هدینگ در ورد – آموزش تنظیم و نحوه استفاده

۱۷۹۶۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۵ دقیقه
هدینگ در ورد – آموزش تنظیم و نحوه استفاده

نرم‌افزار ورد چندین گزینه و سبک داخلی برای اعمال ابعاد مختلفی از هدینگ را فراهم می‌آورد مانند هدینگ 1، هدینگ 2 و موارد دیگر. این سبک‌ها، فونت، اندازه، رنگ و موارد دیگر را برای هدینگ در ورد تعریف می‌کنند تا ظاهری متمایز از سایر متن داشته باشد. امکان ساخت سبک جدید یا قالب‌بندی سبک‌ها نیز وجود دارد و می‌توانید سبک‌های پیش‌فرض را در صورت تمایل تغییر دهید. در ادامه این مقاله می‌بینیم که ابتدا چگونه می‌شود از این سبک‌ها استفاده کرد و سپس خواهیم دید که تغییر و ویرایش آن‌ها چگونه است. مایکروسافت ورد، نرم‌افزاری کامل برای ایجاد انواع مقالات و بیانه‌ها و متن‌های مختلف است. امکانات و ویژگی‌های این برنامه برای ساده‌سازی هرچه بیشتر روند نوشتن، ویراستاری و آرایش متن به کار می‌آیند. برای آشنایی با تمام این قابلیت‌ها می‌توانید به مقاله «آموزش Word» مراجعه کنید.

مزیت استفاده از سبک هدینگ چیست؟

ویرایش و استفاده از سبک‌ها در یک سند ورد، روش خوبی برای استفاده از ابزارهای قالب‌بندی این برنامه به منظور دستیابی به محتوای مناسب‌تر است. با کمک گرفتن از این ابزارها می‌توانید هدینگ‌ها را برای داشتن سندی شخصی‌سازی شده ویرایش کنید. همچنین هدینگ‌ها به شما اجازه می‌دهند فهرست محتوایی بسازید که دسترسی به بخش‌های مختلف محتوا را ساده‌تر می‌کند. به علاوه، در صورتی که قصد انتقال محتوا به قالب‌های دیگر را داشته باشید، سبک‌ها به حفظ ساختار متن کمک خواهند کرد.

 

چرا استفاده از سبک هدینگ مهم است؟

سبک‌های هدینگ در ورد اهمیت بسیار زیادی دارند، چون علاوه بر کمک به نظم یافتن متن، ساختاری کلی برای سند به وجود می‌آورند. به علاوه این هدینگ‌ها به کمک صفحه‌خوان‌ها یا برنامه‌هایی که توسط افراد دارای اختلالات بینایی استفاده می‌شوند، قابل خواندن هستند. همچنین به کمک آن‌ها می‌توانید در زمان صرفه‌جویی کنید و نیازی به قالب‌بندی مجدد هر سند جدید نخواهید داشت.

نحوه ساخت هدینگ در ورد به کمک سبک‌ها

استفاده از سبک‌های موجود برای ساخت هدینگ در ورد بسیار ساده است. ابتدا سند وردی که حاوی متن مورد نظر است را باز کنید. سپس پاراگرافی که می‌خواهید هدینگ باشد را به کمک ماوس برگزینید. بعد وارد زبانه Home شوید و از بخش Styles، گزینه مد نظر را برای هدینگ 1، هدینگ 2 یا موارد دیگر انتخاب کنید.

در تصویر زیر می‌توانید انواع هدینگ در ورد را مشاهده کنید.

افزودن هدینگ در ورد به کمک استایل ها

اگر روی فلش رو به پایین در گوشه پایین سمت راست این منو کلیک کنید، گالری سبک‌ها باز شده و گزینه‌های بیشتری نمایش داده خواهند شد.

نمایش گالری کامل استایل ها در ورد

نحوه سفارشی‌سازی سبک هدینگ

همان‌طور که گفتیم، امکان ویرایش استایل های پیش‌فرض سرتیتر در Word وجود دارد تا بتوانید قالب‌بندی مورد نظر خود را روی سند اعمال کنید. برای انجام این کار، روی یکی از سبک‌های موجود در گالری Styles در زبانه Home راست‌کلیک و گزینه Modify را انتخاب کنید تا روند شخصی‌سازی شروع شود.

عوض کردن استایل ها در ورد

البته ورد سطوح هدینگ مختلف دیگری نیز دارد که برای مشاهده آن‌ها می‌توانید فلش کوچک رو به پایینی را که در گوشه پایین سمت راست بخش Styles قرار گرفته، بزنید.

نمایش تمام استایل های هدینگ در ورد

به طور پیش‌فرض، پنجره Styles که باز شود، سبک‌های پیشنهادی را در منوی سبک‌ها مشاهده خواهید کرد. برای تغییر این حالت و دیدن تمام سبک‌ها، روی گزینه Options بزنید.

دیدن همه سبک های ورد

به این ترتیب، پنجره Style Pane Options باز می‌شود. در این پنجره، منوی کشویی Select styles to show را باز کنید، گزینه داخلی آن را از Recommended به All Styles تغییر دهید و دکمه OK را بزنید.

انتخاب گزینه تمام استایل ها

با این کار، تمام ۹ هدینگ موجود در ورد نشان داده خواهند شد.

نمایش همه نه استایل

با کلیک روی هر یک از این سبک‌های هدینگ در ورد و انتخاب گزینه Modify، می‌توانید، قالب‌بندی آن‌ها را عوض کنید.

نحوه ویرایش استایل های ورد

چه از منوی سبک‌ها گزینه Modify را زده باشید و چه آن‌ها را از پنجره تمام سبک‌ها انتخاب کرده باشید، پنجره Modify Style برای شما باز خواهد شد و باقی کارها روندی یکسان را دنبال می‌کنند.

پنجره ویرایش استایل ها

ویرایش سبک‌های هدینگ در ورد

در پنجره Modify Style و بخش Properties، می‌توانید نام سبک را عوض کنید، گزینه Style Type (که تنها برای هدینگ‌های خاص در دسترس است) را تغییر دهید، سبکی که در حال تغییرش هستید را براساس سبک دیگری بسازید و حتی سبک پاراگرافی که بعد از هدینگ می‌آید را نیز تغییر دهید.

در این مثال، نام سبک را Custom Style می‌گذاریم و از آن‌جایی که باقی تنظیمات مناسب هستند، آن‌ها را بدون تغییر رها می‌کنیم.

تغییر نام استایل

همان‌طور که در تصویر می‌توان دید، بخش Formatting را به چهار بخش مختلف تقسیم کرده‌ایم.

بخش های مختلف پنجره ویرایش هدینگ در ورد

در ادامه می‌بینیم که هر کدام از این بخش‌ها به چه منظور استفاده می‌شوند:

  1. در این قسمت می‌توانید نوع فونت، اندازه و رنگ را عوض کنید. همچنین امکان بولد کردن، کج کردن یا کشیدن خطی زیر متون فراهم شده است. منوی کشویی سمت راست نیز برای انتخاب نوع اسکریپت (مانند لاتین یا آسیایی) است.
  2. این بخش به شما اجازه می‌دهد تنظیمات تراز و فرو رفتگی را برای متن تنظیم کنید.
  3. برای مشاهده پیش‌نمایش زنده تغییرات می‌توانید به سراغ این بخش بروید.
  4. در این بخش نیز توضیحی مکتوب از سبک هدینگ خود خواهید دید.

بخش بعدی در پنجره Modify Style این امکان را به شما می‌دهد که سبک خودنام را به گالری سبک‌ها اضافه کنید و تصمیم بگیرید که اگر روی پاراگراف‌هایی که از این سبک استفاده می‌کنند تغییراتی دستی انجام شود، این تغییرات به طور خودکار به‌روزرسانی شوند یا خیر (معمولا استفاده از این گزینه توصیه نمی‌شود، چون ممکن است شما را در رابطه با تغییرات به وجود آمده در سبک گیج کند).

 

علاوه بر این‌ها، می‌توانید انتخاب کنید ویرایش‌هایی که اعمال کرده‌اید، تنها روی همین سند اعمال شوند یا سندهای جدید دیگری که ایجاد می‌کنید هم از این سبک پیروی کنند. البته به طور کلی، انتخاب این گزینه یعنی هر سند جدیدی که ایجاد می‌شود، دارای سبک شخصی‌سازی‌شده شما خواهد بود. در صورتی که نسبت به انتخاب این گزینه‌ها مطمئن نیستید، بهتر است آن‌ها را در حالت پیش‌فرض خود باقی بگذارید.

در نهایت نیز روی دکمه OK بزنید تا تغییرات اعمال شوند.

اعمال تغییرات روی استایل

اگر نام سبک هدینگ در ورد را عوض کرده باشید، خواهید دید که تغییرات مربوطه هم در نوار سبک‌ها و هم در منوی آن‌ها نشان داده می‌شود.

مشاهده هدینگ تغییر یافته در ورد

حالا می‌توانید این سبک را انتخاب کرده و آن را در سند خود به کار ببرید.

سخن نهایی

هدینگ در ورد کاربردهای مختلفی دارد: از آسان‌تر کردن بررسی متن گرفته تا ایجاد فهرست در ورد. برای اعمال سطوح مختلف هدینگ باید از منوی سبک‌ها در زبانه Home استفاده کنید. با این کار، سبک پیش‌فرض ورد روی متن شما اعمال می‌شود. اما در این مقاله توضیح دادیم که چگونه می‌توانید این سبک‌ها را تغییر دهید و سند خود را به شکل دلخواه بسازید. به علاوه گفتیم که چگونه سبک‌های جدید را به شکلی ایجاد کنید که در اسناد بعدی نیز قابل استفاده باشند یا در گالری سبک‌ها نشان داده شوند. با انجام این کارها می‌توانید سند خود را ساختارمندتر کرده و به خوانایی آن کمک کنید.

بر اساس رای ۱۴ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
How To GeekAccessibilityAvantix Learning
۱ دیدگاه برای «هدینگ در ورد – آموزش تنظیم و نحوه استفاده»

سلام. تشکر از اموزش خوبتون.
بعد از اینکه هدینگ و فهرست رو درست کردم. وفایل وورد رو به کسی دیگ دادم. ولی در سیستمش نوار بغل که هدینگ میامد براش نیامد… گف لیست بغل متن رو ندیدم…. چکار کنم که هدینک بندی برای بقیه سیستم ها باز بشه

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *