تعرفه تبلیغات نصب اپلیکیشن چگونه محاسبه می شود؟ + جدول و نکات راهنما

۴۸۸ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۷ دقیقه
تعرفه تبلیغات نصب اپلیکیشن چگونه محاسبه می شود؟ + جدول و نکات راهنما

«تعرفه تبلیغات نصب اپلیکیشن» (Cost Per Install | CPI) قیمتی از پیش تعیین شده است که تبلیغ‌دهنده در ازای هر بار نصب اپلیکیشن به ناشر می‌پردازد. این مفهوم گاهی به جای «eCPI» یا CPI موثر اشتباه گرفته می‌شود. eCPI هزینه‌ای است که کاربر جدید می‌پردازید. در این مطلب به مباحث مربوط به تعرفه تبلیغات نصب اپلیکیشن یا CPI، نحوه محاسبه و مزایا و معایب آن می‌پردازیم.

در بحث دیجیتال مارکتینگ باید به بازاریابی موبایلی هم اشاره کنیم از چندین مدل کسب و کار تشکیل شده است. از پرداخت کلی گرفته تا پرداخت در ازای هر متریک، مدل‌های مختلفی برای بازاریابان اپلیکیشن موبایل وجود دارد. تعرفه تبلیغات نصب اپلیکیشن یکی از آن‌ها است. برای مثال، تبلیغ‌کننده بودجه ۱۰ هزار دلاری خود را در اختیار ناشر قرار می‌دهد که در نهایت به ۵ هزار نصب می‌انجامد. در اینجا eCPI این کمپین ۲ دلار بوده است.

گاهی قبل از راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی موفق، تبلیغ‌کننده و ناشر توافق می‌کنند که هدفی را انتخاب و کمپین را بر اساس آن هدف بهینه‌سازی کنند. گوگل و فیسبوک، بیشتر از روش «پرداخت در ازای هر هزار نمایش» (Cost Per Mile | CPM) استفاده می‌کنند.

CPI چگونه محاسبه می شود؟

برای محاسبه CPI باید هزینه تبلیغ (در یک دوره مشخص) را بر تعداد نصب جدید (در همان دوره) تقسیم کنیم. به طور مثال، اگر برای تبلیغ، ۲۰۰ هزار تومان هزینه کنید و با این هزینه، ۱۳۰ نصب جدید دریافت کنید، CPI برابر با ۱/53 هزار تومان خواهد بود. بنابراین، فرمول محاسبه تعرفه تبلیغات نصب اپلیکیشن به صورت زیر است.

آمار میانگین تعرفه تبلیغات نصب اپلیکیشن

در ادامه چند آمار در مورد تعرفه تبلیغات نصب اپلیکیشن بیان می‌کنیم.

  • میانگین تعرفه تبلیغات نصب اپلیکیشن موبایل: ۰/۹۳ دلار در آسیای شرقی و اقیانوسیه، ۱/۰۳ دلار در خاورمیانه و اروپا و آفریقا، ۰/۳۴ دلار در آمریکای لاتین و ۵/۲۸ دلار در آمریکای شمالی
  • تعرفه تبلیغات نصب اپیلیکیشن در iOS: میزان ۳/۶ دلار
  • تعرفه تبلیغات نصب اپیلیکیشن در اندروید(گوگل پلی): ۱/۲۲ دلار
  • تعرفه تبلیغات نصب اپیلیکیشن بازی‌ در iOS: میزان ۴/۳ دلار
  • تعرفه تبلیغات نصب اپیلیکیشن بازی در اندروید: ۱/۱۵ دلار
  • تعرفه تبلیغات نصب اپیلیکیشن در فیسبوک در سال ۲۰۱۹: ۱/۰۴ دلار

تعرفه تبلیغات نصب اپلیکیشن

چگونه می‌توان هزینه CPI را کاهش داد؟

برای این کار باید از «بهینه‌سازی فروشگاه اپلیکیشن» (App Store Optimization) و تست A/B استفاده کنید. در کل، هر قدر نرخ تبدیل بالاتری داشته باشید، هزینه CPI نیز کمتر می‌شود. با بهینه‌سازی آیکون، تصاویر نرم‌افزار، بازخورد کاربران و ... می‌توان نرخ تبدیل را افزایش داد.

کمپین CPI چیست و چرا اهمیت دارد ؟

هزینه در ازای نصب، یکی از متریک‌هایی است که به وسیله آن تبلیغ‌کنندگان بودجه تبلیغات اپلیکیشنی خود را مشخص می‌کنند. در این روش تبلیغ‌کننده تنها پس از نصب اپلیکیشن توسط کاربر، هزینه را به ناشر پرداخت می‌کند. اما در روش مرسوم CPM تبلیغ‌کننده در صورت دیده شدن تبلیغ باید هزینه را بپردازد. در روش CPI، شبکه‌های تبلیغاتی، با در نظر گرفتن نوع مخاطبان، تبلیغ را در وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی قرار می‌دهند که نرخ تبدیل بالایی دارند.

از آنجایی‌که نصب اپلیکیشن ارزش بیشتری نسبت به مشاهده تبلیغ دارد، هزینه‌های آن نیز بالاتر است. CPI در برخی نقاط در حدود ۳ دلار است درحالی‌که CPM بین ۰/۷۸ دلار تا ۷ دلار بسته به نوع تبلیغ (بینابینی، بنری و غیره) متغیر است.

تعرفه تبلیغات نصب اپلیکیشن در اندروید و iOS

در ادامه با استفاده از داده‌ها می‌خواهیم CPI را در بازی‌های سبک معمولی در اندروید و iOS مقایسه کنیم. تفاوت CPI در اندروید و iOS در این سبک بازی خیره‌کننده است. این عدد برای اندروید ۱/۱۵ دلار و برای iOS میزان ۴/۳ دلار است. این تفاوت را می‌توان به این موضوع نسبت داد که اکوسیستم اندروید نسبت به iOS دسترسی بیشتری دارد. همچنین تعداد کاربر گوشی‌های اندروید بسیار بیشتر از آیفون است. از این‌رو جذب کاربر برای اپلیکیشن‌های اندرویدی بسیار آسان‌تر است.

حال وارد بخش‌هایی از این سبک می‌شویم. برای مثال در بازی‌های «سبک زندگی» اختلاف بین اندروید و iOS اندک است. CPI در اندروید ۲ دلار و در iOS میزان ۲/۹۶ دلار برای هر نصب است. اندروید و iOS در دسته پازل اختلاف زیادی باهم دارند. CPI در اندروید ۱/۱۱ دلار است درحالی‌که این عدد در iOS به ۴/۵۳ دلار می‌رسد. در دسته بازی‌های شبیه‌سازی نیز CPI برای اندروید ۱/۲۴ و برای iOS میزان ۳/۸۷ دلار است.

تعرفه تبلیغات نصب اپلیکیشن

عوامل موثر در تعرفه تبلیغات نصب اپلیکیشن چیست

محاسبه CPI به عوامل متعددی بستگی دارد که کشور، کانال، هزینه و نوع تبلیغ از جمله عوامل موثر آن به شمار می‌آیند.

کشور و منطقه

مکان کاربر در تعیین تعرفه تبلیغات نصب اپلیکیشن موضوع مهمی است. قیمت، اغلب تحت‌تاثیر استانداردهای اجتماعی و اقتصادی جامعه خواهد بود. به عبارت دیگر، تبلیغ‌کننده انتظار دارد کشورهای ثروتمندتر هزینه بیشتری را برای این تبلیغات بپردازند و کاربران ارزش بیشتری را برای کسب و کار به همراه داشته باشند. برای مثال، متوسط CPI در آمریکای شمالی ۵/۳۰ دلار است اما در آمریکای لاتین این عدد به ۰/۳۰ دلار می‌رسد.

کانال

کانال‌های مختلف بسته به خدماتی که ارائه می‌دهند و میزان محبوبیت، CPIهای متفاوت خواهند داشت. کانال‌هایی مانند فیسبوک و توییتر که مخاطبان بیشتری دارند، قیمت‌های بالاتری را نیز برای این تبلیغات در نظر می‌گیرند. اگرچه، ممکن است برخی کانال‌ها با مخاطبان خاص، CPI بیشتری نسبت به کانال‌هایی با مخاطبان گسترده داشته باشند، چراکه تبلیغات در این کانال‌ها هدفمندتر خواهد بود.

سبک برنامه

CPI در سبک‌ها و انواع برنامه‌ها متفاوت است. برای مثال در برنامه‌های بازی، CPI بازی‌های (بسیار ساده) (Hyper Casual) برابر ۱ دلار یا کمتر است، درحالی‌که این عدد در بازی‌های (پیچیده) (Midcore) یا (بسیار سخت) (Hardcore) به ۵ برابر نیز می‌رسد.

هزینه هر واحد تبلیغات

«واحدهای تبلیغات» (Ad Unit)، محل‌های مشخصی برای تبلیغ هستند که توسعه‌دهندگان از آن‌ها برای نمایش انواع تبلیغات در برنامه‌ها و وب‌سایت‌ها استفاده می‌کنند. برای مثال بنر، تبلیغات همسان یا تبلیغات در سایدبار نمونه‌هایی از واحد تبلیغات هستند. ناشر هزینه‌های متفاوتی را برای هر واحد تبلیغات در نظر خواهد داشت. تبلیغاتی که برجسته‌تر هستند و در بالای صفحه قرار دارند، در مقایسه با سایر تبلیغات هزینه‌های بالاتری دارند.

تبلیغات نصب اپلیکیشن

نحوه انتخاب شبکه تبلیغات نصب اپلیکیشن

در ادامه نکاتی را مطرح می‌کنیم که باید در هنگام انتخاب شبکه CPI در نظر بگیرید. کمپین CPI هدف‌گذاری شده موفق خواهد بود اما جزئیات نیز نقش مهمی در انتخاب شبکه تبلیغات دارند.

  • شبکه تبلیغات یا برنامه: سوالی که در اینجا پیش می‌آید این است که آیا ناشر با شبکه‌های تبلیغاتی کار می‌کند یا تعدادی برنامه در اختیار دارد که تبلیغات را در آن‌ها انجام می‌دهد. کار با شبکه‌های تبلیغاتی، دامنه وسیع‌تری دارد. اما مورد دوم، هدف‌گذاری بهتری خواهد داشت.
  • حوزه تخصصی: آیا ارائه‌دهنده کمپین در برنامه‌ها یا بازی‌های عمومی موبایل تخصص دارد. موضوع انتخاب بین دسترسی تبلیغات و دقت آن است. این انتخاب به ویژگی‌های اپلیکیشن شما بستگی دارد.
  • معیار: اگر دانلود اپلیکیشن شما رایگان است و برای کسب درآمد نیاز به تراکنش‌های درون‌برنامه‌ای دارید، تعداد دانلود، بازگشت سرمایه شما را تضمین نمی‌کند. هدف شما این است که بودجه خود را برای جذب کاربری صرف کنید که برای شما ارزش ارائه کند. ارزش مورد انتظار شما در زمان، اولین خرید، صرف مبلغ مشخصی در اپلیکیشن یا رسیدن به سطح خاصی در بازی برآورده می‌شود. پلتفرمی که انتخاب می‌کنید باید بتواند معیارهای مختلفی را برای پیگیری پرداخت ارائه دهد.
  • هزینه: شما می‌خواهید مبلغ منصفانه‌ای را برای تبلیغات بپردازید. بیشتر پلتفرم‌ها، فناوری ردیابی قیمت‌های میانگین بازار و سطوح پیشنهاد شما را دارند. علاوه بر این، ممکن است برای شبکه تبلیغات یا پلتفرم، کمیسیون نیز وجود داشته باشد.

در جدول زیر میانگین هزینه نصب در ایران با چند کشور دیگر مقایسه شده است.

میانگین تعرفه نصب اپلیکیشن در کشورهای مختلف
کشورمبلغ
ایران۰/۱۰ دلار
آمریکا۱/۵۰ دلار
آلمان۱/۳۴ دلار
ترکیه۰/۳۰ دلار
امارات متحده عربی۰/۳۰ دلار
روسیه۰/۵۹ دلار
کانادا۰/۸۰ دلار
عربستان۰/۲۰ دلار

مزایا و معایب CPI

تا اینجا با CPI و نحوه محاسبه آن آشنا شدیم. در ادامه مزایا و معایب آن را بررسی می‌کنیم.

مزایای CPI

از جمله مزایای CPI می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

تعرفه تبلیغات نصب اپلیکیشن

  • کمپین‌های CPI مخاطبان حوزه تخصصی اپلیکیشن شما را هدف قرار می‌دهند. برای به حداکثر رساندن تعداد نصب اپلیکیشن، تبلیغ به کاربرانی نشان داده می‌شود که به برنامه‌های مشابه علاقه دارند.
  • در این تبلیغات، تعداد نصب تضمینی است. به عبارت دیگر در قبال هزینه‌ای که می‌کنید، به هدف خود دست می‌یابید.
  • به سرعت برنامه شما معروف می‌شود و افراد در مورد آن صحبت می‌کنند. این روش برای افزایش محبوبیت برنامه و تعداد نصب در شروع، به کار می‌آید.

معایب CPI

در ادامه معایب این روش تبلیغات را شرح می‌دهیم.

  • هزینه با افزایش رقابت در هر حوزه، بیشتر می‌شود.
  • ایجاد کمپین تبلیغاتی موفق فرایند پیچیده‌ای دارد. زیرا باید چندین شبکه تبلیغاتی را امتحان کنید تا به بهترین نرخ بازگشت سرمایه برسید.
  • هدف اصلی در این کمپین‌ها، جذب کاربر است. اما مشکل احتمالی، جذب کاربران بی‌کیفیت است. در این صورت برای تعامل با این کاربران باید اندیشیده باشید و برنامه‌هایی را در نظر بگیرید.

انواع تعرفه تبلیغات نصب اپلیکیشن

در جدول زیر انواع تعرفه‌های تبلیغات نصب اپلیکیشن را با هم مقایسه کرده‌ایم.

انواع تعرفه تبلیغات نصب اپلیکیشن
نوعتوضیحات
کارمزدیبین ۲ الی ۲۰ درصد کارمزد بسته به بودجه کمپین و نوع ارز
جذب تضمینی کاربرهزینه به‌ازای هر کاربر در حدود ۵ هزار تومان در سال ۱۴۰۱
جذب تضمینی کاربر فعالهزینه به‌ازای هر کاربر در حدود ۸ هزار و پانصد تومان در سال ۱۴۰۱
نصب تضمینیهزینه به‌ازای هر نصبب در حدود ۶۵۰ تومان در سال ۱۴۰۱

معرفی کاپریلا به عنوان اولین سیستم تبلیغات هدفمند کلیدواژه ای ایران

کاپریلا چیست

تبلیغات هدفمند از جمله روش‌های دیجیتال مارکتینگ است و پلتفرم‌های بین‌المللی مانند گوگل و فیسبوک از جمله گزینه‌های مرسوم برای این نوع تبلیغات به شمار می‌آیند. استفاده از تبلیغات هدفمند در تبلیغات آنلاین روشی بسیار مؤثر برای جذب لید یا مخاطب راغب است. به کمک این نوع از تبلیغات می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی را بر اساس ویژگی‌های مشترک مخاطبان هدف سازماندهی کرد و کمپین‌های تبلیغاتی را کاملاُ مرتبط با ویژگی‌های شخصی، رفتار و علاقه‌مندی‌های مخاطب ایجاد کرد. این امر در نهایت سبب افزایش نرخ تبدیل و فروش خواهد شد.

می‌توان «کاپریلا» را به عنوان یکی از پلتفرم‌های برتر برای تبلیغات آنلاین هدفمند معرفی کرد. کاپریلا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، بهترین و مرتبط‌ترین تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای را با توجه به کمپین‌های فعال کسب و کار به کاربران نمایش می‌دهد. این پلتفرم با شبکه‌ای گسترده از ناشران برای انتشار تبلیغات کلیکی و اجاره‌ای همکاری می‌کند. با توجه به این‌که شبکه کاپریلا بیشتر متمرکز بر وب‌سایت‌های بزرگ دانشجویی، آموزشی و عمومی کشور بوده و قشر جوان و دانشجوی کشور، بهره‌گیری مناسبی از اینترنت دارند، با استفاده از تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای می‌توان تمرکز را روی این قشر معطوف کرد و در صورت انتشار تبلیغات هدفمند در شبکه نسبتاً بزرگ ناشران همکار کاپریلا، امکان هدف‌گذاری شبکه متمرکزی از دانشجویان و کاربران جوان علاقه‌مند به اینترنت برای کسب و کارها فراهم می‌شود.

علاوه بر این، سیستم آماری کاپریلا با بهره‌گیری از سیستم آمارگیری مبتنی بر گوگل آنالیتیکس، در تشخیص کلیک‌های صحیح و غیرتکراری دقت بسیار زیادی دارد.

خدمات کاپریلا در دو بخش «ناشر» و «تبلیغ‌دهنده» به کاربران ارائه می‌شود. برای مثال در تصویر زیر نمونه بنر آن را مشاهده می‌کنید که مربوط به مطلب «روانشناسی رنگ‌ها در تبلیغات» در «مجله فرادرس» است. با توجه به تصویر، ویژگی‌های بنرهای کاپریلا از جمله حجم کم و ارتباط موضوعی آن مشخص است.

بنر کاپریلا

کسب‌وکارها، در بخش دیگر کاپریلا می‌توانند خود را به افراد معرفی کنند. از آنجایی‌که این تبلیغات فقط به مخاطبان هدف نمایش داده می‌شود، نرخ تبدیل آن بالا است.

معرفی نشریلا به عنوان پلتفرم عالی جهت رپورتاژ آگهی، انتشار بررسی محصول و معرفی خدمات

معرفی نشریلا

رپورتاژ آگهی روشی برای معرفی محصولات و خدمات است. البته، تدوین متن رپورتاژ آگهی به دانش کافی و صرف زمان لازم نیاز دارد. به همین منظور می‌توان از «نشریلا» به عنوان پلتفرم متخصص در این حوزه، بهره برد. در نشریلا می‌توانید محصولات و خدمات خود را با انتشار مطالب تخصصی معرفی کنید.

سوالات متداول پیرامون تعرفه تبلیغات نصب اپلیکیشن

در ادامه سوالات متداول پیرامون تبلیغات نصب اپلیکیشن را بررسی می کنیم.

CPI چیست ؟

CPI هزینه‌ای است که تبلیغ‌کننده در ازای نصب اپلیکیشن توسط کاربر به ناشر تبلیغ می‌پردازد.

نحوه محاسبه تعرفه تبلیغات نصب اپلیکیشن چگونه است ؟

برای محاسبه تعرفه تبلیغات نصب اپلیکیشن باید مجموع هزینه کمپین CPI را بر تعداد نصب اپلیکیشن، تقسیم کنید.

بر اساس رای ۱۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
AppsFlyerBusinessofAppsAppBrain
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *