شغل طراحی سایت چیست؟ – وظایف، بازار کار و مسیر یادگیری

۳۷۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۲ مهر ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۳ دقیقه
شغل طراحی سایت چیست؟ – وظایف، بازار کار و مسیر یادگیری

شغل طراحی سایت، هنر و علم ایجاد وب‌سایت‌های بصری جذاب و کاربرپسند است. این زمینه شغلی بسیار پویا و تحول برانگیز محسوب می‌شود و در آن خلاقیت با تخصص فنی ترکیب خواهند شد. طراحان سایت یا طراحان وب مسئول ایجاد ظاهرکلی و چیدمان وب‌سایت‌ها هستند و اطمینان حاصل می‌کنند که نیاز کاربران را به بهترین وجه ممکن با طراحی سایتی جذاب و کاربرپسند، پوشش می‌دهند. طراحان سایت نقش مهمی در افزایش تجربه کاربر و انتقال مؤثر پیام برند دارند.

فهرست مطالب این نوشته

به بیانی ساده‌تر، توسعه و برنامه نویسی وب فرآیند ایجاد وب‌سایت‌ها و برنامه‌های نرم‌افزاری است که ما روزانه با آن‌ها در اینترنت تعامل داریم. در این راهنمای جامع از «مجله فرادرس»، ابتدا اصول توسعه وب و تفاوت آن با حوزه مهندسی نرم‌افزار مورد بررسی قرار خواهد گرفت و به دنبال آن انواع زمینه‌های شغلی در زمینه توسعه وب معرفی خواهند شد. در ادامه مهارت‌ها و ابزارهای حیاتی لازم را برای طراحان سایت، وظایف آن‌ها، وضعیت بازار کار شغل طراحی سایت و مسیر یادگیری آن را مورد بررسی واقع خواهند شد. قبل از ورود به مباحث پیچیده شغل طراحی سایت، درک ابتدایی ماهیت توسعه وب و اصول و قواعد کلی آن خالی از لطف نیست.

توسعه وب چیست؟

توسعه وب هنر پیچیده ساخت وب‌سایت‌ها و برنامه‌های کاربردی است که به طور خاص برای کار کردن در چارچوب اینترنت طراحی شده‌اند. توسعه وب در اصل عمدتاً بر جنبه‌های فنی طراحی و ساخت برنامه‌های کاربردی وب متمرکز است تا طراحی بصری آن‌ها. این زمینه شغلی در دنیای فناوری اطلاعات شامل کارهای پیچیده کدنویسی و برنامه نویسی است که عملکرد وب‌سایت‌ها را شکل داده و یا آن را تقویت می‌کند.

هر ابزار دیجیتالی که ما روزانه از آن استفاده می‌کنیم با مهارت و تخصص توسعه‌دهندگان وب به وجود آمده است. از ساده‌ترین صفحات وب گرفته یا دنیای پیچیده و پویای پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی، وب اپلیکیشن‌ها، وب‌سایت‌های فروشگاهی، «سیستم‌های مدیریت محتوا» (CMS) و غیره. در اصل طراحان وب معماران پشت پرده دنیای دیجیتالی هستند که تعاملات آنلاین کاربران با همدیگر را تعریف می‌کنند.

یک طراح سایت در حال طراحی وبسایت - شغل طراحی سایت

تفاوت توسعه وب با مهندسی نرم افزار

درک تمایز بین، «توسعه نرم‌افزار» (Software Developers)، «توسعه وب» (Web Developers) و «مهندسی نرم‌افزار» (Software Engineers) به ویژه برای کسانی که می‌خواهند سفر توسعه وب را آغاز کنند، کمی پیچیده و مبهم است. عناوین شغلی مرتبط با زمینه‌های فناوری اطلاعات بسیار زیاد هستند، از مهندسان نرم‌افزار گرفته تا توسعه‌دهندگان وب، توسعه‌دهندگان نرم‌افزار و غیره که هر کدام جامعه توسعه‌دهندگان خود را دارند اما آیا تفاوت‌های اساسی بین این نقش‌های شغلی وجود دارد؟

در واقعیت، مرزهای بین این عناوین شغلی می‌تواند مبهم باشد. مهندسان نرم‌افزار اغلب بر روی سیستم‌عامل‌ها تمرکز می‌کنند و توسعه‌دهندگان وب در فناوری‌های مبتنی بر اینترنت تخصص دارند. هر دو نقش زبان‌ها و فناوری‌های برنامه‌ نویسی مشترکی دارند و اصطلاحات استفاده شده به وسیله آن‌ها می‌تواند به عواملی مانند موقعیت جغرافیایی، صنعت و فرهنگ مشارکت بستگی داشته باشد.

نکته قابل‌توجهی که اشاره به آن خالی از لطف نیست این است که آموزش‌های توسعه وب و مهندسی نرم‌افزار معمولاً کاربر را به ابزارها و فناوری‌های برنامه نویسی مشابه مجهز می‌کنند و این دو عنوان شغلی نقطه مشترک‌هایی در کار با ابزارها و فناوری‌ها دارند. در اصل آنچه که برای کاربر مهم است تمرکز روی فناوری‌ها و علایق خود است نه تمرکز روی عناوین شغلی و در آخر این علایق کاربر است که مشخص می‌کند شغل طراحی سایت را انتخاب خواهد کرد یا شغل مهندس نرم‌افزار.

انواع زمینه های شغلی توسعه وب

شغل طراحی سایت و توسعه وب ٣ رویکرد اساسی زیر را شامل می‌شود:

هر کدام از رویکردهای بالا نقش مهمی در ایجاد و راه‌اندازی وب‌سایت‌ها و برنامه‌ها ایفا می‌کنند که در ادامه هرکدام یک از این رویکردهای توسعه وب جداگانه مورد بررسی واقع‌ شده‌اند.

توسعه سمت فرانت‌ اند

در دنیای شغل طراحی سایت توسعه سمت مشتری که به عنوان توسعه سمت فرانت‌اند و توسعه سمت سرویس‌گیرنده یا کاربر نیز شناخته می‌شود حول محور کارهایی می‌چرخد که کاربران مستقیماً با آن در وب‌سایت‌ها و برنامه‌ها تعامل دارند. این کارها شامل طرح‌بندی، فونت‌ها، رنگ‌ها، منوها، فرم‌های تماس و هر چیزی است که کاربر نهایی با آن سروکار دارد. کدهای نوشته شده به وسیله توسعه‌دهنده سمت فرانت‌اند در مرورگرهای وب اجرا می‌شود و جنبه‌های بصری و تعاملی وب‌سایت را شکل می‌دهند.

توسعه سمت بک‌ اند

توسعه سمت بک‌اند که به عنوان توسعه سمت سرور نیز از آن یاد می‌شود مرتبط به کارهای پشت‌صحنه است و در اصل کدهای نوشته شده سمت بک‌اند در پشت‌صحنه عمل می‌کنند و از دید کاربر پنهان است. کارهایی مانند ذخیره‌سازی داده‌ها، سازمان‌دهی و ارائه عملکرد یکپارچه قسمت فرانت‌اند به وسیله برنامه نویسی سمت سرور تضمین می‌شود. هنگامی‌که کاربری اقدامی مانند پر کردن و ارسال فرم را در قسمت فرانت‌اند انجام می‌دهد، مرورگر درخواستی را به بک‌اند ارسال می‌کند که پاسخ به این درخواست به وسیله بک‌اند پردازش و پاسخ داده می‌شود و در قسمت فرانت‌اند پاسخی به این اقدام ارسال خواهد کرد. این هم‌افزایی و سازگاری بین فرانت‌اند و بک‌اند برای برنامه‌های وب پویا ضروری است.

فناوری پایگاه داده

وب‌سایت‌ها برای ذخیره، مدیریت و بازیابی فایل‌ها و محتوای ضروری به فناوری پایگاه داده متکی هستند. پایگاه داده مخزن داده‌ای محسوب می‌شود که برای دسترسی آسان، ویرایش و ذخیره‌سازی سازمان‌دهی شده است. به طور معمول، وب‌سایت‌ها از «سیستم‌های مدیریت پایگاه داده رابطه‌ای» (RDBMS) برای مدیریت کارآمد داده‌ها استفاده می‌کنند. این پایگاه‌های داده بر روی سرورها کار می‌کنند و نقش حیاتی در عملکرد برنامه‌های کاربردی وب دارند. در اصل، فن‌آوری فرانت‌اند، بک‌اند و پایگاه داده برای ساختن و راه‌اندازی وب‌سایت‌ها و برنامه‌های کاربردی کاملاً کاربردی، به طور هماهنگ با یکدیگر همکاری می‌کنند و بستر زمینه توسعه وب را تشکیل می‌دهند.

تفاوت بین توسعه وب و طراحی وب چیست؟

توسعه وب و طراحی وب، که اغلب به‌جای یکدیگر استفاده می‌شوند، رشته‌های مجزایی هستند که نقش منحصربه‌فردی در ایجاد وب‌سایت دارند. برای درک تفاوت بین طراحی وب و توسعه وب این‌طور فرض کنید که آن‌ها همکارهایی برای ساخت یک خودرو هستند. در این فرایند همکاری توسعه‌دهنده وب روی اجزای عملکردی مانند موتور و دنده تمرکز می‌کند، در حالی که طراح وب به ظاهر خودرو، چیدمان داشبورد و تجربه رانندگی تمرکز دارد. در زمینه شغل طراحی سایت هم فرایند همکاری به همین منوال است. در ادامه برای درک بهتر این فرایند هرکدام یک از نقش‌های نام‌برده جداگانه بررسی می‌شوند.

طراح وب کیست؟

طراحان وب مسئول جنبه‌های بصری و تجربی وب‌سایت‌ها هستند. آن‌ها ظاهر و احساس وب‌سایت را ایجاد می‌کنند و از جذابیت بصری، ساختار منطقی، کاربرپسند و لذت بخش بودن آن اطمینان می‌دهند. ملاحظات آن‌ها شامل انتخاب‌هایی مانند طرح‌های رنگی، فونت‌ها، قرار دادن دکمه‌ها، منوهای کشویی، نوارهای پیمایش و عناصر تعاملی است. علاوه بر این، طراحان وب به معماری اطلاعات می‌پردازند و تصمیم می‌گیرند که چه محتوایی را شامل شود و در کجا قرار گیرد. این زمینه اغلب به نقش‌های تخصصی مانند «طراحی تجربه کاربری» (User Experience Design)، «طراحی رابط کاربری» (UI Designer) و «معماری اطلاعات» (Information Architecture) منشعب می‌شود.

یک طراح وب پشت سیستم کامپیوتر

توسعه‌ دهنده وب کیست؟

توسعه‌دهندگان وب، کارهای طراح وب را با تبدیل آن به وب‌سایتی کاملاً کاربردی زنده می‌کنند. توسعه‌دهندگان فرانت‌اند طراحی بصری را با استفاده از زبان‌هایی مانند «HTML» ،«CSS» و جاوا اسکریپت به ابزارهایی قابل تعامل تبدیل می‌کنند. آن‌ها جنبه‌های قابل‌مشاهده وب‌سایت را می‌سازند که کاربران مستقیماً با آن در تعامل هستند. توسعه‌دهندگان بک‌اند عملکردهای پیشرفته مانند فرآیند پرداخت در سایت‌های فروشگاهی را مدیریت می‌کنند و از عملکرد روان و ایمن وب‌سایت اطمینان می‌دهند.

در اصل در دنیای شغل طراحی سایت، طراح وب به عنوان معمار عمل کرده و ظاهر و ساختار وب‌سایت را مفهوم‌سازی می‌کند، در حالی که توسعه‌دهنده وب به عنوان سازنده یا مهندس، ساخت‌وساز و عملکرد سایت را اجرا خواهد کرد.

 آیا هم اکنون زمان خوبی برای شغل طراحی سایت است؟

قبل از شروع مسیر شغلی جدید و به خصوص شغل طراحی سایت، ارزیابی چشم‌اندازها و ثباتی که صنعت می‌تواند ارائه دهد بسیار مهم است. برای اینکه جوابی منطقی به این پرسش ارائه دهیم باید به چشم‌انداز فعلی حوزه توسعه وب نگاهی بیندازیم تا درک بهتری از فرصت‌ها و پتانسیل پیش رو داشته باشیم.

آیا شغل طراحی سایت در حال حاضر مورد تقاضا است؟

بله قطعاً، توسعه‌دهندگان وب در حال حاضر تقاضای بالایی دارند. در دنیای امروزی فناوری در تمام جنبه‌های زندگی ما نفوذ کرده است. خواه با برنامه‌های رسانه‌های اجتماعی سروکار داشته باشیم، خریدهای آنلاین انجام دهیم یا به وسیله نرم‌افزارها و ابزارهای مختلف با هم‌تیمی‌های خود همکاری کنیم و بسیاری از موارد دیگر، فعالیت‌های روزانه ما به شدت به فناوری وابسته است. در پشت‌صحنه، تیمی اختصاصی از توسعه‌دهندگان وب نه‌تنها مسئول ایجاد این راه‌حل‌های فنّاورانه هستند، بلکه به طور مداوم آن‌ها را برای اطمینان از عملکرد یکپارچه آن‌ها حفظ و پشتیبانی می‌کنند. در نتیجه، تقاضا برای توسعه‌دهندگان وب و شغل طراحی سایت همچنان قوی و رو به افزایش است.

چندین نفر در حال ایجاد طراحی وبسایت

روند حضور توسعه دهندگان وب در حوزه های دیگر

در چند سال اخیر، توسعه‌دهندگان وب تقریباً در هر صنعتی حضور چشمگیری داشته‌اند. روند استخدام توسعه‌دهندگان وب از سال ۱۴۰۰ تا سال ۱۴۰۱ به خصوص در زمان همه‌گیری ویروس کرونا بسیار گسترش یافته است. در این رابطه شخصی به نام «سرجیو گرانادا» (Sergio Granada)، در مقاله‌ای در «TechCrunch»، نقش محوری توسعه‌دهندگان فول استک در کسب‌وکارها در طول و پس از همه‌گیری را برجسته کرد. در طی همه‌گیری روی‌آوری به شغل توسعه‌دهنده فول استک به مهارتی بسیار موردتوجه تبدیل شد زیرا بسیاری از شرکت‌ها در بخش‌های مختلف عملیات و کارهای خود را دورکاری و مجازی کرند. در طی این مدت کسانی که توسعه‌دهنده فول استک بودند فرصت‌های شغلی بی‌نظیری به دست آورند.

در نتیجه تعدیل نیروی کار صنعت فناوری و اخراج کارکنان ناشی از استخدام بیش از حد، توسعه‌دهندگان و مهندسان وب فرصت‌هایی را در طیف گسترده‌ای از زمینه‌ها، از مراقبت‌های بهداشتی تا امور مالی و غیره کشف کردند. انطباق‌پذیری و تخصص آن‌ها در ایجاد راه‌حل‌های دیجیتال آن‌ها را به ضروری‌ترین نیروهای انسانی در بخش‌های مختلف تبدیل کرده است.

پیش بینی رشد شغلی در زمینه توسعه وب

رشد شغلی قابل‌توجهی برای افراد ماهر در زمینه ساخت و نگهداری وب‌سایت‌ها، برنامه‌ها و نرم‌افزارها در آینده وجود دارد که بر نقش محوری آن‌ها در جامعه مبتنی بر فناوری ما تأکید می‌کند. این تقاضای رو به رشد برای شغل طراحی سایت و توسعه وب به راحتی در بازار کار توسعه وب مشهود است. پیش‌بینی‌های اداره آمار کار در بسیاری از کشورهای دنیا حاکی از افزایش قابل‌توجه تقاضا برای متخصصان این حوزه است.

شغل طراحی سایت و توسعه وب سر صدر مشاغل برتر دنیا

شغل طراحی سایت و توسعه‌دهنده وب با در نظر گرفتن میزان حقوق و دستمزد و همچنین نرخ اشتغال، جایگاه چهارم را در فهرست بهترین عناوین شغلی در صنعت فناوری به دست آورده است. در همین حال، توسعه‌دهنده نرم‌افزار به عنوان مطلوب‌ترین عنوان شغلی فناوری، جایگاه برتر را به خود اختصاص داده است.

همچنین در سال ۱۴۰۱، رتبه‌بندی «Indeed» مهندس نرم‌افزار را در رتبه هفتم در میان بهترین مشاغل در کل مشاغل دنیا قرار داد. علاوه بر این، توسعه‌دهنده پشتیبان، مهندسی قابلیت اطمینان سایت و توسعه‌دهنده C++‎ نیز جایگاه خود را در بین بیست عنوان شغلی موردتقاضا در دنیا حفظ کردند. این رتبه‌بندی‌ها بر مطلوبیت و تقاضا برای متخصصان ماهر در بخش فناوری تأکید زیادی دارد.

میزان حقوق شغل طراحی سایت

حرف زدن در مورد میزان حقوق توسعه‌دهندگان وب به خصوص در ایران کمی سخت است و این میزان حقوق وابسته به میزان تورم، مهارت شخص، شرکتی که فرد برای آن کار می‌کند، نوع کار از لحاظ فریلنسری، کارمندی و بسیاری از موارد دیگر کاملاً متغیر و ممکن است از چند میلیون تومان تا ده‌ها میلیون تومان و حتی بیشتر در ماه متغیر باشد.

حرفه زدن در مورد میزان حقوق شغل طراحی سایت و توسعه وب در کشورهای پیشرفته مانند آمریکا که آمار رسمی دارند آسان است و با قاطعیت بیشتری می‌توان اظهارنظر کرد. در اواسط سال ۱۴۰۲ (۲۰۲۳)، میانگین دستمزد پایه برای توسعه‌دهندگان وب در ایالات متحده ۸۲۴۸۹ دلار در سال است. به طور طبیعی، این رقم می‌تواند بر اساس عواملی مانند موقعیت جغرافیایی، سال‌ها تجربه حرفه‌ای و مجموعه مهارت‌های خاصی که فرد ارائه می‌دهد، نوسان داشته باشد.

پول در آوردن از شغل طراحی سایت توسط یک فرد

انتظار می‌رود روند افزایش حقوق در صنعت فناوری در سراسر سال ۱۴۰۲ و پس از آن ادامه یابد. در سال ۱۴۰۲ مشاغلی مانند توسعه وب، مهندسی نرم‌افزار، رایانش ابری، «DevOps» و حل مسئله بیشترین میزان جستجو را در موتورهای جستجو داشته‌اند و این نشان می‌دهد که شغل توسعه‌دهنده وب شغلی بسیار پر تقاضا است. به طور خلاصه، شواهد بررسی شده بر تقاضای بالای مداوم برای شغل طراحی سایت و توسعه‌دهندگان وب تأکید دارد.

دورکاری برای توسعه دهندگان وب

یکی از مزیت‌های مشاغلی مانند طراحی سایت و توسعه وب امکان دورکاری و کار به صورت فریلنسری است. در کل سه شیوه کار برای مشاغل طراحی سایت و مشاغل مشابه وجود دارد که آن هم کار به صورت تمام وقت، پاره وقت و دورکاری است که در این رابطه آمارها حاکی از محبوبیت گزینه سوم یعنی دور کاری هستند.

نظرسنجی توسعه‌دهندگان Jamstack در سال ۱۴۰۲ نشان داد که ۶۲ درصد از پاسخ‌دهندگان به نظرسنجی در مور شغل طراحی سایت و توسعه وب کاملاً از راه دور کار می‌کنند و در همین حال نشان داد ۸۳ درصد از کسانی که دورکاری را ترجیح می‌دهند از این نوع سبک کاری راضی هستند و از آن لذت می‌برند. خوشبختانه، توسعه وب شغلی است که می‌توان آن را به صورت دورکاری به صورت تمام و کمال انجام داد.

آیا طراحی سایت شغل خوبی است؟

با نگاه و بررسی‌های بازار کار و رشد اشتغال پیش‌بینی‌شده برای شغل طراحی سایت، پاسخ به این سؤال کاملاً شفاف است. بله برای شغل توسعه وب و طراحی سایت طبق همه آمار و ارقام هم اکنون زمان بسیار مناسبی برای ورود به این حرفه است. در چشم‌انداز امروزی، فناوری نقشی جدایی‌ناپذیر در کار، ارتباط با دیگران، دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی، خرید و بسیاری از جنبه‌های دیگر زندگی روزمره ایفا می‌کند.

چگونه طراح سایت شویم؟

تا به اینجا اطلاعات نسبتاً کاملی از شغل طراحی سایت و وضعیت بازار کار آن به دست آوردیم اما سؤال اصلی اینجاست، چگونه طراح سایت شویم؟ در دنیای امروزی مسیرهای بیشتری برای ورود به دنیای توسعه وب نسبت به قبل وجود دارد که این گستردگی به طیف وسیع‌تری از توسعه‌دهندگان مشتاق کمک می‌کند به این حوزه ورود پیدا کنند. برای تبدیل‌شدن به یک توسعه‌دهنده وب موفق داشتن برنامه سازمان‌یافته ضروری است که چاشنی آن تلاش و پشت‌کار خواهد بود. در ادامه مراحل تبدیل‌شدن به توسعه‌دهنده‌ای قوی را مرور خواهیم کرد تا کاربر با دیدگاه بهتری تصمیم به ورود به دنیای طراحی سایت و توسعه وب بگیرد.

گام اول: ورود به دنیای کدنویسی

قبل از هر چیزی باید آستین‌ها را بالا زد و وارد دنیای پرپیچ‌وخم کدنویسی شد. در این رابطه علاقه حرف اول را میزند و بسیار مهم است که از کاری که می‌کنید لذت ببرید، در غیر این صورت کار سخت خواهد شد. خوشبختانه به علت وجود پلتفرم‌های آنلاین زیادی که هم برای زبان فارسی و هم برای زبان انگلیسی وجود دارد دسترسی به منابع آموزشی رایگان و پولی امروزه آسان‌تر از همیشه است. کاربران می‌توانند با استفاده از دوره‌های آموزش آنلاین مسیر ورود به دنیای کدنویسی را پیدا کرده و اصول و مبنای آن را یاد بگیرند.

یک دختر برنامه نویس در حال کدنویسی و طراحی سایت

در کنار دیدن آموزش‌های مختلف تمرین و تکرار، ساخت پروژه‌های شخصی و تعامل برقرار کردن با جوامع توسعه‌دهندگان وب بسیار اهمیت زیای دارد. در پلتفرم آموزشی فرادرس هم دوره‌های رایگان و پولی زیادی برای شروع ورود به دنیای برنامه نویسی وب وجود دارد که کاربران می‌توانند از آن بهره لازم را ببرند.

گام دوم: مشخص کردن مسیر شغلی کدنویسی

حرفه توسعه وب شامل رویکردهای مختلفی است که در بخش‌های بالا به این جوانب پرداخته شد. کاربر باید مشخص کند که می‌خواهد به توسعه‌دهنده سمت سرور تبدیل شود یا توسعه‌دهنده فرانت‌اند و یا می‌خواهد توسعه‌دهنده فول استک باشد. در این رابطه اولین نقطه عطف مهم در سفر توسعه وب، کسب مهارت در زبان‌ها، کتابخانه‌ها و فریمورک‌های لازم مرتبط با مسیر انتخابی است. آشنایی با این ابزارها و اصطلاحات صنعت، فعالیت‌های آموزشی کاربر را تسهیل می‌کند.

همچنین صرف‌نظر از اینکه هدف کاربر توسعه بک‌اند، فرانت‌اند یا فول‌استک باشد، کسب دانش‌پایه از HTML/CSS و جاوا اسکریپت امری کاملاً ضروری است. بنابراین اکثر برنامه‌نویس‌های وب، طراحان سایت و مهندسین نرم‌افزار به این زبان‌ها مسلط هستند.

گام سوم: انتخاب مسیر یادگیری

پس از جستجو و تحقیق و تفحص در مورد کدنویسی و انتخاب نوع رویکرد برنامه نویسی وب از لحاظ توسعه بک‌اند، فرانت‌اند و فول استک، گام مهم بعدی در مسیر تبدیل شدن به توسعه دهنده وب، انتخاب نوع آموزش است. در چشم‌انداز امروزی، کاربر گزینه‌های یادگیری فراوانی برای انتخاب دارد که در اوایل کار انتخاب نوع آموزش می‌تواند کمی سخت و چالشی باشد. کار باید با ارزیابی عوامل کلیدی که بر انتخاب مسیر یادگیری تأثیر می‌گذارد، شروع شود. در این رابطه توجه به نکات زیر در انتخاب بوت کمپ یا آموزشی که انتخاب می‌شود بسیار حائز اهمیت است:

  • انتخاب سطح آموزش: در مسیر شغل طراحی سایت، کاربر باید تعیین کند که بر اساس اهداف شغلی خود به آموزش مقدماتی این حرفه نیاز دارد یا به آموزش کامل آن.
  • هزینه: کاربر باید ارزش پولی که در این مسیر خرج می‌کند را همراه با «نرخ بازگشت سرمایه» (RoI) ارزیابی کند و در آخر آموزشی را انتخاب کرده که به بهترین وجه با نیازها و شرایط او سازگار است.
  • زمان: مدت‌زمان لازم برای یادگیری و گذراندن دوره و مهم‌تر از آن همسو بودن و منطبق بودن آموزش با نیازهای کاربر هم اهمیت زیادی دارد.
  • نوع آموزش: توجه به نوع آموزش از لحاظ آموزش از راه دور، آموزش حضوری و ترکیبی که کاربر می‌خواهد بگذراند مهم است.
  • نوع تدریس: در کنار نوع آموزش، نوع تدریس هم از لحاظ آموزش ویدیوی، کلاس آنلاین، آموزش خود خوان، کلاس و غیره هم اهمیت زیادی دارد.
  • پشتیبانی یادگیری: کاربر باید تصمیم بگیرید که آیا برای یادگیری توسعه وب و طراحی سایت به آموزش خصوصی و پشتیبانی مدرس نیاز دارد یا می‌خواهد به صورت خود خوان آموزش‌های لازم را بگذراند.
  • مدرک و گواهینامه: در کنار توجه به جزئیات و نوع آموزش همچنین توجه به این نکته که دوره یا کلاسی که کاربر می‌گذراند آیا گواهینامه محور است یا خیر، اهمیت خاصی دارد. برای برخی از کاربران گرفتن مدارک و گواهینامه‌های معتبر اولویت بالایی دارد ولی برای برخی دیگر یادگیری اصول و موارد فنی کافی است.
  • پشتیبانی شغلی: آخرین نکته‌ای که در انتخاب بوت کمپ و آموزش باید به آن دقت شود پشتیبانی شغلی است. برخی از دوره‌های آموزشی و بوت کمپ‌ها دارای پشتیبانی شغلی هستند و پس از آن که کاربر با موفقیت آن‌ها پشت سر گذاشت در روند استخدام کاربر آسان‌کاری می‌کنند. این در حالی است که برخی از کاربران می‌خواهند به صورت مستقل وارد بازار کار شوند.

برای انتخاب مسیر و نوع آموزش انجام مشاوره با افراد متخصصان و همچنین بررسی بازخورد کاربران دیگر از آموزش و بوت کمپ‌های مدنظر به کاربر کمک می‌کند که منطقی‌تر و با آگهی بیشتری تصمیم بگیرد.

گام چهارم: ساخت رزومه برای شغل طراحی سایت

در طول فرایند یادگیری توسعه وب ساختن پروژه‌هایی برای به نمایش گذاشتن مهارت‌های خود ضروری است. این کار به کاربران کمک می‌کند تا کارفرمایان و مشتریان زیادی را جذب کنند و زودتر وارد بازار کار شوند. به همین دلیل است که دوره‌های توسعه وب پروژه محور، منبعی عالی برای یادگیری شغل طراحی سایت و توسعه وب هستند.

برای ساخت رزومه و نمونه کاری مناسب بهتر است بهترین پروژه‌ها برای این کار انتخاب شوند. در این رابطه باید پروژه‌هایی در رزومه قرار بگیرد این پروژه‌ها نشان‌دهنده مهارت‌های کاربر باشند. برای شغل طراحی سایت مهارت‌های مانند HTML ،CSS، جاوا اسکریپت و طراحی واکنش‌گرا نشان می‌دهد بسیار اهمیت ویژه‌ای دارند.

صفحه رزومه یک شخص طراح سایت

همچنین شایان‌ذکر است که بهترین راه برای نشان داده رزومه به کارفرمایان و دیگران، وب‌سایت‌های شخصی هستند. کاربری به عنوان طراح سایت بهتر است خودش وب‌سایتی جذاب و کاربردی داشته باشد و نمونه کارهای خود را در آنجا قرار دهد. در رابطه با هر پروژه‌ای که در سایت شخصی قرار می‌گیرد بهتر است جزئیات پروژه نیز در آن درج شود. با این کار شخص توسعه‌دهنده برنامه ‌نویسی حرفه‌ای به نظر می‌رسد و امکان جذب پروژه و یا استخدام او بیشتر می‌شود. همچنین قرار دادن نمونه کارها در پلتفرم‌هایی مانند گیت هاب هم می‌تواند ایده خوبی برای شروع کار باشد. در ادامه چند نکته اضافی برای ایجاد رزومه قوی برای افراد توسعه‌دهنده وب آورده شده است که توجه به آن‌ها اهمیت زیادی دارد:

  1. بهتر است پروژه‌هایی در رزومه قرار بگیرند که با تخصص و علاقه کاربر در ارتباط باشند.
  2. مهارت‌های تخصصی کاربر در رزومه نیازمند توجه ویژه‌ای هستند.
  3. استفاده از تصاویر و ویدیوهای باکیفیت برای نمایش پروژه‌ها انجام شده ایده خوبی برای جذب کارفرمایان است.
  4. نمونه کارها و پروژه‌ها باید به‌روز و مطابق با آخرین تخصص‌های کاربر باشند.

با پیروی از نکات بالا، می‌توان نمونه کار و رزومه‌های بسیار جذاب و حرفه‌ای ایجاد کرد و این به کاربران توسعه‌دهنده کمک می‌کند که سمت شغلی مورد تقضای خود را به دست آورند. نکات بالا نه‌تنها برای شغل طراحی سایت بلکه برای هر تخصصی مرتبط با زمینه‌های فناوری اطلاعات می‌تواند ایده خوبی باشد.

گام پنجم: ورود به بازار کار

اگر کاربری چهار قدم بالا را با موفقیت و برنامه‌ریزی پشت سر بگذارد می‌تواند وارد بازار کار شغل طراحی سایت شود و پروژه‌های متعددی جذب کرده و یا در شرکتی استخدام شود. ذکر چند نکته زیر در رابطه با ورود به بازار کار طراحی سایت خالی از لطف نیست و دیدگاه روشن‌تری در رابطه با ورود به بازار کار به کاربر می‌دهد:

  • اطمینان از جذاب و بهینه بودن نمونه کارها: نمونه کارها شانس کاربر برای به نمایش گذاشتن مهارت‌ها و تجربه برنامه نویسی به کارفرمایان است. باید اطمینان حاصل کرد که این نمونه کارها به‌خوبی طراحی شده باشند و در آن توضیحات مرتبط با هر پروژه قرار گرفته باشد.
  • به‌روزرسانی رزومه، پروفایل لینکدین و «گیت هاب» (GitHub): کاربران متقاضی شغل طراحی سایت نه‌تنها باید رزومه خوبی برای خود بسازند بلکه باید در پلتفرم‌هایی مانند لینکدین و گیت هاب هم حساب کاربری داشته باشند و پروژه‌های به‌روز خود را در آنجا قرار دهند.
  • داشتن برنامه کاری: به عنوان طراح سایت کاربر باید برنامه کاری داشته باشد و در آن فهرست کارهای مورد علاقه، شرکت‌های مورد علاقه و غیره را قرار دهد.
  • تمرین برای مصاحبه شغلی: تمرین برای مصاحبه شغلی شامل آماده شدن برای پاسخ دادن به سؤالات رایج مصاحبه توسعه‌دهندگان وب و همچنین سؤالات فنی است.

با رعایت نکات بالا تا حدود زیادی می‌توان در مسیر شغلی مدنظر خود به عنوان طراح سایت و توسعه‌دهنده وب قرار گرفت. همچنین در همین رابطه توجه به یک سری نکات اضافی زیر هم می‌تواند به کاربر در این مسیر کمک کند.

  1. ارتباط با دیگر توسعه‌دهندگان در رویدادهای برنامه نویسی، برقراری ارتباط با افراد در لینکدین و ساخت شبکه شخصی در آن و مصاحبه با افراد متخصص در زمینه طراحی سایت و توسعه وب نه‌تنها موجب معرفی کاربر به دیگران می‌شود بلکه به او انگیزه مضاعف می‌دهد.
  2. همچنین مشارکت در پروژه‌های «منبع آزاد» (اوپن سورس | Open Source) راهی عالی برای به دست آوردن تجربه کار بر روی پروژه‌های دنیای واقعی و ایجاد برند شخصی یا شهرت در جامعه توسعه‌دهندگان است.
  3. آگهی از آخرین روند توسعه با خواند وبلاگ‌های صنعتی و علمی در زمینه توسعه وب، شرکت در کنفرانس‌ها و دیدن دوره‌های آنلاین جدید و به‌روز هم به کاربر کمک بسیار زیادی خواهد کرد و مسیر را برای او هموارتر می‌کند.

با پیروی از نکات بالا می‌توان هم مسیر ورود به بازار کار را هموارتر کرد و هم شانس خود را برای به دست آوردن شغل مدنظر افزایش داد و در کنار آن روزبه‌روز پیشرفت کرد.

زبان‌ های برنامه نویسی، کتابخانه‌ ها و فریمورک های مورد نیاز برای طراحی سایت

در شغل طراحی سایت و توسعه وب، متخصصان از قدرت زبان‌های برنامه نویسی، کتابخانه‌ها و فریمورک‌ها برای ایجاد وب‌سایت‌ها و برنامه‌ها استفاده می‌کنند. در ادامه هرکدام یک از این ابزارهای متخصصین توسعه وب جداگانه موردبررسی خواهند شد و در کنار آن برخی از ابزارهای لازم و ضروری دیگر را که روزانه طراحان سایت با آن سروکار دارند معرفی خواهیم کرد.

زبان‌ برنامه نویسی چیست؟

زبان‌های برنامه‌ نویسی از مهم‌ترین ابزارهای توسعه وب هستند که توسعه‌دهندگان برای ساختن وب‌سایت‌ها، برنامه‌ها و نرم‌افزارها از آن‌ها استفاده می‌کنند. این زبان‌ها دسته‌بندی‌های مختلفی از جمله زبان‌های برنامه نویسی، زبان‌های نشانه‌گذاری، زبان‌های شیوه‌نامه و زبان‌های پایگاه داده را در برمی‌گیرند.

شخصی در حال کار با زبان های برنامه نویسی طراحی سایت

انواع زبان‌ های برنامه نویسی

زبان برنامه نویسی در قالب مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها عمل خواهد کرد که کامپیوتر را در تولید خروجی‌های خاص راهنمایی می‌کند. برنامه نویسان از زبان‌های برنامه نویسی سطح بالا برای نوشتن کد منبع استفاده می‌کنند که به دلیل استفاده از کلمات و نمادهای منطقی برای انسان قابل‌خواندن است. زبان‌های سطح بالا را می‌توان بیشتر به عنوان زبان‌های کامپایل شده یا ترجمه‌شده طبقه‌بندی کرد.

زبان‌ های سطح بالای کامپایلری

زبان‌های سطح بالای کامپایلری، مانند C++‎ و جاوا دستورات و «سینتکس» (Syntax) آن‌ها در قالبی مبتنی بر متن ذخیره می‌شود که برای برنامه‌نویسان انسانی قابل‌درک است اما برای کامپیوترها قابل‌درک نیست. برای اجرای کد منبع، باید آن را به زبان سطح پایین، یعنی کد ماشین، تبدیل کرد. زبان‌های کامپایل شده معمولاً برای توسعه برنامه‌های نرم‌افزاری استفاده می‌شوند.

زبان‌ های مفسری

زبان‌های مفسری مانند «پرل» (Perl) و «پی اچ پی» (PHP)، نیازی به کامپایل ندارند. در عوض، کد منبع نوشته شده به این زبان‌ها را می‌توان مستقیماً به وسیله مفسر پردازش کرد. مفسر در اصل برنامه‌ای محسوب می‌شود که برای خواندن و اجرای کد طراحی شده است. زبان‌های مفسری معمولاً برای اجرای اسکریپت‌ها، از جمله آن‌هایی که مسئول تولید محتوای پویا وب‌سایت هستند، استفاده می‌شوند.

زبان‌ های سطح پایین

زبان‌های سطح پایین زبان‌هایی هستند که مستقیماً به وسیله سخت‌افزار کامپیوتر قابل‌تشخیص و اجرا هستند و نیاز به تفسیر یا ترجمه را از بین می‌برند. زبان ماشین و زبان اسمبلی نمونه‌های بارز زبان‌های سطح پایین هستند.

زبان‌ های برنامه نویسی محبوب برای توسعه وب

طبق آمار و ارقام در چند سال اخیر، برخی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی به صورت فهرست موارد زیر هستند:

  • «پایتون» (Python)
  • «جاوا» (Java)
  • «C»
  • «جاوا اسکریپت» (JavaScript)
  •  «سی پلاس پلاس» (C++‎)
  • «سی شارپ» (C#‎)
  • «پی اچ پی» (PHP)
  • «زبان R»
  • و «سوئیفت» (Swift)

زبان‌های فوق زیربنای چشم‌انداز توسعه وب هستند و به ساخت سایت و برنامه‌های کاربردی وب متنوع کمک می‌کنند.

زبان های نشانه گذاری محتوا

زبان‌های نشانه‌گذاری نقش مهمی در تعیین قالب‌بندی فایل متنی دارند. در اصل، زبان نشانه‌گذاری به نرم‌افزار مسئول نمایش متن دستور می‌دهد که چگونه آن را قالب‌بندی کند. این زبان‌ها کاملاً برای انسان قابل خواندن هستند و از کلمات استاندارد استفاده می‌کنند اما تگ‌های نشانه‌گذاری در خروجی نهایی پنهان می‌مانند. دو زبان برجسته نشانه‌گذاری «HTML» و «XML» هستند که در ادامه هرکدام را معرفی خواهیم کرد.

صفحه لپ تاپ در حال نشان دادن نحوه کار زبان HTML در طراحی سایت

زبان نشانه‌ گذاری HTML

HTML که مخفف «HyperText Markup Language» است به عنوان پایه‌ای برای ایجاد وب‌سایت عمل می‌کند و در شغل طراحی سایت پایه‌ای‌ترین مهارت محسوب می‌شود. در سند متنی ساده، تگ‌های HTML دستورالعمل‌هایی درباره نحوه نمایش سند هنگام مشاهده در مرورگر وب ارائه می‌دهند. برای نشان دادن عملکرد HTML، مثالی از تگ بولد کردن را در نظر بگیرید. در HTML، این تگ به صورت زیر نمایش داده می‌شود:

1<b>Make this sentence bold!</b>

هنگامی‌که مرورگر کد بالا را تفسیر می‌کند، دستورالعمل یا تگ بولد کردن جمله مدنظر را به صورت پررنگ نمایش می‌دهد. مهارت HTML نه‌تنها برای توسعه‌دهندگان وب بلکه برای افراد حرفه‌ای در زمینه‌های مختلفی مانند کپی رایترها، مدیران پروژه و غیره نیز ارزشمند است.

زبان نشانه‌ گذاری XML

XML یا زبان نشانه‌گذاری توسعه‌پذیر، شباهت زیادی به HTML دارد زیرا XML هم نوعی زبان نشانه‌گذاری دیگری است. با این حال، برخلاف HTML، که در درجه اول بر نمایش و ارائه داده‌ها تمرکز دارد، XML منحصراً برای ذخیره‌سازی و ارسال داده‌ها طراحی شده است. برخلاف تگ‌های از پیش تعریف شده HTML، تگ‌های XML به وسیله نویسنده سند تولید می‌شوند.

هدف اصلی XML ساده‌سازی اشتراک‌گذاری و انتقال داده‌ها، سازگاری با تغییرات پلتفرم و اطمینان از دسترسی به داده‌ها است. این امر با ارائه ابزاری مستقل از سخت‌افزار و نرم‌افزار برای ذخیره، انتقال و تبادل داده‌ها به دست می‌آید.

زبان شیوه نامه یا استایل بندی

زبان‌های شیوه‌نامه یا به اصطلاح زبان‌های استایل‌بندی با سبک‌ و استایل‌دهی به اسنادی که به با زبان‌های نشانه‌گذاری محتوا مانند HTML تشکیل شده‌اند، نقشی محوری در حوزه توسعه وب دارند و تسلط به آن‌ها یکی از پایه‌ای‌ترین مهارت‌ها در شغل طراحی سایت است. این زبان‌ها، مانند CSS (Cascading Style Sheets)، برای سبک‌دار کردن اسناد استفاده می‌شوند و از ارائه هماهنگ محتوا اطمینان می‌دهند.

برای درک بهتر نقش این زبان‌ها سندی را در نظر بگیرید که در HTML نوشته شده و با استفاده از CSS، به عنوان نوعی زبان شیوه‌نامه، استایل‌بندی شده است. در این سناریو، HTML بر محتوا و ساختار سند تاکید، در حالی که CSS بر این جنبه که چگونه این محتوا باید به صورت بصری ارائه شود تمرکز خواهد کرد. CSS طیف متنوعی از قابلیت‌ها را ارائه می‌دهد، از جمله موارد فهرست زیر:

  • مدیریت رنگ: اضافه کردن رنگ به عناصر.
  • سفارشی‌سازی فونت: تغییر فونت‌های متن.
  • بهبود پس‌زمینه و حاشیه: ترکیب پس‌زمینه و حاشیه‌ها.
  • استایل فرم: تعریف ظاهر عناصر فرم.
  • طراحی واکنشگرا: بهینه‌سازی صفحات وب برای طرح‌بندی‌های واکنشگرا و تضمین سازگاری نمایش عناصر در دستگاه‌های مختلف.

CSS در اصل به عنوان ابزاری ارزشمند در ایجاد تجربیات وب جذاب و کاربر پسند عمل می‌کند. این زبان شیوه‌نامه به توسعه‌دهندگان و طراحان سایت قدرت می‌دهد تا زیبایی‌شناسی صفحات وب را دست‌کاری کرده و آن را جذاب‌تر کنند.

زبان‌ های پایگاه داده

زبان‌ها صرفاً به توسعه وب برای ایجاد وب‌سایت‌ها، نرم‌افزارها و برنامه‌ها محدود نمی‌شوند. آن‌ها همچنین کاربرد خود را به حوزه مدیریت پایگاه داده گسترش می‌دهند. پایگاه‌های داده به عنوان مخازن برای حجم قابل‌توجهی از داده‌ها عمل می‌کنند و برنامه‌های کاربردی مختلفی برای ذخیره و بازیابی داده‌ها به آن‌ها تکیه می‌کنند.

به عنوان مثال، پلتفرم‌های پخش موسیقی مانند «Spotify» از پایگاه‌های داده برای قرار دادن فایل‌های موسیقی و ترجیحات گوش دادن کاربر استفاده می‌کنند. به طور مشابه، برنامه‌های رسانه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام از پایگاه‌های داده برای ذخیره اطلاعات پروفایل کاربر استفاده می‌کنند و هر به‌روزرسانی پروفایل کاربر محور به‌روزرسانی‌های پایگاه داده مربوطه را آغاز می‌کند.

پایگاه‌های داده با زبان‌های متمایز متناسب با دامنه آن‌ها کار می‌کنند، زیرا برای تفسیر همان زبان‌های برنامه‌نویسی استفاده شده به وسیله برنامه‌ها طراحی نشده‌اند. «SQL» (زبان پرس و جوی ساختاریافته) به عنوان زبان استاندارد برای دسترسی و دست‌کاری پایگاه داده‌های رابطه‌ای شناخته شده است. SQL با نشانه‌گذاری خود عمل می‌کند و برنامه نویسان را قادر می‌سازد تا با داده‌های ذخیره‌شده در سیستم پایگاه داده تعامل داشته باشند. تسلط به زبان‌های پایگاه داده هم برای افرادی که در سطح حرفه‌ای به شغل طراحی سایت علاقه‌مند هستند لازم و ضروری است.

کتابخانه‌ ها و فریمورک های لازم برای طراحی سایت

در حوزه توسعه وب، توسعه‌دهندگان و طراحان سایت اغلب از کتابخانه‌ها و فریمورک‌ها استفاده می‌کنند. علی‌رغم تصور غلط رایج مبنی بر این که فریمورک‌ها و کتابخانه‌ها یکی هستند در اصل هرکدام از آن‌ها اهداف متمایزی را دنبال می‌کنند و هر دو در جهت ساده‌سازی گردش کار توسعه‌دهندگان به وجود آمده‌اند. برای افرادی که به شغل طراحی سایت علاقه‌مند هستند تسلط به کتابخانه‌ها و فریمورک های لازم اهمیت زیادی دارد. در ادامه به صورت جداگانه این دو مفهوم مورد بررسی واقع شده‌اند.

کتابخانه‌ های طراحی سایت

کتابخانه‌ها و فریمورک‌ها هر دو از مؤلفه‌های کد از پیش نوشته شده تشکیل شده‌اند اما کتابخانه‌ها با مقیاس کوچک‌تر و کاربرد آن‌ها برای موارد استفاده خاص خواهد بود. کتابخانه شامل مجموعه‌ای از کدهای قابل‌استفاده مجدد بوده که به طور مدبرانه برای استفاده در آینده سازمان‌دهی شده است. هدف اصلی کتابخانه، توانمندسازی توسعه‌دهندگان برای دستیابی به نتایج دلخواه با حداقل نوشتن کد است.

یک تیم برنامه نویسی در حال ساخت سایت با فریمورک و کتابخانه های برنامه نویسی

به عنوان مثال، جاوا اسکریپت را به عنوان زبان برنامه‌ نویسی و «jQuery» را به عنوان نوعی کتابخانه جاوا اسکریپت باید در نظر گرفت. به‌جای ایجاد ده خط کد جاوا اسکریپت از ابتدا، توسعه‌دهنده می‌تواند عملکرد فشرده و از پیش ساخته‌شده ارائه‌شده به وسیله کتابخانه jQuery را به‌طور مؤثر استخراج کرده و به‌طور مؤثر در زمان و تلاش صرفه‌جویی کند.

فریمورک های طراحی سایت

در مقابل، فریمورک‌ها شامل مجموعه‌های جامعی از مؤلفه‌ها و ابزارهای از پیش تعیین‌شده هستند که برای تسریع توسعه کد طراحی شده‌اند. بسیاری از فریمورک‌ها شامل کتابخانه‌هایی به عنوان اجزای جدایی‌ناپذیر هستند. فریمورک در اصل به توسعه‌دهندگان ساختار می‌دهد و آن‌ها می‌توانند برنامه‌های کاربردی وب یا سایت‌های خود را بر اساس آن بسازند. انتخاب فریمورک مد نظر به طور قابل‌توجهی بر رویکرد توسعه و محصول نهایی تأثیر می‌گذارد.

فریمورک های قابل‌توجه در شغل طراحی سایت عبارت‌اند از «Bootstrap» ،«Ruby on Rails» و «Angular». این فریمورک‌ها به توسعه‌دهندگان ساختاری تعریف‌شده برای پروژه‌هایشان ارائه می‌دهند و فرآیند توسعه را ساده‌تر می‌کنند.

تفاوت کتابخانه و فریمورک

به کتابخانه‌ها و فریمورک‌ها به عنوان ابزارهایی باید فکر کرد که کار توسعه‌دهنده را آسان‌تر می‌کنند اما اهداف متفاوتی دارند.

  • کتابخانه‌ها مانند مجموعه‌ای از کدهای از پیش نوشته شده برای کارهای خاص هستند. تصور کنید مجموعه‌ای از ابزارهای مفید برای ساخت خانه در دسترس است. به جای ایجاد و ساخت ابزار از ابتدا هر بار که به آن نیاز باشد، می‌توان ابزار مناسب را از مجموعه ابزارها انتخاب و در زمان و تلاش خود صرفه‌جویی کرد. این ابزارها در اینجا همان کدهای از پیش نوشته شده هستند.
  • از طرف دیگر فریمورک‌ها مانند نقشه‌هایی برای ساخت خانه هستند. آن‌ها ساختار و دستورالعمل‌هایی را برای نحوه ایجاد وب‌سایت یا برنامه ارائه می‌دهند. استفاده از فریمورک در اصل مانند پیروی از نوعی دستور ساخت در هنگام ساخت خانه جدید هستند، مانند اول تعیین مکان، ساخت زیربنا، نقشه‌کشی خانه و غیره.

به بیان ساده، کتابخانه‌ها ابزارهای خاصی را ارائه می‌دهند، در حالی که فریمورک‌ها طرح یا ساختار برای پروژه ارائه خواهند داد. تمایز آن‌ها دقیق مانند داشتن جعبه‌ابزار با ابزارهای مختلف (کتابخانه‌ها) در مقابل داشتن دستور ساخت (فریمورک‌ها) برای ساخت خانه است.

دیگر ابزارهای لازم برای شغل طراحی سایت

در شغل طراحی سایت علاوه بر آشنایی و تسلط به زبان‌های برنامه‌نویسی، کتابخانه‌ها و فریمورک‌ها، توسعه‌دهندگان وب به چندین ابزار حیاتی دیگر برای ساده‌سازی کار خود متکی هستند که فهرست این ابزارها به صورت موارد زیر است:

  • ویرایشگرهای متن: توسعه‌دهندگان وب از ویرایشگرهای متنی مانند «Atom» ،«Sublime Text» یا «Visual Studio Code» برای نوشتن و ویرایش کد خود استفاده می‌کنند. این ویرایشگرهای کد و متن ویژگی‌هایی را ارائه می‌دهند که کدنویسی را کارآمدتر می‌کند.
  • مرورگرهای وب: مرورگرهای وب محبوب مانند کروم و فایرفاکس برای توسعه‌دهندگان وب ضروری هستند. آن‌ها از مرورگرها برای آزمایش وب‌سایت‌ها و برنامه‌های کاربردی وب خود استفاده می‌کنند تا مطمئن شوند که سایت یا برنامه آن‌ها برای کاربران به‌درستی کار می‌کند.
  • کنترل نسخه با «Git :«Git نوعی «سیستم کنترل نسخه» (Version Control Systems) است که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تغییرات در کد خود را مدیریت و پیگیری کنند. این ابزار برای پیگیری بازبینی‌ها، همکاری با دیگران و لغو تغییرات در صورت نیاز بسیار مهم است.
  • GitHub :GitHub نوعی پلتفرم مبتنی بر ابر محسوب می‌شود که مکمل Git است. این ابزار نوعی رابط کاربر پسند برای کنترل نسخه و همچنین ویژگی‌های اضافی مانند ردیابی اشکال، مدیریت کار و ویکی‌های پروژه فراهم می‌کند. گیت هاب همچنین پلت فرمی محبوب برای میزبانی و به اشتراک‌گذاری کد است و به‌خصوص برای پروژه‌های منبع آزاد اهمیت ویژه‌ای دارد. GitHub همکاری را ساده می‌کند به توسعه‌دهندگان کمک خواهد کرد تا بهترین شیوه‌های کدنویسی را دنبال کنند و مهارت‌های خود را به نمایش بگذارند.

به طور خلاصه، این ابزارها، از جمله ویرایشگرهای متن، مرورگرهای وب، Git و GitHub، برای توسعه‌دهندگان وب برای نوشتن، مدیریت و همکاری مؤثر روی کد ضروری هستند.

چند نفر در حال کار با ابزارهای شغل طراحی سایت

چند سوال متداول در مورد شغل طراحی سایت

برای تکمیل بحث در این بخش چندین پرسش و پاسخ متداول در مورد شغل طراحی سایت ارائه خواهد شد که بهتر روشن شدن مسیر کاربر کمک زیادی خواهد کرد.

برای تبدیل‌ شدن به توسعه‌ دهنده وب چه چیزی لازم است؟

تبدیل‌شدن به توسعه‌دهنده وب حرفه‌ای مستلزم مهارت در زبان‌ها و فناوری‌های کدنویسی است. در کنار مهارت‌های فنی، مهارت‌های نرم مانند ارتباطات و سازمان‌دهی بسیار مهم هستند. همچنین ایجاد رزومه و نمونه کار توسعه وب و نمایش کار آن‌ها در پلتفرم‌هایی مانند GitHub برای نشان دادن قابلیت‌های کاربر ضروری است.

آیا تبدیل‌ شدن به توسعه‌ دهنده وب سخت است؟

کاربران چه از دوره‌های آموزشی به صورت خودآموز استفاده کنند یا با کلاس و بوت کمپ کار یادگیری را پیش ببرند، برای تبدیل‌شدن به توسعه‌دهنده‌ای موفق نیاز به زمان، تمرکز و تلاش دارند. یادگیری کدنویسی به‌خودی‌خود کار دشواری نیست زیرا منابع و جوامع حمایتی متعددی برای کمک به کاربر در زمان فعلی وجود دارد.

آیا سن ۳۰ سالگی برای شروع شغل طراحی سایت مناسب است؟

سن مانعی برای ورود به توسعه وب نیست. این رشته وابسته به یادگیری مجموعه مهارت‌ها و تجربیات متنوعی است و هیچ محدودیت سنی برای شروع حرفه در توسعه وب وجود ندارد. اگر کاربر کنجکاو و مشتاق باشد در هر سنی می‌تواند وارد شغل طراحی سایت شود.

سخن پایانی

در مطلب فوق از مجله فرادرس، دنیای توسعه وب و شغل طراحی سایت را بررسی کردیم، مفاهیم اساسی آن و وضعیت فعلی آن در سال 2023 را پوشش دادیم. ما همچنین در مورد تمایز بین توسعه وب و طراحی وب، با تأکید بر نقش توسعه‌دهندگان در کدنویسی بحث مفصلی راه انداختیم. در کنار این‌ها میزان تقاضا برای توسعه‌دهندگان وب در صنایع مختلف و امنیت شغلی این رشته بررسی شد.

همچنین در بحث بالا ما با تأکید بر اهمیت مهارت‌های کدنویسی و انتخاب مسیر یادگیری مناسب، مراحل تبدیل‌شدن به توسعه‌دهنده وب را مورد بازبینی قراردادیم و زبان‌های برنامه‌نویسی، کتابخانه‌ها، فریمورک‌ها و سایر ابزارهای مورد استفاده در توسعه وب را به کاربران معرفی کردیم. به امید اینکه مطلب فوق در رابطه با اینکه شغل طراحی سایت چیست، مورد پسند کاربران عزیز مجله قرار گرفته باشد.

بر اساس رای ۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
CareerFoundryBooks.Google
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *