس چیست و چه کاربردی دارد ؟

در پاسخ به سوال وردپرس چیست باید گفت که وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای منبع باز یا همان متن باز (Open Source) است که ایجاد و مدیریت وب سایت‌ها را آسان می‌کند. می‌توان گفت که این ابزار محبوب‌ترین ابزار مدیریت محتوا در دنیا به حساب می‌آید.

امروزه میلیون‌ها صاحب کسب‌وکار، وبلاگ نویس و ناشر از وردپرس برای حفظ حضور آنلاین خود در فضای مجازی استفاده می‌کنند. این سیستم مدیریت محتوا با استفاده از برنامه نویسی PHP توسعه داده شده است که به نظر پیچیده می‌آید ولی در واقعیت اصلاً اینطور نیست.

سیستم مدیریت محتوای متن باز وردپرس به عنوان نرم افزاری در نظر گرفته می‌شود که برای ایجاد و ویرایش وب سایت توسط مدیر سایت ساخته شده است و نیازی به کدنویسی ندارد. برای شروع کار با وردپرس می‌توان وارد «پیشخوان» (داشبورد) سایت خود شد و صفحات جدید ایجاد کرد، در مجله «نوشته» (پُست) قرار داد، ظاهر بصری وب سایت را به‌روزرسانی کرد و کارهای متعدد دیگری را انجام داد.

پیش از ادامه این مبحث لازم است یادآور شویم که می‌توانید طراحی سایت بدون کدنویسی را با استفاده از مجموعه آموزش طراحی و برنامه‌نویسی سایت بدون کدنویسی، مقدماتی تا پیشرفته فرادرس یاد بگیرید.

مزیت اصلی استفاده از پلتفرم وردپرس چیست؟

مزیت اصلی استفاده از پلتفرم وردپرس این است که نیازی به هیچ مهارت برنامه نویسی برای ایجاد محتوای آنلاین با استفاده از آن وجود ندارد. سیستم مدیریت محتوای وردپرس از یک پایگاه داده (Database) برای ذخیره و سازماندهی داده‌های موجود در وب سایت از جمله محتوای نوشته‌ها و صفحات، اطلاعات حساب کاربری، آدرس وب سایت و سایر موارد استفاده می‌کند و می‌توان گفت همه وظایف مورد نیاز کاربر را انجام می‌دهد. این موارد همان چیزهایی هستند که وردپرس را به ابزاری سریع و قدرتمند برای انتشار اطلاعات به صورت آنلاین تبدیل می‌کنند.

زمانی که قصد ایجاد یک صفحه جدید برای وب سایت در ویرایشگر محتوای وردپرس وجود داشته باشد، می‌توان این موضوع را متوجه شد که تفاوت بسیار کمی میان یک ویرایشگر محتوا در کامپیوتر با ویرایشگر وردپرس وجود دارد. در ویرایشگر محتوای وردپرس می‌توان به راحتی مطالب را نوشت، تصاویر را افزود و با فشردن دکمه «انتشار» (Publish) آن را در فضای مجازی منتشر کرد. زمانی که یک نوشته در بخش «دیداری» ویرایشگر نوشته می‌شود، وردپرس به صورت خودکار کدهای HTML آن را جهت نمایش آنلاین محتوا در بخش «متن» ویرایشگر ایجاد می‌کند.

مهم ترین مسئله پیرامون وردپرس چیست ؟

مهم‌ترین مسئله در سیستم مدیریت محتوای وردپرس، رایگان بودن آن است. این برنامه برای راه‌اندازی هیچ هزینه‌ای ندارد. این CMS با داشتن هزاران قالب (تم | پوسته | Theme) و پلاگین یا همان افزونه (Plugin) در دسترس، به طور گسترده یکی از بهترین مسیرها جهت ایجاد یک وب سایت برای انجام هر پروژه سفارشی در نظر گرفته می‌شود.

وردپرس در صفحه نمایش‌های گوناگون با اندازه‌های مختلف قابل نمایش است و با چند تنظیم ساده به خوبی در تلفن‌های همراه و تبلت‌ها نشان داده می‌شود. در بخش بعدی مقاله «وردپرس چیست و چه کاربردهایی دارد» به این سوال پاسخ داده شده است که سیستم مدیریت محتوا چیست؟

سیستم مدیریت محتوا چیست ؟

سیستم مدیریت محتوا چیست؟

همان‌طور که بیان شد، پلتفرم وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا یا همان «CMS» به حساب می‌آید. CMS نرم افزاری است که به کاربر اجازه می‌دهد تا به‌سرعت و با آسودگی تمام کدهای مختلف را روی سرور بدون کدنویسی مدیریت کند. اما برای توضیح این‌که سیستم مدیریت محتوا واقعاً چه معنایی دارد، ابتدا باید به این موضوع پرداخته شود که وب‌سایت‌ چیست و چگونه کار می‌کند؟

وب سایت‌ چیست و چگونه کار می‌کند؟

زمانی که آدرس یک وب سایت (Uniform Resource Locator | URL) مانند «blog.faradars.org» در نوار آدرس مرورگری از جمله اینترنت اکسپلورر، گوگل کروم، فایر فاکس یا سایر موارد نوشته می‌شود، به این معنی است که کاربر به واسطه اینترنت به یک سیستم کامپیوتری دیگر (سرور) متصل شده است. سپس مرورگر این آدرس را دریافت می‌کند و وب سایت متناظر با آن آدرس را نشان می‌دهد.

مسئله‌ای که در این بخش اهمیت دارد، چگونگی ذخیره‌سازی و قرار گرفتن آدرس وب سایت در مکانی خاص روی سرور است؛ این که آیا کسی یا چیزی آن را در آن بخش قرار داده است؟ دو راه برای پاسخ به این پرسش وجود دارد:

  • یک نفر کدها را با دست نوشته و در سرور به صورت دستی قرار داده است.
  • به وسیله یک سیستم مدیریت محتوا این عملیات انجام می‌شود.

وظایف سیستم مدیریت محتوا چیست ؟

وظایف سیستم مدیریت محتوا از طریق یک رابط کاربری ساده و قابل درک برای انسان اجرا و ویرایش می‌شوند. این سیستم، همه کدهای پیچیده را برای کاربر فراهم و مدیریت می‌کند. بنابراین CMS این امکان را به وجود می‌آورد تا کاربر بتواند محتوای مورد نظرش را ایجاد کند، بدون این که نگرانی بابت اتفاقات پس‌زمینه وجود داشته باشد. بنابراین سیستم مدیریت محتوا یک برنامه کاربردی و نرم‌ افزاری است که به افراد عادی اجازه می‌دهد تا وب‌سایت‌های خود را به وسیله این رابط کاربری آسان و بصری ایجاد، ویرایش و مدیریت کنند. علاوه بر وردپرس، سیستم‌های مدیریت محتوای دیگری از جمله جوملا (Joomla)، دروپال (Drupal) و سایر موارد نیز وجود دارند. در ادامه مقاله به شرح مختصری از تاریخچه وردپرس پرداخته شده است.

تاریخچه وردپرس چیست ؟

تاریخچه وردپرس | وردپرس چیست و چه کاربردهایی دارد

وردپرس ابتدا توسط «Mike Little» و «Matt Mullenweg» در سال ۱۳۸۰ شمسی (۲۰۰۳ میلادی) به عنوان یک «B2/cafelog» طراحی شد. این دو شخص به دنبال ایجاد یک سیستم انتشار شخصی مدرن با طراحی مناسب بودند. «B2/cafelog» نیز در سال ۱۳۷۸ شمسی (۲۰۰۱ میلادی) توسط یک برنامه نویس فرانسوی به نام «Michel Valdrighi» توسعه یافته است. این روش یک مفهوم منحصر به فرد به شمار می‌رفت و روش جدیدی برای ایجاد صفحات وب بود. مفهوم جدید B2/cafelog که باعث به وجود آمدن وردپرس شد، ایده ایجاد صفحات به صورت پویا (Dynamic) از محتوای پایگاه داده «MySQL» بود. در آن زمان، آن‌ها با این روش توانستند قدرت وب سایت را گسترش دهند.

قبل از این، دلیل اصلی شروع ایجاد سیستم مدیریت محتوای وردپرس این مسئله بود که پشتیبانی توسط توسعه دهندگان برای B2/cafelog در سال ۱۳۷۹ شمسی (2002 میلادی) متوقف شده بود. در حالی که «Michel Valdrighi» در سال ۱۳۷۹ روی این پروژه کار می‌کرد، به یک باره پروژه را رها کرد و باعث نگرانی کاربران شد. «Matt Mullenweg» یکی از کاربرانی بود که نگران آینده این پروژه بود.

در سال ۱۳۸۰، «Mullenweg» با استفاده از کد منبع B2/cafelog ، پلتفرم جدیدی را مبتنی بر آنچه برای او جالب بود، به همراه ویژگی‌های بیشتر ایجاد کرد. او سیستمی را با قابلیت انعطاف‌پذیری مانند سیستم مدیریت محتوای «MovableType»، با قابلیت تجزیه‌ای مثل سیستم مدیریت محتوای «TextPattern»، دارای قابلیت عدم هک مانند سیستم مدیریت محتوا «B2» و سهولت راه‌اندازی مانند سیستم مدیریت محتوای «Blogger» خلق کرد.

در بخش بعدی مقاله «وردپرس چیست و چه کاربردهایی دارد» به دلیل توانمندی و محبوبیت وردپرس و هدف استفاده از آن پرداخته می‌شود.

هدف استفاده از وردپرس چیست ؟

هدف استفاده از وردپرس توانمند کردن افراد بدون در نظر گرفتن این موضوع است که چه کسی هستند و در چه موقعیت مکانی قرار دارند. ورودپری برای انتشار محتوای آنلاین با ظاهر مورد علاقه افراد ارائه شده است. برای مثال، می‌توان به وسیله وردپرس یک وب سایت ساده ایجاد کرد که دارای مجموعه‌ای از نوشته‌های مجله در اسلایدبار (نوار کناری) سایت است و همچنین زندگی‌نامه نویسنده را همراه با صفحه اینستاگرام و تعدادی تصاویر نشان می‌دهد.

حتی می‌توان وب‌سایت‌های پیچیده‌تری با بخش‌های بیشتر مثل وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک (E-Commerce) ایجاد کرد که با استفاده از آن‌ها برای مثال یک شخص می‌تواند کیف‌هایی را که به صورت دستی در منزل می‌سازد، در فضای مجازی به فروش برساند.

به عنوان مثال دیگری برای وب‌سایت‌های وردپرسی، می‌توان سایت‌های تجاری مبتی بر خدماتی مانند رزرو هتل یا رستوران را نام برد. در نتیجه، می‌توان این موضوع را در نظر گرفت که با سیستم مدیریت محتوای وردپرس امکان طراحی هر نوع سایتی وجود دارد. وردپرس قابلیتی را در اختیار اشخاص قرار می‌دهد که دیگر نیاز به استخدام فردی حرفه‌ای برای طراحی سایت خود نداشته باشند و بتوانند بدون هزینه، وب سایت خود را طراحی کنند.

در بخش بعدی این مقاله به شرح ویژگی‌ها و مزایای وردپرس پرداخته شده است.

ویژگی‌ها و مزایای وردپرس چیست ؟

ویژگی‌ها و مزایای وردپرس چیست ؟

بیش از ۴۳٪ از وب سایت‌ها به وسیله وردپرس ساخته می‌شوند و این میزان روز‌به‌روز در حال افزایش است. وب‌سایت‌های ساده، مجله‌ها، پرتال‌های پیچیده، وب‌سایت‌های سازمانی و حتی اپلیکیشن‌ها را می‌توان با استفاده از وردپرس ایجاد کرد. وردپرس ترکیبی از سادگی برای کاربران و ناشران با پیچیدگی زیرساختی برای توسعه دهندگان است. این موضوع باعث انعطاف‌پذیری وردپرس در کنار سادگی استفاده از آن می‌شود.

فهرستی از ویژگی‌های استاندارد وردپرس در این بخش ارائه شده‌اند. با این حال، هزاران افزونه دیگر هم وجود دارند که وردپرس را گسترش (Extend) می‌دهند و هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. همچنین، کاربران می‌توانند در کدهای وردپرس هر تغییر یا به‌روزرسانی را برای پروژه‌های تجاری خود، بدون پرداخت هزینه‌ای جهت مجوز انجام این تغییرات، انجام دهند. این مهم‌ترین مزیت یک نرم افزار رایگان و آزاد به حساب می‌آید و این آزاد بودن نه تنها در قیمت، بلکه در مدیریت کامل کدهای وردپرس نیز وجود دارد. هر یک از ویژگی‌ها و قابلیت‌های اصلی وردپرس در ادامه فهرست شده‌اند:

  • سادگی در وردپرس
  • انعطاف‌پذیری در وردپرس
  • انتشار آسان محتوا در وردپرس
  • ابزارهای انتشار محتوا در وردپرس
  • مدیریت کاربران در وردپرس
  • مدیریت رسانه در وردپرس
  • انطباق کامل وب سایت با استانداردها در وردپرس
  • سیستم ساده استفاده از پوسته‌ها در وردپرس
  • ارتقای سایت به وسیله افزونه‌های وردپرس
  • ابزار نظرات داخلی وردپرس
  • بهینه‌سازی موتور جستجو برای وردپرس
  • استفاده از وردپرس در زبان‌های گوناگون
  • ابزار نظرات داخلی وردپرس
  • استفاده از وردپرس در زبان‌های گوناگون
  • نصب و بروزرسانی آسان وردپرس
  • عملیات درون ریزی در وردپرس
  • مالک داده‌های خود بودن در وردپرس
  • آزادی عمل در وردپرس
  • اجتماع وردپرس
  • امکان مشارکت در وردپرس

در ادامه، هر یک از ویژگی‌های وردپرس شرح داده شده‌اند.

سادگی در وردپرس

سادگی وردپرس این امکان را فراهم می‌کند تا بتوان با سرعت و به راحتی اطلاعات را به صورت آنلاین منتشر کرد. هیچ چیزی نباید مانع راه‌اندازی وب سایت و انتشار محتوای مورد نظر شود و وردپرس با هدف تحقق این موضوع خلق شده است. در بخش بعدی، ویژگی انعطاف‌پذیری وردپرس بررسی می‌شود.

انعطاف‌پذیری در وردپرس

انعطاف‌پذیری در وردپرس یعنی می‌توان انواع وب‌سایت‌های مختلف را با استفاده از آن ایجاد کرد و محدودیتی از این بابت وجود ندارد. انواع وب‌سایت‌هایی که می‌ةوان با وردپرس ساخت در ادامه فهرست شده‌اند:

  • وبلاگ شخصی
  • سایتی از تصاویر
  • وب سایتی برای کسب‌وکار
  • نمونه کارهای (Portfolio) یا همان پرتفوی حرفه‌ای
  • وب‌سایت‌های دولتی
  • وب‌سایت‌های مجلات یا روزنامه‌ها
  • سایت آنلاین انجمنی
  • شبکه‌ای از وب سایت‌ها

در وردپرس با استفاده از قالب‌ها می‌توان صفحات وب را زیباتر کرد و با پلاگین‌های آن را ارتقا داد و حتی می‌توان اپلیکیشن مخصوص وب سایت خود را طراحی کرد. ویژگی بعدی وردپرس، انتشار ساده محتوا در آن است که در ادامه توضیحات لازم پیرامون آن ارائه شده‌اند.

انتشار آسان محتوا در وردپرس

تنها با آموزش‌هایی ساده می‌توان برای تولید محتوا با وردپرس مهارت کسب کرد و آماده شد. به راحتی می‌توان نوشته‌ها و صفحات را در وردپرس به همراه افزودن رسانه در آن‌ها ایجاد و ویرایش کرد. سپس با کلیک کردن روی یک دکمه، محتوای ایجاد شده را می‌توان به صورت زنده و تحت وب در فضای مجازی قرار داد. ویژگی بعدی ارائه شده، ابزارهای انتشار وردپرس هستند که در ادامه شرح داده شده‌اند.

امکانات انتشار محتوا در وردپرس کدامند؟

همان‌طور که بیان شد، وردپرس مدیریت محتوا را برای کاربران ساده می‌کند. این کار به واسطه امکاناتی انجام می‌شود که در رابط کاربری وردپرس در دسترس هستند. نمونه‌هایی از ابزارهای انتشار محتوا در ادامه فهرست شده‌اند:

  • ایجاد پیش‌نویس (Draft)
  • زمان‌بندی انتشار
  • نگاهی به ویرایش‌های محتوای خود قبل از انتشار به صورت پیش‌نمایش
  • ایجاد محتوا به صورت عمومی و خصوصی
  • افزایش امنیت نوشته‌ها و صفحات با استفاده از رمز عبور

کنترل سطح دسترسی و مدیریت کاربران در وردپرس به چه صورت است؟

همه کاربران به یک دسترسی یکسان برای استفاده از وب سایت نیاز ندارند. برای مثال، مدیران (Administrator) سایت را مدیریت می‌کنند، ویراستارها با محتوا کار می‌کنند، نویسنده‌ها محتوای سایت را می‌نویسند و مشترکین سایت نمایه‌ای دارند که می‌توانند آن را مدیریت کنند. این ویژگی به صاحب وب سایت کمک می‌کند تا مشارکت‌کنندگان مختلفی در وب سایت خود داشته باشد و امکان عضویت افراد به عنوان عضوی از اجتماع آن وب سایت در جایگاه‌های گوناگونوجود داشته باشد. در ادامه به شرح ویژگی مدیریت رسانه پرداخته شده است.

مدیریت رسانه در وردپرس چگونه است؟

یک رسانه شامل ویژگی‌های بسیاری می‌شود. به همین دلیل، افزودن رسانه از جمله تصاویر به محتوای سایت در وردپرس از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین، این کار در وردپرس به راحتی و با سرعت انجام می‌شود. می‌توان به وسیله کشیدن و انداختن (Drag and Drop) رسانه در آپلود کننده (Uploader) آن را به وب سایت اضافه کرد. به تصاویر و گالری تصاویر می‌توان متن جایگزین (Alt Text) و شرح تصویر (Caption) افزود و سپس آن‌ها را در وب سایت قرار داد. در بخش افزودن رسانه، چند ابزار ویرایش تصویر نیز جهت ویرایش سریع اضافه شده است. در بخش بعدی به بررسی ویژگی انطباق کامل با استانداردها پرداخته می‌شود.

انطباق کامل وب سایت با استانداردها در وردپرس چیست ؟

همه بخش‌های کدهای وردپرس به طور کامل با استانداردهای کنسرسیوم شبکه جهانی وب (World Wide Web Consortium | W3C) تطابق دارند. این مسئله بارگذاری صحیح وب سایت را در مرورگرهای امروزی، همراه با حفظ سازگاری با مرورگرهای بعدی تضمین می‌کند. وب سایت ساخته شده در زمان حال و در آینده به فعالیت خود در مرورگرها و دنیای مجازی ادامه می‌دهد.

سیستم ساده استفاده از پوسته‌ها در وردپرس

وردپرس همراه با سه پوسته پیش‌فرض ارائه می‌شود. اما اگر شخصی قصد استفاده از آن‌ها را نداشته باشد، فهرستی از هزاران قالب برای ساخت یک وب سایت زیبا برای وردپرس وجود دارد. حتی اگر هیچ کدام از آن‌ها مورد پسند طراح وردپرس نباشد می‌تواند با کلیک بر روی یک دکمه، نمایه (تِم) مورد نظر خود را بارگذاری کند. برای تغییر دادن نمایه وب سایت، تنها به چند ثانیه زمان نیاز است.

گسترش سایت به وسیله افزونه‌های وردپرس

وردپرس چیست و چه کاربردهایی دارد ؟ — هر آنچه باید بدانید

وردپرس ویژگی‌های گوناگون و بسیاری را برای کاربران خود فراهم کرده است. هر ویژگی که در هسته وردپرس وجود ندارد را می‌توان از میان فهرستی از هزاران افزونه وردپرس یافت. چند نمونه از این ویژگی‌های اضافی گسترش وب سایت وردپرسی در ادامه ارائه شده‌اند:

  • اضافه کردن گالری‌های پیچیده
  • شبکه‌های اجتماعی
  • انجمن‌ها (Forum)
  • ویجت‌های (Widget) رسانه‌های اجتماعی
  • از بین بردن هرزنامه‌ها (Spam Protection)
  • تقویم‌ها
  • کنترل‌های آماده و تنظیم کردن (Fine Tune) برای بهینه‌سازی موتورهای جستجو
  • فرم‌ها

در بخش بعدی مقاله «وردپرس چیست و چه کاربردهایی دارد» ویژگی نظرات داخلی در وردپرس معرفی شده است.

ابزار نظرات داخلی وردپرس چیست ؟

وب سایت هر شخصی مانند خانه او محسوب می‌شود و وردپرس فضایی را فراهم کرده است تا بازدیدکنندگان و دنبال‌کنندگان وب سایت، برای تعامل با محتوای آن نظرات خود را بیان کنند. ابزار نظر دادن وردپرس هر چیزی که نیاز است را در فرم نظرات برای بحث و اداره آن‌ها در اختیار مدیر سایت قرار می‌دهد. در بخش بعدی به ویژگی بهینه‌سازی موتور جستجو پرداخته شده است.

بهینه‌سازی موتور جستجو برای وردپرس چیست ؟

سیستم مدیریت محتوای وردپرس دقیقاً برای موتورهای جستجو بهینه شده است و انجام سئو در وردپرس به نسبت دیگر سیستم‌های مدیریت محتوا بسیار ساده‌تر است. برای کنترل بهتر بهینه‌سازی موتور جستجو یا همان سئو (‎Search Engine Optimization | SEO) سایت، تعداد زیادی افزونه SEO دیگر نیز وجود دارند که با استفاده از نصب آن‌ها می‌توان به بالاترین سطح سئو وب سایت رسید.

ناگفته نماند که قبلاً در مطلبی در مجله فرادرس بهترین افزونه های سئو در وردپرس را نیز معرفی کرده‌ایم که خواندن این پست برای علاقه‌مندان خالی از لطف نیست. ویژگی بعدی معرفی شده برای وردپرس، استفاده از وردپرس در زبان‌های گوناگون است.

استفاده از وردپرس در زبان‌های گوناگون

وردپرس به زبان‌های گوناگونی ترجمه شده و برای بیش از ۷۰ زبان در دسترس است. اگر مدیر سایت یا شخصی که وب سایت برای آن در حال تأسیس است، پلتفرم وردپرسی با زبانی به غیر از انگلیسی نیاز داشته باشد، به راحتی این تغییر زبان امکان‌پذیر خواهد بود.

نصب و به‌روزرسانی آسان وردپرس

وردپرس همیشه به راحتی نصب و به‌روزرسانی می‌شود. تعداد زیادی از میزبان‌های وب (Web Host) امکان نصب کردن وردپرس را تنها با یک کلیک فراهم می‌کنند. اگر شخصی برای نصب وردپرس قصد استفاده از «پروتکل انتقال فایل» (File Transfer Protocol | FTP) را داشته باشد، می‌توان یک پایگاه داده ایجاد و وردپرس را با استفاده از FTP روی آن بارگذاری، اجرا و نصب کرد. در بخش بعدی مقاله به بررسی عملیات درون ریزی در وردپرس به عنوان یکی از ویژگی‌های وردپرس پرداخته شده است.

عملیات درون ریزی در وردپرس چیست ؟

اگر شخصی از وب سایت یا وبلاگ خود یا از خدمات هاست آن راضی نباشد، وردپرس با استفاده از قابلیت وارد کردن (درون‌ریزی | Importer) می‌تواند اطلاعات سایت را به سرور میزبان یا سیستم مدیریت محتوای دیگری انتقال دهد. وردپرس دارای درون ریزهایی برای CMSهای Blogger ،LiveJournal ،Movable Type ،TypePad ،Tumblr و WordPress است. در بخش بعدی، ویژگی مالک داده‌های خود بودن در وردپرس شرح داده شده است.

مالک داده‌های خود بودن در وردپرس چیست ؟

خدمات در سرویس‌های میزبان ایجاد می‌شوند و می‌توانند از بین نیز بروند. اگر از سرویسی استفاده شود که ناگهان ناپدید شده است، این اتفاق برای وب سایت بسیار آسیب‌زا خواهد بود. استفاده از CMS وردپرس به این معنی است که هیچ کس به محتوای سایت دسترسی ندارد و صاحب سایت مالک همه داده‌ها و محتوای خود است. این داده‌ها با به وجود آمدن مشکل از بین نمی‌روند. آزادی عمل در وردپرس به عنوان یکی از ویژگی‌های وردپرس در بخش بعدی بررسی شده است.

آزادی عمل در وردپرس چیست ؟

وردپرس زیر نظر مجوزهای عمومی همگانی (General Public License | GLP) آزادی‌هایی (Freedom) برای کاربران خود ایجاد کرده است. وردپرس را هر کس به هر نحوی که علاقه دارد در نصب، استفاده، ویرایش و توزیع استفاده می‌کند. یکی از پایه‌ای‌ترین اصول ساخت وردپرس، آزادی نرم افزار به حساب می‌آید. در ادامه به معرفی اجتماع بزرگ وردپرس به عنوان یکی از ویژگی‌های وردپرس پرداخته شده است.

اجتماع وردپرس چیست ؟

به عنوان محبوب‌ترین CMS متن باز تحت وب، وردپرس دارای اجتماع (جامعه | Community) پشتیبان و فعال است. اطلاعات زیادی در فضای مجازی راجع به این سیستم مدیریت محتوا وجود دارد. این جامعه بزرگ، قلب وردپرس به حساب می‌آید و سیستمی که امروزه وجود دارد را ایجاد کرده است. ویژگی بعدی که مورد بررسی قرار می‌گیرد، مشارکت در وردپرس است.

مشارکت در وردپرس چیست ؟

هر شخصی می‌تواند در طراحی وردپرس مشارکت داشته باشد. چند نمونه از کارهایی که برای مشارکت با وردپرس می‌توان انجام داد در ادامه فهرست شده است:

  • می‌توان به ساخت وردپرس به وسیله پاسخ دادن به سوال‌های Forumهای پشتیبانی کمک کرد.
  • امکان تهیه مستندات برای وردپرس وجود دارد.
  • می‌توان وردپرس را به زبان رسمی کشور خود ترجمه کرد.
  • امکان گفتگو در «WordCamp» وردپرس فراهم شده است.
  • می‌توان پیرامون وردپرس در سایت خود مطالبی نوشت.
  • اقدامات دیگری هم که باعث پیشرفت وردپرس می‌شود قابل انجام هستند.

در ادامه به بررسی امکاناتی پرداخته می‌شود که برای توسعه دهندگان وردپرس فراهم شده‌اند و در دسترس هستند.

امکانات وردپرس برای توسعه دهندگان

ویژگی‌هایی برای توسعه دهندگان سایت

برای استفاده توسعه دهندگان از وردپرس، ابزارهای بسیاری جهت ارتقای وردپرس ارائه شده‌اند. این ابزارها در هر موقعیتی که نیاز باشد کاربرد دارند. در ادامه این بخش به بررسی برخی از این سیستم‌ها پرداخته شده است. اولین ویژگی معرفی شده در بخش بعدی، سیستم افزونه‌ها یا همان پلاگین در وردپرس است.

سیستم افزونه‌ها در وردپرس

«واسط برنامه نویسی اپلیکیشن» (Application Programming Interface | API) امکان ایجاد افزونه‌ها را برای ارتقای وردپرس و گسترش قابلیت‌های آن فراهم می‌کند. سیستم افزونه‌ها در وردپرس دارای قابلیت توسعه‌پذیری است.

زمانی که توسعه دهنده‌ای افزونه‌ای ایجاد کند، می‌توان آن را در مخزن افزونه‌ (Plugin Repository) وردپرس قرار داد تا در دسترس عموم کاربران قرار گیرد. در بخش بعدی به بررسی سیستم پوسته‌ها در وردپرس پرداخته شده است.

سیستم پوسته‌ها در وردپرس

توسعه دهندگان می‌توانند نمایه‌های وردپرس (تِم‌ها) را برای مشتری‌ها، کاربران دیگر وردپرس یا خودشان ایجاد و طراحی کنند. وردپرس دارای سیستم توسعه‌پذیری است. اگر قصد انتشار تِم ساخته شده به صورت عمومی برای همه کاربران وجود داشته باشد، می‌توان آن را در مخزن تِم‌ها (Theme Repository) وردپرس قرار داد. در بخش بعدی به شرح فریم‌ورک اپلیکیشن (Application Framework) در وردپرس پرداخته می‌شود.

چارچوب اپلیکیشن در وردپرس چیست ؟

اگر قصد ساخت اپلیکیشن وجود داشته باشد، وردپرس می‌تواند به ساخت آن کمک کند. وردپرس بسیاری از ویژگی‌هایی را که اپلیکیشن به آن نیاز دارد، در اختیار توسعه دهندگان قرار می‌دهد. به برخی از این ویژگی‌ها در ادامه اشاره شده است:

  • ترجمه‌‌کننده‌ها
  • مدیریت کاربران
  • درخواست‌های پروتکل «HTTP»
  • پایگاه داده‌ها
  • مسیریابی URL‌ها

همچنین می‌توان از «REST API» وردپرس برای تعامل با اپلیکیشن استفاده کرد. در بخش بعدی به بررسی انواع محتوای سفارشی در وردپرس پرداخته شده است.

انواع محتوای سفارشی در وردپرس

سیستم مدیریت محتوای وردپرس با انواع محتوای پیش‌فرض عرضه می‌شود، اما برای انعطاف‌پذیری بیشتر می‌توان چند خط کد به آن افزود تا انواع پست‌های سفارشی، طبقه‌بندی‌ها (Taxonomy) و فراداده (Meta Data) دلخواه ایجاد کرد. به طور کلی می‌توان وردپرس را به وسیله برنامه نویسی به مسیر مورد نظر سوق داد. بررسی ویژگی‌های گوناگون وردپرس در این بخش به اتمام رسید و در ادامه مقاله «وردپرس چیست و چه کاربردهایی دارد»، پیش از پرداختن به مبحث پر اهمیت امنیت وردپرس، مجموعه دوره‌های آموزش وردپرس فرادرس به علاقه‌مندان معرفی شده‌اند.

امنیت وردپرس چیست ؟

امنیت وردپرس

امنیت وب سایت‌ها همیشه در اولویت ساخت یک وب سایت قرار دارد و عدم امنیت در آن‌ها باعث از بین رفتن آرامش خاطر کاربران، بازدیدکنندگان و مدیران وب سایت‌ها می‌شود. حملات سایبری فقط برای شرکت‌های بزرگ نیستند و وب سایت‌ها و کسب‌وکارهای کوچک نیز به اندازه سازمان‌های بزرگ در خطر این حملات قرار دارند.

به دلیل این که بسیاری از وب‌سایت‌های کوچک اقدامات امنیتی را جدی نمی‌گیرند، این وب سایت‌ها به هدف اصلی هکرها، بدافزارها و کلاهبرداری اینترنتی (Phishing | فیشینگ) تبدیل می‌شوند. موتور جستجوی گوگل امنیت وب سایت‌ها را بسیار جدی می‌گیرد و سایت‌هایی که دارای امنیت پایین هستند را از فهرست جستجوی خود حذف می‌کند.

محبوبیت سیستم‌های مدیریت محتوا، آن‌ها را به هدف اصلی هکرها تبدیل می‌کند. به همین دلیل، وردپرس به طور مداوم در حال بروزرسانی است تا در حد ممکن امن باشد. علاوه بر به‌روزرسانی‌های هسته نرم افزار وردپرس، راه‌حل‌های پشتیبان گیری (Backup) و پلاگین‌های امنیتی نیز وجود دارند که می‌توانند امنیت وب سایت را افزایش دهند. اگر امنیت وب سایت یک موضوع اصلی و مهم در سایت باشد، بهتر است شرکتی برای خرید هاست انتخاب شود که پشتیبانی بهتری در مواجهه با مشکلات امنیتی دارد. در بخش بعدی مقاله «وردپرس چیست و چه کاربردهایی دارد» به بررسی رایگان بودن وردپرس پرداخته می‌شود.

آیا وردپرس به طور کامل رایگان است؟

پلتفرم وردپرس برای موارد استفاده مختلف از جمله کسب‌وکارهای تجاری، وب‌سایت‌های خصوصی و سایر موارد به طور رایگان ارائه می‌شود. این نرم افزار کاملاً بدون هزینه در دسترس همه است؛ زیرا توسط افراد داوطلبی اجرا می‌شود که در یک پروژه متن باز مشارکت می‌کنند. نرم افزار متن باز مانند سایر محصولات ملموس نیست زیرا هیچ شرکت یا فردی صاحب آن به حساب نمی‌آید. به همین دلیل وردپرس برای حفظ حمایت و توسعه خود به کاربران و توسعه دهندگان متکی است.

وجود جامعه وردپرس به این دلیل است که همه توسعه دهندگان و طراحان وقت و انرژی خود را صرف ارائه خدمات رایگان به کاربران می‌کنند. زیرا آن‌ها به خدمات ارزشمند وردپرس اعتقاد دارند. جهت راه‌اندازی وب سایت با وردپرس، نیاز به صرف هزینه برای خرید سرور میزبان (هاست) و دامنه (Domain) وجود دارد. دامنه آدرس سایتی است که طراحی خواهد شد و هاست فضایی برای ایجاد وب سایت به حساب می‌آید. همچنین، برخی از وب سایت‌ها در ایران زمانی که پلاگین، قالب یا هر چیز دیگری را برای وردپرس طراحی می‌کنند، آن را به فروش می‌گذارند. در صورت نیاز، کاربران می‌توانند با خریداری این امکانات از آن‌ها استفاده کنند. در بخش بعدی به تفاوت میان دو سایت «WordPress.com» و «WordPress.org» پرداخته شده است.

تفاوت بین WordPress.com و WordPress.org در وردپرس چیست ؟

در این بخش از مقاله «وردپرس چیست و چه کاربردهایی دارد» به تفاوت بین دو نسخه وردپرس در سایت‌های «WordPress.com» و «WordPress.org» پرداخته می‌شود. در بخش بعدی، ابتدا وب سایت WordPress.com بررسی شده است.

وب سایت WordPress.com برای دریافت وردپرس

برای نصب و راه‌اندازی وردپرس، دو نوع وردپرس متفاوت وجود دارد. «WordPress.com» نسخه دارای میزبان وردپرس است. با استفاده از نسخه وردپرس این سایت، وب سایت بر روی سرورهای رسمی وردپرس اجرا می‌شود. استفاده از این سایت در داخل ایران امکان‌پذیر نیست. همچنین، استفاده از نسخه موجود در این وب سایت محدودیت‌هایی نیز دارد، برای مثال در این نسخه دسترسی به هزاران قالب اضافی وردپرس وجود ندارد.

در این نسخه از وردپرس، تا زمانی که برای حساب تجاری وردپرس (WordPress Business Account) هزینه‌ای پرداخت نشود، امکان استفاده از افزونه‌های آن برای کاربر وجود نخواهد داشت. افزونه‌ها ویژگی‌های خاصی را به سایت وردپرسی اضافه می‌کنند. اگر کاربری قصد استفاده از نام دامنه خود را در این نسخه داشته باشد نیز باید هزینه‌ای برای آن پرداخت کند. در بخش بعدی مقاله به بررسی وب سایت WordPress.org پرداخته شده است.

وب سایت WordPress.org برای دریافت وردپرس

«WordPress.org» همان نسخه‌ای از وردپرس به حساب می‌آید که کاربر برای اجرای وردپرس در هاست وب سایت خود از آن استفاده می‌‌کند. هنگامی که از این نسخه استفاده می‌شود، کنترل کاملی بر طراحی و عملکرد وب سایت برای مدیر آن وجود دارد. به وسیله این نسخه از وردپرس، می‌توان از هر تِم یا افزونه‌ای بدون محدودیت استفاده کرد. در بخش بعدی مقاله «وردپرس چیست و چه کاربردهایی دارد» به انواع کاربردهای وردپرس پرداخته شده است.

وردپرس چه کاربردهایی دارد؟

در این بخش از مقاله به بررسی این سوال که وردپرس چه کاربردهایی دارد پرداخته می‌شود. همچنین، چهار نوع از وب‌سایت‌هایی مورد بررسی قرار گرفته‌اند که می‌توان آن‌ها را با استفاده از وردپرس طراحی کرد. ابتدا در بخش بعدی، سایت‌های وبلاگی مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

وبلاگ‌ها در وردپرس

یک تصور غلط درباره وبلاگ‌ها یا همان مجله‌ها وجود دارد که وردپرس دیگر برای طراحی وبلاگ مناسب نیست. در حالی که، در این بخش به این موضوع پرداخته می‌شود که وردپرس هنوز هم برای این نوع از سایت‌ها مناسب است. وردپرس در ابتدا با هدف ایجاد وبلاگ‌ها ساخته شده و بسیاری از ساختارها و ویژگی‌های پایه آن بر اساس وبلاگ‌ها ایجاد شده‌اند. به عنوان مثال، وردپرس دارای گزینه‌های داخلی برای ایجاد نوشته‌ها و ثبت نظرات کاربران است. یافتن پلتفرم دیگری که این امکانات را داشته باشد، چندان ساده نیست.

در وردپرس امکان ایجاد یک وب سایت به صورت وبلاگ بدون استفاده از هیچ ابزار جانبی وجود دارد. چند نمونه از مواردی که می‌توان برای بهبود و ارتقای عملکرد وبلاگ از آن‌ها استفاده کرد، شامل موارد زیر می‌شوند:

  • تم مخصوص وبلاگ: تم‌هایی که به صورت اختصاصی برای وبلاگ‌ها طراحی شده‌اند، به وب سایت ظاهر و طرح‌بندی مناسبی می‌دهند. هزاران گزینه برای انتخاب تم‌ها وجود دارند که هر کدام از آن‌ها برای موضوعات و جایگاه‌های خاصی طراحی شده‌اند.
  • برخی از افزونه‌های پایه: این افزونه‌ها عملکردهای مفید را به وبلاگ اضافه می‌کنند. از حیاتی‌ترین افزونه‌های مناسب برای وبلاگ می‌توان به «افزونه ضد اسپم» یا «Anti Spam Plugin» ،«Contact Form Plugin» و افزونه‌های بهینه‌سازی موتور جستجو (سئو) اشاره کرد. به علاوه، می‌توان وب سایت را در طول زمان بر طبق نیاز گسترش داد و ویژگی‌های جدیدی به وسیله انواع افزونه‌ها به آن اضافه کرد.

در بخش بعدی این مقاله به بررسی انواع سایت‌های پرتفوی پرداخته شده است.

وب‌سایت‌های پرتفوی در وردپرس

ایجاد سایت‌های پرتفوی

امروزه مدت‌هاست که کسب‌وکارها به صورت آنلاین اداره می‌شوند. بنابراین، داشتن یک وب سایت پرتفوی (Portfolio) قوی می‌تواند کلید پیدا کردن شغل، یافتن مشتریان و ایجاد شهرت باشد. ممکن است به نظر برسد که وردپرس برای این نوع سایت‌ها مناسب نیست. باید این موضوع را در نظر گرفت که وبلاگ‌ها پویا و دائماً در حال تغییر هستند، در حالی که پرتفوی‌ها (نمونه کارها) تا حد زیادی منبع ثابتی دارند. با این حال، ساخت صفحات وب معمولی در وردپرس به اندازه نوشته‌های وبلاگ آسان است و نتیجه مطلوبی را به دنبال دارد.

می‌توان از صفحات وردپرس جهت تنظیم هر چیزی استفاده کرد که برای ارائه نمونه کار خود لازم است. از جمله این موارد می‌توان به صفحه تماس، صفحه خدمات و حتی نمونه‌هایی از کارهای قبلی انجام شده توسط شخص اشاره کرد. استفاده از تصویر شخص و تصاویر مطالب موجود در وب سایت‌ برای ساخت و ایجاد یک پرتفوی قوی بسیار اهمیت دارد. به کارگیری کتابخانه رسانه وردپرس (WordPress Media Library) در این بخش بسیار مفید است و به شخص این امکان را می‌دهد تا فایل‌های رسانه‌ای خود را به راحتی بارگذاری، ویرایش و مدیریت کند. وب‌سایت‌های پرتفوی مانند وبلاگ‌ها به ویژگی‌های اضافی زیادی نیاز ندارند، اگرچه باید در ساخت این وب سایت‌ها موارد زیر در نظر گرفته شوند:

  • تم‌های پرتفوی: داشتن یک چیدمان و ظاهری مناسب در سایت‌های پرتفوی اهمیت بالایی دارد. از آن جایی که این سایت‌ها باید سادگی خود را حفظ کنند، استفاده از قالب تک صفحه‌ای برای آن‌ها مناسب است.
  • افزونه فرم تماس: در بخش وبلاگ‌‌ها هم به این مورد اشاره شد. با این حال، در سایت‌های پرتفوی، استفاده از یک افزونه فُرم تماس کاملاً حیاتی است. اگر شخص در تلاش برای ایجاد ارتباط و درخواست کار آنلاین باشد، باید راهی آسان و سریع برای تماس بازدیدکنندگان سایت با شخص ارائه شود.
  • افزونه‌ای مختص به گالری‌ها: اگر وب سایت متعلق به فردی خلاق باشد و شخص قصدِ به نمایش گذاشتن بهترین پروژه‌هایش را داشته باشد، یک افزونه گالری قوی نمایش آثار آن را با بهترین و ساده‌ترین روش ممکن می‌سازد.

بخش بعدی مقاله «وردپرس چیست و چه کاربردهایی دارد» به بررسی انواع سایت‌های تجاری اختصاص داده شده است.

وب‌سایت‌های تجاری در وردپرس

طراحی سایت به وسیله وردپرس یک انتخاب عالی تنها برای پروژه‌های کوچک‌تر و شخصی‌تر، یکی دیگر از باورهای اشتباه درباره پلتفرم وردپرس به حساب می‌آید. افراد اغلب تصور می‌کنند که این پلتفرم فقط برای سایت‌هایی در مقیاس کوچک مناسب است.

در حقیقت، وردپرس انتخابی مناسب و هوشمندانه برای وب‌سایت‌های سازمان‌ها و کسب‌وکارهای تجاری با هر اندازه‌ و حتی با اندازه‌های خیلی بزرگ به حساب می‌آید. دلایل بسیاری برای این کار وجود دارند که موارد زیر تنها برخی از آن‌ها هستند:

  • قابلیت شخصی‌ سازی (Customizable) بالایی در وردپرس وجود دارد. یعنی با ساخت وب‌سایت‌های کسب‌وکار به وسیله پلتفرم وردپرس از این موضوع که سایت نشان دهنده برند شرکت است، اطمینان حاصل می‌شود.
  • می‌توان هر ویژگی بیشتری را به این پلتفرم اضافه کرد که در سایت وردپرسی تجاری مورد نیاز است. این کار از طریق افزونه‌ها یا کدنویسی سفارشی انجام می‌شود.
  • وردپرس برای ساخت و ایجاد وب سایت از امنیت بالایی برخوردار است.

با توجه به اینکه بخش مهمی از اعتبار و شهرت یک شرکت به گردآوری یک وب سایت تجاری خوب وابسته است، اغلب ایجاد و طراحی این وب سایت‌ها به تلاش بیشتری نیاز دارند. بنابراین در طراحی این وب سایت‌ها رعایت موارد زیر حائز اهمیت است:

  • قالب‌هایی با قابلیت شخصی‌ سازی بالا: این موضوع می‌تواند فاکتور مهمی برای وب‌سایت‌های کسب‌وکارها محسوب شود. این که بتوان تم وب سایت را متناسب با شرکت و محتوای آن شخصی‌ سازی کرد، مسئله مهمی در طراحی و بازدید سایت‌های تجاری به حساب می‌آید. آخرین چیزی که صاحب هر کسب‌وکاری می‌خواهد به آن دست پیدا کند، «Cookie Cutter» بودن وب سایت است. Cookie cutter به وب‌سایت‌هایی گفته می‌شود که چندین جایگاه را در صفحه اول موتور جستجو اشغال کنند.
  • افزونه ایمیل مارکتینگ: اگر فهرستی از ایمیل‌های کسب‌وکار در سایت آن وجود نداشته باشد، باید در وب سایت به وسیله یک افزونه چنین فهرستی را ایجاد کرد. این روشی بسیار سودمند برای برقراری ارتباط با مخاطبان هدف و افزایش فروش برای شرکت به حساب می‌آید. به علاوه، می‌توان برای تشویق بازدیدکنندگان وب سایت به ثبت نام، یک فرم اشتراک (Opt-In Form) نیز به سایت اضافه کرد.
  • ابزارهای تجزیه و تحلیل: پیگیری بازدیدکنندگان وب سایت، کلیک‌های آن‌ها و سایر معیارهای وب‌ سایت برای تشخیص این که چه کاری درست انجام شده و روش بهبود آن چگونه است، عملکردهای کلیدی به حساب می‌آیند. می‌توان به سادگی و با استفاده از ابزاری آنلاین مانند «Google Analytics» تجزیه و تحلیل‌های وب سایت را انجام داد.

در بخش بعدی مقاله وب‌سایت‌های فروشگاهی تجارت الکترونیکی در وردپرس شرح داده شده‌اند.

وب‌سایت‌های فروشگاهی تجارت الکترونیکی در وردپرس

اگر شخصی قصد ایجاد یک وب سایت فروشگاهی را داشته باشد، وردپرس یک گزینه عالی برای ایجاد سایت‌های تجارت الکترونیک است. در واقع می‌توان گفت که استفاده از وردپرس محبوب‌ترین و پر استفاده‌ترین روش برای ایجاد یک فروشگاه تجارت الکترونیکی به حساب می‌آید. با این حال، به این نکته باید توجه کرد که وردپرس دارای عملکرد داخلی تجارت الکترونیکی نیست. این بدان معناست که برای ایجاد فروشگاه در وردپرس حداقل به یک افزونه نیاز است.

وب‌سایت‌های فروشگاهی مبتنی بر وردپرس از بسیاری مزایای ذاتی این پلتفرم مانند امنیت و مقیاس‌پذیری (Scalability) آن بهره‌مند هستند. می‌توان به وسیله وردپرس فروشگاهی با اندازه متوسط ساخت و در نهایت آن را به یک سرمایه‌گذاری عظیم تبدیل کرد. همان‌طور که اشاره شد، به ابزاری برای افزودن قابلیت‌های تجارت الکترونیک از جمله صفحات محصول، سبد خرید و درگاه‌های پرداخت در وردپرس نیاز است.

استفاده از افزونه ووکامرس برای ساخت سایت‌های فروشگاهی

برای ایجاد این امکانات، گزینه‌های زیادی وجود دارند. اما افزونه ووکامرس (WooCommerce) محبوب‌ترین انتخاب کاربران به شمار می‌رود. نصب این افزونه به میزان زیادی امکانات مورد نیاز برای ساخت فروشگاه آنلاین و فروش محصولات از طریق وردپرس را فراهم می‌سازد. در کنار نصب افزونه ووکامرس برای ایجاد وب سایت فروشگاهی تجارت الکترونیک، باید موارد زیر را نیز در نظر گرفت:

  • تم مخصوص سایت‌های تجارت الکترونیکی: استفاده از این نوع قالب‌ها برای هر فروشگاهی حیاتی است، زیرا تم‌های پیش‌فرض یا چندمنظوره وردپرس معمولاً برای تجارت الکترونیک مناسب نیستند.
  • یک راه‌حل امنیتی قوی: فروش محصولات یا خدمات آنلاین مستلزم دسترسی به اطلاعات حساس مشتری هستند. یا این که پلتفرم وردپرس ذاتاً ایمن است، ایجاد امنیت بیشتر برای وب‌سایت‌های فروشگاهی موضوع مهمی به حساب می‌آید. به این منظور می‌توان آن میزبان وردپرسی را انتخاب کرد که از پروتکل رمزنگاری شده «HTTPS» برای امنیت کاربر استفاده می‌کند.
  • قابلیت پشتیبان‌گیری داخلی: یک سایت فروشگاهی دائماً در حال تغییر و جمع‌‌آوری اطلاعات جدید است. بنابراین، نیاز به یک ابزار پشتیبان‌گیری قوی برای جلوگیری از خطر از دست رفتن اطلاعات در این نوع از سایت‌ها احساس می‌شود. خوشبختانه، افزونه‌های پشتیبان‌گیری بسیاری برای انجام این کار وجود دارند.

در بخش بعدی مقاله «وردپرس چیست و چه کاربردهایی دارد» مراحل ساخت یک سایت وردپرسی توضیح داده شده است.

مراحل طراحی سایت وردپرسی بدون نیاز به برنامه نویسی چگونه است؟

طراحی سایت در وردپرس بدون نیاز به برنامه نویسی انجام می‌شود، اما تنظیمات یک وب سایت وردپرسی برای کاربری که پیش از این کاری شبیه به طراحی سایت انجام نداده است، کاری دلهره‌آور و سخت به نظر می‌رسد. خوشبختانه، یکی از بهترین موارد درباره وردپرس این است که بسیار کاربرپسند (User Friendly) است و به راحتی می‌توان با استفاده از آن به طراحی سایت پرداخت.

بخش راه‌اندازی فنی یک وب‌سایت وردپرسی واقعاً پیچیده نیست، دانستن این که چه چیزی را باید در وب‌ سایت قرار داد و چگونه با آن کار کرد می‌تواند کمی دشوارتر باشد. در این بخش چند مرحله ساده برای شروع کار در وردپرس ارائه شده است. ابتدا به مسئله تعریف وب سایت پرداخته می‌شود.

انتخاب موضوع برای طراحی وب سایت وردپرسی

قبل از انجام هر کاری درباره طراحی سایت باید جایگاه موضوع سایت را مورد بررسی قرار داد. تلاش برای توسعه وب سایت با موضوعی که پیش از این هزاران سایت دیگر مشابه آن طراحی شده، کار بیهوده‌ای است و باید حتماً قبل از طراحی سایت این موارد بررسی شوند. اگر قصد طراحی سایتی وجود دارد که یک کسب‌وکار فیزیکی نیست و به تازگی فقط با طراحی سایت توسعه آن شروع شده، بهتر است موضوعی برای وب سایت انتخاب شود که مدیر سایت واقعاً به آن علاقه دارد. زیرا کار کردن روی سایت و ایجاد محتوای آن ممکن است چندین ماه به طول بینجامد و احتمال بالایی برای دلسردی شخصی وجود دارد که علاقه‌ای به آن کار ندارد. در بخش بعدی انتخاب دامنه وب سایت شرح داده می‌شود.

انتخاب نام دامنه وب سایت وردپرسی

نام دامنه یا همان دامین وب سایت باید به طور مستقیم به نام و جایگاهی ارتباط داشته باشد که در بخش قبلی برای سایت انتخاب شده است. همچنین باید نامی باشد که برای کاربران ساده به نظر برسد و فراموش نشود. حتی برای انتخاب یک نام مناسب، جستجو در موتورهای جستجو نیز می‌تواند سودمند باشد. در انتهای نام سایت باید پسوندی مانند «com» ،«.ir.» و سایر موارد برای سایت انتخاب شود. معمولاً هر کدام از این پسوندها نشان دهنده یک گروه خاص از وب سایت‌ها هستند. برای مثال پسوند ir. فقط برای سایت‌های ایرانی مورد استفاده قرار می‌گیرد و دامنه ملی برای ایران به حساب می‌آید. در بخش بعدی به بررسی هاست وب سایت پرداخته می‌شود.

سرور میزبان وب سایت وردپرسی

به دو روش می‌توان سایت وردپرسی را طراحی کرد. یک روش طراحی وب سایت در هاست محلی (Local Host) است و دیگری طراحی وب سایت به وسیله خریداری هاست به حساب می‌آید. در ادامه، ابتدا به طراحی وب سایت به وسیله خرید هاست پرداخته می‌شود.

خرید هاست برای طراحی وب سایت وردپرسی

در این مرحله نیاز است که یک میزبان وب قابل اعتماد برای مدیریت سایت خود انتخاب شود. شرکت‌های زیادی وجود دارند که برای ایجاد وب سایت، به کاربران هاست ارائه می‌دهند و مبلغی را در قبال ارائه هاست دریافت می‌کنند. به وسیله یک پنل مدیریت هاست از جمله دایرکت ادمین (Direct Admin)، سی‌پنل (Cpanel) و سایر موارد، می‌توان بخش‌های گوناگون وب سایت را مدیریت کرد. برخی از بخش‌هایی که می‌توان به وسیله پنل مدیریت هاست به آن‌ها دسترسی داشت، شامل موارد زیر می‌شوند:

  • مدیریت حجم داخلی وب سایت
  • دسترسی به تمام پوشه‌ها
  • کدهای بخش‌های گوناگون وردپرس
  • تیکت زدن (پیام دادن) به پشتیبانی سایت شرکت ارائه دهنده هاست

بخش بعدی به روش طراحی وب سایت در هاست محلی اختصاص داده شده است.

طراحی وب سایت در هاست محلی

برای کسانی که قصد یادگیری طراحی سایت به وسیله سیستم مدیریت محتوای وردپرس را دارند، استفاده از هاست محلی در مراحل آموزش روش مناسبی به حساب می‌آید. همچنین می‌توان ابتدا سایت را در هاست محلی ایجاد کرد و سپس آن را به هاست اصلی انتقال داد. استفاده از این روش هیچ هزینه‌ای ندارد و وب سایت در سیستم کامپیوتری شخص بدون نیاز به اتصال به اینترنت ایجاد می‌شود. برای کار با هاست محلی از شبیه ساز وب سرور زمپ (XAMPP) یا ومپ (WAMP) استفاده و همچنین یک پایگاه داده برای طراحی وب سایت در این شبیه سازها ایجاد می‌شود. در بخش بعدی مقاله به نصب وردپرس برای طراحی سایت پرداخته شده است.

طراحی وب سایت در هاست محلی با استفاده از Xampp و Wamp

نصب وردپرس برای طراحی سایت

بعد از پیش بردن مراحل فوق در این بخش به نصب وردپرس برای شروع طراحی سایت پرداخته می‌شود. نصب وردپرس کار پیچیده‌ای نیست و با دانلود آن از سایت [+] به راحتی می‌توان نصب را انجام داد. در بخش بعدی روش انتخاب قالب (پوسته) شرح داده می‌شود.

انتخاب قالب برای سایت وردپرسی

در این مرحله نیاز است که برای طراحی ظاهر سایت، قالبی برای آن انتخاب شود. هزاران تم برای وردپرس به صورت رایگان و غیر رایگان وجود دارند. تم وب سایت باید حتما متناسب با موضوع آن انتخاب شود تا بتواند محتوای سایت را به خوبی انتشار دهد. در بخش بعدی افزونه‌ها در وردپرس بررسی می‌شوند.

پیکربندی افزونه‌ها در وردپرس چیست ؟

افزونه یا همان پلاگین در وردپرس برنامه‌ای است که با زبان اسکریپتی «PHP» نوشته شده است و مجموعه خاصی از ویژگی‌ها یا خدمات را به وب سایت وردپرسی اضافه می‌کند. افزونه‌های وردپرس، قابلیت‌های شخصی‌سازی و انعطاف‌پذیری زیادی را برای وب‌سایت‌های وردپرسی فراهم و همچنین ویژگی‌ها و ابزارهای ارزشمندی را برای بازدیدکنندگان سایت ایجاد می‌کنند. ممکن است در ابتدا، طراحی سایت با تعداد زیادی افزونه آغاز نشود، اما به مرور زمان و پیشرفت وب سایت، نیاز به افزونه‌های جدیدی احساس خواهد شد و برای بهبود سایت، این پلاگین‌ها در وردپرس نصب می‌شوند. چند افزونه بسیار محبوب و مورد علاقه کاربران، «JetPack» ،«Yoast SEO» و سایر موارد را شامل می‌شوند. در بخش بعدی مقاله «وردپرس چیست و چه کاربردهایی دارد» به بررسی برخی از صفحات اجرایی پرداخته شده است.

افزونه Yoast CEO برای سئو سایت

تکمیل صفحات اجرایی در وردپرس

صفحات اجرایی (Administrative) و مهم در طراحی وب سایت اکثر ثابت هستند و در طول زمان تغییری نمی‌کنند. برخی از این صفحات شامل موارد زیر می‌شوند:

  • صفحه ارتباط با ما
  • درباره سایت
  • قوانین و مقررات
  • اطلاع‌رسانی درآمد (Disclaimer)

اولین چیزی که بهتر است در طراحی سایت قبل از تمرکز بر روی تولید محتوا رعایت شود، کامل کردن این صفحات ثابت و مهم است. همچنین، این صفحات اطلاعات پایه‌ای و مهمی را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهند که از سردرگمی آن‌ها در رابطه با اطلاع از قوانین، روش‌های ارتباط و سایر موارد جلوگیری می‌کند. در بخش بعدی به بررسی انتشار محتوای اصلی سایت پرداخته می‌شود.

انتشار محتوای اصلی سایت وردپرس

بعد از انتشار صفحات اجرایی مهم، نوبت به مرحله تولید محتوا می‌رسد. فارق از موضوع و زمینه فعالیت سایت، اطمینان از تولید محتوای با کیفیت برای بازدیدکنندگان بسیار حائز اهمیت است. صفحات سایت باید از نظر بصری نیز قوی باشند. اضافه کردن محتوای جدید در هر روز از اولویت‌های مهم مدیریت سایت به حساب می‌آید. اگر سایت با هدف وبلاگ‌نویسی طراحی شده باشد، بهتر است حداقل یک تصویر به هر نوشته اضافه شود، زیرا تصویر باعث جذابیت بیشتر نوشته می‌شود. اگر تصمیم به ایجاد محتوا به صورت روزانه، هفتگی یا ماهانه وجود داشته باشد، ایجاد یک تقویم برای تولید محتوا به مدیر سایت کمک می‌کند تا این کار به صورت منظم و به درستی انجام شود. بخش بعدی این مقاله به بررسی افزونه بازاریابی در وردپرس اختصاص داده شده است.

افزونه بازاریابی سایت در وردپرس چیست ؟

بازاریابی سایت یا همان مارکتینگ وب سایت دارای دو جنبه مفید زیر است:

  • اولین جنبه آن سئو سایت به حساب می‌آید که برای این منظور، یکی از مهم‌ترین مسائل این است که اطمینان حاصل شود کلمات کلیدی مرتبط در عنوان، تیترها، توضیحات و متن نوشته وجود دارند.
  • دومین مورد این است که زمانی برای تبلیغ سایت به هر نحو ممکن اختصاص داده شود. گزینه‌های رایگان به منظور این کار، شامل استفاده از سایت‌های رسانه‌های اجتماعی، انجمن‌ها و ارسال ایمیل به خبرنامه‌های معمولی است.

در بخش بعدی مقاله به برخی از روش‌های بهبود سئو سایت پرداخته می‌شود.

بهبود سئو سایت در وردپرس چیست ؟

یکی از روش‌های بسیار محبوب بهبود سئو سایت استفاده از افزونه «Yoast SEO» است، این افزونه با قابلیت‌های بسیاری که دارد در بخش‌های گوناگون سایت بهینه سازی موتور جستجو را برای سایت انجام می‌دهد، همچنین هنگام تولید محتوا با بررسی محتوای ایجاد شده، اخطارهایی به تولید کننده آن جهت بهبود سئو تولید محتوا نمایش می‌دهد.

می‌توان با استفاده از ساخت «Sitemap» نیز به وسیله روش‌های گوناگون و همچنین استفاده از افزونه Yoast SEO سئو سایت را بهبود داد. در بخش بعدی مقاله «وردپرس چیست و چه کاربردهایی دارد» به پشتیبان گیری از وب سایت وردپرسی پرداخته شده است.

پشتیبان گیری از وب سایت وردپرسی چیست ؟

محتوای یک سایت مهم‌ترین دارایی آن به حساب می‌آید، بنابراین همیشه نیاز است که از سایت پشتیبان‌گیری شود. پشتیبانی‌گیری به این معنی است که یک کپی از محتوای داخل سایت وجود داشته باشد تا در صورت خرابی سایت از آن استفاده شود و نیازی به تولید مجدد محتواهای قبلی نباشد. اگر از نوشته‌ها، افزونه‌ها و لینک‌های وابسته به سایت نسخه پشتیبان تهیه نشود، پس از خرابی سایت مدت زیادی طول می‌کشد تا سایت مجدداً سر پا شود و به نقطه قبلی خود برسد. اگر فرصت پشتیبان‌گیری مکرر وجود نداشته باشد، می‌توان از یک سرویس پشتیبان‌گیری خودکار برای جایگزینی روش دستی استفاده کرد که راه‌اندازی آن فقط چند دقیقه طول می‌کشد و دیگر نیازی نیست نگران پشتیبان‌گیری وب سایت بود.

بدین ترتیب، در این مقاله سعی شد تا جای ممکن به سوال «وردپرس چیست و چه کاربردهایی دارد» پاسخ داده شود. همچنین به مفهوم وردپرس، سیستم‌های مدیریت محتوا و مراحل ایجاد یک سایت وردپرسی پرداخته شد. در بخش انتهایی این مطلب چند دوره آموزش وردپرس فرادرس معرفی شده‌اند.

معرفی فیلم های آموزش وردپرس

در این بخش انتهایی مقاله «وردپرس چیست و چه کاربردهایی دارد»، برای یادگیری وردپرس، تعدادی از دوره‌های آموزش طراحی سایت وردپرس فرادرس به علاقه‌مندان معرفی شده‌اند. در این بخش، انواع ابزارها و روش‌های طراحی سایت با سیستم مدیریت محتوای وردپرس ارائه شده است. ابتدا به معرفی آموزش وردپرس WordPress - مقدماتی پرداخته می‌شود.

فیلم آموزش وردپرس WordPress - مقدماتی

فیلم آموزش وردپرس WordPress - مقدماتی

در این فرادرس، علاوه بر یادگیری سیستم مدیریت محتوای وردپرس و نحوه دانلود، نصب، راه‌اندازی و استفاده از آن، چند افزونه کاربردی، نحوه راه‌اندازی یک وب سایت فروشگاهی با استفاده از وردپرس و افزونه ووکامرس که مختص سایت‌های فروشگاهی است به طور جامع و کامل و با تمام جزيیات آموزش داده شده‌اند. دوره آموزش وردپرس WordPress مقدماتی طراحی سایت به علاقه‌مندان طراحی سایت پیشنهاد می‌شود. طول مدت این دوره آموزشی تقریباً ۱۲ ساعت و مدرس آن سید رضا هاشمیان است. این دوره ۳ فصل دارد که هر کدام مباحث بسیاری را در بر می‌گیرند. سرفصل‌های این دوره شامل آشنایی و کار با وردپرس، افزونه‌های کاربردی و کار با ووکامرس و راه‌اندازی فروشگاه در وردپرس است.

فیلم آموزش راه اندازی سایت و کار با وردپرس WordPress – تکمیلی

فیلم آموزش راه اندازی سایت و کار با وردپرس WordPress – تکمیلی

با مشاهده دوره‌های فرادرس در زمینه طراحی سایت با سیستم مدیریت محتوای وردپرس و راه‌اندازی انواع سایت‌ها با آن، می‌توان در بهینه‌ترین زمان ممکن، سایت شخصی، شرکتی، خبری یا فروشگاه آنلاین خود را با استفاده از پلتفرم وردپرس ایجاد کرد. به وسیله وردپرس، با ساختن سایتی حرفه‌ای، فقط چند ساعت فاصله وجود دارد. طول مدت این دوره آموزشی حدود هفت ساعت و مدرس آن سید رضا هاشمیان است. این دوره شامل چهار درس می‌شود و سرفصل‌های آن شامل راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی با وردپرس و Easy Digital Downloads، راه‌اندازی سایت خبری با وردپرس، راه‌اندازی سایت شخصی با وردپرس و آموزش ترجمه قالب وردپرس می‌شوند.

  • برای مشاهده فیلم آموزش راه اندازی سایت و کار با وردپرس WordPress – تکمیلی + اینجا کلیک کنید.

فیلم آموزش طراحی سایت وردپرسی بدون کدنویسی

فیلم آموزش طراحی سایت وردپرسی بدون کدنویسی

افزونه «Visual Composer» یکی از برترین و محبوب‌ترین افزونه‌‌های ارائه شده برای طراحی سایت به روش کشیدن و انداختن (Drag&Drop) است که به علاقه‌مندان کمک می‌‌کند با استفاده از ماژول‌‌های آماده، وب‌ سایت‌‌های مورد نظر خود را به راحتی طراحی و پیاده‌‌سازی کنند. این افزونه به تنهایی دارای المان‌‌های کاملی جهت طراحی صفحات سایت است، اما در کنار آن می‌‌توان بسته تکمیلی افزونه را نیز نصب کرد تا المان‌‌های زیباتری نظیر کاروسل‌‌ها و همین طور اسلایدرها در اختیار طراح وب سایت قرار بگیرد.

در این فرادرس، علاقه‌مندان به صورت پروژه محور با اکثر المان‌‌های کاربردی و مورد نظر برای طراحی وب‌ سایت شرکتی آشنا می‌شوند. طول مدت این دوره حدود یک ساعت و مدرس آن سید رضا هاشمیان است. دوره طراحی سایت وردپرسی بدون کدنویسی فرادرس چهار فصل دارد و سرفصل‌های آن شامل طراحی صفحه اصلی، طراحی صفحه درباره ما، طراحی صفحه تماس و آشنایی با قالب‌‌ها و شناسایی قالب مناسب هستند.

فیلم آموزش راه اندازی سایت چند منظوره با وردپرس و انفلد Enfold

آموزش راه اندازی سایت چند منظوره با وردپرس و انفلد Enfold

«Enfold»، یکی از پرفروش‌‌ترین قالب‌‌های ارائه شده وردپرس در مارکت تم فارست (Theme Forest) به شمار می‌رود که به علاقه‌مندان این امکان را می‌‌دهد تا انواع سایت‌‌های مورد نظر را راه‌اندازی کنند. در این قالب، برای کار با وردپرس امکاناتی تعبیه شده است تا کاربر بتواند به راحتی هر طرحی را که مد نظر دارد پیاده‌‌سازی کرده و سایت مورد نظر خود را راه‌‌اندازی کند. طول مدت این دوره نزدیک به ۶ ساعت و مدرس آن سید رضا هاشمیان است. این دوره ۶ درس دارد که از جمله سرفصل‌های آن می‌توان به راه‌اندازی اولیه سایت، تنظیمات قالب، کار با ویرایشگر، بخش پایانی و راه‌اندازی سایت‌‌ها و سایر موارد می‌شوند.

  • برای مشاهده فیلم آموزش راه اندازی سایت چند منظوره با وردپرس و انفلد Enfold + اینجا کلیک کنید.

فیلم آموزش چند زبانه کردن سایت وردپرسی با افزونه WPML

فیلم آموزش چند زبانه کردن سایت وردپرسی با افزونه WPML

افزونه WPML را می‌توان یکی از بهترین افزونه‌های راه‌اندازی وب‌ سایت‌های چند زبانه با استفاده از وردپرس دانست. این افزونه به علاقه‌مندان این امکان را می‌دهد تا وب سایت خود را ترجمه کرده و زبان‌های مورد نظر را به کاربر نمایش دهند. در نتیجه کاربر بر اساس زبان خود، نسخه مورد نظر وب سایت را مشاهده می‌کند. طول مدت این دوره یک ساعت و مدرس آن سید رضا هاشمیان است. این دوره هشت درس دارد که برخی از سرفصل‌های آن شامل، نصب و تنظیم افزونه، راه‌های ترجمه نوشته، ترجمه یک نوشته، ترجمه افزونه‌ها و فرم تماس، نحوه سئو وب‌سایت‌های چند زبانه، انتخاب خودکار زبان وب‌سایت بر اساس زبان کشور کاربر سایت و سایر موارد می‌شوند.

فیلم آموزش REST API در وردپرس برای کار با داده های پایگاه داده

فیلم آموزش REST API در وردپرس برای کار با داده های پایگاه داده

«REST API»، نوعی از وب سرویس‌ها است که با توجه به توسعه روز افزون اپلیکیشن‌هایی که به این نوع وب سرویس نیاز دارند در سال ۲۰۱۶ این API به وردپرس اضافه شد. هدف این فرادرس بررسی REST API وردپرس است. با توجه به استفاده روزافزون از وب سرویس و گستردگی استفاده از پلتفرم وردپرس و وردپرسی بودن بسیاری از سایت‌های امروزی، ایجاد وب سرویس REST در وردپرس بسیار حائز اهمیت است. طول مدت این دوره تقریباً یک ساعت و مدرس آن مهران شمالی است.

این دوره برای افرادی مناسب است که قصد دارند یادگیری REST API را آغاز کنند. این فرادرس شامل ۱۱ درس می‌شود و از جمله سرفصل‌های این دوره آموزشی می‌توان به مقدمه‌ای بر REST API، معرفی JSON، آشنایی با Route و Endpointهای پیش‌فرض لیست‌ها، اضافه کردن Post Type جدید به REST API، اضافه کردن Taxonomy جدید به REST API، اضافه کردن Route جدید به REST API وردپرس، اعتبارسنجی کاربر و سایر موارد اشاره کرد.

  • برای مشاهده فیلم آموزش REST API در وردپرس برای کار با داده های پایگاه داده  + اینجا کلیک کنید.

جمع‌بندی

با بررسی شرایط موجود در بازار تجارت الکترونیک امروزی، مشخص است که داشتن یک وب سایت برای هر تجارت، وبلاگ، فروشگاه و موارد بسیار دیگر از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین دلیل، آشنایی با یکی از روش‌های طراحی سایت مانند وردپرس به عنوان یک گام مهم برای پیشرفت کسب‌وکار تلقی می‌شود. در این مقاله، ابتدا به سوال وردپرس چیست پاسخ داده شد و در بخش‌های بعدی به بررسی بیشتر و جامع‌تر آن، همراه با معرفی مزایا و ویژگی‌های خاص وردپرس پرداخته شد.

بخش پایانی مقاله نیز به بررسی مراحل ایجاد یک سایت وردپرسی اختصاص داده شده است. در نهایت می‌توان گفت که وردپرس پلتفرمی ساده برای ایجاد وب سایت به حساب می‌آید که امنیت بالا و امکانات بسیاری دارد و یادگیری آن به علاقه‌مندان حوزه وب پیشنهاد می‌شود.

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
rockcontentWNexcess BlogWORDPRESS.ORGWP ApprenticeThemeisleHOSTPAPA
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *