نحوه نمره دهی رایتینگ آیلتس – بررسی و توضیح معیارهای کلیدی

۹۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۵ مهر ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۲۸ دقیقه
نحوه نمره دهی رایتینگ آیلتس – بررسی و توضیح معیارهای کلیدی

نمره‌دهی آیلتس برای هر یک از بخش‌های آن بر اساس معیارهای استانداردی صورت می‌گیرد. نمره دو بخش «Listening» و «Reading» را بر اساس تعداد پاسخ‌های درستی که داوطلب به سوال‌ها می‌دهد، در نظر می‌گیرند. اما نمره دو بخش «Writing» و «Speaking» با توجه به معیارهای استانداردی تعیین می‌شود که دانستن آن‌ها می‌تواند به آمادگی و تسلط بیشتر در آزمون کمک کند. این آموزش به بررسی نحوه نمره دهی رایتینگ آیلتس می‌پردازد.

997696

در ابتدای مطلب معیار نمره دهی رایتینگ آیلتس را تعریف می‌کنیم. سپس نحوه نمره‌دهی را به طور کامل و با تمام جزئیات بررسی خواهیم کرد. در ادامه، ساختار رایتینگ آیلتس را توضیح می‌دهیم و به نکات کلیدی و مهمی در رابطه با آمادگی برای این بخش از آزمون اشاره می‌کنیم.

نمره دهی رایتینگ آیلتس

معیارهای نمره دهی رایتینگ آیلتس بر اساس عوامل مختلفی تعیین می‌شود که هنگام تصحیح رایتینگ باید در نظر گرفته شود. این معیارها بر مبنای استانداردهای خاصی تعیین شده است و به همین دلیل دخالت مصحح یا اعمال نظر شخصی‌اش را هنگام نمره دادن به حداقل می‌رساند. در ادامه می‌توانید این معیارها را مشاهده کنید.

  • Task Achievement: داوطلب باید به خوبی و به طور کامل به تمام بخش‌های سوال پاسخ دهد و ایده‌ها را با جزئیات و مثال‌های عینی بسط دهد.
  • Coherence and Cohesion: داوطلب باید بین جملات و بین هر پاراگراف ارتباط برقرار کند. ایده‌ها باید با هم مرتبط باشند و از کلمات ربطی برای ایجاد این ارتباط کمک بگیرد.
  • Lexical Resource: محدوده لغات و درست استفاده کردن از آن‌ها، یکی از معیارهای نمره‌ دهی رایتینگ آیلتس است. داوطلب نباید از کلمات تکراری استفاده کند و لازم است کالوکیشن‌ها را نیز یاد بگیرد. همچنین دامنه لغات خود را بهبود دهد و از لغات کاربردی استفاده کند تا به این معیار نمره‌دهی دست پیدا کند.
  • Grammatical Range and Accuracy: تنوع و درست بودن ساختارهای گرامری تأثیر زیادی در نمره دهی رایتینگ آیلتس خواهد داشت. افرادی که نمره بالاتری کسب می‌کنند، از ساختارهای گرامری متنوع‌تر و پیشرفته‌تری استفاده می‌کنند و البته اشتباهات گرامری خود را به حداقل می‌رسانند.

پیش‌تر در مطالب قبلی به این نکته اشاره کردیم که آزمون آیلتس چیست و نمره‌دهی بخش‌‌های آیلتس بر چه اساسی صورت می‌گیرد. در این مطلب قصد داریم به طور ویژه به بررسی نحوه نمره دهی رایتینگ آیلتس بپردازیم.

قبل از هر چیز لازم است به این نکته اشاره کنیم که رایتینگ آیلتس از دو «تسک» (Task) تشکیل شده است و نمره هر بخش به صورت جداگانه محاسبه می‌شود. اما در نهایت نمره‌ای که برای رایتینگ در نظر گرفته می‌شود میانگین نمره دو تسک است. در این آموزش قصد داریم تمام معیارهای نمره دهی رایتینگ آیلتس را به طور کامل توضیح دهیم و به نمونه‌هایی اشاره کنیم که این موارد را رعایت نکرده‌اند و با ارائه راه‌حل‌هایی برای رفع این مشکل، میزان اشتباهات احتمالی شما را به حداقل برسانیم.

در آموزش‌های قبلی مجله فرادرس، به ۱۰ اشتباه رایج گرامری در رایتینگ آیلتس اشاره کردیم که برای مطالعه می‌توانید به لینک مربوطه مراجعه کنید.

اما قبل از آن باید بدانیم که چرا آشنایی با نمره دهی رایتینگ آیلتس تا این اندازه اهمیت دارد. درواقع باید بدانیم که چگونه از این فاکتورهای نمره‌دهی می‌توانیم برای بهتر شدن کیفیت رایتینگ و افزایش نمره خود در آزمون آیلتس کمک بگیریم.

چرا باید با نمره دهی رایتینگ آیلتس آشنا شویم؟

برای بسیاری از داوطلبان آشنایی با ساختار آزمون آیلتس و نحوه پاسخ دادن به سوالات هر بخش، از موارد مهم برای آمادگی در آزمون آیلتس محسوب می‌شود. به همین دلیل تمام تمرکز خود را بر روی این دو نکته مهم می‌گذارند تا بتوانند با تسلط کافی بر هر یک از بخش‌ها برای آزمون اصلی اقدام کنند. اما معمولاً این را در نظر نمی‌گیرند که آشنایی با نحوه نمره دهی رایتینگ آیلتس می‌تواند تأثیر بسیاری زیادی در افزایش نمره آن‌ها داشته باشد.

ممکن است این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که چگونه نمر‌ه‌دهی آیلتس می‌تواند به کسب نمره بهتر کمک کند. در این بخش از مطلب، به این سوال پاسخ می‌دهیم.

  • هدف را مشخص می‌کند. دانستن این‌که آزمون‌گیرنده چه معیارهایی را برای ارزیابی در نظر می‌گیرد، به ما کمک می‌کند تا بدانیم برای دستیابی به هر نمره‌ای، چه انتظاراتی از ما دارند. این کار باعث می‌شود که اهداف واقع‌بینانه‌ای بر اساس نمره مدنظر برای خود تعیین کنیم.
  • متوجه نقاط ضعف خود می‌شویم. با تمرکز بر روی معیارهای نمره‌دهی، به نقاط ضعف خود پی می‌بریم. بر اساس ۴ فاکتوری که برای نمره دهی رایتینگ آیلتس در نظر گرفته شده است، می‌توانیم بفهمیم که در چه مواردی باید تمرین بیشتری داشته باشیم و چطور نقاط ضعف خودمان را برطرف کنیم.
  • زمان را بهتر مدیریت می‌کنیم. اگر بدانیم که هر یک از این معیارهای نمره دهی رایتینگ آیلتس چقدر اهمیت دارند و چطور باید این موارد را در نوشته‌های خود رعایت کنیم، می‌توانیم زمان را به خوبی مدیریت کنیم و در روز آزمون اصلی با کمبود وقت مواجه نشویم. برای مثال، می‌‌توانیم بفهمیم که چقدر زمان باید برای سازمان‌دهی ایده‌ها، خواندن دوباره متن برای پیدا کردن اشتباهات گرامری و املایی، و استفاده از لغات کاربردی‌تر بگذاریم.
  • باعث افزایش اعتمادبه‌‌نفس می‌شود. اگر با معیارهای نمره دهی رایتینگ آیلتس آشنا باشید، می‌توانید شانس کسب نمره بهتر را در این بخش از آزمون افزایش دهید؛ با اعتمادبه‌نفس بیشتری از ساختارهای پیچیده‌تر استفاده می‌کنید، از لغات پیشرفته‌تری کمک می‌گیرید و ساختار هر پاراگراف را به گونه‌ای مناسب شکل می‌دهید. یا وقتی با ساختار پاراگراف‌ برای Essay آشنایی داشته باشید، می‌توانید متن بهتری بنویسید و از ساختارهای گرامری و واژگان پیشرفته‌تری برای آن استفاده کنید.
  • درصد اشتباهات کاهش می‌یابد. با دانستن این‌که چه معیارهایی در نمره دهی رایتینگ آیلتس در نظر گرفته می‌شود، می‌توانیم روی آن‌ها تمرکز بیشتری داشته باشیم و هنگام نوشتن تسک‌های رایتینگ، اشتباهات خود را به حداقل برسانیم. برای مثال، وقتی می‌دانیم که یکی از فاکتورهای نمره‌دهی استفاده از لغات پیشرفته و غیرتکراری است، سعی می‌کنیم دامنه لغات خود را افزایش دهیم و مترادف یا متضادهای بیشتری را یاد بگیریم. همچنین کالوکیشن‌‌ها را نیز تمرین می‌کنیم تا در نهایت با آمادگی بیشتر و درصد خطای کمتری در آزمون شرکت کنیم. این مورد در رابطه با گرامر نیز صدق می‌کند.
  • باعث افزایش نمره رایتینگ شما می‌شود. اگر بدانید که از چه معیارهایی برای نمره‌دهی استفاده می‌شود، می‌توانید با تمرین و تمرکز بیشتر برای رسیدن به این معیارها آمادگی بیشتری به دست بیاورید. می‌توانید جملاتی با ساختارهای پیچیده‌تر بسازید، چون می‌دانید که یکی از معیارهای نمره‌دهی دستور زبان و استفاده از جملاتی با ساختارهای گرامری پیشرفته‌تر است. همچنین از لغات پیشرفته‌تری استفاده می‌کنید، چون می‌دانید که استفاده از لغات مناسب و غیرتکراری، یکی از فاکتورهای مهم در نمره دهی رایتینگ آیلتس است. به علاوه، از کلمات ربطی بیشتری استفاده می‌کنید تا فاکتور «Coherence & Cohesion» را رعایت کرده باشید. پس در مجموع، به بهتر شدن نمره رایتینگ خود کمک کرده‌اید.
تصویر پسری در حال لبخند زدن و بالای سر او نوشته شده IELTS

معیار نمره دهی رایتینگ آیلتس

برای این‌که با معیارهای نمره دهی رایتینگ آیلتس بیشتر آشنا شویم، در این بخش از مطلب، در جدول زیر به ویژگی‌های هر ۴ معیار نمره‌دهی اشاره کرده‌ایم. همچنین به این موضوع پرداخته‌ایم که این معیارها دقیقاً برای ارزیابی چه مواردی به کار می‌روند و چطور می‌توانیم با دانستن آن‌ها مهارت رایتینگ خود را تقویت کنیم.

در جدول اول معیار «Task Achievement» را بررسی کرده‌ایم.

معیار نمره‌دهی
Task Achievement
هدف
بررسی نحوه پاسخ دادن به تمام بخش‌‌های سوال. برای تسک ۲ لازم است ایده‌های مرتبط ارائه دهید و دیدگاه خود را کاملاً شفاف بنویسید.
فاکتورهای ارزشیابی
پاسخ دادن به تمام بخش‌های سوال
ارائه مثال و جزئیات
ارائه دیدگاه خود به طور شفاف (تسک ۲)
نحوه بالا بردن نمره
درک کامل سوال
حمایت از ایده‌های خود همراه با ارائه مثال
خارج نشدن از موضوع اصلی

در جدول دوم معیار «Coherence and Cohesion» را بررسی کرده‌ایم.

معیار نمره‌دهی
Coherence and Cohesion
هدف
سازمان‌دهی ایده‌ها به شکلی منطقی. همچنین نحوه استفاده درست از کلمات ربط‌دهنده
فاکتورهای ارزشیابی
بسط دادن ایده‌ها به شکلی منطقی
رعایت اصول پاراگراف‌نویسی
استفاده از کلمات ربط‌دهنده
نحوه بالا بردن نمره
استفاده از جملات محوری مشخص
عدم استفاده بیش از حد از حروف ربط مانند «and» و «but»
به جریان انداختن ایده‌ها به شکل طبیعی

در جدول سوم معیار «Lexical Resource» را بررسی کرده‌ایم.

معیار نمره‌دهی
Lexical Resource
هدف
بررسی محدوده کلمات به‌کاررفته و انتخاب کلمات درست و پارافریزهای مناسب
فاکتورهای ارزشیابی
محدوده لغات
استفاده درست از کلمات
کاربرد درست کالوکیشن‌ها
نحوه بالا بردن نمره
یادگیری مترادف‌ها برای جلوگیری از تکرار کلمه
استفاده از کلمات کاربردی‌تر
انتخاب هوشمندانه لغات

در جدول چهارم معیار «Grammatical Range and Accuracy» را بررسی کرده‌ایم.

معیار نمره‌دهی
Grammatical Range and Accuracy
هدف
بررسی تنوع و درست بودن ساختار جمله، و استفاده درست از گرامر
فاکتورهای ارزشیابی
جملاتی با ساختارهای متنوع (مانند جملات ساده و پیچیده)
درست بودن جمله از نظر گرامری (برای مثال در رابطه با زمان‌ها و علائم نشانه‌گذاری)
نحوه بالا بردن نمره
تمرین استفاده از جملات ساده و پیچیده
جلوگیری از اشتباهات رایج گرامری
خواندن کل متن پس از اتمام نوشتن به منظور بررسی اشتباهات گرامری، املایی و...

آمادگی در آیلتس با فرادرس

تصویر فیلم مجموعه آموزش آیلتس از فرادرس
برای مشاهده فیلم مجموعه آموزش آیلتس در فرادرس روی تصویر کلیک کنید.

اگر قصد دارید برای آزمون آیلتس آماده شوید، حتماً به دنبال منابعی هستید که برای مطالعه از آن‌ها کمک بگیرید و با یک برنامه‌ریزی درست مسیر خود را تا انتها ادامه دهید. شاید وقتی صحبت از منابع آیلتس می‌شود، اولین چیزی که به ذهن‌مان می‌رسد، کتاب باشد. اما غیر از کتاب، منابع دیگری هم هست که می‌توانید هم به عنوان منبع اصلی و هم در کنار سایر منابع آیلتس از آن‌ها کمک بگیرید.

در این میان، کسانی که فرصت کافی برای مطالعه ندارند، می‌توانند به سراغ منابعی بروند که هر زمان و هر جایی که باشند از آ‌ن‌ها استفاده کنند. یکی از این منابع اپلیکیشن است. این اپلیکیشن‌های زبان انگلیسی، هم به‌طور اختصاصی برای مهارت‌های زبانی آیلتس در نظر گرفته شده‌اند و هم برای بالا بردن سطح دانش عمومی زبان‌آموزانی طراحی شده است که هنوز برای مطالعه کتاب‌های آیلتس به سطح دلخواه خود نرسیده‌اند و می‌خواهند تمرین بیشتری داشته باشند.

از طرف دیگر، عده‌ای ترجیح می‌دهند از پادکست‌های انگلیسی کمک بگیرند که برای آیلتس یا زبان عمومی طراحی شده است. این پادکست‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در عین حال که جنبه آموزشی دارد، سرگرمی مهیجی هم برای یادگیری زبان انگلیسی به شمار می‌رود. اغلب یک یا دو گوینده اپیزودهای مختلفی را تهیه می‌کنند و هر یک را به موضوع مشخصی اختصاص می‌دهند و حتی اشتباهات رایج داوطلبان را در آزمون‌های قبلی تحلیل می‌کنند.

از دیگر منابعی که برای آمادگی در آزمون آیلتس می‌توانیم نام ببریم، فیلم‌های آموزشی است. برخی از این فیلم‌ها را می‌توانید به صورت رایگان مشاهده کنید، برخی دیگر هم با عضویت و پرداخت مبلغ مشخصی در دسترس شما خواهد بود. در فرادرس هم فیلم‌‌های متنوعی برای آمادگی در آزمون آیلتس تهیه شده است که برای تقویت مهارت‌های هر یک از بخش‌‌های این آزمون می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید. برای مشاهده مجموعه فیلم‌های آموزش آیلتس در فرادرس روی لینک زیر کلیک کنید.

نحوه نمره دهی رایتینگ آیلتس

بر اساس معیارهایی که برای نمره دهی رایتینگ آیلتس مشخص شده است، محدوده بین ۰ تا ۹ را برای آن تعریف کرده‌اند. عدد ۰ به معنای این است که داوطلب هیچ پاسخی به سوال نداده و ۹ به منزله این است که بالاترین نمره را در این بخش کسب کرده است. برای آشنایی بیشتر با آزمون آیلتس، توصیه می‌کنیم فیلم آموزش آشنایی با آیلتس از فرادرس را مشاهده کنید که لینک آن هم در ادامه آورده شده است.

برای این‌که بدانید هر یک از نمره‌ها چه ویژگی و چه سطحی از مهارت زبانی داوطلب را نشان می‌دهند، به جدول زیر مراجعه کنید. این جدول بر اساس ۴ معیار نمره دهی رایتینگ آیلتس فهرست شده است که پیش‌تر به آن اشاره کردیم. «محدوده نمره» (Band Score) برای ۴ تا ۹ تعریف شده، یعنی کمترین نمره ۴ در نظر گرفته شده است.

  • Band 4:
  • Limited User
  • Addresses the task minimally; ideas are unclear or not developed.
  • Limited attempt to organize ideas; lacks cohesion.
  • Very basic vocabulary with frequent errors.
  • Simple sentences with frequent errors that make the meaning unclear
  • Band 5:
  • Modest User
  • Addresses the task partially, with undeveloped or irrelevant ideas.
  • Ideas are not well connected; overuse of simple linking words.
  • Limited vocabulary with noticeable errors in word choice and spelling.
  • Mostly simple sentences with frequent grammar errors and a lack of complexity.
  • Band 6:
  • Competent User
  • Addresses all parts but with partial underdevelopment or some irrelevant points.
  • Uses a range of cohesive devices, but ideas may not always flow smoothly.
  • Uses an adequate range of vocabulary with errors in word formation or spelling.
  • Limited range of complex structures; frequent grammatical errors.
  • Band 7:
  • Good User
  • Addresses all parts of the task with clear ideas but may have slight underdevelopment in some areas.
  • Presents a clear progression of ideas with good use of linking words.
  • Adequate range of vocabulary with occasional errors. Uses less common words.
  • Some complex sentence structures, but occasional grammatical mistakes.
  • Band 8:
  • Very Good User
  • Addresses all parts of the task very well; ideas are relevant and well-developed.
  • Organizes information logically and uses a range of cohesive devices effectively.
  • Uses a wide range of vocabulary with occasional errors in word choice.
  • Uses a wide variety of sentence structures with rare errors.
  • Band 9:
  • Expert User
  • Fully addresses all parts of the task with well-developed ideas and strong support.
  • Ideas are well-organized and flow logically. Uses a wide range of linking words effectively.
  • Uses a wide range of vocabulary accurately and naturally with no errors.
  • Full flexibility in sentence structures with almost no errors.

هم آیلتس آکادمیک و هم جنرال از دو تسک تشکیل شده‌اند، «تسک اول» (Task 1) و «تسک دوم» (Task 2). نمره هر یک از تسک‌ها جداگانه محاسبه می‌شود. البته نمره تسک ۲ بیشتر از تسک اول است، چون داوطلب هم باید تعداد کلمات بیشتری برای آن بنویسد و هم مدت زمان بیشتری برای آن در نظر گرفته شده است. ساختار هر یک از تسک‌ها را در بخش‌های بعدی مرور خواهیم کرد. اما در این بخش قصد داریم معیارهای نمره دهی رایتینگ آیلتس را به طور کامل برای هر یک از تسک‌ها بررسی کنیم.​

تصویر یک لیوان چای و ماشین‌حساب روی میز و برگه‌ای که روی آن نوشته شده be prepared

برای تسک اول، چه آکادمیک چه جنرال، معیارهای نمره دهی رایتینگ آیلتس را مرور می‌کنیم:

  • Task Achievement
  • Coherence and Cohesion
  • Lexical Resource
  • Grammatical Range and Accuracy

برای تسک دوم، چه آکادمیک چه جنرال، معیارهای نمره‌دهی بر اساس موارد زیر محاسبه می‌شود:

  • Task Response
  • Coherence and Cohesion
  • Lexical Resource
  • Grammatical Range and Accuracy

داوطلبان باید این نکته را مدنظر داشته باشند که متنی که می‌نویسند، به هیچ عنوان نباید از جایی کپی شده یا کلیشه‌ای باشد. همچنین استفاده از «Bullet Form» در هیچ‌ کجای متن جایز نیست. در ادامه هر یک از معیارهای نمره‌ دهی رایتینگ آیلتس را برای هر یک از تسک‌ها توضیح می‌دهیم.

نمره دهی رایتینگ آیلتس: تسک ۱

همان‌‌طور که اشاره کردیم، برای آیلتس آکادمیک و جنرال، چهار معیار نمره‌دهی در نظر گرفته شده است. در ادامه هر یک از این معیارها را برای تسک ۱ بررسی می‌کنیم. اگر به یادگیری از طریق فیلم‌های آموزشی علاقه دارید، مشاهده فیلم رایتینگ تسک ۱ آیلتس آکادمیک به زبان انگلیسی را از فرادرس توصیه می‌کنیم. لینک آن را نیز در ادامه مشاهده می‌کنید.

Task Achievement

برای تسک ۱ آکادمیک و جنرال، این معیار، نحوه پاسخ دادن داوطلب به سوال را ارزیابی می‌کند. یعنی هنگام نمره‌دهی، با در نظر گرفتن این فاکتور، مصحح بررسی می‌کند که داوطلب تا چه اندازه به سوال درست و کامل پاسخ داده و به تمام جنبه‌های آن به طور کامل اشاره کرده است. برای تسک اول داوطلب باید دست‌کم ۱۵۰ کلمه بنویسد.

برای این‌که بتوانید به این معیار نمره‌ دهی رایتینگ آیلتس دست پیدا کنید، روی دو مورد زیر تمرکز کنید:

  • مطمئن شوید که قبل از شروع به طور کامل سوال را خوانده‌اید و آن را درک کرده‌اید. برداشت اشتباه از سوال یا درک نکردن بخشی از آن، باعث می‌شود نمره شما پایین بیاید.
  • حتماً دو ویژگی اصلی را در رابطه با تسک ۱ آکادمیک انتخاب کنید و در رابطه با همان دو موضوع توضیحات کاملی ارائه دهید. همچنین برای نوشتن نامه در تسک ۱ جنرال، به پاراگراف‌ها و مواردی دقت داشته باشید که طبق صورت سوال باید به طور دقیق و با ذکر جزئیات به آن پرداخته شود.

تسک ۱ رایتینگ آکادمیک

این تسک یک ورودی تعریف‌شده دارد که شامل صورت سوال است و خروجی آن هم کاملاً مشخص و قابل‌پیش‌بینی است و شامل پاسخ داوطلب به سوال می‌شود. به اصطلاح به آن‌ «Information-Transfer» می‌گویند، یعنی اطلاعاتی در اختیار داوطلب قرار می‌گیرد و بر اساس آن یک خروجی مشخص تحویل داده می‌شود. این اطلاعات شامل یک «نمودار» (Diagram)، «جدول» (Table)، «چارت» (Chart)، «نقشه» (Map) یا ورودی‌های بصری دیگر است.

معیار ارزشیابی تسک ۱ رایتینگ آکادمیک بر اساس خلاصه کردن اطلاعاتی است که در تصویر ارائه شده است و بر اساس موارد زیر تعیین می‌شود:

  • انتخاب ویژگی‌های اصلی از بین داده‌های تصویر
  • نوشتن جزئیات کافی برای نشان دادن این ویژگی‌ها
  • گزارش اطلاعات، ارقام و روند انجام کار به شکل درست
  • مقایسه شباهت‌ها و تفاوت‌هایی که در تصویر مشاهده می‌شود، توضیح دادن تغییرات اصلی و ارائه مثال
  • ارائه پاسخ به شکل و فرمتی مناسب برای تسک ۱ آکادمیک

تصویر کتابی روی طاقچه کنار چند گلدان

تسک ۱ رایتینگ جنرال

در این تسک نیز خروجی کاملاً مشخص است و نوع نامه نیز با توجه به صورت سوال مشخص می‌شود. داوطلب باید با توجه به توضیحاتی که در صورت سوال ارائه شده، نامه‌ای بنویسد و نوع نامه را با توجه به ورودی مشخص کند. ارزشیابی تسک ۱ رایتینگ جنرال بر اساس موارد زیر صورت می‌گیرد:

  • توضیح شفاف درباره هدف از نوشتن نامه
  • اشاره کامل به سه موردی که در صورت سوال به صورت «Bullet Points» مشخص شده است.
  • توضیح کامل درباره این سه مشخصه و ارائه پاسخ‌های مناسب و مرتبط
  • استفاده از فرمت مناسب برای نوشتن نامه
  • حفظ کردن لحن نامه در سرتاسر متن

نمره دهی رایتینگ آیلتس: تسک ۲

تا به اینجای مطلب با نحوه نمره دهی رایتینگ آیلتس تسک ۱ آشنا شدیم. در ادامه معیارهای نمره‌دهی تسک ۲ را به طور کامل بررسی خواهیم کرد.

Task Response

برای تسک دوم، چه آکادمیک چه جنرال، داوطلب باید موقعیتی را با توجه به سوالی که مطرح شده است شرح دهد و دست‌کم ۲۵۰ کلمه برای آن بنویسد. با ارائه شواهدی که از ایده اصلی ما دفاع کند، هر پاراگراف را بسط می‌دهیم و با مثال زدن، به جزئیات بیشتری می‌پردازیم. این مثال‌‌‌ها می‌توانند تجربه شخصی نویسنده از موضوع باشند، اما حتماً به صورت «فکت» (Fact) ارائه شوند.

معیارهای ارزشیابی نمره دهی رایتینگ آیلتس تسک ۲ بر اساس موارد زیر محاسبه می‌شود:

  • نحوه پاسخ دادن داوطلب به تسک ۲ و پوشش دادن کامل تمام جنبه‌های سوال
  • نحوه ارائه ایده‌ها و بسط دادن آن‌ها، و همچنین استفاده از جملات پشتیبان برای دفاع از ایده‌ها
  • مرتبط بودن ایده‌های داوطلب با موضوع تسک ۲
  • نحوه شروع Essay، بسط دادن موضوع در پاراگراف‌های بدنه و نوشتن پاراگراف نتیجه‌گیری
  • رعایت کردن فرمت تسک ۲ و اصول پاراگراف‌نویسی

نمره دهی رایتینگ آیلتس: تسک ۱ و تسک ۲

تا به اینجا به دو معیار مهم، یعنی «Task Achievement» و «Task Response» اشاره کردیم که برای تسک ۱ و تسک ۱ کمی متفاوت بود. در این بخش از مطلب قصد داریم سایر معیارهای نمره‌دهی را بررسی کنیم که بین تسک ۱ و تسک ۲ مشترک است.

Cohesion and Coherence

این معیار بر اساس این موضوع در نظر گرفته می‌شود که چقدر پاراگراف‌ها به هم مرتبط هستند و داوطلب تا چه اندازه توانسته است روی موضوع تمرکز کند و از آن خارج نشود. به عبارت دیگر، معیار نمره‌دهی بر این اساس تعیین می‌شود که پاسخ‌ها چقدر سازمان‌دهی شده‌اند و تا چه اندازه بین داده‌ها، ایده‌ها و لحن نوشته ارتباط ایجاد شده است.

«Cohesion» به ارتباط بین ایده‌ها بر اساس یک توالی منطقی اشاره می‌کند، اما «Coherence» به استفاده متنوع و مناسب از «کلمات ربط‌دهنده» (Cohesive Devices) مربوط می‌شود. برای مثال، استفاده از «کلمات ربطی درست و مناسب» (Connectors)، «حروف ربط انگلیسی» (Conjunctions) و «ضمایر انگلیسی» (Pronouns) می‌تواند به نمره این بخش اضافه کند و همگی به بهتر شدن ارتباط بین جمله‌‌ها و پاراگراف‌ها کمک می‌کنند.ارزشیابی تسک ۲ رایتینگ آیلتس بر اساس معیار «Cohesion and Coherence» به صورت زیر است:

  • ایجاد انسجام و سازمان‌دهی داده‌ها و/یا ایده‌ها، یا پوشش دادن موضوع به طور کامل
  • رعایت اصول پاراگراف‌نویسی و نوشتن جملات محوری مناسب
  • ترتیب ایده‌ها و/یا اطلاعاتی که در هر پاراگراف لحاظ شده است.
  • استفاده از ساختارهای گرامری مناسب و غیرتکراری (مانند استفاده از حروف تعریف معین و نامعین یا ضمایر مناسب)
  • استفاده مناسب از کلمات ربط‌دهنده (مانند «First of all» یا «In conclusion») برای ربط دادن ایده‌ها و اطلاعات موجود در متن

Lexical Resource

این معیار بر اساس دامنه لغاتی در نظر گرفته می‌شود که داوطلب در تسک اول و دوم استفاده کرده است. علاوه بر این، استفاده درست از کلمات و کالوکیشن‌های آن‌ها نیز به عنوان معیار مهمی در نمره دهی رایتینگ آیلتس در نظر گرفته می‌شود. برای مشاهده فیلم آموزش واژگان ضروری آیلتس از فرادرس می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

در کل، ارزشیابی نمره رایتینگ تسک ۱ و ۲ با توجه به «Lexical Resurce» بر اساس موارد زیر صورت می‌‌گیرد:

  • محدوده لغات عمومی که در کل متن به کار رفته است (برای مثال، استفاده از کلمات مترادف برای جلوگیری از تکرار).
  • استفاده درست و کافی از واژگان کاربردی (مانند لغات مرتبط با موضوع و لغاتی که ایده نویسنده را به وضوح مشخص کند).
  • دقت در انتخاب کلمات و اصطلاحات
  • استفاده از کالوکیشن‌ها، اصطلاحات کاربردی و ضروری برای آیلتس و عبارت‌های پیچیده
  • اشتباهات املایی
  • اشتباهات ساختاری واژگان

Grammatical Range and Accuracy

این معیار نمره‌دهی، همان‌طور که از اسمش پیداست، بر اساس استفاده درست و مناسب از دستور زبان انگلیسی تعیین می‌شود. اگر لازم است دستور زبان خود را تقویت کنید، یکی از راه‌های آن مطالعه کتاب‌هایی است که به طور ویژه برای بالا بردن سطح گرامر شما طراحی شده‌اند، مانند «Grammar in Use». در فرادرس این کتاب به صورت دسته‌بندی‌شده و در فصل‌های مختلف ارائه شده و برای سطوح مقدماتی، متوسط و پیشرفته در دسترس کاربران قرار گرفته است. لینک این کتاب‌ها را در ادامه مشاهده می‌کنید.

ارزشیابی تسک ۱ و ۲ رایتینگ آیلتس با در نظر گرفتن موارد زیر صورت می‌گیرد:

  • استفاده از ساختارهای مناسبِ به‌کاررفته در پاسخ (مانند جملات ساده، مرکب و پیچیده)
  • استفاده درست از جملات ساده، مرکب و پیچیده
  • درصد اشتباهات گرامری
  • استفاده مناسب از علامت‌های نشانه‌گذاری
تصویر یک برگه امتحان مدادی روی آن

نحوه محاسبه نمره رایتینگ آیلتس

اگر می‌خواهید بدانید که نمره هر یک از تسک‌های رایتینگ آیلتس چگونه محاسبه می‌شود، در ادامه این مطلب می‌توانید به پاسخ سوال خود دست پیدا کنید.

قبل از هر چیز یک بار دیگر معیارهای نمره دهی رایتینگ آیلتس را با هم مرور می‌کنیم.

  • Task Achievement/Response
  • Coherence & Cohesion
  • Lexical Resource
  • Grammatical Range & Accuracy

هر یک از این فاکتورها ۲۵٪ از نمره کل را به خود اختصاص داده‌اند و نمره نهایی بین ۰ تا ۹ متغیر است. اما برای این‌که با نحوه محاسبه نمره رایتینگ آشنا شویم، با مثالی شروع می‌کنیم.

فرض کنید برای هر یک از معیارهای ارزشیابی رایتینگ نمرات زیر را کسب کرده‌اید:

  • Task Achievement/Response: 6
  • Coherence & Cohesion: 7
  • Lexical Resource: 6
  • Grammatical Range & Accuracy: 6

تصویر چند کتاب کنار گلدان و نزدیک پنجره

نمره نهایی شما به کمک فرمول زیر محاسبه می‌شود:

6+7+6+64=6.25\frac{6+7+6+6}{4}=6.25

​نمره نهایی باید گرد شود. در مثال فوق، نزدیک‌ترین نمره به ۶،۲۵ را می‌توانیم ۶٬۵ در نظر بگیریم. بنابراین نمره رایتینگ داوطلب ۶٬۵ در نظر گرفته می‌شود. اگر برای مثال نمره نهایی بعد از محاسبه ۶٬۷۵ باشد، آن را به ۷ گرد می‌کنیم. برای درک بهتر جدول زیر را بخوانید. در این جدول سه مثال مختلف ارائه شده است تا با نحوه محاسبه نمره رایتینگ آیلتس بیشتر آشنا شوید.

Final BandAverage ScoreGrammarLexical ResourceCoherence & CohesionTask Achievement/ResponseCriteria
666666Example 1
6.56.256766Example 2
76.756777Example 3

نمره‌دهی سایر بخش‌های آزمون آیلتس

برای سایر بخش‌های آیلتس، معیارهای نمره‌دهی متفاوتی در نظر گرفته شده است. تا به اینجای مطلب به طور کامل به نمره دهی رایتینگ آیلتس اشاره کردیم و نکات کلیدی برای کسی موفقیت در این بخش از آزمون و دستیابی به نمره بالاتر را برشمردیم.

در این بخش به طور خلاصه می‌توانید جدول نمره‌دهی سایر بخش‌های آیلتس را هم برای آیلتس آکادمیک و هم جنرال مشاهده کنید.

جدول نمره‌دهی لیسنینگ

نمره‌دهی لیسنینگ با توجه به تعداد پاسخ‌های درست تعیین می‌شود. برای هر پاسخ درست یک نمره در نظر گرفته شده است و به طور کلی هیچ‌یک از بخش‌‌ها نمره منفی ندارد. کل این بخش از ۴۰ سوال تشکیل شده است و در نهایت نمره خام به نمره آیلتس تبدیل می‌شود. نحوه نمره‌دهی لیسنینگ آکادمیک و جنرال یکسان است، زیرا در این بخش با هم تفاوتی ندارند.

اگر می‌خواهید لیسنینگ آیلتس خود را تقویت کنید، فیلم آموزش لیسنینگ آیلتس از فرادرس گزینه مناسبی خواهد بود. لینک آن هم در ادامه آورده شده است.

در جدول زیر می‌توانید نحوه نمره‌دهی لیسنینگ آیلتس را مشاهده کنید.

نمره‌دهی Listening
نمره کلتعداد پاسخ‌های درست
939-40
8.537-38
835-36
7.532-34
730-31
6.526-29
623-25
5.518-22
516-17
4.513-15
411-12

جدول نمره‌دهی ریدینگ

«Reading» دومین بخش آزمون کتبی است و مدت زمان یک ساعت برای آن در نظر گرفته شده است. هر بخش از چند متن تشکیل شده که بعد از آن تعدادی سوال مطرح می‌شود. داوطلب باید طی مدت زمان تعیین‌شده به آن‌ها پاسخ دهد. نکته‌ای که در رابطه با این بخش از سوال‌ها باید در نظر گرفت، تفاوت ریدینگ آیلتس جنرال و آکادمیک است.

نوع سوال‌ها برای هر دو آزمون یکسان است، اما نوع و تعداد متن‌های انتخاب‌شده برای هر یک فرق می‌کند. برای مشاهده فیلم آموزش تکنیک های ریدینگ آیلتس از فرادرس روی لینک زیر کلیک کنید.

ریدینگ آیلتس از سه بخش تشکیل شده است و سطح دشواری آن از بخش اول تا بخش سوم افزایش می‌یابد. به عبارت دیگر، بخش سوم از سایر بخش‌ها سخت‌‌تر است. در مجموع ۴۰ سوال مطرح می‌شود که انواع مختلفی دارد. هدف از این بخش، ارزیابی انواع مهارت‌های درک مطلب است، مانند درک کلی متن، ایده‌های کلیدی، خواندن سریع متن (Skimming)، خواندن برای فهمیدن جزئیات بیشتر (Scanning)، فهمیدن دیدگاه نویسنده و درک مباحث مختلف.

نمره‌دهی ریدینگ آیلتس بر اساس تعداد پاسخ‌های درست مشخص می‌شود. آزمون نمره منفی ندارد، بنابراین توصیه می‌کنیم به تمام سوال‌ها پاسخ دهید. اما همان‌طور که بخش ریدینگ آیلتس جنرال و آکادمیک با هم فرق دارد، نمره‌دهی آن‌ها نیز متفاوت است. در ادامه، به بررسی نمره‌دهی ریدینگ آیلتس جنرال و آکادمیک پرداخته‌ایم. همچنین، برای درک بهتر تفاوت آزمون ریدینگ آکادمیک و جنرال، جدولی برای مقایسه تفاوت‌ها ارائه کرده‌ایم.

نمره‌دهی Reading

نمره کل

(Band score)

تعداد پاسخ درست در آزمون آکادمیک

(Academic Training)

تعداد پاسخ درست در آزمون جنرال

(General Training)

9.039-4040
8.537-3839
8.035-3638
7.533-3436-37
7.030-3234-35
6.527-2932-33
6.023-2630-13
5.520-2227-29
5.016-1923-26

جدول نمره‌دهی اسپیکینگ

«Speaking» از سه بخش تشکیل شده است. نحوه نمره دهی آیلتس برای اسپیکینگ با در نظر گرفتن فاکتورهای مشخصی تعیین می‌شود که بر اساس معیارهای استاندارد در نظر گرفته شده است. در جدول زیر می‌توانید نحوه نمره دهی آیلتس برای بخش اسپیکینگ را مشاهده کنید که توسط شخص آزمون‌گیرنده تعیین می‌شود.

برای تقویت اسپیکینگ آیلتس توصیه می‌کنیم علاوه بر کتاب و اپلیکیشن، فیلم‌های آموزشی مرتبط با آن را هم مشاهده کنید. فیلم آموزش اسپیکینگ آیلتس فرادرس می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. برای دیدن فیلم روی لینک زیر کلیک کنید.

 نمره‌دهی Speaking 
Grammatical Range and AccuracyFluency and Coherence
PronunciationLexical Resource

«Fluency» به معنی روانی کلام است. یعنی داوطلب باید موقع صحبت کردن روان صحبت کند و با این کار تسلط خودش را نشان دهد. مکث‌‌های طولانی، آهسته صحبت کردن و به کار بردن جملات نامفهوم می‌تواند در نمره داوطلب تأثیر منفی داشته باشد.

«Pronunciation» به اصول تلفظ کلمات انگلیسی مربوط می‌شود. هر چقدر موقع صحبت کردن کلمات را درست‌تر تلفظ کنیم و هر چقدر مواردی مانند «استرس سیلاب‌ها» (Syllable Stress) را بهتر رعایت کنیم، نمره بالاتری به دست می‌آوریم.

«Leixcal Resource» به دامنه واژگان شما مربوط می‌شود. اگر لغات مناسبی استفاده کنید و اگر همراه با آن‌ها کالوکیشن‌های درستی به کار ببرید، بدون شک شانس کسب نمره بالاتر را افزایش می‌دهید.

«Grammatical Range and Accuracy» نیز در رابطه با استفاده از ساختارهای مناسب و پیشرفته است تا میزان تسلط شما را بر دستور زبان انگلیسی نشان دهد. همچنین درست صحبت کردن یکی از اصول مهم در کسب نمره خوب است. وقتی بدانیم که از چه اصطلاحاتی برای موقعیت‌های مختلف استفاده کنیم و وقتی از ساختارهای جملاتی که به کار می‌بریم اطمینان داشته باشیم، موفقیت خود را تضمین می‌کنیم.در آموزش‌های قبلی مجله فرادرس به نمره‌دهی آیلتس و نحوه محاسبه نمرات هر بخش اشاره کردیم. اگر قصد دارید در این رابطه مطالعه بیشتری داشته باشید، می‌توانید به لینک مربوطه مراجعه کنید.تصویر دستی که در جال نوشتن است و جلوی آن لپ‌تاپی قرار دارد

ساختار رایتینگ آیلتس

آزمون آیلتس در دو نوع آکادمیک (IELTS Academic Test) و جنرال (IELTS General Test ) برگزار می‌شود. فرق آیلتس آکادمیک و جنرال در رایتینگ و ریدینگ است که در آموزش‌های قبلی به آن اشاره کردیم. رایتینگ آیلتس از دو تسک تشکیل شده است. تسک دوم برای هر دو آزمون یکسان است، اما تسک اول کاملاً فرق می‌کند. در بخش زیر، ساختار کلی رایتینگ آیلتس را مشاهده می‌کنید و در ادامه هر یک از تسک‌ها را به طور جداگانه توضیح می‌دهیم تا به طور کامل با آن آشنا شوید.

  • تسک ۱ (آکادمیک):
  • مشخصات: نوشتن گزارشی که داده‌های تصویری مانند نمودار، جدول، دیاگرام یا نقشه را توصیف می‌کند.
  • حداقل تعداد کلمات: ۱۵۰ کلمه
  • مدت زمان: ۲۰ دقیقه
  • نکات کلیدی
    • داده‌ها را با بیان دو ویژگی اصلی خلاصه و مقایسه کنید.
    • نیازی به نوشتن نظر شخصی نیست.
    • بر روی توصیفات دقیق و درست تأکید کنید.
  • تسک ۱ (جنرال):
  • مشخصات: نوشتن نامه‌ای در پاسخ به یک موقعیت، درخواست یا مشکل. نامه می‌تواند رسمی، نمیه‌رسمی یا غیررسمی باشد و این به «Context» بستگی دارد.
  • حداقل تعداد کلمات: ۱۵۰ کلمه
  • مدت زمان: ۲۰ دقیقه
  • نکات کلیدی
    •  نوع نامه را درست تشخیص دهید (رسمی یا غیررسمی)
    • از لحن و زبان مناسبی استفاده کنید.
    • تمام مواردی را که در پرامپت نوشته شده پوشش دهید.
  • تسک ۲ (آکادمیک و جنرال):
  • مشخصات: نوشتن Essay در پاسخ به دیدگاه، بحث، مشکل، مزایا و معایب
  • حداقل تعداد کلمات: ۲۵۰ کلمه
  • مدت زمان: ۴۰ دقیقه
  • نکات کلیدی
    • موضوع را کامل درک کنید و به تمام جنبه‌های آن پاسخ دهید.
    •  نظر خودتان را شفاف و واضح بیان کنید.
    • دلایل کافی بیاورید، از جملات پشتیبان کمک بگیرید و مثال بزنید.
    • از پاراگراف‌های واضح همراه با ساختار مناسب کمک بگیرید.

ساختار تسک اول

در تسک اول، با توجه به نوع آزمون، داوطلب باید درباره موضوعی که به او داده‌اند، دست‌کم ۱۵۰ کلمه بنویسد و برای آن ۲۰ دقیقه وقت دارد. داوطلب در این بخش برای آزمون آکادمیک باید درباره یکی از موضوعات زیر بنویسد.

  • «فرایند» (Process)
  • «نقشه» (Map)
  • «نمودار خطی» (Line Graph)
  • «نمودار ستونی» (Bar Graph)
  • «نمودار دایره‌ای» (Pie Chart)
  • «نمودار چندگانه» (Multiple Graphs)

به نمونه‌ای از تسک ۱ رایتینگ آیلتس توجه کنید. در این تسک یک نمودار خطی را مشاهده می‌کنید.

You should spend about 20 minutes on this task.

The graph shows average annual expenditures on cell phone and residential phone services between 2001 and 2010.

Summarize the information by selecting and reporting the main features, and make comparisons where relevant.

Write at least 150 words.

تصویر نمودارد خطی برای تسک ۱
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.

به نمونه دیگری از تسک ۱ رایتینگ آکادمیک توجه کنید. در این تسک سوالی را مشاهده می‌کنید که برای یک نمودار چندگانه مطرح شده است. این نمودار از یک «Table» و یک «Bar Graph» تشکیل شده است که در تصویر مشاهده می‌کنید. قبل از آن صورت سوال نیز آورده شده است.

You should spend about 20 minutes on this task.

The chart below shows the value of one country’s exports in various categories during 2015 and 2016. The table shows the percentage change in each category of exports in 2016 compared with 2015.

Summarize the information by selecting and reporting the main features, and make comparisons where relevant.

Write at least 150 words.

تصویر Multigraph برای آزمون آیلتس
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.

اما تسک اول برای آیلتس جنرال کاملاً متفاوت است. در این آزمون، سوالی مطرح شده است که بر اساس آن داوطلب باید نامه بنویسد. این نامه می‌تواند رسمی، نیمه‌رسمی یا غیررسمی باشد. در ادامه نمونه سوال تسک ۱ آیلتس جنرال را برای هر سه نوع نامه مشاهده می‌کنید.

نمونه سوال نامه رسمی

ou are looking for a full-time job. Write a letter to an employment agency. In your letter:

  • introduce yourself
  • explain what sort of job you would like
  • say what experience and skills you have

You should write at least 150 words. You should spend about 20 minutes on this task.

نمونه سوال نامه نیمه‌رسمی

You are going to take a short holiday in Singapore and you want to rent a holiday apartment while you are there. Write to the tourist information office. In your letter:

  • explain what you need
  • say when you plan to be there
  • ask for information about prices

You should write at least 150 words. You should spend about 20 minutes on this task

نمونه سوال نامه غیررسمی

You stayed at your friend’s house when you attended a conference in Australia. Unfortunately, you left a large envelope with some important documents in your room. Write a letter to your friend. In the letter:

  • thank your friend for the stay
  • describe where you left the envelope
  • ask him/her to return it to you by post

You should write at least 150 words. You should spend about 20 minutes on this task.

تصویر یک برگه که روی آن نوشته شده IELTS

ساختار تسک دوم

در تسک دوم آیلتس به شما موضوعی داده می‌شود که باید برای آن Essay بنویسید. در آموزش‌های قبلی مجله فرادرس به نحوه نوشتن Essay اشاره کردیم و انواع آن را یاد گرفتیم. برای مطالعه بیشتر می‌توانید به لینک مربوطه مراجعه کنید.

همچنین می‌توانید برای آشنایی بیشتر با نحوه نوشتن Essay در مقالات انگلیسی، فیلم آموزش نوشتن متن Essay در آزمون‌های زبان انگلیسی را از فرادرس مشاهده کنید که لینک آن در ادامه آورده شده است.[

مدت زمانی که برای این تسک در نظر گرفته شده ۴۰ دقیقه است و داوطلب باید برای آن دست‌کم ۲۵۰ کلمه بنویسد. اما نکته مهم در رابطه با تسک ۲ رایتینگ آیلتس این است که قبل از هر چیز باید صورت سال را با دقت بخوانیم و به تمام بخش‌های آن پاسخ دهیم.همچنین باید با انواع سوالاتی که در این بخش مطرح می‌شود آشنا شویم و نحوه نوشتن essay را برای هر یک از این سوال‌ها یاد بگیریم. به طور کلی سوالات تسک ۲ رایتینگ آیلتس را به ۵ دسته زیر تقسیم می‌کنند:
  • Opinion Essay
  • Discussion Essay
  • Advantage Disadvantage Essays
  • Problem and Solution Essays
  • Double Question Esssays

مهم‌ترین نکته در پاسخ دادن به سوالات تسک ۲ این است که با اصول پاراگراف‌نویسی آشنایی کامل داشته باشیم. برای این‌که با نمونه سوالات تسک ۲ رایتینگ آیلتس بیشتر آشنا شوید، در ادامه به مواردی اشاره می‌کنیم که از سوالات آزمون‌های سال‌های قبل انتخاب شده است.

You should spend about 40 minutes on this task.

It is now possible to order almost any item over the Internet and have it delivered to one’s home. As a result, people are no longer patient or careful in their shopping habits. To what extent do you agree or disagree with this statement?

Write at least 250 words.

You should spend about 40 minutes on this task.

Some people think there should be free health care for all people, but others disagree. Discuss both sides.

Write at least 250 words.

You should spend about 40 minutes on this task.

With modern transportation, workers and students are increasingly mobile, and have more and more opportunities to study and work abroad. Discuss the advantages and disadvantages of this development.

Write at least 250 words.

You should spend about 40 minutes on this task.

Many large cities around the world lack affordable housing. What problems does a lack of affordable housing cause? How can these problems be overcome?

Write at least 250 words.

You should spend about 40 minutes on this task.

Increasingly, people eat food from other parts of the world, rather than local food. What do you think is driving this trend? Is this a good or bad development?

Write at least 250 words.

تصولیر حباب لامپی که روی آن نوشته شده Tips

نکات مهم درباره رایتینگ ‌آیلتس

در این مطلب به نمره دهی رایتینگ آیلتس اشاره کردیم و گفتیم که آشنایی با نحوه نمره دهی رایتینگ آیلتس می‌تواند به بهبود نمره ما در این بخش از آزمون کمک کند. اما برای کسب نمره بهتر لام است علاوه بر این، نکات مهم دیگری را نیز رعایت کنیم. در این بخش از مطلب سعی کرده‌ایم به مهم‌ترین نکات اشاره‌ای داشته باشیم.

  • اولین نکته‌ای که در رابطه با رایتینگ آیلتس مطرح می‌شود، خواندن دقیق صورت سوال است. صورت سوال را چندین بار بخوانید و به تمام بخش‌های آن پاسخ دهید. در غیر این صورت، بخش زیادی از نمره خود را از دست می‌دهید.
  • دومین نکته در رابطه با رایتینگ آیلتس آشنایی با نوع سوال است. در این مطلب به معرفی انواع سوالات هر یک از تسک‌ها پرداختیم و به این موضوع اشاره کردیم که در نمره دهی رایتینگ آیلتس ، آشنایی با انواع سوال‌ها و پاسخ دادن به تمام بخش‌های آن، یکی از فاکتورهای مهم نمره‌دهی محسوب می‌شود.
  • سومین نکته در رابطه با نحوه نوشتن پاراگراف‌ها است. برای این منظور لازم است با اصول پاراگراف‌نویسی آشنا شویم و بتوانیم برای هر یک از آن‌ها جمله محوری مناسبی انتخاب کنیم و بر اساس آن مثال‌هایی برای دفاع از نوشته خود ارائه دهیم.
  • چهارمین نکته درباره انتخاب لغات و دستور زبان مناسب است. هر چقدر دامنه واژگان گسترده‌تری داشته باشیم و هر چقدر از کلمات تکراری کمتری استفاده کنیم، شانس کسب نمره بهتر را افزایش می‌دهیم. ازطرفی، وقتی از دستور زبانی استفاده می‌کنیم که مناسب موضوع است و سطح پیشرفته‌ای دارد، میزان تسلط خود را بر زبان انگلیسی نشان داده‌ایم.
  • آخرین نکته به «Prooreading» مربوط می‌شود. سعی کنید حتماً ۳ تا ۵ دقیقه از کل وقت خود را به این کار اختصاص دهید تا اگر هنگام نوشتن دچار اشتباه املایی یا گرامری شده‌اید، با خواندن کل نوشته خود آن‌ها را پیدا و اصلاح کنید. این کار در نمره رایتینگ شما تأثیر زیادی خواهد داشت.

اشتباهات رایج در رایتینگ آیلتس

در آموزش‌های قبلی درباره اشتباهات رایج گرامری در رایتینگ آیلتس اشاره کردیم. در این بخش، قصد داریم به ۵ اشتباه رایج در خصوص رایتینگ آیلتس اشاره کنیم، زیرا با دانستن این اشتباهات می‌توانیم در رایتینگ‌‌های خود آن‌ها را به حداقل برسانیم و در مجموع نمره رایتینگ خود را افزایش دهیم.

۱. پرداختن بیش از حد به جزئیات

وقتی بیش از حد به جزئیات اشاره می‌‌کنید، بخشی از نمره خود را از دست می‌‌دهید، زیرا برای هر پاراگراف فقط لازم است به یک ایده اصلی اشاره کنید و در ادامه روی همان ایده متمرکز شوید و به کمک مثال به جزئیات بیشتری اشاره کنید. اما برای هر تسک لازم است فقط یک یا دو ایده اصلی را مدنظر داشته باشید و درباره آن‌ها بنویسید.

این اشتباه بیشتر در رابطه با تسک ۱ آکادمیک مشاهده می‌شود. در صورت سوال از داوطلب خواسته شده که اطلاعات موجود در تصویر را خلاصه کند و در صورت لزوم مقایسه انجام دهد. بنابراین، فقط کافی است دو ویژگی اصلی را که تفاوت زیادی با هم دارند از نمودار یا جدول پیدا کنیم و درباره آن‌ها با جزئیات بنویسیم. پرداختن به تک‌تک اطلاعات تصاویر نه‌تنها باعث افزایش نمره ما نمی‌شود، بلکه نتیجه عکس خواهد داشت.

۲. کلی‌ نوشتن و نپرداختن به جزئیات

همان‌طور که پرداختن بیش از حد به جزئیات سوال می‌تواند باعث کاهش نمره رایتینگ شما شود، کلی‌نویسی نیز معیار «Task Response» را برآورده نخواهد کرد. همچنین اگر هنگام نوشتن، موضوع را بیش از حد تعمیم بدهیم، نتیجه خوبی حاصل نخواهد شد.

پس لازم است دو مورد یا نهایتاً سه فاکتور اصلی را انتخاب کنیم و درباره آن‌‌ها بنویسیم. در این میان، استفاده‌ از مثال و جملات پشتیبان به بسط دادن موضوع کمک بیشتری خواهد کرد و در نهایت داوطلب را در مسیر درستی قرار خواهد داد.

۳. استفاده از ساختارهای نامناسب

شخصی که رایتینگ شما را صحیح می‌کند، به ساختار رایتینگ و نحوه ارتباط بین ایده‌‌های هر پاراگراف دقت دارد. برخی از مواردی که باعث کاهش نمره رایتینگ شما می‌شود و دلیل اصلی آن استفاده از ساختارهای نامناسب و غیرعادی است، در ادامه فهرست شده‌اند.

  • سازمان‌دهی: ترتیب ایده‌ها واضح و مشخصی نیست یا منطقی به نظر نمی‌رسد.
  • کلمات ربطی: کلمات ربط‌دهنده زیادی در متن استفاده شده است. همچنین عبارت‌های به‌کاررفته بیش از حد است و همیشه در ابتدای جمله قرار گرفته‌اند.
  • پاراگراف‌نویسی: پاراگراف‌های خیلی زیاد یا کم در نوشته وجود دارد، به گونه‌ای که حتی ممکن است پاراگراف‌های تک‌جمله‌ای مشاهده شود.
  • عنوان محوری: هر پاراگراف فاقد جمله محوری (Topic Sentence) است و به شکلی منطقی بسط داده نشده است.

۴. استفاده از کلمات تکراری و غیرکاربردی

وقتی رایتینگ خود را می‌نویسید، این نکته را فراموش نکنید که به هیچ عنوان از کلمات روزمره استفاده نکنید. از کلماتی کمک بگیرید که طیف کاربردی گسترده‌ای دارند و در عین حال آن‌قدر پیشرفت هستند که بتوانند سطح نوشته شما را بالا ببرند. همچنین اگر قرار است از کلمه‌ای استفاده کنید که در چند جای متن آن را به کار ببرید، بهتر است مترادف یا متضاد آن‌ها را یاد بگیرید.

۵. پاسخ ندادن به تمامی بخش‌‌‌های سوال

از دیگر اشتباهات رایج زبان‌آموزان در رایتینگ آیلتس این است که صورت سوال را با دقت نمی‌خوانند و به همین دلیل به آن پاسخ اشتباه می‌دهند. بهتر است سوال را دو تا سه بار بخوانید و به تمام جوانب آن به طور کامل پاسخ بدهید.

علاوه بر این، لازم است ایده‌های خود را به شکلی مناسب و مرتبط با موضوع بسط دهید و البته از موضوع خارج نشوید. یعنی اگر پاراگراف‌های خود را به طور کامل بنویسید و از دستور زبان و لغات مناسبی هم استفاده کنید، اما پاسخ سوال را به طور کامل ندهید، نمره خود را از دست خواهید داد.

تصوبیری مینیمالیست از فردی که مداد بزرگی را روی سرش نگه داشته و کنار آن دو علامت درست و نادرست قرار دارد.

فیلم آزمون های کمبریج آیلتس در فرادرس

برای آشنایی با آزمون‌های آیلتس، یکی از بهترین گزینه‌ها کتاب‌های کمبریج است. این کتاب‌ها در چند مجموعه در دسترس داوطلبان آیلتس قرار گرفته است و هر کتاب از چهار تست تشکیل شده که مربوط به آزمون‌های سال‌های قبل آیلتس است. معمولاً سه آزمون آکادمیک و یک آزمون جنرال است، اما برخی از کتاب‌‌های این مجموعه به طور خاص به آزمون جنرال یا آکادمیک اختصاص یافته است.

اگر قصد دارید با کتاب‌های تست کمبریج آشنا شوید، می‌توانید آن‌ها را در فرادرس در قالب فیلم‌های آموزشی مشاهده کنید. در این فیلم آموزشی، به صورت مرحله به مرحله با هر یک از چهار مهارت آیلتس آشنا می‌شویم. دایره واژگان ما نیز برای مهارت‌های اسپیکینگ و رایتینگ تقویت می‌شود و با دستور زبان مناسب برای آیلتس آشنا می‌شویم.

در فصل اول این آموزش، با فرمت کلی آزمون آیلتس آشنا می‌شویم. در فصل دوم انواع سوالات Listening آیلتس معرفی و بررسی می‌شوند و در فصل سوم با انواع سوالات Reading آشنا می‌شویم. در ادامه و در بخش چهارم، سوالات Writing آیلتس را بررسی می‌کنیم. فصل پنجم هم سوالات Speaking را تحلیل می‌کند.

اگر قصد دارید فیلم آزمون‌های کمبریج آیلتس را در فرادرس مشاهده کنید، روی لینک زیر کلیک کنید.

تصویر آزمون‌های کمبریج آیلتس در فرادرس
برای مشاهده فیلم آزمون‌‌های کمبریج آیلتس از فرادرس روی تصویر کلیک کنید.

سخن پایانی

در این آموزش به نحوه نمره دهی رایتینگ آیلتس اشاره کردیم و معیارهای کلیدی را آن مورد بررسی قرار دادیم. در ابتدای مطلب معیارهای نمره‌دهی را بر اساس استانداردهای تعیین‌شده توضیح دادیم و در ادامه به علت آشنایی با نحوه نمره‌دهی اشاره کردیم.

سپس هر یک از این فاکتورهای نمرده‌دهی را برای رایتینگ تحلیل کردیم و نکات مهمی را در خصوص آمادگی برای این بخش از آزمون یاد گرفتیم. در انتهای مطلب نیز با نمره‌دهی سایر بخش‌های آزمون آیلتس آشنا شدیم.

از دیگر مواردی که در این مطلب مورد بررسی قرار دادیم، نکات مهم درباره رایتینگ آیلتس و اشتباهاتی بود که داوطلبان در آزمون‌های گذشته تکرار کرده بودند. درمجموع، دانستن معیارهای نمره دهی رایتینگ آیلتس هم می‌تواند نمره شما را در این بخش از آزمون افزایش دهید و هم تسلط شما را در نوشتن تسک‌ها بیشتر کند.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «راهنمای آزمون های زبان انگلیسی» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
IELTS.orgIELTS IDPUpScore.ai
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *