شغل برنامه نویسی چیست؟ – از وظایف تا درآمد و مزایا و معایب

۶۷۶۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۳۰ دقیقه
شغل برنامه نویسی چیست؟ – از وظایف تا درآمد و مزایا و معایب

در این مطلب ابتدا به این پرسش مهم و کلیدی پاسخ داده‌ایم که شغل برنامه نویسی چیست، و سپس به شرح موضوع‌هایی نظیر نقش‌ها و وظایف مربوط به شغل برنامه نویسی، انواع مشاغلی که می‌توان در حوزه برنامه نویسی دنبال کرد، مزایا و معایب شغل های برنامه نویسی مختلف و نحوه کسب مهارت‌هایی که برای شروع هر یک از این مشاغل به آن‌ها نیاز است می‌پردازیم. در ادامه فهرست مطالب آمده است و پس از فهرست هم مقدمه‌ای ارائه شده است.

فهرست مطالب این نوشته

برنامه نویسی شغلی است که امروزه بسیار پرطرفدار به حساب می‌آید و در اکثر زمینه‌های تخصصی از آن استفاده می‌شود. با توجه به گسترش اینترنت و هوش مصنوعی، برنامه نویسی تقریبا به تمامی حوزه‌های کاری و زندگی انسان‌ها وارد شده است. کسی که به کار با کامپیوتر علاقه‌مند باشد، مجموعه زیادی از شغل‌ها را می‌تواند انتخاب کند.

از جمله مهم‌ترین این شغل‌ها، برنامه نویسی کامپیوتر و برنامه نویسی وب است. برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس خوب، نیاز داریم تا دانش فنی مطلوبی را کسب کنیم و مهارت‌هایی را ارتقا دهیم که در این مسیر به آن‌ها احتیاج خواهیم داشت. برنامه‌نویسان، روی نوشتن دستورالعمل‌های کامپیوتری تمرکز می‌کنند که به آن‌ها «کد» (Code) گفته می‌شود و در واقع آن‌ها کد نویسی انجام می‌دهند، سپس آن‌ها کدها را برای بررسی وجود خطاهای احتمالی ارزیابی می‌کنند.

شرح مفهوم برنامه نویسی به زبان ساده و خلاصه

برای توضیح ساده در مورد چیستی شغل برنامه نویسی باید اینطور گفت که برنامه‌نویسان کامپیوتر کدها و اسکریپت‌هایی را می‌نویسند، تغییر می‌دهند و تست می‌کنند و در نهایت نرم‌افزارها و برنامه‌های کامپیوتری خلق می‌شوند که به درستی کار می‌کنند.

آن‌ها طرح‌های ایجاد شده توسط توسعه‌دهندگان و مهندسان نرم‌افزار را با استفاده از انواع زبان‌های برنامه نویسی، به دستورالعمل‌هایی تبدیل می‌کنند که کامپیوتر می‌تواند از آن‌ها پیروی کند. حال در ادامه به بحث اصلی می‌پردازیم و به این پرسش پاسخ می‌دهیم که شغل برنامه نویسی چیست.

برنامه نویسی یعنی چه

شغل برنامه نویسی چیست ؟

برنامه‌نویسان کامپیوتر فعال در شغل برنامه نویسی مسئول نوشتن کدهایی هستند که نرم‌افزارهای کامپیوتری را تشکیل می‌دهند. آن‌ها وظیفه دارند که جریان کار یک برنامه را مدیریت کنند، کدها را بنویسند، عملکرد برنامه را تست کنند و مستندات مربوط به برنامه را ایجاد کنند.

برنامه‌نویسان کامپیوتر در بسیاری از صنایع مختلف بر روی پروژه‌های مختلفی کار می‌کنند که شامل توسعه برنامه، نوشتن نرم‌افزار و سایر فعالیت‌هایی می‌شوند که جزئی از روند تولید برنامه‌های نرم‌افزاری به حساب می‌آیند.

افراد در این نقش اغلب در موقعیت‌های شغلی سطح پایین فعالیت کاری خود را شروع می‌کنند و رفته‌رفته خود را به سمت فعالیت در مشاغل سطح بالاتری مثل برنامه نویس ارشد کامپیوتر یا حتی مدیر ارشد فناوری ارتقا می‌دهند.

شغل برنامه نویس

به طور معمول برنامه‌نویسان کامپیوتر دارای مدرک لیسانس در علوم کامپیوتر یا مهندسی کامپیوتر هستند. با این حال، اگر توسعه دهنده‌ای بتواند مهارت بالای خود را در این زمینه نشان دهد، کارفرمایان از این شرط چشم پوشی می‌کنند. برنامه‌نویسان کامپیوتر باید دانش و مهارت بالایی در زبان‌های برنامه نویسی امروزی و رایجی مانند پایتون، جاوا، سی پلاس پلاس، C و غیره داشته باشند.

این افراد همچنین باید در فرایند حل مسئله خلاق باشند و در تفکر منطقی، عالی عمل کنند. همچنین توانایی این را داشته باشند که در محیط‌های مشترک و در قالب تیم‌های برنامه نویسی به خوبی کار کنند. رشته برنامه نویسی و توسعه نرم‌افزار دائما در حال پیشرفت است، بنابراین علاقه به ادامه تحصیل و افزایش سطح دانش و آگاهی، یک مهارت بزرگ و مهم برای این دسته از افراد به حساب می‌آید.

نیازمندی های شغل برنامه نویسی چیست ؟

یک برنامه نویس کامپیوتر توانایی نوشتن کدهایی را برای پیاده‌سازی راهکارهای نرم‌افزاری، سیستم عامل‌ها، برنامه‌های موبایل و سایر موارد مرتبط با کامپیوتر دارد. وظیفه برنامه‌نویسان این است که طرح اولیه‌ای از برنامه‌ای را که قرار است ساخته شود از مهندسین نرم‌افزار دریافت می‌کنند و آن طرح اولیه را به وسیله کدنویسی و تولید مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها، پیاده‌سازی می‌کنند تا سیستم‌های کامپیوتری بتوانند آن‌ها را اجرا کنند.

پس از نوشتن کدها، وظیفه برنامه نویس کامپیوتر، انجام تست‌های نرم‌افزاری لازم و دیباگ کردن برنامه است تا بتواند هر گونه خطایی را که احتمال رخ دادن آن وجود دارد، قبل از آن شناسایی کند که برنامه در دسترس عموم قرار می‌گیرد. حتی پس از استفاده از نرم‌افزار، این مسئولیت برنامه نویس کامپیوتر خواهد بود که سعی در حفظ و نگهداری برنامه داشته باشد، همچنین در صورت لزوم به‌روزرسانی‌ها، رفع اشکالات و سایر تنظیمات آن را بررسی کند.

در ادامه نیازمندی‌ها و ملزومات اصلی شغل برنامه نویسی فهرست شده‌اند.

  • مدرک لیسانس در رشته برنامه نویسی، رشته مهندسی کامپیوتر، علوم کامپیوتر یا سایر رشته‌های مرتبط
  • داشتن پیش‌زمینه و تجربه کاری به عنوان برنامه نویس کامپیوتر، توسعه دهنده نرم‌افزار یا نقش‌های مرتبط دیگر
  • کسب مهارت بالا در برنامه نویسی
  • تسلط عالی داشتن روی زبان‌های نشانه‌گذاری و برنامه نویسی مانند ++SQL ،‌C و HTML
  • آمادگی ذهنی نسبت به سر رسید پروژه‌ها و تمرکز بر کاربر نهایی
  • مهارت‌های ارتباطی و حل مسئله قوی
  • درک گسترده از سیستم عامل‌ها

انواع شغل های برنامه نویسی کامپیوتر چیست ؟

حوزه برنامه نویسی شامل گستره زیادی از شغل‌ها برای طیف وسیعی از افراد است. این شاخه جزء حیطه‌های شغلی است که کاملاً براساس مهارت و دانش افراد طبقه‌بندی می‌شود و هر برنامه‌نویس به ازای بالا بردن سطح مهارت خود، می‌تواند در این شغل پیشرفت کند.

در اولین قدم نیاز است با توجه به نقشه راه برنامه نویسی، قدم به قدم پیش نیازهای برنامه نویسی را فرا گیریم و سپس برای انتخاب حوزه دقیق کاری خود، تصمیم بگیریم یادگیری شاخه‌ای خاص را دنبال کنیم. در ادامه به معرفی مهم‌ترین حوزه‌های کاری شغل برنامه نویسی می‌پردازیم.

برنامه نویس کامپیوتر

شغل برنامه نویس کامپیوتر

طریقه عمل کردن برنامه‌های کاربردی و کامپیوتری به این دلیل است که برنامه‌نویسان کامپیوتر کدهایی را می‌نویسند، تست می‌کنند و بر آن‌ها نظارت و از آن‌ها نگهداری می‌کنند. برنامه‌نویسان با مهندسان نرم‌افزار و سایر اعضای فعال در یک تیم نرم‌افزاری همکاری می‌کنند و ممکن است بر اساس نمودارهای نوشته شده و وظایف تعریف‌شده توسط مهندسان نرم‌افزار و مدیر محصول تیم، کدی را بنویسند و خروجی آن را مورد بررسی قرار دهند.

برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس کامپیوتری نیاز به کسب مهارت‌های حل مسئله و تحلیلی وجود دارد. همچنین علاوه بر آن، فرد کدنویس باید اصول برنامه نویسی و یک زبان برنامه نویسی را هم به‌صورت تخصصی فرا گیرد.

  • شرایط تحصیلی: مدرک لیسانس در رشته کامپیوتر و رشته‌های مرتبط یا گواهینامه بوت‌کمپ و دوره‌های برنامه نویسی
  • مهارت‌ها و زبان‌های رایج: مسلط به یک زبان برنامه نویسی مانند جاوا یا پایتون، همراه با مهارت‌های پایه ریاضی و برنامه نویسی، همچنین آشنایی داشتن با انواع داده‌های ورودی و ساختار آن‌ها

 

شغل مهندس نرم افزار در حوزه برنامه نویسی

مسئولیت‌های توسعه‌دهندگان نرم‌افزار بسته به پروژه‌ها متفاوت است. توسعه‌دهندگان نرم‌افزار که با نام مهندس نرم‌افزار هم شناخته می‌شوند، بر کل چرخه عمر توسعه نرم‌افزار نظارت دارند. آن‌ها اغلب با طراحان UX برای ایجاد ماکت‌های رابط کاربری و توسعه اسناد طراحی با سایر مهندسان نرم‌افزار کار می‌کنند.

سپس توسعه‌دهندگان نرم‌افزار تست‌هایی را اجرا و در حین استقرار محصول، کاربران مشکلاتی را گزارش می‌کنند که برای رفع مشکلات برنامه، مهندسان نرم‌افزار وارد عمل می‌شوند. این نقش شغلی همچنین نیازمند بهینه‌سازی کدها برای صرفه‌جویی در هزینه شرکت‌ها در هزینه‌های مربوط به سرور است.

برای این منظور مثلاً توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان حرفه‌ای باید با مفاهیمی همچون «کد تمیز» هم آشنایی داشته باشند. در شغل مهندس نرم‌افزار ممکن است نیاز به نوشتن الگوریتم‌ها یا استفاده از الگوریتم‌های طراحی شده توسط سایر مهندسان نرم‌افزار هم بوجود بیاید.

 

در ادامه برخی از موارد و حقایق مهم پیرامون شغل مهندس نرم‌افزار فهرست شده است.

  • شرایط تحصیلی: کسب مدرک کارشناسی در مهندسی یا علوم کامپیوتر (یا تجربه کاری عملی مرتبط)
  • مهارت‌ها و زبان‌های مورد نیاز: علوم کامپیوتر، پایگاه داده، برنامه‌های کاربردی وب، تجربه کار با زبان‌های برنامه نویسی مانند C# ،C، جاوا، پایتون و سایر زبان‌های رایج و کاربردی و همچنین داشتن درک قوی از الگوریتم‌ها و ساختمان داده
  • شغل‌های موجود در این حوزه:
    • توسعه دهنده برنامه‌های کاربردی (اپلیکیشن)
    • برنامه‌نویس و توسعه دهنده وب
    • مهندس نرم‌افزار
    • مدیر سیستم‌های اطلاعاتی
    • توسعه دهنده بازی

شغل توسعه دهنده وب فول استک Full-Stack در برنامه نویسی چیست ؟

توسعه‌دهندگان وب «فول استک» (Full-Stack) روی پروژه‌های نرم‌افزاری سمت «کاربر» (Client) و سمت «سرور» (Server) کار می‌کنند. آن‌ها معماری «فرانت‌اند» (Front-End) و «بک‌اند» (Back-End) را می‌سازند. قسمت فرانت‌اند شامل هر چیزی است که کاربر با آن تعامل دارد، در حالی که قسمت بک‌اند شامل مواردی است که کاربر نمی‌بیند. برای شروع فعالیت در زمینه برنامه نویسی وب یادگیری زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت بسیار ضرورت و اهمیت دارد و این زبان هم در برنامه نویسی سمت کاربر و هم در برنامه نویسی سمت سرور بسیار کاربرد دارد.

جدا از طراحی و ایجاد نرم‌افزار، توسعه‌دهندگان وب فول استک، نرم‌افزارها و برنامه‌های کاربردی را تست و دیباگ می‌کنند. آن‌ها کد می‌نویسند و رابط‌های برنامه نویسی محصول را توسعه می‌دهند. این برنامه‌نویسان همچنین اغلب با طراحان گرافیک برای ایجاد برنامه‌های کاربردی در تعامل هستند.

 

  • نیازهای آموزشی: کارفرمایان ممکن است مدرک لیسانس در علوم کامپیوتر یا مهندسی را ترجیح دهند.
  • مهارت‌ها و زبان‌های متداول: تجربه در زبان‌های برنامه نویسی CSS ،HTML، جاوا اسکریپت، Python، روبی و SQL. همچنین معماری وب و مهارت‌های اولیه طراحی وب‌سایت

توسعه دهنده اپلیکیشن موبایل

توسعه‌دهندگان برنامه‌های موبایل، اپلیکیشن‌هایی را برای پلتفرم‌های مختلف از جمله دستگاه‌های iOS، اندروید و سایر موارد طراحی و پیاده‌سازی می‌کنند. برای تبدیل شدن به یک توسعه‌دهنده اپلیکیشن موبایل نیاز به تسلط بر کد نویسی و طراحی است.

این متخصصان برنامه‌ها را در طول چرخه حیات توسعه نرم‌افزار اشکال زدایی، آزمایش و مدیریت می‌کنند. توسعه‌دهندگان اپلیکیشن موبایل این اپلیکیشن‌ها را طراحی می‌کنند، توسعه می‌دهند و در طول دوره استفاده از برنامه، آن را مستقر می‌سازند.

شغل برنامه نویسی اپلیکیشن موبایل چیست

آن‌ها همچنین به تعمیر، نگهداری و پشتیبانی از برنامه‌ها ادامه می‌دهند. زبان‌های برنامه‌نویسی مانند جاوا به توسعه‌دهندگان برنامه‌های موبایل کمک می‌کنند تا برنامه‌های اندروید بسازند یا از Swift برای دستگاه‌های iOS استفاده می‌کنند.

 

  • نیازمندی آموزشی: لیسانس در علوم کامپیوتر یا آموزش توسعه نرم‌افزار از طریق دوره‌ها و بوت‌کمپ‌های برنامه نویسی
  • مهارت‌ها و زبان‌های مورد نیاز: تجربه در Java ،Python ،Kotlin ،Swift و React.

مشاغل حوزه امنیت کامپیوتر و شبکه

متخصصان در کامپیوتر و امنیت شبکه بر تمام عناصر امنیت یک سازمان تمرکز می‌کنند. این بررسی‌ها شامل رسیدگی به آسیب‌پذیری‌ها می‌شود تا از ورود عوامل بیگانه و حمله آن‌ها به اطلاعات داخلی یک سازمان جلوگیری کنند.

  • دوره‌های آموزشی: اصول سیستم عامل، امنیت شبکه‌های بی‌سیم، بررسی خرابکاری‌های کامپیوتری
  • مشاغل موجود: تحلیلگر امنیت شبکه، مهندس امنیت، تحلیلگر جرایم دیجیتال، مدیر Firewall (نرم‌افزاری برای جلوگیری از دسترسی غیرمجاز)

شغل تحلیلگر امنیت اطلاعات

تحلیلگران امنیت اطلاعات به طراحی و مدیریت زیرساخت شبکه امنیتی و راه‌حل‌های فناوری امنیتی کمک می‌کنند. به‌صورت روزانه تحلیلگران امنیت اطلاعات از داده‌های یک شرکت با انجام انطباق SOX، ممیزی و ارزیابی ریسک محافظت می‌کنند.

آن‌ها همچنین افزایش امنیت را به مدیران تجاری و فناوری توصیه می‌کنند. علاوه بر این، بسیاری از شرکت‌ها تحلیلگران امنیت اطلاعات را می‌خواهند که بتوانند امنیت «ابری» (Cloud) را در سازمان خود پیاده‌سازی کنند.

  • شرایط تحصیلی رایج: لیسانس در علوم کامپیوتر یا مهندسی، تجربه کاری در مدیریت ریسک فناوری اطلاعات
  • مهارت‌ها و زبان‌ها: تجربه در جاوا، جاوا اسکریپت، پایتون و SQL، به علاوه درک تشخیص نفوذ و پیشگیری

مدیر شبکه

تقریباً هر شرکتی برای انجام تعمیرات اساسی مشکلات سرور کامپیوتر به مدیران شبکه متکی است. مدیران شبکه به‌روزرسانی‌هایی را برای شبکه‌ها انجام می‌دهند و کارهای معمولی مانند دسترسی به شبکه برای کارمندان جدید را بر عهده دارند.

علاوه بر این، هر گونه ارتقاء سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری از طریق مدیر شبکه انجام می‌شود که ممکن است به عنوان پشتیبانی فنی برای کارکنان نیز عمل کند.

  • شرایط تحصیلی: مدرک کاردانی یا گواهی از یک دوره آموزشی برنامه نویسی ممکن است کافی باشد، اما برخی از کارفرمایان لیسانس در رشته‌های مرتبط با کامپیوتر را ترجیح می‌دهند.
  • مهارت‌ها و زبان‌های رایج: مدیر سیستم باید مسلط بر مهارت‌های شبکه باشد، علاوه بر آن تجربه و دانش کافی برنامه نویسی با زبان‌هایی مانند #C، جاوا یا پایتون به پروژه‌های شبکه کمک می‌کند.

شغل دانشمند داده

دانشمندان داده مشکلات کسب و کار را حل می‌کنند. برای رفع مشکلات تجاری، دانشمندان داده اطلاعات و داده‌ها را استخراج و از تکنیک‌ها و تئوری‌های مختلف برای ارائه راه‌حل استفاده می‌کنند. بسیاری از وظایف به پاکسازی داده‌ها نیاز دارند، اما دانشمندان داده الگوریتم‌هایی را اجرا و مواردی معنادار را از آن‌ها استخراج می‌کنند.

آن‌ها تجزیه و تحلیل اطلاعات را با استفاده از علم داده‌ها را انجام می‌دهند و از مدل‌های «یادگیری ماشین» (Machine Learning) مناسب استفاده می‌کنند. دانشمندان داده یافته‌های خود را ترجمه می‌کنند و توصیه‌هایی را به صاحبان کسب و کار ارائه می‌کنند.

  • نیازمندی آموزشی: بسیاری از دانشمندان داده دارای مدرک لیسانس در علوم کامپیوتر یا آمار هستند.برخی کارفرمایان ممکن است به دنبال داوطلبانی با مدرک کارشناسی ارشد نیز باشند.
  • مهارت‌ها و زبان‌های رایج: به تجربه عملی در زبان‌های برنامه نویسیR و Python و SQL نیاز دارید. همچنین باید مدل‌های یادگیری ماشین و الگوریتم‌های آماری و نحوه تجزیه و تحلیل داده‌ها را بدانید.
  • مشاغل موجود: دانشمند داده، تحلیلگر داده، مدیر پایگاه داده، مهندس یادگیری ماشین
شغل دانشمند داده در برنامه نویسی

مهندس سیستم های کامپیوتری

این مهندسان، عملیات فنی و تجاری روزانه شبکه‌ها و زیرساخت‌های یک سازمان را پیکربندی، برنامه‌ریزی و نظارت می‌کنند. این رشته نیازمند درک اصول مهندسی و مدیریت پروژه برای اطمینان از استقرار موفق سیستم‌ها است. مسئولیت‌های دقیق به شرکت بستگی دارد، بسیاری از مهندسان سیستم‌های کامپیوتری در امنیت داخلی، ناسا و وزارت دفاع ایالات متحده کار می‌کنند.

  • شرایط تحصیلی: مدرک لیسانس در علوم کامپیوتر یا مهندسی کامپیوتر و در برخی موارد مدرک کارشناسی ارشد
  • مهارت‌ها و زبان‌های رایج: تجربه استفاده از یک زبان برنامه نویسی مانند ++C و مهارت‌های مدیریت پروژه

شغل کارشناس پشتیبانی کامپیوتر

متخصصان پشتیبانی کامپیوتر، که گاهی اوقات تکنسین‌های فناوری اطلاعات نیز نامیده می‌شوند، فعالیت‌هایی برای کمک به شبکه یا پشتیبانی کاربر را ارائه می‌دهند. شرکت‌ها برای آزمایش و عیب‌یابی مشکلات شبکه یا کمک به مشتریان از طریق ایمیل، چت وب یا تلفن، به متخصصان پشتیبانی کامپیوتر نیاز دارند. این شغل همچنین ممکن است نیاز به استخدام کارکنان جدید و کمک به پروژه‌های توسعه زیرساخت داشته باشد.

داشتن دانش فنی به متخصصان پشتیبانی کامپیوتر کمک می‌کند تا با مشتریان کار کنند و با مدیران سیستم‌های کامپیوتری که اغلب به عنوان سرپرست آن‌ها عمل می‌کنند، همکاری داشته باشند. بسته به شرکت، متخصصان پشتیبانی کامپیوتر ممکن است به دانش فنی متنوعی از برنامه‌های خاص شرکت نیاز داشته باشند.

  • نیازمندی تحصیلی: گواهی یا مدرک کاردانی برای موقعیت‌های فنی، دانش پایه کامپیوتری
  • مهارت‌ها: مهارت‌های ارتباطی و حل مسئله عالی

طراح UI/UX

افرادی که در «واسط‌های» (Interface) کامپیوتر و انسان تخصص دارند، نحوه تعامل افراد با کامپیوترها، تلفن‌های هوشمند و وب‌سایت‌ها را ارزیابی می‌کنند.

برنامه‌نویسانی که در این حوزه علاقه‌مند به یادگیری هستند، از این اطلاعات برای توسعه واسط‌هایی استفاده می‌کنند که در سیستم‌ها و دستگاه‌های مختلف کار می‌کنند.

  • دوره‌های آموزشی: اصول تعامل انسان و کامپیوتر، طراحی بصری و طراحی کاربر محور.
  • شغل‌های موجود: طراح تجربه کاربری (UI/UX)، محقق UI/UX

برنامه نویس هوش مصنوعی

برنامه‌نویس هوش مصنوعی فردی است که از طریق برنامه نویسی مدل‌های هوش مصنوعی را توسعه می‌دهد. برنامه‌هایی که شامل «پردازش زبان طبیعی» (NLP) و ماشین لرنینگ برای شناسایی و تفسیر کلمات گفتاری و ارائه برخی توصیه‌ها استفاده می‌شوند.

برنامه‌نویسان هوش مصنوعی در این مسیر الگوریتم‌های فراوان، تحلیل و بررسی خروجی‌ها و مدل‌های پیش‌بینی را مطالعه می‌کنند.

 

  • دوره‌های آموزشی: دوره‌های مرتبط با اصول هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و پردازش زبان طبیعی
  • مشاغل موجود: معمار هوش مصنوعی، محقق هوش مصنوعی، مهندس یادگیری ماشین

تحلیلگر هوش تجاری

تحلیلگران «هوش تجاری» (BI) به دنبال روندها و الگوهایی در داده‌ها می‌گردند و پیش‌بینی‌هایی انجام می‌دهند که تصمیمات مدیریت را تعیین می‌کند. برای اتخاذ تصمیمات مبتنی بر داده، این تحلیلگران داشبوردها و گزارش‌هایی را می‌سازند که برای اندازه‌گیری اثربخشی شرکت استفاده می‌شوند.

شرکت‌ها از این پیش‌بینی‌ها برای بهبود فرآیندها و شناسایی ریسک‌های بالقوه برای رشد و پیشرفت خود استفاده می‌کنند.

  • شرایط تحصیلی متداول: تجربه کاری در حین کار و مدرک لیسانس در مدیریت بازرگانی، علوم کامپیوتر یا آمار
  • مهارت‌ها و زبان‌های رایج: تسلط به SQL و پایتون، همچنین مهارت‌های بین فردی قوی و توانایی کار تیمی
تحلیلگر هوش تجاری در شغل برنامه نویسی چیست

چگونه وارد حرفه برنامه نویسی شویم ؟

پس از مطالعه و کسب اطلاعات در مورد اینکه شغل برنامه نویسی چیست ، باید بررسی کنیم برای ورود به این حوزه کاری چه پیش‌نیازهایی لازم است و نیازمند یادگیری چه مهارت‌هایی هستیم.

برای مطالعه کامل‌تر در این باره می‌توان از مطلب «پیش نیاز برنامه نویسی چیست ؟» استفاده کرد که در ادامه معرفی شده است.

 

همچنین مطالعه مطلب زیر هم می‌تواند در این خصوص بسیار مفید واقع شود.

 

همچنین مطلب «چگونه برنامه‌نویس شویم» هم پیش‌تر در همین مطلب معرفی شده است که منبع خوبی برای مطالعه در این زمینه به حساب می‌آید. حال در ادامه به شرح وظایف شغل برنامه نویسی پرداخته شده است.

وظایف محوله در شغل برنامه نویس چیست ؟

برنامه‌نویسان کامپیوتر در شغل خود دارای مسئولیت‌ها و وظایف زیادی هستند که برای انجام پروژه‌ها باید نسبت به این وظایف دانش کافی داشته باشند.

در ادامه فهرستی از وظایف برنامه‌نویسان ارائه شده است.

  • کد نویسی و رفع اشکال برنامه
  • طراحی و تست ساختارهای کامپیوتری
  • عیب‌یابی خطاهای سیستم
  • نوشتن دستورالعمل‌های کامپیوتری
  • مدیریت سیستم‌های پایگاه داده
  • نگهداری سیستم عامل‌ها
  • ویرایش کدهای منبع برنامه‌های توسعه داده شده
  • تسلط به الگوریتم‌ها، و تجزیه و تحلیل آن‌ها
  • پیاده‌سازی سیستم‌های ساخت و توسعه
  • فراهم کردن پشتیبانی فنی

در ادامه برای درک بهتر وظایف افراد در شغل برنامه نویسی محتوای یک آگهی شغلی در زمینه برنامه نویسی به عنوان نمونه ارائه شده است.

نمونه ای از آگهی شغل برنامه نویسی

ما در شرکت خود به دنبال یک برنامه نویس کامپیوتر دقیق و ماهر برای توسعه و نگهداری نرم‌افزار سیستم و زیرساخت محاسباتی سازمان خود هستیم.

وظایف این برنامه نویس کامپیوتر شامل مدیریت عملکرد سیستم‌ها، ارائه پشتیبانی فنی، بررسی و به‌روزرسانی برنامه‌های موجود، شناسایی و رفع اشکالات، پشتیبانی از معماری داده‌ها، تولید گزارش‌ها، توسعه نرم‌افزار داخلی و کاهش خطرات احتمالی خواهد بود. تخصص شما در زمینه برنامه نویسی به سازمان ما در افزایش کارایی و خدمات از طریق ساخت، نگهداری و ساده‌سازی سیستم‌ها و برنامه‌های محاسباتی کمک می‌کند.

کاندیدای ایده‌آل برای این نقش باید دارای مهارت‌های برنامه نویسی عالی، ارتباطات وسیع، سطح تمرکز بالا، مدیریت خوب وظایف، مهارت‌های حل مسئله و تفکر انتقادی برتر باشد. اساساً برنامه نویس کامپیوتر برجسته باید کارایی و مقرون به صرفه بودن سیستم‌ها را افزایش دهد، خطاها را برطرف کند و برنامه‌هایی را طراحی کند که برای نیازهای سازمان ما سفارشی شده باشند. در صورت داشتن توانایی لازم، رزومه خود را برای ما ارسال کنید.

برنامه نویس در شغل خود چه کارهایی انجام می‌دهد ؟

برنامه‌نویسان به دستگاه‌های زیادی از جمله تلفن‌های هوشمند، لپ‌تاپ‌ها، سیستم‌های ناوبری ماهواره‌ای و ردیاب‌های تناسب اندام نیاز دارند. برنامه‌نویسان نرم‌افزار مطمئن می‌شوند که فناوری تلفن همراه ما کاملا قابل اعتماد کار می‌کند و مشکلی در آن وجود نخواهد داشت.

برنامه‌نویسان کامپیوتر مسئول تجزیه و تحلیل نیازهای مشتریان خود هستند. سپس، آن‌ها نرم‌افزاری را طراحی، توسعه و تست می‌کنند که این نیازها را برآورده می‌کند. برنامه‌نویسان همچنین از تخصص خود برای کسب اطمینان از توسعه نرم‌افزار مطابق با استانداردهای صنعت و بهترین شیوه‌ها در عملکرد، قابلیت اطمینان و امنیت استفاده خواهند کرد.

برنامه نویس کامپیوتر چه کاری انجام می‌دهد ؟

آن‌ها با طراحان و برنامه‌نویسان دیگر برای برنامه‌ریزی هر قطعه از برنامه یا نرم‌افزار در تعامل هستند و سپس تعیین می‌کنند که هر قسمت چگونه با هم کار می‌کند. آن‌ها در درجه اول کدها را با استفاده از زبان‌های مختلف از جمله پایتون، سی‌پلاس‌پلاس و جاوا می‌نویسند و یک کامپیوتر می‌تواند این کدها را بخواند و آن‌ها را پس از ترجمه به زبان ماشین اجرا کند.

برای اطمینان از اینکه همه چیز به درستی کار می‌کند، برنامه‌نویسان کامپیوتر چرخه طراحی، توسعه، ادغام اجزای نرم‌افزار، آزمایش و دریافت بازخورد از مشتریان را انجام می‌دهند. پس از اینکه یک برنامه یا نرم‌افزار به آرامی به کار گرفته می‌شود، برنامه‌نویسان کامپیوتر عملکرد نرم‌افزار موجود را به‌روز می‌کنند و آن را گسترش می‌دهند. این فرایند در مفهومی به نام توسعه نرم افزار به روش چابک یا همان «اجایل» (Agile) مطرح می‌شود.

براساس نیاز شرکت، یک برنامه نویس کامپیوتر می‌تواند وظایف برنامه نویسی متفاوتی را بر عهده گیرد. برخی از متداول‌ترین کارهایی که برنامه‌نویسان انجام می‌دهند شامل موارد زیر است.

  • نوشتن و تست کدها
  • توسعه به‌روزرسانی‌های لازم
  • پیدا کردن و رفع خطاها
  • توسعه نرم‌افزار برای سایر سیستم عامل‌ها
  • حفظ امنیت نرم‌افزار در برابر حملات احتمالی

در ادامه مطلب شغل برنامه نویسی چیست به بررسی بیشتر هر کدام از موارد نام برده شده از وظایف یک برنامه نویس می‌پردازیم.

نوشتن و تست کدها

وظیفه اصلی برنامه نویس کامپیوتر، همکاری با توسعه‌دهندگان وب و نرم‌افزار در نوشتن کد برای برنامه‌های موبایل و راه‌حل‌های نرم‌افزار کامپیوتری است. بسته به شرکت، ممکن است به برنامه‌نویسان کامپیوتر وظایفی مشابه وظایف یک طراح وب محول شود.

این وظایف شامل توسعه ظاهری، حسی و عملکردی کلی یک نرم‌افزار است. یک برنامه نویس کامپیوتر باید مهارت‌های حل مسئله قوی داشته باشد که آن‌ها را قادر می‌سازد تا با آزمایش مداوم کدها، مسائل را شناسایی و حل کنند.

توسعه به روزرسانی ها

از وظایف مهم برنامه نویس کامپیوتر این است که برای برنامه‌هایی که به ساخت و ایجاد آن‌ها کمک می‌کند، به‌روزرسانی‌های برنامه را نیز توسعه دهد و اجرا کند. این وظایف شامل انواع مختلف به‌روزرسانی‌ها مانند رفع اشکال یا عملکردهای بهبود یافته است که تجربه کلی کاربر از برنامه را افزایش می‌دهد. به‌روزرسانی‌ها می‌توانند ساده باشند و تکمیل آن‌ها به چند روز زمان نیاز داشته باشد، یا می‌توانند به اندازه‌ای پیچیده باشند که یک برنامه نویس کامپیوتر مجبور شود ماه‌ها روی آن کار کند.

پیدا کردن و رفع خطاها

یک برنامه نویس کامپیوتر مسئول عیب‌یابی راه‌حل‌های نرم‌افزاری و شناسایی هر گونه مشکل عملکردی است.

هر زمان که برنامه‌ای به درستی کار نمی‌کند، ممکن است به دلیل خطاها و مشکلاتی در کد آن باشد که یک برنامه نویس کامپیوتر نوشته است. زمانی که کاربر با برنامه مشکلی داشته باشد، برنامه نویس می‌تواند در تعیین دقیق مشکل و رسیدگی به آن در اسرع وقت کمک کند.

 

توسعه نرم‌افزار برای سایر سیستم عامل ها

راه‌حل‌های نرم‌افزاری اغلب برای سازگاری با سیستم عامل‌های مختلف ساخته می‌شوند. این بدان معنی است که برنامه نویس کامپیوتر باید کدها را با استفاده از زبان‌های مختلف کد نویسی، بازنویسی کند تا نرم‌افزار یا برنامه کاربردی بتواند توسط مخاطبان گسترده‌تری از جمله کاربران مک، لینوکس و ویندوز استفاده شود. البته در برخی از شرکت‌ها، برنامه‌نویسان کامپیوتر وظیفه نوشتن کد راه‌حل‌های SaaS را دارند که می‌تواند در سیستم عامل‌های مختلف استفاده شود.

حفظ امنیت نرم‌افزار در برابر حملات احتمالی

با افزایش قابل توجه تعداد دفعات حملات سایبری، بسیاری از شرکت‌ها برنامه‌نویسان کامپیوتری را به مسئول امنیت سایبری منصوب می‌کنند. وظایف این افراد شامل شناسایی و رفع آسیب‌پذیری‌های نرم‌افزار و داشتن دانش گسترده از بدافزارهایی است که می‌توانند بر نرم‌افزار تاثیر بگذارند.

برنامه نویس کامپیوتر در حوزه امنیت، در واقع وظیفه نوشتن کدی را دارد که از نشت داده‌ها و نقض امنیت جلوگیری می‌کند.

جلوگیری از هک اطلاعات به عنوان شغل برنامه نویسی چیست

مزایا و معایب شغل برنامه نویسی چیست ؟

امروزه برنامه نویسی کامپیوتر به دلیل پیشرفت شگرفتی که در تکنولوژی و سبک زندگی بوجود آمده است، یکی از پرتقاضاترین زمینه‌های شغلی در سرتاسر دنیا به حساب می‌آید. به طور عمده، هر برند و شرکتی به دنبال آخرین فناوری‌ها است.

در نتیجه، فناوری توسعه نرم افزار بهترین انتخاب برای ورود به این حوزه محسوب می‌شود. کار در این صنعت به بهترین برنامه نویس‌های کامپیوتری اجازه می‌دهد تا شغلی پیدا کنند و در روند ساخت و پیشرفت پروژه‌ای سهیم باشند. در ادامه مطلب شغل برنامه نویسی چیست ، به بررسی مزایا و معایب این حوزه کاری می‌پردازیم.

مزایا و نکات مثبت شغل برنامه نویسی چیست ؟

باتوجه به تغییرات وسیعی که این شغل ایجاد کرده است، نسبت به سایر شغل‌هایی که از گذشته تا به امروز وجود داشته‌اند، وجه‌های مثبت زیادی دارد که باب میل بسیاری از افراد است. اشخاصی که در حال حاضر دغدغه انتخاب شغل و زمینه کاری آینده خود را دارند، با بررسی مزایای شغل برنامه نویسی، اغلب به سمت این حوزه جذب می‌شوند و شاخه‌ای از آن را که تطابق بیشتری با توانایی‌های آن‌ها دارد را انتخاب می‌کنند.

درآمد بسیار خوب شغل برنامه برنامه نویسی چه وضعیتی دارد؟

برنامه‌نویسان حرفه‌ای به طور متوسط ​​سالانه می‌توانند تا ۱۰۰ هزار دلار درآمد داشته باشند. بر اساس گزارش اداره آمار کار ایالات متحده (BLS)، یک برنامه نویس کامپیوتری در سال ۲۰۲۱ میانگین دستمزد ۹۳ هزار دلار در سال یا ۴۴٫۷۱ دلار در ساعت دریافت کرده است. برای مقایسه، یک کارگر صنایع دستی و هنرهای زیبا در ایالات متحده فقط ۲۴ دلار در ساعت درآمد دارد. اگر شما فردی هستید که تمایل دارید حقوق خوبی دریافت کنید، آنگاه باید بدانید که برنامه نویسی درآمد خوبی دارد.

 

۲. نیاز به تنها یک مدرک لیسانس مرتبط برای ورود به شغل برنامه نویسی

برای اینکه به عنوان معلم مدرسه ابتدایی درآمد خوبی داشته باشیم، باید مدرک کارشناسی ارشد بگیریم. اگر بخواهیم به عنوان پزشک استخدام شویم، باید مدرک دکترا بگیریم. اما برای درآمد ۱۰۰ هزار دلاری در سال به عنوان یک برنامه نویس کامپیوتر، تنها چیزی که نیاز داریم مدرک لیسانس یا مدرک دوره‌های آموزشی مربوط با برنامه نویسی است. اگر قصد کسب درآمد واقعی و ورود به دنیای شغل برنامه نویسی را داشته باشیم، نیاز نیست دو سال از عمر خود را برای پرداخت مدرک و هزینه‌های زندگی که برای گرفتن مدرک کارشناسی ارشد لازم است صرف کنیم.

۳. سادگی پیدا کردن شغل برنامه نویسی

در هر کشور و شهرستانی روی این کره خاکی، مردم از فناوری رایانه استفاده می‌کنند و به خدمات برنامه‌نویسان نیاز دارند. برنامه نویس کامپیوتر کسی است که می‌داند چگونه برنامه‌های نرم‌افزاری کامپیوتر بسازد و می‌تواند هر مشکلی را در کامپیوتر برطرف کند. بر اساس ظهور فناوری رایانه، این با ارزش‌ترین دارایی است که اکنون می‌توانیم در جوامع خود داشته باشیم. در هر کشوری که بخواهید برای شغل برنامه نویسی می‌توانید کاری پیدا کنید.

۴. ایده آل برای افراد علاقه‌مند به خوداشتغالی

خوداشتغالی یا فریلنسری در شغل برنامه نویسی چیست ؟ در این شغل می‌توان به‌صورت فردی و بدون وابستگی به شرکت یا سازمانی کار کرد، یا می‌توان به صورت گروهی و تیمی، عضوی از یک پروژه بزرگ بود. در هر حال اگر شخصی مایل به کار به عنوان یک فرد فریلنسر در این مشاغل باشد، به راحتی می‌تواند کار خود را پیش ببرد.

فریلنسری با شغل برنامه نویسی

این زمینه شغلی به افراد امکان آن را می‌دهد که در انواع مهارت‌ها آموزش ببینند. می‌توان به عنوان یک فریلنسر کار کرد و کارهای تعمیر یا مشاوره برای شرکت‌ها را انتخاب کرد، همچنین می‌توان از برنامه‌های مخصوص برنامه‌نویسان و پلتفرم‌های آنلاین برای یافتن شغل برای برنامه‌نویسان کامپیوتر استفاده کرد. همه این‌ها یک محیط کاری عالی برای افراد خوداشتغال ایجاد می‌کند.

 

 ۵. غوطه وری در فناوری

وقتی شروع به آموزش و کار به عنوان یک برنامه نویس کامپیوتر می‌کنیم، یعنی کاملا در تکنولوژی و فناوری غوطه‌ور هستیم. فردی که به فناوری و تمام آن چیزی که در ارتباط با کامپیوتر است علاقه داشته باشد، این شغل کاملا مناسب او خواهد بود. انجام دادن این کار به روزهای کاری فرد اعتبار و هیجان می‌دهد و کیفیت کلی زندگی او را بهبود می‌بخشد.

۶. امکان کار کردن در شغلی کاملا پیشرفته و مُدرن

کار کردن به عنوان یک برنامه نویس کامپیوتر، حضور داشتن در زمینه‌ای پیشرفته از صنعت است، یعنی برنامه‌نویس کاملاً بر روی لبه تکنولوژی قدم برمی‌دارد. فناوری کامپیوتر به آرامی جهان را در دست گرفته است و روز به روز تقاضا در این صنعت افزایش می‌یابد. همچنین حضور در شغل برنامه نویسی ، یعنی بودن به عنوان بخشی فعال از جامعه برنامه‌نویسانی که دنیا را به آرامی تغییر می‌دهند.

۷. کار کردن بدون وابستگی به مکان

اگر علاقه‌مند به داشتن شغلی هستید که شغلتان شما را به اقصی نقاط دنیا ببرد، شغل برنامه نویسی یکی از بهترین گزینه‌هاست. کار یک برنامه نویس در جوامع روستایی و همچنین کلان شهرها لازم است. حتی اگر بخواهید در سراسر اروپا کوله پشتی داشته باشید یا به قطب جنوب سفر کنید، مکانی برای کار به عنوان برنامه نویس وجود دارد. وقتی در یک زمینه از برنامه نویسی بسیار پیشرفته باشید، دسترسی به یک سیستم کامپیوتری و اینترنت، برای استفاده کردن از توانایی‌های شما کافیست.

معایب و نکات منفی شغل برنامه نویسی چیست ؟

در بخش فوق از مطلب شغل برنامه نویسی چیست ، مزایای این شغل را مورد بررسی قرار دادیم، حال در ادامه به نکات منفی آن نیز اشاره می‌کنیم تا در صورت تصمیم‌گیری و انتخاب برای مسیر شغلی پیش روی خود، تصمیمی با دید باز و آگاهانه داشته باشید.

۱. پشت میز نشینی طولانی در تنهایی

به عنوان یک برنامه نویس کامپیوتر،‌ ۹۰ درصد مواقع باید روی کامپیوتر کار کرد. بیشتر این زمان صرف نوشتن کد در کامپیوتر یا تلاش برای کشف مشکلی است که در روند کاری کاربر خللی ایجاد کرده است. شغل برنامه نویسی انفرادی است، شغلی که نیاز به سکوت و اینترنت دارد و شاید مقداری کافئین به برنامه نویس کمک کند تا با فرد کم‌تحرکی مقابله کند که به آن تبدیل شده است و نیاز او را به تمرکز بیشتر بر محتوای کامپیوتر و برنامه نویسی تامین کند.

۲. دشواری یادگیری کدهای کامپیوتری و زبان های برنامه نویسی مختلف

برای اینکه بتوان به عنوان یک برنامه نویس روی کامپیوتر کار کرد، باید توانایی خواندن کدهای کامپیوتر را داشته باشیم. چندین زبان کامپیوتری برای یادگیری در دسترس هستند، این زبان‌ها شامل پایتون، جاوا و ده‌ها زبان دیگر می‌شوند که برای ارجاع به کد کامپیوتری استفاده می‌شوند و قابل یادگیری هستند.

اگر در برنامه نویسی فردی تازه‌کار هستید، برای شروع باید حداقل یک زبان برنامه نویسی را یاد بگیرید. زبان‌های برنامه نویسی به اندازه کافی ساده هستند و به هر کسی اجازه می‌دهد تا برخی از برنامه نویسی‌های اولیه را به تنهایی یاد بگیرید. برای مشاهده ساده‌ترین زبان‌های برنامه نویسی می‌توان مطلبی که در ادامه معرفی شده است را مطالعه کرد.

 

۳. نیاز به داشتن یک سیستم کامپیوتری نسبتاً قوی

این مورد شاید به نظر اضافی برسد، ولی برای کسی که قادر به خرید سیستم کامپیوتری نیست، تبدیل شدن به یک برنامه نویس بسیار دشوار خواهد بود. راه‌حل‌های آسانی برای این مشکل وجود دارد، مانند رزبری‌پای که یک کامپیوتر کوچک و مقرون به صرفه است. می‌توان صفحه کلید حاوی سخت افزار را خریداری کرد و برای دسترسی به صفحه‌ای به عنوان مانیتور، می‌توان با استفاده از کابل HDMI به تلویزیون متصل شد.

برنامه نویسی با رزبری پای

پس از این اتصالات، دسترسی به یک سیستم کامپیوتر اولیه امکان‌پذیر می‌شود. این سیستم قابلیتی برای یادگیری مهارت‌های برنامه نویسی به افراد علاقه‌مند ارائه می‌دهد. لازم به ذکر است این سیستم در بهترین حالت، نمونه یک دستگاه اولیه است و برای کاربردهای بیشتر نیازمند ارتقا است. هنگامی که قصد ارتقای آن را داشته باشیم، می‌توان در کنار آن مهارت‌های خود را از نظر بصری و عملی بهبود بخشید.

۴. علاقه مندی به کار کردن با افراد غریبه

هنگامی که حرفه‌ای را در برنامه نویسی آغاز می‌کنیم، اکثر اوقات باید با غریبه‌هایی کار کنیم که به عنوان مشتری و کاربر ما هستند. این مسئله از مشاوره در مورد اینکه کدام کامپیوتر یا نرم‌افزار را باید انتخاب کنند تا نحوه تعمیرات سیستم‌ها را شامل می‌شود. هنگامی که با مشتریان در مورد نیازهای آن‌ها ارتباط برقرار کنیم، ممکن است این ارتباط به صورت آنلاین اتفاق بیفتد، بنابراین باید انعطاف‌پذیر عمل کنیم و تقریباً توانایی خواندن ذهن کاربر را داشته باشیم.

مهارت‌های مربوط به خدمات مشتری ضروری است، بنابراین برای کسی که ترجیح می‌دهد از دیگران اجتناب کند، انجام این کار به عنوان یک برنامه نویس دشوار خواهد بود. البته باتوجه به وظایف و نوع کاری که انجام می‌شود، گاهی برای ارتباط با مشتریان، هیچ نیازی برای تعامل شخص برنامه نویس با کاربر وجود ندارد.

۵. نیاز به آموزش دیدن قبل از شروع فعالیت شغلی

به عنوان یک برنامه نویس، آموزشی حین کار وجود ندارد. این امر منطقی است، زیرا شغل برنامه نویسی موقعیتی انفرادی به حساب می‌آید که شامل ورودی‌های کامپیوتر و کدنویسی می‌شود. در نتیجه، از فرد انتظار می‌رود قبل از ورود به عنوان نیروی کار، برنامه نویسی را آموزش دیده و یاد گرفته باشد. در کل انتظار می‌رود که شخص به طور کامل توانایی این را داشته باشد که مستقل کار کند و برای هر شغلی که در راه است آماده باشد.

لازم به ذکر است در مراحل ابتدایی ورود به شغل برنامه نویسی، پس از گذراندن دوره‌های آموزشی و یادگیری اصول اولیه، می‌توان به عنوان کارآموز مدتی کار کرد تا همزمان آموزش‌های بیشتر و مورد نیاز را فرا گرفت، ولی هنگامی که پروژه‌ای جدی به شخص برنامه نویس واگزار می‌شود، انتظار می‌رود کلیات مباحث مرتبط با آن را یاد داشته باشد و نیازی به آموزش اضافه‌تر حین انجام کار نباشد.

۶. احتمال عدم وجود محل کار متمرکز

فردی که پزشک است در بیمارستان کار می‌کند، شخصی که وکیل است در دفتر یا دادگاه مشغول است. اما اگر به عنوان یک برنامه نویس کامپیوتر کار کنیم، می‌توان در کنار یک منطقه ساخت و ساز یا در یک خانه سالمندان کار کرد. هر جایی که یک کامپیوتر یا سرور وجود داشته باشد ممکن است جایی باشد که مهارت‌های شغلی یک برنامه نویس مورد نیاز باشند. در نتیجه، هیچ مکان واقعی و یکسانی وجود ندارد که بتوان کار خود را در جایی خاص انجام داد که توسط سایر برنامه نویس‌ها احاطه شده باشد.

جدول خلاصه مزایا و معایب شغل برنامه نویسی چیست ؟

در ادامه جدولی برای جمع‌بندی و ارائه خلاصه‌ای از مزایا و معایب شغل برنامه نویسی ارائه شده است.

مزایامعایب
درآمد بسیار خوبتنها نشستن برای کار
تنها نیاز به مدرک لیسانس وجود داردیادگیری زبان کد کامپیوتری
آسان برای پیدا کردن شغلباید سیستم کامیپوتری شخصی داشته باشید
ایده آل برای افراد علاقه‌مند به خوداشتغالیعلاقه‌مند به کار با افراد غریبه باشید
غوطه‌وری در فناوریآموزش قبل از کار کردن
کار کردن در یک حرفه کاملا پیشرفته و لبه تکنولوژیبدون محل کار متمرکز
کار کردن بدون وابستگی به مکان

پس از بررسی نکات مثبت و منفی شغل برنامه نویسی و در ادامه مطلب شغل برنامه نویسی چیست ، می‌خواهیم با مبحث فریلنسری آشنا شویم که مورد علاقه اغلب برنامه‌نویسان است، زیرا می‌توان با بالا بردن مهارت‌های برنامه نویسی تبدیل به یک فریلنسر شد.

شغل برنامه نویسی فریلنسری چیست ؟

«فریلنسینگ» (Freelancing) در لغت به معنای خوداشتغالی یا آزادکاری است.به شخصی که کار فریلنسری انجام می‌دهد، «فریلنسر» (Freelancer) گفته می‌شود. فریلنسرها به جای اینکه در یک شرکت استخدام شوند، تمایل دارند به صورت خود اشتغالی کار کنند و خدمات خود را بر اساس قرارداد یا پروژه ارائه دهند. این افراد در واقع تعهد بلندمدتی به شرکت یا مجموعه‌ای خاص ندارد و شرکت‌ها در هر نوع و اندازه‌ای می‌توانند فریلنسرها را برای تکمیل یک پروژه یا یک کار استخدام کنند، اما فریلنسرها مسئول پرداخت مالیات، بیمه درمانی، بازنشستگی و سایر مشارکت‌های شخصی خود هستند.

از آنجایی که فریلنسرها برای خودشان کار می‌کنند، باید هزینه‌های تعطیلات و مربوط به بیماری خود را نیز پوشش دهند. از نکات مثبت این روش کاری، این است که افراد فریلنسر می‌توانند ساعات کاری خود را تنظیم کنند و زمان‌بندی کاری را متناسب با سبک زندگی خود، از راه دور یا از دفاتر مشتریان انجام دهند.

فریلنسری با شغل برنامه نویسی

انواع مختلفی از فریلنسرها وجود دارند، اما آن‌ها معمولاً افرادی هستند که دارای سطح بالایی از مهارت‌ها و دانش در زمینه خاصی هستند، مانند طراحان، نویسندگان، برنامه‌نویسان، مترجمان، مدیران پروژه و غیره. با این حال، گروه دیگری از اشخاص فریلنسر وجود دارد که اغلب به عنوان پیمانکار طبقه‌بندی می‌شوند. دست‌کاران، نظافتچی‌ها، کارگران ساختمانی و رانندگان در این دسته قرار می‌گیرند.

بارزترین تفاوت بین فریلنسرها و افراد پیمانکار این است که دسته اول برای ارائه کار خود به اینترنت متکی هستند و کار آن‌ها برپایه دانش و مهارت استوار است. درصورتیکه دسته دوم افرادی هستند که کار آن‌ها کاملا تجربی بوده و نیاز به مکان خاصی برای حضور و انجام کارها دارند.

با ارزش‌ترین مهارت های فریلنسری چه هستند؟

در این بخش برخی از مهارت‌های فریلنسری بسیار سودمند را مورد بررسی قرار می‌دهیم. مهم‌ترین قسمت از مهارت‌هایی که می‌توان آن را با استفاده از فریلنسری انجام داد، مهارت برنامه نویسی و توسعه برنامه با کامپیوتر است. البته به جز آن مهارت‌های دیگری نیز هستند که می‌توان با استفاده از آن‌ها پروژه‌های فریلنسری مانند طراحی، نویسنده محتوا، بازاریابی، مترجم، فیلم‌بردار، حسابدار، مدیریت منابع انسانی، سئو حرفه‌ای، روابط عمومی یا برندسازی را دریافت کرد. اگر در هر کدام از این مهارت‌ها دانشی دارید، می‌توان به سوی فریلنسر شدن قدم برداشت.

فریلنسرینگ چگونه کار می‌کند ؟

راه اندازی کار به صورت فریلنسرینگ در ابتدای کار کمی دشوار است و بیشتر شبیه راه اندازی کسب و کار شخصی است. در حالی که هر کشوری قوانین و انواع ساختارهای تجاری خود را دارد که برای فریلنسرها در دسترس است، فاکتورهای کلیدی که باید در نظر گرفت صرف‌نظر از محل زندگی یا کار افراد یکسان است. بنابراین باید به این موضوع فکر کرد که آیا واقعا به شغل آزاد علاقه‌مند هستیم یا خیر؟ در این بخش مواردی را مورد بررسی قرار می‌دهیم که هنگام راه‌اندازی به عنوان یک فریلنسر باید در نظر داشته باشیم.

ثبت حقوقی کسب و کار

برای شروع کار به طور رسمی و به عنوان یک فریلنسر باید کسب و کار خود را ثبت کنیم. به خاطر داشته باشیم که نهاد حقوقی انتخابی (مثلاً مالکیت انحصاری، شرکت با مسئولیت محدود) بر میزان مالیاتی که باید پرداخت شود، مسئولیت شخصی و مقدار مدارک مورد نیاز تأثیر خواهد گذاشت.

پرداخت مالیات (صورتحساب، هزینه ها، اظهارنامه مالیاتی و غیره)

هنگامی که کسب و کار خود را ثبت نام کردیم، از نظر قانونی ملزم به ارائه اظهار نامه مالیاتی و پرداخت مالیات خواهیم بود. قرار دادن یک سیستم فاکتور و ردیابی هزینه قوی از همان روز اول می‌تواند مانع از فرورفتن افراد فریلنسر در هرج و مرجی از جمع‌بندی مالیاتی پایان سال شود.

انتخاب بیمه نامه برای فریلنسرها

حتی اگر قرار است به صورت آزاد کار کنیم، باید بتوان از همان امنیت و آرامشی لذت برد که هنگام کار برای یک شرکت به دست می‌آوریم. ارزش آن را دارد که برای محافظت از خود در برابر موارد غیرمنتظره به فکر پرداخت بیمه درمانی خاص، کسب و کار یا درآمد برای فریلنسرها باشیم.

افتتاح حساب تجاری

در بسیاری از موارد، فریلنسرها از نظر قانونی ملزم به افتتاح حساب بانکی نیستند، اما اکثر آن‌ها به هر حال این کار را انجام می‌دهند. توانایی تفکیک امور مالی شخصی و تجاری، مطالبه هزینه‌ها و محاسبه سود کسب و کار را در پایان سال مالی به میزان قابل توجهی آسان‌تر می‌کند.

ساخت لیست مشتریان

تهیه لیست مشتریان قبل از شروع به کار آزاد راهی عالی برای به دست آوردن کار کافی حتی در زمان‌های خلوت سال است. به علاوه، همانطور که بسیاری از فریلنسرها گواهی می‌دهند، راهی بهتر از دریافت ارجاع مشتری برای تبلیغات خدمات شما وجود ندارد.

تنظیم قرارداد مستقل برای خود

قرارداد فریلنسری یک سند قانونی است که شخص فریلنسر و مشتریان باید از قبل شروع هر کاری روی یک پروژه جدید آن را امضا کنند. آنچه ممکن است در ابتدا یک تشریفات خسته‌کننده به نظر برسد، در واقع بهترین راه برای محافظت از خود در برابر عدم پرداخت، مسئولیت و مشکلات قانونی احتمالی است. الگوهای قراردادهای فریلنسری زیادی به صورت آنلاین موجود است که می‌توان به صورت رایگان دانلود و با کسب و کار خود سازگار کرد.

مزایا و معایب برنامه نویسی با فریلنسری

مزیت های فریلنسر بودن چیست؟

با افزایش تعداد فریلنسرها در سال‌های اخیر بسیاری از این افراد، تصمیم به فریلنسری شدن را تغییردهنده سبک زندگی خود توصیف می‌کنند. در ادامه چند مورد از مزایای رایج برای ترک شغل استاندارد و تبدیل شدن به یک فریلنسر آورده شده است.

انعطاف پذیری برای تصمیم گیری در مورد چگونگی، زمان و مکان کار

یکی از بزرگترین مزایای «رئیس خود بودن» این است که فرد مجبور نیست از کسی برای کار کردن در خانه، دیر شروع کردن یا کار کردن در سفر اجازه بگیرد. شخص فریلنسر ساعت کاری خود را تعیین می‌کند و انتخاب می‌کند که از کجا کار کند. این بدان معناست که برای مثال چهارشنبه‌ها را برای دیدن مادربزرگ خود مرخصی بگیریم یا تا دیروقت شب کار کنیم و تا ساعاتی از ظهر بخوابیم.

انتخاب مشتریان خود

هنگامی که کسب و کار فریلنسر به خوبی اجرا می‌شود، فرد آزادی انتخاب مشتریانی را که واقعاً می‌خواهد با آن‌ها کار کند را در دست خواهد داشت. این یک احساس فوق‌العاده است که هر زمان احساس می‌کنیم با شخصیت مشتری هماهنگ نیستیم، نگرش یا شرایط پرداخت کسی را دوست نداریم، می‌توانیم انرژی خود را به جای جنگیدن دائمی با مشتری، به یافتن مشتری جدیدی معطوف کنیم.

حفظ تمام سود

یکی از بهترین موارد در رابطه با کار به عنوان فریلنسر، این است که می‌توان ارتباط مستقیمی بین سخت کار کردن و موجودی حساب خود مشاهده کرد. از آنجایی که تمام سودهای پس از کسر مالیات برای شخص فریلنسر حفظ می‌شود، تصمیم‌گیری در مورد نحوه تخصیص و خرج کردن پول نیز به عهده خود فرد است.

 

معایب فریلنسر بودن چیست ؟

وقتی کارها طبق برنامه پیش نمی‌رود فریلنسرها چه می کنند؟ این مسائل جزئی از چالش‌های اداره کردن یک کسب و کار آزاد و کوچک است. مهم است که در صورت تصمیم به تبدیل شدن به یک فریلنسر، از برخی موقعیت‌های نامطلوبی که ممکن است با آن‌ها مواجه شویم نیز آگاه باشیم تا بتوان خود را آماده هر شرایطی کرد و اقدامات لازم را انجام داد، تا از هر چیزی که این تجربه شغلی را مختل می‌کند، جلوگیری کنیم.

کار کردن به تنهایی

از مشکلات فریلنسری می‌توان به این مسئله اشاره کرد که هر زمان با مشتریان مشکل داشته باشند، شکایتی دریافت کنند یا با عدم پرداخت مواجه شوند، هیچ پشتیبانی حقوقی یا منابع انسانی وجود ندارد که به آن مراجعه کنند و خود باید آن را حل کنند. این مسائل به تنهایی ممکن است گاهی خسته کننده باشد. بهترین راه برای کاهش تاثیر این مسائل امضای قرارداد فریلنسری قبل از تعامل با مشتری جدید یا دریافت بیمه فریلنسر است.

نیاز ساختن دنیای خود به تنهایی

اگر هنگام کار به عنوان یک فریلنسر همیشه از خانه کار کنیم و تعامل کمی با دنیای بیرون داشته باشیم، ممکن است خیلی سریع احساس تنهایی کنیم. برنامه‌نویسان فریلنسر زمانی که با چالش‌های تجاری رو به رو می‌شوند سخت‌ترین زمان را می‌گذرانند و مجبورند همه مسئولیت‌ها را به تنهایی به دوش بکشند. برای غلبه بر این احساسات منفی، فریلنسرهای بیشتری به فضاهای کار مشترک در محدوده زندگی خود می‌پیوندند که معمولا قیمت مناسبی دارند.

فضای کاری مشترک به فریلنسرها اجازه می‌دهد از انزوا فرار کنند و زندگی خانگی خود را از زندگی کاری جدا کنند. گروه‌های شبکه‌سازی راه دیگری برای فریلنسرها برای ملاقات با افراد هم‌فکر از سطوح مختلف تخصص است که فرصتی برای یادگیری، به اشتراک گذاشتن و ایجاد روابط تجاری جدید را به آن‌ها ارائه می‌دهد.

پرداخت های نامنظم

درآمد ماهیانه فریلنسرها کاملا به میزان کاری که انجام می‌دهند و همچنین حسن نیت مشتریان آن‌ها بستگی دارد. در کل در این شغل خیلی نمی‌توان درآمد تکراری ماهیانه را تضمین کرد و داشتن پرداخت‌های منظم می‌تواند یک چالش باشد.

معایب شغل فریلنسری

سوالات متداول در مورد شغل های مختلف برنامه نویسی

در انتهای مطلب شغل برنامه نویسی چیست به بررسی برخی از سوالات رایج در این حوزه می‌پردازیم.

آیا برنامه نویسی نیاز به یادگیری ریاضیات دارد ؟

بله، اما در حد ریاضیات پایه برای برنامه نویسی کافی است. در واقع، اکثر مردم در حال حاضر مهارت‌های ریاضی ضروری برای یادگیری برنامه نویسی اولیه را دارند. برای یافتن شغل برنامه نویسی ، به اصولی در ریاضیات پایه، جبر بولی، ریاضیات باینری و آمار مقدماتی نیاز داریم. مشاغل فنی پیشرفته‌تر، مانند دانشمندان داده و مهندسان کامپیوتر، به مهارت‌های ریاضیاتی و آماری پیشرفته‌تری نیاز دارند.

برنامه نویسی آسان است یا سخت؟

جواب این سوال بستگی به هر شخص دارد. همه نمی‌توانند به راحتی برنامه نویسی را یاد بگیرند. به همین دلیل، بوت کمپ‌های برنامه نویسی اغلب به ارزیابی‌های فنی و دوره‌های مقدماتی نیاز دارند تا همه دانش‌جویان در یک سطح باشند. به طور کلی، اگر زمان و اشتیاق برای یادگیری داشته باشید، یادگیری برنامه نویسی دشوار نیست و سطح پیچیدگی آن به هدف نهایی شغلی شما بستگی دارد.

 

آینده شغلی برنامه نویسی چگونه خواهد بود ؟

با توجه به سرعت پیشرفت تکنولوژی و درگیری سیستم زندگی همگانی با اینترنت، انتظار می‌رود در سال‌های پیش‌رو تقاضا برای شغل برنامه نویسی در اکثر شاخه‌های آن روز به روز بیشتر شود تا نیازهای جامعه آینده را برطرف سازد.

 

شغل فریلنسری در برنامه نویسی چیست ؟

فریلنسری نوعی خود اشتغالی است که به برنامه‌نویسان اجازه می‌دهد تا از طریق ارائه خدمات خود بر اساس قرارداد یا پروژه، هزینه دریافت کنند. فریلنسرها به جای استخدام در یک شرکت می‌توانند تحت طیف وسیعی از اشکال تجاری قانونی فعالیت کنند. آن‌ها مسئول پرداخت مالیات، حقوق بازنشستگی و سایر مشارکت‌های شخصی خود هستند. در ساده‌ترین مفهوم، فریلنسینگ، مدیریت یک کسب و کار کوچک و شخصی است.

چطور می‌توان از داخل خانه شغل فریلنسری برنامه نویسی داشت ؟

هر شخصی می‌تواند شغل برنامه نویسی را از خانه و با استفاده از یک سیستم کامپیوتری شروع کند، به شرطی که مهارت‌های مورد نیاز آن را داشته باشد. این شغل به‌گونه ای است که با کسب دانش برنامه نویسی می‌توان کاملا غیرحضوری و از خانه، به همکاری با برخی پروژه‌ها و شرکت‌ها پرداخت.

کدام سایت فریلنسری برای افراد تازه کار مناسب‌تر است ؟

سایت‌های کسب و کار فریلنسری راهی عالی برای یافتن پروژه‌های مربوط به افراد تازه کار است که باعث ایجاد مجموعه مهارت‌های کاری برنامه‌نویسان می‌شود. ۳ سایت از بهترین پلتفرم‌های فریلنسری خارجی شامل Fiverr ،[+] PeoplePerHour ،[+] Freelancer.com [+] هستند. از نمونه‌های داخلی مشابه این سایت‌ها نیز می‌توان به پونیشا اشاره کرد. هر پلتفرم مزایا و معایبی دارد، اما توصیه می‌شود برای گسترش فرصت‌های خود به بیش از یکی از آن‌ها بپیوندید.

برای شروع به کار برنامه نویسی به عنوان یک فریلنسر چه مهارت‌هایی را باید یاد بگیریم ؟

برخی از مهارت‌های فریلنسری بیشتر از سایر آن‌ها کاربردی هستند، بنابراین برای افراد مبتدی بسیار مهم است که از روندهای صنعت و نیازهای مشتری مطلع باشند. اما بیشترین مهارت‌ها شامل توسعه وب، مهارت‌های طراحی و اصول برنامه نویسی است.

جمع‌بندی

در مطلب شغل برنامه نویسی چیست علاوه بر تعریف این شغل به زبان ساده و بررسی نیازمندی‌ها و وظایف یک برنامه نویس، به معرفی انواع شاخه‌های این حوزه کاری پرداختیم و مزایا و معایب آن را مطالعه کردیم. از کاربردهای مثبتی که با داشتن این شغل می‌توان بدست آورد، تبدیل شدن به یک برنامه نویس فریلنسر است. با استفاده از فریلنسری می‌توان برنامه زمان‌بندی شغلی خود را در اختیار گرفت و در هر مکان و زمانی پروژه‌های کوچک و بزرگ برنامه نویسی پیدا کرد.

امیدواریم مباحث گفته شده در این مطلب مقدمه خوبی درباره شغل برنامه نویسی را ارائه داده باشد و مسیر شغلی درست و واضحی را برای خوانندگان محترم ایجاد کند. همچنین درصورت علاقه‌مندی به برنامه نویسی و شروع این مسیر، می‌توان از نقشه راه برنامه نویسی برای راهنمایی بیشتر کمک گرفت.

بر اساس رای ۲۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
bestCollegesworkelloN26
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *