آموزش رزومه نویسی حرفه ای – از صفر تا صد + فیلم رایگان

۱۰۱۵ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۰ تیر ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۲ دقیقه
آموزش رزومه نویسی حرفه ای – از صفر تا صد + فیلم رایگان

برای آن‌هایی که به دنبال مشاغلی تازه می‌گردند، یک رزومه خوب می‌تواند تفاوت میان شغل رویایی و آنچه به عنوان شغل سوم در نظر دارند باشد. کافی‌ست رزومه نویسی را به خوبی فرا بگیرید و در آن صورت شانسی برای ورود به تمام شرکت‌هایی که مد نظرتان هستند خواهید داشت. اگر شما هم جزو آن افرادی هستید که رزومه‌هایی آن‌قدرها باکیفیت تدارک نمی‌بینید، قطعا این را می‌دانید که در نهایت باید روزها، هفته‌ها و گاهی ماه‌ها منتظر بمانید تا پاسخی دریافت کنید. بنابراین احتمالا به فکر پشت سر گذاشتن آموزش رزومه نویسی حرفه‌ای افتاده‌اید تا مدیران منابع انسانی را به دعوت از خود ترغیب کنید. خبر خوب اینکه به جای کاملا درستی آمده‌اید. در ادامه این مقاله به آموزش رزومه نویسی حرفه‌ای مشغول می‌شویم، اجزای مختلف رزومه را از نظر رد می‌کنیم و از این می‌گوییم که باید چه اطلاعاتی را با چه شکل و شمایلی در رزومه قرار دهید تا بیشترین شانس را داشته باشید.

فهرست مطالب این نوشته

آموزش رزومه نویسی (به شکل صحیح)

پیش از اینکه حتی شروع به کار کردن روی رزومه خود کنید، لازم است راجع به آنچه قرار است تدارک ببینید، تامل کنید.

از همین ابتدا باید بگوییم که خیر، هنگام نوشتن رزومه نباید به سراغ ابزارهای ویرایش متن معمولی و ساده بروید. اگرچه این رایج‌ترین روش ساخت رزومه است، اما با رویکردهای ایده‌آل، فرسنگ‌ها فاصله دارد. وقتی از یک ویرایشگر متن ساده برای نوشتن رزومه استفاده می‌کنید، ساعت‌ها باید با قالب‌بندی یا اصطلاحا Formatting متن سر و کله بزنید. در واقع معمولا کافی‌ست یک تغییر کوچک به وجود آورید و ناگهان تمام ساختار به هم می‌ریزد. بنابراین به جای استفاده از یک ویرایشگر متنی، پیشنهاد می‌کنیم به سراغ ابزارهای ساخت رزومه بروید.

به مطالعه ادامه دهید تا در پایان این آموزش رزومه نویسی، قادر به طراحی رزومه‌هایی مانند آنچه در تصویر پایین می‌بینید باشید. ضمنا در بخش‌های بعدی، فایل‌های لایه‌باز رزومه‌های آزمایشی موجود در این مقاله را نیز خواهید یافت تا کارتان را با قالب‌هایی از پیش آماده پیش ببرید.

مثال های رزومه نویسی

چطور بهترین قالب‌بندی را برای رزومه انتخاب کنیم؟

به صورت کلی سه قالب برای رزومه‌ها داریم: «تقویم معکوس»، «کاربردی/مبتنی بر مهارت» و گاهی از اوقات هم می‌توان دو حالت را با یکدیگر ادغام کرد. اینکه در نهایت به سراغ کدام قالب می‌روید، بستگی به شغلی دارد که می‌خواهید به دست آورید و همینطور سطوح تجاربی که تاکنون کسب کرده‌اید.

نحوه نوشتن Resume

سه قالب مختلف رزومه به شرح زیر هستند:

  • قالب رزومه تقویم معکوس: این بهترین گزینه برای آن‌هایی است که انبوهی تجربه کاری مرتبط با شغلی دارند که می‌خواهند به دست آورند.
  • قالب رزومه کاربردی / مبتنی بر مهارت: اگر دانشجو هستید یا تازه فارغ‌التحصیل شده‌اید و به همین خاطر از تجارب کاری مرتبط بی‌بهره هستید، یا اگر می‌خواهید مسیر شغلی خود را به کل تغییر دهید، قالب مبتنی بر مهارت بهترین گزینه به حساب می‌آید.
  • قالب رزومه ترکیبی: رزومه ترکیبی بهترین انتخاب برای آن‌هایی است که مجموعه‌ای وسیع از مهارت‌ها داشته و به دنبال شغل می‌گردند. ممکن است در صدد به دست آوردن شغلی باشید که تخصص در سه یا چهار حوزه مختلف را طلب می‌کند و بخواهید تمام آن‌ها مهارت‌ها را در رزومه به اشتراک بگذارید. بنابراین اگر برای مثال می‌خواهید یک سمت مدیریتی به دست آورید و نیازمند تخصص در مدیریت، فروش و توسعه نرم‌افزار هستید، باید این فرمت را برگزینید.

اما کدام یک برای «شما» بهتر است؟ در ۹۰ درصد از مواقع بهتر است به همان قالب تقویم معکوس بچسبید. این رایج‌ترین انتخاب است و مدیران منابع انسانی هم به دریافت چنین رزومه‌هایی عادت دارند. بنابراین ما هم در مقاله آموزش رزومه نویسی، روی همین قالب به‌خصوص تمرکز می‌کنیم.

بهترین ساختار رزومه چیست؟

نخستین چیزی که مسئول استخدام در هر شرکتی به آن توجه می‌کند، ساختار رزومه شما است. او از خود می‌پرسد که رزومه شما منظم است یا به‌هم‌ریخته؟ بیش از حد طولانی است یا بیش از حد کوتاه؟ خسته‌کننده است یا فریاد می‌زند «من را بخوان»؟

وقتی صحبت از ساختار رزومه باشد، برخی از بهترین رویکردها به شرح زیر هستند:

  • اندازه‌ای معادل یک صفحه: تنها در حالتی باید به سراغ رزومه دو صفحه‌ای بروید که واقعا به ارزشمندی اطلاعات درج شده در آن باور داشته باشید. مدیران منابع انسانی شرکت‌های بزرگ در هر ماه بیش از ۱۰۰۰ رزومه دریافت می‌کنند و قرار نیست وقت با ارزش خود را صرف خواندن داستان زندگی شما کنند.
  • استفاده از سرتیترهایی با ابعاد یکسان: یک ابعاد مشخص برای سرتیترهای خود انتخاب کنید و از آن در سراسر رزومه بهره ببرید.
  • فضای سفید فراوان: این قاعده را به خصوص در لبه‌های صفحه رعایت کنید.
  • فونتی که به آسانی خوانده می‌شود: پیشنهاد می‌کنیم به سراغ فونتی بروید که متمایز ظاهر می‌شود، اما نه بیش از حد.
  • انتخاب ابعاد فونت مناسب: به عنوان یک قاعده کلی، از ابعاد فونت ۱۱ یا ۱۲ برای متون عادی و از ابعاد ۱۴ و ۱۶ برای تیترها استفاده کنید.
  • ذخیره‌سازی به عنوان PDF: این هم یک استاندارد دیگر است و پیشنهاد می‌کنیم رزومه را با پسوند PDF ذخیره کنید. فایل‌های ورد هم یک گزینه محبوب دیگر هستند، اما ممکن قالب‌بندی رزومه در آن‌ها خراب شود.

یک مسئله دیگر که هنگام انتخاب ساختار رزومه باید به آن توجه کنید، این‌ست که ساختاری سنتی‌تر می‌خواهید یا چیزی اندک مدرن‌تر:

آموزش رزومه نویسی حرفه ای

اگر به دنبال شغلی در صنایع سنتی‌تر مانند وکالت، بانکداری، امور مالی و موارد این چینی می‌گردید،‌ احتمالا ساختار سنتی‌ گزینه‌ای مناسب‌تر به حساب آید. اما اگر می‌خواهید وارد شرکتی در حوزه تکنولوژی شوید که برای نوآوری و خلاقیت ارزش قائل می‌شود، از رزومه‌ای اندک پر زرق و برق‌تر استفاده کنید.

دانلود قالب آماده رزومه

آگاهی از نحوه نوشتن رزومه یک بحث است و ساخت رزومه‌ای واقعی که منحصر به فرد ظاهر شود، بحثی کاملا متفاوت. بدون الگوهای ضروری که بتوان از آن‌ها الهام گرفت، حتی کهنه‌کاران هم ممکن است به چند مانع مختلف بربخورند.

با استفاده از لینک‌های زیر می‌توانید سه قالب آماده، لایه‌باز و رایگان برای ساخت رزومه آسان داشته باشید.

آموزش رزومه نویسی حرفه ای
قالب آماده رزومه نویسی حرفه ای

آنچه باید در رزومه خود بیاورید

حالا که از بخش ابتدایی آموزش رزومه نویسی عبور کرده‌ایم، بیایید به سراغ مواردی ضروری برویم که هنگام نوشتن رزومه باید مد نظر داشته باشید.

محبوب‌ترین دسته‌بندی‌ها در یک رزومه به شرح زیر هستند:

  • اطلاعات تماس
  • تشریح هدف یا خلاصه‌ای از رزومه حرفه‌ای
  • تجارب کاری (و دستاوردها)
  • تحصیلات
  • مهارت‌ها
  • بخش‌های اختیاری - زبان‌ها، انتشارات، سرگرمی‌ها و موارد این چنینی

در ادامه به صورت جداگانه به سراغ هرکدام از این دسته‌بندی‌ها می‌رویم. سپس از این می‌گوییم که باید چه چیزهایی را با رعایت چه مواردی نوشت تا منحصر به فرد ظاهر شوید و شغلی که لیاقتش را دارید، به دست آورید.

اطلاعات تماس

ضروری‌ترین بخش در رزومه شما، «اطلاعات تماس» است. حتی اگر هرچیز دیگری را به بهترین شکل ممکن نوشته باشید هم در صورت بروز هرگونه خطا در این بخش، با مشکلات فراوان روبه‌رو شده و حتی ممکن است قادر به برقراری ارتباط با مدیران منابع انسانی نباشید.

بنابراین بخش اطلاعات تماس خود را دوباره و سه‌باره بررسی و اطمینان حاصل کنید که تمامی اطلاعات دقیق و به‌روز هستند.

اطلاعات ضروری در رزومه

مهم‌ترین اطلاعاتی که باید درج کرد، موارد زیر است:

  • نام و نام خانوادگی
  • شماره تماس
  • ایمیل آدرس
  • آدرس - آیا خودتان در محلی نزدیک به شرکت حضور دارید یا نیازمند حمایت سازمانی و جابه‌جایی هستید؟

اطلاعات اختیاری در رزومه

درج این اطلاعات اختیاری است، اما می‌تواند به تکمیل شدن هرچه بیشتر رزومه کمک کند:

  • سمت: سمت شغلی شما هم می‌تواند عنوان کنونی شما باشد و هم سمتی که به آن تمایل دارید. برای مثال می‌توانیم به «متخصص بازاریابی دیجیتال» یا «دانشمند داده جونیور» اشاره کنیم.
  • صفحه لینکدین: اگر پروفایلی به‌روز در لینکدین دارید که ارزش رزومه شما را بالاتر می‌برد، حتما لینک آن را درج کنید. ساخت رزومه در لینکدین بسیار آسان است و ارزش رزومه اصلی شما را بالاتر می‌برد.
  • شبکه‌های اجتماعی: آیا پیشتر نمونه کارهای خود را در جایی قرار داده‌اید؟ برای مثال توسعه‌دهندگان ممکن است از گیت‌هاب استفاده کرده باشند و نویسندگان از Dribble. حتی چنین چیزی می‌تواند یک وبلاگ شخصی باشد.
  • وب‌سایت/بلاگ: آیا در فضای آنلاین حضوری گسترده دارید؟ آیا پیشتر با راه‌اندازی یک بلاگ به نمایش تخصص خود در هر حوزه‌ای مشغول شده‌اید؟ اگر بله، حتما آن را در رزومه خود قرار دهید.

آنچه نباید در اطلاعات تماس قرار داد

تا جای ممکن از این موارد دوری کنید:

  • تاریخ تولد (مگر اینکه به صورت مشخص در تبلیغ فرصت شغلی به آن اشاره شده باشد): مدیر منابع انسانی نیازی به دانستن سن شما ندارد. این اطلاعات هیچ تاثیری بر روند تصمیم‌گیری نمی‌گذارد و در بدترین حالت ممکن است باعث تبعیض سنی شود.
  • ایمیل آدرس‌های غیر حرفه‌ای: حتما ایمیلی با ساختار ساده داشته باشید که نام و نام خانوادگی شما را شامل می‌شود. از ایمیل‌هایی که حاوی القاب و اعداد می‌شوند پرهیز کنید.
  • تصویر: مدیر منابع انسانی برای سنجش عملکرد و مهارت‌های شما نیازی به آشنایی با چهره شما ندارد و بنابراین نیازی به تعبیه یک تصویر صورت هم نیست.

تشریح هدف یا خلاصه‌ای از رزومه حرفه‌ای

بر هیچکس پوشیده نیست که برداشت‌های اولیه شدیدا مهم به حساب می‌آیند، چه در زندگی شخصی و چه در زندگی شغلی.

اگر برداشت اولیه از شما بد باشد، به احتمال فراوان در گذر زمان هم دچار تغییر نمی‌شود. در واقع ما به سختی می‌توانیم نظر دیگران را راجع به خودمان عوض کنیم.

هنگام جستجو برای فرصت‌های شغلی هم باید این موضوع را مد نظر داشت. مدیر منابع انسانی حدودا ۶ ثانیه برای بررسی هر رزومه زمان می‌گذارد. بله، متنی که شما با دقت و ظرافت هرچه تمام‌تر نوشته‌اید تنها ۶ ثانیه مورد توجه قرار می‌گیرد. البته مگر اینکه بتوانید در همین لحظات نخست تاثیرگذار ظاهر شوید.

راه دستیابی به این موفقیت از طریق یک تشریح هدف یا خلاصه‌نویسی با کیفیت از رزومه حرفه‌ای می‌گذرد. هر دو مورد در بخش بالایی رزومه شما قرار می‌گیرند، درست در کنار بخش اطلاعات تماس.

خلاصه رزومه چیست و چه زمانی از آن استفاده کنیم؟

خلاصه رزومه متنی کوتاه است که فعالیت‌های حرفه‌ای شما را در دو الی سه جمله تشریح می‌کند. از این خلاصه باید تقریبا در هر شرایطی استفاده کرد، مگر اینکه اخیرا از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده یا تصمیم به تغییر شغل خود گرفته باشید. (در این حالت باید به سراغ هدف رزومه بروید که طی بخش بعدی به آن هم پرداخته‌ایم).

خلاصه Resume

در خلاصه رزومه باید به موارد زیر اشاره کرد:

۱. شغل و مدت‌زمان تجاربی که به دست آورده‌اید - برای مثال: نماینده پشتیبانی مشتری با بیش از ۵ سال سابقه فعالیت در حوزه فناوری اطلاعات

۲. دو دستاورد یا مسئولیت‌های اصلی - برای مثال: متخصص در حوزه پشتیبانی فنی، رسیدگی به امور مشتریان و تبدیل کاربران

۳. هدف مطلوب (معمولا کار کردن برای شرکتی به‌خصوص) - برای مثال: در جستجوی فرصتی برای تبدیل شدن به مدیر پشتیبانی مشتریان در یک شرکت نرم‌افزار به عنوان سرویس

هدف رزومه چیست و چه زمانی از آن استفاده کنیم؟

اگر بخواهیم خیلی موجز بگوییم، هدف رزومه به معنای مقصود شما از نوشتن و ارسال رزومه است که به آن انگیزه‌های خود برای ورود به حوزه‌ای جدید را نمایش می‌دهید. درست مثل خلاصه رزومه، هدف شما باید در قالب ۲ یا ۳ جمله قابل تشریح باشد. همانطور هم که اندکی بالاتر اشاره کردیم، هدف رزومه باید گزینه اصلی آن‌هایی باشد که یا هیچ‌گونه تجربه‌ای در کار ندارند و یا وارد مسیر شغلی تازه‌ای شده‌اند.

فرمول ساخت اهداف رزومه

با کنار هم قرار دادن سه مورد زیر، به خوبی قادر به تشریح اهداف رزومه خواهید بود:

۱. [مهارت/تحصیلات/گواهی‌های مرتبط به سمت شغلی مد نظر]

۲. دارای سابقه [ماه/سال تجربه مرتبط با توضیحات فرصت شغلی]

۳. در تلاش برای به دست آوردن [مسئولیت‌هایی که می‌توانید با موفقیت عهده‌دار شده و به انجام برسانید]

مثال‌های هدف رزومه

۱. فرض می‌کنیم دانشجو هستید و به دنبال شغل می‌گردید: «فارغ‌التحصیل سختکوش رشته گرافیک در دانشگاه نیویورک که به دنبال فرصت‌های تازه می‌گردد. دارای بیش از ۳ سال سابقه در کار با ابزارهای Adobe Illustrator و فتوشاپ و همینطور ساخت نمایه و طراحی تجربه کاربر یا رابط کاربری. در تلاش برای رشد شخصی و حرفه‌ای به عنوان یک طراح و همینطور اشتغال در شرکت XYZ Studios.»

۲. یا از سمت دیگر ممکن است در حال تغییر شغل باشید: «مدیر پروژه IT با بیش از ۵ سال سابقه در حوزه توسعه نرم‌افزار. سابقه مدیریت تیمی از توسعه‌دهندگان برای ساخت محصولاتی در صنایع مختلف مانند فینتک و تکنولوژی منابع انسانی. در تلاش برای بهره‌گیری از تجارب خود برای سمت شغلی مدیر محصول در شرکت XYZ.»

تجارب کاری

یکی دیگر از اجزای مهمی که هنگام پشت سر گذاشتن آموزش رزومه نویسی باید به خوبی فرا بگیرید، نحوه نگارش تجارب کاری است. در این بخش از رزومه، شما در صدد فروختن ایده همکاری با خودتان برمی‌آیید و دستاوردها و مسئولیت‌های گذشته را به نمایش می‌گذارید. اگر تنها در این بخش به مرحله استادی برسید، ۸۰ درصد مهارتی که برای ساخت رزومه نیاز دارید را فرا گرفته‌اید.

رویکردهای متنوع و خوبی برای نگارش تجارب کاری پیشین وجود دارد. در ادامه نکات مختلف مربوط به این موضوع را از نظر رد می‌کنیم و ابتدا هم به سراغ موارد بنیادین می‌رویم.

قاعده ترتیب زمانی معکوس در رزومه

چطور تجارب کاری خود را فهرست کنیم؟

ساختار استاندارد برای نوشتن تجارب کاری به شکل زیر است:

  • سمت / عنوان شغلی: سمت شغلی شما باید در بالاترین نقطه از بخش تجارب کاری قرار بگیرد. وقتی مدیر منابع انسانی در حال انداختن نگاهی اجمالی به رزومه شما است، باید بتواند با تنها یک حرکت چشم متوجه شود تجارب مرتبط با فرصت شغلی را در اختیار دارید.
  • نام شرکت / لوکیشن / توضیحات: سپس باید به کارفرمای خود اشاره کرده و محل دفتری که پیشتر در آن بوده‌اید یا هنوز هستید را بنویسید. در برخی موارد احتمالا بد نباشد که شرکت مورد نظر را به شکلی موجز توصیف نیز کنید، مثلا اگر شرکت مورد نظر آنقدرها معروف نیست.
  • دستاوردها و مسئولیت‌ها: این هسته هر یک از تجارب کاری پیشین شما به حساب می‌آید. بسته به حوزه فعالیت‌تان، لازم است یا دستاوردها و یا مسئولیت‌های خود را فهرست کنید. در ادامه پیشتر از چگونگی و چرایی کار خواهیم گفت.
  • تاریخ اشتغال: این به معنای مدت‌زمان فعالیت شما در هر شرکت است. مطمئن نیستید دقیقا از چه زمانی تا چه زمانی در جایی کار کرده‌اید؟ جای نگرانی نیست. لازم نیست تمام تاریخ‌ها کاملا دقیق باشند، البته مادامی که نزدیک به مدت‌زمان اشغتال حقیقی باشند.

تجارب کاری شما باید با ترتیب زمانی معکوس در رزومه قرار بگیرند. بنابراین از آخرین سمت شغلی خود شروع کرده و سپس به سمت مشاغل پیشین حرکت می‌کنید.

حالا که از نحوه فهرست کردن تجارب باخبر شده‌اید، بیایید در ادامه مقاله آموزش رزومه نویسی به سراغ نحوه نوشتن تجارب به شکلی برویم که شما را از رقبا متمایز کند. 

فهرست کردن دستاوردها در زمانی که امکان‌پذیر است

یکی از رایج‌ترین اشتباهات در رزومه‌نویسی، فهرست کردن تنها مسئولیت‌ها در بخش تجارب کاری است.

مسئله این است که در اکثریت مواقع، استخدام‌کنندگان دقیقا می‌دانند که چه مسئولیت‌هایی در تجارب پیشین خود داشته‌اید. برای مثال اگر فرض کنیم شما یک مدیر فروش بوده‌اید، چنین مسئولیت‌هایی را نیز برعهده داشته‌اید:

  • برقراری ارتباط با مشتریان بالقوه از طریق تلفن یا ایمیل
  • حفظ ارتباط با مشتریان کنونی شرکت و فروش هرچه بیشتر محصولات به آن‌ها
  • پایش لیدها در رویه مدیریت ارتباط با مشتریان و گزارش‌دهی

حالا لازم است بدانید که تمام مدیران فروش در تمام نقاط جهان همین مسئولیت‌ها را برعهده دارند. ۹۰ درصد از رزومه‌های دیگری که ارسال شده‌اند نیز به همین نکات اشاره داشته‌اند. بنابراین برای اینکه خودتان را از دیگران متمایز کنید، باید در عوض بر اشاره به دستاوردهای خود متمرکز باشید. به عبارت دیگر، باید دقیقا شرج دهید که چطور منجر به رشد شرکت و دستیابی به موفقیت‌های هرچه بیشتر در آن شده‌اید.

مثال‌های صحیح:

  • بهبود ۳۰ درصدی شاخص عملکرد کلیدی تیم برای سه ماه متوالی
  • دستیابی به فروش بیش از ۲۰۰ میلیون تومانی در یک ماه

مثال‌های نادرست:

  • تولید لید از طریق ارتباط سرد
  • مدیریت مشتریان فعلی شرکت

در نظر داشته باشید که در برخی از حوزه‌ها، دستاوردهای زیادی برای اشاره کردن به آن‌ها وجود ندارد. بیایید فرض کنیم که در یک انبار کار می‌کنید. وظایف روزمره شما چنین چیزهایی خواهد بود:

  • بارگذاری، باراندازی و راه‌اندازی تجهیزات به صورت روزانه
  • بسته‌بندی محصولات و آماده‌سازی آن‌ها برای ارسال
  • کمک در فرایند بازگشایی و تعطیلی انبار

در چنین حوزه‌هایی، متمایز کردن خودتان کاری دشوارتر به حساب می‌آید و ایرادی ندارد که به نوشتن همان مسئولیت‌های صرف مشغول شوید.

چه میزان از تجارب کاری را در رزومه قرار دهیم؟

اگر بیش از یک دهه تجربه کاری دارید، احتمالا نمی‌دانید که چه میزان از آن‌ها را باید در رزومه خود قرار دهید. در واقع اگر قرار باشد «تمام کارهایی» که تاکنون انجام داده‌اید را فهرست کنید، باید عملا یک رمان کوتاه بنویسید.

از طرف دیگر هم ممکن است تازه‌واردی به بازار کار باشید و «هیچ‌گونه» تجربه‌ای نداشته باشید. در این حالت احتمالا به دنبال هرچیزی می‌گردید که بتوانید آن را در رزومه خود تعبیه کنید.

در ادامه از این می‌گوییم که در هر سطح از تجربه باید چه میزان اطلاعات در رزومه خود قرار دهید:

  • متقاضیان شغلی که تجربه‌ای ندارند: اگر هیچ تجربه‌ای کسب نکرده‌اید، پر کردن بخش تجارب شغلی می‌تواند اندکی دشوار باشد. در این حالت یا می‌توانید این بخش را خالی گذاشته و روی دیگر بخش‌ها متمرکز باشید یا به سراغ تجارب کاری خود در دنیای دانشجویی و سازمان‌های غیر انتفاعی بروید.
  • کاندیداهای سطح اولیه: تمام کارهایی که تاکنون انجام داده‌اید را فهرست کنید.
  • متخصصان سطح میانی: تنها به آن دسته از تجارب کاری خود اشاره کنید که به فرصت شغلی کنونی ارتباط دارند.
  • متخصصان ارشد: در بیشترین حالت به ۱۵ سال از سوابق کاری خود اشاره کنید. اگر سمت شغلی اخیر شما مدیر عامل بوده، فعالیت‌های دوران جوانی‌تان به عنوان صندوق‌دار فلان رستوران برای هیچکس اهمیتی ندارد.

چطور تحصیلات را در رزومه فهرست کنیم؟

فهرست کردن تحصیلات

بخش بعدی که در مقاله آموزش رزومه نویسی پوشش می‌دهیم، بخش تحصیلات شما است. بیایید کار را با موارد بنیادین شروع کنیم: اینکه بخش تحصیلات باید چه ساختاری داشته باشد و به چه مواردی اشاره کنید. سپس به سراغ ترفندهایی می‌رویم که شما را از دیگران متمایز خواهند کرد.

  • نام دوره آموزشی: مثال: B.A (مدیریت تجارت)
  • نام دانشگاه: مثال: دانشگاه نیویورک
  • سال‌های تحصیل: مثال از ۱۳۸۸/۰۸ تا ۱۳۹۲/۰۴
  • معدل (اختیاری): مثال: ۱۸.۵۳
  • افتخارات (اختیاری)
  • دستاوردهای تحصیلی (اختیاری): مثال: هرگونه مقاله‌ای که پیشتر نوشته‌اید یا هر دوره‌ای که در آن درخشیده‌اید.
  • رشته ثانویه (اختیاری): مثال: دو رشته‌ای (روان‌شناسی)

ترفندهایی برای بی‌نقص کردن بخش تحصیلات:

  • اگر هیچ‌گونه تجربه کاری ندارید، ابتدا به سراغ بخش تحصیلات بروید.
  • آخرین وضعیت تحصیلی خود را در بالاترین بخش بیاورید.
  • اگر مدرک دانشگاهی دارید، هیچ اشاره‌ای به دوران دبیرستان نکنید.
  • تنها زمانی به معدل خود اشاره کنید که دوران تحصیلی درخشانی داشته بوده باشید.

تاکید بر دانسته‌ها در بخش مهارت‌ها

یک بخش دیگر که باید به صورت کاملا ضروری در رزومه خود داشته باشید، بخش «مهارت‌ها» است. در اینجا لازم است به تمام دانسته‌هایی اشاره کنید که شما را به گزینه‌ای خوب برای فرصت شغلی مورد نظر تبدیل می‌کنند.

در مجموع دو نوع مهارت داریم که می‌توانید هنگام نوشتن رزومه به آن‌ها اشاره کنید:

  • مهارت‌های سخت (توانایی‌های قابل اندازه‌گیری): این مهارت‌ها می‌توانند هرچیزی باشند، از کدنویسی به زبان پایتون گرفته تا آشنایی با نحوه پخت غذای تایوانی.
  • مهارت‌های نرم (مهارت‌های شخصی): این‌ها مجموعه‌ای از مهارت‌های اجتماعی، مهارت‌های ارتباطی، مشخصه‌های فردی و موارد این چنینی هستند. برای مثال رهبری، تفکر انتقادی، مدیریت و ارتباطات همگی از جمله مهارت‌های نرم به حساب می‌آیند.

یک رزومه خوب باید هر دو نوع از مهارت‌ها را پوشش دهد.

چطور مهارت‌ها را فهرست کنیم؟

هنگام اشاره به مهارت‌ها در رزومه، لازم است سه گام ضروری را در پیش بگیرید:

گام ۱: فهرست کردن مهارت‌های سخت و سطح تجربه. به ازای هر مهارت سختی که فهرست می‌کنید، باید میزان تخصص خود در آن را نیز بنویسید.

به عنوان یک قاعده کلی، به شکل زیر قادر به تقسیم کردن مهارت‌ها خواهید بود:

  • مبتدی: مقداری تجربه با مهارت مورد نظر به دست آورده‌اید، حالا چه در تمرین‌های سطح پایین و چه از طریق کلا‌س‌های آموزشی.
  • متوسط: مهارت مورد نظر را در محیط کاری استفاده کرده‌اید و درکی خوب از آن دارید.
  • پیشرفته: هرکسی در سازمان به آن مهارت نیاز داشته باشد، به سراغ شما می‌آید. قادر به تربیت کردن سایر کارمندان هستید و مهارت مورد نظر را در سطحی بالا درک می‌کنید.

متخصص - این مهارت را در مجموعه‌ای وسیع از پروژه‌ها و سازمان‌ها به کار بسته‌اید. هرکس خواستار مشاوره راجع به آن مهارت باشد به سراغ شما می‌آید و این تعامل فقط به محیط کار محدود نمی‌شود. در واقع حتی برخی از کارکشته‌ترین افراد حوزه خودتان هم می‌توانند از مشاوره‌های شما بهره‌مند شوند.

نکته بسیار مهم اینکه هیچوقت راجع به سطح مهارت‌های خود دروغ نگویید. در غیر این صورت شرایط هم برای کارفرما و هم برای خودتان بسیار دشوار می‌شود.

تصور کنید که نخستین وظیفه شما به عنوان یک طراح گرافیکی این است که چند طرح زیبا برای یک مقاله طراحی کنید. اگر در نهایت یک طراحی عجله‌ای تحویل دهید که با ابزار Paint مایکروسافت رسم شده باشد، پیش از اینکه برهه آزمایشی به پایان برسد از کار بی‌کار خواهید شد.

گام ۲: تطبیق دادن مهارت‌ها با شغل. ممکن است مهارت‌هایی بسیار نادر و معرکه داشته باشید، اما تمامی آن‌ها قرار نیست همواره به دردتان بخورند. برای مثال ممکن است یک حسابدار فوق‌العاده باشید، اما در شغلی که به دیجیتال مارکتینگ مربوط می‌شود، کارایی خاصی برای شما دارد؟

بنابراین نگاهی به توضیحات فرصت شغلی انداخته و ۲ یا ۳ مهارت ضروری برای شغل را فهرست کنید. برای مثال:

صلاحیت‌ها

موارد زیر از جمله صلاحیت‌های شما به حساب خواهند آمد:

  • مدرک دانشگاهی
  • علاقه‌مند به تکنولوژی با تجاربی در کار با سیستم‌های CMS مختلف مانند وردپرس
  • قابلیت شکوفایی در محیط استرس‌زا و مدیریت چندین وظیفه و موعد به صورت همزمان
  • مهارت‌های مدیریت زمان و سازمان‌دهی
  • مهارت‌های ارتباطی معرکه
  • متکی به خود با قابلیت مدیریت کارها
  • روحیه مثبت‌گرا و متفکری خارج از چارچوب

سیستم‌ها

در این بخش هم لازم است مهارت‌های خود در کار با سیستم‌های گوناگون را بیاورید:

  • بهینه در کار با فتوشاپ، InDesign، ایلاستریتور، Keynote و Pages
  • بهره‌مند از درکی کلی نسبت به نرم‌افزارهای آفیس - ورد، اکسل، پاورپوینت و Outlook

همانطور که می‌توانید ببینید، در اینجا مهارت‌های ضروری آشنایی با فتوشاپ، InDesign، ایلاستریتور، Keynote و Pages بوده است. یک مهارت خوب هم آشنایی با وردپرس خواهد بود. علاوه بر این می‌توانید به ورد، اکسل، پاورپوینت و آوت‌لوک هم اشاره کنید، اما معمولا وقتی صحبت از آفیس می‌شود، فرض بر این است که نحوه کار با تمام آن‌ها را می‌دانید. این مهارت‌ها برای تمام مشاغل اداری ضروری به حساب می‌آیند.

اگر صلاحیت کافی را دارید، اطمینان حاصل کنید که به تمام مهارت‌های مرتبط به شغل مورد نظرتان اشاره کرده باشید.

گام ۳: برخی از مهارت‌های فراگیر را هم درج کنید. «مهارت‌های فراگیر» از آن نوع مهارت‌هایی هستند که به درد هر کاری می‌خورند. این مهارت‌ها هم مهارت‌های نرم (مانند رهبری، کار تیمی، تفکر انتقادی و غیره) را در بر می‌گیرند و هم مهارت‌های سخت (مانند اکسل، فتوشاپ، پاورپوینت و غیره) را. در حال تلاش برای به دست آوردن هر شغلی باشید، به احتمال زیاد این مهارت‌ها به دردتان خواهند خورد. بنابراین با فراغ بال آن‌ها را در رزومه خود قرار دهید، حتی اگر اشاره‌ای ویژه به آن‌ها نشده باشد.

مطمئن نیستید باید در حوزه کاری خود به چه مهارت‌هایی اشاره کنید؟ خواندن مقاله «مهم ترین مهارت های مورد نیاز شرکت ها در سال ۱۴۰۱ + منابع یادگیری» را قویا پیشنهاد می‌کنیم.

سایر بخش‌های مهم در رزومه

بخش‌های مهم در Resume

بخش‌هایی که تا به این لحظه پوشش دادیم، ضروری‌ترین موارد در هر رزومه‌ای به حساب می‌آیند. مهم نیست به سراغ چه موقعیت و فرصتی می‌روید، اگر به این موارد توجه کافی نشان دهید، شانس بسیار بالاتری برای موفقیت خواهید داشت.

در بخش‌های بعدی مقاله آموزش رزومه نویسی اما به سراغ مواردی می‌رویم که ضروری نیستند، اما واقعا شرایط را بهبود می‌بخشند.

زبان‌ها

آیا قادر به صحبت به دو زبان یا چند زبان مختلف هستید؟ اگر بله، باید همیشه به این نکته در رزومه خود اشاره کنید.

حتی اگر موقعیت شخصی مورد نظرتان نیازی به آشنایی با یک زبان خارجی ندارد، بالاخره این مهارت یک روز به کارتان خواهد آمد. در غایی‌ترین حالت، بهتر است که همه به جای یک زبان، بر دو یا چند زبان مسلط باشند.

برای فهرست کردن زبان‌هایی که بر آن‌ها تسلط دارید در رزومه خود، خیلی ساده آن‌ها را نوشته و سطح تسلط خود را هم تعیین کنید:

  • زبان مادری
  • سلیس
  • ماهر (دارای دانش کافی برای موفقیت در محیطی حرفه‌ای)
  • متوسط
  • بنیادین

یک نکته مهم اینکه هیچوقت نباید راجع به مهارت‌های خود در زبان‌های مختلف دروغ بگویید. وقتی به سراغ موقعیت‌هایی به‌خصوص و مشاغل خارجی می‌روید، طرف مقابل با یک مکالمه ساده متوجه سطح سواد شما خواهد شد.

سرگرمی‌ها و علایق

می‌خواهید رزومه خود را اندکی پر و پیمان‌تر کنید؟ بخش «سرگرمی‌ها و علایق» اگرچه شرایط را آنقدرها دگرگون نمی‌کند، اما ماهیت و شخصیت شما را بیش از پیش به نمایش می‌گذارد. کسی چه می‌داند، شاید سرگرمی‌هایی یکسان با مصاحبه‌کننده خود در شرکت مقصد داشتید و ارتباطی عمیق‌تر با او برقرار کردید.

اگر اندکی فضای اضافه در رزومه خود دارد، تعلل نکرده و شخصیت خود را در بخش سرگرمی‌ها و علایق به نمایش بگذارید.

تجارب داوطلبانه

اگر از آن دسته از افرادی هستید که از اوقات بیکاری خود برای کمک به دیگران استفاده می‌کنید و انتظار بازگشت هیچ‌چیز را ندارید، به احتمال زیاد کارمندی نیز خواهید بود که به دلایل بیشتری نسبت به درآمدزایی صرف وارد کار می‌شود. این موضوع نشان می‌دهد شما کارمندی وفادار و مسئولیت‌پذیر خواهید بود.

پژوهش‌های مختلف نشان داده‌اند که صرفا با فهرست کردن تجارب داوطلبانه می‌توان شانس به دست آوردن مشاغل را چندین برابر کرد. این موضوع به صورت خاص زمانی حقیقت دارد که دانشجو هستید و تجارب کاری چندانی در رزومه خود درج نکرده‌اید.

گواهی‌ها و جوایز

آیا جایزه‌ای به دست آورده‌اید که شما را به شخصیتی متمایز در حوزه‌ای خاص تبدیل می‌کند؟ یا شاید گواهی‌هایی داشته باشید که تخصص شما در یک صنعت را تضمین می‌کنند. در هر صورت، مادامی که این موارد به سمت شغلی مورد نظرتان مرتبط باشند، می‌توانید آن‌ها را به رزومه خود اضافه کنید.

بیایید فرض کنیم به عنوان مثال مهندس سرویس Microsoft Cloud هستید. با فرض اینکه در تکنولوژی‌های مرتبط با شرکت مایکروسافت تخصص داشته باشید، لازم است تمام گواهی‌های ضروری مانند Azure Solutions Architect Expert که پیشتر به دست آورده‌اید را فهرست کنید.

انتشارات

آموزش رزومه نویسی حرفه ای

آیا نویسنده‌ای فری‌لنسر هستید؟ یا شاید یک فعال آکادمیک برجسته؟

اگر تاکنون چیزی منتشر کرده‌اید (چه به صورت آنلاین و چه در ژورنال‌های تخصصی) می‌توانید آن‌ را نیز در رزومه خود تعبیه کنید. اطمینان حاصل کنید که لینک مربوط به نوشته را هم قرار می‌دهید تا منابع انسانی قادر به بررسی آثارتان باشد.

پروژه‌ها

کار کردن روی پروژه‌های جانبی نشان می‌دهد که شما واقعا به حوزه کاری خود علاقه‌مند هستید: چه در حال صحبت راجع به پروژه‌های دانشگاهی باشیم و چه تلاش‌های پاره‌وقت برای کارآفرینی. هر دو این‌ها به یک اندازه ارزشمند به حساب می‌آیند.

بیایید فرض کنیم که در یک مسابقه دانشگاهی، در یک تیم توسعه محصول نرم‌افزاری آزمایشی بوده‌اید. در این صورت تمامی مراحل توسعه محصول را پشت سر گذاشته‌اید، از ایده‌پردازی گرفته تا چیدن استراتژی‌های بازاریابی. قطعا می‌توان به چنین پروژه ای در رزومه اشاره کرد و شانسی بیشتر برای به دست آوردن دوره کارآموزی در دنیای تجارت داشت.

یا از طرف دیگر، شاید قبلا در اینستاگرام فعالیت کرده و محصولات دست‌ساز را به صورت آنلاین به مشتریان فروخته باشید. به این هم می‌توان اشاره کرد. مسئولین استخدام عاشق کارمندانی هستند که در اوقات فراغت خود دست به کارهایی جذاب می‌زنند.

آموزش رزومه نویسی: پیش از ارسال رزومه چه سوالاتی از خود بپرسیم؟

به همین زودی کارتان با آموزش رزومه نویسی و خود فرایند نوشتن به پایان رسیده؟ حالا می‌خواهید از کیفیت رزومه‌ای که نوشته‌اید مطمئن شوید؟ بنابراین نگاهی به چک‌لیست پایین بیندازید و سوالاتی که مطرح می‌کنیم را از خودتان بپرسید.

  • آیا اطلاعات تماس شما تمام داده‌های ضروری را شامل می‌شود؟
  • آیا ایمیل آدرس شما ساختاری حرفه‌ای دارد؟
  • آیا از ساختار درست رزومه استفاده کرده‌اید؟
  • آیا رزومه شما ۱ یا نهایتا ۲ صفحه است؟
  • آیا تمام دسته‌بندی‌ها و بخش‌های ضروری را در رزومه دارید؟
    آیا صرفا تجارب شغلی مرتبط را فهرست کرده‌اید؟
  • آیا به جای مسئولیت‌ها، به سراغ دستاوردها رفته‌اید؟
  • آیا رزومه خود را نسبت به شغلی که در پی آن هستید شخصی‌سازی کرده‌اید؟
  • آیا به مقدار خوبی از تجارب کاری خود در رزومه پرداخته‌اید؟
  • آیا تحصیلات خود را در رزومه آورده‌اید؟
  • آیا به تمام مهارت‌های ضروری برای شغلی که می‌خواهید اشاره کرده‌اید؟
  • آیا بخش مهم دیگری مانده که لازم باشد به رزومه اضافه کنید؟
  • و در نهایت، آیا تک‌تک کلمات رزومه را با دفت خوانده‌اید؟ پیشنهاد می‌کنیم علاوه بر بررسی از سوی خودتان، از یک دوست و آشنا هم بخواهید همین فرایند را تکرار کند.

گام‌های بعد از نوشتن رزومه

حالا که تمامی موارد مربوط به آموزش رزومه نویسی و نوشتن آن را پوشش دادیم، بیایید راجع به نامه‌ها و مصاحبه‌ها صحبت کنیم. در واقع رزومه شما نخستین گامی است که در فرایند جستجو برای کار برمی‌دارید. برای اینکه واقعا به شغلی که استحقاقش را دارید دست پیدا کنید، لازم است یک «نامه پوششی» (Cover Letter) یا همان «کاور لتر» فکر شده نیز بنویسید و در مصاحبه موفق ظاهر شوید.

چطور یک کاور لتر قانع‌کننده بنویسیم؟

اقدام برای فرصت‌های شغلی به معنای رسیدگی به دو بخش است: رزومه و کاور لتر. حالا که آموزش رزومه نویسی را پشت سر گذاشته‌ایم، بیایید مورد دوم را بررسی کنیم.

اکثر آن‌هایی که به دنبال شغلی تازه می‌گردند با آگاهی از اینکه باید یک کاور لتر بنویسند، دچار ترس و نگرانی می‌شوند. اصلا باید در چنین نامه‌ای چه چیزی نوشت؟ اگر قرار بود نویسنده خوبی باشید، به سراغ یک فرصت شغلی نویسندگی می‌رفتید!

در حقیقت اما نوشتن کاور لتر بسیار آسان‌تر از آن‌ چیزی است که به نظر می‌رسد، البته اگر بدانید که دقیقا چه مقصود و هدفی را دنبال می‌کند.

به کاور لتر باید به چشم پیامی مستقیم به مدیر استخدام نیروهای تازه‌وارد نگاه کرد. در این متن به شکلی خلاصه توضیح می‌دهید که چرا گزینه‌ای معرکه برای سمت شغلی خالی در شرکت هدف هستید. حالا دیگر آنقدرها سخت به نظر نمی‌رسد، مگر نه؟

ساختاری که باید دنبال کنید به شرح زیر است:

  • خودتان را معرفی کنید: برای شروع، به شکلی سریع به تجارب کاری پیشین خود پرداخته و از این بگویید که چرا به همکاری با شرکت مورد نظر تمایل دارید. علاوه بر این می‌توانید به یک یا دو مورد از دستاوردهای حرفه‌ای خود اشاره کنید تا ذهنیت اولیه خوبی نسبت به خودتان پدید آورید.
  • چگونگی موفقیت در کار را توضیح دهید: ۳ پیش‌نیاز اصلی در تبلیغ فرصت شغلی را شناسایی کنید. سپس یک پاراگراف را به توضیح این اختصاص بدهید که چطور قادر به برطرف‌سازی هر سه پیش‌نیاز هستید. بنابراین اگر برای مثال یکی از پیش‌نیازها «تجربه در تبلیغات گوگل» است، به این اشاره کنید که چطور پیشتر مسئولیت رسیدگی به تبلیغات گوگل را برعهده داشته و در آن به موفقیت رسیده‌اید.
  • جمع‌بندی و تشکر کنید: از خواننده بابت اینکه کاور لتر شما را مطالعه کرده تشکر کنید و پیشنهادی برای گام‌های بعدی بدهید. برای مثال می‌توانید بنویسید «اگر نیازمند دریافت اطلاعات بیشتر راجع به تجارب من در پروژه X هستید، می‌توانیم با یکدیگر گفتگو کنیم».

موفقیت در مصاحبه شغلی

در حال حاضر رزومه و کاور لتر بی‌نقصی نوشته‌اید و نوبت به مرحله بعدی و پایانی رسیده: مصاحبه شغلی.

چه درون‌گرا باشید و چه برونگرا، به احتمال زیاد از فرایند مصاحبه شغلی نفرت دارید. در واقع نشستن پشت یک میز، آن هم درحالی که شخصی دیگر گذشته شما را شخم زده و به قضاوت کرده‌های شما می‌پردازد تجربه آنقدرها خوشایندی نیست.

اما آیا می‌دانستید که اکثر مصاحبه‌کنندگان سوالاتی یکسان می‌پرسند؟ بله، تمام کاری که لازم است انجام دهید، آموختن نحوه پاسخ دادن به برخی از رایج‌ترین سوالاتی است که در جریان مصاحبه‌ها طرح می‌شوند. در این صورت تنها یک مصاحبه شغلی با دستیابی به کار رویایی خود فاصله خواهید داشت.

مثال های رزومه نویسی

جمع‌بندی آموزش رزومه نویسی

اگر پیشنهادات ما را تا به این لحظه دنبال کرده‌اید، تبریک می‌گوییم! اکنون شما متخصصی در رزومه نویسی به حساب می‌آیید. بنابراین حالا وقت جمع‌بندی است و باید برخی از مهم‌ترین آموخته‌ها را برای آخرین بار از نظر رد کنیم:

  • استفاده از ابزارهای رزومه‌ساز: دل هیچکس نمی‌خواهد که ساعت‌ها مشغول به تصحیح قالب‌بندی به‌هم‌ریخته متون در ویرایشگرهای متن ساده باشد.
  • تمرکز بر دستاوردها: به جای مسئولیت‌های خود، به دستاوردهایتان اشاره کنید تا بتوانید به شخصیتی متمایز از دیگر کاندیداها تبدیل شوید.
  • دسته‌بندی‌های ضروری را از یاد نبرید: منظورمان از این دسته‌بندی‌ها، «خلاصه رزومه»، «تجارب کاری»، «تحصیلات» و «مهارت‌ها» است.
  • سفارشی‌سازی رزومه برای فرصت شغلی: هرآنچه در رزومه شما قرار گرفته باید به شغلی که برای به دست آوردن آن اقدام می‌کنید مرتبط باشد.
  • نوشتن یک کاور لتر بی‌نقص: این نامه به اندازه رزومه شما اهمیت دارد و باید همین میزان از توجه را دریافت کند.

پاسخ به سوالات رایج راجع به آموزش رزومه نویسی

احساس می‌کنید همچنان سوالاتی دارید که بی‌پاسخ باقی مانده‌اند؟ در ادامه به این پرسش‌ها هم پاسخ خواهیم داد.

یک رزومه خوب در سال ۲۰۲۳ چه شکل و شمایلی دارد؟

برای اینکه رزومه‌ای با کیفیت در سال ۲۰۲۳ میلادی داشته باشید، باید از منظم و شسته‌رفته بودن آن اطمینان حاصل کنید و ضمنا جوری به طراحی آن بپردازید که بیش از یک صفحه نباشد. علاوه بر این، لازم است به افزودن اطلاعاتی مشغول شوید که ارزش رزومه شما را بالاتر می‌برند. بنابراین از خیر مسائل بی‌اهمیت گذشته و تمرکزتان را روی تجارب کاری، مهارت‌های قابل اثبات و هر دستاوردی که داشته‌اید بگذارید. بسته به اینکه در چه حوزه‌ای فعالیت می‌کنید نیز باید به سراغ قالب‌های رزومه مختلف بروید. صنایع محافظه‌کار معمولا قالب‌های رزومه ساده و سنتی را ترجیح می‌دهند. اما اگر در حوزه‌های هنر، طراحی، معماری، بازاریابی و موارد این چنینی کار می‌کنید، می‌توانید از قالب‌های خلاقانه‌تر بهره بگیرید.

چطور برای نخستین شغل خود رزومه بنویسیم؟

اگر در حال نوشتن نخستین رزومه خود هستید تا سمتی سطح پایین در یک شرکت به دست آورید، منابع انسانی انتظار هیچ‌گونه تجربه کاری پیشین را در رزومه شما نخواهد داشت. با این حال باید جای خالی تجارب کاری را با مهارت‌ها و دستاوردهای آکادمیک پر کنید. برای مثال می‌توانید از فعالیت‌های جانبی، دوره‌های کارآموزی و تجارب داوطلبانه خود بنویسید. در این رزومه باید هدف خود را به خوبی ترسیم کرده باشید و روی تحصیلات تاکید کنید.

کارفرمایان چه نوع رزومه‌هایی را ترجیح می‌دهند؟

معمولا کارفرمایان رزومه‌هایی یک صفحه‌ای را ترجیح می‌دهند که با ساختار ترتیب زمانی معکوس نوشته شده باشند. متخصصان منابع انسانی روزانه ممکن است چند ده یا چند صد رزومه دریافت کنند و بنابراین وقت کافی برای مطالعه رزومه‌های سه صفحه‌ای را ندارند. از سوی دیگر، ساختار ترتیب زمانی معکوس بدین خاطر به محبوبیت رسیده که توجه را به آخرین سمت‌های شغلی و دستاوردهای حرفه‌ای معطوف می‌کند که مهم‌ترین نکته برای مسئولان استخدام در کسب‌وکارهای مختلف به حساب می‌آید.

چه اطلاعاتی را نباید در رزومه قرار داد؟

اطلاعاتی مانند تاریخ تولد و همینطور تصویر چهره را نباید در رزومه خود قرار دهید،‌ زیرا دسترسی به چنین اطلاعاتی می‌تواند منجر به جانب‌گیری در استخدام شود. از سوی دیگر، لازم است تنها آخرین و بالاترین مدارک تحصیلی خود را قرار دهید. در نهایت نیز لازم است هرگونه مهارتی که هیچ ارتباطی به شغل مورد نظرتان ندارد را از رزومه پاک کنید.

بر اساس رای ۱۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
NovoResume
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *